Ακολουθήστε μας

Κύπρος (Εθνική Φρουρά, Κύπρος 1974)

«Μόνο αν προχωρήσουν με γενική σφαγή των Ελληνοκυπρίων»!

Δημοσιεύτηκε

στις

Απάντηση στο απλοϊκό ερώτημα Ομήρου, Θεοφίλου, Αρέστη και Χατζηχαμπή
Η βρετανική κυβέρνηση δεν έβλεπε την ανάγκη για στρατιωτική δράση, που μπορούσε, είτε αυτή είτε τα Ηνωμένα Έθνη, να πάρουν εκείνη την ώρα ή σε επόμενο στάδιο… Έκτοτε, ουδένα από τα ψηφίσματα του Σ.Α. για το Κυπριακό εκδίδεται κάτω από το Άρθρο 7 του Χάρτη του ΟΗΕ, για να είναι αναγκαστική η υλοποίησή του

Στις 24 Μαρτίου 2019 δημοσιεύθηκε στην «Σημερινή» άρθρο του κ. . Γιαννάκη Λ.  Ομήρου, τέως προέδρου  της Βουλής των Αντιπροσώπων, με τίτλο «Ένα απλοϊκό ερώτημα», στο οποίο διερωτάται γιατί τα ψηφίσματα του ΟΗΕ μένουν ανεκμετάλλευτα και δεν υλοποιούνται. Συγκεκριμένα τα ψηφίσματα 550/84 και 789/92 αμφότερα των οποίων  μιλούν για επιστροφή της περιοχής των Βαρωσίων στην διοίκηση των Ηνωμένων Εθνών… 
Στις  31 Μαρτίου 2019, η « Σημερινή» δημοσίευσε δεύτερο άρθρο με τίτλο «Ένα απλό ερώτημα για την Αμμόχωστο» των  κ.. κ. Θεόφιλου Β. Θεοφίλου, Γεώργιου Κ. Αρέστη, και Δημήτριου Χ. Χατζηχαμπή.  Στο άρθρου τους οι συγγραφείς αναφέρονται στο άρθρο του κ. Γιαννάκη Λ.. Ομήρου και διερωτώνται και αυτοί με την σειρά τους για το ίδιο θέμα.
Καταρχήν μια διευκρίνιση.  Ο κ. Γ. Λ. Ομήρου αναφέρθηκε σε «συμφωνία «υψηλού επιπέδου» μεταξύ Κυπριανού-Ντενκτάς της 19ης Μαΐου του1979». Έχουμε αποδείξει από έγγραφα του ΟΗΕ ότι τα όσα  συνομολογήθηκαν τότε ήσαν  πρακτικά που πάρθηκαν κατά τις συναντήσεις με τον ΓΓ ως κατευθυντήριες γραμμές, ως οδηγίες  για τους διαπραγματευτές για επανέναρξη των συνομιλιών. Όπως ακριβώς και στις 12 Φεβρουαρίου 1977 μεταξύ Μακαρίου-Ντενκτάς και πάλιν προεδρεύοντος της συνεδρίας του ίδιου Αυστριακού ΓΓ του ΟΗΕ Κούλτ Βάλτχαιμ. 


‘Εγραψε ο κ Γ. Λ. Ομήρου μεταξύ άλλων « Είναι «ηλίου φαεινότερον» ότι τόσο στη συμφωνία του 1979 όσο και στα πιο πάνω, σχετικά με την επιστροφή της Αμμοχώστου, ψηφίσματα του Συμβουλίου Ασφαλείας, υπάρχει σαφής αποσύνδεση από την τελική λύση του Κυπριακού…».


«Εποικοδομητικές ασάφειες»
Δυστυχώς τα ψηφίσματα του ΟΗΕ για το Κυπριακό, τα οποία γράφουν οι Βρετανοί ως οι “penholders” τους,  εμπεριέχουν τις λεγόμενες κατά σερ Ντέιβιντ Χάνει εποικοδομητικές ασάφειες τους.  Διερωτήθηκε κανείς γιατί κανένα ψήφισμα ξεκινώντας από το 353 της 20ης Ιουλίου 1974 δεν αναφέρεται σε καθαρά και ονομαστικά ΣΕ ΤΟΥΡΚΙΚΑ ΚΑΤΟΧΙΚΑ ΣΤΡΑΤΕΥΜΑΤΑ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΠΟΧΩΡΗΣΟΥΝ, ΣΕ ΤΟΥΡΚΙΚΕΣ ΕΙΣΒΟΛΕΣ ΣΤΗΝ ΚΥΠΡΟ;
Τα δύο ψηφίσματα του Συμβουλίου Ασφαλείας το 541 και το 550 που εκδόθηκαν επί καιρώ Μάργκαρετ Θάτσερ και είναι υπέρ μας καταδικάζοντας την μονομερή ανακήρυξη του ψευδοκράτους, ήταν αναγκαίο να  υποστηρίξουν την Κυπριακή Δημοκρατία λόγω του ότι οι Βρετανοί δεν είχαν άλλη εκλογή. Όφειλαν να το κάνουν για τα δικά των συμφέροντα λόγω των βάσεων τους στο νησί και του ρόλου τους βάση της «Συνθήκης Εγγυήσεως». Έστω και αν το 1974  η τότε Εργατική/Σοσιαλιστική Κυβέρνηση Χάρολτ Γουίλσον (με ΥΠΕΞ τον Τζέιμς Κάλλαχαν) συμφώνησαν  στην τουρκική εισβολή με τον Τούρκο πρωθυπουργό Μπούλεντ Ετσεβίτ παραβιάζοντας τη Συνθήκη.
Το ΣΑ στο  550/84 αφενός εκφράζει τις ανησυχίες του για τις περαιτέρω ενέργειες απόσχισης στο κατεχόμενο μέρος της ΚΔ και καταδικάζει την υποτιθέμενη ανταλλαγή πρέσβεων μεταξύ Τουρκίας και της παράνομης «ΤΔΒΚ»  αφετέρου καλεί όλες τις χώρες  να μην βοηθούν με οποιονδήποτε τρόπο την αποσχισθείσα οντότητα (σ.σ. δεν ονομάζει την Τουρκία ως εισβολέα και κατοχική δύναμη). ΄Όμως, πώς μπορεί να συμβιβαστεί εδώ η πολιτική της ΕΕ με το ψήφισμα 550 (να μην βοηθούν με οποιονδήποτε τρόπο την αποσχισθείσα οντότητα)  όταν «από το 2006, 449 εκ ευρώ έχουν δοθεί στην «τουρκοκυπριακή κοινότητα» τα περισσότερα από τα οποία χρησιμοποιήθηκαν για ανάπτυξη της υποδομής των κατεχομένων (ειδικά στο τομέα μεταφοράς, ενέργειας, περιβάλλοντος, τηλεπικοινωνίες, υδατοπρομήθεια) » όταν τέτοια χρηματοδότηση απευθείας ή εμμέσως είναι προς το όφελος της παράνομης οντότητας στα κατεχόμενα; Πηγές:
https://ec.europa.eu/cyprus/about-us/turkish-cypriots_en 
https://www.eca.europa.eu/Lists/ECADocuments/SR12_06/SR12_06_EN.PDF
https://ec.europa.eu/cyprus/news/20180216_2_en
Δεύτερον, η βρετανική θέση  ήταν και παραμένει,  ότι το θέμα της αναγνώριση του ψευδοκράτους θα έλθει με τη λύση. Δηλαδή με την δική μας πρώτα αναγνώριση!
Τρίτον, αν μελετήσει καλά ένας τα ψηφίσματα και τα λεκτικά τους θα βρεί δυστυχώς ότι δεν υπάρχει σαφής αποσύνδεση από την τελική λύση του Κυπριακού.  Αλλά σκόπιμα δίδεται αυτή η εντύπωση. Και εξηγώ. 


«Καρότο» χωρίς… αντίκρισμα
Προσωπικά δεν ξεχωρίζω την κατεχόμενη Αμμόχωστο από την υπόλοιπη κατεχόμενη γη μας. Τα ψηφίσματα δυστυχώς σκόπιμα είναι αμφιλεγόμενα και στην περίπτωση δίνουν ένα καρότο στους Αμμοχωστιανούς αλλά δίχως αντίκρισμα. Και ως άνθρωπος που απορρίπτω την ρατσιστική, απαρχάιντ βρετανο-τουρκική ΔΔΟ, πρέπει να αναφέρω ότι το ψήφισμα 789 του 1992 (που να σημειωθεί είναι από τα ψηφίσματα που εκδόθηκαν επί καιρώ που υπηρετούσε ο σερ Ντέιβιντ Χάνει στον Οργανισμό), είναι μέρος μιας αλυσίδας ψηφισμάτων. Το 789 επιβεβαιώνει και το 774 το οποίο  επιβεβαιώνει την Έκθεση του τότε ΓΓ του ΟΗΕ Μπούτρος Μπούτρος Γκάλι ημερ. 3.4.1992 , δηλαδή τις απορριφθείσες συνομόσπονδες βρετανικές «Ιδέες Γκάλι» για ΔΔΟ, για εδαφικές αναπροσαρμογές,  στη τελευταία σελίδα της οποίας έχει και  χάρτη τύπου Σχεδίου «Ανάν» στην σε παράγραφο 25 παραχωρεί το 55% της ακτογραμμής της νήσου στο προτεινόμενο «Τουρκικό ομόσπονδο κράτος» . Το 750 (1992) επιβεβαιώνει και το  649 του 1990 με το οποίο,  επί προεδρίας Γιώργου Βασιλείου,  κατάφεραν οι Βρετανοί να περάσουν για πρώτη φορά την λύση δι-κοινοτικής, δι-ζωνικής ομοσπονδίας και επίσης παραπέμπει στην έκθεση του ΓΓ Γκάλι στην οποία ξεκαθαρίζεται επακριβώς τι σημαίνει ΔΔΟ.
Δυστυχώς τα ψηφίσματα και ένας μπορεί με άνεση να ισχυριστεί ότι το 789 που επιβεβαιώνει όλα τα προηγούμενα για λύση ΔΔΟ ειδικά το 750 – που κανένας δεν αγγίζει δυστυχώς –  είναι ένα καλό παράδειγμα, γράφτηκαν με επιτηδειότητα αλλά εξηγούνται πολύ εύκολα αν ένας τα βάλει στη σειρά.  Εξού και βέβαια για 45 χρόνια τίποτα δεν γίνεται γιατί αφενός ο λαός απορρίπτει τη ΔΔΟ και αφετέρου η Τουρκία έχει περαιτέρω βλέψεις επί της νήσου.   Στα  βρετανικά Αρχεία ούκ ολίγες οι αναφορές, για τις τουρκικές θέσεις  ότι το θέμα αυτό θα λυθεί με τη συνολική λύση του Κυπριακού!  Και αυτό μας ξεκαθάρισε ανερυθρίαστα  ο Υπουργός Εξωτερικών και Κοινοπολιτείας (σημερινός Υπουργός Οικονομικών) του Ηνωμένου Βασιλείου Φίλιπ Χάμμοντ, στην προεκλογική εκδήλωση στην Ελληνική Κυπριακή Αδελφότητα στο Λονδίνο στις 10 Απριλίου 2015.
Έγραψα σχετικά  στην «Ελευθερία» Λονδίνου στις 25.5.2015 και στην «Σημερινή» 8.5.2015 με τίτλο «Τουρκική» η θέση Χάμοντ για Αμμόχωστο».
Ερωτηθείς ο κ. Χάμοντ τι γίνεται με την επιστροφή της Αμμοχώστου, απάντησε: «Στις συζητήσεις μου με τον Πρόεδρο Αναστασιάδη είδα ένα άτομο που είναι δεσμευμένο να φέρει εις πέρας τη δουλειά… Αυτό είναι κάτι που παρατράβηξε, νομίζω υπάρχει η θέληση απ’ όλες τις πλευρές να πάνε το επιπλέον μίλι για μια ολοκληρωμένη διευθέτηση, η οποία να επιλαμβάνεται και του ειδικού θέματος που αναφέρατε, της Αμμοχώστου, ως μέρος μιας συνολικής διευθέτησης. Νομίζω σ’ αυτήν τη φάση της διαδικασίας των Ηνωμένων Εθνών θα είναι πολύ δύσκολο να πάρει κανείς ένα συγκεκριμένο θέμα έξω από τη διαδικασία και να το χειριστεί ξεχωριστά…».
http://www.sigmalive.com/simerini/politics/230315/tourkiki-i-thesi-xamont-gia-ammoxosto
Και τώρα να παραθέσω την απάντηση στο απλοϊκό ερώτημα, που όντως είναι δικαιολογημένο.  Γιατί τα ψηφίσματα δεν εφαρμόζονται. Βοηθούμενα βεβαίως από τις διαδοχικές υποχωρήσεις της δικής μας πλευράς που,  πρέπει να σημειωθεί δίνει την συγκατάθεσή της για αυτά.  Η απόφαση πάρθηκε στις 14 Αυγούστου 1974.


Συμπαιγνία Wilson/Waldheim –  Μόνο αν προχωρήσουν  με γενική σφαγή των Ελληνοκυπρίων!

O Philip Hammond κατά την προεκλογική εκδήλωση των Συντηρητικών Φίλων της Κύπρου 10.5.2015 στην Αδελφότητα Λονδίνου

Στις 14 Αυγούστου 1974, ο K. Waldheim  συναντήθηκε με τον βρετανό πρωθυπουργό Harold Wilson στο Λονδίνο και του εξέφρασε την έκπληξη του για το μέγεθος των παραχωρήσεων που ο Μαύρος και ο Κληρίδης ήταν διατεθειμένοι να κάνουν. Ήταν έτοιμοι να δεχθούν την αρχή της ομοσπονδίας, ακόμα και διευθετήσεις καντονίων. Όμως είχαν το δικαίωμα να έχουν χρόνο να διαβουλευθούν με τις κυβερνήσεις τους για τις λεπτομέρειες των τουρκικών προτάσεων..
Ο γενικός γραμματέας είπε ότι δεν πίστευε πως το Συμβούλιο Ασφαλείας θα περνούσε ψήφισμα που να έδινε εξουσία στα Ηνωμένα Έθνη κάτω από το Άρθρο 7 του Χάρτη. Ο πρωθυπουργός εισηγήθηκε ότι δεν θα ήταν σοφό να επιδιωχθεί τέτοιο ψήφισμα και το βρετανικό ψήφισμα που είχε περάσει εκείνο το πρωί ήταν προσεκτικά μελετημένο ούτως ώστε να μην ζητεί κάτι τέτοιο.
Ίσως να χρειαζόταν να το ξανασκεφθούν αν οι καταστάσεις άλλαζαν, π.χ. αν οι Τούρκοι πήγαιναν πέρα των υποτιθέμενων στόχων τους και προσπαθούσαν να καταλάβουν ολόκληρη τη νήσο ή να ενεθάρρυναν μια γενική σφαγή των Ελληνοκυπρίων. Όμως όπως είχαν τα πράγματα, η βρετανική κυβέρνηση δεν έβλεπε την ανάγκη για στρατιωτική δράση που μπορούσε είτε αυτή είτε τα Ηνωμένα Έθνη να πάρουν εκείνη την ώρα ή σε επόμενο στάδιο…
Έκτοτε, κανένα από  τα ψηφίσματα του Σ.Α για το Κυπριακό, εκδίδεται κάτω από το Άρθρο 7 του Χάρτη του ΟΗΕ για να είναι αναγκαστική η υλοποίησή του.  (βιβλίο γράφουσας «Διζωνική Εκτέλεση της Κ.Δ 1955-2011»).


Φανούλα Αργυρού


Ερευνήτρια/Δημοσιογράφος


ΠΗΓΗ: ΣΗΜΕΡΙΝΗ (27/4/2019 σελ.13)

Εξωτερική Πολιτική

Κυπριακό: Οι Τούρκοι θέλουν τριμερή συνάντηση χωρίς ουσία

Δημοσιεύτηκε

στις

Ο Ερσίν Τατάρ θα στοχεύει σε ανοικτή ατζέντα προκειμένου να βάλει στο τραπέζι τις αξιώσεις του

Μια τριμερή χωρίς να αγγίζει την ουσία, δηλαδή το πως θα επανεκκινήσει ο διάλογος, επιδιώκει η τουρκική πλευρά, με τον Ερσίν Τατάρ θα στοχεύει σε ανοικτή ατζέντα προκειμένου να βάλει στο τραπέζι τις αξιώσεις του.

Με τη γνωστοποίηση, το βράδυ της Τετάρτης, της συμφωνίας για πραγματοποίηση μιας άτυπης συνάντησης στη Νέα Υόρκη, στις 15 Οκτωβρίου, άρχισαν να διαφαίνονται εκατέρωθεν και οι προθέσεις των δύο πλευρών. Νίκος Χριστοδουλίδης και Ερσίν Τατάρ κατέγραψαν άμεσα ή έμμεσα τους στόχους τους πριν καθίσουν στο ίδιο τραπέζι με το Γενικό Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών.

Ανακοινώνοντας το δείπνο στη Νέα Υόρκη το γραφείο του Ερσίν Τατάρ φρόντισε την ίδια ώρα να στείλει το μήνυμα ότι «το άτυπο δείπνο δεν θα έχει καμία ατζέντα και οι δύο ηγέτες θα ανταλλάξουν απόψεις σε κοινωνικό περιβάλλον». Σχεδόν ταυτόχρονα, από τη Νέα Υόρκη όπου βρίσκεται, ο Ταχσίν Ερτουγρούλογλου, διαμήνυε πως «δεν θα συζητηθεί η ομοσπονδία» και ότι «σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να θεωρηθεί η συμμετοχή τους σε αυτή τη συνάντηση ως διαπραγμάτευση για ομοσπονδία».

Οι τοποθετήσεις αυτές της τουρκοκυπριακής πλευράς καταδεικνύουν και τους στόχους που έχει θέσει και οι οποίοι δεν έχουν καμιά σχέση με το βασικό στόχο της τριμερούς που είναι η αναζήτηση τρόπων επανέναρξης του διαλόγου στο Κυπριακό.

Ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης φρόντισε πάντως χθες να ξεκαθαρίσει πως η ατζέντα της τριμερούς συνάντησης της 15ης Οκτωβρίου είναι πολύ συγκεκριμένη και αφορά τις προοπτικές επανέναρξης των συνομιλιών. Ενώ διαμήνυσε τόσο προς τα Ηνωμένα Έθνη όσο και προς την τουρκοκυπριακή πλευρά ότι στη Νέα Υόρκη δεν πάει για να συζητήσει την ατζέντα που προσπαθεί να περάσει ο Ερσίν Τατάρ.

Προσερχόμενος το πρωί στο Cyprus Forum 2024, στη Λευκωσία, ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων είπε ότι η τριμερής συνάντηση δεν είναι ανοικτής ατζέντας: “Δεν υπάρχει οτιδήποτε που είναι ανοιχτής ατζέντας. Η συζήτηση γίνεται με έναν και μόνο σκοπό: να δούμε αν υπάρχουν οι προοπτικές για επανέναρξη των συνομιλιών και θεωρώ ιδιαίτερα σημαντική την πρωτοβουλία του Γενικού Γραμματέα“.

Πρόσθεσε ότι ήταν κάτι που επιδιώκαμε εδώ και καιρό. “Από κει και πέρα, είπε, επικεντρωνόμαστε στο να υπάρξει αποτέλεσμα που για μας ένας είναι ο στόχος, η επανέναρξη των συνομιλιών στη βάση του συμφωνημένου πλαισίου και από εκεί που μείναμε στο Κραν Μοντανά“.

Σημείωσε ότι “αναμένουμε να δούμε, προετοιμαζόμαστε για συνάντηση”, την οποία χαρακτήρισε “θετική εξέλιξη“. “Με απόλυτη σοβαρότητα θα προσέλθουμε σε αυτό το δείπνο και θα πράξουμε ό,τι είναι δυνατόν για να υπάρξουν θετικά αποτελέσματα“, είπε. Ο Πρόεδρος σχολίασε ότι “είναι θετικό ότι γίνεται αυτό το δείπνο. Από ‘κει και πέρα, δεν θέλω να πω πολλά, επικεντρώνομαι στη συζήτηση, στο αποτέλεσμα. Να υπάρξει αποτέλεσμα, αυτό με ενδιαφέρει“, επεσήμανε.

Ο υπουργός Εξωτερικών, Κωνσταντίνος Κόμπος, σε δηλώσεις του στο ΡΙΚ επεσήμανε πως το δείπνο στη Νέα Υόρκη αποτελεί το επόμενο σημείο αναφοράς στο Κυπριακό, μετά τη Γενική Συνέλευση, το οποίο δεν μπορεί να παραγνωρίζεται, μετά τη μακρά περίοδο απουσίας κινητικότητας.  Ο υπουργός Εξωτερικών πρόσθεσε, ωστόσο, ότι η ύπαρξη κινητικότητας δεν συνεπάγεται ότι θα επιτευχθεί ο βασικός στόχος, της επανέναρξης των συνομιλιών, κάτι που, όπως είπε, “δεν εξαρτάται μόνο από τη δική μας πλευρά”.

Ο Κωνσταντίνος Κόμπος σημείωσε ότι δεν υπάρχει άλλη διέξοδος από την επιδίωξη διαλόγου, αφού αυτός είναι ο μόνος τρόπος για κατάληξη σε επίλυση του Κυπριακού. Σημείωσε, επίσης, ότι δεν πρόκειται να γίνει αποδεκτό ό,τι βρίσκεται εκτός του πλαισίου των Ηνωμένων Εθνών και ότι αν, στο δείπνο, ακουστεί απλώς η ρητορική και επιχειρηματολογία της άλλης πλευράς το αποτέλεσμα δεν θα είναι θετικό.

Φιλελεύθερος

Συνέχεια ανάγνωσης

Αιγαίο

Το σύνδρομο της Στοκχόλμης στο ελληνοτουρκικό σύστημα

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Του Νίκου Ιγγλέση
26/09/2024 

Η συνάντηση Κ. Μητσοτάκη – Ρ.Τ. Ερντογάν στη Ν. Υόρκη, στις 24-9-24, ήταν η έκτη τούς τελευταίους δεκαπέντε μήνες. Πρόκειται για «πολιτικό έρωτα» μεταξύ των δύο ηγετών, ιδιαίτερα μετά τη Διακήρυξη των Αθηνών (Δεκέμβριος ’23) ή για το «Σύνδρομο της Στοκχόλμης» όπου το θύμα μέσω ψυχολογικών και συναισθηματικών διεργασιών καταλήγει να ερωτευθεί το θύτη του;

Σε τί αλήθεια αποσκοπούν όλες αυτές οι συναντήσεις, οι συνομιλίες, τα «μέτρα οικοδόμησης εμπιστοσύνης», η λεγόμενη θετική ατζέντα κ.α.; Πού είναι το «παράθυρο ευκαιρίας» που βλέπει η Κυβέρνηση;  Ένα είναι βέβαιο: Όλα αυτά δεσμεύουν την Ελλάδα να μην επιχειρήσει να ανατρέψει το, δυσμενές γι’ αυτήν, status quo στο Αιγαίο και τη Μεσόγειο και απενοχοποιούν, στη διεθνή σκηνή, την αναθεωρητική – επεκτατική Τουρκία.

Ποιά είναι τα διαχρονικά ζητήματα της ελληνοτουρκικής αντιπαράθεσης που, κατά την Κυβέρνηση, θα προωθήσει τη λύση τους ο διάλογος;

1) Η Ελλάδα δικαιούται να ασκήσει το μονομερές δικαίωμα που της δίνει το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας να αυξήσει, δηλαδή, τα χωρικά ύδατά της μέχρι τα 12 ν.μ. στο Αιγαίο και την Α. Μεσόγειο και την άρση τού, επ’ αυτού, τουρκικού casus belli; Όχι, υποστηρίζει η Άγκυρα.

2) Τα ελληνικά νησιά που μπορούν να συντηρήσουν ανθρώπινη δραστηριότητα διαθέτουν την ίδια ΑΟΖ (μέχρι 200ν.μ.) με αυτήν της ηπειρωτικής χώρας, όπως προβλέπεται από το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας; Όχι, διαθέτουν μόνο χωρικά ύδατα 6 ν.μ. αντιτείνει η Τουρκία.

3) Τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου δικαιούνται να είναι στρατιωτικοποιημένα γιατί απειλούνται; Θυμίζουμε το «Θα έρθουμε μια νύχτα ξαφνικά». Όχι, πρέπει να είναι αποστρατικοποιημένα σύμφωνα με τις Συνθήκες Λωζάνης-Παρισίων, λέει η Τουρκία.

4) Η Ελλάδα μπορεί να καταθέσει στην ΕΕ τους χάρτες του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού, όπως έχει κάνει η Κυπριακή Δημοκρατία; Μια τέτοια ενέργεια θα σήμαινε ανακήρυξη (όχι οριοθέτηση) της συνολικής ελληνικής ΑΟΖ, χωρίς αυτό να προκαλέσει τη σφοδρή τουρκική αντίδραση;

5) Τα Θαλάσσια Πάρκα, που εξαγγέλθηκαν, θα υλοποιηθούν ή ξεχάστηκαν για να μην χαλάσει το θετικό κλίμα; Η Άγκυρα δήλωσε ότι απαιτείται η συναίνεσή της.

6) Το παράνομο, κατά το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας, Τουρκολυβικό Μνημόνιο θα ακυρωθεί ή θα παρεμποδίζει την όποια εκμετάλλευση της οριοθετημένης ελληνικής ΑΟΖ με την Αίγυπτο;

7) Τα αφηγήματα της «Γαλάζιας Πατρίδας» και των «Γαλάζιων Αιθέρων» αποτελούν ευθεία αμφισβήτηση της κυριαρχίας και των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Ελλάδος. Η Τουρκία διεκδικεί το μισό Αιγαίο, ανατολικά του 25ου Μεσημβρινού και όλη τη θαλάσσια έκταση μεταξύ Ρόδου και Κύπρου (βλέπε χάρτη). Μπορεί κάτι τέτοιο να γίνει αποδεκτό;

8) Στην Κύπρο η Τουρκία ζητάει τη διεθνή αναγνώριση της κατεχόμενης ζώνης ως ανεξάρτητο κράτος. Παράλληλα διακηρύσσει ότι τα κατοχικά στρατεύματά της θα παραμείνουν εσαεί στη νησί. Ο Ελληνισμός μπορεί να το αποδεχτεί;

9) Η μουσουλμανική μειονότητα της Δ. Θράκης που η Άγκυρα, ενάντια στη Συνθήκη της Λωζάνης, αποκαλεί τουρκική, χρησιμοποιείται εδώ και χρόνια ως «στρατηγική μειονότητα» για την υβριδική αποσταθεροποίηση της Ελλάδας και επέμβασης στις εσωτερικές υποθέσεις της. Η Κυβέρνηση και το υπόλοιπο κυρίαρχο πολιτικό σύστημα δεν αντιδρούν για να μη θυμώσει η Τουρκία.

Όλα αυτά και άλλα σημαντικά ζητήματα προδιαγράφουν το αποτέλεσμα του ελληνοτουρκικού διαλόγου. Η Τουρκία κερδίζει χρόνο και ισχυροποιείται. Η Διακήρυξη των Αθηνών διευκόλυνε την Άγκυρα στην απόκτηση των αμερικανικών F-16 (40 + 80 αεροσκάφη και άφθονα όπλα). Η συνέχιση του διαλόγου διευκολύνει την Τουρκία για την άρση των αμερικανικών κυρώσεων στην πολεμική βιομηχανία της και ίσως στην απόκτηση των F-35. Η Ελλάδα χάνει χρόνο, δεν ασκεί τα νόμιμα δικαιώματά της και δεν ανατρέπει το status quo, στο οποίο έχει εγκλωβιστεί. Η Τουρκία, από την πλευρά της, επιμένει να προβάλλει συνεχώς τις διεκδικήσεις της, όταν απαιτείται τις επιβάλλει δια του καταναγκασμού (π.χ. πρόσφατα στην Κάσο) και στο τέλος θα επικαλεστεί «τις πραγματικότητες επί του πεδίου»  ως ένα είδος «χρησικτησίας» για να τις νομιμοποιήσει στη διεθνή σκηνή.

Το Μεταναστευτικό  

Η Κυβέρνηση προβάλλει ως επιτυχία του διαλόγου τη συνεργασία με την Τουρκία για τον περιορισμό των μεταναστευτικών ροών. Πρόκειται για προπαγάνδα εσωτερικής κατανάλωσης. Αλήθεια, πώς φτάνουν οι μετανάστες από την Κεντρική Ασία, το Κέρας ή την υποσαχάρια Αφρική στην Τουρκία; Έρχονται περπατώντας; Όχι βέβαια. Φτάνουν με πτήσεις των τουρκικών αερογραμμών (χωρίς visa) στην Κωνσταντινούπολη και από εκεί προωθούνται στον Έβρο και στις ακτές του Αιγαίου. Υπάρχει κανείς αφελής που πιστεύει ότι όλο αυτό το traffic γίνεται εν αγνοία των τουρκικών μυστικών υπηρεσιών, της στρατοχωροφυλακής και της αστυνομίας; Οι διακινητές είναι απλώς τα εκτελεστικά όργανα των υβριδικών επιχειρήσεων της Τουρκίας.

Σύμφωνα με στοιχεία της Frontex το πρώτο οκτάμηνο του 2024 οι μεταναστευτικές ροές από την Α. Μεσόγειο προς την Ελλάδα  αυξήθηκαν κατά 39% (πάνω από 37.000 άτομα). Αντίθετα από την Κεντρική Μεσόγειο προς την Ιταλία μειώθηκαν κατά 64%. Ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου Ν. Παναγιωτόπουλος, σε πρόσφατη συνέντευξή του, ανέφερε ότι οι ροές, το πρώτο οκτάμηνο αυξήθηκαν, κατά 60%. Ίσως ξέρει κάτι περισσότερο. Αυτοί οι αριθμοί αφορούν όσους εντοπίζονται και καταγράφονται. Χιλιάδες άλλοι διέρχονται λαθραία από τα σύνορα. Κάθε μέρα στον Έβρο και στην Εγνατία οδό συλλαμβάνονται αλλοδαποί και ημεδαποί διακινητές με κλεμμένα αυτοκίνητα να προωθούν λαθρομετανάστες στο εσωτερικό της χώρας. Εκείνος ο φράκτης στον Έβρο προχωράει με «ρυθμό χελώνας».

Αλήθεια, γιατί η Κυβέρνηση δεν αναστέλλει τη χορήγηση ασύλου για έξι μήνες, όπως έκανε η Κυπριακή Δημοκρατία με αποτέλεσμα την κατακόρυφη μείωση των αφίξεων μεταναστών; Αλλά πώς να το κάνει όταν ο πρωθυπουργός έχει δηλώσει ότι είναι ευτυχής που η ελληνική κοινωνία μεταλλάσσεται σε πολυπολιτισμική! Όταν οι Έλληνες, δηλαδή, θα γίνουν μια από τις διάφορες μειονότητες που θα διαβιούν στην ελληνική επικράτεια.

Το Κυπριακό

Ο Νίκος Χριστοδουλίδης πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας κράτους διεθνώς αναγνωρισμένου, μέλους του ΟΗΕ, της ΕΕ και άλλων διεθνών οργανισμών παρακαλάει για μια συνάντηση με τον επικεφαλής της αποσχιστικής οντότητας της Βόρειας Κύπρου για να επαναρχίσει ο διάλογος για λύση του Κυπριακού. Μόνο που τη λύση του Κυπριακού δε θα την αποφασίσει ο όποιος Ερσιν Τατάρ αλλά η Άγκυρα. Αν ο Ν. Χριστοδουλίδης ήθελε να διατηρήσει την αξιοπρέπειά του και ιδιαίτερα το κύρος της Κυπριακής Δημοκρατίας θα έπρεπε να ζητάει διάλογο με τον Ερντογάν. Από κοντά ο Κ. Μητσοτάκης και ο Υπουργός του των Εξωτερικών δηλώνουν ευτυχείς που υπάρχει κινητικότητα στο Κυπριακό. Κινητικότητα για να προκύψει τι; Για να απενοχοποιείται ο εισβολέας και κατακτητής;

Μετά 50 χρόνια κανένα κράτος και κανείς διεθνής οργανισμός δε ζητάει την αποχώρηση των στρατευμάτων κατοχής από την Κύπρο. Όλοι ζητούν διάλογο μεταξύ των δύο κοινοτήτων και αμοιβαίες υποχωρήσεις για την εύρεση της όποιας λύσης. Η Τουρκία είναι στο απυρόβλητο. Εδώ έχουν οδηγήσει τον Ελληνισμό 50 χρόνια κατευναστικής πολιτικής  Για αποτροπή, ανάσχεση και απελευθέρωση της κατεχόμενης Κύπρου δε μιλάει ούτε η Αθήνα ούτε η Λευκωσία.

 Ο Ερντογάν ζητάει από το βήμα της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ τη διεθνή αναγνώριση ως ανεξάρτητου κράτους των κατεχομένων εδαφών και οι Μητσοτάκης και Χριστοδουλίδης μια Δικοινοτική –Διζωνική Ομοσπονδία που μπορεί να είναι χειρότερη ακόμη και της διχοτόμησης, αφού θα θέσει και τις ελεύθερες περιοχές υπό τον γεωπολιτικό έλεγχο της Τουρκίας.

Εδώ που έχουν φτάσει τα πράγματα στην ελληνοτουρκική αντιπαράθεση είτε ο Ελληνισμός θα αποδεχτεί όλους τους τουρκικούς όρους είτε η Τουρκία θα πρέπει να υποχρεωθεί να εγκαταλείψει τους γεωστρατηγικούς στόχους της. Μέση λύση δεν υπάρχει, γιατί αν δώσουμε μόνο ορισμένα απ’ όσα απαιτεί η Άγκυρα, «για να μην είμαστε καθημερινά με το δάκτυλο στη σκανδάλη» όπως είπε ο κ. Μητσοτάκης, απλώς θα της ανοίξουμε την όρεξη και για τα υπόλοιπα όντας σε ακόμη πιο αδύναμη θέση. Εκτός αν το «Σύνδρομο της Στοκχόλμης» έχει καταλάβει ολοκληρωτικά το πολιτικό προσωπικό σε Αθήνα και Λευκωσία.

Υ.Γ. 1 Πέρασε ίσως απαρατήρητη η αναφορά του Κ. Μητσοτάκη κατά την ομιλία του στη «Σύνοδο Κορυφής για Το Μέλλον» του ΟΗΕ. Είπε: «Το παγκόσμιο συμφέρον διαπερνά το μεμονωμένο συμφέρον των κρατών». Ποιος αλήθεια ορίζει το παγκόσμιο συμφέρον; Η παγκοσμιοποίηση, η Ευρωπαϊκή Ένωση, το ΝΑΤΟ, η Σύνοδος του Νταβός ή κάποιος άλλος;

Υ.Γ. 2 Απορεί κανείς με την εμμονή των ελλήνων πολιτικών να μιλούν για ενδεχόμενη οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ με την Τουρκία. Αγνοούν ότι στην ΑΟΖ περιλαμβάνεται και η υφαλοκρηπίδα; Ή εξυπηρετούν την Άγκυρα που δεν έχει επικυρώσει τη Σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας και θέλει οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας ώστε να ισχυριστεί ότι τα ελληνικά νησιά του Αιγαίου κάθονται πάνω στην υφαλοκρηπίδα της Ανατολίας;

 

Πηγή: www.ellinikiantistasi.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Κύπρος (Εθνική Φρουρά, Κύπρος 1974)

Κύπρος – Πρόεδρος Ν. Χριστοδουλίδης: Πολύ συγκεκριμένη η ατζέντα της τριμερούς

Δημοσιεύτηκε

στις

Η συζήτηση γίνεται για να δούμε αν υπάρχουν οι προοπτικές για επανέναρξη των συνομιλιών

Ανδρέας Πιμπίσιης

Η ατζέντα της τριμερούς συνάντησης της 15ης Οκτωβρίου είναι πολύ συγεκριμένη και αφορά τις προοπτικές επανέναρξης των συνομιλιών, τόνισε ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης. Σπεύδοντας την ίδια ώρα να διαμηνύσει πως δεν πάει στη Νέα Υόρκη για να συζητήσει την ατζέντα που προσπαθεί να περάσει ο Ερσίν Τατάρ και η τουρκική πλευρά.

Προσερχόμενος το πρωί στο Cyprus Forum 2024, στη Λευκωσία, ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων είπε ότι η τριμερής συνάντηση δεν είναι ανοικτής ατζέντας: “Δεν υπάρχει οτιδήποτε που είναι ανοιχτής ατζέντας. Η συζήτηση γίνεται με έναν και μόνο σκοπό: να δούμε αν υπάρχουν οι προοπτικές για επανέναρξη των συνομιλιών και θεωρώ ιδιαίτερα σημαντική την πρωτοβουλία του Γενικού Γραμματέα“.

Πρόσθεσε ότι ήταν κάτι που επιδιώκαμε εδώ και καιρό. “Από κει και πέρα, είπε, επικεντρωνόμαστε στο να υπάρξει αποτέλεσμα που για μας ένας είναι ο στόχος, η επανέναρξη των συνομιλιών στη βάση του συμφωνημένου πλαισίου και από εκεί που μείναμε στο Κραν Μοντανά“.

Σημείωσε ότι “αναμένουμε να δούμε, προετοιμαζόμαστε για συνάντηση”, την οποία χαρακτήρισε “θετική εξέλιξη“. “Με απόλυτη σοβαρότητα θα προσέλθουμε σε αυτό το δείπνο και θα πράξουμε ό,τι είναι δυνατόν για να υπάρξουν θετικά αποτελέσματα“, είπε.

Ο Πρόεδρος σχολίασε ότι “είναι θετικό ότι γίνεται αυτό το δείπνο. Από ‘κει και πέρα, δεν θέλω να πω πολλά, επικεντρώνομαι στη συζήτηση, στο αποτέλεσμα. Να υπάρξει αποτέλεσμα, αυτό με ενδιαφέρει“, επεσήμανε.

Στα κατεχόμενα, ο Ταχσίν Ερτουγρούλογλου έσπευσε να διαμηνύσει πως στη Νέα Υόρκη δνε θα συζητηθεί το θέμα της ομοσπονδίας.

Σε δηλώσεις του στην Νέα Υόρκη, μετά την ολοκλήρωση των συναντήσεων του, σύμφωνα με τα όσα μεταδίδει η διαδικτυακή «Κίπρις Πόστασι», αναφερόμενος στο άτυπο δείπνο στις 15 Οκτωβρίου μεταξύ των δύο ηγετών και του ΓΓ του ΟΗΕ είπε ότι «αυτό που διευκρινίσαμε είναι ότι δεν θα πραγματοποιηθεί σε μια ατμόσφαιρα συζήτησης της ομοσπονδίας». Είπε ακόμα ότι η «κυριαρχία και η παρουσία» τους ψευδοκράτους είναι μη διαπραγματεύσιμα θέματα.

Ανάφερε ότι ο ΓΓ του ΟΗΕ κάλεσε τους δύο ηγέτες για άτυπο δείπνο στις 15 Οκτωβρίου στη Νέα Υόρκη «πρόσκληση που ο Ερσίν Τατάρ αποδέχτηκε», είπε και επανέλαβε ότι δεν υπάρχει άλλος δρόμος από την «αναγνώριση» της παρουσίας του ψευδοκράτους.

Φιλελεύθερος

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή