Ακολουθήστε μας

Ενεργειακά-Αγωγοί

Κ. Λαλιώτης: «Το Δίκτυο Νatura 2000 ακυρώνει την στρατηγική της Τουρκίας για τις Γκρίζες Ζώνες»

Δημοσιεύτηκε

στις

Τι αναφέρει σε επιστολή στο ΑΠ

Το Δίκτυο NATURA 2000 είναι πολύ κρίσιμο και εξόχως χρήσιμο για την Ελλάδα τόσο στο Αιγαίο όσο και στη Θράκη.
«Tο κατοχυρωμένο STATUS στις «Περιοχές Προστατευόμενων Οικοσυστημάτων» -ΔΙΚΤΥΟ NATUR A2000- μπορεί να ακυρώσει, με σωστή στρατηγική και εξειδικευμένο σχεδιασμό, όλη την προκλητική, επιθετική και επεκτατική  στρατηγική της Τουρκίας για τις «Γκρίζες Ζώνες» τόσο στα  Νησιά  του Αιγαίου όσο και στον Έβρο».
Aυτό υποστηρίζει με επιστολή του στο ΑΠ ο πρώην υπουργός Κώστας Λαλιώτης- με αφορμή ανακοίνωση του τουρκικού υπουργείου Εξωτερικών -31-3-2018-δήλωση στην οποία υποστήριξε πως οι νησίδες αποτελούν τουρκικά εδάφη.
Το ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών απάντησε ήδη πως «το νομικό καθεστώς των Ιμίων είναι πλήρως κατοχυρωμένο και η ελληνική κυριαρχία επ’ αυτών είναι δεδομένη και αναμφισβήτητη.  Λαθεύει η Τουρκία, εάν νομίζει ότι δύναται να παραβιάσει στο Αιγαίο το διεθνές δίκαιο χωρίς συνέπειες, όπως πράττει σε άλλα σημεία του περίγυρού της. Της συστήνουμε δε, να μετράει τα λόγια της».

Με ένα σημείωμα που συνοδεύει την επιστολή του ο Κώστας Λαλιώτης τονίζει πως «ο προσδιορισμός ευαίσθητων περιβαλλοντικών περιοχών με προστατευόμενα οικοσυστήματα σε συνδυασμό με την απεικόνιση τους χάρτες NATURA2000, έχει στηριχτεί σε επιστημονικά τεκμηριωμένες Μελέτες από το ΥΠΕΧΩΔΕ την περίοδο 1994 – 2000, αλλά και μετά το 2000, σύμφωνα με τις προδιαγραφές, τις απαιτήσεις και τα κριτήρια που καθορίζονται από συγκεκριμένες Κοινοτικές Οδηγίες».

«Είναι σαφές και αδιαμφισβήτητο ότι το Δίκτυο NATURA2000 κατοχυρώνει συνδυαστικά τα κυριαρχικά δικαιώματα της Ελλάδας σε κρίσιμες περιοχές στα νησιά του Αιγαίου και στον Έβρο γιατί αυτές οι προστατευόμενες περιοχές απεικονίζονται και επικυρώνονται στον Ευρωπαϊκό Κατάλογο NATURA 2000 και κατ’ επέκταση στους αντίστοιχους Ευρωπαϊκούς Χάρτες και προστατεύονται από Ευρωπαϊκές Οδηγίες.
  • Η Τουρκία (σύμφωνα με την ανακοίνωση του Υπ. Εξωτερικών της) θα εντείνει την προκλητική προσπάθειά της να αμφισβητήσει και να «γκριζάρει» το Ελληνικό STATUSτων περιοχών και στο Αιγαίο  και στον Έβρο.
Η εγρήγορση, η ετοιμότητα και η  αποτελεσματικότητα της Ελλάδας απαιτεί κοινό σχέδιο, συνεργασία και κοινή δράση όλων των Φορέων της Πολιτείας και της Κοινωνίας. Το Δίκτυο NATURA 2000 είναι πολύ κρίσιμο και εξόχως χρήσιμο για την Ελλάδα τόσο στο Αιγαίο όσο και στη Θράκη.

 Ολόκληρη η επιστολή

«Αθήνα,  8 Μαΐου 2018
Αγαπητέ  Γιώργο,
  • Από το Υπουργείο Εξωτερικών της Τουρκίας, έχει εκδοθεί (31/3/2018) μια προκλητική ανακοίνωση για το STATUS ορισμένων Νησιών του Αιγαίου με αιχμή το «ΔΙΚΤΥΟ NATURA 2000».
  • Το ζήτημα αυτό είναι αναμφίβολα μείζον και κρίσιμο γιατί η εκπόνηση Μελετών και οι εγκεκριμένοι Χάρτες για τις προστατευόμενες περιοχές του ΔΙΚΤΥΟΥ NATURA(που έχουν τεκμηριωθεί σταδιακά από το 1994) δημιουργούν ταυτόχρονα ένα διττό κατοχυρωμένο κεκτημένο για τη χώρα μας (Εθνικό και Ευρωπαϊκό).
Οι περιοχές αυτές με την απεικόνισή τους στους Χάρτες, συμπεριλαμβάνονται και στον Εθνικό Κατάλογο της Ελλάδας και στον Ευρωπαϊκό Κατάλογο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Με αυτόν τον τρόπο, αυτονόητα, κατοχυρώνουν ζωτικά εδαφικά και κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας μας.
  • Κρίνω σκόπιμο να σας ενημερώσω για το «ΔΙΚΤΥΟ NATURA2000» γιατί το κατοχυρωμένο STATUS στις «Περιοχές Προστατευόμενων Οικοσυστημάτων» μπορεί να ακυρώσει, με σωστή στρατηγική και εξειδικευμένο σχεδιασμό, όλη την προκλητική, επιθετική και επεκτατική  στρατηγική της Τουρκίας για τις «Γκρίζες Ζώνες» τόσο στα  Νησιά  του Αιγαίου όσο και στον Έβρο.
  • Σας επισυνάπτω δυο ενημερωτικά σημειώματά μου (ένα πολύ συνοπτικό και ένα εκτενέστερο στις 2/4/2018) για το «ΔΙΚΤΥΟ NATURA2000», τα οποία έχω αποστείλει στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, στον Πρωθυπουργό, στον Πρόεδρο της Βουλής, στους Αρχηγούς των Κομμάτων καθώς και στους Υπουργούς Εξωτερικών και Περιβάλλοντος και σε Βουλευτές.
Επίσης επισυνάπτω και την ανακοίνωση του Υπουργείου Εξωτερικών της Τουρκίας μαζί με την απάντηση του ΥΠΕΞ της Ελλάδας (31/3/2018).
Φιλικά
Κώστας Λαλιώτης

Τουρκικό ΥΠΕΞ: Τα Ίμια είναι τουρκικά εδάφη –

Ελληνικό ΥΠΕΞ: Να μετράτε τα λόγια σας

Ο εκπρόσωπος του Τουρκικού Υπουργείου Εξωτερικών Χαμί Ακσόι απαντώντας σε ερώτηση αναφορικά με την περίληψη στο πρόγραμμα Natura 2000 από την πλευρά της Ελλάδος και των Ιμίων προχώρησε σε δήλωση στην οποία τονίζει πως οι νησίδες αποτελούν τουρκικά εδάφη.
Δημοσίευση: 31/03/2018 – 19:32
Αναλυτικά στην δήλωση του Τουρκικού Υπουργείου Εξωτερικών αναφέρεται:
«Υπάρχουν αναφορές για υιοθέτηση από την πλευρά της Ελλάδας του νόμου 4519 στον οποίο περιλαμβάνονται 446 περιοχές σε θάλασσα και ξηρά στο πρόγραμμα Natura 2000.
Η χώρα μας δεν έχει ενστάσεις στους γενικούς κανόνες και τις διατάξεις που περιλαμβάνονται στα περιβαλλοντικά προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης όπως το Natura 2000, Corine Bird Directive κλπ.
Παρ’ όλα αυτά, είναι γνωστό πως η Ελλάδα εκμεταλλεύεται εδώ και πολύ καιρό τις διατάξεις των συγκεκριμένων προγραμμάτων με σεβασμό στα ζητήματα του Αιγαίου. Και στην τωρινή περίπτωση η Ελλάδα επιλέγει την υιοθέτηση νομοθετικού πλαισίου για το πρόγραμμα Natura 2000.
Η Ελλάδα σε συνέχεια της κρίσης των Ιμίων το 1996, συμπεριέλαβε στο πρόγραμμα Natura 2000 τις συγκεκριμένες βραχονησίδες καθώς και άλλα νησιά, νησίδες και βραχονησίδες του Αιγαίου των οποίων η κυριότητα δεν της ανήκει από καμία διεθνή συμφωνία.
Μεταφέραμε τις Τουρκικές ενστάσεις για τη συγκεκριμένη πρακτική από την πλευρά της Ελλάδας στην Κομισιόν το 1998. Ξεκαθαρίσαμε τις Τουρκικές θέσεις τόσο μέσω της επίσημης τοποθέτησης του τότε Υπουργού Εξωτερικών στις 29 Απριλίου 1998 όσο και με αντίστοιχη τοποθέτηση του Πρωθυπουργού στις 30 Απριλίου 1998. Πολλές αντίστοιχες δηλώσεις και επίσημα διαβήματα έγιναν καθ’ όλη την περίοδο που ακολούθησε προς την Ευρώπη από την πλευρά της Τουρκίας.
Με αφορμή τη νέα υιοθέτηση του προγράμματος θα θέλαμε να προσκαλέσουμε την Ελλάδα να πράξει με γνώμονα την κοινή λογική. Θα θέλαμε επίσης να υπενθυμίσουμε στην Ευρωπαϊκή ένωση πως δεν θα πρέπει να μετατρέπεται σε όργανο των πολιτικών επιδιώξεων της Ελλάδας μέσα από τα συγκεκριμένα προγράμματα.
Εκμεταλλευόμενοι την συγκεκριμένη ευκαιρία θα θέλαμε να υπογραμμίσουμε πως δεν υπάρχει καμία αμφιβολία πως τα Ίμια αποτελούν τουρκικό έδαφος. Επιπλέον δεν θα αποδεχθούμε κανένα τετελεσμένο από την πλευρά της Ελλάδας σε γεωγραφικούς σχηματισμούς στο Αιγαίο, το καθεστώς των οποίων αμφισβητείται. Τέλος, θα θέλαμε να επαναλάβουμε ότι ο ελληνικός νόμος αριθ. 4519 δεν θα έχει καμία νομική ισχύ όσον αφορά τις διαφορές που υπάρχουν μεταξύ Τουρκίας και Ελλάδας στο Αιγαίο».

 Ανακοίνωση Υπουργείου Εξωτερικών σχετικά με δήλωση εκπροσώπου τουρκικού Υπουργείου Εξωτερικών για τα Ίμια

Σάββατο, 31 Μαρτίου 2018

 Ελληνικό ΥΠΕΞ: Σας συστήνουμε να μετράτε τα λόγια σας 

«Το νομικό καθεστώς των Ιμίων είναι πλήρως κατοχυρωμένο και η ελληνική κυριαρχία επ’ αυτών είναι δεδομένη και αναμφισβήτητη.

Λαθεύει η Τουρκία, εάν νομίζει ότι δύναται να παραβιάσει στο Αιγαίο το διεθνές δίκαιο χωρίς συνέπειες, όπως πράττει σε άλλα σημεία του περίγυρού της. Της συστήνουμε δε, να μετράει τα λόγια της» αναφέρει σε ανακοίνωσή του σχετικά με την δήλωση του Τουρκικού ΥΠΕΞ το Ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών.

«Είναι αυτονόητο ότι τόσο η καταγραφή, η τεκμηρίωση και η ανάδειξη όσο και η ευθύνη για την προστασία των Περιοχών (όπως αποτυπώνονται στους σχετικούς Χάρτες) του Δικτύου NATURA 2000 διαμορφώνει ένα διττό STATUS, διαμορφώνει ταυτόχρονα ένα Εθνικό Κεκτημένο για κάθε Χώρα και ένα Ευρωπαϊκό Κεκτημένο για την Ευρωπαϊκή Ένωση».

Το συνοπτικό σημείωμα του Κώστα Λαλιώτη

Είναι σαφές και αδιαμφισβήτητο ότι το Δίκτυο NATURA2000 κατοχυρώνει συνδυαστικά τα κυριαρχικά δικαιώματα της Ελλάδας σε κρίσιμες περιοχές στα νησιά του Αιγαίου και στον Έβρο γιατί αυτές οι προστατευόμενες περιοχές απεικονίζονται και επικυρώνονται στον Ευρωπαϊκό Κατάλογο NATURA 2000 και κατ’ επέκταση στους αντίστοιχους Ευρωπαϊκούς Χάρτες και προστατεύονται από Ευρωπαϊκές Οδηγίες.
Η Τουρκία (σύμφωνα με την ανακοίνωση του Υπ. Εξωτερικών της) θα εντείνει την προκλητική προσπάθειά της να αμφισβητήσει και να «γκριζάρει» το Ελληνικό STATUSτων περιοχών και στο Αιγαίο  και στον Έβρο.
2.4.2018 
  1. Ο προσδιορισμός ευαίσθητων περιβαλλοντικών περιοχών με προστατευόμενα οικοσυστήματα σε συνδυασμό με την απεικόνιση τους χάρτες NATURA2000, έχει στηριχτεί σε επιστημονικά τεκμηριωμένες Μελέτες από το ΥΠΕΧΩΔΕ την περίοδο 1994 – 2000, αλλά και μετά το 2000, σύμφωνα με τις προδιαγραφές, τις απαιτήσεις και τα κριτήρια που καθορίζονται από συγκεκριμένες Κοινοτικές Οδηγίες.
Κάθε χώρα ήταν και είναι υποχρεωμένη να αποστείλει στη Διεύθυνση Περιβάλλοντος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής τον Εθνικό Κατάλογο των περιοχών μαζί με τους σχετικούς χάρτες (όπου μετά την έγκρισή τους θα κατοχυρωθούν θεσμικά με Νόμο), έτσι ώστε να διαμορφωθεί ο ενιαίος Ευρωπαϊκός κατάλογος με τους αντίστοιχους Ευρωπαϊκούς Χάρτες, που συναποτελούν το Δίκτυο NATURA 2000 της Ευρώπης. Το Δίκτυο NATURA 2000 είναι ανοικτό για τη συμπλήρωσή του και την επέκτασή του.
  1. Τα αρχεία και οι γνώσεις για την εξέλιξη των Μελετών, των Κοινοτικών Οδηγιών, των Καταλόγων και των Χαρτών και των Νομών, που προσδιορίζουν τις περιοχές με τα απολύτως προστατευόμενα οικοσυστήματα βρίσκονται τόσο στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας – Γουλανδρή και στο Ελληνικό Κέντρο Βιοτόπων – Υγροτόπων (ΕΚΒΥ) όσο και στη Διεύθυνση Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος.
  2. Στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίαςκαι στο ΕΚΒΥείχε ανατεθεί από το ΥΠΕΧΩΔΕ το 1996 η επιστημονική ευθύνη και ο συντονισμός όλων των ειδικών Επιτροπών για τον προσδιορισμό των περιοχών και η απεικόνισή τους στους χάρτες του Δικτύου NATURA 2000.
Το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας και το ΕΚΒΥ ήταν διαπιστευμένοι στο ΥΠΕΧΩΔΕ ως Συμβουλευτικοί Φορείς τόσο για την τεκμηρίωση των προστατευόμενων οικολογικών  περιοχών ΝATURA 2000 όσο και για την κατοχύρωση αυτών των περιοχών στις αρμόδιες διευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
  1. Η Ελληνική Πολιτεία με τους Θεσμικούς Φορείς της (Υπουργείο Εξωτερικών και Υπουργείο Περιβάλλοντος…), οι Επιστημονικοί Φορείς όπως και οι Οικολογικές Οργανώσεις πρέπει να έχουν σαφές κοινό πλαίσιο αναφοράς για τις πρωτοβουλίες και τις δράσεις της.
  • Είναι σαφές και αδιαμφισβήτητο ότι το Δίκτυο NATURA2000 κατοχυρώνει συνδυαστικά τα κυριαρχικά δικαιώματα της Ελλάδας σε κρίσιμες περιοχές στα νησιά του Αιγαίου και στον Έβρο γιατί αυτές οι προστατευόμενες περιοχές απεικονίζονται και επικυρώνονται στον Ευρωπαϊκό Κατάλογο NATURA 2000 και κατ’ επέκταση στους αντίστοιχους Ευρωπαϊκούς Χάρτες και προστατεύονται από Ευρωπαϊκές Οδηγίες.
  • Η Τουρκία (σύμφωνα με την ανακοίνωση του Υπ. Εξωτερικών της) θα εντείνει την προκλητική προσπάθειά της να αμφισβητήσει και να «γκριζάρει» το Ελληνικό STATUSτων περιοχών και στο Αιγαίο  και στον Έβρο.
Η εγρήγορση, η ετοιμότητα και η  αποτελεσματικότητα της Ελλάδας απαιτεί κοινό σχέδιο, συνεργασία και κοινή δράση όλων των Φορέων της Πολιτείας και της Κοινωνίας. Το Δίκτυο NATURA 2000 είναι πολύ κρίσιμο και εξόχως χρήσιμο για την Ελλάδα τόσο στο Αιγαίο όσο και στη Θράκη.

ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΜΕΝΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ

ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ NATURA 2000 ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ

(Aπό Κώστα Λαλιώτη)
2.4.2018
  1. Οι Κοινοτικές Οδηγίες στοχεύουν στην προστασία της βιοποικιλότητας στο έδαφος της Ευρωπαϊκής Ένωσης
  • Η Οδηγία 79/409/ΕΟΚθεσμοθετήθηκε με σκοπό την προστασία, τη διατήρηση και τη ρύθμιση της αναπαραγωγής όλων των ειδών πτηνών που ζουν εκ φύσεως σε άγρια κατάσταση στο ευρωπαϊκό έδαφος των κρατών μελών.
  • Η Οδηγία 92/43/ΕΟΚ«για τη διατήρηση των φυσικών οικοτόπων καθώς και της άγριας πανίδας και χλωρίδας» θεσμοθετήθηκε με σκοπό να συμβάλλει στην προστασία της βιολογικής ποικιλότητας, μέσω της διατήρησης των φυσικών οικοτόπων, καθώς και της άγριας πανίδας και χλωρίδας στο ευρωπαϊκό έδαφος των κρατών μελών που εφαρμόζεται η συνθήκη.
Οι Κοινοτικές Οδηγίες απαιτούν να διαμορφωθούν με επιστημονικά κριτήρια εθνικοί κατάλογοι περιοχών του Δικτύου Natura 2000 και να υποβληθούν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή
Στο Άρθρο 3 της Οδηγίας 92/43/ΕΟΚ προβλέπεται η σύσταση του Ευρωπαϊκού Δικτύου Natura 2000.
To Δίκτυο Natura 2000 αποτελεί ένα Ευρωπαϊκό Οικολογικό Δίκτυο περιοχών, οι οποίες φιλοξενούν φυσικούς τύπους οικοτόπων και οικοτόπους ειδών που είναι σημαντικοί σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Κάθε κράτος μέλος συμβάλλει στη σύσταση του εν λόγω δικτύου.
Το δίκτυο Natura 2000 αποτελείται από δύο κατηγορίες περιοχών:
  • τις «Ζώνες Ειδικής Προστασίας (ΖΕΠ)» (Special Protection Areas – SPA) για την Ορνιθοπανίδα, όπως ορίζονται στην Οδηγία 79/409/EK «για τη διατήρηση των άγριων πτηνών», όπως ισχύει,
  • τους «Τόπους Κοινοτικής Σημασίας (ΤΚΣ)» (Sites of Community Importance – SCI) όπως ορίζονται στην Οδηγία 92/43/ΕΟΚ.
  • Οι ΖΕΠ, μετά το χαρακτηρισμό τους από τα Κράτη Μέλη, εντάσσονται αυτόματα στο Δίκτυο Natura 2000.
  • Σε ό,τι αφορά στους ΤΚΣ, όπως προβλέπεται από το Άρθρο 4 της Οδηγίας 92/43/ΕΟΚ, κάθε κράτος μέλος προτείνει εθνικό Κατάλογο Τόπων Κοινοτικής Σημασίας, με βάση συγκεκριμένα επιστημονικά κριτήρια. Στη συνέχεια, αποστέλλει στη Διεύθυνση Περιβάλλοντος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής τον Εθνικό Κατάλογο των περιοχών μαζί με τους σχετικούς χάρτες, έτσι ώστε να διαμορφωθεί ο ενιαίος Ευρωπαϊκός κατάλογος με τους αντίστοιχους Ευρωπαϊκούς Χάρτες, που συναποτελούν το Δίκτυο Natura2000 της Ευρώπης.
  1. Η Ελλάδα τεκμηρίωσε επιστημονικά και απέστειλε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον Εθνικό Κατάλογο των περιοχών του Δικτύου Natura2000
  • Στην Ελλάδα, η δημιουργία του Δικτύου Natura 2000 ξεκίνησε το 1994 σύμφωνα με τις προδιαγραφές, τις απαιτήσεις και τα κριτήρια που καθορίζονται από τις ανωτέρω Κοινοτικές Οδηγίες.  Το ΥΠΕΧΩΔΕ, το 1994, με ειδική Σύμβαση ανέθεσε στο Ελληνικό Κέντρο Βιοτόπων Υγροτόπων (ΕΚΒΥ) και στο Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας την επιστημονική ευθύνη και το συντονιστικό ρόλο για την εκπόνηση Μελετών με  καταγραφή όλων των προστατευόμενων περιοχών, οι οποίες πληρούν τα κριτήρια για την κατάταξη τύπων οικοτόπων και οικοτόπων ειδών της Οδηγίας 92/43/ΕΚ στη χώρα μας (296 περιοχές και χάρτες– «Επιστημονικός Κατάλογος»).
Για το σκοπό αυτό δραστηριοποιήθηκε μια πολυπληθής διεπιστημονική ομάδα με τη συμμετοχή 100 Επιστημόνων με διαφορετικές ειδικότητες. Η επιστημονική τεκμηρίωση έγινε στο πλαίσιο ευρωπαϊκού προγράμματος LIFE (1994-1996) με τίτλο «Καταγραφή, Αναγνώριση, Εκτίμηση και Χαρτογράφηση των Τύπων Οικοτόπων και των Ειδών Χλωρίδας και Πανίδας της Ελλάδας (Οδηγία 92/43/ΕΟΚ)». Στον «Επιστημονικό Κατάλογο» εντάχθηκε το σύνολο σχεδόν των μέχρι τότε προστατευόμενων περιοχών σε εθνικό και διεθνές επίπεδο.
  • Με βάση τα ανωτέρω αποτελέσματα, το ΥΠΕΧΩΔΕ από το 1996 απέστειλε κατά φάσεις, στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τον Εθνικό Κατάλογο των προτεινόμενων Τόπων Κοινοτικής Σημασίας, περιλαμβανομένων και των ορίων τους.
Η επιλογή των Προστατευόμενων Οικοτόπων με απεικόνιση σε Χάρτες προτάθηκε από τη χώρα μας στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Η τελική πρόταση έγινε από κοινή ομάδα εργασίας των Υπουργείων ΠΕΧΩΔΕ και Γεωργίας κατόπιν γνωμοδοτήσεων όλων των συναρμόδιων Υπουργείων.
  1. Οι εθνικοί κατάλογοι αξιολογούνται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε συνεργασία με τα κράτη μέλη και ενσωματώνονται σε Ευρωπαϊκό Κατάλογο περιοχών του Δικτύου Natura2000 με προβολή σε αντίστοιχους χάρτες.

    Σε ό,τι αφορά την Ελλάδα ο πρώτος κατάλογος των Τόπων Κοινοτικής Σημασίας που περιελάμβανε 239 περιοχές. (Ο κατάλογος ήταν και είναι ανοιχτός για συμπλήρωση…)
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, βασιζόμενη στους Εθνικούς Καταλόγους και στα συμπεράσματα της Κοινοτικής διαδικασίας των βιογεωγραφικών σεμιναρίων, καταρτίζει, σε συμφωνία με καθένα από τα κράτη μέλη, σχέδιο καταλόγου τόπων κοινοτικής σημασίας. Όταν ολοκληρωθεί η διαδικασία αυτή, οι προτεινόμενοι από τα κράτη μέλη ΤΚΣ (pSCI), χαρακτηρίζονται ως ΤΚΣ με σχετική απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
  • Σε ό,τι αφορά την Ελλάδα ο πρώτος κατάλογος των Τόπων Κοινοτικής Σημασίας που περιελάμβανε 239 περιοχές(Ο κατάλογος ήταν και είναι ανοιχτός για συμπλήρωση…)
Οριστικοποιήθηκε και δημοσιεύθηκε στην επίσημη Εφημερίδα των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, το 2006, με την Απόφαση της Επιτροπής της 19ης Ιουλίου «σχετικά με την έγκριση, σύμφωνα με την οδηγία 92/43/ΕΟΚ του Συμβουλίου, του καταλόγου των τόπων κοινοτικής σημασίας για τη μεσογειακή βιογεωγραφική περιοχή» (2006/613/ΕΚ) (Official Journal of the European Union, L 259, 21 September 2006, http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EL/TXT/HTML/?uri=OJ:L:2006:259:FULL&from=FRN).
  • Τα αρχεία για την εξέλιξη των Μελετών, των Κοινοτικών Οδηγιών, των Καταλόγων και των Χαρτών και των Νόμων, που προσδιορίζουν τις περιοχές με τα απολύτως προστατευόμενα οικοσυστήματα βρίσκονται στη Διεύθυνση Διαχείρισης Φυσικού Περιβάλλοντος και Βιοποικιλότητας του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και στο Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας, Ελληνικό Κέντρο Βιοτόπων – Υγροτόπων (ΕΚΒΥ).

    Το Ελληνικό Δίκτυο Natura2000 περιλαμβάνει την πλειονότητα των προστατευόμενων περιοχών της χώρας: τους 10 Υγροτόπους Διεθνούς Σημασίας σύμφωνα με τη Σύμβαση RAMSAR, τους Εθνικούς Δρυμούς, τα Εθνικά Πάρκα, το Θαλάσσιο Πάρκο Ζακύνθου και το Θαλάσσιο Πάρκο Αλοννήσου, τα Καταφύγια Άγριας Ζωής, τα Διατηρητέα Μνημεία της Φύσης καθώς και άλλες περιοχές ειδικής αναφοράς και προστασίας.
  • Οι ΤΚΣ υπόκεινται στις διατάξεις προστασίας του άρθρου 6 παρ. 2, 3, 4 της Οδηγίας 92/43/ΕΟΚ.
Μετά την οριστικοποίηση του καταλόγου των ΤΚΣ, τα Κράτη Μέλη υποχρεούνται να κηρύξουν τις περιοχές αυτές ως «Ειδικές Ζώνες Διατήρησης (ΕΖΔ)» (Special Areas of Conservation – SAC)» το αργότερο μέσα σε μια εξαετία και να καθορίσουν τις προτεραιότητες για την διατήρηση σε ικανοποιητική κατάσταση των τύπων οικοτόπων και ειδών κοινοτικού ενδιαφέροντος εντός αυτών.
Οι ΕΖΔ υπόκεινται στις προστατευτικές διατάξεις του άρθρου 6 παρ. 1, 2, 3, 4 της Οδηγίας 92/43/ΕΟΚ.
Η Ελλάδα με το Ν3937/2011 (ΦΕΚ60/Α/31-3-2011) χαρακτήρισε τους 239 Τόπους Κοινοτικής Σημασίας ως Ειδικές Ζώνες Διατήρησης.
  1. Οι περιοχές προστασίας του Ευρωπαϊκού Δικτύου Natura2000 όλων των κρατών μελών είναι αναρτημένα σε Κεντρικό Ευρωπαϊκό Αποθετήριο.
  • Όλες οι πληροφορίες, τα περιγραφικά δεδομένα, οι χάρτες και τα γεωγραφικά αρχεία των περιοχών του Ευρωπαϊκού Δικτύου Natura2000είναι αναρτημένα στο Κεντρικό Αποθετήριο Δεδομένων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Κάθε φορά που ένα κράτος μέλος τροποποιεί το Εθνικό Δίκτυο Natura 2000, υποβάλει στην Ευρωπαϊκή Ένωση τα νέα δεδομένα, ήτοι την εθνική βάση δεδομένων, γεωγραφικά αρχεία, και κατάλογο τροποποιήσεων, τα οποία βρίσκονται στο Κεντρικό Ευρωπαϊκό Αποθετήριο Δεδομένων (https://cdr.eionet.europa.eu/).
  • Το Ελληνικό Δίκτυο Natura2000 περιλαμβάνει την πλειονότητα των προστατευόμενων περιοχών της χώρας:
    • τους 10 Υγροτόπους Διεθνούς Σημασίας σύμφωνα με τη Σύμβαση RAMSAR,
    • τους Εθνικούς Δρυμούς,
    • τα Εθνικά Πάρκα,
    • το Θαλάσσιο Πάρκο Ζακύνθου και το Θαλάσσιο Πάρκο Αλοννήσου,
    • τα Καταφύγια Άγριας Ζωής,
    • τα Διατηρητέα Μνημεία της Φύσης
    • καθώς και άλλες περιοχές ειδικής αναφοράς και προστασίας.
 Το Δίκτυο NATURA 2000 είναι ανοικτό για τη συμπλήρωσή του και την επέκτασή του
  • Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σε συνεργασία με τα κράτη μέλη, με τη διαδικασία των βιογεωγραφικών σεμιναρίων, στοχεύει στην ενίσχυση και τον εμπλουτισμό του ευρωπαϊκού δικτύου. Τα τελευταία έτη, έχει τεθεί ως στόχος η αύξηση του αριθμού και της επιφάνειας κάλυψης των περιοχών του Δικτύου Natura 2000 στη θάλασσα, και για τον σκοπό αυτό, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει οργανώσει έναν αριθμό θαλάσσιων βιογεωγραφικών σεμιναρίων.
Η Ελλάδα είχε ως εκκρεμότητα τη συμπλήρωση του δικτύου Natura 2000 στη θάλασσα. 
Στο πλαίσιο αυτό, η τελευταία εθνική υποβολή των στοιχείων για το δίκτυο Natura 2000 πραγματοποιήθηκε στις 02/3/2018 (https://cdr.eionet.europa.eu/gr/eu/n2000/). Σε αυτή την υποβολή έχουν υποβληθεί τα στοιχεία από την αναθεώρηση και επικαιροποίηση του εθνικού καταλόγου του δικτύου με την Κοινή Υπουργική Απόφαση 50473/2017 (ΦΕΚ 4432/Β/2017), οι οποίες πλέον ανέρχονται σε 446, και περιλαμβάνουν ένα αξιόλογο τμήμα θαλάσσιας έκτασης, ώστε να αντιμετωπιστεί και η ανωτέρω εκκρεμότητα.
Ειδικότερα, η έκταση που το νέο Δίκτυο NATURA καλύπτει έχει τις εξής καταγραφές:
  • Χερσαία έκταση: 36.187,98 km2
  • Θαλάσσια έκταση: 22.585,18 km2
  1. Τα όρια και οι πληροφορίες για το δίκτυο Natura 2000 είναι προσβάσιμα σε κάθε ενδιαφερόμενο
    • Για την εύληπτη παρουσίαση του δικτύου Natura 2000, o Eυρωπαϊκός Οργανισμός Περιβάλλοντος λειτουργεί και ενημερώνει έναν χάρτη, τo Natura 2000 MapViewer.
Στον χάρτη αυτόν, μπορεί ο χρήστης να αναζητήσει, εκτός από τα όρια των περιοχών του δικτύου Natura 2000, περιγραφικά στοιχεία και πληροφορίες με τη μορφή Τυποποιημένου Εντύπου Δεδομένων (http://natura2000.eea.europa.eu/).
  • Τα ανωτέρω στοιχεία και δεδομένα είναι διαθέσιμα, τόσο από την αρμόδια Διεύθυνση του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, όσο και από το Ελληνικό Κέντρο Βιοτόπων Υγροτόπων, το οποίο έχει διαχρονικά στηρίξει στα θέματα του δικτύου Natura2000 την ανωτέρω υπηρεσία και παραμένει διαθέσιμο ώστε να παρέχει στην Πολιτεία επιστημονικές πληροφορίες και δεδομένα, όπου απαιτηθεί.
Είναι αυτονόητο ότι τόσο η καταγραφή, η τεκμηρίωση και η ανάδειξη όσο και η ευθύνη για την προστασία των Περιοχών (όπως αποτυπώνονται στους σχετικούς Χάρτες) του Δικτύου NATURA 2000 διαμορφώνει ένα διττό STATUS, διαμορφώνει ταυτόχρονα ένα Εθνικό Κεκτημένο για κάθε Χώρα και ένα Ευρωπαϊκό Κεκτημένο για την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Πηγή: Ανοιχρτό Παράθυρο

Ελλάδα

«Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος» στην ηλεκτρική ενέργεια

Δημοσιεύτηκε

στις

Χάρη στις τεχνολογικές εφαρμογές του ευέλικτου συνεχούς ρεύματος, η παραγωγή αιολικής και ηλιακής ενέργειας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη μπορεί να μετατραπεί από διακοπτόμενη και ασταθής σε ευέλικτη και αποδοτική καθαρή ενέργεια και στη συνέχεια να φτάσει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Η Κίνα διαθέτει εταιρείες ηλεκτρικού εξοπλισμού με τις πιο προηγμένες τεχνολογίες, προσφέρει ένα πλήρες φάσμα εξειδικευμένων προϊόντων και έχει την πιο ολοκληρωμένη βιομηχανική αλυσίδα

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ της Κίνας Σι Τζινπίνγκ δήλωσε ρητά ότι η χώρα μας θα συνεχίσει να εμβαθύνει τη συνεργασία της με τα κράτη-εταίρους της Πρωτοβουλίας «Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος» για την πράσινη ενέργεια. Η μετάβαση στην καθαρή ενέργεια αποτελεί σημαντικό μέρος του εθνικού σχεδίου ανάκαμψης και ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» και έχει καθοριστική σημασία για τη μελλοντική ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της Ελλάδας. Η Κίνα αποτελεί τον μεγαλύτερο παραγωγό και καταναλωτή ενέργειας παγκοσμίως, ενώ βρίσκεται στην κορυφή του κόσμου όσον αφορά το μέγεθος ανάπτυξης και χρήσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Ταυτόχρονα, διαθέτει πλούσια εμπειρία στα φωτοβολταϊκά, στην αιολική και την υδροηλεκτρική ενέργεια, καθώς και στη μεταφορά της παραγόμενης ισχύος σε μεγάλες αποστάσεις. Η χώρα μας επιθυμεί να ωθήσει τη διεθνή συνεργασία σε σχετικούς τεχνικούς τομείς, να συμβάλει στη μείωση του κόστους παραγωγής καθαρής ενέργειας σε παγκόσμιο επίπεδο και να στηρίξει τον πράσινο μετασχηματισμό και τη μείωση των ρύπων των διάφορων χωρών.

Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ενός διαδρόμου ηλεκτρικής ενέργειας αποτελεί θεμέλιο λίθο για την αναμόρφωση του ενεργειακού τοπίου της Ευρώπης. Η Ευρώπη χαρακτηρίζεται από τη μεγαλύτερη ενεργειακή εξάρτηση από εξωτερικές πηγές στον κόσμο. Για πολλά χρόνια, η μεταφορά φυσικού αερίου από την Ανατολή προς τη Δύση αποτελούσε σημαντικό μέσο κάλυψης του ενεργειακού εφοδιασμού της Ευρώπης. Ωστόσο, η κλιματική αλλαγή και οι παγκόσμιες γεωπολιτικές μεταβολές κατέστησαν ακόμη πιο επείγουσα την ανάγκη για ενεργειακή μετάβαση, με την ευρωπαϊκή ενεργειακή ανεξαρτησία να αποτελεί πλέον προτεραιότητα. Η Νοτιοανατολική Ευρώπη είναι πλούσια σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και χαρακτηρίζεται από χαμηλή ενεργειακή κατανάλωση. Αντίθετα, στην ευρωπαϊκή ενδοχώρα η ενεργειακή κατανάλωση είναι υψηλή. Υπ’ αυτές τις συνθήκες, η πρόταση για τη μεταφορά παραγόμενης ισχύος από τον Νότο στον Βορρά, δηλαδή η μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας από τη Νοτιοανατολική Ευρώπη προς το εσωτερικό της ευρωπαϊκής ηπείρου κερδίζει όλο και μεγαλύτερο έδαφος. Στην Κίνα λέμε ότι «αν επιζητείς τον πλούτο, φτιάξε πρώτα έναν δρόμο». Η φράση αυτή εμπεριέχει τη βασική λογική πίσω από την ταχεία ανάπτυξη των υποδομών της Κίνας τις τελευταίες δεκαετίες. Οι μεταφορές αποτελούν το κλειδί για τη μεγάλης κλίμακας μετακίνηση των παραγωγικών συντελεστών σε μεγάλες αποστάσεις. Το ίδιο ισχύει και για τα ενεργειακά ζητήματα. Εάν η Ευρώπη επιθυμεί την ενεργειακή ανεξαρτησία, πρέπει να μεταφέρει τεράστιες ποσότητες ενέργειας σε μεγάλες αποστάσεις. Η υλοποίηση αυτής της στρατηγικής απαιτεί τη δημιουργία ενός διαδρόμου ηλεκτρικής ενέργειας.

Ο Σιάο Τζουντσένγκ. Φωτ. ΑΠΕ-ΜΠΕ

Η ΕΛΛΑΔΑ αποτελεί σημαντικό κόμβο σε αυτόν τον ευρωπαϊκό διάδρομο της ηλεκτρικής ενέργειας. Χάρη στη μοναδική γεωγραφική της θέση ανάμεσα σε τρεις ηπείρους -την Ευρώπη, την Ασία και την Αφρική-, η χώρα αποτελεί εκ φύσεως σταθμό διαμετακόμισης ενέργειας. Ταυτόχρονα, η Ελλάδα διαθέτει άφθονες πηγές καθαρής ενέργειας, όπως ηλιακή και αιολική ενέργεια, που προσδίδουν στη χώρα έναν μοναδικό ρόλο με πολλές δυνατότητες στο περιφερειακό ενεργειακό τοπίο.

Η ΣΙΝΟΕΛΛΗΝΙΚΗ συνεργασία στην ηλεκτρική ενέργεια βασίζεται στους συμπληρωματικούς πόρους των δύο χωρών και διαθέτει τεχνολογικά πλεονεκτήματα και ευρείες προοπτικές. Ωστόσο, για να μπορέσει η Ελλάδα να διαδραματίσει στο έπακρο τον ρόλο της στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, πρέπει πρώτα να αντιμετωπιστεί μια σειρά προκλήσεων, ιδιαιτέρως σε τεχνικό επίπεδο. Καθώς η χώρα βρίσκεται σχετικά μακριά από το κέντρο της ευρωπαϊκής ηπείρου, στα παραδοσιακά μέσα μεταφοράς ενέργειας εναλλασσόμενου ρεύματος εμφανίζονται προβλήματα όπως μεγάλες απώλειες ισχύος και περιορισμένες αποστάσεις μεταφοράς. Για τον λόγο αυτό, κατά την ανάπτυξη του ελληνικού δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στις προηγμένες τεχνολογίες μεταφοράς συνεχούς ρεύματος, και ιδιαιτέρως στις τεχνολογίες ευέλικτου συνεχούς ρεύματος και εξαιρετικά υψηλής τάσης, έτσι ώστε να επιτευχθεί αποτελεσματική μεταφορά ενέργειας σε μεγάλες αποστάσεις. Χάρη στις τεχνολογικές εφαρμογές του ευέλικτου συνεχούς ρεύματος, η παραγωγή αιολικής και ηλιακής ενέργειας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη μπορεί να μετατραπεί από διακοπτόμενη και ασταθής σε ευέλικτη και αποδοτική καθαρή ενέργεια και στη συνέχεια να φτάσει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες μέσω ενός δικτύου μεταφοράς συνεχούς ρεύματος εξαιρετικά υψηλής τάσης.

Η ΚΙΝΑ διαθέτει εταιρείες ηλεκτρικού εξοπλισμού με τις πιο προηγμένες τεχνολογίες, προσφέρει ένα πλήρες φάσμα εξειδικευμένων προϊόντων και έχει την πιο ολοκληρωμένη βιομηχανική αλυσίδα στον κόσμο. Η σειρά των κινεζικών αυτών προϊόντων μπορεί να καλύψει πλήρως τις ανάγκες των διάφορων ενεργειακών έργων. Οι χώρες μας αλληλοσυμπληρώνονται σε πόρους και τεχνολογία, δημιουργώντας ευρείες προοπτικές συνεργασίας στον τομέα αυτό.

ΕΙΜΑΙ σίγουρος ότι το μεγάλο έργο του ευρωπαϊκού διαδρόμου της ηλεκτρικής ενέργειας θα προωθήσει τη συνεργασία ανάμεσα στις κινεζικές και τις ελληνικές επιχειρήσεις και θα ωφελήσει τους Ευρωπαίους, συμβάλλοντας περαιτέρω στην ευημερία των λαών μας.

Ναυτεμπορική

Συνέχεια ανάγνωσης

Ενεργειακά-Αγωγοί

Γιατί στην Κίνα οι πυρηνικοί σταθμοί «φυτρώνουν σαν τα μανιτάρια»

Δημοσιεύτηκε

στις

REUTERS/Mike Blake//File Photo

Οι σταθμοί παραγωγής πυρηνικής ενέργειας στην Κίνα «ξεφυτρώνουν» συνεχώς

Την τελευταία δεκαετία, η χώρα έχει προσθέσει περισσότερα από 34 γιγαβάτ πυρηνικής δυναμικότητας, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό των αντιδραστήρων σε 55, ενώ άλλοι 23 είναι υπό κατασκευή.

Για την ιστορία, οι Ηνωμένες Πολιτείες εξακολουθούν να έχουν τον μεγαλύτερο «στόλο» πυρηνικών εργοστασίων στον κόσμο με 94 αντιδραστήρες.

Οι ΗΠΑ «χρειάστηκαν όμως σχεδόν 40 χρόνια για να αναπτύξουν την ίδια δυνατότητα πυρηνικής ενέργειας, που πέτυχε η Κίνα σε μόλις 10 χρόνια», ανέφερε το αμερικανικό υπουργείο Ενέργειας, σε σημείωμα που δημοσιεύθηκε την περασμένη Δευτέρα και υπογραμμίζει την ταχεία ανάπτυξη της κινεζικής πυρηνικής ενέργειας.

Στα τέλη του 2023  και μετά από 10 χρόνια εργασιών, η Κίνα έθεσε σε λειτουργία το πρώτο πυρηνικό εργοστάσιο 4ης γενιάς, στον κόσμο. Κατασκευάστηκε στον κόλπο Σιντάο, στην επαρχία Σαντόγκ που τροφοδοτείται από δύο μικρούς υψηλής θερμοκρασίας αερόψυκτους αρθρωτούς αντιδραστήρες (SMR), με ισχύ 210 μεγαβάτ ο καθένας.

Το ιδιαίτερο με τους αντιδραστήρες αυτούς είναι ότι λέγεται ότι είναι ασφαλέστεροι και πιο αποτελεσματικοί από τους συνηθισμένους. Το ραδιενεργό καύσιμο συσκευάζεται σε μπάλες, διαμέτρου 6 εκατοστών και επομένως είναι ελαφρώς μικρότερες από μια μπάλα του τένις. Κάθε αντιδραστήρας περιέχει έως και 430.000 από αυτές τις μπάλες. Μία σφαίρα λέγεται ότι αποδίδει τόση ενέργεια όσο 1,5 τόνος άνθρακα.

Και στο φεγγάρι

Ταυτόχρονα, η Κίνα μαζί με τη Ρωσία εξετάζουν το ενδεχόμενο κατασκευής πυρηνικού σταθμού στη Σελήνη μεταξύ 2033 και 2035. Μια σκέψη που δεν είναι παράλογη.

Είναι γνωστό ότι η Κίνα έχει σχεδιάσει να στείλει αστροναύτες στη Σελήνη πριν από το 2030.

Η Κίνα είναι πάντως ο μεγαλύτερος καταναλωτής πρώτων υλών στον κόσμο και η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομική δύναμη στον κόσμο, πίσω από τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Μια οικονομία αυτού του μεγέθους χρειάζεται να παράγει τεράστιες ποσότητες ενέργειας για να συνεχίσει και να παρέχει ηλεκτρική ενέργεια στη βιομηχανία της και στους περισσότερους από 1,4 δισεκατομμύρια, κατοίκους της.

Ταυτόχρονα, η πρόκληση είναι μεγάλη, καθώς το Πεκίνο χρειάζεται να μειώσει και τις εκπομπές CO2. Για το λόγο αυτό, η Κίνα έχει ένα σαφές σχέδιο: να γίνει η πρώτη δύναμη  παραγωγής πυρηνικής ενέργειας, στον κόσμο.

Το σχέδιο αυτό εξελίσσεται με μεγάλη ταχύτητα  και η Κίνα αναμένεται στα επόμενα 10 χρόνια να ξεπεράσει τις ΗΠΑ στην παραγωγή πυρηνικής ενέργειας, σύμφωνα με υπολογισμούς του BloombergNEF και του Ινστιτούτου Ενεργειακής Έρευνας .

Σήμερα, οι Ηνωμένες Πολιτείες παρέχουν περίπου το 30,3% της παγκόσμιας πυρηνικής παραγωγής, αλλά η πρόοδός τους ουσιαστικά έχει σταματήσει, ενώ η Κίνα έχει πολλαπλασιάσει το δυναμικό της. Μόνο εφέτος, τρεις ή τέσσερις νέοι αντιδραστήρες θα προστεθούν στο εθνικό πυρηνικό δυναμικό, που θα ανεβάσουν την ισχύ της Κίνας σε περίπου 60,8 γιγαβάτ, λέει ο Λου Τιεζόνγκ, πρόεδρος της China National Nuclear Corporation, στο πρακτορείο Bloomberg.

Οι πυρηνικοί στόχοι

Η Κίνα ποντάρει στην πυρηνική ενέργεια εδώ και χρόνια, ενώ οι προηγμένες χώρες της Δύσης «περιθωριοποίησαν» την παραγωγή τους και τώρα, που έχουν παγιδευτεί στην ενεργειακή κρίση, δεν έχουν τα εργαλεία για να αναπληρώσουν τον χαμένο χρόνο.

Ταυτόχρονα, οι Κινέζοι είναι πολύ καλοί στο σχεδιασμό και την εκτέλεση αυτού του τύπου πολύπλοκων και ακριβών βιομηχανικών εγκαταστάσεων. Ενώ η Δύση έχει σχεδόν ξεχάσει πώς να κατασκευάσει ένα πυρηνικό εργοστάσιο.

Για παράδειγμα, ο τελευταίος πυρηνικός σταθμός που ξεκίνησε να κατασκευάζεται στη Γηραιά Ήπειρο ήταν το 2005 στη Φινλανδία και τελικά εγκαινιάστηκε το 2021, μετά από χρόνια καθυστερήσεων και υπερβάσεων κόστους.

Οι ειδικοί λένε ότι η ΕΕ και άλλες προηγμένες χώρες έχουν χάσει αυτό που είναι γνωστό ως τεχνογνωσία της παραγωγής συμβατικών πυρηνικών σταθμών. Η αλυσίδα εφοδιασμού για την κατασκευή ενός συμβατικού πυρηνικού εργοστασίου έχει σκουριάσει, δεν υπάρχουν εταιρείες που να παρέχουν υποστήριξη ή το ανθρώπινο κεφάλαιο έτοιμο να το κάνει γρήγορα και αποτελεσματικά.

Στην Κίνα συμβαίνει το αντίθετο. Οι κινεζικές εταιρείες ολοκληρώνουν μάλιστα την ανέγερση αντιδραστήρων και στο εξωτερικό σε σχετικά ελκυστικά χρονικά πλαίσια. Η Κίνα κατασκεύασε με επιτυχία έξι πυρηνικούς αντιδραστήρες στο Πακιστάν, σε λιγότερο από έξι χρόνια τον καθένα.

Πυρηνική βοήθεια και στην Τουρκία

Η Τουρκία υποστηρίζει επίσης ότι είναι κοντά στην επίτευξη συμφωνίας με την Κίνα για την κατασκευή νέου πυρηνικού σταθμού.

Ο υπουργός Ενέργειας Αλπαρσλάν Μπαϊρακτάρ είπε ότι οι συνομιλίες θα μπορούσαν να ολοκληρωθούν «σε λίγους μήνες», αφού Κινέζοι αξιωματούχοι επισκέφθηκαν πρόσφατα την πιθανή τοποθεσία του μελλοντικού σταθμού ηλεκτροπαραγωγής κοντά στα σύνορα με τη Βουλγαρία και την Ελλάδα. «Είμαστε σε συζητήσεις με μια κινεζική εταιρεία για μεγάλο χρονικό διάστημα», δήλωσε ο Μπαϊρακτάρ.

Ναυτεμπορική

Συνέχεια ανάγνωσης

Ελλάδα

Τι συμβαίνει με τους υδρογονάνθρακες: Η περιπέτεια της Energean, η Κρήτη και η ExxonMobil

Δημοσιεύτηκε

στις

Γραφειοκρατία και δικαστικές προσφυγές προβληματίζουν ExxonMobil, Energean και HELLENiQ ENERGY

Τον Νοέμβριο του 2023 η Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας ενέκρινε με απόφαση της τους περιβαλλοντικούς όρους για την πρώτη μετά από δεκαετίες ερευνητική γεώτρηση υδρογονανθράκων στην Ελλάδα.

Ουσιαστικά μετά από 9 ολόκληρα χρόνια από τότε που παραχωρήθηκε η το block «Ιωάννινα» άνοιξε ο δρόμος για την πρώτη γεώτρηση. Εννέα χρόνια κατά τα οποία οι επενδυτές Repsol (αποχώρησε) και η Energean ήρθαν αντιμέτωπες με δικαστικές προσφυγές κατά των σεισμικών ερευνών αλλά και με μπόλικη γραφειοκρατία καθώς και με κυβερνητικές παλινωδίες ως προς τη στήριξη ή μη των ερευνών για υδρογονάνθρακες.

Η περιοχή έχει μισθωθεί από την ελληνικών συμφερόντων Energean, η οποία δραστηριοποιείται στον Πρίνο και φυσικά στα πλούσια σε υδρογονάνθρακες υπεράκτια κοιτάσματα του Ισραήλ κ.α.

Η περιπέτεια της Energean

Βάση του χρονοδιάγραμματος η Energean επρόκειτο να εκκινήσει τις διαδικασίες προετοιμασίας της γεώτρησης, για την οποία έχουν ταχθεί υπέρ όλοι οι τοπικοί φορείς, η περιφέρεια και άλλες αρμόδιες υπηρεσίες.

Και πράγματι ξεκίνησε την αναζήτηση λιμανιού, γεωτρύπανου την αδειοδοτική διαδικασία για το εργοτάξιο κλπ.

Μόλις τον Φεβρουάριο του 2024 ομάδα κατοίκων και άλλων συλλογικών φορέων προσέφυγαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά της απόφασης του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας η οποία, ειρήσθω εν παρόδω, έλαχε καθολικής θετικής γνωμοδότησης!

Το ΣτΕ αποφάσισε να εκδικάσει την υπόθεση τον Οκτώβριο του 2024… Δηλαδή 8 μήνες μετά την προσφυγή και μία επένδυση της τάξης των 35 με 40 εκατ. ευρώ μόνο στη φάση της πρώτης γεώτρησης βρίσκεται στον αέρα…

Ο χρόνος εκδίκασης της προσφυγής και της έκδοσης της απόφασης λειτουργεί αποτρεπτικά για τους επενδυτές, σύμφωνα με πηγές της πετρελαϊκής αγοράς.

Η Κρήτη και η ExxonMobil

Αντίστοιχα προβλήματα είχαν αντιμετωπίσει και πριν από δύο χρόνια η τότε κοινοπραξία των TotalEnergies – ExxonMobil – HELLENiQ ENERGY στα δύο πολλά υποσχόμενα σε κοιτάσματα φυσικού αερίου υπεράκτια blocks της Κρήτης.

Το αποτέλεσμα ήταν τον Απρίλιο του 2022 να αποχωρήσει η γαλλική TotalEnergies μη πιστεύοντας στην ταχύτητα απονομής της Δικαιοσύνης, όπως είχε διαπιστώσει άλλωστε και με τις δικαστικές προσφυγές κατά της απόφασης για τις σεισμικές έρευνες.

Η ExxonMobil πήρε πάνω της τις παραχωρήσεις «Δυτικά της Κρήτης» και «Νοτιοδυτικά της Κρήτης» αναλαμβάνοντας ρόλο operator με εταίρο την HELLENiQ ENERGY τις σεισμικές έρευνες.

Οι δύο εταιρείες βρίσκονται στο στάδιο της λήψης επενδυτικής απόφασης για το αν θα διενεργήσουν ή όχι την πρώτη ερευνητική γεώτρηση στην Κρήτη με εκτιμώμενο χρόνο λήψης της απόφασης από 12 έως 18 μήνες.

Πηγές αναφέρουν στον ΟΤ, ότι υπάρχει προβληματισμός στην κοινοπραξία για το ενδεχόμενο δικαστικής προσφυγής όταν κι εφόσον προχωρήσουν στην απόφαση για γεώτρηση.

Ο κ. Κυριάκος Μητσοτάκης

Την άνοιξη του 2022 ο ίδιος ο πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης, λίγο μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και την ενεργειακή κρίση ανακοίνωσε την κυβερνητική απόφαση για την επίσπευση του ερευνητικού προγράμματος στα θαλάσσια blocks της Κρήτης και του Ιονίου Πελάγους καθώς και του χερσαίου στα «Ιωάννινα».

Η Ελληνική Διαχειριστική Εταιρεία Υδρογονανθράκων και Ενεργειακών Πόρων (ΕΔΕΥΕΠ) έτρεξε σε συνεργασία με τις πετρελαϊκές ταχύτατα τις σεισμικές έρευνες.

Όμως, η νέα δικαστική προσφυγή στο χερσαίο μπλοκ στα Ιωάννινα, προβληματίζει. Και κυρίως προβληματίζει ο χρόνος της έκδοσης των αποφάσεων αλλά και η διάρκεια της υπομονής των επενδυτών, όπως τουλάχιστον σημειώνουν στον ΟΤ παράγοντες της πετρελαϊκής αγοράς.

Το «μπλοκ 10»

Πριν από λίγες ημέρες, η κυβέρνηση ανακοίνωσε τη δημιουργία θαλάσσιου πάρκου στην περιοχή του «μπλοκ 10» στο Ιόνιο Πέλαγος στον Κυπαρισσιακό Κόλπο το οποίο έχει μισθωθεί για έρευνες υδρογονανθράκων από την HELLENiQ ENERGY.

Και στο οποίο δαπανήθηκαν μερικά εκατομμύρια ευρώ για σεισμικές έρευνες.

Ουσιαστικά, αν και η κυβέρνηση είχε αποφασίσει την εκμετάλλευση πιθανών κοιτασμάτων υδρογονανθράκων λίγους μήνες μετά υπαναχώρησε και έριξε απαγορευτικό.

Οι αντιδράσεις

Οι πετρελαϊκές που έλαβαν σοβαρά υπόψη τους τις ανακοινώσεις του πρωθυπουργού την άνοιξη του 2022 έρχονται αντιμέτωπες με νέα δεδομένα.

Αυτό τουλάχιστον υποστηρίζουν στον ΟΤ πηγές από το χώρο του upstream.

Και το πλέον ανησυχητικό είναι πώς βλέπουν την πρόκληση νέων εμποδίων και νέων αντιδράσεων.

Σήμερα 29 Απριλίου η «Πανελλαδική συνέλευση για την προστασία της Ελληνικής Τάφρου» με ανακοίνωση της προανήγγειλε ουσιαστικά το μπλοκάρισμα των όποιων ερευνών για υδρογονάνθρακες σε Κρήτη και Ιόνιο Πέλαγος: «Μέσα στην δήθεν προστατευόμενη θαλάσσια περιοχή που προβλέπεται στο Ιόνιο, υπάρχει το λεγόμενο «μπλοκ 10» στον Κυπαρισσιακό κόλπο ήδη παραχωρημένο σε πετρελαϊκές εταιρείες για έρευνα και εξόρυξη υδρογονανθράκων», αναφέρει η οργάνωση και συνεχίζει: «Και πως νοείται προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος όταν στην διπλανή από την εξαγγελθείσα προστατευόμενη περιοχή του Ιονίου, στο μπλοκ Νοτιοδυτικά τη Κρήτης, μέχρι προχθές εξαπολύονταν οι ηχητικές βόμβες των τρισδιάστατων σεισμικών ερευνών που διώχνουν ή και θανατώνουν τα θαλάσσια θηλαστικά, ενώ αν προχωρήσουν σε δοκιμαστικές ή παραγωγικές γεωτρήσεις, αύριο θα γειτνιάζει με μία βιομηχανική θαλάσσια ζώνη γεμάτη πλατφόρμες εξόρυξης, αγωγούς μεταφοράς, πλοία εφοδιασμού και πλοιάρια απορρύπανσης που θα προσπαθούν να μαζέψουν τις αναμενόμενες διαρροές πετρελαιοειδών;»

Και τέλος προαναγγέλλει κινητοποιήσεις πάσας μορφής: «Θα πιέσουμε προς πάσα κατεύθυνση για να γίνει το αυτονόητο και ολόκληρη η Ελληνική Τάφρος να μπει σε καθεστώς απολύτου προστασίας, χωρίς ηχητικές βόμβες, τρυπάνια και πλατφόρμες εξόρυξης, χωρίς σόναρ και στρατιωτικές ασκήσεις, χωρίς την ανεξέλεγκτη κυκλοφορία των πλοίων».

Νέοι εταίροι

Οι προαναφερόμενες εξελίξεις και ιδίως η καθυστέρηση στην απονομή Δικαιοσύνης για επενδυτικές αποφάσεις λέγεται στην αγορά πώς προκαλεί κι άλλα εμπόδια.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι πετρελαϊκές που έχουν αναλάβει τις παραχωρήσεις αναζητούν εταίρους για να επενδύσουν από κοινού και να μοιράσουν το κόστος των ερευνών και γεωτρήσεων.

Ωστόσο, οι χρονοβόρες διαδικασίες τρενάρουν τα όποια deals και επί της ουσίας αποθαρρύνουν τις επενδύσεις, λένε στην αγορά.

Πριν από ένα χρόνο είχε ακουστεί και το όνομα του κολοσσού της Chevron ότι ενδιαφερόταν να εισέλθει σε παραχωρήσεις του Ιονίου.

Όλες οι εξελίξεις γύρω από το ελληνικό upstream δείχνουν να έχουν παγώσει και να μην προχωρά καμία νέα επενδυτική κίνηση.

Πηγή: ot.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή