Ακολουθήστε μας

Ευρωπαϊκή Ένωση

Ο Ρούσβελτ διδάσκει στρατηγική και η Ευρώπη… κελαηδάει μέσω «twitter»

Δημοσιεύτηκε

στις

Τα κτυπήματα
στην καρδιά του Ισλαμικό Κράτος και οι επιλογές αντιμετώπισης
Του δρος των διεθνών σχέσεων 
Γιάννου Χαραλαμπίδη
  • Μπορεί και πώς να  καταπολεμηθεί η τρομοκρατία  και ποιες επιπτώσεις μπορούν να προκύψουν,
    στην ΕΕ, στη Γαλλία ενόψει εκλογών και στη Βρετανία ενόψει δημοψηφίσματος 
  • Τι μπορούσε να πράξει και δεν έπραξε το Βέλγιο
    και η ΕΕ
  • Πώς επανέρχονται οι ΗΠΑ την Ευρώπη και τι
    σημαίνουν οι 4 χιλιάδες Ευρωπαίοι τζιχατιστές
  • Τελειώνει ή όχι η τρομοκρατία με την πτώση του Ισλαμικού
    Κράτους;

Τα νέα τρομοκρατικά κτυπήματα σε βάρος των Βρυξελλών ήταν
προγραμματισμένα και αναμενόμενα από τους ίδιους του Βέλγους και την ΕΕ, που
πιάστηκαν αμφότεροι στον ύπνο. Τα περιμέναν από τον περασμένο Νοέμβριο, μετά
τις επιθέσεις στο Παρίσι, αλλά δεν κατάφεραν να τα αποτρέψουν.

Η μεν ΕΕ, διότι
δεν έχει σχετικούς δικούς τους μηχανισμούς πληροφορίων, το δε, Βέλγιο, διότι σε
αυτούς τους τομείς και δη της πρόληψης τρομοκρατικών δράσεων αποδείχθηκε
ελλιπέστατο. Και το φαινόμενο δεν έχει αντίκτυπο μόνο στο ίδιο το κράτος του
Βελγίου, αλλά και στην ΕΕ ως τέτοια που είχε, όπως και η κοινή γνώμη, την
ψευδαίσθηση ότι εφαρμόζει αξιόπιστα μέτρα ασφάλειας.


Πίσω από τα κτυπήματα
Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή: 1. Τα κτυπήματα της
περασμένης Τρίτης ήταν αναμενόμενα και προγραμματισμένα και εκτελέστηκαν την
δεδομένη στιγμή, κυρίως, λόγω της σύλληψης του «νούμερο 1» καταζητούμενου για τις
τρομοκρατικές δράσεις στο  Παρίσι Σαλά
Αμπντεσλάμ. Η ομάδα του αντέδρασε άμεσα στη λογική των αντιποίνων και επί τη
βάσει του σχεδίου που θα εφαρμοζόταν το Νοέμβριο, αλλά ανεστάλη λόγω των υψηλών
μέτρων συναγερμού. Ερώτημα: Μετά τη σύλληψη του Σαλά Αμπντεσλάμ δεν θα έπρεπε
να αυξηθούν τα επίπεδα συναγερμού; Ως φαίνεται, δεν υπήρχε σχέδιο άμεσης αντίδρασης
μετά τα κτυπήματα, που ένεκα της προϊστορίας θα έπρεπε να υπάρχει. Εάν υπήρχε,
αμέσως μετά το κτύπημα στο αεροδρόμιο των Βρυξελών, θα έπρεπε να είχε τεθεί σε
εφαρμογή και να θωρακιστούν οι λοιποί στρατηγικοί στόχοι, όπως είναι τα μετρό,
που ήταν επί μακρόν στόχοι και τα τούνελς, οι σιδηροδρομικός σταθμό κλπ. 2. Τα
κτυπήματα έχουν το δικό τους συμβολισμό, αφού γίνονται στο κέντρο της ΕΕ, στην
καρδιά της, και θέτουν σε αμφισβήτηση την αξιοπιστία της και την ίδια την
ύπαρξη της, προκαλώντας πανικό και τρόμο χωρίς σοβαρή, άμεση  και αξιόπιστη ανταπόδοση. Επειδή περί  συμβολισμού ο λόγος, τα κτυπήματα έγιναν τη
Μεγάλη Τρίτη των Καθολικών…  η  3. Τα κτυπήματα πλήττουν το δυτικό τρόπο ζωής,
την ασφάλεια, την εύρυθμη λειτουργία και την ευημερία των Ευρωπαίων πολιτών,
καθώς  και των συστημάτων διακυβέρνησης.
Τα κράτος και κάθε οργανισμός κρατών, όπως είναι η ΕΕ έχουν δυο συναφείς
αποστολές και υποχρεώσεις. Την εσωτερική και εξωτερική ασφάλεια των πολιτών και
των συνόρων τους. Σε επίπεδο ΕΕ και κρατών μελών η αποτυχία και στο Παρίσι στις
13 Νοεμβρίου του 2015 και στις Βρυξέλλες στις 22 Μαρτίου του 2016 είναι
πρόδηλη.  Το ίδιο συμβαίνει και στο
προσφυγικό.  Και το πρώτο μεγάλο θύμα της
όλης κατάστασης είναι η συνθήκη του Σένγκεν για την ελευθερία διακίνησης
προσώπων. Εφόσον δεν υπάρχει κοινός ευρωπαϊκός μηχανισμός αντίδρασης το κάθε
κράτος μέλος αναλαμβάνει μόνο του την ευθύνη υπεράσπισης του εαυτού του και των
πολιτών του. Και είναι κατανοητό η ανάδειξη του έθνους κράτους και μια καθαρή
ήττα του κοινοτισμού. 

Επιπτώσεις στην
ΕΕ 
Πέραν των ανωτέρω οι επιπτώσεις από τα τρομοκρατικά
κτυπήματα καταγράφονται ως εξής: 1. Αποδυνάμωση της Συνθήκης του Σένγκεν. 2.
Αλλαγή του τρόπου ζωής των Ευρωπίων πολιτών παντού. Οι εικόνες της Μέσης
Ανατολής γίνονται μια εφιαλτική πραγματικότητα στην ίδια τη Γηραιά Ήπειρο.
Δημιουργία κλίματος και πανικού που θα επιδεινωθεί εάν συνεχιστούν τα
κτυπήματα. Τέρμα στην ανέμελη και ασφαλή ζωή. 3.  Αδυναμία της ΕΕ να αντιδράσει αποτελεσματικά,
καθώς και των κρατών μελών της. Αυτή ι πραγματικότητα  ενισχύει το ρόλο και τη σημασία των ΗΠΑ, που
διαθέτουν εκ  των πραγμάτων το αρτιότερο
δίκτυο πληροφοριών, υπηρεσιών και αποτροπής, καθώς και του ΝΑΤΟ, που συνιστά
τον μοναδικό διακρατικό  οργανισμό ασφαλείας
που μπορεί να δράσει όσο το δυνατό αποτελεσματικότερα τόσο σε συμβατικό όσο και
σε αντισυμβατικό πόλεμο, όπως είναι αυτός της τρομοκρατίας. 4.  ΄Εξαρση των ακροδεξιών και ρατσιστικών
ρευμάτων στην Ευρώπη που βολεύει και τους τρομοκράτες διότι είναι αυτό το οποίο
επιζητούσαν. Δηλαδή να δημιουργήσουν έναν θρησκευτικό και πολιτισμικό πόλεμο
μεταξύ Χριστιανών και Μουσουλμάνων και μεταξύ Δύσης και Ισλάμ. Ετσι εκτιμούν
ότι θα έχουν οι δράσεις τους μεγαλύτερη νομιμοποίηση στον μουσουλμανικό κόσμο και
θα τις δικαιολογούν καλύτερα. Το σκηνικό βολεύει αφάνταστα την Μαρί Λεπέν στη
Γαλλία, αφού η χώρα βρίσκεται ένα βήμα προ των Προεδρικών Εκλογών τον Απρίλιο
του 2017.  Από την άλλη, η Βρετανία θα
πάει σε δημοψήφισμα στις 23 Ιουνίου με ερώτημα κατά πόσο θα μείνει στην ΕΕ ή
εάν θα αποχωρήσει. Γίνεται αντιληπτό ότι υπό αυτές τις συνθήκες ευνοείται η
ψήφος προς την έξοδο από την ΕΕ, υπό τον πρόσχημα ότι εκτός του οικονομικού και
νομισματικού ελέγχου η χώρα θα ελέγχει 
και την ασφάλειάς της. Όχι ότι δεν την έλεγχε ανέκαθεν. Η ΕΕ δεν συζητά
πλέον για Διεύρυνση,  αλλά για το πώς θα
κρατηθεί σε συνοχή και κάτω από ποιες συνθήκες θα συμβεί αυτό. Δηλαδή στη
θεσμοθέτηση ή όχι της Ευρώπης των πολλαπλών κύκλων και ταχυτήτων.  Των ισχυρών και των αδύνατων, καθώς και των
κρατών εντός και εκτός ευρωζώνης και ούτω καθεξής.

Τρόποι αντίδρασης και
το παράδειγμα του Τόκυο
Το ερώτημα είναι εάν και πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί η
τρομοκρατία. Υπάρχει μια αντίληψη, που υποστηρίζει ότι το πρόβλημα είναι στη
Μέση Ανατολή και ότι η επίλυση του βρίσκεται στην ομαλότητα και την ευημερία,
καθώς και την εκπαίδευση των λαών της περιοχής για να διώξουν το μίσος και να
υπάρξει μια άλλη αντίληψη και πρόταση ζωής. Η θέση αυτή είναι ορθή. Αλλά στην
παρούσα φάση είναι ιδεαλιστική, διότι θα πρέπει πρώτα να εξετάσουμε την
κουλτούρα των λαών της περιοχής και κατά πόσο μπορούν επί τη βάσει της
θρησκείας τους και των συνηθειών τους να δεχθούν μια δημοκρατία δυτικού τύπου. Η
αντίληψη αυτή  απέτυχε στην πράξη με την
«αραβική άνοιξη» για πολλού λόγους. Αυτό που επιβάλλεται σήμερα είναι να
αντιμετωπιστεί η τρομοκρατία των Ισλαμιστών, που έχει κηρύξει παγκόσμιο ιερό πόλεμο.
Και πρέπει να αντιμετωπιστεί και άμεσα και σε βάθος χρόνου. Στρατηγικά.
Συνεπώς:  
Α. Θα πρέπει να ξεκαθαριστεί ότι είναι άλλο πράγμα η ISIS και
άλλο ο μουσουλμανικός κόσμος, που θέλει, επί τη βάσει της θρησκείας να ζει
ειρηνικά. Ήδη, μεγάλος αριθμός μουσουλμανικών και αραβικών κρατών διαχωρίζουν
τη θέση τους και πολεμούν με τη δυτική συμμαχία, κατά της ISIS, διότι φοβούνται
και αυτοί την απειλή του περιφερειακού αρχικά και παγκόσμιου εν συνεχεία
χαλιφάτου. Άρα, το παγκόσμιο χαλιφάτο δεν στρέφεται μόνο εναντίον της δυτικής
παγκοσμιοποίησης, αλλά και σε βάρος του αραβικού και μουσουλμανικού κόσμου ή
εάν κάποιος δεν θέλει να είναι απόλυτος, κατά  μεγάλης μερίδας του.  Αυτή η προσέγγιση θα αφαιρέσει και την
νομιμοποίηση που θέλει να απολαμβάνει η τρομοκρατική δράση της ISIS μέσα
από έναν πόλεμο μεταξύ Δύσης και Ισλάμ. 
Β. Θα πρέπει πλέον να αλλάξουν ακόμη περισσότερο τα αμυντικά
δόγματα. Ο πόλεμος κατά της τρομοκρατίας δεν είναι ο  ίδιος με το τον συμβατικό. Οι
τρομοκράτες  είναι παντού και πουθενά. Το
ίδιο ισχύει και για τα κτυπήματα. 
Συνεπώς, το βασικό στοιχείο είναι η τεχνολογία και δίκτυο πληροφοριών με
καλά εκπαιδευμένα στελέχη, που θα διεισδύσουν στο αντίπαλο στρατόπεδο παντού.
Όπου… υπάρχει απειλή. Το ζητούμενο δεν είναι μόνο η καταστολή αλλά, κυρίως  η αποτροπή. 
Είναι δύσκολη η κατάσταση, αλλά δεν μπορεί ο κόσμος ολόκληρος να μείνει με
τα χέρια δεμένα. Η ΕΕ ως τέτοια δεν διαθέτει ούτε ένοπλες δυνάμεις ούτε σύστημα
συλλογής πληροφοριών και δεν τυγχάνει της εμπιστοσύνης των ΗΠΑ και των ίδιων
των κρατών μελών της! Αναγκαστικά όπως έχει εξελιχθεί το σκηνικό σε πρώτη φάση
δεν αναβαθμίζεται όπως έχουμε αναφέρει πιο πάνω ο ρόλος του ΝΑΤΟ και μόνο, αλλά
και των ΗΠΑ, ενώ γίνεται αντιληπτό ότι ένα από τα μέτρα καταπολέμησης της
τρομοκρατίας είναι  ακόμη και αυτή η
περιστολή αριθμού προσωπικών δεδομένων, που στο παρελθόν θεωρούνταν  απαραβίαστα.  Και συμβαίνουν 
αυτά, διότι υπήρξε ολιγωρία και υποτίμηση της απειλής. Οι Ευρωπαίοι
θεωρούσαν ότι είναι μακριά. Τώρα η απειλή είναι σπίτι τους!  Και αλλάζει την καθημερινή τους ζωή. Και οι
ηγέτες τους για άλλη μια φορά εμφανίζονται να είναι κατώτεροι των περιστάσεων.
Ειδικότερα, ο Πρόεδρος του Συμβουλίου Ντόναλτ Ντουσκ και η Επικεφαλής της
Κοινής Άμυνας και Εξωτερικής Πολιτικής Φρεντερίκα Μονγκερίνη, καθώς και άλλοι
εμπλεκόμενοι με το θέμα Επίτροποι αποδείχθηκαν ελλιπείς. Κατώτεροι των
περιστάσεων. Ο κ. Ντουσκ αντί να κελαηδά από το twitter θα
έπρεπε σε συνεννόηση με την Ολλανδία, που έχει την Προεδρία,   να είχε  προχωρήσει σε άμεση σύγκληση έκτακτου
Συμβουλίου από την Τρίτη  το βράδυ. Το
αργότερο την Τετάρτη το πρωί. Για να ληφθούν αποφάσεις και άμεση δράση. Έτσι θα
αισθανόταν ο Ευρωπαίος πολίτης ότι η ΕΕ και οι ηγεσίες του υπάρχουν και ως εκ
τούτου θα δημιουργούνταν συνθήκες ψυχολογικής ανάτασης και μεγαλύτερης
ασφάλειας μέσα από την ανασφάλεια που επικρατεί.  Ταυτοχρόνως, θα έπρεπε και η ΕΕ και τα κράτη
μέλη της να ήταν έτοιμα, μαζί με το ΝΑΤΟ, τις ΗΠΑ και με αραβικά κράτη ή ακόμη
και με τη Ρωσία  για το κτύπημα της
άμεσης ανταπόδοσης. Όταν αναμένεις  το
κτύπημα από τον εχθρό οφείλεις να έχεις και το σχέδιο άμεσης αντίδρασης για να
περάσεις τον πανικό και την ανασφάλεια από το δικό σου στρατόπεδο στο εχθρικό. Συναφώς,
ο κ. Ντουσκ και οι λοιποί Ευρωπαίοι ηγέτες θα έπρεπε να είχαν υπόψη τους τον
Αμερικανό Πρόεδρο Φραγκλίνο Ρούσβελτ. Όταν οι Ιάπωνες κτύπησαν αιφνίδια στο Περλ
Χάρμπορ, παρά τις αντιθέσεις των στρατηγών του, που θεωρούσαν ότι αυτό που τους
ζήτησε ήταν αδύνατο, τελικά τους διέταξε να κτυπήσουν την Ιαπωνία στο Τόκιο!
Στην καρδιά του εχθρού. Και το ανέφικτο  κατέστη εφικτό. Η Αμερική στάθηκε όρθια. Όπως
και ο Ρούσβελτ, ο οποίος, παρότι παράλυτος, στη σύσκεψη με τους επιτελείς τους,
για να τους αποδείξει ότι όταν υπάρχει θέληση όλα μπορούν να γίνουν, κατάφερε
να σηκωθεί από την αναπηρική του καρέκλα, έστω και για μερικά δευτερόλεπτα. Οι
ΗΠΑ ανταπέδωσαν και ο κόσμος βρήκε ξανά το ηθικό του και το αίσθημα ότι μπορεί
να νικήσει. Όταν ο Γάλλος Πρόεδρος Φρανσουά Ολάντ μετά τα κτυπήματα στις
Βρυξέλλες, στην καρδιά της ΕΕ, δηλώνει δημόσια ότι βρισκόμαστε σε πόλεμο, ο
λόγος του, τόσο του ίδιου  όσο και των
λοιπών ηγετών της ΕΕ, δεν έχει αξιοπιστία, όπως και ο αποτρεπτικός χαρακτήρας
της απειλής του, εάν δεν συνοδευτεί με άμεση δράση. Η διαφορά της ISIS από
την Αλ Γκάιντα είναι η εξής: Η Αλ Γκάιντα δεν είχε δικό της κράτος ενώ η ISIS αποτελεί πλέον
συγκροτημένο ισλαμικό κράτος με θεσμούς , νόμους και στρατό. Ελέγχει εδαφική
έκταση όση και αυτή της Βρετανίας. Υπάρχει λοιπόν στόχος. Και η ανάλογη
στρατιωτική ισχύς και γνώση μέσω της τεχνολογίας. Συνεπώς, τα κτυπήματα στην
καρδιά του Ισλαμικού Κράτους θα έπρεπε να ήταν ισοπεδωτικά και θεαματικά. Με
ταυτόχρονη δράση εντός των κρατών της ΕΕ με ελέγχους στα γκέτο των τρομοκρατών
για να περιοριστούν οι δυνατότητες αντιποίνων και αντίδρασης. Κάποιοι, βεβαίως,
θα μπορούσαν να ισχυριστούν: Καλά και τι μας λέτε, ότι θα εισβάλλουν οι
δυνάμεις ασφαλείας σε σπίτια αθώων πολιτών; Όχι, αλλά, από την άλλη τονίζουμε
ότι, εάν υπάρχουν υποψίες και γίνεται έρευνα σε έναν αθώο, γιατί να φοβάται;
Εάν δεν γίνει έρευνα και γλιτώσουν δέκα τρομοκράτες, οι αθώοι, στους οποίους
δεν έγινε έρευνα, ενδεχομένως, είτε οι ίδιοι είτε συγγενικά τους πρόσωπα να
είναι τα επόμενα θύματα των τρομοκρατών. Ήδη, οι τρομοκράτες πανηγυρίζουν και
εφόσον αισθάνονται νικητές θα αποθρασυνθούν ακόμη περισσότερο και θα αυξηθούν
οι πιθανότητες νέων κτυπημάτων.
Γ. Θα πρέπει ο πολίτης να κατανοήσει ότι αλλάζει η
καθημερινή του ζωή υπό την έννοια ότι οφείλει να είναι πιο καχύποπτος και να
αναφέρει οτιδήποτε του κινεί την περιέργεια χωρίς να αφήσει τις υποψίες να τις
παίρνει το ποτάμι, διότι μπορεί να τα βρει μπροστά του με τραγικό τρόπο.
Δ. Θα πρέπει να ενισχυθούν και να αλλάξουν τα μέτρα
ασφαλείας σε σημαντικά  στρατηγικά
σημεία,  που είναι πιθανοί στόχοι των
τρομοκρατών, μεταξύ των οποίων τα αεροδρόμια, τα λιμάνια, τα μετρό,  οι διεθνείς σιδηροδρομικοί σταθμοί, οι
ηλεκτροπαραγωγοί και πυρηνικοί σταθμοί, όπως αυτοί στο Αντερλεχ και σε άλλες
χώρες όπως η Ολλανδία, η Γαλλία και Γερμανία.  
Ε. Θα πρέπει να ενισχυθούν τα διακρατικά δίκτυα πληροφοριών
και να κατασταλούν τα δίκτυα οικονομικής τροφοδοσίας της ISIS μέσω της
πώλησης πετρελαίου, γεγονός που την καθιστά αυτοχρηματοδοτούμενη.

Το Σένγκεν και το
εκκολαπτήριο τρομοκρατών 

Το κεκτημένο του Σένγκεν, δηλαδή της ελευθερίας διακίνησης
προσώπων,  εμφανίζεται ως το πρώτο θύμα
των τρομοκρατών. Είναι κατανοητή η αύξηση των μέτρων στα σύνορα των κρατών
μελών, όμως, η διακίνηση δεν είναι το βασικό στοιχείο καταπολέμησης της
τρομοκρατίας. Οι δράστες στο Βέλγιο είναι αυτόχθονες και υπάρχουν, πλέον,
πυρήνες των τρομοκρατών παντού. Δεν χρειάζεται να μετακινούνται από χώρα σε
χώρα για να δράσουν. Δεν είναι αναγκαίο το κοινό στρατηγικό κέντρο για να
εκτελεστούν τρομοκρατικές αποστολές. Και αυτό είναι ιδιαιτέρως επικίνδυνο. Από
τις 12 περίπου χιλιάδες Ευρωπαίων  τζιχατιστών, που πολεμούσαν στη Μέση Ανατολή
και αλλού   έχουν επιστρέψει στην Ευρώπη
περί τις 4 χιλιάδες. Και είναι έτοιμοι με ή χωρίς εντολές, κατά μόνας ή ομαδικά
να δράσουν.  Υποθέστε πόσες άλλες
χιλιάδες παιδιών, όχι ενήλικων τζιχατιστών, είναι μολυσμένα από την πλύση
εγκεφάλου που υπόκεινται, στο εκκολαπτήριο τρομοκρατών της ISIS και για πόσα
χρόνια ακόμη θα μπορούν να δρουν, αν όχι όλα, κάποια από αυτά τα παιδιά,
ενήλικοι πλέον,  είτε διαλυθεί είτε όχι
το Ισλαμικό Κράτος. Δεν ξεμπερδεύουμε εύκολα ούτε σύντομα με την τρομοκρατία.
Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι θα πρέπει να παραδοθούμε. Αντίθετα, επιβάλλεται
προσαρμογή στις συνθήκες, σχεδιασμός και αντίδραση. Το μεγάλος όμως πρόβλημα
των Ευρωπαίων, η αχίλλειος πτέρνα τους, είναι δυστυχώς ο ελλειμματικός
χαρακτήρας της ηγεσίας τους, που έχει τη ψευδαίσθηση ότι με κελαηδήματα στο twitter  θα τρομάξει τους τρομοκράτες και θα
κερδίσει τον πόλεμο…  

Ευρωπαϊκή Ένωση

ΕΕ: Η χρηματοδότηση ύψους 1,5 δισ. ευρώ για την Ευρωπαϊκή Αμυντική Βιομηχανία, δεν επαρκεί

Δημοσιεύτηκε

στις

REUTERS/Thomas Peter

Έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου

Δεν ανταποκρίνεται στους στόχους ενίσχυσης της, το πρόγραμμα για την Ευρωπαϊκή Αμυντική Βιομηχανία, ύψους 1,5 δισ. ευρώ, εκτιμά το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο (ΕΕΣ).

Σε έκθεση που δημοσίευσε σήμερα, το ΕΕΣ ζητά αρτιότερο σχεδιασμό του προγράμματος για την ευρωπαϊκή αμυντική βιομηχανία (EDIP) και καλύτερη ισορροπία μεταξύ των στόχων πολιτικής, του προτεινόμενου προϋπολογισμού και του χρονοδιαγράμματος. Η διαβούλευση με το ΕΕΣ επί της πρότασης, είναι υποχρεωτική.

Η ΕΕ, αντιμέτωπη με την επανεμφάνιση πολεμικών επιχειρήσεων μεγάλης κλίμακας στην Ευρώπη, έχει θέσει την άμυνα σε πολύ υψηλή θέση στην ατζέντα της. Η πρόταση EDIP προορίζεται ως το πρώτο βήμα για την εφαρμογή της ευρωπαϊκής βιομηχανικής στρατηγικής στον τομέα της άμυνας.

Στόχος είναι να ενισχυθεί η ευρωπαϊκή βιομηχανική και τεχνολογική βάση στον τομέα της άμυνας (ΕΒΤΒΑ), ειδικότερα δε να διασφαλιστεί η έγκαιρη διαθεσιμότητα και προμήθεια αμυντικών προϊόντων. Παράλληλα επιδιώκεται η συμβολή στην ανάκαμψη, στην ανασυγκρότηση και στον εκσυγχρονισμό της αμυντικής ικανότητας της Ουκρανίας.

«Η νομοθετική πρόταση της ΕΕ για την ενίσχυση της αμυντικής βιομηχανικής ετοιμότητάς της, χρήζει αρτιότερου σχεδιασμού. Αναγκαία είναι επίσης η επίτευξη κατάλληλης ισορροπίας μεταξύ των στόχων πολιτικής, του προτεινόμενου προϋπολογισμού και του σχετικού χρονοδιαγράμματος», δήλωσε ο Marek Opioła, Μέλος του ΕΕΣ και αρμόδιος για τη γνώμη.

Το ΕΕΣ επισημαίνει τον κίνδυνο, το χρηματοδοτικό κονδύλιο που προτείνεται, ύψους 1,5 δισ. ευρώ, να μην ανταποκρίνεται στις φιλοδοξίες του προγράμματος. Τονίζει ότι η Επιτροπή δεν αξιολόγησε το ύψος της ενωσιακής δημοσιονομικής στήριξης που απαιτείται για την υλοποίηση των προτεινόμενων μέσων πολιτικής.

Η στήριξη της Ουκρανίας

Όσον αφορά το μέσο στήριξης της Ουκρανίας, που περιλαμβάνεται στην πρόταση, το ΕΕΣ διαπιστώνει ότι δεν ορίζεται συγκεκριμένο χρηματοδοτικό κονδύλιο. Τα κράτη μέλη συμφώνησαν να χρησιμοποιήσουν τα κέρδη που αποφέρει η επένδυση δεσμευμένων ρωσικών περιουσιακών στοιχείων με σκοπό τη στήριξη της Ουκρανίας · ένα ποσοστό των εσόδων θα μπορούσε να διοχετευθεί στην Ουκρανίας. Ωστόσο, το ΕΕΣ εκτιμά ότι η αδυναμία πρόβλεψης, τόσο του ύψους της χρηματοδότησης από τη συγκεκριμένη πηγή, όσο και της διάρκειάς της, ενέχει κινδύνους.

Πηγή: ΑΜΠΕ

Συνέχεια ανάγνωσης

Ευρωπαϊκή Ένωση

Η συνταγή Ντράγκι για να μην βλέπει η ΕΕ με τα κιάλια ΗΠΑ και Κίνα

Δημοσιεύτηκε

στις

Σωτήριες οι προτάσεις Ντράγκι

Το… κοινό μυστικό εκατομμυρίων Ευρωπαίων έβγαλε σε δημόσια θέα ο πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας Μάριο Ντράγκι, παραδίδοντας την ογκώδη –και πολύ σημαντική- έκθεση που του είχαν ζητήσει η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για τις ενέργειες που θεωρούνται επείγουσες για να βελτιωθεί η ανταγωνιστικότητα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σε ένα περιβάλλον όπου ήδη η Κίνα και οι ΗΠΑ προηγούνται με διαφορά ασφαλείας.

Ο κ. Ντράγκι επέδειξε την ανάγκη που όλες οι κυβερνήσεις και όλα τα όργανα σχεδιασμού πολιτικών και λήψης απόφασης της ΕΕ ήδη γνώριζαν: Η Ένωση χρειάζεται μαζικές και επείγουσες –πρόσθετες- επενδύσεις εκατοντάδων δισεκατομμυρίων για να… πλησιάσει ξανά τις δύο υπερδυνάμεις στην τεχνολογία, την καινοτομία και την έρευνα.

Όπως επισημαίνεται από μεγάλα ευρωπαϊκά πρακτορεία, επί της ουσίας ο Μάριο Ντράγκι προειδοποίησε την Ευρωπαϊκή Ένωση ότι βρίσκεται αντιμέτωπη με «υπαρξιακή πρόκληση» αν δεν στραφεί σε μεγάλες επενδύσεις και αν δεν επαναφέρει και δεν εφαρμόσει τον μοχλό ανάπτυξης μέσω «έκδοσης εργαλείων κοινού χρέους», ομολόγων, κλπ.

Ο κ. Ντράγκι παρέδωσε σε λιτή δημόσια τελετή την έκθεσή του στην πρόεδρο της Κομισιόν την περασμένη Δευτέρα. Σε γενικές γραμμές, επισημαίνει –προειδοποιεί- πως η Ευρωπαϊκή Ένωση βρίσκεται σε οικονομική υστέρηση σε σχέση με τις Ηνωμένες Πολιτείες και θα πρέπει να συνεχίσει την κοινή έκδοση χρέους για τη βελτίωση της παραγωγικότητας αλλά και την ενίσχυση της ασφάλειάς της (αμυντικές δαπάνες).

Η Ένωση χρειάζεται κατά τον ίδιο πολύ περισσότερο συντονισμό στη βιομηχανική πολιτική, ταχύτερες αποφάσεις και μαζικές επενδύσεις, αν θέλει να συμβαδίσει στον οικονομικό τομέα με ανταγωνιστές όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Κίνα.

Μετά την επιτυχία του ιστορικού σχεδίου ανάκαμψης έπειτα από την πανδημία της Covid, η ΕΕ θα πρέπει «να συνεχίσει την έκδοση εργαλείων κοινού χρέους για την χρηματοδότηση κοινών προγραμμάτων επενδύσεων με στόχο την αύξηση της παραγωγικότητας και της ασφάλειας της ΕΕ», σημειώνει στην εισαγωγή της 400σέλιδης έκθεσης ο πρώην πρωθυπουργός της Ιταλίας και πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, επισημαίνοντας το οικονομικό «χάσμα» που χωρίζει την Ευρώπη από τις ΗΠΑ.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση χρειάζεται επιπλέον επενδύσεις ύψους 750-800 δισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως — που αντιστοιχούν στο 5% του ΑΕΠ – , πολύ υψηλότερο του 1%-2% του Σχεδίου Μάρσαλ για την ανοικοδόμηση της Ευρώπης μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, όπως επισημαίνει το Euronews.

170 ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΣΕ 400 ΣΕΛΙΔΕΣ

«Οι ανάγκες για επενδύσεις είναι τεράστιες», προειδοποίησε ο Μάριο Ντράγκι κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου στις Βρυξέλλες, παρουσία της προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν. Επιμένοντας ότι υπάρχει ανάγκη «δραστικής αλλαγής» στην ευρωπαϊκή προσέγγιση, παρουσίασε ορισμένες από τις «170 προτάσεις του».

Η ιδέα της έκδοσης κοινού χρέους παραμένει πάντως κόκκινη γραμμή για πολλές χώρες της βόρειας Ευρώπης, με προεξάρχουσα την Γερμανία, που εξακολουθούν να φοβούνται ότι θα υπερχρεωθούν για να καλύψουν τις καθυστερήσεις των χωρών του ευρωπαϊκού νότου. Ήδη, λίγες ώρες μετά τη δημοσιοποίηση της έκθεσης Ντράγκι, ο υπουργός Οικονομίας της Γερμανίας, Κρίστιαν Λίντνερ δήλωσε πως η ΕΕ θα πρέπει να εργαστεί για την κινητοποίηση των αναπτυξιακών δυνάμεων του ιδιωτικού τομέα και όχι για περισσότερο δημόσιο δανεισμό.

“Ωστόσο, ο κοινός δανεισμός της ΕΕ δεν θα λύσει τα διαρθρωτικά προβλήματα”, δήλωσε ο Λίντνερ, προσθέτοντας ότι το κύριο πρόβλημα δεν είναι η έλλειψη επιδοτήσεων, αλλά η γραφειοκρατία.

Ο Μάριο Ντράγκι αναγνωρίζει ότι αυτό το σχέδιο δεν είναι εφικτό, εκτός «αν συντρέξουν οι πολιτικές και θεσμικές συνθήκες», προσθέτει το Euronews.

Επισημαίνει την ανάγκη κινητοποίησης ιδιωτικών κεφαλαίων για την χρηματοδότηση της καινοτομίας, μέσω της δημιουργίας μίας πραγματικής «Ενωσης αγορών κεφαλαίων».

«Το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα ανά κάτοικο έχει αυξηθεί σχεδόν επί δύο φορές στις Ηνωμένες Πολιτείες σε σχέση με την Ευρώπη από το 2000», προειδοποιεί ο πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας στην έκθεση αυτή, τη σύνταξη της οποίας υπενθυμίζουμε ζήτησε η πρόεδρος της Κομισιόν και προφανώς κάπως θα πρέπει να την αξιοποιήσει.

Τα πορίσματα της έκθεσης του Μάριο Ντράγκι προορίζονται να γίνουν πηγή έμπνευσης του έργου της νέας Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τα πέντε προσεχή χρόνια.

Symbolbild zum Thema EU-Wirtschaft, Konjunkturrückgang, Rezession in der Eurozone

ΣΤΑΣΙΜΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΥΦΕΣΗ

Η Ευρωπαϊκή Ένωση πλήττεται από οικονομική στασιμότητα εδώ και ενάμισι χρόνο. Οι επιδόσεις της στην υπέρβαση της κρίσης που προκλήθηκε από την πανδημία ήταν χαμηλότερες σε σχέση με τις ΗΠΑ, όπως συνέβη και με τη χρηματοπιστωτική κρίση του 2008.

Η υστέρηση εξηγείται «κυρίως με τη μεγαλύτερη επιβράδυνση της παραγωγικότητας στην Ευρώπη» και αντιπροσωπεύει απειλή για το κοινωνικό της μοντέλο, προειδοποιεί ο Μάριο Ντράγκι.

«Αν η Ευρώπη δεν καταφέρει να γίνει παραγωγικότερη, θα είμαστε αναγκασμένοι να κάνουμε επιλογές. Δεν θα μπορούμε ταυτόχρονα να έχουμε ηγετική θέση στον τομέα των νέων τεχνολογιών, να είμαστε υπόδειγμα κλιματικής υπευθυνότητας και ανεξάρτητος παράγοντας στην διεθνή σκηνή. Δεν θα μπορούμε να χρηματοδοτήσουμε το κοινωνικό μας μοντέλο. Θα πρέπει να αναθεωρήσουμε προς τα κάτω ορισμένες έως και το σύνολο των φιλοδοξιών μας. Πρόκειται για μία υπαρξιακή πρόκληση».

ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΠΥΛΩΝΕΣ ΤΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΝΤΡΑΓΚΙ

Οι προτάσεις τις οποίες καταγράφει στην έκθεσή του ο πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες: την τόνωση της καινοτομίας και την κάλυψη του χάσματος που υπάρχει αυτή τη στιγμή με τις ΗΠΑ, τον συνδυασμό της απανθρακοποίησης της οικονομίας με την ανταγωνιστικότητα, και την αύξηση της ασφάλειας και τη μείωση των εξαρτήσεων.

Ειδικά για τη διασύνδεση της ανταγωνιστικότητας με την πράσινη μετάβαση, ο κ. Ντράγκι επεσήμανε πως η αγορά ενέργειας της ΕΕ λειτουργεί βάσει ενός σχεδιασμού (Target Model) από την εποχή όπου στο ενεργειακό μείγμα κυριαρχούσαν το φυσικό αέριο και τα ορυκτά καύσιμα, κάτι που δεν ισχύει σήμερα, ενώ στην αγορά κυριαρχούν εδραιωμένα συμφέροντα, με αποτέλεσμα να μην αξιοποιούνται τα οφέλη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας μεταξύ άλλων για μείωση των τιμών ενέργειας.

Τα κύρια ερωτήματα, κατά τον Μάριο Ντράγκι, είναι πώς θα χρηματοδοτηθούν οι τεράστιες επενδύσεις που χρειάζονται και πώς θα μπορέσουν οι 27 να συντονίσουν τις πολιτικές τους.

Όπως σημείωσε ο κ. Ντράγκι, η στρατηγική περιέχει 170 αναλυτικές προτάσεις, οι οποίες είναι αμέσως εφαρμόσιμες χάρη στο προβάδισμα της Ευρώπης όσον αφορά την ποιότητα της εκπαίδευσης, των συστημάτων υγείας και των συστημάτων κοινωνικής ευημερίας.

The flags of China and the European Union waving. International relations and diplomacy.

ΤΟ ΧΑΣΜΑ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ ΕΝΑΝΤΙ ΤΩΝ ΗΠΑ

Όσον αφορά τους πυλώνες της στρατηγικής που προτείνει, ο κ. Ντράγκι σημείωσε κατ’ αρχήν πως πρέπει να κλείσει το χάσμα στην καινοτομία με τις ΗΠΑ, καθώς η Ευρώπη βρίσκεται σε μια «στατική βιομηχανική δομή» με εταιρίες μεσαίου μεγέθους στους ίδιους τομείς όπως πριν 20 χρόνια, τη στιγμή που οι ΗΠΑ έχουν μεταβεί στην ψηφιακή εποχή.

Υπενθύμισε πως από το 2008, το 30% των εταιριών με αξία πέραν του 1 δις ευρώ εγκατέλειψαν την ΕΕ, με τις πλείστες να πηγαίνουν στις ΗΠΑ. Η αδυναμία στον τομέα της τεχνολογίας, όπως είπε, περιορίζει παράλληλα και την καινοτομία σε παραδοσιακούς τομείς.

Σε σχέση με τον δεύτερο πυλώνα, τον συνδυασμό της ανταγωνιστικότητας με την πράσινη μετάβαση, ο κ. Ντράγκι σημείωσε πως η αγορά ενέργειας της ΕΕ σήμερα «είναι ακόμα σχεδιασμένη για μια εποχή όταν το φυσικό αέριο και τα ορυκτά καύσιμα ήταν τα σημαντικά στοιχεία του ενεργειακού μείγματος».

Το 2020, συνέχισε, το φυσικό αέριο καθόριζε τις τιμές της ενέργειας κατά το 60%, παρά το ότι αποτελούσε μόλις 20% του μείγματος, ενώ στην αγορά κυριαρχούν «εδραιωμένα συμφέροντα» και η ενέργεια αποτελούσε μηχανή εσόδων για τους εθνικούς προϋπολογισμούς.

Το αποτέλεσμα, πρόσθεσε, είναι πως δεν μπορούμε να αξιοποιήσουμε τα οφέλη των ανανεώσιμων για τους καταναλωτές, και για αυτό «πρέπει να στοχεύσουμε στην αποσύνδεση» ώστε οι πολίτες να δουν τη διαφορά στους λογαριασμούς.

Σε αυτό το πλαίσιο, ο πρώην επικεφαλής της ΕΚΤ υπογράμμισε την ανάγκη καθαρών τεχνολογιών και την αύξηση της παροχής πράσινης ενέργειας, κάτι που κάνουν με κίνητρα οι ΗΠΑ, τη στιγμή που η Κίνα ανταγωνίζεται την ΕΕ στην παραγωγή αυτών των τεχνολογιών.

Τρίτον, ο κ. Ντράγκι αναφέρθηκε στον πυλώνα των προτάσεων που αφορούν την αύξηση της ασφάλειας και τη μείωση των των εξαρτήσεων, μεταξύ άλλων μέσω εξωτερικής οικονομικής πολιτικής, συμφωνίες με χώρες κλειδιά και οικοδόμηση των δυνατοτήτων της αμυντικής βιομηχανίας.

ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΤΗΣ ΠΡΟΕΔΡΟΥ

Μιλώντας στο πλαίσιο της συνέντευξης Τύπου, η κ. Φον ντερ Λάιεν υπογράμμισε πως από τότε που ζήτησε τη συγκεκριμένη έκθεση από τον κ. Ντράγκι, πριν έναν χρόνο, το θέμα της ανταγωνιστικότητας έχει κερδίσει δυναμική στις συζητήσεις των κρατών μελών, με την ίδια να το αναδεικνύει στις πολιτικές κατευθυντήριες γραμμές για τη δεύτερη θητεία της τις οποίες δημοσίευσε τον Ιούλιο ενόψει της έγκρισης της υποψηφιότητας της από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Στην παρέμβασή της, η κ. Φον ντερ Λάιεν εστίασε σε τρεις εισηγήσεις της έκθεσης που θεώρησε σημαντικές: την ανάγκη να προχωρήσουν η ψηφιακή και η πράσινη μετάβαση – καθώς οι βάσεις έχουν μπει – μέσω της στήριξης στη βιομηχανία, την ανάγκη για ενίσχυση των δεξιοτήτων των εργαζομένων που θα παράγουν και θα χειρίζονται νέες τεχνολογίες, και την ανάγκη η ΕΕ να είναι ανθεκτική ώστε να καταστεί ανταγωνιστική εστιάζοντας σε ζητήματα όπως την πρόσβαση σε κρίσιμες πρώτες ύλες, απαραίτητα εξαρτήματα ή διασύνδεση στον τομέα της ενέργειας.

Εξηγώντας τη φιλοσοφία της ογκώδους έκθεσης, ο κ. Ντράγκι σημείωσε πως αν και έχει ειπωθεί πολλές φορές πως η ανάπτυξη στην ΕΕ επιβραδύνεται, έως και πριν δύο χρόνια δεν θα γινόταν η σημερινή συζήτηση. Ωστόσο σήμερα, επεσήμανε, το παγκόσμιο εμπόριο έχει επίσης επιβραδυνθεί, η αγορά της Κίνας είναι λιγότερη ανοιχτή και μάλιστα ανταγωνίζεται την ΕΕ, η Ευρώπη έχει χάσει τη Ρωσία ως κύρια πηγή φτηνής ενέργειας, και πλέον πρέπει να επενδύσει στην άμυνα της για πρώτη φορά από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Στο παρελθόν, σημείωσε, η Ευρώπη μπορούσε να επενδύει στην αύξηση του πληθυσμού, ο οποίος αναμένεται να μειωθεί σταδιακά την επόμενη δεκαετία, τη στιγμή που η παραγωγικότητα παραμένει αδύναμη και οι φιλοδοξίες αυξάνονται, τόσο στον τομέα της κλιματικής αλλαγής όσο και στην άμυνα, παράλληλα με την ανάγκη να διατηρηθεί το μοντέλο κοινωνικής πρόνοιας της ηπείρου.

«Οι επενδύσεις που προϋποθέτουν όλα αυτά είναι τεράστιες» τόνισε, κάνοντας λόγο για ανάγκη αύξησης των επενδύσεων κατά 5% του ΑΕΠ, στα επίπεδα που καταγράφηκαν τελευταία φορά τις δεκαετίες του 1960 και του 1970. Η ανάπτυξη, συνέχισε, είναι κρίσιμης σημασίας ώστε η ΕΕ να μπορεί να διασφαλίσει τις ιδρυτικές αξίες της ευημερίας, της ισότητας, της ελευθερίας και της δημοκρατίας.

ΒΑΡΟΥΦΑΚΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΗ ΑΠΕΡΓΙΑ

Τον Μάρτιο του 2024, όταν οι Βρυξέλλες και άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες και πόλεις συγκλονίζονταν από τον ξεσηκωμό των οργανωμένων γεωργοκτηνοτρόφων, απαιτώντας αλλαγές στις πολιτικές της ΕΕ για την πράσινη μετάβαση και την προστασία του περιβάλλοντος και τη διαφύλαξη των συμφερόντων των αγροτών έναντι του αθέμιτου ανταγωνισμού που υφίστανται από συναδέλφους τους σε τρίτες χώρες, όπου δεν εφαρμόζονται τα αυστηρά και δαπανηρά κριτήρια καταλληλότητας προϊόντων που επιβάλλονται στην ΕΕ, ο οικονομολόγος Γιάνης Βαρουφάκης είχε δημοσιεύσει ένα άρθρο στον ευρωπαϊκό Τύπο, το οποίο άγγιζε κάποια από τα θέματα που αγγίζει σήμερα και η έκθεση Ντράγκι.

Ο κ. Βαρουφάκης είχε γράψει μεταξύ άλλων σε εκείνο το άρθρο: «Επί πλέον, υπάρχουν δύο πρόσθετα προβλήματα που αγνοούνται εσκεμμένα. Το ένα είναι η Πράσινη Συμφωνία της ΕΕ, που οι Βρυξέλλες διατυμπανίζουν αλλά δεν έχουν τη δυνατότητα να χρηματοδοτήσουν. Παραδείγματος χάριν, στην Ολλανδία το κορυφαίο οικολογικό πρόβλημα είναι τα νιτρικά άλατα που δηλητηριάζουν δεκαετίες τώρα τον υδροφόρο ορίζοντα. Μετά από δεκαετίες που η κυβέρνηση έκανε τα στραβά μάτια, ξάφνου – υπό την πίεση των Βρυξελλών – απαίτησε από τους Ολλανδούς αγρότες να λύσουν το πρόβλημα με δικό τους κόστος, μεταξύ άλλων μέτρων, “θυσιάζοντας” μία στις τρεις αγελάδες.

Ακόμα πιο δυσεπίλυτο είναι το δεύτερο πρόβλημα που προκάλεσε η 15ετής οικονομική ύφεση που ακολούθησε το τραπεζικό Κραχ του 2008. Το αποτέλεσμα των πανευρωπαϊκών πολιτικών λιτότητας, που ήταν η βασική πολιτική αντιμετώπισης της κρίσης αυτής, ήταν η κατάρρευση των επενδύσεων.

Τα αποτελέσματα αυτής της επιλογής είναι καταιγιστικά: Η επενδυτική απεργία ευθύνεται για τη σημερινή αποβιομηχάνιση της Γερμανίας και της Βόρειας Ιταλίας ταυτόχρονα.

Ολόκληρο το βιομηχανικό καρτέλ της Βόρειας και Κεντρικής Ευρώπης αποδομείται και, έτσι, αδυνατεί να χρηματοδοτεί την Κοινή Αγροτική Πολιτική, όπως είχε συμφωνηθεί με τους τσιφλικάδες του Βορρά από την δεκαετία του ’50.

Παράλληλα, μένει με άδεια τα ταμεία η Πράσινη Συμφωνία της ΕΕ, με τα βάρη της να πέφτουν δυσανάλογα στους ώμους των αγροτών και των λαϊκών τάξεων.

Με άλλα λόγια», επισήμανε ο κ. Βαρουφάκης, «για τον ξεσηκωμό ακόμα και των πλουσιότερων Γερμανών και Ολλανδών μεγαλοαγροτών, που για πρώτη φορά συναγωνίζονται τους Έλληνες, Γάλλους και Ισπανούς συναδέλφους τους στις κινητοποιήσεις και στα μπλόκα, ευθύνεται ο ανόητος χειρισμός της αναπόφευκτης κρίσης του ευρώ».

Από το περιοδικό Insider

Συνέχεια ανάγνωσης

Ευρωπαϊκή Ένωση

Χαμενεΐ: «Να εξαφανιστεί από εδώ» η Δύση

Δημοσιεύτηκε

στις

Αλί Χαμενεΐ. Φωτ. Office of the Iranian Supreme Leader/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS

Ανέφερε ότι «θρηνεί» για τον θάνατο του ηγέτη της Χεζμπολάχ Χασάν Νασράλα

Τις «ΗΠΑ και ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες» που «ψευδώς υποστηρίζουν ότι φέρνουν ειρήνη και ηρεμία στην περιοχή» κατηγόρησε ο ανώτατος ηγέτης του Ιράν, Αγιατολάχ Αλί Χαμενεΐ, για τις περιφερειακές εντάσεις στη Μέση Ανατολή, στις πρώτες του δηλώσεις μετά την πυραυλική επίθεση στο Ισραήλ.

Είπε ότι πρέπει να «χαθούν» από την περιοχή, ώστε οι χώρες της περιοχής να ζήσουν ειρηνικά.

Ανέφερε επίσης ότι «θρηνεί» για τον θάνατο του ηγέτη της Χεζμπολάχ Χασάν Νασράλα, αλλά δεν ανέβαλε το πρόγραμμά του επειδή το πένθος του Ιράν είναι μια «αναζωογονητική και κινητήρια δύναμη».

Η εντολή εκτόξευσης πυραύλων στο Ισραήλ την Τρίτη δόθηκε από τον ανώτατο ηγέτη της χώρας – ο οποίος παραμένει σε ασφαλή τοποθεσία, δήλωσε ανώτερος Ιρανός αξιωματούχος στο πρακτορείο ειδήσεων Reuters.

Ναυτεμπορική

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή