Ακολουθήστε μας

Γενικά θέματα

Πόσες γενιές επηρεάζονται από το τραύμα της Μικρασιατικής Καταστροφής;

Δημοσιεύτηκε

στις

της Γεωργίας Βορύλλα

Πόσες γενιές επηρεάζονται από το τραύμα της Μικρασιατικής Καταστροφής;

  • Η Τασίτσα Τατά στο Τσανταρλί το 1986, με την κόρη της Σοφία και με δύο Τούρκους εργάτες που δούλευαν στο τσιφλίκι του πατέρα της πριν από τους διωγμούς. Η κόρη της, Λίμπυ-Τατά Αρσέλ, έγραψε βιβλίο για το τραύμα της Μικρασιατικής Καταστροφής
Επιλέγει να ξεκινήσει την αφήγησή της από τον Ιούλιο του 1976 όταν η μητέρα της, πρόσφυγας της Μικρασιατικής Καταστροφής, επιστρέφει στο χωριό της το Τσανταρλί Περγάμου πρώτη φορά μετά το διωγμό του 1922. «Τους συγχώρεσα», είχε πει τότε στις κόρες της που την συνόδευαν στο ταξίδι. Η κλινική ψυχολόγος και ψυχοθεραπεύτρια Λίμπυ (Ελευθερία) Τατά-Αρσέλ είναι μία από τις τρεις κόρες της Τασίτσας (το γένος Κουνουσλή) που ξεριζώθηκε από τα παράλια της Μικράς Ασίας και ξεκίνησε μια νέα ζωή στον προσφυγικό συνοικισμό Σαλβαρλή στη Μυτιλήνη.
Εγκατεστημένη από το 1960 στη Δανία, η Λίμπυ Τατά-Αρσέλ αποφασίζει να εξετάσει για πρώτη φορά στην ελληνική βιβλιογραφία το ψυχολογικό διαγενεαλογικό τραύμα της Μικρασιατικής Καταστροφής. Μεταβιβάζεται, συνειδητά ή ασυνείδητα, το ψυχολογικό τραύμα της προσφυγιάς από τη μια γενιά στην άλλη; Αυτό είναι και το κεντρικό ερώτημα του βιβλίου Με το Διωγμό στην ψυχή – Το τραύμα της Μικρασιατικής Καταστροφής σε τρεις γενιές που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Κέδρος.
Για τη συγγραφή του χρειάστηκαν 2,5 χρόνια. Η συγγραφέας για να βρει τις απαντήσεις που ψάχνει χρησιμοποίησε δέκα μαρτυρίες από τρεις γενιές της οικογένειάς της. Το pontos-news.gr την αναζήτησε στη Κοπεγχάγη και συνομίλησε μαζί της.
Για ποιον λόγο θελήσατε να κάνετε κάτι που δεν έχει ξαναγίνει στην ελληνική βιβλιογραφία, να ερευνήσετε το ψυχοκοινωνικό τραύμα της Μικρασιατικής Καταστροφής όχι σε μία, αλλά σε τρεις γενιές;
Πρώτα απ’ όλα γιατί είχα μια εσωτερική ώθηση που δεν καταλαβαίνει κανείς πάντα από πού προέρχεται. Ήταν ίσως και για να τιμήσω τη μητέρα μου, την προσπάθεια που έκανε όλα αυτά τα χρόνια να σταθεί στην Ελλάδα σαν πρόσφυγας, και μετά σαν μητέρα και σαν σύζυγος. Αυτό ήταν ένα κίνητρο. Από την άλλη μεριά ήθελα να εξετάσω τον εαυτό μου, γιατί να ασχολούμαι με τους πρόσφυγες και να δίνω και την επαγγελματική μου κατάρτιση αλλά και το χρόνο μου, γιατί έχω αυτό το κίνητρο. Πρώτη φορά το σκέφτηκα όταν έγινε η κρίση του 1974 στην Κύπρο. Ήθελα να πάω να βοηθήσω ως ψυχολόγος αλλά είχα ένα μικρό παιδί (ο γιος μου ήταν μόλις δύο ετών τότε) και δεν ήθελα ούτε να τον αφήσω ούτε να τον πάρω μαζί μου. Ακόμα και τώρα, με πονάνε όλες αυτές οι εξελίξεις με τους πρόσφυγες.

Η κλινική ψυχολόγος και ψυχοθεραπεύτρια ΛίμπυΤατά-Αρσέλ είναι μία από τις τρεις κόρες της Τασίτσας
Για εσάς είναι λογικό, αφού ζήσατε με μια πρόσφυγα πρώτης γενιάς, αλλά στο βιβλίο σας επεκτείνεστε και στην τρίτη γενιά.
Βάζω την τρίτη γενιά γιατί ως κλινική ψυχολόγος και ψυχοθεραπεύτρια έχω διαπιστώσει ότι μερικά θέματα πάνε από γενιά σε γενιά. Κουβαλάμε όχι μόνο τη μητέρα μας και τον πατέρα μας, σε κάποια μορφή, αλλά κουβαλάμε και τους παππούδες μας και το περιβάλλον μας. Δεν μπορώ να πω ότι όλα αυτά καθορίζουν τη ζωή μας, αλλά μας επηρεάζουν αρκετά. Έτσι, ήθελα να δω κατά πόσο αυτό που εγώ αισθάνομαι πολύ έντονα για το παρελθόν της μητέρας μου, το πέρασα στα παιδιά μου.
Διαπίστωσα λοιπόν ότι όλα τα εγγόνια είχαν κάποια σχέση (λιγότερο ή περισσότερο) με αυτό το θέμα, επιστημονική ή συναισθηματική. Το μεγαλύτερο εγγόνι, ο γιος μου, όταν πέθανε η Τασίτσα ήταν 14 ετών. Ήταν ο μόνος που πρόλαβε να ακούσει την ιστορία της. Όλα τα παιδιά όμως πήγαιναν στη Λέσβο κάθε χρόνο, έβλεπαν τα τουρκικά παράλια, έζησαν την κρίση της Κύπρου που σημάδεψε τη μνήμη τους· ένα υποσυνείδητο για τους Τούρκους. Όλα αυτά είναι «θέματα» που υπάρχουν μέσα στη ζωή τους και παίζουν ρόλο ακόμα και στη δική τους την επιβίωση και στο φαντασιακό τους.
Αν τολμούσατε να κάνετε μια πρόβλεψη θα λέγατε ότι η τρίτη γενιά θα μεταφέρει και σε άλλη μία;
Όχι, δεν νομίζω ότι θα μεταφερθεί στην τέταρτη γενιά, εκτός και αν υπάρξουν συνθήκες που από μόνες τους θυμίζουν κάτι. Για παράδειγμα, πρόσφατα ήμουν στη Λέσβο. Εκεί μπήκαμε με τον άντρα μου σε ένα εκκλησάκι όπου υπήρχε ένας κατάλογος σφαγιασθέντων το 1922, όλων των ηλικιών, που κατάγονταν από το νησί και τους εκτέλεσαν στα Μοσχονήσια. Η τέταρτη γενιά που θα μπει μέσα και θα δει το ίδιο, αμέσως θα σκεφτεί την προγιαγιά και τον προπάππο.
Όταν ήμουν στην Αθήνα συνάντησα έναν νεαρό που όλη του τη ζωή την έζησε στα προσφυγικά της Καισαριανής. Ο κομίστας Soloúp είναι τρίτη γενιά κι έκανε ένα κόμικ για το Αϊβαλί για το οποίο έδειξαν πολύ ενδιαφέρον τα σχολεία όταν έκανε μια σχετική έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη. Η κόρη του που θα το διαβάσει, αλλά και άλλα παιδιά που θα το διαβάσουν, θα έχουν σχέση με τη Μικρασιατική Καταστροφή αλλά δεν θα είναι πια τραύμα.

Η οικογένεια της Τασίτσας Τατά μπροστά από το εκκλησάκι της Αγίας Παρασκευής στην Πέτρα Μυτιλήνης
Αυτό θα ήταν η επόμενη ερώτησή μου: αν στην τρίτη γενιά μιλάμε για τραύμα.
Όχι, στην τρίτη γενιά δεν μιλάμε πια για τραύμα. Όπως γράφω και στο βιβλίο μου, όλα τα παιδιά επικεντρώνονται στο ότι η γιαγιά επιβίωσε παρά τα όσα υπέφερε. Αυτό είναι το δικό τους συμπέρασμα. Κρατούν το θετικό, που για τα παιδιά είναι ένα μοντέλο ζωής. Στα παιδιά πάντα αρέσει να έχουν ενδιαφέρον παρελθόν – αυτό συμβαίνει πλέον στην τέταρτη γενιά.
Απ’ ό,τι φαίνεται και στο βιβλίο σας, η μητέρα σας ήταν από τους ανθρώπους που διηγούνταν την ιστορία της. Ωστόσο υπάρχουν πρόσφυγες που αποφεύγουν να μιλούν ανοιχτά.
Συνάντησα μια αναγνώστριά μου η οποία μου είπε ότι εκείνη είχε αποστασιοποιηθεί από το όλο θέμα διότι η μητέρα της έκλαιγε συνέχεια και το διηγούνταν συνέχεια κι έλεγε «εμείς που είχαμε αυτά, που δεν είμαστε έτσι πια…». Και στο τέλος δεν μπορούσε να την ακούει. Μου εξήγησε, λοιπόν, ότι με το βιβλίο μου μπόρεσε και πλησίασε ξανά αυτό το θέμα με έναν άλλο τρόπο. Άρα, για να σας απαντήσω, υπάρχουν και πρόσφυγες που παραλένε την ιστορία τους.
Επειδή όμως έχω δουλέψει και με θύματα βασανιστηρίων, μπορώ να σας πω ότι αυτοί που δεν θέλουν να μιλούν ανοιχτά είναι γιατί φοβούνται ότι θα επηρεάσουν τα παιδιά τους αρνητικά. «Γιατί να τα φορτώσω με τη δυστυχία μου;», σκέφτονται πολλοί, ενώ θεωρούν ότι ίσως η θλίψη τους να είναι «κολλητική».

Η Τασίτσα Κουνουσλή και ο Στέλιος Τατάς την ημέρα των αρραβώνων τους – Στο κέντρο η μητέρα του γαμπρού Χρυσώ Τατά (1931)
Δεν υπάρχει και κάποιο αίσθημα ντροπής;
Το αίσθημα της ντροπής όταν αφορά τα θύματα βασανιστηρίων είναι πολύ καθαρό. Ντρέπονται γιατί υπέστησαν τέτοια ταπείνωση. Αλλά μπορεί να ισχύει και στις προσφυγικές ομάδες. Γιατί πολλοί ένιωσαν τέτοια δυστυχία και τέτοιον εξευτελισμό που δεν θέλουν να τον μεταφέρουν στα παιδιά τους.
Πότε η διαγενεαλογική μετάδοση του τραύματος γίνεται εμμονή;
Όταν το άτομο καθηλώνεται και κατά συνέπεια κατηγορεί τα παιδιά ότι δεν ενδιαφέρονται να μάθουν, να χορέψουν κτλ. Εκεί υπάρχει και μια πίεση από τους γονείς. Θυμάμαι ότι στο πλαίσιο μιας διάλεξής μου στο Σύλλογο Κωνσταντινουπολιτών με πλησίασαν δύο γονείς και μου είπαν ότι τα παιδιά τους δεν θέλουν να ακούν καθόλου το τι έχουν περάσει. Με ρώταγαν, λοιπόν, τι να κάνουν και πώς να τους το μεταφέρουν.
Εάν ο γονιός επιμένει και βάζει το παιδί σε κάτι το οποίο δεν είναι έτοιμο να το δεχθεί τότε από μόνο του αυτό καθίσταται εμμονή.
Αν με ρωτήσετε γιατί να υπάρχει αυτή η εμμονή, θα σας έλεγα γιατί ο ίδιος ο γονιός είναι καθηλωμένος στο τραύμα. Δεν έχει προχωρήσει ο ίδιος και δεν έχει ξεκαθαρίσει ότι αυτό είναι παρελθόν, τώρα είμαι εδώ και κοιτάζω στο μέλλον.
Σε ένα σημείο του βιβλίου ρωτάτε «τίνος στ’ αλήθεια είναι ο πόνος». Έχετε πια την απάντηση;
Ο πόνος είναι της πρώτης και μερικώς της δεύτερης γενιάς. Για παράδειγμα εγώ είχα ένα παράπονο που δεν γνώρισα παππού και γιαγιά, και οι δύο σκοτώθηκαν από Τούρκους. Η τρίτη και η τέταρτη γενιά θα έπρεπε να απομακρυνθούν. Αυτός ο πόνος δεν θα πρέπει να καλλιεργείται στις επόμενες γενιές, προκειμένου να απελευθερωθούν και να προσαρμοστούν στο σήμερα.

Η Τασίτσα με τις κόρες της Λίμπυ και Νίκη μπροστά από το κάστρο του Τσανταρλί, όπου Ελληνίδες βιάστηκαν και σχεδόν το σύνολο του ντόπιου πληθυσμού δολοφονήθηκε το 1922
Πιστεύετε ότι η αναγνώριση των γενοκτονιών θα επούλωνε το τραύμα; Θα έκανε τους ανθρώπους της δεύτερης και της τρίτης γενιάς να αισθανθούν καλύτερα;
Γενικά η αναγνώριση σε επίπεδο ατόμου έχει έναν καθαρτικό χαρακτήρα. Σε ό,τι αφορά τις ομάδες και τους εθνικούς πληθυσμούς είναι μια προσπάθεια δικαίωσης, αλλά με δεδομένο ότι ο όρος «γενοκτονία» είναι ένας νομικός όρος, χρειάζεται πολλή μεγάλη έρευνα. Ναι, όταν η ομάδα σου υπέστη γενοκτονία και ο δήμιος το παραδέχεται, αυτό σε ικανοποιεί. Αλλά αυτή η ικανοποίηση της ομάδας ή του ατόμου δεν αρκεί, θέλεις και απτές αποδείξεις. Και όταν υπάρχει ένας νομικός όρος ακολουθούν και οι απαιτήσεις για αποζημιώσεις.
Να πει μια συγγνώμη ο Ερντογάν, για παράδειγμα, για λογαριασμό του Κεμάλ δεν νομίζω ότι θα ικανοποιήσει· θα πρέπει να προχωρήσουμε παραπέρα, στο πώς θα επανορθώσει οικονομικά και κοινωνικά, τι θα κάνει για εμάς και πώς θα αποδείξει ότι πράγματι μετανιώνει.
Στο βιβλίο σας αναφέρετε και την περίφημη φράση της Μαρίας Ρεπούση για τον «συνωστισμό της Σμύρνης». Πώς λειτουργεί το τραύμα όταν καλούμαστε να γράψουμε ένα σχολικό βιβλίο;
Είναι σαφές για εμένα ότι όταν η δική σου οικογένεια έχει περάσει αυτό το τραύμα έχεις μια άλλη οπτική διότι έχεις βιώματα από πρώτο ή από δεύτερο χέρι. Αλλιώς θα γράψει για τη Μικρασιατική Καταστροφή κάποιος ο οποίος είναι Πελοποννήσιος γενιά προς γενιά. Το έχω συζητήσει με Έλληνες που δεν έχουν μικρασιατική καταγωγή και μου έχουν πει ότι εκείνο που τους πονάει σε αυτή την περίπτωση είναι ο εξευτελισμός και η ταπείνωση της Ελλάδας. Άλλο είναι να σκέφτεσαι ότι η Ελλάδα ταπεινώθηκε και άλλο να ξέρεις ότι αυτό είχε βαθιές επιρροές πάνω στη δική σου την οικογένεια. Η σκοπιά σου είναι σίγουρα διαφορετική από κάποιον που το βλέπει περισσότερο θεωρητικά και εθνικά, και όχι βιωματικά και προσωπικά.
Λίμπυ Τατά-Αρσέλ: Η μητέρα μου έλεγε: «Πόνος άκλαυτος γατρειά δεν έχει».
«Η επισκευή εκκλησιών σε τουρκικές πόλεις λειτουργούν ανακουφιστικά για τις ομάδες», γράφετε στο βιβλίο. Πώς το εννοείτε;
Υπάρχει το πραγματικό και το φαντασιακό. Ακούγοντας η δική μου γενιά –ίσως και η τρίτη γενιά– για τη ζωή στη Μικρά Ασία, ο καθένας πλάθει μια φαντασία για το πώς ήταν η ζωή εκεί. Μια φαντασία για έναν κόσμο που σε μια δεδομένη στιγμή καταστράφηκε. Όταν ακούς ότι μια εκκλησία ανακατασκευάζεται ή ότι θα ανοίξει η Σχολή της Χάλκης αισθάνεσαι ότι κατά κάποιον τρόπο και αυτός ο κόσμος αρχίζει και ανακατασκευάζεται. Επειδή η εκκλησία είναι κάτι πολύ συμβολικό, σκέφτεται κάποιος ότι για να συντηρήσουν την εκκλησία οι Τούρκοι παραδέχονται ότι είναι η θρησκεία μας και ότι για εμάς αυτά είναι ιερά. Δηλαδή ο κόσμος γίνεται λίγο πιο «ολόκληρος» αντί για εκείνη την τέλεια καταστροφή και εξαφάνιση από προσώπου γης του ελληνικού στοιχείου.
Τι εννοείτε όταν γράφετε για τον «τουρισμό του κληροδοτήματος»;
Αποδεικνύεται ότι σε διεθνές επίπεδο οι γενιές ενδιαφέρονται για το παρελθόν τους: από πού κατάγονται, τι πέρασαν οι πρόγονοί τους για να σταθούν στον καινούριο κόσμο. Επειδή κατά κάποιον τρόπο αισθάνονται ότι κάτι έχει χαθεί μέσα στην οικογένεια και μέσα στον εαυτό τους, ο κόσμος τους, η κουλτούρα τους, η πίστη τους, ο νοερός τόπος στον οποίο ανήκουν. Γι’ αυτό τα παιδιά γυρίζουν πίσω σε αυτό τον τόπο για να συμπληρώσουν αυτά τα θραύσματα μνήμης που έχουν μέσα τους με περισσότερες διηγήσεις, να δουν τι έβλεπε η γιαγιά όταν άνοιγε την πόρτα της. Με λίγα λόγια, πώς είναι αυτός ο μυθικός τόπος που μας είχαν περιγράψει. Δίνουν πραγματική εικόνα στη διήγηση.


Το Τσανταρλί από ψηλά
Εγώ ας πούμε άκουγα για το Τσανταρλί αλλά δεν ήξερα πως ήταν το χωριό. Είχα πλάσει μια φαντασία μέσα μου. Τώρα όμως που έχω πάει, έχω μια πολύ πιο καθαρή εικόνα για το τι εννοούσε η μητέρα μου όταν αναφερόταν στο χωριό της. Το να ξέρω μου δίνει μια ευχαρίστηση. Όλες αυτές οι μνήμες είναι μια κληρονομιά που έχουμε από τους γονείς μας. Υπάρχουν όμως και πολλοί που δεν ενδιαφέρονται και δεν επιθυμούν να μάθουν, καθώς δεν έχουν ακούσματα ούτε και ερεθίσματα για να τους δημιουργηθεί η εικόνα του φαντασιακού κόσμου.
Μήπως όμως είναι καλύτερα έτσι; Να μην ξέρεις;
Όπως έγραψα και στο βιβλίο μου, έχει μεγάλη σημασία να το μάθεις σε ηλικία που μπορείς να το επεξεργαστείς. Δεν είναι καλό το μυαλό των μικρών παιδιών να γεμίζει με εικόνες για καταστροφικά πράγματα, για έναν κόσμο που χάνεται. Θα πρέπει να είναι περίπου 15-16 χρονών για να μπορέσει να το τοποθετήσει κάπου έξω από τον εαυτό του. Ή απλά να γνωρίζει από πού κατάγεται χωρίς το αν είναι καλά ή όχι. Ακόμα και οι ψυχολογικές θεωρίες διίστανται. Μερικές λένε ότι πρέπει να τα ξέρουμε έστω και αν δημιουργείται ένα μικρό τραύμα, άλλες υποστηρίζουν ότι δεν πρέπει να γνωρίζουμε. Πάντως αυτοί που δεν ξέρουν τίποτα για το παρελθόν, όταν φτάσουν σε μια ηλικία –ας πούμε 40 ετών– πιθανόν να γυρίσουν πίσω και να ψάξουν από πού κατάγονται και ποιο είναι το παρελθόν τους.

Η Λίμπυ Τατά-Αρσέλ μπροστά από το προσφυγικό σπίτι της οικογένειας στο συνοικισμό Σαλβαρλή (1990)
Σε εσάς τι αποκαλύφθηκε μέσα από τη συγγραφή του βιβλίου; Με ποια αίσθηση το ξεκινήσατε και πώς το τελειώσατε;
Μάζευα το υλικό μου περίπου δέκα χρόνια και η συγγραφή του διήρκεσε δυόμισι χρόνια. Για να το ολοκληρώσω έφυγα από το πανεπιστήμιο νωρίτερα από ό,τι μπορούσα. Τελικά νομίζω ότι ήταν μια απελευθέρωση, μια ανακούφιση· ελευθερώθηκε ενέργεια που σε αφήνει να μπεις σε καινούργια πεδία. Πλέον δεν σκέφτομαι τον πόνο της μητέρας μου, δεν είναι τόσο παρών μέσα μου. Σκέφτομαι ότι έκανα ένα ταξίδι το οποίο τελείωσε και ότι πρέπει πια να πάω σε άλλους κόσμους. Ξαναγυρίζω πάλι στον ελληνικό κόσμο με την έννοια ότι ο πατέρας μου ήταν συνδικαλιστής και θέλω να γράψω για το έργο του στην Μυτιλήνη, το οποίο είναι τελείως άλλο πράγμα.
Φοβηθήκατε ότι σε κάποιο σημείο του βιβλίου μπορεί να αποκαλύψετε περισσότερα από όσα έχετε σκοπό για εσάς ή για την οικογένειά σας;
Είναι μερικώς και μια αυτοβιογραφία. Στην αυτοβιογραφία πάντα αποκαλύπτεις πράγματα που ένα ευρύ περιβάλλον δεν ήξερε. Αλλά εγώ δεν είπα κάτι που δεν ήθελα να αποκαλύψω. Οι κοινωνικές συνθήκες, οι χαρακτήρες των γονιών μου έπαιξαν ρόλο στη διαμόρφωση του χαρακτήρα μου.
Δεν θέλω να δημιουργήσω ταμπού και να παρουσιάσω μια ειδυλλιακή εικόνα. Ήθελα να δώσω μια εικόνα της πραγματικότητας όχι μόνο για τη δική μου οικογένεια αλλά για μεγαλύτερες ομάδες. Όταν λέω ότι η μητέρα μου πήγε παρακόρη σε μια οικογένεια, αυτό ίσχυε για χιλιάδες άλλες κοπέλες εκείνη την περίοδο στην Ελλάδα. Μέσα στη διήγηση πολλοί θα αναγνωρίσουν τον εαυτό τους. Αν εσύ ο ίδιος ως συγγραφέας δεν παραδώσεις ένα κομμάτι από την ψυχή σου, ο αναγνώστης δεν θα ταυτιστεί. 
  • Οι φωτογραφίες του άρθρου προέρχονται από το προσωπικό αρχείο της Λίμπυ Τατά-Αρσέλ και περιλαμβάνονται στο βιβλίο Με το Διωγμό στην ψυχή – Το τραύμα της Μικρασιατικής Καταστροφής σε τρεις γενιές που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Κέδρος.
  • http://www.pontos-news.gr/article/137997/poses-genies-epireazontai-apo-trayma-tis-mikrasiatikis-katastrofis

Γενικά θέματα

Reuters: Το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για χτυπήμα σε Ευρώπη και ΗΠΑ! Η αποτροπή χτυπήματος στην Ελλάδα

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters. Το ειδησεογραφικό πρακτορείο σε ένα αναλυτικό ρεπορτάζ περιγράφει το πώς το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για πλήγματα σε Ευρώπη και ΗΠΑ.

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Υπήρχε μάλιστα η πληροφορία ότι οι δύο άνδρες θα πληρώνονταν με 16.000 ευρώ για κάθε νεκρό, γι’ αυτό και σχεδίαζαν μαζικό χτύπημα.

«Καθώς η σύγκρουση Ιράν-Ισραήλ εντείνεται, η Τεχεράνη ταράζει τη Δύση με ένα κύμα απόπειρων χτυπημάτων και απαγωγών εναντίον στόχων στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες», αναφέρει το Reuters.

Η Ουάσιγκτον και οι σύμμαχοί της έχουν αναφέρει μια απότομη αύξηση τέτοιων συνωμοσιών που συνδέονται με την Ισλαμική Δημοκρατία. Από το 2020, υπήρξαν τουλάχιστον 33 απόπειρες δολοφονίας ή απαγωγής στη Δύση, στις οποίες οι τοπικές ή ισραηλινές αρχές ισχυρίζονται ότι συνδέεται με το Ιράν, διαπίστωσε το Reuters εξετάζοντας δικαστικά έγγραφα και επίσημες ανακοινώσεις.

Μεταξύ των πρόσφατων φερόμενων στόχων: ένα κτίριο που στεγάζει ένα εβραϊκό κέντρο και ένα εστιατόριο kosher στο κέντρο της Αθήνας. Από το κρησφύγετό του στο Ιράν, ένας Πακιστανός ονόματι Σαγιέντ Φαχάρ Αμπάς στρατολόγησε έναν παλιό γνώριμο που ζούσε στην Ελλάδα και τον οδήγησε να επιτεθεί στον χώρο, ισχυρίζονται οι ερευνητές σε έγγραφα που υποβλήθηκαν στις δικαστικές αρχές της υπόθεσης και τα οποία περιήλθαν στην κατοχή του Reuters. Ο Αμπάς είπε στην επαφή του ότι εργαζόταν για μια ομάδα που θα πλήρωνε περίπου 15.000 ευρώ ανά φόνο.

Σε μια ανταλλαγή WhatsApp τον Ιανουάριο του 2023 που περιγράφεται λεπτομερώς στα έγγραφα, οι δύο άνδρες συζήτησαν εάν θα χρησιμοποιήσουν εκρηκτικά ή εμπρησμό στην επίθεση. Ο Αμπάς τόνισε την ανάγκη παροχής αποδείξεων για απώλειες μετά το πλήγμα. «Υπάρχουν μυστικές υπηρεσίες», είπε, χωρίς να κατονομάσει. «Κάντε τη δουλειά με τρόπο που δεν αφήνει κανένα περιθώριο».

Τα έγγραφα που δεν είχαν αναφερθεί προηγουμένως περιλαμβάνουν εκατοντάδες σελίδες αποδεικτικών στοιχείων που συγκεντρώθηκαν κατά τη διάρκεια της προανακριτικής έρευνας στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων καταθέσεων μαρτύρων, αστυνομικών καταθέσεων και λεπτομερειών μηνυμάτων WhatsApp.

Οι ελληνικές αρχές συνέλαβαν τον Σιέντ Ιρτάζα Χάιντερ και έναν άλλο Πακιστανό πέρυσι, λέγοντας ότι η αστυνομία βοήθησε στην εξάρθρωση ενός τρομοκρατικού δικτύου που κατευθυνόταν από το εξωτερικό και είχε σκοπό να προκαλέσει «ανθρώπινη απώλεια». Οι δύο άνδρες αντιμετωπίζουν κατηγορίες για τρομοκρατία. Αρνούνται τις κατηγορίες.

Ο Χάιντερ, ο οποίος αφέθηκε ελεύθερος από την προφυλάκιση αυτή την άνοιξη με περιορισμούς, λέει ότι είναι αθώος. Σε συνέντευξή του, ο 28χρονος είπε στο Reuters ότι έστειλε στον Αμπάς εικόνες του κτιρίου αλλά εμπόδισε σκόπιμα να πραγματοποιήσει οποιαδήποτε επίθεση, ελπίζοντας να πληρωθεί χωρίς να βλάψει κανέναν.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Analysis: How Iran’s Ballistic Missiles Strike Israel?

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

The U.S. traced the launch location to a valley south of the Iranian city of Shiraz.
Eran has launched its largest-ever attack on Israel, firing 180 ballistic missiles
These missiles travelled more than 1000 Miles from this Valley to reach Israel most populated city and military sights.

Fattah-2, the successor to the Fattah-1, It was used for the first time and is one of Iran’s advanced missile systems.
This missile is equipped with a —inside it is the warhead—which detaches and allows the missile to maneuver and glide at speeds between Mach 5 and 10.
The missile has a range of around 1,500 km, only slightly more than its predecessor, the Fattah-1.
What sets it apart from other ballistic missiles is its ability to accelerate outside the Earth’s atmosphere, while its aerodynamic control surfaces enable steering to evades the famous Arrow Missiles Defense system made by Israel.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Τούρκος διπλωμάτης: «Η σιωπηλή συμφωνία Ερντογάν – Μητσοτάκη»

Τι σημαίνουν οι ομιλίες του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Κυριάκος Μητσοτάκης – Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν: Ό,τι και να συμβεί στην Κύπρο, φαίνεται να υπάρχει σιωπηρή συμφωνία μεταξύ του προέδρου Ερντογάν και του πρωθυπουργού Μητσοτάκη ότι οι τουρκοελληνικές σχέσεις δεν πρέπει να επηρεαστούν αρνητικά, γράφει σήμερα ο Τούρκος, πρώην διπλωμάτης, Χασάν Γκιογκούς στο T24.

Τι σημαίνουν οι ομιλίες του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ

Οι τουρκοελληνικές σχέσεις στη νέα εποχή που επικεντρώνονται σε θετική ατζέντα πέρασαν από σοβαρές δοκιμασίες τον τελευταίο μήνα.

Παρακολουθήσαμε ελληνικά σκάφη εφόδου να παραβιάζουν τα τουρκικά χωρικά ύδατα, πρώτα στα ανοιχτά της Αλικαρνασσού και μετά με διαφορά μίας εβδομάδας στη Ντάτσα και στο Τουργκούτ Ρέις.

Στις δύο πρώτες περιπτώσεις, η ελληνική πλευρά υποστήριξε ότι κυνηγούσαν βάρκες που μετέφεραν λαθρομετανάστες.

Αυτό που συνέβη με το αλιευτικό Barbaros κοντά στο Turgut Reis ήταν ένας τύπος που συναντάμε συχνά στο Αιγαίο, λόγω της έλλειψης καθορισμένων θαλάσσιων συνόρων, και μπορεί πλέον να θεωρείται συνηθισμένη περίπτωση.

Για κάποιο λόγο, περιστατικά παρενόχλησης συμβαίνουν είτε στον αέρα είτε στο έδαφος πριν συναντηθούν οι ηγέτες και των δύο χωρών.

Υπάρχουν εκείνοι που ευδοκιμούν στο περιβάλλον κρίσης τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Τουρκία.

Τα προκλητικά δημοσιεύματα μιας εφημερίδας έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην όξυνση της κρίσης των Ιμίων το 1996.

Αυτή τη φορά, είχαμε τηλεοπτικά κανάλια που για μέρες έκαναν φασαρία για το πώς «οι μπότες του Έλληνα στρατιώτη άγγιξαν τουρκικά εδάφη».

Θα νομίζατε ότι η Ελλάδα επιχείρησε να εισβάλει στην Τουρκία αποβιβάζοντας έναν από τους στρατιώτες της με ένα μόνο σκάφος εφόδου.

Δεν μπορεί να ειπωθεί ότι οι ‘Παλικαράδες’ (Palikaryanın) είναι ο πιο πειθαρχημένος στρατιώτης στον κόσμο.

Στα χρόνια που ήμουν πρέσβης στην Αθήνα, είδα μια ομάδα στρατιωτών κομάντο να φωνάζουν συνθήματα κατά τη διάρκεια μιας επίσημης παρέλασης σε μια ελληνική εθνική εορτή.

Επειδή δεν ξέρω ελληνικά, στην αρχή νόμιζα ότι φώναζαν κάτι σαν «δώσε μου τη χαρά».

Η αλήθεια του θέματος φάνηκε όταν είδα την είδηση ​​στις εφημερίδες της επόμενης ημέρας ότι κάποιοι στρατιώτες φώναζαν συνθήματα κατά της Βόρειας Μακεδονίας και της Τουρκίας στην εκδήλωση.

Αυτό που θα πω είναι ότι είναι πολύ πιθανό οι παραβιάσεις των τουρκικών χωρικών υδάτων να προκλήθηκαν από την ευρηματικότητα λίγων συνειδητοποιημένων Ελλήνων στρατιωτών που δεν έδρασαν με οδηγίες.

Τι σημαίνουν οι ομιλίες του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ ;

Το θετικό κλίμα στις τουρκοελληνικές σχέσεις αποτυπώθηκε και στις ομιλίες των ηγετών των δύο χωρών στην τελευταία Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών.

Τόσο ο Πρόεδρος Ερντογάν όσο και ο πρωθυπουργός Μητσοτάκης φρόντισαν να μην κάνουν δηλώσεις που θα ενοχλούσαν ο ένας τον άλλον στις ομιλίες τους.

Μαθαίνουμε από τον ελληνικό Τύπο ότι αυτό το θετικό κλίμα αναμένεται να συνεχιστεί κατά κάποιο τρόπο, με βήματα όπως η επανέναρξη των συζητήσεων για τα προβλήματα στο Αιγαίο και η έναρξη λειτουργίας της σχολής της Χάλκης.

Εξελίξεις στην Κύπρο

Ωστόσο, όταν πρόκειται για την Κύπρο, προκύπτει μια διαφορετική εικόνα και βαθιές διαφορές απόψεων.

Ο Πρόεδρος Ερντογάν έκλεισε εντελώς την πόρτα περί ομοσπονδίας για μόνιμη λύση στην Κύπρο στη Νέα Υόρκη.

Ακολούθησε μάλιστα μια πιο επιθετική γραμμή από τον Πρόεδρο των Τουρκοκυπρίων Ερσίν Τατάρ , ο οποίος, πριν από την αναχώρησή του για τη Νέα Υόρκη, έδειξε ότι θα μπορούσε να καθίσει ξανά στο τραπέζι εάν ικανοποιούνταν οι απαιτήσεις της «άμεσης επαφής, απευθείας εμπορίου και άμεσης μεταφοράς» που συνοψίζονται σε τρεις λέξεις…

Ο Πρωθυπουργός Μητσοτάκης, που ανέβηκε στο βήμα μετά τον Πρόεδρο Ερντογάν, χαρακτήρισε κατοχή ως συνήθως τη στρατιωτική παρουσία της Τουρκίας στο νησί και είπε κατηγορηματικά ότι η επιλογή των δύο κρατών δεν μπορεί και δεν θα είναι λύση.

Ο Έλληνας πρωθυπουργός μίλησε με τρεις λέξεις με εντελώς διαφορετικό θέμα, δηλώνοντας ότι η Ελλάδα, η οποία θα είναι μη μόνιμο μέλος του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ για 2 χρόνια από την 1η Ιανουαρίου, βασίζεται στις αρχές του «διαλόγου, διπλωματίας και δημοκρατίας» (3D), που προέρχονται από την ελληνική γλώσσα. Δήλωσε ότι θα ενεργούσε με βάση αυτές.

Συνάντηση Τατάρ-Γκουτέρες

Ο πρόεδρος των Τουρκοκυπρίων Ερσίν Τατάρ συναντήθηκε με τον Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες στη Νέα Υόρκη το περασμένο Σαββατοκύριακο.

Στη δήλωσή του μετά τη συνάντηση, ο Πρόεδρος Τατάρ είπε ότι η επανάληψη των διαπραγματεύσεων θα μπορούσε να είναι δυνατή μόνο με την αναγνώριση της κυρίαρχης ισότητας και του ισότιμου διεθνούς καθεστώτος και ότι οι διαπραγματεύσεις που πραγματοποιήθηκαν σε διάφορες μορφές στη βάση της ομοσπονδίας για μισό αιώνα ήταν ασαφές γιατί η ελληνική πλευρά είπε «όχι» στο σχέδιο Ανάν με συντριπτική πλειοψηφία στο δημοψήφισμα.

Στη δήλωση μιας φράσης που έγινε από τον ΟΗΕ αναφέρθηκε ότι ο Γενικός Γραμματέας συναντήθηκε με τον ηγέτη της τουρκοκυπριακής κοινότητας Ερσίν Τατάρ και ότι στη συνάντηση συζητήθηκε πώς θα μπορούσε να προχωρήσει το Κυπριακό στο μέλλον.

Ο Γκουτέρες δέχθηκε τους επικεφαλής των αντιπροσωπειών από 21 χώρες την ίδια ημέρα. Είναι προφανές ότι η συνάντηση Τατάρ-Γκουτέρες δεν είχε μεγάλο περιεχόμενο.

Εν τω μεταξύ, πριν φύγει από τη Νέα Υόρκη, ο Πρόεδρος Τατάρ είπε σε ιδιωτική συνέντευξη σε εφημερίδα που δημοσιεύεται στην Κατεχόμενη Κύπρος ότι εάν η κυριαρχική ισότητα και το ισότιμο διεθνές καθεστώς γίνουν αποδεκτά από την ελληνική πλευρά και η ομοσπονδία δεν τεθεί στην ημερήσια διάταξη, μια συνάντηση στο 4+1 μορφή με τη συμμετοχή των μερών και του ΓΓ δηλώνει ότι μετέφερε στον Γκουτέρες ότι είναι έτοιμος να παραβρεθεί σε τριπλό δείπνο που θα παραθέσει.

Αν και εκ πρώτης όψεως η επιστροφή στο τραπέζι με ορισμένες προϋποθέσεις μοιάζει με πρωτοβουλία, δεν πρέπει να περιμένουμε από τους Έλληνες να αποδεχτούν εύκολα τους όρους που θέτει ο Τατάρ, που σημαίνει παραίτηση από την ομοσπονδία.

Ωστόσο, αυτές οι εξελίξεις δείχνουν ότι ορισμένες διαπραγματεύσεις διεξάγονται κεκλεισμένων των θυρών, αν όχι γύρω από το τραπέζι.

Το τριπλό δείπνο, το οποίο δέχτηκε ο Τατάρ, αναμένεται να γίνει ανεπίσημα στη Νέα Υόρκη στις 15 Οκτωβρίου. Πιθανώς, ο Γενικός Γραμματέας θα θέλει να ενημερώσει τους Τουρκοκύπριους και τους Ελληνοκύπριους ηγέτες για τον νέο οδικό χάρτη που επεξεργάζεται για την Κύπρο και να πάρει τις απόψεις τους σε αυτό το δείπνο.

Πού θα οδηγήσει αυτό;

Είναι δύσκολο να μαντέψει κανείς. Σε μια εποχή που έχει αρχίσει να ρέει αίμα στον Λίβανο μετά τη Γάζα και ο πόλεμος Ρωσίας-Ουκρανίας συνεχίζεται για περισσότερα από δύο χρόνια, ο Γενικός Γραμματέας, που φαίνεται βέβαιο ότι δεν θα επανεκλεγεί ποτέ, θέλει να καταλήξει σε ένα νέο σχέδιο για την Κύπρο; Αυτό είναι ένα ξεχωριστό ζήτημα.

Ό,τι και να γίνει στην Κύπρο, φαίνεται να υπάρχει σιωπηρή συμφωνία μεταξύ του προέδρου Ερντογάν και του πρωθυπουργού Μητσοτάκη ότι οι τουρκοελληνικές σχέσεις δεν θα επηρεαστούν αρνητικά.

ΠΗΓΗ: Βαλκανικό Περισκόπιο

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή