Ακολουθήστε μας

Ενεργειακά-Αγωγοί

ΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ «Πόλεμος» για σταθμούς και δρόμους μεταφοράς

Δημοσιεύτηκε

στις

Το Ισραήλ διχάζεται αν θα επιλέξει την κατασκευή υποθαλάσσιου αγωγού προς την Ευρώπη ή σταθμό υγροποίησης στο λιμάνι Ελιάτ της Ερυθράς Θάλασσας, στρέφοντας το βλέμμα του προς τις αγορές της Ασίας

«Πόλεμος» για σταθμούς και δρόμους μεταφοράς

Με έναν διπλωματικό μαραθώνιο και πολιτικές παρεμβάσεις η Αθήνα επιδιώκει να κρατήσει ζωντανή την προοπτική ανάληψης ρόλου κόμβου από τη χώρα μας για τη μεταφορά και τη διανομή των τεράστιων ποσοτήτων του φυσικού αερίου της Νοτιοανατολικής Μεσογείου προς τις αγορές της Ευρώπης.

Η επίσκεψη του υπουργού Περιβάλλοντος, Γιώργου Παπακωνσταντίνου, στην Κύπρο και οι συνομιλίες που είχε με την υπουργό Ενέργειας και Εμπορίου, κ. Πραξούλα Αντωνιάδου αλλά και οι συνεχείς επαφές υψηλού επιπέδου με την ισραηλινή πλευρά, με τελευταία την επίσκεψη στη χώρα μας του υπουργού Αμυνας, Ε. Μπάρακ, εντάσσονται στη στρατηγική αυτή.

Καθώς η Ελλάδα έχει ήδη προχωρήσει στην προκήρυξη διαγωνισμού για την έναρξη ερευνών νοτίως της Κρήτης, τώρα επικεντρώνει τις προσπάθειές της στο κεφάλαιο της μεταφοράς ενέργειας, καθώς έτσι θα εξασφαλίσει και θα ενισχυθεί γεωστρατηγικά και οικονομικά η χώρα μας.

Ο υπουργός Περιβάλλοντος Γ. Παπακωνσταντίνου στη Λευκωσία για συνομιλίες με την Κύπρια υπουργό Ενέργειας και Εμπορίου Πραξούλα Αντωνιάδου

Ο υπουργός Περιβάλλοντος Γ. Παπακωνσταντίνου στη Λευκωσία για συνομιλίες με την Κύπρια υπουργό Ενέργειας και Εμπορίου Πραξούλα Αντωνιάδου

Πριν ακόμη αρχίσει η εξόρυξη και εκμετάλλευση των μεγάλων κοιτασμάτων φυσικού αερίου που έχουν ήδη εντοπιστεί στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο, των ισραηλινών Ταμάρ και Λεβιάθαν και του κυπριακού «Οικοπέδου 12», έχει ήδη ξεκινήσει η μεγάλη σύγκρουση για την εξόρυξη και εκμετάλλευση των ενεργειακών πόρων.

Το «κλειδί» για τις εξελίξεις είναι οι επιλογές του Ισραήλ, το οποίο προς το παρόν κατέχει δεσπόζουσα θέση στην κυριαρχία των κοιτασμάτων φυσικού αερίου στην περιοχή.

Δύο σχολές σκέψης

Προέχουν οι ενεργειακές ανάγκες της χώρας μας και μετά οι εξαγωγές, δήλωσε ο υπουργός Ενέργειας του Ισραήλ Ούζι Λαντάου

Προέχουν οι ενεργειακές ανάγκες της χώρας μας και μετά οι εξαγωγές, δήλωσε ο υπουργός Ενέργειας του Ισραήλ Ούζι Λαντάου

Η επιλογή για την κατασκευή ή όχι υποθαλάσσιου αγωγού από την Κύπρο προς την Ελλάδα παραμένει στο τραπέζι, αλλά φαίνεται να υποχωρεί, καθώς επηρεάζεται από την αναθεώρηση του γεωστρατηγικού δόγματος του Ισραήλ, το οποίο επενδύει κυρίως στην «απεξαρτημενη» εκμετάλλευση των ενεργειακών πόρων του, με βασική προϋπόθεση την εξασφάλιση της μακρόχρονης και στρατηγικού χαρακτήρα ενεργειακής αυτάρκειας του Ισραήλ. Οι εταιρείες-κολοσσοί, η αμερικανική NOBLE και η ισραηλινή DELEK βρίσκονται σε ευθεία αναμέτρηση με το ισραηλινό κράτος για το ποιος θα έχει τελικά τον κυρίαρχο και πρωτεύοντα ρόλο στην επιλογή του τρόπου διάθεσης και εκμετάλλευσης των κοιτασμάτων.

Οι εταιρείες που κατέχουν τα δικαιώματα έρευνας και εκμετάλλευσης των κοιτασμάτων πρέπει να εξασφαλίσουν και τις αντίστοιχες άδειες των ισραηλινών κρατικών αρχών, πριν προχωρήσουν σε συμφωνίες για τη διάθεση του φυσικού αερίου στο εξωτερικό. Εάν δεν είναι εγκαίρως γνωστή η ποσότητα του φυσικού αερίου που θα διατεθεί προς εξαγωγή, δεν είναι δυνατόν να επιλεγεί και ο τρόπος εξαγωγής του.

Στο Ισραήλ, πάντως, εκδηλώνονται ήδη οι διαφορετικές σχολές σκέψης (και συμφερόντων) στο θέμα της εκμετάλλευσης του φυσικού αερίου.

Η Εθνική Εταιρεία Αγωγών Αερίου και η εταιρεία που διαχειρίζεται τον υπάρχοντα αγωγό Ελιάτ-Ασελόν υποστηρίζουν την κατασκευή του σταθμού υγροποίησης, αξίας 6 δισ. δολαρίων στο λιμάνι του Ελιάτ στην Ερυθρά Θάλασσα, με σαφή προσανατολισμό προς τις αγορές της Ασίας.

Οι δύο ισραηλινές κρατικές εταιρείες υποστηρίζουν ότι αυτή η επιλογή είναι και συμφέρουσα οικονομικά αλλά και πολιτικά, καθώς δεν θα εξαρτάται η εξαγωγή φυσικού αερίου είτε από ιδιώτες επενδυτές (όπως ο ιδιοκτήτης της DELEK, Ισραηλινός δισεκατομμυριούχος, Γιτζάκ Τσουβά) είτε από άλλες χώρες, όπως η Κύπρος.

Είναι ενδεικτικό της αντιπαράθεσης που υπάρχει με τον Ισραηλινό μεγιστάνα ότι μόλις την περασμένη εβδομάδα υπογράφηκε από τις ισραηλινές Αρχές το αίτημά του για να θέσει ως εμπράγματη εγγύηση τα δικαιώματα της εταιρείας του στο κοίτασμα Λεβιάθαν, ώστε να πάρει δάνειο 500 εκατομμυρίων δολαρίων από κονσόρτσιουμ τραπεζών και να προχωρήσει κανονικά η εκμετάλλευση του άλλου κοιτάσματος, Ταμάρ.

Ισραήλ
Πρώτα οι ανάγκες του και μετά οι εξαγωγές
Ο υπουργός Ενέργειας του Ισραήλ, Ούζι Λαντάου, δήλωσε την Τετάρτη ότι το Ισραήλ θα επιτρέψει την εξαγωγή φυσικού αερίου μόνο, εφόσον καλυφθούν οι ενεργειακές ανάγκες της χώρας τουλάχιστον για μερικές δεκαετίες. Ο ίδιος προσδιόρισε αυτό το διάστημα κάνοντας λόγο για 30-40 χρόνια, κάτι που είναι απολύτως δικαιολογημένο εάν υπολογίσει κάποιος το εχθρικό για το Ισραήλ περιβάλλον της Μ. Ανατολής και τις επικίνδυνες και καθόλου προβλέψιμες εξελίξεις στην Αίγυπτο, που αποτελεί μέχρι σήμερα τον βασικό τροφοδότη του Ισραήλ σε φυσικό αέριο.

Το Ισραήλ έχει συγκροτήσει ειδική επιτροπή από το 2010 για να μελετήσει ακριβώς αυτή τη διάσταση, των στρατηγικών αποθεμάτων που θα διατηρηθούν για τις ενεργειακές ανάγκες της χώρας και τις ποσότητες που θα διατεθούν για εξαγωγές. Η Επιτροπή αυτή αναμένεται να έχει ολοκληρώσει το πόρισμά της εντός του Φεβρουαρίου και οι προτάσεις της έχουν ιδιαίτερη σημασία, καθώς θα κρίνουν σε μεγάλο βαθμό και τις επιλογές για τον τρόπο εξαγωγής του φυσικού αερίου.

Βασικές επιλογές παραμένουν είτε ο αγωγός προς την Ευρώπη είτε η κατασκευή σταθμού υγροποίησης (LNG) που θα επιτρέψει τη μεταφορά του φυσικού αερίου και προς τις αγορές της Ασίας.

Οι ενεργειακοί κολοσσοί Noble Energy και Delek
Βλέπουν θετικά την κατασκευή «βάσης» LNG στην Κύπρο
Σε αντίθεση με τις δύο κρατικές εταιρείες του Ισραήλ, οι εταιρείες Noble Energy και Delek, που έχουν και τα δικαιώματα εκμετάλλευσης των χρυσοφόρων κοιτασμάτων Ταμάρ και Λεβιάθαν στην ισραηλινή Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη, αλλά και του κυπριακού Οικοπέδου 12, αντιμετωπίζουν θετικά την ιδέα κατασκευής σταθμού LNG στη Μεσόγειο και πιθανότατα στην Κύπρο, καθώς έτσι θα εξασφαλίσουν πρωταγωνιστικό ρόλο και στη μεταφορά του φυσικού αερίου όχι μόνο των δικών τους κοιτασμάτων, αλλά και όσων εντοπίσουν μελλοντικά σε γειτονικά (π.χ. κυπριακά) θαλάσσια Οικόπεδα.

Η επιλογή του σταθμού LNG πάντως, αν και σχετικά ακριβότερη, φαίνεται ότι εξασφαλίζει στο Ισραήλ το πλεονέκτημα της μη εξάρτησης από συγκεκριμένη αγορά (καθώς η μεταφορά με πλοία προσφέρει ευχέρεια διαπραγμάτευσης στην επιλογή του «καταναλωτή» ενέργειας) και μικρότερη εξάρτηση από τις χώρες διέλευσης αγωγών, που με την εξαίρεση της Ελλάδας και της Κύπρου είναι μάλλον εχθρικές προς το Ισραήλ.

Σε όλους αυτούς τους σχεδιασμούς ο άγνωστος και απρόβλεπτος παράγοντας είναι η ύπαρξη, και σε τι μέγεθος, κοιτασμάτων φυσικού αερίου στην περιοχή μεταξύ Κύπρου και Κρήτης, η οποία όμως προς το παρόν δεν «αγγίζεται» από κανέναν λόγω των πολιτικών προβλημάτων που υπάρχουν.

Ευκαιρίες για την ελληνική ναυτιλία
Η Ελλάδα θα μπορούσε να εξασφαλίσει ρόλο και στις δύο επιλογές. Η πιθανότερη διαδρομή που θα ακολουθήσει ο υποθαλάσσιος αγωγός θα έχει κατάληξη την Ελλάδα και από εκεί θα διασυνδέεται με υπάρχοντα ή νέα δίκτυα μεταφοράς και διανομής στην Ευρώπη. Αλλά και στην περίπτωση του LNG η Ελλάδα θα μπορούσε να αποτελέσει τον σταθμό παραλαβής του υγροποιημένου αερίου και μεταφοράς του στην Ευρώπη.

Ακόμη και στην πιο «ασύμφορη» για την Ελλάδα επιλογή, της εξαγωγής του υγροποιημένου φυσικού αερίου προς την Ασία, θα μπορούσε να υπάρξει εμπλοκή της ελληνικής ναυτιλίας, η οποία παρά τον ανταγωνισμό που θα υπάρξει με τις κρατικές κινεζικές εταιρείες θα μπορούσε να διεκδικήσει ηγετικό ρόλο στη μεταφορά του φυσικού αερίου.
ΝΙΚΟΣ ΜΕΛΕΤΗΣ
nmeletis@pegasus.gr

Ελλάδα

«Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος» στην ηλεκτρική ενέργεια

Δημοσιεύτηκε

στις

Χάρη στις τεχνολογικές εφαρμογές του ευέλικτου συνεχούς ρεύματος, η παραγωγή αιολικής και ηλιακής ενέργειας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη μπορεί να μετατραπεί από διακοπτόμενη και ασταθής σε ευέλικτη και αποδοτική καθαρή ενέργεια και στη συνέχεια να φτάσει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Η Κίνα διαθέτει εταιρείες ηλεκτρικού εξοπλισμού με τις πιο προηγμένες τεχνολογίες, προσφέρει ένα πλήρες φάσμα εξειδικευμένων προϊόντων και έχει την πιο ολοκληρωμένη βιομηχανική αλυσίδα

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ της Κίνας Σι Τζινπίνγκ δήλωσε ρητά ότι η χώρα μας θα συνεχίσει να εμβαθύνει τη συνεργασία της με τα κράτη-εταίρους της Πρωτοβουλίας «Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος» για την πράσινη ενέργεια. Η μετάβαση στην καθαρή ενέργεια αποτελεί σημαντικό μέρος του εθνικού σχεδίου ανάκαμψης και ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» και έχει καθοριστική σημασία για τη μελλοντική ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της Ελλάδας. Η Κίνα αποτελεί τον μεγαλύτερο παραγωγό και καταναλωτή ενέργειας παγκοσμίως, ενώ βρίσκεται στην κορυφή του κόσμου όσον αφορά το μέγεθος ανάπτυξης και χρήσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Ταυτόχρονα, διαθέτει πλούσια εμπειρία στα φωτοβολταϊκά, στην αιολική και την υδροηλεκτρική ενέργεια, καθώς και στη μεταφορά της παραγόμενης ισχύος σε μεγάλες αποστάσεις. Η χώρα μας επιθυμεί να ωθήσει τη διεθνή συνεργασία σε σχετικούς τεχνικούς τομείς, να συμβάλει στη μείωση του κόστους παραγωγής καθαρής ενέργειας σε παγκόσμιο επίπεδο και να στηρίξει τον πράσινο μετασχηματισμό και τη μείωση των ρύπων των διάφορων χωρών.

Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ενός διαδρόμου ηλεκτρικής ενέργειας αποτελεί θεμέλιο λίθο για την αναμόρφωση του ενεργειακού τοπίου της Ευρώπης. Η Ευρώπη χαρακτηρίζεται από τη μεγαλύτερη ενεργειακή εξάρτηση από εξωτερικές πηγές στον κόσμο. Για πολλά χρόνια, η μεταφορά φυσικού αερίου από την Ανατολή προς τη Δύση αποτελούσε σημαντικό μέσο κάλυψης του ενεργειακού εφοδιασμού της Ευρώπης. Ωστόσο, η κλιματική αλλαγή και οι παγκόσμιες γεωπολιτικές μεταβολές κατέστησαν ακόμη πιο επείγουσα την ανάγκη για ενεργειακή μετάβαση, με την ευρωπαϊκή ενεργειακή ανεξαρτησία να αποτελεί πλέον προτεραιότητα. Η Νοτιοανατολική Ευρώπη είναι πλούσια σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και χαρακτηρίζεται από χαμηλή ενεργειακή κατανάλωση. Αντίθετα, στην ευρωπαϊκή ενδοχώρα η ενεργειακή κατανάλωση είναι υψηλή. Υπ’ αυτές τις συνθήκες, η πρόταση για τη μεταφορά παραγόμενης ισχύος από τον Νότο στον Βορρά, δηλαδή η μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας από τη Νοτιοανατολική Ευρώπη προς το εσωτερικό της ευρωπαϊκής ηπείρου κερδίζει όλο και μεγαλύτερο έδαφος. Στην Κίνα λέμε ότι «αν επιζητείς τον πλούτο, φτιάξε πρώτα έναν δρόμο». Η φράση αυτή εμπεριέχει τη βασική λογική πίσω από την ταχεία ανάπτυξη των υποδομών της Κίνας τις τελευταίες δεκαετίες. Οι μεταφορές αποτελούν το κλειδί για τη μεγάλης κλίμακας μετακίνηση των παραγωγικών συντελεστών σε μεγάλες αποστάσεις. Το ίδιο ισχύει και για τα ενεργειακά ζητήματα. Εάν η Ευρώπη επιθυμεί την ενεργειακή ανεξαρτησία, πρέπει να μεταφέρει τεράστιες ποσότητες ενέργειας σε μεγάλες αποστάσεις. Η υλοποίηση αυτής της στρατηγικής απαιτεί τη δημιουργία ενός διαδρόμου ηλεκτρικής ενέργειας.

Ο Σιάο Τζουντσένγκ. Φωτ. ΑΠΕ-ΜΠΕ

Η ΕΛΛΑΔΑ αποτελεί σημαντικό κόμβο σε αυτόν τον ευρωπαϊκό διάδρομο της ηλεκτρικής ενέργειας. Χάρη στη μοναδική γεωγραφική της θέση ανάμεσα σε τρεις ηπείρους -την Ευρώπη, την Ασία και την Αφρική-, η χώρα αποτελεί εκ φύσεως σταθμό διαμετακόμισης ενέργειας. Ταυτόχρονα, η Ελλάδα διαθέτει άφθονες πηγές καθαρής ενέργειας, όπως ηλιακή και αιολική ενέργεια, που προσδίδουν στη χώρα έναν μοναδικό ρόλο με πολλές δυνατότητες στο περιφερειακό ενεργειακό τοπίο.

Η ΣΙΝΟΕΛΛΗΝΙΚΗ συνεργασία στην ηλεκτρική ενέργεια βασίζεται στους συμπληρωματικούς πόρους των δύο χωρών και διαθέτει τεχνολογικά πλεονεκτήματα και ευρείες προοπτικές. Ωστόσο, για να μπορέσει η Ελλάδα να διαδραματίσει στο έπακρο τον ρόλο της στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, πρέπει πρώτα να αντιμετωπιστεί μια σειρά προκλήσεων, ιδιαιτέρως σε τεχνικό επίπεδο. Καθώς η χώρα βρίσκεται σχετικά μακριά από το κέντρο της ευρωπαϊκής ηπείρου, στα παραδοσιακά μέσα μεταφοράς ενέργειας εναλλασσόμενου ρεύματος εμφανίζονται προβλήματα όπως μεγάλες απώλειες ισχύος και περιορισμένες αποστάσεις μεταφοράς. Για τον λόγο αυτό, κατά την ανάπτυξη του ελληνικού δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στις προηγμένες τεχνολογίες μεταφοράς συνεχούς ρεύματος, και ιδιαιτέρως στις τεχνολογίες ευέλικτου συνεχούς ρεύματος και εξαιρετικά υψηλής τάσης, έτσι ώστε να επιτευχθεί αποτελεσματική μεταφορά ενέργειας σε μεγάλες αποστάσεις. Χάρη στις τεχνολογικές εφαρμογές του ευέλικτου συνεχούς ρεύματος, η παραγωγή αιολικής και ηλιακής ενέργειας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη μπορεί να μετατραπεί από διακοπτόμενη και ασταθής σε ευέλικτη και αποδοτική καθαρή ενέργεια και στη συνέχεια να φτάσει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες μέσω ενός δικτύου μεταφοράς συνεχούς ρεύματος εξαιρετικά υψηλής τάσης.

Η ΚΙΝΑ διαθέτει εταιρείες ηλεκτρικού εξοπλισμού με τις πιο προηγμένες τεχνολογίες, προσφέρει ένα πλήρες φάσμα εξειδικευμένων προϊόντων και έχει την πιο ολοκληρωμένη βιομηχανική αλυσίδα στον κόσμο. Η σειρά των κινεζικών αυτών προϊόντων μπορεί να καλύψει πλήρως τις ανάγκες των διάφορων ενεργειακών έργων. Οι χώρες μας αλληλοσυμπληρώνονται σε πόρους και τεχνολογία, δημιουργώντας ευρείες προοπτικές συνεργασίας στον τομέα αυτό.

ΕΙΜΑΙ σίγουρος ότι το μεγάλο έργο του ευρωπαϊκού διαδρόμου της ηλεκτρικής ενέργειας θα προωθήσει τη συνεργασία ανάμεσα στις κινεζικές και τις ελληνικές επιχειρήσεις και θα ωφελήσει τους Ευρωπαίους, συμβάλλοντας περαιτέρω στην ευημερία των λαών μας.

Ναυτεμπορική

Συνέχεια ανάγνωσης

Ενεργειακά-Αγωγοί

Γιατί στην Κίνα οι πυρηνικοί σταθμοί «φυτρώνουν σαν τα μανιτάρια»

Δημοσιεύτηκε

στις

REUTERS/Mike Blake//File Photo

Οι σταθμοί παραγωγής πυρηνικής ενέργειας στην Κίνα «ξεφυτρώνουν» συνεχώς

Την τελευταία δεκαετία, η χώρα έχει προσθέσει περισσότερα από 34 γιγαβάτ πυρηνικής δυναμικότητας, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό των αντιδραστήρων σε 55, ενώ άλλοι 23 είναι υπό κατασκευή.

Για την ιστορία, οι Ηνωμένες Πολιτείες εξακολουθούν να έχουν τον μεγαλύτερο «στόλο» πυρηνικών εργοστασίων στον κόσμο με 94 αντιδραστήρες.

Οι ΗΠΑ «χρειάστηκαν όμως σχεδόν 40 χρόνια για να αναπτύξουν την ίδια δυνατότητα πυρηνικής ενέργειας, που πέτυχε η Κίνα σε μόλις 10 χρόνια», ανέφερε το αμερικανικό υπουργείο Ενέργειας, σε σημείωμα που δημοσιεύθηκε την περασμένη Δευτέρα και υπογραμμίζει την ταχεία ανάπτυξη της κινεζικής πυρηνικής ενέργειας.

Στα τέλη του 2023  και μετά από 10 χρόνια εργασιών, η Κίνα έθεσε σε λειτουργία το πρώτο πυρηνικό εργοστάσιο 4ης γενιάς, στον κόσμο. Κατασκευάστηκε στον κόλπο Σιντάο, στην επαρχία Σαντόγκ που τροφοδοτείται από δύο μικρούς υψηλής θερμοκρασίας αερόψυκτους αρθρωτούς αντιδραστήρες (SMR), με ισχύ 210 μεγαβάτ ο καθένας.

Το ιδιαίτερο με τους αντιδραστήρες αυτούς είναι ότι λέγεται ότι είναι ασφαλέστεροι και πιο αποτελεσματικοί από τους συνηθισμένους. Το ραδιενεργό καύσιμο συσκευάζεται σε μπάλες, διαμέτρου 6 εκατοστών και επομένως είναι ελαφρώς μικρότερες από μια μπάλα του τένις. Κάθε αντιδραστήρας περιέχει έως και 430.000 από αυτές τις μπάλες. Μία σφαίρα λέγεται ότι αποδίδει τόση ενέργεια όσο 1,5 τόνος άνθρακα.

Και στο φεγγάρι

Ταυτόχρονα, η Κίνα μαζί με τη Ρωσία εξετάζουν το ενδεχόμενο κατασκευής πυρηνικού σταθμού στη Σελήνη μεταξύ 2033 και 2035. Μια σκέψη που δεν είναι παράλογη.

Είναι γνωστό ότι η Κίνα έχει σχεδιάσει να στείλει αστροναύτες στη Σελήνη πριν από το 2030.

Η Κίνα είναι πάντως ο μεγαλύτερος καταναλωτής πρώτων υλών στον κόσμο και η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομική δύναμη στον κόσμο, πίσω από τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Μια οικονομία αυτού του μεγέθους χρειάζεται να παράγει τεράστιες ποσότητες ενέργειας για να συνεχίσει και να παρέχει ηλεκτρική ενέργεια στη βιομηχανία της και στους περισσότερους από 1,4 δισεκατομμύρια, κατοίκους της.

Ταυτόχρονα, η πρόκληση είναι μεγάλη, καθώς το Πεκίνο χρειάζεται να μειώσει και τις εκπομπές CO2. Για το λόγο αυτό, η Κίνα έχει ένα σαφές σχέδιο: να γίνει η πρώτη δύναμη  παραγωγής πυρηνικής ενέργειας, στον κόσμο.

Το σχέδιο αυτό εξελίσσεται με μεγάλη ταχύτητα  και η Κίνα αναμένεται στα επόμενα 10 χρόνια να ξεπεράσει τις ΗΠΑ στην παραγωγή πυρηνικής ενέργειας, σύμφωνα με υπολογισμούς του BloombergNEF και του Ινστιτούτου Ενεργειακής Έρευνας .

Σήμερα, οι Ηνωμένες Πολιτείες παρέχουν περίπου το 30,3% της παγκόσμιας πυρηνικής παραγωγής, αλλά η πρόοδός τους ουσιαστικά έχει σταματήσει, ενώ η Κίνα έχει πολλαπλασιάσει το δυναμικό της. Μόνο εφέτος, τρεις ή τέσσερις νέοι αντιδραστήρες θα προστεθούν στο εθνικό πυρηνικό δυναμικό, που θα ανεβάσουν την ισχύ της Κίνας σε περίπου 60,8 γιγαβάτ, λέει ο Λου Τιεζόνγκ, πρόεδρος της China National Nuclear Corporation, στο πρακτορείο Bloomberg.

Οι πυρηνικοί στόχοι

Η Κίνα ποντάρει στην πυρηνική ενέργεια εδώ και χρόνια, ενώ οι προηγμένες χώρες της Δύσης «περιθωριοποίησαν» την παραγωγή τους και τώρα, που έχουν παγιδευτεί στην ενεργειακή κρίση, δεν έχουν τα εργαλεία για να αναπληρώσουν τον χαμένο χρόνο.

Ταυτόχρονα, οι Κινέζοι είναι πολύ καλοί στο σχεδιασμό και την εκτέλεση αυτού του τύπου πολύπλοκων και ακριβών βιομηχανικών εγκαταστάσεων. Ενώ η Δύση έχει σχεδόν ξεχάσει πώς να κατασκευάσει ένα πυρηνικό εργοστάσιο.

Για παράδειγμα, ο τελευταίος πυρηνικός σταθμός που ξεκίνησε να κατασκευάζεται στη Γηραιά Ήπειρο ήταν το 2005 στη Φινλανδία και τελικά εγκαινιάστηκε το 2021, μετά από χρόνια καθυστερήσεων και υπερβάσεων κόστους.

Οι ειδικοί λένε ότι η ΕΕ και άλλες προηγμένες χώρες έχουν χάσει αυτό που είναι γνωστό ως τεχνογνωσία της παραγωγής συμβατικών πυρηνικών σταθμών. Η αλυσίδα εφοδιασμού για την κατασκευή ενός συμβατικού πυρηνικού εργοστασίου έχει σκουριάσει, δεν υπάρχουν εταιρείες που να παρέχουν υποστήριξη ή το ανθρώπινο κεφάλαιο έτοιμο να το κάνει γρήγορα και αποτελεσματικά.

Στην Κίνα συμβαίνει το αντίθετο. Οι κινεζικές εταιρείες ολοκληρώνουν μάλιστα την ανέγερση αντιδραστήρων και στο εξωτερικό σε σχετικά ελκυστικά χρονικά πλαίσια. Η Κίνα κατασκεύασε με επιτυχία έξι πυρηνικούς αντιδραστήρες στο Πακιστάν, σε λιγότερο από έξι χρόνια τον καθένα.

Πυρηνική βοήθεια και στην Τουρκία

Η Τουρκία υποστηρίζει επίσης ότι είναι κοντά στην επίτευξη συμφωνίας με την Κίνα για την κατασκευή νέου πυρηνικού σταθμού.

Ο υπουργός Ενέργειας Αλπαρσλάν Μπαϊρακτάρ είπε ότι οι συνομιλίες θα μπορούσαν να ολοκληρωθούν «σε λίγους μήνες», αφού Κινέζοι αξιωματούχοι επισκέφθηκαν πρόσφατα την πιθανή τοποθεσία του μελλοντικού σταθμού ηλεκτροπαραγωγής κοντά στα σύνορα με τη Βουλγαρία και την Ελλάδα. «Είμαστε σε συζητήσεις με μια κινεζική εταιρεία για μεγάλο χρονικό διάστημα», δήλωσε ο Μπαϊρακτάρ.

Ναυτεμπορική

Συνέχεια ανάγνωσης

Ελλάδα

Τι συμβαίνει με τους υδρογονάνθρακες: Η περιπέτεια της Energean, η Κρήτη και η ExxonMobil

Δημοσιεύτηκε

στις

Γραφειοκρατία και δικαστικές προσφυγές προβληματίζουν ExxonMobil, Energean και HELLENiQ ENERGY

Τον Νοέμβριο του 2023 η Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας ενέκρινε με απόφαση της τους περιβαλλοντικούς όρους για την πρώτη μετά από δεκαετίες ερευνητική γεώτρηση υδρογονανθράκων στην Ελλάδα.

Ουσιαστικά μετά από 9 ολόκληρα χρόνια από τότε που παραχωρήθηκε η το block «Ιωάννινα» άνοιξε ο δρόμος για την πρώτη γεώτρηση. Εννέα χρόνια κατά τα οποία οι επενδυτές Repsol (αποχώρησε) και η Energean ήρθαν αντιμέτωπες με δικαστικές προσφυγές κατά των σεισμικών ερευνών αλλά και με μπόλικη γραφειοκρατία καθώς και με κυβερνητικές παλινωδίες ως προς τη στήριξη ή μη των ερευνών για υδρογονάνθρακες.

Η περιοχή έχει μισθωθεί από την ελληνικών συμφερόντων Energean, η οποία δραστηριοποιείται στον Πρίνο και φυσικά στα πλούσια σε υδρογονάνθρακες υπεράκτια κοιτάσματα του Ισραήλ κ.α.

Η περιπέτεια της Energean

Βάση του χρονοδιάγραμματος η Energean επρόκειτο να εκκινήσει τις διαδικασίες προετοιμασίας της γεώτρησης, για την οποία έχουν ταχθεί υπέρ όλοι οι τοπικοί φορείς, η περιφέρεια και άλλες αρμόδιες υπηρεσίες.

Και πράγματι ξεκίνησε την αναζήτηση λιμανιού, γεωτρύπανου την αδειοδοτική διαδικασία για το εργοτάξιο κλπ.

Μόλις τον Φεβρουάριο του 2024 ομάδα κατοίκων και άλλων συλλογικών φορέων προσέφυγαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά της απόφασης του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας η οποία, ειρήσθω εν παρόδω, έλαχε καθολικής θετικής γνωμοδότησης!

Το ΣτΕ αποφάσισε να εκδικάσει την υπόθεση τον Οκτώβριο του 2024… Δηλαδή 8 μήνες μετά την προσφυγή και μία επένδυση της τάξης των 35 με 40 εκατ. ευρώ μόνο στη φάση της πρώτης γεώτρησης βρίσκεται στον αέρα…

Ο χρόνος εκδίκασης της προσφυγής και της έκδοσης της απόφασης λειτουργεί αποτρεπτικά για τους επενδυτές, σύμφωνα με πηγές της πετρελαϊκής αγοράς.

Η Κρήτη και η ExxonMobil

Αντίστοιχα προβλήματα είχαν αντιμετωπίσει και πριν από δύο χρόνια η τότε κοινοπραξία των TotalEnergies – ExxonMobil – HELLENiQ ENERGY στα δύο πολλά υποσχόμενα σε κοιτάσματα φυσικού αερίου υπεράκτια blocks της Κρήτης.

Το αποτέλεσμα ήταν τον Απρίλιο του 2022 να αποχωρήσει η γαλλική TotalEnergies μη πιστεύοντας στην ταχύτητα απονομής της Δικαιοσύνης, όπως είχε διαπιστώσει άλλωστε και με τις δικαστικές προσφυγές κατά της απόφασης για τις σεισμικές έρευνες.

Η ExxonMobil πήρε πάνω της τις παραχωρήσεις «Δυτικά της Κρήτης» και «Νοτιοδυτικά της Κρήτης» αναλαμβάνοντας ρόλο operator με εταίρο την HELLENiQ ENERGY τις σεισμικές έρευνες.

Οι δύο εταιρείες βρίσκονται στο στάδιο της λήψης επενδυτικής απόφασης για το αν θα διενεργήσουν ή όχι την πρώτη ερευνητική γεώτρηση στην Κρήτη με εκτιμώμενο χρόνο λήψης της απόφασης από 12 έως 18 μήνες.

Πηγές αναφέρουν στον ΟΤ, ότι υπάρχει προβληματισμός στην κοινοπραξία για το ενδεχόμενο δικαστικής προσφυγής όταν κι εφόσον προχωρήσουν στην απόφαση για γεώτρηση.

Ο κ. Κυριάκος Μητσοτάκης

Την άνοιξη του 2022 ο ίδιος ο πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης, λίγο μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και την ενεργειακή κρίση ανακοίνωσε την κυβερνητική απόφαση για την επίσπευση του ερευνητικού προγράμματος στα θαλάσσια blocks της Κρήτης και του Ιονίου Πελάγους καθώς και του χερσαίου στα «Ιωάννινα».

Η Ελληνική Διαχειριστική Εταιρεία Υδρογονανθράκων και Ενεργειακών Πόρων (ΕΔΕΥΕΠ) έτρεξε σε συνεργασία με τις πετρελαϊκές ταχύτατα τις σεισμικές έρευνες.

Όμως, η νέα δικαστική προσφυγή στο χερσαίο μπλοκ στα Ιωάννινα, προβληματίζει. Και κυρίως προβληματίζει ο χρόνος της έκδοσης των αποφάσεων αλλά και η διάρκεια της υπομονής των επενδυτών, όπως τουλάχιστον σημειώνουν στον ΟΤ παράγοντες της πετρελαϊκής αγοράς.

Το «μπλοκ 10»

Πριν από λίγες ημέρες, η κυβέρνηση ανακοίνωσε τη δημιουργία θαλάσσιου πάρκου στην περιοχή του «μπλοκ 10» στο Ιόνιο Πέλαγος στον Κυπαρισσιακό Κόλπο το οποίο έχει μισθωθεί για έρευνες υδρογονανθράκων από την HELLENiQ ENERGY.

Και στο οποίο δαπανήθηκαν μερικά εκατομμύρια ευρώ για σεισμικές έρευνες.

Ουσιαστικά, αν και η κυβέρνηση είχε αποφασίσει την εκμετάλλευση πιθανών κοιτασμάτων υδρογονανθράκων λίγους μήνες μετά υπαναχώρησε και έριξε απαγορευτικό.

Οι αντιδράσεις

Οι πετρελαϊκές που έλαβαν σοβαρά υπόψη τους τις ανακοινώσεις του πρωθυπουργού την άνοιξη του 2022 έρχονται αντιμέτωπες με νέα δεδομένα.

Αυτό τουλάχιστον υποστηρίζουν στον ΟΤ πηγές από το χώρο του upstream.

Και το πλέον ανησυχητικό είναι πώς βλέπουν την πρόκληση νέων εμποδίων και νέων αντιδράσεων.

Σήμερα 29 Απριλίου η «Πανελλαδική συνέλευση για την προστασία της Ελληνικής Τάφρου» με ανακοίνωση της προανήγγειλε ουσιαστικά το μπλοκάρισμα των όποιων ερευνών για υδρογονάνθρακες σε Κρήτη και Ιόνιο Πέλαγος: «Μέσα στην δήθεν προστατευόμενη θαλάσσια περιοχή που προβλέπεται στο Ιόνιο, υπάρχει το λεγόμενο «μπλοκ 10» στον Κυπαρισσιακό κόλπο ήδη παραχωρημένο σε πετρελαϊκές εταιρείες για έρευνα και εξόρυξη υδρογονανθράκων», αναφέρει η οργάνωση και συνεχίζει: «Και πως νοείται προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος όταν στην διπλανή από την εξαγγελθείσα προστατευόμενη περιοχή του Ιονίου, στο μπλοκ Νοτιοδυτικά τη Κρήτης, μέχρι προχθές εξαπολύονταν οι ηχητικές βόμβες των τρισδιάστατων σεισμικών ερευνών που διώχνουν ή και θανατώνουν τα θαλάσσια θηλαστικά, ενώ αν προχωρήσουν σε δοκιμαστικές ή παραγωγικές γεωτρήσεις, αύριο θα γειτνιάζει με μία βιομηχανική θαλάσσια ζώνη γεμάτη πλατφόρμες εξόρυξης, αγωγούς μεταφοράς, πλοία εφοδιασμού και πλοιάρια απορρύπανσης που θα προσπαθούν να μαζέψουν τις αναμενόμενες διαρροές πετρελαιοειδών;»

Και τέλος προαναγγέλλει κινητοποιήσεις πάσας μορφής: «Θα πιέσουμε προς πάσα κατεύθυνση για να γίνει το αυτονόητο και ολόκληρη η Ελληνική Τάφρος να μπει σε καθεστώς απολύτου προστασίας, χωρίς ηχητικές βόμβες, τρυπάνια και πλατφόρμες εξόρυξης, χωρίς σόναρ και στρατιωτικές ασκήσεις, χωρίς την ανεξέλεγκτη κυκλοφορία των πλοίων».

Νέοι εταίροι

Οι προαναφερόμενες εξελίξεις και ιδίως η καθυστέρηση στην απονομή Δικαιοσύνης για επενδυτικές αποφάσεις λέγεται στην αγορά πώς προκαλεί κι άλλα εμπόδια.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι πετρελαϊκές που έχουν αναλάβει τις παραχωρήσεις αναζητούν εταίρους για να επενδύσουν από κοινού και να μοιράσουν το κόστος των ερευνών και γεωτρήσεων.

Ωστόσο, οι χρονοβόρες διαδικασίες τρενάρουν τα όποια deals και επί της ουσίας αποθαρρύνουν τις επενδύσεις, λένε στην αγορά.

Πριν από ένα χρόνο είχε ακουστεί και το όνομα του κολοσσού της Chevron ότι ενδιαφερόταν να εισέλθει σε παραχωρήσεις του Ιονίου.

Όλες οι εξελίξεις γύρω από το ελληνικό upstream δείχνουν να έχουν παγώσει και να μην προχωρά καμία νέα επενδυτική κίνηση.

Πηγή: ot.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή