Ακολουθήστε μας

Κύπρος (Εθνική Φρουρά, Κύπρος 1974)

Η χειραγώγηση των λέξεων σε ευρύτερο πλαίσιο και οι δυο εισβολές της Τουρκίας στην Κύπρο

Δημοσιεύτηκε

στις

ΕΝΑΣ ΣΠΟΥΔΑΙΟΣ ΒΡΕΤΑΝΟΣ ΔΙΚΑΣΤΗΣ, ΔΥΟ ΤΟΥΡΚΙΚΕΣ ΕΙΣΒΟΛΕΣ ΚΑΙ ΑΜΕΤΡΗΤΟΙ ΕΥΦΗΜΙΣΜΟΙ
ΣΤΗΝ ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΣΤΗΝ ΥΠΟΘΕΣΗ CATLIN V CYPRUS FINANCE CORPORATION (LONDON) LIMITED [1983] Q.B. 759, Ο MR JUSTICE BINGHAM ΕΓΡΑΨΕ ΤΑ ΕΞΗΣ: «ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΤΟΥ 1974 ΕΛΑΒΑΝ ΧΩΡΑΝ ΟΙ ΤΟΥΡΚΙΚΕΣ ΕΙΣΒΟΛΕΣ ΣΤΗΝ ΚΥΠΡΟ [«THE TURKISH INVASIONS OF CYPRUS»]. ΟΙ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΑΓΟΥΣΑ ΚΑΙ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΗΣ ΗΣΑΝ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΙΚΕΣ. …

Του Κλέαρχου Κυριακίδη

Από το 1983, και άλλοι διακεκριμένοι Βρετανοί δικαστές υιοθέτησαν παρόμοιες λέξεις όπως εκείνες του Mr Justice Bingham. Ένα παράδειγμα είναι η απόφαση του Αγγλικού Εφετείου στην υπόθεση Apostolides v Orams & Others [2010] EWCA Civ 9. Ο Lord Justice Pill έγραψε:
«Τον Ιούλιο του 1974, ο στρατός της Τουρκικής Δημοκρατίας εισέβαλε [«invaded»] στον βορρά του νησιού και δημιούργησε εκεί μια διοίκηση στο μέρος της νήσου που οι δυνάμεις της κατέκτησαν [«occupied»]»

Όταν πέθανε ο Λόρδος Bingham of Cornhill στις 11 Σεπτεμβρίου 2011, ο τότε Lord Chief Justice (Αρχιδικαστής) της Αγγλίας και της Ουαλίας, ο Λόρδος Judge of Draycote, τον χαρακτήρισε ως «τον πιο σεβαστό και διακεκριμένο δικαστή των εποχών μας».
Η δικαστική καριέρα του Λόρδου Bingham κορυφώθηκε με τις θητείες του ως Master of the Rolls (1992-96), Lord Chief Justice (1996-2000) και Senior Law Lord (2000-2008). Προηγουμένως, ως δικαστής του Αγγλικού High Court, ο Mr Justice Bingham, όπως ήταν τότε γνωστός, είχε αναμειχθεί τουλάχιστον σε μια περίπτωση σε σχέση με την Κύπρο.

Δύο τουρκικές εισβολές
Στην απόφασή του στην υπόθεση Catlin v Cyprus Finance Corporation (London) Limited [1983] Q.B. 759, ο Mr Justice Bingham έγραψε τα εξής:

«Το καλοκαίρι του 1974 έλαβαν χώραν οι τουρκικές εισβολές στην Κύπρο [«the Turkish invasions of Cyprus»]. Οι συνέπειες για την ενάγουσα και τα παιδιά της ήσαν καταστροφικές. … Μετά από έξι μήνες σε αντίσκηνο σε μιαν από τις Κυρίαρχες Βρετανικές Βάσεις, η ίδια και τα παιδιά της κατάφεραν να επιστρέψουν στην Αμμόχωστο, αφού της επέτρεψαν οι τουρκικές κατοχικές δυνάμεις [«the Turkish occupying forces»] και έκτοτε ζούνε σε διαμέρισμα μιας Γερμανίδας γυναίκας που το εγκατέλειψε λόγω των φασαριών».

Ενδιαφέρον είναι το ότι ο Mr Justice Bingham αναφέρθηκε σε «τουρκικές εισβολές» (στον πληθυντικό) και στις «τουρκικές κατοχικές δυνάμεις». Αλλού στην απόφασή του αναφέρθηκε επίσης σε «εισβολές». Έχοντας υπόψη το ανάστημα του σπουδαίου αυτού δικαστή, οι προσεκτικά επιλεγμένες λέξεις του έχουν σημαντικό βάρος.

Επίσης, αυτές οι λέξεις εξυπηρετούν ως μια έγκυρη υπενθύμιση ότι, εις απάντησιν ενός παράνομου πραξικοπήματος στη Λευκωσία στις 15 Ιουλίου 1974, η Τουρκία δεν εισέβαλε στην Κυπριακή Δημοκρατία μόνο στις 20 Ιουλίου 1974. Στις 14 Αυγούστου 1974, τρεις εβδομάδες μετά την πτώση αμφοτέρων των πραξικοπηματικών καθεστώτων στη Λευκωσία και των υποστηρικτών του, της χούντας των Αθηνών, η Τουρκία εισέβαλε ξανά και εξαπέλυσε μια δεύτερη εισβολή.

Από το 1983, και άλλοι διακεκριμένοι Βρετανοί δικαστές υιοθέτησαν παρόμοιες λέξεις όπως εκείνες του Mr Justice Bingham. Ένα παράδειγμα είναι η απόφαση του Αγγλικού Εφετείου στην υπόθεση Apostolides v Orams & Others [2010] EWCA Civ 9. Ο Lord Justice Pill έγραψε:

«Τον Ιούλιο του 1974, ο στρατός της Τουρκικής Δημοκρατίας εισέβαλε [«invaded»] στον βορρά του νησιού και δημιούργησε εκεί μια διοίκηση στο μέρος της νήσου που οι δυνάμεις της κατέκτησαν [“occupied”]».

Ακόμα ένα παράδειγμα είναι η απόφαση του Αγγλικού Εφετείου στην υπόθεση R (Yollari) v Secretary of State for Transport & the Republic of Cyprus [2010] EWCA Civ 1093. Ο Lord Justice Richards αναφέρθηκε «σε εισβολή του νησιού από τα τουρκικά στρατεύματα το 1974» και σε υπόμνημα της Γραμματείας της Επιτροπής Διεθνούς Δικαίου, η οποία αναφερόταν σε «τουρκική εισβολή στην Κύπρο το 1974».

Οι Βρετανοί δικαστές επιλέγουν τις λέξεις τους με ευσυνείδητη προσοχή. Επίσης, θεωρούν τους εαυτούς των με περηφάνια ως οι θεματοφύλακες του κράτους δικαίου που είναι -και πρέπει να φαίνονται ότι είναι- ανεξάρτητοι από τη βρετανική Κυβέρνηση. Επιπλέον, είναι οι δικαστές μιας «εγγυήτριας δύναμης» της Κυπριακής Δημοκρατίας. Με αυτά υπ’ όψιν, είναι σημαντικό ότι διαδοχικά Βρετανοί δικαστές έχουν τονίσει ότι η Τουρκία εισέβαλε ή κατέκτησε μέρος της Κυπριακής Δημοκρατίας. Δυστυχώς, με σπάνιες εξαιρέσεις, το ίδιο δεν μπορεί να λεχθεί για Βρετανούς υπουργούς.

Αμέτρητοι ευφημισμοί
Στις 22 Ιουλίου 1974, δύο μέρες μετά την πρώτη τουρκική εισβολή, ο James Callaghan, ο τότε Βρετανός Υπουργός Εξωτερικών, απάντησε σε ερώτηση στη Βουλή αναφερόμενος τόσο σε «πραξικόπημα», όσο και σε «εισβολή». Μέσα σε λίγες μόνο μέρες, όμως, ο κ. Callaghan κατέφυγε σε μια παλιά βρετανική υπουργική πρακτική. Χρησιμοποίησε ευφημιστικές λέξεις για να καμουφλάρει άβολες πραγματικότητες.

Έτσι, στη Βουλή στις 31 Ιουλίου 1974, ο κ. Callaghan μίλησε για «εχθρoπραξίες», «αποβιβάσεις των οποίων είχαν λάβει χώραν» και «μια κατάσταση». (Πηγές: Hansard, House of Commons Debates, 22 July 1974, Column 1043 & 1044 & 31 July 1974, Columns 798 & 846.)

Από το 1974, άλλοι Βρετανοί υπουργοί και, ακολουθώντας τα βήματά τους, πληθώρα διπλωματών, ακαδημαϊκών και άλλων έχουν αποδυθεί σε παρόμοιους λεκτικούς ακροβατισμούς, στην προσπάθειά τους να αποφύγουν να αναφερθούν σε οποιαδήποτε εισβολή ή κατοχή.

Ένα κλασικό παράδειγμα μάς δίνει η δήλωση της 29ης Ιανουαρίου 2003 του Bill Rammell, του τότε Βρετανού Υφυπουργού Εξωτερικών. Ο κ. Rammell αναφέρθηκε σε «ένα εθνικιστικό πραξικόπημα υποστηριζόμενο από την Ελλάδα» προτού αναφερθεί σε «άγρια μάχη μετά την τουρκική στρατιωτική επέμβαση [«intervention»] που ακολούθησε λίγες μέρες αργότερα».

Στη συνέχεια ο κ. Rammell αναφέρθηκε «στα γεγονότα του 1974» και, ωσάν και ήλθε εξ ουρανού, «μια διαίρεση». Και συνέχισε ο κ. Rammell να υποστηρίξει την προτεινόμενη «διζωνική λύση», αλλά δίχως να επισημάνει τις δύο τουρκικές εισβολές, οι οποίες διά της βίας κατασκεύασαν την ντε φάκτο «διζωνική» εδαφική βάση για μια τέτοια «λύση». (Πηγή: Hansard, Westminster Hall Debates, 29 January 2003, Columns WH326 & WH328.)

Πολύ πιο πρόσφατα, σε μια παράλογη προσαρμογή της «Ειρηνευτικής Επιχείρησης» που εξέφρασε ο κ. Ετσεβίτ, ο τότε Τούρκος Πρωθυπουργός, για να περιγράψει τη πρώτη εισβολή, η υποτελής διοίκηση της Τουρκίας την επαίνεσε ως «η Ευχάριστη Ειρηνική Επιχείρηση» («Happy Peace Operation»). Σε παρόμοιο τόνο έχει χαρακτηρίσει τη δεύτερη εισβολή ως «Δεύτερη Ειρηνική Επιχείρηση». (Πηγή: http://pio.mfa.gov.ct.tr/en/ozgurgun-turkish-cypriots-recognise-importance-happy-peace-operation/.)

Όλα αυτά θυμίζουν το 1984 του George Orwell και ένα σύνθημα στην καρδιά αυτού του κλασικού βιβλίου – «Πόλεμος είναι Ειρήνη» («War is Peace»). Το βιβλίο του Orwell μάς προειδοποιεί ότι στην ομίχλη του πολέμου ή της τυραννίας η αλήθεια δεν είναι το μόνο πράγμα που καταντά το πρώτο θύμα. Λέξεις, επίσης, μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως όπλα πολέμου ή για σκοπούς χειραγώγησης σκέψεων ή για διαστρέβλωση ιστορίας.

Η ηχώ του ναζισμού
Το χιτλερικό καθεστώς, που διήρκεσε στη Γερμανία από το 1933 μέχρι το 1945, ήταν έμπειρο στην κατάχρηση λέξεων. Τελικά, μετά την ήττα της Γερμανίας το 1945, ηγετικές φυσιογνωμίες βρέθηκαν ενώπιον της Δικαιοσύνης στις δίκες της Νυρεμβέργης. Γι’ αυτούς και άλλους λόγους, η Γερμανία αντιμετώπισε τα εγκλήματα που διεπράχθησαν από τη μια γερμανική εισβολή στην άλλη. Με αυτό το παρελθόν, η Γερμανία εξελίχθηκε από μια τυραννία σε μια δημοκρατία.

Εις αντίθεσιν, μετά «τα γεγονότα του 1974», τα Ηνωμένα Έθνη δεν ανάγκασαν την Τουρκία ή άλλο μέρος να αντιμετωπίσει συνολικά τα εγκλήματα που διεπράχθησαν μετά το πραξικόπημα και τις δύο εισβολές. Ακόμα χειρότερα, αντί να βρεθούν ενώπιον της Δικαιοσύνης, Τούρκοι πολιτικοί ηγέτες αντιμετωπίστηκαν πανηγυρικά μέσω μιας κουλτούρας θεσμών ατιμωρησίας και συστηματικής χρήσης ευφημισμών. Με αυτό το παρελθόν, η Τουρκία εξελίχθηκε από μια βαθιά ελαττωματική οιονεί-δημοκρατία σε μια τυραννία.

Καθώς ξεδιπλώνεται το μέλλον, καμία «λύση» δεν μπορεί ποτέ να είναι «βιώσιμη», εκτός και αν υπάρξει διεθνής ομοφωνία ότι η Τουρκία εισέβαλε στην Κυπριακή Δημοκρατία και ότι, ως αποτέλεσμα, σοβαρά εγκλήματα έχουν διαπραχθεί. Στον ίδιο τόνο, καμία «λύση» δεν μπορεί να είναι «δίκαιη», εκτός και αν δημιουργηθεί ένα ανεξάρτητο διεθνές δικαστήριο να προσδώσει εγκληματική δικαιοσύνη σε εκείνους που είναι υπεύθυνοι για τις εκ προθέσεως δολοφονίες, βιασμούς, βίαιες μετακινήσεις πληθυσμού και άλλων διεθνών εγκλημάτων. Με άλλα λόγια, πρέπει να τερματιστεί η αδικία και η ατιμωρησία.

Για να γίνουν αυτά, όμως, χρειάζεται διεθνής ομοφωνία ότι οποιαδήποτε «λύση» πρέπει να βασίζεται στις αρχές που ο αείμνηστος Λόρδος Bingham εξυπηρέτησε για τόσα χρόνια – τις αρχές της δημοκρατίας, της ανθρωπιάς, της ισότητας, της αλήθειας, της δικαιοσύνης και, συνεπώς, τις αρχές του κράτους δικαίου.

ΚΛΕΑΡΧΟΣ Α. ΚΥΡΙΑΚΙΔΗΣ
Επίκουρος Καθηγητής στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου
UCLan στην Κύπρο.
Οι απόψεις στο άρθρο του είναι καθαρά προσωπικές

Σημερινή

Εξωτερική Πολιτική

Κυπριακό: Οι Τούρκοι θέλουν τριμερή συνάντηση χωρίς ουσία

Δημοσιεύτηκε

στις

Ο Ερσίν Τατάρ θα στοχεύει σε ανοικτή ατζέντα προκειμένου να βάλει στο τραπέζι τις αξιώσεις του

Μια τριμερή χωρίς να αγγίζει την ουσία, δηλαδή το πως θα επανεκκινήσει ο διάλογος, επιδιώκει η τουρκική πλευρά, με τον Ερσίν Τατάρ θα στοχεύει σε ανοικτή ατζέντα προκειμένου να βάλει στο τραπέζι τις αξιώσεις του.

Με τη γνωστοποίηση, το βράδυ της Τετάρτης, της συμφωνίας για πραγματοποίηση μιας άτυπης συνάντησης στη Νέα Υόρκη, στις 15 Οκτωβρίου, άρχισαν να διαφαίνονται εκατέρωθεν και οι προθέσεις των δύο πλευρών. Νίκος Χριστοδουλίδης και Ερσίν Τατάρ κατέγραψαν άμεσα ή έμμεσα τους στόχους τους πριν καθίσουν στο ίδιο τραπέζι με το Γενικό Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών.

Ανακοινώνοντας το δείπνο στη Νέα Υόρκη το γραφείο του Ερσίν Τατάρ φρόντισε την ίδια ώρα να στείλει το μήνυμα ότι «το άτυπο δείπνο δεν θα έχει καμία ατζέντα και οι δύο ηγέτες θα ανταλλάξουν απόψεις σε κοινωνικό περιβάλλον». Σχεδόν ταυτόχρονα, από τη Νέα Υόρκη όπου βρίσκεται, ο Ταχσίν Ερτουγρούλογλου, διαμήνυε πως «δεν θα συζητηθεί η ομοσπονδία» και ότι «σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να θεωρηθεί η συμμετοχή τους σε αυτή τη συνάντηση ως διαπραγμάτευση για ομοσπονδία».

Οι τοποθετήσεις αυτές της τουρκοκυπριακής πλευράς καταδεικνύουν και τους στόχους που έχει θέσει και οι οποίοι δεν έχουν καμιά σχέση με το βασικό στόχο της τριμερούς που είναι η αναζήτηση τρόπων επανέναρξης του διαλόγου στο Κυπριακό.

Ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης φρόντισε πάντως χθες να ξεκαθαρίσει πως η ατζέντα της τριμερούς συνάντησης της 15ης Οκτωβρίου είναι πολύ συγκεκριμένη και αφορά τις προοπτικές επανέναρξης των συνομιλιών. Ενώ διαμήνυσε τόσο προς τα Ηνωμένα Έθνη όσο και προς την τουρκοκυπριακή πλευρά ότι στη Νέα Υόρκη δεν πάει για να συζητήσει την ατζέντα που προσπαθεί να περάσει ο Ερσίν Τατάρ.

Προσερχόμενος το πρωί στο Cyprus Forum 2024, στη Λευκωσία, ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων είπε ότι η τριμερής συνάντηση δεν είναι ανοικτής ατζέντας: “Δεν υπάρχει οτιδήποτε που είναι ανοιχτής ατζέντας. Η συζήτηση γίνεται με έναν και μόνο σκοπό: να δούμε αν υπάρχουν οι προοπτικές για επανέναρξη των συνομιλιών και θεωρώ ιδιαίτερα σημαντική την πρωτοβουλία του Γενικού Γραμματέα“.

Πρόσθεσε ότι ήταν κάτι που επιδιώκαμε εδώ και καιρό. “Από κει και πέρα, είπε, επικεντρωνόμαστε στο να υπάρξει αποτέλεσμα που για μας ένας είναι ο στόχος, η επανέναρξη των συνομιλιών στη βάση του συμφωνημένου πλαισίου και από εκεί που μείναμε στο Κραν Μοντανά“.

Σημείωσε ότι “αναμένουμε να δούμε, προετοιμαζόμαστε για συνάντηση”, την οποία χαρακτήρισε “θετική εξέλιξη“. “Με απόλυτη σοβαρότητα θα προσέλθουμε σε αυτό το δείπνο και θα πράξουμε ό,τι είναι δυνατόν για να υπάρξουν θετικά αποτελέσματα“, είπε. Ο Πρόεδρος σχολίασε ότι “είναι θετικό ότι γίνεται αυτό το δείπνο. Από ‘κει και πέρα, δεν θέλω να πω πολλά, επικεντρώνομαι στη συζήτηση, στο αποτέλεσμα. Να υπάρξει αποτέλεσμα, αυτό με ενδιαφέρει“, επεσήμανε.

Ο υπουργός Εξωτερικών, Κωνσταντίνος Κόμπος, σε δηλώσεις του στο ΡΙΚ επεσήμανε πως το δείπνο στη Νέα Υόρκη αποτελεί το επόμενο σημείο αναφοράς στο Κυπριακό, μετά τη Γενική Συνέλευση, το οποίο δεν μπορεί να παραγνωρίζεται, μετά τη μακρά περίοδο απουσίας κινητικότητας.  Ο υπουργός Εξωτερικών πρόσθεσε, ωστόσο, ότι η ύπαρξη κινητικότητας δεν συνεπάγεται ότι θα επιτευχθεί ο βασικός στόχος, της επανέναρξης των συνομιλιών, κάτι που, όπως είπε, “δεν εξαρτάται μόνο από τη δική μας πλευρά”.

Ο Κωνσταντίνος Κόμπος σημείωσε ότι δεν υπάρχει άλλη διέξοδος από την επιδίωξη διαλόγου, αφού αυτός είναι ο μόνος τρόπος για κατάληξη σε επίλυση του Κυπριακού. Σημείωσε, επίσης, ότι δεν πρόκειται να γίνει αποδεκτό ό,τι βρίσκεται εκτός του πλαισίου των Ηνωμένων Εθνών και ότι αν, στο δείπνο, ακουστεί απλώς η ρητορική και επιχειρηματολογία της άλλης πλευράς το αποτέλεσμα δεν θα είναι θετικό.

Φιλελεύθερος

Συνέχεια ανάγνωσης

Αιγαίο

Το σύνδρομο της Στοκχόλμης στο ελληνοτουρκικό σύστημα

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Του Νίκου Ιγγλέση
26/09/2024 

Η συνάντηση Κ. Μητσοτάκη – Ρ.Τ. Ερντογάν στη Ν. Υόρκη, στις 24-9-24, ήταν η έκτη τούς τελευταίους δεκαπέντε μήνες. Πρόκειται για «πολιτικό έρωτα» μεταξύ των δύο ηγετών, ιδιαίτερα μετά τη Διακήρυξη των Αθηνών (Δεκέμβριος ’23) ή για το «Σύνδρομο της Στοκχόλμης» όπου το θύμα μέσω ψυχολογικών και συναισθηματικών διεργασιών καταλήγει να ερωτευθεί το θύτη του;

Σε τί αλήθεια αποσκοπούν όλες αυτές οι συναντήσεις, οι συνομιλίες, τα «μέτρα οικοδόμησης εμπιστοσύνης», η λεγόμενη θετική ατζέντα κ.α.; Πού είναι το «παράθυρο ευκαιρίας» που βλέπει η Κυβέρνηση;  Ένα είναι βέβαιο: Όλα αυτά δεσμεύουν την Ελλάδα να μην επιχειρήσει να ανατρέψει το, δυσμενές γι’ αυτήν, status quo στο Αιγαίο και τη Μεσόγειο και απενοχοποιούν, στη διεθνή σκηνή, την αναθεωρητική – επεκτατική Τουρκία.

Ποιά είναι τα διαχρονικά ζητήματα της ελληνοτουρκικής αντιπαράθεσης που, κατά την Κυβέρνηση, θα προωθήσει τη λύση τους ο διάλογος;

1) Η Ελλάδα δικαιούται να ασκήσει το μονομερές δικαίωμα που της δίνει το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας να αυξήσει, δηλαδή, τα χωρικά ύδατά της μέχρι τα 12 ν.μ. στο Αιγαίο και την Α. Μεσόγειο και την άρση τού, επ’ αυτού, τουρκικού casus belli; Όχι, υποστηρίζει η Άγκυρα.

2) Τα ελληνικά νησιά που μπορούν να συντηρήσουν ανθρώπινη δραστηριότητα διαθέτουν την ίδια ΑΟΖ (μέχρι 200ν.μ.) με αυτήν της ηπειρωτικής χώρας, όπως προβλέπεται από το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας; Όχι, διαθέτουν μόνο χωρικά ύδατα 6 ν.μ. αντιτείνει η Τουρκία.

3) Τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου δικαιούνται να είναι στρατιωτικοποιημένα γιατί απειλούνται; Θυμίζουμε το «Θα έρθουμε μια νύχτα ξαφνικά». Όχι, πρέπει να είναι αποστρατικοποιημένα σύμφωνα με τις Συνθήκες Λωζάνης-Παρισίων, λέει η Τουρκία.

4) Η Ελλάδα μπορεί να καταθέσει στην ΕΕ τους χάρτες του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού, όπως έχει κάνει η Κυπριακή Δημοκρατία; Μια τέτοια ενέργεια θα σήμαινε ανακήρυξη (όχι οριοθέτηση) της συνολικής ελληνικής ΑΟΖ, χωρίς αυτό να προκαλέσει τη σφοδρή τουρκική αντίδραση;

5) Τα Θαλάσσια Πάρκα, που εξαγγέλθηκαν, θα υλοποιηθούν ή ξεχάστηκαν για να μην χαλάσει το θετικό κλίμα; Η Άγκυρα δήλωσε ότι απαιτείται η συναίνεσή της.

6) Το παράνομο, κατά το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας, Τουρκολυβικό Μνημόνιο θα ακυρωθεί ή θα παρεμποδίζει την όποια εκμετάλλευση της οριοθετημένης ελληνικής ΑΟΖ με την Αίγυπτο;

7) Τα αφηγήματα της «Γαλάζιας Πατρίδας» και των «Γαλάζιων Αιθέρων» αποτελούν ευθεία αμφισβήτηση της κυριαρχίας και των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Ελλάδος. Η Τουρκία διεκδικεί το μισό Αιγαίο, ανατολικά του 25ου Μεσημβρινού και όλη τη θαλάσσια έκταση μεταξύ Ρόδου και Κύπρου (βλέπε χάρτη). Μπορεί κάτι τέτοιο να γίνει αποδεκτό;

8) Στην Κύπρο η Τουρκία ζητάει τη διεθνή αναγνώριση της κατεχόμενης ζώνης ως ανεξάρτητο κράτος. Παράλληλα διακηρύσσει ότι τα κατοχικά στρατεύματά της θα παραμείνουν εσαεί στη νησί. Ο Ελληνισμός μπορεί να το αποδεχτεί;

9) Η μουσουλμανική μειονότητα της Δ. Θράκης που η Άγκυρα, ενάντια στη Συνθήκη της Λωζάνης, αποκαλεί τουρκική, χρησιμοποιείται εδώ και χρόνια ως «στρατηγική μειονότητα» για την υβριδική αποσταθεροποίηση της Ελλάδας και επέμβασης στις εσωτερικές υποθέσεις της. Η Κυβέρνηση και το υπόλοιπο κυρίαρχο πολιτικό σύστημα δεν αντιδρούν για να μη θυμώσει η Τουρκία.

Όλα αυτά και άλλα σημαντικά ζητήματα προδιαγράφουν το αποτέλεσμα του ελληνοτουρκικού διαλόγου. Η Τουρκία κερδίζει χρόνο και ισχυροποιείται. Η Διακήρυξη των Αθηνών διευκόλυνε την Άγκυρα στην απόκτηση των αμερικανικών F-16 (40 + 80 αεροσκάφη και άφθονα όπλα). Η συνέχιση του διαλόγου διευκολύνει την Τουρκία για την άρση των αμερικανικών κυρώσεων στην πολεμική βιομηχανία της και ίσως στην απόκτηση των F-35. Η Ελλάδα χάνει χρόνο, δεν ασκεί τα νόμιμα δικαιώματά της και δεν ανατρέπει το status quo, στο οποίο έχει εγκλωβιστεί. Η Τουρκία, από την πλευρά της, επιμένει να προβάλλει συνεχώς τις διεκδικήσεις της, όταν απαιτείται τις επιβάλλει δια του καταναγκασμού (π.χ. πρόσφατα στην Κάσο) και στο τέλος θα επικαλεστεί «τις πραγματικότητες επί του πεδίου»  ως ένα είδος «χρησικτησίας» για να τις νομιμοποιήσει στη διεθνή σκηνή.

Το Μεταναστευτικό  

Η Κυβέρνηση προβάλλει ως επιτυχία του διαλόγου τη συνεργασία με την Τουρκία για τον περιορισμό των μεταναστευτικών ροών. Πρόκειται για προπαγάνδα εσωτερικής κατανάλωσης. Αλήθεια, πώς φτάνουν οι μετανάστες από την Κεντρική Ασία, το Κέρας ή την υποσαχάρια Αφρική στην Τουρκία; Έρχονται περπατώντας; Όχι βέβαια. Φτάνουν με πτήσεις των τουρκικών αερογραμμών (χωρίς visa) στην Κωνσταντινούπολη και από εκεί προωθούνται στον Έβρο και στις ακτές του Αιγαίου. Υπάρχει κανείς αφελής που πιστεύει ότι όλο αυτό το traffic γίνεται εν αγνοία των τουρκικών μυστικών υπηρεσιών, της στρατοχωροφυλακής και της αστυνομίας; Οι διακινητές είναι απλώς τα εκτελεστικά όργανα των υβριδικών επιχειρήσεων της Τουρκίας.

Σύμφωνα με στοιχεία της Frontex το πρώτο οκτάμηνο του 2024 οι μεταναστευτικές ροές από την Α. Μεσόγειο προς την Ελλάδα  αυξήθηκαν κατά 39% (πάνω από 37.000 άτομα). Αντίθετα από την Κεντρική Μεσόγειο προς την Ιταλία μειώθηκαν κατά 64%. Ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου Ν. Παναγιωτόπουλος, σε πρόσφατη συνέντευξή του, ανέφερε ότι οι ροές, το πρώτο οκτάμηνο αυξήθηκαν, κατά 60%. Ίσως ξέρει κάτι περισσότερο. Αυτοί οι αριθμοί αφορούν όσους εντοπίζονται και καταγράφονται. Χιλιάδες άλλοι διέρχονται λαθραία από τα σύνορα. Κάθε μέρα στον Έβρο και στην Εγνατία οδό συλλαμβάνονται αλλοδαποί και ημεδαποί διακινητές με κλεμμένα αυτοκίνητα να προωθούν λαθρομετανάστες στο εσωτερικό της χώρας. Εκείνος ο φράκτης στον Έβρο προχωράει με «ρυθμό χελώνας».

Αλήθεια, γιατί η Κυβέρνηση δεν αναστέλλει τη χορήγηση ασύλου για έξι μήνες, όπως έκανε η Κυπριακή Δημοκρατία με αποτέλεσμα την κατακόρυφη μείωση των αφίξεων μεταναστών; Αλλά πώς να το κάνει όταν ο πρωθυπουργός έχει δηλώσει ότι είναι ευτυχής που η ελληνική κοινωνία μεταλλάσσεται σε πολυπολιτισμική! Όταν οι Έλληνες, δηλαδή, θα γίνουν μια από τις διάφορες μειονότητες που θα διαβιούν στην ελληνική επικράτεια.

Το Κυπριακό

Ο Νίκος Χριστοδουλίδης πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας κράτους διεθνώς αναγνωρισμένου, μέλους του ΟΗΕ, της ΕΕ και άλλων διεθνών οργανισμών παρακαλάει για μια συνάντηση με τον επικεφαλής της αποσχιστικής οντότητας της Βόρειας Κύπρου για να επαναρχίσει ο διάλογος για λύση του Κυπριακού. Μόνο που τη λύση του Κυπριακού δε θα την αποφασίσει ο όποιος Ερσιν Τατάρ αλλά η Άγκυρα. Αν ο Ν. Χριστοδουλίδης ήθελε να διατηρήσει την αξιοπρέπειά του και ιδιαίτερα το κύρος της Κυπριακής Δημοκρατίας θα έπρεπε να ζητάει διάλογο με τον Ερντογάν. Από κοντά ο Κ. Μητσοτάκης και ο Υπουργός του των Εξωτερικών δηλώνουν ευτυχείς που υπάρχει κινητικότητα στο Κυπριακό. Κινητικότητα για να προκύψει τι; Για να απενοχοποιείται ο εισβολέας και κατακτητής;

Μετά 50 χρόνια κανένα κράτος και κανείς διεθνής οργανισμός δε ζητάει την αποχώρηση των στρατευμάτων κατοχής από την Κύπρο. Όλοι ζητούν διάλογο μεταξύ των δύο κοινοτήτων και αμοιβαίες υποχωρήσεις για την εύρεση της όποιας λύσης. Η Τουρκία είναι στο απυρόβλητο. Εδώ έχουν οδηγήσει τον Ελληνισμό 50 χρόνια κατευναστικής πολιτικής  Για αποτροπή, ανάσχεση και απελευθέρωση της κατεχόμενης Κύπρου δε μιλάει ούτε η Αθήνα ούτε η Λευκωσία.

 Ο Ερντογάν ζητάει από το βήμα της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ τη διεθνή αναγνώριση ως ανεξάρτητου κράτους των κατεχομένων εδαφών και οι Μητσοτάκης και Χριστοδουλίδης μια Δικοινοτική –Διζωνική Ομοσπονδία που μπορεί να είναι χειρότερη ακόμη και της διχοτόμησης, αφού θα θέσει και τις ελεύθερες περιοχές υπό τον γεωπολιτικό έλεγχο της Τουρκίας.

Εδώ που έχουν φτάσει τα πράγματα στην ελληνοτουρκική αντιπαράθεση είτε ο Ελληνισμός θα αποδεχτεί όλους τους τουρκικούς όρους είτε η Τουρκία θα πρέπει να υποχρεωθεί να εγκαταλείψει τους γεωστρατηγικούς στόχους της. Μέση λύση δεν υπάρχει, γιατί αν δώσουμε μόνο ορισμένα απ’ όσα απαιτεί η Άγκυρα, «για να μην είμαστε καθημερινά με το δάκτυλο στη σκανδάλη» όπως είπε ο κ. Μητσοτάκης, απλώς θα της ανοίξουμε την όρεξη και για τα υπόλοιπα όντας σε ακόμη πιο αδύναμη θέση. Εκτός αν το «Σύνδρομο της Στοκχόλμης» έχει καταλάβει ολοκληρωτικά το πολιτικό προσωπικό σε Αθήνα και Λευκωσία.

Υ.Γ. 1 Πέρασε ίσως απαρατήρητη η αναφορά του Κ. Μητσοτάκη κατά την ομιλία του στη «Σύνοδο Κορυφής για Το Μέλλον» του ΟΗΕ. Είπε: «Το παγκόσμιο συμφέρον διαπερνά το μεμονωμένο συμφέρον των κρατών». Ποιος αλήθεια ορίζει το παγκόσμιο συμφέρον; Η παγκοσμιοποίηση, η Ευρωπαϊκή Ένωση, το ΝΑΤΟ, η Σύνοδος του Νταβός ή κάποιος άλλος;

Υ.Γ. 2 Απορεί κανείς με την εμμονή των ελλήνων πολιτικών να μιλούν για ενδεχόμενη οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ με την Τουρκία. Αγνοούν ότι στην ΑΟΖ περιλαμβάνεται και η υφαλοκρηπίδα; Ή εξυπηρετούν την Άγκυρα που δεν έχει επικυρώσει τη Σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας και θέλει οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας ώστε να ισχυριστεί ότι τα ελληνικά νησιά του Αιγαίου κάθονται πάνω στην υφαλοκρηπίδα της Ανατολίας;

 

Πηγή: www.ellinikiantistasi.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Κύπρος (Εθνική Φρουρά, Κύπρος 1974)

Κύπρος – Πρόεδρος Ν. Χριστοδουλίδης: Πολύ συγκεκριμένη η ατζέντα της τριμερούς

Δημοσιεύτηκε

στις

Η συζήτηση γίνεται για να δούμε αν υπάρχουν οι προοπτικές για επανέναρξη των συνομιλιών

Ανδρέας Πιμπίσιης

Η ατζέντα της τριμερούς συνάντησης της 15ης Οκτωβρίου είναι πολύ συγεκριμένη και αφορά τις προοπτικές επανέναρξης των συνομιλιών, τόνισε ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης. Σπεύδοντας την ίδια ώρα να διαμηνύσει πως δεν πάει στη Νέα Υόρκη για να συζητήσει την ατζέντα που προσπαθεί να περάσει ο Ερσίν Τατάρ και η τουρκική πλευρά.

Προσερχόμενος το πρωί στο Cyprus Forum 2024, στη Λευκωσία, ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων είπε ότι η τριμερής συνάντηση δεν είναι ανοικτής ατζέντας: “Δεν υπάρχει οτιδήποτε που είναι ανοιχτής ατζέντας. Η συζήτηση γίνεται με έναν και μόνο σκοπό: να δούμε αν υπάρχουν οι προοπτικές για επανέναρξη των συνομιλιών και θεωρώ ιδιαίτερα σημαντική την πρωτοβουλία του Γενικού Γραμματέα“.

Πρόσθεσε ότι ήταν κάτι που επιδιώκαμε εδώ και καιρό. “Από κει και πέρα, είπε, επικεντρωνόμαστε στο να υπάρξει αποτέλεσμα που για μας ένας είναι ο στόχος, η επανέναρξη των συνομιλιών στη βάση του συμφωνημένου πλαισίου και από εκεί που μείναμε στο Κραν Μοντανά“.

Σημείωσε ότι “αναμένουμε να δούμε, προετοιμαζόμαστε για συνάντηση”, την οποία χαρακτήρισε “θετική εξέλιξη“. “Με απόλυτη σοβαρότητα θα προσέλθουμε σε αυτό το δείπνο και θα πράξουμε ό,τι είναι δυνατόν για να υπάρξουν θετικά αποτελέσματα“, είπε.

Ο Πρόεδρος σχολίασε ότι “είναι θετικό ότι γίνεται αυτό το δείπνο. Από ‘κει και πέρα, δεν θέλω να πω πολλά, επικεντρώνομαι στη συζήτηση, στο αποτέλεσμα. Να υπάρξει αποτέλεσμα, αυτό με ενδιαφέρει“, επεσήμανε.

Στα κατεχόμενα, ο Ταχσίν Ερτουγρούλογλου έσπευσε να διαμηνύσει πως στη Νέα Υόρκη δνε θα συζητηθεί το θέμα της ομοσπονδίας.

Σε δηλώσεις του στην Νέα Υόρκη, μετά την ολοκλήρωση των συναντήσεων του, σύμφωνα με τα όσα μεταδίδει η διαδικτυακή «Κίπρις Πόστασι», αναφερόμενος στο άτυπο δείπνο στις 15 Οκτωβρίου μεταξύ των δύο ηγετών και του ΓΓ του ΟΗΕ είπε ότι «αυτό που διευκρινίσαμε είναι ότι δεν θα πραγματοποιηθεί σε μια ατμόσφαιρα συζήτησης της ομοσπονδίας». Είπε ακόμα ότι η «κυριαρχία και η παρουσία» τους ψευδοκράτους είναι μη διαπραγματεύσιμα θέματα.

Ανάφερε ότι ο ΓΓ του ΟΗΕ κάλεσε τους δύο ηγέτες για άτυπο δείπνο στις 15 Οκτωβρίου στη Νέα Υόρκη «πρόσκληση που ο Ερσίν Τατάρ αποδέχτηκε», είπε και επανέλαβε ότι δεν υπάρχει άλλος δρόμος από την «αναγνώριση» της παρουσίας του ψευδοκράτους.

Φιλελεύθερος

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή