Ακολουθήστε μας

Οικουμενικό Πατριαρχείο

Λίγες σκέψεις για την παγκοσμιοποίηση και τη θέση των Ορθοδόξων

Δημοσιεύτηκε

στις

Ιωάννης Κ. Νεονάκης MD, MSc, PhD
SALVATOR BARKI VIA GETTY IMAGES
Στο πρώτο μέρος του άρθρου μας καταθέσαμε σκέψεις μας αναφορικά με την παγκοσμιοποίηση, η οποία προδήλως και ανεπιστρεπτί έχει πλέον έλθει και καθημερινά γίνεται εκτυπώτερη και αντιληπτή από περισσότερους. Συν τοις άλλοις αναφέραμε επίσης ότι ο εθνικισμός, μια ιδεολογία που επικράτησε μετά το διαφωτισμό, σήμερα λόγω της ροής των πραγμάτων συνεχώς αποδομείται και υποστρέφει, παρά τις όποιες πρόσφατες παροδικές του αναλαμπές. Αναλαμπές που οφείλονται στη μεγάλη ανασφάλεια και στα πολλαπλά προβλήματα και αδιέξοδα που αντιμετωπίζουν σήμερα οι άνθρωποι. Στο παρόν δεύτερο μέρος του άρθρου μας θα προσπαθήσομε να προσεγγίσομε τη συμπεριφορά των Ορθοδόξων μέσα στον κατακλυσμό αυτό, να προσεγγίσομε τις σκέψεις και τις αντιδράσεις τους, αλλά και το προς τα πού θα πρέπει να κινηθούν με βάση πάντα τις δικές μας εκτιμήσεις.

Νομίζω λοιπόν ότι οι ορθόδοξοι βρίσκονται σε μεγάλη σύγχυση ειδικά στη χώρα μας.Παρατηρούν άβουλα τα τεκταινόμενα, χωρίς επαρκή αντίληψη των πραγμάτων, χωρίς απαντήσεις και χωρίς κατεύθυνση. Πιθανώς αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η ορθόδοξη θεολογία ήταν για μεγάλο χρονικό διάστημα όμηρος των παπικών και προτεσταντικών θρησκευτικών αντιλήψεων, αλλά και στο γεγονός ότι η ίδια η Εκκλησία ήταν (και εν πολλοίς παραμένει) όμηρος του (ανορθόδοξου) κράτους, αδυνατούσα να εκφέρει ισχυρό λόγο. Φυσικά στη σύγχυση των ορθοδόξων μεγάλο ρόλο παίζει και το γεγονός ότι ο λαός για δεκαετίες είχε εσφαλμένα ταυτίσει το χριστιανικό με το εθνικό (ελληνοχριστιανισμός). Μπροστά στην προϊούσα λοιπόν κατάρρευση του εθνικού οι ορθόδοξοι παραμένουν ενεοί, αδυνατώντας να ερμηνεύσουν.

Έτσι οι περισσότεροι ορθόδοξοι απλώς παραδίδονται στη ροή των πραγμάτων, πολλές φορές απαξιώνοντας και την ίδια την Ορθοδοξία ως «οπιστοδρομική». Άλλοι φανατίζονται και εγκλωβίζονται περισσότερο στον «εθνικισμό», ενώ αρκετοί είναι και οι ορθόδοξοι οι οποίοι αντιδρούν σπασμωδικά με γραφικότητες χωρίς όμως να δίνουν ουσιαστικές απαντήσεις στα υπαρκτά προβλήματα. Όσο δε για την ηγεσία της Ορθόδοξης Εκκλησίας όχι μόνο στην χώρα μας αλλά σε οικουμενικό επίπεδο, μια ηγεσία πολυδιασπασμένη και πολλαπλώς δεσμευμένη από ποικίλες πολιτικές, κοινωνικές και οικονομικές εξαρτήσεις, εμφανίζει (για να το πούμε ευσχήμως) μεγάλο έλλειμμα όχι μόνο στην αντίληψη και κατανόηση των πραγμάτων, αλλά και στην εκφορά ορθόδοξου, φωτιστικού λόγου και πραγματικής καθοδήγησης του υπερεθνικού Λαού του Θεού.
Και πέρα από αυτά η ηγεσία της Εκκλησίας αλλά και μεγάλο μέρος του κλήρου είχε τρόπον τινά επαναπαυθεί και «βολευτεί» σε έναν παγιωμένο, άχρωμο, κοινωνικό ρόλο σαν απλώς άλλος ένας κοινωνικός συντελεστής του συστήματος. Είχε εν πολλοίς εκκοσμικευτεί αποκτώντας μιαν … αδράνεια και αποτελμάτωση. Είχε γίνει μέρος του status quo. Αυτά όμως όλα σήμερα αλλάζουν και γκρεμίζονται. Το status αλλάζει. Οι παγιωμένες κοινωνικές δομές και αυθεντίες καταρρέουν. Η κίνηση και η σχέση αναδεικνύονται και αναζητούνται.
Εάν η Εκκλησία δεν αποκτήσει και πάλι τη ζωντάνια της, εάν οι Ορθόδοξοι δεν ξαναγίνουν και πάλι «πυρός φλόγα» οι κίνδυνοι είναι μεγάλοι. Εάν η Εκκλησία δεν αποσείσει ταχύτατα τα βαρίδια του παρελθόντος, την απομάκρυνση από τη νηπτική παράδοση, την αδράνεια, τον εθνικισμό, τα δεσμά της εκκοσμίκευσης, το συσχηματισμό και την υποδούλωση στις κοσμικές εξουσίες, η Εκκλησία θα υποστρέψει και θα καταστεί περιθώριο αν όχι γραφικό κατάλοιπο του παρελθόντος.
Εάν όμως αντίθετα η Εκκλησία και οι Ορθόδοξοι, κληρικοί και λαϊκοί αναβαπτιστούν στα νάματα της γνήσιας πατερικής παράδοσης, στον ησυχασμό και το γνήσιο αγωνιστικό, ασκητικό φρόνημα, στην κάθαρση του νοός και στον κεντρικό άξονα της Ορθοδοξίας που είναι ο αγιασμός και η θέωση, τότε όχι μόνο η παγκοσμιοποίηση δεν είναι εμπόδιο, αλλά αποτελεί μεγάλη ευκαιρία και ευλογία.
Αντί οι Ορθόδοξοι να μουρμουρίζουν αμήχανα για την πνευματική, ηθική, κοινωνική και υλική αστάθεια και απορρύθμισή τους, ας αναβαπτιστούν στη Χάρη και στο φως της Θεανθρωπίας. Ας γευτούν και ας ζήσουν τη Θεανθρωπία, από εδώ και από τώρα, από αυτήν τη ζωή και ας μεταλαμπαδεύσουν τη Χάρη και ας δώσουν απαντήσεις στα πλείστα όσα οντολογικά αδιέξοδα του μετανεωτερικού ανθρώπου. Ο σημερινός μετανεωτερικός άνθρωπος με τα πολλαπλά προβλήματα και αδιέξοδα του προσβλέπει στην Ορθοδοξία, καίγεται και διψάει για απαντήσεις. Και ξέρει ότι μόνο η Ορθοδοξία στο σύγχρονο κόσμο μπορεί να του πει και να του δώσει κάτι ουσιαστικά διαφορετικό και λυτρωτικό γιαυτόν. Και η Ορθοδοξία έχει τις απαντήσεις. Ας μη σταθεί καν στη νίκη επί του θανάτου, ας πάει κατευθείαν στη Θεανθρωπία. Πιο πολύ από κάθε άλλη περίοδο στην ανθρώπινη ιστορία, ο σημερινός άνθρωπος έχει επείγουσα και απόλυτη ανάγκη να μάθει, να μετάσχει και να βιώσει τη Θεανθρωπία από τώρα, από αυτή τη ζωή. Και μόνο η Ορθοδοξία μπορεί να προσφέρει αυτό το δώρο: τη θέωση και απροϋπόθετο αγάπη.
Η εποχή πρέπει να προσληφθεί και θα προσληφθεί. Το απρόσληπτον και αθεράπευτον. Η εποχή που ζούμε θα γίνει κατεξοχήν η εποχή της Ορθοδοξίας. Ποιά στατικότητα μπορεί να αντέξει την αέναη κίνηση του Ορθοδόξου που όπου θέλει πνει; Ποιά αδράνεια μπορεί να νικήσει τη συνεχή διεύρυνση, τον ατελεύτητο πλατυσμό, την ανέσπερο μετοχή στη δόξα και στο φως; Ποιά δεσμά μπορούν να αντέξουν την ελευθερία της ένσαρκης ανάστασης; Ποιό πεπερασμένο του κόσμου μπορεί να αναμετρηθεί με την αιωνιότητα; Ποιά κλειστή σκέψη μπορεί να σταθεί στο άνοιγμα, την πρωτοτυπία και την ανατροπή της νηφαλίου μέθης των Ορθοδόξων; Ποιοί «πόροι» μπορούν να συγκριθούν με το «τα πάντα κατέχοντες»; Ποιά Ανθρώπινη οντολογία μπορεί να συγκριθεί με τη Θεανθρώπινη οντολογία;
Οι Ορθόδοξοι είναι το άλας του κόσμου. Αυτοί είναι οι πρωταγωνιστές και αυτοί έχουν το προνόμιο και την ευθύνη να καθορίζουν τα πνευματικά του κόσμου τούτου. Ειδικά σήμερα πού όλοι οι άλλοι έχουν εγκλωβιστεί και προτείνουν την ίδια φθορά με άλλα λόγια ο καθένας. Και είναι σήμερα ακριβώς που η Χάρις υπερπερισσεύει. Η Ορθοδοξία θα λάμψει και σε προσωπικό και σε συλλογικό επίπεδο. Είναι η μόνη που μπορεί μέσα στην παγκοσμιοποίηση να λυτρώσει τον σημερινό, μετανεωτερικό άνθρωπο.

Video

Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος: Το μέλλον της Ίμβρου εξαρτάται από αυτούς που διασώζουν στην καρδιά τους το πνεύμα της

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Με τον τίτλο «Ίμβρος και Τένεδος Νόστος και Προοπτική» ξεκίνησε το πανηγυρικό συνέδριο στο Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού.

Κεντρικός ομιλητής είναι ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος, ενώ το παρών στο συνέδριο έδωσε και η Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου.

Η Ίμβρος και η Τένεδος είναι δύο νησιά άρρηκτα συνδεδεμένα με τις πιο τραγικές σελίδες της ιστορίας. Τα τελευταία όμως χρόνια συντελέστηκε ένα θαύμα στην Ίμβρο. Γύρισαν οι κάτοικοί του και άνοιξαν τα σχολεία σε όλες τις βαθμίδες.

Στην εναρκτήρια ομιλία του, ο κ. Βαρθολομαίος αναφέρθηκε στις προοπτικές που υπάρχουν για να υπάρξει βιώσιμο μέλλον στο νησί. Ο κ. Βαρθολομαίος έκανε μια ιστορική αναδρομή στο 1964, τότε που τέθηκε σε εφαρμογή το σχέδιο διάλυσης του ντόπιου ελληνικού πληθυσμού της Ίμβρου και αναφέρθηκε στη συνέχεια στις εξελίξεις τα τελευταία χρόνια με τις οποίες γνώρισε άνθηση ο εκεί ελληνικός πληθυσμός.

Όπως είπε, τίποτα δεν είναι δυνατόν να γίνει χωρίς τη στήριξη των δύο κρατών, δηλαδή της Ελλάδας και της Τουρκίας, τονίζοντας βεβαίως ότι η βελτίωση των ελληνοτουρκικών σχέσεων προσφέρει μια καλή βάση για να βελτιωθούν οι συνθήκες για τους κατοίκους.

Όπως είπε, η διατήρηση της πολιτισμικής ταυτότητας των κατοίκων και του νησιού είναι πολύ σημαντικό για το μέλλον του νησιού, ενώ αναφέρθηκε και στην προσφορά των επιχειρηματιών, των διανοουμένων στην προσπάθεια αυτή για να μπορεί να υπάρξει ένα βιώσιμο μέλλον για τους κατοίκους που επιστρέφουν στο νησί.

«Τίποτα δεν είναι δυνατόν να ορθοποδήσει για την Ομογένεια στα δύο νησιά χωρίς στήριξη εκ μέρους των κρατικών αρχών. Το ίδιο το κράτος, το οποίο εφήρμοσε το εξοντωτικό πρόγραμμα διάλυσης, καλείται να βοηθήσει για να αποκατασταθεί το δίκαιο. Δεν πρέπει να αλλοιωθεί ή να χαθεί το πνεύμα της Ίμβρου στη διαδικασία προσαρμογής στις εξωτερικές απαιτήσεις. Το μέλλον της Ίμβρου εξαρτάται από αυτούς που διασώζουν μέσα στην καρδιά τους αυτό το πνεύμα ως αξιακό, προικισμένο ως πολιτισμό, ως πυξίδα για το παρόν και το μέλλον», ανέφερε μεταξύ άλλων ο κ. Βαρθολομαίος.

Συνέχεια ανάγνωσης

Οικουμενικό Πατριαρχείο

Νέος Άγιος της Ορθόδοξης Εκκλησίας ο ιερομόναχος Χριστόφορος

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Αγιος της Ορθόδοξης Εκκλησίας κυρήχθηκε ο ιερομόναχος Χριστοφόρος Παπουλάκος, με απόφαση της Ιερά Συνόδου του Οικουμενικού Πατριαρχείου  μετά από εισήγηση της Εκκλησίας της Ελλάδος περί κατατάξεώς του, στο αγιολόγιο της Εκκλησίας   Η μνήμη του θα τιμάται στις 18 Ιανουαρίου, ημέρα της οσιακής κοιμήσεώς του.

Ο Όσιος Χριστοφόρος Παναγιωτόπουλος γεννήθηκε το 1770 στο χωριό ‘Αρμπουνας της επαρχίας Καλαβρύτων του Νομού Αχαΐας και αρχικά εργαζόταν ως κρεοπώλης. Όταν πήρε την απόφαση να ακολουθήσει τον μοναχικό βίο αρχικά μόνασε στη Μονή του Μεγάλου Σπηλαίου, ενώ αργότερα ασκήτεψε σε καλύβι κοντά στο χωριό του. Έμεινε στην απομόνωση για περίπου 20 χρόνια, κατά τη διάρκεια των οποίων έμαθε γραφή και ανάγνωση. ΣΕ ΗΛΙΚΙΑ 80 ΕΤΩΝ ΠΗΡΕ ΤΗΝ ΑΠΟΦΑΣΗ ΝΑ ΚΗΡΥΞΕΙ.

Τα κηρύγματά του

Η φήμη του διαδόθηκε γρήγορα, αφού είχε τον δικό του μοναδικό τρόπο να συνεπαίρνει το κοινό. Κυρίως κήρυττε ΕΝΑΝΤΙΟΝ της ΜΟΙΧΕΙΑΣ και της ΚΛΟΠΗΣ και ΥΠΕΡ της ΠΡΟΣΕΥΧΗΣ. Μέσα από τα κηρύγματά του καυτηρίαζε την πολιτική της Βαυαρικής διακυβέρνησης στη χώρα και τη συγκατάβαση σε αυτήν της Συνόδου της Εκκλησίας.

Παραπέμφθηκε ενώπιον του Επισκόπου Καλαβρύτων, ο οποίος τον επέπληξε και του ζήτησε να περιορίσει τα κηρύγματά του.

Έξι μήνες αργότερα ο «Παπουλάκος» ξεκίνησε περιοδεία στη νότια Πελοπόννησο, συγκεντρώνοντας χιλιάδες κόσμο στο πέρασμά του. Ύστερα από πιέσεις, ο Βασιλιάς Όθων υπέγραψε διάταγμα για τον περιορισμό του «Παπουλάκου» σε μοναστήρι. Ο «Παπουλάκος» κατέφυγε στη Μάνη για να σωθεί. Η αντίδραση της κυβέρνησης ήταν να στείλει άμεσα τον στρατηγό Γενναίο Κολοκοτρώνη με επιτελείο αξιωματικών για να τον συλλάβουν, αλλά Ο ΣΤΡΑΤΟΣ ΒΡΕΘΗΚΕ ΠΕΡΙΚΥΚΛΩΜΕΝΟΣ ΑΠΟ 2000 ΜΑΝΙΑΤΕΣ.

Στις 21 Ιουνίου 1852 συνελήφθη από τον στρατό, και μεταφέρθηκε στις φυλακές του Ρίου, όπου έμεινε δύο χρόνια στην απομόνωση. Επρόκειτο να δικαστεί από το κακουργιοδικείο Αθηνών ως ΣΤΑΣΙΑΣΤΗΣ, όμως τα γεγονότα του Κριμαϊκού πολέμου υποχρέωσαν τον Όθωνα να του δώσει αμνηστία, αλλά εξορίστηκε στη Μονή Παναχράντου της ‘Ανδρου, όπου εκοιμήθη και ετάφη το 1861.

ΠΗΓΗ: Ναυτεμπορική

Συνέχεια ανάγνωσης

Οικουμενικό Πατριαρχείο

Συνάντηση Νταβούτογλου με Βαρθολομαίο στο χωριό του Πατριάρχη στην Ίμβρο!

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

H Α. Θ. Παναγιότης ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος, ο οποίος ευρίσκεται στην ιδιαίτερη πατρίδα του Ίμβρο, δέχθηκε σήμερα, Σάββατο, 17 Αυγούστου 2024, στην κατοικία του, τον Εξοχ. κ. Ahmet Davutoğlu, πρώην Πρωθυπουργό της Τουρκικής Δημοκρατίας και ιδρυτή και Αρχηγό του κόμματος “Gelecek”. Ο Εξοχώτατος εξέφρασε την επιθυμία να επισκεφθεί τον Παναγιώτατο, μαζί με την θυγατέρα του και συνεργάτες του.

 

Ο Πατριάρχης παρέθεσε πρόγευμα προς τιμήν του Εξοχ. κ. Ahmet Davutoğlu  και της συνοδείας του, κατά τη διάρκεια του οποίου είχαν εγκάρδια συζήτηση για επίκαιρα θέματα. Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στα ζητήματα που απασχολούν το Οικουμενικό Πατριαρχείο, όπως αυτό της επαναλειτουργίας της Ιεράς Θεολογικής Σχολής της Χάλκης, ενώ μίλησαν και για την πορεία των ελληνοτουρκικών σχέσεων. Ο πρώην Πρωθυπουργός θυμήθηκε και τις επισκέψεις που πραγματοποίησε, ως Υπουργός Εξωτερικών της Τουρκίας, στην Έδρα του Οικουμενικού Πατριαρχείου, το 2012, και στον Σύλλογο Ιμβρίων Αθηνών, το 2013. Στο τέλος, αντήλλαξαν βιβλία και άλλα αναμνηστικά δώρα.  

Στο πρόγευμα παρεκάθησε και ο Σεβ. Μητροπολίτης Ίμβρου και Τενέδου κ. Κύριλλος, ο οποίος νωρίτερα υπεδέχθη τον υψηλό επισκέπτη στην κεντρική πλατεία του χωριού των Αγίων Θεοδώρων.

Στη συνέχεια, όλοι μαζί, διερχόμενοι πεζή τους δρόμους των Αγίων Θεοδώρων, επισκέφθηκαν το μικρό Μουσείο, που είναι αφιερωμένο στη ζωή και τη διακονία του Πατριάρχου, ο οποίος και ξενάγησε τον πρώην Πρωθυπουργό. Στο βιβλίο των επισκεπτών του Μουσείου, ο κ.Davutoğlu έγραψε ότι θεωρεί τιμή του το ότι επισκέφθηκε τον Πατριάρχη και θυμήθηκαν μαζί παλαιότερες συναντήσεις τους. Ακόμα, τον ευχαρίστησε για την φιλοξενία του και, μεταξύ άλλων, ευχήθηκε οι διάφορες θρησκευτικές παραδόσεις στην Χώρα να ζουν αρμονικά, μέσα σε ατμόσφαιρα αμοιβαίας κατανόησης. Στη συνέχεια επισκέφθηκαν το Καφενείο-Κουρείο του αειμνήστου πατέρα του Παναγιωτάτου, καθώς και ένα ακόμα γειτονικό καφενείο.

_________

Φωτό: Νίκος Παπαχρήστου

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή