Ακολουθήστε μας

Εξοπλισμοί

Η πρώτη δοκιμή βαλλιστικού πυραύλου από υποβρύχιο

Δημοσιεύτηκε

στις

Στις 16 Σεπτεμβρίου
1956, πραγματοποιήθηκε η πρώτη παγκοσμίως
δοκιμαστική εκτόξευση βαλλιστικού
πυραύλου από υποβρύχιο.

Ο (πυρηνικός) πόλεμος
αποκτούσε πλέον μια ακόμα διάσταση,
αυτή τη φορά κάτω από την επιφάνεια της
θάλασσας και ουσιαστικά θεμελιώνεται
έτσι για τα καλά μακάβριο δόγμα της
αμοιβαίως βέβαιης καταστροφής –
λογοπαίγνιο με τα αρχικά της λέξης MAD
που όμως ως λέξη σημαίνει «τρελός».
Συγκεκριμένα επρόκειτο
για ένα υποβρύχιο συμβατικής πρόωσης
κλάσης Zulu (σχέδιο 611). Η συγκεκριμένη
κλάση κρίθηκε τότε ότι ήταν η πιο ευκολη
και γρήγορη για μετατροπή ώστε να μπορεί
να μεταφέρει κι εκτοξεύει βαλλιστικούς
πυραύλους.
Ο βαλλιστικός πύραυλος
που επιλέχθηκε για τον σκοπό αυτό ήταν
ο γνωστός μας Scud (R-11FM ή SS-1 κατά ΝΑΤΟ) που
τότε είχε μόλις ολοκληρώσει ένα επίγειο
πρόγραμμα δοκιμαστικών εκτοξευσεων με
σχετική επιτυχία και κρίθηκε ότι ήταν
το πλέον ώριμο σχέδιο για να δοκιμαστεί
και σε ναυτική έκδοση.
Βέβαια το σχέδιο του
υποβρυχίου ποτέ δεν προορίστηκε για
εκτόξευση βαλλιστικού πυραύλου, έτσι
ο Scud απλά δεν χωρούσε πουθενά μέσα στο
κήτος του σκάφους. Έτσι έγινε μια επέκταση
στον πύργο του υποβρυχίου ώστε η εκτόξευση
του -προς το παρόν ενός και μοναδικού-
πυραύλου να γινόταν από εκεί.
Παρόλο που επρόκειτο
για ένα τεχνολογικό άλμα για την εποχή
αλλά και για το σοβιετικό Ναυτικό
ειδικότερα, οι επιχειρησιακές πτυχές
ήταν εντελώς διαφορετικές από ο,τι
σήμερα, φαντάζοντας εντελώς πρωτόγονες.
Αρχικά, το υποβρύχιο
για να εκτοξεύσει τον πύραυλο έπρεπε
υποχρεωτικά να βρίσκεται σε ανάδυση
στην επιφάνεια, όντας έτσι ολοκληρωτικά
εκτεθειμένο. Ο πύραυλος έπρεπε να
ανυψωθεί έξω από το διαμέρισμα του κι
όταν τελικά εκτοξευόταν είχε μια
υποτυπώδη εμβέλεια κάτω από 150 μίλια,
δηλαδή για να χτυπήσει με στοιχειώδη
ακρίβεια τον στόχο του, το υποβρύχιο
έπρεπε να πλεύσει κυριολεκτικά στο
“στόμα του λύκου”.
Για την πρωτη εκτόξευση
επιλέχθηκε το υποβρύχιο Β-67, ενώ ο χώρος
της δοκιμής ήταν η Λευκή Θάλασσα με τον
πύραυλο να εκτοξεύεται προς την γενική
κατεύθυνση του πεδίου βολής Νοβαγια
Ζέμλγια. Η δοκιμή θεωρήθηκε πετυχημένη
κι ακολούθησαν κι άλλες το ίδιο έτος.
Τελικά έξι από τα
υποβρύχια της κλάσης τροποποιήθηκαν
για να φέρουν πυραύλους Scud. Έναν το Β-67
κι από δύο τα επόμενα πέντε υποβρύχια.
Με βάση το σκαρί της συγκεκριμένης
κλάσης εξελίχθηκε αργότερα η κλάση
Golf, που ήταν και το πρώτο πραγματικό
στρατηγικό υποβρύχιο βαλλιστικών
πυραύλων, εξ αρχής σχεδιασμένο για τον
σκοπό αυτό.
Ο πόλεμος στην θάλασσα
δεν θα ήταν ποτέ ξανά ο ίδιος, αφού πλέον
το μεγαλύτερο μέρος του στόλου εκατέρωθεν
θα ήταν μόνιμα απασχολημένο κι
επιφορτισμένο με τον εντοπισμό και
παρακολούθηση των υποβρυχίων της νέας
αυτής κατηγορίας…
Εν τω μεταξύ παρόλο που
έχουν περάσει εξήντα και πλέον χρόνια
από τότε, θα μπορούσαμε να πούμε ότι
τόσο το υποβρύχιο αυτό όσο κι ο ναυτικός
Scud ζουν ακόμα υπό μια έννοια, σε υπηρεσία
με το Ναυτικό της Βόρειας Κορέας, που
πρόσφατα έκανε και την δικιά της
αντίστοιχη πρώτη δοκιμή με ένα
τροποποιημένο υποβρύχιο κλάσης Golf κι
έναν επίσης τροποποιημένο πύραυλο,
εγχώρια εξέλιξη του Scud.

ΠΗΓΗ: ptisidiastima.com

Άγγελος Χωριανόπουλος

Future Warfare: Πρώτη πτήση του Τουρκικού ΑΝΚΑ-3 ετοιμάζεται στα τέλη του έτους

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Η Turkish Aerospace Industries (TAI) ετοιμάζεται για την πρώτη πτήση του τελευταίου της Μη Επανδρωμένου Αεροσκάφους μάχης Anka-3, μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους. Με μια σχεδιαστική φιλοσοφία που κληρονομεί από την καταγωγή του ANKA, το Anka-3 εξελίσσεται ως ένα μη επανδρωμένο εναέριο όχημα μάχης (UCAV) που διαθέτει αρκετά χαμηλό ηλεκτρομαγνητικό αποτύπωμα σύμφωνα με την εταιρεία.

Ο σχεδιασμός του δεν περιλαμβάνει συμβατική ουρά στο οπίσθιο μέρος με σκοπό να μειώσει το πιθανό ηλεκτρομαγνητικό και οπτικό αποτύπωμα. Η ικανότητα του μη επανδρωμένου αεροσκάφους να κινητοποιείται γρήγορα και να διατηρεί μεγάλους χρόνους πτήσης σε μεγάλα ύψη υπογραμμίζει τη στρατηγική χρησιμότητά του σε πολλαπλά προφίλ αποστολών.

Να σημειωθεί πως η τουρκική αμυντική βιομηχανία προετοιμάζει τα αεροσκάφη ANKA-3 και KAAN για τις πρώτες τους πτήσεις στα τέλη του Δεκεμβρίου. Το ANKA-3, το οποίο θα λειτουργεί συνεργατικά με το μαχητικό KAAN, χαρακτηρίζεται από χαμηλή ορατότητα, υψηλή ταχύτητα και αυξημένο ωφέλιμο φορτίο χάρης τα υλικά RAM που χρησιμοποιεί.

Το ANKA-3, μετά από δομικές και υποσυστημικές βελτιώσεις, θα πραγματοποιήσει την παρθενική του πτήση πριν από το τέλος του έτους. Τα πρωτότυπα ANKA-3 και KAAN θα πραγματοποιήσουν τις πρώτες τους πτήσεις (χωρίς την επιχειρησιακή/επίσημη βαφή), όπως ακριβώς και τα HÜRJET.

Συνέχεια ανάγνωσης

AI

FutureWarfare: Απόβαση λαθρομεταναστών στο Πόρτο Ράφτη – Lamda Automata & αποκεντρωμένα αυτόνομα δίκτυα επιτήρησης θαλάσσιων συνόρων

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Xωριανόπουλος Άγγελος από FutureWarfare 

Την Παρασκευή, αξιωματικοί του Λιμενικού συνέλαβαν δύο διακινητές στην Κέα, οι οποίοι είχαν προηγουμένως αποβιβάσει περίπου 60 μετανάστες σε παραλία στο Πόρτο Ράφτη. Οι μετανάστες φέρεται να διέφυγαν στην περιοχή για να αποφύγουν την πιθανή σύλληψη. Οι αρχές, χρησιμοποιώντας έξι πλοία και ένα ελικόπτερο, εντόπισαν και σταμάτησαν το ταχύπλοο σκάφος που χρησιμοποίησαν οι διακινητές, οδηγώντας στη σύλληψή τους. Η ασυμμετρία της επιτυχημένης αποβατικής ενέργειας έναντι των δομών άμυνας του Ελληνικού Κράτους είναι προφανής.

Αποκεντρωμένα δίκτυα επιτήρησης θαλάσσιων συνόρων μέσω της Ελληνικής AI Start-Up Lamda Automata

Η εταιρεία Lambda Automata έχει προχωρήσει προς την ανάπτυξη του ‘Outpost’, ένος επαναστατικού αυτόνομου δικτύου από μη επανδρωμένα παρατηρητήρια ιχνηλάτησης και παρακολούθησης γεωγραφικών εκτάσεων. Το ‘Outpost’ είναι σχεδιασμένο να λειτουργεί με ιδιαίτερα χαμηλό οικονομικό και ενεργειακό κόστος, να εγκαθίσταται εύκολα σε απομονωμένες τοποθεσίες χωρίς να επηρεάζει το φυσικό περιβάλλον ή την τοπική βιοποικιλότητα και να μετακινείται/κατασκευάζεται σε λίγα λεπτά. Η συσκευή, η οποία ενσωματώνει αυτόνομες δυνατότητες επικοινωνίας (και χρήση ηλιακής ενέργειας), μπορεί να ανιχνεύσει και να αναγνωρίσει πληθώρα απειλών, από σκάφη έως πυρκαγιές, αναπτύσσοντας μια δυναμική 3D απεικόνισης της περιοχής επιτήρησης.

Μέσω ενισχυμένης χρήσης τεχνητής νοημοσύνης, είναι εφικτή η αυτόματη συλλογή και μεταφορά, ηχητικών, οπτικών και τηλεπικοινωνιακών δεδομένων από τις γεωγραφικές εκτάσεις τις οποίες επιτηρεί. Ως Κέντρα Διοίκησης και Ελέγχου μπορούν να λειτουργήσουν το Λιμενικό Σώμα, το Πολεμικό Ναυτικό ή ο Στρατός. Η επικοινωνία μπορεί να γίνει και μέσω δορυφορικής σύνδεσης.

Στρατηγικής φύσεως πλεονέκτημα αποτελεί το γεγονός πως χρησιμοποιεί παθητικά συστήματα γεωεντοπισμού απειλών και γεω-σήμανσης (δηλαδή απόδοση γεωγραφικών συντεταγμένων σε πληροφορίες εικόνας) χωρίς τη χρήση ενεργών αισθητήρων όπως ραντάρ ή αποστασιόμετρα λέιζερ. Η επεξεργασία όλων των δεδομένων γίνεται μέσω data fusion.

Λειτουργεί υπό αυτόματη στόχευση της κάμερας σε μια συγκεκριμένη θέση σε έναν χάρτη εφόσον θεωρήσει ο εκάστοτε πύργος ελέγχου ότι εντόπισε μία απειλή. Ταπεινή γνώμη του γράφοντος είναι πως μπορεί να γίνει εφικτή και η ανάθεση αποστολών στον στόλο αισθητήρων από απομακρυσμένα Κέντρα Ελέγχου, οι οποίες αποστολές θα εκτελούνται αυτόνομα για μεγάλο χρονικό διάστημα μέχρι ευρέσεως της απειλής. Οι αποστολές μπορούν να έχουν την κωδικοποιημένη μορφή: “σαρώστε αυτή την περιοχή στο χάρτη για επίγεια αντικείμενα”, ή “παρακολουθήστε αυτή την περιοχή στη θάλασσα για κινούμενα αντικείμενα επιφανείας”.

Είναι άξιο αναφοράς πως η κορυφαία παγκοσμίως AI Start up, η αμερικανική Anduril, ξεκίνησε την παρουσία της στον χώρο της άμυνας μέσω κατασκευής αντίστοιχων δικτύων αυτόνομων αποκεντρομένων αισθητήρων, με σκοπό την επιτήρηση των αμερικανικών συνόρων με το Μεξικό. Σήμερα η αμερικανική εταιρεία με ένα παρόμοιο προϊόν μέσω χρήσης ΑΙ, κυριαρχεί στην αμερικανική αγορά. Είναι μοναδική ευκαιρία για την χώρα να αντιληφθεί τις τρομακτικές διαστάσεις συνεργατικής χρήσης ΑΙ με αυτόνομους πύργους επιτήρησης για ολοκληρωτικό έλεγχο όλου του Αιγαίου.

Lambda Automata

Η Lambda (λ) Automata (www.lambda-automata.eu) είναι μια εταιρεία που δραστηριοποιείται στον τομέα της τεχνολογίας και βρίσκεται σε δυναμική ανάπτυξη, εργαζόμενη στη δημιουργία αυτόνομων συστημάτων. Με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης, η Lambda Automata στοχεύει να μετασχηματίσει τον τρόπο με τον οποίο η Ευρώπη και οι σύμμαχοι προστατεύουν και διασφαλίζουν την ασφάλεια των πολιτών τους.

“Ξεκινήσαμε ένα χρόνο πριν με όραμα να κάνουμε τη δυνατότητα έξυπνης επιτήρησης μεγάλων απομακρυσμένων εκτάσεων πραγματικότητα. Μέχρι σήμερα έχουμε καταφέρει να έχουμε: (1) δημιουργήσει μία ομάδα που συνδυάζει πρώην εργαζόμενους σε εταιρείες της Σίλικον Βάλει, με ειδικούς σε θέματα άμυνας και ασφάλειας. (2) σχεδιάσει, δημιουργήσει και δοκιμάσει το πρώτο μας πιλοτικό προϊόν, τους αυτόνομους πύργους επιτήρησης, Outpost, και (3) ξεκινήσει πιλοτικές δοκιμές του συστήματος μας, σε πραγματικές συνθήκες. Τους επόμενους μήνες θα μεγαλώσουμε την γκάμα των αισθητήρων που μπορούν να προστεθούν στην πλατφόρμα μας”.

“Βρισκόμαστε σε μια κρίσιμη καμπή στην ιστορία, όπου οι τεχνολογικές εξελίξεις στην υπολογιστική όραση και την τεχνητή νοημοσύνη θα αλλάξουν την ταχύτητα και τον τρόπο που οι μηχανές αλληλεπιδρούν με τον φυσικό κόσμο. Πιστεύουμε ότι η χρήση αυτών των τεχνολογιών για την τεχνολογική υπεροχή των ικανοτήτων της Ελλάδας, της Ευρώπης και των συμμάχων τους, στην άμυνα και την πολιτική προστασία, είναι μία δύσκολη αλλά απαραίτητη προσπάθεια. Είμαστε ενθουσιασμένοι που συμβάλλουμε σε αυτό το εγχείρημα”, δήλωσε ο Δημήτριος Κώττας, συνιδρυτής & CEO της Lambda Automata.

Συνέχεια ανάγνωσης

Δημόσια Διοίκηση

Game of Drones: Χαμένες προσπάθειες στη χώρα της ομφαλοσκόπησης

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Αν υπήρχε, ή αναπτυσσόταν αργότερα, μια εθνική στρατηγική, θα είχαμε κάτι αντίστοιχο του Bayraktar TB2 δεκαετίες νωρίτερα από τους γείτονες. Τι έγινε τελικά;

Ακούμε ότι ο κ. Δένδιας κατέγραψε σε επιστολές τις δηλώσεις εκφοβισμού σύσσωμης της τουρκικής ηγεσίας και τις έστειλε παντού στη Γη. Καλώς, μπράβο. Οι παλιοί όμως έλεγαν ότι «αν δεν έχεις νύχια να ξυστείς, μην περιμένεις να σε ξύσει κανένας άλλος». Και, ως γνωστόν, αν σε τρώει άγρια η πλάτη σου και δεν βρίσκεις ούτε κάποια γωνία ούτε κάποιον κορμό δένδρου για να ξυστείς, δεν θέλεις όμως και να φας ξύλο, σύμφωνα με ένα άλλο γνωμικό, μπορεί να φτάσεις ακόμη και σε παράκρουση. Και στο τέλος να φας και το ξύλο.

Σε προηγούμενο άρθρο περί εθνικής άμυνας σχολίαζα τη συστημική ένδεια της χώρας μας σε επίπεδο στρατηγικής και θεσμικής προσέγγισης σχετικά με την αμυντική μας βιομηχανία, αυτή που θα βοηθούσε να «ξύσουμε λίγο την πλάτη μας» προτού φάμε το ξύλο.

Ας ασχοληθούμε τώρα με πιο συγκεκριμένα θέματα, που αναδεικνύουν τις τραγικές συνέπειες αυτής της ένδειας, αρχίζοντας από τα Μη Επανδρωμένα Αεροσκάφη (ΜΕΑ). Στα μέσα της δεκαετίας του 1980, το Κέντρο Ερευνών Τεχνολογίας Αεροπορίας σχεδίασε το αναγνωριστικό ΜΕΑ «Πήγασος». Τα πρώτα δύο πρωτότυπα κατασκευάστηκαν στην ΕΑΒ, στη συνέχεια το ΚΕΤΑ βελτίωσε τον σχεδιασμό τους και τελικά κατασκευάστηκε ένα σμήνος κάπου 18 αεροσκαφών από ιδιωτικές εταιρείες (επειδή αν έμενε η ΕΑΒ μοναχή θα τα σκάρωνε ακόμα σιγά-σιγά, με το προσωπικό και τους πόρους που μπορούσε να διαθέσει).

Βέβαια, γιατί να ασχοληθούμε εμείς, αφού οι Τούρκοι διαπρέπουν στο Game of Drones με το γνωστό από τη Συρία, τη Λιβύη, το Ναγκόρνο Καραμπάχ και την Ουκρανία Bayraktar TB2, που ήδη έχει παραγγελθεί από τουλάχιστον 16 χώρες, το δικινητήριο Bayraktar Akinci, το κατακόρυφης απογείωσης Bayraktar UAV VTOL, το Bayraktar Μini και το υπό ανάπτυξη υπερηχητικό Bayraktar Kizilelma, καθώς και με το ναυτικό ΤΑΙ ΑΝΚΑ, το επίσης δικινητήριο TAI Aksungur, το αναγνωριστικό VESTEL Karayel και τέλος το STM Kargu, ένα ΜΕΑ αυτοκτονίας, που επιχειρεί κατά σμήνη με λογισμικό αυτόματης αναγνώρισης στόχων, ώστε να μην επηρεάζεται από παρεμβολές;

Για τη συνέχεια  AthensVoice

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή