Ακολουθήστε μας

Κύπρος (Εθνική Φρουρά, Κύπρος 1974)

Όροι αναφοράς στη λογική των δυο λαών, της διπλής πηγής κυριαρχίας και των τριών ιθαγενειών

Δημοσιεύτηκε

στις

Πώς η Λουτ αναλαμβάνει να λύσει τον γόρδιο δεσμό, τι θέλουν οι Τούρκοι, ποια προβλήματα αντιμετωπίζουν, από ποιους και γιατί

Γιάννος Χαραλαμπίδης

Το Κυπριακό μπαίνει στις ράγες μιας νέας διαδικασίας, μιας νέας προσπάθειας, με την Ειδική Απεσταλμένη του ΓΓ του ΟΗΕ, Τζέιν Χολ Λουτ, να συναντάται σήμερα με τον Πρόεδρο Αναστασιάδη και ακολούθως με τον κατοχικό ηγέτη Μουσταφά Ακιντζί, για να καθορίσουν τους όρους αναφοράς, τη νέα δηλαδή βάση των συνομιλιών, με απώτερο σκοπό να πάνε σε ένα νέο, άτυπο και μετά επίσημο τελετουργικό Κραν Μοντανά. Ως βασικός όρος αναφοράς εμφανίζεται η κοινή δήλωση Αναστασιάδη – Έρογλου της 11ης Φεβρουαρίου του 2014, την οποία θα ήταν ορθό να φρεσκάρουμε στο μυαλό μας για να εξετάσουμε εάν οδηγεί σε ένα κράτος ή σε δυο ή ακόμη και τρία, κάτω από την ομπρέλα μιας διζωνικής δικοινοτικής ομοσπονδίας, συνομοσπονδιακού, όμως, χαρακτήρα.

Και αυτά συμβαίνουν, ενώ στο παρασκήνιο οι Τούρκοι υπόσχονται στις εταιρείες πετρελαίων που δρουν στην κυπριακή ΑΟΖ ότι μόνο αυτοί μπορούν να παρέχουν ασφάλεια και εγγύηση για την εκμετάλλευση του φυσικού αερίου. Άρα η επιλογή τους είναι με την Άγκυρα και όχι με τη Λευκωσία.
Πώς και γιατί η Κύπρος μπορεί να λύσει ζητήματα ασφάλειας μέσω του φυσικού αερίου

Πώς επανέρχεται η κοινή δήλωση Αναστασιάδη – Έρογλου και πώς ερμηνεύεται
Γιατί δεν βολεύει ΗΠΑ, Ισραήλ και ΕΕ η αναβάθμιση της Τουρκίας
11η Φεβρουαρίου
Στην παράγραφο 3 της κοινής δήλωσης Αναστασιάδη – Έρογλου αναφέρονται και τα εξής: «Η διευθέτηση θα βασίζεται σε δικοινοτική, διζωνική ομοσπονδία με πολιτική ισότητα, όπως καθορίζεται στα σχετικά ψηφίσματα του Συμβουλίου Ασφαλείας και τις Συμφωνίες Υψηλού Επιπέδου. Η ενωμένη Κύπρος, ως μέλος των Ηνωμένων Εθνών και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, θα έχει μία και μόνη διεθνή νομική προσωπικότητα και μία και μόνη κυριαρχία, η οποία καθορίζεται ως η κυριαρχία που απολαμβάνουν όλα τα κράτη μέλη των Ηνωμένων Εθνών υπό τον χάρτη του ΟΗΕ και η οποία προέρχεται εξίσου από Ελληνοκύπριους και Τουρκοκύπριους. Θα υπάρχει μία και μόνη κυπριακή ιθαγένεια, που θα ρυθμίζεται από την ομοσπονδιακή νομοθεσία. Όλοι οι πολίτες της ενωμένης Κύπρου θα είναι ταυτόχρονα πολίτες είτε της ελληνοκυπριακής συνιστώσας πολιτείας είτε της τουρκοκυπριακής συνιστώσας πολιτείας. Αυτή η ιδιότητα θα είναι εσωτερική και θα συμπληρώνει, και δεν θα αντικαθιστά με οποιονδήποτε τρόπο τη μία και μόνη κυπριακή ιθαγένεια».
Η απουσία του λαού…
Σημειώνουμε επί των ανωτέρω τα ακόλουθα: Α. Εσκεμμένα δεν υπάρχει πουθενά η αναφορά σε έναν και μόνο λαό. Η κυριαρχία, τονίζεται στο κείμενο, όπως και η διεθνής νομική προσωπικότητα, θα είναι μία. Το ίδιο και η ιθαγένεια. Φραστικά και ηχητικά, η θεμελιώδης αυτή παράγραφος ακούγεται καλή. Όμως, στην πράξη τι συμβαίνει; Η κυριαρχία δεν θα πηγάζει από ένα και μόνο λαό αλλά από τους Ελληνοκύπριους και τους Τουρκοκύπριους. Εφόσον δεν υπάρχει αυτή η ρητή αναφορά σε ένα λαό, οι Τουρκοκύπριοι έχουν την ευκαιρία να αναφέρονται σε δυο λαούς, εφόσον δεν υπάρχει νομικός προσδιορισμός για το τι είναι οι Ελληνοκύπριοι και οι Τουρκοκύπριοι από τους οποίους θα πηγάζει η εξουσία. Έχουμε δηλαδή διπλή πηγή εξουσίας. Οι Τούρκοι θα μπορούσαν να ισχυριστούν, όπως ήδη το πράττουν, ότι υπάρχουν δυο πηγές κυριαρχίας, που συνυπάρχουν στη μία διεθνή προσωπικότητα, την οποία θέλουν να διχοτομήσουν. Και αυτό προκύπτει μέσα από την εκ περιτροπής Προεδρία ή Πρωθυπουργία, εάν όπως εισηγείται ο Πρόεδρος, προχωρήσουμε σε αλλαγή πολιτικού συστήματος και περάσουμε από την Προεδρική στην Προεδρευομένη Δημοκρατία. Εάν έχουμε προεδρικό σύστημα, θα εναλλάσσεται Τούρκος και Έλληνας ως Πρόεδρος της εκτελεστικής εξουσίας και θα μας εκπροσωπούν εναλλάξ διεθνώς και δη στην ΕΕ. Εάν έχουμε Πρωθυπουργό, θα συμβεί το ίδιο. Και το επαναλαμβάνουμε για να εμπεδωθεί: Εάν είναι Προεδρευομένη Δημοκρατία, τότε δεν είναι ο Πρόεδρος που θα μας εκπροσωπεί στο Συμβούλιο των Αρχηγών Κρατών και Κυβερνήσεων ή στον ΟΗΕ, αλλά εκ περιτροπής, άλλοτε ο Ελληνοκύπριος και άλλοτε ο Τουρκοκύπριος.
Διπλή πηγή εξουσίας
Συνεπώς, θα έχουμε δυο μορφές εκπροσώπησης από δυο πηγές εξουσίας! Σε αυτά προστίθεται: 1) Η απόφαση ότι ζητήματα, που αφορούν στο εμπόριο και στον τουρισμό, θα ανήκουν αποκλειστικά στη δικαιοδοσία και στην εξουσία, δηλαδή στην κυριαρχία, ενός εκάστου των κρατιδίων, που μαζί με την κεντρική Κυβέρνηση θα έχουν ισοϋψή τυπική ισχύ. Δηλαδή θα υπάρχουν τρία Συντάγματα, που θα έχουν την ίδια τυπική ισχύ μεταξύ τους. Δεν θα υπερισχύει το ένα του άλλου! Ούτε το Κεντρικό έναντι των κρατιδίων. 2. Η σύγκλιση επί του κατάλοιπου εξουσίας. Ότι δηλαδή ενώ αρχικά υπήρχε κοινή θέση ότι το κατάλοιπο εξουσίας θα ανήκει στην Κεντρική Κυβέρνηση, τώρα αποφασίστηκε ότι θα ανήκει στα ισότιμου καθεστώτος συνιστώντα κρατίδια. Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι, οι εξουσίες, που δεν θα ανήκουν στην Κεντρική Κυβέρνηση και στο Κεντρικό Σύνταγμα, θα ανήκουν στα κρατίδια. Δηλαδή γίνεται μεν αναφορά στην κοινή δήλωση ότι το Κεντρικό Σύνταγμα θα είναι ο Ανώτατος Νόμος του Κράτους, πλην, όμως, την ίδια στιγμή διευκρινίζεται ότι θα έχει μεγαλύτερη τυπική ισχύ από εκείνα των κρατιδίων και ότι τα κρατίδια θα διαθέτουν εξουσίες πέραν των δικών του. Το κατάλοιπο της εξουσίας όπως εφαρμόζεται στην περίπτωση της Κύπρου παραπέμπει στην αρχή της επικουρικότητας, που υιοθετείται στην ΕΕ και καθορίζει ότι: Όσες εξουσίες δεν ανήκουν στις Βρυξέλλες, ανήκουν στα κράτη, διότι αυτές είναι που έχουν την κυριαρχία! Δηλαδή στη δική μας περίπτωση η ΕΕ δεν χρησιμοποιείται για την εδραίωση της μίας και ενιαίας κυριαρχίας, αλλά για τον τεμαχισμό της.
Τρεις ιθαγένειες και η απόσχιση
Β. Γίνεται μνεία σε τρεις ιθαγένειες και τονίζεται ότι η μία και μόνη κοινή κυπριακή ιθαγένεια δεν θα αντικαθιστά τις δυο εσωτερικές, δηλαδή την ελληνοκυπριακή και την τουρκοκυπριακή. Τι έχει όμως συμφωνηθεί; Το δικαίωμα της ψήφου συνταυτίζεται με τις εσωτερικές ιθαγένειες για να προκύψει διχοτόμηση και λογική δυο κρατών, αφού οι Ελληνοκύπριοι που θα επιστρέψουν στον βορρά δεν θα έχουν δικαίωμα ψήφου σε εθνικές εκλογές για να είναι πάντα το εκεί κρατίδιο τουρκικό. Θα έχουν δικαίωμα ψήφου στις δημοτικές εκλογές μόνο το 20% των Ελληνοκυπρίων. Ερώτημα: Από αυτό το 20% ποιος θα καθορίζει ποιοι θα είναι αυτοί που θα έχουν δικαίωμα ψήφου και ποιοι όχι; Ας πάμε στην κύρια πτυχή του θέματος: Το δικαίωμα της ψήφου είναι αυθύπαρκτο και ταυτισμένο με το άτομο, την πατρίδα και την κυριαρχία. Πώς ο βορράς θα είναι πατρίδα κάποιου και πώς θα ασκούνται κυριαρχικά δικαιώματα από τους Ελληνοκύπριους όταν δεν θα έχουν δικαίωμα ψήφου; Πού πάει η μία κυριαρχία και η μία πατρίδα, το ένα κράτος, η μια ιθαγένεια και διεθνής προσωπικότητα; Μένει στα χαρτιά! Στην πράξη, το υφιστάμενο ψευδοκράτος θα αναγνωριστεί σε ισότιμο συνιστών κράτος των ελεύθερων περιοχών της Κυπριακής Δημοκρατίας, η οποία θα διχοτομηθεί και θα διαλυθεί. Από ένα κράτος θα γίνει τρία. Το κεντρικό και τα δυο συνιστώντα. Ερώτημα: Και αν διαλυθεί η ομοσπονδία τι θα συμβεί; Λογικό ερώτημα, το οποίο απαντάται από την κοινή δήλωση Αναστασιάδη – Έρογλου, ότι δηλαδή «η ένωση της ομοσπονδίας ή μέρους αυτής με οποιαδήποτε άλλη χώρα ή η οποιασδήποτε μορφής διχοτόμηση ή απόσχιση ή οποιαδήποτε άλλη μονομερής αλλαγή στην κατάσταση πραγμάτων θα απαγορεύεται». Τα ίδια γράφει και η Ζυρίχη. Γιατί δεν επικαλούμαστε τη Ζυρίχη ως βάση λύσης, προκειμένου να αποφύγουμε τη διχοτόμηση και γιατί φοβόμαστε την προσάρτηση; Διότι οι διατάξει αυτές για να εφαρμοστούν θέλουν πολιτική πρόθεση και ισχύ. Εκείνη που θα έχει την ισχύ σε περίπτωση κρίσης, μετά τη λύση, θα είναι η Τουρκία. Ακόμη και αν θα είμαστε τα θύματα, ποιος θα σταματήσει την απόσχιση; Τα Ην. Έθνη ή η ΕΕ; Ωραία, αν είναι έτσι, γιατί δεν το πράττουν και σήμερα; Συνεπώς, εάν πάμε σε νέα διάλυση το ερώτημα θα είναι το εξής: Ποιο από τα δυο κρατίδια θα αναγνωρίζεται διεθνώς; Το ελληνοκυπριακό ή το τουρκοκυπριακό;
Συνέχεια κράτους και σοβιετικό μοντέλο
Κλασικό παράδειγμα των όσων αναφέρουμε είναι η περίπτωση της Σοβιετικής Ένωσης. Η Ρωσική Ομοσπονδία είναι μεν το διάδοχο κράτος, πλην όμως δεν υπάρχει η Σοβιετική Ένωση. Όπως θα συμβεί και με το ενιαίο κράτος της Κυπριακής Δημοκρατίας. Σε αυτά προστίθεται και το εξής: Μετά τη διάλυση της Σοβιετικής Ένωσης, δεν είναι μόνο η Ρωσία που αναγνωρίστηκε, αλλά και τα άλλα συνιστώντα κράτη. Μάλιστα, η Ουκρανία και οι Βαλτικές Χώρες δεν υπέβαλαν νέα αίτηση ένταξης στον ΟΗΕ, παρότι δεν είναι διάδοχα κράτη.
Νομικά, η αντίληψη περί συνέχειας του κράτους έχει ως στόχο την ανάληψη των υποχρεώσεων και δη των οικονομικών, σε περίπτωση πολιτειακών μεταβολών. Στην πράξη, όμως, τα κράτη και η πολιτειακή τους μορφή σταματούν να υπάρχουν και εμφανίζονται με νέες πολιτειακές δομές και διασπάσεις, χωρίς δρόμο επιστροφής. Νομικά μπορεί να ισχυρισθεί κάποιος ότι υπάρχει συνέχεια του προηγούμενου κράτους, αλλά στην πράξη το εν λόγω κράτος έχει διαλυθεί. Δεν υπάρχει με την προηγούμενη δομή, μορφή και σύνταγμα.
Τουρκικές αξιώσεις και διασφάλιση
Η κοινή δήλωση των Αναστασιάδη – Έρογλου είναι συνέχεια εκείνης που συνομολογήθηκε στις 8 Ιουλίου του 2006 μεταξύ του Τ. Παπαδόπουλου και του Μεχμέτ Αλί Ταλάτ με στόχο τη ΔΔΟ στη βάση της πολιτικής ισότητας. Αυτό είναι ένας από τους όρους αναφοράς, που εμείς θέλουμε να αποτελεί βάση ενός νέου Κραν Μοντανά. Οι Τούρκοι αφού θεωρούν τα ανωτέρω δεδομένα αξιώνουν την εκ περιτροπής Προεδρία, τον διαμοιρασμό του φυσικού αερίου και τον επανακαθορισμό της ΑΟΖ, καθώς και το δικαίωμα της συναπόφασης στο θέμα του φυσικού αερίου. Αξιώνουν, δηλαδή, να έχουν βέτο επί του φυσικού αερίου. Και εμείς σπεύδουμε να διασφαλίζουμε την τουρκική πλευρά. Και μάλιστα πώς; Με τη λήψη των αποφάσεων για το φυσικό αέριο με ειδική πλειοψηφία, δηλαδή με κρυφό βέτο (βλέπε εισηγήσεις στο Εθνικό Συμβούλιο στις 23 Οκτωβρίου του 2018). Όσο, δε, για την Τουρκία, γιατί να υποχωρήσει εφόσον είναι πανίσχυρη και η δική μας πλευρά έτοιμη για νέες υποχωρήσεις;
Εισηγήσεις και ασφάλεια
Όλη αυτή η φιλοσοφία είναι μια άλλη, διαφορετική στρατηγική από εκείνην της αποτροπής, που μπορεί να οικοδομηθεί μέσω του EastMed στην εξής βάση: Πρώτο, υπογραφή στρατηγικής συμμαχίας με το Ισραήλ και σύνδεση της κυπριακής με την ελληνική και την ισραηλινή αεράμυνα. Δεύτερο, διευκολύνσεις σε ΗΠΑ και Ισραήλ στα κυπριακά λιμάνια και στη Βάση Ανδρέας Παπανδρέου. Τρίτο, προσέλκυση ξένων κεφαλαίων για την κατασκευή του EastMed και δη ευρωπαϊκών για να διακυβεύονται επιπρόσθετα από τα υφιστάμενα, οικονομικά συμφέροντα από τα κράτη μέλη της ΕΕ κατά τρόπον ώστε να δημιουργείται μια οικονομική, εκτός της στρατιωτικής αποτροπής. Τρίτο, συμφωνία με τη Γαλλία, τις ΗΠΑ και το Ισραήλ για την πώληση σύγχρονων και ποιοτικά αναβαθμισμένων οπλικών συστημάτων, των οποίων το μεγαλύτερο κόστος θα πληρωθεί από την εκμετάλλευση του φυσικού αερίου. Το τονίζουμε αυτό, διότι, για την εκμετάλλευση του φυσικού αέριου, χρειάζεται ασφάλεια σε όλα τα επίπεδα και όλων των μορφών. Από αυτήν των συμβατικών οπλικών συστημάτων ώς εκείνη του κυβερνοχώρου. Υπό αυτές τις συνθήκες, η στάση και των ΗΠΑ και του Ισραήλ και της ΕΕ θα είναι διαφορετική ως προς τις τουρκικές προκλήσεις και ως προς τη λύση του Κυπριακού. Ειδικώς, οι Ισραηλινοί δεν θέλουν μια ομοσπονδιακή λύση που θα κλείνει τον πνεύμονα του Τελ Αβίβ προς την Ελλάδα μέσω Κύπρου.
Οι προσφορές της Άγκυρας και τα προβλήματα
Εάν δεν έχουμε ασφάλεια και συμμαχίες, τότε η ασφάλεια και η δική μας και του φυσικού αερίου θα δοθεί στην Τουρκία και από τα κράτη που συμμετέχουν και με τη σύμφωνη γνώμη των εταιρειών! Έχει, ήδη, γίνει επί τούτου προσέγγιση από τουρκική πλευράς προς τις εταιρείες στη λογική της ασφαλούς εκμετάλλευσης του φυσικού αερίου και της κατασκευής αγωγού προς ΤουρκίαΚάτι τέτοιο, καθώς και οι δομές της ομοσπονδίας, προσφέρουν στην Άγκυρα τη δυνατότητα να ασκεί μεγάλο τμήμα της κυπριακής κυριαρχίας. Οι Τούρκοι διαβεβαιώνουν τις εταιρείες πετρελαίων που δρουν στην κυπριακή ΑΟΖ ότι είναι έτοιμοι να προσφέρουν ασφάλεια στην εκμετάλλευση του φυσικού αερίου, πράγμα που δεν μπορεί να πράξει η Κυπριακή Δημοκρατία με τις υφιστάμενες συνθήκες, λόγω έλλειψης ενόπλων δυνάμεων. Διπλωματικές πηγές αναφέρουν ότι «η τουρκική πλευρά προβάλλει την ισχύ της και απαντά στα ερωτήματα των εταιρειών περί της δράσης της εντός της κυπριακής ΑΟΖ, εξηγώντας τη δική της εκδοχή και την πρόθεσή της για επανακαθορισμό της ΑΟΖ και για συνεργασία μαζί τους».Κάτι που μπορεί να γίνει με την εμπλοκή και της Τουρκικής Εταιρείας Πετρελαίων. Βεβαίως, τα προβλήματα για την Τουρκία εντοπίζονται στο γεγονός ότι: Α. Η Άγκυρα θέλει όπως η Τουρκική Εταιρεία Πετρελαίων έχει τη μερίδα του λέοντος, παρότι, όπως ισχυρίζεται, είναι έτοιμη να συζητήσει το θέμα. Β. Στην παρούσα φάση ούτε οι Ισραηλινοί ούτε οι Αμερικανοί ούτε οι Ευρωπαίοι θέλουν την αναβάθμιση της Άγκυρας μέσω του φυσικού αερίου της Κύπρου. Όπως όμως διπλωματικές πηγές τονίζουν, «εάν το σκηνικό στο Κυπριακό αλλάξει, γίνεται κατανοητό ότι και τα συμφέροντα όλων θα αναθεωρηθούν. Ειδικά οι ΗΠΑ έχουν διάφορα πλάνα στο συρτάρι». Τόσο η ΕΕ όσο και οι ΗΠΑ προτιμούν όπως το φυσικό αέριο περάσει από την Κύπρο και το Ισραήλ μέσω Ελλάδας και Ιταλίας και από εκεί προς την Ευρώπη για τους ακόλουθους δυο λόγους: Δεν θέλουν ούτε πρόσθετη εξάρτηση από την Τουρκία ούτε από τη Ρωσία. Γιατί τη Ρωσία; Διότι η διοχέτευση φυσικού αερίου από την περιοχή μας προς την Ευρώπη μπορεί να την απεξαρτήσει ενεργειακά, έστω και μερικώς, από τη Μόσχα. Και, όμως, αυτές οι τουρκικές αδυναμίες δεν έχουν ενταχθεί στο πλαίσιο μιας εναλλακτικής στρατηγικής που θα έπρεπε να είχε ως βάση των συνομιλιών ό,τι η ΕΕ καθορίζει, δηλαδή την αντιδήλωση της 21ης Σεπτεμβρίου του 2005, που αναφέρει ρητώς ότι η Τουρκία δεν μπορεί να προχωρήσει στην ΕΕ, εάν δεν αναγνωρίσει την Κυπριακή Δημοκρατία. Βεβαίως, οι νεο-απορριπτικοί, που ανήκουν στο ομοσπονδιακό στρατόπεδο, ισχυρίζονται ότι, κάτι τέτοιο, δεν θα γίνει δεχτό από την Άγκυρα, γεγονός που δηλοί ότι για να υπάρξει «λύση», πρέπει να γίνουν δεκτές οι τουρκικές θέσεις!
*Δρ των Διεθνών Σχέσεων
Σημερινή Κύπρου

Εξωτερική Πολιτική

Κυπριακό: Οι Τούρκοι θέλουν τριμερή συνάντηση χωρίς ουσία

Δημοσιεύτηκε

στις

Ο Ερσίν Τατάρ θα στοχεύει σε ανοικτή ατζέντα προκειμένου να βάλει στο τραπέζι τις αξιώσεις του

Μια τριμερή χωρίς να αγγίζει την ουσία, δηλαδή το πως θα επανεκκινήσει ο διάλογος, επιδιώκει η τουρκική πλευρά, με τον Ερσίν Τατάρ θα στοχεύει σε ανοικτή ατζέντα προκειμένου να βάλει στο τραπέζι τις αξιώσεις του.

Με τη γνωστοποίηση, το βράδυ της Τετάρτης, της συμφωνίας για πραγματοποίηση μιας άτυπης συνάντησης στη Νέα Υόρκη, στις 15 Οκτωβρίου, άρχισαν να διαφαίνονται εκατέρωθεν και οι προθέσεις των δύο πλευρών. Νίκος Χριστοδουλίδης και Ερσίν Τατάρ κατέγραψαν άμεσα ή έμμεσα τους στόχους τους πριν καθίσουν στο ίδιο τραπέζι με το Γενικό Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών.

Ανακοινώνοντας το δείπνο στη Νέα Υόρκη το γραφείο του Ερσίν Τατάρ φρόντισε την ίδια ώρα να στείλει το μήνυμα ότι «το άτυπο δείπνο δεν θα έχει καμία ατζέντα και οι δύο ηγέτες θα ανταλλάξουν απόψεις σε κοινωνικό περιβάλλον». Σχεδόν ταυτόχρονα, από τη Νέα Υόρκη όπου βρίσκεται, ο Ταχσίν Ερτουγρούλογλου, διαμήνυε πως «δεν θα συζητηθεί η ομοσπονδία» και ότι «σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να θεωρηθεί η συμμετοχή τους σε αυτή τη συνάντηση ως διαπραγμάτευση για ομοσπονδία».

Οι τοποθετήσεις αυτές της τουρκοκυπριακής πλευράς καταδεικνύουν και τους στόχους που έχει θέσει και οι οποίοι δεν έχουν καμιά σχέση με το βασικό στόχο της τριμερούς που είναι η αναζήτηση τρόπων επανέναρξης του διαλόγου στο Κυπριακό.

Ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης φρόντισε πάντως χθες να ξεκαθαρίσει πως η ατζέντα της τριμερούς συνάντησης της 15ης Οκτωβρίου είναι πολύ συγκεκριμένη και αφορά τις προοπτικές επανέναρξης των συνομιλιών. Ενώ διαμήνυσε τόσο προς τα Ηνωμένα Έθνη όσο και προς την τουρκοκυπριακή πλευρά ότι στη Νέα Υόρκη δεν πάει για να συζητήσει την ατζέντα που προσπαθεί να περάσει ο Ερσίν Τατάρ.

Προσερχόμενος το πρωί στο Cyprus Forum 2024, στη Λευκωσία, ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων είπε ότι η τριμερής συνάντηση δεν είναι ανοικτής ατζέντας: “Δεν υπάρχει οτιδήποτε που είναι ανοιχτής ατζέντας. Η συζήτηση γίνεται με έναν και μόνο σκοπό: να δούμε αν υπάρχουν οι προοπτικές για επανέναρξη των συνομιλιών και θεωρώ ιδιαίτερα σημαντική την πρωτοβουλία του Γενικού Γραμματέα“.

Πρόσθεσε ότι ήταν κάτι που επιδιώκαμε εδώ και καιρό. “Από κει και πέρα, είπε, επικεντρωνόμαστε στο να υπάρξει αποτέλεσμα που για μας ένας είναι ο στόχος, η επανέναρξη των συνομιλιών στη βάση του συμφωνημένου πλαισίου και από εκεί που μείναμε στο Κραν Μοντανά“.

Σημείωσε ότι “αναμένουμε να δούμε, προετοιμαζόμαστε για συνάντηση”, την οποία χαρακτήρισε “θετική εξέλιξη“. “Με απόλυτη σοβαρότητα θα προσέλθουμε σε αυτό το δείπνο και θα πράξουμε ό,τι είναι δυνατόν για να υπάρξουν θετικά αποτελέσματα“, είπε. Ο Πρόεδρος σχολίασε ότι “είναι θετικό ότι γίνεται αυτό το δείπνο. Από ‘κει και πέρα, δεν θέλω να πω πολλά, επικεντρώνομαι στη συζήτηση, στο αποτέλεσμα. Να υπάρξει αποτέλεσμα, αυτό με ενδιαφέρει“, επεσήμανε.

Ο υπουργός Εξωτερικών, Κωνσταντίνος Κόμπος, σε δηλώσεις του στο ΡΙΚ επεσήμανε πως το δείπνο στη Νέα Υόρκη αποτελεί το επόμενο σημείο αναφοράς στο Κυπριακό, μετά τη Γενική Συνέλευση, το οποίο δεν μπορεί να παραγνωρίζεται, μετά τη μακρά περίοδο απουσίας κινητικότητας.  Ο υπουργός Εξωτερικών πρόσθεσε, ωστόσο, ότι η ύπαρξη κινητικότητας δεν συνεπάγεται ότι θα επιτευχθεί ο βασικός στόχος, της επανέναρξης των συνομιλιών, κάτι που, όπως είπε, “δεν εξαρτάται μόνο από τη δική μας πλευρά”.

Ο Κωνσταντίνος Κόμπος σημείωσε ότι δεν υπάρχει άλλη διέξοδος από την επιδίωξη διαλόγου, αφού αυτός είναι ο μόνος τρόπος για κατάληξη σε επίλυση του Κυπριακού. Σημείωσε, επίσης, ότι δεν πρόκειται να γίνει αποδεκτό ό,τι βρίσκεται εκτός του πλαισίου των Ηνωμένων Εθνών και ότι αν, στο δείπνο, ακουστεί απλώς η ρητορική και επιχειρηματολογία της άλλης πλευράς το αποτέλεσμα δεν θα είναι θετικό.

Φιλελεύθερος

Συνέχεια ανάγνωσης

Αιγαίο

Το σύνδρομο της Στοκχόλμης στο ελληνοτουρκικό σύστημα

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Του Νίκου Ιγγλέση
26/09/2024 

Η συνάντηση Κ. Μητσοτάκη – Ρ.Τ. Ερντογάν στη Ν. Υόρκη, στις 24-9-24, ήταν η έκτη τούς τελευταίους δεκαπέντε μήνες. Πρόκειται για «πολιτικό έρωτα» μεταξύ των δύο ηγετών, ιδιαίτερα μετά τη Διακήρυξη των Αθηνών (Δεκέμβριος ’23) ή για το «Σύνδρομο της Στοκχόλμης» όπου το θύμα μέσω ψυχολογικών και συναισθηματικών διεργασιών καταλήγει να ερωτευθεί το θύτη του;

Σε τί αλήθεια αποσκοπούν όλες αυτές οι συναντήσεις, οι συνομιλίες, τα «μέτρα οικοδόμησης εμπιστοσύνης», η λεγόμενη θετική ατζέντα κ.α.; Πού είναι το «παράθυρο ευκαιρίας» που βλέπει η Κυβέρνηση;  Ένα είναι βέβαιο: Όλα αυτά δεσμεύουν την Ελλάδα να μην επιχειρήσει να ανατρέψει το, δυσμενές γι’ αυτήν, status quo στο Αιγαίο και τη Μεσόγειο και απενοχοποιούν, στη διεθνή σκηνή, την αναθεωρητική – επεκτατική Τουρκία.

Ποιά είναι τα διαχρονικά ζητήματα της ελληνοτουρκικής αντιπαράθεσης που, κατά την Κυβέρνηση, θα προωθήσει τη λύση τους ο διάλογος;

1) Η Ελλάδα δικαιούται να ασκήσει το μονομερές δικαίωμα που της δίνει το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας να αυξήσει, δηλαδή, τα χωρικά ύδατά της μέχρι τα 12 ν.μ. στο Αιγαίο και την Α. Μεσόγειο και την άρση τού, επ’ αυτού, τουρκικού casus belli; Όχι, υποστηρίζει η Άγκυρα.

2) Τα ελληνικά νησιά που μπορούν να συντηρήσουν ανθρώπινη δραστηριότητα διαθέτουν την ίδια ΑΟΖ (μέχρι 200ν.μ.) με αυτήν της ηπειρωτικής χώρας, όπως προβλέπεται από το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας; Όχι, διαθέτουν μόνο χωρικά ύδατα 6 ν.μ. αντιτείνει η Τουρκία.

3) Τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου δικαιούνται να είναι στρατιωτικοποιημένα γιατί απειλούνται; Θυμίζουμε το «Θα έρθουμε μια νύχτα ξαφνικά». Όχι, πρέπει να είναι αποστρατικοποιημένα σύμφωνα με τις Συνθήκες Λωζάνης-Παρισίων, λέει η Τουρκία.

4) Η Ελλάδα μπορεί να καταθέσει στην ΕΕ τους χάρτες του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού, όπως έχει κάνει η Κυπριακή Δημοκρατία; Μια τέτοια ενέργεια θα σήμαινε ανακήρυξη (όχι οριοθέτηση) της συνολικής ελληνικής ΑΟΖ, χωρίς αυτό να προκαλέσει τη σφοδρή τουρκική αντίδραση;

5) Τα Θαλάσσια Πάρκα, που εξαγγέλθηκαν, θα υλοποιηθούν ή ξεχάστηκαν για να μην χαλάσει το θετικό κλίμα; Η Άγκυρα δήλωσε ότι απαιτείται η συναίνεσή της.

6) Το παράνομο, κατά το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας, Τουρκολυβικό Μνημόνιο θα ακυρωθεί ή θα παρεμποδίζει την όποια εκμετάλλευση της οριοθετημένης ελληνικής ΑΟΖ με την Αίγυπτο;

7) Τα αφηγήματα της «Γαλάζιας Πατρίδας» και των «Γαλάζιων Αιθέρων» αποτελούν ευθεία αμφισβήτηση της κυριαρχίας και των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Ελλάδος. Η Τουρκία διεκδικεί το μισό Αιγαίο, ανατολικά του 25ου Μεσημβρινού και όλη τη θαλάσσια έκταση μεταξύ Ρόδου και Κύπρου (βλέπε χάρτη). Μπορεί κάτι τέτοιο να γίνει αποδεκτό;

8) Στην Κύπρο η Τουρκία ζητάει τη διεθνή αναγνώριση της κατεχόμενης ζώνης ως ανεξάρτητο κράτος. Παράλληλα διακηρύσσει ότι τα κατοχικά στρατεύματά της θα παραμείνουν εσαεί στη νησί. Ο Ελληνισμός μπορεί να το αποδεχτεί;

9) Η μουσουλμανική μειονότητα της Δ. Θράκης που η Άγκυρα, ενάντια στη Συνθήκη της Λωζάνης, αποκαλεί τουρκική, χρησιμοποιείται εδώ και χρόνια ως «στρατηγική μειονότητα» για την υβριδική αποσταθεροποίηση της Ελλάδας και επέμβασης στις εσωτερικές υποθέσεις της. Η Κυβέρνηση και το υπόλοιπο κυρίαρχο πολιτικό σύστημα δεν αντιδρούν για να μη θυμώσει η Τουρκία.

Όλα αυτά και άλλα σημαντικά ζητήματα προδιαγράφουν το αποτέλεσμα του ελληνοτουρκικού διαλόγου. Η Τουρκία κερδίζει χρόνο και ισχυροποιείται. Η Διακήρυξη των Αθηνών διευκόλυνε την Άγκυρα στην απόκτηση των αμερικανικών F-16 (40 + 80 αεροσκάφη και άφθονα όπλα). Η συνέχιση του διαλόγου διευκολύνει την Τουρκία για την άρση των αμερικανικών κυρώσεων στην πολεμική βιομηχανία της και ίσως στην απόκτηση των F-35. Η Ελλάδα χάνει χρόνο, δεν ασκεί τα νόμιμα δικαιώματά της και δεν ανατρέπει το status quo, στο οποίο έχει εγκλωβιστεί. Η Τουρκία, από την πλευρά της, επιμένει να προβάλλει συνεχώς τις διεκδικήσεις της, όταν απαιτείται τις επιβάλλει δια του καταναγκασμού (π.χ. πρόσφατα στην Κάσο) και στο τέλος θα επικαλεστεί «τις πραγματικότητες επί του πεδίου»  ως ένα είδος «χρησικτησίας» για να τις νομιμοποιήσει στη διεθνή σκηνή.

Το Μεταναστευτικό  

Η Κυβέρνηση προβάλλει ως επιτυχία του διαλόγου τη συνεργασία με την Τουρκία για τον περιορισμό των μεταναστευτικών ροών. Πρόκειται για προπαγάνδα εσωτερικής κατανάλωσης. Αλήθεια, πώς φτάνουν οι μετανάστες από την Κεντρική Ασία, το Κέρας ή την υποσαχάρια Αφρική στην Τουρκία; Έρχονται περπατώντας; Όχι βέβαια. Φτάνουν με πτήσεις των τουρκικών αερογραμμών (χωρίς visa) στην Κωνσταντινούπολη και από εκεί προωθούνται στον Έβρο και στις ακτές του Αιγαίου. Υπάρχει κανείς αφελής που πιστεύει ότι όλο αυτό το traffic γίνεται εν αγνοία των τουρκικών μυστικών υπηρεσιών, της στρατοχωροφυλακής και της αστυνομίας; Οι διακινητές είναι απλώς τα εκτελεστικά όργανα των υβριδικών επιχειρήσεων της Τουρκίας.

Σύμφωνα με στοιχεία της Frontex το πρώτο οκτάμηνο του 2024 οι μεταναστευτικές ροές από την Α. Μεσόγειο προς την Ελλάδα  αυξήθηκαν κατά 39% (πάνω από 37.000 άτομα). Αντίθετα από την Κεντρική Μεσόγειο προς την Ιταλία μειώθηκαν κατά 64%. Ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου Ν. Παναγιωτόπουλος, σε πρόσφατη συνέντευξή του, ανέφερε ότι οι ροές, το πρώτο οκτάμηνο αυξήθηκαν, κατά 60%. Ίσως ξέρει κάτι περισσότερο. Αυτοί οι αριθμοί αφορούν όσους εντοπίζονται και καταγράφονται. Χιλιάδες άλλοι διέρχονται λαθραία από τα σύνορα. Κάθε μέρα στον Έβρο και στην Εγνατία οδό συλλαμβάνονται αλλοδαποί και ημεδαποί διακινητές με κλεμμένα αυτοκίνητα να προωθούν λαθρομετανάστες στο εσωτερικό της χώρας. Εκείνος ο φράκτης στον Έβρο προχωράει με «ρυθμό χελώνας».

Αλήθεια, γιατί η Κυβέρνηση δεν αναστέλλει τη χορήγηση ασύλου για έξι μήνες, όπως έκανε η Κυπριακή Δημοκρατία με αποτέλεσμα την κατακόρυφη μείωση των αφίξεων μεταναστών; Αλλά πώς να το κάνει όταν ο πρωθυπουργός έχει δηλώσει ότι είναι ευτυχής που η ελληνική κοινωνία μεταλλάσσεται σε πολυπολιτισμική! Όταν οι Έλληνες, δηλαδή, θα γίνουν μια από τις διάφορες μειονότητες που θα διαβιούν στην ελληνική επικράτεια.

Το Κυπριακό

Ο Νίκος Χριστοδουλίδης πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας κράτους διεθνώς αναγνωρισμένου, μέλους του ΟΗΕ, της ΕΕ και άλλων διεθνών οργανισμών παρακαλάει για μια συνάντηση με τον επικεφαλής της αποσχιστικής οντότητας της Βόρειας Κύπρου για να επαναρχίσει ο διάλογος για λύση του Κυπριακού. Μόνο που τη λύση του Κυπριακού δε θα την αποφασίσει ο όποιος Ερσιν Τατάρ αλλά η Άγκυρα. Αν ο Ν. Χριστοδουλίδης ήθελε να διατηρήσει την αξιοπρέπειά του και ιδιαίτερα το κύρος της Κυπριακής Δημοκρατίας θα έπρεπε να ζητάει διάλογο με τον Ερντογάν. Από κοντά ο Κ. Μητσοτάκης και ο Υπουργός του των Εξωτερικών δηλώνουν ευτυχείς που υπάρχει κινητικότητα στο Κυπριακό. Κινητικότητα για να προκύψει τι; Για να απενοχοποιείται ο εισβολέας και κατακτητής;

Μετά 50 χρόνια κανένα κράτος και κανείς διεθνής οργανισμός δε ζητάει την αποχώρηση των στρατευμάτων κατοχής από την Κύπρο. Όλοι ζητούν διάλογο μεταξύ των δύο κοινοτήτων και αμοιβαίες υποχωρήσεις για την εύρεση της όποιας λύσης. Η Τουρκία είναι στο απυρόβλητο. Εδώ έχουν οδηγήσει τον Ελληνισμό 50 χρόνια κατευναστικής πολιτικής  Για αποτροπή, ανάσχεση και απελευθέρωση της κατεχόμενης Κύπρου δε μιλάει ούτε η Αθήνα ούτε η Λευκωσία.

 Ο Ερντογάν ζητάει από το βήμα της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ τη διεθνή αναγνώριση ως ανεξάρτητου κράτους των κατεχομένων εδαφών και οι Μητσοτάκης και Χριστοδουλίδης μια Δικοινοτική –Διζωνική Ομοσπονδία που μπορεί να είναι χειρότερη ακόμη και της διχοτόμησης, αφού θα θέσει και τις ελεύθερες περιοχές υπό τον γεωπολιτικό έλεγχο της Τουρκίας.

Εδώ που έχουν φτάσει τα πράγματα στην ελληνοτουρκική αντιπαράθεση είτε ο Ελληνισμός θα αποδεχτεί όλους τους τουρκικούς όρους είτε η Τουρκία θα πρέπει να υποχρεωθεί να εγκαταλείψει τους γεωστρατηγικούς στόχους της. Μέση λύση δεν υπάρχει, γιατί αν δώσουμε μόνο ορισμένα απ’ όσα απαιτεί η Άγκυρα, «για να μην είμαστε καθημερινά με το δάκτυλο στη σκανδάλη» όπως είπε ο κ. Μητσοτάκης, απλώς θα της ανοίξουμε την όρεξη και για τα υπόλοιπα όντας σε ακόμη πιο αδύναμη θέση. Εκτός αν το «Σύνδρομο της Στοκχόλμης» έχει καταλάβει ολοκληρωτικά το πολιτικό προσωπικό σε Αθήνα και Λευκωσία.

Υ.Γ. 1 Πέρασε ίσως απαρατήρητη η αναφορά του Κ. Μητσοτάκη κατά την ομιλία του στη «Σύνοδο Κορυφής για Το Μέλλον» του ΟΗΕ. Είπε: «Το παγκόσμιο συμφέρον διαπερνά το μεμονωμένο συμφέρον των κρατών». Ποιος αλήθεια ορίζει το παγκόσμιο συμφέρον; Η παγκοσμιοποίηση, η Ευρωπαϊκή Ένωση, το ΝΑΤΟ, η Σύνοδος του Νταβός ή κάποιος άλλος;

Υ.Γ. 2 Απορεί κανείς με την εμμονή των ελλήνων πολιτικών να μιλούν για ενδεχόμενη οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ με την Τουρκία. Αγνοούν ότι στην ΑΟΖ περιλαμβάνεται και η υφαλοκρηπίδα; Ή εξυπηρετούν την Άγκυρα που δεν έχει επικυρώσει τη Σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας και θέλει οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας ώστε να ισχυριστεί ότι τα ελληνικά νησιά του Αιγαίου κάθονται πάνω στην υφαλοκρηπίδα της Ανατολίας;

 

Πηγή: www.ellinikiantistasi.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Κύπρος (Εθνική Φρουρά, Κύπρος 1974)

Κύπρος – Πρόεδρος Ν. Χριστοδουλίδης: Πολύ συγκεκριμένη η ατζέντα της τριμερούς

Δημοσιεύτηκε

στις

Η συζήτηση γίνεται για να δούμε αν υπάρχουν οι προοπτικές για επανέναρξη των συνομιλιών

Ανδρέας Πιμπίσιης

Η ατζέντα της τριμερούς συνάντησης της 15ης Οκτωβρίου είναι πολύ συγεκριμένη και αφορά τις προοπτικές επανέναρξης των συνομιλιών, τόνισε ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης. Σπεύδοντας την ίδια ώρα να διαμηνύσει πως δεν πάει στη Νέα Υόρκη για να συζητήσει την ατζέντα που προσπαθεί να περάσει ο Ερσίν Τατάρ και η τουρκική πλευρά.

Προσερχόμενος το πρωί στο Cyprus Forum 2024, στη Λευκωσία, ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων είπε ότι η τριμερής συνάντηση δεν είναι ανοικτής ατζέντας: “Δεν υπάρχει οτιδήποτε που είναι ανοιχτής ατζέντας. Η συζήτηση γίνεται με έναν και μόνο σκοπό: να δούμε αν υπάρχουν οι προοπτικές για επανέναρξη των συνομιλιών και θεωρώ ιδιαίτερα σημαντική την πρωτοβουλία του Γενικού Γραμματέα“.

Πρόσθεσε ότι ήταν κάτι που επιδιώκαμε εδώ και καιρό. “Από κει και πέρα, είπε, επικεντρωνόμαστε στο να υπάρξει αποτέλεσμα που για μας ένας είναι ο στόχος, η επανέναρξη των συνομιλιών στη βάση του συμφωνημένου πλαισίου και από εκεί που μείναμε στο Κραν Μοντανά“.

Σημείωσε ότι “αναμένουμε να δούμε, προετοιμαζόμαστε για συνάντηση”, την οποία χαρακτήρισε “θετική εξέλιξη“. “Με απόλυτη σοβαρότητα θα προσέλθουμε σε αυτό το δείπνο και θα πράξουμε ό,τι είναι δυνατόν για να υπάρξουν θετικά αποτελέσματα“, είπε.

Ο Πρόεδρος σχολίασε ότι “είναι θετικό ότι γίνεται αυτό το δείπνο. Από ‘κει και πέρα, δεν θέλω να πω πολλά, επικεντρώνομαι στη συζήτηση, στο αποτέλεσμα. Να υπάρξει αποτέλεσμα, αυτό με ενδιαφέρει“, επεσήμανε.

Στα κατεχόμενα, ο Ταχσίν Ερτουγρούλογλου έσπευσε να διαμηνύσει πως στη Νέα Υόρκη δνε θα συζητηθεί το θέμα της ομοσπονδίας.

Σε δηλώσεις του στην Νέα Υόρκη, μετά την ολοκλήρωση των συναντήσεων του, σύμφωνα με τα όσα μεταδίδει η διαδικτυακή «Κίπρις Πόστασι», αναφερόμενος στο άτυπο δείπνο στις 15 Οκτωβρίου μεταξύ των δύο ηγετών και του ΓΓ του ΟΗΕ είπε ότι «αυτό που διευκρινίσαμε είναι ότι δεν θα πραγματοποιηθεί σε μια ατμόσφαιρα συζήτησης της ομοσπονδίας». Είπε ακόμα ότι η «κυριαρχία και η παρουσία» τους ψευδοκράτους είναι μη διαπραγματεύσιμα θέματα.

Ανάφερε ότι ο ΓΓ του ΟΗΕ κάλεσε τους δύο ηγέτες για άτυπο δείπνο στις 15 Οκτωβρίου στη Νέα Υόρκη «πρόσκληση που ο Ερσίν Τατάρ αποδέχτηκε», είπε και επανέλαβε ότι δεν υπάρχει άλλος δρόμος από την «αναγνώριση» της παρουσίας του ψευδοκράτους.

Φιλελεύθερος

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή