Ακολουθήστε μας

Γενικά θέματα

Άνθρακας ο θησαυρός περί προόδου στις συνομιλίες

Δημοσιεύτηκε

στις

Άνθρακες ο θησαυρός! Η λεγόμενη πρόοδος στις συνομιλίες και ειδικότερα οι συγκλίσεις για τις οποίες γίνεται κατά καιρούς λόγος μεταξύ των θέσεων των δύο πλευρών στο Κυπριακό, όχι μόνο είναι επουσιώδεις και άνευ σημασίας, αλλά αυτές ανατρέπονται από άλλες θέσεις τις οποίες καταθέτει η τουρκική πλευρά.

Όσο για τις διαφωνίες, αυτές αφορούν τα ουσιαστικά ζητήματα και είναι χαώδεις. Και όπως είναι φυσικό, σε μια διαπραγμάτευση δεν μπορείς να μιλάς για πρόοδο όταν πρόκειται για «συγκλίσεις» σε επουσιώδη ζητήματα, οι οποίες, μάλιστα, ανατρέπονται από τις ίδιες τις θέσεις της μίας πλευράς. Πόσο μάλλον όταν στα ουσιαστικά ζητήματα οι απόψεις των δύο πλευρών αφίστανται κατά παρασάγγας.
Με δεδομένη την αρνητικότητα της τουρκικής πλευράς, η οποία παραμένει αμετακίνητη στις αδιάλλακτες απαράδεκτες και παράνομες θέσεις της επί των βασικών κεφαλαίων των διαπραγματεύσεων, και δη του εδαφικού, του περιουσιακού, της ασφάλειας και των εγγυήσεων και των εποίκων, και αν θεωρήσουμε ότι η ελληνική κυπριακή πλευρά δεν θα υπαναχωρήσει στα βασικά αυτά ζητήματα αρχών κατά τη δεύτερη φάση των συνομιλιών που αρχίζουν στις 3 Σεπτεμβρίου, τότε η επίτευξη συμφωνίας μεταξύ των δύο πλευρών καθίσταται επισφαλής. Ας δούμε, όμως, αναλυτικότερα, τα αποτελέσματα των μέχρι στιγμής συνομιλιών. Πού βρίσκονται οι θέσεις εκάστης πλευράς, πού υπάρχουν «συγκλίσεις» και που υπάρχουν διαφωνίες.

Εδαφικό
ΣΤΟ μείζον θέμα του εδαφικού, το οποίο αφορά την επιστροφή των προσφύγων, η ελληνική κυπριακή πλευρά ζητά εδαφικές αναπροσαρμογές για επιστροφή της μεγάλης πλειοψηφίας των προσφύγων. Επισημαίνουμε εδώ ότι έχει ξεχαστεί το παλαιότερο σύνθημα για επιστροφή όλων των προσφύγων στα σπίτια και στις περιουσίες τους! Η επιδίωξη της πλευράς μας είναι τώρα η επιστροφή 100.000 έως 120.000 προσφύγων, που εδαφικά σημαίνει την επιστροφή υπό ελληνοκυπριακή διοίκηση της Αμμοχώστου, της Μόρφου και της Καρπασίας και αναπροσαρμογή της ακτογραμμής, η οποία σήμερα κατέχεται κατά 60% από τα τουρκικά στρατεύματα. Η τουρκική πλευρά, με βάση τα έγγραφα τα οποία έχει καταθέσει, επιμένει ότι «δεν πρέπει να δημιουργηθούν κοινωνικά προβλήματα με τις εδαφικές αναπροσαρμογές, ούτε αυτές να απειλήσουν την κοινωνική ειρήνη με την εκ νέου δημιουργία προσφύγων οι οποίοι μετακινήθηκαν το 1963-64 και το 1975». Με τις θέσεις αυτές που έχουν κατατεθεί στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, η μεν ελληνική πλευρά εμφανίζεται να υπαναχωρεί από παλαιότερες θέσεις αρχών σε ό,τι αφορά την επιστροφή των προσφύγων, η δε τουρκοκυπριακή πλευρά με το πρόσχημα της δήθεν δημιουργίας κοινωνικών προβλημάτων επιδιώκει να απαλλάξει από την ευθύνη την Τουρκία για την εισβολή και την κατοχή και να εξισώσει τον ελληνικό πληθυσμό των προσφύγων με τους Τουρκοκυπρίους, οι οποίοι μετακινήθηκαν στα κατεχόμενα, και τους οποίους αποκαλεί πρόσφυγες, ενώ μπορούσαν να παραμείνουν στις ελεύθερες περιοχές.

Περιουσιακό
ΣΤΟ ακανθώδες θέμα του περιουσιακού, η θέση της ελληνικής πλευράς στις διαπραγματεύσεις είναι ότι την προτεραιότητα πρέπει να την έχει ο νόμιμος ιδιοκτήτης δυνάμει του Κτηματολογίου μέχρι το 1974, δικαίωμα το οποίο απορρέει από τον Καταστατικό Χάρτη Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του ΟΗΕ, τις ευρωπαϊκές αρχές και το περί δικαίου αίσθημα. Ο νόμιμος ιδιοκτήτης, πρόσφυγας ή μη, όπως υποστήριξε η πλευράς μας, πρέπει να έχει ως πρώτη επιλογή την πλήρη αποκατάσταση της περιουσίας του -δηλαδή αν πρόκειται για κατοικία την εγκατάστασή του και αν πρόκειται για γη, την πλήρη αξιοποίησή της- ως δεύτερη επιλογή την ανταλλαγή της και ως τρίτη επιλογή την αποζημίωση.
Η θέση της τουρκικής πλευράς πόρρω απέχει από τον διεθνή νόμο, τις ευρωπαϊκές αρχές και το περί δικαίου αίσθημα. Επιμένει ότι την προτεραιότητα πρέπει να την έχει ο σημερινός (παράνομος) χρήστης και οι επιλογές να είναι αντίστροφες από αυτές που υποστηρίζει η ελληνική πλευρά. Η τουρκοκυπριακή πλευρά υποστηρίζει ότι πρέπει η πρώτη επιλογή να είναι η αποζημίωση της περιουσίας, η δεύτερη η ανταλλαγή της και η τρίτη η αποκατάσταση.
Αυτό στην πράξη σημαίνει ότι διαγράφεται το ατομικό δικαίωμα της ιδιοκτησίας και αυτό μεταφέρεται στον παράνομο χρήστη της. Έτσι η αποζημίωση και αποποίηση του δικαιώματος της ιδιοκτησίας καθίσταται υποχρεωτική για τον Ελληνοκύπριο πρόσφυγα-ιδιοκτήτη, πράγμα παράνομο με βάση τα ανθρώπινα δικαιώματα, όπως επίσης και η ανταλλαγή της περιουσίας. Όσο για την αποκατάσταση της περιουσίας, αυτή περιορίζεται μόνο για τις περιοχές, οι οποίες θα συμφωνηθεί να τεθούν υπό ελληνοκυπριακή διοίκηση, αλλά και πάλι η επιλογή αυτή τελεί υπό την αίρεση του «δικαιώματος» που έχει ο παράνομος χρήστης, δηλαδή ο Τουρκοκύπριος ή ο έποικος, ο οποίος χρησιμοποιεί την περιουσία του νόμιμου ιδιοκτήτη. Ανάλογη πρόνοια υπήρχε και στο σχέδιο Ανάν, με βάση την οποία η ανάκτηση της κατοικίας Ελληνοκυπρίου θα γινόταν με την προϋπόθεση της έγκρισης του παράνομου χρήστη της!

Ασφάλεια – Εγγυήσεις
ΕΝΤΟΝΟ σημείο διαφωνίας αποτελεί και το καυτό θέμα της ασφάλειας και των εγγυήσεων επί του οποίου επίσης δεν υπήρξε σύγκλιση.
Η ελληνική πλευρά επί τούτου έχει τη θέση ότι δεν χρειάζονται εγγυήσεις, διότι μόνο πηγή κακών αποτελούν. Εξάλλου, πρόκειται για ξεπερασμένο και αναχρονιστικό θεσμό, που σε καμίαν άλλη χώρα δεν ισχύει. Επαρκές εγγυητικό πλαίσιο για την πλευρά μας αποτελεί η συμμετοχή της Κύπρου στην Ε.Ε.
Κάθετα αντίθετη είναι η θέση της τουρκοκυπριακής πλευράς, η οποία θεωρεί εκ των ων ουκ άνευ τις εγγυήσεις και άκρως απαραίτητη προϋπόθεση για τη συμφωνία. Ισχυρίζεται δε ότι αν αλλάξει το καθεστώς των εγγυήσεων, πρέπει να συγκατατεθουν σ’ αυτό και οι δύο κοινότητες. Τη θέση αυτή αποκρούει η πλευρά μας, καθώς τις συνθήκες εγγυήσεως και συμμαχίες δεν τις υπέγραψαν οι κοινότητες αλλά η Κυπριακή Δημοκρατία.
Εξωφρενική είναι επίσης και η θέση, την οποία διατυπώνει η τουρκική πλευρά, σύμφωνα με την οποία οι εγγυήτριες δυνάμεις πρέπει να εγγυώνται όχι μόνο την ασφάλεια και την ειρήνη του κράτους, αλλά και την ασφάλεια και την ειρήνη των κρατιδίων που θα αποτελούν το ομόσπονδο κράτος. Με απλά λόγια, η Τουρκία θα έχει δικαίωμα να επεμβαίνει για τη δήθεν αποκατάσταση της ειρήνης και στο ελληνοκυπριακό κρατίδιο. Η πρόνοια αυτή περιεχόταν και στο σχέδιο Ανάν, κάτι που προκάλεσε έντονες συζητήσεις. Στο θέμα της ασφάλειας και των εγγυήσεων εισέρχεται και το καθεστώς στο οποίο βρίσκονται τα εδάφη υπό επιστροφή, για το οποίο επίσης υπάρχει διαφωνία. Εδώ οι Τούρκοι λένε ότι τα εδάφη αυτά πρέπει να παραμείνουν υπό τουρκοκυπριακή διοίκηση μέχρι την εγκατάσταση σε νέα σπίτια και σε νέες περιοχές. Η ελληνική πλευρά υποστηρίζει ότι τα εδάφη αυτά θα πρέπει να περιέλθουν υπό ελληνοκυπριακή διοίκηση από την πρώτη μέρα της συμφωνίας.

Ζητούν βέτο για την εκπροσώπηση στην Ε.Ε.
ΣΟΒΑΡΕΣ διαφωνίες υπάρχουν και στα θέματα που αφορούν την Ευρωπαϊκή Ένωση. Η ελληνοκυπριακή πλευρά δεν δέχεται παρεκκλίσεις από το ευρωπαϊκό κεκτημένο, ενώ η τουρκοκυπριακή επιμένει ότι πρέπει να υπάρξουν παρεκκλίσεις, μερικές, μάλιστα, από τις οποίες να έχουν μόνιμο χαρακτήρα.
Για την τοποθέτηση των εκπροσώπων της Κύπρου στα διάφορα ευρωπαϊκά σώματα οι Τουρκοκύπριοι υποστηρίζουν ότι πρέπει να υπάρχει συναίνεση, (βέτο) των δύο συνιστώντων κρατών και αν δεν επιτυγχάνεται αυτή, τότε η Κύπρος να απέχει από τα όργανα αυτά. Η πλευρά μας δεν αποδέχεται την τουρκοκυπριακή θέση, υποστηρίζοντας ότι πρέπει να υπάρχει μηχανισμός άρσης του αδιεξόδου.

Θέλουν ισότητα συμμετοχής στα πολιτειακά όργανα
ΜΙΑ γενική παρατήρηση που αφορά τις διαπραγματεύσεις είναι ότι οι Τούρκοι επιμένουν να υπάρχει στα πλείστα πολιτειακά όργανα αριθμητική ισότητα. Όπου υπάρχει Ελληνοκύπριος αξιωματούχος να υπάρχει και βοηθός Τουρκοκύπριος και όπου υπάρχει Τουρκοκύπριος να υπάρχει και Ελληνοκύπριος βοηθός. Τέτοια όργανα είναι, για παράδειγμα, ο Γενικός Εισαγγελέας, ο Γενικός Ελεγκτής, ο Επίτροπος Διοικήσεως κ.ά.
Στην απαίτηση αυτή των Τουρκοκυπρίων δεν είναι βέβαιο ποια είναι θέση της πλευράς μας, αν δηλαδή γίνεται αποδεκτή ή αν υπάρχει διαφωνία.

Ουσιώδεις διαφωνίες στις λεγόμενες συγκλίσεις
ΟΠΩΣ αποδεικνύεται από τις χαώδεις διαφορές που υπάρχουν στα ουσιώδη και καυτά ζητήματα των διαπραγματεύσεων που παραθέτουμε, η λεγόμενη πρόοδος που έχει επιτευχθεί αποτελεί κυβερνητική μεγαλαυχία. Οι λεγόμενες συγκλίσεις σε κάποια ζητήματα δεν αφορούν καθόλου την ουσία των διαπραγματεύσεων, αλλά περιορίζονται σε επουσιώδη θέματα που αφορούν κυρίως τη διακυβέρνηση και άλλα. Ακόμη, όμως, και σε αυτές τις λεγόμενες συγκλίσεις εμπεριέχονται τουρκικές θέσεις, τις οποίες αν τις δει κανείς προσεκτικά, θα διαπιστώσει ότι στην ουσία εξανεμίζουν τη λεγόμενη πρόοδο. Ενδεικτικά αναφέρουμε τα ακόλουθα σημεία «συγκλίσεων», τα οποία εξουδετερώνονται από «ουρές», δηλαδή άλλες πρόσθετες τουρκικές θέσεις:
Πρώτον: Εμφανίζεται ως θετικό στοιχείο το ότι γίνεται αποδεκτό η Κύπρος να συμμετέχει στα διάφορες ευρωπαϊκές συμμαχίες και θεσμούς. Παράλληλα, όμως, οι Τούρκοι αξιώνουν όπως κατά τη λήψη των αποφάσεων λαμβάνει μέρος και η Τουρκία.
Δεύτερον: Όσον αφορά τη συμμετοχή των Κυπρίων στα ευρωπαϊκά όργανα εγείρεται ευσχήμως από τουρκοκυπριακής πλευράς δικαίωμα βέτο αξιώνοντας συναίνεση των «συνιστώντων κρατών» για το ποιοι θα συμμετέχουν.
Τρίτον: Η αποδοχή από μέρους της τουρκοκυπριακής πλευράς της μίας ιθαγένειας, της μιας κυριαρχίας και της μίας διεθνούς προσωπικότητας, αυτή εξουδετερώνεται από το ότι ο Ταλάτ μιλά για συνεταιρισμό δύο συνιστώντων κρατών και για δύο λαούς, πράγμα που σημαίνει ότι παρέχεται το δικαίωμα της απόσχισης και της δημιουργίας ενός νέου διεθνούς πολιτειακού συστήματος.
Τέταρτον: Συμφωνήθηκε μεν η δημιουργία συμβουλίου περιουσιών και ενός εφετείου. Η τουρκική πλευρά, ωστόσο, επιμένει, ότι πέραν του Συμβουλίου Περιουσιών πρέπει να υπάρχουν και δύο υποεπιτροπές μια σε κάθε κρατίδιο.
Η πρόνοια αυτή είναι συντονισμένη με την προσπάθεια της τουρκικής πλευράς να αναβαθμίζει τον ρόλο των κρατιδίων έναντι της κεντρικής κυβέρνησης.
Πέμπτον: Στο θέμα της συμμετοχής της Κύπρου στα θέματα ασφάλειας και άμυνας της Ε.Ε. υποτίθεται ότι η τουρκική πλευρά συμφώνησε. Η συμφωνία της όμως αυτή είναι άνευ σημασίας, διότι σ’ αυτήν προστίθεται η ουρά της συγκατάθεσης από την Τουρκία και την Ελλάδα, πράγμα που θα καθιστά το κράτος υποχείριο της Τουρκίας.
Έκτον: Σε ό,τι αφορά το θέμα της διακυβέρνησης υποτίθεται ότι υπάρχει «σύγκλιση» και «πρόοδος» ως προς τον τρόπο εκλογής του Προέδρου.
Η συμφωνία, όμως αυτή είναι άνευ σημασίας, αφού οι όποιες άλλες συγκλίσεις τελούν υπό την προϋπόθεση ότι πρέπει να υπάρξει κατάληξη στο θέμα της εκλογής του Προέδρου του Προεδρικού Συμβουλίου.

ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΤΟΥ ΚΟΡΝΗΛΙΟΥ ΧΑΤΖΗΚΩΣΤΑ

Γενικά θέματα

Reuters: Το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για χτυπήμα σε Ευρώπη και ΗΠΑ! Η αποτροπή χτυπήματος στην Ελλάδα

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters. Το ειδησεογραφικό πρακτορείο σε ένα αναλυτικό ρεπορτάζ περιγράφει το πώς το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για πλήγματα σε Ευρώπη και ΗΠΑ.

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Υπήρχε μάλιστα η πληροφορία ότι οι δύο άνδρες θα πληρώνονταν με 16.000 ευρώ για κάθε νεκρό, γι’ αυτό και σχεδίαζαν μαζικό χτύπημα.

«Καθώς η σύγκρουση Ιράν-Ισραήλ εντείνεται, η Τεχεράνη ταράζει τη Δύση με ένα κύμα απόπειρων χτυπημάτων και απαγωγών εναντίον στόχων στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες», αναφέρει το Reuters.

Η Ουάσιγκτον και οι σύμμαχοί της έχουν αναφέρει μια απότομη αύξηση τέτοιων συνωμοσιών που συνδέονται με την Ισλαμική Δημοκρατία. Από το 2020, υπήρξαν τουλάχιστον 33 απόπειρες δολοφονίας ή απαγωγής στη Δύση, στις οποίες οι τοπικές ή ισραηλινές αρχές ισχυρίζονται ότι συνδέεται με το Ιράν, διαπίστωσε το Reuters εξετάζοντας δικαστικά έγγραφα και επίσημες ανακοινώσεις.

Μεταξύ των πρόσφατων φερόμενων στόχων: ένα κτίριο που στεγάζει ένα εβραϊκό κέντρο και ένα εστιατόριο kosher στο κέντρο της Αθήνας. Από το κρησφύγετό του στο Ιράν, ένας Πακιστανός ονόματι Σαγιέντ Φαχάρ Αμπάς στρατολόγησε έναν παλιό γνώριμο που ζούσε στην Ελλάδα και τον οδήγησε να επιτεθεί στον χώρο, ισχυρίζονται οι ερευνητές σε έγγραφα που υποβλήθηκαν στις δικαστικές αρχές της υπόθεσης και τα οποία περιήλθαν στην κατοχή του Reuters. Ο Αμπάς είπε στην επαφή του ότι εργαζόταν για μια ομάδα που θα πλήρωνε περίπου 15.000 ευρώ ανά φόνο.

Σε μια ανταλλαγή WhatsApp τον Ιανουάριο του 2023 που περιγράφεται λεπτομερώς στα έγγραφα, οι δύο άνδρες συζήτησαν εάν θα χρησιμοποιήσουν εκρηκτικά ή εμπρησμό στην επίθεση. Ο Αμπάς τόνισε την ανάγκη παροχής αποδείξεων για απώλειες μετά το πλήγμα. «Υπάρχουν μυστικές υπηρεσίες», είπε, χωρίς να κατονομάσει. «Κάντε τη δουλειά με τρόπο που δεν αφήνει κανένα περιθώριο».

Τα έγγραφα που δεν είχαν αναφερθεί προηγουμένως περιλαμβάνουν εκατοντάδες σελίδες αποδεικτικών στοιχείων που συγκεντρώθηκαν κατά τη διάρκεια της προανακριτικής έρευνας στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων καταθέσεων μαρτύρων, αστυνομικών καταθέσεων και λεπτομερειών μηνυμάτων WhatsApp.

Οι ελληνικές αρχές συνέλαβαν τον Σιέντ Ιρτάζα Χάιντερ και έναν άλλο Πακιστανό πέρυσι, λέγοντας ότι η αστυνομία βοήθησε στην εξάρθρωση ενός τρομοκρατικού δικτύου που κατευθυνόταν από το εξωτερικό και είχε σκοπό να προκαλέσει «ανθρώπινη απώλεια». Οι δύο άνδρες αντιμετωπίζουν κατηγορίες για τρομοκρατία. Αρνούνται τις κατηγορίες.

Ο Χάιντερ, ο οποίος αφέθηκε ελεύθερος από την προφυλάκιση αυτή την άνοιξη με περιορισμούς, λέει ότι είναι αθώος. Σε συνέντευξή του, ο 28χρονος είπε στο Reuters ότι έστειλε στον Αμπάς εικόνες του κτιρίου αλλά εμπόδισε σκόπιμα να πραγματοποιήσει οποιαδήποτε επίθεση, ελπίζοντας να πληρωθεί χωρίς να βλάψει κανέναν.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Analysis: How Iran’s Ballistic Missiles Strike Israel?

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

The U.S. traced the launch location to a valley south of the Iranian city of Shiraz.
Eran has launched its largest-ever attack on Israel, firing 180 ballistic missiles
These missiles travelled more than 1000 Miles from this Valley to reach Israel most populated city and military sights.

Fattah-2, the successor to the Fattah-1, It was used for the first time and is one of Iran’s advanced missile systems.
This missile is equipped with a —inside it is the warhead—which detaches and allows the missile to maneuver and glide at speeds between Mach 5 and 10.
The missile has a range of around 1,500 km, only slightly more than its predecessor, the Fattah-1.
What sets it apart from other ballistic missiles is its ability to accelerate outside the Earth’s atmosphere, while its aerodynamic control surfaces enable steering to evades the famous Arrow Missiles Defense system made by Israel.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Τούρκος διπλωμάτης: «Η σιωπηλή συμφωνία Ερντογάν – Μητσοτάκη»

Τι σημαίνουν οι ομιλίες του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Κυριάκος Μητσοτάκης – Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν: Ό,τι και να συμβεί στην Κύπρο, φαίνεται να υπάρχει σιωπηρή συμφωνία μεταξύ του προέδρου Ερντογάν και του πρωθυπουργού Μητσοτάκη ότι οι τουρκοελληνικές σχέσεις δεν πρέπει να επηρεαστούν αρνητικά, γράφει σήμερα ο Τούρκος, πρώην διπλωμάτης, Χασάν Γκιογκούς στο T24.

Τι σημαίνουν οι ομιλίες του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ

Οι τουρκοελληνικές σχέσεις στη νέα εποχή που επικεντρώνονται σε θετική ατζέντα πέρασαν από σοβαρές δοκιμασίες τον τελευταίο μήνα.

Παρακολουθήσαμε ελληνικά σκάφη εφόδου να παραβιάζουν τα τουρκικά χωρικά ύδατα, πρώτα στα ανοιχτά της Αλικαρνασσού και μετά με διαφορά μίας εβδομάδας στη Ντάτσα και στο Τουργκούτ Ρέις.

Στις δύο πρώτες περιπτώσεις, η ελληνική πλευρά υποστήριξε ότι κυνηγούσαν βάρκες που μετέφεραν λαθρομετανάστες.

Αυτό που συνέβη με το αλιευτικό Barbaros κοντά στο Turgut Reis ήταν ένας τύπος που συναντάμε συχνά στο Αιγαίο, λόγω της έλλειψης καθορισμένων θαλάσσιων συνόρων, και μπορεί πλέον να θεωρείται συνηθισμένη περίπτωση.

Για κάποιο λόγο, περιστατικά παρενόχλησης συμβαίνουν είτε στον αέρα είτε στο έδαφος πριν συναντηθούν οι ηγέτες και των δύο χωρών.

Υπάρχουν εκείνοι που ευδοκιμούν στο περιβάλλον κρίσης τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Τουρκία.

Τα προκλητικά δημοσιεύματα μιας εφημερίδας έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην όξυνση της κρίσης των Ιμίων το 1996.

Αυτή τη φορά, είχαμε τηλεοπτικά κανάλια που για μέρες έκαναν φασαρία για το πώς «οι μπότες του Έλληνα στρατιώτη άγγιξαν τουρκικά εδάφη».

Θα νομίζατε ότι η Ελλάδα επιχείρησε να εισβάλει στην Τουρκία αποβιβάζοντας έναν από τους στρατιώτες της με ένα μόνο σκάφος εφόδου.

Δεν μπορεί να ειπωθεί ότι οι ‘Παλικαράδες’ (Palikaryanın) είναι ο πιο πειθαρχημένος στρατιώτης στον κόσμο.

Στα χρόνια που ήμουν πρέσβης στην Αθήνα, είδα μια ομάδα στρατιωτών κομάντο να φωνάζουν συνθήματα κατά τη διάρκεια μιας επίσημης παρέλασης σε μια ελληνική εθνική εορτή.

Επειδή δεν ξέρω ελληνικά, στην αρχή νόμιζα ότι φώναζαν κάτι σαν «δώσε μου τη χαρά».

Η αλήθεια του θέματος φάνηκε όταν είδα την είδηση ​​στις εφημερίδες της επόμενης ημέρας ότι κάποιοι στρατιώτες φώναζαν συνθήματα κατά της Βόρειας Μακεδονίας και της Τουρκίας στην εκδήλωση.

Αυτό που θα πω είναι ότι είναι πολύ πιθανό οι παραβιάσεις των τουρκικών χωρικών υδάτων να προκλήθηκαν από την ευρηματικότητα λίγων συνειδητοποιημένων Ελλήνων στρατιωτών που δεν έδρασαν με οδηγίες.

Τι σημαίνουν οι ομιλίες του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ ;

Το θετικό κλίμα στις τουρκοελληνικές σχέσεις αποτυπώθηκε και στις ομιλίες των ηγετών των δύο χωρών στην τελευταία Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών.

Τόσο ο Πρόεδρος Ερντογάν όσο και ο πρωθυπουργός Μητσοτάκης φρόντισαν να μην κάνουν δηλώσεις που θα ενοχλούσαν ο ένας τον άλλον στις ομιλίες τους.

Μαθαίνουμε από τον ελληνικό Τύπο ότι αυτό το θετικό κλίμα αναμένεται να συνεχιστεί κατά κάποιο τρόπο, με βήματα όπως η επανέναρξη των συζητήσεων για τα προβλήματα στο Αιγαίο και η έναρξη λειτουργίας της σχολής της Χάλκης.

Εξελίξεις στην Κύπρο

Ωστόσο, όταν πρόκειται για την Κύπρο, προκύπτει μια διαφορετική εικόνα και βαθιές διαφορές απόψεων.

Ο Πρόεδρος Ερντογάν έκλεισε εντελώς την πόρτα περί ομοσπονδίας για μόνιμη λύση στην Κύπρο στη Νέα Υόρκη.

Ακολούθησε μάλιστα μια πιο επιθετική γραμμή από τον Πρόεδρο των Τουρκοκυπρίων Ερσίν Τατάρ , ο οποίος, πριν από την αναχώρησή του για τη Νέα Υόρκη, έδειξε ότι θα μπορούσε να καθίσει ξανά στο τραπέζι εάν ικανοποιούνταν οι απαιτήσεις της «άμεσης επαφής, απευθείας εμπορίου και άμεσης μεταφοράς» που συνοψίζονται σε τρεις λέξεις…

Ο Πρωθυπουργός Μητσοτάκης, που ανέβηκε στο βήμα μετά τον Πρόεδρο Ερντογάν, χαρακτήρισε κατοχή ως συνήθως τη στρατιωτική παρουσία της Τουρκίας στο νησί και είπε κατηγορηματικά ότι η επιλογή των δύο κρατών δεν μπορεί και δεν θα είναι λύση.

Ο Έλληνας πρωθυπουργός μίλησε με τρεις λέξεις με εντελώς διαφορετικό θέμα, δηλώνοντας ότι η Ελλάδα, η οποία θα είναι μη μόνιμο μέλος του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ για 2 χρόνια από την 1η Ιανουαρίου, βασίζεται στις αρχές του «διαλόγου, διπλωματίας και δημοκρατίας» (3D), που προέρχονται από την ελληνική γλώσσα. Δήλωσε ότι θα ενεργούσε με βάση αυτές.

Συνάντηση Τατάρ-Γκουτέρες

Ο πρόεδρος των Τουρκοκυπρίων Ερσίν Τατάρ συναντήθηκε με τον Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες στη Νέα Υόρκη το περασμένο Σαββατοκύριακο.

Στη δήλωσή του μετά τη συνάντηση, ο Πρόεδρος Τατάρ είπε ότι η επανάληψη των διαπραγματεύσεων θα μπορούσε να είναι δυνατή μόνο με την αναγνώριση της κυρίαρχης ισότητας και του ισότιμου διεθνούς καθεστώτος και ότι οι διαπραγματεύσεις που πραγματοποιήθηκαν σε διάφορες μορφές στη βάση της ομοσπονδίας για μισό αιώνα ήταν ασαφές γιατί η ελληνική πλευρά είπε «όχι» στο σχέδιο Ανάν με συντριπτική πλειοψηφία στο δημοψήφισμα.

Στη δήλωση μιας φράσης που έγινε από τον ΟΗΕ αναφέρθηκε ότι ο Γενικός Γραμματέας συναντήθηκε με τον ηγέτη της τουρκοκυπριακής κοινότητας Ερσίν Τατάρ και ότι στη συνάντηση συζητήθηκε πώς θα μπορούσε να προχωρήσει το Κυπριακό στο μέλλον.

Ο Γκουτέρες δέχθηκε τους επικεφαλής των αντιπροσωπειών από 21 χώρες την ίδια ημέρα. Είναι προφανές ότι η συνάντηση Τατάρ-Γκουτέρες δεν είχε μεγάλο περιεχόμενο.

Εν τω μεταξύ, πριν φύγει από τη Νέα Υόρκη, ο Πρόεδρος Τατάρ είπε σε ιδιωτική συνέντευξη σε εφημερίδα που δημοσιεύεται στην Κατεχόμενη Κύπρος ότι εάν η κυριαρχική ισότητα και το ισότιμο διεθνές καθεστώς γίνουν αποδεκτά από την ελληνική πλευρά και η ομοσπονδία δεν τεθεί στην ημερήσια διάταξη, μια συνάντηση στο 4+1 μορφή με τη συμμετοχή των μερών και του ΓΓ δηλώνει ότι μετέφερε στον Γκουτέρες ότι είναι έτοιμος να παραβρεθεί σε τριπλό δείπνο που θα παραθέσει.

Αν και εκ πρώτης όψεως η επιστροφή στο τραπέζι με ορισμένες προϋποθέσεις μοιάζει με πρωτοβουλία, δεν πρέπει να περιμένουμε από τους Έλληνες να αποδεχτούν εύκολα τους όρους που θέτει ο Τατάρ, που σημαίνει παραίτηση από την ομοσπονδία.

Ωστόσο, αυτές οι εξελίξεις δείχνουν ότι ορισμένες διαπραγματεύσεις διεξάγονται κεκλεισμένων των θυρών, αν όχι γύρω από το τραπέζι.

Το τριπλό δείπνο, το οποίο δέχτηκε ο Τατάρ, αναμένεται να γίνει ανεπίσημα στη Νέα Υόρκη στις 15 Οκτωβρίου. Πιθανώς, ο Γενικός Γραμματέας θα θέλει να ενημερώσει τους Τουρκοκύπριους και τους Ελληνοκύπριους ηγέτες για τον νέο οδικό χάρτη που επεξεργάζεται για την Κύπρο και να πάρει τις απόψεις τους σε αυτό το δείπνο.

Πού θα οδηγήσει αυτό;

Είναι δύσκολο να μαντέψει κανείς. Σε μια εποχή που έχει αρχίσει να ρέει αίμα στον Λίβανο μετά τη Γάζα και ο πόλεμος Ρωσίας-Ουκρανίας συνεχίζεται για περισσότερα από δύο χρόνια, ο Γενικός Γραμματέας, που φαίνεται βέβαιο ότι δεν θα επανεκλεγεί ποτέ, θέλει να καταλήξει σε ένα νέο σχέδιο για την Κύπρο; Αυτό είναι ένα ξεχωριστό ζήτημα.

Ό,τι και να γίνει στην Κύπρο, φαίνεται να υπάρχει σιωπηρή συμφωνία μεταξύ του προέδρου Ερντογάν και του πρωθυπουργού Μητσοτάκη ότι οι τουρκοελληνικές σχέσεις δεν θα επηρεαστούν αρνητικά.

ΠΗΓΗ: Βαλκανικό Περισκόπιο

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή