Ακολουθήστε μας

Γενικά θέματα

Μια χαμένη ευκαιρία για την Ευρώπη

Δημοσιεύτηκε

στις

Του
Γιώργου Ν. Παπαθανασόπουλου
          Στις 31 Οκτωβρίου 2017 συμπληρώθηκαν
500 χρόνια από την εκ μέρους του Λουθήρου θυροκόλληση των ενενήντα πέντε
«θέσεων» του κατά του παπισμού στο ναό του κάστρου του Βίτεμπεργκ. Την ημέρα αυτή
ολοκληρώθηκαν στη συγκεκριμένη πόλη οι εκδηλώσεις, με την παρουσία της καγκελαρίου
Άγγελας Μέρκελ, κόρης πάστορος, και του προέδρου της Γερμανίας Βάλτερ
Σταϊνμάιερ.

          Για την δυτική, κεντρική και βόρεια Ευρώπη
και την εξέλιξη του πολιτισμού της η αρχή της Διαμαρτύρησης, με  τον Λούθηρο, ήταν κομβικό σημείο. Με την
κατεύθυνση που πήρε χάθηκε τότε η μεγάλη ευκαιρία να απαλλαγεί μεν από τον
παπισμό και να ενταχθεί στην Ορθόδοξη Εκκλησία. Ο Λούθηρος περιορίστηκε στην
διαπίστωση των πολλών και σοβαρών λαθών του Βατικανού και δεν εντρύφησε στους
ανατολικούς πατέρες της Εκκλησίας και στην εκκλησιολογία της Ορθόδοξης
Εκκλησίας. Απέρριψε με φανατισμό και με μια μονοκοντυλιά όλη την παράδοση και
ξεκίνησε από το σημείο μηδέν μια δική του άποψη για την Εκκλησία, που έπαυσε
έτσι να είναι Εκκλησία. Αποτέλεσμα έκτοτε να προκύψουν στον Προτεσταντισμό
πολλά σημεία μηδέν και δεκάδες απόψεις περί χριστιανισμού…
Η απομάκρυνση από την Εκκλησία οδήγησε
τους προτεστάντες στον «συσχηματισμό τους με τον αιώνα τούτο» και στην εκκοσμίκευση
τους. Αποτέλεσμα τα τελευταία χρόνια στην άλλοτε χριστιανική δυτική Ευρώπη να
κλείνουν συνεχώς χριστιανικοί ναοί και να μετατρέπονται σε τζαμιά. Σύμφωνα με
πρόσφατα στοιχεία, που έφερε στο φως της δημοσιότητας η ιταλική εφημερίδα «La Stampa» και αναδημοσίευσε η Francesca de Villasmundo, στην ιστοσελίδα “Medias – Presse – Info” την Τρίτη 12η
Δεκεμβρίου 2017, στην πατρίδα του Λουθήρου, τη Γερμανία, από το 2000 έως σήμερα
έχουν κλείσει 500 ναοί και από αυτούς οι τουλάχιστον 100 έχουν μετατραπεί σε τζαμιά,
με χρηματοδότηση κυρίως από την Τουρκία. Στο Ντούισμπουργκ της Βόρειας Ρηνανίας
– Βεστφαλίας, ένας ναός που υπήρχε εκεί έκλεισε και τη θέση του πήρε ένα τζαμί.
Ακόμη και στο Αμβούργο ένας εγκαταλελειμμένος ναός αγοράσθηκε από μουσουλμάνους
και μετετράπη στο ισλαμικό κέντρο Αλ Νουάρ. Τα ίδια συμβαίνουν και σε άλλες
χώρες, από την Σικελία της Ιταλίας, έως τη Γαλλία, την Αγγλία  και τη Σκανδιναβία. 
Την εποχή που ο Λούθηρος διαμαρτυρήθηκε,
το Βατικανό είχε φθάσει στην εσχάτη ανηθικότητα και διαφθορά. Από το 1492 έως
το 1503 Πάπας ήταν ο Αλέξανδρος Στ΄, ο Βοργίας. Αυτός, όπως γράφουν οι ίδιοι οι
ρωμαιοκαθολικοί ιστορικοί, ξεπέρασε όλους τους προκατόχους του σε νεποτισμό.
Αδιάντροπα μοίραζε τίτλους, προνόμια και οφίκια στα πρόσωπα του οικογενειακού
του περιβάλλοντος. Ιδιαίτερα γενναιόδωρος υπήρξε στα φυσικά του παιδιά, προς
τον πανούργο Καίσαρα και την περιβόητη Λουκρητία, η οποία με τη σκανδαλώδη ζωή
της διέσυρε στην κοινή γνώμη τον παπικό θεσμό. Ο Φλωρεντινός δομινικανός μοναχός
Τζιρόλαμο Σαβοναρόλα διαμαρτυρήθηκε για τη διαφθορά στο Βατικανό και ο
Αλέξανδρος Βοργίας δεν δίστασε να τον κάψει ζωντανό, το 1498.
Ο επόμενος Πάπας Ιούλιος Β΄ (1503-1513)
ήταν περισσότερο ένας κοσμικός άρχοντας, παρά πνευματικός ποιμένας. Ο Λέων Ι΄
(1513-1521), επί των ημερών του οποίου έγινε από τον Λούθηρο η «θρησκευτική
επανάσταση», κατηγορήθηκε πολύ αυστηρά για τις σπατάλες του. Σκορπούσε τα
χρήματα που μάζευε σε πράγματα ευτελή και εφήμερα, ικανοποιώντας κοσμικές
φιλοδοξίες. Τον ίδιο καιρό η Κουρία είχε βυθιστεί σε κάθε είδους καταχρήσεις.
Όλα αυτά είχαν καταστήσει το κέντρο του καθολικισμού σκάνδαλο της
χριστιανοσύνης. Μάλιστα κατά την περίοδο του Λέοντος Ι΄ οι καταχρήσεις με τα
«συγχωροχάρια» έφτασαν στον ύψιστο βαθμό… Στα έτη 1515-1517 οι μισές εισπράξεις
από την πώληση των «αφετηρίων γραμμάτων» στη Γερμανία κάλυψαν τα χρέη του
Αρχιεπισκόπου Μαγδεμβούργου και 
Μαγεντίας (Μάϊντς) Άλμπρεχτ, γόνου του οίκου των Χοεντζόλερν. Αυτός
κατασπατάλησε την περιουσία της Εκκλησίας και δανείσθηκε τεράστια ποσά από
παντοδύναμους τραπεζίτες, για να εξαγοράσει τον πάπα και να επεκτείνει την αρχιεπισκοπή
του Μαγδεμβούργου και στο Μάϊντς…
Δίκαιη λοιπόν η αγανάκτηση του Λουθήρου.
Όμως δεν πήρε  κατεύθυνση προς την
Ορθοδοξία, αλλά προς ένα δικό του κατασκεύασμα. Και δεν δικαιολογείται ότι δεν
ήξερε ή δεν μπορούσε να πληροφορηθεί για την Ορθοδοξία. Πριν και μετά την άλωση
της Κωνσταντινούπολης Έλληνες Βυζαντινοί λόγιοι πέρασαν στην Δύση και
αποτέλεσαν το εφαλτήριο της Αναγέννησης. Όπως γράφει ο Pierre Chaunu η
παρουσία των βυζαντινών λογίων βοήθησε να μεταφραστούν και να γίνουν γνωστά στη
Δύση τα συγγράμματα των αρχαίων συγγραφέων, φιλοσόφων, τραγικών ποιητών,
επιστημόνων, όπως του Αρχιμήδη, του Γαληνού, του Ερατοσθένη, του Πυθαγόρα  και άλλων, 
της Αγίας Γραφής, της Παλαιάς από τη μετάφραση των Εβδομήκοντα και της
Καινής από το πρωτότυπο, και των Ελλήνων Πατέρων της Εκκλησίας, όπως των
Καππαδοκών Πατέρων, του Ωριγένη, του Διονυσίου του Αρεοπαγίτου και άλλων. Ο Chaunu μεταξύ
των βυζαντινών λογίων που αναφέρει είναι οι Δημήτριος Κυδώνης, Μανουήλ
Χρυσολωράς, Γεώργιος Ερμώνυμος, Μιχαήλ Μάρουλος ο Ταρχανιώτης, Θεόδωρος Γάζης
και Δημήτριος Δούκας. Ο Παν. Κανελλόπουλος στην «Ιστορία του Ευρωπαϊκού
Πνεύματος» αναφέρει επίσης τους Μιχαήλ Τριβώλη, τον μετέπειτα Μάξιμο τον Γραικό,
Ιανό Λάσκαρη, Δημήτριο Χαλκοκονδύλη, Μάρκο Μουσούρο, Ζαχαρία Καλλέργη, Ιωάννη
Γρηγορόπουλο και άλλους. Επίσης η Ρωσία παρέμενε Ορθόδοξη και πολλοί ευρωπαίοι λόγιοι
της εποχής του Λουθήρου επέλεξαν τη μελέτη και τη διάδοση της κοσμικής και της
εκκλησιαστικής Ελληνικής γραμματείας. Ήταν οι ουμανιστές, που για να δείξουν
την αγάπη τους στον Ελληνισμό άλλαξαν τα ονόματά τους σε ελληνικά. Παράδειγμα ο
Schwarzed
έγινε
Μελάγχθων, ο Geisshusler
Μυκόνιους,
ο Kochafe
Χυτρεύς, ο Dobnick
Κοχλεύς…
  
Έρασμος: Άλλη μια χαμένη ευκαιρία για
την Ευρώπη
Ευκαιρία χάθηκε για την Ευρώπη και όταν
ο Έρασμος (1469-1536) γνώρισε τον πνευματικό πλούτο της Ορθοδοξίας, αλλά δεν
την ασπάστηκε. Στα 1512 έγραψε: «Μεταξύ των θεολόγων ουδείς είναι καλύτερος από
τον Ωριγένη, κανείς πιο ευχάριστος και με πιο πεποικιλμένο λόγο από τον
Χρυσόστομο, κανείς πιο άγιος από τον Βασίλειο…» ( Από το βιβλίο του Pierre Chaunu “L’ 
aventure de la Reforme”, Ed. Complexe,
Bruxelles, p.
120-121). Ο Παν. Κανελλόπουλος γράφει για το ίδιο θέμα: «Ο Έρασμος
παραμερίζοντας όσα η μεσαιωνική θεολογία και η λατρεία της ρωμαϊκής εκκλησίας
είχαν προσθέσει στον αρχέγονο Χριστιανισμό επιστρέφει στο καθαρό πνεύμα της
Καινής Διαθήκης και στους παλαιούς πατέρες της Εκκλησίας, Έλληνες και Λατίνους»
(Παν. Κανελλόπουλου «Ιστορία του Ευρωπαϊκού Πνεύματος», Αθήναι, 1968, μέρος Β΄,
τεύχος α΄, σελ. 137 κ.ε.).
Ο Έρασμος διέμεινε για χρόνια στην
γερμανόφωνη ελβετική Βασιλεία και συντέλεσε να αναδειχθεί τότε το σημαντικότερο
τυπογραφικό κέντρο της Ευρώπης. Από το 1516, που με φροντίδα του εκδίδεται η
ελληνική Καινή Διαθήκη και το έργο του Αγίου Ιερωνύμου, έως το 1532,  με τη δική του πρωτοβουλία και καθοδήγηση,
εκδίδονται τα έργα των Πατέρων της Εκκλησίας Κυπριανού, Ιλαρίου, Ειρηναίου,
Αμβροσίου, Αυγουστίνου, Ιωάννου του Χρυσοστόμου και Μεγάλου Βασιλείου. Το έργο
του Μεγάλου Βασιλείου εκδόθηκε πρώτο στο ελληνικό πρωτότυπο.
Οι αναφορές στους Ανατολικούς Πατέρες
της Εκκλησίας κατά την εποχή του δεν συγκίνησαν τον Λούθηρο. Είναι βέβαιο  ότι γνώριζε ελληνικά και  ότι μελέτησε την Αγία Γραφή στο πρωτότυπο.  Πιθανότατα 
γνώριζε και τους Ανατολικούς Πατέρες, αλλά τους αγνόησε λόγω του
φανατισμού του υπέρ μιας Εκκλησίας χωρίς ιερατείο, χωρίς Μυστήρια, χωρίς
ιερότητα, χωρίς Παράδοση.
Παρά το ότι, από χαρακτήρα, ο Έρασμος
ήταν ήπιος και κατά της βίας και έγραψε με μετριοπάθεια τις αντιρρήσεις του
τόσο για τη διδασκαλία του Λουθήρου, όσο και για τις καινοτομίες της Ρώμης, εν
τούτοις ο Λούθηρος και οι φανατικοί καθολικοί του επιτέθηκαν με σφοδρότητα.
Ειδικότερα ο Λούθηρος τον μίσησε και τον πολέμησε με βιαιότητα. Ο Έρασμος με
την ευγένεια του χαρακτήρα του δεν μπόρεσε να πείσει για το ότι η βία δεν έχει
σχέση με τον Χριστό και να αποτρέψει τους θρησκευτικούς πολέμους
Ρωμαιοκαθολικών κατά Διαμαρτυρομένων. Δεν τόλμησε ποτέ να μιλήσει για την
Ορθοδοξία, δεν είπε καν αν παρέμεινε στην πίστη ρωμαιοκαθολικός ή προσχώρησε
στον προτεσταντισμό…. Η Ευρώπη έτσι πήρε τον δρόμο της, τον δρόμο του
«αντιμεταρρυθμισμένου» Βατικανού, των Ιησουιτών και των άλλων ταγμάτων και των
προτεσταντών, διαδόχων του Λουθήρου… Με τα σημερινά αποτελέσματα.-  
Σημείωση
Εκτός από τα
βιβλία που στο κείμενο σημειώθηκαν, χρησιμοποιήθηκαν και τα ακόλουθα: Στέφαν
Τσβάϊχ «Έρασμος», Εκδ. Γκοβόστη. – Εράσμου «Μωρίας Εγκώμιον», Εκδ. Ηριδανός. – Κ.
Σάθα « Βιογραφίαι 1453-1821». – Περ. «Εποπτεία», τ. Φεβρουαρίου 1993. –

«Κύριλλος Λούκαρις», Αθήναι, 1939. –
Giorgio Girardet “Protestanti e cattolici: le differenze”, Ed. Claudiana, Torino,
4a edizione, 2007. – “Lutero: Opere scelte”, Introduzione Gerhard Ebeling, Ed.
Claudiana, 1988. – Paolo Ricca – Giorgio Tourn “Le 95 tesi di Lutero”, Ed.
Claudiana, 2004. – Revue “Actualite de l’ histoire – Guerres de religion”, no
81, Novembre 2005. –  Revue “Les cahiers
science et vie – Guerres de religion”, No 162, Juillet 2016. – “Memoires d’
Europe 1453-1789”, Ed. Gallimard, 1993. –

Γενικά θέματα

Reuters: Το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για χτυπήμα σε Ευρώπη και ΗΠΑ! Η αποτροπή χτυπήματος στην Ελλάδα

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters. Το ειδησεογραφικό πρακτορείο σε ένα αναλυτικό ρεπορτάζ περιγράφει το πώς το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για πλήγματα σε Ευρώπη και ΗΠΑ.

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Υπήρχε μάλιστα η πληροφορία ότι οι δύο άνδρες θα πληρώνονταν με 16.000 ευρώ για κάθε νεκρό, γι’ αυτό και σχεδίαζαν μαζικό χτύπημα.

«Καθώς η σύγκρουση Ιράν-Ισραήλ εντείνεται, η Τεχεράνη ταράζει τη Δύση με ένα κύμα απόπειρων χτυπημάτων και απαγωγών εναντίον στόχων στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες», αναφέρει το Reuters.

Η Ουάσιγκτον και οι σύμμαχοί της έχουν αναφέρει μια απότομη αύξηση τέτοιων συνωμοσιών που συνδέονται με την Ισλαμική Δημοκρατία. Από το 2020, υπήρξαν τουλάχιστον 33 απόπειρες δολοφονίας ή απαγωγής στη Δύση, στις οποίες οι τοπικές ή ισραηλινές αρχές ισχυρίζονται ότι συνδέεται με το Ιράν, διαπίστωσε το Reuters εξετάζοντας δικαστικά έγγραφα και επίσημες ανακοινώσεις.

Μεταξύ των πρόσφατων φερόμενων στόχων: ένα κτίριο που στεγάζει ένα εβραϊκό κέντρο και ένα εστιατόριο kosher στο κέντρο της Αθήνας. Από το κρησφύγετό του στο Ιράν, ένας Πακιστανός ονόματι Σαγιέντ Φαχάρ Αμπάς στρατολόγησε έναν παλιό γνώριμο που ζούσε στην Ελλάδα και τον οδήγησε να επιτεθεί στον χώρο, ισχυρίζονται οι ερευνητές σε έγγραφα που υποβλήθηκαν στις δικαστικές αρχές της υπόθεσης και τα οποία περιήλθαν στην κατοχή του Reuters. Ο Αμπάς είπε στην επαφή του ότι εργαζόταν για μια ομάδα που θα πλήρωνε περίπου 15.000 ευρώ ανά φόνο.

Σε μια ανταλλαγή WhatsApp τον Ιανουάριο του 2023 που περιγράφεται λεπτομερώς στα έγγραφα, οι δύο άνδρες συζήτησαν εάν θα χρησιμοποιήσουν εκρηκτικά ή εμπρησμό στην επίθεση. Ο Αμπάς τόνισε την ανάγκη παροχής αποδείξεων για απώλειες μετά το πλήγμα. «Υπάρχουν μυστικές υπηρεσίες», είπε, χωρίς να κατονομάσει. «Κάντε τη δουλειά με τρόπο που δεν αφήνει κανένα περιθώριο».

Τα έγγραφα που δεν είχαν αναφερθεί προηγουμένως περιλαμβάνουν εκατοντάδες σελίδες αποδεικτικών στοιχείων που συγκεντρώθηκαν κατά τη διάρκεια της προανακριτικής έρευνας στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων καταθέσεων μαρτύρων, αστυνομικών καταθέσεων και λεπτομερειών μηνυμάτων WhatsApp.

Οι ελληνικές αρχές συνέλαβαν τον Σιέντ Ιρτάζα Χάιντερ και έναν άλλο Πακιστανό πέρυσι, λέγοντας ότι η αστυνομία βοήθησε στην εξάρθρωση ενός τρομοκρατικού δικτύου που κατευθυνόταν από το εξωτερικό και είχε σκοπό να προκαλέσει «ανθρώπινη απώλεια». Οι δύο άνδρες αντιμετωπίζουν κατηγορίες για τρομοκρατία. Αρνούνται τις κατηγορίες.

Ο Χάιντερ, ο οποίος αφέθηκε ελεύθερος από την προφυλάκιση αυτή την άνοιξη με περιορισμούς, λέει ότι είναι αθώος. Σε συνέντευξή του, ο 28χρονος είπε στο Reuters ότι έστειλε στον Αμπάς εικόνες του κτιρίου αλλά εμπόδισε σκόπιμα να πραγματοποιήσει οποιαδήποτε επίθεση, ελπίζοντας να πληρωθεί χωρίς να βλάψει κανέναν.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Analysis: How Iran’s Ballistic Missiles Strike Israel?

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

The U.S. traced the launch location to a valley south of the Iranian city of Shiraz.
Eran has launched its largest-ever attack on Israel, firing 180 ballistic missiles
These missiles travelled more than 1000 Miles from this Valley to reach Israel most populated city and military sights.

Fattah-2, the successor to the Fattah-1, It was used for the first time and is one of Iran’s advanced missile systems.
This missile is equipped with a —inside it is the warhead—which detaches and allows the missile to maneuver and glide at speeds between Mach 5 and 10.
The missile has a range of around 1,500 km, only slightly more than its predecessor, the Fattah-1.
What sets it apart from other ballistic missiles is its ability to accelerate outside the Earth’s atmosphere, while its aerodynamic control surfaces enable steering to evades the famous Arrow Missiles Defense system made by Israel.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Τούρκος διπλωμάτης: «Η σιωπηλή συμφωνία Ερντογάν – Μητσοτάκη»

Τι σημαίνουν οι ομιλίες του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Κυριάκος Μητσοτάκης – Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν: Ό,τι και να συμβεί στην Κύπρο, φαίνεται να υπάρχει σιωπηρή συμφωνία μεταξύ του προέδρου Ερντογάν και του πρωθυπουργού Μητσοτάκη ότι οι τουρκοελληνικές σχέσεις δεν πρέπει να επηρεαστούν αρνητικά, γράφει σήμερα ο Τούρκος, πρώην διπλωμάτης, Χασάν Γκιογκούς στο T24.

Τι σημαίνουν οι ομιλίες του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ

Οι τουρκοελληνικές σχέσεις στη νέα εποχή που επικεντρώνονται σε θετική ατζέντα πέρασαν από σοβαρές δοκιμασίες τον τελευταίο μήνα.

Παρακολουθήσαμε ελληνικά σκάφη εφόδου να παραβιάζουν τα τουρκικά χωρικά ύδατα, πρώτα στα ανοιχτά της Αλικαρνασσού και μετά με διαφορά μίας εβδομάδας στη Ντάτσα και στο Τουργκούτ Ρέις.

Στις δύο πρώτες περιπτώσεις, η ελληνική πλευρά υποστήριξε ότι κυνηγούσαν βάρκες που μετέφεραν λαθρομετανάστες.

Αυτό που συνέβη με το αλιευτικό Barbaros κοντά στο Turgut Reis ήταν ένας τύπος που συναντάμε συχνά στο Αιγαίο, λόγω της έλλειψης καθορισμένων θαλάσσιων συνόρων, και μπορεί πλέον να θεωρείται συνηθισμένη περίπτωση.

Για κάποιο λόγο, περιστατικά παρενόχλησης συμβαίνουν είτε στον αέρα είτε στο έδαφος πριν συναντηθούν οι ηγέτες και των δύο χωρών.

Υπάρχουν εκείνοι που ευδοκιμούν στο περιβάλλον κρίσης τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Τουρκία.

Τα προκλητικά δημοσιεύματα μιας εφημερίδας έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην όξυνση της κρίσης των Ιμίων το 1996.

Αυτή τη φορά, είχαμε τηλεοπτικά κανάλια που για μέρες έκαναν φασαρία για το πώς «οι μπότες του Έλληνα στρατιώτη άγγιξαν τουρκικά εδάφη».

Θα νομίζατε ότι η Ελλάδα επιχείρησε να εισβάλει στην Τουρκία αποβιβάζοντας έναν από τους στρατιώτες της με ένα μόνο σκάφος εφόδου.

Δεν μπορεί να ειπωθεί ότι οι ‘Παλικαράδες’ (Palikaryanın) είναι ο πιο πειθαρχημένος στρατιώτης στον κόσμο.

Στα χρόνια που ήμουν πρέσβης στην Αθήνα, είδα μια ομάδα στρατιωτών κομάντο να φωνάζουν συνθήματα κατά τη διάρκεια μιας επίσημης παρέλασης σε μια ελληνική εθνική εορτή.

Επειδή δεν ξέρω ελληνικά, στην αρχή νόμιζα ότι φώναζαν κάτι σαν «δώσε μου τη χαρά».

Η αλήθεια του θέματος φάνηκε όταν είδα την είδηση ​​στις εφημερίδες της επόμενης ημέρας ότι κάποιοι στρατιώτες φώναζαν συνθήματα κατά της Βόρειας Μακεδονίας και της Τουρκίας στην εκδήλωση.

Αυτό που θα πω είναι ότι είναι πολύ πιθανό οι παραβιάσεις των τουρκικών χωρικών υδάτων να προκλήθηκαν από την ευρηματικότητα λίγων συνειδητοποιημένων Ελλήνων στρατιωτών που δεν έδρασαν με οδηγίες.

Τι σημαίνουν οι ομιλίες του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ ;

Το θετικό κλίμα στις τουρκοελληνικές σχέσεις αποτυπώθηκε και στις ομιλίες των ηγετών των δύο χωρών στην τελευταία Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών.

Τόσο ο Πρόεδρος Ερντογάν όσο και ο πρωθυπουργός Μητσοτάκης φρόντισαν να μην κάνουν δηλώσεις που θα ενοχλούσαν ο ένας τον άλλον στις ομιλίες τους.

Μαθαίνουμε από τον ελληνικό Τύπο ότι αυτό το θετικό κλίμα αναμένεται να συνεχιστεί κατά κάποιο τρόπο, με βήματα όπως η επανέναρξη των συζητήσεων για τα προβλήματα στο Αιγαίο και η έναρξη λειτουργίας της σχολής της Χάλκης.

Εξελίξεις στην Κύπρο

Ωστόσο, όταν πρόκειται για την Κύπρο, προκύπτει μια διαφορετική εικόνα και βαθιές διαφορές απόψεων.

Ο Πρόεδρος Ερντογάν έκλεισε εντελώς την πόρτα περί ομοσπονδίας για μόνιμη λύση στην Κύπρο στη Νέα Υόρκη.

Ακολούθησε μάλιστα μια πιο επιθετική γραμμή από τον Πρόεδρο των Τουρκοκυπρίων Ερσίν Τατάρ , ο οποίος, πριν από την αναχώρησή του για τη Νέα Υόρκη, έδειξε ότι θα μπορούσε να καθίσει ξανά στο τραπέζι εάν ικανοποιούνταν οι απαιτήσεις της «άμεσης επαφής, απευθείας εμπορίου και άμεσης μεταφοράς» που συνοψίζονται σε τρεις λέξεις…

Ο Πρωθυπουργός Μητσοτάκης, που ανέβηκε στο βήμα μετά τον Πρόεδρο Ερντογάν, χαρακτήρισε κατοχή ως συνήθως τη στρατιωτική παρουσία της Τουρκίας στο νησί και είπε κατηγορηματικά ότι η επιλογή των δύο κρατών δεν μπορεί και δεν θα είναι λύση.

Ο Έλληνας πρωθυπουργός μίλησε με τρεις λέξεις με εντελώς διαφορετικό θέμα, δηλώνοντας ότι η Ελλάδα, η οποία θα είναι μη μόνιμο μέλος του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ για 2 χρόνια από την 1η Ιανουαρίου, βασίζεται στις αρχές του «διαλόγου, διπλωματίας και δημοκρατίας» (3D), που προέρχονται από την ελληνική γλώσσα. Δήλωσε ότι θα ενεργούσε με βάση αυτές.

Συνάντηση Τατάρ-Γκουτέρες

Ο πρόεδρος των Τουρκοκυπρίων Ερσίν Τατάρ συναντήθηκε με τον Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες στη Νέα Υόρκη το περασμένο Σαββατοκύριακο.

Στη δήλωσή του μετά τη συνάντηση, ο Πρόεδρος Τατάρ είπε ότι η επανάληψη των διαπραγματεύσεων θα μπορούσε να είναι δυνατή μόνο με την αναγνώριση της κυρίαρχης ισότητας και του ισότιμου διεθνούς καθεστώτος και ότι οι διαπραγματεύσεις που πραγματοποιήθηκαν σε διάφορες μορφές στη βάση της ομοσπονδίας για μισό αιώνα ήταν ασαφές γιατί η ελληνική πλευρά είπε «όχι» στο σχέδιο Ανάν με συντριπτική πλειοψηφία στο δημοψήφισμα.

Στη δήλωση μιας φράσης που έγινε από τον ΟΗΕ αναφέρθηκε ότι ο Γενικός Γραμματέας συναντήθηκε με τον ηγέτη της τουρκοκυπριακής κοινότητας Ερσίν Τατάρ και ότι στη συνάντηση συζητήθηκε πώς θα μπορούσε να προχωρήσει το Κυπριακό στο μέλλον.

Ο Γκουτέρες δέχθηκε τους επικεφαλής των αντιπροσωπειών από 21 χώρες την ίδια ημέρα. Είναι προφανές ότι η συνάντηση Τατάρ-Γκουτέρες δεν είχε μεγάλο περιεχόμενο.

Εν τω μεταξύ, πριν φύγει από τη Νέα Υόρκη, ο Πρόεδρος Τατάρ είπε σε ιδιωτική συνέντευξη σε εφημερίδα που δημοσιεύεται στην Κατεχόμενη Κύπρος ότι εάν η κυριαρχική ισότητα και το ισότιμο διεθνές καθεστώς γίνουν αποδεκτά από την ελληνική πλευρά και η ομοσπονδία δεν τεθεί στην ημερήσια διάταξη, μια συνάντηση στο 4+1 μορφή με τη συμμετοχή των μερών και του ΓΓ δηλώνει ότι μετέφερε στον Γκουτέρες ότι είναι έτοιμος να παραβρεθεί σε τριπλό δείπνο που θα παραθέσει.

Αν και εκ πρώτης όψεως η επιστροφή στο τραπέζι με ορισμένες προϋποθέσεις μοιάζει με πρωτοβουλία, δεν πρέπει να περιμένουμε από τους Έλληνες να αποδεχτούν εύκολα τους όρους που θέτει ο Τατάρ, που σημαίνει παραίτηση από την ομοσπονδία.

Ωστόσο, αυτές οι εξελίξεις δείχνουν ότι ορισμένες διαπραγματεύσεις διεξάγονται κεκλεισμένων των θυρών, αν όχι γύρω από το τραπέζι.

Το τριπλό δείπνο, το οποίο δέχτηκε ο Τατάρ, αναμένεται να γίνει ανεπίσημα στη Νέα Υόρκη στις 15 Οκτωβρίου. Πιθανώς, ο Γενικός Γραμματέας θα θέλει να ενημερώσει τους Τουρκοκύπριους και τους Ελληνοκύπριους ηγέτες για τον νέο οδικό χάρτη που επεξεργάζεται για την Κύπρο και να πάρει τις απόψεις τους σε αυτό το δείπνο.

Πού θα οδηγήσει αυτό;

Είναι δύσκολο να μαντέψει κανείς. Σε μια εποχή που έχει αρχίσει να ρέει αίμα στον Λίβανο μετά τη Γάζα και ο πόλεμος Ρωσίας-Ουκρανίας συνεχίζεται για περισσότερα από δύο χρόνια, ο Γενικός Γραμματέας, που φαίνεται βέβαιο ότι δεν θα επανεκλεγεί ποτέ, θέλει να καταλήξει σε ένα νέο σχέδιο για την Κύπρο; Αυτό είναι ένα ξεχωριστό ζήτημα.

Ό,τι και να γίνει στην Κύπρο, φαίνεται να υπάρχει σιωπηρή συμφωνία μεταξύ του προέδρου Ερντογάν και του πρωθυπουργού Μητσοτάκη ότι οι τουρκοελληνικές σχέσεις δεν θα επηρεαστούν αρνητικά.

ΠΗΓΗ: Βαλκανικό Περισκόπιο

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή