Ακολουθήστε μας

Εκλογές 2009

Γ. Παπανδρέου: Τι θα κάνω τις πρώτες 100 ημέρες

Δημοσιεύτηκε

στις

Στήριξη του εισοδήματος και της αγοράς, προστασία της απασχόλησης και νοικοκύρεμα στα δημόσια οικονομικά
Το σχέδιο των 100 πρώτων ημερών της διακυβέρνησης του για την ανάταξη της οικονομίας και του κράτους παρουσίασε ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, Γιώργος Α. Παπανδρέου, κατά την ομιλία του προς τους παραγωγικούς φορείς της χώρας, στην 74η Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, ενώ αναφέρθηκε στις προγραμματικές δεσμεύσεις του Κινήματος με άξονες τους πέντε Εθνικούς Στόχους.
«Η χώρα χρειάζεται ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ. Η Οικονομία χρειάζεται ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ. Οι ΠΟΛΙΤΕΣ χρειάζονται ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ.
Αποφάσεις – όχι προφάσεις που επιχειρούν να δικαιολογήσουν τα σημερινά αδιέξοδα της χώρας.
Αποφάσεις για το συνολικό συμφέρον της πατρίδας. Για ένα κράτος ευνομίας, ισχύος του δικαίου, ασφάλειας και δικαιοσύνης. Για μια δυναμική παρουσία στα Βαλκάνια και την Ευρώπη.
Είμαι έτοιμος να πάρω αυτές τις αποφάσεις. Να αλλάξουμε μαζί τα πράγματα στην χώρα» τόνισε ο Γιώργος Α. Παπανδρέου και εξέφρασε την πεποίθηση του ότι με συλλογική προσπάθεια η χώρα μπορεί να βγει από αυτή τη συνολική κρίση και η οικονομία μπορεί να επανέλθει σε τροχιά ανάπτυξης και να παράγει νέο πλούτο, που θα μοιράζεται δίκαια.
Ο Γιώργος Α. Παπανδρέου έθεσε το πολιτικό διακύβευμα αυτής της εκλογικής μάχης, υπογραμμίζοντας ότι σήμερα συγκρούονται δύο διαφορετικές πολιτικές αντιλήψεις για τη χώρα μας και την πολιτική. Μία αντίληψη που μιλά για περικοπές – και μία που μιλά για επενδύσεις. Μία που μιλά για συρρίκνωση, και μία για επενδύσεις. Το ΠΑΣΟΚ γνωρίζει ότι η Ελλάδα είναι μια χώρα αστείρευτων δυνατοτήτων, και έχει αποδείξει ότι ξέρει να τις αξιοποιεί για το καλό της χώρας.
Ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ ανέλυσε εκτενώς ένα άμεσο σχέδιο 100 πρώτων ημερών για την στήριξη της αγοράς, την ενίσχυση των μεσαίων και χαμηλών εισοδημάτων, του περιορισμού της κρατικής σπατάλης με στόχο να κρατηθεί ζωντανή η αγορά και δοθεί ζωή στην πραγματική οικονομία, προκειμένου να δημιουργηθεί η βάση για το επόμενο απαιτούμενο βήμα, αυτό της πράσινης ανάπτυξης με ριζική αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο παράγουμε πλούτο.
Το σχέδιο εξόδου από την οικονομική κρίση αναφέρεται σε τέσσερις βασικούς άξονες:
Στήριξη του εισοδήματος για λόγους κοινωνικής συνοχής και ενίσχυσης της ζήτησης στην οικονομία, με αυξήσεις πάνω από τον πληθωρισμό, ένα έκτακτο επίδομα αλληλεγγύης, μέτρα προστασίας των δανειοληπτών και των υπερχρεωμένων νοικοκυριών, καταπολέμηση της ακρίβειας, πάγωμα των τιμολογίων των ΔΕΚΟ για ένα χρόνο, ριζική φορολογική μεταρρύθμιση που προωθεί την αναδιανομή.
Αναθέρμανση της αγοράς και ενίσχυση της οικονομικής δραστηριότητας, με την αύξηση των Δημοσίων Επενδύσεων, μέτρα για ένεση ρευστότητας στην αγορά, αλλαγή του ΤΕΙΡΕΣΙΑ και πρωτοβουλίες για τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος.
Προστασία και ενίσχυση της απασχόλησης, με την επιδότηση ασφαλιστικών εισφορών για την πρόσληψη νέων ανέργων, αύξηση του επιδόματος ανεργίας, μέτρα για την προστασία των εργαζομένων κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης, προγράμματα κοινωνικής εργασίας.
Νοικοκύρεμα στα δημόσια οικονομικά με ριζικές τομές για την καταπολέμηση της σπατάλης και την ενίσχυση των φορολογικών εσόδων με πλήρη αναδιάρθρωση της φορολογικής διοίκησης και των μηχανισμών ελέγχου.
Ο Γιώργος Α. Παπανδρέου τόνισε ότι το σχέδιο του Κινήματος για την έξοδο από την κρίση είναι σε εντελώς διαφορετική κατεύθυνση από τις λύσεις και τις πρακτικές της Ν.Δ, η οποία προτείνει το πάγωμα των μισθών και συντάξεων και την συνεχή φοροεπιδορμή στην μεσαία τάξη. «Τέτοιες πολιτικές οξύνουν και βαθαίνουν την ύφεση και τελικά οδηγούν σε ακόμη μεγαλύτερο δημοσιονομικό πρόβλημα» σημείωσε ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ.
Στην ομιλία του, ο Γιώργος Α. Παπανδρέου κατέστησε σαφές ότι το σύνολο των μέτρων που προτείνει θα έχει τεθεί σε εφαρμογή εντός των πρώτων 100 ημερών, με αυστηρά χρονοδιαγράμματα και ιεράρχηση προτεραιοτήτων, με την ψήφιση συγκεκριμένων νομοσχεδίων που ταυτόχρονα βάζουν τα θεμέλια για την ανασυγκρότηση της χώρας, την επάνοδο σε ισχυρούς ρυθμούς ανάπτυξης και κοινωνικής συνοχής. «Μέσα στο πρώτο τρίμηνο, θα κατατεθεί στη Βουλή και στην ΕΕ ένα νέο τριετές αξιόπιστο Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης που θα στοχεύει στην ανάκτηση υψηλών ρυθμών ανάπτυξης της οικονομίας και τη δημοσιονομική ανασυγκρότηση» είπε ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ
Παρουσίασε τα πρώτα νομοσχέδια που θα φέρει η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ στη νέα Βουλή προς ψήφιση:
1ο νομοσχέδιο για τη στήριξη του πραγματικού εισοδήματος και την αναδιανομή.
– Με αυξήσεις μισθών και συντάξεων που καλύπτουν τον πληθωρισμό και αναδιανομή του φορολογικού βάρους.
– Χορήγηση του Έκτακτου Επιδόματος Αλληλεγγύης για τις πιο ευάλωτες κοινωνικές ομάδες καθώς και αύξηση της επιστροφής του ΦΠΑ στους αγρότες.
– Φορολόγηση όλων των εισοδημάτων – ανεξαρτήτως πηγής – με μια ενιαία, προοδευτική και δίκαιη φορολογική κλίμακα. Όλοι να προστατεύονται από τον πληθωρισμό και να συνεισφέρουν ανάλογα με την φοροδοτική τους ικανότητα.
– Τα μερίσματα που διανέμονται σε μετόχους θα φορολογηθούν ακριβώς όπως όλα τα άλλα εισοδήματα, αφού, βέβαια αφαιρεθεί ο φόρος που έχει παρακρατηθεί, για να μην υπάρξει διπλή φορολογία. Έτσι αίρεται η σημερινή αδικία που φορολογεί τα εισοδήματα από εργασία πολύ περισσότερο από το κεφάλαιο.
– Δεν θα αυξήσουμε τη φορολογία των επιχειρήσεων. Καταργούμε όμως τις χαριστικές φοροαπαλλαγές. Τα κέρδη που παραμένουν στην επιχείρηση φορολογούνται με χαμηλό συντελεστή – ώστε να γίνουν επενδύσεις και θέσεις εργασίας. Έτσι στηρίζουμε τις επιχειρήσεις και τις παραγωγικές επενδύσεις – αλλά φορολογούμε δίκαια τους μετόχους τους!
– Αντικαθιστούμε το ΕΤΑΚ που επιβαρύνει τους μικροϊδιοκτήτες με την προοδευτική φορολόγηση της μεγάλης περιουσίας. Κανείς δεν εξαιρείται – ούτε η Εκκλησία.
– Επαναφέρουμε το φόρο κληρονομιάς και γονικών παροχών με πιο υψηλό αφορολόγητο. Θέλουμε να προστατεύσουμε τη μικρή ιδιοκτησία που κληρονομείται. Αλλά να φορολογήσουμε σωστά τις μεγάλες περιουσίες που λόγω κληρονομιάς αλλάζουν χέρια.
Δέσμευσή μας: Κανένα νέο φορολογικό βάρος στα μεσαία και χαμηλά εισοδήματα
2ο νομοσχέδιο. Προστασία του δανειολήπτη και καταπολέμηση της ακρίβειας.
Ως κυβέρνηση θα ψηφίσουμε τις προτάσεις μας που απέρριψε η ΝΔ.
Βάζουμε τέλος στις αθέμιτες χρεώσεις, στους πλειστηριασμούς ακινήτων σε εξευτελιστικές τιμές.
Δίνουμε δυνατότητα ρύθμισης και σταδιακής απαλλαγής οφειλών σε όσους αποδεδειγμένα αδυνατούν να αποπληρώσουν τα χρέη τους.
Ανακουφίζουμε έτσι χιλιάδες νοικοκυριά από την υπερχρέωση και το υψηλό κόστος που αναγκάζονται να πληρώσουν στις τράπεζες. Για επιτόκια που είναι από τα υψηλότερα στην Ευρώπη.
Θέλουμε τις τράπεζες παραγωγούς ανάπτυξης και όχι κοινωνικής αδικίας.
Ξεκινάμε μάχη ενάντια στα καρτέλ.
Αναβαθμίζουμε την Επιτροπή Ανταγωνισμού, μακριά από “κουμπάρους” και τα απαράδεκτα φαινόμενα που ζήσαμε.
Δημιουργούμε Ειδική Υπηρεσία προληπτικής παρακολούθησης της αγοράς και καταπολέμησης των μονοπωλίων.
Το κράτος δίνει πρώτο το παράδειγμα με το πάγωμα των τιμολογίων των ΔΕΚΟ για ένα χρόνο.
3ο νομοσχέδιο. Στήριξη των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων – ρευστότητα στην οικονομία.
Στηρίζουμε τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία.
Παγώνουμε για ένα χρόνο τις δανειακές υποχρεώσεις των επιχειρήσεων που πλήττονται από την κρίση.
Τους δίνουμε τη δυνατότητα αναχρηματοδότησης ληξιπρόθεσμων οφειλών.
Για να ανασάνει η μικρομεσαία επιχείρηση!
Παρέχουμε εγγυήσεις απ’ ευθείας σε επιχειρήσεις με αντικειμενικά κριτήρια.
Διοχετεύουμε ρευστότητα στην αγορά μέσω του ΤΕΜΠΜΕ αξιοποιώντας τις παγωμένες εγγυήσεις ύψους 15 δις από το πακέτο ρευστότητας των Τραπεζών.
Αλλάζουμε τον ΤΕΙΡΕΣΙΑ για να αντιμετωπίσουμε τα άδικα σημερινά κριτήρια εγγραφής και παραμονής σε αυτόν.
Δημιουργούμε Ταμείο Αναχρηματοδότησης της Οικονομίας που θα αντλεί κεφάλαια για τη χρηματοδότηση συγκεκριμένων κλάδων και θα διοχετεύει ρευστότητα κατευθείαν στην αγορά.
Αντιμετωπίζουμε τη μάστιγα των μεταχρονολογημένων επιταγών μειώνοντας σταδιακά τα χρονικά όρια και τη διάθεση από τις τράπεζες.
Αυτές είναι επιλογές που διοχετεύουν ρευστότητα στην πραγματική οικονομία.
Όχι η επιδότηση των εισαγωγών με τα μέτρα που έλαβε η κυβέρνηση για τα κλιματιστικά και τα πολυτελή αυτοκίνητα!
4ο νομοσχέδιο για την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας και την προώθηση των επενδύσεων.
Ένας επιχειρηματίας ζητάει δύο βασικά πράγματα: Σταθερό φορολογικό πλαίσιο και απλές διαδικασίες ίδρυσης και λειτουργίας.
Τα ΚΕΠ είναι επίτευγμα των κυβερνήσεων μας. Ανακούφισαν τον πολίτη. Το ίδιο θα κάνουμε τώρα και για την επιχείρηση. Υπηρεσίες μιας στάσης.
Θέτουμε ως στόχο να μπορεί να ιδρύεται μια μικρή επιχείρηση ακόμα και αυθημερόν.
Για να μπορεί κάθε σοβαρός επενδυτής που θέλει να τοποθετήσει τα κεφάλαιά του στον τόπο μας να νιώθει ασφάλεια και σιγουριά.
Για να πάψει η Ελλάδα να είναι 109η στη διεθνή κατάταξη του δείκτη επιχειρηματικότητας της Παγκόσμιας Τράπεζας – 9 θέσεις κάτω σε ένα χρόνο!
Κανένα προϊόν και κανένας τομέας χωρίς ρύθμιση και εποπτεία.
Ειδικά στο χρηματοοικονομικό σύστημα, ανεξάρτητη, ισχυρή και αποτελεσματική εποπτεία.
Και τέλος: Ήρθε η ώρα να ανοίξουμε τα κλειστά επαγγέλματα – μετά από κοινωνικό διάλογο.
5ο νομοσχέδιο για την άμεση αντιμετώπιση της κρίσης στην αγορά εργασίας.
Η κυβέρνηση υποτιμά τη νοημοσύνη των πολιτών όταν με αλχημείες παρουσιάζει μείωση της ανεργίας.
Η κατάσταση με τις απολύσεις, τις διαθεσιμότητες, τη μαύρη και ανασφάλιστη εργασία, την ψευτο-απασχόληση με τα «μπλοκάκια» δεν μπορεί να συνεχιστεί.
Εφαρμόζουμε συγκεκριμένα μέτρα:
– Άμεση ενίσχυση του Σώματος Επιθεωρητών Εργασίας ώστε το οχτάωρο, οι υπερωρίες, η κανονική άδεια και η εφαρμογή των συλλογικών συμβάσεων να ελέγχονται και να εφαρμόζονται.
– Συγκεκριμένες ρυθμίσεις ώστε να σταματήσει η προσχηματική εκμετάλλευση της κρίσης για μείωση της απασχόλησης και να αναπληρώνεται στο μέγιστο δυνατό βαθμό το εισόδημα των εργαζομένων.
– Το επίδομα ανεργίας σταδιακά στο 70% του βασικού μισθού.
– Ριζική αναθεώρηση του καθεστώτος ενοικίασης εργαζομένων που έχει εξελιχθεί σε κοινωνική μάστιγα.
– Ειδικές ρήτρες ώστε τα δάνεια με εγγύηση Δημοσίου να διοχετευθούν άμεσα στις επιχειρήσεις που διατηρούν ή αυξάνουν τις υφιστάμενες θέσεις εργασίας. Όχι σε κερδοσκοπικές καταθέσεις.
– Επανασύνδεση των κινήτρων του επενδυτικού νόμου με δημιουργία θέσεων απασχόλησης.
– Κίνητρα πρόσληψης νέων με γενναίο πρόγραμμα επιδότησης των ασφαλιστικών εισφορών για νέους για 4 χρόνια.
Και βέβαια καταργούνται οι κομματικοί εκβιασμοί των STAGE και των άλλων τοποθετήσεων στο δημόσιο.
Προωθούνται προγράμματα Κοινωνικής Εργασίας στη βάση πραγματικών αναγκών, διαφάνειας και κοινωνικών κριτηρίων.
Με την ουσιαστική συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων για τον καθορισμό των προτεραιοτήτων — αλλά λαμβάνοντας υπόψη και τη δημοσιονομική δυνατότητα που υπάρχει σήμερα.
Ειδική αναφορά έκανε στην καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και στην αναμόρφωση του φορολογικού συστήματος:
– Οι φορολογικές υπηρεσίες θα αναδιαμορφωθούν. Όχι κομματικές επιλογές που οδηγούν στη διάλυση των υπηρεσιών.
– Πλήρης ηλεκτρονική υποστήριξη και διασύνδεση του πληροφοριακού συστήματος, με αυτό των Ταμείων Κοινωνικής Ασφάλισης και άλλων υπηρεσιών.
– Κωδικοποίηση και απλοποίηση της φορολογικής νομοθεσίας με εύκολη πρόσβαση από τους πολίτες στο διαδίκτυο.
– Σταθερό φορολογικό πλαίσιο για να μην αιφνιδιάζεται κάθε τόσο ο φορολογούμενος.
– Δειγματοληπτικός έλεγχος και επαναφορά του point system. Ο έλεγχος των υποθέσεων δεν θα επαφίεται στη διακριτική ευχέρεια των υπηρεσιών.
– Όλες οι επαγγελματικές συναλλαγές και οι συναλλαγές με εξωχώριες εταιρίες μέσω τραπεζικών λογαριασμών.
– Κατάργηση του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων και ενσωμάτωση των αναγκαίων διατάξεων στη φορολογική νομοθεσία.
– Βάζουμε τέλος στην πλασματική εμφάνιση χαμηλών κερδών από θυγατρικές πολυεθνικών εταιριών. Αυστηροί κανόνες για τις ενδοομιλικές συναλλαγές.
– Αυστηροί έλεγχοι στις off shore ακινήτων
– Μηχανισμός επίλυσης φορολογικών διαφορών.
– Αποτελεσματικός έλεγχος όλων των περιουσιακών στοιχείων των φορολογουμένων.
Το δεύτερο μέτωπο των 100 πρώτων ημερών είναι η λήψη άμεσων μέτρων αποκατάστασης της εμπιστοσύνης των πολιτών προς τους θεσμούς, το κράτος και το πολιτικό σύστημα.
Αναφέρθηκε στα άμεσα μέτρα για την θωράκιση της αυτονομίας της πολιτικής και τη διαφάνεια στον τρόπο με τον οποίο δαπανάται κάθε ευρώ – νέος εκλογικός νόμος, διαφάνεια στη χρηματοδότηση της πολιτικής και στα δημόσια έργα και προμήθειες, αναβάθμιση της κοινοβουλευτικής διαδικασίας, αξιοκρατία στη δημόσια διοίκηση, ενίσχυση του ΑΣΕΠ, αποκατάσταση του εποπτικού ρόλου του κράτους, ριζική αποκέντρωση. Για ένα κράτος που λειτουργεί αποτελεσματικά υπέρ του πολίτη, διασφαλίζοντας τα δικαιώματά του. Δεσμεύτηκε ότι κάθε πολιτική και κάθε ενέργεια του ΠΑΣΟΚ ως κυβέρνηση θα διέπεται από: αξιοκρατία, διαφάνεια, ποιότητα, συμμετοχή, αξιολόγηση, λογοδοσία.
Μεταξύ των πρώτων μέτρων που θα λάβει η κυβέρνηση του Κινήματος για την αυτονομία του πολιτικού συστήματος και την καταπολέμηση της διαφθοράς είναι:
– Ηλεκτρονική διακυβέρνηση παντού.
– Όλες οι υποθέσεις των πολιτών μέσω ΚΕΠ. ΚΕΠ παντού. Αυτός είναι ο στόχος.
– Περιορίζουμε δραστικά τη συνυπογραφή και τη συναρμοδιότητα.
– Αλλαγή στη σύνθεση των πειθαρχικών συμβουλίων στο δημόσιο, ώστε οι ελεγχόμενοι να μην προέρχονται από την ίδια Υπηρεσία με τους πειθαρχικούς ελεγκτές.
– Ετήσιος γενικός διαγωνισμός από το ΑΣΕΠ για την πρόσληψη όλων των μόνιμων στελεχών του δημοσίου. Τέρμα στα παραθυράκια. Τέρμα στο κομματικό ρουσφέτι!
Ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ αναφέρθηκε και στις συγκεκριμένες δεσμεύσεις για ένα κοινωνικό κράτος που παρέχει υπηρεσίες ποιότητας στον πολίτη και διασφαλίζει δικαιώματα. Μίλησε για τις προτεραιότητες της επόμενης κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ στην παιδεία, με τις δεσμεύσεις χρηματοδότησης αλλά και συγκεκριμένων αλλαγών στα σχολεία και τα πανεπιστήμια που αναλαμβάνει, την κάλυψη των σημερινών ελλείψεων και τις σημαντικές τομές στο εθνικό σύστημα υγείας καθώς και τις αλλαγές στην κοινωνική ασφάλιση ώστε να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα του συστήματος και αξιοπρεπείς συντάξεις.
Για το σύνολο της τετραετίας ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ έθεσε ως αδιαπραγμάτευτο στόχο να δημιουργηθεί νέος πλούτος μέσα από την πράσινη ανάπτυξη, προστιθέμενη αξία στη χώρα, για να μπορέσει να γίνει πράξη ο στόχος της δίκαιης αναδιανομής στη βάση ενός ολοένα και μεγαλύτερου εθνικού εισοδήματος.
«Ποτέ δεν είπαμε ότι ο δρόμος είναι εύκολος. Είπαμε ότι είναι ο σωστός. Οραματικός, Ρεαλιστικός, αυτονόητος. Και θα τον περπατήσουμε μαζί. Πολλοί νομίζουν ότι την ιστορία γράφουν μόνοι τους οι ηγέτες Δεν είναι έτσι. Μια κοινωνία αλλάζει μόνο όταν όλοι μαζί το προσπαθήσουμε» είπε ο Γιώργος Α. Παπανδρέου καλώντας σε εγερτήριο όλες τις δημιουργικές δυνάμεις του τόπου για να προεδρεύσει και ξαναπρωταγωνιστησει η χώρα.

Εκλογές 2009

Παιδεία: αναβάθμιση της… αμάθειας;

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Του Τάσου Χατζηαναστασίου*

Το νομοσχέδιο για την Παιδεία, που κατατίθεται αυτές τις μέρες προς ψήφιση, μολονότι αποκαθιστά, σ’ έναν βαθμό, ορισμένες τραγικές επιλογές της προηγούμενης κυβέρνησης, πολύ απέχει από το να αναβαθμίζει τελικά το σχολείο όπως διατείνεται. Σε ορισμένες περιπτώσεις επιχειρεί να εφαρμόσει, συχνά με υπερβάλλοντα ζήλο, αλλαγές που υπονομεύουν ακόμη περισσότερο το μορφωτικό αποτέλεσμα ενώ, παράλληλα, δεν υπάρχει καμία απολύτως μέριμνα να διασφαλιστεί ότι τα παιδιά που φοιτούν στο ελληνικό σχολείο θα μάθουν γράμματα. Το σχολείο της αμάθειας διατηρείται επομένως, απλώς τώρα γίνεται ίσως περισσότερο εντατικό κι επιλεκτικό.

Διότι βρίσκεται στον αντίποδα της φιλοσοφίας που κυριαρχούσε τα προηγούμενα χρόνια που το ήθελε να αναστέλλει την ταξική επιλογή για μετά την αποφοίτηση από το Λύκειο απ’ όπου σχεδόν όλοι αποφοιτούσαν, χωρίς υπερβολή, τυπικά αριστούχοι αλλά ουσιαστικά οι περισσότεροι με τραγικά γνωστικά κενά. Η δε ακώλυτη προαγωγή και απόλυση, η παντελής έλλειψη, έως τη δοκιμασία των πανελληνίων εξετάσεων, ελέγχου της εμπέδωσης της γνώσης, έδινε για χρόνια το μήνυμα ότι ο μόχθος και η συστηματική μελέτη αποτελούν περιττό μόχθο. Αντιλαμβάνεται κανείς τι συνέπειες έχει αυτό για τη συγκρότηση των αυριανών πολιτών, τη διαμόρφωση των χαρακτήρων των παιδιών και τελικά την κοινωνία και τη χώρα στην οποία εντάσσονται άνθρωποι που βγήκαν από το σχολείο αστοιχείωτοι, ανεύθυνοι και αμελείς χωρίς να έχουν καταβάλει κανέναν κόπο και γι’ αυτό είναι συχνά αλαζόνες και αυθάδεις.

Τώρα με τον νέο νόμο, αυξάνονται μεν τα εξεταζόμενα μαθήματα στις τελικές εξετάσεις του Γυμνασίου, αλλά δεν εξασφαλίζεται ότι τα παιδιά θ’ αποφοιτούν από το Δημοτικό έχοντας αποκτήσει βασικές γνώσεις με συγκεκριμένα μέτρα αντισταθμιστικής αγωγής και με υποστηριχτές δομές για όσους προέρχονται από ένα στερημένο περιβάλλον ή δεν έχουν γονείς να τους βοηθούν στο σπίτι. Γιατί αυτό που συμβαίνει σήμερα είναι ότι εγγράφονται στο Γυμνάσιο και συνεχίζουν ως την Γ΄ Λυκείου παιδιά που μπορεί ούτε μια αξιοπρεπή ανάγνωση να μην ξέρουν να κάνουν καλά καλά για να μην μιλήσουμε για απλές (sic) πράξεις της αριθμητικής, όπως η διαίρεση, ή για άλλες βασικές γνώσεις των πρώτων τάξεων του Δημοτικού. Αυτή είναι η πραγματικότητα.

Στο παρόν σημείωμα θα περιοριστούμε στα κυριότερα μέτρα που αφορούν την πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

1o ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΙΛΚΙΣ
Πρωτοβάθμια εκπαίδευση

Πρώτα πρώτα έχουμε την ασύλληπτη καινοτομία της εισαγωγής της αγγλικής γλώσσας στο … Νηπιαγωγείο! Πόσο απέχει αυτό από την αναγνώριση της αγγλικής ως δεύτερης επίσημης γλώσσας του ελληνικού κράτους που είχε προτείνει η Διαμαντοπούλου πριν από λίγα χρόνια; Είναι πολύ χαρακτηριστικό της αντίληψης της πολιτικής και οικονομικής ελίτ της χώρας για την ανατροφή δίγλωσσων παιδιών και αντανακλά απολύτως την ιδανική κοινωνία της παγκοσμιοποίησης όπου οι άνθρωποι δεν έχουν ούτε ταυτότητα, ούτε πατρίδα, ούτε εθνική γλώσσα. Πέρα όμως από τη γλωσσική ανάπτυξη των νηπίων, δεν λαμβάνονται υπόψη ούτε οι συνέπειες στην ψυχοκοινωνική ανάπτυξή τους, καθώς διαταράσσεται η ιδιαίτερη σχέση τους με την κυρία τους. Αυτό, δηλαδή, που ήδη συμβαίνει σε υπερβολικό βαθμό από την Α΄ Δημοτικού με πέντε και έξι δασκάλους ειδικοτήτων να εναλλάσσονται καθημερινά στην τάξη των εξάχρονων, περίπου όπως στο Γυμνάσιο.

Η δε εισαγωγή «δεξιοτήτων», στις οποίες περιλαμβάνεται και η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, δείχνει επίσης την αντίληψη με την οποία σήμερα η παγκοσμιοποιημένη μας κοινωνία αντιμετωπίζει τη στάση του ανθρώπου απέναντι στη φύση, τους άλλους ανθρώπους, το άλλο φύλο και την ίδια τη ζωή, ως ζήτημα «δεξιοτήτων», δηλαδή τεχνικών με συγκεκριμένες προδιαγραφές και όχι ως ζήτημα ηθικής στάσης και αξιών, όπως ο σεβασμός, η φροντίδα και η έγνοια γι’ αυτά. Προς αποφυγήν παρεξηγήσεων και άρσιν της έτοιμης μομφής περί … σεμνοτυφίας, σπεύδω να πω ότι η ανατομία, το αναπαραγωγικό σύστημα και ό,τι αφορά τη σεξουαλική λειτουργία, τις προφυλάξεις, τα νοσήματα κτλ περιλαμβάνονται και διδάσκονται στο Γυμνάσιο και το Λύκειο στο πλαίσιο του μαθήματος της Βιολογίας, από ειδικούς επιστήμονες παιδαγωγούς.

Αποτελεί υποκρισία και φανερώνει πλήρη άγνοια για τις παθογένειες της ελληνικής κοινωνίας, δηλαδή, το επιχείρημα ότι οι ανεπιθύμητες εγκυμοσύνες οφείλονται στην έλλειψη ενημέρωσης των εφήβων. Η εμμονή στην εισαγωγή ειδικού αντικειμένου για τη σεξουαλικότητα δεν έχει να προσφέρει κάτι παραπάνω από τα σχετικά κεφάλαια της Βιολογίας, εκτός από τον εκφυλισμό του σε μία …πικάντικη ανάπαυλα από το υπόλοιπο πρόγραμμα του σχολείου. Έτσι, έχουμε κι εδώ μία συμπλεγματική προσέγγιση που προκαλείται από την ανασφάλεια να μην κατηγορηθούμε ως… σκοταδιστές απέναντι σε μία ιδεοληπτική εμμονή που κάθε τέτοια συζήτηση τη μετατρέπει σε άγονη αντιπαράθεση μεταξύ «προοδευτικών» και «συντηρητικών».

Σε ό,τι αφορά την κατανομή ωρών στο Δημοτικό σχολείο, θα μπορούσαμε να πούμε ότι αναπαράγει την υποβάθμιση της γλωσσικής διδασκαλίας, αλλά και της αισθητικής και φυσικής αγωγής ενώ εξακολουθούν να υφίστανται αντικείμενα που μάλλον λειτουργούν ως, περισσότερο ή λιγότερο «δημιουργική απασχόληση» παιδιών, όπως η «ευέλικτη ζώνη», η … Πληροφορική και πάλι τα Αγγλικά στις τρεις πρώτες τάξεις του Δημοτικού χωρίς να προσφέρουν κάτι ουσιαστικό ενώ στερούν ώρες από τη γλωσσική διδασκαλία αλλά και την αισθητική και κινητική αγωγή, το δημιουργικό παιχνίδι, την άθληση, δραστηριότητες στο και για το περιβάλλον κτλ. Η δε «Μελέτη Περιβάλλοντος» θα μπορούσε κάλλιστα να αποτελέσει ένα ιδιαίτερα ωφέλιμο βιωματικό εργαστήριο για τη φύση και τη ζωή γενικότερα. Να δημιουργήσουν κήπους, θερμοκήπια, να φυτέψουν ταράτσες κτλ. Το βασικότερο ωστόσο ζήτημα παραμένει το ότι η Ελλάδα δεν υιοθετεί τη βέλτιστη πρακτική όσων χωρών έχουν πετυχημένα εκπαιδευτικά συστήματα οι οποίες θέτουν συγκεκριμένους εθνικούς στόχους και φροντίζουν να τους φτάσουν όλα τα παιδιά, ει δυνατόν, παρέχοντας όλα τα μέσα.

Και για να το πούμε άλλη μια φορά ρόλος του σχολείου είναι πρώτα να μαθαίνουν τα παιδιά γράμματα και ν’ αποκτούν τις σχετικές δεξιότητες με έμφαση στην κουλτούρα μελέτης. Επίσης, να διαπαιδαγωγεί ανθρώπους με ήθος, πανανθρώπινες αξίες και υψηλά πρότυπα. Να καλλιεργεί, τέλος, τα βασικά στοιχεία της ταυτότητας και του πολιτισμού της χώρας, ως απαραίτητα για την καλλιέργεια εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης στο πλαίσιο ενός σύγχρονου δημοκρατικού ανεξάρτητου κράτους χωρίς συμπλέγματα και χωρίς μισαλλοδοξία.

Αρνητική, τέλος εξέλιξη είναι η αύξηση του ορίου μαθητών ανά τάξη στο Δημοτικό, μία ρύθμιση καθαρά λογιστική για ν’ αποδειχθεί ότι τελικά οι ιθύνοντες είναι ακριβοί στα πίτουρα και φτηνοί στο στάρι. Ενώ δηλαδή προβλέπονται περισσότερες θέσεις για τη διδασκαλία των Αγγλικών στο Νηπιαγωγείο, αυτό οικονομικά ισοσκελίζεται από την αύξηση των μαθητών του Δημοτικού σε κάθε τμήμα.

Ο αγιασμός στο Γυμνάσιο Καλυβίων
Γυμνάσιο

Σε ό,τι αφορά το Γυμνάσιο, έχουμε τώρα πιο αυστηρές προϋποθέσεις για την προαγωγή και απόλυση των μαθητών καθώς καταργούνται οι χαριστικές ρυθμίσεις που ίσχυαν τα τελευταία χρόνια. Επανέρχεται επίσης η παραπομπή των μετεξεταστέων τον Σεπτέμβριο αλλά παραμένει σε μικρότερο βαθμό η διάκριση σε εξεταζόμενα και μη εξεταζόμενα μαθήματα που για το ελληνικό σχολείο σημαίνει τον απαράδεκτο διαχωρισμό σε πρωτεύοντα και δευτερεύοντα μαθήματα με σαφή υποβάθμιση της φυσικής και αισθητικής αγωγής. Σε κάθε περίπτωση όμως, οι νέες ρυθμίσεις είναι προτιμότερες από το προηγούμενο καθεστώς, όπου με τέσσερα μόνο εξεταζόμενα στις τελικές εξετάσεις μαθήματα, εξέλιπε για τους περισσότερους μαθητές κάθε λόγος για ν’ ασχοληθούν με τα αρχαία ελληνικά για παράδειγμα, που αντιμετωπιζόταν ως ένα περιττό και μάλλον υπό κατάργηση αντικείμενο. Παραμένει, ωστόσο, ζητούμενο το πώς θα εξασφαλίζεται ότι οι μαθητές στο Γυμνάσιο θα αποκτούν βασικές γνώσεις καθώς το πιθανότερο είναι ότι όσοι έρχονται από το Δημοτικό με σοβαρές ελλείψεις, δε θα μπορέσουν να τις καλύψουν. Επομένως αυτή η σαφής ανισότητα θα αναπαραχθεί και θα οξυνθεί ακόμη περισσότερο σ’ αυτήν την κρίσιμη βαθμίδα. Η αντισταθμιστική αγωγή και εδώ, ο θεσμός θερινών μαθημάτων για όσα παιδιά υστερούν γνωστικά, ο περιορισμός της ύλης και των πολλών αντικειμένων, αλλά σε καμία περίπτωση η χαριστική προαγωγή, που έκρυβε τόσα χρόνια το πρόβλημα κάτω από το χαλί και αναπαρήγε την ανισότητα, θα μπορούσαν να αποτελούν μέτρα αντιμετώπισης της αμάθειας και των μορφωτικών ανισοτήτων.

Μικρές αλλαγές στο λύκειο, επιστροφή στις δέσμες | Ελλάδα | Η …
Γενικό Λύκειο

Στο Γενικό Λύκειο η προαγωγή και η απόλυση γίνονται τώρα δυσκολότερες για τους μαθητές εκεί που το ισχύον καθεστώς καθιστούσε σχεδόν αδύνατη την παραπομπή μαθητών σε επαναληπτική εξέταση ενώ η απόρριψη μαθητή λόγω επίδοσης άγγιζε τα όρια του στατιστικού λάθους. Ακόμη και μαθητές που δεν προσέρχονταν σε ορισμένα μαθήματα στις εξετάσεις και μηδενίζονταν σε αυτά, μαθητές που είχαν βαθμό κάτω από τη βάση σε εφτά και οκτώ μαθήματα, που δεν είχαν μάθει δηλαδή ούτε τα βασικά, προάγονταν ή απολύονταν πανηγυρικά. Η Ελλάδα μπορεί να είναι η μοναδική χώρα της οποίας το απολυτήριο Λυκείου στερείται οποιουδήποτε κύρους: πέρα από την πληθώρα αριστούχων, ακόμη και μαθητές με βαριάς μορφής νοητική υστέρηση μπορούν να το λάβουν καθώς έχει επικρατήσει η λογική της χαριστικής προαγωγής και απόλυσης ως… ανθρωπιστικού ή φιλολαϊκού μέτρου.

Όσοι έχουν μία στοιχειώδη επαφή με το σχολείο, γνωρίζουν ότι ακριβώς έτσι έχουν τα πράγματα: μαθητές που δεν ξέρουν ούτε που είναι τα βιβλία τους, λαμβάνουν απολυτήριο Λυκείου και συχνά και με υψηλό βαθμό. Κι όμως αυτή η δήθεν φιλάνθρωπη στάση είναι εντελώς ανεύθυνη, αν όχι και εγκληματική, καθώς το ότι ειδικά τα παιδιά των λαϊκών τάξεων μένουν αμόρφωτα τελικά, θα το πληρώσουν πολύ ακριβά και τα ίδια αργότερα αλλά και η κοινωνία όταν ορισμένοι από αυτούς τους γαλουχημένους στην ανευθυνότητα με κάποιο μέσον βρεθούν σε υπεύθυνη θέση. Πόσο μάλλον όταν στην επαγγελματική εκπαίδευση χορηγούνται χαριστικά πτυχία ειδικότητας σε παντελώς άσχετους και ανεύθυνους ή συχνά μειωμένης αντίληψης βοηθούς ηλεκτρολόγων, νοσηλευτών και άλλων τεχνιτών, που δεν μπορούν να διαβάσουν οδηγίες χρήσης εργαλείων ή να χορηγήσουν τα σωστά φάρμακα.

Άλλαξε η Κυβέρνηση, αλλάζει και η Τράπεζα Θεμάτων – Δηλώσεις …
Η «Τράπεζα Θεμάτων», δηλαδή η άντληση θεμάτων στην τελική εξέταση κατά 50% από μία κεντρική δεξαμενή με κλήρωση, που επανέρχεται ως τρόπος εξέτασης, μπορεί να δυσχεραίνει τη χαριστική προαγωγή, αλλά δεν αποτελεί τη λύση στην ουσία του προβλήματος που είναι ο έλεγχος της εμπέδωσης της γνώσης. Μπορεί όμως, εάν αξιοποιηθεί σωστά, να αποτελέσει ένα χρήσιμο εργαλείο για τη διάγνωση των ελλειμμάτων του εκπαιδευτικού συστήματος και της αποτυχίας του να μάθει στα παιδιά γράμματα χωρίς τη γονεϊκή παρέμβαση. Αυτό είχε συμβεί το 2014 όταν εφαρμόστηκε η Τράπεζα Θεμάτων και στην Α΄ Λυκείου μεγάλο ποσοστό απέτυχε στα Μαθηματικά και στην Νεοελληνική Γλώσσα. Αντί όμως να εξαχθούν τα αναγκαία συμπεράσματα και να ληφθούν τα απαραίτητα μέτρα για να προσλαμβάνουν το μορφωτικό αγαθό περισσότερα παιδιά, επιλέχτηκε η μείωση του ορίου απόρριψης σε πιο «αντεχτά» για την κοινωνία επίπεδα, και εν τέλει η κατάργηση αυτού του «ταξικού» φραγμού για να συνεχίσουν τα παιδιά να μη παίρνουν βασικές γνώσεις. Αρκεί αυτό να μη … φαίνεται! Κι αυτό θεωρήθηκε “ταξική νίκη“!

Σοβαρό μειονέκτημα της Τράπεζας Θεμάτων είναι ο πεπερασμένος αριθμός τους. Όταν δηλαδή είναι γνωστό από το καλοκαίρι ότι τον επόμενο Ιούνιο θα ζητηθούν αυτά τα 100 θέματα, όλη η μαθησιακή διαδικασία αφιερώνεται αποκλειστικά σε αυτά με πρώτα και καλύτερα τα φροντιστήρια. Αυτό όμως δεν είναι σχολείο, είναι απλώς προετοιμασία για εξετάσεις. Όλα τα υπόλοιπα θέματα, η συζήτηση, η ανάδειξη επιμέρους ζητημάτων και η ενθάρρυνση της φιλομάθειας υπονομεύονται αν δεν καταστέλλονται βάναυσα. Εάν, όμως, αντίθετα τα θέματα ήταν απεριόριστα σε βαθμό που να μην είναι δυνατόν να διδαχθούν όλα αλλά μόνον οι βασικές γνώσεις και δεξιότητες που επιτρέπουν την αντιμετώπισή τους, τότε πράγματι θα ήταν ένα ιδιαίτερα χρήσιμο εργαλείο που πέρα από τη γνώση, καλλιεργεί την κριτική σκέψη και τη συνθετική ικανότητα.

Επιστρέφουν ως μάθημα επιλογής τα Λατινικά στη Γ’ Λυκείου
Πολλή συζήτηση γίνεται επίσης για την αποκατάσταση των Λατινικών ως πανελλαδικώς εξεταζόμενου μαθήματος στην Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών στη θέση της Κοινωνιολογίας που είχε αντικαταστήσει τα Λατινικά με βάση νόμο της προηγούμενης κυβέρνησης που τον διατήρησε η παρούσα για φέτος και για την επόμενη σχολική χρονιά. Η επαναφορά του δεύτερου σημαντικότερου πυλώνα των Κλασικών Σπουδών στις θεωρητικές σπουδές έπρεπε να είχε συντελεστεί ήδη από πέρσι και κακώς αναβλήθηκε για φέτος για να εφαρμοστεί τελικά το 2021. Η συζήτηση που διεξάγεται και οι επιθέσεις που δέχεται η κυβέρνηση για την αποκατάσταση των Λατινικών στο ελληνικό σχολείο γίνεται σε εσφαλμένη βάση καθώς αναπαράγει τη λογική του συστήματος περί «χρήσιμων» αντικειμένων, όπως εμφανίζεται η Κοινωνιολογία και «άχρηστων» Κλασικών Σπουδών και ιδιαίτερα των Λατινικών, που εμφανίζονται ως μία άχρηστη γλώσσα αφού δεν ομιλείται! Το ότι η Ελλάδα έχει το μοναδικό προνόμιο ν’ αποτελέσει ένα διεθνές κέντρο Κλασικών Σπουδών, το ότι τα Λατινικά αποτελούν τη βάση των περισσότερων ευρωπαϊκών γλωσσών και έχουν επηρεάσει το σύνολό τους, ότι και σήμερα χρησιμοποιούνται στερεότυπες λατινικές εκφράσεις που φανερώνουν ένα υψηλότερο επίπεδο μόρφωσης (casus belli, moratorium, a priori, μεταξύ δεκάδων άλλων) ότι η εκμάθησή τους αποτελεί εξαιρετική άσκηση στην πειθαρχία του διαβάσματος και της μελέτης, όπως είχε επισημάνει κι ο Γκράμσι στα «Τετράδια Φυλακής», οι πολλαπλές δηλαδή ωφέλειες του μαθήματος, διαφεύγουν από τους επικριτές του μαθήματος αλλά και από την κυβέρνηση.

Η δε Κοινωνιολογία βεβαίως και έχει θέση στο Λύκειο ως μάθημα Γενικής Παιδείας για όλα τα παιδιά. Εδώ φαίνεται και μία μεγάλη αντίφαση των εκπροσώπων των Κοινωνιολόγων που ενώ, σωστά, τονίζουν τις αρετές του μαθήματος και τη συμβολή του στη συγκρότηση του αυριανού πολίτη, έχουν επικεντρώσει τη διεκδίκησή τους στη διατήρησή του ως πανελλαδικώς εξεταζόμενου μαθήματος αποκλειστικά και μόνο για τους μαθητές της Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών, γεγονός που προφανώς σχετίζεται όχι με την υπεράσπιση του μαθήματος αυτού καθεαυτού αλλά με τη διεκδίκηση μεριδίου στην πίτα των ιδιαιτέρων μαθημάτων και των φροντιστηρίων.

Αρνητική, από την άλλη, είναι η συγχώνευση των πεδίων Επιστημών Υγείας και Ζωής και Τεχνολογικών και Θετικών Σπουδών σε μία ενιαία Ομάδα Προσανατολισμού Θετικών Επιστημών στην Γ΄ Λυκείου, όπως και στην αύξηση ορίου των μαθητών ανά τμήμα του Δημοτικού, για αποκλειστικά λογιστικούς λόγους: να απαιτούνται λιγότεροι εκπαιδευτικοί και αίθουσες. Θυσιάζεται έτσι η δυνατότητα να γίνεται υψηλότερου επιπέδου μάθημα, με λιγότερους μαθητές και μάλιστα για ένα πεδίο, όπως αυτό των σπουδών Υγείας που επιβεβαιώνεται σήμερα η σημασία του για το ύψιστο αγαθό, τη ζωή.

Ο νέος νόμος δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην ενίσχυση των Προτύπων και Πειραματικών δημόσιων σχολείων. Στα πρότυπα η εισαγωγή θα γίνεται με εξετάσεις, όπως γινόταν τόσα χρόνια και στα Πειραματικά, επειδή ρόλος τους είναι να εκπαιδεύονται οι φοιτητές των παιδαγωγικών τμημάτων, δοκιμάζονται εκεί νέες διδακτικές μέθοδοι και εκπαιδευτικά προγράμματα και το δείγμα πρέπει να είναι αντιπροσωπευτικό όλων των γνωστικών επιπέδων των μαθητών, θα γίνεται με κλήρωση. Είναι προφανές ότι η ύπαρξη και η λειτουργία των Πειραματικών Σχολείων είναι αναγκαία για την παιδαγωγική επιστήμη σε οποιαδήποτε χώρα, οπότε καλώς επιχειρείται η ενίσχυσή τους.

Σε ό,τι αφορά τα Πρότυπα, από τη φύση τους αναδεικνύουν σε μεγαλύτερο βαθμό την αξία της αριστείας, αφού γίνεται επιλογή μαθητών. Το ερώτημα είναι γιατί το δημόσιο σχολείο να διαθέτει έναν τύπο σχολείου που ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα και κάνει επιλογή μαθητών. Η κριτική που ασκείται στην ύπαρξή του θεσμού των προτύπων είναι ότι ευνοεί τα ανώτερα εισοδηματικά και μορφωτικά στρώματα αφού, όπως υποστηρίζεται, μόνο όσοι προέρχονται από αυτά μπορούν να προετοιμάσουν, είτε πληρώνοντας για ιδιαίτερα είτε με τις γνώσεις τους, τα παιδιά τους για τις εξετάσεις αυτών των σχολείων. Με βάση, δηλαδή αυτήν τη λογική, αναγνωρίζεται ότι στο δημοτικό σχολείο μαθαίνουν μόνο τα παιδιά, οι γονείς των οποίων μπορούν να τα μορφώσουν οι ίδιοι. Αντί, όμως, αυτή η διαπίστωση να αποτελεί αιτία διεκδίκησης του δικαιώματος στη μόρφωση για όλους, προβάλλεται ως δήθεν επιχείρημα για τη μη ύπαρξη ενός δημόσιου σχολείου όπου μπορούν να αναδείξουν τις ικανότητες τους μέσα σ’ ένα περισσότερο ανταγωνιστικό περιβάλλον κάποια πιο έξυπνα, πιο εργατικά και πιο μελετηρά παιδιά. Αυτό το τελευταίο αποτελεί άλλο ένα μεγάλο ταμπού για την κυρίαρχη για χρόνια αντίληψη στα εκπαιδευτικά πράγματα της χώρας με βάση την οποία όλα τα παιδιά έχουν δήθεν τις ίδιες ικανότητες για όλα τα αντικείμενα, την ίδια ευφυΐα, όλες τις δεξιότητες και όλα τα ταλέντα και φυσικά την ίδια διάθεση για μελέτη, και τις μόνες διαφορές που παραδέχεται, υποκριτικά έστω, είναι τις ταξικές. Πρόκειται είτε για αφέλεια είτε για σκόπιμη καταδίκη παιδιών που έχουν την όρεξη και το ταλέντο να διακριθούν και να προσφέρουν στο κοινωνικό σύνολο τις γνώσεις και τις ικανότητές τους. Η ισοπέδωση των πάντων προς τα κάτω μόνο επιβλαβής μπορεί να είναι για το άτομο, κυρίως όμως για το κοινωνικό σύνολο όταν κυριαρχούν παντού οι μέτριοι, οι φυγόπονοι, οι ανεύθυνοι και οι αστοιχείωτοι και δεν ενθαρρύνονται ούτε ενισχύονται οι ικανότεροι και αξιότεροι.

Βεβαίως, κανείς δεν αρνείται ότι οι ταξικές διαφορές είναι και υπαρκτές και επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό την πρόοδο των μαθητών στο σχολείο. Το δημόσιο σχολείο, ωστόσο, εφόσον κοιτάζει να μορφώσει τα παιδιά και όχι να τα εγκαταλείψει, δήθεν από … λύπηση, στη μοίρα τους, μπορεί να αμβλύνει αυτές τις διαφορές δίνοντας τη δυνατότητα με τη δωρεάν φοίτηση και τους κατάλληλους θεσμούς και σε παιδιά από ένα στερημένο οικονομικά ή/και μορφωτικά περιβάλλον να προχωρήσουν. Καλώς λοιπόν υπάρχουν τα πρότυπα σχολεία που στηρίζουν τα πιο προικισμένα παιδιά – γιατί υπάρχουν κι αυτά – όπως υπάρχουν και τα ταλέντα στην άθληση, στην τέχνη και στη συγγραφή, που επίσης πρέπει να τους δοθεί η δυνατότητα να αναπτύξουν την ιδιαίτερη κλίση τους. Μία δικαιότερη όμως ρύθμιση θα έδινε και πάλι έμφαση στο Δημοτικό σχολείο ώστε να επιτελεί σωστά το μορφωτικό του έργο.

Το νέο επαγγελματικό Λύκειο και το μαθητικό δυναμικό του – Πίνακες
Προβληματική είναι η ρύθμιση που δε θα επιτρέπει στο εξής να εγγράφονται στο ημερήσιο Επαγγελματικό Λύκειο μεγαλύτερης ηλικίας μαθητές. Το μέτρο αυτό υποτίθεται ότι αντιμετωπίζει το πρόβλημα του … σχολικού εκφοβισμού, που επίσης αποτελεί παραδοχή αποτυχίας του εκπαιδευτικού συστήματος εφόσον δεν μπορεί να διασφαλίσει ένα ασφαλές περιβάλλον. Δε νομίζω ότι είναι τόσα πολλά τα σχετικά περιστατικά ενδοσχολικής βίας που να καθιστούν επιβεβλημένη την απαγόρευση σε ενήλικες να εγγράφονται στα ΕΠΑΛ για να κάνουν μία νέα αρχή στη μόρφωσή τους. Έχοντας ο ίδιος περισσότερα από είκοσι χρόνια εμπειρία διδασκαλίας στην επαγγελματική εκπαίδευση τόσο σε μεγάλη πόλη όσο και στην επαρχία, έχω διαπιστώσει ότι, αντίθετα, η παρουσία μεγαλύτερης ηλικίας μαθητών στην τάξη του ΕΠΑΛ λειτουργεί θετικά για το σύνολο καθώς είναι στη μεγάλη τους πλειοψηφία άνθρωποι συγκροτημένοι, ώριμοι, συνειδητοποιημένοι, που έχουν θέσει έναν συγκεκριμένο σκοπό στη ζωή τους κι έτσι λειτουργούν ως πρότυπα και για τους ανώριμους εφήβους. Άλλα είναι τα προβλήματα των ΕΠΑΛ και αφορούν την υλικοτεχνική τους υποδομή, τις ελλείψεις στον εξοπλισμό των εργαστηρίων και στις άλλες εγκαταστάσεις, την ποιοτική αναβάθμιση των σπουδών και την σύνδεσή τους με την αγορά εργασίας και την κοινωνία, τα επαγγελματικά δικαιώματα. Η γενικότερη ένταξή τους σ’ έναν ανασχεδιασμό του αναπτυξιακού μοντέλου της χώρας. Να καθίσει επιτέλους η Πολιτεία με τα πανεπιστήμια και να προσδιορίσουν σε ποιες ειδικότητες θα πρέπει να εκπαιδευτούν τα νέα παιδιά ώστε να βρουν δουλειά και να καταστούν κοινωνικά ωφέλιμοι.

Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει κι άλλες, κυρίως διαδικαστικού και γραφειοκρατικού τύπου, ρυθμίσεις που δε θα επηρεάσουν ιδιαίτερα τη σχολική ζωή και το …μέλλον της χώρας, όπως η επαναφορά του χαρακτηρισμού διαγωγής των μαθητών, μία επιλογή που μόνον ως κατάλοιπο μιας παρωχημένης αντίληψης περί διαπαιδαγώγησης μπορεί να θεωρηθεί. Είναι σημαντικό να δοθεί έμφαση στην καλλιέργεια θετικών αξιών και υψηλών προτύπων στη νέα γενιά αλλά θα πρέπει να λαμβάνουμε υπόψη μας ότι παιδιά με παραβατική συμπεριφορά, που, φυσικά, πρέπει να ελέγχονται και να τιμωρούνται γι’ αυτήν, πολλές φορές ωριμάζουν και αλλάζουν προς το καλύτερο. Ένας χαρακτηρισμός επομένως στα 18 τους χρόνια φαντάζει σαν μία ισόβια καταδίκη ενός ανθρώπου που ακόμη διαμορφώνει κριτήρια και που μπορεί να υιοθετήσει στο μέλλον διαφορετικές στάσεις και συμπεριφορές.

Σε ό,τι, αφορά, τέλος, την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών είναι αναμενόμενο, εφόσον έως τώρα ο κλάδος των καθηγητών την απέρριπτε συλλήβδην, ότι θα γίνει με τους όρους της εκάστοτε κυβέρνησης. Είναι, επίσης, λογικό στην Ελλάδα να μην υπάρχει εμπιστοσύνη στα κριτήρια και τα πρόσωπα που θα αναλάβουν αυτό το έργο: οι προσωπικές και πολιτικές συμπάθειες και αντιπάθειες, πάντοτε επηρέαζαν αυτές τις διαδικασίες και η αξιοκρατία παραμένει πάντοτε ζητούμενο. Ωστόσο, μία αρχή πρέπει να γίνει και σ’ αυτόν τον τομέα χωρίς τιμωρητική λογική και με δικαίωμα επανεξέτασης μιας αρνητικής αξιολόγησης. Υπάρχουν πράγματι διδάσκοντες που θα ήταν καλύτερα να απασχολούνταν σε μία οποιαδήποτε άλλη θέση και όχι στην τάξη, αυτό το γνωρίζουμε όλοι, αλλά δεν υπάρχει το θεσμικό πλαίσιο που θα προστατεύει και τους ίδιους και πολύ περισσότερο τα παιδιά και το κοινωνικό σύνολο. Αυτό το θεσμικό έλλειμμα πρέπει να αντιμετωπιστεί με τον πιο επωφελή τρόπο για όλες τις πλευρές.

Η δε αξιολόγηση των σχολικών μονάδων δε θα πρέπει να οδηγεί σε σχολικό ανταγωνισμό, αυτοδιαφήμιση σχολείων και σε καταδίκη άλλων σε κλείσιμο λόγω «χαμηλότερων επιδόσεων». Θα πρέπει να αποτελεί μία αυστηρά εσωτερική διαδικασία που θα κινητοποιεί τους αρμόδιους για τη λήψη μέτρων έτσι ώστε τα σχολεία που υστερούν στην κάλυψη εθνικών στόχων να στηρίζονται με κάθε πρόσφορο μέσον, όπως συμβαίνει στις χώρες με τα πιο πετυχημένα εκπαιδευτικά συστήματα στον κόσμο. Προϋπόθεση βεβαίως είναι ο ορισμός αυτών των στόχων προκειμένου να υπάρχουν ενιαία κριτήρια. Χωρίς αυτές τις προϋποθέσεις, οποιαδήποτε προσπάθεια αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου το μόνο που θα επιτύχει είναι να αυξήσει το άγχος των στελεχών και του διδακτικού προσωπικού και τη γραφειοκρατία. Δε θα αναβαθμίσει πάντως τα σχολεία και το παρεχόμενο έργο.

Κοντολογίς, αυτό το νομοσχέδιο κάνει το σχολείο αυστηρότερο και εντατικότερο χωρίς όμως να αντιμετωπίζει την ουσία που αφορά την αποκατάσταση του μορφωτικού και παιδαγωγικού του ρόλου.

Ο Τάσος Χατζηαναστασίου είναι Δρ Ιστορίας, Οργανωτικός Γραμματέας Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων

ΠΗΓΗ: ardin-rixi.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Εκλογές 2009

Οι προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ για την Αμυντική Πολιτική

Δημοσιεύτηκε

στις

Toυ Μάνου Ηλιάδη
Η κρίση που κατατρώγει την Ελλάδα τα τελευταία δυόμισι περίπου χρόνια και η εξαθλίωση στην οποία οδηγείται βαθμιαίως ολοένα και μεγαλύτερο τμήμα του ελληνικού λαού, κατά τρόπο που… θυμίζει καταστάσεις που προσομοιάζουν με αυτές έπειτα από ατυχή και καταστροφικό πόλεμο, επισκιάζει μια ολόκληρη σειρά άλλων ζωτικής σημασίας προβλημάτων, μεταξύ των οποίων κυρίαρχη θέση έχει το πρόβλημα της εθνικής ασφάλειας της χώρας.
Η αλήθεια, βέβαια, είναι ότι τα προβλήματα άμυνας και εθνικής ασφάλειας κατέχουν παραδοσιακά -σε ολόκληρο τον κόσμο- χαμηλότερη προτεραιότητα των ενδιαφερόντων και προτιμήσεων ενός λαού έναντι θεμάτων που αφορούν στη βελτίωση των συνθηκών διαβιώσεώς του. Είναι, δε, φυσικό σε περιόδους κρίσεων οι απαιτήσεις για την άμυνα να περιορίζονται υπό την πίεση της κοινωνίας και της απροθυμίας της να δεχθεί περαιτέρω υποβάθμιση του βιοτικού της επιπέδου, πιέσεις που γίνονται ιδιαίτερα έντονες σε χώρες χωρίς υπαρκτές απειλές ή ηγεμονικές φιλοδοξίες. Τα πράγματα είναι διαφορετικά σε περίπτωση που μια χώρα ευρίσκεται αντιμέτωπη με οξεία οικονομική κρίση, ενώ ταυτόχρονα αντιμετωπίζει υπαρκτές απειλές. Η διεθνής εμπειρία εν προκειμένω δείχνει ότι χώρες με απειλές δεν υποβαθμίζουν τον αμυντικό τους μηχανισμό υπό το βάρος της κρίσεως, των λαϊκών πιέσεων για βελτίωση του βιοτικού επιπέδου κ.λπ. Ο γενικός κανόνας, δηλαδή, είναι ότι οι κυβερνήσεις αυτών των χωρών, εν γνώσει του γεγονότος ότι η οικονομική τους αδυναμία -που επηρεάζει δυσμενώς κάθε τομέα της λειτουργίας ενός κράτους- τις καθιστά ευάλωτες και ενθαρρύνει κάθε εξωτερική επιβουλή, προσπαθούν πάση θυσία να διατηρήσουν την επάρκεια του αμυντικού τους μηχανισμού και του εν γένει συστήματος ασφαλείας.
Στην Ελλάδα, όχι μόνο ο παραπάνω κανόνας δεν ισχύει, γιατί τα τελευταία τρία χρόνια ο αμυντικός της μηχανισμός και το σύστημα ασφαλείας υποβαθμίστηκε κάθετα μέσω των αλόγιστων περικοπών του αμυντικού προϋπολογισμού, αλλά δεν γίνεται καν συζήτηση για το θέμα της ασφάλειας της χώρας. Τούτο δε ακόμη και σε περιόδους πριν από τις εκλογές, όπως στις πρόσφατες αλλά και τις επόμενες. Αν θεωρήσουμε ότι οι θέσεις των δύο μέχρι πρόσφατα κυρίαρχων κομμάτων είναι γνωστές, μέσω κάποιων γενικόλογων αναφορών ή κυρίως μέσω της θέσεως που ακολούθησαν μέχρι πρόσφατα, η θέση του ΣΥΡΙΖΑ είναι δύσκολο να περιγραφεί.

Το προεκλογικό πρόγραμμα
Αυτό που προβάλλεται ως αμυντική πολιτική περιλαμβάνεται σε ελάχιστες γραμμές στο εκ 18 σελίδων προεκλογικό πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ, διάσπαρτες σε διάφορα σημεία του. Αν σε αυτό συμπεριλάβουμε τις διάφορες κατά καιρούς δηλώσεις του προέδρου του κόμματος και άλλων στελεχών του, η αμυντική πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ, αν τα παραπάνω μπορούν να χαρακτηρισθούν έτσι, συνοψίζεται στα εξής:
α) Η κλασική θέση της Αριστεράς για δραστικό περιορισμό των αμυντικών δαπανών, που, κατά την άποψή μας, επαναλαμβάνεται εκ κεκτημένης ταχύτητας ή πάγιας ιδεολογικής τοποθετήσεως. Και τούτο διότι είναι προφανές ότι το συνολικό τους ύψος, ό,τι απέμεινε, δηλαδή, έπειτα από τρεις αλλεπάλληλες και δραστικές περικοπές τους, αγνοείται από τους συντάκτες του «προγράμματος». Τις υπενθυμίζουμε με δύο λόγια: 25% το 2010 -σε σχέση με τον αντίστοιχο του 2009, ο οποίος ήταν ήδη μειωμένος-, 20% το 2011 και 16,22% το 2012. Όσο για τις περίφημες «υπέρογκες εξοπλιστικές δαπάνες», αυτές έχουν ήδη περικοπεί ή, μάλλον, κουτσουρευτεί κατά 70% (!) για την προσεχή 15ετία, ανερχόμενες σε μόλις 0,3% του ΑΕΠ ετησίως, από περίπου 1,5% του ΑΕΠ που ήταν πριν από εφτά περίπου χρόνια. Τούτο δε όταν, με ελάχιστες εξαιρέσεις, τα τελευταία αυτά χρόνια δεν αγοράστηκε σχεδόν τίποτε και απολύτως τίποτε τα τελευταία τρία με τέσσερα χρόνια, κι όταν στα κονδύλια αυτά περιλαμβάνεται και η προμήθεια ανταλλακτικών, τα οποία μεταφέρθηκαν στον εξοπλιστικό προϋπολογισμό λόγω της πέραν πάσης λογικής περικοπής του λειτουργικού προϋπολογισμού.
β) Στο μείζον θέμα της θητείας, κύρια αιτία υποβαθμίσεως του αμυντικού μηχανισμού της χώρας εκ της γνωστής τοις πάσι λειψανδρίας, η θέση του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ -βλ. συνέντευξή του στο περιοδικό Schooligans, Απρίλιος 2008- ήταν ότι πρέπει να καταργηθεί, όπως και… οι στρατοί. Μέχρι τότε, πάντως, όπως είχε δηλώσει, θα πρέπει να υποκατασταθεί από την ισόχρονη κοινωνική θητεία, δηλαδή «αντί να πηγαίνεις στρατό, να μπορείς να προσφέρεις κοινωνικές υπηρεσίες». Στο θέμα της φυγοστρατίας, μια γνωστή παθογένεια που στερεί το στράτευμα από χιλιάδες άτομα κάθε χρόνο, η θέση του κόμματος, όπως εκφράζεται στο πρόγραμμα, δεν είναι σαφής. Υπάρχει, όμως, μία συγκεκριμένη θέση (σελίδα 11) για τους αντιρρησίες συνειδήσεως, η οποία είναι ότι «η άρνηση στράτευσης πρέπει να προστατεύεται. Να καταργηθεί η επιτροπή ελέγχου συνείδησης με δημιουργία επαρκών δυνατοτήτων για κοινωνική θητεία». Μια άλλη άποψη που εξέφρασε προ ολίγων ετών η νεολαία του κόμματος ήταν ο περιορισμός της θητείας στο χρόνο της βασικής εκπαιδεύσεως, που τότε ήταν περί τις τριάντα ημέρες! Η στήλη δηλώνει αδυναμία σχολιασμού των παραπάνω θέσεων.
γ) Αποχώρηση της Ελλάδας από το ΝΑΤΟ. Όπως αναφέρεται στο πρόσφατο πρόγραμμα του κόμματος (σελίδα 18), «δεν θέλουμε την Ελλάδα στο ΝΑΤΟ ούτε το ΝΑΤΟ στην Ελλάδα και αγωνιζόμαστε για τη διάλυσή του». Ομοίως, «το κλείσιμο όλων των ξένων βάσεων στην Ελλάδα. Άμεση κατάργηση των βάσεων της Σούδας και του Ακτίου». [Σ.Σ.: Στην περίοδο του Ψυχρού Πολέμου τέτοιες θέσεις θα εξασφάλιζαν την αμέριστη πολιτική και κυρίως «υλική» υποστήριξη της τότε ΕΣΣΔ. Στην εποχή μας, τι σχέση έχουν όλ’ αυτά με την πραγματικότητα; Για να μην πούμε και ποιος δίνει δεκάρα ή, μάλλον, ρούβλι για τέτοιες θέσεις ή ότι τα μυαλά ορισμένων κόλλησαν στη δεκαετία του ’80;]
δ) «Απεμπλοκή από διεθνείς ή διμερείς συμφωνίες και δραστηριότητες που συνδέονται με το λεγόμενο “πόλεμο κατά της τρομοκρατίας”, οι οποίες υπηρετούν μόνο λογικές περιστολής δημοκρατικών δικαιωμάτων, καταστολής κινημάτων και αντιστάσεων στα ηγεμονικά σχέδια των ΗΠΑ και των κυρίαρχων δυνάμεων της ΕΕ». Αν δεχθούμε ως ορθή τη θέση αυτή, τρομοκρατία δεν υπάρχει.
ε) «Αποχώρηση των ελληνικών στρατιωτικών δυνάμεων από αποστολές που συνιστούν επεμβάσεις του ιμπεριαλισμού σε ξένα εδάφη, ιδίως στο Αφγανιστάν αλλά και στα Βαλκάνια». Ορθή η θέση για το Αφγανιστάν, αλλά για τα Βαλκάνια δεν δέχεται ούτε καν μια συμβολική μας παρουσία -γιατί τέτοια είναι στα Βαλκάνια-, λίγο έξω από την αυλή, δηλαδή, του σπιτιού μας, όπου οργιάζει η Τουρκία με την έντονη στρατιωτική και πολιτική της παρουσία. «Κανένας στρατιώτης έξω από τα σύνορα της Ελλάδας». [Σ.Σ.: Η θέση αυτή θεωρείται εφικτή. Διότι με την προστασία τους δικαιώματος αρνήσεως της στρατεύσεως δεν θα έχουμε στρατιώτες όχι μόνο έξω από τα σύνορα, αλλά ούτε και εντός Ελλάδας.]
στ) «Καταγγελία της στρατιωτικής συνεργασίας με το Ισραήλ και απεμπλοκή από κάθε σχεδιασμό στρατιωτικής επίθεσης στο Ιράν και στη Συρία και στήριξη του αγώνα για τη δημιουργία ανεξάρτητου παλαιστινιακού κράτους στα σύνορα του 1967». Αν αφαιρέσουμε την τελευταία θέση, με την οποία ουδείς μπορεί να διαφωνήσει, η θέση του ΣΥΡΙΖΑ είναι η αντίθεση σε κάθε μορφής ενισχύσεως της ελληνικής άμυνας, ακόμη κι αν αυτή είναι στην ουσία… ανέξοδη.
ζ) Στη σελίδα 18 υπάρχει ακόμη η μάλλον… μπαγιάτικη επιδίωξη για απομάκρυνση, μη αποθήκευση ή διέλευση πυρηνικών και άλλων όπλων μαζικής καταστροφής στην Ελλάδα και την Ανατολική Μεσόγειο, που, από απόψεως σοβαρότητας, θυμίζει στους παλαιότερους εκείνη την περίφημη ταμπέλα «Δήμος Δάφνης: Αποπυρηνικοποιμένη Περιοχή».
η) Στις σελίδες 18 και 19 υπάρχει η αναφορά στην «εξωτερική πολιτική στη βάση της υπεράσπισης της ειρήνης και στον αποκλεισμό του πολέμου…». Ο πόλεμος, δηλαδή, εξοβελίζεται, στα πρότυπα της γνωστής απαγορεύσεως του πολέμου των τάξεων που «επέβαλε» ένας γραφικός υπουργός των τότε «αποστατών» στη δεκαετία του ’60. Στο τέλος υπάρχει και η έμμεση αναφορά στην αφελή θέση της αμοιβαίας μειώσεως των εξοπλισμών με την Τουρκία. Σύντομο σχόλιο: Η πολεμική βιομηχανία της Τουρκίας, η οποία καλύπτει το 52% των αναγκών της, απασχολεί πάνω από 70.000 εργάτες, έχει ετήσιο κύκλο εργασιών 8 δις δολάρια και εξαγωγές περί το 1,1 δις δολάρια το 2011. Ο ΣΥΡΙΖΑ προφανώς εκτιμά ότι όλα αυτά η Τουρκία μπορεί να τα θυσιάσει προκειμένου να έχει καλές σχέσεις με την Ελλάδα.
Αντί των προφανών συμπερασμάτων, λίγες μόνο λέξεις: Άλλο πράγμα ο ακτιβισμός κι άλλο η πολιτική. Αυτό που κρίνεται στις επόμενες εκλογές είναι η πολιτική. Και πολιτική χωρίς μια ρεαλιστική σοβαρή θέση για την άμυνα και την ασφάλεια της χώρας -και δη υπό τις παρούσες συνθήκες- είναι επικίνδυνη. Στην επικαιροποίηση του προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ, η οποία ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη, διότι η διεκδίκηση της εξουσίας με σοβαρές πιθανότητες οδηγεί αναπόφευκτα σε αναθεώρηση θέσεων και απόψεων, είναι πιθανό κάποια από αυτά τα σημεία να επανεξεταστούν. Η ίδια η πραγματικότητα σε αυτή την περιοχή και η ευθύνη για την ασφάλεια ενός λαού δεν αφήνουν περιθώρια.
Επίκαιρα (24-05-2012)

Συνέχεια ανάγνωσης

Εκλογές 2009

Ελληνικές εκλογές 2009

Δημοσιεύτηκε

στις

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή