Ακολουθήστε μας

Γενικά θέματα

Στα όρια της κατάρρευσης

Δημοσιεύτηκε

στις

Σε ό,τι αφορά στα αεροπλάνα ναυτικής συνεργασίας, πρέπει να σημειωθεί ότι ήδη αντιμετωπίζονται πολύ σοβαρά προβλήματα αφού τα γερασμένα Ρ-3 που διαθέτουμε έχουν υπερβεί τα όρια της επιχειρησιακής τους ζωής.
Τα αεροπλάνα αυτά που ποτέ δεν ανταποκρίθηκαν απόλυτα στις ανάγκες του Π.Ν., ήδη έχουν καθηλωθεί.
ΕΥΘΥΝΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΟΘΕΣΗ ΤΟΥ ΑΕΡΟΠΛΑΝΟΥ ΝΑΥΤΙΚΗΣ ΠΕΡΙΠΟΛΙΑΣ
του Ευθύμιου Π. Πέτρου
Ο πρώτος διαγωνισμός που προκηρύχθηκε από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας τα τελευταία χρόνια κινδυνεύει να κηρυχθεί άγονος αφήνοντας το Πολεμικό Ναυτικό ανίκανο να εκτελέσει μια από τις βασικές αποστολές του για αρκετά ακόμη χρόνια.

Σε ό,τι αφορά στα αεροπλάνα ναυτικής συνεργασίας, πρέπει να σημειωθεί ότι ήδη αντιμετωπίζονται πολύ σοβαρά προβλήματα αφού τα γερασμένα Ρ-3 που διαθέτουμε έχουν υπερβεί τα όρια της επιχειρησιακής τους ζωής.
Τα αεροπλάνα αυτά που ποτέ δεν ανταποκρίθηκαν απόλυτα στις ανάγκες του Π.Ν., ήδη έχουν καθηλωθεί. Εξακολουθεί να πετά μόνο ένα, με ελάχιστο υπόλοιπο ωρών, που και αυτό διαθέτει ανεπαρκή εξοπλισμό. Το ερώτημα είναι, γιατί αφέθηκαν τα πράγματα να φθάσουν σε αυτό το σημείο και δεν κινήθηκε νωρίτερα η διαδικασία. Όταν μάλιστα υπάρχουν νατοϊκές αποστολές στην περιοχή ενδιαφέροντός μας τις οποίες καλούνται να καλύψουν άλλοι σύμμαχοι αφού εμείς αδυνατούμε. Για να μην μπούμε στον πειρασμό να προβούμε σε οξέως επικριτικά σχόλια, αφήνουμε την απάντηση στην κρίση του αναγνώστη…
Ακόμη χειρότερα όμως, η διαδικασία του διαγωνισμού προκηρύχθηκε κατά τρόπο που προδιαγράφει την αποτυχία. Η προκήρυξη έγινε στις 20 Μαρτίου και προέβλεπε κατάθεση προσφορών εντός 58 ημερών(!) στο ελάχιστο δηλαδή που επιτρέπει ο νόμος. Όσοι γνωρίζουν ελάχιστα για τις διαγωνιστικές διαδικασίες αντιλαμβάνονται τον παραλογισμό αυτής της απαιτήσεως. Χρειάζονται τουλάχιστον πέντε μήνες για να διατυπωθεί μια προσφορά που πρέπει να περιλαμβάνει και ολοκληρωμένες συμφωνίες με ελληνικές βιομηχανίες που θα μετάσχουν στην παραγωγή, ενδιάμεσες λύσεις για την κάλυψη των αναγκών του Π.Ν. στο μεσοδιάστημα μέχρι την παράδοση των νέων αεροσκαφών και πολλά άλλα που ούτε να τεθούν στο τραπέζι προλαβαίνουν σε 58 ημέρες.
Ευλόγως, η κατάσταση αυτή δημιούργησε υποψίες για φωτογραφικές διατάξεις και προνομιακή μεταχείριση εταιρείας που ενδεχομένως είχε εσωτερική πληροφόρηση ώστε να είναι έτοιμη στα στενά περιθώρια του διαγωνισμού.
Γεγονός είναι πάντως ότι όλες οι ενδιαφερόμενες εταιρείες ζήτησαν παράταση προκειμένου να ολοκληρώσουν τις προσφορές τους, αλλά το αίτημα απορρίφθηκε από τη ΓΔΑΕΕ χωρίς πολλή συζήτηση.
Έτσι, με τις υποψίες σκοπιμοτήτων να επικρέμανται, η διαδικασία προχωρεί με τους ενδιαφερομένους έτοιμους να αποχωρήσουν, αν δεν το έχουν ήδη κάνει. Δεδομένου δε ότι δεν υπάρχει «έτοιμο» αεροπλάνο αλλά πρέπει να διαμορφωθεί με συνδυασμό πλατφόρμας και συσκευών, η όλη διαδικασία βρίσκεται στα πρόθυρα της καταρρεύσεως.
Για την ιστορία πάντως θα αναφέρουμε ότι στα δυνητικώς υποψήφια αεροπλάνα περιλαμβάνονται το jet ΕΜΒ-145 της βραζιλιάνικης Embraer το οποίο ήδη χρησιμοποιείται για το ΑΣΕΠΕ Erieye, το Q-400 της καναδικής Bombardier, το ATR-72 της ιταλικής Alenia και το CN-235 της ισπανικής CASA που κατεβαίνει υπό την ομπρέλα της ευρωπαϊκής αεροδιαστημικής κοινοπραξίας EADS.

Οι κυριότερες απαιτήσεις

Σύμφωνα με την προκήρυξη του διαγωνισμού, οι βασικές απαιτήσεις του Ναυτικού για το νέο Αεροπλάνο Ναυτικής Συνεργασίας (ΑΦΝΣ) συνοψίζονται όπως παρακάτω:
Το σκάφος πρέπει να είναι καινούργιο, αμεταχείριστο, να κατασκευαστεί από την αρχή μετά την υπογραφή της σύμβασης, να βρίσκεται σε φάση παραγωγής και να προέλθει από ενεργή γραμμή παραγωγής με χρόνο ζωής τουλάχιστον 20 έτη και να παραδοθεί με όχι περισσότερες από πενήντα (50) ώρες λειτουργίας ενός εκάστου συστήματος– υποσυστήματός του (αεροσκαφών-συστημάτων).
Οι διαστάσεις του σκάφους θα πρέπει να ακολουθούν τα παρακάτω όρια, προκειμένου να εξασφαλίζεται αξιοποίηση των υπαρχόντων ευκολιών υποστέγου/ υποδομής:
α. Ολικό μήκος μικρότερο των 39 μέτρων.
β. Εκπέτασμα πτερύγων μικρότερο των 36 μέτρων.
γ. Ύψος μικρότερο των 13 μέτρων.

Να έχει επιχειρησιακή οροφή πτήσεως άνω των 25.000 ft. και δυνατότητα πτήσης:
α. Άνω των 20.000 ft με το σύνολο των φερομένων κινητήρων.
β. Άνω των 10.000 ft με 50% των υπαρχόντων κινητήρων.

Επίσης πρέπει:
•Να παρέχεται πιστοποιητικό αεροπλοϊμότητας (type certificate) για την πολιτική έκδοση του αεροσκάφους.
•Να παρέχεται στρατιωτικό πιστοποιητικό αεροπλοϊμότητας για όλες τις αποστολές του αεροσκάφους. Το πιστοποιητικό αυτό θα αφορά το κάθε αεροσκάφος σαν οπλικό σύστημα, δηλαδή συνολικά για σκάφος και όλα τα συστήματά του και φορτία εσωτερικά και εξωτερικά.

Στην περίπτωση όπου οι μετατροπές που θα προκύψουν για κάλυψη του συνόλου των στρατιωτικών αναγκών επηρεάσουν τυχόν πολιτική πιστοποίηση του αεροσκάφους, να είναι αποκλειστική ευθύνη του prime contractor να διευθετήσει τα θέματα πιστοποίησης. Ο prime contractor θα αναλάβει με ευθύνη του (σχεδιασμό, χρηματοδότηση), την εκπόνηση μελέτης εφικτότητας και εγκατάστασης (αν απαιτηθούν), την εγκατάσταση/ τοποθέτηση/ integration του παντός είδους εξοπλισμού στα αεροσκάφη παρέχοντας και την κατάλληλη πιστοποίηση επί του αεροσκάφους.
Σε όλη τη δομή του αεροσκάφους πρέπει να έχει εφαρμοσθεί πρόγραμμα αντιδιαβρωτικής προστασίας και να έχει ενσωματωθεί στον οδηγό επιθεωρήσεων (τεχνική βιβλιογραφία) μέθοδος ελέγχου και θεραπείας διαβρώσεων (Corrosion control program).
Επίσης να υφίστανται ασφαλιστικές διατάξεις για αποφυγή ακούσιας ενεργοποίησης στο έδαφος των παρακάτω συσκευών- συστημάτων:

α. Εκπομπή radar
β. Εκπομπή LDR (Laser designator)
γ. Όπλιση και βολή όπλων
δ. Ενεργοποίηση βολής CMDS.
ε. Ενεργοποίηση βολής ηχοσημαντήρων.
στ. Jettison εξωτερικά φερομένων φορτίων ή και δεξαμενών καυσίμου

Το αεροπλάνο πρέπει να διαθέτει Crash locator – ELT που να ενεργοποιείται αυτόματα με την πρόσκρουση του στο έδαφος ή στη θάλασσα και να υποστηρίζει λειτουργικότητα κατά COSPAS και SARSAT, δηλαδή συχνότητες λειτουργίας στα 121,5 MHz/ 243 MHz/ 406 MHz. Επίσης να έχει δυνατότητα απενεργοποίησης του συστήματος Crash locator.

Κινητήρες

Το αεροπλάνο πρέπει να διαθέτει σύστημα αυτόνομης εκκίνησης των κινητήρων, σύστημα αντιστροφής ώσης κατά την προσγείωση και οι κινητήρες να έχουν δυνατότητα επανεκκίνησης εν πτήσει. Να διαθέτει σύστημα αυτόματης αποπάγωσης, πτερύγων, προωθητικών συστημάτων, δυναμικών επιφανειών ελέγχου και παρελκομένων καθώς και σύστημα αποπάγωσης – απομίχλωσης αλεξηνέμων.
Η μπαταρία του αεροσκάφους να είναι ικανή για αυτόνομη εκκίνησή του κάτω από συνήθεις περιβαλλοντικές συνθήκες (-10_ ως +50_C).
Να υπάρχει σύστημα πυρανίχνευσης «Fire» και «Overheat» για τους κινητήρες, τη βοηθητική μονάδα ισχύος (APU) εφόσον υφίσταται, το σκάφος και την καμπίνα. Επίσης να υπάρχει εγκατεστημένο σύστημα πυρόσβεσης στους κινητήρες, στο οποίο να δύνανται οι πυροσβεστήρες να χρησιμοποιηθούν εναλλακτικά καθώς επίσης να είναι εγκατεστημένοι φορητοί πυροσβεστήρες εντός της καμπίνας.

Avionics

Το αεροσκάφος πρέπει να διαθέτει standby αναλογικά ή ψηφιακά βασικά όργανα πτήσης για λόγους ανάγκης τα οποία να τροφοδοτούνται/ φωτίζονται από μπαταρία για τουλάχιστον 30 λεπτά πτήσεως.
Οι σταθμοί εργασίας του πληρώματος (TACCO, RADAR/ ESM/ FLIR, ACOUSTIC) να είναι άνετοι, πολυλειτουργικοί και εναλλάξιμοι ανάλογα με το είδος της αποστολής. Οι οθόνες MFD των σταθμών εργασίας να είναι ομοίου τύπου πλήρως εναλλάξιμες μεταξύ τους. Πρέπει να υπάρχει σύστημα φωνητικής ειδοποίησης/ αναγγελίας στοιχείων πτήσης πληρώματος cockpit, για συνθήκες κανονικές και ανάγκης.
Να υπάρχει τέλος ολοκλήρωση και αυτόματη ανταλλαγή δεδομένων μεταξύ των συστημάτων: FMS, Auto Pilot, RADAR, TACAN, VOR/ILS, ADF, GNSS κ.λπ. ναυτιλιακά συστήματα καθώς και με τα τακτικά συστήματα.
Το FlightManagementSystem πρέπει να είναι ολοκληρωμένο και να συνεργάζεται με τα συστήματα (Radar, INS, GNSS, TACAN, Air Data Computer, Tactical Mission System κ.λπ.) για ανταλλαγή πληροφοριών.
Ο air data computer πρέπει να διαθέτει κατάλληλο interface και να είναι πλήρως ολοκληρωμένος με τα υπόλοιπα συστήματα του αεροσκάφους, να έχει ψηφιακή και αναλογική έξοδο και να παρέχει τα εξής στοιχεία:

– Pressure altitude.
– Baro-corrected altitude.
– Altitude rate of change.
– Baro correction.
– Static Air Temp.
– True/computed Airspeed.

Η σχεδίαση και λειτουργία του TACAN πρέπει να είναι σύμφωνα με τη STANAG-5034 και MIL-STD-291C και να έχει FM Immunity όπως προβλέπεται από ICAO Annex 10. Να έχει εξόδους τουλάχιστον τύπου ARINC 429, MIL-STD-1553B (digital).

Οι προβλεπόμενες αποστολές

Το ΑΦΝΣ πρέπει να έχει τη δυνατότητα εκτέλεσης των ακόλουθων αποστολών:

•Aνθυποβρυχιακές αποστολές (ASW):

– Α/Υ περιοχής (Area ASW)
– Α/Υ φραγμού (Barrier ASW)
– Υποστήριξη Προπετάσματος (Screen ASW)
– Υπό τον έλεγχο άλλων μονάδων (Vectored ASW)
– AIR– SUB
– Εκτέλεση Επίθεσης
– Battle Damage Assessment (BDA)

•Aποστολές επιφανείας (AsuW)

– Ναυτικής Επιτήρησης και Αναγνώρισης Περιοχής (Area ASuW Surveillance)
– Υποστήριξη Προπετάσματος (Screen ASuW Surveillance)
– Κατευθυνόμενη επιτήρηση (Vectored ASuW Surveillance)
– Στοχοποίηση Πέραν του Ορίζοντος (OTHT)
– Εκτέλεση Επίθεσης (ASuW Attack)
– Battle Damage Assessment (BDA)

•Άλλες Αποστολές

– Αναγνώριση άνωθεν ξηράς ή θάλασσας (Reconnaissance Over Land or Water)
– Electronic Intelligence Acoustic Intelligence (ACCENT) & Communication Intelligence (ELIOT & COMING)
– Επιχειρήσεις κατά τρομοκρατών
– Επιχειρήσεις κατά λαθρεμπορίου και λαθρομεταναστών
– Έρευνα – Διάσωση (SAR)
– Έλεγχος θαλάσσιας ρύπανσης και επιτήρηση περιοχών αλιείας
– Ναρκοθέτηση
– Υποστήριξης (μεταφορές φορτίων, MEDEVAC κ.λπ.)

Το αεροσκάφος πρέπει να έχει δυνατότητα εκτέλεσης των ανωτέρω αποστολών με όλες τις συνθήκες καιρού και φωτός.

Ενδιάμεση λύση

Το επείγον της ανάγκης (το οποίο ορισμένοι αρμόδιοι άργησαν να καταλάβουν ενώ κάποιοι άλλοι δεν τον έχουν ακόμη αντιληφθεί) επέβαλλε την απαίτηση για μια ενδιάμεση λύση. Όμως είναι εξαιρετικά δύσκολο να προταθεί από τις εταιρείες μια τέτοια λύση που να καλύπτει τις προβλεπόμενες απαιτήσεις. Καλώς ή κακώς, οι επιλογές στον τομέα των ΑΦΝΣ είναι εξαιρετικά περιορισμένες. Η ενδιάμεση λύση (Interim solution) θα αφορά την παροχή αεροσκαφών κατάλληλου τύπου για εκτέλεση επιχειρήσεων ISR (Maritime Intelligence – Surveillance – Reconnaissance), στις περιοχές ενδιαφέροντος του Π.Ν., εξασφαλίζοντας την εκτέλεση πτητικού έργου της τάξης των 150 ωρών μηνιαίως κατ’ ελάχιστον.
Η ενδιάμεση λύση πρέπει να είναι το ταχύτερο δυνατόν διαθέσιμη στο Π.Ν., μετά την υπογραφή της σύμβασης πρόσκτησης των νέων ΑΦΝΣ.
Είναι επιθυμητή η κατά το δυνατόν ομοιοτυπία της πλατφόρμας και της διαμόρφωσης των αισθητήρων του αεροσκάφους της ενδιάμεσης λύσης, σε σχέση με αυτήν των υπό παραγγελία αεροσκαφών, καθόσον θα συμβάλει στην επιτάχυνση της εκπαίδευσης στον νέο τύπο. Ο τύπος του αεροσκάφους της ενδιάμεσης λύσης πρέπει να έχει δυνατότητα για μέγιστη διάρκεια πτήσεως όχι μικρότερη από έξι ώρες, σε προφίλ δρομολογίου αποστολής «high-low-high» και περίσσια καυσίμων για πτήση τουλάχιστον 30 min σε ύψος 5.000 ft, με προϋπόθεση ότι το αεροσκάφος απογειώθηκε με «max gross weight» και να έχει μέγιστη ταχύτητα πτήσεως που να ξεπερνάει τους 235 kts.

Επίσης:
– Nα έχει ελάχιστη ενδεικνυόμενη ταχύτητα πτήσεως (ταχύτητα απώλειας στήριξης) που να μην υπερβαίνει τους 140 Ktas ανεξαρτήτως ύψους πτήσεως και φορτίου.
– Να διαθέτει καταγραφέα βασικών παραμέτρων πτήσης (Flight Data Recorder και Cockpit Voice Recorder) και συστήματα εντοπισμού σκάφους μετά από πρόσκρουση – βύθιση (Crash Locator-Underwater Locator Beacon).
– Να έχει τον μεγαλύτερο χρόνο παραμονής «onstation» σε απόσταση 500 nm.
– Να έχει μέγιστη ταχύτητα πτήσεως όσο το δυνατόν μεγαλύτερη.
– Να έχει Cruise Speed όσο το δυνατόν μεγαλύτερη.
– Τέλος, η απώλεια στηρίξεως να συμβαίνει στη μικρότερη δυνατή ταχύτητα.

Παρακολούθηση κατασκευής

Κατά τη διάρκεια της κατασκευής των αεροσκαφών, όλες οι εργασίες θα παρακολουθούνται από κλιμάκιο του Π.Ν., το προσωπικό του οποίου θα παρακολουθεί την εξέλιξη των εργασιών και την ποιότητά τους, μαζί με όλα τα άλλα όργανα ελέγχου ποιότητας του προμηθευτή και του κρατικού φορέα διασφάλισης ποιότητας κατά το πρότυπο της STANAG 4107 ή άλλου αντίστοιχου διεθνούς οργανισμού.
Το προσωπικό του εν λόγω κλιμακίου θα πρέπει να δύναται να εισέλθει στις εγκαταστάσεις όλων των κατασκευαστών – υποκατασκευαστών, ώστε να ελέγξει την εξέλιξη και την ποιότητα των εργασιών που εκτελούνται στα επιμέρους μηχανήματα, στις συσκευές και τις δοκιμές αυτών.
diplomatia.gr

Γενικά θέματα

Reuters: Το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για χτυπήμα σε Ευρώπη και ΗΠΑ! Η αποτροπή χτυπήματος στην Ελλάδα

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters. Το ειδησεογραφικό πρακτορείο σε ένα αναλυτικό ρεπορτάζ περιγράφει το πώς το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για πλήγματα σε Ευρώπη και ΗΠΑ.

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Υπήρχε μάλιστα η πληροφορία ότι οι δύο άνδρες θα πληρώνονταν με 16.000 ευρώ για κάθε νεκρό, γι’ αυτό και σχεδίαζαν μαζικό χτύπημα.

«Καθώς η σύγκρουση Ιράν-Ισραήλ εντείνεται, η Τεχεράνη ταράζει τη Δύση με ένα κύμα απόπειρων χτυπημάτων και απαγωγών εναντίον στόχων στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες», αναφέρει το Reuters.

Η Ουάσιγκτον και οι σύμμαχοί της έχουν αναφέρει μια απότομη αύξηση τέτοιων συνωμοσιών που συνδέονται με την Ισλαμική Δημοκρατία. Από το 2020, υπήρξαν τουλάχιστον 33 απόπειρες δολοφονίας ή απαγωγής στη Δύση, στις οποίες οι τοπικές ή ισραηλινές αρχές ισχυρίζονται ότι συνδέεται με το Ιράν, διαπίστωσε το Reuters εξετάζοντας δικαστικά έγγραφα και επίσημες ανακοινώσεις.

Μεταξύ των πρόσφατων φερόμενων στόχων: ένα κτίριο που στεγάζει ένα εβραϊκό κέντρο και ένα εστιατόριο kosher στο κέντρο της Αθήνας. Από το κρησφύγετό του στο Ιράν, ένας Πακιστανός ονόματι Σαγιέντ Φαχάρ Αμπάς στρατολόγησε έναν παλιό γνώριμο που ζούσε στην Ελλάδα και τον οδήγησε να επιτεθεί στον χώρο, ισχυρίζονται οι ερευνητές σε έγγραφα που υποβλήθηκαν στις δικαστικές αρχές της υπόθεσης και τα οποία περιήλθαν στην κατοχή του Reuters. Ο Αμπάς είπε στην επαφή του ότι εργαζόταν για μια ομάδα που θα πλήρωνε περίπου 15.000 ευρώ ανά φόνο.

Σε μια ανταλλαγή WhatsApp τον Ιανουάριο του 2023 που περιγράφεται λεπτομερώς στα έγγραφα, οι δύο άνδρες συζήτησαν εάν θα χρησιμοποιήσουν εκρηκτικά ή εμπρησμό στην επίθεση. Ο Αμπάς τόνισε την ανάγκη παροχής αποδείξεων για απώλειες μετά το πλήγμα. «Υπάρχουν μυστικές υπηρεσίες», είπε, χωρίς να κατονομάσει. «Κάντε τη δουλειά με τρόπο που δεν αφήνει κανένα περιθώριο».

Τα έγγραφα που δεν είχαν αναφερθεί προηγουμένως περιλαμβάνουν εκατοντάδες σελίδες αποδεικτικών στοιχείων που συγκεντρώθηκαν κατά τη διάρκεια της προανακριτικής έρευνας στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων καταθέσεων μαρτύρων, αστυνομικών καταθέσεων και λεπτομερειών μηνυμάτων WhatsApp.

Οι ελληνικές αρχές συνέλαβαν τον Σιέντ Ιρτάζα Χάιντερ και έναν άλλο Πακιστανό πέρυσι, λέγοντας ότι η αστυνομία βοήθησε στην εξάρθρωση ενός τρομοκρατικού δικτύου που κατευθυνόταν από το εξωτερικό και είχε σκοπό να προκαλέσει «ανθρώπινη απώλεια». Οι δύο άνδρες αντιμετωπίζουν κατηγορίες για τρομοκρατία. Αρνούνται τις κατηγορίες.

Ο Χάιντερ, ο οποίος αφέθηκε ελεύθερος από την προφυλάκιση αυτή την άνοιξη με περιορισμούς, λέει ότι είναι αθώος. Σε συνέντευξή του, ο 28χρονος είπε στο Reuters ότι έστειλε στον Αμπάς εικόνες του κτιρίου αλλά εμπόδισε σκόπιμα να πραγματοποιήσει οποιαδήποτε επίθεση, ελπίζοντας να πληρωθεί χωρίς να βλάψει κανέναν.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Analysis: How Iran’s Ballistic Missiles Strike Israel?

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

The U.S. traced the launch location to a valley south of the Iranian city of Shiraz.
Eran has launched its largest-ever attack on Israel, firing 180 ballistic missiles
These missiles travelled more than 1000 Miles from this Valley to reach Israel most populated city and military sights.

Fattah-2, the successor to the Fattah-1, It was used for the first time and is one of Iran’s advanced missile systems.
This missile is equipped with a —inside it is the warhead—which detaches and allows the missile to maneuver and glide at speeds between Mach 5 and 10.
The missile has a range of around 1,500 km, only slightly more than its predecessor, the Fattah-1.
What sets it apart from other ballistic missiles is its ability to accelerate outside the Earth’s atmosphere, while its aerodynamic control surfaces enable steering to evades the famous Arrow Missiles Defense system made by Israel.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Τούρκος διπλωμάτης: «Η σιωπηλή συμφωνία Ερντογάν – Μητσοτάκη»

Τι σημαίνουν οι ομιλίες του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Κυριάκος Μητσοτάκης – Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν: Ό,τι και να συμβεί στην Κύπρο, φαίνεται να υπάρχει σιωπηρή συμφωνία μεταξύ του προέδρου Ερντογάν και του πρωθυπουργού Μητσοτάκη ότι οι τουρκοελληνικές σχέσεις δεν πρέπει να επηρεαστούν αρνητικά, γράφει σήμερα ο Τούρκος, πρώην διπλωμάτης, Χασάν Γκιογκούς στο T24.

Τι σημαίνουν οι ομιλίες του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ

Οι τουρκοελληνικές σχέσεις στη νέα εποχή που επικεντρώνονται σε θετική ατζέντα πέρασαν από σοβαρές δοκιμασίες τον τελευταίο μήνα.

Παρακολουθήσαμε ελληνικά σκάφη εφόδου να παραβιάζουν τα τουρκικά χωρικά ύδατα, πρώτα στα ανοιχτά της Αλικαρνασσού και μετά με διαφορά μίας εβδομάδας στη Ντάτσα και στο Τουργκούτ Ρέις.

Στις δύο πρώτες περιπτώσεις, η ελληνική πλευρά υποστήριξε ότι κυνηγούσαν βάρκες που μετέφεραν λαθρομετανάστες.

Αυτό που συνέβη με το αλιευτικό Barbaros κοντά στο Turgut Reis ήταν ένας τύπος που συναντάμε συχνά στο Αιγαίο, λόγω της έλλειψης καθορισμένων θαλάσσιων συνόρων, και μπορεί πλέον να θεωρείται συνηθισμένη περίπτωση.

Για κάποιο λόγο, περιστατικά παρενόχλησης συμβαίνουν είτε στον αέρα είτε στο έδαφος πριν συναντηθούν οι ηγέτες και των δύο χωρών.

Υπάρχουν εκείνοι που ευδοκιμούν στο περιβάλλον κρίσης τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Τουρκία.

Τα προκλητικά δημοσιεύματα μιας εφημερίδας έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην όξυνση της κρίσης των Ιμίων το 1996.

Αυτή τη φορά, είχαμε τηλεοπτικά κανάλια που για μέρες έκαναν φασαρία για το πώς «οι μπότες του Έλληνα στρατιώτη άγγιξαν τουρκικά εδάφη».

Θα νομίζατε ότι η Ελλάδα επιχείρησε να εισβάλει στην Τουρκία αποβιβάζοντας έναν από τους στρατιώτες της με ένα μόνο σκάφος εφόδου.

Δεν μπορεί να ειπωθεί ότι οι ‘Παλικαράδες’ (Palikaryanın) είναι ο πιο πειθαρχημένος στρατιώτης στον κόσμο.

Στα χρόνια που ήμουν πρέσβης στην Αθήνα, είδα μια ομάδα στρατιωτών κομάντο να φωνάζουν συνθήματα κατά τη διάρκεια μιας επίσημης παρέλασης σε μια ελληνική εθνική εορτή.

Επειδή δεν ξέρω ελληνικά, στην αρχή νόμιζα ότι φώναζαν κάτι σαν «δώσε μου τη χαρά».

Η αλήθεια του θέματος φάνηκε όταν είδα την είδηση ​​στις εφημερίδες της επόμενης ημέρας ότι κάποιοι στρατιώτες φώναζαν συνθήματα κατά της Βόρειας Μακεδονίας και της Τουρκίας στην εκδήλωση.

Αυτό που θα πω είναι ότι είναι πολύ πιθανό οι παραβιάσεις των τουρκικών χωρικών υδάτων να προκλήθηκαν από την ευρηματικότητα λίγων συνειδητοποιημένων Ελλήνων στρατιωτών που δεν έδρασαν με οδηγίες.

Τι σημαίνουν οι ομιλίες του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ ;

Το θετικό κλίμα στις τουρκοελληνικές σχέσεις αποτυπώθηκε και στις ομιλίες των ηγετών των δύο χωρών στην τελευταία Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών.

Τόσο ο Πρόεδρος Ερντογάν όσο και ο πρωθυπουργός Μητσοτάκης φρόντισαν να μην κάνουν δηλώσεις που θα ενοχλούσαν ο ένας τον άλλον στις ομιλίες τους.

Μαθαίνουμε από τον ελληνικό Τύπο ότι αυτό το θετικό κλίμα αναμένεται να συνεχιστεί κατά κάποιο τρόπο, με βήματα όπως η επανέναρξη των συζητήσεων για τα προβλήματα στο Αιγαίο και η έναρξη λειτουργίας της σχολής της Χάλκης.

Εξελίξεις στην Κύπρο

Ωστόσο, όταν πρόκειται για την Κύπρο, προκύπτει μια διαφορετική εικόνα και βαθιές διαφορές απόψεων.

Ο Πρόεδρος Ερντογάν έκλεισε εντελώς την πόρτα περί ομοσπονδίας για μόνιμη λύση στην Κύπρο στη Νέα Υόρκη.

Ακολούθησε μάλιστα μια πιο επιθετική γραμμή από τον Πρόεδρο των Τουρκοκυπρίων Ερσίν Τατάρ , ο οποίος, πριν από την αναχώρησή του για τη Νέα Υόρκη, έδειξε ότι θα μπορούσε να καθίσει ξανά στο τραπέζι εάν ικανοποιούνταν οι απαιτήσεις της «άμεσης επαφής, απευθείας εμπορίου και άμεσης μεταφοράς» που συνοψίζονται σε τρεις λέξεις…

Ο Πρωθυπουργός Μητσοτάκης, που ανέβηκε στο βήμα μετά τον Πρόεδρο Ερντογάν, χαρακτήρισε κατοχή ως συνήθως τη στρατιωτική παρουσία της Τουρκίας στο νησί και είπε κατηγορηματικά ότι η επιλογή των δύο κρατών δεν μπορεί και δεν θα είναι λύση.

Ο Έλληνας πρωθυπουργός μίλησε με τρεις λέξεις με εντελώς διαφορετικό θέμα, δηλώνοντας ότι η Ελλάδα, η οποία θα είναι μη μόνιμο μέλος του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ για 2 χρόνια από την 1η Ιανουαρίου, βασίζεται στις αρχές του «διαλόγου, διπλωματίας και δημοκρατίας» (3D), που προέρχονται από την ελληνική γλώσσα. Δήλωσε ότι θα ενεργούσε με βάση αυτές.

Συνάντηση Τατάρ-Γκουτέρες

Ο πρόεδρος των Τουρκοκυπρίων Ερσίν Τατάρ συναντήθηκε με τον Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες στη Νέα Υόρκη το περασμένο Σαββατοκύριακο.

Στη δήλωσή του μετά τη συνάντηση, ο Πρόεδρος Τατάρ είπε ότι η επανάληψη των διαπραγματεύσεων θα μπορούσε να είναι δυνατή μόνο με την αναγνώριση της κυρίαρχης ισότητας και του ισότιμου διεθνούς καθεστώτος και ότι οι διαπραγματεύσεις που πραγματοποιήθηκαν σε διάφορες μορφές στη βάση της ομοσπονδίας για μισό αιώνα ήταν ασαφές γιατί η ελληνική πλευρά είπε «όχι» στο σχέδιο Ανάν με συντριπτική πλειοψηφία στο δημοψήφισμα.

Στη δήλωση μιας φράσης που έγινε από τον ΟΗΕ αναφέρθηκε ότι ο Γενικός Γραμματέας συναντήθηκε με τον ηγέτη της τουρκοκυπριακής κοινότητας Ερσίν Τατάρ και ότι στη συνάντηση συζητήθηκε πώς θα μπορούσε να προχωρήσει το Κυπριακό στο μέλλον.

Ο Γκουτέρες δέχθηκε τους επικεφαλής των αντιπροσωπειών από 21 χώρες την ίδια ημέρα. Είναι προφανές ότι η συνάντηση Τατάρ-Γκουτέρες δεν είχε μεγάλο περιεχόμενο.

Εν τω μεταξύ, πριν φύγει από τη Νέα Υόρκη, ο Πρόεδρος Τατάρ είπε σε ιδιωτική συνέντευξη σε εφημερίδα που δημοσιεύεται στην Κατεχόμενη Κύπρος ότι εάν η κυριαρχική ισότητα και το ισότιμο διεθνές καθεστώς γίνουν αποδεκτά από την ελληνική πλευρά και η ομοσπονδία δεν τεθεί στην ημερήσια διάταξη, μια συνάντηση στο 4+1 μορφή με τη συμμετοχή των μερών και του ΓΓ δηλώνει ότι μετέφερε στον Γκουτέρες ότι είναι έτοιμος να παραβρεθεί σε τριπλό δείπνο που θα παραθέσει.

Αν και εκ πρώτης όψεως η επιστροφή στο τραπέζι με ορισμένες προϋποθέσεις μοιάζει με πρωτοβουλία, δεν πρέπει να περιμένουμε από τους Έλληνες να αποδεχτούν εύκολα τους όρους που θέτει ο Τατάρ, που σημαίνει παραίτηση από την ομοσπονδία.

Ωστόσο, αυτές οι εξελίξεις δείχνουν ότι ορισμένες διαπραγματεύσεις διεξάγονται κεκλεισμένων των θυρών, αν όχι γύρω από το τραπέζι.

Το τριπλό δείπνο, το οποίο δέχτηκε ο Τατάρ, αναμένεται να γίνει ανεπίσημα στη Νέα Υόρκη στις 15 Οκτωβρίου. Πιθανώς, ο Γενικός Γραμματέας θα θέλει να ενημερώσει τους Τουρκοκύπριους και τους Ελληνοκύπριους ηγέτες για τον νέο οδικό χάρτη που επεξεργάζεται για την Κύπρο και να πάρει τις απόψεις τους σε αυτό το δείπνο.

Πού θα οδηγήσει αυτό;

Είναι δύσκολο να μαντέψει κανείς. Σε μια εποχή που έχει αρχίσει να ρέει αίμα στον Λίβανο μετά τη Γάζα και ο πόλεμος Ρωσίας-Ουκρανίας συνεχίζεται για περισσότερα από δύο χρόνια, ο Γενικός Γραμματέας, που φαίνεται βέβαιο ότι δεν θα επανεκλεγεί ποτέ, θέλει να καταλήξει σε ένα νέο σχέδιο για την Κύπρο; Αυτό είναι ένα ξεχωριστό ζήτημα.

Ό,τι και να γίνει στην Κύπρο, φαίνεται να υπάρχει σιωπηρή συμφωνία μεταξύ του προέδρου Ερντογάν και του πρωθυπουργού Μητσοτάκη ότι οι τουρκοελληνικές σχέσεις δεν θα επηρεαστούν αρνητικά.

ΠΗΓΗ: Βαλκανικό Περισκόπιο

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή