Ακολουθήστε μας

Ισλάμ

Το φαινόμενο του διεθνιστικού Ισλαμισμού

Δημοσιεύτηκε

στις

Το φαινόμενο του διεθνιστικού Ισλαμισμού

Του Χρήστου Ιακώβου
Η πρόσφατη τρομοκρατική επίθεση στη Γαλλία εντάσσεται στο γενικότερο
πλαίσιο των τρομοκρατικών επιθέσεων των τελευταίων δέκα χρόνων, η οποία
καταγράφει μία αλυσίδα προσώπων και οργανώσεων που, θεωρητικά
τουλάχιστον, σχετίζονται με την Αλ Κάιντα. Η πορεία αυτών των προσώπων
και των οργανώσεων επιτρέπει να μετρήσουμε τη σφαίρα επιρροής της Αλ
Κάιντα, γιατί το δίκτυο αυτό έχει ήδη καταγράψει μια ιστορία.

Κάποιοι στρατηγικοί αναλυτές υποστηρίζουν ότι δεν γνωρίζουμε παρά μόνο ένα μικρό τμήμα από το πυκνό δίκτυο της Αλ Κάιντα , η οποία συγκροτήθηκε πολύ πριν από την 11η Σεπτεμβρίου, διατηρώντας από τότε κοιμώμενα δίκτυα (sleepers), τα οποία είναι έτοιμα να δράσουν με βάση τις οδηγίες του κέντρου, που αποστέλλονται με κωδικοποιημένα μηνύματα τα οποία κυκλοφορούν στο διαδίκτυο. Αμφισβητώ όμως την αξιοπιστία αυτής της εκδοχής.

Η Αλ Κάιντα, αν κρίνει κανείς από τη συμπεριφορά της τα τελευταία δέκα χρόνια, δεν φαίνεται να έχει συγκεκριμένο πρόγραμμα το οποίο να στηρίζεται σε συνεκτική στρατηγική, όπως π.χ. να χτυπά σε συγκεκριμένη στιγμή για να επηρεάσει την πορεία των εξελίξεων), αλλά, αντιθέτως, η τρομοκρατική της δράση είναι περισσότερο ευκαιριακή και πραγματοποιείται για να στέλνει κάποια πολιτικά μηνύματα και να θυμίζει την ύπαρξή της.

Πριν από την 11η Σεπτεμβρίου, η Αλ Κάιντα, βασιζόταν σε μία ένωση απομάχων του πολέμου στο Αφγανιστάν εναντίον των Σοβιετικών. Μετά την ανατροπή του καθεστώτος των Ταλιμπάν και την κατοχή της χώρας από τις αμερικανικές δυνάμεις, ο πυρήνας των παλιών στελεχών άρχισε να συρρικνούται. λόγω των θανάτων, των συλλήψεων και της απομόνωσης. Έτσι, σταδιακά άρχισε η οργάνωση να χάνει τη δυνατότητά της να ανανεώνεται.

Σήμερα, η οργάνωση αυτή αποτελείται από δύο κατηγορίες: από τη μια πλευρά, τα παλιά στελέχη τα οποία ήταν πολύ κοντά στον Οσάμα Μπιν Λάντεν, ανάμεσα στους οποίους ορισμένοι τον είχαν ακολουθήσει από τη δεκαετία του ’80, και από την άλλη, το κύμα των νέων «διεθνιστών ισλαμιστών» που έφτασαν κατά τη δεκαετία του ’90, και κυρίως ανάμεσα στο 1997 και το 2001, περίοδος κατά την οποία το Αφγανιστάν διακυβερνάτο από τους Ταλιμπάν. Πρόκειται για ένα περιορισμένο «φυτώριο ισλαμιστών ριζοσπαστών», το οποίο είναι εύκολο να εντοπιστεί, τόσο από τις δυτικές χώρες όσο και από τα αραβικά κράτη από τα οποία προέρχονται.

Ο σκληρός πυρήνας αποτελείται από μαχητές που προέρχονται από κράτη της Μέσης Ανατολής της δεκαετίας του ’80 και των αρχών της δεκαετίας του ’90, που έσπευσαν να πολεμήσουν εναντίον των Σοβιετικών. Αυτοί ήταν ήδη πολιτικοποιημένοι και προηγουμένως διήλθαν μέσα από τα ριζοσπαστικά κινήματα των χωρών καταγωγής τους. Ακολούθησαν τον Μπιν Λάντεν στις κατά καιρούς μετακινήσεις του στην Υεμένη και στο Σουδάν, για να επιστρέψουν ταυτόχρονα μαζί του, το 1996, στο Αφγανιστάν.

Μία νέα γενιά με διαφορετικό προφίλ, έκανε την εμφάνισή της μετά το 1996 και την κατάληψη της εξουσίας από τους Ταλιμπάν. Εκτός από τους Σαουδάραβες, αυτοί οι νέοι «διεθνιστές ισλαμιστές» έγιναν ακόμη πιο ριζοσπαστικοί από την παλιά γενιά και οι πολλοί από αυτούς προέρχονται από τη Δύση, της οποίας ακολουθούν άλλωστε τον τρόπο ζωής, αφού πήγαν στη Δύση είτε πολύ νέοι είτε για να σπουδάσουν είτε γεννήθηκαν εκεί από γονείς μετανάστες. Μετά την ανατροπή του καθεστώτος των Ταλιμπάν απώλεσαν το ασφαλές αφγανικό τους καταφύγιο.

Σήμερα φαίνεται εξαιρετικά δύσκολο να αναζωπυρωθεί η παλιά αλληλεγγύη των βετεράνων. Έστω και αν αναλυτές στην Δύση επικαλούνται τις πακιστανικές ζώνες των φυλών και κάποιες σουνιτικές περιοχές στο Ιράκ, κανένα από αυτά τα μέρη -έστω και αν επωφελούνται εκεί από την επιείκεια ορισμένων στις τοπικές διοικήσεις- δεν μπορεί να αποτελέσει μόνιμο καταφύγιο, λόγω της παρακολούθησης και των επιλεκτικών πληγμάτων. Με αυτά τα δεδομένα, η γενιά των παλιών πολεμιστών του Αφγανιστάν έχει απομονωθεί και είναι πολύ δύσκολο να ανανεωθεί.

Συμπερασματικώς, το φαινόμενο Αλ Κάιντα, όπως και οι μεταλλάξεις του, εμφανίζεται πάνω από όλα ως υπερεθνικό και δεν έχει παρά περιστασιακούς δεσμούς με τη Μέση Ανατολή και την Ευρώπη. Η δυναμική κινητοποίηση και δράση δεν συνδέεται παρά μόνο έμμεσα με τις συγκρούσεις στο μουσουλμανικό κόσμο. Η λογική πλέον των υπολειμμάτων της οργάνωσης είναι να μάχεται λιγότερο για την υπεράσπιση του Ισλάμ και περισσότερο για την πρωτοπορία κινημάτων αμφισβήτησης του δυτικού πολιτισμού, της αμφισβήτησης του αμερικανικού ηγεμονισμού, καθώς επίσης και της κατεστημένης τάξης πραγμάτων σε κράτη που θεωρούν εχθρικά.

*Ο Χρήστος Ιακώβου είναι Διευθυντής του Κυπριακού Κέντρου Μελετών
mignatiou.com

Video

Ο Ράμα ιδρύει την πρωτεύουσα του Ισλάμ στην Ευρώπη

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Σταύρος Καλεντερίδης: Τι είναι το νέο κράτος που ιδρύει ο Έντι Ράμα στην καρδιά των Τιράνων;

Σε τι αποσκοπεί ο πρωθυπουργός της Αλβανίας και πώς κερδίζει η Τουρκία μία νέα παρουσία στα βόρεια σύνορά μας.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ισλάμ

Ολλανδία: «Τρομοκρατικό» το κίνητρο του άνδρα που επιτέθηκε με μαχαίρι σε περαστικούς στο Ρότερνταμ

Δημοσιεύτηκε

στις

REUTERS/Piroschka van de Wouw

Η εισαγγελία ανακοίνωσε ότι του ασκήθηκε δίωξη για ανθρωποκτονία και απόπειρα ανθρωποκτονίας με τρομοκρατικό κίνητρο

«Τρομοκρατικά κίνητρα» ενδέχεται να είχε ο άνδρας που εξαπέλυσε επίθεση με μαχαίρι το βράδυ της Πέμπτης, στο Ρότερνταμ, σκοτώνοντας έναν άνθρωπο και τραυματίζοντας έναν ακόμη, σύμφωνα με Ολλανδούς εισαγγελείς.

Ο 22χρονος, που κατάγεται από το Άμερσφουτ, μαχαίρωσε και τραυμάτισε το πρώτο θύμα του σε ένα πάρκινγκ κάτω από τη Γέφυρα του Εράσμου. Στη συνέχεια ανέβηκε στο οδόστρωμα και σκότωσε έναν άλλο άνδρα. Περαστικοί και αστυνομικοί τον ακινητοποίησαν και τον συνέλαβαν.

Δεν απέκλεισαν το ενδεχόμενο να υπάρχει κι άλλο κίνητρο
Η εισαγγελία ανακοίνωσε ότι του ασκήθηκε δίωξη για ανθρωποκτονία και απόπειρα ανθρωποκτονίας με τρομοκρατικό κίνητρο. Πριν από την επίθεση ο νεαρός φέρεται ότι φώναξε πολλές φορές «Αλαχού Ακμπάρ», δηλαδή «Ο Θεός είναι μεγάλος», στα αραβικά.

Πάντως οι εισαγγελείς δεν απέκλεισαν το ενδεχόμενο να υπάρχει και κάποιο άλλο κίνητρο.

Ο ύποπτος ζούσε στο Άμερσφουτ, μια πόλη που απέχει περίπου 80 χιλιόμετρα από το Ρότερνταμ. Οι αυτόπτες μάρτυρες είπαν ότι κρατούσε δύο μεγάλα μαχαίρια και επέλεξε τα θύματά του στην τύχη.

Πηγές: ΑΜΠΕ, AFP, Reuters

Συνέχεια ανάγνωσης

Θράκη (Πομακικό)

Θέμα «τουρκικής» μειονότητας στη Θράκη προωθεί η Τουρκία και στην Ισλαμική Διάσκεψη

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Στο ψήφισμα του ο Οργανισμός Ισλαμικής Συνεργασίας (OIC) υιοθετεί όλα τα θέματα που προωθεί ο τουρκισμός στη Θράκη, δίνοντας εικόνα «καταπίεσης» των μελών της μειονότητας και παραβίασης ακόμη και των στοιχειωδών ανθρώπινων δικαιωμάτων και θέτει μάλιστα την Ελλάδα υπό τη «επιτήρηση» του ζητώντας από τον ΓΓ  να παρέμβει προς τη χώρα μας και να υποβάλει νέα έκθεση στην επόμενη συνεδρίαση του OIC.   

Mε παρέμβαση της Τουρκίας για μια ακόμη φορά ο Οργανισμός Ισλαμικής Συνεργασίας (OIC), συμπεριέλαβε στις αποφάσεις του, κείμενο το οποίο υιοθετεί όλες τις αιτιάσεις και διεκδικήσεις της Άγκυρας για τη μουσουλμανική μειονότητα στη Θράκη, την οποία καταγράφει ως «Τουρκική», καθώς αναφέρει επίσης και για «μουσουλμάνους των Δωδεκανήσων».

Στο κείμενο  των αποφάσεων της 50ης Συνόδου Υπουργών Εξωτερικών που συνήλθε στο Καμερούν παρουσία και του Τούρκου ΥΠΕΞ Χ. Φιντάν, περιλαμβάνεται και ειδική ενότητα με Εκθέσεις, οι οποίες περιέχουν και συστάσεις για μουσουλμανικούς πληθυσμούς ανά τον κόσμο που παραβιάζονται τα δικαιώματα τους. Η λίστα αυτή περιλαμβάνει τη μουσουλμανική κοινότητα στο  Μιανμάρ, στην Κριμαία  στις Φιλιππίνες και τη «τουρκική μειονότητα στη Θράκη  και τον μουσουλμανικό πληθυσμό στη Δωδεκάνησο». 

Με δεδομένο ότι ο OIC έχει 57 κράτη μέλη και  καλύπτει έναν πληθυσμό σχεδόν 2,1 δισ. ανθρώπων, το γεγονός  ότι στις αποφάσεις του  υιοθετεί και προβάλει όλη την τουρκική επιχειρηματολογία για τη μουσουλμανική  μειονότητα της Θράκης δημιουργεί μια ιδιαίτερα αρνητική εικόνα για τη χώρα  μας. Και μάλιστα σε μια περίοδο που οι «ειδήσεις» για υποτιθέμενες παραβιάσεις δικαιωμάτων των μουσουλμάνων  τροφοδοτεί αντιδράσεις και ακραίων ισλαμικών φωνών και οργανώσεων.

Συγχρόνως όμως αυτή η παραμορφωτική εικόνα για  την  κατάσταση της ελληνικής  μουσουλμανικής μειονότητας αποσκοπεί στο να πλήξει και τις σχέσεις της χώρας μας με τον Αραβικό και Μουσουλμανικό Κόσμο, είτε ενοχοποιώντας τις σχέσεις αυτές είτε βάζοντας στην ατζέντα τους έστω και εμμέσως θέμα «τουρκικής μειονότητας».  

Στο ψήφισμα του ο OIC υιοθετεί όλα τα θέματα που προωθεί ο τουρκισμός στη Θράκη, δίνοντας εικόνα «καταπίεσης» των μελών της μειονότητας και παραβίασης ακόμη και των στοιχειωδών ανθρώπινων δικαιωμάτων και θέτει μάλιστα την Ελλάδα υπό τη «επιτήρηση» του ζητώντας από τον ΓΓ  να παρέμβει προς τη χώρα μας και να υποβάλει νέα έκθεση στην επόμενη συνεδρίαση του OIC.   
 
Η Τουρκία επιχειρεί εντατικά να κρατήσει ψηλά στην ατζέντα το μειονοτικό και με τη διεθνοποίηση του, ενώ είναι  χαρακτηριστικό ότι το τελευταίο δίμηνο υπάρχει μια συντονισμένη επικοινωνιακή «επίθεση» με τακτικά και συχνά δημοσιεύματα από τα τουρκικά κρατικά ΜΜΕ, Anadolu και ΤΡΤ με αντικείμενο τις δήθεν παραβιάσεις των δικαιωμάτων της «τουρκικής», όπως την ονομάζουν,  μειονότητας στη Θράκη  

Η  απόφαση του Οργανισμού Ισλαμικής Συνεργασίας:

«ΑΠΟΦΑΣΗ 3/50-MM 

Σχετικά με  την κατάσταση της Τουρκικής Μουσουλμανικής μειονότητας στη Δυτική Θράκη και τον Μουσουλμανικό Πληθυσμό των Δωδεκανήσων. 

Η 50η Σύνοδος του Συμβουλίου των Υπουργών Εξωτερικών του Οργανισμού Ισλαμικής Συνεργασίας που πραγματοποιήθηκε στη Γιαουντέ της Δημοκρατίας του Καμερούν στις 29-30 Αυγούστου 2024 
Έχοντας πλήρη επίγνωση ότι οι μουσουλμάνοι στην Ελλάδα, γενικά, και η τουρκική μουσουλμανική μειονότητα στη Θράκη της Ελλάδας και ο μουσουλμανικός πληθυσμός στα Δωδεκάνησα ειδικότερα, αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του Μουσουλμανικού Κόσμου Χαιρετίζοντας το άνοιγμα ενός τζαμιού στην Αθήνα, το οποίο, ωστόσο, διοικείται από ένα συμβούλιο που αποτελείται από μη μουσουλμάνους, 

Υπενθυμίζοντας τις αρχές και τους στόχους του Χάρτη του OIC, τα ψηφίσματα που εγκρίθηκαν από τις ισλαμικές διασκέψεις κορυφής του OIC, τις διασκέψεις των υπουργών εξωτερικών, το Συμβούλιο και τις διεθνείς συμφωνίες, διακηρύξεις και συμβάσεις που ζητούν τον σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, συμπεριλαμβανομένων των πολιτικών, κοινωνικών, πολιτιστικών και οικονομικών δικαιωμάτων και της ελευθερίας της λατρείας, και ειδικότερα της Συνθήκης της Λοζάνης, η οποία εγγυάται τα δικαιώματα της τουρκικής μουσουλμανικής μειονότητας στη Δυτική Θράκη της Ελλάδας, δυνάμει της οποίας έχουν το δικαίωμα να χρησιμοποιούν τη μητρική τους γλώσσα, δηλαδή την τουρκική,  και ασκούν τις θρησκευτικές τους τελετές, 

Έχοντας εξετάσει την έκθεση του Γενικού Γραμματέα σχετικά με την κατάσταση των μουσουλμανικών κοινοτήτων και μειονοτήτων σε κράτη μέλη που δεν είναι μέλη του OIC: 

1. καλεί την Ελλάδα να διασφαλίσει τον πλήρη σεβασμό όλων των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, συμπεριλαμβανομένης της θρησκευτικής ελευθερίας για όλους τους μουσουλμάνους που ζουν στη χώρα  
2. καλεί την Ελλάδα να λάβει τα κατάλληλα μέτρα για την προάσπιση των βασικών δικαιωμάτων και ελευθεριών καθώς και της ταυτότητας της τουρκικής μουσουλμανικής μειονότητας που προέρχονται από διμερείς και διεθνείς Συμφωνίες 
3. ζητεί εκ νέου από την Ελλάδα να αναγνωρίσει τους εκλεγμένους μουφτήδες της Ξάνθης και της Κομοτηνής ως επίσημους μουφτήδες 
4. καλεί την Ελλάδα να λάβει τα αναγκαία μέτρα για την εκλογή των διοικητικών συμβουλίων των Βακουφίων  από την τουρκική μουσουλμανική μειονότητα, προκειμένου να διασφαλιστεί η αυτοδιοίκησή τους 
5. τονίζει την ανησυχία του για την πρακτική της Ελλάδας όσον αφορά τον διορισμό 240 ιμάμηδων/θρησκευτικών εκπαιδευτών, παρά τις αντιδράσεις της τουρκικής μουσουλμανικής μειονότητας 
6. παροτρύνει την Ελλάδα να εφαρμόσει τις ετυμηγορίες του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (ΕΔΑΔ) σχετικά με τις μη κυβερνητικές οργανώσεις (ΜΚΟ) της τουρκικής μουσουλμανικής μειονότητας 
7. παροτρύνει εκ νέου την Ελλάδα να αποκαταστήσει τα δικαιώματα ιθαγένειας δεκάδων χιλιάδων μελών της τουρκικής μειονότητας από τα οποία αφαιρέθηκε η ιθαγένεια βάσει του άρθρου 19 του νόμου αριθ. 3370/1955 περί ελληνικής ιθαγένειας 
8. επαναλαμβάνει την πρόσκλησή του προς την Ελλάδα να λάβει τα αναγκαία και επείγοντα μέτρα, σε διαβούλευση με την τουρκική μουσουλμανική μειονότητα, για την αντιμετώπιση των εκπαιδευτικών ζητημάτων της, τα οποία συνδέονται επίσης άμεσα με την κοινωνικοοικονομική ανάπτυξη της περιοχής στην οποία ζει 
9. ζητεί από τον Γενικό Γραμματέα να κινήσει έρευνα ιδίως σχετικά με τα ζητήματα που θίγονται στο παρόν ψήφισμα και να υποβάλει σχετική έκθεση στην τεσσαρακοστή έκτη σύνοδο του Συμβουλίου των Υπουργών Εξωτερικών· 
10. χαιρετίζει την έναρξη για το ακαδημαϊκό έτος 2016-2017 ενός «Προγράμματος Ισλαμικών Σπουδών» στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης· 
11. σημειώνει τη στήριξη που παρέχει το Πανεπιστήμιο Al-Azhar σε θρησκευτικά ζητήματα και θρησκευτικά σχολεία για μουσουλμάνους στην Ελλάδα· 
12. καλεί τον Γενικό Γραμματέα να επαναλάβει τον διάλογο και τη συνεργασία με την κυβέρνηση της Ελλάδας με στόχο την ενίσχυση της ευημερίας και της ευημερίας των μουσουλμάνων στην Ελλάδα, ιδίως της τουρκικής μουσουλμανικής μειονότητας και του μουσουλμανικού πληθυσμού στα Δωδεκάνησα 
13. Ζητεί από τον Γενικό Γραμματέα να παρακολουθήσει την εφαρμογή του παρόντος ψηφίσματος και να υποβάλει σχετική έκθεση στην 51η Σύνοδο του Συμβουλίου των Υπουργών Εξωτερικών». 

ΠΗΓΗ: Liberal.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή