Ακολουθήστε μας

Γενικά θέματα

Περί Τουρκίας και γλωσσικών δανείων – Μέρος ΙΙ

Δημοσιεύτηκε

στις

Ιωάννης Κων. Νεονάκης MD, MSc, PhD.
Στο πρώτο μέρος του άρθρου μας αναφορικά με τα της
Τουρκίας και των γλωσσικών δανείων της τουρκικής στην ελληνική γλώσσα, μετά από μιαν εισαγωγική τοποθέτηση, καταγράψαμε τις
λέξεις που αρχίζουν από το γράμμα άλφα έως το γάμμα. Στο σημερινό δεύτερο μέρος
γίνεται αναφορά στις λέξεις, οι οποίες αρχίζουν από το δέλτα έως το γράμμα χι.

Δερβένι, δερβέναγας, δερβίσης, διαγουμίζω, δοβλέτι, δραγουμάνος,
δράμι*.

Εκμέκ, ελεμές, εμ …εμ (συμπλεκτικοί σύνδεσμοι), ελμπέτ, εργένης,
ερίφης, εφές.
Ζάβαλος, ζαγάρι, ζαΐμης, ζαϊρές, ζαμάνια, ζαμπούνης, ζαπτιές,
ζαπώνω (υποτάσσω, κάνω κατοχή) ζαργάνα, ζαρζαβατικά, ζαρίφης, ζάφτι, ζεβζέκης,
ζέβλα#, ζεγκίνης, ζεϊμπέκης, ζεμπίλι, ζεντέφι, ζέφκι (διασκέδαση), ζίλια,
ζιπούνι (ζιπουνάκι), ζορμπάς, ζόρι, ζόρικος, ζουλούφι (τσουλούφι), ζουμπάς,
ζουμπούλι, ζουρλαντίζω, ζουρνάς.
Θεριακλής*.
Ικράμι, ιμάμης, ιμάμ-μπαϊλντί, ιναντινά, ινάτι, ινσαλλά, ιραδές, ιστέ.
Καβάφης, καβγάς, καβούκι, καβούνι (καούνι), καβουρμάς,
καβουρντίζω, καγιανάς, καδής (καντής), καζάκα, καζάνι, καζάντι, καζαντίζω,
καζάς, καζίκι, καζμάς, καΐκι, καΐλης,  καϊμάκι,
καϊμακάμης, καϊναντίζω, καϊνάρι, καϊσί, καλάι, καλαμπαλίκι, καλαφατίζω, καλατζής,
καλέμι*, καλές (κούλες, κουλές), καλκάνι, καλντερίμι*, καλντίζω (καλντώ), καλούπι*,
καλπάκι, κάλπικος, καλτάκα, κάλφας, κάμα (η), καμπαέτι, καμπάνταης, κάμπλο, καμπούρα*,
καμπούρης*, καμτσίκι, κάμφορα, κανονάκι*, κανταΐφι, καντάρι, καντεμί (από
παλιά), κάντζα, καντίζω, καντιρντίζω, καντιφές, καπάκι, καπαμάς, καπίκης
(φρουρός), καπλαμάς, καπλάνι, καρά, καραβάνα, καραβάνι, καραβάν-σεράι,
καρακόλι, καραγάτσι, καραγκιόζης, καράμπαμπας, καραμπογιά, καραμπουζουκλής,
καράρι,  καραούλι, καράφα (καραφάκι),
κάργια (κάργα), καρντάσης, καρπαζιά, καρπούζι, καρσί, καρσιλαμάς, καρτάλι, κατσαμπάς,
κασάπης, κασέρι, κασκαρίκα#, καταντίπ, κατίκι, κατιμάς, κατιμέρι,
κατράμι#, κατσά-κατσά, κατσίκι, κατσιρντίζω, καφαντάρης, καφάς,
καφάσι, καφενές, καφές#, καφτάνι, κάχρι, κεκές, κελεπούρι, κέλης, κεμεντζές,
κεμπάμπ, κεντέρι, κεσάτι, κεσές, κετσές, κεφτές, κεχαγιάς, κέφι, κεχριμπάρι, κηλίφι,
κηρμπάτσι, κιλίμι, κιμάς, κιμπάρης, κιμ μπιλίρ, κιντής (γκιντής), κιρκινέζι, κιόσκι,
κιοτής, κιούνγκι, κιούπι*, κιρατζής, κισμέτ, κιτάπι, κόζι, κολάι, κολαούζος, κολομπαράς,
κονάκι, κόπιτσα*, κορακιάζω#, κοτζάμ, κοτζαμάν, κοτζάμπασης,
κοτσάνι, κότσι, κουβάς, κούβος, κουγιουμτζής, κουζούμ, κουζουλός, κουλαντρίζω,
κουμάρι (τυχερό παιγνίδι), κουμάσι, κουμπαράς, κουμπές, κουμπούρι, κουντούρα,
κουραμπιές, κουρκούτι, κουρμπάνι, κουρμπέτι, κουσκουσές, κουσούρι, κουτούκι,
κουτουρού, κούτσικος, κρεμεζής.
Λαγούμι*, λακέρδα*, λακριντί, λάλας, λαπάς, λατέρνα*, λαφαζάνης,
λαχούρι, λεβέντης#, λεκές, λέλεκας, λελέκι, λέσι, λιμάνι*, λούκι, λουκουμάς,
λουκούμι, λουλάς, λουφές,
Μαβί, μαγαράς, μαγγάλι, μαγιά, μαγκούφης, μαϊμού, μαϊμούνι,
μαϊμουνουλούκι, μαϊντανός*, μακάμι, μακαράς, μακαντάσης, μαλικιανές, μαλιχουλές*,
μανάβης, μανές, μανγκίρα, μανγκούρα, μαντάς, μαντέμι, μαντζούνι, μαξούλι, μαξούς,
μαούνα, μαράζι*, μαραφέτι, μαρκούτσι, μασιά,
μασκαράς (γελωτοποιός), μασκαραλίκι, μασούρι, μαστούρης, μαστραπάς, ματικάπι,
ματρακάς, μαχαλάς, μαχιαλλά (μασαλλά),
μαχμουρλής, μαχμουτιές, μέγγενη*, μεζές, μεϊντάνι, μελτέμι, μεμέ, μενεξές, μεντεσές,
μεντρεσές, μεράκι, μερακλής, μερεμέτι, μέρχαμπα, μετερίζι, μεσοβέζικα, μετζίτι,
μιλέτι, μιναρές, μιντέρι, μιραλάης, μιράσι*, μισκίνης, μισμιτζής, μόρτης*,
μουεζίνης, μουλάς, μουρντάρης, μουσακάς, μουσαμάς, μουσαφίρης, μουσίτσα, μουστερής,
μουσουλμάνος, μουτάφης, μουτζούρα, μουτής, μουφλούζης, μουφτής, μουχαλεμπί,
μουχαμπέτι, μπαγιάτικος, μπαγλαμάς, μπαγλαρώνω, μπαγδαντί, μπαϊλντίζω, μπαϊράκι,
μπαϊράμι, μπαΐρι, μπακάλης, μπακαλούμ, μπακίρι, μπακλαβάς, μπακούρι, μπαλαμούτι,
μπαλάσκα, μπαλτάς, μπάμια, μπαμπάς, μπαμπαλής, μπαξεβάνης, μπαξές, μπαξίσι,
μπάρεμ, μπαρμπούτι, μπαρούτι*, μπασκίνας, μπασμάς, μπάστακας, μπαταξής,
μπατάλης, μπαταλιάζω, μπατανάς (μπαντανόβουρτσα), μπατανία, μπαταριά, μπατάρω,
μπατζάκι, μπατζανάκης, μπάτης, μπατίρη, μπατιρίζω, μπάτσος, μπαχάρι, μπεγεντίζω,
μπεγλέρι, μπεζαχτάς, μπεζερίζω, μπεντεστένι, μπέης, μπεκιάρης, μπεκρής, μπελάς,
μπεμπέκα, μπεντένι, μπέντι, μπεράτι, μπερεκέτι, μπερμπάντης, μπερντάχι,
μπερντές, μπεχλιβάνης, μπινές, μπιρμπίλι, μπιρσίμι, μπιτ, μπιτίζω, μπληγούρι
(μπουλγούρι), μπογιά, μπόγος, μπόι, μπόλικος, μποξάς, μπόσικος, μποστάνι, μπουγάζι, μπουγάς, μπουγιουρντί, μπούγιουρουν, μπούζι,
μπουζούκι, μπουζουριάζω, μπουλγκαρί, μπουλούκι, μπουλούκος, μπουμπάρι, μπουνταλάς,
μπουντρούμι*, μπουρέκι, μπουρί, μπουρνούζι, μπουρού, μπούρτζι*, μπούτι,
μπουχτίζω, μπόχα, μπρέ, μπριάμ, μπρίκι.
Νάζι, ναλέτι, ναλμπάντης, νάμι, ναργιλές, νενέ, νέφτι,
νισάφι, νταβαντούρι, νταβάς, νταβατζής, νταβραντίζω, νταγιαντίζω, νταγλαράς,
νταής, νταϊφάς, ντάλα#, νταλγκάς, νταλιάνι*, νταλίκα,  νταμάρι,  νταντά, νταούλι, ντέ, ντελάλης, ντελβές, ντελικανής,
ντεμέκ, ντερέκι, ντερλικώνω, ντερμπεντέρης, ντερμπιές, ντέρτι, ντέφι, ντιβάνι, ντίζι,
ντίπ, ντοβλέτι, ντολμάς, ντονέρ, ντορβάς, ντορής, ντόρτια, ντουβάρι, ντουγρού,
ντουζένι, ντουκιάνι, ντουλάπι, ντουμάνι, ντουνιάς, ντουντούκα.
Ξίκικος.
Οκά*, οντάς, οπ, όπαλα (όπλα, όπλες, οπαλάκια: επιφωνήματα),
ορδή, ορμάνι, ούγια*, ούζο, ουλεμάς, ούστ, ούτι, οχού.
Παζάρι, παϊτόνι*, παντζάρι, παντζούρι, παπάζι, παπούτσι, παρακατσεύω,
παρακεντές, παραλής, παράς, παρτάλι, παρτσακλός, πασάς, πασουμάκι, παστουρμάς, πατ
κιουτ, πατιρντί, πατσάβρα*, πατσάς, πάφιλας#, παχαλής, πεζεβένγκης,
πεϊνιρλί, πελτές*, περβάζι, πεσκέσι, πετιμέζι, πιλάφι, πίτσικο, πούλι*, πούσι, πούτσος,
πούστης, πριτσίνι (περτσίνι).
Ραβανί, ραγιάς, ρακί, ραμαζάνι, ράφι, ραχάτι, ρεβαΐσι, ρεζίλι,
ρεμάλι, ρεμπέτης, ρετσέλι, ρεφενέ, ροζακί, ρούκουνας, ρουμάνι, Ρούμελη, ρούπι,
ρουσφέτι,
Σαβουρντίζω, σαγάνι, σαγρέ, σάζι, σαΐνι, σακάτης,
σακουλεύομαι, σαλβάρι, σαλέπι, σάλι#, σαλτάρω, σάμαλι, σαματάς,
σαμαντούρα, σαμάρι, σαντζάκι, σαντούρι*, σαραϊγλί, σαράι, σαράφης, σαρίκι, σαρμάς,
σαρνίτσι, σαστίζω, σάψαλο, σαφί*, σαφράν, σέα, σεβντάς, σεϊτάνης, σεΐρι, σεΐχης, σεκέρι, σεκλέτι, σελάχι, σέλι, σεντούκι*, σεντέφι,
σεπέτι, σεργιάνι, σερέτης,  σερμαγιά (σιρμαγιά),
σερμπέτι, σερσέμης, σέρτικος, σεφέρι, σεφταλιά, σεφτές, σιμιτζής, σιμίτι*,
σινάφι, σινί*, σιντριβάνι, σιρίτι, σισανές, σιφίρ, σιχτίρ, σκαμπίλι, σκεμπές,
σκιτζής, σοβάς, σοβαντεπί, σόι, σοκάκι, σομακί, σόμπα*, σορλολόπ (σορολόπ), σουγιάς,
σουλούπι, σουλτανίνα, σουλτάνος, σουνέτι, σουρμές, σουρουκλεμές, σουρτούκα,
σουσάμι*, σουτζούκι,  σοφάς, σοφράς,
σπαχής, στουμπέτσι, στράφι.
Ταβάνι, ταγάρι#, τακίμι, ταμάμ, ταμάχι,
ταμπάκης, ταμπαχανάς, ταμπλάς, ταμπουράς, ταμπούρι, ταξίμι, τάπα#,
τάμπγια (ντάμπια), ταραμάς, ταρσανάς, τάσι, ταφτάς, ταχίνι, ταχταρίζω, ταψί, τεζιάκι
(τεζάχι), τεκές, τελατίνι, τέλι, τελεμές, τεμενάς, τεμπέλης, τεμπεσίρι, τενεκές,
τέντζερης, τερζής, τερτίπι, τεφαρίκι, τεφτέρι*, τζάκι, τζάμι, τζάμπα,
τζαναμπέτης, τζάνεμ, τζατζίκι, τζερεμές, τζερτζελές, τζίβα, τζιβαέρι, τζιέρι, τζιζβές,
τζίνι, τζιρίτι, τζιτζί, τζίφος*, τζουράς, τζουτζές, τζουτζούκος, τόπι, τορβάς, τουλίπα
(tülbent/τουρμπάνι), τουλούμι, τουλούμπα, τουμπεκί, τουρλού,
τουρμπάνι, τουρσί, τουφέκι, τράμπα, τραχανάς, τρελοκαμπέρω# (τρελή +
Καμπέρ), τροφαντός, τσάγαλο, τσαγανός, τσάι, τσακ#, τσακάλι,
τσακίζω, τσακίρ κέφι, τσακίρικος, τσακμάκι, τσαλί, τσαλίμι, τσαλίκης, τσαμπουκάς,
τσανάκι, τσάντα, τσαντίρι, τσαουλί, τσαούσης, τσάπα, τσαπατσούλης, τσαπράζι, τσαρδί,
τσάρκα, τσαρούχι, τσατάλι, τσατίζω, τσάτρα πάτρα, τσαχπίνης, τσεβρές, τσελίκι
(τσιλίκι), τσεμπέρι, τσέπη, τσιβί, τσιγαρλίκι, τσιγγούνης*, τσιγκέλι, τσικουδιά#,
τσικρίκι, τσίλικος, τσιμούχα, τσιμπούκι, τσιμπούσι, τσινάρι, τσίπουρο,
τσιράκι, τσιρίσι, τσίσα, τσίτα, τσίτι,
τσιτώνω, τσιφλίκι, τσιφούτης, τσιφτετέλι, τσιφτές, τσογλάνι, τσόλι, τσομπάνης,
τσορβάς, τσότρα*, τσουβάλι, τσουλούφι, τσουμπλέκι, τσουπ, τσουράπι, τσουρέκι,
τσουρούτικος, τσουτσέκι, τσόχα.
Φάκα, φακίρης, φάλαγγα* (βασανιστήριο), φαράσι, φαρί, φαρσί,
φαρφάρας, φαρφουρί*, φελάχος, φερετζές, φέσι, φεσώνω, φετφάς, φίλντισι, φιρί
φιρί, φιρίκι, φιρμάνι, φισέκι, φιστίκι*, φιτίλι, φλιτζάνι, φουκαράς, φούλι,
φουντούκι*,  φουφού,  φραντζόλα, φυντάνι*.
Χαβαλέ, χαβάνι, χαβάς, χαβιάρι*, χαβούζα, χάβρα, χαγιάτι, χάζι,
χαζίρι, χαϊβάνι, χαϊμαλί (χαμαΐλι), χαΐνης, χαΐρι, χαλάλι, χαλβάς, χαλές, χάλι,
χαλί, χαλίφης, χαλκάς, χαμάλης, χαμάμ, χαμούρα, χαμπάρι, χαν, χάνι, χανούμισσα,
χαντζάρι, χάπι, χαράμι, χαραμής, χαραμίζω, χαράτσι, χαρνταχούς, χαρμάνι, χαρμάνης,
χαρούπι, χαρτζιλίκι, χασάπης, χασές, χασίς, χατζής, χατίρι, χαφιές, χλετζά,
χλεντζής (χλεντζές), χιράμι, χοπ, χότζας, χουβαρντάς, χούι, χουνέρι, χουζούρι,
χουρμάς, χουρντάς.
Βιβλιογραφία.
1)     
Δημάση Μ, Νιζάμ Α.
Το κοινό λεξιλόγιο της Ελληνικής και της Τουρκικής Γλώσσας. Εκδ. Αφοι
Κυριακίδη. Θεσσαλονίκη, 2004.
2)     
Καλεντερίδη Σ. Η
Τουρκία εκδημοκρατίζεται ή δουλεύει τον κόσμο; [http://infognomonpolitics.blogspot.com/2012/01/blog-post_3899.html]
3)     
Κουκίδη Κ.
Λεξιλόγιο ελληνικών λέξεων παραγομένων εκ της Τουρκικής. Εκδ. Εταιρείας Θρακικών
Μελετών. Αθήνα, 1960.
4)     
Λεξικό της Κοινής
Νεοελληνικής: [http://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/search.html?lq=]
5)     
Μπαμπινιώτη Γ.
Ετυμολογικό λεξικό της νέας Ελληνικής γλώσσας. Εκδ. Κέντρο Λεξικολογίας. Αθήνα,
2009.
6)     
Νταβούτογλου Α. Το
στρατηγικό βάθος. Η διεθνής θέση της Τουρκίας. Εκδ. Ποιότητα. Αθήνα, β΄ έκδοση
2010.
7)     
Παμπούκη Ι.
Τουρκικό λεξιλόγιο της Νέας Ελληνικής. Τόμος Α΄. Εκδ Παπαζήση. Αθήνα, 1988.
8)     
Tuncay
F, Καρατζά Λ. Τουρκοελληνικό λεξικό. Εκδ. Κέντρου Ανατολικών
Γλωσσών και Πολιτισμού. Αθήνα, 2000.
9)     
Φιλιππίδη Α.
Ρωμηοσύνη ή βαρβαρότητα; Εκδ. Ιεράς Μονής Γενεθλίου της Θεοτόκου. Λιβαδειά, γ΄
έκδοση 2007.
10)  Χειλαδάκη Ν. Ποιοί Τούρκοι; Εκδ. Πελασγός. Αθήνα, 2007.

11)  Χειλαδάκη Ν. Σημάδια Ορθοδοξίας στη σημερινή Τουρκία [http://www.youtube.com/watch?v=iSmzH_1COcY]

Γενικά θέματα

Reuters: Το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για χτυπήμα σε Ευρώπη και ΗΠΑ! Η αποτροπή χτυπήματος στην Ελλάδα

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters. Το ειδησεογραφικό πρακτορείο σε ένα αναλυτικό ρεπορτάζ περιγράφει το πώς το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για πλήγματα σε Ευρώπη και ΗΠΑ.

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Υπήρχε μάλιστα η πληροφορία ότι οι δύο άνδρες θα πληρώνονταν με 16.000 ευρώ για κάθε νεκρό, γι’ αυτό και σχεδίαζαν μαζικό χτύπημα.

«Καθώς η σύγκρουση Ιράν-Ισραήλ εντείνεται, η Τεχεράνη ταράζει τη Δύση με ένα κύμα απόπειρων χτυπημάτων και απαγωγών εναντίον στόχων στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες», αναφέρει το Reuters.

Η Ουάσιγκτον και οι σύμμαχοί της έχουν αναφέρει μια απότομη αύξηση τέτοιων συνωμοσιών που συνδέονται με την Ισλαμική Δημοκρατία. Από το 2020, υπήρξαν τουλάχιστον 33 απόπειρες δολοφονίας ή απαγωγής στη Δύση, στις οποίες οι τοπικές ή ισραηλινές αρχές ισχυρίζονται ότι συνδέεται με το Ιράν, διαπίστωσε το Reuters εξετάζοντας δικαστικά έγγραφα και επίσημες ανακοινώσεις.

Μεταξύ των πρόσφατων φερόμενων στόχων: ένα κτίριο που στεγάζει ένα εβραϊκό κέντρο και ένα εστιατόριο kosher στο κέντρο της Αθήνας. Από το κρησφύγετό του στο Ιράν, ένας Πακιστανός ονόματι Σαγιέντ Φαχάρ Αμπάς στρατολόγησε έναν παλιό γνώριμο που ζούσε στην Ελλάδα και τον οδήγησε να επιτεθεί στον χώρο, ισχυρίζονται οι ερευνητές σε έγγραφα που υποβλήθηκαν στις δικαστικές αρχές της υπόθεσης και τα οποία περιήλθαν στην κατοχή του Reuters. Ο Αμπάς είπε στην επαφή του ότι εργαζόταν για μια ομάδα που θα πλήρωνε περίπου 15.000 ευρώ ανά φόνο.

Σε μια ανταλλαγή WhatsApp τον Ιανουάριο του 2023 που περιγράφεται λεπτομερώς στα έγγραφα, οι δύο άνδρες συζήτησαν εάν θα χρησιμοποιήσουν εκρηκτικά ή εμπρησμό στην επίθεση. Ο Αμπάς τόνισε την ανάγκη παροχής αποδείξεων για απώλειες μετά το πλήγμα. «Υπάρχουν μυστικές υπηρεσίες», είπε, χωρίς να κατονομάσει. «Κάντε τη δουλειά με τρόπο που δεν αφήνει κανένα περιθώριο».

Τα έγγραφα που δεν είχαν αναφερθεί προηγουμένως περιλαμβάνουν εκατοντάδες σελίδες αποδεικτικών στοιχείων που συγκεντρώθηκαν κατά τη διάρκεια της προανακριτικής έρευνας στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων καταθέσεων μαρτύρων, αστυνομικών καταθέσεων και λεπτομερειών μηνυμάτων WhatsApp.

Οι ελληνικές αρχές συνέλαβαν τον Σιέντ Ιρτάζα Χάιντερ και έναν άλλο Πακιστανό πέρυσι, λέγοντας ότι η αστυνομία βοήθησε στην εξάρθρωση ενός τρομοκρατικού δικτύου που κατευθυνόταν από το εξωτερικό και είχε σκοπό να προκαλέσει «ανθρώπινη απώλεια». Οι δύο άνδρες αντιμετωπίζουν κατηγορίες για τρομοκρατία. Αρνούνται τις κατηγορίες.

Ο Χάιντερ, ο οποίος αφέθηκε ελεύθερος από την προφυλάκιση αυτή την άνοιξη με περιορισμούς, λέει ότι είναι αθώος. Σε συνέντευξή του, ο 28χρονος είπε στο Reuters ότι έστειλε στον Αμπάς εικόνες του κτιρίου αλλά εμπόδισε σκόπιμα να πραγματοποιήσει οποιαδήποτε επίθεση, ελπίζοντας να πληρωθεί χωρίς να βλάψει κανέναν.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Analysis: How Iran’s Ballistic Missiles Strike Israel?

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

The U.S. traced the launch location to a valley south of the Iranian city of Shiraz.
Eran has launched its largest-ever attack on Israel, firing 180 ballistic missiles
These missiles travelled more than 1000 Miles from this Valley to reach Israel most populated city and military sights.

Fattah-2, the successor to the Fattah-1, It was used for the first time and is one of Iran’s advanced missile systems.
This missile is equipped with a —inside it is the warhead—which detaches and allows the missile to maneuver and glide at speeds between Mach 5 and 10.
The missile has a range of around 1,500 km, only slightly more than its predecessor, the Fattah-1.
What sets it apart from other ballistic missiles is its ability to accelerate outside the Earth’s atmosphere, while its aerodynamic control surfaces enable steering to evades the famous Arrow Missiles Defense system made by Israel.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Τούρκος διπλωμάτης: «Η σιωπηλή συμφωνία Ερντογάν – Μητσοτάκη»

Τι σημαίνουν οι ομιλίες του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Κυριάκος Μητσοτάκης – Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν: Ό,τι και να συμβεί στην Κύπρο, φαίνεται να υπάρχει σιωπηρή συμφωνία μεταξύ του προέδρου Ερντογάν και του πρωθυπουργού Μητσοτάκη ότι οι τουρκοελληνικές σχέσεις δεν πρέπει να επηρεαστούν αρνητικά, γράφει σήμερα ο Τούρκος, πρώην διπλωμάτης, Χασάν Γκιογκούς στο T24.

Τι σημαίνουν οι ομιλίες του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ

Οι τουρκοελληνικές σχέσεις στη νέα εποχή που επικεντρώνονται σε θετική ατζέντα πέρασαν από σοβαρές δοκιμασίες τον τελευταίο μήνα.

Παρακολουθήσαμε ελληνικά σκάφη εφόδου να παραβιάζουν τα τουρκικά χωρικά ύδατα, πρώτα στα ανοιχτά της Αλικαρνασσού και μετά με διαφορά μίας εβδομάδας στη Ντάτσα και στο Τουργκούτ Ρέις.

Στις δύο πρώτες περιπτώσεις, η ελληνική πλευρά υποστήριξε ότι κυνηγούσαν βάρκες που μετέφεραν λαθρομετανάστες.

Αυτό που συνέβη με το αλιευτικό Barbaros κοντά στο Turgut Reis ήταν ένας τύπος που συναντάμε συχνά στο Αιγαίο, λόγω της έλλειψης καθορισμένων θαλάσσιων συνόρων, και μπορεί πλέον να θεωρείται συνηθισμένη περίπτωση.

Για κάποιο λόγο, περιστατικά παρενόχλησης συμβαίνουν είτε στον αέρα είτε στο έδαφος πριν συναντηθούν οι ηγέτες και των δύο χωρών.

Υπάρχουν εκείνοι που ευδοκιμούν στο περιβάλλον κρίσης τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Τουρκία.

Τα προκλητικά δημοσιεύματα μιας εφημερίδας έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην όξυνση της κρίσης των Ιμίων το 1996.

Αυτή τη φορά, είχαμε τηλεοπτικά κανάλια που για μέρες έκαναν φασαρία για το πώς «οι μπότες του Έλληνα στρατιώτη άγγιξαν τουρκικά εδάφη».

Θα νομίζατε ότι η Ελλάδα επιχείρησε να εισβάλει στην Τουρκία αποβιβάζοντας έναν από τους στρατιώτες της με ένα μόνο σκάφος εφόδου.

Δεν μπορεί να ειπωθεί ότι οι ‘Παλικαράδες’ (Palikaryanın) είναι ο πιο πειθαρχημένος στρατιώτης στον κόσμο.

Στα χρόνια που ήμουν πρέσβης στην Αθήνα, είδα μια ομάδα στρατιωτών κομάντο να φωνάζουν συνθήματα κατά τη διάρκεια μιας επίσημης παρέλασης σε μια ελληνική εθνική εορτή.

Επειδή δεν ξέρω ελληνικά, στην αρχή νόμιζα ότι φώναζαν κάτι σαν «δώσε μου τη χαρά».

Η αλήθεια του θέματος φάνηκε όταν είδα την είδηση ​​στις εφημερίδες της επόμενης ημέρας ότι κάποιοι στρατιώτες φώναζαν συνθήματα κατά της Βόρειας Μακεδονίας και της Τουρκίας στην εκδήλωση.

Αυτό που θα πω είναι ότι είναι πολύ πιθανό οι παραβιάσεις των τουρκικών χωρικών υδάτων να προκλήθηκαν από την ευρηματικότητα λίγων συνειδητοποιημένων Ελλήνων στρατιωτών που δεν έδρασαν με οδηγίες.

Τι σημαίνουν οι ομιλίες του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ ;

Το θετικό κλίμα στις τουρκοελληνικές σχέσεις αποτυπώθηκε και στις ομιλίες των ηγετών των δύο χωρών στην τελευταία Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών.

Τόσο ο Πρόεδρος Ερντογάν όσο και ο πρωθυπουργός Μητσοτάκης φρόντισαν να μην κάνουν δηλώσεις που θα ενοχλούσαν ο ένας τον άλλον στις ομιλίες τους.

Μαθαίνουμε από τον ελληνικό Τύπο ότι αυτό το θετικό κλίμα αναμένεται να συνεχιστεί κατά κάποιο τρόπο, με βήματα όπως η επανέναρξη των συζητήσεων για τα προβλήματα στο Αιγαίο και η έναρξη λειτουργίας της σχολής της Χάλκης.

Εξελίξεις στην Κύπρο

Ωστόσο, όταν πρόκειται για την Κύπρο, προκύπτει μια διαφορετική εικόνα και βαθιές διαφορές απόψεων.

Ο Πρόεδρος Ερντογάν έκλεισε εντελώς την πόρτα περί ομοσπονδίας για μόνιμη λύση στην Κύπρο στη Νέα Υόρκη.

Ακολούθησε μάλιστα μια πιο επιθετική γραμμή από τον Πρόεδρο των Τουρκοκυπρίων Ερσίν Τατάρ , ο οποίος, πριν από την αναχώρησή του για τη Νέα Υόρκη, έδειξε ότι θα μπορούσε να καθίσει ξανά στο τραπέζι εάν ικανοποιούνταν οι απαιτήσεις της «άμεσης επαφής, απευθείας εμπορίου και άμεσης μεταφοράς» που συνοψίζονται σε τρεις λέξεις…

Ο Πρωθυπουργός Μητσοτάκης, που ανέβηκε στο βήμα μετά τον Πρόεδρο Ερντογάν, χαρακτήρισε κατοχή ως συνήθως τη στρατιωτική παρουσία της Τουρκίας στο νησί και είπε κατηγορηματικά ότι η επιλογή των δύο κρατών δεν μπορεί και δεν θα είναι λύση.

Ο Έλληνας πρωθυπουργός μίλησε με τρεις λέξεις με εντελώς διαφορετικό θέμα, δηλώνοντας ότι η Ελλάδα, η οποία θα είναι μη μόνιμο μέλος του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ για 2 χρόνια από την 1η Ιανουαρίου, βασίζεται στις αρχές του «διαλόγου, διπλωματίας και δημοκρατίας» (3D), που προέρχονται από την ελληνική γλώσσα. Δήλωσε ότι θα ενεργούσε με βάση αυτές.

Συνάντηση Τατάρ-Γκουτέρες

Ο πρόεδρος των Τουρκοκυπρίων Ερσίν Τατάρ συναντήθηκε με τον Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες στη Νέα Υόρκη το περασμένο Σαββατοκύριακο.

Στη δήλωσή του μετά τη συνάντηση, ο Πρόεδρος Τατάρ είπε ότι η επανάληψη των διαπραγματεύσεων θα μπορούσε να είναι δυνατή μόνο με την αναγνώριση της κυρίαρχης ισότητας και του ισότιμου διεθνούς καθεστώτος και ότι οι διαπραγματεύσεις που πραγματοποιήθηκαν σε διάφορες μορφές στη βάση της ομοσπονδίας για μισό αιώνα ήταν ασαφές γιατί η ελληνική πλευρά είπε «όχι» στο σχέδιο Ανάν με συντριπτική πλειοψηφία στο δημοψήφισμα.

Στη δήλωση μιας φράσης που έγινε από τον ΟΗΕ αναφέρθηκε ότι ο Γενικός Γραμματέας συναντήθηκε με τον ηγέτη της τουρκοκυπριακής κοινότητας Ερσίν Τατάρ και ότι στη συνάντηση συζητήθηκε πώς θα μπορούσε να προχωρήσει το Κυπριακό στο μέλλον.

Ο Γκουτέρες δέχθηκε τους επικεφαλής των αντιπροσωπειών από 21 χώρες την ίδια ημέρα. Είναι προφανές ότι η συνάντηση Τατάρ-Γκουτέρες δεν είχε μεγάλο περιεχόμενο.

Εν τω μεταξύ, πριν φύγει από τη Νέα Υόρκη, ο Πρόεδρος Τατάρ είπε σε ιδιωτική συνέντευξη σε εφημερίδα που δημοσιεύεται στην Κατεχόμενη Κύπρος ότι εάν η κυριαρχική ισότητα και το ισότιμο διεθνές καθεστώς γίνουν αποδεκτά από την ελληνική πλευρά και η ομοσπονδία δεν τεθεί στην ημερήσια διάταξη, μια συνάντηση στο 4+1 μορφή με τη συμμετοχή των μερών και του ΓΓ δηλώνει ότι μετέφερε στον Γκουτέρες ότι είναι έτοιμος να παραβρεθεί σε τριπλό δείπνο που θα παραθέσει.

Αν και εκ πρώτης όψεως η επιστροφή στο τραπέζι με ορισμένες προϋποθέσεις μοιάζει με πρωτοβουλία, δεν πρέπει να περιμένουμε από τους Έλληνες να αποδεχτούν εύκολα τους όρους που θέτει ο Τατάρ, που σημαίνει παραίτηση από την ομοσπονδία.

Ωστόσο, αυτές οι εξελίξεις δείχνουν ότι ορισμένες διαπραγματεύσεις διεξάγονται κεκλεισμένων των θυρών, αν όχι γύρω από το τραπέζι.

Το τριπλό δείπνο, το οποίο δέχτηκε ο Τατάρ, αναμένεται να γίνει ανεπίσημα στη Νέα Υόρκη στις 15 Οκτωβρίου. Πιθανώς, ο Γενικός Γραμματέας θα θέλει να ενημερώσει τους Τουρκοκύπριους και τους Ελληνοκύπριους ηγέτες για τον νέο οδικό χάρτη που επεξεργάζεται για την Κύπρο και να πάρει τις απόψεις τους σε αυτό το δείπνο.

Πού θα οδηγήσει αυτό;

Είναι δύσκολο να μαντέψει κανείς. Σε μια εποχή που έχει αρχίσει να ρέει αίμα στον Λίβανο μετά τη Γάζα και ο πόλεμος Ρωσίας-Ουκρανίας συνεχίζεται για περισσότερα από δύο χρόνια, ο Γενικός Γραμματέας, που φαίνεται βέβαιο ότι δεν θα επανεκλεγεί ποτέ, θέλει να καταλήξει σε ένα νέο σχέδιο για την Κύπρο; Αυτό είναι ένα ξεχωριστό ζήτημα.

Ό,τι και να γίνει στην Κύπρο, φαίνεται να υπάρχει σιωπηρή συμφωνία μεταξύ του προέδρου Ερντογάν και του πρωθυπουργού Μητσοτάκη ότι οι τουρκοελληνικές σχέσεις δεν θα επηρεαστούν αρνητικά.

ΠΗΓΗ: Βαλκανικό Περισκόπιο

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή