Ακολουθήστε μας

Οικουμενικό Πατριαρχείο

Ερντογάν και Νταβούτογλου σε ρόλο νέου “Πορθητή”. Ξανακάνουν τζαμί τον ιστορικό ναό της Αγίας Σοφίας Νίκαιας της Βιθυνίας

Δημοσιεύτηκε

στις

του Σάββα Καλεντερίδη
Στην τουρκική ιστορική και πολιτική ορολογία υπάρχει μια
λέξη, που φαίνεται ότι αποκτά και πάλι ιδιαίτερη βαρύτητα τώρα που το πολιτικό
Ισλάμ προσπαθεί να αναβιώσει το οθωμανικό πνεύμα με όρους 21ου
αιώνα.
Διαβάζουμε ότι ο Νταβούτογλου, σε ομιλία που έκανε στη
συγκέντρωση της Νομαρχιακής Επιτροπής του ΑΚΡ στην Καισάρεια, τις 21 Ιανουαρίου
2012, μεταξύ άλλων είπε και τα εξής:

Κουβαλάμε μια πολύ μεγάλη
ιστορική ευθύνη στις πλάτες μας. Το περασμένο έτος, όταν εκδηλώθηκε η
Επανάσταση των Γιασεμιών στην Τυνησία, νοιώσαμε ότι είμαστε αντιμέτωποι με μια
μεγάλη πρόκληση. Το 1911 ήταν η χρονιά που αποχώρησαν οριστικά τα τουρκικά
στρατεύματα από τη Λιβύη και το 2011 ήταν η χρονιά που θα έπρεπε να κερδίσουμε
το στοίχημα αν θα επιβιώσουμε ή όχι στη Λιβύη. Αυτό το στοίχημα που δώσαμε πέρυσι
το νοιώσαμε κάθε στιγμή μέσα μας. Το 1912 ήταν η χρονιά που μετά τον Βαλκανικό
Πόλεμο δημιουργήθηκαν ατέλειωτα καραβάνια προσφύγων προς την Τουρκία, η χρονιά
που χάσαμε τα Βαλκάνια. Έναν αιώνα μετά, το 2012, κάποιες από τις πληγές
εκείνες δεν έχουν κλείσει. Το 1914 ήταν η χρονιά που μπήκαμε στον Πρώτο
Παγκόσμιο Πόλεμο. Πλησιάζουμε στο 2014, μια χρονιά που οι χώρες της Μέσης
Ανατολής έχουν και πάλι μεγάλες προσδοκίες από την Τουρκία, που το όνομα του πρωθυπουργού
Ερντογάν όπου ακούγεται δημιουργεί μεγάλο ενθουσιασμό, πλησιάζει μια περίοδος
που η τουρκική σημαία εκεί που κυματίζει δημιουργεί κύματα προσδοκιών. Το 1915 ήταν
ο Πόλεμος των Δαρδανελίων /Τσανάκκαλε. Τώρα, η Γαλλία προσπαθεί να ρίξει λάσπη
και να κηλιδώσει την ιστορία μας. Ό,τι χάσαμε από το 1911 μέχρι το 1923, από
όποια εδάφη υποχωρήσαμε, την περίοδο από το 2011 μέχρι το 1923 στα εδάφη αυτά
θα ξαναβρεθούμε και πάλι με τους αδελφούς μας.

Ανασύραμε την ομιλία αυτή για να δώσουμε τη δυνατότητα στους
αναγνώστες μας να αντιληφθούν καλύτερα ένα γεγονός που είναι σε εξέλιξη στη
Νίκαια της Βιθυνίας, Ιζνίκ κατά τους Τούρκους, από το ελληνικόν Εις Νίκαιαν,
όπως Ισταμπούλ από το Εις την Πόλην, Ιζμίρ από το Εις Σμύρνην, Ιστάνκιοϊ από το
Εις την Κω κ.λπ.
Στη Νίκαια της Βιθυνίας, όπου πραγματοποιήθηκε η Α΄
Οικουμενική Σύνοδος, υπάρχει ο ιερός ναός της Αγίας Σοφίας, στον οποίο έγινε η Ζ’ Οικουμενική Σύνοδος και τον οποίο μετέτρεψε
σε ισλαμικό τέμενος ο Ορχάν Γκαζί, όταν κατέλαβε την ιστορική πόλη, το 1331
.
Οι Τούρκοι, όταν ασπάστηκαν το Ισλάμ, ενσωμάτωσαν τη λογική
του Ιερού Πολέμου (Τζιχάντ) και της Εκπόρθησης (Φετίχ). Στα πλαίσια της λογικής
αυτής, ο κάθε Τούρκος, από τον απλό στρατιώτη μέχρι το σουλτάνο, είχε ιερή
υποχρέωση να εκπορθήσει όσο το δυνατόν περισσότερες πόλεις και περιοχές “απίστων”
και να επεκτείνει τη νέα θρησκεία, το Ισλάμ, “λυτρώνοντας τους απίστους από το καθεστώς άγνοιας και σκοταδισμού που βιώνουν“!!!
Έτσι μετατράπηκε σε τζαμί και η Αγία Σοφία της Νίκαιας, το
1331, στα πλαίσια της λογικής των κατακτητών, που αντί να χτίζουν δικούς τους
λατρευτικούς χώρους, χρησιμοποιούσαν χριστιανικούς, για να υπάρχει ες αεί η
αίσθηση της βάρβαρης υποδούλωσης στους ατυχείς ραγιάδες
.
Η Αγία Σοφία, με την αποχώρηση των ελληνικών στρατευμάτων
από την περιοχή έπαψε να λειτουργεί ως τζαμί, το 1922, παρέμενε κλειστή, για να
χαρακτηριστεί αργότερα ως Μουσείο από τις αρμόδιες τουρκικές αρχές.
Το 2007 άρχισαν οι εργασίες αναστήλωσης του μνημείου, για
την ποιότητα και των ακρίβεια των οποίων αντέδρασαν σφοδρά με ανακοίνωση που
είχε τίτλο «Η καταστροφή μιας πρωτεύουσας» (η Νίκαια ήταν η πρωτεύουσα της
Βυζαντινής Αυτοκρατορίας μετά την Άλωσης της Πόλης από τους Σταυροφόρους, το
1204), οι υπεύθυνοι του Προγράμματος Αρχαιολογικών Χώρων Τουρκίας.
Το 2011 η Γενική Διεύθυνση Ιδρυμάτων της Τουρκίας, μετά από
αίτημα της πανίσχυρης Διεύθυνσης Θρησκευτικών Υποθέσεων, αποφάσισε να επιτρέψει
την προσευχή, κατά τη διάρκεια του Μπαϊραμιού, ενώ φέτος, με την ευκαιρία της
συμπλήρωσης ενενήντα χρόνων, τοποθετήθηκε μόνιμος ιμάμης στην Αγία Σοφία, η
οποία από τούδε και στο εξής θα λειτουργεί κανονικά ως τζαμί. Μάλιστα φέτος,
κατά τη διάρκεια του Μπαϊραμιού, που αρχίζει σε λίγες ημέρες, αναμένεται να
δοθεί πανηγυρικός χαρακτήρας στις θρησκευτικές τελετές που θα γίνονται στον
ιστορικό χώρο της Αγίας Σοφίας.
Παρουσιάσαμε μέρος της ομιλίας του υπουργού εξωτερικών της
Τουρκίας Αχμέτ Νταβούτογλου και το χαρακτηριστικό παράδειγμα της Αγίας Σοφίας
της Νίκαιας, για να δείξουμε ότι τελικά η Τουρκία, ενώ αναπτύσσεται και
προοδεύει οικονομικά, ακολουθεί αντιστρόφως ανάλογη πορεία σε πολιτικό επίπεδο.

Έτσι, αντί να απαλλαγεί από το θρησκευτικό φανατισμό και από τις βάρβαρες
ιδεολογίες και πρακτικές του παρελθόντος, όπως για παράδειγμα η λογική των
εκπορθήσεων και του ιερού ισλαμικού πολέμου, εκμεταλλευόμενη την αστάθεια που
επικρατεί στην περιοχή και στη χώρα μας και την εύνοια των ΗΠΑ και του ΝΑΤΟ,
προσπαθεί να εφαρμόσει μεθοδικά την αναθεωρητική πολιτική του νεοοθωμανισμού,
με ό,τι αυτό σημαίνει για την πολύπαθη περιοχή μας
.
Εκτός από την Κύπρο, όπου συνεχίζεται η βάρβαρη κατοχή του
37%, και τη Συρία, όπου εσχάτως ο Ερντογάν και ο Νταβούτογλου έχουν
αλλεπάλληλες νεοοθωμανικές ονειρώξεις, χειροπιαστά δείγματα της τουρκικής
αναθεωρητικής πολιτικής στη λογική της παρατιθένενης ομιλίας του Τούρκου
υπουργού εξωτερικών είναι η εξοφθάλμως παράνομη δράση του τουρκικού προξενείου
στην ελληνική Θράκη, όπου επιχειρείται ο τουρκοϊσλαμικός εκφασισμός των Ελλήνων
μουσουλμάνων
. Κλείνοντας, σημειώνουμε ότι η πολιτική αυτή της Άγκυρας, που
συνεχίζει να ασκεί κεκαλυμμένες πιέσεις στο Οικουμενικό Πατριαρχείο και, εκτός
από την Αθήνα, συνεχίζει να εμπαίζει και την Ουάσιγκτον στο θέμα της Θεολογικής
Σχολής της Χάλκης, έχει επεκταθεί εσχάτως στη Ρόδο και στην Κω, όπου
επιχειρείται ο εκφασισμός των μέχρι σήμερα φιλήσυχων μουσουλμάνων των δυο αυτών
νησιών
.
Ελπίζουμε η νέα κυβέρνηση να βρει τον τρόπο να θέσει τέλος στον
επιχειρούμενο θρησκευτικό σκοταδισμό και στην αποσταθεροποιητική πολιτική της
γείτονος, πριν είναι πολύ αργά για την πατρίδα μας.
Κυριακάτικη Δημοκρατία

Video

Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος: Το μέλλον της Ίμβρου εξαρτάται από αυτούς που διασώζουν στην καρδιά τους το πνεύμα της

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Με τον τίτλο «Ίμβρος και Τένεδος Νόστος και Προοπτική» ξεκίνησε το πανηγυρικό συνέδριο στο Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού.

Κεντρικός ομιλητής είναι ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος, ενώ το παρών στο συνέδριο έδωσε και η Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου.

Η Ίμβρος και η Τένεδος είναι δύο νησιά άρρηκτα συνδεδεμένα με τις πιο τραγικές σελίδες της ιστορίας. Τα τελευταία όμως χρόνια συντελέστηκε ένα θαύμα στην Ίμβρο. Γύρισαν οι κάτοικοί του και άνοιξαν τα σχολεία σε όλες τις βαθμίδες.

Στην εναρκτήρια ομιλία του, ο κ. Βαρθολομαίος αναφέρθηκε στις προοπτικές που υπάρχουν για να υπάρξει βιώσιμο μέλλον στο νησί. Ο κ. Βαρθολομαίος έκανε μια ιστορική αναδρομή στο 1964, τότε που τέθηκε σε εφαρμογή το σχέδιο διάλυσης του ντόπιου ελληνικού πληθυσμού της Ίμβρου και αναφέρθηκε στη συνέχεια στις εξελίξεις τα τελευταία χρόνια με τις οποίες γνώρισε άνθηση ο εκεί ελληνικός πληθυσμός.

Όπως είπε, τίποτα δεν είναι δυνατόν να γίνει χωρίς τη στήριξη των δύο κρατών, δηλαδή της Ελλάδας και της Τουρκίας, τονίζοντας βεβαίως ότι η βελτίωση των ελληνοτουρκικών σχέσεων προσφέρει μια καλή βάση για να βελτιωθούν οι συνθήκες για τους κατοίκους.

Όπως είπε, η διατήρηση της πολιτισμικής ταυτότητας των κατοίκων και του νησιού είναι πολύ σημαντικό για το μέλλον του νησιού, ενώ αναφέρθηκε και στην προσφορά των επιχειρηματιών, των διανοουμένων στην προσπάθεια αυτή για να μπορεί να υπάρξει ένα βιώσιμο μέλλον για τους κατοίκους που επιστρέφουν στο νησί.

«Τίποτα δεν είναι δυνατόν να ορθοποδήσει για την Ομογένεια στα δύο νησιά χωρίς στήριξη εκ μέρους των κρατικών αρχών. Το ίδιο το κράτος, το οποίο εφήρμοσε το εξοντωτικό πρόγραμμα διάλυσης, καλείται να βοηθήσει για να αποκατασταθεί το δίκαιο. Δεν πρέπει να αλλοιωθεί ή να χαθεί το πνεύμα της Ίμβρου στη διαδικασία προσαρμογής στις εξωτερικές απαιτήσεις. Το μέλλον της Ίμβρου εξαρτάται από αυτούς που διασώζουν μέσα στην καρδιά τους αυτό το πνεύμα ως αξιακό, προικισμένο ως πολιτισμό, ως πυξίδα για το παρόν και το μέλλον», ανέφερε μεταξύ άλλων ο κ. Βαρθολομαίος.

Συνέχεια ανάγνωσης

Οικουμενικό Πατριαρχείο

Νέος Άγιος της Ορθόδοξης Εκκλησίας ο ιερομόναχος Χριστόφορος

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Αγιος της Ορθόδοξης Εκκλησίας κυρήχθηκε ο ιερομόναχος Χριστοφόρος Παπουλάκος, με απόφαση της Ιερά Συνόδου του Οικουμενικού Πατριαρχείου  μετά από εισήγηση της Εκκλησίας της Ελλάδος περί κατατάξεώς του, στο αγιολόγιο της Εκκλησίας   Η μνήμη του θα τιμάται στις 18 Ιανουαρίου, ημέρα της οσιακής κοιμήσεώς του.

Ο Όσιος Χριστοφόρος Παναγιωτόπουλος γεννήθηκε το 1770 στο χωριό ‘Αρμπουνας της επαρχίας Καλαβρύτων του Νομού Αχαΐας και αρχικά εργαζόταν ως κρεοπώλης. Όταν πήρε την απόφαση να ακολουθήσει τον μοναχικό βίο αρχικά μόνασε στη Μονή του Μεγάλου Σπηλαίου, ενώ αργότερα ασκήτεψε σε καλύβι κοντά στο χωριό του. Έμεινε στην απομόνωση για περίπου 20 χρόνια, κατά τη διάρκεια των οποίων έμαθε γραφή και ανάγνωση. ΣΕ ΗΛΙΚΙΑ 80 ΕΤΩΝ ΠΗΡΕ ΤΗΝ ΑΠΟΦΑΣΗ ΝΑ ΚΗΡΥΞΕΙ.

Τα κηρύγματά του

Η φήμη του διαδόθηκε γρήγορα, αφού είχε τον δικό του μοναδικό τρόπο να συνεπαίρνει το κοινό. Κυρίως κήρυττε ΕΝΑΝΤΙΟΝ της ΜΟΙΧΕΙΑΣ και της ΚΛΟΠΗΣ και ΥΠΕΡ της ΠΡΟΣΕΥΧΗΣ. Μέσα από τα κηρύγματά του καυτηρίαζε την πολιτική της Βαυαρικής διακυβέρνησης στη χώρα και τη συγκατάβαση σε αυτήν της Συνόδου της Εκκλησίας.

Παραπέμφθηκε ενώπιον του Επισκόπου Καλαβρύτων, ο οποίος τον επέπληξε και του ζήτησε να περιορίσει τα κηρύγματά του.

Έξι μήνες αργότερα ο «Παπουλάκος» ξεκίνησε περιοδεία στη νότια Πελοπόννησο, συγκεντρώνοντας χιλιάδες κόσμο στο πέρασμά του. Ύστερα από πιέσεις, ο Βασιλιάς Όθων υπέγραψε διάταγμα για τον περιορισμό του «Παπουλάκου» σε μοναστήρι. Ο «Παπουλάκος» κατέφυγε στη Μάνη για να σωθεί. Η αντίδραση της κυβέρνησης ήταν να στείλει άμεσα τον στρατηγό Γενναίο Κολοκοτρώνη με επιτελείο αξιωματικών για να τον συλλάβουν, αλλά Ο ΣΤΡΑΤΟΣ ΒΡΕΘΗΚΕ ΠΕΡΙΚΥΚΛΩΜΕΝΟΣ ΑΠΟ 2000 ΜΑΝΙΑΤΕΣ.

Στις 21 Ιουνίου 1852 συνελήφθη από τον στρατό, και μεταφέρθηκε στις φυλακές του Ρίου, όπου έμεινε δύο χρόνια στην απομόνωση. Επρόκειτο να δικαστεί από το κακουργιοδικείο Αθηνών ως ΣΤΑΣΙΑΣΤΗΣ, όμως τα γεγονότα του Κριμαϊκού πολέμου υποχρέωσαν τον Όθωνα να του δώσει αμνηστία, αλλά εξορίστηκε στη Μονή Παναχράντου της ‘Ανδρου, όπου εκοιμήθη και ετάφη το 1861.

ΠΗΓΗ: Ναυτεμπορική

Συνέχεια ανάγνωσης

Οικουμενικό Πατριαρχείο

Συνάντηση Νταβούτογλου με Βαρθολομαίο στο χωριό του Πατριάρχη στην Ίμβρο!

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

H Α. Θ. Παναγιότης ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος, ο οποίος ευρίσκεται στην ιδιαίτερη πατρίδα του Ίμβρο, δέχθηκε σήμερα, Σάββατο, 17 Αυγούστου 2024, στην κατοικία του, τον Εξοχ. κ. Ahmet Davutoğlu, πρώην Πρωθυπουργό της Τουρκικής Δημοκρατίας και ιδρυτή και Αρχηγό του κόμματος “Gelecek”. Ο Εξοχώτατος εξέφρασε την επιθυμία να επισκεφθεί τον Παναγιώτατο, μαζί με την θυγατέρα του και συνεργάτες του.

 

Ο Πατριάρχης παρέθεσε πρόγευμα προς τιμήν του Εξοχ. κ. Ahmet Davutoğlu  και της συνοδείας του, κατά τη διάρκεια του οποίου είχαν εγκάρδια συζήτηση για επίκαιρα θέματα. Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στα ζητήματα που απασχολούν το Οικουμενικό Πατριαρχείο, όπως αυτό της επαναλειτουργίας της Ιεράς Θεολογικής Σχολής της Χάλκης, ενώ μίλησαν και για την πορεία των ελληνοτουρκικών σχέσεων. Ο πρώην Πρωθυπουργός θυμήθηκε και τις επισκέψεις που πραγματοποίησε, ως Υπουργός Εξωτερικών της Τουρκίας, στην Έδρα του Οικουμενικού Πατριαρχείου, το 2012, και στον Σύλλογο Ιμβρίων Αθηνών, το 2013. Στο τέλος, αντήλλαξαν βιβλία και άλλα αναμνηστικά δώρα.  

Στο πρόγευμα παρεκάθησε και ο Σεβ. Μητροπολίτης Ίμβρου και Τενέδου κ. Κύριλλος, ο οποίος νωρίτερα υπεδέχθη τον υψηλό επισκέπτη στην κεντρική πλατεία του χωριού των Αγίων Θεοδώρων.

Στη συνέχεια, όλοι μαζί, διερχόμενοι πεζή τους δρόμους των Αγίων Θεοδώρων, επισκέφθηκαν το μικρό Μουσείο, που είναι αφιερωμένο στη ζωή και τη διακονία του Πατριάρχου, ο οποίος και ξενάγησε τον πρώην Πρωθυπουργό. Στο βιβλίο των επισκεπτών του Μουσείου, ο κ.Davutoğlu έγραψε ότι θεωρεί τιμή του το ότι επισκέφθηκε τον Πατριάρχη και θυμήθηκαν μαζί παλαιότερες συναντήσεις τους. Ακόμα, τον ευχαρίστησε για την φιλοξενία του και, μεταξύ άλλων, ευχήθηκε οι διάφορες θρησκευτικές παραδόσεις στην Χώρα να ζουν αρμονικά, μέσα σε ατμόσφαιρα αμοιβαίας κατανόησης. Στη συνέχεια επισκέφθηκαν το Καφενείο-Κουρείο του αειμνήστου πατέρα του Παναγιωτάτου, καθώς και ένα ακόμα γειτονικό καφενείο.

_________

Φωτό: Νίκος Παπαχρήστου

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή