Ακολουθήστε μας

Αιγαίο

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Το εξαφανισμένο έγγραφο του ICAO με τα 10 μίλια- Πλήγμα για την Ελλάδα και την Κύπρο

Δημοσιεύτηκε

στις

kira-08
Το τετράγωνο των Βερμούδων στη Μεσόγειο και το Αιγαίο

Γράφει: Κύρα Αδάμ

Στις 8 Απριλίου 2019/09:51 (local time), η Τουρκία απέστειλε στον ΟΗΕ νεότερη επιστολή με την οποία υποστηρίζει ότι μέρος της κυπριακής ΑΟΖ είναι παράνομη διότι δεν οριοθετήθηκε σύμφωνα με το Δίκαιο της Θάλασσας και θα απαιτήσει την εκ νέου οριοθέτηση της.
Η Τουρκία δηλαδή σκοπεύει να ισχυριστεί νομικά ότι η τουρκική υφαλοκρηπίδα (όχι ΑΟΖ) εκτείνεται 300νμ νοτίως από τις τουρκικές ακτές, μεταξύ Ρόδου και Καστελόριζου και ανατολικά Καστελόριζου και ότι το σύνολο του δυτικού τμήματος της κυπριακής ΑΟΖ των 200νμ επικαλύπτει την τουρκική υφαλοκρηπίδα και γι’ αυτό η Κύπρος οφείλει σύμφωνα με το Δίκαιο της Θάλασσας να οριοθετήσει την κυπριακή ΑΟΖ και με τη συμμετοχή και συμφωνία της Τουρκίας που έχει απέναντι και παρακείμενες ακτές με την Κύπρο.

Πιο συγκεκριμένα, στην επιστολή που απέστειλε η Τουρκία στον ΟΗΕ αναφέρει ότι η Κύπρος παραβιάζει τα άρθρα 83 και 74 της Σύμβασης της Θάλασσας, τα οποία ορίζουν για την υφαλοκρηπίδα και την ΑΟΖ αντίστοιχα ότι «η οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας-ΑΟΖ μεταξύ των κρατών με απέναντι ή παρακείμενες ακτές πρέπει να γίνεται με συμφωνία μεταξύ των κρατών» και επειδή αυτό δεν έγινε με την Τουρκία, η Κύπρος κήρυξε παράνομα και αυθαίρετα την κυπριακή ΑΟΖ, η οποία δεν έχει νομική βάση και θεωρείται μη οριοθετημένη, με αποτέλεσμα οι κυπριακές έρευνες στην περιοχή να είναι νομικά και με βάση το Δίκαιο της Θάλασσας παράνομες και καταχρηστικές.
Τις νομικές και τεχνικές βάσεις για να στηρίξει όλα αυτά η Τουρκία τις προετοίμαζε πάνω από 25 χρόνια και κατά καιρούς τις βελτίωνε, τις τροποποιούσε και κυρίως τις αναβάθμιζε, έχοντας ως σταθερή βάση την πλήρη και διαχρονική ανικανότητα και αδιαφορία του ελληνικού πολιτικού συστήματος να προασπίσει τα ελληνικά συμφέροντα.
Έτσι,
• Στις 16 Ιανουαρίου 1994 τέθηκε σε ισχύ η νέα Σύμβαση της Θάλασσας που έχει συμφωνηθεί το 1982 στο Μοντέγκο Μπέυ και κυρώθηκε από την Ελλάδα το 1995. Η Τουρκία δεν προσυπέγραψε τη Σύμβαση, όπως και την προηγούμενη της Γενεύης του 1958, με το ίδιο αιτιολογικό, ότι «θίγονται ζωτικά συμφέροντα της Τουρκίας σε Αιγαίο και Μεσόγειο».
• Προκειμένου να ξεπεράσει τα εμπόδια της Σύμβασης της Θάλασσας, η Άγκυρα, την 1η Ιουλίου 1993, (δηλαδή έξι μήνες πριν τεθεί σε ισχύ η Σύμβαση), εξέδωσε τη ΝΟΤΑΜ ΒΟ542/1η Ιουλίου 1993 για εκτέλεση αεροναυτικής άσκησης μεταξύ Ρόδου- Καστελόριζου (σε περιοχή που φαίνεται πιο πάνω στο χάρτη του pronews με κόκκινο χρώμα).
Σύμφωνα με την τουρκική ΝΟΤΑΜ κατηγορίας Β, (δηλαδή διεθνή αγγελία για αμιγώς τουρκική επικράτεια), η περιοχή της τουρκικής άσκησης κείται σε τουρκική κυριαρχία- επικράτεια και εντός του FIR Κωνσταντινούπολης, που σύμφωνα με την απόφαση του ICAO 1950 αποτελεί τουρκική επικράτεια. Με την άσκηση αυτή το 1993 και με την ελληνική αδιαφορία, η Τουρκία έθετε τις βάσεις  για να διεκδικεί σήμερα, το 2019, μέρος της κυπριακής και ελληνικής ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδας και να «παίρνει στο κυνήγι» πρωθυπουργό, υπουργό Άμυνας και άλλους καθώς και την στρατιωτική ηγεσία του ΥΕΘΑ, κάθε φορά που επισκέπτονται το Καστελόριζο με  στρατιωτικό μέσο.
• Το 1950, ο ICAO καθόρισε το FIR  Αθηνών και Κωνσταντινούπολης ως εξής: «Από τις εκβολές του Εβρου ακολουθεί τα δυτικά σύνορα της Τουρκίας και καταλήγει ανατολικά του Καστελόριζου στις συντεταγμένες 3555Ν-3000 Ε, που είναι το σημείο που ενώνονται τα τέσσερα FIR Αθηνών, Κωνσταντινούπολης, Λευκωσίας και Άγκυρας. (σσ. Είναι πρόδηλο επομένως ότι το Καστελόριζο είναι διεθνώς κατοχυρωμένο ότι ανήκει στο Αιγαίο από το 1950 και όχι στη Μεσόγειο όπως έχουν ισχυριστεί προσφάτως αδόκιμοι και αδιάβαστοι Έλληνες πολιτικοί που παίζουν την  κολοκυθιά στην ΤV  για το πού ανήκει το νησί).
•  Με την απόφαση του ΙCAO 1950, το FIR Κωνσταντινούπολης συμπίπτει-ταυτίζεται με τα σύνορα της Τουρκίας και ορίζει την τουρκική επικράτεια, (με συντεταγμένες 3555Ν) και φαίνεται με κόκκινο χρώμα στο χάρτη και η κουκίδα με κόκκινο χρώμα ήταν το σημείο συνάντησης  των 4 FIRs.
Με αυτόν τον ορισμό των FIR Κωνσταντινούπολης – Αθηνών και με συντεταγμένες 3555Ν, η Τουρκία, από λάθος του ICAO, αλλά και με τη σύμφωνη της Αθήνας το 1950, είχε στην περιοχή Ρόδου – Καστελόριζου 16νμ χωρικά ύδατα –κυριαρχία, δηλαδή, 6νμ τα κανονικά χωρικά ύδατα και 10νμ «τζαμπατζίδικα» στη διεθνή θάλασσα, δηλαδή τα σύνορα της Τουρκίας που όριζε το 1950 ο ICAO για το FIR Κωνσταντινούπολης ήταν στην περιοχή αυτή 16νμ από τις τουρκικές ακτές.
Με τον ορισμό αυτό των FIR του 1950, (καθώς τότε δεν υπήρχε ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδα), η Τουρκία ημι-στραγγάλιζε την μετέπειτα ΑΟΖ- υφαλοκρηπίδα Ρόδου και Καστελόριζου διότι ανάμεσα τους έμπαινε τουρκική κυριαρχία, με αποτέλεσμα να «σκοντάφτουν» νότια- νοτιοανατολικά στη τουρκική κυριαρχία.
•  Όμως κατά την εφαρμογή λειτουργίας των FIR  Αθηνών – Κωνσταντινούπολης παρουσιάστηκαν προβλήματα εναέριας κυκλοφορίας και ασφάλειας στην περιοχή και ο ICAO ζήτησε το 1958 από την Αθήνα, Άγκυρα και Λονδίνο για λογαριασμό της Κύπρου (η νήσος έγινε ανεξάρτητο κράτος το 1960), να διαβουλευθούν και να στείλουν τα πρακτικά με τις τυχόν τροποποιήσεις στον ICAO για έγκριση, προκειμένου τα FIRs να καταστούν λειτουργικά.
• Επήλθε συμφωνία και τα πρακτικά των διαβουλεύσεων εστάλησαν στον ICAO και εγκρίθηκαν με την εξής τροποποίηση:
«Το σημείο που τέμνονται τα 4 FIRs Αθηνών, Κωνσταντινούπολης,Λευκωσίας και Άγκυρας, που το 1950 ήταν 3555Ν να μετακινηθεί βόρεια προς την Τουρκία κατά 10νμ και στις συντεταγμένες 3605Ν».
Με την τροποποίηση- μετακίνηση του FIR Κωνσταντινούπολης 10νμ βόρεια προς την Τουρκία, από Ρόδο – Καστελόριζο, η τουρκική επικράτεια- κυριαρχία μειώθηκε κατά 10νμ κι από 16νμ που ήταν το 1950 με τις συντεταγμένες 3555Ν, έγινε 6νμ το 1958 με τις συντεταγμένες 3605Ν, όσο δηλαδή και τα τουρκικά χωρικά ύδατα .
Οι νέες συντεταγμένες εγκρίθηκαν από τον ICAO και απεικονίζονται στο χάρτη με πράσινη κουκίδα, που λογικά ισχύουν μέχρι σήμερα.
Έτσι, πίσω στο 1993, η Αθήνα απάντησε στην πρώτη εκείνη τουρκική ΝΟΤΑΜ για την πρώτη φορά εκτέλεση τουρκικής αεροναυτικής άσκησης μεταξύ Ρόδου- Καστελόριζου, ότι μέρος της περιοχής της τουρκικής άσκησης κείται στο FIR  Αθηνών κι ως εκ τούτου η Τουρκία πρέπει να τροποποιήσει τις συντεταγμένες.
Έλαβε την τουρκική απάντηση ότι σύμφωνα με τον καθορισμό των FIRs του 1950 του ICAO η περιοχή κείται αυστηρά στο FIR  Κων/λης. Δηλαδή η Τουρκία έκανε κυριολεκτικώς γαργάρα την απόφαση του ICAO 1958 διότι δεν τη συμφέρει αφού χάνει 10νμ κυριαρχία.
Μετά  την εμμονή της Τουρκίας στις παλιές συντεταγμένες 3555Ν του FIR Κωνσταντινούπολης, η ΥΠΑ με έγγραφο (ΥΠΑ/Δ4/Γ/ΑΠΟΡ.200/5 Ιουλίου 1993) ζητά από το ελληνικό ΥΠΕΞ την απόφαση του ICAO 1958 με την τροποποιημένη συντεταγμένη από 3555Ν σε 3605Ν προκειμένου να αντιδράσει και να αντικρούει την Τουρκία.
ΤΟ ΥΠΕΞ ΔΕΝ ΒΡΗΚΕ ΣΤΟΥΣ ΦΑΚΕΛΟΥΣ ΤΟΥ ΤΗΝ ΑΠΟΦΑΣΗ ICAO 1958….
Γι’ αυτό και ζήτησε από τον Έλληνα πρέσβη στη ΜΕΑ του ICAO στο Μόντρεαλ  του Καναδά κ. Εξηντάρη να αποστείλει αυτός την απόφαση του 1958 με τις ισχύουσες συντεταγμένες.
Ύστερα από έρευνα – έλεγχο 10 ημερών στον ICAO διαπιστώθηκε ότι η απόφαση του ICAO είχε κάνει φτερά και από την έδρα του Διεθνούς Οργανισμού και είχε γίνει άφαντη μαζί με τα εθνικά συμφέροντα της Ελλάδας – Κύπρου σχετικά και με την ΑΟΖ- ΥΦΑΛΟΚΡΗΠΙΔΑ, που σήμερα βρίσκονται σε κίνδυνο.
Το εξόχως παράδοξο είναι το γεγονός ότι όχι μόνον το πρωτότυπο των κυρωμένων πρακτικών του ICAΟ είχε κάνει φτερά, αλλά ακόμα και τα πρακτικά των διαβουλεύσεων μεταξύ Αθήνας ,Άγκυρας και Λευκωσίας (τότε Βρετανίας) του 1958, που όριζαν τις συντεταγμένες 3605Ν είχαν γίνει άφαντα…
Δηλαδή ολόκληρος ο φάκελος. Προφανώς κάποιοι είχαν κάνει πολύ καλή δουλειά σε βάρος της Ελλάδας..
Το απόρρητο- επείγον έγγραφο του πρέσβη κ Εξηντάρη προς το ΥΠΕΞ, (το οποίο παρουσιάζει το pronews) είναι αποκαλυπτικό ιστορικό κείμενο:
«Το πρωτότυπο των κεκυρωμένων πρακτικών του Συμβουλίου της 15.5.1958 φέρεται απωλεσθέν από εδώ αρχεία Συμβουλίου, αλλά έρευνα μας συνεχιστεί. Σημειωτέον συναφώς ότι στοιχεία περί διενέργειας τότε διαβουλεύσεων μεταξύ ενδιαφερομένων χωρών δεν ευρέθησαν εδώ.
Αντιθέτως, υπάρχει καταχωρημένη βρετανική δήλωση του Φεβρουαρίου 1958 που συνδέει το θέμα με την CYPRUS NOTAM II, No3/58 και την εφαρμογή των ορίων της NICOSIA FLIGHT INFORMATION REGION, τα όρια της οποίας φέρονται γενόμενα αποδεκτά από τα ενδιαφερόμενα μέρη ( Ελλάς, Τουρκία, Συρία Λίβανος Ισραήλ Αίγυπτος, Συμβούλιο ICAO..»
Με άλλα λόγια ο έμπειρος διπλωμάτης παραπέμπει την Αθήνα σε άλλες χώρες για την ανάκτηση του απωλεσθέντος εγγράφου του ICAO 1958 από την Αθήνα και τον ICAO.
Και τι έχει κάνει το ελληνικό κράτος, οι διαδοχικές κυβερνήσεις, αλλά και το Διπλωματικό Σώμα για την ανάκτηση αυτού του τόσο σημαντικού για τα εθνικά συμφέροντα εγγράφου από το 1958 ως και σήμερα, 2019;
ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΤΙΠΟΤΑ!
Πάνω από μισό αιώνα, καμία ελληνική κυβέρνηση, κανένας υπουργός αλλά και διπλωμάτες δεν κίνησαν ποτέ γη και ουρανό, πρώτα για να διαπιστώσουν πως έκανε φτερά το έγγραφο του 1958 από το ελληνικό ΥΠΕΞ και δεύτερον για να ανακτήσουν το απωλεσθεν έγγραφο από άλλα πιο «επιμελή» ΥΠΕΞ άλλων χωρών (πχ. Βρετανία).
Έτσι από το 1993 η Τουρκία όχι μόνον κάνει ασκήσεις στην περιοχή Ρόδου- Καστελόριζου, αλλά την έχει μετατρέψει σε τουρκική επικράτεια και οποιοδήποτε στρατιωτικό μέσο εισέλθει στην περιοχή χωρίς ς διπλωματική άδεια  από την Άγκυρα, η Τουρκία το πετάει έξω με τις κλωτσιές, ξεφτιλίζοντας κατ’ επανάληψη την μισή ελληνική κυβέρνηση το τελευταίο διάστημα.
Κανένας αρμόδιος – από τη διαπίστωση της «απώλειας του εγγράφου ICAO 1958 το 1993 μέχρι και σήμερα- όλων των κυβερνήσεων και όλων των κομμάτων δεν κατανόησε ποτέ ότι αυτές οι «παλαβές» ενέργειες της Τουρκίας έχουν στόχο την ΑΟΖ της Κύπρου και της Ελλάδας στην περιοχή, παρά μας δηλώνουν αφελώς ότι η Άγκυρα προκαλεί διότι « έχει απομονωθεί διεθνώς».
Αντί λοιπόν οι αρμόδιοι όλων των κυβερνήσεων, από το 1993 αλλά και της σημερινής, που υφίσταται σχεδόν σε καθημερινή βάση την πίεση της Τουρκίας στην περιοχή, να ψάχνουν νύχτα- μέρα να ανακτήσουν την απόφαση του 1958, σκέφθηκαν να αντιμετωπίσουν την Τουρκία με μια βλακεία ολκής, η οποία επιδεινώνει την κατάσταση και εγκυμονεί και νομικές συνέπειες.
Από το 1993, όταν διαπιστώθηκε η απώλεια της απόφασης του 1958 για την τροποποίηση του FIR Αθηνών -Κων/λης, οι αρμόδιοι της Αθήνας, της εκάστοτε κυβέρνησης, απαντούν με ΝΟΤΑΜ στην Άγκυρα οι « ..τμήμα της περιοχής Ρόδου -_ Καστελόριζου κείται στο FIR Αθηνών που καθορίστηκε το 1950 και από τις εκβολές του Εβρου ακολουθεί τα δυτικά σύνορα της Τουρκίας και καταλήγει στις συντεταγμένες 3605Ν- 3000 Ε».
Αυτή η ελληνική απάντηση που αναγράφεται στις ΝΟΤΑΜ της ΥΠΑ προς σύμπασα τη διεθνή κοινότητα είναι νομικά αβάσιμη επικίνδυνη και παράνομη, διότι η απόφαση ICAO 1950 έχει τις συντεταγμένες 3555Ν-3000 Ε και όχι 3605Ν- 3000 Ε που αναφέρει η ΥΠΑ και οι οποίες περιλαμβάνονται στη «χαμένη» απόφαση 1958.
Από το 1993 με έξαρση τα δύο τελευταία χρόνια, η Τουρκία βασιζόμενη στην  απόφαση του 1950 του ICAO, που της δίνει κυριαρχία-χωρικά ύδατα 16νμ, κάθε χρόνο και με συνεχείς ασκήσει κλέβει προς νότια και ένα ναυτικό μίλι ,με αποτέλεσμα να έχει φτάσει σήμερα στα 36νμ από τις τουρκικέ ακτές, στραγγαλίζοντας την ΑΟΖ Ρόδου- Καστελόριζου, που δεν μπορούν να αναπνεύσουν διότι σκοντάφτουν στην τουρκική επικράτεια- κυριαρχία, (όπως φαίνεται στο χάρτη πιο πάνω).
Έτσι η Τουρκία μετατρέπει την περιοχή σε ένα «τετράγωνο των Βερμούδων», που εξαφανίζει κάθε νόμιμο δικαίωμα του ελληνισμού.
Παράλληλα, η ελληνική διαχρονικά παράνομη εμμονή να παραποιεί σε διεθνές επίπεδο με τις αγγελίες της την απόφαση του ICAO 1950 και να δηλώνει διεθνώς ότι στην απόφαση αυτή αναγράφονται οι συντεταγμένες της απόφασης του ICAO 1958, (την οποία δεν μπορεί να προσκομίσει ως αποδεικτικό στοιχείο διότι την …έχει χάσει), συνιστά νομικό ατόπημα, που μπορεί να οδηγήσει σε αναδιάταξη των FIRs, με καταστροφικές συνέπειες σε όλα τα εθνικά συμφέροντα.
Σήμερα η Τουρκία με τη ΝΟΤΑΜ Β 0968/2019 που δημοσιεύει το pronews εκτελεί άσκηση μεταξύ Ρόδου- Καστελόριζου σε περιοχή νοτίως DALAMAN στη διεθνή θάλασσα (που φαίνεται με κόκκινο χρώμα στο χάρτη), την οποία περιοχή έχει μετατρέψει σε τουρκική κυριαρχία, με αποτέλεσμα να διεκδικεί υφαλοκρηπίδα 300νμ νοτίως και να ισχυρίζεται στον ΟΗΕ ότι το δυτικό τμήμα της Κυπριακής ΑΟΖ είναι παράνομο, διότι επικαλύπτει την τουρκική υφαλοκρηπίδα, γεγονός που σύμφωνα με το Δίκαιο της Θάλασσας απαιτεί οριοθέτηση μεταξύ Κύπρου- Τουρκίας που δεν έχει γίνει.
Η θέση των ΗΠΑ
Μόλις στις 5 Μαΐου το Στέητ Ντιπάρτμεντ εξέδωσε μια ανακοίνωση σε αυστηρό τόνο για την Τουρκία, καλώντας την  να σταματήσει τις προκλήσεις. Σύσσωμη η απρόσεκτη και απαίδευτη κυβέρνηση, αλλά και οι εκ του προχείρου διαπιστώσεις ελληνικών ΜΜΕ, έσπευσαν να πανηγυρίσουν για την «ολοκληρωτική στήριξη» των ΗΠΑ προς την Ελλάδα και την Κύπρο.
Αυτό που δεν πρόσεξαν μέσα στη φούρια του πανηγυρισμού είναι ότι η Ουάσιγκτον επιπλήττει την Τουρκία για τις κινήσεις της μέσα σε περιοχή της ΑΟΖ δυτικά της νήσου, την οποία περιοχή αξιώνει- διεκδικεί η Κυπριακή Δημοκρατία σύμφωνα με την αμερικανική δήλωση.
Αυτή η διατύπωση σύμφωνα με το Δίκαιο της Θάλασσας καθορίζει ότι η περιοχή των τουρκικών γεωτρήσεων δεν είναι νόμιμη διότι δεν έχει οριοθετηθεί η ΑΟΖ μεταξύ Κύπρου και Τουρκίας, δηλαδή η περιοχή δεν ανήκει σε κανέναν. Δηλαδή  οι ΗΠΑ δεν αναγνωρίζουν την Κυπριακή ΑΟΖ, στο σύνολο της, αλλά αποδέχονται μόνον την κυπριακή αξίωση – διεκδίκηση επί της ΑΟΖ -υφαλοκρηπίδας δυτικά της νήσου.
Επομένως η αμερικανική δήλωση επί της ουσίας είναι 100% υπέρ της Άγκυρας, που και αυτή « αξιώνει- διεκδικεί» τμήμα της ΑΟΖ- υφαλοκρηπίδας της Κύπρου.
Είναι ομοίως σαφές ότι η αμερικανική κυβέρνηση ενδιαφέρεται να κάνουν τη δουλειά τους απρόσκοπτα οι αμερικανικές εταιρείες στο οικόπεδο 10 της Κυπριακής ΑΟΖ και δεν τις ενδιαφέρει τι γίνεται δυτικά, εκεί δηλαδή που εστιάζει το ενδιαφέρον και τις προκλήσεις της η Τουρκία..
pronews.gr
anixneuseis

Αιγαίο

Το σύνδρομο της Στοκχόλμης στο ελληνοτουρκικό σύστημα

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Του Νίκου Ιγγλέση
26/09/2024 

Η συνάντηση Κ. Μητσοτάκη – Ρ.Τ. Ερντογάν στη Ν. Υόρκη, στις 24-9-24, ήταν η έκτη τούς τελευταίους δεκαπέντε μήνες. Πρόκειται για «πολιτικό έρωτα» μεταξύ των δύο ηγετών, ιδιαίτερα μετά τη Διακήρυξη των Αθηνών (Δεκέμβριος ’23) ή για το «Σύνδρομο της Στοκχόλμης» όπου το θύμα μέσω ψυχολογικών και συναισθηματικών διεργασιών καταλήγει να ερωτευθεί το θύτη του;

Σε τί αλήθεια αποσκοπούν όλες αυτές οι συναντήσεις, οι συνομιλίες, τα «μέτρα οικοδόμησης εμπιστοσύνης», η λεγόμενη θετική ατζέντα κ.α.; Πού είναι το «παράθυρο ευκαιρίας» που βλέπει η Κυβέρνηση;  Ένα είναι βέβαιο: Όλα αυτά δεσμεύουν την Ελλάδα να μην επιχειρήσει να ανατρέψει το, δυσμενές γι’ αυτήν, status quo στο Αιγαίο και τη Μεσόγειο και απενοχοποιούν, στη διεθνή σκηνή, την αναθεωρητική – επεκτατική Τουρκία.

Ποιά είναι τα διαχρονικά ζητήματα της ελληνοτουρκικής αντιπαράθεσης που, κατά την Κυβέρνηση, θα προωθήσει τη λύση τους ο διάλογος;

1) Η Ελλάδα δικαιούται να ασκήσει το μονομερές δικαίωμα που της δίνει το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας να αυξήσει, δηλαδή, τα χωρικά ύδατά της μέχρι τα 12 ν.μ. στο Αιγαίο και την Α. Μεσόγειο και την άρση τού, επ’ αυτού, τουρκικού casus belli; Όχι, υποστηρίζει η Άγκυρα.

2) Τα ελληνικά νησιά που μπορούν να συντηρήσουν ανθρώπινη δραστηριότητα διαθέτουν την ίδια ΑΟΖ (μέχρι 200ν.μ.) με αυτήν της ηπειρωτικής χώρας, όπως προβλέπεται από το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας; Όχι, διαθέτουν μόνο χωρικά ύδατα 6 ν.μ. αντιτείνει η Τουρκία.

3) Τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου δικαιούνται να είναι στρατιωτικοποιημένα γιατί απειλούνται; Θυμίζουμε το «Θα έρθουμε μια νύχτα ξαφνικά». Όχι, πρέπει να είναι αποστρατικοποιημένα σύμφωνα με τις Συνθήκες Λωζάνης-Παρισίων, λέει η Τουρκία.

4) Η Ελλάδα μπορεί να καταθέσει στην ΕΕ τους χάρτες του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού, όπως έχει κάνει η Κυπριακή Δημοκρατία; Μια τέτοια ενέργεια θα σήμαινε ανακήρυξη (όχι οριοθέτηση) της συνολικής ελληνικής ΑΟΖ, χωρίς αυτό να προκαλέσει τη σφοδρή τουρκική αντίδραση;

5) Τα Θαλάσσια Πάρκα, που εξαγγέλθηκαν, θα υλοποιηθούν ή ξεχάστηκαν για να μην χαλάσει το θετικό κλίμα; Η Άγκυρα δήλωσε ότι απαιτείται η συναίνεσή της.

6) Το παράνομο, κατά το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας, Τουρκολυβικό Μνημόνιο θα ακυρωθεί ή θα παρεμποδίζει την όποια εκμετάλλευση της οριοθετημένης ελληνικής ΑΟΖ με την Αίγυπτο;

7) Τα αφηγήματα της «Γαλάζιας Πατρίδας» και των «Γαλάζιων Αιθέρων» αποτελούν ευθεία αμφισβήτηση της κυριαρχίας και των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Ελλάδος. Η Τουρκία διεκδικεί το μισό Αιγαίο, ανατολικά του 25ου Μεσημβρινού και όλη τη θαλάσσια έκταση μεταξύ Ρόδου και Κύπρου (βλέπε χάρτη). Μπορεί κάτι τέτοιο να γίνει αποδεκτό;

8) Στην Κύπρο η Τουρκία ζητάει τη διεθνή αναγνώριση της κατεχόμενης ζώνης ως ανεξάρτητο κράτος. Παράλληλα διακηρύσσει ότι τα κατοχικά στρατεύματά της θα παραμείνουν εσαεί στη νησί. Ο Ελληνισμός μπορεί να το αποδεχτεί;

9) Η μουσουλμανική μειονότητα της Δ. Θράκης που η Άγκυρα, ενάντια στη Συνθήκη της Λωζάνης, αποκαλεί τουρκική, χρησιμοποιείται εδώ και χρόνια ως «στρατηγική μειονότητα» για την υβριδική αποσταθεροποίηση της Ελλάδας και επέμβασης στις εσωτερικές υποθέσεις της. Η Κυβέρνηση και το υπόλοιπο κυρίαρχο πολιτικό σύστημα δεν αντιδρούν για να μη θυμώσει η Τουρκία.

Όλα αυτά και άλλα σημαντικά ζητήματα προδιαγράφουν το αποτέλεσμα του ελληνοτουρκικού διαλόγου. Η Τουρκία κερδίζει χρόνο και ισχυροποιείται. Η Διακήρυξη των Αθηνών διευκόλυνε την Άγκυρα στην απόκτηση των αμερικανικών F-16 (40 + 80 αεροσκάφη και άφθονα όπλα). Η συνέχιση του διαλόγου διευκολύνει την Τουρκία για την άρση των αμερικανικών κυρώσεων στην πολεμική βιομηχανία της και ίσως στην απόκτηση των F-35. Η Ελλάδα χάνει χρόνο, δεν ασκεί τα νόμιμα δικαιώματά της και δεν ανατρέπει το status quo, στο οποίο έχει εγκλωβιστεί. Η Τουρκία, από την πλευρά της, επιμένει να προβάλλει συνεχώς τις διεκδικήσεις της, όταν απαιτείται τις επιβάλλει δια του καταναγκασμού (π.χ. πρόσφατα στην Κάσο) και στο τέλος θα επικαλεστεί «τις πραγματικότητες επί του πεδίου»  ως ένα είδος «χρησικτησίας» για να τις νομιμοποιήσει στη διεθνή σκηνή.

Το Μεταναστευτικό  

Η Κυβέρνηση προβάλλει ως επιτυχία του διαλόγου τη συνεργασία με την Τουρκία για τον περιορισμό των μεταναστευτικών ροών. Πρόκειται για προπαγάνδα εσωτερικής κατανάλωσης. Αλήθεια, πώς φτάνουν οι μετανάστες από την Κεντρική Ασία, το Κέρας ή την υποσαχάρια Αφρική στην Τουρκία; Έρχονται περπατώντας; Όχι βέβαια. Φτάνουν με πτήσεις των τουρκικών αερογραμμών (χωρίς visa) στην Κωνσταντινούπολη και από εκεί προωθούνται στον Έβρο και στις ακτές του Αιγαίου. Υπάρχει κανείς αφελής που πιστεύει ότι όλο αυτό το traffic γίνεται εν αγνοία των τουρκικών μυστικών υπηρεσιών, της στρατοχωροφυλακής και της αστυνομίας; Οι διακινητές είναι απλώς τα εκτελεστικά όργανα των υβριδικών επιχειρήσεων της Τουρκίας.

Σύμφωνα με στοιχεία της Frontex το πρώτο οκτάμηνο του 2024 οι μεταναστευτικές ροές από την Α. Μεσόγειο προς την Ελλάδα  αυξήθηκαν κατά 39% (πάνω από 37.000 άτομα). Αντίθετα από την Κεντρική Μεσόγειο προς την Ιταλία μειώθηκαν κατά 64%. Ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου Ν. Παναγιωτόπουλος, σε πρόσφατη συνέντευξή του, ανέφερε ότι οι ροές, το πρώτο οκτάμηνο αυξήθηκαν, κατά 60%. Ίσως ξέρει κάτι περισσότερο. Αυτοί οι αριθμοί αφορούν όσους εντοπίζονται και καταγράφονται. Χιλιάδες άλλοι διέρχονται λαθραία από τα σύνορα. Κάθε μέρα στον Έβρο και στην Εγνατία οδό συλλαμβάνονται αλλοδαποί και ημεδαποί διακινητές με κλεμμένα αυτοκίνητα να προωθούν λαθρομετανάστες στο εσωτερικό της χώρας. Εκείνος ο φράκτης στον Έβρο προχωράει με «ρυθμό χελώνας».

Αλήθεια, γιατί η Κυβέρνηση δεν αναστέλλει τη χορήγηση ασύλου για έξι μήνες, όπως έκανε η Κυπριακή Δημοκρατία με αποτέλεσμα την κατακόρυφη μείωση των αφίξεων μεταναστών; Αλλά πώς να το κάνει όταν ο πρωθυπουργός έχει δηλώσει ότι είναι ευτυχής που η ελληνική κοινωνία μεταλλάσσεται σε πολυπολιτισμική! Όταν οι Έλληνες, δηλαδή, θα γίνουν μια από τις διάφορες μειονότητες που θα διαβιούν στην ελληνική επικράτεια.

Το Κυπριακό

Ο Νίκος Χριστοδουλίδης πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας κράτους διεθνώς αναγνωρισμένου, μέλους του ΟΗΕ, της ΕΕ και άλλων διεθνών οργανισμών παρακαλάει για μια συνάντηση με τον επικεφαλής της αποσχιστικής οντότητας της Βόρειας Κύπρου για να επαναρχίσει ο διάλογος για λύση του Κυπριακού. Μόνο που τη λύση του Κυπριακού δε θα την αποφασίσει ο όποιος Ερσιν Τατάρ αλλά η Άγκυρα. Αν ο Ν. Χριστοδουλίδης ήθελε να διατηρήσει την αξιοπρέπειά του και ιδιαίτερα το κύρος της Κυπριακής Δημοκρατίας θα έπρεπε να ζητάει διάλογο με τον Ερντογάν. Από κοντά ο Κ. Μητσοτάκης και ο Υπουργός του των Εξωτερικών δηλώνουν ευτυχείς που υπάρχει κινητικότητα στο Κυπριακό. Κινητικότητα για να προκύψει τι; Για να απενοχοποιείται ο εισβολέας και κατακτητής;

Μετά 50 χρόνια κανένα κράτος και κανείς διεθνής οργανισμός δε ζητάει την αποχώρηση των στρατευμάτων κατοχής από την Κύπρο. Όλοι ζητούν διάλογο μεταξύ των δύο κοινοτήτων και αμοιβαίες υποχωρήσεις για την εύρεση της όποιας λύσης. Η Τουρκία είναι στο απυρόβλητο. Εδώ έχουν οδηγήσει τον Ελληνισμό 50 χρόνια κατευναστικής πολιτικής  Για αποτροπή, ανάσχεση και απελευθέρωση της κατεχόμενης Κύπρου δε μιλάει ούτε η Αθήνα ούτε η Λευκωσία.

 Ο Ερντογάν ζητάει από το βήμα της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ τη διεθνή αναγνώριση ως ανεξάρτητου κράτους των κατεχομένων εδαφών και οι Μητσοτάκης και Χριστοδουλίδης μια Δικοινοτική –Διζωνική Ομοσπονδία που μπορεί να είναι χειρότερη ακόμη και της διχοτόμησης, αφού θα θέσει και τις ελεύθερες περιοχές υπό τον γεωπολιτικό έλεγχο της Τουρκίας.

Εδώ που έχουν φτάσει τα πράγματα στην ελληνοτουρκική αντιπαράθεση είτε ο Ελληνισμός θα αποδεχτεί όλους τους τουρκικούς όρους είτε η Τουρκία θα πρέπει να υποχρεωθεί να εγκαταλείψει τους γεωστρατηγικούς στόχους της. Μέση λύση δεν υπάρχει, γιατί αν δώσουμε μόνο ορισμένα απ’ όσα απαιτεί η Άγκυρα, «για να μην είμαστε καθημερινά με το δάκτυλο στη σκανδάλη» όπως είπε ο κ. Μητσοτάκης, απλώς θα της ανοίξουμε την όρεξη και για τα υπόλοιπα όντας σε ακόμη πιο αδύναμη θέση. Εκτός αν το «Σύνδρομο της Στοκχόλμης» έχει καταλάβει ολοκληρωτικά το πολιτικό προσωπικό σε Αθήνα και Λευκωσία.

Υ.Γ. 1 Πέρασε ίσως απαρατήρητη η αναφορά του Κ. Μητσοτάκη κατά την ομιλία του στη «Σύνοδο Κορυφής για Το Μέλλον» του ΟΗΕ. Είπε: «Το παγκόσμιο συμφέρον διαπερνά το μεμονωμένο συμφέρον των κρατών». Ποιος αλήθεια ορίζει το παγκόσμιο συμφέρον; Η παγκοσμιοποίηση, η Ευρωπαϊκή Ένωση, το ΝΑΤΟ, η Σύνοδος του Νταβός ή κάποιος άλλος;

Υ.Γ. 2 Απορεί κανείς με την εμμονή των ελλήνων πολιτικών να μιλούν για ενδεχόμενη οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ με την Τουρκία. Αγνοούν ότι στην ΑΟΖ περιλαμβάνεται και η υφαλοκρηπίδα; Ή εξυπηρετούν την Άγκυρα που δεν έχει επικυρώσει τη Σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας και θέλει οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας ώστε να ισχυριστεί ότι τα ελληνικά νησιά του Αιγαίου κάθονται πάνω στην υφαλοκρηπίδα της Ανατολίας;

 

Πηγή: www.ellinikiantistasi.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Αιγαίο

ΕΣΤΙΑ: Το δώρο Μητσοτάκη σε Ερντογάν! «Γκρίζες» ὅλες οἱ βραχονησῖδες καί τά νησιά πού εὑρίσκονται σέ ἀπόσταση 10 μιλίων ἀπό τά «θαλάσσια σύνορα»

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

«Ἀπαγόρευση τῆς τουριστικῆς ἀνάπτυξης» προβλέπει νομοσχέδιο τοῦ Ὑπουργείου Ἐνεργείας γιά τό Εἰδικό Χωροταξικό Σχέδιο στόν τουρισμό – «Ἀπαράδεκτη καί ἀναιτιολόγητη» θεωρεῖ τήν ρύθμιση ὁ πρόεδρος τοῦ ΤΕΕ Λέσβου κ. Στρατῆς Μανωλακέλλης – Τό πάγωμα τῆς οἰκονομικῆς δραστηριότητος ἀκυρώνει τήν ΑΟΖ – Τό «δῶρο» Μητσοτάκη σέ Ἐρντογάν

Μικρονήσια τοῦ Αἰγαίου χωρίς ΑΟΖ καί ὑφαλοκρηπῖδα μέ ἑλληνικό νόμο!

Οταν ἐκδιώκονται οἱ κάτοικοι καί ἀναστέλλεται ἡ οἰκονομική δραστηριότητα ἀπό νησί ἤ μικρονησίδα, αὐτομάτως χάνεται καί τό δικαίωμά του σέ ΑΟΖ καί ὑφαλοκρηπῖδα. Αὐτό ὁρίζει τό Διεθνές Δίκαιο τῆς Θαλάσσης. Εἶναι λοιπόν ἐξωφρενικό, εἶναι ἐξοργιστικό, τό γεγονός ὅτι προετοιμάζεται νόμος τοῦ ἑλληνικοῦ Κράτους, ὁ ὁποῖος ἀπαγορεύει τήν τουριστική ἀνάπτυξη σέ μιά ὁλόκληρη κατηγορία νήσων καί νησίδων, καθιστῶντας τις ἔτσι «γκρίζες». Τοῦτο σημαίνει ὅτι ὀψέποτε γίνουν διαπραγματεύσεις γιά ὁριοθέτηση ΑΟΖ καί ὑφαλοκρηπῖδας στό Αἰγαῖο καί ἐν γένει στό ἑλληνικό ἀρχιπέλαγος, θά εὑρεθεῖ ἡ Τουρκία σέ πλεονεκτική θέση, καθώς θά ὑπάρχει ἑλληνικός νόμος, ὁ ὁποῖος θά δικαιώνει τήν ἀπαίτησή της νά μήν ἔχουν τά νησιά δικαίωμα σέ ΑΟΖ καί ὑφαλοκρηπῖδα.

Πρόκειται, ὅπως ἀποκαλύπτει ἡ «Ἑστία», γιά τό νομοσχέδιο τοῦ Ὑπουργείου Ἐνεργείας πού ὁρίζει τό Εἰδικό Χωροταξικό Σχέδιο γιά τόν τουρισμό, τό ὁποῖο ἤδη εὑρίσκεται σέ δημόσια διαβούλευση. Τό νομοσχέδιο αὐτό περιλαμβάνει συγκεκριμένες διατάξεις πού ἀπαγορεύουν –ναί, χρησιμοποιεῖται ὁ ὄρος «ἀπαγορεύεται»– τήν τουριστική ἀνάπτυξη σέ ἑλληνικά νησιά. Καί ἐνδεχομένως σέ κάποια ἀπό τά νησιά αὐτά νά μήν εἶναι ἐφικτό νά δημιουργηθοῦν τουριστικές ὑποδομές. Ποιός εἶναι ὅμως ὁ λόγος νά ὑπάρχει ρητή ἀπαγόρευσις σέ νόμο τοῦ ἑλληνικοῦ Κράτους;

Ἀκόμη καί νησιά ἤ νησῖδες πού δέν ἔχουν αὐτήν τήν στιγμή ὑποδομές οἰκονομικῆς δραστηριότητος, δυνητικῶς μποροῦν ὁποιαδήποτε στιγμή νά ἀποκτήσουν. Συνεπῶς τό δικαίωμα νά ἔχουν ἐπήρεια στήν ὁριοθέτηση θαλασσίων ζωνῶν ὑφίσταται. Ποιός ὁ λόγος νά καταργηθεῖ αὐτό μέ ἑλληνικό νόμο; Τό ὅλο ζήτημα θυμίζει τήν περίπτωση τῆς νησῖδος Λέβιθα, ἀπό τήν ὁποία ἐξεδιώχθησαν βοσκός καί τό κοπάδι του (δηλαδή ὁ κάτοικος καί ἡ οἰκονομική του δραστηριότης) γιά νά «σωθεῖ» ἕνα σπάνιο εἶδος σαλιγκαριῶν. Ἔχουν ἄραγε τά σαλιγκάρια μεγαλύτερη ἀξία ἀπό τά κυριαρχικά δικαιώματα τῆς χώρας μας στό Αἰγαῖο;

Γιά νά μήν μακρυγοροῦμε, ἰδού τί ἀναφέρει τό ἐπίμαχο νομοσχέδιο:

«Ὁμάδα ΙΙΙ: Ἀκατοίκητα νησιά καί βραχονησῖδες

Ἡ Ὁμάδα ΙΙΙ περιλαμβάνει δύο ὑποομάδες, μέ βάση τά ἰδιαίτερα φυσικά καί ἀνθρωπογενῆ χαρακτηριστικά τους, τό μέγεθος καί τήν ἐγγύτητά τους μέ κατοικημένες περιοχές.

Στήν 1η ὑποομάδα περιλαμβάνονται:

• Βραχονησῖδες

• Νησιά μέ ἔκταση μικρότερη τῶν 300 στρεμμάτων

• Νησιά τά ὁποῖα εὑρίσκονται σέ ἀπόσταση μικρότερη τῶν 10 ναυτικῶν μιλίων ἀπό τά θαλάσσια σύνορα τῆς χώρας

• Νησιά τά ὁποῖα εὑρίσκονται σέ ἀπόσταση μεγαλύτερη τῶν 10 ναυτικῶν μιλίων ἀπό παράκτιες περιοχές τοῦ ἠπειρωτικοῦ τμήματος τῆς χώρας ἤ ἀπό νησιά πού διαθέτουν ἀκτοπλοϊκή πρόσβαση.

Στήν δεύτερη ὑποομάδα περιλαμβάνονται ὅλα τά ἀκατοίκητα νησιά (μηδενικός πληθυσμός κατά τήν ἑκάστοτε τελευταία ἀπογραφή) πού δέν ἀνήκουν στήν 1η ὑποομάδα».

Τό νέο ΕΧΠ‐Τ προτείνει τίς παρακάτω ρυθμίσεις γιά τήν Ὁμάδα ΙΙΙ:

«1. Στά νησιά τῆς πρώτης ὑποομάδας δέν ἐπιτρέπεται κανένα εἶδος τουριστικῆς ἀνάπτυξης.

2. Στά νησιά τῆς δεύτερης ὑποομάδας ἐπιτρέπονται μόνο ΟΥΤΔ «ἤπιας ἀνάπτυξης». Σημειώνεται ὅτι μέ βάση τό ἰσχῦον θεσμικό πλαίσιο, ὁ συντελεστής δόμησης γιά τά σύνθετα τουριστικά καταλύματα (ΣΤΚ) καί τά μεικτά τουριστικά καταλύματα μικρῆς κλίμακας (ΜΤΚΜΚ) περιορίζεται ἀπό 0,2 σέ 0,12 γιά τά κατοικημένα νησιά πλήν τῶν νήσων Κρήτης, Εὔβοιας, Κέρκυρας καί Ρόδου. Στό ἴδιο πνεῦμα κρίνεται σκόπιμο οἱ ὀργανωμένοι ὑποδοχεῖς τουριστικῶν δραστηριοτήτων (ΟΥΤΔ) πού ἐπιτρέπονται στά νησιά αὐτά νά εἶναι ἤπιας ἀνάπτυξης κατά τόν ὁρισμό τοῦ ὑπό μελέτη ΕΧΠ‐Τ».

Πρόεδρος Τεχνικού Επιμελητηρίου Βορειοανατολικού Αιγαίου: Απαράδεκτη η απαγόρευση

Ἡ ἀπαγόρευσις αὐτή, τῆς ἀναπτύξεως τῶν νησίδων τῆς τρίτης ὑποομάδος, χαρακτηρίζεται ἀπαράδεκτη καί ἀναιτιολόγητη καί ἀπό τό Τεχνικό Ἐπιμελητήριο Βορειοανατολικοῦ Αἰγαίου, τό ὁποῖο σέ ἔγγραφο πρός τό ὑπουργεῖο ἐνεργείας, τό ὁποῖο ὑπογράφει ὁ πρόεδρός του Στρατῆς Μανωλακέλλης, μεταξύ ἄλλων ὑπογραμμίζει:

«Καταγράφονται στήν Ὁμάδα ΙΙΙ:

“Ἀκατοίκητα νησιά καί βραχονησῖδες” ὡς 1η ὑποομάδα

• Οἱ βραχονησῖδες

• Νησιά μέ ἔκταση μικρότερη τῶν 300 στρεμμάτων.

• Νησιά τά ὁποῖα εὑρίσκονται σέ ἀπόσταση μικρότερη τῶν 10 ναυτικῶν μιλίων ἀπό τά θαλάσσια σύνορα τῆς χώρας.

• Νησιά τά ὁποῖα εὑρίσκονται σέ ἀπόσταση μεγαλύτερη τῶν 10 ναυτικῶν μιλίων ἀπό παράκτιες περιοχές τοῦ ἠπειρωτικοῦ τμήματος τῆς χώρας ἤ ἀπό νησιά πού διαθέτουν ἀκτοπλοϊκή πρόσβαση καί ἐπιβάλλεται ἀπαγόρευση ὁποιασδήποτε μορφῆς τουριστικῆς ἀνάπτυξης!

Συγκεκριμένα ἀναφέρεται: “Στά νησιά τῆς πρώτης ὑποομάδας δέν ἐπιτρέπεται κανένα εἶδος τουριστικῆς ἀνάπτυξης. Στά νησιά τῆς δεύτερης ὑποομάδας ἐπιτρέπονται μόνο ΟΥΤΔ ἤπιας ἀνάπτυξης.

Ὡς κάτοικοι ἀκριτικῶν νησιῶν θεωροῦμε ἀπαράδεκτη καί ἀναιτιολόγητη μιά τέτοια ἀπαγόρευση καί ζητοῦμε τήν διαγραφή της ἤ τροποποίησή της μέ ρυθμίσεις ἀνάλογες τῆς 2ης ὑποομάδας».

Ἐρώτησις: Μήπως ὁ νόμος τοῦ κ. Σκυλακάκη εἶναι τό «δῶρο» τοῦ Πρωθυπουργοῦ στόν Πρόεδρο Ἐρντογάν κατά τήν σημερινή τους συνάντηση; Αὐτή εἶναι ἡ «συναντίληψη γιά τίς θαλάσσιες ζῶνες»;

ΠΗΓΗ: ΕΣΤΙΑ

Συνέχεια ανάγνωσης

Αιγαίο

Δημήτρης Τσαϊλάς: Από τον εξαναγκασμό στη συνθηκολόγηση

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Η πολλαπλότητα και η πολυπλοκότητα των προκλήσεων εθνικής κυριαρχίας, που αντιμετωπίζουμε δεν αφήνουν περιθώρια για διπλωματικούς ελιγμούς, λόγω των εκφρασμένων απειλών από την Τουρκία. Αυτό το πολύπλοκο σύνολο αλληλένδετων ζητημάτων (ΑΟΖ, Υφαλοκρηπίδα, Δικαίωμα επέκτασης χωρικών υδάτων, Δικαίωμα προάσπισης νησιών ανατολικού Αιγαίου, Δικαίωμα έρευνας διάσωσης στο FIR, Δυτική Θράκη, Κύπρος) είναι πολύ πολύπλοκο για ακόμη και για πολύ εξειδικευμένους διπλωμάτες να φαντάζονται εύκολες λύσεις. Η κυβέρνηση μας αποφάσισε με μυστική διπλωματία ουσιαστικά, να δώσει προτεραιότητα σε δύο ζητήματα: τον κατευνασμό της Τουρκίας και την ενίσχυση από τους συμμάχους και εταίρους. Δυστυχώς θα μάθουμε πολύ σύντομα, εάν αυτά τα ζητήματα είναι πιθανό να επιλυθούν. 

Η Τουρκία ακολουθεί μια ολοένα και πιο αυτόνομη εξωτερική πολιτική, ενώ εδραιώνει το αυταρχικό σύστημα διακυβέρνησής της. Εν μέσω μιας μεταβαλλόμενης παγκόσμιας τάξης, η Άγκυρα χρειάζεται την Ελλάδα μόνο για να ισορροπήσει τις γεωπολιτικές της φιλοδοξίες με τα βασικά οικονομικά της συμφέροντα και τις σχέσεις της με τη Δύση και όχι για να υπάρξει οποιαδήποτε επίλυση για τις θαλάσσιες ζώνες. 

Ο κόσμος γίνεται μάρτυρας κοσμοϊστορικών γεωπολιτικών αλλαγών στην ηπειρωτική Ευρώπη. Παράλληλα, η μόνιμη απειλή για τον Ελληνισμό, η Τουρκία αναπροσανατολίζει την εξωτερική της πολιτική και επεκτείνει τον περιφερειακό ρόλο της. Η Τουρκία είναι προφανώς ελεύθερη να ακολουθήσει τη δική της πορεία. Αυτό που μένει να δούμε είναι πώς ο Ελληνισμός θα εξισορροπήσει τις περιφερειακές γεωπολιτικές φιλοδοξίες της Τουρκίας με την ευρωπαϊκή γειτονιά της και τα βασικά οικονομικά συμφέροντα και περιορισμούς της. 

Εν μέσω μιας μαζικής αναταραχής στην παγκόσμια γεωπολιτική, έχει καταστεί ζωτικής σημασίας για όλους μας στην Ελλάδα να κάνουμε μια λειτουργική αξιολόγηση της διεθνούς πραγματικότητας με σκοπό να μην επιτρέψουμε να εγείρονται ζητήματα κυριαρχίας. Ο εν εξελίξει αφοπλισμός των νησιών του Αιγαίου, και η επί θύραις θεσμοποίησή του σε αποστρατιωτικοποίηση/ουδετερότητα, (με άλλοθι το σχεδιαζόμενο Ελληνο-Τουρκικό Σύμφωνο Φιλίας και μη -Επίθεσης) πρέπει να σταματήσει!!  Κάθε μέσο νόμιμης δράσης είναι καλό και πρόσφορο για τον σκοπό αυτό. Προέχει η  ενημέρωση των πολιτών για τις συνέπειες που θα έχει ο σχεδιασμός της αποστρατιωτικοποίησης και συναφούς ουδετερότητας στην ασφάλειά τους, στην ίδια τους την ζωή και στο μέλλον των παιδιών τους. Είναι απαραίτητη η διαμόρφωση και οργάνωση του πλαισίου, που θα επιτρέψει στους πολίτες ν` αναλάβουν, με συγκροτημένη δράση, την ευθύνη κάθε ενός και κάθε μίας για την άμυνα της χώρας και των επαπειλούμενων περιοχών της.

Πώς η Τουρκία μπορεί να κερδίσει χωρίς πόλεμο

Υπάρχει ένας εύλογος δρόμος για την Τουρκία να χρησιμοποιήσει εξαναγκασμό σε μαζική κλίμακα για να αναγκάσει την Ελλάδα να αποδεχθεί τις απαιτήσεις της Άγκυρας χωρίς να πυροδοτήσει μεγάλο περιφερειακό πόλεμο και χωρίς να θέσει σε κίνδυνο τους περιφερειακούς υψηλούς-στρατηγικούς στόχους της Τουρκίας.

Πολύ λίγη προσοχή δίνεται στις δυνατότητες εξαναγκασμού της Τουρκίας, ενώ η στρατιωτική ικανότητα της παραμένει στο επίκεντρο των στρατηγικών.

Μια βραχυπρόθεσμη εκστρατεία εξαναγκασμού μπορεί να δημιουργήσει συνθήκες για να παράσχει στη Τουρκία διάφορες οδούς που θα μπορούσαν να μετατρέψουν τις καταναγκαστικές δραστηριότητες της σε πολιτικά αποτελέσματα που θα της επιτρέψουν να αποκτήσει πολιτικό έλεγχο στη γεωπολιτική περιφέρεια.

Ο Ελληνισμός είναι πλήρως ικανός να αναπτύξει επαρκή αντίμετρα για να αποτρέψει και να νικήσει μια εκστρατεία εξαναγκασμού της Τουρκίας που στοχεύει την κυριαρχία μας μέσω άμεσης δράσης και στενού συντονισμό;

Ο φόβος ότι η Τουρκία θα προκαλέσει κρίση στην Ελλάδα και θα μας παρασύρει σε έναν μαζικό πόλεμο στο Αιγαίο ώθησε εδώ και πολλά χρόνια την αυξανόμενη εστίαση στην προετοιμασία για σύγκρουση. Η επέκταση των στρατιωτικών δυνατοτήτων της Τουρκίας και οι απειλές της Τουρκίας για ορόσημα όπως του αιώνα της Τουρκίας έχουν εντείνει αυτούς τους φόβους και έχουν πυροδοτήσει έντονες συζητήσεις σχετικά με τον πιθανό ρόλο και την ετοιμότητα του Ελληνισμού να αποτρέψει και να νικήσει σε μια κρίση.

Οι ανησυχίες σχετικά με την ικανότητα του Ελληνισμού να υπερασπιστεί ολιστικά στις θάλασσες του Αιγαίου και της Μεσογείου είναι έγκυρες και σημαντικές επειδή τα ελληνικά συμφέροντα θα πλήττονταν σοβαρά από την ενεργή αμφισβήτηση νήσων. Η θάλασσα είναι στρατηγικά ζωτικής σημασίας για την επιβίωση μας. 

Ωστόσο, ο Ελληνισμός εξακολουθεί να στερείται μιας σαφούς υψηλής στρατηγικής για την υπεράσπιση των κυριαρχικών δικαιωμάτων, παρά το γεγονός ότι η κυβέρνηση διατυπώνει όλο και περισσότερο τη σημασία της διατήρησης αυτών. Ακόμη χειρότερα, οι συζητήσεις για την άμυνα της Ελλάδας έχουν επικεντρωθεί σχεδόν αποκλειστικά στην αποτροπή ή την ήττα των τουρκικών ενόπλων δυνάμεων σε μια πιθανή σύγκρουση ενώ έχουν αγνοήσει σε μεγάλο βαθμό το πιθανότερο σενάριο, στοιχεία του οποίου βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη. Μια εκστρατεία εξαναγκασμού της Τουρκίας που απέχει πολύ από την εισβολή, αλλά φέρνει ωστόσο τον Ελληνισμό υπό τον έλεγχο της Άγκυρας. Η ελληνική κυβέρνηση πρέπει να πείσει την ηγέτιδα δύναμη της βορειοατλαντικής συμμαχίας ΗΠΑ και τους εταίρους στην ΕΕ να αποχωρήσουν από τη στενότερη εστίαση σε ένα μόνο επικίνδυνο σενάριο για να επανεκτιμήσουν την πλήρη απειλή που θέτει η Τουρκία και να αναπτύξουν ένα συνεκτικό σύνολο στρατηγικών για να νικήσουν όλες τις πτυχές αυτής της απειλής.

Οι στρατηγικές συζητήσεις στα διάφορα φόρα σχετικά με την άμυνα του Ελληνισμού επικεντρώθηκαν σε μεγάλο βαθμό στον τρόπο αποτροπής της σύγκρουσης. Αυτές οι συζητήσεις έχουν γίνει ιδιαίτερα εμφανείς καθώς η τουρκικές διεκδικήσεις αυξάνονται και γίνονται όλο και πιο εμφανής. Η αποφασιστικότητα των πολιτών του Ελληνισμού να διατηρήσει την κυριαρχία του ενθαρρύνει τους ηγέτες της Άγκυρας να επιλέξουν όλο και πιο καταναγκαστικά μονοπάτια για να αποκτήσουν τον έλεγχο, μέχρι και τη σύγκρουση. Σε αυτό το σημείο που έχουμε φτάσει πρέπει σίγουρα να προετοιμαστούμε για την πιθανότητα σύγκρουσης, αλλά πρέπει επίσης να προετοιμαστούμε για εναλλακτικές στρατηγικές υβριδικού πολέμου και εξαναγκασμού της Τουρκίας.

Η στρατηγική σχεδίαση της Τουρκίας, εδώ και καιρό, αναγνώρισε αυτό το σημαντικό κενό στη στρατηγική σκέψη του Ελληνισμού και προσπάθησε να εξετάσει εάν τέτοιες εξαναγκαστικές προσεγγίσεις ακόμη και βραχυπρόθεσμου πολέμου θα μπορούσαν να αναγκάσουν την Ελλάδα να υποχωρήσει στις απαιτήσεις της χωρίς σύγκρουση ή στρατιωτικό αποκλεισμό κάποιων νησιών. Έχουνε αναπτύξει μια ρεαλιστική προσέγγιση που θα μπορούσε να μας εξαναγκάσει σε μια πολιτική διευθέτηση ευνοϊκή για την Τουρκία χωρίς να εισβάλει και να καταλάβει ένα νησί. Αναφέρομαι σε αυτή την ολοκληρωμένη πολιτικο-στρατιωτική εκστρατεία ως τη βραχυπρόθεσμη πορεία εξαναγκασμού.

Η επιτυχία της πορείας δράσεως εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την αποτυχία των στόχων της να αναγνωρίσουν την ύπαρξή της ως συνεκτικό εγχείρημα. Αυξάνοντας συνεχώς την πίεση και εντείνοντας τη βασική καταναγκαστική δραστηριότητα, η Τουρκία στοχεύει να αναβαθμίζει όλο και περισσότερο τις απαιτήσεις έως ότου οι κρίσιμοι τομείς της πολιτικής της Ελλάδας αποδεχτούν μια «ειρηνευτική διαδικασία» που προτείνει η Τουρκία ως προτιμότερη από τη συνεχιζόμενη αντίσταση.

Η πορεία δράσης τους επιτίθεται σε τρία κέντρα βάρους, που παρέχουν επί του παρόντος στην κυβέρνηση της Ελλάδας και στον λαό της τη δύναμη να αντισταθούν στον εξαναγκασμό της Τουρκίας.

Το πρώτο είναι η στρατηγική σχέση ΗΠΑ-Ελλάδας, η οποία περιλαμβάνει ολοκληρωμένη διμερή συνεργασία. Εκτελούν, επιχειρήσεις παραπληροφόρησης και απειλή για στρατιωτική κλιμάκωση για να πείσει τις ΗΠΑ ότι η συνεργασία τους με την Ελλάδα δημιουργεί περαιτέρω κλιμάκωση, ενώ η ειρήνη και η ευημερία είναι προ των πυλών εάν αυτή η εταιρική σχέση σταματήσει.

Το δεύτερο κέντρο βάρους είναι η ικανότητα της Ελληνικής κυβέρνησης να λειτουργεί και να παρέχει βασικές υπηρεσίες. Οικονομικός πόλεμος, κυβερνοπόλεμος, δολιοφθορά, αυστηρές (και ψευδο-νόμιμες) απαιτήσεις της Άγκυρας, ηλεκτρονικός πόλεμος και προπαγάνδα επικριτική για την κακοδιαχείριση της κυβέρνησης επιδιώκουν να μειώσουν δραστικά την αξιοπιστία και να διαβρώσουν τη νομιμότητα της Ελληνικής κυβέρνησης στα μάτια των δικών της ανθρώπων.

Τρίτον, οι εκτεταμένες και επίμονες μελέτες ινστιτούτων στρατηγικής (πχ ΕΛΙΑΜΕΠ) διαμορφώνουν γνωστικές και ψυχολογικές εκστρατείες στοχεύοντας να σπάσουν τη βούληση των Ελλήνων για αντίσταση εκφοβίζοντας τους υποστηρικτές της αντίστασης, σπέρνοντας αμφιβολίες και φόβο στον πληθυσμό και δημιουργώντας αιτήματα για ανταλλαγή πολιτικών παραχωρήσεων για ειρήνη.

Εάν η Άγκυρα επιτεθεί επιτυχώς σε καθένα από αυτά τα κέντρα βάρους, η αίσθηση της εγκατάλειψης μεταξύ του Ελληνικού λαού θα ήταν συντριπτική και η κυβέρνηση θα αναγκαζόταν να εξετάσει ένα νέο παράδειγμα για τις θαλάσσιες ζώνες ως εναλλακτική λύση. 

Πηγή: Militaire

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή