Ακολουθήστε μας

Γενικά θέματα

Π. ΉΦΑΙΣΤΟΣ, ΘΟΥΚΥΔΙΔΗΣ ΚΑΙ Η ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ Η ΙΕΡΑΡΧΗΣΗ ΤΩΝ ΣΗΜΑΣΙΩΝ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΑΝΑΛΥΣΗΣ.

Δημοσιεύτηκε

στις

ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΗΣ Ζακελίν ντε Ρομιγύ (Jacqueline de ROMILLY): «Η ΟΙΚΟΔΟΜΗΣΗ ΤΗΣ ΑΛΗΘΕΙΑΣ ΣΤΟΝ ΘΟΥΚΥΔΙΔΗ» (Εκδόσεις Παπαδήμα)

Ρομιγιύ Οικοδόμηση αλήθειαςΔεν νομίζω να υπάρχει σοβαρός και αξιοπρεπής άνθρωπος που να θέλει να
χάνει τον χρόνο του με τις ασυναρτησίες, γνώμες και προπαγάνδες του
καθενός. Θα ήθελε, υποθέτω, να διαβάζει αναλύσεις
που βαθμολογούνται υψηλά στην κλίμακα των σημασιών της πολιτικής σκέψης
για τον άνθρωπο, το κράτος και την διεθνή πολιτική.
Εν τούτοις, τα «σκουπίδια της πολιτικής σκέψης» των Νέων Χρόνων
σίγουρα είναι πιο υψηλά από το Έβερεστ. Δεν είναι του παρόντος να
εξηγήσαμε αυτό το φαινόμενο. Όποιος πάντως θέλει να ενδιατρίψει στο
κύριο αίτιο –το οποίο εκτιμούμε ενέχει βαθύτατες προεκτάσεις για την
εξέλιξη του κόσμου μετά την πτώση της Βυζαντινής Οικουμένης– μπορεί να
ενδιατρίψει στο δύσβατο έργο του Παναγιώτη Κονδύλη «Η Κριτική της
Μεταφυσικής στην Νεότερη Σκέψη». «Δύσβατο» γιατί κείμενα υψηλής κλάσης
αναπόδραστα ενέχουν κάποιο βαθμό δυσκολίας. Βασανιστικά, ο μέγας
σύγχρονος στοχαστής θεμελιώνει το γεγονός πως οι νεοτερικοί στοχαστές μη
γνωρίζοντας επαρκώς τον Αριστοτέλη είχε ως συνέπεια οι πλείστοι
μοντερνιστές στοχαστές να κινηθούν αντί-Αριστοτελικά.

Δική μας εκτίμηση είναι ότι σε αυτό το «ιστορικό στοχαστικό ατύχημα» (βλ. «Κοσμοθεωρία των Εθνών» – https://www.facebook.com/kosmothewria.ifestos
κεφ. 4) οφείλεται τόσο η κυριαρχία της «πολιτικής θεολογίας» που έπληξε
καίρια την πολιτική σκέψη των Νέων Χρόνων, όσο και το ιδεολογικό
φαινόμενο που παρήγαγε εκατομμύρια πλατωνίζοντες αναλυτές οι οποίοι με
κωμικοτραγικό τρόπο και μύριες σοφιστείες ισχυρίζονται πως γνωρίζουν πως
«κατασκευάζονται άνθρωποι» και πολιτικές ανθρωπολογίες.

Αυτή η στοχαστική και πολιτική ασθένεια, υποστηρίζεται, είναι το
κύριο πρόβλημα της κρατικής και διεθνούς πολιτικής όπως κινούμαστε στον
21ο αιώνα (ibid «Κοσμοθεωρία των Εθνών» ιδ. κεφ. 7). Στην διεθνή
πολιτική οι ηγεμονικές δυνάμεις κατέστησαν τις «ιδεολογίες» κύριο
εργαλείο οικουμενικίστικου παραμυθιάσματος» των υπόλοιπων κοινωνιών και
ροκανίσματος της κρατικής σφαίρας των λιγότερο ισχυρών κρατών με
στρατηγικές soft power κάθε είδους. Το φαινόμενο αυτό αποκορυφώθηκε κατά
την διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου αλλά η «γνωστική» κεκτημένη ταχύτητα
εκατομμυρίων ιδεολογικά γαλουχημένων αναλυτών δεν φαίνεται να το
αντιλαμβάνεται

Για μια εκτενή κριτική προσέγγιση βλ. ιδιαίτερα το κείμενό μας «Οι
διεθνείς σχέσεις ως αντικείμενο επιστημονικής μελέτης, διαδρομή,
αντικείμενο,  περιεχόμενο και γνωσιολογικό υπόβαθρο» https://www.facebook.com/diethneis.sxeseis.ifestos.
Για την κορυφαία και ίσως τελεσίδικη εξέταση του ίδιου προβλήματος στα
πεδία της διεθνούς πολιτικής κανείς μπορεί να καταφύγει με ασφάλεια στα
βιβλία του Kenneth Waltz «Ο άνθρωπος, το κράτος και ο πόλεμος – https://www.facebook.com/kratos.polemos.waltz» και «Θεωρία διεθνούς πολιτικής – https://www.facebook.com/Waltz.theoria.diethnous».
Τα τρία επίπεδα ανάλυσης –άνθρωπος, το κράτος και η διεθνής πολιτική–
και ο συνδυαστικός τρόπος περιγραφής και ερμηνείας τους δεν είναι το
πιο αυτονόητο πράγμα στον κόσμο. Ελάχιστοι το επιτυγχάνουν στην σύγχρονη
διεθνή βιβλιογραφία και οι περισσότεροι εκτροχιάζονται μεθοδολογικά /
επιστημολογικά με τρόπο συχνά ιλαροτραγικό, κωμικό και ενάντια στην
κοινή λογική (τα έργα του Kenneth Waltz που αναφέραμε μόλις, ιδιαίτερα
το πρώτο, εξηγούν αυτή την πτυχή ολιστικά). Γι’ αυτό η σωστή κατανόηση
του Θουκυδίδη και των αξιωμάτων του είναι κύριας σημασίας για πολιτικά
ορθολογιστικό στοχασμό.

Waltz N. Kenneth, Ο άνθρωπος, το κράτος και ο πόλεμος. Μία θεωρητική ανάλυση

Waltz N. Kenneth, Ο άνθρωπος, το κράτος και ο πόλεμος. Μία θεωρητική ανάλυση

Αυτές οι σκέψεις για τις ποιοτικές βαθμίδες της σύγχρονης πολιτικής
σκέψης έρχονται και ξανάρχονται στο μυαλό όταν κανείς διαβάζει ή
ξαναδιαβάζει έργα της Jacqeuline de Romilly. Η Jacqeuline de Romilly
όταν αναλύει την κλασική εποχή και κλασικά κείμενα είναι η ίδια κλασική
(και τα καλά κείμενα κανείς αξίζει να τα διαβάζει ξανά και ξανά). Όποιος
έχει ενδιαφέρον για αναλύσεις στα πεδία της κλασικής πολιτικής σκέψης
και αναζητά κείμενα των πιο υψηλών βαθμίδων, υπάρχει η Romilly. Η
μετάφρασή τους και η κυκλοφορία τους στα Ελληνικά είναι μεγάλη προσφορά
στην επιστήμη, τον πολιτισμό και την πολιτική.

Η Romilly δεν είναι διεθνολόγος με την πεζή και συμβατική άποψη που
είναι σήμερα κατανοητός αυτός ο όρος. Επαξίως τον φέρουν ελάχιστοι και
σίγουρα όσοι αναπτύσσουν θεωρίες συμβατές με το Θουκυδίδειο Παράδειγμα.
Πολλοί πολιτικοί στοχαστές, όπως ο Κονδύλης, ο Κοντογιώργης, ο Ζιάκας
και η ίδια η Romilly, δεν φαίνονται να ενδιαφέρονται ιδιαιτέρως με αυτό
που ονομάζεται «θεωρία διεθνών σχέσεων» πλην γράφουν για το τρίτο
επίπεδο εφάμιλλα και ισάξια με τα κορυφαία κείμενα των καλύτερων
διεθνολόγων. Επισημαίνουμε, στο σημείο αυτό, ότι οι σημαντικότεροι
διεθνολόγοι που βασικά ζουν και γράφουν στην Δύση κατέκτησαν
διακεκριμένες θέσεις επειδή με οξυδέρκεια απέφυγαν να αναλύσουν το πρώτο
και δεύτερο πεδίο. Η κουλτούρα μη ιδεολογικής προσέγγισης του πρώτου
και δεύτερου επιπέδου ανάλυσης, υπογραμμίζεται, για τους λόγους που
προαναφέρθηκαν, δεν είναι κυρίαρχη στην δυτική διανόηση.

Θα μπορούσαμε να ορίσουμε τον διεθνολόγο (ή καλύτερα τον αναλυτή στα
πεδία της πολιτικής θεωρίας του διεθνούς συστήματος – ανθρώπου, κράτους,
διεθνούς πολιτικής) ως εκείνο τον πολιτικό στοχαστή ο οποίος αφενός
γνωρίζει επαρκώς τον Θουκυδίδη, τα κύματα, τις αποχρώσεις και την
συμπλοκή των νοημάτων του, την εν γένει επιστημολογία του, την
μεθοδολογία του και ασφαλώς τα αξονικά αξιώματά του όταν προχωρεί τόσο
στην περιγραφή όσο και στην ερμηνεία ενός κρατοκεντρικού συστήματος που
αποτελείται από κυρίαρχες πολιτείες άνισου μεγέθους, άνισης ισχύος και
άνισης ανάπτυξης.

Ακριβώς, κάθε πολιτική σκέψη για τα τρία επίπεδα, ιδιαίτερα το τρίτο,
για να είναι από άποψη θεωρίας έγκυρη και αξιόπιστη, απαιτείται να
αναπτύσσει στοχασμούς συμβατούς με τα Θουκυδίδεια αξιώματα. Θα πρέπει,
πρωτίστως, να αντιλαμβάνεται επαρκώς τα λεπτά τους σύνορα, τα αξονικά
αίτια της κρατικής συμπεριφοράς και τους καταναγκασμούς που
δημιουργούνται λόγω κατανομών και ανακατανομών ισχύος μεταξύ των κρατών.
Η Romilly, χωρίς να υπεισέρχεται στην συζήτηση της θεωρίας διεθνών
σχέσεων αναπτύσσει πρωτότυπες περιγραφές και ερμηνείες συμβατές με το
Παράδειγμα της διεθνούς πολιτικής.

facebook, σελίδα βιβλίουΕλάχιστοι μη ιδεολογικά προσανατολισμένοι θα διαφωνήσουν με την θέση
ότι η έσχατη, υπέρτατη και αξιωματικά προσδιορισμένη πολιτική θεωρία του
διεθνούς συστήματος προσφέρεται στον «Πελοποννησιακό Πόλεμο» και στον
σύγχρονο θεωρητικό προβληματισμό που είναι συμβατός με τα Θουκυδίδεια
αξιώματα. Αξιώματα, τα οποία όπως είπαμε συγκροτούν το Παράδειγμα /
Υπόδειγμα (βλ. Το Θουκυδίδειο «Παράδειγμα» της επιστημονικής μελέτης της
διεθνούς πολιτικής και οι «επιστημονικές επαναστάσεις» http://wp.me/p3OlPy-Lb). Σε
πολλές δικές μου μονογραφίες και άλλα κείμενα που καταπιάνονται με την
πολιτική θεωρία του διεθνούς συστήματος, επιχειρώ να καταδείξω αυτή την
καίριας σημασίας σχέση μεταξύ κάθε πολιτικής σκέψης για το διεθνές
σύστημα και των αξιωμάτων του Παραδείγματος.
Η Romilly αποτελούσε πάντοτε κύρια έγκυρη «μη διεθνολογική» πηγή που
μου επέτρεπε να τεκμηριωθεί η άψογη αντικειμενικότητα του Θουκυδίδη και
των θεωριών που είναι συμβατές με το Θουκυδίδειο Παράδειγμα. Καθότι, εν
τέλει, θεωρητική και εν γένει επιστημονική συζήτηση δεν μπορεί να γίνει
εάν δεν μπορεί να υπάρξει εάν ο κλάδος δεν διαθέτει ένα σύνολο βάσιμων
αξιωμάτων για την αλήθειαν όσον αφορά τα προαναφερθέντα τρία επίπεδα
ανάλυσης.
Όπως γράφει η Romilly στην εξίσου αριστουργηματική αποτίμηση του Θουκυδίδη στο έργο της Ιστορία και λόγος στον Θουκυδίδη,
(Εκδ. Μορφωτικό Ίδρυμα της Εθνικής Τράπεζας): Το θεμελιώδες έργο του
Θουκυδίδη «με συγκινητικό τρόπο τείνει στην απόλυτη αντικειμενικότητα
του ερευνητή» (σ. 15). «Οφείλει τη μεγάλη αξία του στο γεγονός πως
κατόρθωσε «να θέσει την πιο αυστηρή αντικειμενικότητα στην υπηρεσία μιας
εντονότατα προσωπικής δημιουργίας» (σ. 15). Αυτό επιτυγχάνεται, μεταξύ
άλλων, επειδή

  • βλέπει τη λεπτομέρεια σε συνάρτηση με το σύνολο (βλ. σ. 43),
  • παραθέτει και αξιολογεί μόνο εκείνες τις πληροφορίες που αναφέρονται σε κάποιο σημαντικό σκοπό (βλ. σ. 48),
  • εξετάζει ό,τι έχει γνώρισμα καθολικό (βλ. σ. 49),
  • παραθέτει «προθέσεις» ή «γνώμες» διαχρονικής αξίας και ανεξάρτητων των ατομικών περιπτώσεων (βλ. σ. 50) και
  • εστιάζει την προσοχή με αυστηρή ακρίβεια επί της ουσίας και με τρόπο
    που μας επιτρέπει «να εντοπίσουμε κάτω από τις επιμέρους πράξεις την
    ύπαρξη τάσεων, αιτίων και λογικών αλληλουχιών, που είναι ολοένα και πιο
    βαθιές και μακρινές, που η αληθοφάνειά τους παίρνει έτσι έναν χαρακτήρα
    πιο γενικό», πιο ανεξάρτητο από τις περιστάσεις και τα πρόσωπα: αυτές οι
    αλληλουχίες επαναλαμβάνονται τόσο περισσότερο όσο πιο αυστηρά έχουν
    αναχθεί στο ουσιώδες» (σ. 52).

Το ανά χείρας «Η οικοδόμηση της αλήθειας στον Θουκυδίδη» είναι βασικά
πιο εξειδικευμένο από αυτό που παραπέμψαμε μόλις. Αποτελείται από δύο
διακριτά δοκίμια. Το δεύτερο αναλύει τις «γενικές κρίσεις» της
Θουκυδίδειας ανάλυσης και κυρίως τον τρόπο που αυτές συνδέουν το γενικό
με το ειδικό και αντίστροφα (κεντρικό ζήτημα του πολιτικού στοχασμού).
Στο πρώτο στο οποίο θα επιμείνουμε εδώ, αφορά την θέση του αποικισμού,
τις φυλετικές και άλλες σχέσεις των αποικιών μεταξύ τους και με τις
μητροπόλεις, και τα βαθύτερα αίτια πολέμου ενός κρατοκεντρικού
συστήματος.

Τα ζητήματα αυτά είναι καίρια εάν κανείς θέλει να κατανοήσει τις
βαθύτερες διαμορφωτικές δυνάμεις των συμπεριφορών των κρατών σε ένα
κόσμο κυρίαρχων κοινωνιών άνισου μεγέθους και άνισης ανάπτυξης. Ο
πολύπλευρος και σύνθετος στοχασμός της Romilly για την Θουκυδίδεια
σκέψη, επίσης, εμπλουτίζει την αντίληψή μας για την αντικειμενικότητα
των αναλύσεων σε συνάρτηση με την αλήθεια, τις ιεραρχήσεις της και τις
αποχρώσεις της, ζήτημα για το οποίο αναντίλεκτα διαχρονικά ο Θουκυδίδης
είναι μοναδικός και ανεπανάληπτος.

Κοσμοθεωρία ΕθνώνΠροσθέτουμε πως από καιρό έχουμε υποστηρίξει ότι εάν το κράτος διάνεμε
σε όλους τους Έλληνες πολίτες μια καλή μετάφραση του Θουκυδίδη και εάν
το λεγόμενο «πολιτικό» προσωπικό είχε διαβάσει προσεκτικά έστω και
μερικές γραμμές η Ελλάδα θα είχε σίγουρα αποφύγει να εισέλθει στην
φρικτά λανθασμένη διπλωματική τροχιά των τελευταίων δεκαετιών. Κυρίως
όσον αφορά τον τρόπο που η Ελληνική διπλωματία προσέγγισε την
αντιμετώπιση των εξωτερικών απειλών και των συμμαχιών. Έτσι είχαμε
κωμικοτραγικά φαινόμενα όπως τα «ζεϊμπέκικα» μπροστά σε ξένους
πολιτικούς ηγέτες και «κουμπαριές» στους γάμους των παιδιών ξένων
πολιτικών ηγετών οι οποίοι εκτόξευαν απειλές. Τους κατευνάζαμε!
Αγνοώντας τα αίτια πολέμου.
Στο παρόν σύντομο σχόλιο θα τονίσουμε λοιπόν πτυχές της ανάλυσης των
αιτιών πολέμου και τις συναρτήσεις με τα αίτια των συμμαχιών που
εναλλάσσονταν όχι λόγω φυλετικών ή άλλων παρόμοιων σχέσεων όπως φιλίες
και αισθητικά κριτήρια λόγω παραγόντων που αφορούσαν την θέση, τον ρόλο,
την ασφάλεια, την ισχύ και τις ανακατανομές ισχύος.
Η Romilly διεισδύοντας όσο κανείς άλλος στα ενδότερα της μεθοδολογίας
του Θουκυδίδη αλλά και στον φιλοσοφημένο τρόπο με τον οποίο προσέγγιζε
τα τρία επίπεδα, μας εξηγεί το πόσο πλήρης είναι η περιγραφή και η
ερμηνεία του όχι μόνο μέσα από μια συστηματική ολιστική περιγραφή των
διαμορφωτικών κριτηρίων και παραγόντων αλλά και μέσα από μια
αριστουργηματική και θεμελιωμένη ιεράρχηση των σημασιών τους. Όπως
σημειώνει, «πραγματικά, η ιστορία του Θουκυδίδη είναι μια διασταύρωση
μίτων. Δεν μπορεί κανείς να τραβήξει έναν από αυτούς και να τον
απομονώσει, χωρίς να σπάσει αμέσως η ύφανση του έργου και να εξασθενήσει
τη σκέψη του» (σ. 45).
Έτσι, για παράδειγμα, ενώ δεν παραλείπει να αναφέρεται σε αποχρώσεις
συλλογισμών ή θέσεων για τους ιστορικούς δεσμούς μεταξύ των εμπλεκομένων
Πόλεων στην σειρά αποχρώσεων εκτιμήσεων που διαβάζουμε, με άφθαστη
δεξιοτεχνία ο Θουκυδίδης αναδεικνύει τα κύρια και σπουδαία.
Αναδεικνύεται πέραν πάσης αμφιβολίας ότι στην συγκρότηση των
συμμαχιών, των στάσεων και των αποφάσεων «ο αποικιακός και φυλετικός
δεσμός δεν παρουσιάζεται, παρά μόνο για να σαρωθεί από τους
συμφεροντολογικούς δεσμούς» (σ. 26) των εμπλεκομένων δυνάμεων.
«Έτσι», προσθέτει η Romilly, τα γεγονότα δίνονται, αλλά η ίδια η δομή
της διήγησης τα ρίχνει στην αληθινή τους θέση και συγκεντρώνει όλο το
φως στην σχέση δύναμης. Αυτό το ξαναβρίσκουμε με εντυπωσιακό τρόπο
σχετικά με την επέμβαση των Αθηναίων στην Σικελία, πρώτα στο βιβλίο Ε
και πιο καθαρά ακόμα στα βιβλία Ζ και Η» (σ. 26).
Ο Θουκυδίδης δεν παραλείπει να αναφέρει φιλίες, ιστορικές σχέσεις και
φυλετικούς δεσμούς. Πλην πλέκοντας αριστοτεχνικά την ανάλυσή του,
εξηγεί πως δεν είναι παρά μόνοι πρόσχημα και επικοινωνιακό τέχνασμα
καθότι τα κύρια αίτια των αποφάσεων αφορούσαν την κατανομή ισχύος, την
εξέλιξή της και τους συντελεστές ισχύος των εμπλεκομένων, ιδιαίτερα των
ισχυρών Πόλεων. Για παράδειγμα, το σιτάρι που παραγόταν μαζικά στην
Σικελία και που θα μπορούσε να επηρεάσει την δύναμη των Πόλεων της
Πελοποννήσου αποτελούσε κύριο αίτιο (σ. 27). Οι πρώτες ύλες και οι
πλουτοπαραγωγικοί πόροι αποτελούσαν και συνεχίζουν να αποτελούν κύριο
παράγοντα.
Δύο λοιπόν αξονικές εξηγήσεις διατρέχουν την αναζήτηση των αιτίων των
κρατικών συμπεριφορών. Ο ιμπεριαλισμός και η βοήθεια στους ομόφυλους. Η
πρώτη είναι «η αληθέστατη» (σ. 28).  Μάλιστα, η Romilly δεν παραλείπει
να τονίσει ξανά και ξανά το γεγονός ότι ο Θουκυδίδης όπως επανειλημμένως
τεκμηριώνει με δεξιότητα και αριστουργηματική ανάδειξη των ειδοποιών
διαφορών, η επίκληση άλλων παραγόντων από τους Αθηναίους, και όχι μόνο,
ενείχε χαρακτήρα παραπλάνησης ή επισκίασης των πραγματικών και
αληθεστάτων αιτίων που αφορούσαν την υπερίσχυσή τους. Εν τέλει, «όλα
δείχνουν την Αθηναϊκή δύναμη να επιβάλλεται πέρα από τους παραδοσιακούς
δεσμούς και εις πείσμα τους» (σ. 35).
Γενικότερα για την στάση των εμπλεκομένων, «αυτό που τους είχε
οδηγήσει προς την μια ή άλλη παράταξη ήταν λιγότερο σκέψεις φυλετικές
παρά το τυχαίο γεγονός της θέσης, που δημιουργούσε για καθένα από αυτούς
το συμφέρον ή ο εξαναγκασμός». Εξ ου και η εξέταση από σύγχρονους
ταγούς της Θουκυδίδειας πολιτικής θεωρίας όπως οι Kenneth Waltz και John
Mearsheimer του ρόλου της κατανομής ισχύος στην συμπεριφορά των
συγχρόνων κρατών. Ιδιαίτερα όσον αφορά τον δεύτερο έχουμε θεμελίωση για
τον συγκλονιστικό τρόπο που επηρεάζονται οι στρατηγικές των ηγεμονικών
δυνάμεων σύμφωνα με τις προβολές ισχύος στον τόπο και στον χρόνο (John
Mearsheimer «Η τραγωδία της πολιτικής των μεγάλων δυνάμεων» – https://www.facebook.com/tragwdia.mearsheimer).
Ο Θουκυδίδης, σημειώνει η Romilly, «έχει μια έντονη αίσθηση των
πολλαπλών εξηγήσεων και μια λεπτή τέχνη για να συνδυάζει την μια με την
άλλη» (σ. 40), ταυτόχρονα επιτυγχάνοντας να ιεραρχήσει την «αληθεστάτη»
στην υψηλότερη βαθμίδα των σημασιών (σ. 40,44,45). Ο αναγνώστης που
ενδιαφέρεται για υψηλού επιπέδου αναλύσεις και ερμηνείες, κατανοώντας
τον Θουκυδίδη, μας εξηγεί η Romilly, οδηγείται στο να παρακολουθήσει με
πάθος την αλληλουχία των τεκμηριωμένων κρίσεων και εκτιμήσεων και να
κοιτάξει ψηλά πάνω στην κλίμακα των σημασιών. Με τρόπο επίσης που θα
καταλάβει την ιεραρχία των αληθειών.

Waltz 10 positions 001

Σταματώ όμως εδώ τις σύντομες επισημάνσεις με αφορμή μια δεύτερη
ανάγνωση του εξαίρετου έργου της Romilly, υπογραμμίζοντας ότι ο
Θουκυδίδης αποτελεί το Παράδειγμα κάθε σοβαρού και έγκυρου θεωρητικού
προβληματισμού για την διεθνή πολιτική.
Ο Θουκυδίδης και κάθε έγκυρη ανάλυση γι’ αυτόν, επιπλέον, θα
καθίσταται ολοένα και πιο επίκαιρη ενόσω συνεχίζεται και βαθαίνει ο
κρατοκεντρικός χαρακτήρας του σύγχρονου διεθνούς συστήματος. Κυρίως,
ενόσω εντείνεται ο ανταγωνισμός των ηγεμονικών δυνάμεων σε ένα
πολυπολικό πλέον κόσμο το διεθνές σύστημα του οποίου αποτελείται από
κυρίαρχα κράτη άνισου μεγέθους και άνισης ισχύος.

Το διεθνές σύστημα όπως καθημερινά καταμαρτυρείται και μπορεί να
γίνει αντιληπτό ακόμη και με γυμνό οφθαλμό, καθίσταται ολοένα και πιο
επικίνδυνο για τα κράτη τα οποία δεν λαμβάνουν υπόψη τις κρατοκεντρικές
λογικές.
Για τους πολίτες μιας κοινωνίας και τους πολιτικούς της ηγέτες ο
παραμερισμός των ιδεολογημάτων και των θεωρημάτων –που στην Ελλάδα δεν
κυριάρχησαν μόνο στο επίπεδο του «πνευματικού» κόσμου αλλά και της
λεγόμενης «πολιτικής» ηγεσίας– και η σωστή κατανόηση των αληθεστάτων
αιτίων των διεθνών προβλημάτων είναι ζήτημα ζωής ή θανάτου.
Υστερόγραφο. Παρεμβάλλεται σύνοψη των θέσεων του Kenneth Waltz,
δηλαδή του Δασκάλου των Δασκάλων της Θουκυδίδειας παράδοσης του οποίου η
θεωρία είναι υψηλών βαθμίδων επειδή ακριβώς είναι συμβατή με τα
αξιώματα και τους νόμους κάθε κρατοκεντρικού συστήματος, οι έσχατες
λογικές περιγράφονται και ερμηνεύονται στον «Πελοποννησιακό Πόλεμο».

Π. Ήφαιστος – P. Ifestos
www.ifestosedu.grinfo@ifestosedu.gr

Στρατηγική Θεωρία–Κρατική Θεωρία https://www.facebook.com/groups/StrategyStateTheory/
Διεθνής πολιτική 21ος  αιώνας https://www.facebook.com/groups/InternationalPolitics21century/
Ελλάδα-Τουρκία-Κύπρος: Ανισόρροπο τρίγωνο https://www.facebook.com/groups/GreeceTurkeyCyprusImbalance/
Διαχρονική Ελληνικότητα https://www.facebook.com/groups/Ellinikotita/
Άνθρωπος, Κράτος, Κόσμος–Πολιτικός Στοχασμός https://www.facebook.com/groups/Ifestos.political.thought/
Κονδυλης Παναγιώτης– https://www.facebook.com/groups/Kondylis.Panagiotis/
Θολό βασίλειο της ΕΕ https://www.facebook.com/groups/TholoVasileioEU/
Θουκυδίδης–Πολιτικός Στοχασμός https://www.facebook.com/groups/thucydides.politikos.stoxasmos/
Μέγας Αλέξανδρος–Ιδιοφυής Στρατηγός και Στρατηλάτης https://www.facebook.com/groups/M.Alexandros/
Εκλεκτά βιβλία που αξίζουν να διαβαστούν https://www.facebook.com/groups/eklektavivlia/
Ειρηνική πολιτική επανάσταση https://www.facebook.com/groups/PolitPeacefulRevolution/
Προσωπική σελίδα https://www.facebook.com/p.ifestos
Πολιτισμός, Περιβάλλον, Φύση, Ψάρεμα https://www.facebook.com/Ifestos.DimotisBBB
«Κοσμοθεωρία των Εθνών» https://www.facebook.com/kosmothewria.ifestos
Προσωπικό προφίλ https://www.facebook.com/panayiotis.ifestos

Γενικά θέματα

Reuters: Το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για χτυπήμα σε Ευρώπη και ΗΠΑ! Η αποτροπή χτυπήματος στην Ελλάδα

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters. Το ειδησεογραφικό πρακτορείο σε ένα αναλυτικό ρεπορτάζ περιγράφει το πώς το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για πλήγματα σε Ευρώπη και ΗΠΑ.

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Υπήρχε μάλιστα η πληροφορία ότι οι δύο άνδρες θα πληρώνονταν με 16.000 ευρώ για κάθε νεκρό, γι’ αυτό και σχεδίαζαν μαζικό χτύπημα.

«Καθώς η σύγκρουση Ιράν-Ισραήλ εντείνεται, η Τεχεράνη ταράζει τη Δύση με ένα κύμα απόπειρων χτυπημάτων και απαγωγών εναντίον στόχων στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες», αναφέρει το Reuters.

Η Ουάσιγκτον και οι σύμμαχοί της έχουν αναφέρει μια απότομη αύξηση τέτοιων συνωμοσιών που συνδέονται με την Ισλαμική Δημοκρατία. Από το 2020, υπήρξαν τουλάχιστον 33 απόπειρες δολοφονίας ή απαγωγής στη Δύση, στις οποίες οι τοπικές ή ισραηλινές αρχές ισχυρίζονται ότι συνδέεται με το Ιράν, διαπίστωσε το Reuters εξετάζοντας δικαστικά έγγραφα και επίσημες ανακοινώσεις.

Μεταξύ των πρόσφατων φερόμενων στόχων: ένα κτίριο που στεγάζει ένα εβραϊκό κέντρο και ένα εστιατόριο kosher στο κέντρο της Αθήνας. Από το κρησφύγετό του στο Ιράν, ένας Πακιστανός ονόματι Σαγιέντ Φαχάρ Αμπάς στρατολόγησε έναν παλιό γνώριμο που ζούσε στην Ελλάδα και τον οδήγησε να επιτεθεί στον χώρο, ισχυρίζονται οι ερευνητές σε έγγραφα που υποβλήθηκαν στις δικαστικές αρχές της υπόθεσης και τα οποία περιήλθαν στην κατοχή του Reuters. Ο Αμπάς είπε στην επαφή του ότι εργαζόταν για μια ομάδα που θα πλήρωνε περίπου 15.000 ευρώ ανά φόνο.

Σε μια ανταλλαγή WhatsApp τον Ιανουάριο του 2023 που περιγράφεται λεπτομερώς στα έγγραφα, οι δύο άνδρες συζήτησαν εάν θα χρησιμοποιήσουν εκρηκτικά ή εμπρησμό στην επίθεση. Ο Αμπάς τόνισε την ανάγκη παροχής αποδείξεων για απώλειες μετά το πλήγμα. «Υπάρχουν μυστικές υπηρεσίες», είπε, χωρίς να κατονομάσει. «Κάντε τη δουλειά με τρόπο που δεν αφήνει κανένα περιθώριο».

Τα έγγραφα που δεν είχαν αναφερθεί προηγουμένως περιλαμβάνουν εκατοντάδες σελίδες αποδεικτικών στοιχείων που συγκεντρώθηκαν κατά τη διάρκεια της προανακριτικής έρευνας στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων καταθέσεων μαρτύρων, αστυνομικών καταθέσεων και λεπτομερειών μηνυμάτων WhatsApp.

Οι ελληνικές αρχές συνέλαβαν τον Σιέντ Ιρτάζα Χάιντερ και έναν άλλο Πακιστανό πέρυσι, λέγοντας ότι η αστυνομία βοήθησε στην εξάρθρωση ενός τρομοκρατικού δικτύου που κατευθυνόταν από το εξωτερικό και είχε σκοπό να προκαλέσει «ανθρώπινη απώλεια». Οι δύο άνδρες αντιμετωπίζουν κατηγορίες για τρομοκρατία. Αρνούνται τις κατηγορίες.

Ο Χάιντερ, ο οποίος αφέθηκε ελεύθερος από την προφυλάκιση αυτή την άνοιξη με περιορισμούς, λέει ότι είναι αθώος. Σε συνέντευξή του, ο 28χρονος είπε στο Reuters ότι έστειλε στον Αμπάς εικόνες του κτιρίου αλλά εμπόδισε σκόπιμα να πραγματοποιήσει οποιαδήποτε επίθεση, ελπίζοντας να πληρωθεί χωρίς να βλάψει κανέναν.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Analysis: How Iran’s Ballistic Missiles Strike Israel?

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

The U.S. traced the launch location to a valley south of the Iranian city of Shiraz.
Eran has launched its largest-ever attack on Israel, firing 180 ballistic missiles
These missiles travelled more than 1000 Miles from this Valley to reach Israel most populated city and military sights.

Fattah-2, the successor to the Fattah-1, It was used for the first time and is one of Iran’s advanced missile systems.
This missile is equipped with a —inside it is the warhead—which detaches and allows the missile to maneuver and glide at speeds between Mach 5 and 10.
The missile has a range of around 1,500 km, only slightly more than its predecessor, the Fattah-1.
What sets it apart from other ballistic missiles is its ability to accelerate outside the Earth’s atmosphere, while its aerodynamic control surfaces enable steering to evades the famous Arrow Missiles Defense system made by Israel.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Τούρκος διπλωμάτης: «Η σιωπηλή συμφωνία Ερντογάν – Μητσοτάκη»

Τι σημαίνουν οι ομιλίες του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Κυριάκος Μητσοτάκης – Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν: Ό,τι και να συμβεί στην Κύπρο, φαίνεται να υπάρχει σιωπηρή συμφωνία μεταξύ του προέδρου Ερντογάν και του πρωθυπουργού Μητσοτάκη ότι οι τουρκοελληνικές σχέσεις δεν πρέπει να επηρεαστούν αρνητικά, γράφει σήμερα ο Τούρκος, πρώην διπλωμάτης, Χασάν Γκιογκούς στο T24.

Τι σημαίνουν οι ομιλίες του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ

Οι τουρκοελληνικές σχέσεις στη νέα εποχή που επικεντρώνονται σε θετική ατζέντα πέρασαν από σοβαρές δοκιμασίες τον τελευταίο μήνα.

Παρακολουθήσαμε ελληνικά σκάφη εφόδου να παραβιάζουν τα τουρκικά χωρικά ύδατα, πρώτα στα ανοιχτά της Αλικαρνασσού και μετά με διαφορά μίας εβδομάδας στη Ντάτσα και στο Τουργκούτ Ρέις.

Στις δύο πρώτες περιπτώσεις, η ελληνική πλευρά υποστήριξε ότι κυνηγούσαν βάρκες που μετέφεραν λαθρομετανάστες.

Αυτό που συνέβη με το αλιευτικό Barbaros κοντά στο Turgut Reis ήταν ένας τύπος που συναντάμε συχνά στο Αιγαίο, λόγω της έλλειψης καθορισμένων θαλάσσιων συνόρων, και μπορεί πλέον να θεωρείται συνηθισμένη περίπτωση.

Για κάποιο λόγο, περιστατικά παρενόχλησης συμβαίνουν είτε στον αέρα είτε στο έδαφος πριν συναντηθούν οι ηγέτες και των δύο χωρών.

Υπάρχουν εκείνοι που ευδοκιμούν στο περιβάλλον κρίσης τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Τουρκία.

Τα προκλητικά δημοσιεύματα μιας εφημερίδας έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην όξυνση της κρίσης των Ιμίων το 1996.

Αυτή τη φορά, είχαμε τηλεοπτικά κανάλια που για μέρες έκαναν φασαρία για το πώς «οι μπότες του Έλληνα στρατιώτη άγγιξαν τουρκικά εδάφη».

Θα νομίζατε ότι η Ελλάδα επιχείρησε να εισβάλει στην Τουρκία αποβιβάζοντας έναν από τους στρατιώτες της με ένα μόνο σκάφος εφόδου.

Δεν μπορεί να ειπωθεί ότι οι ‘Παλικαράδες’ (Palikaryanın) είναι ο πιο πειθαρχημένος στρατιώτης στον κόσμο.

Στα χρόνια που ήμουν πρέσβης στην Αθήνα, είδα μια ομάδα στρατιωτών κομάντο να φωνάζουν συνθήματα κατά τη διάρκεια μιας επίσημης παρέλασης σε μια ελληνική εθνική εορτή.

Επειδή δεν ξέρω ελληνικά, στην αρχή νόμιζα ότι φώναζαν κάτι σαν «δώσε μου τη χαρά».

Η αλήθεια του θέματος φάνηκε όταν είδα την είδηση ​​στις εφημερίδες της επόμενης ημέρας ότι κάποιοι στρατιώτες φώναζαν συνθήματα κατά της Βόρειας Μακεδονίας και της Τουρκίας στην εκδήλωση.

Αυτό που θα πω είναι ότι είναι πολύ πιθανό οι παραβιάσεις των τουρκικών χωρικών υδάτων να προκλήθηκαν από την ευρηματικότητα λίγων συνειδητοποιημένων Ελλήνων στρατιωτών που δεν έδρασαν με οδηγίες.

Τι σημαίνουν οι ομιλίες του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ ;

Το θετικό κλίμα στις τουρκοελληνικές σχέσεις αποτυπώθηκε και στις ομιλίες των ηγετών των δύο χωρών στην τελευταία Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών.

Τόσο ο Πρόεδρος Ερντογάν όσο και ο πρωθυπουργός Μητσοτάκης φρόντισαν να μην κάνουν δηλώσεις που θα ενοχλούσαν ο ένας τον άλλον στις ομιλίες τους.

Μαθαίνουμε από τον ελληνικό Τύπο ότι αυτό το θετικό κλίμα αναμένεται να συνεχιστεί κατά κάποιο τρόπο, με βήματα όπως η επανέναρξη των συζητήσεων για τα προβλήματα στο Αιγαίο και η έναρξη λειτουργίας της σχολής της Χάλκης.

Εξελίξεις στην Κύπρο

Ωστόσο, όταν πρόκειται για την Κύπρο, προκύπτει μια διαφορετική εικόνα και βαθιές διαφορές απόψεων.

Ο Πρόεδρος Ερντογάν έκλεισε εντελώς την πόρτα περί ομοσπονδίας για μόνιμη λύση στην Κύπρο στη Νέα Υόρκη.

Ακολούθησε μάλιστα μια πιο επιθετική γραμμή από τον Πρόεδρο των Τουρκοκυπρίων Ερσίν Τατάρ , ο οποίος, πριν από την αναχώρησή του για τη Νέα Υόρκη, έδειξε ότι θα μπορούσε να καθίσει ξανά στο τραπέζι εάν ικανοποιούνταν οι απαιτήσεις της «άμεσης επαφής, απευθείας εμπορίου και άμεσης μεταφοράς» που συνοψίζονται σε τρεις λέξεις…

Ο Πρωθυπουργός Μητσοτάκης, που ανέβηκε στο βήμα μετά τον Πρόεδρο Ερντογάν, χαρακτήρισε κατοχή ως συνήθως τη στρατιωτική παρουσία της Τουρκίας στο νησί και είπε κατηγορηματικά ότι η επιλογή των δύο κρατών δεν μπορεί και δεν θα είναι λύση.

Ο Έλληνας πρωθυπουργός μίλησε με τρεις λέξεις με εντελώς διαφορετικό θέμα, δηλώνοντας ότι η Ελλάδα, η οποία θα είναι μη μόνιμο μέλος του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ για 2 χρόνια από την 1η Ιανουαρίου, βασίζεται στις αρχές του «διαλόγου, διπλωματίας και δημοκρατίας» (3D), που προέρχονται από την ελληνική γλώσσα. Δήλωσε ότι θα ενεργούσε με βάση αυτές.

Συνάντηση Τατάρ-Γκουτέρες

Ο πρόεδρος των Τουρκοκυπρίων Ερσίν Τατάρ συναντήθηκε με τον Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες στη Νέα Υόρκη το περασμένο Σαββατοκύριακο.

Στη δήλωσή του μετά τη συνάντηση, ο Πρόεδρος Τατάρ είπε ότι η επανάληψη των διαπραγματεύσεων θα μπορούσε να είναι δυνατή μόνο με την αναγνώριση της κυρίαρχης ισότητας και του ισότιμου διεθνούς καθεστώτος και ότι οι διαπραγματεύσεις που πραγματοποιήθηκαν σε διάφορες μορφές στη βάση της ομοσπονδίας για μισό αιώνα ήταν ασαφές γιατί η ελληνική πλευρά είπε «όχι» στο σχέδιο Ανάν με συντριπτική πλειοψηφία στο δημοψήφισμα.

Στη δήλωση μιας φράσης που έγινε από τον ΟΗΕ αναφέρθηκε ότι ο Γενικός Γραμματέας συναντήθηκε με τον ηγέτη της τουρκοκυπριακής κοινότητας Ερσίν Τατάρ και ότι στη συνάντηση συζητήθηκε πώς θα μπορούσε να προχωρήσει το Κυπριακό στο μέλλον.

Ο Γκουτέρες δέχθηκε τους επικεφαλής των αντιπροσωπειών από 21 χώρες την ίδια ημέρα. Είναι προφανές ότι η συνάντηση Τατάρ-Γκουτέρες δεν είχε μεγάλο περιεχόμενο.

Εν τω μεταξύ, πριν φύγει από τη Νέα Υόρκη, ο Πρόεδρος Τατάρ είπε σε ιδιωτική συνέντευξη σε εφημερίδα που δημοσιεύεται στην Κατεχόμενη Κύπρος ότι εάν η κυριαρχική ισότητα και το ισότιμο διεθνές καθεστώς γίνουν αποδεκτά από την ελληνική πλευρά και η ομοσπονδία δεν τεθεί στην ημερήσια διάταξη, μια συνάντηση στο 4+1 μορφή με τη συμμετοχή των μερών και του ΓΓ δηλώνει ότι μετέφερε στον Γκουτέρες ότι είναι έτοιμος να παραβρεθεί σε τριπλό δείπνο που θα παραθέσει.

Αν και εκ πρώτης όψεως η επιστροφή στο τραπέζι με ορισμένες προϋποθέσεις μοιάζει με πρωτοβουλία, δεν πρέπει να περιμένουμε από τους Έλληνες να αποδεχτούν εύκολα τους όρους που θέτει ο Τατάρ, που σημαίνει παραίτηση από την ομοσπονδία.

Ωστόσο, αυτές οι εξελίξεις δείχνουν ότι ορισμένες διαπραγματεύσεις διεξάγονται κεκλεισμένων των θυρών, αν όχι γύρω από το τραπέζι.

Το τριπλό δείπνο, το οποίο δέχτηκε ο Τατάρ, αναμένεται να γίνει ανεπίσημα στη Νέα Υόρκη στις 15 Οκτωβρίου. Πιθανώς, ο Γενικός Γραμματέας θα θέλει να ενημερώσει τους Τουρκοκύπριους και τους Ελληνοκύπριους ηγέτες για τον νέο οδικό χάρτη που επεξεργάζεται για την Κύπρο και να πάρει τις απόψεις τους σε αυτό το δείπνο.

Πού θα οδηγήσει αυτό;

Είναι δύσκολο να μαντέψει κανείς. Σε μια εποχή που έχει αρχίσει να ρέει αίμα στον Λίβανο μετά τη Γάζα και ο πόλεμος Ρωσίας-Ουκρανίας συνεχίζεται για περισσότερα από δύο χρόνια, ο Γενικός Γραμματέας, που φαίνεται βέβαιο ότι δεν θα επανεκλεγεί ποτέ, θέλει να καταλήξει σε ένα νέο σχέδιο για την Κύπρο; Αυτό είναι ένα ξεχωριστό ζήτημα.

Ό,τι και να γίνει στην Κύπρο, φαίνεται να υπάρχει σιωπηρή συμφωνία μεταξύ του προέδρου Ερντογάν και του πρωθυπουργού Μητσοτάκη ότι οι τουρκοελληνικές σχέσεις δεν θα επηρεαστούν αρνητικά.

ΠΗΓΗ: Βαλκανικό Περισκόπιο

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή