Ακολουθήστε μας

Οικουμενικό Πατριαρχείο

Σουμελιώτικος Δεκαπενταύγουστος και υπόκωφα συμπλέγματα ενοχής

Δημοσιεύτηκε

στις

ΘΑΝΑΣΗΣ ΤΣΩΚΟΣ 

(φωτογραφία αρχείου – 2008)

Μοιραία, πήραμε τον δρόμο της επιστροφής. Η Θεία Πατριαρχική
Λειτουργία έφθασε στο τέλος της. Τα δάκρυα της Παναγίας της
Σουμελιώτισσας, που για τέταρτη συνεχή χρονιά μετά από ογδόντα οκτώ
χρόνια θρήνου και σιωπής, υποδέχεται τα παιδιά Της, σταμάτησαν, έστω και
για λίγο.

Το παλλάδιον της Θεομητορικής ευλάβειας του Πόντου, από χώρος
θρησκευτικής λατρείας, τόπος συναπαντήματος της ιστορίας, της πίστης,
του μύθου, του θρύλου και του πνεύματος, μετατρέπεται ξανά, γι’ αυτούς,
αμέσως, σε ατραξιόν για τουρίστες. Εξάλλου, είναι το μόνο «αξιοθέατο»
της περιοχής… Βυθισμένο μέσα στις κατωφέρειες του όρους Μελά, στα βουνά
της Ματσούκας, βαθιά στη δασωμένη καταπράσινη κοιλάδα του Πυξίτη
ποταμού, μέσα σε ένα μοναδικό τοπίο απαράμιλλης ομορφιάς και κάλλους.

Στα βουνά αυτά βρήκε στέγη, για χρόνια, το ποντιακό αντάρτικο.
Ένα ιδιότυπο αντάρτικο σωτηρίας, αφού οι άντρες που το συναποτελούσαν,
αναγκάζονται να βγουν στα βουνά και να οργανωθούν σε ένοπλες ομάδες, ως
έσχατη μορφή αντίστασης στους διωγμούς και τις κακουχίες των Νεοτούρκων,
των Τσετών και του εγκληματία Τοπάλ Οσμάν. Τα «αμελέ ταμπουρού»,
στρατόπεδα καταναγκαστικής εργασίας και θανάτου, με εμπνευστή τον
Γερμανό στρατηγό Λίμαν Φον Σάντερς, τις εκτοπίσεις και τα «εν ροή
Άουσβιτς», που αφάνισαν μεγάλο μέρος του χριστιανικού πληθυσμού της
περιοχής. Η γενοκτονία των 356.000 Ποντίων αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι
της Μικρασιατικής Καταστροφής. Παράγωγο της οποίας υπήρξε και η
εγκατάσταση εκατοντάδων Μικρασιατών και στην Κύπρο.

Συντονισμένα και σε συνεργασία με τη ρωσική κυβέρνηση, άλλες
κυβερνήσεις, και την Ευρωπαϊκή Ένωση, θα πρέπει να προτάξουμε το αίτημα
για επαναλειτουργία της Ιεράς Σταυροπηγιακής Μονής της Παναγίας Σουμελά
στον Πόντο, της Ιεράς Μονής του Αγίου Ιωάννη του Βαζελώνα (270 μ.χ.) και
της Ιεράς Μονής του Αγίου Ιωάννη του Περιστεριώτα (752 μ.χ.), λαμπρών
δειγμάτων χριστιανικής ευσέβειας και μοναχισμού. Η Τουρκία, δεν έχει να
φοβηθεί τίποτα από την επαναλειτουργία των Μονών αυτών. Τουναντίον, η
κίνησή της αυτή θα αποδείξει, έμπρακτα, τη βούλησή της για ένταξη στην
Ευρωπαϊκή Ένωση. Ο θρησκευτικός φανατισμός και ο εθνικός σοβινισμός δεν
έχουν θέση σε δημοκρατικές κοινωνίες όπως η ίδια η Τουρκία θέλει να
θεωρείται. Η απόφασή της να επαναλειτουργήσουν οι τρεις αυτές μονές,
ίσως δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για την αναγνώριση και της
γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου και των Αρμενίων στα 1915-1917.

Όπως εύστοχα αναφέρει ο καθηγητής Κώστας Φωτιάδης, «η Τουρκία θα
πρέπει να ζητήσει συγγνώμη για τις γενοκτονίες που διέπραξε και να δώσει
εγγυήσεις στην ανθρωπότητα και τον εαυτό της, ότι δεν θα τις
επαναλάβει. Μόνο έτσι θα απελευθερώσει την ψυχή και τη συνείδηση των
νέων τουρκικών γενεών, από τα υπόκωφα συμπλέγματα ενοχής που την
κατατρέχουν και την εμποδίζουν να αφομοιώσει ουσιαστικά τις μεγάλες
αξίες του ευρωπαϊκού πολιτισμού. Το αίτημα των Ποντίων για την
αναγνώριση της γενοκτονίας εμπεριέχει μια δυναμική, ένα μήνυμα λύτρωσης
προς την ίδια την τουρκική κοινωνία».

Το τουρκικό αλλά και το ελληνικό κράτος, θα πρέπει να αντιληφθούν
ότι με τη συμφωνία της Λωζάννης του 1923, δεν σηματοδοτήθηκε το τέλος
του Ελληνισμού και του Χριστιανισμού στην Ποντιακή γη. Το ζήτημα των
χιλιάδων κρυπτοχριστιανών, αυτών που διάλεξαν τον ενδιάμεσο δρόμο της
πίστης, για να αποφύγουν τις διώξεις και τους σφαγιασμούς, είναι
υπαρκτό. Στον Πόντο, σήμερα, ζουν άνθρωποι με δική τους πολιτιστική και
εθνική ταυτότητα. Μιλούν τη δική τους γλώσσα, χορεύουν τους δικούς τους
χορούς και διατηρούν πανάρχαια, δικά τους ήθη και έθιμα, άλλα από τα
τουρκικά. Κάτι που πρέπει να γίνει από όλους σεβαστό, μέσα από την
αναγνώριση των πολιτιστικών αυτών δικαιωμάτων. Δεν νοείται στις μέρες
μας, να μην υπάρχει για το τουρκικό κράτος, ποντιακή γλώσσα.

Επιστρέφοντας στα ίδια, ευχόμαστε και ελπίζουμε ότι και του
χρόνου, η Θεία Χάρη Της, θα μας βοηθήσει να σμίξουμε ξανά, όλοι μαζί,
για να γιορτάσουμε το Πάσχα του Αυγούστου, τον Σουμελιώτικο
Δεκαπενταύγουστο.

ΘΑΝΑΣΗΣ ΤΣΩΚΟΣ
Μέλος του Πολιτικού Γραφείου του Δημοκρατικού Συναγερμού 

σημερινή 

Video

Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος: Το μέλλον της Ίμβρου εξαρτάται από αυτούς που διασώζουν στην καρδιά τους το πνεύμα της

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Με τον τίτλο «Ίμβρος και Τένεδος Νόστος και Προοπτική» ξεκίνησε το πανηγυρικό συνέδριο στο Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού.

Κεντρικός ομιλητής είναι ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος, ενώ το παρών στο συνέδριο έδωσε και η Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου.

Η Ίμβρος και η Τένεδος είναι δύο νησιά άρρηκτα συνδεδεμένα με τις πιο τραγικές σελίδες της ιστορίας. Τα τελευταία όμως χρόνια συντελέστηκε ένα θαύμα στην Ίμβρο. Γύρισαν οι κάτοικοί του και άνοιξαν τα σχολεία σε όλες τις βαθμίδες.

Στην εναρκτήρια ομιλία του, ο κ. Βαρθολομαίος αναφέρθηκε στις προοπτικές που υπάρχουν για να υπάρξει βιώσιμο μέλλον στο νησί. Ο κ. Βαρθολομαίος έκανε μια ιστορική αναδρομή στο 1964, τότε που τέθηκε σε εφαρμογή το σχέδιο διάλυσης του ντόπιου ελληνικού πληθυσμού της Ίμβρου και αναφέρθηκε στη συνέχεια στις εξελίξεις τα τελευταία χρόνια με τις οποίες γνώρισε άνθηση ο εκεί ελληνικός πληθυσμός.

Όπως είπε, τίποτα δεν είναι δυνατόν να γίνει χωρίς τη στήριξη των δύο κρατών, δηλαδή της Ελλάδας και της Τουρκίας, τονίζοντας βεβαίως ότι η βελτίωση των ελληνοτουρκικών σχέσεων προσφέρει μια καλή βάση για να βελτιωθούν οι συνθήκες για τους κατοίκους.

Όπως είπε, η διατήρηση της πολιτισμικής ταυτότητας των κατοίκων και του νησιού είναι πολύ σημαντικό για το μέλλον του νησιού, ενώ αναφέρθηκε και στην προσφορά των επιχειρηματιών, των διανοουμένων στην προσπάθεια αυτή για να μπορεί να υπάρξει ένα βιώσιμο μέλλον για τους κατοίκους που επιστρέφουν στο νησί.

«Τίποτα δεν είναι δυνατόν να ορθοποδήσει για την Ομογένεια στα δύο νησιά χωρίς στήριξη εκ μέρους των κρατικών αρχών. Το ίδιο το κράτος, το οποίο εφήρμοσε το εξοντωτικό πρόγραμμα διάλυσης, καλείται να βοηθήσει για να αποκατασταθεί το δίκαιο. Δεν πρέπει να αλλοιωθεί ή να χαθεί το πνεύμα της Ίμβρου στη διαδικασία προσαρμογής στις εξωτερικές απαιτήσεις. Το μέλλον της Ίμβρου εξαρτάται από αυτούς που διασώζουν μέσα στην καρδιά τους αυτό το πνεύμα ως αξιακό, προικισμένο ως πολιτισμό, ως πυξίδα για το παρόν και το μέλλον», ανέφερε μεταξύ άλλων ο κ. Βαρθολομαίος.

Συνέχεια ανάγνωσης

Οικουμενικό Πατριαρχείο

Νέος Άγιος της Ορθόδοξης Εκκλησίας ο ιερομόναχος Χριστόφορος

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Αγιος της Ορθόδοξης Εκκλησίας κυρήχθηκε ο ιερομόναχος Χριστοφόρος Παπουλάκος, με απόφαση της Ιερά Συνόδου του Οικουμενικού Πατριαρχείου  μετά από εισήγηση της Εκκλησίας της Ελλάδος περί κατατάξεώς του, στο αγιολόγιο της Εκκλησίας   Η μνήμη του θα τιμάται στις 18 Ιανουαρίου, ημέρα της οσιακής κοιμήσεώς του.

Ο Όσιος Χριστοφόρος Παναγιωτόπουλος γεννήθηκε το 1770 στο χωριό ‘Αρμπουνας της επαρχίας Καλαβρύτων του Νομού Αχαΐας και αρχικά εργαζόταν ως κρεοπώλης. Όταν πήρε την απόφαση να ακολουθήσει τον μοναχικό βίο αρχικά μόνασε στη Μονή του Μεγάλου Σπηλαίου, ενώ αργότερα ασκήτεψε σε καλύβι κοντά στο χωριό του. Έμεινε στην απομόνωση για περίπου 20 χρόνια, κατά τη διάρκεια των οποίων έμαθε γραφή και ανάγνωση. ΣΕ ΗΛΙΚΙΑ 80 ΕΤΩΝ ΠΗΡΕ ΤΗΝ ΑΠΟΦΑΣΗ ΝΑ ΚΗΡΥΞΕΙ.

Τα κηρύγματά του

Η φήμη του διαδόθηκε γρήγορα, αφού είχε τον δικό του μοναδικό τρόπο να συνεπαίρνει το κοινό. Κυρίως κήρυττε ΕΝΑΝΤΙΟΝ της ΜΟΙΧΕΙΑΣ και της ΚΛΟΠΗΣ και ΥΠΕΡ της ΠΡΟΣΕΥΧΗΣ. Μέσα από τα κηρύγματά του καυτηρίαζε την πολιτική της Βαυαρικής διακυβέρνησης στη χώρα και τη συγκατάβαση σε αυτήν της Συνόδου της Εκκλησίας.

Παραπέμφθηκε ενώπιον του Επισκόπου Καλαβρύτων, ο οποίος τον επέπληξε και του ζήτησε να περιορίσει τα κηρύγματά του.

Έξι μήνες αργότερα ο «Παπουλάκος» ξεκίνησε περιοδεία στη νότια Πελοπόννησο, συγκεντρώνοντας χιλιάδες κόσμο στο πέρασμά του. Ύστερα από πιέσεις, ο Βασιλιάς Όθων υπέγραψε διάταγμα για τον περιορισμό του «Παπουλάκου» σε μοναστήρι. Ο «Παπουλάκος» κατέφυγε στη Μάνη για να σωθεί. Η αντίδραση της κυβέρνησης ήταν να στείλει άμεσα τον στρατηγό Γενναίο Κολοκοτρώνη με επιτελείο αξιωματικών για να τον συλλάβουν, αλλά Ο ΣΤΡΑΤΟΣ ΒΡΕΘΗΚΕ ΠΕΡΙΚΥΚΛΩΜΕΝΟΣ ΑΠΟ 2000 ΜΑΝΙΑΤΕΣ.

Στις 21 Ιουνίου 1852 συνελήφθη από τον στρατό, και μεταφέρθηκε στις φυλακές του Ρίου, όπου έμεινε δύο χρόνια στην απομόνωση. Επρόκειτο να δικαστεί από το κακουργιοδικείο Αθηνών ως ΣΤΑΣΙΑΣΤΗΣ, όμως τα γεγονότα του Κριμαϊκού πολέμου υποχρέωσαν τον Όθωνα να του δώσει αμνηστία, αλλά εξορίστηκε στη Μονή Παναχράντου της ‘Ανδρου, όπου εκοιμήθη και ετάφη το 1861.

ΠΗΓΗ: Ναυτεμπορική

Συνέχεια ανάγνωσης

Οικουμενικό Πατριαρχείο

Συνάντηση Νταβούτογλου με Βαρθολομαίο στο χωριό του Πατριάρχη στην Ίμβρο!

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

H Α. Θ. Παναγιότης ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος, ο οποίος ευρίσκεται στην ιδιαίτερη πατρίδα του Ίμβρο, δέχθηκε σήμερα, Σάββατο, 17 Αυγούστου 2024, στην κατοικία του, τον Εξοχ. κ. Ahmet Davutoğlu, πρώην Πρωθυπουργό της Τουρκικής Δημοκρατίας και ιδρυτή και Αρχηγό του κόμματος “Gelecek”. Ο Εξοχώτατος εξέφρασε την επιθυμία να επισκεφθεί τον Παναγιώτατο, μαζί με την θυγατέρα του και συνεργάτες του.

 

Ο Πατριάρχης παρέθεσε πρόγευμα προς τιμήν του Εξοχ. κ. Ahmet Davutoğlu  και της συνοδείας του, κατά τη διάρκεια του οποίου είχαν εγκάρδια συζήτηση για επίκαιρα θέματα. Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στα ζητήματα που απασχολούν το Οικουμενικό Πατριαρχείο, όπως αυτό της επαναλειτουργίας της Ιεράς Θεολογικής Σχολής της Χάλκης, ενώ μίλησαν και για την πορεία των ελληνοτουρκικών σχέσεων. Ο πρώην Πρωθυπουργός θυμήθηκε και τις επισκέψεις που πραγματοποίησε, ως Υπουργός Εξωτερικών της Τουρκίας, στην Έδρα του Οικουμενικού Πατριαρχείου, το 2012, και στον Σύλλογο Ιμβρίων Αθηνών, το 2013. Στο τέλος, αντήλλαξαν βιβλία και άλλα αναμνηστικά δώρα.  

Στο πρόγευμα παρεκάθησε και ο Σεβ. Μητροπολίτης Ίμβρου και Τενέδου κ. Κύριλλος, ο οποίος νωρίτερα υπεδέχθη τον υψηλό επισκέπτη στην κεντρική πλατεία του χωριού των Αγίων Θεοδώρων.

Στη συνέχεια, όλοι μαζί, διερχόμενοι πεζή τους δρόμους των Αγίων Θεοδώρων, επισκέφθηκαν το μικρό Μουσείο, που είναι αφιερωμένο στη ζωή και τη διακονία του Πατριάρχου, ο οποίος και ξενάγησε τον πρώην Πρωθυπουργό. Στο βιβλίο των επισκεπτών του Μουσείου, ο κ.Davutoğlu έγραψε ότι θεωρεί τιμή του το ότι επισκέφθηκε τον Πατριάρχη και θυμήθηκαν μαζί παλαιότερες συναντήσεις τους. Ακόμα, τον ευχαρίστησε για την φιλοξενία του και, μεταξύ άλλων, ευχήθηκε οι διάφορες θρησκευτικές παραδόσεις στην Χώρα να ζουν αρμονικά, μέσα σε ατμόσφαιρα αμοιβαίας κατανόησης. Στη συνέχεια επισκέφθηκαν το Καφενείο-Κουρείο του αειμνήστου πατέρα του Παναγιωτάτου, καθώς και ένα ακόμα γειτονικό καφενείο.

_________

Φωτό: Νίκος Παπαχρήστου

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή