Ακολουθήστε μας

Ενεργειακά-Αγωγοί

Mάχη Ελλάδας – Τουρκίας για το φυσικό αέριο του Ισραήλ

Δημοσιεύτηκε

στις

Της Μανταλένας Πίου
ΑΓΩΓΟΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ ΣΤΗ ΔΥΤΙΚΗ ΕΥΡΩΠΗ

Mάχη Ελλάδας - Τουρκίας για το φυσικό αέριο του Ισραήλ

Το γιγάντιο κοίτασμα του Ισραήλ και οι προοπτικές που διανοίγονται για
τη μεταφορά του φυσικού αερίου στις ευρωπαϊκές αγορές αλλάζουν τα
γεωπολιτικά δεδομένα στην Ανατολική Μεσόγειο.

Η Ελλάδα επιδιώκει να
αναδειχθεί στον νέο ευρωπαϊκό διάδρομο μεταφοράς, με έναν αγωγό από το
Ισραήλ και την Κύπρο έως την Κρήτη και την ηπειρωτική χώρα, απ’ όπου
μέσω του ΤΑΡ και του ελληνο-βουλγαρικού αγωγού το αέριο θα κατευθύνεται
στην Ευρώπη. Ανάλογο πρότζεκτ προτείνει και η Τουρκία μέσω υποθαλάσσιας
σύνδεσης με το Ισραήλ. Το Τελ Αβίβ βρίσκεται σε επαφές και με τις δύο
χώρες, χωρίς να έχει καταλήξει, ενώ εξετάζει και λύσεις με τερματικά
υγροποίησης. Η κούρσα για τους αγωγούς της Μεσογείου μόλις ξεκίνησε…

Κομβικό ρόλο στην αξιοποίηση του φυσικού αερίου της Ανατολικής
Μεσογείου, μία περιοχή που μπορεί να αναδειχθεί στον τρίτο πόλο
τροφοδοσίας της Ευρώπης, επιδιώκει να παίξει η Ελλάδα, εκμεταλλευόμενη
τη γεωπολιτική της θέση για τη μεταφορά του αερίου.

Κατά την πρόσφατη επίσκεψη του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά στο Ισραήλ
καταδείχθηκε ο νέος ενεργειακός σχεδιασμός, με το ελληνικό πρότζεκτ για
αγωγό μεταφοράς αερίου, ο οποίος θα συνδέει το Ισραήλ και την Κύπρο με
την Κρήτη και από εκεί με την ηπειρωτική Ελλάδα, από όπου μέσω
διασυνδέσεων προς Βουλγαρία και Ιταλία, το αέριο της Μεσογείου θα
καταλήγει στις ευρωπαϊκές αγορές. Πρόκειται για ένα σχέδιο με ιδιαίτερη
σημασία όχι μόνον ενεργειακά αλλά και πολιτικά, αφού η διαδρομή του
αγωγού μπορεί να οριοθετήσει την ελληνική ΑΟΖ στη θαλάσσια αυτή περιοχή,
σε μία περίοδο που η ελληνική κυβέρνηση αναζητεί συμμαχίες για να
στηρίξει τις θέσεις της.

Το Τελ Αβίβ πάντως δεν έχει καταλήξει
στον τρόπο με τον οποίο θα εξάγει το αέριο από το γιγαντιαίο κοίτασμα
Λεβιάθιαν, που ανακάλυψε το 2010.
Παρότι ο υπουργός Ενέργειας του Ισραήλ
Silvan Shalom αντιμετώπισε με ενδιαφέρον το ελληνικό πρότζεκτ, που του
παρουσίασε ο υπουργός Περιβάλλοντος – Ενέργειας Γιάννης Μανιάτης, το Τελ
Αβίβ εξετάζει και άλλα σενάρια: Την κατασκευή υποθαλάσσιου αγωγού
μεταξύ Ισραήλ και Τουρκίας και την εξαγωγή του αερίου στην Ευρώπη μέσω
του τουρκικού δικτύου, την υλοποίηση αγωγού από το κοίτασμα σε μονάδα
υγροποίησης αερίου στο Ισραήλ ή την Κύπρο, καθώς και την κατασκευή
πλωτών μονάδων LNG.

Mάχη Ελλάδας - Τουρκίας για το φυσικό αέριο του Ισραήλ

Από τον περασμένο Αύγουστο, εκπρόσωπος της ισραηλινής Delek, η οποία
συμμετέχει στην ανάπτυξη του ισραηλινού κοιτάσματος, αποκάλυψε πως οι
εταιρείες της κοινοπραξίας έχουν ξεκινήσει επαφές με την Τουρκία για τον
αγωγό και παράλληλα εξετάζουν την εξαγωγή αερίου στην Ιορδανία, την
Αίγυπτο και την Παλαιστινιακή Αρχή.

Κόστος 3 δισ. δολ.
Το κόστος του αγωγού Ισραήλ-Τουρκίας εκτιμάται σε περίπου 3 δισ.
δολάρια, έναντι 4,7 δισ. ευρώ που υπολογίζεται ότι θα κοστίσει ο αγωγός
Ισραήλ- Κύπρου-Ελλάδας, σύμφωνα με το σχέδιο που παρουσίασε στους
Ισραηλινούς η ελληνική πλευρά.

Η Αγκυρα κινείται έντονα για να
κερδίσει τον «ισραηλινό» αγωγό, όμως σε πολιτικό επίπεδο αντιμετωπίζει
δύο θεμελιώδη ζητήματα. Το ένα σχετίζεται με τη στάση της Λευκωσίας,
δεδομένου ότι όποιος αγωγός κατασκευαστεί θα μεταφέρει και κυπριακό
αέριο και το δεύτερο, με τις επιφυλάξεις που φαίνεται να διατηρεί η
κυβέρνηση του Τελ Αβίβ ως προς την Τουρκία, παρά την επαναπροσέγγιση των
δύο χωρών τους τελευταίους μήνες. Είναι χαρακτηριστικά τα δημοσιεύματα
του ισραηλινού Τύπου, που εκτιμούν ότι η τουρκική δίοδος μπορεί να
σημάνει την εξάρτηση του Ισραήλ από την Τουρκία ή «βλέπουν» το Τελ Αβίβ
σε ρόλο ειρηνοποιού μεταξύ Αγκυρας και Λευκωσίας προκειμένου να γίνει ο
αγωγός. Αλλωστε, μέρος του ευρύτερου πεδίου Λεβιάθαν βρίσκεται στα
κυπριακά χωρικά ύδατα, οπότε θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι το όποιο
πρότζεκτ μεταφοράς πρέπει να έχει τη συναίνεση της Κύπρου. Αλλοι πάλι
δεν αποκλείουν αλλαγή της στάσης της Άγκυρας ως προς το Κυπριακό και
επισημαίνουν το πρόσφατο άνοιγμα Ερντογάν προς τους Κούρδους και τη
συμφωνία που έκλεισε με την Τοπική Κυβέρνηση του Κουρδιστάν στο Ιράκ για
τη μεταφορά του κουρδικού πετρελαίου στις διεθνείς αγορές μέσω
Τουρκίας.

Το «ελληνικό πρότζεκτ» είναι πιο ακριβό, αλλά
εξασφαλίζει απ’ ευθείας πρόσβαση στις ευρωπαϊκές αγορές, έχει ήδη
ενταχθεί στα πρότζεκτ κοινού ενδιαφέροντος της Ε.Ε. και ενδεχομένως
μπορεί να εξασφαλίσει χρηματοδότηση. Σε πολιτικό επίπεδο το Ισραήλ
δείχνει μεγάλο ενδιαφέρον, όπως φάνηκε τόσο από το τριμερές Μνημόνιο
Κατανόησης Ελλάδος- Κύπρου – Ισραήλ, το οποίο υπογράφηκε πριν από λίγους
μήνες όσο και από τις πρόσφατες συμφωνίες Ελλάδος ? Ισραήλ για
ενεργειακή συνεργασία, η οποία αναφέρεται και στη μεταφορά αερίου μέσω
Ελλάδας. Αντιμετωπίζει βέβαια την αντίθεση της Τουρκίας, η οποία
αναμένεται να εκδηλωθεί σε πολλά επίπεδα.

Κύπρος
Η λύση ενός τερματικού υγροποίησης (LNG) στο Βασιλικό της Κύπρο φάνηκε
να χάνει έδαφος, μετά τα αποτελέσματα της πρόσφατης επιβεβαιωτικής
γεώτρησης στο κυπριακό πεδίο «Αφροδίτη», που έδειξε απολήψιμα αποθέματα
λιγότερα από αυτά που αναμένονταν, κατά μέση εκτίμηση 5 τρισ. κυβικά
πόδια, ποσότητα σημαντική μεν, αλλά χαμηλότερη από αυτή που απαιτείται
για την κατασκευή σταθμού υγροποίησης.

Το Ισραήλ μπορεί να αποφασίσει
την κατασκευή σταθμού LNG στο έδαφός του, ωστόσο λόγοι ασφαλείας όπως
και οι αντιδράσεις που αναμένεται να έχει το έργο από Ισραηλινούς
ακτιβιστές, κατοίκους κ.λπ., ενδεχομένως να δώσουν μία δεύτερη ευκαιρία
στη μονάδα του Βασιλικού.

Ο «δρόμος» που θα ακολουθήσουν οι
ισραηλινές εξαγωγές θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από την ποσότητα του
αερίου που θα διατεθεί στις ξένες αγορές. Πρόκειται για ένα θέμα που
απασχολεί έντονα το Ισραήλ, αφού πολλοί επιμένουν ότι το αέριο πρέπει να
«κρατηθεί» για τον εφοδιασμό της χώρας και τη διασφάλιση των
μελλοντικών γενεών.
Πρόσφατα, η κυβέρνηση αποφάσισε ότι προς εξαγωγή θα
είναι το 40% της παραγωγής, συμπεριλαμβανομένων των ποσοτήτων που θα
πωλούνται στην Παλαιστίνη και την Ιορδανία.

Το άλλο ερώτημα, που θα
καθορίσει το είδος της επένδυσης για τη μεταφορά του αερίου, σχετίζεται
με τον προσανατολισμό των εξαγωγών, αφού πληθαίνουν οι εισηγήσεις για
πωλήσεις μεγάλων ποσοτήτων LNG στις πιο επικερδείς αγορές της Ασίας και
του Ειρηνικού, όπου οι τιμές του φυσικού αερίου είναι υψηλότερες σε
σχέση με την Ευρώπη.

H τελική απόφαση του Τελ Αβίβ είναι αυτή
που θα καθορίσει και τον τρόπο μεταφοράς. Και όπως επισημαίνουν πολλοί
αναλυτές η απόφαση δεν πρέπει να καθυστερήσει αφού συνεχώς τα δεδομένα
μεταβάλλονται, ανακαλύπτονται νέα κοιτάσματα και η επανάσταση του
σχιστολιθικού αερίου απειλεί να αλλάξει όλη τη δυναμική των αγορών.
Δήλωση του υπουργού Περιβάλλοντος – Eνέργειας Γιάννη Mανιάτη

Εξετάζουμε συγκεκριμένα επενδυτικά σχέδια
«Eφαρμόζουμε στην πράξη μια καλά σχεδιασμένη και δυναμική ενεργειακή
πολιτική, που αναβαθμίζει την Eλλάδα και της παρέχει αδιαμφισβήτητα
συγκριτικά και γεωπολιτικά πλεονεκτήματα.
H συνεργασία που οικοδομούμε
με τον Iσραήλ έχει σαφή στρατηγική στόχευση. Eίναι σημαντικό ότι στις
συναντήσεις μας εξετάστηκαν συγκεκριμένα επενδυτικά «projects» και
καθορίστηκαν τα βήματα που θα ακολουθηθούν για την έρευνα και αξιοποίηση
των υδρογονανθράκων, τη μεταφορά του φυσικού αερίου από το Iσραήλ και
την Kύπρο προς τις ευρωπαϊκές αγορές, αλλά και η μεταξύ μας ενεργειακή
διασύνδεση. Tο έργο κατασκευής του υποθαλάσσιου αγωγού, που έχει ήδη
ενταχθεί στα έργα Kοινού Eυρωπαϊκού Eνδιαφέροντος -PCI’s-, είναι τεχνικά
υλοποιήσιμο και οικονομικά βιώσιμο. H Eλλάδα εξελίσσεται σε ισχυρό
ενεργειακό κόμβο στον Eυρω-μεσογειακό χώρο, γεγονός που συμβάλλει
αποφασιστικά στη σταθερότητα, την επανεκκίνηση της ανάπτυξης και τη
δημιουργία νέων θέσεων απασχόλησης».

Κοινή δήλωση
Ενδιαφέρον από ισραηλινές εταιρείες για συμμετοχή στις έρευνες στην Ελλάδα
Eνδιαφέρον για συμμετοχή στις έρευνες για φυσικό αέριο και πετρέλαιο
στην Ελλάδα εκδηλώνουν ισραηλινές εταιρείες, που αναμένουν την προκήρυξη
των σχετικών διαγωνισμών.

Εκπρόσωποι της Delek, από τους βασικούς
εταίρους στην κοινοπραξία που αναπτύσσει το κοίτασμα του Λεβιάθιαν,
έχουν επανειλημμένα επισκεφθεί το υπουργείο Περιβάλλοντος-Ενέργειας για
το θέμα των ερευνών στη θαλάσσια περιοχή Νότια της Κρήτης, ενώ η επίσης
ισραηλινή Ratio, με σημαντικό ποσοστό στα ισραηλινά κοιτάσματα,
συνεργάζεται με την Energean Oil & Gas, την εταιρεία που
εκμεταλλεύεται το κοίτασμα του Πρίνου, στο πρότζεκτ για την έρευνα και
εκμετάλλευση υδρογονάνθρακων στον Θερμαϊκό και τον Κόλπο του Ορφανού.

Το
ενδιαφέρον των Ισραηλινών αποτυπώθηκε και στην κοινή δήλωση που
υπέγραψαν ο υπουργός Γιάννης Μανιάτης με τον Ισραηλινό ομόλογό του
Silvan Shalom για την αξιοποίηση και την έρευνα φυσικών πόρων στη λεκάνη
της Μεσογείου. Οσον αφορά τις παραχωρήσεις στο Ιόνιο και στο υποσχόμενο
πεδίο Νότια της Κρήτης η ελληνική πλευρά εκτιμά ότι οι διαγωνισμοί θα
προκηρυχθούν προς το τέλος του 2014, αφού πρώτα ολοκληρωθεί η
επεξεργασία των σεισμικών δεδομένων που συνέλεξε η νορβηγική εταιρεία
PGS, μέσα στο πρώτο τρίμηνο του επόμενου χρόνου. Τέλος, σημαντικό
ενδιαφέρον συγκεντρώνει το πρότζεκτ ηλεκτρικής διασύνδεσης Ισραήλ –
Κύπρου και Ελλάδας.

http://www.imerisia.gr/article.asp?catid=26516&subid=2&pubid=113128420

Ελλάδα

«Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος» στην ηλεκτρική ενέργεια

Δημοσιεύτηκε

στις

Χάρη στις τεχνολογικές εφαρμογές του ευέλικτου συνεχούς ρεύματος, η παραγωγή αιολικής και ηλιακής ενέργειας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη μπορεί να μετατραπεί από διακοπτόμενη και ασταθής σε ευέλικτη και αποδοτική καθαρή ενέργεια και στη συνέχεια να φτάσει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Η Κίνα διαθέτει εταιρείες ηλεκτρικού εξοπλισμού με τις πιο προηγμένες τεχνολογίες, προσφέρει ένα πλήρες φάσμα εξειδικευμένων προϊόντων και έχει την πιο ολοκληρωμένη βιομηχανική αλυσίδα

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ της Κίνας Σι Τζινπίνγκ δήλωσε ρητά ότι η χώρα μας θα συνεχίσει να εμβαθύνει τη συνεργασία της με τα κράτη-εταίρους της Πρωτοβουλίας «Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος» για την πράσινη ενέργεια. Η μετάβαση στην καθαρή ενέργεια αποτελεί σημαντικό μέρος του εθνικού σχεδίου ανάκαμψης και ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» και έχει καθοριστική σημασία για τη μελλοντική ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της Ελλάδας. Η Κίνα αποτελεί τον μεγαλύτερο παραγωγό και καταναλωτή ενέργειας παγκοσμίως, ενώ βρίσκεται στην κορυφή του κόσμου όσον αφορά το μέγεθος ανάπτυξης και χρήσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Ταυτόχρονα, διαθέτει πλούσια εμπειρία στα φωτοβολταϊκά, στην αιολική και την υδροηλεκτρική ενέργεια, καθώς και στη μεταφορά της παραγόμενης ισχύος σε μεγάλες αποστάσεις. Η χώρα μας επιθυμεί να ωθήσει τη διεθνή συνεργασία σε σχετικούς τεχνικούς τομείς, να συμβάλει στη μείωση του κόστους παραγωγής καθαρής ενέργειας σε παγκόσμιο επίπεδο και να στηρίξει τον πράσινο μετασχηματισμό και τη μείωση των ρύπων των διάφορων χωρών.

Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ενός διαδρόμου ηλεκτρικής ενέργειας αποτελεί θεμέλιο λίθο για την αναμόρφωση του ενεργειακού τοπίου της Ευρώπης. Η Ευρώπη χαρακτηρίζεται από τη μεγαλύτερη ενεργειακή εξάρτηση από εξωτερικές πηγές στον κόσμο. Για πολλά χρόνια, η μεταφορά φυσικού αερίου από την Ανατολή προς τη Δύση αποτελούσε σημαντικό μέσο κάλυψης του ενεργειακού εφοδιασμού της Ευρώπης. Ωστόσο, η κλιματική αλλαγή και οι παγκόσμιες γεωπολιτικές μεταβολές κατέστησαν ακόμη πιο επείγουσα την ανάγκη για ενεργειακή μετάβαση, με την ευρωπαϊκή ενεργειακή ανεξαρτησία να αποτελεί πλέον προτεραιότητα. Η Νοτιοανατολική Ευρώπη είναι πλούσια σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και χαρακτηρίζεται από χαμηλή ενεργειακή κατανάλωση. Αντίθετα, στην ευρωπαϊκή ενδοχώρα η ενεργειακή κατανάλωση είναι υψηλή. Υπ’ αυτές τις συνθήκες, η πρόταση για τη μεταφορά παραγόμενης ισχύος από τον Νότο στον Βορρά, δηλαδή η μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας από τη Νοτιοανατολική Ευρώπη προς το εσωτερικό της ευρωπαϊκής ηπείρου κερδίζει όλο και μεγαλύτερο έδαφος. Στην Κίνα λέμε ότι «αν επιζητείς τον πλούτο, φτιάξε πρώτα έναν δρόμο». Η φράση αυτή εμπεριέχει τη βασική λογική πίσω από την ταχεία ανάπτυξη των υποδομών της Κίνας τις τελευταίες δεκαετίες. Οι μεταφορές αποτελούν το κλειδί για τη μεγάλης κλίμακας μετακίνηση των παραγωγικών συντελεστών σε μεγάλες αποστάσεις. Το ίδιο ισχύει και για τα ενεργειακά ζητήματα. Εάν η Ευρώπη επιθυμεί την ενεργειακή ανεξαρτησία, πρέπει να μεταφέρει τεράστιες ποσότητες ενέργειας σε μεγάλες αποστάσεις. Η υλοποίηση αυτής της στρατηγικής απαιτεί τη δημιουργία ενός διαδρόμου ηλεκτρικής ενέργειας.

Ο Σιάο Τζουντσένγκ. Φωτ. ΑΠΕ-ΜΠΕ

Η ΕΛΛΑΔΑ αποτελεί σημαντικό κόμβο σε αυτόν τον ευρωπαϊκό διάδρομο της ηλεκτρικής ενέργειας. Χάρη στη μοναδική γεωγραφική της θέση ανάμεσα σε τρεις ηπείρους -την Ευρώπη, την Ασία και την Αφρική-, η χώρα αποτελεί εκ φύσεως σταθμό διαμετακόμισης ενέργειας. Ταυτόχρονα, η Ελλάδα διαθέτει άφθονες πηγές καθαρής ενέργειας, όπως ηλιακή και αιολική ενέργεια, που προσδίδουν στη χώρα έναν μοναδικό ρόλο με πολλές δυνατότητες στο περιφερειακό ενεργειακό τοπίο.

Η ΣΙΝΟΕΛΛΗΝΙΚΗ συνεργασία στην ηλεκτρική ενέργεια βασίζεται στους συμπληρωματικούς πόρους των δύο χωρών και διαθέτει τεχνολογικά πλεονεκτήματα και ευρείες προοπτικές. Ωστόσο, για να μπορέσει η Ελλάδα να διαδραματίσει στο έπακρο τον ρόλο της στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, πρέπει πρώτα να αντιμετωπιστεί μια σειρά προκλήσεων, ιδιαιτέρως σε τεχνικό επίπεδο. Καθώς η χώρα βρίσκεται σχετικά μακριά από το κέντρο της ευρωπαϊκής ηπείρου, στα παραδοσιακά μέσα μεταφοράς ενέργειας εναλλασσόμενου ρεύματος εμφανίζονται προβλήματα όπως μεγάλες απώλειες ισχύος και περιορισμένες αποστάσεις μεταφοράς. Για τον λόγο αυτό, κατά την ανάπτυξη του ελληνικού δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στις προηγμένες τεχνολογίες μεταφοράς συνεχούς ρεύματος, και ιδιαιτέρως στις τεχνολογίες ευέλικτου συνεχούς ρεύματος και εξαιρετικά υψηλής τάσης, έτσι ώστε να επιτευχθεί αποτελεσματική μεταφορά ενέργειας σε μεγάλες αποστάσεις. Χάρη στις τεχνολογικές εφαρμογές του ευέλικτου συνεχούς ρεύματος, η παραγωγή αιολικής και ηλιακής ενέργειας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη μπορεί να μετατραπεί από διακοπτόμενη και ασταθής σε ευέλικτη και αποδοτική καθαρή ενέργεια και στη συνέχεια να φτάσει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες μέσω ενός δικτύου μεταφοράς συνεχούς ρεύματος εξαιρετικά υψηλής τάσης.

Η ΚΙΝΑ διαθέτει εταιρείες ηλεκτρικού εξοπλισμού με τις πιο προηγμένες τεχνολογίες, προσφέρει ένα πλήρες φάσμα εξειδικευμένων προϊόντων και έχει την πιο ολοκληρωμένη βιομηχανική αλυσίδα στον κόσμο. Η σειρά των κινεζικών αυτών προϊόντων μπορεί να καλύψει πλήρως τις ανάγκες των διάφορων ενεργειακών έργων. Οι χώρες μας αλληλοσυμπληρώνονται σε πόρους και τεχνολογία, δημιουργώντας ευρείες προοπτικές συνεργασίας στον τομέα αυτό.

ΕΙΜΑΙ σίγουρος ότι το μεγάλο έργο του ευρωπαϊκού διαδρόμου της ηλεκτρικής ενέργειας θα προωθήσει τη συνεργασία ανάμεσα στις κινεζικές και τις ελληνικές επιχειρήσεις και θα ωφελήσει τους Ευρωπαίους, συμβάλλοντας περαιτέρω στην ευημερία των λαών μας.

Ναυτεμπορική

Συνέχεια ανάγνωσης

Ενεργειακά-Αγωγοί

Γιατί στην Κίνα οι πυρηνικοί σταθμοί «φυτρώνουν σαν τα μανιτάρια»

Δημοσιεύτηκε

στις

REUTERS/Mike Blake//File Photo

Οι σταθμοί παραγωγής πυρηνικής ενέργειας στην Κίνα «ξεφυτρώνουν» συνεχώς

Την τελευταία δεκαετία, η χώρα έχει προσθέσει περισσότερα από 34 γιγαβάτ πυρηνικής δυναμικότητας, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό των αντιδραστήρων σε 55, ενώ άλλοι 23 είναι υπό κατασκευή.

Για την ιστορία, οι Ηνωμένες Πολιτείες εξακολουθούν να έχουν τον μεγαλύτερο «στόλο» πυρηνικών εργοστασίων στον κόσμο με 94 αντιδραστήρες.

Οι ΗΠΑ «χρειάστηκαν όμως σχεδόν 40 χρόνια για να αναπτύξουν την ίδια δυνατότητα πυρηνικής ενέργειας, που πέτυχε η Κίνα σε μόλις 10 χρόνια», ανέφερε το αμερικανικό υπουργείο Ενέργειας, σε σημείωμα που δημοσιεύθηκε την περασμένη Δευτέρα και υπογραμμίζει την ταχεία ανάπτυξη της κινεζικής πυρηνικής ενέργειας.

Στα τέλη του 2023  και μετά από 10 χρόνια εργασιών, η Κίνα έθεσε σε λειτουργία το πρώτο πυρηνικό εργοστάσιο 4ης γενιάς, στον κόσμο. Κατασκευάστηκε στον κόλπο Σιντάο, στην επαρχία Σαντόγκ που τροφοδοτείται από δύο μικρούς υψηλής θερμοκρασίας αερόψυκτους αρθρωτούς αντιδραστήρες (SMR), με ισχύ 210 μεγαβάτ ο καθένας.

Το ιδιαίτερο με τους αντιδραστήρες αυτούς είναι ότι λέγεται ότι είναι ασφαλέστεροι και πιο αποτελεσματικοί από τους συνηθισμένους. Το ραδιενεργό καύσιμο συσκευάζεται σε μπάλες, διαμέτρου 6 εκατοστών και επομένως είναι ελαφρώς μικρότερες από μια μπάλα του τένις. Κάθε αντιδραστήρας περιέχει έως και 430.000 από αυτές τις μπάλες. Μία σφαίρα λέγεται ότι αποδίδει τόση ενέργεια όσο 1,5 τόνος άνθρακα.

Και στο φεγγάρι

Ταυτόχρονα, η Κίνα μαζί με τη Ρωσία εξετάζουν το ενδεχόμενο κατασκευής πυρηνικού σταθμού στη Σελήνη μεταξύ 2033 και 2035. Μια σκέψη που δεν είναι παράλογη.

Είναι γνωστό ότι η Κίνα έχει σχεδιάσει να στείλει αστροναύτες στη Σελήνη πριν από το 2030.

Η Κίνα είναι πάντως ο μεγαλύτερος καταναλωτής πρώτων υλών στον κόσμο και η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομική δύναμη στον κόσμο, πίσω από τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Μια οικονομία αυτού του μεγέθους χρειάζεται να παράγει τεράστιες ποσότητες ενέργειας για να συνεχίσει και να παρέχει ηλεκτρική ενέργεια στη βιομηχανία της και στους περισσότερους από 1,4 δισεκατομμύρια, κατοίκους της.

Ταυτόχρονα, η πρόκληση είναι μεγάλη, καθώς το Πεκίνο χρειάζεται να μειώσει και τις εκπομπές CO2. Για το λόγο αυτό, η Κίνα έχει ένα σαφές σχέδιο: να γίνει η πρώτη δύναμη  παραγωγής πυρηνικής ενέργειας, στον κόσμο.

Το σχέδιο αυτό εξελίσσεται με μεγάλη ταχύτητα  και η Κίνα αναμένεται στα επόμενα 10 χρόνια να ξεπεράσει τις ΗΠΑ στην παραγωγή πυρηνικής ενέργειας, σύμφωνα με υπολογισμούς του BloombergNEF και του Ινστιτούτου Ενεργειακής Έρευνας .

Σήμερα, οι Ηνωμένες Πολιτείες παρέχουν περίπου το 30,3% της παγκόσμιας πυρηνικής παραγωγής, αλλά η πρόοδός τους ουσιαστικά έχει σταματήσει, ενώ η Κίνα έχει πολλαπλασιάσει το δυναμικό της. Μόνο εφέτος, τρεις ή τέσσερις νέοι αντιδραστήρες θα προστεθούν στο εθνικό πυρηνικό δυναμικό, που θα ανεβάσουν την ισχύ της Κίνας σε περίπου 60,8 γιγαβάτ, λέει ο Λου Τιεζόνγκ, πρόεδρος της China National Nuclear Corporation, στο πρακτορείο Bloomberg.

Οι πυρηνικοί στόχοι

Η Κίνα ποντάρει στην πυρηνική ενέργεια εδώ και χρόνια, ενώ οι προηγμένες χώρες της Δύσης «περιθωριοποίησαν» την παραγωγή τους και τώρα, που έχουν παγιδευτεί στην ενεργειακή κρίση, δεν έχουν τα εργαλεία για να αναπληρώσουν τον χαμένο χρόνο.

Ταυτόχρονα, οι Κινέζοι είναι πολύ καλοί στο σχεδιασμό και την εκτέλεση αυτού του τύπου πολύπλοκων και ακριβών βιομηχανικών εγκαταστάσεων. Ενώ η Δύση έχει σχεδόν ξεχάσει πώς να κατασκευάσει ένα πυρηνικό εργοστάσιο.

Για παράδειγμα, ο τελευταίος πυρηνικός σταθμός που ξεκίνησε να κατασκευάζεται στη Γηραιά Ήπειρο ήταν το 2005 στη Φινλανδία και τελικά εγκαινιάστηκε το 2021, μετά από χρόνια καθυστερήσεων και υπερβάσεων κόστους.

Οι ειδικοί λένε ότι η ΕΕ και άλλες προηγμένες χώρες έχουν χάσει αυτό που είναι γνωστό ως τεχνογνωσία της παραγωγής συμβατικών πυρηνικών σταθμών. Η αλυσίδα εφοδιασμού για την κατασκευή ενός συμβατικού πυρηνικού εργοστασίου έχει σκουριάσει, δεν υπάρχουν εταιρείες που να παρέχουν υποστήριξη ή το ανθρώπινο κεφάλαιο έτοιμο να το κάνει γρήγορα και αποτελεσματικά.

Στην Κίνα συμβαίνει το αντίθετο. Οι κινεζικές εταιρείες ολοκληρώνουν μάλιστα την ανέγερση αντιδραστήρων και στο εξωτερικό σε σχετικά ελκυστικά χρονικά πλαίσια. Η Κίνα κατασκεύασε με επιτυχία έξι πυρηνικούς αντιδραστήρες στο Πακιστάν, σε λιγότερο από έξι χρόνια τον καθένα.

Πυρηνική βοήθεια και στην Τουρκία

Η Τουρκία υποστηρίζει επίσης ότι είναι κοντά στην επίτευξη συμφωνίας με την Κίνα για την κατασκευή νέου πυρηνικού σταθμού.

Ο υπουργός Ενέργειας Αλπαρσλάν Μπαϊρακτάρ είπε ότι οι συνομιλίες θα μπορούσαν να ολοκληρωθούν «σε λίγους μήνες», αφού Κινέζοι αξιωματούχοι επισκέφθηκαν πρόσφατα την πιθανή τοποθεσία του μελλοντικού σταθμού ηλεκτροπαραγωγής κοντά στα σύνορα με τη Βουλγαρία και την Ελλάδα. «Είμαστε σε συζητήσεις με μια κινεζική εταιρεία για μεγάλο χρονικό διάστημα», δήλωσε ο Μπαϊρακτάρ.

Ναυτεμπορική

Συνέχεια ανάγνωσης

Ελλάδα

Τι συμβαίνει με τους υδρογονάνθρακες: Η περιπέτεια της Energean, η Κρήτη και η ExxonMobil

Δημοσιεύτηκε

στις

Γραφειοκρατία και δικαστικές προσφυγές προβληματίζουν ExxonMobil, Energean και HELLENiQ ENERGY

Τον Νοέμβριο του 2023 η Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας ενέκρινε με απόφαση της τους περιβαλλοντικούς όρους για την πρώτη μετά από δεκαετίες ερευνητική γεώτρηση υδρογονανθράκων στην Ελλάδα.

Ουσιαστικά μετά από 9 ολόκληρα χρόνια από τότε που παραχωρήθηκε η το block «Ιωάννινα» άνοιξε ο δρόμος για την πρώτη γεώτρηση. Εννέα χρόνια κατά τα οποία οι επενδυτές Repsol (αποχώρησε) και η Energean ήρθαν αντιμέτωπες με δικαστικές προσφυγές κατά των σεισμικών ερευνών αλλά και με μπόλικη γραφειοκρατία καθώς και με κυβερνητικές παλινωδίες ως προς τη στήριξη ή μη των ερευνών για υδρογονάνθρακες.

Η περιοχή έχει μισθωθεί από την ελληνικών συμφερόντων Energean, η οποία δραστηριοποιείται στον Πρίνο και φυσικά στα πλούσια σε υδρογονάνθρακες υπεράκτια κοιτάσματα του Ισραήλ κ.α.

Η περιπέτεια της Energean

Βάση του χρονοδιάγραμματος η Energean επρόκειτο να εκκινήσει τις διαδικασίες προετοιμασίας της γεώτρησης, για την οποία έχουν ταχθεί υπέρ όλοι οι τοπικοί φορείς, η περιφέρεια και άλλες αρμόδιες υπηρεσίες.

Και πράγματι ξεκίνησε την αναζήτηση λιμανιού, γεωτρύπανου την αδειοδοτική διαδικασία για το εργοτάξιο κλπ.

Μόλις τον Φεβρουάριο του 2024 ομάδα κατοίκων και άλλων συλλογικών φορέων προσέφυγαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά της απόφασης του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας η οποία, ειρήσθω εν παρόδω, έλαχε καθολικής θετικής γνωμοδότησης!

Το ΣτΕ αποφάσισε να εκδικάσει την υπόθεση τον Οκτώβριο του 2024… Δηλαδή 8 μήνες μετά την προσφυγή και μία επένδυση της τάξης των 35 με 40 εκατ. ευρώ μόνο στη φάση της πρώτης γεώτρησης βρίσκεται στον αέρα…

Ο χρόνος εκδίκασης της προσφυγής και της έκδοσης της απόφασης λειτουργεί αποτρεπτικά για τους επενδυτές, σύμφωνα με πηγές της πετρελαϊκής αγοράς.

Η Κρήτη και η ExxonMobil

Αντίστοιχα προβλήματα είχαν αντιμετωπίσει και πριν από δύο χρόνια η τότε κοινοπραξία των TotalEnergies – ExxonMobil – HELLENiQ ENERGY στα δύο πολλά υποσχόμενα σε κοιτάσματα φυσικού αερίου υπεράκτια blocks της Κρήτης.

Το αποτέλεσμα ήταν τον Απρίλιο του 2022 να αποχωρήσει η γαλλική TotalEnergies μη πιστεύοντας στην ταχύτητα απονομής της Δικαιοσύνης, όπως είχε διαπιστώσει άλλωστε και με τις δικαστικές προσφυγές κατά της απόφασης για τις σεισμικές έρευνες.

Η ExxonMobil πήρε πάνω της τις παραχωρήσεις «Δυτικά της Κρήτης» και «Νοτιοδυτικά της Κρήτης» αναλαμβάνοντας ρόλο operator με εταίρο την HELLENiQ ENERGY τις σεισμικές έρευνες.

Οι δύο εταιρείες βρίσκονται στο στάδιο της λήψης επενδυτικής απόφασης για το αν θα διενεργήσουν ή όχι την πρώτη ερευνητική γεώτρηση στην Κρήτη με εκτιμώμενο χρόνο λήψης της απόφασης από 12 έως 18 μήνες.

Πηγές αναφέρουν στον ΟΤ, ότι υπάρχει προβληματισμός στην κοινοπραξία για το ενδεχόμενο δικαστικής προσφυγής όταν κι εφόσον προχωρήσουν στην απόφαση για γεώτρηση.

Ο κ. Κυριάκος Μητσοτάκης

Την άνοιξη του 2022 ο ίδιος ο πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης, λίγο μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και την ενεργειακή κρίση ανακοίνωσε την κυβερνητική απόφαση για την επίσπευση του ερευνητικού προγράμματος στα θαλάσσια blocks της Κρήτης και του Ιονίου Πελάγους καθώς και του χερσαίου στα «Ιωάννινα».

Η Ελληνική Διαχειριστική Εταιρεία Υδρογονανθράκων και Ενεργειακών Πόρων (ΕΔΕΥΕΠ) έτρεξε σε συνεργασία με τις πετρελαϊκές ταχύτατα τις σεισμικές έρευνες.

Όμως, η νέα δικαστική προσφυγή στο χερσαίο μπλοκ στα Ιωάννινα, προβληματίζει. Και κυρίως προβληματίζει ο χρόνος της έκδοσης των αποφάσεων αλλά και η διάρκεια της υπομονής των επενδυτών, όπως τουλάχιστον σημειώνουν στον ΟΤ παράγοντες της πετρελαϊκής αγοράς.

Το «μπλοκ 10»

Πριν από λίγες ημέρες, η κυβέρνηση ανακοίνωσε τη δημιουργία θαλάσσιου πάρκου στην περιοχή του «μπλοκ 10» στο Ιόνιο Πέλαγος στον Κυπαρισσιακό Κόλπο το οποίο έχει μισθωθεί για έρευνες υδρογονανθράκων από την HELLENiQ ENERGY.

Και στο οποίο δαπανήθηκαν μερικά εκατομμύρια ευρώ για σεισμικές έρευνες.

Ουσιαστικά, αν και η κυβέρνηση είχε αποφασίσει την εκμετάλλευση πιθανών κοιτασμάτων υδρογονανθράκων λίγους μήνες μετά υπαναχώρησε και έριξε απαγορευτικό.

Οι αντιδράσεις

Οι πετρελαϊκές που έλαβαν σοβαρά υπόψη τους τις ανακοινώσεις του πρωθυπουργού την άνοιξη του 2022 έρχονται αντιμέτωπες με νέα δεδομένα.

Αυτό τουλάχιστον υποστηρίζουν στον ΟΤ πηγές από το χώρο του upstream.

Και το πλέον ανησυχητικό είναι πώς βλέπουν την πρόκληση νέων εμποδίων και νέων αντιδράσεων.

Σήμερα 29 Απριλίου η «Πανελλαδική συνέλευση για την προστασία της Ελληνικής Τάφρου» με ανακοίνωση της προανήγγειλε ουσιαστικά το μπλοκάρισμα των όποιων ερευνών για υδρογονάνθρακες σε Κρήτη και Ιόνιο Πέλαγος: «Μέσα στην δήθεν προστατευόμενη θαλάσσια περιοχή που προβλέπεται στο Ιόνιο, υπάρχει το λεγόμενο «μπλοκ 10» στον Κυπαρισσιακό κόλπο ήδη παραχωρημένο σε πετρελαϊκές εταιρείες για έρευνα και εξόρυξη υδρογονανθράκων», αναφέρει η οργάνωση και συνεχίζει: «Και πως νοείται προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος όταν στην διπλανή από την εξαγγελθείσα προστατευόμενη περιοχή του Ιονίου, στο μπλοκ Νοτιοδυτικά τη Κρήτης, μέχρι προχθές εξαπολύονταν οι ηχητικές βόμβες των τρισδιάστατων σεισμικών ερευνών που διώχνουν ή και θανατώνουν τα θαλάσσια θηλαστικά, ενώ αν προχωρήσουν σε δοκιμαστικές ή παραγωγικές γεωτρήσεις, αύριο θα γειτνιάζει με μία βιομηχανική θαλάσσια ζώνη γεμάτη πλατφόρμες εξόρυξης, αγωγούς μεταφοράς, πλοία εφοδιασμού και πλοιάρια απορρύπανσης που θα προσπαθούν να μαζέψουν τις αναμενόμενες διαρροές πετρελαιοειδών;»

Και τέλος προαναγγέλλει κινητοποιήσεις πάσας μορφής: «Θα πιέσουμε προς πάσα κατεύθυνση για να γίνει το αυτονόητο και ολόκληρη η Ελληνική Τάφρος να μπει σε καθεστώς απολύτου προστασίας, χωρίς ηχητικές βόμβες, τρυπάνια και πλατφόρμες εξόρυξης, χωρίς σόναρ και στρατιωτικές ασκήσεις, χωρίς την ανεξέλεγκτη κυκλοφορία των πλοίων».

Νέοι εταίροι

Οι προαναφερόμενες εξελίξεις και ιδίως η καθυστέρηση στην απονομή Δικαιοσύνης για επενδυτικές αποφάσεις λέγεται στην αγορά πώς προκαλεί κι άλλα εμπόδια.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι πετρελαϊκές που έχουν αναλάβει τις παραχωρήσεις αναζητούν εταίρους για να επενδύσουν από κοινού και να μοιράσουν το κόστος των ερευνών και γεωτρήσεων.

Ωστόσο, οι χρονοβόρες διαδικασίες τρενάρουν τα όποια deals και επί της ουσίας αποθαρρύνουν τις επενδύσεις, λένε στην αγορά.

Πριν από ένα χρόνο είχε ακουστεί και το όνομα του κολοσσού της Chevron ότι ενδιαφερόταν να εισέλθει σε παραχωρήσεις του Ιονίου.

Όλες οι εξελίξεις γύρω από το ελληνικό upstream δείχνουν να έχουν παγώσει και να μην προχωρά καμία νέα επενδυτική κίνηση.

Πηγή: ot.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή