Ακολουθήστε μας

Γενικά θέματα

Ο πρόεδρος που θέλει να γίνει άγιος Αχμαντινετζάντ εναντίον μουλάδων

Δημοσιεύτηκε

στις

Η ομιλία του στην επέτειο του θανάτου του αγιατολάχ Χομεϊνί, στις 4 Ιουνίου, διακόπηκε κατ’ επανάληψη από αποδοκιμασίες. Καθώς το Κοινοβούλιο αποφασίζει διεξαγωγή έρευνας για δύο από τους σημαντικότερους συμβούλους του, ο ιρανός πρόεδρος, Μαχμούντ Αχμαντινετζάντ, βρίσκεται αντιμέτωπος με μια επίθεση των μουλάδων και του ηγέτη της Επανάστασης, Αλί Χαμενεΐ, χωρίς προηγούμενο.

Στις αρχές Απριλίου, ο πρόεδρος Αχμαντινετζάντ καθαιρούσε τον Χεϊντάρ Μοσλεχί, υπουργό Πληροφοριών. Λίγες ημέρες αργότερα υποχρεώθηκε να τον αποκαταστήσει, υπό την πίεση του αγιατολάχ Αλί Χαμενεΐ, του ηγέτη της Επανάστασης. Αυτό που στην αρχή ήταν ένα απλό επεισόδιο, μετατράπηκε σε ανοιχτή σύγκρουση μεταξύ των ηγετών της ισλαμικής Δημοκρατίας.

Εδώ πρέπει να σημειωθεί ότι το σύνταγμα της χώρας βασίζεται σε δύο αντιφατικές αρχές. Από τη μία το σύστημα στηρίζεται στο «velayat-e-faqih», την κηδεμονία της ανώτατης θρησκευτικής αρχής, η οποία κυβερνά στο όνομα του «κρυμμένου ιμάμη»(1). Το σύνταγμα παρέχει στον ηγέτη απεριόριστες εξουσίες, ο λόγος του θρησκευτικού θεωρείται θεόπεμπτος και κάθε αντίθεση σε αυτόν, θεωρούμενη ως αντίθεση στον ίδιο τον Θεό, επισύρει βαρύτατες ποινές.

Από την άλλη, το Ιράν είναι μια δημοκρατία, η οποία βασίζεται στην καθολική ψηφοφορία. Το σύνταγμα προβλέπει προεδρικές και βουλευτικές εκλογές, όμως τους υποψήφιους πρέπει να εγκρίνει το Συμβούλιο των Φρουρών. Το Κοινοβούλιο είναι υποχρεωμένο να νομοθετεί στη βάση της σαρία και μόνο, και όλες οι αποφάσεις του πρέπει να εγκρίνονται από το Συμβούλιο των Φρουρών.

Ο Μοχαμάντ Χατάμι, που εξελέγη το 1997, είχε προσπαθήσει να μεταρρυθμίσει το σύστημα εκ των ένδον και να το εκδημοκρατίσει. Είχε προσπαθήσει να βοηθήσει στην ανάπτυξη μιας «κοινωνίας των πολιτών» -σε αντίθεση με τη «θρησκευτική κοινωνία»- και είχε ταχθεί σαφώς υπέρ του κράτους δικαίου αντί της σαρία. Είχε κάνει ανοίγματα στην εξωτερική πολιτική, με εκκλήσεις για έναν «διάλογο των πολιτισμών» και με κάποια δειλά βήματα προσέγγισης με τη Δύση.

ΟΙ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΤΕΣ
Στο τέλος των δύο θητειών του Χατάμι, ο αγιατολάχ Χαμενεΐ ήταν αποφασισμένος να μην επαναλάβει το λάθος του να επιτρέψει τη συγκρότηση μιας μεταρρυθμιστικής κυβέρνησης. Τον Ιούνιο του 2005, με τη βοήθεια των «σκληρών» του καθεστώτος, των Φρουρών της Επανάστασης και των μπασιτζί (νέοι από τις φτωχογειτονιές οργανωμένοι σε παραστρατιωτικές ομάδες), υποστήριξε έναν ελάχιστα γνωστό υποψήφιο, ιδίως στο εξωτερικό, τον Αχμαντινεζάντ, δήμαρχο τότε της Τεχεράνης και μέλος των Φρουρών της Επανάστασης, ο οποίος και εξελέγη πρόεδρος.

Ο νέος αρχηγός του κράτους καθιέρωσε ένα σύστημα αναδιανομής των εσόδων του πετρελαίου προς όφελος των πιο φτωχών και υποσχέθηκε την επιστροφή στην «καθαρότητα» των πρώτων ημερών της εποχής του αγιατολάχ Ρουχολάχ Χομεϊνί. Αρχισε έκτοτε μια στοχευμένη εκστρατεία κατά των μεταρρυθμιστών, πολλοί ηγέτες και διανοούμενοι φυλακίστηκαν και ό,τι είχε απομείνει από τα μεταρρυθμιστικά ΜΜΕ απαγορεύτηκε. Ακτιβιστές, καλλιτέχνες, κινηματογραφιστές και μέλη οργανώσεων των ανθρωπίνων δικαιωμάτων γνώρισαν την άγρια καταστολή, πολλοί από αυτούς φυλακίστηκαν και οι δραστηριότητές τους παρεμποδίστηκαν.

Οι μεταρρυθμιστές προσπάθησαν να αναδιοργανωθούν πριν από τις εκλογές του 2009. Ζήτησαν από τον Μιρ Χοσεΐν Μουσάβι, τον δημοφιλή πρωθυπουργό κατά τη διάρκεια του πολέμου Ιράν – Ιράκ, να τους εκπροσωπήσει. Ο Μουσάβι ανάστησε πολλά συνθήματα του Χατάμι και απευθύνθηκε στις μορφωμένες και φιλικά προσκείμενες στις μεταρρυθμίσεις τάξεις. Κατά τη γνώμη όλων των ανεξάρτητων παρατηρητών, κατήγαγε μια περιφανή νίκη. Ολα όμως άλλαξαν μέσα σε μια νύχτα και, την επόμενη μέρα, ανακοινώθηκε το απίστευτο: η νίκη του Αχμαντινεζάντ με συντριπτική πλειοψηφία (2). Πριν ακόμα επιβεβαιωθούν τα αποτελέσματα, ο αγιατολάχ Αλί Χαμενεΐ εξέφρασε δημόσια την υποστήριξή του και χαρακτήρισε το αποτέλεσμα της εκλογής «θεϊκή ευλογία». Αισθανόμενοι ότι τους εξαπάτησαν, εκατομμύρια Ιρανών κατέκλυσαν τους δρόμους με το σύνθημα: «Τι απέγινε η ψήφος μου;» Ετσι γεννήθηκε το «Πράσινο κίνημα» και έγιναν οι σημαντικότερες διαδηλώσεις από την εποχή της Επανάστασης (3).

ΚΛΟΜΠ ΚΑΙ ΣΦΑΙΡΕΣ
Οι επόμενες προσπάθειες δεν γνώρισαν την ίδια επιτυχία, όταν όμως το καθεστώς ισχυρίστηκε ότι οι εξεγέρσεις στον αραβικό κόσμο είχαν πηγή έμπνευσης την ισλαμική επανάσταση, ο Μουσάβι και ο μεταρρυθμιστής σύμμαχός του Καρούμπι κάλεσαν τον ιρανικό λαό να διαδηλώσει, στις 12 Φεβρουαρίου 2011, για να τιμήσει την τυνησιακή και την αιγυπτιακή εξέγερση. Σύμφωνα με κάποιες πηγές, περισσότεροι από τριακόσιες πενήντα χιλιάδες άνθρωποι, αψηφώντας την απαγόρευση των διαδηλώσεων, κατέβηκαν στους δρόμους σε πολλές πόλεις, αντιμετωπίζοντας τις σφαίρες και τα κλομπ. Υπήρξαν δύο νεκροί, μεγάλος αριθμός τραυματιών και εκατοντάδες συλλήψεις. Την επόμενη ημέρα, το καθεστώς συλλάμβανε τους Μουσάβι και Καρούμπι, καθώς και τις συζύγους τους.

Το κλίμα έμοιαζε λοιπόν ευνοϊκό για τον Αχμαντινετζάντ, που πίστεψε ότι μπορούσε να επωφεληθεί αυτών των επιτυχιών για να ασκήσει ανεξάρτητη πολιτική. Είχε απλώς ξεχάσει ότι κυβερνούσε χάρη στον Χαμενεΐ κι ότι αυτός που δίνει κάτι μπορεί να το πάρει πίσω. Κι έπαιξε ένα επικίνδυνο παιχνίδι.

Προκειμένου να ανακτήσει την εμπιστοσύνη του λαού, την οποία έχασε από τις εκλογές και μετά, ο Αχμαντινετζάντ και ο φίλος του Εσφαντιάρ Ραχίμ Μασχάιε -ο οποίος είχε οριστεί στην αρχή αντιπρόεδρος και, στη συνέχεια, διευθυντής του γραφείου του προέδρου- άρχισαν να επικαλούνται την αρχαία ιστορία της χώρας και να μιλούν για το «ιρανικό Ισλάμ». Ο Μασχάιε ανέπτυξε την ιδέα μιας «ιρανικής ισλαμικής σχολής», διακηρύσσοντας ότι ο σιιτισμός είναι η πλέον ορθή ερμηνεία του Ισλάμ, καθόσον βασίζεται στην αυθεντία των πνευματικών ηγετών, που είναι οι ιμάμηδες. Επιπλέον, οι Ιρανοί ήταν πάντα μονοθεϊστές και, ως εκ τούτου, η συνεισφορά τους είχε εμπλουτίσει σημαντικά το Ισλάμ. Σύμφωνα με τη θεωρία του, οι Ιρανοί κατέχουν «μια αγνή ερμηνεία της αλήθειας της ισλαμικής πίστης και του μονοθεϊσμού» και το Ιράν είναι «η ίδια η ενσάρκωση της πίστης».

Ο Αχμαντινετζάντ υποστήριξε τις απόψεις του στενού του συνεργάτη. Οταν το Βρετανικό Μουσείο δάνεισε στη χώρα τον κύλινδρο του Κύρου (4), εκφώνησε στο αρχαιολογικό μουσείο μια ομιλία με την οποία έπλεξε το εγκώμιο του Κύρου, ιδρυτή της περσικής αυτοκρατορίας, αλλά ταυτόχρονα ενός από τους μεγαλύτερους ηθικούς ηγέτες στην ιστορία της ανθρωπότητας. Στη διάρκεια μιας συνέντευξης διάρκειας μιας ώρας, αφιερωμένης στο γεγονός, πρόφερε τη λέξη «Ιράν» σαράντα πέντε φορές.

ΙΡΑΝΙΚΟ ΙΣΛΑΜ
Οι εθνικιστικοί τόνοι προκάλεσαν την οργή των συντηρητικών, που έκαναν λόγο για αιρετικές απόψεις. Ο Αγιατολάχ Μεσμπάχ Γιαζντί, παλαιός μέντορας και υποστηρικτής του Αχμαντινετζάντ, κατήγγειλε δημόσια την ιδέα ενός ιρανικού Ισλάμ. Εφθασε σε σημείο να χαρακτηρίσει τις απόψεις του Αχμαντινετζάντ «σκανδαλώδεις», χαρακτηρίζοντας την υπόθεση «δεύτερη αποστασία», ύστερα από αυτή του μεταρρυθμιστικού κινήματος.

Αλλο θέμα αντιπαράθεσης είναι οι απόψεις του Αχμαντινεζάντ και του Μασχάιε σχετικά με την επιστροφή του κρυμμένου ιμάμη. Από την αρχή του χρόνου, μια σειρά προπαγανδιστικών ταινιών με τίτλο «Η επικείμενη επανεμφάνιση» άφηναν να εννοηθεί ότι όλα όσα συνέβαιναν στον κόσμο, οι φυσικές καταστροφές, οι πόλεμοι, οι εξεγέρσεις στις μουσουλμανικές χώρες, η οικονομική ύφεση κ.λπ. ήταν σημάδια του επικείμενου γεγονότος. Η προσέγγιση είναι ανάλογη του εβραϊκού και του χριστιανικού χιλιασμού, με εξαίρεση τη λεπτομέρεια ότι οι ταινίες αυτές, που διανέμονταν ευρύτατα, παρουσίαζαν τον πρόεδρο Αχμαντινετζάντ ως ενσάρκωση του Σουαΐμπ Ιμπν Σαλέχ, ενός από τους αγίους που θα συνοδεύουν τον κρυμμένο ιμάμη.

Ο πρόεδρος και ο Μασχάιε δεν μπορούν να ισχυριστούν ότι εποφθαλμιούν τις θέσεις του αγιατολάχ Χαμενεΐ και των άλλων υψηλόβαθμων κληρικών, όμως η έλευση του κρυμμένου ιμάμη θα καθιστούσε άχρηστη όλη τη θρησκευτική ιεραρχία, ενώ ο πρόεδρος θα ήταν στο πλάι του για να τον βοηθήσει να χτίσει μια νέα εποχή ειρήνης και δικαιοσύνης σε ολόκληρο τον κόσμο. Ο Αχμαντινετζάντ πάντα έκανε την πίστη του θέαμα. Αρχίζει όλες του τις ομιλίες με μια προσευχή για την επιστροφή του κρυμμένου ιμάμη και φέρεται ότι έριξε έναν κατάλογο των μελών του υπουργικού του συμβουλίου στο πηγάδι του τεμένους Ζανκαράν, κοντά στην Κομ, απ’ όπου υποτίθεται ότι θα εμφανιστεί ο κρυμμένος ιμάμης.

Ο αγιατολάχ Γιαζντί υπογράμμισε ότι δεν εναπόκειται στους απλούς ανθρώπους να ερμηνεύουν τις παραδόσεις σχετικά με τον κρυμμένο ιμάμη, ούτε και να προλέγουν τη στιγμή της επανεμφάνισής του. Ενας άλλος υψηλόβαθμος κληρικός, ο Γκολαμρεζά Μεσμπάχι-Μογκαντάν, εξέφρασε την ακόλουθη ένσταση: «Αν, μα το Θεό, ο Αχμαντινετζάντ θέλει να πει ότι ο ιμάμης Ζαμάν (ο κρυμμένος ιμάμης) υποστηρίζει την κυβέρνηση, αυτό δεν στέκει. Ο ιμάμης Ζαμάν σίγουρα δεν θα δεχόταν πληθωρισμό της τάξης του 20%, ούτε και θα υποστήριζε όλα τα κακώς κείμενα στη χώρα σήμερα».

Ο Αχμαντινετζάντ και ο Μασχάιε ξεκίνησαν επίσης μια εκστρατεία για να υποσκάψουν το κύρος των κληρικών, παρουσιάζοντάς τους ως αποκομμένους από τον σύγχρονο κόσμο. Το 2008, ο Μασχάιε οργάνωσε στην Τεχεράνη μια εκδήλωση, στη διάρκεια της οποίας γυναίκες έπαιζαν τουμπερλέκι, ενώ άλλες, με το Κοράνι υπό μάλης, ανέβαιναν σε ένα βάθρο για να απαγγείλουν στίχους του. Οι κληρικοί είδαν σε αυτό το γιορτινό πνεύμα, και ιδίως στη χρήση μουσικής, η οποία απαγορεύεται από τη σαρία, την απουσία σεβασμού προς το Κοράνι. Ο Μασχάιε αντέδρασε χαρακτηρίζοντάς τους άξεστους και αναίσθητους. Διακήρυξε ότι η μουσική βελτίωνε τις πνευματικές ικανότητες και καθάριζε την ψυχή και ότι αυτοί που δεν μπορούν να την εκτιμήσουν είναι σαν τα ζώα.

ΑΓΩΝΑΣ ΕΠΙΚΡΑΤΗΣΗΣ
Με τον τρόπο αυτό ο Αχμαντινετζάντ και ο Μασχάιε υπονοούσαν ότι ο λαός δεν είχε ανάγκη των κληρικών για να του διδάξουν το Ισλάμ. Κι ενώ οι προκάτοχοί του διατηρούσαν στενές σχέσεις με τους μεγάλους Αγιατολάχ της Κομ, ο Αχμαντινεζάντ τους κράτησε εσκεμμένα σε απόσταση. Κατά τις περιοδείες του στις επαρχίες έπαιρνε μαζί του όλο το υπουργικό συμβούλιο. Η επίσκεψη στην Κομ όμως αναβλήθηκε πολλές φορές, κι όταν τελικά πραγματοποιήθηκε, στις 25 Μαΐου 2011, πήρε μαζί του ελάχιστους υπουργούς και δεν συνάντησε κανέναν θρησκευτικό ηγέτη.

Τα περιστατικά αυτά αντανακλούν έναν αγώνα επικράτησης μεταξύ του Αχμαντινετζάντ και της ομάδας του, από τη μια μεριά, και του αγιατολάχ Χαμενεΐ και των άλλων υψηλόβαθμων κληρικών -με την υποστήριξη των σημαντικότερων αρχηγών των Φρουρών της Επανάστασης- από την άλλη. Οι επιθέσεις κατά του Αχμαντινετζάντ και των συνεργατών του ήταν βίαιες. Ο Μασχάιε κατηγορήθηκε για μαγεία, για «πνευματισμό» και για συνεύρεση με τους δαίμονες. Περισσότεροι από είκοσι συνεργάτες της Προεδρίας έχουν συλληφθεί στη βάση παρόμοιων κατηγοριών.

Η σύγκρουση όμως δεν διεξάγεται μόνο στο θρησκευτικό πεδίο. Προκειμένου να μειωθεί η γραφειοκρατία, το Κοινοβούλιο είχε ζητήσει τη μείωση του αριθμού των υπουργείων. Ο Αχμαντινετζάντ συγχώνευσε το υπουργείο Οδών και Μεταφορών με αυτό του Οικισμού και της Χωροταξίας, το υπουργείο Ενέργειας με αυτό των Πετρελαίων, το υπουργείο Βιομηχανίας και Ορυχείων με αυτό του Εμπορίου, το υπουργείο Κοινωνικής Πρόνοιας και Κοινωνικής Ασφάλισης με το υπουργείο Εργασίας. Ομως, όλα αυτά τα έκανε χωρίς την έγκριση των βουλευτών ως προς τα πρόσωπα των νέων υπουργών. Αλλωστε, ανέλαβε ο ίδιος, προσωρινά, το υπουργείο Πετρελαίων, σε μια στιγμή κατά την οποία, πρώτη φορά εδώ και 35 χρόνια, κλήθηκε το Ιράν να ασκήσει την κυλιόμενη προεδρία του Οργανισμού των Χωρών Εξαγωγέων Πετρελαίου (OPEC).

ΑΒΕΒΑΙΗ ΕΚΒΑΣΗ
Το Συμβούλιο των Φρουρών έκρινε παράνομη την απόφαση του Αχμαντινετζάντ, αλλά αυτός απέρριψε την απόφασή του. Κατόπιν τούτου, έλαβε χώρα μια συνάντηση των εκπροσώπων των τριών εξουσιών, παρουσία του Ανώτατου Ηγέτη, ο οποίος επικύρωσε την απόφαση του Συμβουλίου και κάλεσε την κυβέρνηση να την εφαρμόσει, ο πρόεδρος όμως αρνήθηκε. Στις αρχές Ιουνίου, το Κοινοβούλιο αποφάσισε να παραπέμψει τον πρόεδρο για παραβίαση της νομοθεσίας. Την επόμενη ημέρα, ο Αχμαντινετζάντ υποχρεώθηκε να ορίσει νέο υπουργό Πετρελαίων.

Ο αγώνας μεταξύ του Αχμαντινετζάντ και του Χαμενεΐ συνεχίζεται χωρίς καμιά διαφαινόμενη κατάληξη. Ολα τα ενδεχόμενα είναι πιθανά: ο Αχμαντινετζάντ θα μπορούσε να αποφασίσει να παραιτηθεί· θα μπορούσαν να του απαγγελθούν κατηγορίες ή, στην καλύτερη περίπτωση, να του επιτραπεί να συνεχίσει τη θητεία του, αλλά με μειωμένη εξουσία.

Στις 2 Ιουνίου 2011, ο Μοχαμάντ Ρεζά Μπαονάρ, πρώτος αντιπρόεδρος του Κοινοβουλίου, δήλωνε: «Είχαμε καταλήξει στο συμπέρασμα ότι ο Ηγέτης (ο Χαμενεΐ) ήταν έτοιμος να αναλάβει δράση για να λήξει αυτή η διακυβέρνηση· φαίνεται όμως ότι επιθυμεί να την αφήσει να συνεχίσει ήρεμα το έργο της ώς το τέλος της θητείας της, ώστε η δέκατη διακυβέρνηση να λήξει ομαλά». Την κάλεσε ωστόσο να απομακρυνθεί «από τα παρεκκλίνοντα στοιχεία», τα οποία προκάλεσαν τις διαδηλώσεις του 2009.

Είναι αυτό, άραγε, μια αναστολή για τον Αχμαντινετζάντ;

(1) Κατά την πλειονότητα των σιιτών, ο δωδέκατος ιμάμης από τη γραμμή του Αλί, του γαμπρού του Προφήτη, ο οποίος χάθηκε το 874, δεν πέθανε, αλλά παραμένει «κρυμμένος». Κατά τον Αγιατολάχ Ρουχολά Χομεϊνί, ο Ηγέτης είναι ο εκπρόσωπός του επί της γης και έχει απεριόριστη εξουσία. Τη θεωρία αυτή αμφισβητούν άλλοι Αγιατολάχ.

(2) Βλ. «Iran’s stolen election, and what comes next», OpenDemocracy, Λονδίνο, 18 Ιουνίου 2009, www.opendemocracy.net

(3) Βλ. Ahmad Salmatian, «Dans le chaudron du pouvoir iranien», «Le Monde diplomatique», Ιούλιος 2009.

(4) Κύλινδρος από άργιλο του 539 π.Χ., στον οποίο μπορεί κανείς να διαβάσει μια διακήρυξη του βασιλιά Κύρου του Β’.

* Πρώην κοσμήτορας της Σχολής Ξένων Γλωσσών (Ισπαχάν), επισκέπτης καθηγητής του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης.
http://www.enet.gr/?i=issue.el.home&date=24/07/2011&id=295938 

Γενικά θέματα

Reuters: Το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για χτυπήμα σε Ευρώπη και ΗΠΑ! Η αποτροπή χτυπήματος στην Ελλάδα

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters. Το ειδησεογραφικό πρακτορείο σε ένα αναλυτικό ρεπορτάζ περιγράφει το πώς το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για πλήγματα σε Ευρώπη και ΗΠΑ.

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Υπήρχε μάλιστα η πληροφορία ότι οι δύο άνδρες θα πληρώνονταν με 16.000 ευρώ για κάθε νεκρό, γι’ αυτό και σχεδίαζαν μαζικό χτύπημα.

«Καθώς η σύγκρουση Ιράν-Ισραήλ εντείνεται, η Τεχεράνη ταράζει τη Δύση με ένα κύμα απόπειρων χτυπημάτων και απαγωγών εναντίον στόχων στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες», αναφέρει το Reuters.

Η Ουάσιγκτον και οι σύμμαχοί της έχουν αναφέρει μια απότομη αύξηση τέτοιων συνωμοσιών που συνδέονται με την Ισλαμική Δημοκρατία. Από το 2020, υπήρξαν τουλάχιστον 33 απόπειρες δολοφονίας ή απαγωγής στη Δύση, στις οποίες οι τοπικές ή ισραηλινές αρχές ισχυρίζονται ότι συνδέεται με το Ιράν, διαπίστωσε το Reuters εξετάζοντας δικαστικά έγγραφα και επίσημες ανακοινώσεις.

Μεταξύ των πρόσφατων φερόμενων στόχων: ένα κτίριο που στεγάζει ένα εβραϊκό κέντρο και ένα εστιατόριο kosher στο κέντρο της Αθήνας. Από το κρησφύγετό του στο Ιράν, ένας Πακιστανός ονόματι Σαγιέντ Φαχάρ Αμπάς στρατολόγησε έναν παλιό γνώριμο που ζούσε στην Ελλάδα και τον οδήγησε να επιτεθεί στον χώρο, ισχυρίζονται οι ερευνητές σε έγγραφα που υποβλήθηκαν στις δικαστικές αρχές της υπόθεσης και τα οποία περιήλθαν στην κατοχή του Reuters. Ο Αμπάς είπε στην επαφή του ότι εργαζόταν για μια ομάδα που θα πλήρωνε περίπου 15.000 ευρώ ανά φόνο.

Σε μια ανταλλαγή WhatsApp τον Ιανουάριο του 2023 που περιγράφεται λεπτομερώς στα έγγραφα, οι δύο άνδρες συζήτησαν εάν θα χρησιμοποιήσουν εκρηκτικά ή εμπρησμό στην επίθεση. Ο Αμπάς τόνισε την ανάγκη παροχής αποδείξεων για απώλειες μετά το πλήγμα. «Υπάρχουν μυστικές υπηρεσίες», είπε, χωρίς να κατονομάσει. «Κάντε τη δουλειά με τρόπο που δεν αφήνει κανένα περιθώριο».

Τα έγγραφα που δεν είχαν αναφερθεί προηγουμένως περιλαμβάνουν εκατοντάδες σελίδες αποδεικτικών στοιχείων που συγκεντρώθηκαν κατά τη διάρκεια της προανακριτικής έρευνας στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων καταθέσεων μαρτύρων, αστυνομικών καταθέσεων και λεπτομερειών μηνυμάτων WhatsApp.

Οι ελληνικές αρχές συνέλαβαν τον Σιέντ Ιρτάζα Χάιντερ και έναν άλλο Πακιστανό πέρυσι, λέγοντας ότι η αστυνομία βοήθησε στην εξάρθρωση ενός τρομοκρατικού δικτύου που κατευθυνόταν από το εξωτερικό και είχε σκοπό να προκαλέσει «ανθρώπινη απώλεια». Οι δύο άνδρες αντιμετωπίζουν κατηγορίες για τρομοκρατία. Αρνούνται τις κατηγορίες.

Ο Χάιντερ, ο οποίος αφέθηκε ελεύθερος από την προφυλάκιση αυτή την άνοιξη με περιορισμούς, λέει ότι είναι αθώος. Σε συνέντευξή του, ο 28χρονος είπε στο Reuters ότι έστειλε στον Αμπάς εικόνες του κτιρίου αλλά εμπόδισε σκόπιμα να πραγματοποιήσει οποιαδήποτε επίθεση, ελπίζοντας να πληρωθεί χωρίς να βλάψει κανέναν.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Analysis: How Iran’s Ballistic Missiles Strike Israel?

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

The U.S. traced the launch location to a valley south of the Iranian city of Shiraz.
Eran has launched its largest-ever attack on Israel, firing 180 ballistic missiles
These missiles travelled more than 1000 Miles from this Valley to reach Israel most populated city and military sights.

Fattah-2, the successor to the Fattah-1, It was used for the first time and is one of Iran’s advanced missile systems.
This missile is equipped with a —inside it is the warhead—which detaches and allows the missile to maneuver and glide at speeds between Mach 5 and 10.
The missile has a range of around 1,500 km, only slightly more than its predecessor, the Fattah-1.
What sets it apart from other ballistic missiles is its ability to accelerate outside the Earth’s atmosphere, while its aerodynamic control surfaces enable steering to evades the famous Arrow Missiles Defense system made by Israel.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Τούρκος διπλωμάτης: «Η σιωπηλή συμφωνία Ερντογάν – Μητσοτάκη»

Τι σημαίνουν οι ομιλίες του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Κυριάκος Μητσοτάκης – Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν: Ό,τι και να συμβεί στην Κύπρο, φαίνεται να υπάρχει σιωπηρή συμφωνία μεταξύ του προέδρου Ερντογάν και του πρωθυπουργού Μητσοτάκη ότι οι τουρκοελληνικές σχέσεις δεν πρέπει να επηρεαστούν αρνητικά, γράφει σήμερα ο Τούρκος, πρώην διπλωμάτης, Χασάν Γκιογκούς στο T24.

Τι σημαίνουν οι ομιλίες του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ

Οι τουρκοελληνικές σχέσεις στη νέα εποχή που επικεντρώνονται σε θετική ατζέντα πέρασαν από σοβαρές δοκιμασίες τον τελευταίο μήνα.

Παρακολουθήσαμε ελληνικά σκάφη εφόδου να παραβιάζουν τα τουρκικά χωρικά ύδατα, πρώτα στα ανοιχτά της Αλικαρνασσού και μετά με διαφορά μίας εβδομάδας στη Ντάτσα και στο Τουργκούτ Ρέις.

Στις δύο πρώτες περιπτώσεις, η ελληνική πλευρά υποστήριξε ότι κυνηγούσαν βάρκες που μετέφεραν λαθρομετανάστες.

Αυτό που συνέβη με το αλιευτικό Barbaros κοντά στο Turgut Reis ήταν ένας τύπος που συναντάμε συχνά στο Αιγαίο, λόγω της έλλειψης καθορισμένων θαλάσσιων συνόρων, και μπορεί πλέον να θεωρείται συνηθισμένη περίπτωση.

Για κάποιο λόγο, περιστατικά παρενόχλησης συμβαίνουν είτε στον αέρα είτε στο έδαφος πριν συναντηθούν οι ηγέτες και των δύο χωρών.

Υπάρχουν εκείνοι που ευδοκιμούν στο περιβάλλον κρίσης τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Τουρκία.

Τα προκλητικά δημοσιεύματα μιας εφημερίδας έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην όξυνση της κρίσης των Ιμίων το 1996.

Αυτή τη φορά, είχαμε τηλεοπτικά κανάλια που για μέρες έκαναν φασαρία για το πώς «οι μπότες του Έλληνα στρατιώτη άγγιξαν τουρκικά εδάφη».

Θα νομίζατε ότι η Ελλάδα επιχείρησε να εισβάλει στην Τουρκία αποβιβάζοντας έναν από τους στρατιώτες της με ένα μόνο σκάφος εφόδου.

Δεν μπορεί να ειπωθεί ότι οι ‘Παλικαράδες’ (Palikaryanın) είναι ο πιο πειθαρχημένος στρατιώτης στον κόσμο.

Στα χρόνια που ήμουν πρέσβης στην Αθήνα, είδα μια ομάδα στρατιωτών κομάντο να φωνάζουν συνθήματα κατά τη διάρκεια μιας επίσημης παρέλασης σε μια ελληνική εθνική εορτή.

Επειδή δεν ξέρω ελληνικά, στην αρχή νόμιζα ότι φώναζαν κάτι σαν «δώσε μου τη χαρά».

Η αλήθεια του θέματος φάνηκε όταν είδα την είδηση ​​στις εφημερίδες της επόμενης ημέρας ότι κάποιοι στρατιώτες φώναζαν συνθήματα κατά της Βόρειας Μακεδονίας και της Τουρκίας στην εκδήλωση.

Αυτό που θα πω είναι ότι είναι πολύ πιθανό οι παραβιάσεις των τουρκικών χωρικών υδάτων να προκλήθηκαν από την ευρηματικότητα λίγων συνειδητοποιημένων Ελλήνων στρατιωτών που δεν έδρασαν με οδηγίες.

Τι σημαίνουν οι ομιλίες του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ ;

Το θετικό κλίμα στις τουρκοελληνικές σχέσεις αποτυπώθηκε και στις ομιλίες των ηγετών των δύο χωρών στην τελευταία Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών.

Τόσο ο Πρόεδρος Ερντογάν όσο και ο πρωθυπουργός Μητσοτάκης φρόντισαν να μην κάνουν δηλώσεις που θα ενοχλούσαν ο ένας τον άλλον στις ομιλίες τους.

Μαθαίνουμε από τον ελληνικό Τύπο ότι αυτό το θετικό κλίμα αναμένεται να συνεχιστεί κατά κάποιο τρόπο, με βήματα όπως η επανέναρξη των συζητήσεων για τα προβλήματα στο Αιγαίο και η έναρξη λειτουργίας της σχολής της Χάλκης.

Εξελίξεις στην Κύπρο

Ωστόσο, όταν πρόκειται για την Κύπρο, προκύπτει μια διαφορετική εικόνα και βαθιές διαφορές απόψεων.

Ο Πρόεδρος Ερντογάν έκλεισε εντελώς την πόρτα περί ομοσπονδίας για μόνιμη λύση στην Κύπρο στη Νέα Υόρκη.

Ακολούθησε μάλιστα μια πιο επιθετική γραμμή από τον Πρόεδρο των Τουρκοκυπρίων Ερσίν Τατάρ , ο οποίος, πριν από την αναχώρησή του για τη Νέα Υόρκη, έδειξε ότι θα μπορούσε να καθίσει ξανά στο τραπέζι εάν ικανοποιούνταν οι απαιτήσεις της «άμεσης επαφής, απευθείας εμπορίου και άμεσης μεταφοράς» που συνοψίζονται σε τρεις λέξεις…

Ο Πρωθυπουργός Μητσοτάκης, που ανέβηκε στο βήμα μετά τον Πρόεδρο Ερντογάν, χαρακτήρισε κατοχή ως συνήθως τη στρατιωτική παρουσία της Τουρκίας στο νησί και είπε κατηγορηματικά ότι η επιλογή των δύο κρατών δεν μπορεί και δεν θα είναι λύση.

Ο Έλληνας πρωθυπουργός μίλησε με τρεις λέξεις με εντελώς διαφορετικό θέμα, δηλώνοντας ότι η Ελλάδα, η οποία θα είναι μη μόνιμο μέλος του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ για 2 χρόνια από την 1η Ιανουαρίου, βασίζεται στις αρχές του «διαλόγου, διπλωματίας και δημοκρατίας» (3D), που προέρχονται από την ελληνική γλώσσα. Δήλωσε ότι θα ενεργούσε με βάση αυτές.

Συνάντηση Τατάρ-Γκουτέρες

Ο πρόεδρος των Τουρκοκυπρίων Ερσίν Τατάρ συναντήθηκε με τον Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες στη Νέα Υόρκη το περασμένο Σαββατοκύριακο.

Στη δήλωσή του μετά τη συνάντηση, ο Πρόεδρος Τατάρ είπε ότι η επανάληψη των διαπραγματεύσεων θα μπορούσε να είναι δυνατή μόνο με την αναγνώριση της κυρίαρχης ισότητας και του ισότιμου διεθνούς καθεστώτος και ότι οι διαπραγματεύσεις που πραγματοποιήθηκαν σε διάφορες μορφές στη βάση της ομοσπονδίας για μισό αιώνα ήταν ασαφές γιατί η ελληνική πλευρά είπε «όχι» στο σχέδιο Ανάν με συντριπτική πλειοψηφία στο δημοψήφισμα.

Στη δήλωση μιας φράσης που έγινε από τον ΟΗΕ αναφέρθηκε ότι ο Γενικός Γραμματέας συναντήθηκε με τον ηγέτη της τουρκοκυπριακής κοινότητας Ερσίν Τατάρ και ότι στη συνάντηση συζητήθηκε πώς θα μπορούσε να προχωρήσει το Κυπριακό στο μέλλον.

Ο Γκουτέρες δέχθηκε τους επικεφαλής των αντιπροσωπειών από 21 χώρες την ίδια ημέρα. Είναι προφανές ότι η συνάντηση Τατάρ-Γκουτέρες δεν είχε μεγάλο περιεχόμενο.

Εν τω μεταξύ, πριν φύγει από τη Νέα Υόρκη, ο Πρόεδρος Τατάρ είπε σε ιδιωτική συνέντευξη σε εφημερίδα που δημοσιεύεται στην Κατεχόμενη Κύπρος ότι εάν η κυριαρχική ισότητα και το ισότιμο διεθνές καθεστώς γίνουν αποδεκτά από την ελληνική πλευρά και η ομοσπονδία δεν τεθεί στην ημερήσια διάταξη, μια συνάντηση στο 4+1 μορφή με τη συμμετοχή των μερών και του ΓΓ δηλώνει ότι μετέφερε στον Γκουτέρες ότι είναι έτοιμος να παραβρεθεί σε τριπλό δείπνο που θα παραθέσει.

Αν και εκ πρώτης όψεως η επιστροφή στο τραπέζι με ορισμένες προϋποθέσεις μοιάζει με πρωτοβουλία, δεν πρέπει να περιμένουμε από τους Έλληνες να αποδεχτούν εύκολα τους όρους που θέτει ο Τατάρ, που σημαίνει παραίτηση από την ομοσπονδία.

Ωστόσο, αυτές οι εξελίξεις δείχνουν ότι ορισμένες διαπραγματεύσεις διεξάγονται κεκλεισμένων των θυρών, αν όχι γύρω από το τραπέζι.

Το τριπλό δείπνο, το οποίο δέχτηκε ο Τατάρ, αναμένεται να γίνει ανεπίσημα στη Νέα Υόρκη στις 15 Οκτωβρίου. Πιθανώς, ο Γενικός Γραμματέας θα θέλει να ενημερώσει τους Τουρκοκύπριους και τους Ελληνοκύπριους ηγέτες για τον νέο οδικό χάρτη που επεξεργάζεται για την Κύπρο και να πάρει τις απόψεις τους σε αυτό το δείπνο.

Πού θα οδηγήσει αυτό;

Είναι δύσκολο να μαντέψει κανείς. Σε μια εποχή που έχει αρχίσει να ρέει αίμα στον Λίβανο μετά τη Γάζα και ο πόλεμος Ρωσίας-Ουκρανίας συνεχίζεται για περισσότερα από δύο χρόνια, ο Γενικός Γραμματέας, που φαίνεται βέβαιο ότι δεν θα επανεκλεγεί ποτέ, θέλει να καταλήξει σε ένα νέο σχέδιο για την Κύπρο; Αυτό είναι ένα ξεχωριστό ζήτημα.

Ό,τι και να γίνει στην Κύπρο, φαίνεται να υπάρχει σιωπηρή συμφωνία μεταξύ του προέδρου Ερντογάν και του πρωθυπουργού Μητσοτάκη ότι οι τουρκοελληνικές σχέσεις δεν θα επηρεαστούν αρνητικά.

ΠΗΓΗ: Βαλκανικό Περισκόπιο

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή