Ακολουθήστε μας

Αιγαίο

Έρευνα που δείχνει μεγάλο πρόβλημα: Πόσο εύκολο είναι να γεννήσει μια γυναίκα στην άκρη του Αιγαίου

Δημοσιεύτηκε

στις

Στις ακριτικές περιοχές της Ελλάδας οι γεννήσεις μειώθηκαν σημαντικά τα χρόνια της κρίσης.





Της Κυριακής Αξιώτη

Το καλοκαίρι που πέρασε
βρέθηκα για μια μέρα στους Φούρνους
Ικαρίας, το μικρό νησί του ανατολικού
Αιγαίου, που παρά την απαράμιλλη ομορφιά
του, έχει να ξεπεράσει πολλά εμπόδια
που προκύπτουν κυρίως λόγω της μεγάλης
του απόστασης από τα αστικά κέντρα της
χώρας. Ως εκ τούτου, εκτός από τα δεκάδες
άλλα προβλήματα που καλούνται να
αντιμετωπίσουν οι κάτοικοι των ακριτικών
περιοχών, είναι μεταξύ άλλων και αυτό
της υπογεννητικότητας που παρατηρείται
στους τόπους που μεγάλωσαν. Την εν λόγω
πραγματικότητα άλλωστε διαπιστώνει
κανείς με τα μάτια του αν βρεθεί σε ένα
από τα μέρη αυτά. Τα ζευγάρια στους
Φούρνους, την Τήλο, την Κάσο, τη Σίκινο
και σε πολλές άλλες περιοχές που
βρίσκονται μακριά από την πρωτεύουσα,
δύσκολα παίρνουν την απόφαση να κάνουν
παιδιά, κι αυτό γιατί η δυνατότητα
ιατρικής περίθαλψης είναι μηδαμινή,
πράγμα που σημαίνει πως ακόμα και σε
περίπτωση επιπλοκής, μια γυναίκα που
κυοφορεί θα θέσει σε κίνδυνο τη ζωή της
-και κατά συνέπεια και του μωρού.

Την παραπάνω διαπίστωση
άλλωστε επιβεβαιώνουν και οι δεκάδες
αγροτικοί γιατροί που έτυχε κάποτε να
περάσουν από τα ακριτικά αυτά μέρη. Κατά
την επικοινωνία μας με μερικούς από
αυτούς, μας εξομολογήθηκαν με βάση την
εμπειρία τους πως είναι όντως η έντονη
ανασφάλεια που εμποδίζει πολλές γυναίκες
εκεί να γίνουν μητέρες. Όπως μάλιστα
τόνισαν, ειδικά τους χειμερινούς μήνες,
που τα δρομολόγια αραιώνουν, ο φόβος
διπλασιάζεται. Ελλείψει των απαραίτητων
υποδομών οι γυναίκες που κυοφορούν
είναι αναγκασμένες να ταξιδεύουν στα
αστικά κέντρα ακόμα και για μια εξέταση
ρουτίνας. Αυτό όμως τις περισσότερες
φορές συνεπάγεται και επιπλέον έξοδα,
λόγω της μετακίνησης και της διανυκτέρευσης
μακριά από το σπίτι που πιθανότατα
απαιτείται.
Ανάγκη για ελπίδα
Με αφορμή τη σταδιακή
μείωση των γεννήσεων στις ακριτικές
περιοχές, ο μαιευτήρας-γυναικολόγος,
κ. Στέφανος Χανδακάς, από το 2007 ταξιδεύει
εθελοντικά με μια ομάδα γιατρών και
εθελοντών στα νησιά του Αιγαίου και
άλλες περιοχές της ηπειρωτικής χώρας,
προκειμένου να παρέχει βοήθεια στα
ζευγάρια που θέλουν να τεκνοποιήσουν
αλλά αδυνατούν λόγω της αβεβαιότητας.
«Εδώ και μια τουλάχιστον δεκαετία οι
γυναίκες των ακριτικών νησιών σταδιακά
έπαψαν να κάνουν παιδιά, ενώ αυτές που
αποφάσιζαν να κυοφορήσουν, είχαν ελάχιστη
έως μηδενική ιατρική παρακολούθηση,
γεγονός που ως άνθρωπος και ως γιατρός
δεν μπορούσα να δεχτώ για μια ευρωπαϊκή
χώρα τον 21ο αιώνα», αναφέρει ο ίδιος
μιλώντας στη HuffPost. «Eρευνώντας το θέμα
λίγο βαθύτερα, ήρθα αντιμέτωπος με το
αρνητικό πρόσημο γεννήσεων-θανάτων και
αντιλήφθηκα το πρόβλημα της υπογεννητικότητας
στην Ελλάδα, που άρχισε να γιγαντώνεται
στα χρόνια της κρίσης και να εμφανίζεται
οξύτερο σε απομακρυσμένες περιοχές,
όπως οι Φούρνοι, που κατέγραφαν έως και
μηδενικές γεννήσεις.
Μέσα σε τρία χρόνια
δράσης, η HOPEgenesis έχει υποστηρίξει πάνω
από 160 οικογένειες
Κάνοντας την ανάγκη
πράξη, το 2015 ιδρύσαμε την HOPEgenesis με σκοπό
να παρέχουμε ολοκληρωμένη ιατρική
περίθαλψη και υποστήριξη στις γυναίκες,
που μένουν σε απομακρυσμένα μέρη και
έχουν περιορισμένη πρόσβαση σε ιατρικές
υποδομές, από τη στιγμή που μένουν έγκυες
έως και την ημέρα του τοκετού τους,
καλύπτοντας όλα τα έξοδα σχετίζονται
με την εγκυμοσύνη τους, τον τοκετό, τη
μεταφορά και τη διαμονή τους σε περιοχές
κοντά στην περιοχή μόνιμης κατοικίας
τους στις οποίες δρα η ιατρική μας
ομάδα», συμπληρώνει.
Έτσι, πλέον η HOPEgenesis
δραστηριοποιείται σε περισσότερες από
350 περιοχές, 317 τοπικές κοινότητες στις
Περιφερειακές Ενότητες Ευρυτανίας,
Φωκίδας, Φθιώτιδας, Βοιωτίας, Εύβοιας,
Άρτας, Καρδίτσας, Ιωαννίνων, Κοζάνης
και Θεσπρωτίας και 37 νησιά του Αιγαίου
και Ιονίου πελάγους, περιοχές με αρνητικό
ισοζύγιο γεννήσεων – θανάτων και
ελάχιστες έως και μηδενικές γεννήσεις.
Στο πρόγραμμα εντάσσονται γυναίκες που
κυοφορούν ή επιθυμούν να κυοφορήσουν
με μοναδικό κριτήριο να είναι μόνιμοι
κάτοικοι των περιοχών αυτών. Δεν υπάρχουν
οικονομικά κριτήρια για την ένταξη των
ωφελούμενων στο πρόγραμμα, ενώ παράλληλα
η δράση καλύπτει οποιαδήποτε κατάσταση
έκτακτης ανάγκης που θα μπορούσε να
προκύψει κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης
(π.χ. αεροδιακομιδή, προωρότητα).
Με τη βοήθεια της
HOPEgenesis γεννήθηκε και ο μικρός Μηνάς στη
Θύμαινα των Φούρνων. Ο Μηνάς είναι το
πρώτο μωρό που ήρθε με τη συνδρομή του
προγράμματος, γι’αυτό και το όνομά του
αποτελεί σήμα κατατεθέν για όλους όσους
σχετίζονται με αυτό. Για αυτόν, μιλά
εμφανώς συγκινημένος και ο κ. Χανδακάς.
«Η κάθε γυναίκα που εντάσσεται στο
πρόγραμμα αποτελεί για την ομάδα της
HOPEgenesis μία μοναδική και ξεχωριστή
περίπτωση με τις εκάστοτε ιδιαιτερότητες
και ιστορίες. Η πιο συγκινητική όμως
στιγμή που μου έρχεται στο μυαλό είναι
η γέννηση του πρώτου μωρού μας από τη
Θύμαινα, του μικρού Μηνά, τον οποίο είχα
την τιμή να βαφτίσω. Η HOPEgenesis βρέθηκε
στον τόπο που είχε να ακουστεί παιδική
φωνούλα για πάνω από πέντε χρόνια και
συνέβαλε ώστε να αισθανθεί η μητέρα την
ασφάλεια που απαιτείται και να μπορέσει
να γεννήσει το μωρό της, δίνοντας με
αυτόν τον τρόπο ξανά την ελπίδα στην
Θύμαινα για σταδιακή αναβίωση του
πληθυσμού της. Το πιο ενθαρρυντικό είναι
ότι μετά τον Μηνά έχουν υπάρξει και
άλλες γεννήσεις στο νησί, με αποτέλεσμα
να επηρεάζεται ο κοινωνικός ιστός της
τοπικής κοινωνίας. Ευχόμαστε ολόψυχα
στο μέλλον να υπάρξουν ακόμη περισσότερες
γεννήσεις, ακόμα περισσότερα παιδικά
χαμόγελα στο νησί», λέει ο ίδιος.
Σημειώνεται ότι μέσα
σε τρία χρόνια δράσης, η HOPEgenesis έχει
υποστηρίξει πάνω από 160 οικογένειες,
ενώ έχουν γεννηθεί περισσότερα από 90
παιδιά και αναμένονται να γεννηθούν
άλλα 80 στους αμέσως επόμενους μήνες, σε
περιοχές με ελάχιστες έως μηδενικές
γεννήσεις, γεγονός που συμβάλλει
ουσιαστικά στο σύνολο του κοινωνικού
και οικονομικού ιστού αυτών των περιοχών.
Καθώς η δράση της εξαπλώνεται, αυξάνονται
παράλληλα οι περιοχές δράσης της, οι
ωφελούμενες που εντάσσονται στο πρόγραμμά
της, οι ιατροί και τα ιατρικά κέντρα που
παρέχουν τις υπηρεσίες τους, και, ως εκ
τούτου, πολλαπλασιάζονται τα μωρά που
έρχονται στον κόσμο με την υποστήριξή
της.
Από το 2011 και μετά, για
πρώτη φορά από τότε που υπάρχουν στοιχεία,
ο πληθυσμός της Ελλάδας μειώνεται
σταδιακά
Ίσα δικαιώματα απέναντι
στη μητρότητα
To δημογραφικό πρόβλημα
της χώρας είναι όμως ένα πολυπαραγοντικό
ζήτημα που απαιτεί πολυεπίπεδες λύσεις.
Ο κ. Χανδακάς εκτιμά πως υπάρχουν
περιθώρια για σταδιακή αύξηση του
πληθυσμού της Ελλάδας, εάν ακολουθηθούν
συνδυαστικές πολιτικές και κοινωνική
συνοχή. Γι’ αυτό και το εγχείρημα της
HOPEgenesis είναι ένα υπαρκτό παράδειγμα της
ενίσχυσης των γεννήσεων στην Ελλάδα
και της αναβίωσης απομακρυσμένων
ακριτικών περιοχών. Επιπλέον, με τη
συμβολή του προγράμματος στη διεξαγωγή
μελετών, της ενημέρωσης, της ευαισθητοποίησης
και της εκπαίδευσης φορέων και πολιτών
σε όλη την Ελλάδα γίνεται πράξη μια
μακροχρόνια δημογραφική πολιτική, που
απαιτεί τη συνέργεια του δημοσίου,
ιδιωτικού φορέα και των κοινωφελών
οργανώσεων, παρέχοντας κίνητρα για τους
νέους να τεκνοποιήσουν και, εν τέλει,
να επαναπροσδιορίσουν τον όρο οικογένεια.
«Προσανατολισμένοι
στο στόχο μας, που είναι όλες οι γυναίκες
να έχουν ίσα δικαιώματα απέναντι στην
μητρότητα, ανεξάρτητα από τον τόπο
κατοικίας τους και την οικονομική τους
κατάσταση, το επόμενο στάδιο ανάπτυξης
της οργάνωσής μας είναι η αύξηση του
αριθμού των ωφελούμενων γυναικών και
η επέκταση του προγράμματος σε περισσότερες
περιοχές, που παρουσιάζουν αρνητικό
ισοζύγιο γεννήσεων-θανάτων και έχουν
περιορισμένη πρόσβαση σε μαιευτικές
υποδομές. Πολύ σημαντική βεβαίως είναι
και η ενημέρωση, ευαισθητοποίηση και
εκπαίδευση φορέων για το μείζον πρόβλημα
της υπογεννητικότητας μέσω της αύξησης
των οδοιπορικών μας στις περιοχές ανά
την Ελλάδα που το πρόβλημα εμφανίζεται
οξύτερο. Επιπρόσθετα, ξεκινήσαμε την
παροχή υπηρεσιών θεραπειών υπογονιμότητας
σε γυναίκες ακριτικών νησιών, που
επιθυμούν να φέρουν στον κόσμο ένα
παιδί, αλλά αντιμετωπίζουν προβλήματα
γονιμότητας. Η πρόσθετη δράση θα συμβάλλει
στην συνολική προσπάθειά μας για την
επίτευξη του σκοπού της», τονίζει ο κ.
Χανδακάς για τους επόμενους στόχους
του προγράμματος.
Για πρώτη φορά γεννιούνται
λιγότερα από 100.000 παιδιά τον χρόνο στην
Ελλάδα
Η ανάγκη όμως για τη
στήριξη αντίστοιχων δράσεων γίνεται
ακόμα πιο κατανοητή αν ληφθούν υπόψιν
και τα στοιχεία για το δημογραφικό πλέον
πρόβλημα της Ελλάδας, τα οποία προκύπτουν
από τις εκάστοτε έρευνες που βλέπουν
το φως της δημοσιότητας κατά καιρούς.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα μελέτης που
εκπόνησε η διαΝΕΟσις στις αρχές του
έτους, πλέον, και για πρώτη φορά από τότε
που καταγράφονται στοιχεία, στη χώρα
μας γεννιούνται λιγότερα από 100.000 παιδιά
τον χρόνο. Από το 2011 και μετά, ο πληθυσμός
της Ελλάδας μειώνεται, ενώ μέχρι το 2050
θα είμαστε λιγότεροι (8,8 εκατομμύρια,
σύμφωνα με το μεσαίο σενάριο) και
γηραιότεροι (το 1/3 του πληθυσμού θα είναι
άνω των 65 ετών, από 1/5 σήμερα). Κατά την
εξαετία 2010-2016 δε, μειώθηκε ο πληθυσμός
της χώρας κατά 370.000 περίπου άτομα.
Kι αυτό την ώρα που σε
απόλυτους αριθμούς, από το 1960 μέχρι το
2010 ο πληθυσμός της Ελλάδας αυξήθηκε από
τα 8,3 στα 10,7 εκατομμύρια κατοίκους.
Τυπικά όμως η δημογραφική κατάρρευση
του ελληνικού πληθυσμού ξεκίνησε τη
δεκαετία του 1980, όταν οι γεννήσεις ανά
έτος μειώθηκαν από τις 150.000 στις 100.000
φτάνοντας στο 2011 που για πρώτη φορά
μεταπολεμικά ο αριθμός των θανάτων
ξεπέρασε αυτόν των γεννήσεων.
Τα επόμενα χρόνια ο
πραγματικός οικονομικά ενεργός πληθυσμός
θα μειωθεί -σύμφωνα με τις εκτιμήσεις-
από 4,7 εκατ. το 2015 σε 3-3,7 εκατ., ενώ ο εν
δυνάμει οικονομικά ενεργός πληθυσμός
(δηλαδή όλοι οι πολίτες ηλικίας 20-69 ετών
που δυνητικά θα μπορούσαν να δουλέψουν)
θα μειωθεί από 7 εκατ. το 2015 σε 4,8-5,5
εκατομμύρια. Χαρακτηριστικό είναι
επίσης πως ο πληθυσμός των παιδιών
σχολικής ηλικίας (από 3 μέχρι 17 ετών) θα
μειωθεί από 1,6 εκατ. σήμερα σε 1,4 εκατ.
(αισιόδοξο σενάριο) έως 1 εκατ. (απαισιόδοξο
σενάριο) το 2050, αφού πρώτα όμως πρώτα
προηγηθεί μια έντονη διακύμανση κατά
τις δεκαετίες που θα μεσολαβήσουν.
Mε βάση τις δημογραφικές
προβολές της Παγκόσμιας Τράπεζας,
αναμένεται ότι στο μέσον του 21ου αιώνα
ο συνολικός πληθυσμός της Ελλάδας μόλις
θα ξεπερνά τα 9,5 εκατομμύρια και θα
συνεχίσει να μειώνεται όσο η γονιμότητα
θα παραμένει σε χαμηλά επίπεδα. Η πιο
δυσοίωνη πρόβλεψη όμως συνοψίζεται στη
βαθιά γήρανσή του η οποία σταδιακά θα
συντελεστεί: από το συνολικό πληθυσμό
των 9,5 εκατομμυρίων το 2050, τα 3,4 εκατομμύρια
(36%) θα είναι άνω των 65 ετών. Δηλαδή σε
χρονική απόσταση μιας γενιάς ο ελληνικός
πληθυσμός θα είναι ένας πληθυσμός στα
πρόθυρα της δημογραφικής κατάρρευσης.
Σύμφωνα όμως και με
μελέτη του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών,
ο παγκόσμιος πληθυσμός εκτιμάται ότι
θα ανέλθει στα 9,8 δισ. το 2050, από τα 7,6
δισ. που είναι σήμερα. Η αύξηση αυτή θα
προέρχεται κυρίως από μία ομάδα
αναπτυσσόμενων χωρών (47 στο σύνολο)
όπως, η Νιγηρία, το Πακιστάν και η
Αιθιοπία. Οι χώρες αυτές παρουσίασαν
ένα σχετικά υψηλό επίπεδο γονιμότητας
κατά την περίοδο 2010-2015, το οποίο ανήλθε
σε 4,3 γεννήσεις ανά γυναίκα, ενώ ο
πληθυσμός τους αναμένεται να αναπτυχθεί
με ταχύ ρυθμό, γύρω στο 2,4% ετησίως. Παρόλο
που ο ρυθμός αύξησης του πληθυσμού των
χωρών αυτών λογικά θα επιβραδυνθεί
σημαντικά τις προσεχείς δεκαετίες, ο
συνολικός τους πληθυσμός (περίπου ένα
δισεκατομμύριο το 2017) προβλέπεται να
αυξηθεί κατά 33% μεταξύ 2017 και 2030 φτάνοντας
τα 1,9 δισεκατομμύρια άτομα το 2050.
Να αναφερθεί βέβαια
πως τα τελευταία χρόνια, η γονιμότητα
έχει μειωθεί σε όλες σχεδόν τις περιοχές
του κόσμου. Ακόμη και στην Αφρική, όπου
τα επίπεδα γονιμότητας είναι συγκριτικά
τα υψηλότερα από οποιαδήποτε άλλη
περιοχή, η συνολική γονιμότητα μειώθηκε
από 5,1 γεννήσεις ανά γυναίκα το 2000-2005 σε
4,7 κατά την περίοδο 2010-2015.
Παράλληλα, σύμφωνα με
τη μελέτη του Ινστιτούτου του Βερολίνου
για τον πληθυσμό και την ανάπτυξη, η
Ευρώπη είναι δημογραφικά διαιρεμένη
με το βορρά και το κέντρο της ηπείρου
να παρουσιάζουν σχετικά υψηλούς δείκτες
γονιμότητας και μετανάστευσης και το
νότο να καταγράφει επιταχυνόμενη γήρανση
και απώλειες πληθυσμού. Ουσιαστικά,
σήμερα σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες οι
γυναίκες αποκτούν λιγότερα παιδιά από
όσα απαιτούνται για να μείνει σταθερός
ο πληθυσμός τους.
Το επίπεδο αντικατάστασης
γενεών αποτιμάται στα 2,1 παιδιά ανά
γυναίκα, αλλά σήμερα οι δείκτες γονιμότητας
των περισσότερων ευρωπαϊκών χωρών
απέχουν σημαντικά από το στόχο αυτό.
Στην κορυφή βρίσκεται η Ισλανδία με
δείκτη γονιμότητας 2,2 παιδιών ανά γυναίκα
ακολουθούμενη από Ιρλανδία (2,08) και
Γαλλία(2,05). Στο Βορρά, η Νορβηγία, η
Φινλανδία και η Σουηδία έχουν επίσης
υψηλούς δείκτες γονιμότητας. Αντίθετα,
η εικόνα είναι τελείως διαφορετική στο
Νότο, καθώς Ελλάδα, Ιταλία, Ισπανία και
Πορτογαλία είχαν το χαμηλότερο δείκτη
γονιμότητας κατά μέσο όρο (1,3 παιδιά ανά
γυναίκα) το 2015 με τη διαίρεση αυτή της
Ευρώπης να παραμένει αμετάβλητη από το
2010.
Σαφώς η μείωση του
επιπέδου γονιμότητας έχει ως αποτέλεσμα
όχι μόνο έναν βραδύτερο ρυθμό αύξησης
του πληθυσμού αλλά και έναν συνολικά
ηλικιωμένο πληθυσμό. Ο αριθμός των
ατόμων ηλικίας 60 ετών και άνω στην Ελλάδα
αναμένεται να διπλασιαστεί έως το 2050
και να τριπλασιαστεί έως το 2100, αυξάνοντας
από 962 εκατομμύρια παγκοσμίως το 2017 σε
2,1 δισεκατομμύρια το 2050 και 3,1 δισεκατομμύρια
το 2100.
Στην Ευρώπη, το 25% του
πληθυσμού είναι ήδη άνω των 60 ετών. Το
ποσοστό αυτό αναμένεται να φτάσει το
35% το 2050 και να παραμείνει γύρω από αυτό
το επίπεδο κατά το δεύτερο μισό του
αιώνα. Οι πληθυσμοί σε άλλες περιοχές
προβλέπεται επίσης να ωριμάσουν σημαντικά
κατά τις επόμενες δεκαετίες, τάση που
αναμένεται να συνεχιστεί έως το 2100. Σε
παγκόσμιο επίπεδο, ο αριθμός των ατόμων
ηλικίας 80 ετών και άνω αναμένεται να
αυξηθεί σημαντικά έως το 2050, από 137
εκατομμύρια το 2017 σε 425 εκατομμύρια.

ΠΗΓΗ: huffingtonpost.gr

Αιγαίο

Το σύνδρομο της Στοκχόλμης στο ελληνοτουρκικό σύστημα

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Του Νίκου Ιγγλέση
26/09/2024 

Η συνάντηση Κ. Μητσοτάκη – Ρ.Τ. Ερντογάν στη Ν. Υόρκη, στις 24-9-24, ήταν η έκτη τούς τελευταίους δεκαπέντε μήνες. Πρόκειται για «πολιτικό έρωτα» μεταξύ των δύο ηγετών, ιδιαίτερα μετά τη Διακήρυξη των Αθηνών (Δεκέμβριος ’23) ή για το «Σύνδρομο της Στοκχόλμης» όπου το θύμα μέσω ψυχολογικών και συναισθηματικών διεργασιών καταλήγει να ερωτευθεί το θύτη του;

Σε τί αλήθεια αποσκοπούν όλες αυτές οι συναντήσεις, οι συνομιλίες, τα «μέτρα οικοδόμησης εμπιστοσύνης», η λεγόμενη θετική ατζέντα κ.α.; Πού είναι το «παράθυρο ευκαιρίας» που βλέπει η Κυβέρνηση;  Ένα είναι βέβαιο: Όλα αυτά δεσμεύουν την Ελλάδα να μην επιχειρήσει να ανατρέψει το, δυσμενές γι’ αυτήν, status quo στο Αιγαίο και τη Μεσόγειο και απενοχοποιούν, στη διεθνή σκηνή, την αναθεωρητική – επεκτατική Τουρκία.

Ποιά είναι τα διαχρονικά ζητήματα της ελληνοτουρκικής αντιπαράθεσης που, κατά την Κυβέρνηση, θα προωθήσει τη λύση τους ο διάλογος;

1) Η Ελλάδα δικαιούται να ασκήσει το μονομερές δικαίωμα που της δίνει το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας να αυξήσει, δηλαδή, τα χωρικά ύδατά της μέχρι τα 12 ν.μ. στο Αιγαίο και την Α. Μεσόγειο και την άρση τού, επ’ αυτού, τουρκικού casus belli; Όχι, υποστηρίζει η Άγκυρα.

2) Τα ελληνικά νησιά που μπορούν να συντηρήσουν ανθρώπινη δραστηριότητα διαθέτουν την ίδια ΑΟΖ (μέχρι 200ν.μ.) με αυτήν της ηπειρωτικής χώρας, όπως προβλέπεται από το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας; Όχι, διαθέτουν μόνο χωρικά ύδατα 6 ν.μ. αντιτείνει η Τουρκία.

3) Τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου δικαιούνται να είναι στρατιωτικοποιημένα γιατί απειλούνται; Θυμίζουμε το «Θα έρθουμε μια νύχτα ξαφνικά». Όχι, πρέπει να είναι αποστρατικοποιημένα σύμφωνα με τις Συνθήκες Λωζάνης-Παρισίων, λέει η Τουρκία.

4) Η Ελλάδα μπορεί να καταθέσει στην ΕΕ τους χάρτες του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού, όπως έχει κάνει η Κυπριακή Δημοκρατία; Μια τέτοια ενέργεια θα σήμαινε ανακήρυξη (όχι οριοθέτηση) της συνολικής ελληνικής ΑΟΖ, χωρίς αυτό να προκαλέσει τη σφοδρή τουρκική αντίδραση;

5) Τα Θαλάσσια Πάρκα, που εξαγγέλθηκαν, θα υλοποιηθούν ή ξεχάστηκαν για να μην χαλάσει το θετικό κλίμα; Η Άγκυρα δήλωσε ότι απαιτείται η συναίνεσή της.

6) Το παράνομο, κατά το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας, Τουρκολυβικό Μνημόνιο θα ακυρωθεί ή θα παρεμποδίζει την όποια εκμετάλλευση της οριοθετημένης ελληνικής ΑΟΖ με την Αίγυπτο;

7) Τα αφηγήματα της «Γαλάζιας Πατρίδας» και των «Γαλάζιων Αιθέρων» αποτελούν ευθεία αμφισβήτηση της κυριαρχίας και των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Ελλάδος. Η Τουρκία διεκδικεί το μισό Αιγαίο, ανατολικά του 25ου Μεσημβρινού και όλη τη θαλάσσια έκταση μεταξύ Ρόδου και Κύπρου (βλέπε χάρτη). Μπορεί κάτι τέτοιο να γίνει αποδεκτό;

8) Στην Κύπρο η Τουρκία ζητάει τη διεθνή αναγνώριση της κατεχόμενης ζώνης ως ανεξάρτητο κράτος. Παράλληλα διακηρύσσει ότι τα κατοχικά στρατεύματά της θα παραμείνουν εσαεί στη νησί. Ο Ελληνισμός μπορεί να το αποδεχτεί;

9) Η μουσουλμανική μειονότητα της Δ. Θράκης που η Άγκυρα, ενάντια στη Συνθήκη της Λωζάνης, αποκαλεί τουρκική, χρησιμοποιείται εδώ και χρόνια ως «στρατηγική μειονότητα» για την υβριδική αποσταθεροποίηση της Ελλάδας και επέμβασης στις εσωτερικές υποθέσεις της. Η Κυβέρνηση και το υπόλοιπο κυρίαρχο πολιτικό σύστημα δεν αντιδρούν για να μη θυμώσει η Τουρκία.

Όλα αυτά και άλλα σημαντικά ζητήματα προδιαγράφουν το αποτέλεσμα του ελληνοτουρκικού διαλόγου. Η Τουρκία κερδίζει χρόνο και ισχυροποιείται. Η Διακήρυξη των Αθηνών διευκόλυνε την Άγκυρα στην απόκτηση των αμερικανικών F-16 (40 + 80 αεροσκάφη και άφθονα όπλα). Η συνέχιση του διαλόγου διευκολύνει την Τουρκία για την άρση των αμερικανικών κυρώσεων στην πολεμική βιομηχανία της και ίσως στην απόκτηση των F-35. Η Ελλάδα χάνει χρόνο, δεν ασκεί τα νόμιμα δικαιώματά της και δεν ανατρέπει το status quo, στο οποίο έχει εγκλωβιστεί. Η Τουρκία, από την πλευρά της, επιμένει να προβάλλει συνεχώς τις διεκδικήσεις της, όταν απαιτείται τις επιβάλλει δια του καταναγκασμού (π.χ. πρόσφατα στην Κάσο) και στο τέλος θα επικαλεστεί «τις πραγματικότητες επί του πεδίου»  ως ένα είδος «χρησικτησίας» για να τις νομιμοποιήσει στη διεθνή σκηνή.

Το Μεταναστευτικό  

Η Κυβέρνηση προβάλλει ως επιτυχία του διαλόγου τη συνεργασία με την Τουρκία για τον περιορισμό των μεταναστευτικών ροών. Πρόκειται για προπαγάνδα εσωτερικής κατανάλωσης. Αλήθεια, πώς φτάνουν οι μετανάστες από την Κεντρική Ασία, το Κέρας ή την υποσαχάρια Αφρική στην Τουρκία; Έρχονται περπατώντας; Όχι βέβαια. Φτάνουν με πτήσεις των τουρκικών αερογραμμών (χωρίς visa) στην Κωνσταντινούπολη και από εκεί προωθούνται στον Έβρο και στις ακτές του Αιγαίου. Υπάρχει κανείς αφελής που πιστεύει ότι όλο αυτό το traffic γίνεται εν αγνοία των τουρκικών μυστικών υπηρεσιών, της στρατοχωροφυλακής και της αστυνομίας; Οι διακινητές είναι απλώς τα εκτελεστικά όργανα των υβριδικών επιχειρήσεων της Τουρκίας.

Σύμφωνα με στοιχεία της Frontex το πρώτο οκτάμηνο του 2024 οι μεταναστευτικές ροές από την Α. Μεσόγειο προς την Ελλάδα  αυξήθηκαν κατά 39% (πάνω από 37.000 άτομα). Αντίθετα από την Κεντρική Μεσόγειο προς την Ιταλία μειώθηκαν κατά 64%. Ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου Ν. Παναγιωτόπουλος, σε πρόσφατη συνέντευξή του, ανέφερε ότι οι ροές, το πρώτο οκτάμηνο αυξήθηκαν, κατά 60%. Ίσως ξέρει κάτι περισσότερο. Αυτοί οι αριθμοί αφορούν όσους εντοπίζονται και καταγράφονται. Χιλιάδες άλλοι διέρχονται λαθραία από τα σύνορα. Κάθε μέρα στον Έβρο και στην Εγνατία οδό συλλαμβάνονται αλλοδαποί και ημεδαποί διακινητές με κλεμμένα αυτοκίνητα να προωθούν λαθρομετανάστες στο εσωτερικό της χώρας. Εκείνος ο φράκτης στον Έβρο προχωράει με «ρυθμό χελώνας».

Αλήθεια, γιατί η Κυβέρνηση δεν αναστέλλει τη χορήγηση ασύλου για έξι μήνες, όπως έκανε η Κυπριακή Δημοκρατία με αποτέλεσμα την κατακόρυφη μείωση των αφίξεων μεταναστών; Αλλά πώς να το κάνει όταν ο πρωθυπουργός έχει δηλώσει ότι είναι ευτυχής που η ελληνική κοινωνία μεταλλάσσεται σε πολυπολιτισμική! Όταν οι Έλληνες, δηλαδή, θα γίνουν μια από τις διάφορες μειονότητες που θα διαβιούν στην ελληνική επικράτεια.

Το Κυπριακό

Ο Νίκος Χριστοδουλίδης πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας κράτους διεθνώς αναγνωρισμένου, μέλους του ΟΗΕ, της ΕΕ και άλλων διεθνών οργανισμών παρακαλάει για μια συνάντηση με τον επικεφαλής της αποσχιστικής οντότητας της Βόρειας Κύπρου για να επαναρχίσει ο διάλογος για λύση του Κυπριακού. Μόνο που τη λύση του Κυπριακού δε θα την αποφασίσει ο όποιος Ερσιν Τατάρ αλλά η Άγκυρα. Αν ο Ν. Χριστοδουλίδης ήθελε να διατηρήσει την αξιοπρέπειά του και ιδιαίτερα το κύρος της Κυπριακής Δημοκρατίας θα έπρεπε να ζητάει διάλογο με τον Ερντογάν. Από κοντά ο Κ. Μητσοτάκης και ο Υπουργός του των Εξωτερικών δηλώνουν ευτυχείς που υπάρχει κινητικότητα στο Κυπριακό. Κινητικότητα για να προκύψει τι; Για να απενοχοποιείται ο εισβολέας και κατακτητής;

Μετά 50 χρόνια κανένα κράτος και κανείς διεθνής οργανισμός δε ζητάει την αποχώρηση των στρατευμάτων κατοχής από την Κύπρο. Όλοι ζητούν διάλογο μεταξύ των δύο κοινοτήτων και αμοιβαίες υποχωρήσεις για την εύρεση της όποιας λύσης. Η Τουρκία είναι στο απυρόβλητο. Εδώ έχουν οδηγήσει τον Ελληνισμό 50 χρόνια κατευναστικής πολιτικής  Για αποτροπή, ανάσχεση και απελευθέρωση της κατεχόμενης Κύπρου δε μιλάει ούτε η Αθήνα ούτε η Λευκωσία.

 Ο Ερντογάν ζητάει από το βήμα της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ τη διεθνή αναγνώριση ως ανεξάρτητου κράτους των κατεχομένων εδαφών και οι Μητσοτάκης και Χριστοδουλίδης μια Δικοινοτική –Διζωνική Ομοσπονδία που μπορεί να είναι χειρότερη ακόμη και της διχοτόμησης, αφού θα θέσει και τις ελεύθερες περιοχές υπό τον γεωπολιτικό έλεγχο της Τουρκίας.

Εδώ που έχουν φτάσει τα πράγματα στην ελληνοτουρκική αντιπαράθεση είτε ο Ελληνισμός θα αποδεχτεί όλους τους τουρκικούς όρους είτε η Τουρκία θα πρέπει να υποχρεωθεί να εγκαταλείψει τους γεωστρατηγικούς στόχους της. Μέση λύση δεν υπάρχει, γιατί αν δώσουμε μόνο ορισμένα απ’ όσα απαιτεί η Άγκυρα, «για να μην είμαστε καθημερινά με το δάκτυλο στη σκανδάλη» όπως είπε ο κ. Μητσοτάκης, απλώς θα της ανοίξουμε την όρεξη και για τα υπόλοιπα όντας σε ακόμη πιο αδύναμη θέση. Εκτός αν το «Σύνδρομο της Στοκχόλμης» έχει καταλάβει ολοκληρωτικά το πολιτικό προσωπικό σε Αθήνα και Λευκωσία.

Υ.Γ. 1 Πέρασε ίσως απαρατήρητη η αναφορά του Κ. Μητσοτάκη κατά την ομιλία του στη «Σύνοδο Κορυφής για Το Μέλλον» του ΟΗΕ. Είπε: «Το παγκόσμιο συμφέρον διαπερνά το μεμονωμένο συμφέρον των κρατών». Ποιος αλήθεια ορίζει το παγκόσμιο συμφέρον; Η παγκοσμιοποίηση, η Ευρωπαϊκή Ένωση, το ΝΑΤΟ, η Σύνοδος του Νταβός ή κάποιος άλλος;

Υ.Γ. 2 Απορεί κανείς με την εμμονή των ελλήνων πολιτικών να μιλούν για ενδεχόμενη οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ με την Τουρκία. Αγνοούν ότι στην ΑΟΖ περιλαμβάνεται και η υφαλοκρηπίδα; Ή εξυπηρετούν την Άγκυρα που δεν έχει επικυρώσει τη Σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας και θέλει οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας ώστε να ισχυριστεί ότι τα ελληνικά νησιά του Αιγαίου κάθονται πάνω στην υφαλοκρηπίδα της Ανατολίας;

 

Πηγή: www.ellinikiantistasi.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Αιγαίο

ΕΣΤΙΑ: Το δώρο Μητσοτάκη σε Ερντογάν! «Γκρίζες» ὅλες οἱ βραχονησῖδες καί τά νησιά πού εὑρίσκονται σέ ἀπόσταση 10 μιλίων ἀπό τά «θαλάσσια σύνορα»

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

«Ἀπαγόρευση τῆς τουριστικῆς ἀνάπτυξης» προβλέπει νομοσχέδιο τοῦ Ὑπουργείου Ἐνεργείας γιά τό Εἰδικό Χωροταξικό Σχέδιο στόν τουρισμό – «Ἀπαράδεκτη καί ἀναιτιολόγητη» θεωρεῖ τήν ρύθμιση ὁ πρόεδρος τοῦ ΤΕΕ Λέσβου κ. Στρατῆς Μανωλακέλλης – Τό πάγωμα τῆς οἰκονομικῆς δραστηριότητος ἀκυρώνει τήν ΑΟΖ – Τό «δῶρο» Μητσοτάκη σέ Ἐρντογάν

Μικρονήσια τοῦ Αἰγαίου χωρίς ΑΟΖ καί ὑφαλοκρηπῖδα μέ ἑλληνικό νόμο!

Οταν ἐκδιώκονται οἱ κάτοικοι καί ἀναστέλλεται ἡ οἰκονομική δραστηριότητα ἀπό νησί ἤ μικρονησίδα, αὐτομάτως χάνεται καί τό δικαίωμά του σέ ΑΟΖ καί ὑφαλοκρηπῖδα. Αὐτό ὁρίζει τό Διεθνές Δίκαιο τῆς Θαλάσσης. Εἶναι λοιπόν ἐξωφρενικό, εἶναι ἐξοργιστικό, τό γεγονός ὅτι προετοιμάζεται νόμος τοῦ ἑλληνικοῦ Κράτους, ὁ ὁποῖος ἀπαγορεύει τήν τουριστική ἀνάπτυξη σέ μιά ὁλόκληρη κατηγορία νήσων καί νησίδων, καθιστῶντας τις ἔτσι «γκρίζες». Τοῦτο σημαίνει ὅτι ὀψέποτε γίνουν διαπραγματεύσεις γιά ὁριοθέτηση ΑΟΖ καί ὑφαλοκρηπῖδας στό Αἰγαῖο καί ἐν γένει στό ἑλληνικό ἀρχιπέλαγος, θά εὑρεθεῖ ἡ Τουρκία σέ πλεονεκτική θέση, καθώς θά ὑπάρχει ἑλληνικός νόμος, ὁ ὁποῖος θά δικαιώνει τήν ἀπαίτησή της νά μήν ἔχουν τά νησιά δικαίωμα σέ ΑΟΖ καί ὑφαλοκρηπῖδα.

Πρόκειται, ὅπως ἀποκαλύπτει ἡ «Ἑστία», γιά τό νομοσχέδιο τοῦ Ὑπουργείου Ἐνεργείας πού ὁρίζει τό Εἰδικό Χωροταξικό Σχέδιο γιά τόν τουρισμό, τό ὁποῖο ἤδη εὑρίσκεται σέ δημόσια διαβούλευση. Τό νομοσχέδιο αὐτό περιλαμβάνει συγκεκριμένες διατάξεις πού ἀπαγορεύουν –ναί, χρησιμοποιεῖται ὁ ὄρος «ἀπαγορεύεται»– τήν τουριστική ἀνάπτυξη σέ ἑλληνικά νησιά. Καί ἐνδεχομένως σέ κάποια ἀπό τά νησιά αὐτά νά μήν εἶναι ἐφικτό νά δημιουργηθοῦν τουριστικές ὑποδομές. Ποιός εἶναι ὅμως ὁ λόγος νά ὑπάρχει ρητή ἀπαγόρευσις σέ νόμο τοῦ ἑλληνικοῦ Κράτους;

Ἀκόμη καί νησιά ἤ νησῖδες πού δέν ἔχουν αὐτήν τήν στιγμή ὑποδομές οἰκονομικῆς δραστηριότητος, δυνητικῶς μποροῦν ὁποιαδήποτε στιγμή νά ἀποκτήσουν. Συνεπῶς τό δικαίωμα νά ἔχουν ἐπήρεια στήν ὁριοθέτηση θαλασσίων ζωνῶν ὑφίσταται. Ποιός ὁ λόγος νά καταργηθεῖ αὐτό μέ ἑλληνικό νόμο; Τό ὅλο ζήτημα θυμίζει τήν περίπτωση τῆς νησῖδος Λέβιθα, ἀπό τήν ὁποία ἐξεδιώχθησαν βοσκός καί τό κοπάδι του (δηλαδή ὁ κάτοικος καί ἡ οἰκονομική του δραστηριότης) γιά νά «σωθεῖ» ἕνα σπάνιο εἶδος σαλιγκαριῶν. Ἔχουν ἄραγε τά σαλιγκάρια μεγαλύτερη ἀξία ἀπό τά κυριαρχικά δικαιώματα τῆς χώρας μας στό Αἰγαῖο;

Γιά νά μήν μακρυγοροῦμε, ἰδού τί ἀναφέρει τό ἐπίμαχο νομοσχέδιο:

«Ὁμάδα ΙΙΙ: Ἀκατοίκητα νησιά καί βραχονησῖδες

Ἡ Ὁμάδα ΙΙΙ περιλαμβάνει δύο ὑποομάδες, μέ βάση τά ἰδιαίτερα φυσικά καί ἀνθρωπογενῆ χαρακτηριστικά τους, τό μέγεθος καί τήν ἐγγύτητά τους μέ κατοικημένες περιοχές.

Στήν 1η ὑποομάδα περιλαμβάνονται:

• Βραχονησῖδες

• Νησιά μέ ἔκταση μικρότερη τῶν 300 στρεμμάτων

• Νησιά τά ὁποῖα εὑρίσκονται σέ ἀπόσταση μικρότερη τῶν 10 ναυτικῶν μιλίων ἀπό τά θαλάσσια σύνορα τῆς χώρας

• Νησιά τά ὁποῖα εὑρίσκονται σέ ἀπόσταση μεγαλύτερη τῶν 10 ναυτικῶν μιλίων ἀπό παράκτιες περιοχές τοῦ ἠπειρωτικοῦ τμήματος τῆς χώρας ἤ ἀπό νησιά πού διαθέτουν ἀκτοπλοϊκή πρόσβαση.

Στήν δεύτερη ὑποομάδα περιλαμβάνονται ὅλα τά ἀκατοίκητα νησιά (μηδενικός πληθυσμός κατά τήν ἑκάστοτε τελευταία ἀπογραφή) πού δέν ἀνήκουν στήν 1η ὑποομάδα».

Τό νέο ΕΧΠ‐Τ προτείνει τίς παρακάτω ρυθμίσεις γιά τήν Ὁμάδα ΙΙΙ:

«1. Στά νησιά τῆς πρώτης ὑποομάδας δέν ἐπιτρέπεται κανένα εἶδος τουριστικῆς ἀνάπτυξης.

2. Στά νησιά τῆς δεύτερης ὑποομάδας ἐπιτρέπονται μόνο ΟΥΤΔ «ἤπιας ἀνάπτυξης». Σημειώνεται ὅτι μέ βάση τό ἰσχῦον θεσμικό πλαίσιο, ὁ συντελεστής δόμησης γιά τά σύνθετα τουριστικά καταλύματα (ΣΤΚ) καί τά μεικτά τουριστικά καταλύματα μικρῆς κλίμακας (ΜΤΚΜΚ) περιορίζεται ἀπό 0,2 σέ 0,12 γιά τά κατοικημένα νησιά πλήν τῶν νήσων Κρήτης, Εὔβοιας, Κέρκυρας καί Ρόδου. Στό ἴδιο πνεῦμα κρίνεται σκόπιμο οἱ ὀργανωμένοι ὑποδοχεῖς τουριστικῶν δραστηριοτήτων (ΟΥΤΔ) πού ἐπιτρέπονται στά νησιά αὐτά νά εἶναι ἤπιας ἀνάπτυξης κατά τόν ὁρισμό τοῦ ὑπό μελέτη ΕΧΠ‐Τ».

Πρόεδρος Τεχνικού Επιμελητηρίου Βορειοανατολικού Αιγαίου: Απαράδεκτη η απαγόρευση

Ἡ ἀπαγόρευσις αὐτή, τῆς ἀναπτύξεως τῶν νησίδων τῆς τρίτης ὑποομάδος, χαρακτηρίζεται ἀπαράδεκτη καί ἀναιτιολόγητη καί ἀπό τό Τεχνικό Ἐπιμελητήριο Βορειοανατολικοῦ Αἰγαίου, τό ὁποῖο σέ ἔγγραφο πρός τό ὑπουργεῖο ἐνεργείας, τό ὁποῖο ὑπογράφει ὁ πρόεδρός του Στρατῆς Μανωλακέλλης, μεταξύ ἄλλων ὑπογραμμίζει:

«Καταγράφονται στήν Ὁμάδα ΙΙΙ:

“Ἀκατοίκητα νησιά καί βραχονησῖδες” ὡς 1η ὑποομάδα

• Οἱ βραχονησῖδες

• Νησιά μέ ἔκταση μικρότερη τῶν 300 στρεμμάτων.

• Νησιά τά ὁποῖα εὑρίσκονται σέ ἀπόσταση μικρότερη τῶν 10 ναυτικῶν μιλίων ἀπό τά θαλάσσια σύνορα τῆς χώρας.

• Νησιά τά ὁποῖα εὑρίσκονται σέ ἀπόσταση μεγαλύτερη τῶν 10 ναυτικῶν μιλίων ἀπό παράκτιες περιοχές τοῦ ἠπειρωτικοῦ τμήματος τῆς χώρας ἤ ἀπό νησιά πού διαθέτουν ἀκτοπλοϊκή πρόσβαση καί ἐπιβάλλεται ἀπαγόρευση ὁποιασδήποτε μορφῆς τουριστικῆς ἀνάπτυξης!

Συγκεκριμένα ἀναφέρεται: “Στά νησιά τῆς πρώτης ὑποομάδας δέν ἐπιτρέπεται κανένα εἶδος τουριστικῆς ἀνάπτυξης. Στά νησιά τῆς δεύτερης ὑποομάδας ἐπιτρέπονται μόνο ΟΥΤΔ ἤπιας ἀνάπτυξης.

Ὡς κάτοικοι ἀκριτικῶν νησιῶν θεωροῦμε ἀπαράδεκτη καί ἀναιτιολόγητη μιά τέτοια ἀπαγόρευση καί ζητοῦμε τήν διαγραφή της ἤ τροποποίησή της μέ ρυθμίσεις ἀνάλογες τῆς 2ης ὑποομάδας».

Ἐρώτησις: Μήπως ὁ νόμος τοῦ κ. Σκυλακάκη εἶναι τό «δῶρο» τοῦ Πρωθυπουργοῦ στόν Πρόεδρο Ἐρντογάν κατά τήν σημερινή τους συνάντηση; Αὐτή εἶναι ἡ «συναντίληψη γιά τίς θαλάσσιες ζῶνες»;

ΠΗΓΗ: ΕΣΤΙΑ

Συνέχεια ανάγνωσης

Αιγαίο

Δημήτρης Τσαϊλάς: Από τον εξαναγκασμό στη συνθηκολόγηση

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Η πολλαπλότητα και η πολυπλοκότητα των προκλήσεων εθνικής κυριαρχίας, που αντιμετωπίζουμε δεν αφήνουν περιθώρια για διπλωματικούς ελιγμούς, λόγω των εκφρασμένων απειλών από την Τουρκία. Αυτό το πολύπλοκο σύνολο αλληλένδετων ζητημάτων (ΑΟΖ, Υφαλοκρηπίδα, Δικαίωμα επέκτασης χωρικών υδάτων, Δικαίωμα προάσπισης νησιών ανατολικού Αιγαίου, Δικαίωμα έρευνας διάσωσης στο FIR, Δυτική Θράκη, Κύπρος) είναι πολύ πολύπλοκο για ακόμη και για πολύ εξειδικευμένους διπλωμάτες να φαντάζονται εύκολες λύσεις. Η κυβέρνηση μας αποφάσισε με μυστική διπλωματία ουσιαστικά, να δώσει προτεραιότητα σε δύο ζητήματα: τον κατευνασμό της Τουρκίας και την ενίσχυση από τους συμμάχους και εταίρους. Δυστυχώς θα μάθουμε πολύ σύντομα, εάν αυτά τα ζητήματα είναι πιθανό να επιλυθούν. 

Η Τουρκία ακολουθεί μια ολοένα και πιο αυτόνομη εξωτερική πολιτική, ενώ εδραιώνει το αυταρχικό σύστημα διακυβέρνησής της. Εν μέσω μιας μεταβαλλόμενης παγκόσμιας τάξης, η Άγκυρα χρειάζεται την Ελλάδα μόνο για να ισορροπήσει τις γεωπολιτικές της φιλοδοξίες με τα βασικά οικονομικά της συμφέροντα και τις σχέσεις της με τη Δύση και όχι για να υπάρξει οποιαδήποτε επίλυση για τις θαλάσσιες ζώνες. 

Ο κόσμος γίνεται μάρτυρας κοσμοϊστορικών γεωπολιτικών αλλαγών στην ηπειρωτική Ευρώπη. Παράλληλα, η μόνιμη απειλή για τον Ελληνισμό, η Τουρκία αναπροσανατολίζει την εξωτερική της πολιτική και επεκτείνει τον περιφερειακό ρόλο της. Η Τουρκία είναι προφανώς ελεύθερη να ακολουθήσει τη δική της πορεία. Αυτό που μένει να δούμε είναι πώς ο Ελληνισμός θα εξισορροπήσει τις περιφερειακές γεωπολιτικές φιλοδοξίες της Τουρκίας με την ευρωπαϊκή γειτονιά της και τα βασικά οικονομικά συμφέροντα και περιορισμούς της. 

Εν μέσω μιας μαζικής αναταραχής στην παγκόσμια γεωπολιτική, έχει καταστεί ζωτικής σημασίας για όλους μας στην Ελλάδα να κάνουμε μια λειτουργική αξιολόγηση της διεθνούς πραγματικότητας με σκοπό να μην επιτρέψουμε να εγείρονται ζητήματα κυριαρχίας. Ο εν εξελίξει αφοπλισμός των νησιών του Αιγαίου, και η επί θύραις θεσμοποίησή του σε αποστρατιωτικοποίηση/ουδετερότητα, (με άλλοθι το σχεδιαζόμενο Ελληνο-Τουρκικό Σύμφωνο Φιλίας και μη -Επίθεσης) πρέπει να σταματήσει!!  Κάθε μέσο νόμιμης δράσης είναι καλό και πρόσφορο για τον σκοπό αυτό. Προέχει η  ενημέρωση των πολιτών για τις συνέπειες που θα έχει ο σχεδιασμός της αποστρατιωτικοποίησης και συναφούς ουδετερότητας στην ασφάλειά τους, στην ίδια τους την ζωή και στο μέλλον των παιδιών τους. Είναι απαραίτητη η διαμόρφωση και οργάνωση του πλαισίου, που θα επιτρέψει στους πολίτες ν` αναλάβουν, με συγκροτημένη δράση, την ευθύνη κάθε ενός και κάθε μίας για την άμυνα της χώρας και των επαπειλούμενων περιοχών της.

Πώς η Τουρκία μπορεί να κερδίσει χωρίς πόλεμο

Υπάρχει ένας εύλογος δρόμος για την Τουρκία να χρησιμοποιήσει εξαναγκασμό σε μαζική κλίμακα για να αναγκάσει την Ελλάδα να αποδεχθεί τις απαιτήσεις της Άγκυρας χωρίς να πυροδοτήσει μεγάλο περιφερειακό πόλεμο και χωρίς να θέσει σε κίνδυνο τους περιφερειακούς υψηλούς-στρατηγικούς στόχους της Τουρκίας.

Πολύ λίγη προσοχή δίνεται στις δυνατότητες εξαναγκασμού της Τουρκίας, ενώ η στρατιωτική ικανότητα της παραμένει στο επίκεντρο των στρατηγικών.

Μια βραχυπρόθεσμη εκστρατεία εξαναγκασμού μπορεί να δημιουργήσει συνθήκες για να παράσχει στη Τουρκία διάφορες οδούς που θα μπορούσαν να μετατρέψουν τις καταναγκαστικές δραστηριότητες της σε πολιτικά αποτελέσματα που θα της επιτρέψουν να αποκτήσει πολιτικό έλεγχο στη γεωπολιτική περιφέρεια.

Ο Ελληνισμός είναι πλήρως ικανός να αναπτύξει επαρκή αντίμετρα για να αποτρέψει και να νικήσει μια εκστρατεία εξαναγκασμού της Τουρκίας που στοχεύει την κυριαρχία μας μέσω άμεσης δράσης και στενού συντονισμό;

Ο φόβος ότι η Τουρκία θα προκαλέσει κρίση στην Ελλάδα και θα μας παρασύρει σε έναν μαζικό πόλεμο στο Αιγαίο ώθησε εδώ και πολλά χρόνια την αυξανόμενη εστίαση στην προετοιμασία για σύγκρουση. Η επέκταση των στρατιωτικών δυνατοτήτων της Τουρκίας και οι απειλές της Τουρκίας για ορόσημα όπως του αιώνα της Τουρκίας έχουν εντείνει αυτούς τους φόβους και έχουν πυροδοτήσει έντονες συζητήσεις σχετικά με τον πιθανό ρόλο και την ετοιμότητα του Ελληνισμού να αποτρέψει και να νικήσει σε μια κρίση.

Οι ανησυχίες σχετικά με την ικανότητα του Ελληνισμού να υπερασπιστεί ολιστικά στις θάλασσες του Αιγαίου και της Μεσογείου είναι έγκυρες και σημαντικές επειδή τα ελληνικά συμφέροντα θα πλήττονταν σοβαρά από την ενεργή αμφισβήτηση νήσων. Η θάλασσα είναι στρατηγικά ζωτικής σημασίας για την επιβίωση μας. 

Ωστόσο, ο Ελληνισμός εξακολουθεί να στερείται μιας σαφούς υψηλής στρατηγικής για την υπεράσπιση των κυριαρχικών δικαιωμάτων, παρά το γεγονός ότι η κυβέρνηση διατυπώνει όλο και περισσότερο τη σημασία της διατήρησης αυτών. Ακόμη χειρότερα, οι συζητήσεις για την άμυνα της Ελλάδας έχουν επικεντρωθεί σχεδόν αποκλειστικά στην αποτροπή ή την ήττα των τουρκικών ενόπλων δυνάμεων σε μια πιθανή σύγκρουση ενώ έχουν αγνοήσει σε μεγάλο βαθμό το πιθανότερο σενάριο, στοιχεία του οποίου βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη. Μια εκστρατεία εξαναγκασμού της Τουρκίας που απέχει πολύ από την εισβολή, αλλά φέρνει ωστόσο τον Ελληνισμό υπό τον έλεγχο της Άγκυρας. Η ελληνική κυβέρνηση πρέπει να πείσει την ηγέτιδα δύναμη της βορειοατλαντικής συμμαχίας ΗΠΑ και τους εταίρους στην ΕΕ να αποχωρήσουν από τη στενότερη εστίαση σε ένα μόνο επικίνδυνο σενάριο για να επανεκτιμήσουν την πλήρη απειλή που θέτει η Τουρκία και να αναπτύξουν ένα συνεκτικό σύνολο στρατηγικών για να νικήσουν όλες τις πτυχές αυτής της απειλής.

Οι στρατηγικές συζητήσεις στα διάφορα φόρα σχετικά με την άμυνα του Ελληνισμού επικεντρώθηκαν σε μεγάλο βαθμό στον τρόπο αποτροπής της σύγκρουσης. Αυτές οι συζητήσεις έχουν γίνει ιδιαίτερα εμφανείς καθώς η τουρκικές διεκδικήσεις αυξάνονται και γίνονται όλο και πιο εμφανής. Η αποφασιστικότητα των πολιτών του Ελληνισμού να διατηρήσει την κυριαρχία του ενθαρρύνει τους ηγέτες της Άγκυρας να επιλέξουν όλο και πιο καταναγκαστικά μονοπάτια για να αποκτήσουν τον έλεγχο, μέχρι και τη σύγκρουση. Σε αυτό το σημείο που έχουμε φτάσει πρέπει σίγουρα να προετοιμαστούμε για την πιθανότητα σύγκρουσης, αλλά πρέπει επίσης να προετοιμαστούμε για εναλλακτικές στρατηγικές υβριδικού πολέμου και εξαναγκασμού της Τουρκίας.

Η στρατηγική σχεδίαση της Τουρκίας, εδώ και καιρό, αναγνώρισε αυτό το σημαντικό κενό στη στρατηγική σκέψη του Ελληνισμού και προσπάθησε να εξετάσει εάν τέτοιες εξαναγκαστικές προσεγγίσεις ακόμη και βραχυπρόθεσμου πολέμου θα μπορούσαν να αναγκάσουν την Ελλάδα να υποχωρήσει στις απαιτήσεις της χωρίς σύγκρουση ή στρατιωτικό αποκλεισμό κάποιων νησιών. Έχουνε αναπτύξει μια ρεαλιστική προσέγγιση που θα μπορούσε να μας εξαναγκάσει σε μια πολιτική διευθέτηση ευνοϊκή για την Τουρκία χωρίς να εισβάλει και να καταλάβει ένα νησί. Αναφέρομαι σε αυτή την ολοκληρωμένη πολιτικο-στρατιωτική εκστρατεία ως τη βραχυπρόθεσμη πορεία εξαναγκασμού.

Η επιτυχία της πορείας δράσεως εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την αποτυχία των στόχων της να αναγνωρίσουν την ύπαρξή της ως συνεκτικό εγχείρημα. Αυξάνοντας συνεχώς την πίεση και εντείνοντας τη βασική καταναγκαστική δραστηριότητα, η Τουρκία στοχεύει να αναβαθμίζει όλο και περισσότερο τις απαιτήσεις έως ότου οι κρίσιμοι τομείς της πολιτικής της Ελλάδας αποδεχτούν μια «ειρηνευτική διαδικασία» που προτείνει η Τουρκία ως προτιμότερη από τη συνεχιζόμενη αντίσταση.

Η πορεία δράσης τους επιτίθεται σε τρία κέντρα βάρους, που παρέχουν επί του παρόντος στην κυβέρνηση της Ελλάδας και στον λαό της τη δύναμη να αντισταθούν στον εξαναγκασμό της Τουρκίας.

Το πρώτο είναι η στρατηγική σχέση ΗΠΑ-Ελλάδας, η οποία περιλαμβάνει ολοκληρωμένη διμερή συνεργασία. Εκτελούν, επιχειρήσεις παραπληροφόρησης και απειλή για στρατιωτική κλιμάκωση για να πείσει τις ΗΠΑ ότι η συνεργασία τους με την Ελλάδα δημιουργεί περαιτέρω κλιμάκωση, ενώ η ειρήνη και η ευημερία είναι προ των πυλών εάν αυτή η εταιρική σχέση σταματήσει.

Το δεύτερο κέντρο βάρους είναι η ικανότητα της Ελληνικής κυβέρνησης να λειτουργεί και να παρέχει βασικές υπηρεσίες. Οικονομικός πόλεμος, κυβερνοπόλεμος, δολιοφθορά, αυστηρές (και ψευδο-νόμιμες) απαιτήσεις της Άγκυρας, ηλεκτρονικός πόλεμος και προπαγάνδα επικριτική για την κακοδιαχείριση της κυβέρνησης επιδιώκουν να μειώσουν δραστικά την αξιοπιστία και να διαβρώσουν τη νομιμότητα της Ελληνικής κυβέρνησης στα μάτια των δικών της ανθρώπων.

Τρίτον, οι εκτεταμένες και επίμονες μελέτες ινστιτούτων στρατηγικής (πχ ΕΛΙΑΜΕΠ) διαμορφώνουν γνωστικές και ψυχολογικές εκστρατείες στοχεύοντας να σπάσουν τη βούληση των Ελλήνων για αντίσταση εκφοβίζοντας τους υποστηρικτές της αντίστασης, σπέρνοντας αμφιβολίες και φόβο στον πληθυσμό και δημιουργώντας αιτήματα για ανταλλαγή πολιτικών παραχωρήσεων για ειρήνη.

Εάν η Άγκυρα επιτεθεί επιτυχώς σε καθένα από αυτά τα κέντρα βάρους, η αίσθηση της εγκατάλειψης μεταξύ του Ελληνικού λαού θα ήταν συντριπτική και η κυβέρνηση θα αναγκαζόταν να εξετάσει ένα νέο παράδειγμα για τις θαλάσσιες ζώνες ως εναλλακτική λύση. 

Πηγή: Militaire

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή