Ακολουθήστε μας

ΙΣΤΟΡΙΚΑ

Από τη γλαύκα στο ευρώ–Τα νομίσματα της αρχαιότητας και του Βυζαντίου

Δημοσιεύτηκε

στις

Κωνσταντίνος Κόλμερ

 
Ένας έμπορος από την Αίγινα έφθασε στον Πειραιά, στα τέλη της 6ης εκατονταετίας π.Χ., και θέλησε να αγοράσει 12 κρατήρες οίνου* από φημισμένο αθηναϊκό εργαστήρι αγγειοπλαστικής. Ο αγγειοπλάστης ζήτησε τρεις οβολούς για κάθε κρατήρα** και ο έμπορος θέλησε να πληρώσει με αιγινήτικες δραχμές. «Γλαύκες δεν έχεις;» τον ρώτησε ο αγγειοπλάστης. Ο έμπορος απάντησε πως δεν ήξερε τι (νόμισμα) είναι οι γλαύκες και ζήτησε να μάθει πού θα τις βρει. «Στην αγορά«, του συνέστησε ο Αθηναίος. «Και πώς θα τις ζητήσω;» «Με δραχμές, θα αλλάξεις τις αιγινήτικες «χελώνες» σου, αγαπητέ«. «Γλαύκες λέμε το αργυρό τετράδραχμο«, εξήγησε ο Αθηναίος στον νησιώτη έμπορο. «Κι όποιος διαθέτει δραχμές κομίζει γλαύκας εις Αθήνας», συμπλήρωσε περιπαιχτικά.
Παροιμιώδης έμεινε αυτή η φράση από το πτηνό της θεάς Αθηνάς (κουκουβάγια) που έφερε στην άλλη του όψη το αθηναϊκό, «λάλον» τετράδραχμο-το πιο γνωστό νόμισμα στην αρχαία Ελλάδα, σταθερής αξίας μέχρις του 1ου αιώνος π.Χ. Την ισοτιμία της αθηναϊκής δραχμής με εκείνη της Αίγινας υποτίμησε το 619 π.Χ. ο σοφός Σόλων (ποιητής και νομοθέτης της Αθηναϊκής δημοκρατίας) κατά 27%, για να γίνει η αθηναϊκή οικονομία ανταγωνιστική. Συγχρόνως, διέγραψε τα ατομικά χρέη των Αθηναίων (Σεισάχθεια) και τους υποχρέωσε να μην υποθηκεύουν στο μέλλον την προσωπική τους ελευθερία.
Χρήσιμο μάθημα διά τα καθ’ ημάς που υποθηκεύουμε εύκολα την εθνική κυριαρχία μας. Τα νομίσματα αντικατέστησαν πολύ νωρίτερα από τον Σόλωνα, τον αντιπραγματισμό (ή «αντικαταλλαγή») στις συναλλαγές. Παραδείγματος χάρη «η ανταλλαγή βοός με αίγες» (εξ ου αλβούτης, πολυβούτης ο έχων πολλά βόδια).
Τον αντιπραγματισμό αντικατέστησε αρχικά στην Μεσοποταμία, Αίγυπτο και Μικρά Ασία, ο εκ-χρηματισμός στις συναλλαγές με τα μέταλλα (οβολούς), ήλεκτρον και τα αργυρά και χρυσά νομίσματα (τους δαρεικούς) που κυρίως εξέδιδε ο εκάστοτε ηγεμών, εν προκειμένω ο «βασιλεύς των βασιλέων» Δαρείος, ο πρώτος των Μήδων. Στην Κίνα και στην Ινδία ανεπτύχθη παραλλήλως αλλά αυτοτελώς νομισματικό σύστημα, βασιζόμενο στις αξίες των μετάλλων. Σημειωτέον ότι κινεζικό ήταν και το πρώτο χαρτονόμισμα (της περιόδου Γκουανξού, που κυκλοφόρησε το 1875).

Τα χρήματα ήταν εύ-χρηστα, διαιρετά, εύκολο να αποταμιευθούν και να μεταφερθούν (σχετική είναι και η «επανάσταση του ρουμίου» (Rum Rebellion 1809 New South Wales–Australia όπου την έλλειψη βρετανικού νομίσματος στην αποικία αντικατέστησε «προσωρινά η χρήση του ποτού ρούμι»).

Ο Ιωσήφ επωλήθη στους Ισμαηλίτες 20 αργύρια από Μαδιαινίτες εμπόρους, που τον ανέσυραν από τον λάκκο όπου τον είχαν ρίξει τα αδέρφια του, γιατί ήταν ονειροπόλος. Το γεγονός που τοποθετείται στη δεύτερη χιλιετία π.Χ. αναφέρει η Γένεσις (λζ’ 28), αλλά μάλλον το τίμημα πρόκειται για χύμα μέταλλο αργύρου παρά για «κομμένο» νόμισμα.

Το πρώτο γνωστό νόμισμα στον δυτικό κόσμο ήταν της Λυδίας, από ήλεκτρο (κράμα χρυσού, ηλέκτρου και αργύρου) τον 7ο αιώνα π.Χ. επί Κροίσου και συνελλέγετο στον Πακτωλό ποταμό (εξ ου και η παροιμιώδης φράση «πακτωλός χρημάτων»). Οι παρακείμενες ελληνικές πόλεις της Μικράς Ασίας: Κύζικος, Λάμψακος, Φώκαια και η νήσος Λέσβος εγκατέλειψαν το ήλεκτρο και άρχισαν να κατασκευάζουν νομίσματα από άργυρο στα μέσα του 6ου αιώνα π.Χ., για τις ανάγκες του εμπορίου.
Η νομισματοκοπία, στην Αίγινα πρώτα και στην Κόρινθο και Αθήνα έπειτα, χρονολογείται από τα μέσα του 6ου αιώνος π.Χ. και εξαπλώθη στην ηπειρωτική και νησιωτική Ελλάδα, Μακεδονία, Σικελία, Κυρηναϊκή (βόρειος Αφρική) μέχρι τη Μασσαλία της σημερινής Γαλλίας που ήταν τότε αποικία της Κύμης, λόγω της ανάπτυξης του εμπορίου και της ανάγκης του κράτους-πόλεως για την κυκλοφορία ευ-χρήστου μετρητού (φθηνού) χρήματος (βλ. σχ. Πλάτων, Νόμοι). Τότε άρχισε να σφραγίζεται το νόμισμα από την πόλη που το εξέδιδε με νόμο (Πολιτικά 1257α του Αριστοτέλη και Ηρόδοτος Ι.94), εξ ου και ο όρος «νόμισμα» που επικράτησε έκτοτε.
Όπως εξηγεί ο Ξενοφών, «από τον 4ο αιώνα άρχισε η επικερδής εξαγωγή αργυρών νομισμάτων από την Αθήνα» («Πόροι ή περί προσόδων»-3,2). Ο νόμος του Αριστοφάνη «Το κακό νόμισμα διώχνει το καλό» (στην κωμωδία «Βάτραχοι», το οποίον αντέγραψε ο Άγγλος οικονομολόγος και έγινε γνωστός ως «νόμος του Γκρέσαμ»). Οι συναλλαγές στην αρχαία Αθήνα εγίνοντο με μικρά νομίσματα (μισοί οβολοί) για τις καθημερινές ανάγκες. Μισή δραχμή λάμβανε ο Αθηναίος ένορκος ημερησίως, για τη συντήρησή του. Αργότερα, στα τέλη του 5ου αιώνος, άρχισαν να εκδίδονται στη νότιο Ιταλία, εφθηνά νομίσματα από ορείχαλκο (μπρούτζο) που διαδόθησαν ταχέως στο μεγαλύτερο τμήμα του ελληνικού κόσμου.
Η Σπάρτη άρχισε να χρησιμοποιεί νομίσματα με τον Πελοποννησιακό πόλεμο (330 π.Χ.), για να κατασκευάσει στόλο με τον οποίο νίκησε την Αθήνα στη ναυμαχία στις Οινούσσες. Ο πρώην δούλος, Τραπεζίτης (των Αθηνών) Πασίων, όταν πέθανε το 370 π.Χ., είχε περιουσία 60 ταλάντων ή 360.000 δρχ. εκείνης της εποχής και είχε γίνει Αθηναίος πολίτης, όπως συμβαίνει σήμερα για εκείνους τους ξένους που φέρνουν κεφάλαια στην Ελλάδα για τη «χρυσή βίζα».

Τα ρωμαϊκά νομίσματα

Τα μέσα συναλλαγής στη Ρώμη (ίδρυση 753 π.Χ.) ήταν τα πρόβατα (=pecus, εξ ου και τα λεφτά λέγονται πεκούνια στα λατινικά). Φαίνεται ότι Ρωμαίοι και οι Ετρούσκοι χρησιμοποιούσαν αρχικά στις συναλλαγές το μέταλλο χαλκού (Δωδεκάδελτος 450 π.Χ.). Οι Έλληνες της κάτω Ιταλίας δίδαξαν τους Ρωμαίους την κοπή νομισμάτων (ROMANO). Ο εξελληνισμός των Ρωμαίων, όπως στις τέχνες και στα γράμματα, επεξετάθη και στη νομισματοκοπία, όταν μετά το Β’ Καρχηδονιακό πόλεμο (281-201 π.Χ.) η Ρώμη έγινε μεσογειακή υπερδύναμη και είχε ανάγκη από ρευστό χρήμα.
Τα ρωμαϊκά νομίσματα ήταν το δηνάριο, αξίας 10 ασσαρίων που το 140 π.Χ. ανετιμήθη στα 16 ασσάρια, οι χρυσοί στατήρες, περιορισμένης κυκλοφορίας στην εποχή της Ρωμαϊκής δημοκρατίας και οι αργυρές βικτώριες από μίγμα αργύρου και χαλκού, με την παράσταση Νίκης που κυκλοφόρησε σε μεγάλους αριθμούς μετά το 200 μ.Χ. Το ασσάριο που ήταν από ορείχαλκο, μικρό και ελαφρύ κυκλοφόρησε μετά το 200 μ.Χ., με υποδιαιρέσεις που εξυπηρετούσαν τις μικροσυναλλαγές και την αυξανομένη ανάγκη ρευστότητος (=βασική ιδιότητα του αποδοτικού νομισματικού συστήματος).
Τα χριστιανικά Ευαγγέλια είναι γεμάτα από αναφορές νομισμάτων την εποχή του Ιησού Χριστού, με δραχμές και δηνάρια σε μία ιστορική ισοτιμία. Ο δίκαιος μισθός του αμπελουργού ήταν ένα δηνάριο κατά τον Ιησού που φέρει στη μνήμη την κλασική έννοια της Αξίας=Εργαξία την οποία διεδέχθη, μετά τον Καρλ Μαρξ, η έννοια της αξίας χρήσεως και ο νόμος της (προσφοράς) και ζητήσεως στις προτιμήσεις του καταναλωτού.
Οι Ρωμαίοι είχαν την ευφυία να διατηρήσουν τα τοπικά νομίσματα στις χώρες που κατέκτησαν (Βασίλειο Περγάμου, Αίγυπτος), αλλά με λιγότερο περιεχόμενο ασημιού. Όμως, η κυκλοφορία ήταν υποχρεωτική, με υψηλό seigniorage (= εκδοτικό προνόμιο υπέρ του ηγεμόνα). Η κατάκτηση της Μακεδονίας απέφερε λάφυρα 453 τόνων αργύρου στη Ρώμη και προκάλεσε παρενέργειες στην οικονομία.
Η λαφυραγωγία έφερε τη φιλοχρηματία κι αυτή τη διαφθορά. Κατά τον ιστορικό Σαλλούτσιο «στη Ρώμη όλα ήταν προς πώληση». Η τοκογλυφία, η κιβδηλεία και ο πληθωρισμός επακολούθησαν τον αγώνα για την πολιτική εξουσία επί Αυγούστου. Η υποτίμηση του ρωμαϊκού νομίσματος προκάλεσε την κατάργηση των χαλκίνων κερμάτων. Ο αυτοκράτωρ Διοκλητιανός προσπάθησε να αποκαταστήσει τη νομισματική τάξη με έλεγχο των τιμών (301 μ.Χ.), αλλά απέτυχε και κατακερμάτισε τη Ρωμαϊκή αυτοκρατορία. Ο Μέγας Κωνσταντίνος, το 309 μ.Χ. καθιέρωσε τον χρυσό σόλιδο (Κωνσταντινάτο) με νέες αργυρές και χάλκινες υποδιαιρέσεις.
Επί Διοκλητιανού, η αξία των χρυσών νομισμάτων ήταν ίση με το βάρος του χρυσού στην τρέχουσα τιμή του μετάλλου. Ο «χρυσούς κανόνας» διήρκεσε μέχρις τον 19ον αιώνα και προκάλεσε εσωτερική πόλωση του νομισματικού συστήματος με απρόβλεπτο αποτέλεσμα, αρχικώς τη διάσπαση της Ρώμης σε δυτική και ανατολική αυτοκρατορία και εν συνεχεία σειρά οικονομικών κρίσεων στη Δύση.

Το Βυζάντιον

Ο αυτοκράτωρ Αναστάσιος επέβαλε λιτότητα στη Βυζαντινή αυτοκρατορία και συγκέντρωσε πλεόνασμα 320.000 λιβρών χρυσού, για τις ανάγκες του κράτους (κυρίως στρατιωτικές και χάριν εφοδιασμού της Κωνσταντινουπόλεως με στάρι). Η ελληνική γλώσσα αντικατέστησε τη λατινική στον σόλιδο επί Ιουστινιανού τον 6ον αιώνα και οι παραστάσεις άλλαξαν (με τον Χριστόν και τον εκάστοτε αυτοκράτορα).
Η αγοραστική αξία του βυζαντινού νομίσματος μπεζάντ (= 25 δολαρίων) έμεινε σταθερή μέχρι τα μέσα του 10ου αιώνος, οπότε άρχισε η νόθευσή του. Το 1092 μ.Χ., ο Αλέξιος Κομνηνός αντικατέστησε τον σόλιδο με το υπέρπυρον το οποίο ισούτο με 20,5 καράτια χρυσού, βασισμένου επί του «εγγείου φόρου», για να πληρώνουν οι γαιοκτήμονες με το πλεόνασμα της παραγωγής τους. Η ποικίλη διαβάθμιση του νομίσματος στο 1/12 σολίδου, καθιέρωσε το αργυρό μιλαιρέσιο και τον χάλκινο φόλλις σε λογικές ποσότητες. Τον 13ο αιώνα το βυζαντινό νόμισμα ευτελίσθη, αλλά επέζησε άλλους δύο αιώνες μέχρι την Άλωση το 1453, οπότε κατηργήθη. Ο ιστορικός Στήβεν Ράνσιμαν γράφει ότι η τραγωδία του Βυζαντίου ήταν κυρίως νομισματική.
—————
* Πήλινο αγγείο μέσα στο οποίο γινόταν η ανάμιξη κρασιού και νερού την αρχαία εποχή (=κράσις εξ ου και κρασί).
** Υπολογίστε το ποσόν της αγοραπωλησίας σε αθηναϊκές δραχμές, αν 6 οβολοί=1 δρχ. και η αθηναϊκή δρχ. ήταν 0,73 της αιγινήτικης. Το κόστος 4 δρχ. και 2 οβολοί περίπου.

Μέρος 1/3 από την προδημοσίευση του νέου βιβλίου του Κωνσταντίνου Κόλμερ, Η γεωπολιτική υπεραξία της Ελλάδος, εκδ.Λιβάνη, σελ.217.

Επος 40 - Μάχη οχυρών - Μάχη της Κρήτης - Αντίσταση - Κατοχή - Εμφύλιος

D-Day: Η αρχή του τέλους για τους Ναζί «ξεκίνησε» από τις γαλλικές ακτές

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Ο όρος D-Day είναι γνωστός και άρρηκτα συνδεδεμένος με μια από τις πιο ιστορικές ημέρες του 20ου αιώνα, αυτή της απόβασης των Συμμάχων στη Νορμανδία κατά την διάρκεια του Β’ ΠΠ, σαν σήμερα στις 5 Ιουνίου του 1944.

Η απόβαση στη Νορμανδία ανέτρεψε τα δεδομένα στο ευρωπαϊκό θέατρο επιχειρήσεων των Συμμάχων ενάντια στην γερμανική πολεμική μηχανή, που για πολλούς θεωρείται ως η «αρχή του τέλους» για τους Ναζί στον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο.

Ποιο το υπόβαθρο πριν την απόβαση

Οι διαφωνίες των Συμμάχων για το αν θα έπρεπε να ασκηθεί πίεση από Νότο προς Βορρά ή να γίνει απόβαση μέσω Μάγχης, προκειμένου να ηττηθεί η Γερμανία, λύθηκαν στη Διάσκεψη της Τεχεράνης (28 Νοεμβρίου – 1 Δεκεμβρίου 1943). Ο Στάλιν, υποστηριζόμενος από τις ΗΠΑ, επέμενε ότι η εισβολή στη Γαλλία ήταν ο μόνος τρόπος να ηττηθεί η Γερμανία.

Τον Ιανουάριο του 1944 άρχισε να προετοιμάζεται η επιχείρηση «Επικυρίαρχος» (Operation Overlord). O αμερικανός στρατηγός Ντουάιτ Αϊζενχάουερ ορίστηκε ανώτατος διοικητής, με βρετανούς διοικητές στο στρατό ξηράς, στο ναυτικό και την αεροπορία.Σύμφωνα με το σχέδιο, η επίθεση θα γινόταν σ’ ένα στενό μέτωπο στη Νορμανδία, στις βόρειες ακτές της Γαλλίας, από πέντε σώματα στρατού.

Για την πραγματοποίησή της, ο Αϊζενχάουερ έπρεπε να συγκροτήσει τον μεγαλύτερο στην ιστορία στόλο που επιχείρησε ποτέ απόβαση.

Τα προβλήματα για τον σχεδιασμό της D-Day

Σε περίπτωση επιτυχίας, η απόβαση θα αποτελούσε την απαρχή προέλασης μεγάλων συμμαχικών δυνάμεων προς Ανατολάς μέσω της Γαλλίας, κατευθείαν στην καρδιά της ναζιστικής Γερμανίας.

Το βασικότερο μέλημα για τους σχεδιαστές της επιχείρησης ήταν να μη μάθουν οι Γερμανοί το σημείο της απόβασης. Έτσι, οι δυνάμεις τους θα ήταν αναγκασμένες να αναπτυχθούν σε ολόκληρη την ακτογραμμή.

Είχε καταρτιστεί εξάλλου σχέδιο παραπλάνησης, η επιχείρηση «Σωματοφύλακας» (Operation Bodygard), που κατόρθωσε πέραν πάσης προσδοκίας να πείσει τον Χίτλερ ότι κύριος στόχος ήταν η περιοχή του Καλέ, αρκετά βορειότερα της Νορμανδίας. Παρότι στη Γαλλία υπήρχαν 58 γερμανικές μεραρχίες, μόνο οι 14 βρίσκονταν στις ακτές της Νορμανδίας.Μεγάλη σημασία είχε και η αξιοποίηση της αεροπορικής υπεροχής των Συμμάχων, ώστε να εξουδετερωθεί η εχθρική πολεμική αεροπορία και να απομονωθεί το συγκοινωνιακό δίκτυο της Βόρειας Γαλλίας.

Ενώ τα σχέδια τής απόβασης καταρτίζονταν από Αμερικανούς και Βρετανούς στρατιωτικούς στην Αγγλία, ο Γερμανός στρατάρχης Έρβιν Ρόμελ – γνωστός ως «αλεπού της ερήμου», από την προηγούμενη θητεία του στο αφρικανικό μέτωπο- επιφορτισμένος με την αναχαίτιση της αναμενόμενης απόβασης, ενίσχυσε τη γερμανική αμυντική οχύρωση κατά μήκος της ακτής της Γαλλίας με υποβρύχια εμπόδια, δεξαμενές καυσίμων, ανθεκτικές στους βομβαρδισμούς, καθώς και με ναρκοπέδια.Το βασικό του πρόβλημα ήταν ότι έπρεπε να περιφρουρεί 3.000 μίλια δυτικοευρωπαϊκής ακτής, από την Ολλανδία έως τα ιταλικά σύνορα.

Η D-Day γίνεται πραγματικότητα

Η απόβαση στη βόρεια Γαλλία από την Αγγλία προγραμματίστηκε τελικά για τις 5 Ιουνίου 1944, αλλά αναβλήθηκε για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της κακοκαιρίας που επικρατούσε στο στενό της Μάγχης.

Συγκροτήθηκε ένας τεράστιος στόλος, με επικεφαλής τον άγγλο ναύαρχο Μπέρτραμ Ράμσεϊ, ο οποίος περιλάμβανε 1.200 πολεμικά πλοία, 10.000 αεροπλάνα, 4.126 αποβατικά σκάφη, 804 μεταγωγικά πλοία και εκατοντάδες τεθωρακισμένα άρματα αμφίβιων και άλλων αποστολών. 156.000 άνδρες (73.000 Αμερικανοί και 83.000 Βρετανο-Καναδοί) θα αποβιβάζονταν στη Νορμανδία, από τους οποίους 132.000 θα μεταφέρονταν με πλοία μέσω Μάγχης και 23.500 με αεροπλάνα.Τις χερσαίες δυνάμεις διοικούσε ο άγγλος στρατηγός Μπέρναρντ Μοντγκόμερι, που είχε απέναντί του ένα παλαιό γνώριμό του από τις επιχειρήσεις στην Αφρική, τον γερμανό στρατάρχη Έρβιν Ρόμελ.

Η απόβαση με την κωδική ονομασία «Ποσειδών» (Operation Neptune) άρχισε πριν από την αυγή της 6ης Ιουνίου (D-Day) σε πέντε ακτές κατά μήκος της Νορμανδίας, οι οποίες έφεραν τις κωδικές ονομασίες Utah (Γιούτα), Omaha (Όμαχα), Gold (Χρυσός), Juno (Ήρα) και Sword (Σπαθί).

Οι παραλίες που είχαν επιλεγεί για την απόβαση εκτείνονταν από τον ποταμόκολπο του Ορν ως το νοτιοδυτικό άκρο της χερσονήσου Κοταντέν.

Οι Σύμμαχοι στις ακτές της Νορμανδίας

Την παραμονή της επιχείρησης βρετανικές μονάδες καταδρομέων είχαν πέσει πίσω από της γραμμές του εχθρού, καταλαμβάνοντας γέφυρες – κλειδιά και αχρηστεύοντας τις επικοινωνίες των Γερμανών.

Οι τέσσερις ακτές καταλήφθηκαν εύκολα και γρήγορα από τις συμμαχικές δυνάμεις, ενώ στην πέμπτη, την «Όμαχα», αντιμετώπισαν σκληρή γερμανική αντίσταση.Με το σούρουπο μεγάλα προγεφυρώματα είχαν ήδη δημιουργηθεί και στις πέντε περιοχές της απόβασης και η τελική επιχείρηση για τη συντριβή τής Γερμανίας είχε αρχίσει.

Για την επιτυχία της απόβασης, καθοριστική ήταν η αεροπορική υπεροχή των Συμμάχων. Τα αεροπλάνα τους κατέστρεψαν τις περισσότερες γέφυρες του Σηκουάνα στ’ ανατολικά και του Λίγηρα στα νότια, εμποδίζοντας έτσι τους Γερμανούς να ενισχύσουν έγκαιρα τις προκεχωρημένες μονάδες τους στα προγεφυρώματα των ακτών της Νορμανδίας.

Το σχέδιο των Συμμάχων μετά τη D-Day

Σύμφωνα με το αρχικό σχέδιο, οι Βρετανοί θα καταλάμβαναν τη στρατηγικής σημασίας πόλη Καν την πρώτη ημέρα της απόβασης.

Παρότι εξουδετέρωσαν γρήγορα τη γερμανική άμυνα, εν τούτοις έπρεπε να περιμένουν έως τις 9 Ιουλίου για να εισέλθουν νικηφόρα στην πόλη, εξαιτίας της εμφάνισης μιας μεραρχίας Πάντσερ, που καθήλωσαν τις δυνάμεις τους, αλλά και των διαφωνιών μεταξύ Αϊζενχάουερ και Μοντγκόμερι για θέματα τακτικής.

Στον τομέα τους, οι Αμερικανοί αντιμετώπισαν σοβαρή αντίσταση στη χερσόνησο Κοταντέν, αλλά τελικά κατέλαβαν το ζωτικής σημασίας λιμάνι του Χερβούργου στις 26 Ιουνίου.Οι συνεχείς συγκρούσεις έφθειραν τα γερμανικά στρατεύματα και στις 25 Ιουλίου ο στρατηγός Ομάρ Μπράντλεϊ διέσπασε το δυτικό μέτωπο και μέσα σε λίγες μέρες εξάλειψε κάθε αντίσταση στην πορεία του προς τον Σηκουάνα.

Αντεπίθεση των γερμανικών τεθωρακισμένων στο Μορτέν αποκρούστηκε (7-13 Αυγούστου). Στα τέλη Αυγούστου οι Σύμμαχοι διέσχισαν τον Σηκουάνα και τον Σεπτέμβριο βρίσκονταν μπροστά στα γερμανικά σύνορα.

Δείτε βίντεο:

Πηγή: San Simera            OnAlert

.

Συνέχεια ανάγνωσης

ΙΣΤΟΡΙΚΑ

Απόβαση στη Νορμανδία: Τι συνέβη στις 6 Ιουνίου 1944;

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Μπορεί να συμπληρώθηκαν 80 χρόνια από τη συμμαχική απόβαση στη Νορμανδία, όσοι όμως την έζησαν διατηρούν τις μνήμες τους ζωντανές.

Η 80η επέτειος της απόβασης των συμμάχων στη γαλλική Νορμανδία εορτάζεται με μεγάλες τιμές και με την παρουσία αρχηγών κρατών, με προεξάρχοντες τους προέδρους των ΗΠΑ και της Γαλλίας, αλλά και την βασίλισσα Ελισάβετ της Μεγάλης Βρετανίας.

Τι ακριβώς συνέβη, όμως, στη Νορμανδία τον Ιούνιο του 1944;

Η προετοιμασία της απόβασης

Την περίοδο εκείνη, η πλάστιγγα του πολέμου μεταξύ των ενωμένων εθνών, υπό την γενική καθοδήγηση της Μεγάλης Βρετανίας, της Σοβιετικής Ένωσης και των ΗΠΑ και του φασιστικού Άξονα Γερμανίας – Ιαπωνίας (η Ιταλία είχε συνθηκολογήσει) είχε αρχίσει να γέρνει εις βάρος του δεύτερου, ειδικά στην Ευρώπη.

Οι Σοβιετικοί προέλαυναν στο ανατολικό μέτωπο, στο νότο Βρετανοί και Αμερικάνοι είχαν αποβιβαστεί στην Ιταλία και καταλάμβαναν εδάφη προς το Βορρά. Ο πιο «γρήγορος» δρόμος προς την καρδιά της Γερμανίας ήταν εκείνος μέσω της κατεχόμενης από τους ναζί Γαλλίας.

Όμως, η απόβαση στη Γαλλία ήταν ένα δύσκολο εγχείρημα που απαιτούσε προσεκτικό και λεπτομερή σχεδιασμό, καθώς η οχύρωση της βόρειας Γαλλίας από τους Γερμανούς ήταν άρτια.

Μήνες πριν την απόβαση στη Νορμανδία, οι συμμαχικές δυνάμεις εκτελούσαν πτήσεις στην περιοχή για να την καταγράψουν και να σχεδιάσουν την επιχείρηση.

Ακόμα και το BBC επιστρατεύτηκε, απευθύνοντας δημόσιο κάλεσμα στους ανθρώπους για να στείλουν φωτογραφίες και κάρτποσταλ των ευρωπαϊκών ακτών από τη Νορβηγία μέχρι τα Πυρηναία.

Μυστικές ομάδες ερευνούσαν τις ακτές ώστε να βρουν τις σωστές τοποθεσίες και πήραν μέχρι και δείγματα άμμου για να επιβεβαιώσουν ότι οι παραλίες μπορούσαν να αντέξουν των βάρος των συμμαχικών στρατιωτικών οχημάτων.

Μετεωρολόγοι, μαθηματικοί και επιστήμονες κάθε ειδικότητας επιστρατεύτηκαν για να οριστεί η ημερομηνία της επιχείρησης.

Το διάστημα 5 – 7 Ιουνίου κρίθηκε το καταλληλότερο για την απόβαση, σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Βρετανού μαθηματικού Άρθουρ Τόμας, καθώς τότε η παλίρροια ήταν στο χαμηλότερο σημείο της και θα φαίνονταν τα κρυμμένα εμπόδια.

για τη συνέχεια Euronews

 

Συνέχεια ανάγνωσης

ΙΣΤΟΡΙΚΑ

Μακεδονικός Ἀγώνας καί ἐπέτειος θανάτου τοῦ Παύλου Μελᾶ – Λόγος στή μνήμη του

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

 

Του Κώστα Καραΐσκου
Η μεγάλη Ελληνική
Επανάσταση, που είχε τεράστιο αντίκτυπο
και σημασία παγκοσμίως, άρχισε το 1821
και πρακτικά τελείωσε έναν αιώνα μετά,
το 1922 με την Μικρασιατική Καταστροφή.
Συχνά όταν αναφερόμαστε στην απελευθέρωση
των Ελλήνων από τον τουρκικό ζυγό,
μένουμε στο 1830, στην ίδρυση δηλαδή του
νεοελληνικού κράτους, υπό την κηδεμονία
των ξένων δυνάμεων.

Όμως τι γινόταν με τα
εκατομμύρια των Ελλήνων που έμειναν
έξω από εκείνο το φτωχό κρατίδιο, τι
γινόταν στη Μακεδονία, στην Ήπειρο, στη
Θράκη, στην Ιωνία, στον Πόντο, στην Κύπρο,
στην Κρήτη, στα άλλα νησιά; Ο Μακεδονικός
Αγώνας ήταν η ένδοξη εκείνη σελίδα της
ιστορίας μας, όπου ο ελληνισμός κάτω
από την οθωμανική κρατική κυριαρχία
αντιμετώπισε τον βουλγαρικό επεκτατισμό,
κατάφερε να επικρατήσει και να ετοιμάσει
την ώρα της απελευθέρωσης από τον
ελληνικό Στρατό. Στην αρχή αγωνίστηκαν
οι ντόπιοι Έλληνες, μόνοι τους για
χρόνια, κυρίως με τη στήριξη της Εκκλησίας
και απλών ανθρώπων που πάλεψαν ηρωικά,
ενώ από ένα σημείο και πέρα άρχισαν να
φτάνουν εθελοντές από την Ελλάδα και
να παίρνει ένοπλη μορφή η αντίσταση
κατά των Βούλγαρων κομιτατζήδων.

Η βουλγαρική προσπάθεια
κατά της Μακεδονίας ξεκίνησε με την
απόσχιση της Εκκλησίας τους, τη λεγόμενη
Εξαρχία, το 1870. Άρχισε ένας πόλεμος
προπαγάνδας, πιέσεων αλλά και ωμής βίας,
προκειμένου να γράφονται οι κάτοικοι
της οθωμανικής ακόμη Μακεδονίας σε
βουλγάρικα σχολεία και να καλούν
Βούλγαρους ιερείς. Αντιστάθηκαν σ΄ αυτό
όχι μόνο οι ελληνόφωνοι ή οι βλαχόφωνοι
κάτοικοι της Μακεδονίας αλλά και πολλοί
σλαβόφωνοι, οι λεγόμενοι «γραικομάνοι»
που έμεναν πιστοί στο Πατριαρχείο της
Κωνσταντινούπολης. Έτσι αυτό που
παρουσιαζόταν ως αντίθεση θρησκευτικής
μορφής ήταν στην πραγματικότητα εθνικής:
όποιος πήγαινε με τους Εξαρχικούς
γινόταν Βούλγαρος, ενώ Πατριαρχικοί
ήταν οι Έλληνες. Δάσκαλοι και κληρικοί
ηγήθηκαν της αντίστασης τις πρώτες
δεκαετίες, περιορίζοντας την βουλγαρική
προπαγάνδα και τρομοκρατία που ήρθε να
προστεθεί στην καταπίεση των Οθωμανών.
Κορυφαία μορφή του αγώνα αναδείχθηκε
ο μητροπολίτης Καστοριάς Γερμανός
Καραβαγγέλης, που κυκλοφορούσε – κι
ενίοτε λειτουργούσε – με την πιστόλα
κάτω από το ράσο ή πάνω στην Αγία Τράπεζα.
Κάποια στιγμή οι
Βούλγαροι διαπίστωσαν ότι δεν μπορούσαν
να επιβληθούν δίχως όπλα. Το 1893 ιδρύθηκε
από τον Γκότσε Ντέλτσεφ και άλλους
Βούλγαρους στη Θεσσαλονίκη η Εσωτερική
Μακεδονική Επαναστατική Οργάνωση
(VMRΟ), υποτίθεται για την απελευθέρωση
των χριστιανικών πληθυσμών της Μακεδονίας
από τους Οθωμανούς οι οποίοι κατέρρεαν.
Στο εσωτερικό της οργάνωσης αναπτύχθηκαν
δύο τάσεις: οι ενωτικοί ήθελαν άμεση
ένωση με τη Βουλγαρία, ενώ οι αυτονομιστές
μιλούσαν για «μακεδονικό» κράτος, πάντα
ενάντια στο ελληνικό στοιχείο της
περιοχής. Μετά το 1895 αγρίεψαν οι
συγκρούσεις και αναδείχθηκαν ηρωικές
μακεδονικές μορφές σαν τον καπετάν
Κώττα Χρήστου, τον καπετάν Λούκα, τον
καπετάν Ζέρβα, τον Χρήστο Αργυράκο, τον
Ηλία Κούνδουρο…
Το 1903 γίνεται στο
Μοναστήρι (Μπίτολα) η λεγόμενη εξέγερση
του Ίλιντεν, με σκοπό να φανεί στην
Ευρώπη ότι οι Βούλγαροι ξεσηκώνονται
κατά των Τούρκων για την απελευθέρωση
της Μακεδονίας. Όμως σε 10 μέρες οι Τούρκοι
καταπνίγουν την εξέγερση και ξεσπούν
κυρίως σε βάρος των Ελληνόβλαχων κατοίκων
της περιοχής που χτυπήθηκαν άγρια και
από τους Βούλγαρους. Λίγες μέρες μετά
έσβησε και η ταυτόχρονη εξέγερση των
Βουλγάρων στην Στράντζα της Αδριανούπολης.
Η επίσημη Ελλάδα μέχρι
τότε μόνο παρακολουθούσε, παρότι οι
Έλληνες πατριώτες ζητούσαν επέμβαση
υπέρ των μαχόμενων Μακεδόνων και οι
εθελοντές μαχητές πλήθαιναν. Το 1904 πήγε
μυστικά στη Μακεδονία, ως ζωέμπορος
υποτίθεται, ο αξιωματικός του ελληνικού
Στρατού και μέλος της ανώτερης κοινωνικής
τάξης, Παύλος Μελάς. Ο θάνατός του στη
Στάτιστα, στις 13 Οκτωβρίου 1904, τον
ανέδειξε ως ήρωα και κινητοποίησε όλες
τις εθνικές δυνάμεις, ντόπιες και μη.
Ήταν το αίμα που πότισε το δέντρο της
μακεδονικής ελευθερίας. Ακολούθησαν
6.000 εθελοντές που πολέμησαν μέχρι το
1908 στη Μακεδονία, οι μισοί από τους
οποίους ήταν Κρητικοί – υπήρξαν επίσης
πολλοί Μανιάτες αλλά και από άλλα μέρη
της χώρας. Και οι δύο Γενικοί Αρχηγοί
του Μακεδονικού Αγώνα, μετά τον Παύλο
Μελά, ήταν Κρητικοί, ο Γεώργιος Κατεχάκης
από το Ηράκλειο και ο Σφακιανός Γεώργιος
Τσόντος. Αξίζει να θυμίσουμε εδώ ότι
ακόμα η Κρήτη δεν ήταν καν μέρος του
ελληνικού κράτους! Η μάχη στη βαλτολίμνη
των Γιαννιτσών ήταν το διάσημο σκηνικό
πολέμου των αντίπαλων ανταρτικών ομάδων,
όπως το περιέγραψε η Πηνελόπη Δέλτα στα
«Μυστικά του Βάλτου». Αυτές οι αντάρτικες
ομάδες έλαβαν μέρος στους πολέμους που
ακολούθησαν, τόσο στο ελληνικό στρατόπεδο
όσο και οι αντίπαλες στο βουλγαρικό.
Κορυφαίας σημασίας
ήταν η δράση Ελλήνων διπλωματών, όπως
του Ίωνα Δραγούμη που ως διπλωμάτης στο
Μοναστήρι οργάνωσε την Μακεδονική
Άμυνα, με επιτροπές σε πόλεις και χωριά
της Δυτικής Μακεδονίας, ή του Πρόξενου
της Ελλάδος στη Θεσσαλονίκη, Λάμπρου
Κορομηλά, ο οποίος συντόνιζε τις
αντάρτικες ελληνικές ομάδες. Από τους
κληρικούς, εκτός του Γερμανού Καραβαγγέλη,
ξεχώρισε ο μητροπολίτης Δράμας Χρυσόστομος
Καλαφάτης, που μαρτύρησε το 1922 στη
Σμύρνη, ο εθνομάρτυρας Αιμιλιανός,
μητροπολίτης Γρεβενών που θανατώθηκε
βασανιστικά το 1910 κ.ά. Οι εκπαιδευτικοί
σαν τις δολοφονημένες νεαρές δασκάλες
Αικατερίνη Χατζηγεωργίου και Βελίκα
Τράικου κράτησαν όρθιο το ελληνικό
φρόνημα σε 1.000 περίπου σχολεία για 70.000
μαθητές.
Το 1908 η επανάσταση των
Νεοτούρκων έδωσε αμνηστεία στους
εμπόλεμους και υποσχέθηκε ισονομία και
ισοπολιτεία για όλους, όμως σύντομα
αποκαλύφθηκε η απάτη. Έπρεπε να
μεσολαβήσουν δύο βαλκανικοί πόλεμοι
και ένας παγκόσμιος για να απαλλαχθεί
η Μακεδονία και από την τουρκική κυριαρχία
και από την βουλγαρική επιβουλή, μάλιστα
αυτή η τελευταία εκδηλώθηκε και πάλι
κατά τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο, με την
βουλγαρική Κατοχή της Ανατολικής
Μακεδονίας και Θράκης. Το 1944 λοιπόν
εξέλιπε ο κίνδυνος για τη Μακεδονία από
την πλευρά των «ενωτικών» Βουλγάρων. Η
απειλή των «αυτονομιστών», παρότι πολύ
ασθενέστερη, έμελλε να επιβιώσει στα
πλαίσια της Γιουγκοσλαβίας του Τίτο με
κέντρο τα Σκόπια και να αναβιώσει το
1991 με την ανεξαρτητοποίηση της λεγόμενης
«Δημοκρατίας της Μακεδονίας» ώς τις
μέρες μας.
Κλείνουμε με το γνωστό
«τιμούμε τη μνήμη των ηρώων που θυσιάστηκαν
για την ελευθερία» κτλ.
Τι σημαίνει όμως αυτό;
Ξέρουμε για ποιους μιλάμε, τι συνέβη
και γιατί; Ή τα θεωρούμε όλα παρελθόν
χωρίς νόημα στη σημερινή εποχή; Όποιος
νόμιζε κάτι τέτοιο, μόλις πέρυσι στις
Πρέσπες αποδείχθηκε ότι είναι πέρα για
πέρα λάθος. Το παρελθόν καθορίζει ό,τι
ζούμε σήμερα και το ξαναβρίσκουμε
διαρκώς μπροστά μας. Τιμούμε λοιπόν τον
Μακεδονικό Αγώνα όταν έχουμε την γνώση
και την αρετή που διδάσκει το ελληνικό
σχολείο, αυτό που στήριξε την κρίσιμη
ώρα την μία και μοναδική ελληνική
Μακεδονία!
ΠΗΓΗ: antibaro.gr

 

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή