Ακολουθήστε μας

Γενικά θέματα

Tο εθνοκρατοκεντρικό διεθνές σύστημα και η διαδρομή της ανθρωποκεντρικής πολιτικής θεμελίωσης

Δημοσιεύτηκε

στις

Παναγιώτης Ήφαιστος

facebook, ιστοσελίδαΧριστούγεννα σήμερα (25.12.2014). Μια
σημαντική επέτειος για πολλούς η σημαντικότερη.Όλοι σχεδόν μετρούν τον
χρόνο πριν και μετά την γένεση του Χριστού. Για εκατομμύρια πιστούς
επέτειος γένεσης του υιού του Θεού των Χριστιανών. Για τους πολιτικούς
φιλοσόφους της ιστορικής διαχρονίας αφετηρία μιας πιο ενισχυμένης
ανθρωποκεντρικής πολιτικής θεμελίωσης των κοινωνικών οντοτήτων.
Η διαδρομή του ανθρωποκεντρικής
προσέγγισης του ανθρώπου, της πολιτικής του οργάνωσης και του κόσμου
πριν και μετά την γένεση του Χριστού και την έλευση μιας εδραιωμένης και
φιλοσοφικά πάμπλουτης ανθρωποκεντρικής μεταφυσικής δεν ήταν χωρίς
περιπέτειες.
Μετά τις παλινδρομήσεις των πρώτων αιώνων
και επί μια περίπου Χιλιετία, στην μια πλευρά αναπτύχθηκε η
(Ρωμαιοκαθολική) Θεοκρατία και στην άλλη πλευρά η κορύφωση του
πολιτισμού των ανθρώπων μέσα στο κοσμοσύστημα της Βυζαντινής Οικουμένης.

Συντομεύοντας λέμε ότι της πτώσης της
Κωνσταντινούπολης το 1453 μ.Χ. είχε προηγηθεί η λεηλασία της Βασιλεύουσας
Πόλης από τους «σταυροφόρους» της Θεοκρατικής Ρώμης. Η πτώση της
Βασιλεύουσας Πόλη ήταν η αρχή του τέλους των κοσμοσυστημάτων όπως είχαν
αναπτυχθεί μετά την κλασική εποχή και ιδιαίτερα μετά τον Μεγάλο
Αλέξανδρο.
Το 1648 μ.Χ. μετά τον Τριακονταετή Πόλεμο που ακολούθησαν
ενός περίπου αιώνα αμφισβητήσεις του Πάπα από τους ηγεμόνες της Ευρώπης,
είχαμε μια νέα αφετηρία, την Συνθήκη της Βεστφαλίας του 1648 μ.Χ. που
θεμελίωσε το σύγχρονο κρατοκεντρικό διεθνές σύστημα.
Το καθεστώς δηλαδή που δημιούργησε στην
Ευρώπη στην βάση της οριοθετημένης κυριαρχίας, της εσωτερικής-εξωτερικής
κυριαρχίας των κρατών και της μη επέμβασης, υψηλές αρχές που
επικυρώθηκαν στον ΟΗΕ το 1945 μ.Χ.

Αυτές οι ιστορικές διαδρομές ήταν κάτι
περισσότερο από περιπετειώδεις αλλά επισκιάζονται από τα ιστορικά
στρογγυλέματα των ιδεολογικών αφηγήσεων και από τις εκλογικευτικές
ιδεολογικές ή εθνικές προπαγάνδες.
Η περίοδος μετά την Βεστφαλία, για
παράδειγμα, δεν είχαμε μόνο προσπάθειες «Αναγέννησης» και αναβίωσης του
κλασικού πολιτικού-πολιτειακού παραδείγματος. Είχαμε επίσης αβάστακτες
κακουχίες, γενοκτονίες και εθνοκαθάρσεις. Τα αίτια είναι πολλά.
Όσον με αφορά, κόντρα στο ρέμα της
ιδεολογικά προσκολλημένης «κατασκευαστικής» σκέψης, έγινε μια προσπάθεια
να εξηγήσω ότι μεταξύ πολλών άλλων δύο είναι οι κύριες αιτίες μιας από
τις πλέον ταραχώδεις ιστορικές περιόδους που προκάλεσε τον θάνατο
εκατοντάδων εκατομμυρίων ανθρώπων.
Είναι επίσης και το γεγονός της στρεβλής
κατανόησης της κατά τα άλλα ανθρωποκεντρικής Αριστοτελικής Πολιτικής
σκέψης και τα πνευματικά τραύματα των ευρωπαίων από την Θεοκρατία (μια
έξοχη θεμελίωση αυτού του γεγονότος βρίσκεται στο «Κριτική της
Μεταφυσικής» του Παναγιώτη Κονδύλη).
Επίσης, κάτι πιο τραγικό. Στην
μετά-Μεσαιωνική Ευρώπη απουσίαζαν οι πολίτες καθότι η συντριπτική
πλειονότητα ήταν απόγονοι των κακότυχων και ανυπόστατων δουλοπαροίκων
του Μεσαίωνα.
Είναι γεγονός ότι δύσκολα θα το
αφομοιώσουν όσοι (ακόμη) άγονται και φέρονται από τα κατασκευαστικά
ιδεολογικά δόγματα των δύο τελευταίων αιώνων, αλλά, η πραγματικότητα
είναι πως τα ιδεολογικά δόγματα δεν προσδοκούσαν μόνο ένα εσχατολογικά
νοηματοδοτημένο κόσμο αλλά και ένα κόσμο που ποτέ δεν θα υπάρξει. Οι
ιδεολογικές εσχατολογίες των μορφικά πανομοιότυπων ιδεολογικών δογμάτων
του φιλελευθερισμού, του κομμουνισμού και του φασισμού, εμπίπτουν αμιγώς
στην σφαίρα της πολιτικής θεολογίας και προγραμματικά στερούνται
οντολογικής αναφοράς. Υπόσχονται ή προσδοκούν μια μελλοντική οντολογία
που θέλουν να κατασκευάσουν αλλά πολιτικοανθρωπολογικά αυτά τα δόγματα
είναι προγραμματικά ανυπόστατα.
Μονολεκτικά, λέμε ότι κατά την διάρκεια
των πρώτων μετά-Μεσαιωνικών αιώνων η απουσία διαμορφωμένων πολιτών και η
αγωνία των ελίτ να τους κατασκευάσουν οδήγησαν σε ποικίλα
κατασκευαστικά δόγματα και μύριες συνοδευτικές πολιτικές ασυναρτησίες.
Ασυναρτησίες οι οποίες συναρτημένες με την πολιτική δημιούργησαν
γιγαντιαία νεκροταφεία ιδεολογικά ασυμμόρφωτων.
Η διαδρομή των Νέων Χρόνων γινόταν μέσα
σε ένα φαρδύ Νεοτερικό δρόμο όπου οι κοινωνίες κόντρα στις ιδεολογικές
προσλήψεις της πολιτικής αυτοθεσμίζονταν όπως πάντα έκαναν αλλά μέσα
στον οποίο κυριάρχησαν μονοσήμαντα μοντερνιστικά ιδεολογικά δόγματα.
Δόγματα που αφού σωστά καταπολέμησαν την Θεοκρατία, στην συνέχεια τα
έβαλαν με το πνεύμα ως πολιτική εισροή του κοινωνικοπολιτικού γίγνεσθαι
και στην συνέχεια (μεταμοντερνισμός) στόχευσαν το πνεύμα και την
υπόσταση των ανθρώπων μέσα στην ιδιωτική σφαίρα (τα εθνομηδενιστικά
βιβλία δεν τα έφερε μια ελληνική σύλληψη αλλά μια γενικότερη
μεταμοντέρνα αντίληψη συρρικνωμένων ανθρώπινων όντων ως ο μόνος δήθεν
τρόπος ένωσης του πλανήτη και ειρήνευσης του κόσμου).
Πρωτίστως προς το τέλος του μοντερνισμού
και όταν εισήλθαμε ήδη στην μεταμοντέρνα φάση της μαζικής παραγωγής, της
μαζικής κατανάλωσης και της αστικοποίησης –και σε μια εποχή όταν τα
ανθρωπολογικά μεστά έθνη της Ανατολής βρίσκονταν κάτω από αποικιακό
ζυγό–, κυριάρχησε πανταχόθεν η άποψη ότι το «ταραχοποιό πνεύμα» θα
πρέπει να εκδιωχθεί από τη δημόσια σφαίρα.
Τα επόμενα ιστορικά βήματα ήταν περίπου
μονόδρομος: Παρακάμπτεται η Αριστοτελική «Δημοκρατία ως Ελευθερία» που
ήθελε το πολιτικό γεγονός να κινείται με φορά κίνησης την ατομική,
κοινωνική και πολιτική ελευθερία και στερεώνεται μια έμμεση
αντιπροσώπευση όπου τα ίδια μετά-Μεσαιωνικά ελίτ συνέχισαν να είναι
κάτοχοι του κράτους και του πλούτου και όπου οι πολίτες περιορίστηκαν
στο να ψηφίζουν περιοδικά την εξουσία (εδώ αξίζει μνημόνευσης το
εμβληματικό «Δημοκρατία ως Ελευθερία» του Γιώργου Κοντογιώργη και τα
άλλα του βιβλία με τίτλο «Ελληνικό Κοσμοσύστημα»).
Αναμφίβολα, υπήρξαν θέσεις υπέρ «ελέγχων
και εξισορροπήσεων» που αύξαναν την πολιτική συμμετοχή και που δυνάμωναν
την δημοκρατική φορά κίνησης. Πλην ποικίλα γεγονότα που δεν είναι του 
παρόντος όχι μόνο καθήλωσαν τα καθεστώτα στην έμμεση αντιπροσώπευση αλλά
και την εξώθησαν προς έμμεση δεσποτεία (που απλά τα τελευταία χρόνια
έβγαλε το προσωπείο στέλνοντάς μας μια τεχνόσφαιρα να μας κυβερνήσει).
Η προσπάθεια πριν και μετά την Γαλλική
Επανάσταση μέχρι και σήμερα στα κράτη της Δύσης, πάντως, συνίσταται όχι
στην αναζήτηση ενός τρόπου ζωής με σύμμειξη και μέθεξη πνευματικών και
αισθητών μέσα στην Πολιτειακή σφαίρα αλλά στην εδραίωση μιας πνευματικά
στερημένης δημόσιας ζωής. Το «ταραχοποιό πνεύμα», για να
χρησιμοποιήσουμε την εύστοχη φράση του Κονδύλη, έπρεπε να εκδιωχθεί από
τα πεδία της πολιτικής διαμόρφωσης.
Τουτέστιν, όχι μια κλασικά νοούμενη
πολιτική ανθρωπολογία αλλά μια οικονομική, ωφελιμιστική ανθρωπολογία
εντός μιας δημόσιας σφαίρας πνευματικά τα στερημένης. Κάτι τέτοιο βέβαια
ποτέ δεν υπήρξε και ποτέ δεν θα υπάρξει. Οι άνθρωποι ποτέ δεν έπαυσαν
να προσέρχονται στην πολιτική με αυτό που είναι, δηλαδή ως ταυτόχρονα
αισθητές και πνευματικές οντότητες.
Ακόμη, πρέπει να ξέρουμε πως έτσι
γεννήθηκαν τα διεθνιστικά ιδεολογικά δόγματα. Λογικά πολλοί σκέφτηκαν:
«Αφού μια πνευματικά στερημένη δημόσια σφαίρα («υλιστική» την ονόμασαν,
δημιουργώντας σύγχυση ότι είναι μόνο αντί-θρησκευτική ενώ είναι συνολικά
αντί-πνευματική) μπορεί να υπάρξει μέσα σε ένα κράτος γιατί να μην
μπορεί να υπάρξει και πλανητικά!». Το εδαφικά οριοθετημένο κράτος βέβαια
δυνάμωνε ολοένα και περισσότερο πλην αλλόκοτα και παράδοξα παράλληλα
γεννήθηκαν τα οικουμενικίστικα ιδεολογικά δόγματα. Γιατί;
Επειδή πάντοτε οι εκάστοτε ηγεμόνες
χρειάζονται οικουμενικίστικα δόγματα για να αποκοιμίζουν τα υπόλοιπα
κράτη (Για μια εξαιρετική θεμελίωση βλ.
EdwardH. Carr, Η εικοσαετής κρίση).
Η δήθεν ιδεολογική διαπάλη στην βάση εσχατολογικών ιδεολογικών
μεταμφιέσεων κατά την διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου εντάσσεται στην
διαχρονική λογική όπου οι εκάστοτε μεγάλες δυνάμεις αναζητούν
οικουμενικίστικεςπαραδοχές για να παραμυθιάζουν τους υπόλοιπους
συρρικνώνοντας έτσι την πολιτική τους κυριαρχία.
Βέβαια αυτά που εδώ λέω είναι ελάχιστα,
συνοπτικά και επικίνδυνα περιληπτικά, καθότι η ιστορική διαδρομή είναι
πολύ πιο σύνθετη, πολλοί διαμορφωτικοί παράγοντες άγνωστοι, η ετερογονία
των σκοπών απροσμέτρητη και η συμπλοκή μικρών και μεγάλων ιστορικών
κυμάτων απρόβλεπτη και αστάθμητη και πηγή ιστορικών δινών  μέσα στις
οποίες τα έθνη στροβιλίζονται και εξελίσσονται καθοδικά ή ανοδικά. Το
ζήτημα είναι εάν βλέπουμε τον προσανατολισμό προς τον οποίο κινούνταν τα
πράγματα και τα αποτελέσματα.
Δεν είναι διόλου τυχαίο ότι σε όλα τα κεφάλαια του «Κοσμοθεωρία των Εθνών, συγκρότηση και συγκράτηση των κρατών, της Ευρώπης και του Κόσμου»,
ενός βιβλίου που προσπάθησε να πει μερικά πράγματα για αυτή την
διαδρομή συνδέοντάς τα με το σήμερα, αρχίζουν και τελειώνουν με τον
έξοχο Ομηρικό πολιτικό φιλόσοφο και ποιητή, τον Κωνσταντίνο Καβάφη. Η
στοχαστική εμπειρία στο «Κοσμοθεωρία των Εθνών», πάντως, είναι σημαντική
και κυρίως αφορά, εκτιμώ, το μέλλον τόσο της στοχαστικής όσο και της
πολιτικής αναζήτησης ενός κόσμου νοηματοδοτημένου χωρίς ιδεολογικές
παρωπίδες που διαθέτει οντολογία συμβατή με τα πολιτικοανθρωπολογικά
γεγονότα της ιστορίας.
Εξ ου και η συντρέχουσα έρευνα για
επεξεργασία καιανάπτυξη πολλών διατυπώσεων του εν λόγω βιβλίου με ένα
πιο τολμηρό τρόπο. Η έρευνα συμβολίζεται από μια προσεκτικότερη μελέτη
του Παναγιώτη Κονδύλη (περιγραφή και ερμηνεία της Νεοτερικής διαδρομής),
του Θόδωρου Ζιάκα (μοναδικές θεμελιώσεις που αφορούν την κοινωνική
ετερότητα) και του Γιώργου Κοντογιώργη (κοσμοσυστημική γνωσιολογία).
Επίσης, μια συγκριτική προσέγγιση των δύο κύριων πόλων της πολιτικής
σκέψης, του Αριστοτέλη και του Πλάτωνα.
Ενώ στην ιδεολογικά εκπορευμένη πολιτική
σκέψη (προνόμιο όσων συνειδητά ή ανεπίγνωστα πλατωνίζουν) η προσπάθεια
προσδιοριστικών θέσεων (πολλών μάλιστα μελλοντολογικά διατυπωμένων)
είναι αδιέξοδη και καταληκτικά εσχατολογική, στην πολιτική θεωρία που
διαθέτει οντολογική αναφορά, ο κόσμος περιγράφεται όπως είναι, όπως
διαχρονικά εξελίσσεται και όπως οι ίδιοι οι άνθρωποι των συγκροτούν και
αναπτύσσουν.
Με μια λέξη: Είναι ένα πράγμα η
προσανατολιστική πολιτική θεωρία η οποία στηρίζεται στα
πολιτικοανθρωπολογικά γεγονότα όπως αυτά συγκροτούνται ιστορικά (πάντα,
αναπόδραστα, με σύμμειξη πνευματικών και αισθητών) και άλλο η ιδεολογικά
εκπορευμένη προσδιοριστική σκέψη της οποίας τα υπολείμματα συνεχίζουν
να μας ταλανίζουν παρά τον τερματισμό του  Ψυχρού Πολέμου.
Το ιδεολογικό φαινόμενο είναι μια βασικά
τραγική πτυχή της ιστορίας των ανθρώπων. Πιο συγκεκριμένα, αν και με
ιστορικές ρίζες σε όλες τις εποχές, κυριάρχησε λόγω του φαινομένου των
δουλοπαροίκων οι οποίοι αποτελούσαν το κύριο σώμα των ανθρώπων μετά τον
Μεσαίωνα ακόμη και μετά την Γαλλική Επανάσταση (στην οποία και
πρωτοστάτησαν).
Η ιδεολογική σκέψη είναι παρωχημένη για
πάρα πολλούς λόγους. Μεταξύ άλλων, γιατί ακόμη στέκεται σε
φτηνές-ψευτοπλατωνικές μεθοδολογίες και επιστημολογίες οντολογικά
στερημένες και γιατί η λογική της απόληξη είναι εσχατολογική. Όπως
σημειώνω στην πρώτη παράγραφο του καταληκτικού κεφαλαίου 7 του «Κοσμοθεωρία των Εθνών»:
«Ένα κύριο γνώρισμα των ατελειών του κόσμου είναι η διαρκής αναζήτηση
τελειωτικών λύσεων. Οι θρησκείες καλλιεργούν τον επίγειο ενάρετο βίο
συσχετίζοντάς τον με τον επουράνιο. Πίστη και επίγειος βίος ισορροπούν
επηρεάζοντας τη διαμόρ­φωση του δημόσιου και ιδιωτικού βίου. Για τους
πιστούς, στον παράδεισο πάνε οι ενάρετοι και στην κόλαση οι αμαρτωλοί.
Οι ιδεολογίες που παραμονεύουν αδράχνουν την ευκαιρία για να μι­λήσουν
εσχατολογικά και να προσφέρουν επίγειους υλιστικούς παραδείσους. Ήδη
αναφερθήκαμε στην εύστοχη επισήμανση του Κονδύλη ότι για να
αντιμετωπιστεί η υστερία μπροστά στον αμετάκλητο θάνατο οι ιδεολογίες
νομιμοποίησαν την υστερία της εσχατολογίας. Στην πορεία όλοι
ανακαλύπτουν ότι επίγειοι παράδεισοι δεν υπάρχουν και ότι δεν υπάρχει
ευτυχία που να μην διατρέχει κινδύνους. Ο Καβάφης το περιέγραψε ακόμη
πιο πα­ραστατικά, όταν συμβούλευσε: «Πάντα στον νου σου νάχεις την
Ιθάκη», αλλά «να εύχεσαι νάναι μακρύς ο δρόμος» και «η Ιθάκη σ’ έδωσε τ’
ωραίο ταξείδι».».
Εάν μπορούσα να συνοψίσω το επιχείρημα σε
τρεις θέσεις συντομογραφικά διατυπωμένες, θα λέγαμε το εξής που αφορούν
το πολιτικοπνευματικό προσανατολισμό, τον εθνοκρατοκεντρικό ορθολογισμό
και την κοσμοσυστημική προοπτική.
Το πνεύμα και η πολιτική συγκρότηση
Πρώτον, το πνεύμα δεν μπορεί να εκδιωχθεί
από την Πολιτειακή σφαίρα, η οικονομικίστικη-οικονομική/ωφελιμιστική
ανθρωπολογία είναι μια ουτοπία συνάμα και διαστροφή. Ο μεταμοντερνισμός ο
οποίος όπως εξηγούμε στο κεφάλαιο 5 του «Κοσμοθεωρία των Εθνών»
είναι η μετενσάρκωση του Μαρκησίου deSade,επενεργεί διαφοροποιημένα.
Μερικούς με το να συρρικνώνει την υπόστασή τους και να τους εκμηδενίζει,
άλλους με το να τους ροκανίζει και αποδυναμώνει. Σίγουρα προκαλεί
ανορθολογικές εισροές σε όλους.
Ενώ ο μεταμοντερνισμός, βέβαια,
σχετίζεται με την μαζικοπαραγωγή, τη μαζικοκατανάλωση και την
αστικοποίηση, δομές που επενεργούν αποδυναμωτικά για την ανθρώπινη
υπόσταση, οι αντιστάσεις των πολιτών των εθνοκρατών είναι πολλές.
Μπορούμε να πούμε ότι απορρέουν, κατά  κάποιο τρόπο, από το ένστικτο
επιβίωσης, την  έμφυτη αξίωση για υπόσταση και την εξίσου έμφυτη αξίωση
ελευθερίας.
Ο εθνοκρατοκεντρικός κόσμος του 21ου
αιώνα αναμφίβολα, κινείται αλλοπρόσαλλα.Πλην οι κοινωνίες συνεχίζουν να
αυτοθεσμίζονταιπολιτικοανθρωπολογικά όπως πάντοτε έκαναν στην ιστορία.
Η εδαφικά οριοθετημένη κυριαρχία,
βεβαίως, δημιουργεί πρωτόγνωρα τετελεσμένα. Κυρίως υποχρεώνει τα κρατικά
οριοθετημένα έθνη να αναπτύσσουν συστήματα διανεμητικής δικαιοσύνης και
τρόπους ζωής που βαθαίνουν την πολιτική διαφοροποίηση.
Αυτό βέβαια δεν αποκλείει μια κίνηση προς
κοσμοσυστήματα (βλ. πιο κάτω) μιας και η πολιτική αυτοδιάθεση είναι
στοιχείο κάθε μη πολιτικά εξισωμένου πλανήτη και η εξέλιξη των δομών
κρατικά και ενδοκρατικά αφορά, όπως εύστοχα υποστηρίζει η κοσμοσυστημική
γνωσιολογία του Γιώργου Κοντογιώργη, όχι καθεστωτικές αντιλήψεις
έμμεσης αντιπροσώπευσης αλλά την πολιτικοκοινωνική ωρίμανση κάθε
κοινωνικής οντότητας.
Το μέγα πλην με νόημα λέω αμφίπλευρο
ερώτημα είναι οι «ελέφαντες» του διεθνούς συστήματος του 21ου αιώνα όπως
αυτό εξελίσσεται σε πολυπολικό. Τις μεγάλες δηλαδή δυνάμεις και τις
πολώσεις και αναστατώσεις που δημιουργεί ο ανελέητος ανταγωνισμός τους
στις περιφέρειες του πλανήτη. Οδηγούν προς μια ωρίμανση των εθνοκρατών
και σε κοσμοσυστημικές λογικές ή προς χαώδεις καταστάσεις ίσως και σε
ολική καταστροφή μέσα από ένα πυρηνικό πόλεμο;
Κοσμοθεωρητικά θεμέλια και πολιτειακός ορθολογισμός
Δεύτερον, στο ορατό μέλλον, πολιτικός
ορθολογισμός σημαίνει ανθρωπολογικά μεστό εθνοκράτος. Δηλαδή, πολίτες
εύρωστους και προσκολλημένους στις έσχατες λογικές των εθνικών
κοσμοθεωριών που θεμελίωσαν την Ελευθερία τους στην μετά-αποικιακή φάση.
politiko_anthrwposΠολίτες
επίσης που δεν είναι πολιτικοπνευματικά σχιζοφρενείς. Η καταστατική
κοσμοθεωρητική αφετηρία που εάν κατακτηθεί –σχεδόν αν όχι πάντοτε μετά
από ένα αγώνα ελευθερίας–, εφεξής προσφέρει πλέον τις προϋποθέσεις μιας
σταθερής ανοδικής φοράς κίνησης, είναι η στιγμή κατάκτησης της εθνικής
ανεξαρτησίας.
Γιατί η εθνική ανεξαρτησία είναι η
ελευθερία της κοινωνίας ή όπως λεγόταν στην κλασική εποχή το «ιδεώδες
της ανεξαρτησίας». Προϋπόθεση για να κινείται ένα εθνοκράτος ανοδικά, να
συγκροτείται δημοκρατικά και να οι πολίτες του να ασκούνπολιτική
αυτοδιάθεση σύμφωνα με την ετερότητά τους, είναι να ενισχύονται
αδιαλείπτως τα θεμελιακά και καταστατικά κοσμοθεωρητικά θέσφατα της
εθνικής ανεξαρτησίας.
Η σταθερότητα των πολιτειακών
εποικοδομημάτων, ακριβώς, εξαρτάται από το κατά πόσο η καθημερινή
σμίλευση ηθικών κριτηρίων που διέπουν τα κανονιστικά κριτήρια της
διακυβέρνησης είναι συμβατά με τα υποκείμενα κοσμοθεωρητικά
θεμέλια. Κοντολογίς, έθνος σημαίνει κοσμοθεωρητικές ουσίες και νοήματα
που υποστασιοποιούνται με σύνθετο και πολυσήμαντο τρόπο στα πλαίσια της
εθνοκρατικά ανεξάρτητης πολιτειακής ζωής.
elliniko_kosmosysthmaBΜόνο
εθνοκράτη ανθρωπολογικά ζωντανά, δυναμικά και στρατηγικά
προσανατολισμένα μπορούν να έχουν εθνικούς σκοπούς και έσχατα εθνικά
συμφέροντα και να συγκροτούν στρατηγικές εκπλήρωσης αυτών των
σκοπών. Για να το επιτύχουν πρέπει να υπάρχουν οι προϋποθέσεις
συσπείρωσης των πολιτών γύρω από τα εθνικά συμφέροντα και να
συνδυάζονται με βέλτιστο τρόπο τα μέσα που διαθέτουν. Όποια
κράτη στερούνται αυτών των προϋποθέσεων παραπαίουν ή και
αποθνήσκουν. Υπέρτατο και έσχατο εθνικό συμφέρον όλων των εθνοκρατών
είναι η εθνική επιβίωση μέσα σε ένα ως εκ της φύσεώς του άκρως
ανταγωνιστικό διεθνές σύστημα.
Οι πιο πάνω προϋποθέσεις απαιτούν,
επίσης, μια πολιτειακή ζωή τα μέλη της οποίας δεν αλληθωρίζουν και που
δεν είναι ηθικά και κοσμοθεωρητικά σχιζοφρενή.
Είναι σχιζοφρενή όταν υπάρχει
αναντιστοιχία μεταξύ των ηθικών και κανονιστικών δομών της πολιτειακής
ζωής και των κοσμοθεωρητικών τους θεμελίων.
Αλληθωρίζουν όταν αντί ακλόνητης
προσκόλλησης στα εθνοκρατικά συμφέροντα αναζητούν κάποια μυστήρια ένωση
του πλανήτη με το να κηρύττουν διεθνισμούς, κοσμοπολιτισμούς,
παγκοσμιοποιήσεις και άλλα ανυπόστατα φαντασιόπληκτα ή πολιτικά ύπουλα
δόγματα ηγεμονικά εκπορευμένα που αντιβαίνουν στην εθνοκρατική
υπόσταση. Όποτε εκδηλώνονται καταμαρτυρούν κραυγαλέα πολιτικοπνευματική
παράκρουση και στα μικρά κράτη εξ ορισμού υπηρετούν τις μεταμφιεσμένες
ηγεμονικές αξιώσεις κάθε ιστορικής συγκυρίας.
Κοσμοσυστημική γνωσιολογία
Τρίτον, ποια είναι η διέξοδος από το εκ
της φύσεώς του συγκρουσιακό εθνοκρατοκεντρικό σύστημα. Εδώ λοιπόν
υπάρχουν δύο προσανατολισμοί ο ένας στρεβλός, διαστρεμμένος,
ανορθολογικός και γι’ αυτό λανθασμένος και ο άλλος με προοπτική στο
βάθος χρόνου.
ethnoskaiparadoshΟ λανθασμένος προσανατολισμός είναι ο
ιδεολογικός εξισωτικός/εξομοιωτικός μετά-κρατικός. Τον κηρύττουν όλα τα
κατασκευαστικά ιδεολογικά δόγματα του μοντενισμού και προϋποθέτει
ανθρώπους πνευματικά στερημένους και ωφελιμιστικά κινούμενους, πρώτα
μέσα στην κρατική δημόσια σφαίρα και μετά, λένε ποικιλότροπα, πλανητικά.
Βοηθούσης
και της μεταμοντέρνας ανθρωπολογικά εκμηδενιστικής λαίλαπας, έχουμε
βασικά ένα μεταψυχροπολεμικό πολιτικοπνευματικό χάος. Πολλοί συχνά καλών
προθέσεων άνθρωποι, ζουν ακόμη στο κόσμο των ιδεολογικών ψεμάτων του
Ψυχρού Πολέμου όταν μεταμφιεσμένες αξιώσεις ισχύος τους παραμύθιαζαν
όπως είπαμε με παρωχημένα κατασκευαστικά ιδεολογικά δόγματα της εποχής
των δουλοπαροίκων.
Ο άλλος προσανατολισμός είναι ο
μετά-κρατοκεντρικόςκοσμοσυστημικός. Τον περιγράφουν και ερμηνεύουν
γνωσιολογικά από ποικίλες οπτικές γωνίες όχι πάντοτε συγκλίνουσες
πολιτικοί στοχαστές όπως ο Γιώργος Κοντογιώργης και ο Θόδωρος Ζιάκας.
Είναι μια ανάλυση προσανατολιστική και όχι προσδιοριστική. Κατανοούμε
ορθά τον προσανατολισμό της ιστορικής φοράς κίνησης και τις προϋποθέσεις
της αλλά τις επιμέρους πολιτικές συγκροτήσεις τις προσδιορίζουν τα ίδια
τα μέλη των κοινωνιών σύμφωνα με την πολιτικοανθρωπολογική ετερότητά
τους.
Προσπαθούμε ακριβώς να δούμε την ιστορική
εκείνη κίνηση που διαθέτει οντολογική αναφορά και που απαιτεί περιγραφή
της κοινωνικής ετερότητας, τις βαθμίδες κοινωνικοπολιτικής ωρίμανσης
στα πεδία της δημοκρατικής συγκρότησης και τις κοσμοσυστημικές
προϋποθέσεις στον τόπο και στον χρόνο όπως εξελίσσονται από την πρώιμη
αρχαιότητα μέχρι και τις μέρες μας. Έτσι μόνο μπορεί κανείς να σκεφτεί
ένα μη πολιτικά εξισωτικό και μη ανθρωπολογικά εξομοιωτικό
μετά-κρατποκεντρικό κόσμο όπως ήταν τα έθνη πριν την έλευση του
σύγχρονου κρατοκεντρικούσυστήματος μετά τον 16ο αιώνα.
Εκτενές απόσπασμα από το κεφάλαιο 5 σελ. 183-192 του «Κοσμοθεωρία των Εθνών, συγκρότηση και συγκράτηση των κρατών, της Ευρώπης και του κόσμου».
Ένθεν και ένθεν γίνεται μια πρώτη προσπάθεια προσανατολιστικών
εκτιμήσεων που στηρίζονται σε περιγραφές και ερμηνείες μη ιδεολογικά
εκπορευμένες και ενταγμένες στα κοινωνικοοντολογικά γεγονότα όπως
θεμελίωσαν τον σύγχρονο εθνοκρατοκεντρικό κόσμο του 21ου αιώνα. Το
βλέμμα είναι διεθνολογικό πλην ένα τέτοιο εγχείρημα εμπίπτει στα πεδία
μιας επιστήμης του μέλλοντος, της «πολιτικής θεωρίας του διεθνούς
συστήματος» που συνδέει τον (πολιτικό) άνθρωπο, το κράτος και την διεθνή
πολιτική.

183-192_Σελίδα_01
183-192_Σελίδα_02
183-192_Σελίδα_03
183-192_Σελίδα_04
183-192_Σελίδα_05
183-192_Σελίδα_06
183-192_Σελίδα_07
183-192_Σελίδα_08
183-192_Σελίδα_09

5.2. Από τον μοντερνισμό στον μεταμοντερνισμό. Μία χαώδης διαδρομή και η συγκρότηση του εθνοκρατοκεντρικού διεθνούς συστήματος

[ …. ]
Σημείωση: Δεν συμπεριλαμβάνονται οι σημειώσεις τέλους των σελίδων που παρατίθενται παραπάνω.
Περιεχόμενα κεφαλαίων 4 και 5
Kεφάλαιο 4
Ο μεταμοντερνισμός ίσαμε τις έσχατες συνέπειές του: Πορεία προς τη βαρβαρότητα των Σοδόμων και Γομόρρων ή ταξίδι προς την Ιθάκη;
4.1. Αμφίπλευρες, αμφίρροπες και αντιφατικές διαδρομές των ιδεολογικά-υλιστικά νοούμενων νομικοτεχνικών κατασκευών
4.2. Η οντολογική αναβάθμιση της ύλης και η εγγενής μοντερνιστική νοηματοδότηση της πολιτικής με όρους ισχύος
4.3. Το θηριώδες μεταμοντέρνο ανθρωπολογικό κυνηγητό μέσα στην ιδιωτική σφαίρα
4.4. Ο πνευματικός εκμηδενισμός της ιδιωτικής σφαίρας για να καταστεί συμβατή με την υλιστική δημόσια σφαίρα
4.5. Εθνική Κοσμοθεωρία versus μεταμοντερνισμός ως αυτοχειριασμός
4.6. Η μεγάλη Kονδύλεια εικόνα της αντιμεταφυσικής πάλης που παγίδευσε τη μοντέρνα σκέψη και οδήγησε στον μεταμοντερνισμό
4.7. Επιστροφή στο μέλλον: Στα Σόδομα και Γόμορρα των συνεπών υλιστών La Mettrie και de Sade
4.8. Ο εκμηδενιστικός υλιστικός μονόδρομος και η αναπόδραστη νοηματοδότηση της πολιτικής με όρους ισχύος
4.9. Τα μεταμοντέρνα εγγόνια, δισέγγονα και τρισέγγονα των La Mettrie και de Sade
4.10. Υλιστικές ιδεολογίες versus Αριστοτέλης: Ύλη versus ποιότητα
4.11. Η αντίσταση των Eθνικών Kοσμοθεωριών και οι αντίρροπες τάσεις
Κεφάλαιο 5
Η ακάθεκτη πορεία των δυτικών κοινωνιών προς την ανθρωπολογική εκμηδένιση (και) της ιδιωτικής σφαίρας
5.1. Η εγγενής αναντιστοιχία μεταξύ ιδιωτικής και δημόσιας σφαίρας κάθε συνεπούς υλιστικής κοινωνικοπολιτικής δομής
5.1.1. Αντιαριστοτελισμός: Το μοιραίο σφάλμα του μοντερνισμού
5.1.2. Αναντιστοιχία της υλιστικής δημόσιας σφαίρας και της ανθρωπολογίας στην ιδιωτική σφαίρα
5.1.3. Στόχος η ανθρώπινη ετερότητα. Η έλευση των μεταμοντέρνων ιδεολογημάτων
5.2. Από τον μοντερνισμό στον μεταμοντερνισμό. Μία χαώδης διαδρομή και η συγκρότηση του εθνοκρατοκεντρικού διεθνούς συστήματος
5.3. Από τη θεοκρατία στην ορθολογιστική θεότητα, στις γενοκτονίες, στις εθνοκαθάρσεις και στην αποικιοκρατία
5.3.1. Πολιτικοστοχαστικές προεκτάσεις της ιδεολογικής εκτροπής
5.3.2. Πώς θα ήταν ο κόσμος χωρίς υλιστικές ιδεολογίες
5.3.3. Είναι ένα πράγμα ο μοντερνιστικός εθνοσοβινισμός και άλλο η Εθνική Κοσμοθεωρία
5.4. Αναζητώντας μία εθνοκρατοκεντρική μετανεοτερικότητα
5.5. Πνευματικά πλούσιος πολίτης versus πολίτης-μάζα κρέατος ικανού να ηδονίζεται «ορθολογιστικά»
5.6. Οι ακλόνητες Αριστοτελικές παραδοχές, η θρησκεία και ο μοντερνισμός
5.7. Οι ιστορικοπολιτικές περιστάσεις των βίαιων εθνοσοβινιστικών ομογενοποιήσεων
5.8. Κτίζοντας έθνη ανάποδα με φορά κράτος→έθνος αντί έθνος→κράτος
5.9. Διαδρομές του μοντερνιστικού διεθνιστικοϋλιστικού κόσμου και η αντίρροπη Εθνική Κοσμοθεωρία
5.10. Η κατασκευή του μεταμοντέρνου ανθρωπότυπου: Η «μεταμοντέρνα μαύρη τρύπα» και το ανθρωπολογικό ροκάνισμα
5.11. Εθνική Κοσμοθεωρία versus υλιστικά-διεθνιστικά ιδεολογήματα

ΠΟΙΟΤΗΤΑ

Γενικά θέματα

Reuters: Το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για χτυπήμα σε Ευρώπη και ΗΠΑ! Η αποτροπή χτυπήματος στην Ελλάδα

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters. Το ειδησεογραφικό πρακτορείο σε ένα αναλυτικό ρεπορτάζ περιγράφει το πώς το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για πλήγματα σε Ευρώπη και ΗΠΑ.

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Υπήρχε μάλιστα η πληροφορία ότι οι δύο άνδρες θα πληρώνονταν με 16.000 ευρώ για κάθε νεκρό, γι’ αυτό και σχεδίαζαν μαζικό χτύπημα.

«Καθώς η σύγκρουση Ιράν-Ισραήλ εντείνεται, η Τεχεράνη ταράζει τη Δύση με ένα κύμα απόπειρων χτυπημάτων και απαγωγών εναντίον στόχων στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες», αναφέρει το Reuters.

Η Ουάσιγκτον και οι σύμμαχοί της έχουν αναφέρει μια απότομη αύξηση τέτοιων συνωμοσιών που συνδέονται με την Ισλαμική Δημοκρατία. Από το 2020, υπήρξαν τουλάχιστον 33 απόπειρες δολοφονίας ή απαγωγής στη Δύση, στις οποίες οι τοπικές ή ισραηλινές αρχές ισχυρίζονται ότι συνδέεται με το Ιράν, διαπίστωσε το Reuters εξετάζοντας δικαστικά έγγραφα και επίσημες ανακοινώσεις.

Μεταξύ των πρόσφατων φερόμενων στόχων: ένα κτίριο που στεγάζει ένα εβραϊκό κέντρο και ένα εστιατόριο kosher στο κέντρο της Αθήνας. Από το κρησφύγετό του στο Ιράν, ένας Πακιστανός ονόματι Σαγιέντ Φαχάρ Αμπάς στρατολόγησε έναν παλιό γνώριμο που ζούσε στην Ελλάδα και τον οδήγησε να επιτεθεί στον χώρο, ισχυρίζονται οι ερευνητές σε έγγραφα που υποβλήθηκαν στις δικαστικές αρχές της υπόθεσης και τα οποία περιήλθαν στην κατοχή του Reuters. Ο Αμπάς είπε στην επαφή του ότι εργαζόταν για μια ομάδα που θα πλήρωνε περίπου 15.000 ευρώ ανά φόνο.

Σε μια ανταλλαγή WhatsApp τον Ιανουάριο του 2023 που περιγράφεται λεπτομερώς στα έγγραφα, οι δύο άνδρες συζήτησαν εάν θα χρησιμοποιήσουν εκρηκτικά ή εμπρησμό στην επίθεση. Ο Αμπάς τόνισε την ανάγκη παροχής αποδείξεων για απώλειες μετά το πλήγμα. «Υπάρχουν μυστικές υπηρεσίες», είπε, χωρίς να κατονομάσει. «Κάντε τη δουλειά με τρόπο που δεν αφήνει κανένα περιθώριο».

Τα έγγραφα που δεν είχαν αναφερθεί προηγουμένως περιλαμβάνουν εκατοντάδες σελίδες αποδεικτικών στοιχείων που συγκεντρώθηκαν κατά τη διάρκεια της προανακριτικής έρευνας στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων καταθέσεων μαρτύρων, αστυνομικών καταθέσεων και λεπτομερειών μηνυμάτων WhatsApp.

Οι ελληνικές αρχές συνέλαβαν τον Σιέντ Ιρτάζα Χάιντερ και έναν άλλο Πακιστανό πέρυσι, λέγοντας ότι η αστυνομία βοήθησε στην εξάρθρωση ενός τρομοκρατικού δικτύου που κατευθυνόταν από το εξωτερικό και είχε σκοπό να προκαλέσει «ανθρώπινη απώλεια». Οι δύο άνδρες αντιμετωπίζουν κατηγορίες για τρομοκρατία. Αρνούνται τις κατηγορίες.

Ο Χάιντερ, ο οποίος αφέθηκε ελεύθερος από την προφυλάκιση αυτή την άνοιξη με περιορισμούς, λέει ότι είναι αθώος. Σε συνέντευξή του, ο 28χρονος είπε στο Reuters ότι έστειλε στον Αμπάς εικόνες του κτιρίου αλλά εμπόδισε σκόπιμα να πραγματοποιήσει οποιαδήποτε επίθεση, ελπίζοντας να πληρωθεί χωρίς να βλάψει κανέναν.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Analysis: How Iran’s Ballistic Missiles Strike Israel?

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

The U.S. traced the launch location to a valley south of the Iranian city of Shiraz.
Eran has launched its largest-ever attack on Israel, firing 180 ballistic missiles
These missiles travelled more than 1000 Miles from this Valley to reach Israel most populated city and military sights.

Fattah-2, the successor to the Fattah-1, It was used for the first time and is one of Iran’s advanced missile systems.
This missile is equipped with a —inside it is the warhead—which detaches and allows the missile to maneuver and glide at speeds between Mach 5 and 10.
The missile has a range of around 1,500 km, only slightly more than its predecessor, the Fattah-1.
What sets it apart from other ballistic missiles is its ability to accelerate outside the Earth’s atmosphere, while its aerodynamic control surfaces enable steering to evades the famous Arrow Missiles Defense system made by Israel.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Τούρκος διπλωμάτης: «Η σιωπηλή συμφωνία Ερντογάν – Μητσοτάκη»

Τι σημαίνουν οι ομιλίες του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Κυριάκος Μητσοτάκης – Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν: Ό,τι και να συμβεί στην Κύπρο, φαίνεται να υπάρχει σιωπηρή συμφωνία μεταξύ του προέδρου Ερντογάν και του πρωθυπουργού Μητσοτάκη ότι οι τουρκοελληνικές σχέσεις δεν πρέπει να επηρεαστούν αρνητικά, γράφει σήμερα ο Τούρκος, πρώην διπλωμάτης, Χασάν Γκιογκούς στο T24.

Τι σημαίνουν οι ομιλίες του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ

Οι τουρκοελληνικές σχέσεις στη νέα εποχή που επικεντρώνονται σε θετική ατζέντα πέρασαν από σοβαρές δοκιμασίες τον τελευταίο μήνα.

Παρακολουθήσαμε ελληνικά σκάφη εφόδου να παραβιάζουν τα τουρκικά χωρικά ύδατα, πρώτα στα ανοιχτά της Αλικαρνασσού και μετά με διαφορά μίας εβδομάδας στη Ντάτσα και στο Τουργκούτ Ρέις.

Στις δύο πρώτες περιπτώσεις, η ελληνική πλευρά υποστήριξε ότι κυνηγούσαν βάρκες που μετέφεραν λαθρομετανάστες.

Αυτό που συνέβη με το αλιευτικό Barbaros κοντά στο Turgut Reis ήταν ένας τύπος που συναντάμε συχνά στο Αιγαίο, λόγω της έλλειψης καθορισμένων θαλάσσιων συνόρων, και μπορεί πλέον να θεωρείται συνηθισμένη περίπτωση.

Για κάποιο λόγο, περιστατικά παρενόχλησης συμβαίνουν είτε στον αέρα είτε στο έδαφος πριν συναντηθούν οι ηγέτες και των δύο χωρών.

Υπάρχουν εκείνοι που ευδοκιμούν στο περιβάλλον κρίσης τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Τουρκία.

Τα προκλητικά δημοσιεύματα μιας εφημερίδας έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην όξυνση της κρίσης των Ιμίων το 1996.

Αυτή τη φορά, είχαμε τηλεοπτικά κανάλια που για μέρες έκαναν φασαρία για το πώς «οι μπότες του Έλληνα στρατιώτη άγγιξαν τουρκικά εδάφη».

Θα νομίζατε ότι η Ελλάδα επιχείρησε να εισβάλει στην Τουρκία αποβιβάζοντας έναν από τους στρατιώτες της με ένα μόνο σκάφος εφόδου.

Δεν μπορεί να ειπωθεί ότι οι ‘Παλικαράδες’ (Palikaryanın) είναι ο πιο πειθαρχημένος στρατιώτης στον κόσμο.

Στα χρόνια που ήμουν πρέσβης στην Αθήνα, είδα μια ομάδα στρατιωτών κομάντο να φωνάζουν συνθήματα κατά τη διάρκεια μιας επίσημης παρέλασης σε μια ελληνική εθνική εορτή.

Επειδή δεν ξέρω ελληνικά, στην αρχή νόμιζα ότι φώναζαν κάτι σαν «δώσε μου τη χαρά».

Η αλήθεια του θέματος φάνηκε όταν είδα την είδηση ​​στις εφημερίδες της επόμενης ημέρας ότι κάποιοι στρατιώτες φώναζαν συνθήματα κατά της Βόρειας Μακεδονίας και της Τουρκίας στην εκδήλωση.

Αυτό που θα πω είναι ότι είναι πολύ πιθανό οι παραβιάσεις των τουρκικών χωρικών υδάτων να προκλήθηκαν από την ευρηματικότητα λίγων συνειδητοποιημένων Ελλήνων στρατιωτών που δεν έδρασαν με οδηγίες.

Τι σημαίνουν οι ομιλίες του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ ;

Το θετικό κλίμα στις τουρκοελληνικές σχέσεις αποτυπώθηκε και στις ομιλίες των ηγετών των δύο χωρών στην τελευταία Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών.

Τόσο ο Πρόεδρος Ερντογάν όσο και ο πρωθυπουργός Μητσοτάκης φρόντισαν να μην κάνουν δηλώσεις που θα ενοχλούσαν ο ένας τον άλλον στις ομιλίες τους.

Μαθαίνουμε από τον ελληνικό Τύπο ότι αυτό το θετικό κλίμα αναμένεται να συνεχιστεί κατά κάποιο τρόπο, με βήματα όπως η επανέναρξη των συζητήσεων για τα προβλήματα στο Αιγαίο και η έναρξη λειτουργίας της σχολής της Χάλκης.

Εξελίξεις στην Κύπρο

Ωστόσο, όταν πρόκειται για την Κύπρο, προκύπτει μια διαφορετική εικόνα και βαθιές διαφορές απόψεων.

Ο Πρόεδρος Ερντογάν έκλεισε εντελώς την πόρτα περί ομοσπονδίας για μόνιμη λύση στην Κύπρο στη Νέα Υόρκη.

Ακολούθησε μάλιστα μια πιο επιθετική γραμμή από τον Πρόεδρο των Τουρκοκυπρίων Ερσίν Τατάρ , ο οποίος, πριν από την αναχώρησή του για τη Νέα Υόρκη, έδειξε ότι θα μπορούσε να καθίσει ξανά στο τραπέζι εάν ικανοποιούνταν οι απαιτήσεις της «άμεσης επαφής, απευθείας εμπορίου και άμεσης μεταφοράς» που συνοψίζονται σε τρεις λέξεις…

Ο Πρωθυπουργός Μητσοτάκης, που ανέβηκε στο βήμα μετά τον Πρόεδρο Ερντογάν, χαρακτήρισε κατοχή ως συνήθως τη στρατιωτική παρουσία της Τουρκίας στο νησί και είπε κατηγορηματικά ότι η επιλογή των δύο κρατών δεν μπορεί και δεν θα είναι λύση.

Ο Έλληνας πρωθυπουργός μίλησε με τρεις λέξεις με εντελώς διαφορετικό θέμα, δηλώνοντας ότι η Ελλάδα, η οποία θα είναι μη μόνιμο μέλος του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ για 2 χρόνια από την 1η Ιανουαρίου, βασίζεται στις αρχές του «διαλόγου, διπλωματίας και δημοκρατίας» (3D), που προέρχονται από την ελληνική γλώσσα. Δήλωσε ότι θα ενεργούσε με βάση αυτές.

Συνάντηση Τατάρ-Γκουτέρες

Ο πρόεδρος των Τουρκοκυπρίων Ερσίν Τατάρ συναντήθηκε με τον Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες στη Νέα Υόρκη το περασμένο Σαββατοκύριακο.

Στη δήλωσή του μετά τη συνάντηση, ο Πρόεδρος Τατάρ είπε ότι η επανάληψη των διαπραγματεύσεων θα μπορούσε να είναι δυνατή μόνο με την αναγνώριση της κυρίαρχης ισότητας και του ισότιμου διεθνούς καθεστώτος και ότι οι διαπραγματεύσεις που πραγματοποιήθηκαν σε διάφορες μορφές στη βάση της ομοσπονδίας για μισό αιώνα ήταν ασαφές γιατί η ελληνική πλευρά είπε «όχι» στο σχέδιο Ανάν με συντριπτική πλειοψηφία στο δημοψήφισμα.

Στη δήλωση μιας φράσης που έγινε από τον ΟΗΕ αναφέρθηκε ότι ο Γενικός Γραμματέας συναντήθηκε με τον ηγέτη της τουρκοκυπριακής κοινότητας Ερσίν Τατάρ και ότι στη συνάντηση συζητήθηκε πώς θα μπορούσε να προχωρήσει το Κυπριακό στο μέλλον.

Ο Γκουτέρες δέχθηκε τους επικεφαλής των αντιπροσωπειών από 21 χώρες την ίδια ημέρα. Είναι προφανές ότι η συνάντηση Τατάρ-Γκουτέρες δεν είχε μεγάλο περιεχόμενο.

Εν τω μεταξύ, πριν φύγει από τη Νέα Υόρκη, ο Πρόεδρος Τατάρ είπε σε ιδιωτική συνέντευξη σε εφημερίδα που δημοσιεύεται στην Κατεχόμενη Κύπρος ότι εάν η κυριαρχική ισότητα και το ισότιμο διεθνές καθεστώς γίνουν αποδεκτά από την ελληνική πλευρά και η ομοσπονδία δεν τεθεί στην ημερήσια διάταξη, μια συνάντηση στο 4+1 μορφή με τη συμμετοχή των μερών και του ΓΓ δηλώνει ότι μετέφερε στον Γκουτέρες ότι είναι έτοιμος να παραβρεθεί σε τριπλό δείπνο που θα παραθέσει.

Αν και εκ πρώτης όψεως η επιστροφή στο τραπέζι με ορισμένες προϋποθέσεις μοιάζει με πρωτοβουλία, δεν πρέπει να περιμένουμε από τους Έλληνες να αποδεχτούν εύκολα τους όρους που θέτει ο Τατάρ, που σημαίνει παραίτηση από την ομοσπονδία.

Ωστόσο, αυτές οι εξελίξεις δείχνουν ότι ορισμένες διαπραγματεύσεις διεξάγονται κεκλεισμένων των θυρών, αν όχι γύρω από το τραπέζι.

Το τριπλό δείπνο, το οποίο δέχτηκε ο Τατάρ, αναμένεται να γίνει ανεπίσημα στη Νέα Υόρκη στις 15 Οκτωβρίου. Πιθανώς, ο Γενικός Γραμματέας θα θέλει να ενημερώσει τους Τουρκοκύπριους και τους Ελληνοκύπριους ηγέτες για τον νέο οδικό χάρτη που επεξεργάζεται για την Κύπρο και να πάρει τις απόψεις τους σε αυτό το δείπνο.

Πού θα οδηγήσει αυτό;

Είναι δύσκολο να μαντέψει κανείς. Σε μια εποχή που έχει αρχίσει να ρέει αίμα στον Λίβανο μετά τη Γάζα και ο πόλεμος Ρωσίας-Ουκρανίας συνεχίζεται για περισσότερα από δύο χρόνια, ο Γενικός Γραμματέας, που φαίνεται βέβαιο ότι δεν θα επανεκλεγεί ποτέ, θέλει να καταλήξει σε ένα νέο σχέδιο για την Κύπρο; Αυτό είναι ένα ξεχωριστό ζήτημα.

Ό,τι και να γίνει στην Κύπρο, φαίνεται να υπάρχει σιωπηρή συμφωνία μεταξύ του προέδρου Ερντογάν και του πρωθυπουργού Μητσοτάκη ότι οι τουρκοελληνικές σχέσεις δεν θα επηρεαστούν αρνητικά.

ΠΗΓΗ: Βαλκανικό Περισκόπιο

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή