Ακολουθήστε μας

Κύπρος (Εθνική Φρουρά, Κύπρος 1974)

“Λύση χωρίς κυπριακό” και ο ρόλος των Δυτικών

Δημοσιεύτηκε

στις

“Λύση χωρίς κυπριακό” και ο ρόλος των Δυτικών
Φωτογραφία ΚΥΠΡΙΑΚΟ ΠΡΑΚΤΟΡΕΙΟ

Του ΜΑΡΙΟΥ ΕΥΡΥΒΙΑΔΗ

Ωραία, λοιπόν. Φαίνεται να έχουν ευθυγραμμισθεί τα άστρα, κατ´ ευχή
του Ελληνοκύπριου διαπραγματευτή Ανδρέα Μαυρογιάννη και πολλών άλλων που
εμπλέκονται στις  υπό την αιγίδα του ΟΗΕ διαπραγματεύσεις για επίλυση
του κυπριακού. Η ευθυγράμμιση  χαιρετίζεται σχεδόν καθημερινά, αλλά
ιδιαίτερα από τα δυτικά κέντρα εξουσίας: τον Λευκό Οίκο, το Λονδίνο, τις
Βρυξέλλες… Χαιρετίζεται, βέβαια, και από  την Άγκυρα η οποία,  κατά τον
Υπουργό Εξωτερικών της βρίσκεται, πάντοτε ένα βήμα …μπροστά από όλους,
αφού  επιδιώκει λύση…χθες!

Θα παραμείνουν ωστόσο τα άστρα ευθυγραμμισμένα όσο χρειάζεται για να υπάρξει λύση “χωρίς κυπριακό”; Διότι αυτό είναι το ζητούμενο.

“Λύση χωρίς κυπριακό” σημαίνει προοπτική για το μέλλον του τόπου. Προοπτική που να προκύπτει από τα πράγματα και να γίνεται αντιληπτή ως τέτοια από τους πολίτες. Σημαίνει αυτό που ο ίδιος ο ´Εσπεν Μπαρθ Άιντα, ειδικός αντιπρόσωπος του Γ.Γ. του ΟΗΕ στην Κύπρο, θεωρεί και υιοθετεί ως “θεμελιακό προαπαιτούμενο” για την οικοδόμηση και την εμπέδωση της ειρήνης σε περιοχές συγκρούσεων, ή περιοχές που υπήρξαν συγκρούσεις και στις οποίες διεθνείς φορείς δραστηριοποιούνται για την οικοδόμηση της ειρήνης. Αυτό είναι η ύπαρξη αμοιβαίου αισθήματος ασφάλειας.

“Αντιλήψεις περί ασφάλειας”, υπογραμμίζει ο Άιντα, “είναι εξ´ ορισμού αντιλήψεις για το μέλλον”. Και συνεχίζει: “…εκείνο που πρέπει να επιτευχθεί είναι ένα …αίσθημα ασφάλειας ανάμεσα στο ευρύ κοινό. Στέρεα και διαρκής ειρήνη απαιτεί περισσότερα από την έλλειψη σύγκρουσης. Ο κόσμος προσδοκεί ότι θα υπάρξει ειρήνη στο μέλλον και ανάλογα λαμβάνει αποφάσεις ….Στο τέλος της ημέρας οι πολλές αποφάσεις που λαμβάνονται …αποφασίζονται στη βάση εκτιμήσεων για το μέλλον. Εκεί που οι άνθρωποι δεν πιστεύουν σε ένα ειρηνικό μέλλον …, δεν λαμβάνονται τέτοιες αποφάσεις….”.

Οι θέσεις αυτές του Άιντα, στις οποίες έχω αναφερθεί εκτεταμένα στο κείμενό μου της περασμένης βδομάδας στον “Φιλελεύθερο”( 11/4/15), “Ο ´Εσπεν Μπαρθ Άιντα και το Ζήτημα της Ασφάλειας”, προκύπτουν από μελέτες του Άιντα και δικές του πρακτικές εμπειρίες ως ειρηνοποιού, κυρίως σε περιοχές της Δυτικής Αφρικής. Και κατά δική του παραδοχή, σε εκείνες τις περιπτώσεις όπου αγνοήθηκαν ζητήματα ασφαλείας, προσπάθειες για οικοδόμηση και εμπέδωση της ειρήνης απέτυχαν. Συνεπώς δεν μπορούν να αγνοηθούν και στην περίπτωση της Κύπρου. Και ο Έσπεν Μπαρθ Άιντα, πέραν των πρακτικών συνεπειών ειρήνευσης στην Κύπρο, έχει και ηθική υποχρέωση να εφαρμόσει τις δικές του διακηρυγμένες θέσεις. Η διαπραγματευτική ομάδα του Ανδρέα Μαυρογιάννη δεν πρέπει να χαριστεί του Άιντα στο συγκεκριμένο ζήτημα.

“Λύση χωρίς κυπριακό” σημαίνει αυτό που με παρρησία δήλωσε ενώπιον του Τούρκου ομολόγου του στη διάρκεια της επίσκεψής του στην Άγκυρα (12/5/15), ο Έλληνας ΥΠ. ΕΞ. Νίκος Κοτζιάς: «Πιστεύουμε ότι πρέπει να διασφαλιστούν τα δικαιώματα των κοινοτήτων, Τουρκοκυπρίων και Ελληνοκυπρίων, των μικρών μειονοτήτων που υπάρχουν στο νησί και να αποκατασταθεί η Κύπρος ως ένα κράτος ανεξάρτητο, κυρίαρχο, μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με φιλικές σχέσεις προς όλους και πριν από όλα βέβαια προς την Τουρκία και την Ελλάδα. Μία Κύπρος, χωρίς εγγυήτριες δυνάμεις, που να διασφαλίζει όμως το μέλλον και την αίσθηση ότι οι Τουρκοκύπριοι και οι Ελληνοκύπριοι είναι κύριοι φίλοι της Ελλάδας και της Τουρκίας».

“Λύση χωρίς κυπριακό” σημαίνει λύση χωρίς μόνιμες αποκλίσεις από τα κεκτημένα του ευρωπαϊκού νομικού πολιτισμού. Σημαίνει δηλαδή την εφαρμογή αποκλίσεων από το κεκτημένο, εφόσον αυτές συμφωνηθούν, αλλά για μια λογική περίοδο μετάβασης με ημερομηνία λήξης. Στη διάρκεια της μεταβατικής αυτής περιόδου, το κυπριακό κράτος θα μπορεί να βρίσκεται υπό την εποπτεία διεθνών θεσμών/οργανισμών. Οι θεσμοί/οργανισμοί αυτοί μπορούν να είναι το Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ, η ΕΕ, ο ΟΑΣΕ, το ΝΑΤΟ, ή ένας συνδυασμός από αυτούς.

Δεν μπορεί όμως το κυπριακό κράτος να βρίσκεται υπό την εποπτεία άλλων κρατών, δηλαδή, υπό την “εγγύησή” τους. Κανένα κράτος ή ομάδα κρατών δεν νομιμοποιούνται σήμερα να παριστάνουν τον “εγγυητή” ή τους “εγγυητές” κανενός τρίτου κράτους. Εγγυητές μπορεί να είναι, αλλά μόνο του εαυτού τους! Το “εγγυητικό” καθεστώς της Ζυρίχης για την Κύπρο είναι κατάλοιπο της αποικιοκρατίας και νεο-ιμπεριαλιστικών αντιλήψεων. Σήμερα είναι ήδη ένα χρεωκοπημένο, ανυπόστατο και αναχρονιστικό σύστημα. Η όποια πολιτικά ανόητη προσπάθεια επαναεπιβολής του, θα καταλήξει σε μπούμερανγκ διότι θα δημιουργήσει καθολικό αίσθημα ανασφάλειας στη μεγάλη πλειοψηφία του κυπριακού λαού. Αυτό ακριβώς συνέβη το 2004 με το κατά έναν από τους αρχιτέκτονές του, τον Λόρδο Χάνεϊ, “απερίσκεπτα γενναιόδωρο” προς τους Τούρκους, με το Σχέδιο Ανάν.

Από όλους τους ειδικούς εκπροσώπους του ΟΗΕ στην Κύπρο, ο Έσπεν Μπαρθ Άιντα είναι ο μόνος που δεν μπορεί να προσποιείται πως δεν αντιλαμβάνεται το “αίσθημα της ανασφάλειας” που παράγεται από τέτοιου είδους αντιλήψεις και εμμονές σε αποικιοκρατικές συμπεριφορές. Με εύσχημο αλλά ευθύ τρόπο, η κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα τον προειδοποιεί πως η Ελλάδα δεν θα συνεχίσει να προσφέρει διεθνές “φύλο συκής” για την επαναεπιβολή ή διεύρυνση “εγγυήσεων” στο όποιο πλαίσιο λύσης. Και χωρίς την ενεργή συμμετοχή της Ελλάδας κανένα νεο-αποικιακό “σύστημα εγγυήσεων” δεν μπορεί να επιβληθεί και να λειτουργήσει. Είναι η Ελλάδα του Αλέξη Τσίπρα που βρίσκεται ένα βήμα μπροστά στο κυπριακό και όχι η Τουρκία του Ταγίπ Ερντογάν.

Μετά το τέλος της μεταβατικής περιόδου, η μετασχηματισμένη πλέον κυπριακή πολιτεία που θα προκύψει από τη λύση, θα λειτουργεί ως αυτόνομο και δημοκρατικό κράτος με μόνες υποχρεώσεις εκείνες που απορρέουν από το εθιμικό/συμβατικό διεθνές δίκαιο και από τη συμμετοχή της σε διεθνείς οργανισμούς και θεσμούς. Εξ´ άλλου ως ισότιμο μέλος της ΕΕ, το κυπριακό κράτος θα είναι θεσμικά δεσμευμένο να εφαρμόζει, ως δικό του εσωτερικό δίκαιο, το πιο ανεπτυγμένο σύστημα κατοχύρωσης ανθρωπίνων και πολιτικών δικαιωμάτων που λειτουργεί στον κόσμο. Οτιδήποτε άλλο συνεπάγεται “λύση με κυπριακό”, δηλαδή με αδιέξοδα, αντιπαραθέσεις και πιθανόν ακόμη και συγκρούσεις. Συνεπάγεται επανάληψη των λαθών του παρελθόντος: εσαεί δουλείες, ξένους εγγυητές και λογής-λογής ξένους μπάστακες.

Είναι πολιτικά εφικτή μια λύση “χωρίς κυπριακό”; Θα απαντήσω το ερώτημα αντίστροφα. Λύση “με κυπριακό” δεν πρόκειται να γίνει αποδεκτή από τον κυπριακό λαό. Καμία πολιτική πράξη και κανένα πολιτικό σύστημα δεν μπορεί να λειτουργήσει χωρίς νομιμοποιητική βάση. Και την βάση αυτή στην Κύπρο μόνο η πλειοψηφία μπορεί να προσφέρει.

Πριν δέκα ακριβώς χρόνια και μετά από πολύ καλά συντονισμένες προσπάθειες των Δυτικών δυνάμεων, των ΗΠΑ, της Γαλλίας της Βρετανίας και, παρασκηνιακά, του Ισραήλ, η τότε κυβέρνηση του Άσαντ (πατέρα) της Συρίας, πειθαναγκάσθηκε να αποσύρει όλα τα στρατεύματά της από το Λίβανο. Τα στρατεύματα αυτά, πρέπει να υπογραμμιστεί, λειτουργούσαν μεν ως στρατεύματα κατοχής αλλά ήταν στον Λίβανο , από το 1975, κατόπιν πρόσκλησης της τότε κυβέρνησης του Λιβάνου. Είχε όμως προηγηθεί, το έτος 2000, για μια σειρά από γεωπολιτικούς και εσωτερικούς λόγους, η απόσυρση των Ισραηλινών κατοχικών δυνάμεων από τον Νότιο Λίβανο.

Από το 2000 και με αφορμή-δικαιολογία την πλήρη αποκατάσταση της ανεξαρτησίας και κυριαρχίας του Λιβάνου, άρχισε μια διεθνής εκστρατεία με σύνθημα “All Syrian Troops Out of Lebanon” (“Ολα τα Συριακά Στρατεύματα Έξω από τον Λίβανο”), που απέφερε καρπούς το 2005. Ο Άσαντ αφέθηκε χωρίς επιλογές. Τότε ο Τούρκος Πρωθυπουργός Ταγίπ Ερντογάν σημείωσε με ανησυχία το γεγονός αυτό. Και είχε δηλώσει δημόσια πως ο μόνος λόγος που το ίδιο δεν συνέβη, μέχρι τότε, και με τα τουρκικά στρατεύματα στην Κύπρο είναι διότι η Τουρκία βρίσκεται στο ΝΑΤΟ και χαίρει της ανοχής των Δυτικών της συμμάχων.

Πολλά έχουν περάσει από τότε στις σχέσεις της Δύσης και του Ισραήλ με την Τουρκία. Και περισσότερα έχουν λάβει χώρα μέσα στην Τουρκία. Στο δε κρίσιμο ζήτημα της ασφάλειας, όλοι παραδέχονται πως η Τουρκία παίζει ένα αμφιλεγόμενο ρόλο. Και ναι, εδώ βρίσκεται πράγματι ένα βήμα μπροστά. Είναι η μόνη Νατοϊκή δύναμη που συναγελάζεται και συνεργάζεται απροκάλυπτα με τους τζιχαντιστές-αποκεφαλιστές-τρομοκράτες του Ισλαμικού κράτους!

Το γεγονός αυτό έχει πολιτικές συνέπειες και κόστος για την Τουρκία στις διμερείς της σχέσεις με τις Δυτικές δυνάμεις. Στην Κύπρο, ναι μεν έχει καταφέρει να μείνει στο απυρόβλητο ως (νατοϊκή) κατοχική δύναμη όμως τα πράγματα, σήμερα, δεν είναι για την Τουρκία όπως επί εποχής Σχεδίου Ανάν. Έχουν αλλάξει. Και αυτό έχει τη δική του πολιτική σημασία.

Η Τουρκία έχει πλέον πάψει να είναι η “ιερή αγελάδα” του δυτικού συστήματος ασφαλείας, τόσο στην Ευρώπη όσο και στη Μέση Ανατολή. Συνεχίζει να διατηρεί σημαντικά ερείσματα στα δυτικά κέντρα εξουσίας. Όμως η παλιά και παγιωμένη αντίληψη για την Τουρκία ως αναντικατάστατης” χώρας στην λεγόμενη νοτιο-ανατολική πτέρυγα του ΝΑΤΟ δεν υφίσταται πλέον. Εδώ υπάρχει σημαντικό πεδίο δράσης για την κυπριακή διπλωματία ειδικά σε ζητήματα ασφάλειας στην Ανατολική Μεσόγειο. Αυτά πρέπει να εξαργυρωθούν έναντι, αλλά και σε συνεργασία με τις δυτικές δυνάμεις αρχίζοντας, όσο παράξενα και αν ακούγεται, πρώτα με την Βρετανία, τις Βρυξέλλες και με την Ουάσινγκτον. Εκείνο που χρειάζεται είναι η επεξεργασία και υλοποίηση μιας έμμεσης στρατηγικής που θα δημιουργεί διλήμματα για την Τουρκία και τους υποστηρικτές της.

Κλείνω με μια κατ´ εμέ σημαντική επισήμανση του Τούρκου καθηγητή και σχολιογράφου Cengiz Aktar στην αγγλόφωνη έκδοσης της εφημερίδας “Ζαμάν”, σε κείμενο του “Cypriots back in the island”, (6/5/15) με αφορμή, μεταξύ άλλων, και τις δηλώσεις Νίκου Κοτζιά για το ζήτημα των “εγγυήσεων”. Γράφει σχετικά ο Aktar: “Πρόσφατα ο Έλληνας Υπουργός Εξωτερικών … ανακοίνωσε πως η Ελλάδα επιθυμεί να αποχωρήσει από την Συνθήκη Εγγύησης. Εαν και η Βρετανία πράξει το ίδιο η Τουρκία ίσως παραμείνει μόνη στο ζήτημα αυτό. Επιπλέον ο Αναστασιάδης προσφέρθηκε να εντάξει την Κύπρο στο ΝΑΤΟ ως σοβαρό και ισχυρό υποκατάστατο της Συνθήκης Εγγύησης.”

Δεν υπάρχει τίποτα τσιμεντωμένο στον κόσμο και δη στό σύστημα των διακρατικών σχέσεων. Τα πάντα αλλάζουν…. Τσιμεντωμένη είναι μόνο η ιδεοληπτική σκέψη και οι νοοτροπίες που αυτή παράγει. Και σίγουρα τα φοβικά σύνδρομα.

mignatiou.com

Εξωτερική Πολιτική

Κυπριακό: Οι Τούρκοι θέλουν τριμερή συνάντηση χωρίς ουσία

Δημοσιεύτηκε

στις

Ο Ερσίν Τατάρ θα στοχεύει σε ανοικτή ατζέντα προκειμένου να βάλει στο τραπέζι τις αξιώσεις του

Μια τριμερή χωρίς να αγγίζει την ουσία, δηλαδή το πως θα επανεκκινήσει ο διάλογος, επιδιώκει η τουρκική πλευρά, με τον Ερσίν Τατάρ θα στοχεύει σε ανοικτή ατζέντα προκειμένου να βάλει στο τραπέζι τις αξιώσεις του.

Με τη γνωστοποίηση, το βράδυ της Τετάρτης, της συμφωνίας για πραγματοποίηση μιας άτυπης συνάντησης στη Νέα Υόρκη, στις 15 Οκτωβρίου, άρχισαν να διαφαίνονται εκατέρωθεν και οι προθέσεις των δύο πλευρών. Νίκος Χριστοδουλίδης και Ερσίν Τατάρ κατέγραψαν άμεσα ή έμμεσα τους στόχους τους πριν καθίσουν στο ίδιο τραπέζι με το Γενικό Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών.

Ανακοινώνοντας το δείπνο στη Νέα Υόρκη το γραφείο του Ερσίν Τατάρ φρόντισε την ίδια ώρα να στείλει το μήνυμα ότι «το άτυπο δείπνο δεν θα έχει καμία ατζέντα και οι δύο ηγέτες θα ανταλλάξουν απόψεις σε κοινωνικό περιβάλλον». Σχεδόν ταυτόχρονα, από τη Νέα Υόρκη όπου βρίσκεται, ο Ταχσίν Ερτουγρούλογλου, διαμήνυε πως «δεν θα συζητηθεί η ομοσπονδία» και ότι «σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να θεωρηθεί η συμμετοχή τους σε αυτή τη συνάντηση ως διαπραγμάτευση για ομοσπονδία».

Οι τοποθετήσεις αυτές της τουρκοκυπριακής πλευράς καταδεικνύουν και τους στόχους που έχει θέσει και οι οποίοι δεν έχουν καμιά σχέση με το βασικό στόχο της τριμερούς που είναι η αναζήτηση τρόπων επανέναρξης του διαλόγου στο Κυπριακό.

Ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης φρόντισε πάντως χθες να ξεκαθαρίσει πως η ατζέντα της τριμερούς συνάντησης της 15ης Οκτωβρίου είναι πολύ συγκεκριμένη και αφορά τις προοπτικές επανέναρξης των συνομιλιών. Ενώ διαμήνυσε τόσο προς τα Ηνωμένα Έθνη όσο και προς την τουρκοκυπριακή πλευρά ότι στη Νέα Υόρκη δεν πάει για να συζητήσει την ατζέντα που προσπαθεί να περάσει ο Ερσίν Τατάρ.

Προσερχόμενος το πρωί στο Cyprus Forum 2024, στη Λευκωσία, ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων είπε ότι η τριμερής συνάντηση δεν είναι ανοικτής ατζέντας: “Δεν υπάρχει οτιδήποτε που είναι ανοιχτής ατζέντας. Η συζήτηση γίνεται με έναν και μόνο σκοπό: να δούμε αν υπάρχουν οι προοπτικές για επανέναρξη των συνομιλιών και θεωρώ ιδιαίτερα σημαντική την πρωτοβουλία του Γενικού Γραμματέα“.

Πρόσθεσε ότι ήταν κάτι που επιδιώκαμε εδώ και καιρό. “Από κει και πέρα, είπε, επικεντρωνόμαστε στο να υπάρξει αποτέλεσμα που για μας ένας είναι ο στόχος, η επανέναρξη των συνομιλιών στη βάση του συμφωνημένου πλαισίου και από εκεί που μείναμε στο Κραν Μοντανά“.

Σημείωσε ότι “αναμένουμε να δούμε, προετοιμαζόμαστε για συνάντηση”, την οποία χαρακτήρισε “θετική εξέλιξη“. “Με απόλυτη σοβαρότητα θα προσέλθουμε σε αυτό το δείπνο και θα πράξουμε ό,τι είναι δυνατόν για να υπάρξουν θετικά αποτελέσματα“, είπε. Ο Πρόεδρος σχολίασε ότι “είναι θετικό ότι γίνεται αυτό το δείπνο. Από ‘κει και πέρα, δεν θέλω να πω πολλά, επικεντρώνομαι στη συζήτηση, στο αποτέλεσμα. Να υπάρξει αποτέλεσμα, αυτό με ενδιαφέρει“, επεσήμανε.

Ο υπουργός Εξωτερικών, Κωνσταντίνος Κόμπος, σε δηλώσεις του στο ΡΙΚ επεσήμανε πως το δείπνο στη Νέα Υόρκη αποτελεί το επόμενο σημείο αναφοράς στο Κυπριακό, μετά τη Γενική Συνέλευση, το οποίο δεν μπορεί να παραγνωρίζεται, μετά τη μακρά περίοδο απουσίας κινητικότητας.  Ο υπουργός Εξωτερικών πρόσθεσε, ωστόσο, ότι η ύπαρξη κινητικότητας δεν συνεπάγεται ότι θα επιτευχθεί ο βασικός στόχος, της επανέναρξης των συνομιλιών, κάτι που, όπως είπε, “δεν εξαρτάται μόνο από τη δική μας πλευρά”.

Ο Κωνσταντίνος Κόμπος σημείωσε ότι δεν υπάρχει άλλη διέξοδος από την επιδίωξη διαλόγου, αφού αυτός είναι ο μόνος τρόπος για κατάληξη σε επίλυση του Κυπριακού. Σημείωσε, επίσης, ότι δεν πρόκειται να γίνει αποδεκτό ό,τι βρίσκεται εκτός του πλαισίου των Ηνωμένων Εθνών και ότι αν, στο δείπνο, ακουστεί απλώς η ρητορική και επιχειρηματολογία της άλλης πλευράς το αποτέλεσμα δεν θα είναι θετικό.

Φιλελεύθερος

Συνέχεια ανάγνωσης

Αιγαίο

Το σύνδρομο της Στοκχόλμης στο ελληνοτουρκικό σύστημα

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Του Νίκου Ιγγλέση
26/09/2024 

Η συνάντηση Κ. Μητσοτάκη – Ρ.Τ. Ερντογάν στη Ν. Υόρκη, στις 24-9-24, ήταν η έκτη τούς τελευταίους δεκαπέντε μήνες. Πρόκειται για «πολιτικό έρωτα» μεταξύ των δύο ηγετών, ιδιαίτερα μετά τη Διακήρυξη των Αθηνών (Δεκέμβριος ’23) ή για το «Σύνδρομο της Στοκχόλμης» όπου το θύμα μέσω ψυχολογικών και συναισθηματικών διεργασιών καταλήγει να ερωτευθεί το θύτη του;

Σε τί αλήθεια αποσκοπούν όλες αυτές οι συναντήσεις, οι συνομιλίες, τα «μέτρα οικοδόμησης εμπιστοσύνης», η λεγόμενη θετική ατζέντα κ.α.; Πού είναι το «παράθυρο ευκαιρίας» που βλέπει η Κυβέρνηση;  Ένα είναι βέβαιο: Όλα αυτά δεσμεύουν την Ελλάδα να μην επιχειρήσει να ανατρέψει το, δυσμενές γι’ αυτήν, status quo στο Αιγαίο και τη Μεσόγειο και απενοχοποιούν, στη διεθνή σκηνή, την αναθεωρητική – επεκτατική Τουρκία.

Ποιά είναι τα διαχρονικά ζητήματα της ελληνοτουρκικής αντιπαράθεσης που, κατά την Κυβέρνηση, θα προωθήσει τη λύση τους ο διάλογος;

1) Η Ελλάδα δικαιούται να ασκήσει το μονομερές δικαίωμα που της δίνει το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας να αυξήσει, δηλαδή, τα χωρικά ύδατά της μέχρι τα 12 ν.μ. στο Αιγαίο και την Α. Μεσόγειο και την άρση τού, επ’ αυτού, τουρκικού casus belli; Όχι, υποστηρίζει η Άγκυρα.

2) Τα ελληνικά νησιά που μπορούν να συντηρήσουν ανθρώπινη δραστηριότητα διαθέτουν την ίδια ΑΟΖ (μέχρι 200ν.μ.) με αυτήν της ηπειρωτικής χώρας, όπως προβλέπεται από το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας; Όχι, διαθέτουν μόνο χωρικά ύδατα 6 ν.μ. αντιτείνει η Τουρκία.

3) Τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου δικαιούνται να είναι στρατιωτικοποιημένα γιατί απειλούνται; Θυμίζουμε το «Θα έρθουμε μια νύχτα ξαφνικά». Όχι, πρέπει να είναι αποστρατικοποιημένα σύμφωνα με τις Συνθήκες Λωζάνης-Παρισίων, λέει η Τουρκία.

4) Η Ελλάδα μπορεί να καταθέσει στην ΕΕ τους χάρτες του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού, όπως έχει κάνει η Κυπριακή Δημοκρατία; Μια τέτοια ενέργεια θα σήμαινε ανακήρυξη (όχι οριοθέτηση) της συνολικής ελληνικής ΑΟΖ, χωρίς αυτό να προκαλέσει τη σφοδρή τουρκική αντίδραση;

5) Τα Θαλάσσια Πάρκα, που εξαγγέλθηκαν, θα υλοποιηθούν ή ξεχάστηκαν για να μην χαλάσει το θετικό κλίμα; Η Άγκυρα δήλωσε ότι απαιτείται η συναίνεσή της.

6) Το παράνομο, κατά το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας, Τουρκολυβικό Μνημόνιο θα ακυρωθεί ή θα παρεμποδίζει την όποια εκμετάλλευση της οριοθετημένης ελληνικής ΑΟΖ με την Αίγυπτο;

7) Τα αφηγήματα της «Γαλάζιας Πατρίδας» και των «Γαλάζιων Αιθέρων» αποτελούν ευθεία αμφισβήτηση της κυριαρχίας και των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Ελλάδος. Η Τουρκία διεκδικεί το μισό Αιγαίο, ανατολικά του 25ου Μεσημβρινού και όλη τη θαλάσσια έκταση μεταξύ Ρόδου και Κύπρου (βλέπε χάρτη). Μπορεί κάτι τέτοιο να γίνει αποδεκτό;

8) Στην Κύπρο η Τουρκία ζητάει τη διεθνή αναγνώριση της κατεχόμενης ζώνης ως ανεξάρτητο κράτος. Παράλληλα διακηρύσσει ότι τα κατοχικά στρατεύματά της θα παραμείνουν εσαεί στη νησί. Ο Ελληνισμός μπορεί να το αποδεχτεί;

9) Η μουσουλμανική μειονότητα της Δ. Θράκης που η Άγκυρα, ενάντια στη Συνθήκη της Λωζάνης, αποκαλεί τουρκική, χρησιμοποιείται εδώ και χρόνια ως «στρατηγική μειονότητα» για την υβριδική αποσταθεροποίηση της Ελλάδας και επέμβασης στις εσωτερικές υποθέσεις της. Η Κυβέρνηση και το υπόλοιπο κυρίαρχο πολιτικό σύστημα δεν αντιδρούν για να μη θυμώσει η Τουρκία.

Όλα αυτά και άλλα σημαντικά ζητήματα προδιαγράφουν το αποτέλεσμα του ελληνοτουρκικού διαλόγου. Η Τουρκία κερδίζει χρόνο και ισχυροποιείται. Η Διακήρυξη των Αθηνών διευκόλυνε την Άγκυρα στην απόκτηση των αμερικανικών F-16 (40 + 80 αεροσκάφη και άφθονα όπλα). Η συνέχιση του διαλόγου διευκολύνει την Τουρκία για την άρση των αμερικανικών κυρώσεων στην πολεμική βιομηχανία της και ίσως στην απόκτηση των F-35. Η Ελλάδα χάνει χρόνο, δεν ασκεί τα νόμιμα δικαιώματά της και δεν ανατρέπει το status quo, στο οποίο έχει εγκλωβιστεί. Η Τουρκία, από την πλευρά της, επιμένει να προβάλλει συνεχώς τις διεκδικήσεις της, όταν απαιτείται τις επιβάλλει δια του καταναγκασμού (π.χ. πρόσφατα στην Κάσο) και στο τέλος θα επικαλεστεί «τις πραγματικότητες επί του πεδίου»  ως ένα είδος «χρησικτησίας» για να τις νομιμοποιήσει στη διεθνή σκηνή.

Το Μεταναστευτικό  

Η Κυβέρνηση προβάλλει ως επιτυχία του διαλόγου τη συνεργασία με την Τουρκία για τον περιορισμό των μεταναστευτικών ροών. Πρόκειται για προπαγάνδα εσωτερικής κατανάλωσης. Αλήθεια, πώς φτάνουν οι μετανάστες από την Κεντρική Ασία, το Κέρας ή την υποσαχάρια Αφρική στην Τουρκία; Έρχονται περπατώντας; Όχι βέβαια. Φτάνουν με πτήσεις των τουρκικών αερογραμμών (χωρίς visa) στην Κωνσταντινούπολη και από εκεί προωθούνται στον Έβρο και στις ακτές του Αιγαίου. Υπάρχει κανείς αφελής που πιστεύει ότι όλο αυτό το traffic γίνεται εν αγνοία των τουρκικών μυστικών υπηρεσιών, της στρατοχωροφυλακής και της αστυνομίας; Οι διακινητές είναι απλώς τα εκτελεστικά όργανα των υβριδικών επιχειρήσεων της Τουρκίας.

Σύμφωνα με στοιχεία της Frontex το πρώτο οκτάμηνο του 2024 οι μεταναστευτικές ροές από την Α. Μεσόγειο προς την Ελλάδα  αυξήθηκαν κατά 39% (πάνω από 37.000 άτομα). Αντίθετα από την Κεντρική Μεσόγειο προς την Ιταλία μειώθηκαν κατά 64%. Ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου Ν. Παναγιωτόπουλος, σε πρόσφατη συνέντευξή του, ανέφερε ότι οι ροές, το πρώτο οκτάμηνο αυξήθηκαν, κατά 60%. Ίσως ξέρει κάτι περισσότερο. Αυτοί οι αριθμοί αφορούν όσους εντοπίζονται και καταγράφονται. Χιλιάδες άλλοι διέρχονται λαθραία από τα σύνορα. Κάθε μέρα στον Έβρο και στην Εγνατία οδό συλλαμβάνονται αλλοδαποί και ημεδαποί διακινητές με κλεμμένα αυτοκίνητα να προωθούν λαθρομετανάστες στο εσωτερικό της χώρας. Εκείνος ο φράκτης στον Έβρο προχωράει με «ρυθμό χελώνας».

Αλήθεια, γιατί η Κυβέρνηση δεν αναστέλλει τη χορήγηση ασύλου για έξι μήνες, όπως έκανε η Κυπριακή Δημοκρατία με αποτέλεσμα την κατακόρυφη μείωση των αφίξεων μεταναστών; Αλλά πώς να το κάνει όταν ο πρωθυπουργός έχει δηλώσει ότι είναι ευτυχής που η ελληνική κοινωνία μεταλλάσσεται σε πολυπολιτισμική! Όταν οι Έλληνες, δηλαδή, θα γίνουν μια από τις διάφορες μειονότητες που θα διαβιούν στην ελληνική επικράτεια.

Το Κυπριακό

Ο Νίκος Χριστοδουλίδης πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας κράτους διεθνώς αναγνωρισμένου, μέλους του ΟΗΕ, της ΕΕ και άλλων διεθνών οργανισμών παρακαλάει για μια συνάντηση με τον επικεφαλής της αποσχιστικής οντότητας της Βόρειας Κύπρου για να επαναρχίσει ο διάλογος για λύση του Κυπριακού. Μόνο που τη λύση του Κυπριακού δε θα την αποφασίσει ο όποιος Ερσιν Τατάρ αλλά η Άγκυρα. Αν ο Ν. Χριστοδουλίδης ήθελε να διατηρήσει την αξιοπρέπειά του και ιδιαίτερα το κύρος της Κυπριακής Δημοκρατίας θα έπρεπε να ζητάει διάλογο με τον Ερντογάν. Από κοντά ο Κ. Μητσοτάκης και ο Υπουργός του των Εξωτερικών δηλώνουν ευτυχείς που υπάρχει κινητικότητα στο Κυπριακό. Κινητικότητα για να προκύψει τι; Για να απενοχοποιείται ο εισβολέας και κατακτητής;

Μετά 50 χρόνια κανένα κράτος και κανείς διεθνής οργανισμός δε ζητάει την αποχώρηση των στρατευμάτων κατοχής από την Κύπρο. Όλοι ζητούν διάλογο μεταξύ των δύο κοινοτήτων και αμοιβαίες υποχωρήσεις για την εύρεση της όποιας λύσης. Η Τουρκία είναι στο απυρόβλητο. Εδώ έχουν οδηγήσει τον Ελληνισμό 50 χρόνια κατευναστικής πολιτικής  Για αποτροπή, ανάσχεση και απελευθέρωση της κατεχόμενης Κύπρου δε μιλάει ούτε η Αθήνα ούτε η Λευκωσία.

 Ο Ερντογάν ζητάει από το βήμα της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ τη διεθνή αναγνώριση ως ανεξάρτητου κράτους των κατεχομένων εδαφών και οι Μητσοτάκης και Χριστοδουλίδης μια Δικοινοτική –Διζωνική Ομοσπονδία που μπορεί να είναι χειρότερη ακόμη και της διχοτόμησης, αφού θα θέσει και τις ελεύθερες περιοχές υπό τον γεωπολιτικό έλεγχο της Τουρκίας.

Εδώ που έχουν φτάσει τα πράγματα στην ελληνοτουρκική αντιπαράθεση είτε ο Ελληνισμός θα αποδεχτεί όλους τους τουρκικούς όρους είτε η Τουρκία θα πρέπει να υποχρεωθεί να εγκαταλείψει τους γεωστρατηγικούς στόχους της. Μέση λύση δεν υπάρχει, γιατί αν δώσουμε μόνο ορισμένα απ’ όσα απαιτεί η Άγκυρα, «για να μην είμαστε καθημερινά με το δάκτυλο στη σκανδάλη» όπως είπε ο κ. Μητσοτάκης, απλώς θα της ανοίξουμε την όρεξη και για τα υπόλοιπα όντας σε ακόμη πιο αδύναμη θέση. Εκτός αν το «Σύνδρομο της Στοκχόλμης» έχει καταλάβει ολοκληρωτικά το πολιτικό προσωπικό σε Αθήνα και Λευκωσία.

Υ.Γ. 1 Πέρασε ίσως απαρατήρητη η αναφορά του Κ. Μητσοτάκη κατά την ομιλία του στη «Σύνοδο Κορυφής για Το Μέλλον» του ΟΗΕ. Είπε: «Το παγκόσμιο συμφέρον διαπερνά το μεμονωμένο συμφέρον των κρατών». Ποιος αλήθεια ορίζει το παγκόσμιο συμφέρον; Η παγκοσμιοποίηση, η Ευρωπαϊκή Ένωση, το ΝΑΤΟ, η Σύνοδος του Νταβός ή κάποιος άλλος;

Υ.Γ. 2 Απορεί κανείς με την εμμονή των ελλήνων πολιτικών να μιλούν για ενδεχόμενη οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ με την Τουρκία. Αγνοούν ότι στην ΑΟΖ περιλαμβάνεται και η υφαλοκρηπίδα; Ή εξυπηρετούν την Άγκυρα που δεν έχει επικυρώσει τη Σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας και θέλει οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας ώστε να ισχυριστεί ότι τα ελληνικά νησιά του Αιγαίου κάθονται πάνω στην υφαλοκρηπίδα της Ανατολίας;

 

Πηγή: www.ellinikiantistasi.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Κύπρος (Εθνική Φρουρά, Κύπρος 1974)

Κύπρος – Πρόεδρος Ν. Χριστοδουλίδης: Πολύ συγκεκριμένη η ατζέντα της τριμερούς

Δημοσιεύτηκε

στις

Η συζήτηση γίνεται για να δούμε αν υπάρχουν οι προοπτικές για επανέναρξη των συνομιλιών

Ανδρέας Πιμπίσιης

Η ατζέντα της τριμερούς συνάντησης της 15ης Οκτωβρίου είναι πολύ συγεκριμένη και αφορά τις προοπτικές επανέναρξης των συνομιλιών, τόνισε ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης. Σπεύδοντας την ίδια ώρα να διαμηνύσει πως δεν πάει στη Νέα Υόρκη για να συζητήσει την ατζέντα που προσπαθεί να περάσει ο Ερσίν Τατάρ και η τουρκική πλευρά.

Προσερχόμενος το πρωί στο Cyprus Forum 2024, στη Λευκωσία, ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων είπε ότι η τριμερής συνάντηση δεν είναι ανοικτής ατζέντας: “Δεν υπάρχει οτιδήποτε που είναι ανοιχτής ατζέντας. Η συζήτηση γίνεται με έναν και μόνο σκοπό: να δούμε αν υπάρχουν οι προοπτικές για επανέναρξη των συνομιλιών και θεωρώ ιδιαίτερα σημαντική την πρωτοβουλία του Γενικού Γραμματέα“.

Πρόσθεσε ότι ήταν κάτι που επιδιώκαμε εδώ και καιρό. “Από κει και πέρα, είπε, επικεντρωνόμαστε στο να υπάρξει αποτέλεσμα που για μας ένας είναι ο στόχος, η επανέναρξη των συνομιλιών στη βάση του συμφωνημένου πλαισίου και από εκεί που μείναμε στο Κραν Μοντανά“.

Σημείωσε ότι “αναμένουμε να δούμε, προετοιμαζόμαστε για συνάντηση”, την οποία χαρακτήρισε “θετική εξέλιξη“. “Με απόλυτη σοβαρότητα θα προσέλθουμε σε αυτό το δείπνο και θα πράξουμε ό,τι είναι δυνατόν για να υπάρξουν θετικά αποτελέσματα“, είπε.

Ο Πρόεδρος σχολίασε ότι “είναι θετικό ότι γίνεται αυτό το δείπνο. Από ‘κει και πέρα, δεν θέλω να πω πολλά, επικεντρώνομαι στη συζήτηση, στο αποτέλεσμα. Να υπάρξει αποτέλεσμα, αυτό με ενδιαφέρει“, επεσήμανε.

Στα κατεχόμενα, ο Ταχσίν Ερτουγρούλογλου έσπευσε να διαμηνύσει πως στη Νέα Υόρκη δνε θα συζητηθεί το θέμα της ομοσπονδίας.

Σε δηλώσεις του στην Νέα Υόρκη, μετά την ολοκλήρωση των συναντήσεων του, σύμφωνα με τα όσα μεταδίδει η διαδικτυακή «Κίπρις Πόστασι», αναφερόμενος στο άτυπο δείπνο στις 15 Οκτωβρίου μεταξύ των δύο ηγετών και του ΓΓ του ΟΗΕ είπε ότι «αυτό που διευκρινίσαμε είναι ότι δεν θα πραγματοποιηθεί σε μια ατμόσφαιρα συζήτησης της ομοσπονδίας». Είπε ακόμα ότι η «κυριαρχία και η παρουσία» τους ψευδοκράτους είναι μη διαπραγματεύσιμα θέματα.

Ανάφερε ότι ο ΓΓ του ΟΗΕ κάλεσε τους δύο ηγέτες για άτυπο δείπνο στις 15 Οκτωβρίου στη Νέα Υόρκη «πρόσκληση που ο Ερσίν Τατάρ αποδέχτηκε», είπε και επανέλαβε ότι δεν υπάρχει άλλος δρόμος από την «αναγνώριση» της παρουσίας του ψευδοκράτους.

Φιλελεύθερος

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή