Ακολουθήστε μας

Γενικά θέματα

Οι προμήθειες στις Ενοπλες Δυνάμεις

Δημοσιεύτηκε

στις

Ο υπεύθυνος για θέματα Άμυνας του ΠΑΣΟΚ κ. Μιχάλης Καρχιμάκης αναλύει τις συνθήκες, τα κριτήρια και τις διαδικασίες με τις οποίες πρέπει να γίνονται οι διακρατικές συμφωνίες για την προμήθεια οπλικών συστημάτων.Βασικά πραγματικά δεδομένα για τις προμήθειες Ε.Δ.:.

Παρασκευή, 12 Ιούνιος 2009
Οι προμήθειες στις Ενοπλες Δυνάμεις
Η ρύθμιση και η λειτουργία διαφανών και αποτελεσματικών διαδικασιών για τις προμήθειες των Ενόπλων Δυνάμεων είναι αναγκαία σύγχρονη απαίτηση, με άμεση επίδραση στα συνολικά οικονομικά της χώρας, αλλά και στη γενικότερη αξιοπιστία τής εκ μέρους τους κράτους διαχείρισης των δυνατοτήτων που δίνουν τέτοιες διακρατικές συμφωνίες.
Για να απαντά η όποια νομοθετική και διαδικαστική πρόταση στις πραγματικές συνθήκες που έχουν δημιουργηθεί από την αλληλεπίδραση διεθνών επιχειρηματικών πρακτικών και παγιωμένων συσχετισμών πολιτικών και στρατιωτικών ηγεσιών στις Ένοπλες Δυνάμεις, είναι απαραίτητο να στηρίζεται σε κάποια απλά, πραγματικά, αλλά συχνά παραλειπόμενα από τις σχετικές συζητήσεις δεδομένα:
•Πρώτο δεδομένο (εναρμόνιση με ανάγκες)
Τα ΟΠΛΑ και τα ΟΠΛΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ πρέπει να είναι:

α) απολύτως εναρμονισμένα με το ισχύον αμυντικό δόγμα και την οργανωτική δομή των Ενόπλων Δυνάμεων,
β) η επιλογή τους θα πρέπει να καλύπτει τις αυστηρά απαραίτητες «βασικές» επιχειρησιακές ανάγκες τους χωρίς «υπερβολές»,
γ) ενώ το κόστος τους θα πρέπει να είναι σε αναλογίες με τις οικονομικές δυνατότητες της χώρας και του λαού.

•Δεύτερο δεδομένο (εναρμόνιση με τεχνολογικά δεδομένα)
Το ΕΠΙΠΕΔΟ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ των προς προμήθεια όπλων και οπλικών συστημάτων θα πρέπει να είναι ή να μπορεί διασφαλισμένα να τεθεί ΣΕ ΑΡΜΟΝΙΑ:

α) με το επίπεδο της τεχνογνωσίας του προσωπικού που θα τα χρησιμοποιεί,
β) με το επίπεδο της τεχνογνωσίας του προσωπικού που θα αναλάβει την τεχνική υποστήριξη,
γ) με την υφιστάμενη στην πατρίδα μας τεχνολογική υποδομή και με το πόσο αυτή είναι ικανή να αποδεχθεί και να αφομοιώσει υψηλού επιπέδου τεχνολογία και να ανταποκριθεί αποτελεσματικά στις απαιτήσεις της.

Μια δυσαρμονία στα παραπάνω απαξιώνει εξ αντικειμένου κάθε προμήθεια υψηλής τεχνολογίας και υψηλού κόστους και καθιστά οποιοδήποτε σύγχρονο όπλο ή οπλικό σύστημα άχρηστο και αναποτελεσματικό, όπως εκ των πραγμάτων έχει αποδειχθεί.

•Τρίτο δεδομένο (το πραγματικά υψηλό κόστος δεν είναι αυτό της προμήθειας, αλλά της αναγκαίας ενσωμάτωσης, συντήρησης και τακτικού εκσυγχρονισμού)
Το κόστος της προμήθειας δεν αποτελεί παρά μικρό μέρος του συνολικού κόστους ενός όπλου ή ενός οπλικού συστήματος, το τελικό μέγεθος του οποίου διαμορφώνουν:
α) το κόστος της τεχνικής υποστήριξης και των ανταλλακτικών που απαιτούνται κατά την διάρκεια του προσδόκιμου χρόνου λειτουργίας του.
β) το κόστος του αναπόφευκτου εκσυγχρονισμού του, ο οποίος καθίσταται αναγκαίος με την εξάντληση της δεκαετίας από την προμήθεια και ο οποίος έχει οικονομικό μέγεθος πολλές φορές μεγαλύτερο αυτού της προμήθειας. Είναι επομένως υποχρέωση του κλάδου που εισηγείται την προμήθεια να περιγράψει το συνολικό απαιτούμενο κόστος και το πώς αυτό θα αναπτυχθεί στον χρονικό ορίζοντα που έχει προβλεφθεί, προκειμένου η εκάστοτε πολιτική ηγεσία να έχει σαφή εικόνα και σαφές χρονοδιάγραμμα των οικονομικών μεγεθών που αφορούν τη συγκεκριμένη προμήθεια. Η διευκρίνιση αυτή κρίνεται ιδιαίτερα απαραίτητη, αφού μέχρι σήμερα –όχι χωρίς σκοπιμότητες– οι κλάδοι, προκειμένου να αποσπάσουν την συγκατάθεση της πολιτικής ηγεσίας, δείχνουν μόνο το τυρί, κρύβοντας επιμελώς τη φάκα.

•Τέταρτο δεδομένο (έλλειψη διαθέσιμων και κατάλληλων χειριστών)
Η αποτελεσματικότητα ενός όπλου ή οπλικού συστήματος είναι σε άμεση διασύνδεση και εξάρτηση με τον χειριστή του, ενώ η αποτελεσματικότητα και οι επιδόσεις του χειριστή είναι σε άμεση διασύνδεση με το επίπεδο και την ποιότητα της εκπαίδευσής του, της εξάσκησής του, με το ηθικό και γενικά με την ψυχολογία του. Δυστυχώς, με την κρατούσα σήμερα κατάσταση στελεχών και προσωπικού στις Ένοπλες Δυνάμεις το ζητούμενο δεν είναι τα παραπάνω, αλλά η απλή ύπαρξη διαθέσιμου κατάλληλου χειριστή!

•Πέμπτο δεδομένο
Η έλλειψη κινήτρων, οι χαμηλές αποδοχές, η κρατούσα αναξιοκρατία, το θολό πλαίσιο του νόμου περί ιεραρχίας και προαγωγών, ο κομματισμός, η αδυναμία επίλυσης βασικών αναγκών έχουν φέρει τα στελέχη που θα κληθούν να διαχειριστούν «τις μεγάλες προμήθειες» σε απελπιστική κατάσταση, με το ηθικό τους σε κάθετη πτώση και σε διαρκή αναζήτηση τρόπων φυγής από τις Ένοπλες Δυνάμεις με κάθε μέσο και τρόπο. Η αδυναμία της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Άμυνας να αντιληφθεί τον επερχόμενο κίνδυνο δημιουργεί σοβαρούς κινδύνους για την ασφάλεια και την άμυνα της χώρας μας και για την τύχη των διατιθέμενων τεράστιων οικονομικών πόρων που οδηγούνται με αυτόν τον τρόπο στην απαξίωση.

ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΠΡΟΜΗΘΕΙΩΝ ΣΤΗ ΣΑΘΡΗ ΒΑΣΗ ΜΙΑΣ ΛΟΓΙΚΗΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ ΤΩΝ ΤΡΙΩΝ ΚΛΑΔΩΝ

Συχνά η επιλογή γίνεται στο πλαίσιο μίας λογικής που έχει επιβάλει ο ανταγωνισμός των τριών κλάδων, καθένας από τους οποίους προσπαθεί να πείσει για τη συστηματικότητα του ρόλου του στην Εθνική Άμυνα, παγιδεύοντας ενίοτε την πολιτική ηγεσία σε ψευδοδιλήμματα για επιλογές που δεν είναι βέβαιο ότι εξυπηρετούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την ασφάλεια και την άμυνα της πατρίδας μας.

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΕΝΑΣ ΦΑΥΛΟΣ ΚΥΚΛΟΣ ΑΕΝΑΩΝ (ΚΑΙ ΟΧΙ ΠΑΝΤΑ ΕΥΣΤΟΧΩΝ) ΠΡΟΜΗΘΕΙΩΝ ΠΟΥ ΕΞΑΝΤΛΟΥΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΗ ΧΩΡΑ

Είναι περισσότερο από βέβαιο ότι το σύστημα χωλαίνει και ότι οδηγεί τη χώρα σε μια διαρκή διαδικασία εξοπλισμών, διαδικασία η οποία εξαντλεί οικονομικά, λειτουργεί σε βάρος άλλων προτεραιοτήτων και δεν δημιουργεί ανάλογη προς τις δαπάνες ελληνική προστιθέμενη αξία. Παράλληλα, με το ισχύον σύστημα και τις επικρατούσες πρακτικές δημιουργούνται έντονοι προβληματισμοί ως προς την επίτευξη έστω και στοιχειωδώς των βασικών στόχων:

•Πρώτος ζητούμενος στόχος:
Να προχωρούν οι Ένοπλες Δυνάμεις σε προμήθειες όπλων ή οπλικών συστημάτων:
α) που πραγματικά χρειάζονται,
β) που ανταποκρίνονται στην ανάγκη αντιμετώπισης της πραγματικής απειλής,
γ) που εναρμονίζονται με τον σχεδιασμό για ένα πιο μικρό και πιο ευέλικτο στράτευμα
δ) που μπορούν να τις υποστηρίξουν από πλευράς τεχνογνωσίας είτε ως χρήστες είτε ως τεχνική υποδομή.
•Δεύτερος ζητούμενος στόχος:
Οι επιλογές των Ενόπλων Δυνάμεων πρέπει να λαμβάνουν υπόψη ότι οι προμήθειες για όπλα ή οπλικά συστήματα όμοια με αυτά που διαθέτει ο βασικός τους αντίπαλος τις περισσότερες φορές ΔΕΝ προσδίδουν σε αυτές κάποιο συγκριτικό επιχειρησιακό πλεονέκτημα, τη στιγμή που ο αντίπαλός τους έχει διαχρονικά την υπεροπλία.
•Τρίτος ζητούμενος στόχος:
Πρέπει να τεθούν άμεσα απλές, επικαιροποιημένες, ειλικρινείς και αδιαμφισβήτητες προϋποθέσεις για την προμήθεια όπλων ή οπλικών συστημάτων, οι οποίες θα καταστήσουν το όποιο νομοθετικό πλαίσιο αξιόπιστο και διάφανο.

ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ ΤΟΥ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ:

Τέτοιες προϋποθέσεις είναι:
Πρώτη προϋπόθεση: Να καθορίζει ο νόμος με σαφήνεια την έννοια της επιχειρησιακής απαίτησης για το προς προμήθεια όπλο ή οπλικό σύστημα. Ειδικότερα θα πρέπει να προσδιορίζεται με σαφήνεια ότι οι προδιαγραφές τού προς προμήθεια όπλου ή οπλικού συστήματος θα πρέπει (και αυτό είναι απαραίτητο για το οικονομικό συμφέρον της πατρίδας μας) να περιγράφουν τις αυστηρά βασικές επιχειρησιακές ανάγκες του κλάδου που υποβάλλει την αίτηση. Με αυτόν τον τρόπο οδηγούμαστε στην επιλογή του τεχνοκρατικά αναγκαίου και όχι του τεχνοκρατικά επιθυμητού, που εκ των πραγμάτων μέχρι σήμερα οδηγεί σε ιδιαίτερα υψηλές δαπάνες, οδυνηρές για τη χώρα, χωρίς να προσθέτει ιδιαίτερη ενίσχυση στην επιχειρησιακή ετοιμότητα και ικανότητα για την άμυνά της.
Δεύτερη προϋπόθεση: Να καθορίζει ο νόμος με σαφήνεια το πλαίσιο μέσα στο οποίο θα αντιμετωπίζεται το θέμα της τεχνικής υποστήριξης του όπλου ή του οπλικού συστήματος από την παραλαβή του μέχρι την απόσυρσή του από την ενέργεια. Αυτό σημαίνει πρόβλεψη, έτσι ώστε η βασική προμήθεια και οι προμήθειες για τη συνολική τεχνική υποστήριξη του όπλου να αντιμετωπίζονται με παράλληλες και ταυτόχρονες συμβάσεις, δηλαδή με τη σύμβαση προμήθειας και τη σύμβαση τεχνικής υποστήριξης. Με τον τρόπο αυτόν ο μεν προμηθευτής δεσμεύεται να υποστηρίζει το προϊόν του μέχρι την απόσυρσή του από την ενέργεια με όποιον τρόπο επιλέξει ο αγοραστής, η δε πολιτική ηγεσία γνωρίζει με σαφήνεια το οικονομικό μέγεθος της προμήθειας αυτής και το πώς αυτό το μέγεθος θα αναπτυχθεί σε βάθος χρόνου.
Η πρόβλεψη αυτή είναι βέβαιο ότι διασφαλίζει τη συνεχή διαθεσιμότητα του όπλου ή του οπλικού συστήματος και αποδεσμεύει την επιχειρησιακή ετοιμότητα από την εξάρτησή της από τις διαθέσεις του προμηθευτή.
Τρίτη προϋπόθεση: (Τα αντισταθμιστικά ωφελήματα –OFFSETS– και η εν γένει διαχείρισή τους: ένα πολύτιμο εργαλείο εφόσον χρησιμοποιηθεί σωστά.)
Τα αντισταθμιστικά ωφελήματα στις Ένοπλες Δυνάμεις έχουν ταυτιστεί με την αδιαφάνεια, ενώ αποτελούν ταυτόχρονα σημείο πολιτικών τριβών ως προς την αναγκαιότητα και την αποτελεσματικότητά τους. Το ισχύον σήμερα σύστημα και οι κατευθυντήριες οδηγίες προσφέρουν ένα ασαφές και πολύπλοκο περιβάλλον μέσα στο οποίο κινούνται τεράστια οικονομικά μεγέθη στο όνομα της επίτευξης μιας Ελληνικής Προστιθέμενης Αξίας, η οποία πολλές φορές δεν έχει καταστεί δυνατόν να προσμετρηθεί. Η όλη διαδικασία έχει οδηγήσει σε σοβαρά αδιέξοδα με αποτέλεσμα τεράστια κονδύλια να παραμένουν ανενεργά και σημαντικές ευκαιρίες να χάνονται μέσα από τις αξεπέραστες δαιδαλώδεις διαδρομές της γραφειοκρατίας.
Απαιτείται λοιπόν ισχυρή πολιτική βούληση ικανή να ανατρέψει κατεστημένες αντιλήψεις εντός και εκτός των Ενόπλων Δυνάμεων, των κρατικών ή και των ιδιωτικών αμυντικών παραγωγικών μονάδων, προκειμένου ένας θεσμός που καθιερώθηκε με στόχο οι αμυντικές δαπάνες να προσφέρουν ένα ανταποδοτικό ωφέλημα στη χώρα να επανακτήσει τη σημασία και την αξιοπιστία που επιβάλλεται να έχει.
•Είναι ανάγκη να καθιερωθεί μια νέα μορφή αντισταθμιστικών ωφελημάτων με βάση την οποία ο κάθε προμηθευτής θα υποχρεούται στην επιστροφή αντισταθμιστικών ωφελημάτων που θα αφορούν σε επενδύσεις με στόχο την άμεση υποστήριξη του προς προμήθεια υλικού από την εγχώρια πολεμική ή αμυντική βιομηχανία και στο μέτρο που η υποστήριξη αυτή θα εξασφαλίζει μια παραδεκτή διαθεσιμότητα του υλικού και μια ικανοποιητική επιχειρησιακή ετοιμότητα.
Με λίγα λόγια οι επενδύσεις αυτές θα δίνουν στις Ένοπλες Δυνάμεις την ευκαιρία να εξασφαλίζουν την ικανοποίηση των βασικών τους αναγκών σε τεχνολογία και ανταλλακτικά από την εγχώρια αμυντική βιομηχανία χωρίς τη μέχρι σήμερα εξάρτησή τους από τις διαθέσεις του προμηθευτή, διαθέσεις που ενίοτε καθορίζουν την επιχειρησιακή ικανότητά τους σε δεδομένο χρόνο.

Με αυτόν τον τρόπο:

•Τα αντισταθμιστικά ωφελήματα είναι άμεσα και μετρήσιμα. (Καταλαμβάνουν δε τη συντήρηση που συχνά έχει μεγαλύτερο κόστος από την αγορά…)
•Η ζητούμενη Ελληνική Προστιθέμενη Αξία είναι άμεση και μετρήσιμη, ενώ αναζωογονείται η φθίνουσα εγχώρια αμυντική βιομηχανία και δημιουργούνται πολλές και πραγματικές θέσεις εργασίας.
•Αυτονομούνται σε μεγάλο βαθμό οι Ένοπλες Δυνάμεις από την εξάρτησή τους από τους προμηθευτικούς οίκους, οι οποίοι πολλές φορές καθιστούν ανενεργά ιδιαίτερα μεγάλου κόστους συστήματα εξαιτίας πραγματικών ή τεχνητών ελλείψεων ανταλλακτικών ευτελούς αξίας.
•Δημιουργούνται κάτω από ειδικές προϋποθέσεις ευκαιρίες εξαγωγών προς τρίτους του παραγόμενου υλικού από την εγχώρια αμυντική βιομηχανία.

Είναι απαραίτητο να γίνει, το συντομότερο δυνατόν, συνείδηση ότι οι αμυντικές δαπάνες που εγκλωβίζουν ποσοστό του ΑΕΠ πολλές φορές μεγαλύτερο εκείνου που διατίθεται για την Παιδεία στη χώρα μας είναι πολύ σοβαρή υπόθεση για να σέρνεται στη λογική της αναζήτησης ενός νόμου που ποτέ δεν τελειώνει, όπως επίσης και οι έννοιες της «Αμυντικής Θωράκισης», της «Ασφάλειας της Χώρας» και της «Επιχειρησιακής Ετοιμότητας» είναι πολύ σοβαρή υπόθεση για να χρησιμοποιούνται αβασάνιστα και σε βάρος άλλων προτεραιοτήτων που μπορεί να είναι περισσότερο πραγματικές για τον λαό μας.

* Ο κ. Μιχάλης Καρχιμάκης είναι βουλευτής Λασιθίου, μέλος του Πολιτικού Συμβουλίου του ΠΑΣΟΚ, υπεύθυνος για θέματα Άμυνας.
diplomatia.gr

Γενικά θέματα

Reuters: Το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για χτυπήμα σε Ευρώπη και ΗΠΑ! Η αποτροπή χτυπήματος στην Ελλάδα

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters. Το ειδησεογραφικό πρακτορείο σε ένα αναλυτικό ρεπορτάζ περιγράφει το πώς το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για πλήγματα σε Ευρώπη και ΗΠΑ.

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Υπήρχε μάλιστα η πληροφορία ότι οι δύο άνδρες θα πληρώνονταν με 16.000 ευρώ για κάθε νεκρό, γι’ αυτό και σχεδίαζαν μαζικό χτύπημα.

«Καθώς η σύγκρουση Ιράν-Ισραήλ εντείνεται, η Τεχεράνη ταράζει τη Δύση με ένα κύμα απόπειρων χτυπημάτων και απαγωγών εναντίον στόχων στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες», αναφέρει το Reuters.

Η Ουάσιγκτον και οι σύμμαχοί της έχουν αναφέρει μια απότομη αύξηση τέτοιων συνωμοσιών που συνδέονται με την Ισλαμική Δημοκρατία. Από το 2020, υπήρξαν τουλάχιστον 33 απόπειρες δολοφονίας ή απαγωγής στη Δύση, στις οποίες οι τοπικές ή ισραηλινές αρχές ισχυρίζονται ότι συνδέεται με το Ιράν, διαπίστωσε το Reuters εξετάζοντας δικαστικά έγγραφα και επίσημες ανακοινώσεις.

Μεταξύ των πρόσφατων φερόμενων στόχων: ένα κτίριο που στεγάζει ένα εβραϊκό κέντρο και ένα εστιατόριο kosher στο κέντρο της Αθήνας. Από το κρησφύγετό του στο Ιράν, ένας Πακιστανός ονόματι Σαγιέντ Φαχάρ Αμπάς στρατολόγησε έναν παλιό γνώριμο που ζούσε στην Ελλάδα και τον οδήγησε να επιτεθεί στον χώρο, ισχυρίζονται οι ερευνητές σε έγγραφα που υποβλήθηκαν στις δικαστικές αρχές της υπόθεσης και τα οποία περιήλθαν στην κατοχή του Reuters. Ο Αμπάς είπε στην επαφή του ότι εργαζόταν για μια ομάδα που θα πλήρωνε περίπου 15.000 ευρώ ανά φόνο.

Σε μια ανταλλαγή WhatsApp τον Ιανουάριο του 2023 που περιγράφεται λεπτομερώς στα έγγραφα, οι δύο άνδρες συζήτησαν εάν θα χρησιμοποιήσουν εκρηκτικά ή εμπρησμό στην επίθεση. Ο Αμπάς τόνισε την ανάγκη παροχής αποδείξεων για απώλειες μετά το πλήγμα. «Υπάρχουν μυστικές υπηρεσίες», είπε, χωρίς να κατονομάσει. «Κάντε τη δουλειά με τρόπο που δεν αφήνει κανένα περιθώριο».

Τα έγγραφα που δεν είχαν αναφερθεί προηγουμένως περιλαμβάνουν εκατοντάδες σελίδες αποδεικτικών στοιχείων που συγκεντρώθηκαν κατά τη διάρκεια της προανακριτικής έρευνας στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων καταθέσεων μαρτύρων, αστυνομικών καταθέσεων και λεπτομερειών μηνυμάτων WhatsApp.

Οι ελληνικές αρχές συνέλαβαν τον Σιέντ Ιρτάζα Χάιντερ και έναν άλλο Πακιστανό πέρυσι, λέγοντας ότι η αστυνομία βοήθησε στην εξάρθρωση ενός τρομοκρατικού δικτύου που κατευθυνόταν από το εξωτερικό και είχε σκοπό να προκαλέσει «ανθρώπινη απώλεια». Οι δύο άνδρες αντιμετωπίζουν κατηγορίες για τρομοκρατία. Αρνούνται τις κατηγορίες.

Ο Χάιντερ, ο οποίος αφέθηκε ελεύθερος από την προφυλάκιση αυτή την άνοιξη με περιορισμούς, λέει ότι είναι αθώος. Σε συνέντευξή του, ο 28χρονος είπε στο Reuters ότι έστειλε στον Αμπάς εικόνες του κτιρίου αλλά εμπόδισε σκόπιμα να πραγματοποιήσει οποιαδήποτε επίθεση, ελπίζοντας να πληρωθεί χωρίς να βλάψει κανέναν.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Analysis: How Iran’s Ballistic Missiles Strike Israel?

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

The U.S. traced the launch location to a valley south of the Iranian city of Shiraz.
Eran has launched its largest-ever attack on Israel, firing 180 ballistic missiles
These missiles travelled more than 1000 Miles from this Valley to reach Israel most populated city and military sights.

Fattah-2, the successor to the Fattah-1, It was used for the first time and is one of Iran’s advanced missile systems.
This missile is equipped with a —inside it is the warhead—which detaches and allows the missile to maneuver and glide at speeds between Mach 5 and 10.
The missile has a range of around 1,500 km, only slightly more than its predecessor, the Fattah-1.
What sets it apart from other ballistic missiles is its ability to accelerate outside the Earth’s atmosphere, while its aerodynamic control surfaces enable steering to evades the famous Arrow Missiles Defense system made by Israel.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Τούρκος διπλωμάτης: «Η σιωπηλή συμφωνία Ερντογάν – Μητσοτάκη»

Τι σημαίνουν οι ομιλίες του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Κυριάκος Μητσοτάκης – Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν: Ό,τι και να συμβεί στην Κύπρο, φαίνεται να υπάρχει σιωπηρή συμφωνία μεταξύ του προέδρου Ερντογάν και του πρωθυπουργού Μητσοτάκη ότι οι τουρκοελληνικές σχέσεις δεν πρέπει να επηρεαστούν αρνητικά, γράφει σήμερα ο Τούρκος, πρώην διπλωμάτης, Χασάν Γκιογκούς στο T24.

Τι σημαίνουν οι ομιλίες του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ

Οι τουρκοελληνικές σχέσεις στη νέα εποχή που επικεντρώνονται σε θετική ατζέντα πέρασαν από σοβαρές δοκιμασίες τον τελευταίο μήνα.

Παρακολουθήσαμε ελληνικά σκάφη εφόδου να παραβιάζουν τα τουρκικά χωρικά ύδατα, πρώτα στα ανοιχτά της Αλικαρνασσού και μετά με διαφορά μίας εβδομάδας στη Ντάτσα και στο Τουργκούτ Ρέις.

Στις δύο πρώτες περιπτώσεις, η ελληνική πλευρά υποστήριξε ότι κυνηγούσαν βάρκες που μετέφεραν λαθρομετανάστες.

Αυτό που συνέβη με το αλιευτικό Barbaros κοντά στο Turgut Reis ήταν ένας τύπος που συναντάμε συχνά στο Αιγαίο, λόγω της έλλειψης καθορισμένων θαλάσσιων συνόρων, και μπορεί πλέον να θεωρείται συνηθισμένη περίπτωση.

Για κάποιο λόγο, περιστατικά παρενόχλησης συμβαίνουν είτε στον αέρα είτε στο έδαφος πριν συναντηθούν οι ηγέτες και των δύο χωρών.

Υπάρχουν εκείνοι που ευδοκιμούν στο περιβάλλον κρίσης τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Τουρκία.

Τα προκλητικά δημοσιεύματα μιας εφημερίδας έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην όξυνση της κρίσης των Ιμίων το 1996.

Αυτή τη φορά, είχαμε τηλεοπτικά κανάλια που για μέρες έκαναν φασαρία για το πώς «οι μπότες του Έλληνα στρατιώτη άγγιξαν τουρκικά εδάφη».

Θα νομίζατε ότι η Ελλάδα επιχείρησε να εισβάλει στην Τουρκία αποβιβάζοντας έναν από τους στρατιώτες της με ένα μόνο σκάφος εφόδου.

Δεν μπορεί να ειπωθεί ότι οι ‘Παλικαράδες’ (Palikaryanın) είναι ο πιο πειθαρχημένος στρατιώτης στον κόσμο.

Στα χρόνια που ήμουν πρέσβης στην Αθήνα, είδα μια ομάδα στρατιωτών κομάντο να φωνάζουν συνθήματα κατά τη διάρκεια μιας επίσημης παρέλασης σε μια ελληνική εθνική εορτή.

Επειδή δεν ξέρω ελληνικά, στην αρχή νόμιζα ότι φώναζαν κάτι σαν «δώσε μου τη χαρά».

Η αλήθεια του θέματος φάνηκε όταν είδα την είδηση ​​στις εφημερίδες της επόμενης ημέρας ότι κάποιοι στρατιώτες φώναζαν συνθήματα κατά της Βόρειας Μακεδονίας και της Τουρκίας στην εκδήλωση.

Αυτό που θα πω είναι ότι είναι πολύ πιθανό οι παραβιάσεις των τουρκικών χωρικών υδάτων να προκλήθηκαν από την ευρηματικότητα λίγων συνειδητοποιημένων Ελλήνων στρατιωτών που δεν έδρασαν με οδηγίες.

Τι σημαίνουν οι ομιλίες του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ ;

Το θετικό κλίμα στις τουρκοελληνικές σχέσεις αποτυπώθηκε και στις ομιλίες των ηγετών των δύο χωρών στην τελευταία Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών.

Τόσο ο Πρόεδρος Ερντογάν όσο και ο πρωθυπουργός Μητσοτάκης φρόντισαν να μην κάνουν δηλώσεις που θα ενοχλούσαν ο ένας τον άλλον στις ομιλίες τους.

Μαθαίνουμε από τον ελληνικό Τύπο ότι αυτό το θετικό κλίμα αναμένεται να συνεχιστεί κατά κάποιο τρόπο, με βήματα όπως η επανέναρξη των συζητήσεων για τα προβλήματα στο Αιγαίο και η έναρξη λειτουργίας της σχολής της Χάλκης.

Εξελίξεις στην Κύπρο

Ωστόσο, όταν πρόκειται για την Κύπρο, προκύπτει μια διαφορετική εικόνα και βαθιές διαφορές απόψεων.

Ο Πρόεδρος Ερντογάν έκλεισε εντελώς την πόρτα περί ομοσπονδίας για μόνιμη λύση στην Κύπρο στη Νέα Υόρκη.

Ακολούθησε μάλιστα μια πιο επιθετική γραμμή από τον Πρόεδρο των Τουρκοκυπρίων Ερσίν Τατάρ , ο οποίος, πριν από την αναχώρησή του για τη Νέα Υόρκη, έδειξε ότι θα μπορούσε να καθίσει ξανά στο τραπέζι εάν ικανοποιούνταν οι απαιτήσεις της «άμεσης επαφής, απευθείας εμπορίου και άμεσης μεταφοράς» που συνοψίζονται σε τρεις λέξεις…

Ο Πρωθυπουργός Μητσοτάκης, που ανέβηκε στο βήμα μετά τον Πρόεδρο Ερντογάν, χαρακτήρισε κατοχή ως συνήθως τη στρατιωτική παρουσία της Τουρκίας στο νησί και είπε κατηγορηματικά ότι η επιλογή των δύο κρατών δεν μπορεί και δεν θα είναι λύση.

Ο Έλληνας πρωθυπουργός μίλησε με τρεις λέξεις με εντελώς διαφορετικό θέμα, δηλώνοντας ότι η Ελλάδα, η οποία θα είναι μη μόνιμο μέλος του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ για 2 χρόνια από την 1η Ιανουαρίου, βασίζεται στις αρχές του «διαλόγου, διπλωματίας και δημοκρατίας» (3D), που προέρχονται από την ελληνική γλώσσα. Δήλωσε ότι θα ενεργούσε με βάση αυτές.

Συνάντηση Τατάρ-Γκουτέρες

Ο πρόεδρος των Τουρκοκυπρίων Ερσίν Τατάρ συναντήθηκε με τον Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες στη Νέα Υόρκη το περασμένο Σαββατοκύριακο.

Στη δήλωσή του μετά τη συνάντηση, ο Πρόεδρος Τατάρ είπε ότι η επανάληψη των διαπραγματεύσεων θα μπορούσε να είναι δυνατή μόνο με την αναγνώριση της κυρίαρχης ισότητας και του ισότιμου διεθνούς καθεστώτος και ότι οι διαπραγματεύσεις που πραγματοποιήθηκαν σε διάφορες μορφές στη βάση της ομοσπονδίας για μισό αιώνα ήταν ασαφές γιατί η ελληνική πλευρά είπε «όχι» στο σχέδιο Ανάν με συντριπτική πλειοψηφία στο δημοψήφισμα.

Στη δήλωση μιας φράσης που έγινε από τον ΟΗΕ αναφέρθηκε ότι ο Γενικός Γραμματέας συναντήθηκε με τον ηγέτη της τουρκοκυπριακής κοινότητας Ερσίν Τατάρ και ότι στη συνάντηση συζητήθηκε πώς θα μπορούσε να προχωρήσει το Κυπριακό στο μέλλον.

Ο Γκουτέρες δέχθηκε τους επικεφαλής των αντιπροσωπειών από 21 χώρες την ίδια ημέρα. Είναι προφανές ότι η συνάντηση Τατάρ-Γκουτέρες δεν είχε μεγάλο περιεχόμενο.

Εν τω μεταξύ, πριν φύγει από τη Νέα Υόρκη, ο Πρόεδρος Τατάρ είπε σε ιδιωτική συνέντευξη σε εφημερίδα που δημοσιεύεται στην Κατεχόμενη Κύπρος ότι εάν η κυριαρχική ισότητα και το ισότιμο διεθνές καθεστώς γίνουν αποδεκτά από την ελληνική πλευρά και η ομοσπονδία δεν τεθεί στην ημερήσια διάταξη, μια συνάντηση στο 4+1 μορφή με τη συμμετοχή των μερών και του ΓΓ δηλώνει ότι μετέφερε στον Γκουτέρες ότι είναι έτοιμος να παραβρεθεί σε τριπλό δείπνο που θα παραθέσει.

Αν και εκ πρώτης όψεως η επιστροφή στο τραπέζι με ορισμένες προϋποθέσεις μοιάζει με πρωτοβουλία, δεν πρέπει να περιμένουμε από τους Έλληνες να αποδεχτούν εύκολα τους όρους που θέτει ο Τατάρ, που σημαίνει παραίτηση από την ομοσπονδία.

Ωστόσο, αυτές οι εξελίξεις δείχνουν ότι ορισμένες διαπραγματεύσεις διεξάγονται κεκλεισμένων των θυρών, αν όχι γύρω από το τραπέζι.

Το τριπλό δείπνο, το οποίο δέχτηκε ο Τατάρ, αναμένεται να γίνει ανεπίσημα στη Νέα Υόρκη στις 15 Οκτωβρίου. Πιθανώς, ο Γενικός Γραμματέας θα θέλει να ενημερώσει τους Τουρκοκύπριους και τους Ελληνοκύπριους ηγέτες για τον νέο οδικό χάρτη που επεξεργάζεται για την Κύπρο και να πάρει τις απόψεις τους σε αυτό το δείπνο.

Πού θα οδηγήσει αυτό;

Είναι δύσκολο να μαντέψει κανείς. Σε μια εποχή που έχει αρχίσει να ρέει αίμα στον Λίβανο μετά τη Γάζα και ο πόλεμος Ρωσίας-Ουκρανίας συνεχίζεται για περισσότερα από δύο χρόνια, ο Γενικός Γραμματέας, που φαίνεται βέβαιο ότι δεν θα επανεκλεγεί ποτέ, θέλει να καταλήξει σε ένα νέο σχέδιο για την Κύπρο; Αυτό είναι ένα ξεχωριστό ζήτημα.

Ό,τι και να γίνει στην Κύπρο, φαίνεται να υπάρχει σιωπηρή συμφωνία μεταξύ του προέδρου Ερντογάν και του πρωθυπουργού Μητσοτάκη ότι οι τουρκοελληνικές σχέσεις δεν θα επηρεαστούν αρνητικά.

ΠΗΓΗ: Βαλκανικό Περισκόπιο

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή