Ακολουθήστε μας

Ενεργειακά-Αγωγοί

Γεωτρήσεις και από ΕΝΙ – Αρχαία στον «Ερατοσθένη» (χάρτες)

Δημοσιεύτηκε

στις

Ξεκινά γεωτρήσεις η ιταλική ΕΝΙ τον Νοέμβριο με πρώτη τη γεώτρηση στον στόχο «Ερατοσθένης Νότιο» με το γεωτρύπανο «Saipem 12000», ενώ έχει καθορίσει και τους στόχους και έχει ονοματίσει και τους στόχους των επόμενων δύο γεωτρήσεων στην κυπριακή ΑΟΖ. Πρόκειται για τον στόχο «Σουπιά» στο τεμάχιο «3» και μαζί με την Total στον στόχο «Καλυψώ» στο πολύκροτο λόγω των τουρκικών παράνομων διεκδικήσεων τεμάχιο «6».
Το συνολικό πρόγραμμα της ΕΝΙ, με βάση τις υποχρεώσεις της στα συμβόλαια για τα τεμάχια «2»,«3»,«6»,«8» και «9» με την Κυπριακή Δημοκρατία, προβλέπουν δύο δεσμευτικές ερευνητικές γεωτρήσεις στα τεμάχια «2», «3» και «9», μία ερευνητική γεώτρηση στο τεμάχιο «6» και δύο ερευνητικές γεωτρήσεις (συν πιθανότατα μία) στο τεμάχιο «8». Δηλαδή πέντε τουλάχιστον γεωτρήσεις.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες του «Φ», η ΕΝΙ έχει προγραμματισμό για 10 γεωτρήσεις εάν κάποια ή κάποιες από τις πρώτες πέντε ερευνητικές δείξουν κοίτασμα ή κοιτάσματα. Για την ώρα, επίσημα, έχει δώσει λεπτομερή στοιχεία για τουλάχιστον δύο γεωτρήσεις μεταξύ Νοεμβρίου 2017 και Μαρτίου 2018, ωστόσο, είναι φανερό μέσα από τα έγγραφά της ΕΝΙ ότι προγραμματίζει τουλάχιστον τρεις γεωτρήσεις.
Αυτά αποκαλύπτονται μεταξύ πολλών άλλων στα πέραν των 600 σελίδων έγγραφα και σχέδια που κατέθεσε η ΕΝΙ στο πλαίσιο των αιτήσεων της για τις απαραίτητες άδειες για την πρώτη γεώτρηση.
Μάλιστα, προσελκύει την προσοχή και το γεγονός ότι με βάση την αναφορά σε τρεις γεωτρήσεις διαδοχικά στο τεμάχιο «8» («Ερατοσθένης Νότιο 1»), μετά στο «3» («Σουπιά») και μετά στο «6» («Καλυψώ»), εάν ισχύσει ο συγκεκριμένος σχεδιασμός, τότε η γεώτρηση στο τεμάχιο «6» θα συμπέσει χρονικά με την περίοδο ελάχιστα πριν και λίγο μετά τις προεδρικές εκλογές.

Το πρόγραμμα της ΕΝΙ προχωρεί πάντως κανονικά μέχρι τώρα, με πιο περίπλοκη, την περιβαλλοντική άδεια, να αναμένεται να εκδοθεί με σχετική γνωμάτευση της Περιβαλλοντικής Αρχής σε λιγότερο από ένα μήνα και πριν το τέλος Σεπτεμβρίου, ώστε να ολοκληρωθεί η διαδικασία και να δοθεί το πράσινο φως για να ανοίξει ο δρόμος για την έλευση του γεωτρύπανου στην περιοχή.
Η πρώτη γεώτρηση στο τεμάχιο «8» και στον στόχο «Ερατοσθένης Νότιο 1», όπως αναφέρεται σε πολλές περιπτώσεις στα έγγραφα και τις μελέτες που συνοδεύουν τις αιτήσεις ότι η γεώτρηση είναι προγραμματισμένη για το τελευταίο τρίμηνο του έτους, ωστόσο σε συγκεκριμένη ερώτηση για την περίοδο έναρξης της γεώτρησης κατά τη δημόσια διαβούλευση με εμπλεκόμενες κρατικές υπηρεσίες και άλλους φορείς, η απάντηση που καταγράφεται είναι συγκεκριμένη: Τον Νοέμβριο.
Το «Saipem 12000», είναι πλωτό γεωτρύπανο τελευταίας -έκτης γενιάς- με προηγμένο σχεδιασμό και τεχνολογίες για γεωτρήσεις για πετρέλαιο και φυσικό αέριο, το οποίο είναι εξοπλισμένο και για ερευνητικές αλλά και για αναπτυξιακές γεωτρήσεις σε κοιτάσματα σε θάλασσες με βάθος μέχρι και 3.658 μέτρα και μπορεί να φτάσει σε συνολικό βάθος μέχρις και 10.668 μέτρα. Διαθέτει εγκαταστάσεις για διαμονή και φιλοξενία μέχρι και 200 ατόμων. Τους τελευταίους μήνες βρίσκεται σε λιμάνι της Ναμίμπια.
Τα βόρεια όρια του τεμαχίου «8», στη Λεκάνη της Λεβαντίνης, ξεκινούν σε απόσταση περίπου 4 χιλιομέτρων από την νότια ακτογραμμή της Κύπρου. Το τεμάχιο καλύπτει μια συνολική επιφάνεια περίπου 4.550 τετραγωνικών χιλιομέτρων και τα δικαιώματα έρευνας και ανάπτυξης διεκδίκησε και κέρδισε η ΕΝΙ στο πλαίσιο του γ΄ γύρου Αδειοδότησης, ενώ οι σχετικές συμφωνίες με την Κυπριακή Δημοκρατία υπογράφτηκαν τον περασμένο Απρίλιο.
Το βάθος της θάλασσας στην έκταση του τεμαχίου «8» κυμαίνεται από τα 730 μέτρα, που είναι η κορυφή της υποθαλάσσιας οροσειράς του Ερατοσθένη και φτάνει μέχρι τα 2.560 μέτρα.

Ο στόχος για την πρώτη γεώτρηση έχει καθοριστεί επακριβώς, με την πλήρη ονομασία «Ερατοσθένης Νότιο 1» στο τεμάχιο «8».
Η γεώτρηση είναι προγραμματισμένη να πραγματοποιηθεί κάθετα με συνολικό βάθος περίπου 3.300 μέτρων από την επιφάνεια της θάλασσας και σε μια περιοχή με θαλάσσιο βάθος 1.930 μέτρων, δηλαδή το προσδοκώμενο κοίτασμα βρίσκεται σε βάθος 1.370 μέτρων κάτω από την επιφάνεια του βυθού της θάλασσας.
Το σημείο της γεώτρησης, βρίσκεται στον περιερατοσθένιο δακτύλιο, στο νοτιοανατολικό άκρο του τεμαχίου «8», σε απόσταση 8 χιλιομέτρων από τα όρια με το τεμάχιο «12» και «15» χιλιόμετρα από το τεμάχιο «9». Επίσης, βρίσκεται σε απόσταση περίπου 100 χιλιομέτρων νοτιοανατολικά του σημείου που βρίσκεται τώρα υπό εξέλιξη η γεώτρηση των Total-ΕΝΙ στο τεμάχιο «11» και σε απόσταση 128 χιλιομέτρων από το λιμάνι Λεμεσού.
«Ο κύριος στόχος της διερευνητικής γεώτρησης είναι να αποφανθεί κατά πόσο οι προοπτικές που αναγνωρίστηκαν κατά την διάρκεια των σεισμικών ερευνών, περιλαμβάνουν υδρογονάνθρακες σε εμπορεύσιμες ποσότητες», αναφέρεται στο προοίμιο της εκτενούς έκθεσης της ΕΝΙ προς τις κυπριακές Αρχές.
«Οι διεργασίες της γεώτρησης είναι μια προσωρινή δραστηριότητα που θα πραγματοποιηθεί από το σκάφος/γεωτρύπανο “Saipem 12000” και προβλέπεται ότι θα ξεκινήσει το τέταρτο τρίμηνο του 2017 για περίπου 36 συνεχόμενες μέρες (συμπεριλαμβανομένων της κινητοποίησης, τοποθέτησης, ανόρυξης και εγκατάλειψης της γεώτρησης και απεγκατάστασης του σκάφους/γεωτρύπανου»), συμπληρώνει η ΕΝΙ.
Νομική τεκμηρίωσηγια ΑΟΖ από ΕΝΙ
Ανάμεσα στις 600 και πλέον σελίδες της έκθεσης της ΕΝΙ, περιλαμβάνεται και πολυσέλιδο κεφάλαιο (που ελκύει και την προσοχή) με το οποίο αναλύεται και τεκμηριώνεται η νομιμότητα των δικαιωμάτων της κυπριακής ΑΟΖ, τόσο στη βάση του νομικού πλαισίου του ΟΗΕ, όσο και με βάση άλλες διεθνείς συμβάσεις και συμφωνίες.
Κωνοειδής η γεώτρηση
Δεν θα χρειαστεί εργοστάσιο παραγωγής και μεταφοράς λάσπης ως λιπαντικό για τη γεώτρηση, αφού το «Saipem 12000» λειτουργεί με λιπαντικό που έχει ως βάση το θαλάσσιο νερό αντί για ελαφρό έλαιο με την τεχνική ονομασία WBM (Water-Based Mud). Οπότε το λιπαντικό παρασκευάζεται στο ίδιο το πλοίο, ενώ από το λιμάνι Λεμεσού θα μεταφέρεται μπετονίτης και βαρίτης.
Να σημειωθεί ότι όπως και στη γεώτρηση στον «Ονισήφορο», η γεώτρηση θα είναι κωνοειδής, δηλαδή θα έχει μεγάλη διάμετρο σε πρώτο στάδιο, που θα μειώνεται σταδιακά όσο προχωρά σε βάθος η γεώτρηση.
Επίσης, για το «τσιμέντωμα» της γεώτρησης, όπως αναφέρεται στα σχετικά έγγραφα της ΕΝΙ, κατά τη διάρκεια της διάνοιξης του φρεατίου, γίνεται ταυτόχρονα η εισαγωγή της επένδυσης μέσα στο φρεάτιο, έτσι ώστε να απομονώνονται κομμάτια του φρεατίου και να δημιουργείται ένα πλαίσιο στήριξης για το ίδιο το φρεάτιο.
Η υδραυλική απομόνωση και υποστήριξη για το φρεάτιο επιτυγχάνεται με την εισαγωγή τσιμέντου, ειδικά σχεδιασμένου για αυτόν το σκοπό, μεταξύ του εξωτερικού τοίχου της επένδυσης και του τοίχου του φρεατίου. Αφού τοποθετηθεί ένα τμήμα της επένδυσης, θα τοποθετείται μικρότερης διαμέτρου κεφαλή στο γεωτρύπανο, που θα προχωρά με στενότερη διάμετρο του φρεατίου, μέχρι να επιτευχθεί το επιθυμητό βάθος.
Βάση υλικοτεχνικής υποστήριξης
Όσο αφορά την απαιτούμενη υποστήριξη στις δραστηριότητες των γεωτρήσεων, σύμφωνα με την ΕΝΙ, θα ανεγερθεί μια βάση υλικοτεχνικής υποστήριξης στο νέο λιμάνι Λεμεσού. «Όλες οι χερσαίες λειτουργίες που θα υλοποιεί η Eni Cyprus καλύπτονται επομένως από τον αρχικό σχεδιασμό της DP World» συμπληρώνεται στην σχετική Έκθεση.

«Η βάση υλικοτεχνικής υποστήριξης που βρίσκεται στο βόρειο τμήμα του Λιμένα Λεμεσού (128χλμ από την τοποθεσία της γεώτρησης) θα χρησιμοποιείται για να υποστηρίζει τις υπεράκτιες ερευνητικές εργασίες γεώτρησης, συμπεριλαμβανομένων της παραλαβής, φύλαξης, διαχείρισης και μεταφοράς από και προς την υπεράκτιο γεωτρύπανο απαιτούμενου υλικού, εξοπλισμού και αγαθών», εξηγεί η ΕΝΙ.
Την ίδια ώρα, μέσα από τη ιδιαίτερα εκτενή και λεπτομερή μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, σε σύγκριση με τις μέχρι τώρα ανάλογες μελέτες, ουσιαστικά τίθενται δύο ζητήματα σε σχέση με την χερσαία βάση, μέσα από τις δεκάδες πτυχές που εξετάστηκαν, στις οποίες εφίσταται η προσοχή και δίνονται οδηγίες για λήψη μέτρων –αυτές της κυκλοφοριακής επιβάρυνσης και της χρήσης υδάτινων πόρων.
Συγκεκριμένα, αναφέρεται ότι, όσο αφορά κίνηση που δημιουργείται από βαριά φορτηγά οχήματα για τη μεταφορά αποβλήτων από τη χερσαία βάση σε χώρο διάθεσης αποβλήτων, περίπου 85 τόνων υγρών αποβλήτων από υπεράκτιες και χερσαίες δραστηριότητες θα μεταφέρονται στο εργοστάσιο Ecofuel (Cyprus) Ltd στο Βασιλικό.
Τα υπόλοιπα απόβλητα (1.732 τόνοι μέγιστη ποσότητα) θα μεταφέρονται στις εγκαταστάσεις της IESC στην 3η Βιομηχανική Περιοχή Λεμεσού. Λαμβάνοντας υπόψη τη χωρητικότητα ενός μέσου φορτηγού 18 τόνων, σε 36 μέρες, θα χρειάζονται περίπου 2 φορτηγά προς το Βασιλικό και περίπου 95 φορτηγά προς τις εγκαταστάσεις της IESC, που μεταφράζεται σε περίπου 1 φορτηγό τη βδομάδα και 3 φορτηγά τη μέρα, αντίστοιχα.
Γίνεται σύσταση, όπως οι βαριές μεταφορές και δραστηριότητες μεταφοράς να προγραμματίζονται κατά τη διάρκεια της νύκτας, ώστε να αποφευχθεί η επιβάρυνση του κυκλοφοριακού στις περιοχές που επηρεάζονται και ειδικά κοντά στο λιμάνι.
Επίσης, υπολογίζεται ότι κατά τη γεώτρηση και σε σχέση με τις χερσαίες εργασίες, θα απαιτηθούν μέχρι και 4.000 κυβικά μέτρα νερού για όλες τις δραστηριότητες του έργου για περίπου ένα μήνα. Κάτι που υπολογίζεται ότι το όλο έργο θα αυξήσει την τοπική ζήτηση νερού για την περίοδο κατά 0,3% στη Λεμεσό, κάτι που δεν είναι μεν αποτρεπτικό, αλλά κρίνεται ότι πρέπει να έχουν υπόψη οι αρμόδιες Αρχές.
Αρχαία αγγεία η πρώτη ανακάλυψη
Αξίζει να σημειωθεί ότι το ακριβές σημείο του στόχου «Ερατοσθένης Νότιο 1», ορίστηκε μεταξύ τριών διαφορετικών επιλογών στην ίδια περιοχή που πληρούσαν τα γεωφυσικά, γεωλογικά, γεωμαγνητικά και άλλα δεδομένα.

Η περιοχή που θα πραγματοποιηθεί η γεώτρηση, «έχει ήδη αναγνωριστεί μετά από ανάλυση και ερμηνεία των δισδιάστατων και τρισδιάστατων σεισμικών αποτελεσμάτων. Λαμβάνοντας υπόψη τα χαρακτηριστικά και το σχήμα του κοιτάσματος, οι περιοχές των στόχων, έχουν ερευνηθεί περαιτέρω, με γεωφυσικές μελέτες και περιβαλλοντική δειγματοληψία, ούτως ώστε να βρεθούν οι καλύτερες τοποθεσίες για την ανόρυξη των φρεατίων, με σεβασμό στην πιθανή παρουσία ευαίσθητων βενθικών οικοσυστημάτων, αρχαιολογικών ευρημάτων και ναυαγίων», αναφέρεται χαρακτηριστικά στην σχετική έκθεση της ΕΝΙ προς την Περιβαλλοντική Αρχή.
Το ακριβές σημείο επιλέχθηκε κατόπιν εκτενών αναλύσεων και κινηματογράφησης με υποβρύχια ρομπότ, αφού βρέθηκαν διάσπαρτα πολύ ενδιαφέροντα αρχαία αγγεία και άλλα σημαντικά ευρήματα στον ευρύτερο χώρο.
Ο πρωτεύων στόχος ήταν άλλος, περίπου ένα χιλιόμετρο μακριά από αυτόν που επιλέγηκε τελικά, ωστόσο ακριβώς λόγω των αρχαιολογικών ευρημάτων τελικά αποφασίστηκε όπως η γεώτρηση πραγματοποιηθεί στο τρίτο από τα σημεία που επιλέγηκαν το οποίο και μετονομάστηκε σε «Ερατοσθένης Νότιο 1», ενώ το συγκεκριμένο σημείο είχε το χαρακτηριστικό «Ερατοσθένης Νότιο 3».
Συγκεκριμένα όπως αναφέρεται περίπου 20 αγγεία και άλλα ευρήματα, βρέθηκαν σε περιοχή σε απόσταση περίπου 500 μέτρων βορειοανατολικά από το σημείο που προγραμματίζεται να γίνει η γεώτρηση.
Η περιοχή είναι περίπου 100 μέτρα πιο ψηλά από το σημείο της προγραμματιζόμενης γεώτρησης συγκέντρωση.
Έγινε προσομοίωση της διασποράς των θρυμμάτων που υπάρχουν στο αρχικό στάδιο κατά τις διαδικασίες έναρξης της γεωτρητικής δραστηριότητας και διαπιστώθηκε ότι τα θρύμματα, δεν θα διασπαρθούν σε απόσταση μεγαλύτερη των 30 μέτρων. Οπότε κρίθηκε απίθανο το απόθεμα θρυμμάτων που θα σχηματιστεί, να επηρεάσει αυτά τα ευρήματα.
Αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι αρχαίο ναυάγιο με αγγεία, βρέθηκε και κατά την πρώτη γεώτρηση της Noble στο τεμάχιο «12» της κυπριακής ΑΟΖ.
Στο μεταξύ, πολύ κοντά στον στόχο «Ερατοσθένης Νότιο 1», όπως διαπιστώθηκε από τις έρευνες, περνά και το υποθαλάσσιο τηλεπικοινωνιακό καλώδιο «ME WE S3.1 ALEXANDRIA -TRIPOLI».
Θα κατεβεί και πάλι ρομπότ για έρευνες
Ελάχιστο χρόνο πριν την έναρξη της γεώτρησης, όπως έγινε και στην περίπτωση της υπό εξέλιξη γεώτρησης στον «Ονησίφορο Νότιο 1» των Total-ΕΝΙ στο τεμάχιο «11», θα κατέβει και πάλι υποβρύχιο ρομπότ για να ερευνήσει με λεπτομέρεια το σημείο της γεώτρησης, για τυχόν νέα στοιχεία αλλά και μια τελευταία εικόνα.
«Πριν ξεκινήσει η γεώτρηση, ένα τηλεκατευθυνόμενο υποβρύχιο όχημα (ROV) θα εκκινήσει από το γεωτρύπανο για να ανιχνεύσει την περιοχή σε περίπου 500 πόδια από την επιλεγμένη τοποθεσία γεώτρησης στον βυθό. Ο κύριος στόχος είναι η περεταίρω ανίχνευση πιθανών εμποδίων και η επιβεβαίωση των προκαταρκτικών αποτελεσμάτων των γεωφυσικών, οπτικών και περιβαλλοντικών ερευνών για τη δημιουργία βάσης αναφοράς και των πιθανών ενδείξεων για την παρουσία χημοσυνθετικής ζωής και πιθανών εμποδίων», όπως αναφέρεται συγκεκριμένα από πλευράς ΕΝΙ.

  Πέτρος Θεοχαρίδης   
http://www.philenews.com/oikonomia/kypros/article/421834/gotriseis-kai-apo-eni-archaia-ston-eratostheni-chartes

Ελλάδα

«Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος» στην ηλεκτρική ενέργεια

Δημοσιεύτηκε

στις

Χάρη στις τεχνολογικές εφαρμογές του ευέλικτου συνεχούς ρεύματος, η παραγωγή αιολικής και ηλιακής ενέργειας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη μπορεί να μετατραπεί από διακοπτόμενη και ασταθής σε ευέλικτη και αποδοτική καθαρή ενέργεια και στη συνέχεια να φτάσει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Η Κίνα διαθέτει εταιρείες ηλεκτρικού εξοπλισμού με τις πιο προηγμένες τεχνολογίες, προσφέρει ένα πλήρες φάσμα εξειδικευμένων προϊόντων και έχει την πιο ολοκληρωμένη βιομηχανική αλυσίδα

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ της Κίνας Σι Τζινπίνγκ δήλωσε ρητά ότι η χώρα μας θα συνεχίσει να εμβαθύνει τη συνεργασία της με τα κράτη-εταίρους της Πρωτοβουλίας «Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος» για την πράσινη ενέργεια. Η μετάβαση στην καθαρή ενέργεια αποτελεί σημαντικό μέρος του εθνικού σχεδίου ανάκαμψης και ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» και έχει καθοριστική σημασία για τη μελλοντική ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της Ελλάδας. Η Κίνα αποτελεί τον μεγαλύτερο παραγωγό και καταναλωτή ενέργειας παγκοσμίως, ενώ βρίσκεται στην κορυφή του κόσμου όσον αφορά το μέγεθος ανάπτυξης και χρήσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Ταυτόχρονα, διαθέτει πλούσια εμπειρία στα φωτοβολταϊκά, στην αιολική και την υδροηλεκτρική ενέργεια, καθώς και στη μεταφορά της παραγόμενης ισχύος σε μεγάλες αποστάσεις. Η χώρα μας επιθυμεί να ωθήσει τη διεθνή συνεργασία σε σχετικούς τεχνικούς τομείς, να συμβάλει στη μείωση του κόστους παραγωγής καθαρής ενέργειας σε παγκόσμιο επίπεδο και να στηρίξει τον πράσινο μετασχηματισμό και τη μείωση των ρύπων των διάφορων χωρών.

Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ενός διαδρόμου ηλεκτρικής ενέργειας αποτελεί θεμέλιο λίθο για την αναμόρφωση του ενεργειακού τοπίου της Ευρώπης. Η Ευρώπη χαρακτηρίζεται από τη μεγαλύτερη ενεργειακή εξάρτηση από εξωτερικές πηγές στον κόσμο. Για πολλά χρόνια, η μεταφορά φυσικού αερίου από την Ανατολή προς τη Δύση αποτελούσε σημαντικό μέσο κάλυψης του ενεργειακού εφοδιασμού της Ευρώπης. Ωστόσο, η κλιματική αλλαγή και οι παγκόσμιες γεωπολιτικές μεταβολές κατέστησαν ακόμη πιο επείγουσα την ανάγκη για ενεργειακή μετάβαση, με την ευρωπαϊκή ενεργειακή ανεξαρτησία να αποτελεί πλέον προτεραιότητα. Η Νοτιοανατολική Ευρώπη είναι πλούσια σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και χαρακτηρίζεται από χαμηλή ενεργειακή κατανάλωση. Αντίθετα, στην ευρωπαϊκή ενδοχώρα η ενεργειακή κατανάλωση είναι υψηλή. Υπ’ αυτές τις συνθήκες, η πρόταση για τη μεταφορά παραγόμενης ισχύος από τον Νότο στον Βορρά, δηλαδή η μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας από τη Νοτιοανατολική Ευρώπη προς το εσωτερικό της ευρωπαϊκής ηπείρου κερδίζει όλο και μεγαλύτερο έδαφος. Στην Κίνα λέμε ότι «αν επιζητείς τον πλούτο, φτιάξε πρώτα έναν δρόμο». Η φράση αυτή εμπεριέχει τη βασική λογική πίσω από την ταχεία ανάπτυξη των υποδομών της Κίνας τις τελευταίες δεκαετίες. Οι μεταφορές αποτελούν το κλειδί για τη μεγάλης κλίμακας μετακίνηση των παραγωγικών συντελεστών σε μεγάλες αποστάσεις. Το ίδιο ισχύει και για τα ενεργειακά ζητήματα. Εάν η Ευρώπη επιθυμεί την ενεργειακή ανεξαρτησία, πρέπει να μεταφέρει τεράστιες ποσότητες ενέργειας σε μεγάλες αποστάσεις. Η υλοποίηση αυτής της στρατηγικής απαιτεί τη δημιουργία ενός διαδρόμου ηλεκτρικής ενέργειας.

Ο Σιάο Τζουντσένγκ. Φωτ. ΑΠΕ-ΜΠΕ

Η ΕΛΛΑΔΑ αποτελεί σημαντικό κόμβο σε αυτόν τον ευρωπαϊκό διάδρομο της ηλεκτρικής ενέργειας. Χάρη στη μοναδική γεωγραφική της θέση ανάμεσα σε τρεις ηπείρους -την Ευρώπη, την Ασία και την Αφρική-, η χώρα αποτελεί εκ φύσεως σταθμό διαμετακόμισης ενέργειας. Ταυτόχρονα, η Ελλάδα διαθέτει άφθονες πηγές καθαρής ενέργειας, όπως ηλιακή και αιολική ενέργεια, που προσδίδουν στη χώρα έναν μοναδικό ρόλο με πολλές δυνατότητες στο περιφερειακό ενεργειακό τοπίο.

Η ΣΙΝΟΕΛΛΗΝΙΚΗ συνεργασία στην ηλεκτρική ενέργεια βασίζεται στους συμπληρωματικούς πόρους των δύο χωρών και διαθέτει τεχνολογικά πλεονεκτήματα και ευρείες προοπτικές. Ωστόσο, για να μπορέσει η Ελλάδα να διαδραματίσει στο έπακρο τον ρόλο της στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, πρέπει πρώτα να αντιμετωπιστεί μια σειρά προκλήσεων, ιδιαιτέρως σε τεχνικό επίπεδο. Καθώς η χώρα βρίσκεται σχετικά μακριά από το κέντρο της ευρωπαϊκής ηπείρου, στα παραδοσιακά μέσα μεταφοράς ενέργειας εναλλασσόμενου ρεύματος εμφανίζονται προβλήματα όπως μεγάλες απώλειες ισχύος και περιορισμένες αποστάσεις μεταφοράς. Για τον λόγο αυτό, κατά την ανάπτυξη του ελληνικού δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στις προηγμένες τεχνολογίες μεταφοράς συνεχούς ρεύματος, και ιδιαιτέρως στις τεχνολογίες ευέλικτου συνεχούς ρεύματος και εξαιρετικά υψηλής τάσης, έτσι ώστε να επιτευχθεί αποτελεσματική μεταφορά ενέργειας σε μεγάλες αποστάσεις. Χάρη στις τεχνολογικές εφαρμογές του ευέλικτου συνεχούς ρεύματος, η παραγωγή αιολικής και ηλιακής ενέργειας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη μπορεί να μετατραπεί από διακοπτόμενη και ασταθής σε ευέλικτη και αποδοτική καθαρή ενέργεια και στη συνέχεια να φτάσει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες μέσω ενός δικτύου μεταφοράς συνεχούς ρεύματος εξαιρετικά υψηλής τάσης.

Η ΚΙΝΑ διαθέτει εταιρείες ηλεκτρικού εξοπλισμού με τις πιο προηγμένες τεχνολογίες, προσφέρει ένα πλήρες φάσμα εξειδικευμένων προϊόντων και έχει την πιο ολοκληρωμένη βιομηχανική αλυσίδα στον κόσμο. Η σειρά των κινεζικών αυτών προϊόντων μπορεί να καλύψει πλήρως τις ανάγκες των διάφορων ενεργειακών έργων. Οι χώρες μας αλληλοσυμπληρώνονται σε πόρους και τεχνολογία, δημιουργώντας ευρείες προοπτικές συνεργασίας στον τομέα αυτό.

ΕΙΜΑΙ σίγουρος ότι το μεγάλο έργο του ευρωπαϊκού διαδρόμου της ηλεκτρικής ενέργειας θα προωθήσει τη συνεργασία ανάμεσα στις κινεζικές και τις ελληνικές επιχειρήσεις και θα ωφελήσει τους Ευρωπαίους, συμβάλλοντας περαιτέρω στην ευημερία των λαών μας.

Ναυτεμπορική

Συνέχεια ανάγνωσης

Ενεργειακά-Αγωγοί

Γιατί στην Κίνα οι πυρηνικοί σταθμοί «φυτρώνουν σαν τα μανιτάρια»

Δημοσιεύτηκε

στις

REUTERS/Mike Blake//File Photo

Οι σταθμοί παραγωγής πυρηνικής ενέργειας στην Κίνα «ξεφυτρώνουν» συνεχώς

Την τελευταία δεκαετία, η χώρα έχει προσθέσει περισσότερα από 34 γιγαβάτ πυρηνικής δυναμικότητας, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό των αντιδραστήρων σε 55, ενώ άλλοι 23 είναι υπό κατασκευή.

Για την ιστορία, οι Ηνωμένες Πολιτείες εξακολουθούν να έχουν τον μεγαλύτερο «στόλο» πυρηνικών εργοστασίων στον κόσμο με 94 αντιδραστήρες.

Οι ΗΠΑ «χρειάστηκαν όμως σχεδόν 40 χρόνια για να αναπτύξουν την ίδια δυνατότητα πυρηνικής ενέργειας, που πέτυχε η Κίνα σε μόλις 10 χρόνια», ανέφερε το αμερικανικό υπουργείο Ενέργειας, σε σημείωμα που δημοσιεύθηκε την περασμένη Δευτέρα και υπογραμμίζει την ταχεία ανάπτυξη της κινεζικής πυρηνικής ενέργειας.

Στα τέλη του 2023  και μετά από 10 χρόνια εργασιών, η Κίνα έθεσε σε λειτουργία το πρώτο πυρηνικό εργοστάσιο 4ης γενιάς, στον κόσμο. Κατασκευάστηκε στον κόλπο Σιντάο, στην επαρχία Σαντόγκ που τροφοδοτείται από δύο μικρούς υψηλής θερμοκρασίας αερόψυκτους αρθρωτούς αντιδραστήρες (SMR), με ισχύ 210 μεγαβάτ ο καθένας.

Το ιδιαίτερο με τους αντιδραστήρες αυτούς είναι ότι λέγεται ότι είναι ασφαλέστεροι και πιο αποτελεσματικοί από τους συνηθισμένους. Το ραδιενεργό καύσιμο συσκευάζεται σε μπάλες, διαμέτρου 6 εκατοστών και επομένως είναι ελαφρώς μικρότερες από μια μπάλα του τένις. Κάθε αντιδραστήρας περιέχει έως και 430.000 από αυτές τις μπάλες. Μία σφαίρα λέγεται ότι αποδίδει τόση ενέργεια όσο 1,5 τόνος άνθρακα.

Και στο φεγγάρι

Ταυτόχρονα, η Κίνα μαζί με τη Ρωσία εξετάζουν το ενδεχόμενο κατασκευής πυρηνικού σταθμού στη Σελήνη μεταξύ 2033 και 2035. Μια σκέψη που δεν είναι παράλογη.

Είναι γνωστό ότι η Κίνα έχει σχεδιάσει να στείλει αστροναύτες στη Σελήνη πριν από το 2030.

Η Κίνα είναι πάντως ο μεγαλύτερος καταναλωτής πρώτων υλών στον κόσμο και η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομική δύναμη στον κόσμο, πίσω από τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Μια οικονομία αυτού του μεγέθους χρειάζεται να παράγει τεράστιες ποσότητες ενέργειας για να συνεχίσει και να παρέχει ηλεκτρική ενέργεια στη βιομηχανία της και στους περισσότερους από 1,4 δισεκατομμύρια, κατοίκους της.

Ταυτόχρονα, η πρόκληση είναι μεγάλη, καθώς το Πεκίνο χρειάζεται να μειώσει και τις εκπομπές CO2. Για το λόγο αυτό, η Κίνα έχει ένα σαφές σχέδιο: να γίνει η πρώτη δύναμη  παραγωγής πυρηνικής ενέργειας, στον κόσμο.

Το σχέδιο αυτό εξελίσσεται με μεγάλη ταχύτητα  και η Κίνα αναμένεται στα επόμενα 10 χρόνια να ξεπεράσει τις ΗΠΑ στην παραγωγή πυρηνικής ενέργειας, σύμφωνα με υπολογισμούς του BloombergNEF και του Ινστιτούτου Ενεργειακής Έρευνας .

Σήμερα, οι Ηνωμένες Πολιτείες παρέχουν περίπου το 30,3% της παγκόσμιας πυρηνικής παραγωγής, αλλά η πρόοδός τους ουσιαστικά έχει σταματήσει, ενώ η Κίνα έχει πολλαπλασιάσει το δυναμικό της. Μόνο εφέτος, τρεις ή τέσσερις νέοι αντιδραστήρες θα προστεθούν στο εθνικό πυρηνικό δυναμικό, που θα ανεβάσουν την ισχύ της Κίνας σε περίπου 60,8 γιγαβάτ, λέει ο Λου Τιεζόνγκ, πρόεδρος της China National Nuclear Corporation, στο πρακτορείο Bloomberg.

Οι πυρηνικοί στόχοι

Η Κίνα ποντάρει στην πυρηνική ενέργεια εδώ και χρόνια, ενώ οι προηγμένες χώρες της Δύσης «περιθωριοποίησαν» την παραγωγή τους και τώρα, που έχουν παγιδευτεί στην ενεργειακή κρίση, δεν έχουν τα εργαλεία για να αναπληρώσουν τον χαμένο χρόνο.

Ταυτόχρονα, οι Κινέζοι είναι πολύ καλοί στο σχεδιασμό και την εκτέλεση αυτού του τύπου πολύπλοκων και ακριβών βιομηχανικών εγκαταστάσεων. Ενώ η Δύση έχει σχεδόν ξεχάσει πώς να κατασκευάσει ένα πυρηνικό εργοστάσιο.

Για παράδειγμα, ο τελευταίος πυρηνικός σταθμός που ξεκίνησε να κατασκευάζεται στη Γηραιά Ήπειρο ήταν το 2005 στη Φινλανδία και τελικά εγκαινιάστηκε το 2021, μετά από χρόνια καθυστερήσεων και υπερβάσεων κόστους.

Οι ειδικοί λένε ότι η ΕΕ και άλλες προηγμένες χώρες έχουν χάσει αυτό που είναι γνωστό ως τεχνογνωσία της παραγωγής συμβατικών πυρηνικών σταθμών. Η αλυσίδα εφοδιασμού για την κατασκευή ενός συμβατικού πυρηνικού εργοστασίου έχει σκουριάσει, δεν υπάρχουν εταιρείες που να παρέχουν υποστήριξη ή το ανθρώπινο κεφάλαιο έτοιμο να το κάνει γρήγορα και αποτελεσματικά.

Στην Κίνα συμβαίνει το αντίθετο. Οι κινεζικές εταιρείες ολοκληρώνουν μάλιστα την ανέγερση αντιδραστήρων και στο εξωτερικό σε σχετικά ελκυστικά χρονικά πλαίσια. Η Κίνα κατασκεύασε με επιτυχία έξι πυρηνικούς αντιδραστήρες στο Πακιστάν, σε λιγότερο από έξι χρόνια τον καθένα.

Πυρηνική βοήθεια και στην Τουρκία

Η Τουρκία υποστηρίζει επίσης ότι είναι κοντά στην επίτευξη συμφωνίας με την Κίνα για την κατασκευή νέου πυρηνικού σταθμού.

Ο υπουργός Ενέργειας Αλπαρσλάν Μπαϊρακτάρ είπε ότι οι συνομιλίες θα μπορούσαν να ολοκληρωθούν «σε λίγους μήνες», αφού Κινέζοι αξιωματούχοι επισκέφθηκαν πρόσφατα την πιθανή τοποθεσία του μελλοντικού σταθμού ηλεκτροπαραγωγής κοντά στα σύνορα με τη Βουλγαρία και την Ελλάδα. «Είμαστε σε συζητήσεις με μια κινεζική εταιρεία για μεγάλο χρονικό διάστημα», δήλωσε ο Μπαϊρακτάρ.

Ναυτεμπορική

Συνέχεια ανάγνωσης

Ελλάδα

Τι συμβαίνει με τους υδρογονάνθρακες: Η περιπέτεια της Energean, η Κρήτη και η ExxonMobil

Δημοσιεύτηκε

στις

Γραφειοκρατία και δικαστικές προσφυγές προβληματίζουν ExxonMobil, Energean και HELLENiQ ENERGY

Τον Νοέμβριο του 2023 η Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας ενέκρινε με απόφαση της τους περιβαλλοντικούς όρους για την πρώτη μετά από δεκαετίες ερευνητική γεώτρηση υδρογονανθράκων στην Ελλάδα.

Ουσιαστικά μετά από 9 ολόκληρα χρόνια από τότε που παραχωρήθηκε η το block «Ιωάννινα» άνοιξε ο δρόμος για την πρώτη γεώτρηση. Εννέα χρόνια κατά τα οποία οι επενδυτές Repsol (αποχώρησε) και η Energean ήρθαν αντιμέτωπες με δικαστικές προσφυγές κατά των σεισμικών ερευνών αλλά και με μπόλικη γραφειοκρατία καθώς και με κυβερνητικές παλινωδίες ως προς τη στήριξη ή μη των ερευνών για υδρογονάνθρακες.

Η περιοχή έχει μισθωθεί από την ελληνικών συμφερόντων Energean, η οποία δραστηριοποιείται στον Πρίνο και φυσικά στα πλούσια σε υδρογονάνθρακες υπεράκτια κοιτάσματα του Ισραήλ κ.α.

Η περιπέτεια της Energean

Βάση του χρονοδιάγραμματος η Energean επρόκειτο να εκκινήσει τις διαδικασίες προετοιμασίας της γεώτρησης, για την οποία έχουν ταχθεί υπέρ όλοι οι τοπικοί φορείς, η περιφέρεια και άλλες αρμόδιες υπηρεσίες.

Και πράγματι ξεκίνησε την αναζήτηση λιμανιού, γεωτρύπανου την αδειοδοτική διαδικασία για το εργοτάξιο κλπ.

Μόλις τον Φεβρουάριο του 2024 ομάδα κατοίκων και άλλων συλλογικών φορέων προσέφυγαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά της απόφασης του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας η οποία, ειρήσθω εν παρόδω, έλαχε καθολικής θετικής γνωμοδότησης!

Το ΣτΕ αποφάσισε να εκδικάσει την υπόθεση τον Οκτώβριο του 2024… Δηλαδή 8 μήνες μετά την προσφυγή και μία επένδυση της τάξης των 35 με 40 εκατ. ευρώ μόνο στη φάση της πρώτης γεώτρησης βρίσκεται στον αέρα…

Ο χρόνος εκδίκασης της προσφυγής και της έκδοσης της απόφασης λειτουργεί αποτρεπτικά για τους επενδυτές, σύμφωνα με πηγές της πετρελαϊκής αγοράς.

Η Κρήτη και η ExxonMobil

Αντίστοιχα προβλήματα είχαν αντιμετωπίσει και πριν από δύο χρόνια η τότε κοινοπραξία των TotalEnergies – ExxonMobil – HELLENiQ ENERGY στα δύο πολλά υποσχόμενα σε κοιτάσματα φυσικού αερίου υπεράκτια blocks της Κρήτης.

Το αποτέλεσμα ήταν τον Απρίλιο του 2022 να αποχωρήσει η γαλλική TotalEnergies μη πιστεύοντας στην ταχύτητα απονομής της Δικαιοσύνης, όπως είχε διαπιστώσει άλλωστε και με τις δικαστικές προσφυγές κατά της απόφασης για τις σεισμικές έρευνες.

Η ExxonMobil πήρε πάνω της τις παραχωρήσεις «Δυτικά της Κρήτης» και «Νοτιοδυτικά της Κρήτης» αναλαμβάνοντας ρόλο operator με εταίρο την HELLENiQ ENERGY τις σεισμικές έρευνες.

Οι δύο εταιρείες βρίσκονται στο στάδιο της λήψης επενδυτικής απόφασης για το αν θα διενεργήσουν ή όχι την πρώτη ερευνητική γεώτρηση στην Κρήτη με εκτιμώμενο χρόνο λήψης της απόφασης από 12 έως 18 μήνες.

Πηγές αναφέρουν στον ΟΤ, ότι υπάρχει προβληματισμός στην κοινοπραξία για το ενδεχόμενο δικαστικής προσφυγής όταν κι εφόσον προχωρήσουν στην απόφαση για γεώτρηση.

Ο κ. Κυριάκος Μητσοτάκης

Την άνοιξη του 2022 ο ίδιος ο πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης, λίγο μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και την ενεργειακή κρίση ανακοίνωσε την κυβερνητική απόφαση για την επίσπευση του ερευνητικού προγράμματος στα θαλάσσια blocks της Κρήτης και του Ιονίου Πελάγους καθώς και του χερσαίου στα «Ιωάννινα».

Η Ελληνική Διαχειριστική Εταιρεία Υδρογονανθράκων και Ενεργειακών Πόρων (ΕΔΕΥΕΠ) έτρεξε σε συνεργασία με τις πετρελαϊκές ταχύτατα τις σεισμικές έρευνες.

Όμως, η νέα δικαστική προσφυγή στο χερσαίο μπλοκ στα Ιωάννινα, προβληματίζει. Και κυρίως προβληματίζει ο χρόνος της έκδοσης των αποφάσεων αλλά και η διάρκεια της υπομονής των επενδυτών, όπως τουλάχιστον σημειώνουν στον ΟΤ παράγοντες της πετρελαϊκής αγοράς.

Το «μπλοκ 10»

Πριν από λίγες ημέρες, η κυβέρνηση ανακοίνωσε τη δημιουργία θαλάσσιου πάρκου στην περιοχή του «μπλοκ 10» στο Ιόνιο Πέλαγος στον Κυπαρισσιακό Κόλπο το οποίο έχει μισθωθεί για έρευνες υδρογονανθράκων από την HELLENiQ ENERGY.

Και στο οποίο δαπανήθηκαν μερικά εκατομμύρια ευρώ για σεισμικές έρευνες.

Ουσιαστικά, αν και η κυβέρνηση είχε αποφασίσει την εκμετάλλευση πιθανών κοιτασμάτων υδρογονανθράκων λίγους μήνες μετά υπαναχώρησε και έριξε απαγορευτικό.

Οι αντιδράσεις

Οι πετρελαϊκές που έλαβαν σοβαρά υπόψη τους τις ανακοινώσεις του πρωθυπουργού την άνοιξη του 2022 έρχονται αντιμέτωπες με νέα δεδομένα.

Αυτό τουλάχιστον υποστηρίζουν στον ΟΤ πηγές από το χώρο του upstream.

Και το πλέον ανησυχητικό είναι πώς βλέπουν την πρόκληση νέων εμποδίων και νέων αντιδράσεων.

Σήμερα 29 Απριλίου η «Πανελλαδική συνέλευση για την προστασία της Ελληνικής Τάφρου» με ανακοίνωση της προανήγγειλε ουσιαστικά το μπλοκάρισμα των όποιων ερευνών για υδρογονάνθρακες σε Κρήτη και Ιόνιο Πέλαγος: «Μέσα στην δήθεν προστατευόμενη θαλάσσια περιοχή που προβλέπεται στο Ιόνιο, υπάρχει το λεγόμενο «μπλοκ 10» στον Κυπαρισσιακό κόλπο ήδη παραχωρημένο σε πετρελαϊκές εταιρείες για έρευνα και εξόρυξη υδρογονανθράκων», αναφέρει η οργάνωση και συνεχίζει: «Και πως νοείται προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος όταν στην διπλανή από την εξαγγελθείσα προστατευόμενη περιοχή του Ιονίου, στο μπλοκ Νοτιοδυτικά τη Κρήτης, μέχρι προχθές εξαπολύονταν οι ηχητικές βόμβες των τρισδιάστατων σεισμικών ερευνών που διώχνουν ή και θανατώνουν τα θαλάσσια θηλαστικά, ενώ αν προχωρήσουν σε δοκιμαστικές ή παραγωγικές γεωτρήσεις, αύριο θα γειτνιάζει με μία βιομηχανική θαλάσσια ζώνη γεμάτη πλατφόρμες εξόρυξης, αγωγούς μεταφοράς, πλοία εφοδιασμού και πλοιάρια απορρύπανσης που θα προσπαθούν να μαζέψουν τις αναμενόμενες διαρροές πετρελαιοειδών;»

Και τέλος προαναγγέλλει κινητοποιήσεις πάσας μορφής: «Θα πιέσουμε προς πάσα κατεύθυνση για να γίνει το αυτονόητο και ολόκληρη η Ελληνική Τάφρος να μπει σε καθεστώς απολύτου προστασίας, χωρίς ηχητικές βόμβες, τρυπάνια και πλατφόρμες εξόρυξης, χωρίς σόναρ και στρατιωτικές ασκήσεις, χωρίς την ανεξέλεγκτη κυκλοφορία των πλοίων».

Νέοι εταίροι

Οι προαναφερόμενες εξελίξεις και ιδίως η καθυστέρηση στην απονομή Δικαιοσύνης για επενδυτικές αποφάσεις λέγεται στην αγορά πώς προκαλεί κι άλλα εμπόδια.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι πετρελαϊκές που έχουν αναλάβει τις παραχωρήσεις αναζητούν εταίρους για να επενδύσουν από κοινού και να μοιράσουν το κόστος των ερευνών και γεωτρήσεων.

Ωστόσο, οι χρονοβόρες διαδικασίες τρενάρουν τα όποια deals και επί της ουσίας αποθαρρύνουν τις επενδύσεις, λένε στην αγορά.

Πριν από ένα χρόνο είχε ακουστεί και το όνομα του κολοσσού της Chevron ότι ενδιαφερόταν να εισέλθει σε παραχωρήσεις του Ιονίου.

Όλες οι εξελίξεις γύρω από το ελληνικό upstream δείχνουν να έχουν παγώσει και να μην προχωρά καμία νέα επενδυτική κίνηση.

Πηγή: ot.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή