Ακολουθήστε μας

Γενικά θέματα

Ντοκουμέντα αναξιόπιστων στοιχείων που κατέθεταν όλες οι ελληνικές κυβερνήσεις στην Eurostat μετά το 1994

Δημοσιεύτηκε

στις

του Δημ. Στεργίου
Για πολλοστή φορά τα τελευταία δέκα πέντε χρόνια η Ελλάδα είναι στο μάτι του κυκλώνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Eurostat για νέο κρούσμα ανακρίβειας των στατιστικών στοιχείων που υποβάλλονται. Ο εκπρόσωπος του αρμόδιου για τις οικονομικές υποθέσεις επιτρόπου Όλι Ρεν, Αμαντέου Αλταφάζ, δήλωσε στις Βρυξέλλες, ότι το δημοσιονομικό έλλειμμα και το δημόσιο χρέος της χώρας είναι αναθεωρήσιμα, δεδομένου ότι η Ευρωπαϊκή Στατιστική Υπηρεσία (Eurostat) εξακολουθεί να έχει επιφυλάξεις σε σχέση με την ακρίβεια των ελληνικών στοιχείων.
Έτσι συνεχίζονται οι αιτιάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για αναξιοπιστία της χώρας μας, μολονότι ο πρωθυπουργός κ. Γιώργος Παπανδρέου από την πρώτη στιγμή δήλωσε ότι θα αποκαταστήσει και επανειλημμένως δηλώνει ότι έχει αποκατασταθεί!

Στη συνέχεια, παραθέτουμε το χρονικό των παρεμβάσεων της Eurostat από το 1994 έως σήμερα, με τις οποίες αναθεωρήθηκαν επί το δυσμενέστερον τα ωραιοποιημένα στοιχεία που κατέθεταν οι εκάστοτε ελληνικές κυβερνήσεις:
  • Το 1994: Στις 19 Σεπτεμβρίου 1994 συζητήθηκε στο Συμβούλιο Ecofin το Πρόγραμμα Σύγκλισης 1994 – 1998 που είχε καταθέσει η τότε ελληνική κυβέρνηση προς έγκριση. Στο κείμενο συμπερασμάτων του Ecofin, υπήρχε στο τέλος και η «βόμβα» της υπαγωγής της χώρας μας «στη διαδικασία ελέγχου του υπερβολικού ελλείμματος! Συγκεκριμένα, αναφέρονται τα ακόλουθα: «Το Συμβούλιο συμφώνησε να επανεξετάσει, στο πλαίσιο των διαδικασιών πολυμερούς εποπτείας της Ένωσης, συμπεριλαμβανομένης και της διαδικασίας ελέγχου των υπερβολικών δημοσιονομικών ελλειμμάτων, την εφαρμογή του Προγράμματος Σύγκλισης σε ετήσια βάση καθ΄ όλη την περίοδο που ισχύει αυτό το πρόγραμμα (1994 – 1998)».
  • Το 2000: Η αναξιοπιστία της χώρας μας είχε γίνει «βούκινο» στην Eurostat ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του 2000 με τα στοιχεία που αποστέλλονταν με βάση την περιβόητη «Δημιουργική Λογιστική»! Η διαπίστωση αυτή επιβεβαιώνεται και από τη διάψευση των ισχυρισμών του πρώην πρωθυπουργού Κώστα Σημίτη από το διευθυντή της Eurostat Γκίντερ Χανραϊχ. Συγκεκριμένα, στις 28 Δεκεμβρίου του 2004 δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Φαϊνάνσιαλ Τάϊμς» επιστολή του Γκίντερ Χάνραϊχ ως απάντηση σε άρθρο του Κώστα Σημίτη, η οποία δημοσιεύθηκε στην ίδια εφημερίδα μια εβδομάδα πριν (21 Δεκεμβρίου 2004) υπό τον τίτλο «Η αναθεώρηση του ελληνικού ελλείμματος έβλαψε την Ευρώπη» και στην οποία επισημαινόταν ότι η αναθεώρηση των ελληνικών δημοσιονομικών στοιχείων οφείλεται στην αναδρομική εφαρμογή νέων κανόνων. Ο Χάνραϊχ διαψεύδει τον Κώστα Σημίτη υπογραμμίζοντας ότι η κυβέρνησή του παρουσίαζε ψευδή στοιχεία για τις αμυντικές δαπάνες, τα έσοδα των ασφαλιστικών ταμείων και τους κεφαλαιοποιημένους τόκους από κρατικά ομόλογα, στα οποία αναφερθήκαμε αναλυτικά πιο πάνω.
Η επιστολή του Γκίντερ Χάνράϊχ έχει ως εξής:
«Κύριε διευθυντά,
Διάβασα με ενδιαφέρον στις 21 Δεκεμβρίου 2004 το άρθρο «Η αναθεώρηση του ελληνικού ελλείμματος έβλαψε την Ευρώπη» του τέως πρωθυπουργού της Ελλάδος Κώστα Σημίτη. Η Eurostat συμφωνεί με τον κ. Σημίτη ότι χρειάζεται να βελτιωθεί η επίβλεψη των λογιστικών στοιχείων των εθνικών Κυβερνήσεων. Η Eurostat συμφωνεί, επίσης, ότι το δημόσιο χρέος και τα στοιχεία περί του ελλείμματος πρέπει να μην επηρεάζονται από τον κύκλο των πολιτικών γεγονότων.
Ωστόσο, η Eurostat δεν μπορεί να συμφωνήσει με ορισμένους άλλους ισχυρισμούς του κ. Σημίτη, ειδικότερα ότι η αναθεώρηση των ελληνικών στοιχείων οφείλεται στην αναδρομική εφαρμογή νέων κανόνων. Τα ζητήματα αυτά έχουν καλυφθεί λεπτομερώς από την Έκθεση που παρουσίασε η Eurostat στην Κομισιόν (Ευρωπαϊκή Επιτροπή) την 1ηΔεκεμβρίου 2004 και στο Ecofin στις 7 Δεκεμβρίου 2004. Η Έκθεση αυτή είναι διαθέσιμη στην ιστοσελίδα της Eurostat. Μεταξύ των άλλων, η Έκθεση δείχνει ότι οι ελληνικές αρχές είχαν σαφώς υποτιμήσει στις αναφορές τους τις αμυντικές δαπάνες, ανεξάρτητα από τον τρόπο καταγραφής τους, είχαν υπερτιμηθεί τα έσοδα των ασφαλιστικών ταμείων και υπολόγιζαν λανθασμένα τους κεφαλαιοποιημένους τόκους από τα κρατικά ομόλογα.
Η Eurostat διαπίστωσε ότι παρά τις διαβεβαιώσεις των ελληνικών αρχών ότι θα εφαρμόσουν τους κατάλληλους λογιστικούς κανόνες, αυτό δεν συνέβαινε πάντοτε σωστά. Η αναφορά, επίσης, καταδεικνύει ότι, παρά τις ανησυχίες που είχε κατ’  επανάληψη εκφράσει δημοσίως η Eurostat , οι πληροφορίες που παρείχαν οι ελληνικές αρχές δεν επέτρεπαν να καταλήξει στα σωστά μεγέθη του ελληνικού ελλείμματος.
Προκειμένου να αποφευχθούν αντίστοιχα προβλήματα στο μέλλον, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έλαβε σειρά από πρωτοβουλίες. Η Κομισιόν υιοθέτησε στις 22 Δεκεμβρίου 2004 αναφορά προς το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο, προτείνοντας σειρά μέτρων, όπως: η ενίσχυση των αρμοδιοτήτων της Eurostat στην παρακολούθηση και την εξονυχιστική εξέταση των δημοσιονομικών δεδομένων, η ενίσχυση του προσωπικού και των οικονομικών μέσων της Eurostat, ώστε να διευκολυνθεί η επιτόπια επαλήθευση των δεδομένων που παρέχουν τα κράτη – μέλη, και η εξασφάλιση ελάχιστων προδιαγραφών ανεξαρτησίας και ακεραιότητας των στατιστικών υπηρεσιών. Άπαξ και εφαρμοσθούν, τα στοιχεία αυτά θα ενισχύσουν σημαντικά την αξιοπιστία των στοιχείων ως προς το δημόσιο χρέος και το δημοσιονομικό έλλειμμα».
  • Το 2002: Eurostat είχε επιχειρήσει απογραφή της πραγματικής κατάστασης της ελληνικής οικονομίας από τον Ιούνιο του 2002, δηλαδή επί κυβέρνησης Σημίτη. Έως τον Ιούνιο του 2002, όταν παρενέβη η Eurostat και αναθεώρησε βασικά δημοσιονομικά μεγέθη, τα στοιχεία αυτά παρουσιάζονταν, μετά το 1999, ωραιοποιημένα και στις Εκθέσεις της Τράπεζας της Ελλάδος. Μόνο μετά την παρέμβαση της Eurostat, η Τράπεζα της Ελλάδος δημοσίευε στις ετήσιες και εξαμηνιαίες εκθέσεις της τα αναθεωρημένα στοιχεία.
«Οι μεγαλύτερες αναθεωρήσεις του χρέους, τονίζει στην έκθεσή της η Τράπεζα της Ελλάδος, αφορούν τα έτη 2000 (3,6 εκατ. μονάδες) και, ιδιαίτερα, το 2001 (7,6 εκατ. μονάδες), λόγω της έκδοσης νέων μορφών χρηματοοικονομικών προϊόντων (π.χ. τιτλοποίηση μελλοντικών εσόδων, έκδοση προμετόχων κ.λπ), τα οποία, σύμφωνα με τους ισχύοντες κανονισμούς της Eurostat, δεν περιλαμβάνονταν αρχικά στο χρέος».
  • Το 2003: Το 2003, δηλαδή επί κυβέρνησης Σημίτη, υπήρξε και νέα αναθεώρηση στοιχείων, τα οποία απεστάλησαν στην Eurostat στο πλαίσιο της «Διαδικασίας του  Υπερβολικού Ελλείμματος».
  • Το 2004: Στις 27 Φεβρουαρίου 2004, δηλαδή δέκα περίπου ημέρες πριν από τις εκλογές, υπεβλήθησαν δημοσιονομικά στοιχεία στην Eurostat από την τότε κυβέρνηση Σημίτη, στο πλαίσιο της «Διαδικασίας Υπερβολικού Ελλείμματος» (στο πλαίσιο της διαδικασίας αυτής υποχρεούνται όλες οι χώρες – μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης να υποβάλλουν στοιχεία στην Eurostat δύο φορές το χρόνο, δηλαδή την άνοιξη και το φθινόπωρο). Με βάση τα στοιχεία αυτά, γινόταν από την τότε κυβέρνηση η εκτίμηση ότι το έλλειμμα θα διαμορφωνόταν στο 1,7% του ΑΕΠ το 2003 και θα περιοριζόταν στο 1,2% του ΑΕΠ το 2004. Είχαν προηγηθεί οι προβλέψεις της τότε κυβέρνησης Σημίτη για δημόσιο έλλειμμα 2% του ΑΕΠ και η επικαιροποίηση για 1% του ΑΕΠ το 2003. Για το δημόσιο χρέος οι εκτιμήσεις ήταν για 102,4% του ΑΕΠ και στο 97,7% του ΑΕΠ αντίστοιχα. Είχαν προηγηθεί όμως οι προβλέψεις για δημόσιο χρέος 90,5% του ΑΕΠ και η επικαιροποίηση για 94,4% του ΑΕΠ!
Στη σχετική ανακοίνωση της Eurostat επισημαινόταν ότι «επειδή συνεχίζονται οι συζητήσεις με τις στατιστικές αρχές στην Ελλάδα, κυρίως όσον αφορά το πλεόνασμα των οργανισμών κοινωνικής ασφάλισης, τα γνωστοποιηθέντα στοιχεία για το έλλειμμα και το χρέος πρέπει να θεωρούνται προσωρινά και είναι δυνατόν να αναθεωρηθούν».Όπως λένε και τώρα δηλαδή!
Πράγματι, στις 20 Μαρτίου 2004 η νέα, τότε, κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας υπέβαλε αρχικά αναθεωρημένα προσωρινά στοιχεία. Σύμφωνα με τα στοιχεία αυτά, εκτιμάτο ότι το έλλειμμα  το 2003 διαμορφωνόταν στο 2,95% του ΑΕΠ και  προβλεπόταν ότι θα διαμορφωθεί στο 2,9% του ΑΕΠ το 2004, ενώ το δημόσιο χρέος στο 103% του ΑΕΠ και 98,3% του ΑΕΠ αντίστοιχα. Ύστερα από διαβουλεύσεις με την Eurostat, το έλλειμμα αναθεωρήθηκε στο 3,2% του ΑΕΠ για το 2003, ενώ οι άλλες εκτιμήσεις δεν μεταβλήθηκαν. Τα νέα στοιχεία υποβλήθηκαν στις 3 Μαίου 2004 και δημοσιεύθηκαν στις 7 Μαίου 2004 από την Eurostat, η οποία όμως επεσήμαινε ότι «δεν είναι σε θέση να επικυρώσει πλήρως τα στοιχεία του ελλείμματος και του χρέους για το 2003 και ενδεχομένως για προηγούμενα έτη…»
Στις 31 Αυγούστου 2004 υποβλήθηκαν νέα αναθεωρημένα στοιχεία, τα οποία δόθηκαν στη δημοσιότητα από την ελληνική κυβέρνηση στις 22 Σεπτεμβρίου 2004, αφορούσαν την περίοδο 2000 – 2004 και επικυρώθηκαν από την Eurostat με ανακοίνωση που εκδόθηκε στις 23 Σεπτεμβρίου 2004. Με βάση τα στοιχεία αυτά, αναθεωρήθηκαν σημαντικά προς τα πάνω τόσο το έλλειμμα όσο και το δημόσιο χρέος για όλα τα έτη της περιόδου 2000 – 2004.
Τελικά, ύστερα από συστάσεις και συνεχείς αναθεωρήσεις τα στοιχεία για το έλλειμμα και το δημόσιο χρέος διαμορφώθηκαν σε επίπεδα που απέχουν παρασάγγας από εκείνα που έδιναν οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ για την περίοδο 2000 – 2004. Συγκεκριμένα, το δημόσιο έλλειμμα διαμορφώθηκε στο 7,2% του ΑΕΠ το 2003 και στο 7,8% του 2004, ενώ το δημόσιο χρέος στο 109,3% του ΑΕΠ το 2003 και στο 108,5% το 2004.
  • Το 2009: Το ΠΑΣΟΚ ως κυβέρνηση προανήγγειλε τη δική του «Απογραφή», την οποία κατήγγελλε λυσσωδώς ως αντιπολίτευση. Και υπενθυμίζουμε τι έλεγε το ΠΑΣΟΚ ως αντιπολίτευση και ο πρόεδρός του και σημερινός πρωθυπουργός κ. Γιώργος Παπανδρέου για την «Απογραφή» της Νέας Δημοκρατίας, κατά την ομιλία του στη συνεδρίαση του Εθνικού Συμβουλίου του Κινήματος στις 5 Απριλίου 2005: «Και έχουμε την απογραφή του κ. Καραμανλή, την απογραφή του κ. Αλογοσκούφη, που έθεσε υπό αμφισβήτηση την οικονομία της χώρας. Σήμερα προσπαθούν να μας πείσουν ότι τώρα ανακαλύπτουν την έκταση των προβλημάτων της οικονομίας. Ψεύδονται. Ψεύδονται όχι μόνο διότι δεν κάνανε απογραφή με διαφάνεια, κάτι το οποίο εμείς ζητήσαμε, αλλά και γιατί είκοσι μέρες μετά την ανάληψη της Κυβέρνησης, η Νέα Δημοκρατία στέλνει επίσημο έγγραφο στην Ευρωπαϊκή Ένωση για να την ενημερώσει για την κατάσταση στην ελληνική οικονομία…»

Δηλαδή, έκανε ακριβώς ό,τι έκανε η Νέα Δημοκρατία, την οποία κατηγορούσε το ΠΑΣΟΚ. Και δεν σύστησε μόνο Επιτροπή για την «Απογραφή», αλλά ο κ. Παπακωνσταντίνου έστειλε, όπως και η Νέα Δημοκρατία το 2004, επιστολή στον κοινοτικό επίτροπο, αρμόδιο για τα οικονομικά κ. Χοακίμ Αλμούνια, με την οποία τον ενημερώνει ότι υπάρχει απόκλιση της τάξης του 1% τελικώς στους στόχους που είχε θέσει το προηγούμενο οικονομικό επιτελείο με τα μέτρα που είχε ανακοινώσει το καλοκαίρι για τη μείωση του ελλείμματος. Όπως αναφέρεται στην επιστολή, η μείωση του ελλείμματος που επετεύχθη με την εφαρμογή αυτών των μέτρων ήταν τελικώς της τάξης των 2,3 δισ ευρώ, έναντι πρόβλεψης που έκανε λόγο για 4 δισ ευρώ. Έτσι, καταρρίπτεται κι ο άλλος στόχος, που έκανε λόγο για μείωση του ελλείμματος κατά 1,7% του ΑΕΠ έως το τέλος του 2009. Επίσης, αναφέρεται ότι  εκ του αποτελέσματος προκύπτει ότι οι προβλέψεις που έγιναν το περασμένο καλοκαίρι ήταν υπέρ το δέον αισιόδοξες, ενώ την κατάσταση επιβάρυνε και το γεγονός ότι ορισμένα άλλα μέτρα, στα οποία είχαν επενδυθεί πολλά, όπως, για παράδειγμα, η τακτοποίηση των ημιυπαίθριων χώρων, δεν προχώρησαν λόγω νομικών προβλημάτων που προέκυψαν.

Στις 18 Νοεμβρίου του 2009 ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και επικεφαλής της νομισματικής πολιτικής της Ευρωζώνης Τράπεζας κ. Ζαν – Κλοντ Τρισέ  κατά την εμφάνισή του στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων παρουσίασε τα δεινά της δημοσιονομικής εκτροπής και  δημοσιονομικής εκτροπής, και τόνισε ξεκάθαρα ότι «υπάρχει πρόβλημα αξιοπιστίας… δεν γίνεται να έχουμε νούμερα που δεν μπορούμε να τα εμπιστευθούμε». Ήδη, από το 2007 οι υπηρεσίες της Eurostat είχαν αντιληφθεί ότι η έξοδος της Ελλάδας από την επιτήρηση βασιζόταν σε «πειραγμένα» στοιχεία. Δεν είχε όμως τη δικαιοδοσία να παρέμβει, καθώς για το ζήτημα εισηγείται η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με βάση στοιχεία που εγκρίνει η Eurostat. Ισως έτσι εξηγείται γιατί αυτή τη φορά έκανε λόγο για το ενδεχόμενο μιας «πολύ προσεκτικής επιτήρησης της χώρας από όλα τα κοινοτικά όργανα».
Ερωτώμενος στην τηλεοπτική του συνέντευξη αν είναι αναπόφευκτες οι θυσίες στους μισθούς, απάντησε ότι «αν δεν κάνουμε θυσίες και η ανεργία αυξάνεται, τότε η κατάσταση είναι δύσκολη». Πρόσθεσε πάντως ότι δεν αναφέρεται μόνο στους μισθούς αλλά συνολικά στο κόστος παραγωγής, που «δεν μπορεί να αυξάνεται συνεχώς, πιο πολύ από τον μέσο όρο πληθωρισμού της Ευρωζώνης». Ο ίδιος εμφανίστηκε να είναι πλέον πεπεισμένος ότι το πρόβλημα της χώρας δεν είναι μόνο τα διαβόητα πλέον «greek statistics», αλλά διαρθρωτικό

«Μπακαλόχαρτα» και τα Προγράμματα Σταθερότητας!

Τα απολογιστικά στοιχεία καταδεικνύουν τις σαθρές βάσεις στις οποίες στηριζόταν κάθε φορά η κατάρτιση των Προγραμμάτων Σταθερότητας που κατέθεταν όλες οι κυβερνήσεις στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή,  αφού οι πραγματοποιήσεις, παρουσιάζουν πάντοτε σχεδόν σημαντικές αποκλίσεις από τους στόχους. Όλα σχεδόν τα Προγράμματα Σταθερότητας αποδεικνύονταν κατά την εκτέλεσή τους όχι απλώς αναξιόπιστα, αλλά επιεικώς «μπακαλόχαρτα»! Από τα απολογιστικά στοιχεία, τις επισημάνσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου και, κυρίως, από τις συνεχείς παρεμβάσεις της Eurostat και τη γνωστή δημοσιονομική απογραφή προκύπτει ότι σε όλες τις χρήσεις συντρίβονταν όλες σχεδόν οι προβλέψεις των αντίστοιχων Προγραμμάτων Σταθερότητας και, φυσικά, των κρατικών προϋπολογισμών.
Οι αποκλίσεις μεταξύ στόχων και πραγματοποιήσεων, που σημειώνονταν κάθε χρόνο στους κρατικούς προϋπολογισμούς, αλλά και σε όλα τα περιβόητα Προγράμματα Σύγκλισης και στο πρώτο Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης και τα αντίστοιχα «επικαιροποιημένα», τα οποία κατετίθεντο στην Ευρωπαϊκή Ένωση, καταδεικνύουν ότι υπήρχε μείζον πρόβλημα στην κατάρτισή τους και, συνεπώς, μείζον πρόβλημα αξιοπιστίας τους.
Οι αποκλίσεις, για παράδειγμα, που σημειώθηκαν στο πρώτο Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης για την περίοδο 2000 – 2004, το οποίο υπέβαλε η κυβέρνηση Σημίτη στις 18 Δεκεμβρίου 2000 στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Ecofin και με το οποίο δεσμευόταν τάχα ότι θα εφαρμοζόταν συνετή οικονομική και, κυρίως, δημοσιονομική πολιτική, είναι τεράστιες. Το Πρόγραμμα αυτό διαδεχόταν τα γνωστά Προγράμματα Σύγκλισης, αλλά είχε την ίδια πάντα σχεδόν τύχη ή τις ίδιες αποκλίσεις από τους στόχους, όπως και όλα τα προηγούμενα, τα οποία πάντα «επικαιροποιούνταν», αλλά και πάλι πάντα σχεδόν έπεφταν έξω στις προβλέψεις. Αρκεί να σημειωθεί τούτο. Το Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης 2000 – 2004 πρόβλεπε μέσο ρυθμό ανάπτυξης 5,3% έως το 2004, αλλά ουδέποτε ξεπέρασε το 4,7%! Επίσης, πρόβλεπε για την ίδια περίοδο μέσο ρυθμό πληθωρισμού 2,3%, αλλά πάντοτε ήταν πάνω από το 3%! Ακόμη, πρόβλεπε ότι η ανεργία θα μειωνόταν στο 7,5% το 2004, αλλά  έφτασε στο 11,7% το 2000!.
Εκεί μάλιστα που συντριβόταν εντελώς η αξιοπιστία του Προγράμματος αυτού είναι στο δημοσιονομικό ισοζύγιο (έλλειμμα ή πλεόνασμα) και στο δημόσιο χρέος. Το Πρόγραμμα Σταθερότητας πρόβλεπε ότι οι κρατικοί προϋπολογισμοί θα ήταν κατά την περίοδο αυτή … πλεονασματικοί (πλεόνασμα 2% το 2004) και το δημόσιο χρέος θα διαμορφωνόταν το 2004 στο 84% του ΑΕΠ. Από τις πραγματοποιήσεις στα αντίστοιχα χρόνια προκύπτει ότι, τελικά, όλοι οι κρατικοί προϋπολογισμοί και, φυσικά, τα Προγράμματα Σταθερότητας, μετά μάλιστα τις παρεμβάσεις της Eurostat, από … πλεονασματικοί έγιναν τραγικά … ελλειμματικοί (5,2% του ΑΕΠ το 2003 και 6,1% του ΑΕΠ το 2004!). Επίσης, το δημόσιο χρέος από 84% του ΑΕΠ που ήταν στόχος για το 2004, τελικά διαμορφώθηκε στο 114,8% του ΑΕΠ το 2001 και στο 110,5 του ΑΕΠ το 2004!
Η διαπίστωση από τις τεράστιες αποκλίσεις (τελευταία στήλη του παρατιθέμενου πίνακα) είναι μελαγχολική. Διότι, παρά την ευνοϊκή ελληνική και διεθνή συγκυρία, τη σημαντική αύξηση των φόρων και τη σφιχτή εισοδηματική πολιτική, όχι μόνο δεν επετεύχθη ο εθνικός στόχος για δημοσιονομική εξυγίανση, αλλά επιδεινώθηκαν κιόλας βασικά οικονομικά μεγέθη. Η δημοσιονομική εξυγίανση αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για την προώθηση πραγματικών διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και, φυσικά, του σταθερού εισοδήματος των εργαζομένων.
Παραθέτουμε μερικά ντοκουμέντα αναξιοπιστίας στατιστικών στοιχείων για το 2001, 2001, 2003 και 2004, με την επισήμανση ότι θα συμπληρωθούν και για τα επόμενα χρόνια μόλις οριστικοποιηθούν μετά τις συνεχείς παρεμβάσεις της Eurostat.
——————————————————————————————————-
Η αναξιοπιστία των Προγραμμάτων Σταθερότητας
(Προβλέψεις, επικαιροποιήσεις, πραγματοποιήσεις)
—————————————————————————————————–
2001
——————————————————————————————————-
Μεγέθη                    Πρόβλεψη  Επικαιρ.       Αναθεώρ.     Πραγματ..
——————————————————————————————————-
Έλλειμμα (% ΑΕΠ   )                 0,5             0,1        -1,4         -3,6
Χρέος (% ΑΕΠ                          98,5           99,6     106,9      114,8
———————————————————————————————-
2002
———————————————————————————————-
Έλλειμμα (% ΑΕΠ)                   1,5            0,8         -1,4           -4,1
Χρέος (% ΑΕΠ)                       96,0          97,3      104,7         112,2
———————————————————————————————-
2003
———————————————————————————————
Έλλειμμα (% ΑΕΠ)                2,0                1,0         – 1,7         -5,2
Χρέος (% ΑΕΠ)                     90,5             94,4       100,4       109,3
—————————————————————————————-
2004
—————————————————————————————-
Έλλειμμα (%ΑΕΠ)                  2,0                 1,2        – 1,2         6,1
Χρέος (% ΑΕΠ)                     84,0               90,0        97,7     110,5

Γενικά θέματα

Reuters: Το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για χτυπήμα σε Ευρώπη και ΗΠΑ! Η αποτροπή χτυπήματος στην Ελλάδα

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters. Το ειδησεογραφικό πρακτορείο σε ένα αναλυτικό ρεπορτάζ περιγράφει το πώς το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για πλήγματα σε Ευρώπη και ΗΠΑ.

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Υπήρχε μάλιστα η πληροφορία ότι οι δύο άνδρες θα πληρώνονταν με 16.000 ευρώ για κάθε νεκρό, γι’ αυτό και σχεδίαζαν μαζικό χτύπημα.

«Καθώς η σύγκρουση Ιράν-Ισραήλ εντείνεται, η Τεχεράνη ταράζει τη Δύση με ένα κύμα απόπειρων χτυπημάτων και απαγωγών εναντίον στόχων στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες», αναφέρει το Reuters.

Η Ουάσιγκτον και οι σύμμαχοί της έχουν αναφέρει μια απότομη αύξηση τέτοιων συνωμοσιών που συνδέονται με την Ισλαμική Δημοκρατία. Από το 2020, υπήρξαν τουλάχιστον 33 απόπειρες δολοφονίας ή απαγωγής στη Δύση, στις οποίες οι τοπικές ή ισραηλινές αρχές ισχυρίζονται ότι συνδέεται με το Ιράν, διαπίστωσε το Reuters εξετάζοντας δικαστικά έγγραφα και επίσημες ανακοινώσεις.

Μεταξύ των πρόσφατων φερόμενων στόχων: ένα κτίριο που στεγάζει ένα εβραϊκό κέντρο και ένα εστιατόριο kosher στο κέντρο της Αθήνας. Από το κρησφύγετό του στο Ιράν, ένας Πακιστανός ονόματι Σαγιέντ Φαχάρ Αμπάς στρατολόγησε έναν παλιό γνώριμο που ζούσε στην Ελλάδα και τον οδήγησε να επιτεθεί στον χώρο, ισχυρίζονται οι ερευνητές σε έγγραφα που υποβλήθηκαν στις δικαστικές αρχές της υπόθεσης και τα οποία περιήλθαν στην κατοχή του Reuters. Ο Αμπάς είπε στην επαφή του ότι εργαζόταν για μια ομάδα που θα πλήρωνε περίπου 15.000 ευρώ ανά φόνο.

Σε μια ανταλλαγή WhatsApp τον Ιανουάριο του 2023 που περιγράφεται λεπτομερώς στα έγγραφα, οι δύο άνδρες συζήτησαν εάν θα χρησιμοποιήσουν εκρηκτικά ή εμπρησμό στην επίθεση. Ο Αμπάς τόνισε την ανάγκη παροχής αποδείξεων για απώλειες μετά το πλήγμα. «Υπάρχουν μυστικές υπηρεσίες», είπε, χωρίς να κατονομάσει. «Κάντε τη δουλειά με τρόπο που δεν αφήνει κανένα περιθώριο».

Τα έγγραφα που δεν είχαν αναφερθεί προηγουμένως περιλαμβάνουν εκατοντάδες σελίδες αποδεικτικών στοιχείων που συγκεντρώθηκαν κατά τη διάρκεια της προανακριτικής έρευνας στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων καταθέσεων μαρτύρων, αστυνομικών καταθέσεων και λεπτομερειών μηνυμάτων WhatsApp.

Οι ελληνικές αρχές συνέλαβαν τον Σιέντ Ιρτάζα Χάιντερ και έναν άλλο Πακιστανό πέρυσι, λέγοντας ότι η αστυνομία βοήθησε στην εξάρθρωση ενός τρομοκρατικού δικτύου που κατευθυνόταν από το εξωτερικό και είχε σκοπό να προκαλέσει «ανθρώπινη απώλεια». Οι δύο άνδρες αντιμετωπίζουν κατηγορίες για τρομοκρατία. Αρνούνται τις κατηγορίες.

Ο Χάιντερ, ο οποίος αφέθηκε ελεύθερος από την προφυλάκιση αυτή την άνοιξη με περιορισμούς, λέει ότι είναι αθώος. Σε συνέντευξή του, ο 28χρονος είπε στο Reuters ότι έστειλε στον Αμπάς εικόνες του κτιρίου αλλά εμπόδισε σκόπιμα να πραγματοποιήσει οποιαδήποτε επίθεση, ελπίζοντας να πληρωθεί χωρίς να βλάψει κανέναν.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Analysis: How Iran’s Ballistic Missiles Strike Israel?

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

The U.S. traced the launch location to a valley south of the Iranian city of Shiraz.
Eran has launched its largest-ever attack on Israel, firing 180 ballistic missiles
These missiles travelled more than 1000 Miles from this Valley to reach Israel most populated city and military sights.

Fattah-2, the successor to the Fattah-1, It was used for the first time and is one of Iran’s advanced missile systems.
This missile is equipped with a —inside it is the warhead—which detaches and allows the missile to maneuver and glide at speeds between Mach 5 and 10.
The missile has a range of around 1,500 km, only slightly more than its predecessor, the Fattah-1.
What sets it apart from other ballistic missiles is its ability to accelerate outside the Earth’s atmosphere, while its aerodynamic control surfaces enable steering to evades the famous Arrow Missiles Defense system made by Israel.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Τούρκος διπλωμάτης: «Η σιωπηλή συμφωνία Ερντογάν – Μητσοτάκη»

Τι σημαίνουν οι ομιλίες του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Κυριάκος Μητσοτάκης – Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν: Ό,τι και να συμβεί στην Κύπρο, φαίνεται να υπάρχει σιωπηρή συμφωνία μεταξύ του προέδρου Ερντογάν και του πρωθυπουργού Μητσοτάκη ότι οι τουρκοελληνικές σχέσεις δεν πρέπει να επηρεαστούν αρνητικά, γράφει σήμερα ο Τούρκος, πρώην διπλωμάτης, Χασάν Γκιογκούς στο T24.

Τι σημαίνουν οι ομιλίες του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ

Οι τουρκοελληνικές σχέσεις στη νέα εποχή που επικεντρώνονται σε θετική ατζέντα πέρασαν από σοβαρές δοκιμασίες τον τελευταίο μήνα.

Παρακολουθήσαμε ελληνικά σκάφη εφόδου να παραβιάζουν τα τουρκικά χωρικά ύδατα, πρώτα στα ανοιχτά της Αλικαρνασσού και μετά με διαφορά μίας εβδομάδας στη Ντάτσα και στο Τουργκούτ Ρέις.

Στις δύο πρώτες περιπτώσεις, η ελληνική πλευρά υποστήριξε ότι κυνηγούσαν βάρκες που μετέφεραν λαθρομετανάστες.

Αυτό που συνέβη με το αλιευτικό Barbaros κοντά στο Turgut Reis ήταν ένας τύπος που συναντάμε συχνά στο Αιγαίο, λόγω της έλλειψης καθορισμένων θαλάσσιων συνόρων, και μπορεί πλέον να θεωρείται συνηθισμένη περίπτωση.

Για κάποιο λόγο, περιστατικά παρενόχλησης συμβαίνουν είτε στον αέρα είτε στο έδαφος πριν συναντηθούν οι ηγέτες και των δύο χωρών.

Υπάρχουν εκείνοι που ευδοκιμούν στο περιβάλλον κρίσης τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Τουρκία.

Τα προκλητικά δημοσιεύματα μιας εφημερίδας έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην όξυνση της κρίσης των Ιμίων το 1996.

Αυτή τη φορά, είχαμε τηλεοπτικά κανάλια που για μέρες έκαναν φασαρία για το πώς «οι μπότες του Έλληνα στρατιώτη άγγιξαν τουρκικά εδάφη».

Θα νομίζατε ότι η Ελλάδα επιχείρησε να εισβάλει στην Τουρκία αποβιβάζοντας έναν από τους στρατιώτες της με ένα μόνο σκάφος εφόδου.

Δεν μπορεί να ειπωθεί ότι οι ‘Παλικαράδες’ (Palikaryanın) είναι ο πιο πειθαρχημένος στρατιώτης στον κόσμο.

Στα χρόνια που ήμουν πρέσβης στην Αθήνα, είδα μια ομάδα στρατιωτών κομάντο να φωνάζουν συνθήματα κατά τη διάρκεια μιας επίσημης παρέλασης σε μια ελληνική εθνική εορτή.

Επειδή δεν ξέρω ελληνικά, στην αρχή νόμιζα ότι φώναζαν κάτι σαν «δώσε μου τη χαρά».

Η αλήθεια του θέματος φάνηκε όταν είδα την είδηση ​​στις εφημερίδες της επόμενης ημέρας ότι κάποιοι στρατιώτες φώναζαν συνθήματα κατά της Βόρειας Μακεδονίας και της Τουρκίας στην εκδήλωση.

Αυτό που θα πω είναι ότι είναι πολύ πιθανό οι παραβιάσεις των τουρκικών χωρικών υδάτων να προκλήθηκαν από την ευρηματικότητα λίγων συνειδητοποιημένων Ελλήνων στρατιωτών που δεν έδρασαν με οδηγίες.

Τι σημαίνουν οι ομιλίες του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ ;

Το θετικό κλίμα στις τουρκοελληνικές σχέσεις αποτυπώθηκε και στις ομιλίες των ηγετών των δύο χωρών στην τελευταία Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών.

Τόσο ο Πρόεδρος Ερντογάν όσο και ο πρωθυπουργός Μητσοτάκης φρόντισαν να μην κάνουν δηλώσεις που θα ενοχλούσαν ο ένας τον άλλον στις ομιλίες τους.

Μαθαίνουμε από τον ελληνικό Τύπο ότι αυτό το θετικό κλίμα αναμένεται να συνεχιστεί κατά κάποιο τρόπο, με βήματα όπως η επανέναρξη των συζητήσεων για τα προβλήματα στο Αιγαίο και η έναρξη λειτουργίας της σχολής της Χάλκης.

Εξελίξεις στην Κύπρο

Ωστόσο, όταν πρόκειται για την Κύπρο, προκύπτει μια διαφορετική εικόνα και βαθιές διαφορές απόψεων.

Ο Πρόεδρος Ερντογάν έκλεισε εντελώς την πόρτα περί ομοσπονδίας για μόνιμη λύση στην Κύπρο στη Νέα Υόρκη.

Ακολούθησε μάλιστα μια πιο επιθετική γραμμή από τον Πρόεδρο των Τουρκοκυπρίων Ερσίν Τατάρ , ο οποίος, πριν από την αναχώρησή του για τη Νέα Υόρκη, έδειξε ότι θα μπορούσε να καθίσει ξανά στο τραπέζι εάν ικανοποιούνταν οι απαιτήσεις της «άμεσης επαφής, απευθείας εμπορίου και άμεσης μεταφοράς» που συνοψίζονται σε τρεις λέξεις…

Ο Πρωθυπουργός Μητσοτάκης, που ανέβηκε στο βήμα μετά τον Πρόεδρο Ερντογάν, χαρακτήρισε κατοχή ως συνήθως τη στρατιωτική παρουσία της Τουρκίας στο νησί και είπε κατηγορηματικά ότι η επιλογή των δύο κρατών δεν μπορεί και δεν θα είναι λύση.

Ο Έλληνας πρωθυπουργός μίλησε με τρεις λέξεις με εντελώς διαφορετικό θέμα, δηλώνοντας ότι η Ελλάδα, η οποία θα είναι μη μόνιμο μέλος του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ για 2 χρόνια από την 1η Ιανουαρίου, βασίζεται στις αρχές του «διαλόγου, διπλωματίας και δημοκρατίας» (3D), που προέρχονται από την ελληνική γλώσσα. Δήλωσε ότι θα ενεργούσε με βάση αυτές.

Συνάντηση Τατάρ-Γκουτέρες

Ο πρόεδρος των Τουρκοκυπρίων Ερσίν Τατάρ συναντήθηκε με τον Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες στη Νέα Υόρκη το περασμένο Σαββατοκύριακο.

Στη δήλωσή του μετά τη συνάντηση, ο Πρόεδρος Τατάρ είπε ότι η επανάληψη των διαπραγματεύσεων θα μπορούσε να είναι δυνατή μόνο με την αναγνώριση της κυρίαρχης ισότητας και του ισότιμου διεθνούς καθεστώτος και ότι οι διαπραγματεύσεις που πραγματοποιήθηκαν σε διάφορες μορφές στη βάση της ομοσπονδίας για μισό αιώνα ήταν ασαφές γιατί η ελληνική πλευρά είπε «όχι» στο σχέδιο Ανάν με συντριπτική πλειοψηφία στο δημοψήφισμα.

Στη δήλωση μιας φράσης που έγινε από τον ΟΗΕ αναφέρθηκε ότι ο Γενικός Γραμματέας συναντήθηκε με τον ηγέτη της τουρκοκυπριακής κοινότητας Ερσίν Τατάρ και ότι στη συνάντηση συζητήθηκε πώς θα μπορούσε να προχωρήσει το Κυπριακό στο μέλλον.

Ο Γκουτέρες δέχθηκε τους επικεφαλής των αντιπροσωπειών από 21 χώρες την ίδια ημέρα. Είναι προφανές ότι η συνάντηση Τατάρ-Γκουτέρες δεν είχε μεγάλο περιεχόμενο.

Εν τω μεταξύ, πριν φύγει από τη Νέα Υόρκη, ο Πρόεδρος Τατάρ είπε σε ιδιωτική συνέντευξη σε εφημερίδα που δημοσιεύεται στην Κατεχόμενη Κύπρος ότι εάν η κυριαρχική ισότητα και το ισότιμο διεθνές καθεστώς γίνουν αποδεκτά από την ελληνική πλευρά και η ομοσπονδία δεν τεθεί στην ημερήσια διάταξη, μια συνάντηση στο 4+1 μορφή με τη συμμετοχή των μερών και του ΓΓ δηλώνει ότι μετέφερε στον Γκουτέρες ότι είναι έτοιμος να παραβρεθεί σε τριπλό δείπνο που θα παραθέσει.

Αν και εκ πρώτης όψεως η επιστροφή στο τραπέζι με ορισμένες προϋποθέσεις μοιάζει με πρωτοβουλία, δεν πρέπει να περιμένουμε από τους Έλληνες να αποδεχτούν εύκολα τους όρους που θέτει ο Τατάρ, που σημαίνει παραίτηση από την ομοσπονδία.

Ωστόσο, αυτές οι εξελίξεις δείχνουν ότι ορισμένες διαπραγματεύσεις διεξάγονται κεκλεισμένων των θυρών, αν όχι γύρω από το τραπέζι.

Το τριπλό δείπνο, το οποίο δέχτηκε ο Τατάρ, αναμένεται να γίνει ανεπίσημα στη Νέα Υόρκη στις 15 Οκτωβρίου. Πιθανώς, ο Γενικός Γραμματέας θα θέλει να ενημερώσει τους Τουρκοκύπριους και τους Ελληνοκύπριους ηγέτες για τον νέο οδικό χάρτη που επεξεργάζεται για την Κύπρο και να πάρει τις απόψεις τους σε αυτό το δείπνο.

Πού θα οδηγήσει αυτό;

Είναι δύσκολο να μαντέψει κανείς. Σε μια εποχή που έχει αρχίσει να ρέει αίμα στον Λίβανο μετά τη Γάζα και ο πόλεμος Ρωσίας-Ουκρανίας συνεχίζεται για περισσότερα από δύο χρόνια, ο Γενικός Γραμματέας, που φαίνεται βέβαιο ότι δεν θα επανεκλεγεί ποτέ, θέλει να καταλήξει σε ένα νέο σχέδιο για την Κύπρο; Αυτό είναι ένα ξεχωριστό ζήτημα.

Ό,τι και να γίνει στην Κύπρο, φαίνεται να υπάρχει σιωπηρή συμφωνία μεταξύ του προέδρου Ερντογάν και του πρωθυπουργού Μητσοτάκη ότι οι τουρκοελληνικές σχέσεις δεν θα επηρεαστούν αρνητικά.

ΠΗΓΗ: Βαλκανικό Περισκόπιο

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή