Ακολουθήστε μας

Αιγαίο

Επικίνδυνο σφάλμα η στρατιωτικοποίηση της κρίσης στη Μεσόγειο. Μια ζωτική υπενθύμιση για την υφαλοκρηπίδα και τον κίνδυνο πολέμου

Δημοσιεύτηκε

στις

Του Δημήτρη Κωνσταντακόπουλου
Γράφουμε αυτό το άρθρο μερικές εκατοντάδες μέτρα από το σημείο, στην καρδιά της Λευκωσίας, όπου έφερε τον τουρκικό στρατό, η ανοησία, η προδοσία και η ξένη εξάρτηση των «ελληνικών» ηγεσιών, υπό την καθοδήγηση των Αμερικανών και των συμμάχων τους.
Δις όμως εξ αμαρτείν, ουκ ανδρός σοφού.
Το αφιερώνουμε στον κ. Τσίπρα. Η έλλειψη σοβαρότητας, ο καιροσκοπισμός, η εξάρτηση από τους ξένους σειράς συνεργατών του,  τον οδήγησαν να υπογράψει το Τρίτο Μνημόνιο, το Μνημόνιο της Λεηλασίας.
Του ευχόμαστε να μην φορτωθεί, μαζί με την παράταξή του και με τη χώρα, και τον πολύ βαρύτερο σταυρό μιας εθνικής καταστροφής, κάτω από την οποία θα ταφούν οι τελευταίες ελπίδες του ελληνικού λαού και όσα δημοκρατικά, κοινωνικά και εθνικά δικαιώματα του απομένουν.
Ελπίζουμε ότι τέτοιες ευχές είναι περιττές. Αλλά επειδή δεν είμαστε καθόλου σίγουροι, επειδή και η χώρα και η Μεσόγειος και ο κόσμος ολόκληρος διανύουν μια εξαιρετικά επικίνδυνη και πρωτοφανώς ασταθή περίοδο, προτιμάμε να εξετάζουμε τους μεγάλους κινδύνους κι ας μην πραγματοποιηθούν ποτέ, κι ας μας θεωρήσουν ορισμένοι αναγνώστες «κινδυνολόγους». Φοράτε άλλωστε ζώνες ασφαλείας στα αεροπλάνα και τα αυτοκίνητα. Η πιθανότητα να συμβεί κάτι κακό στη Μεσόγειο είναι χιλιάδες φορές μεγαλύτερη από το να πέσει το αεροπλάνο ή να πάθετε ατύχημα.
Πού γίνεται η ελληνοτουρκική αντιπαράθεση και ποιο είναι το καθεστώς της περιοχής

Σε αντίθεση με τα Ιμια το 1996, όπου η σχεδιασθείσα και οργανωμένη από τους Αμερικανούς – και τότε όπως και σήμερα – αντιπαράθεση Ελλάδας και Τουρκίας αφορούσε αναμφισβήτητα ελληνικό έδαφος, η εξαιρετικά επικίνδυνη αντιπαράθεση που ξεκίνησε τώρα και συνεχίζεται στην Αν. Μεσόγειο αφορά, σε αντίθεση με ότι ισχυρίζεται το Υπουργείο ‘Αμυνας και αφήνουν να εννοηθεί διάφορα ΜΜΕ,  ένα σημείο πράγματι αμφισβητούμενο, που μακάρι να αναγνωρισθεί, αλλά κατά πιθανότατα ουδέποτε θα αναγνωρισθεί ως υπερκείμενο ελληνικής υφαλοκρηπίδας!
Ο Νικηφόρος Φωκάς και η Σαλαμίς δεν έχουν σταλεί να προστατεύσουν τη Χίο ή το Καστελλόριζο, αλλά κυριολεκτικά έχουν σταλεί στου διαόλου τη μάνα. Εκεί δηλαδή που συγκρούονται τα συμφέροντα όλων των διεθνών διαβόλων που έχουν τώρα αρχίσει να απειλούν ο ένας τον άλλο ακόμα και με πυρηνικό πόλεμο.
Η τωρινή κρίση παρουσιάζει επίσης ομοιότητες με τις κρίσεις του Χόρα και του Σισμίκ, στις δεκαετίες του 1970 και του 1980 – με τη δεύτερη παρολίγον να οδηγήσει σε πόλεμο Ελλάδα και Τουρκία. ‘Όμως αυτές προεκλήθησαν όταν η Τουρκία, με την ανοχή, αν όχι την παρότρυνση των ΗΠΑ, επεχείρησε έρευνες στην καρδιά του Αιγαίου, δηλαδή σημεία αναμφισβήτητης ελληνικής κυριαρχίας, αλλά και ζωτικής σημασίας για την ασφάλεια της Ελλάδος.
Τα σημεία που τώρα επιχειρούν οι δύο φρεγάτες ούτε σημεία αναμφισβήτητης ελληνικής κυριαρχίας είναι, ούτε κρίσιμα για την εθνική μας ασφάλεια.
Το σημείο που προκαλεί την παρούσα κρίση βρίσκεται πολύ μακριά από την Ελλάδα και είναι τελείως αμφίβολο αν οποιοδήποτε διεθνές δικαστήριο θα αναγνώριζε ότι εκεί βρίσκεται ελληνική υφαλοκρηπίδα.
Στην περιοχή δεν υφίσταται τώρα ούτε ελληνική, ούτε τουρκική υφαλοκρηπίδα. Διότι απλούστατα, για να υπάρξει νόμιμα υφαλοκρηπίδα (όπως και ΑΟΖ), σύμφωνα με τη Διεθνή Σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας του Μοντέγκο Μπέι του 1982, οφείλει να προηγηθεί η οριοθέτησή της μεταξύ των ομόρων κρατών, είτε με διμερή συμφωνία, είτε με παραπομπή σε διεθνή διαιτησία ή διεθνή δικαστική κρίση.
Ούτε ο κυβερνήτης του Νικηφόρου Φωκά έχει δίκηο να λέει στον κυβερνήτη του Μπαρμπαρός ότι είναι σε ελληνική, ούτε ο δεύτερος να του απαντά ότι είναι σε τουρκική υφαλοκρηπίδα. Διότι δεν υφίσταται ούτε ελληνική, ούτε τουρκική υφαλοκρηπίδα στο σημείο αυτό.
Τέτοιες συμφωνίες οριοθέτησης υπεγράφησαν για παράδειγμα στην περιοχή της αν. Μεσογείου μεταξύ της Κύπρου και του Λιβάνου, της Αιγύπτου και του Ισραήλ, καθορίζοντας τα όρια των ΑΟΖ της περιοχής. Η ΑΟΖ (αποκλειστική οικονομική ζώνη) είναι ταυτόσημη με την υφαλοκρηπίδα σε ότι αφορά τις διαδικασίες οριοθέτησης και τα δικαιώματα που παρέχει στην εκμετάλλευση υποθαλασσίων κοιτασμάτων. Η μόνη διαφορά τους είναι ότι η ΑΟΖ περιορίζεται πάντα στα 200 μίλια από τις ακτές, ενώ η υφαλοκρηπίδα μπορεί να υπερβεί υπό προϋποθέσεις αυτό το όριο.
Κριτήρια διανομής της υφαλοκρηπίδας (και της ΑΟΖ)
Η μέση γραμμή μεταξύ των ακτών των γειτονικών χωρών είναι ένα, αλλά όχι το μόνο κριτήριο για τη διανομή της υφαλοκρηπίδας (ή της ΑΟΖ) μεταξύ τους.
Η διεθνής σύμβαση για το δίκαιο της θάλασσας αναγνωρίζει και σειρά άλλων κριτηρίων, όπως τη δικαιοσύνη κλπ. Γι’ αυτό και το Διεθνές Δικαστήριο, που δικάζει τέτοιες διαφορές στη βάση της Σύμβασης, αναγνωρίζει μεν ενίοτε κάποια επήρεια στα νησιά, ανάλογα και με τον πληθυσμό της, δεν εξισώνει όμως σε καμιά περίπτωση ένα μικρό νησί όπως το Καστελόριζο με μεγάλους ηπειρωτικούς όγκους όπως η Τουρκία, που έχει περί τα 500 χλμ. ακτών στη Μεσόγειο. Πολύ περισσότερο την κρίσιμης σημασίας, λόγω της θέσης της για την οριοθέτηση, Στρογγύλη, επί της οποίας μάλιστα δεν υφίσταται πληθυσμός και οικονομική δραστηριότητα, κριτήρια που επίσης λαμβάνονται υπόψιν από τη Σύμβαση. Απορεί κανείς βεβαίως γιατί η Στρογγύλη δεν κατοικείται,  αλλά μήπως είναι το μόνο για το οποίο πρέπει να απορούμε;
Να στέλνουμε τον στόλο, ακόμα και σε σημεία με πλήρη υπεροχή της Τουρκίας (πόσο μάλλον που λόγω των Μνημονίων είναι καθηλωμένα τα Ορίων), αλλά προτού φτάσουμε μήπως να παίρναμε απλούστερα μέτρα όπως αίφνης η ενίσχυση των παραμεθόριων περιοχών μας;
Σειρά αποφάσεων του Διεθνούς Δικαστηρίου έχει αρνηθεί πλήρη επήρεια σε νησιά, όπως για παράδειγμα η απόφαση του Διεθνούς Δικαστηρίου για τη νήσο των Ερπετών στη Μαύρη Θάλασσα.
Απευθυνθήκαμε στους κυριότερους Ελληνες ειδικούς στο δίκαιο της θάλασσας. Μας είπαν ότι είναι πολύ πιο πιθανό το συγκεκριμένο σημείο να κατακυρωθεί οπουδήποτε αλλού εκτός από την Ελλάδα σε περίπτωση οριοθέτησης. Βεβαίως ποτέ δεν μπορεί να είναι κανείς εκ των προτέρων βέβαιος για μια δικαστική απόφαση, βεβαίως πρέπει να παλεύει για να βγει προς όφελός του, αλλά και η μελέτη της Σύμβασης και της αντίστοιχης νομολογίας σε αυτό το συμπέρασμα τους οδηγεί. Φυσικά προτιμούν να μην το πουν δημόσια, για να μη δώσουν αυτοί επιχειρήματα στην Αγκυρα, με το κύρος τους ως ειδικών επιστημόνων. Αλλά οι Ελληνες πολίτες οφείλουν να έχουν γνώση της  πραγματικότητας, πολύ περισσότερο σε υποθέσεις που ενδέχεται να εξελιχθούν σε καταστρεπτικές πολεμικές περιπέτειες, αλλά και για να μπορούν να υπερασπιστούν τη χώρα τους. Δεν είμαστε άλλωστε καθόλου βέβαιοι ότι και όλοι οι αρμόδιοι, στα διάφορα πόστα, γνωρίζουν ακριβώς τι συμβαίνει και τι ισχύει.
Στο ελληνικό διαδίκτυο εδώ και χρόνια κυκλοφορεί και αναπαράγεται ένας χάρτης για την υφαλοκρηπίδα/ΑΟΖ της αν. Μεσογείου που περίπου δίνει τη μισή περιοχή στην Ελλάδα. Μια ενδιαφέρουσα λεπτομέρεια αυτού του χάρτη, είναι ότι δεν περιλαμβάνει την λωρίδα της Γάζας, αναγνωρισμένη από τον ΟΗΕ ως μη ανήκουσα στο Ισραήλ. Εχει εξαφανιστεί μεταξύ Αιγύπτου και Ισραήλ.
Προφανώς οι «χαρτογράφοι» θέλουν να δημιουργήσουν μια παραπλανητική εικόνα στο ελληνικό κοινό και να το πείσουν για την ύπαρξη μεγάλων «θησαυρών της Χαλιμάς» που μπορεί άμεσα και εύκολα να διεκδικήσει η Ελλάδα. Η ασυναρτησία επικρατεί στη χώρα σε όλους τους τομείς, αλλά και πολλαπλασιάζονται, σε αυτή την κατάσταση, όπως τα μανιτάρια μετά τη βροχή, οι κάθε είδους πράκτορες ξένων δυνάμεων.
Η ασυναρτησία και η δράση των ξένων δια των Ελλήνων στα θέματα της οικονομικής πολιτικής οδήγησε την Ελλάδα στη μεγαλύτερη ίσως οικονομική καταστροφή στην ιστορία του καπιταλισμού σε καιρό ειρήνης.
Οι ίδιες τάσεις, εμφανιζόμενες στην εξωτερική και αμυντική πολιτική, μπορούν να οδηγήσουν, ιδίως στις παρούσες συνθήκες, σε πολεμική καταστροφή και «ισοπέδωση» της χώρας.
Αυτό δεν σημαίνει ασφαλώς ότι η Ελλάδα πρέπει να παραδοθεί στις εκάστοτε ορέξεις της Τουρκίας. Κάτι τέτοιο δεν θα την ωφελούσε σε τίποτα.
Σημαίνει όμως ότι πρέπει να αποκατασταθεί επειγόντως η σοβαρότητα των κρατικών λειτουργιών και ο εθνικός έλεγχος επί του ελληνικού κράτους.
Πρέπει να αποφεύγονται οι εύκολες προσφυγές στα στρατιωτικά μέσα. Η προσφυγή σε πόλεμο δεν μπορεί να αφαιρεθεί από τα τελικά μέσα υπεράσπισης της Ελλάδας, αλλά πρέπει να περιοριστεί αυστηρά πρώτον στην υπεράσπιση της ελληνικής εδαφικής ακεραιότητας και δεύτερον στην αποτροπή οποιασδήποτε προέλασης των τουρκικών στρατευμάτων πέραν της γραμμής εκεχειρίας στην Κύπρο.
Δεν κάναμε πόλεμο το 1974 για να προστατεύσουμε τον ελληνισμό της Κύπρου, δεχτήκαμε αδιαμαρτύρητα τον αφοπλισμό της Κύπρου (S300), παραδώσαμε στους Πιστωτές την εθνική κυριαρχία της Ελλάδας και την περιουσία του ελληνικού λαού, προτείνουμε την κατάλυση του κυπριακού κράτους ως λύση του κυπριακού και θα πάμε τώρα να κάνουμε πόλεμο για τις γεωτρήσεις της Exxon και της Total, ή γιατί κάποιοι τρίτοι θέλουν να στριμώξουν τον Ερντογάν;
Ελληνικές διεκδικήσεις στη Μεσόγειο
Τίποτα δεν μας πείθει για το ότι οι «αρμόδιοι» που έστειλαν τις δύο φρεγάτες έχουν ένα συγκεκριμένο σχέδιο στο μυαλό τους και έχουν απαντήσει στα ερωτήματα που θέτει η όλη κρίση στην Αν. Μεσόγειο, την οποία μάλιστα προανήγγειλε, προτού συμβεί, ο Πρωθυπουργός του Ισραήλ Μπέντζαμιν Νετανιάχου! ‘Όπως ο Πάιατ είχε «προφητέψει» την μίνι-κρίση στα Ιμια τον περασμένο Φλεβάρη.
Ελπίζουμε ότι η «στρατηγική σκέψη» τους να μην περιορίζεται στις παροτρύνσεις τρίτων δυνάμεων, που θέλουν την Ελλάδα να βγάλει διάφορα «κάστανα» για δικό τους λογαριασμό από τη φωτιά, καιόμενη η ίδια, όπως ακριβώς συνέβη το 1974. Αν και πολύ φοβόμαστε ότι αυτό ακριβώς μπορεί να συμβαίνει.
Μας εντυπωσιάζει ότι αυτής της κρίσης προηγήθηκε η εκπορευόμενη εξ Αμερικής ελληνική κυβερνητική κρίση, αλλά και οι επιθέσεις του αμερικανικού τύπου κατά Κύπρου και Ελλάδας για τις σχέσεις με τη Ρωσία, γεγονότα των οποίων το τελικό αποτέλεσμα ήταν να γίνει εξαιρετικά ευάλωτη η κυβέρνηση Τσίπρα και να καταστεί παντοδύναμος ο Υπουργός Αμυνας.
Σφάλμα η στρατιωτικοποίηση της κρίσης
Η ελληνική κυβέρνηση αποφάσισε να αποστείλει δύο πολεμικά πλοία στην περιοχή του Μπαρμπαρός. Μοιάζει έτσι να προχωρά στην στρατιωτικοποίηση της κρίσης από την αρχή, το ίδιο μείζον σφάλμα που έπραξε και στην κρίση των Ιμίων του 1996.
Διερωτάται όμως κανείς γιατί δεν έκανε τίποτα από αυτά που έπρεπε να προηγηθούν μιας τέτοιας αποστολής. Πολύ αμφιβάλλουμε ότι έχει προσπαθήσει να αποτρέψει στις συνομιλίες με την τουρκική ηγεσία την Αγκυρα από τις έρευνες. Σημειώνουμε ότι διάφορες αντιφατικές δηλώσεις Ελλήνων παραγόντων ως προς τα θέματα ΑΟΖ και Τουρκίας, ενδέχεται να έχουν προκαλέσει και αδικαιολόγητους φόβους στην Αγκυρα γύρω από τις ελληνικές προθέσεις.
Όπως απέδειξε η απελευθέρωση των δύο στρατιωτικών δεν είναι αδύνατη κάποια συνεννόηση με την Τουρκία σε ορισμένα ζητήματα. Η Αγκυρα αντιμετωπίζει τώρα σοβαρότατα προβλήματα για να μη θέλει να σιγουρευτεί και να εξασφαλίσει ότι δεν θα δεχθεί, όπως η ίδια φοβάται, επίθεση από την Ελλάδα για λογαριασμό των ΗΠΑ και των συμμάχων τους. Ο Ερντογάν διατήρησε, είναι αλήθεια, το πακέτο των εξωφρενικών διεκδικήσεων της Τουρκίας στο Αιγαίο που παρέλαβε από τους προκατόχους του, αλλά δεν προσέθεσε ούτε μία. Και φυσικά θα ήταν τρέλα να πάρει την πρωτοβουλία πολεμικής επιχείρησης κατά της Ελλάδας τη στιγμή που έχει όλα τα μέτωπα ανοιχτά.
Για να προκληθεί σύρραξη Ελλάδος και Τουρκίας πρέπει να το θελήσουν τρίτες δυνάμεις και να προκαλέσουν μια προβοκάτσια, χρησιμοποιώντας ενδεχομένως τις δυνάμεις που επηρεάζουν στις δύο χώρες, ώστε να θέσουν Αθήνα και Αγκυρα σε «τροχιές» όπου κάθε υποχώρηση θα θεωρηθεί απαράδεκτη ταπείνωση.
Μια έξυπνη κατατοπισμένη και χαρισματική ηγεσία θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει στην πραγματικότητα τον φόβο της Τουρκίας ότι οι Αμερικανοί και Ισραηλινοί θα μας βάλουν να της επιτεθούμε, για να επιτύχει ορισμένα οφέλη για τη χώρα.
Εν πάση περιπτώσει, σε τίποτα δεν βλάπτει να προσπαθούμε να συνεννοηθούμε, πριν οι δύο πλευρές αρχίσουν να στέλνουν τα πολεμικά τους σκάφη να αλληλοαπειλούνται.
Δυστυχώς, στην περίπτωση των οκτώ και σε άλλες περιπτώσεις, που δεν θέλουμε τώρα να αναφέρουμε, έχουμε διαπιστώσει ότι Ελληνες αξιωματούχοι έχουν πλημμελή γνώση ακόμα και του στενού περιεχομένου του αντικειμένου τους και δεν είναι βέβαιο ότι καταλαβαίνουν ακριβώς τη σημασία και όσων λένε και όσων ακούνε. Το ξέρουμε ότι μοιάζει καταπληκτικό και εξωφρενικό αυτό, αλλά έτσι είναι. Αυτό σημειωτέον, εκτός του ότι τους  εμποδίζει να κάνουν τη δουλειά τους, τους καθιστά και εύκολα χειραγωγήσιμους.
Αλλά έστω ότι η συνεννόηση δεν μπορούσε να επιτευχθεί στην ανατολική Μεσόγειο (δεν δοκιμάστηκε στην πραγματικότητα) και οι αρμόδιοι αποφάσισαν ότι έπρεπε να αντιδράσουν στις τουρκικές έρευνες.
Δεν θα έπρεπε προτού αρχίσουν να στέλνουν πολεμικά πλοία στην περιοχή να καταθέσουν στον ΟΗΕ την άποψή τους έστω για την υφαλοκρηπίδα της Αν. Μεσογείου και για τις σχεδιαζόμενες εκεί τουρκικές ενέργειες; Δεν το έπραξαν. Λέει ο κυβερνήτης του Φωκά στον Τούρκο ότι είναι ελληνική η υφαλοκρηπίδα, αλλά αυτό η χώρα δεν το διατύπωσε ποτέ επισήμως!!!
Το ίδιο το Υπουργείο Εξωτερικών εξάλλου εξέδωσε ανακοίνωση διαμαρτυρίας για τις τουρκικές ενέργειες μόνο όταν ο Νικηφόρος Φωκάς είχε ήδη βρεθεί στην περιοχή του πλου του Μπαρμπαρός.
‘Όλα αυτά δείχνουν ότι δεν υπάρχει σοβαρότητα στον σχεδιασμό μιας επιχείρησης που μπορεί, δυνητικά, να καταλήξει σε πόλεμο Ελλάδας και Τουρκίας.
Πρέπει η Ελλάδα να επιδιώξει την οριοθέτηση της Αν. Μεσογείου;
Δεν ξέρουμε πως οι αρμόδιοι περιμένουν να λήξει το εν εξελίξει επεισόδιο και τι έχουν σχεδιάσει. Δεν ξέρουμε τι έχουν στο μυαλό τους, ούτε καν αν έχουν μυαλό. Δεν ξέρουμε με ποιους ξένους διαβουλεύονται, γιατί έχει πήξει και το Πεντάγωνο στους επισκέπτες.
Μία από τις κυριότερες αρετές ενός στρατηγού, είναι να ξέρει που δίνει τις μάχες του, διπλωματικές, πολιτικές ή στρατιωτικές. Και να μπορεί ασφαλώς να σχεδιάζει όχι μόνο την πρώτη και τη δεύτερη, αλλά και τη δέκατη τέταρτη ει δυνατόν κίνηση.
Ας πούμε ότι αυτή η κρίση δεν πάει σε σύρραξη, ούτε καταλήγει σε άδοξη αποχώρηση. ‘Ένα ενδεχόμενο είναι να πάει τότε σε αναγκαστική προσφυγή στο δικαστήριο της Χάγης ή του Αμβούργου.
Θέλουμε μια τέτοια εξέλιξη; Γιατί μια τέτοια εξέλιξη κινδυνεύει να χωρίσει, αντί να ενώσει τις θαλάσσιες ζώνες Ελλάδας και Κύπρου. Δεν ξέρουμε αν έχει όντως τόση σημασία η ένωση των θαλασσίων ζωνών των δύο χωρών, αλλά αυτό θρυλείται.
Είναι σκόπιμο να δώσουμε στην Exxon και τα πετρέλαια νοτιοανατολικά των Δωδεκανήσων και μεταξύ Δωδεκανήσων και Κρήτης;
Σε συνθήκες αποικίας χρέους, όπως προσδιορίζονται από την υποχρέωση αποπληρωμής εξαιρετικά μη βιώσιμου χρέους, τις εν ισχύ αποικιακές διατάξεις των Δανειακών Συμβάσεων και των Μνημονίων και την υποθήκευση όλης της δημόσιας περιουσίας, η εκμετάλλευση υδρογονανθράκων είναι πράξη λεηλασίας της χώρας, που την αποστερεί από πιθανούς πόρους που θα χρειαστεί για την ίδια την επιβίωσή της.
Είναι σκληρό χτύπημα στο σώμα μιας χώρας που πνέει τα λοίσθια!
 Το περιβάλλον της κρίσης
Δεν μπορούμε εξετάζοντας τις σύνθετες παραμέτρους που υπερκαθορίζουν μια τέτοια κρίση, να αφαιρέσουμε ορισμένους παράγοντες όπως
  • Την άθλια, «ερειπιώδη» κατάσταση της Ελλάδας και του κρατικού μηχανισμού της
  • Το σημείο εκδήλωσης της κρίσης, που είναι το λιγότερο ευνοϊκό για μια ελληνοτουρκική αντιπαράθεση που θα μπορούσε κάποιος να βρει από τον Εβρο μέχρι την Κύπρο
  • Ενα εξαιρετικά ασταθές περιβάλλον και την ύπαρξη δυνάμεων που πιθανώς θα επιθυμούσαν ή θα τις συνέφερε μια σύγκρουση Ελλάδας και Τουρκίας
 Οι κίνδυνοι της προβοκάτσιας
Κλείνοντας αυτή την παρουσίαση θέλουμε να υπενθυμίσουμε ότι υπάρχουν και ορισμένα ακραία μεν, αλλά όχι αδύνατα ελεγχόμενα. Φανταστείτε επί παραδείγματι ότι πλήττεται ένα ελληνικό ή ένα τουρκικό σκάφος από ένα υποβρύχιο τρίτης χώρας. Θα χρειαστούν χρόνια για να ανακαλυφθεί ποιος έριξε την τορπίλη, αν ανακαλυφθεί.
Η διεθνής στρατιωτική ιστορία βρίθει παρόμοιων περιστατικών, όπως το κλασικό επεισόδιο στον κόλπο του Τονκίνου ή η πρόσφατη κατάρριψη από τη συριακή αεράμυνα του Ιλιούσιν έξω από τη Λαττάκεια. Στην Τήνο το 1940, ανακαλύφθηκε ότι οι Ιταλοί τορπίλισαν την Ελλη, επειδή το περιστατικό συνέβη στο λιμάνι και βρέθηκαν υπολείμματα της τορπίλης.
Μόνο πολύ σοβαρά κράτη, με μεγάλες ικανότητες σύνθεσης πληροφοριών από το διεθνές περιβάλλον και ανεξαρτησία των μηχανισμών τους μπορούν να αντιμετωπίσουν, και όχι πάντα, τέτοιες καταστάσεις. Δεν είναι ασφαλώς η περίπτωση της Ελλάδας.
 Τι πρέπει να κάνουμε
Η χώρα μας ήδη οικονομικά και κοινωνικά κατεστραμμένη δέχεται οικονομικό πόλεμο από τους Πιστωτές. Ούτε την Τουρκία θα μπορέσει να αντιμετωπίσει, ούτε τις απείρως σοβαρότερες απειλές από τους υποτιθέμενους συμμάχους και εταίρους της, αν δεν βρει τον τρόπο και να αποτινάξει τον νεοαποικιακό ζυγό και να ανατάξει την οικονομία, την κοινωνία και το κράτος της.
Δεν μας αρέσει βέβαια αυτό, γιατί αυτό είναι στην πραγματικότητα το όντως πολύ δύσκολο καθήκον οποιουδήποτε πατριώτη θέλει την σωτηρία και επιβίωση του ελληνισμού. Το τελευταίο που χρειαζόμαστε τώρα είναι επίδοξοι Ιωαννίδηδες. Σε ότι αφορά την Τουρκία, η κύρια και μόνη σήμερα ρεαλιστική επιδίωξη πρέπει να είναι η διατήρηση του μόντους βιβέντι.
Καμία παραχώρηση κυριαρχικών δικαιωμάτων από τη μία, όχι όμως και σε έναν πόλεμο που θα αποτελειώσει την Ελλάδα, επιφέροντας και πολύ μεγάλες καταστροφές στην Τουρκία.
Δεν θα υπάρξουν νικητές και ηττημένοι από μια τέτοια αναμέτρηση τώρα. Θα υπάρξουν μόνο ηττημένοι.
Οσο για τις γεωτρήσεις της Εxxon και της Total, από τις οποίες αμφιβάλλουμε ότι θα κερδίσει πολλά πράγματα ο κυπριακός λαός, ας τις προστατεύσουν τα αεροπλανοφόρα της Αμερικής και της Γαλλίας.
Η Λευκωσία έπρεπε, σε συνεννόηση με την Αθήνα, όταν αποφάσιζε σε ποιόν θα δώσει τα πετρέλαια της Κύπρου, να έχει φροντίσει να λάβει και εγγυήσεις αμυντικής κάλυψης και όλα τα υπόλοιπα από τα κράτη όπου εδρεύουν αυτές οι πολυεθνικές. Ας το κάνει και τώρα, ποτέ δεν είναι αργά.
Λευκωσία, 21/10/2018

Αιγαίο

Το σύνδρομο της Στοκχόλμης στο ελληνοτουρκικό σύστημα

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Του Νίκου Ιγγλέση
26/09/2024 

Η συνάντηση Κ. Μητσοτάκη – Ρ.Τ. Ερντογάν στη Ν. Υόρκη, στις 24-9-24, ήταν η έκτη τούς τελευταίους δεκαπέντε μήνες. Πρόκειται για «πολιτικό έρωτα» μεταξύ των δύο ηγετών, ιδιαίτερα μετά τη Διακήρυξη των Αθηνών (Δεκέμβριος ’23) ή για το «Σύνδρομο της Στοκχόλμης» όπου το θύμα μέσω ψυχολογικών και συναισθηματικών διεργασιών καταλήγει να ερωτευθεί το θύτη του;

Σε τί αλήθεια αποσκοπούν όλες αυτές οι συναντήσεις, οι συνομιλίες, τα «μέτρα οικοδόμησης εμπιστοσύνης», η λεγόμενη θετική ατζέντα κ.α.; Πού είναι το «παράθυρο ευκαιρίας» που βλέπει η Κυβέρνηση;  Ένα είναι βέβαιο: Όλα αυτά δεσμεύουν την Ελλάδα να μην επιχειρήσει να ανατρέψει το, δυσμενές γι’ αυτήν, status quo στο Αιγαίο και τη Μεσόγειο και απενοχοποιούν, στη διεθνή σκηνή, την αναθεωρητική – επεκτατική Τουρκία.

Ποιά είναι τα διαχρονικά ζητήματα της ελληνοτουρκικής αντιπαράθεσης που, κατά την Κυβέρνηση, θα προωθήσει τη λύση τους ο διάλογος;

1) Η Ελλάδα δικαιούται να ασκήσει το μονομερές δικαίωμα που της δίνει το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας να αυξήσει, δηλαδή, τα χωρικά ύδατά της μέχρι τα 12 ν.μ. στο Αιγαίο και την Α. Μεσόγειο και την άρση τού, επ’ αυτού, τουρκικού casus belli; Όχι, υποστηρίζει η Άγκυρα.

2) Τα ελληνικά νησιά που μπορούν να συντηρήσουν ανθρώπινη δραστηριότητα διαθέτουν την ίδια ΑΟΖ (μέχρι 200ν.μ.) με αυτήν της ηπειρωτικής χώρας, όπως προβλέπεται από το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας; Όχι, διαθέτουν μόνο χωρικά ύδατα 6 ν.μ. αντιτείνει η Τουρκία.

3) Τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου δικαιούνται να είναι στρατιωτικοποιημένα γιατί απειλούνται; Θυμίζουμε το «Θα έρθουμε μια νύχτα ξαφνικά». Όχι, πρέπει να είναι αποστρατικοποιημένα σύμφωνα με τις Συνθήκες Λωζάνης-Παρισίων, λέει η Τουρκία.

4) Η Ελλάδα μπορεί να καταθέσει στην ΕΕ τους χάρτες του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού, όπως έχει κάνει η Κυπριακή Δημοκρατία; Μια τέτοια ενέργεια θα σήμαινε ανακήρυξη (όχι οριοθέτηση) της συνολικής ελληνικής ΑΟΖ, χωρίς αυτό να προκαλέσει τη σφοδρή τουρκική αντίδραση;

5) Τα Θαλάσσια Πάρκα, που εξαγγέλθηκαν, θα υλοποιηθούν ή ξεχάστηκαν για να μην χαλάσει το θετικό κλίμα; Η Άγκυρα δήλωσε ότι απαιτείται η συναίνεσή της.

6) Το παράνομο, κατά το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας, Τουρκολυβικό Μνημόνιο θα ακυρωθεί ή θα παρεμποδίζει την όποια εκμετάλλευση της οριοθετημένης ελληνικής ΑΟΖ με την Αίγυπτο;

7) Τα αφηγήματα της «Γαλάζιας Πατρίδας» και των «Γαλάζιων Αιθέρων» αποτελούν ευθεία αμφισβήτηση της κυριαρχίας και των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Ελλάδος. Η Τουρκία διεκδικεί το μισό Αιγαίο, ανατολικά του 25ου Μεσημβρινού και όλη τη θαλάσσια έκταση μεταξύ Ρόδου και Κύπρου (βλέπε χάρτη). Μπορεί κάτι τέτοιο να γίνει αποδεκτό;

8) Στην Κύπρο η Τουρκία ζητάει τη διεθνή αναγνώριση της κατεχόμενης ζώνης ως ανεξάρτητο κράτος. Παράλληλα διακηρύσσει ότι τα κατοχικά στρατεύματά της θα παραμείνουν εσαεί στη νησί. Ο Ελληνισμός μπορεί να το αποδεχτεί;

9) Η μουσουλμανική μειονότητα της Δ. Θράκης που η Άγκυρα, ενάντια στη Συνθήκη της Λωζάνης, αποκαλεί τουρκική, χρησιμοποιείται εδώ και χρόνια ως «στρατηγική μειονότητα» για την υβριδική αποσταθεροποίηση της Ελλάδας και επέμβασης στις εσωτερικές υποθέσεις της. Η Κυβέρνηση και το υπόλοιπο κυρίαρχο πολιτικό σύστημα δεν αντιδρούν για να μη θυμώσει η Τουρκία.

Όλα αυτά και άλλα σημαντικά ζητήματα προδιαγράφουν το αποτέλεσμα του ελληνοτουρκικού διαλόγου. Η Τουρκία κερδίζει χρόνο και ισχυροποιείται. Η Διακήρυξη των Αθηνών διευκόλυνε την Άγκυρα στην απόκτηση των αμερικανικών F-16 (40 + 80 αεροσκάφη και άφθονα όπλα). Η συνέχιση του διαλόγου διευκολύνει την Τουρκία για την άρση των αμερικανικών κυρώσεων στην πολεμική βιομηχανία της και ίσως στην απόκτηση των F-35. Η Ελλάδα χάνει χρόνο, δεν ασκεί τα νόμιμα δικαιώματά της και δεν ανατρέπει το status quo, στο οποίο έχει εγκλωβιστεί. Η Τουρκία, από την πλευρά της, επιμένει να προβάλλει συνεχώς τις διεκδικήσεις της, όταν απαιτείται τις επιβάλλει δια του καταναγκασμού (π.χ. πρόσφατα στην Κάσο) και στο τέλος θα επικαλεστεί «τις πραγματικότητες επί του πεδίου»  ως ένα είδος «χρησικτησίας» για να τις νομιμοποιήσει στη διεθνή σκηνή.

Το Μεταναστευτικό  

Η Κυβέρνηση προβάλλει ως επιτυχία του διαλόγου τη συνεργασία με την Τουρκία για τον περιορισμό των μεταναστευτικών ροών. Πρόκειται για προπαγάνδα εσωτερικής κατανάλωσης. Αλήθεια, πώς φτάνουν οι μετανάστες από την Κεντρική Ασία, το Κέρας ή την υποσαχάρια Αφρική στην Τουρκία; Έρχονται περπατώντας; Όχι βέβαια. Φτάνουν με πτήσεις των τουρκικών αερογραμμών (χωρίς visa) στην Κωνσταντινούπολη και από εκεί προωθούνται στον Έβρο και στις ακτές του Αιγαίου. Υπάρχει κανείς αφελής που πιστεύει ότι όλο αυτό το traffic γίνεται εν αγνοία των τουρκικών μυστικών υπηρεσιών, της στρατοχωροφυλακής και της αστυνομίας; Οι διακινητές είναι απλώς τα εκτελεστικά όργανα των υβριδικών επιχειρήσεων της Τουρκίας.

Σύμφωνα με στοιχεία της Frontex το πρώτο οκτάμηνο του 2024 οι μεταναστευτικές ροές από την Α. Μεσόγειο προς την Ελλάδα  αυξήθηκαν κατά 39% (πάνω από 37.000 άτομα). Αντίθετα από την Κεντρική Μεσόγειο προς την Ιταλία μειώθηκαν κατά 64%. Ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου Ν. Παναγιωτόπουλος, σε πρόσφατη συνέντευξή του, ανέφερε ότι οι ροές, το πρώτο οκτάμηνο αυξήθηκαν, κατά 60%. Ίσως ξέρει κάτι περισσότερο. Αυτοί οι αριθμοί αφορούν όσους εντοπίζονται και καταγράφονται. Χιλιάδες άλλοι διέρχονται λαθραία από τα σύνορα. Κάθε μέρα στον Έβρο και στην Εγνατία οδό συλλαμβάνονται αλλοδαποί και ημεδαποί διακινητές με κλεμμένα αυτοκίνητα να προωθούν λαθρομετανάστες στο εσωτερικό της χώρας. Εκείνος ο φράκτης στον Έβρο προχωράει με «ρυθμό χελώνας».

Αλήθεια, γιατί η Κυβέρνηση δεν αναστέλλει τη χορήγηση ασύλου για έξι μήνες, όπως έκανε η Κυπριακή Δημοκρατία με αποτέλεσμα την κατακόρυφη μείωση των αφίξεων μεταναστών; Αλλά πώς να το κάνει όταν ο πρωθυπουργός έχει δηλώσει ότι είναι ευτυχής που η ελληνική κοινωνία μεταλλάσσεται σε πολυπολιτισμική! Όταν οι Έλληνες, δηλαδή, θα γίνουν μια από τις διάφορες μειονότητες που θα διαβιούν στην ελληνική επικράτεια.

Το Κυπριακό

Ο Νίκος Χριστοδουλίδης πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας κράτους διεθνώς αναγνωρισμένου, μέλους του ΟΗΕ, της ΕΕ και άλλων διεθνών οργανισμών παρακαλάει για μια συνάντηση με τον επικεφαλής της αποσχιστικής οντότητας της Βόρειας Κύπρου για να επαναρχίσει ο διάλογος για λύση του Κυπριακού. Μόνο που τη λύση του Κυπριακού δε θα την αποφασίσει ο όποιος Ερσιν Τατάρ αλλά η Άγκυρα. Αν ο Ν. Χριστοδουλίδης ήθελε να διατηρήσει την αξιοπρέπειά του και ιδιαίτερα το κύρος της Κυπριακής Δημοκρατίας θα έπρεπε να ζητάει διάλογο με τον Ερντογάν. Από κοντά ο Κ. Μητσοτάκης και ο Υπουργός του των Εξωτερικών δηλώνουν ευτυχείς που υπάρχει κινητικότητα στο Κυπριακό. Κινητικότητα για να προκύψει τι; Για να απενοχοποιείται ο εισβολέας και κατακτητής;

Μετά 50 χρόνια κανένα κράτος και κανείς διεθνής οργανισμός δε ζητάει την αποχώρηση των στρατευμάτων κατοχής από την Κύπρο. Όλοι ζητούν διάλογο μεταξύ των δύο κοινοτήτων και αμοιβαίες υποχωρήσεις για την εύρεση της όποιας λύσης. Η Τουρκία είναι στο απυρόβλητο. Εδώ έχουν οδηγήσει τον Ελληνισμό 50 χρόνια κατευναστικής πολιτικής  Για αποτροπή, ανάσχεση και απελευθέρωση της κατεχόμενης Κύπρου δε μιλάει ούτε η Αθήνα ούτε η Λευκωσία.

 Ο Ερντογάν ζητάει από το βήμα της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ τη διεθνή αναγνώριση ως ανεξάρτητου κράτους των κατεχομένων εδαφών και οι Μητσοτάκης και Χριστοδουλίδης μια Δικοινοτική –Διζωνική Ομοσπονδία που μπορεί να είναι χειρότερη ακόμη και της διχοτόμησης, αφού θα θέσει και τις ελεύθερες περιοχές υπό τον γεωπολιτικό έλεγχο της Τουρκίας.

Εδώ που έχουν φτάσει τα πράγματα στην ελληνοτουρκική αντιπαράθεση είτε ο Ελληνισμός θα αποδεχτεί όλους τους τουρκικούς όρους είτε η Τουρκία θα πρέπει να υποχρεωθεί να εγκαταλείψει τους γεωστρατηγικούς στόχους της. Μέση λύση δεν υπάρχει, γιατί αν δώσουμε μόνο ορισμένα απ’ όσα απαιτεί η Άγκυρα, «για να μην είμαστε καθημερινά με το δάκτυλο στη σκανδάλη» όπως είπε ο κ. Μητσοτάκης, απλώς θα της ανοίξουμε την όρεξη και για τα υπόλοιπα όντας σε ακόμη πιο αδύναμη θέση. Εκτός αν το «Σύνδρομο της Στοκχόλμης» έχει καταλάβει ολοκληρωτικά το πολιτικό προσωπικό σε Αθήνα και Λευκωσία.

Υ.Γ. 1 Πέρασε ίσως απαρατήρητη η αναφορά του Κ. Μητσοτάκη κατά την ομιλία του στη «Σύνοδο Κορυφής για Το Μέλλον» του ΟΗΕ. Είπε: «Το παγκόσμιο συμφέρον διαπερνά το μεμονωμένο συμφέρον των κρατών». Ποιος αλήθεια ορίζει το παγκόσμιο συμφέρον; Η παγκοσμιοποίηση, η Ευρωπαϊκή Ένωση, το ΝΑΤΟ, η Σύνοδος του Νταβός ή κάποιος άλλος;

Υ.Γ. 2 Απορεί κανείς με την εμμονή των ελλήνων πολιτικών να μιλούν για ενδεχόμενη οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ με την Τουρκία. Αγνοούν ότι στην ΑΟΖ περιλαμβάνεται και η υφαλοκρηπίδα; Ή εξυπηρετούν την Άγκυρα που δεν έχει επικυρώσει τη Σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας και θέλει οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας ώστε να ισχυριστεί ότι τα ελληνικά νησιά του Αιγαίου κάθονται πάνω στην υφαλοκρηπίδα της Ανατολίας;

 

Πηγή: www.ellinikiantistasi.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Αιγαίο

ΕΣΤΙΑ: Το δώρο Μητσοτάκη σε Ερντογάν! «Γκρίζες» ὅλες οἱ βραχονησῖδες καί τά νησιά πού εὑρίσκονται σέ ἀπόσταση 10 μιλίων ἀπό τά «θαλάσσια σύνορα»

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

«Ἀπαγόρευση τῆς τουριστικῆς ἀνάπτυξης» προβλέπει νομοσχέδιο τοῦ Ὑπουργείου Ἐνεργείας γιά τό Εἰδικό Χωροταξικό Σχέδιο στόν τουρισμό – «Ἀπαράδεκτη καί ἀναιτιολόγητη» θεωρεῖ τήν ρύθμιση ὁ πρόεδρος τοῦ ΤΕΕ Λέσβου κ. Στρατῆς Μανωλακέλλης – Τό πάγωμα τῆς οἰκονομικῆς δραστηριότητος ἀκυρώνει τήν ΑΟΖ – Τό «δῶρο» Μητσοτάκη σέ Ἐρντογάν

Μικρονήσια τοῦ Αἰγαίου χωρίς ΑΟΖ καί ὑφαλοκρηπῖδα μέ ἑλληνικό νόμο!

Οταν ἐκδιώκονται οἱ κάτοικοι καί ἀναστέλλεται ἡ οἰκονομική δραστηριότητα ἀπό νησί ἤ μικρονησίδα, αὐτομάτως χάνεται καί τό δικαίωμά του σέ ΑΟΖ καί ὑφαλοκρηπῖδα. Αὐτό ὁρίζει τό Διεθνές Δίκαιο τῆς Θαλάσσης. Εἶναι λοιπόν ἐξωφρενικό, εἶναι ἐξοργιστικό, τό γεγονός ὅτι προετοιμάζεται νόμος τοῦ ἑλληνικοῦ Κράτους, ὁ ὁποῖος ἀπαγορεύει τήν τουριστική ἀνάπτυξη σέ μιά ὁλόκληρη κατηγορία νήσων καί νησίδων, καθιστῶντας τις ἔτσι «γκρίζες». Τοῦτο σημαίνει ὅτι ὀψέποτε γίνουν διαπραγματεύσεις γιά ὁριοθέτηση ΑΟΖ καί ὑφαλοκρηπῖδας στό Αἰγαῖο καί ἐν γένει στό ἑλληνικό ἀρχιπέλαγος, θά εὑρεθεῖ ἡ Τουρκία σέ πλεονεκτική θέση, καθώς θά ὑπάρχει ἑλληνικός νόμος, ὁ ὁποῖος θά δικαιώνει τήν ἀπαίτησή της νά μήν ἔχουν τά νησιά δικαίωμα σέ ΑΟΖ καί ὑφαλοκρηπῖδα.

Πρόκειται, ὅπως ἀποκαλύπτει ἡ «Ἑστία», γιά τό νομοσχέδιο τοῦ Ὑπουργείου Ἐνεργείας πού ὁρίζει τό Εἰδικό Χωροταξικό Σχέδιο γιά τόν τουρισμό, τό ὁποῖο ἤδη εὑρίσκεται σέ δημόσια διαβούλευση. Τό νομοσχέδιο αὐτό περιλαμβάνει συγκεκριμένες διατάξεις πού ἀπαγορεύουν –ναί, χρησιμοποιεῖται ὁ ὄρος «ἀπαγορεύεται»– τήν τουριστική ἀνάπτυξη σέ ἑλληνικά νησιά. Καί ἐνδεχομένως σέ κάποια ἀπό τά νησιά αὐτά νά μήν εἶναι ἐφικτό νά δημιουργηθοῦν τουριστικές ὑποδομές. Ποιός εἶναι ὅμως ὁ λόγος νά ὑπάρχει ρητή ἀπαγόρευσις σέ νόμο τοῦ ἑλληνικοῦ Κράτους;

Ἀκόμη καί νησιά ἤ νησῖδες πού δέν ἔχουν αὐτήν τήν στιγμή ὑποδομές οἰκονομικῆς δραστηριότητος, δυνητικῶς μποροῦν ὁποιαδήποτε στιγμή νά ἀποκτήσουν. Συνεπῶς τό δικαίωμα νά ἔχουν ἐπήρεια στήν ὁριοθέτηση θαλασσίων ζωνῶν ὑφίσταται. Ποιός ὁ λόγος νά καταργηθεῖ αὐτό μέ ἑλληνικό νόμο; Τό ὅλο ζήτημα θυμίζει τήν περίπτωση τῆς νησῖδος Λέβιθα, ἀπό τήν ὁποία ἐξεδιώχθησαν βοσκός καί τό κοπάδι του (δηλαδή ὁ κάτοικος καί ἡ οἰκονομική του δραστηριότης) γιά νά «σωθεῖ» ἕνα σπάνιο εἶδος σαλιγκαριῶν. Ἔχουν ἄραγε τά σαλιγκάρια μεγαλύτερη ἀξία ἀπό τά κυριαρχικά δικαιώματα τῆς χώρας μας στό Αἰγαῖο;

Γιά νά μήν μακρυγοροῦμε, ἰδού τί ἀναφέρει τό ἐπίμαχο νομοσχέδιο:

«Ὁμάδα ΙΙΙ: Ἀκατοίκητα νησιά καί βραχονησῖδες

Ἡ Ὁμάδα ΙΙΙ περιλαμβάνει δύο ὑποομάδες, μέ βάση τά ἰδιαίτερα φυσικά καί ἀνθρωπογενῆ χαρακτηριστικά τους, τό μέγεθος καί τήν ἐγγύτητά τους μέ κατοικημένες περιοχές.

Στήν 1η ὑποομάδα περιλαμβάνονται:

• Βραχονησῖδες

• Νησιά μέ ἔκταση μικρότερη τῶν 300 στρεμμάτων

• Νησιά τά ὁποῖα εὑρίσκονται σέ ἀπόσταση μικρότερη τῶν 10 ναυτικῶν μιλίων ἀπό τά θαλάσσια σύνορα τῆς χώρας

• Νησιά τά ὁποῖα εὑρίσκονται σέ ἀπόσταση μεγαλύτερη τῶν 10 ναυτικῶν μιλίων ἀπό παράκτιες περιοχές τοῦ ἠπειρωτικοῦ τμήματος τῆς χώρας ἤ ἀπό νησιά πού διαθέτουν ἀκτοπλοϊκή πρόσβαση.

Στήν δεύτερη ὑποομάδα περιλαμβάνονται ὅλα τά ἀκατοίκητα νησιά (μηδενικός πληθυσμός κατά τήν ἑκάστοτε τελευταία ἀπογραφή) πού δέν ἀνήκουν στήν 1η ὑποομάδα».

Τό νέο ΕΧΠ‐Τ προτείνει τίς παρακάτω ρυθμίσεις γιά τήν Ὁμάδα ΙΙΙ:

«1. Στά νησιά τῆς πρώτης ὑποομάδας δέν ἐπιτρέπεται κανένα εἶδος τουριστικῆς ἀνάπτυξης.

2. Στά νησιά τῆς δεύτερης ὑποομάδας ἐπιτρέπονται μόνο ΟΥΤΔ «ἤπιας ἀνάπτυξης». Σημειώνεται ὅτι μέ βάση τό ἰσχῦον θεσμικό πλαίσιο, ὁ συντελεστής δόμησης γιά τά σύνθετα τουριστικά καταλύματα (ΣΤΚ) καί τά μεικτά τουριστικά καταλύματα μικρῆς κλίμακας (ΜΤΚΜΚ) περιορίζεται ἀπό 0,2 σέ 0,12 γιά τά κατοικημένα νησιά πλήν τῶν νήσων Κρήτης, Εὔβοιας, Κέρκυρας καί Ρόδου. Στό ἴδιο πνεῦμα κρίνεται σκόπιμο οἱ ὀργανωμένοι ὑποδοχεῖς τουριστικῶν δραστηριοτήτων (ΟΥΤΔ) πού ἐπιτρέπονται στά νησιά αὐτά νά εἶναι ἤπιας ἀνάπτυξης κατά τόν ὁρισμό τοῦ ὑπό μελέτη ΕΧΠ‐Τ».

Πρόεδρος Τεχνικού Επιμελητηρίου Βορειοανατολικού Αιγαίου: Απαράδεκτη η απαγόρευση

Ἡ ἀπαγόρευσις αὐτή, τῆς ἀναπτύξεως τῶν νησίδων τῆς τρίτης ὑποομάδος, χαρακτηρίζεται ἀπαράδεκτη καί ἀναιτιολόγητη καί ἀπό τό Τεχνικό Ἐπιμελητήριο Βορειοανατολικοῦ Αἰγαίου, τό ὁποῖο σέ ἔγγραφο πρός τό ὑπουργεῖο ἐνεργείας, τό ὁποῖο ὑπογράφει ὁ πρόεδρός του Στρατῆς Μανωλακέλλης, μεταξύ ἄλλων ὑπογραμμίζει:

«Καταγράφονται στήν Ὁμάδα ΙΙΙ:

“Ἀκατοίκητα νησιά καί βραχονησῖδες” ὡς 1η ὑποομάδα

• Οἱ βραχονησῖδες

• Νησιά μέ ἔκταση μικρότερη τῶν 300 στρεμμάτων.

• Νησιά τά ὁποῖα εὑρίσκονται σέ ἀπόσταση μικρότερη τῶν 10 ναυτικῶν μιλίων ἀπό τά θαλάσσια σύνορα τῆς χώρας.

• Νησιά τά ὁποῖα εὑρίσκονται σέ ἀπόσταση μεγαλύτερη τῶν 10 ναυτικῶν μιλίων ἀπό παράκτιες περιοχές τοῦ ἠπειρωτικοῦ τμήματος τῆς χώρας ἤ ἀπό νησιά πού διαθέτουν ἀκτοπλοϊκή πρόσβαση καί ἐπιβάλλεται ἀπαγόρευση ὁποιασδήποτε μορφῆς τουριστικῆς ἀνάπτυξης!

Συγκεκριμένα ἀναφέρεται: “Στά νησιά τῆς πρώτης ὑποομάδας δέν ἐπιτρέπεται κανένα εἶδος τουριστικῆς ἀνάπτυξης. Στά νησιά τῆς δεύτερης ὑποομάδας ἐπιτρέπονται μόνο ΟΥΤΔ ἤπιας ἀνάπτυξης.

Ὡς κάτοικοι ἀκριτικῶν νησιῶν θεωροῦμε ἀπαράδεκτη καί ἀναιτιολόγητη μιά τέτοια ἀπαγόρευση καί ζητοῦμε τήν διαγραφή της ἤ τροποποίησή της μέ ρυθμίσεις ἀνάλογες τῆς 2ης ὑποομάδας».

Ἐρώτησις: Μήπως ὁ νόμος τοῦ κ. Σκυλακάκη εἶναι τό «δῶρο» τοῦ Πρωθυπουργοῦ στόν Πρόεδρο Ἐρντογάν κατά τήν σημερινή τους συνάντηση; Αὐτή εἶναι ἡ «συναντίληψη γιά τίς θαλάσσιες ζῶνες»;

ΠΗΓΗ: ΕΣΤΙΑ

Συνέχεια ανάγνωσης

Αιγαίο

Δημήτρης Τσαϊλάς: Από τον εξαναγκασμό στη συνθηκολόγηση

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Η πολλαπλότητα και η πολυπλοκότητα των προκλήσεων εθνικής κυριαρχίας, που αντιμετωπίζουμε δεν αφήνουν περιθώρια για διπλωματικούς ελιγμούς, λόγω των εκφρασμένων απειλών από την Τουρκία. Αυτό το πολύπλοκο σύνολο αλληλένδετων ζητημάτων (ΑΟΖ, Υφαλοκρηπίδα, Δικαίωμα επέκτασης χωρικών υδάτων, Δικαίωμα προάσπισης νησιών ανατολικού Αιγαίου, Δικαίωμα έρευνας διάσωσης στο FIR, Δυτική Θράκη, Κύπρος) είναι πολύ πολύπλοκο για ακόμη και για πολύ εξειδικευμένους διπλωμάτες να φαντάζονται εύκολες λύσεις. Η κυβέρνηση μας αποφάσισε με μυστική διπλωματία ουσιαστικά, να δώσει προτεραιότητα σε δύο ζητήματα: τον κατευνασμό της Τουρκίας και την ενίσχυση από τους συμμάχους και εταίρους. Δυστυχώς θα μάθουμε πολύ σύντομα, εάν αυτά τα ζητήματα είναι πιθανό να επιλυθούν. 

Η Τουρκία ακολουθεί μια ολοένα και πιο αυτόνομη εξωτερική πολιτική, ενώ εδραιώνει το αυταρχικό σύστημα διακυβέρνησής της. Εν μέσω μιας μεταβαλλόμενης παγκόσμιας τάξης, η Άγκυρα χρειάζεται την Ελλάδα μόνο για να ισορροπήσει τις γεωπολιτικές της φιλοδοξίες με τα βασικά οικονομικά της συμφέροντα και τις σχέσεις της με τη Δύση και όχι για να υπάρξει οποιαδήποτε επίλυση για τις θαλάσσιες ζώνες. 

Ο κόσμος γίνεται μάρτυρας κοσμοϊστορικών γεωπολιτικών αλλαγών στην ηπειρωτική Ευρώπη. Παράλληλα, η μόνιμη απειλή για τον Ελληνισμό, η Τουρκία αναπροσανατολίζει την εξωτερική της πολιτική και επεκτείνει τον περιφερειακό ρόλο της. Η Τουρκία είναι προφανώς ελεύθερη να ακολουθήσει τη δική της πορεία. Αυτό που μένει να δούμε είναι πώς ο Ελληνισμός θα εξισορροπήσει τις περιφερειακές γεωπολιτικές φιλοδοξίες της Τουρκίας με την ευρωπαϊκή γειτονιά της και τα βασικά οικονομικά συμφέροντα και περιορισμούς της. 

Εν μέσω μιας μαζικής αναταραχής στην παγκόσμια γεωπολιτική, έχει καταστεί ζωτικής σημασίας για όλους μας στην Ελλάδα να κάνουμε μια λειτουργική αξιολόγηση της διεθνούς πραγματικότητας με σκοπό να μην επιτρέψουμε να εγείρονται ζητήματα κυριαρχίας. Ο εν εξελίξει αφοπλισμός των νησιών του Αιγαίου, και η επί θύραις θεσμοποίησή του σε αποστρατιωτικοποίηση/ουδετερότητα, (με άλλοθι το σχεδιαζόμενο Ελληνο-Τουρκικό Σύμφωνο Φιλίας και μη -Επίθεσης) πρέπει να σταματήσει!!  Κάθε μέσο νόμιμης δράσης είναι καλό και πρόσφορο για τον σκοπό αυτό. Προέχει η  ενημέρωση των πολιτών για τις συνέπειες που θα έχει ο σχεδιασμός της αποστρατιωτικοποίησης και συναφούς ουδετερότητας στην ασφάλειά τους, στην ίδια τους την ζωή και στο μέλλον των παιδιών τους. Είναι απαραίτητη η διαμόρφωση και οργάνωση του πλαισίου, που θα επιτρέψει στους πολίτες ν` αναλάβουν, με συγκροτημένη δράση, την ευθύνη κάθε ενός και κάθε μίας για την άμυνα της χώρας και των επαπειλούμενων περιοχών της.

Πώς η Τουρκία μπορεί να κερδίσει χωρίς πόλεμο

Υπάρχει ένας εύλογος δρόμος για την Τουρκία να χρησιμοποιήσει εξαναγκασμό σε μαζική κλίμακα για να αναγκάσει την Ελλάδα να αποδεχθεί τις απαιτήσεις της Άγκυρας χωρίς να πυροδοτήσει μεγάλο περιφερειακό πόλεμο και χωρίς να θέσει σε κίνδυνο τους περιφερειακούς υψηλούς-στρατηγικούς στόχους της Τουρκίας.

Πολύ λίγη προσοχή δίνεται στις δυνατότητες εξαναγκασμού της Τουρκίας, ενώ η στρατιωτική ικανότητα της παραμένει στο επίκεντρο των στρατηγικών.

Μια βραχυπρόθεσμη εκστρατεία εξαναγκασμού μπορεί να δημιουργήσει συνθήκες για να παράσχει στη Τουρκία διάφορες οδούς που θα μπορούσαν να μετατρέψουν τις καταναγκαστικές δραστηριότητες της σε πολιτικά αποτελέσματα που θα της επιτρέψουν να αποκτήσει πολιτικό έλεγχο στη γεωπολιτική περιφέρεια.

Ο Ελληνισμός είναι πλήρως ικανός να αναπτύξει επαρκή αντίμετρα για να αποτρέψει και να νικήσει μια εκστρατεία εξαναγκασμού της Τουρκίας που στοχεύει την κυριαρχία μας μέσω άμεσης δράσης και στενού συντονισμό;

Ο φόβος ότι η Τουρκία θα προκαλέσει κρίση στην Ελλάδα και θα μας παρασύρει σε έναν μαζικό πόλεμο στο Αιγαίο ώθησε εδώ και πολλά χρόνια την αυξανόμενη εστίαση στην προετοιμασία για σύγκρουση. Η επέκταση των στρατιωτικών δυνατοτήτων της Τουρκίας και οι απειλές της Τουρκίας για ορόσημα όπως του αιώνα της Τουρκίας έχουν εντείνει αυτούς τους φόβους και έχουν πυροδοτήσει έντονες συζητήσεις σχετικά με τον πιθανό ρόλο και την ετοιμότητα του Ελληνισμού να αποτρέψει και να νικήσει σε μια κρίση.

Οι ανησυχίες σχετικά με την ικανότητα του Ελληνισμού να υπερασπιστεί ολιστικά στις θάλασσες του Αιγαίου και της Μεσογείου είναι έγκυρες και σημαντικές επειδή τα ελληνικά συμφέροντα θα πλήττονταν σοβαρά από την ενεργή αμφισβήτηση νήσων. Η θάλασσα είναι στρατηγικά ζωτικής σημασίας για την επιβίωση μας. 

Ωστόσο, ο Ελληνισμός εξακολουθεί να στερείται μιας σαφούς υψηλής στρατηγικής για την υπεράσπιση των κυριαρχικών δικαιωμάτων, παρά το γεγονός ότι η κυβέρνηση διατυπώνει όλο και περισσότερο τη σημασία της διατήρησης αυτών. Ακόμη χειρότερα, οι συζητήσεις για την άμυνα της Ελλάδας έχουν επικεντρωθεί σχεδόν αποκλειστικά στην αποτροπή ή την ήττα των τουρκικών ενόπλων δυνάμεων σε μια πιθανή σύγκρουση ενώ έχουν αγνοήσει σε μεγάλο βαθμό το πιθανότερο σενάριο, στοιχεία του οποίου βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη. Μια εκστρατεία εξαναγκασμού της Τουρκίας που απέχει πολύ από την εισβολή, αλλά φέρνει ωστόσο τον Ελληνισμό υπό τον έλεγχο της Άγκυρας. Η ελληνική κυβέρνηση πρέπει να πείσει την ηγέτιδα δύναμη της βορειοατλαντικής συμμαχίας ΗΠΑ και τους εταίρους στην ΕΕ να αποχωρήσουν από τη στενότερη εστίαση σε ένα μόνο επικίνδυνο σενάριο για να επανεκτιμήσουν την πλήρη απειλή που θέτει η Τουρκία και να αναπτύξουν ένα συνεκτικό σύνολο στρατηγικών για να νικήσουν όλες τις πτυχές αυτής της απειλής.

Οι στρατηγικές συζητήσεις στα διάφορα φόρα σχετικά με την άμυνα του Ελληνισμού επικεντρώθηκαν σε μεγάλο βαθμό στον τρόπο αποτροπής της σύγκρουσης. Αυτές οι συζητήσεις έχουν γίνει ιδιαίτερα εμφανείς καθώς η τουρκικές διεκδικήσεις αυξάνονται και γίνονται όλο και πιο εμφανής. Η αποφασιστικότητα των πολιτών του Ελληνισμού να διατηρήσει την κυριαρχία του ενθαρρύνει τους ηγέτες της Άγκυρας να επιλέξουν όλο και πιο καταναγκαστικά μονοπάτια για να αποκτήσουν τον έλεγχο, μέχρι και τη σύγκρουση. Σε αυτό το σημείο που έχουμε φτάσει πρέπει σίγουρα να προετοιμαστούμε για την πιθανότητα σύγκρουσης, αλλά πρέπει επίσης να προετοιμαστούμε για εναλλακτικές στρατηγικές υβριδικού πολέμου και εξαναγκασμού της Τουρκίας.

Η στρατηγική σχεδίαση της Τουρκίας, εδώ και καιρό, αναγνώρισε αυτό το σημαντικό κενό στη στρατηγική σκέψη του Ελληνισμού και προσπάθησε να εξετάσει εάν τέτοιες εξαναγκαστικές προσεγγίσεις ακόμη και βραχυπρόθεσμου πολέμου θα μπορούσαν να αναγκάσουν την Ελλάδα να υποχωρήσει στις απαιτήσεις της χωρίς σύγκρουση ή στρατιωτικό αποκλεισμό κάποιων νησιών. Έχουνε αναπτύξει μια ρεαλιστική προσέγγιση που θα μπορούσε να μας εξαναγκάσει σε μια πολιτική διευθέτηση ευνοϊκή για την Τουρκία χωρίς να εισβάλει και να καταλάβει ένα νησί. Αναφέρομαι σε αυτή την ολοκληρωμένη πολιτικο-στρατιωτική εκστρατεία ως τη βραχυπρόθεσμη πορεία εξαναγκασμού.

Η επιτυχία της πορείας δράσεως εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την αποτυχία των στόχων της να αναγνωρίσουν την ύπαρξή της ως συνεκτικό εγχείρημα. Αυξάνοντας συνεχώς την πίεση και εντείνοντας τη βασική καταναγκαστική δραστηριότητα, η Τουρκία στοχεύει να αναβαθμίζει όλο και περισσότερο τις απαιτήσεις έως ότου οι κρίσιμοι τομείς της πολιτικής της Ελλάδας αποδεχτούν μια «ειρηνευτική διαδικασία» που προτείνει η Τουρκία ως προτιμότερη από τη συνεχιζόμενη αντίσταση.

Η πορεία δράσης τους επιτίθεται σε τρία κέντρα βάρους, που παρέχουν επί του παρόντος στην κυβέρνηση της Ελλάδας και στον λαό της τη δύναμη να αντισταθούν στον εξαναγκασμό της Τουρκίας.

Το πρώτο είναι η στρατηγική σχέση ΗΠΑ-Ελλάδας, η οποία περιλαμβάνει ολοκληρωμένη διμερή συνεργασία. Εκτελούν, επιχειρήσεις παραπληροφόρησης και απειλή για στρατιωτική κλιμάκωση για να πείσει τις ΗΠΑ ότι η συνεργασία τους με την Ελλάδα δημιουργεί περαιτέρω κλιμάκωση, ενώ η ειρήνη και η ευημερία είναι προ των πυλών εάν αυτή η εταιρική σχέση σταματήσει.

Το δεύτερο κέντρο βάρους είναι η ικανότητα της Ελληνικής κυβέρνησης να λειτουργεί και να παρέχει βασικές υπηρεσίες. Οικονομικός πόλεμος, κυβερνοπόλεμος, δολιοφθορά, αυστηρές (και ψευδο-νόμιμες) απαιτήσεις της Άγκυρας, ηλεκτρονικός πόλεμος και προπαγάνδα επικριτική για την κακοδιαχείριση της κυβέρνησης επιδιώκουν να μειώσουν δραστικά την αξιοπιστία και να διαβρώσουν τη νομιμότητα της Ελληνικής κυβέρνησης στα μάτια των δικών της ανθρώπων.

Τρίτον, οι εκτεταμένες και επίμονες μελέτες ινστιτούτων στρατηγικής (πχ ΕΛΙΑΜΕΠ) διαμορφώνουν γνωστικές και ψυχολογικές εκστρατείες στοχεύοντας να σπάσουν τη βούληση των Ελλήνων για αντίσταση εκφοβίζοντας τους υποστηρικτές της αντίστασης, σπέρνοντας αμφιβολίες και φόβο στον πληθυσμό και δημιουργώντας αιτήματα για ανταλλαγή πολιτικών παραχωρήσεων για ειρήνη.

Εάν η Άγκυρα επιτεθεί επιτυχώς σε καθένα από αυτά τα κέντρα βάρους, η αίσθηση της εγκατάλειψης μεταξύ του Ελληνικού λαού θα ήταν συντριπτική και η κυβέρνηση θα αναγκαζόταν να εξετάσει ένα νέο παράδειγμα για τις θαλάσσιες ζώνες ως εναλλακτική λύση. 

Πηγή: Militaire

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή