Ακολουθήστε μας

Γενικά θέματα

Η 28η Οκτωβρίου εξ επόψεως Ηθικών Δυνάμεων

Δημοσιεύτηκε στις

Ομιλία
του Υποστρατήγου ε.α. Κωνσταντίνου Αργυροπούλου, συγγραφέα, μέλους ΔΣ ΕΛΙΣΜΕ

Για
εκείνη την ημέρα της 28ης Οκτωβρίου έχουν δίκαιο και εκείνοι που αναφέρονται στον
πρωθυπουργό Ιωάννη Μεταξά, του οποίου το
allore ce la guerre αντιστοιχεί με ένα περίτρανο ΟΧΙ
αλλά και οι άλλοι, που υποστηρίζουν,
ότι το ΟΧΙ το είπε ο λαός.
Κι
ο μεν πρωθυπουργός έδοσε την πολιτική απάντηση που ταιριάζει σε ένα
πρωθυπουργό, ο οποίος ηγείται ενός υπερηφάνου λαού, ο δε λαός έδοσε την
απάντησή του με το να ανταποκριθεί άμεσα και ολόψυχα στο κάλεσμα της πατρίδος,
που εκείνη την ώρα βρέθηκε ενώπιον μιας πραγματικότητος. Ενώπιον μιας στρατιωτικά
σημαντικής δυνάμεως που διεκδικεί τα όσα η δύναμή της τής επιτρέπει.

          Και πράγματι, όλοι οι αριθμοί συνηγορούσαν προς μία θετική
έκβαση υπέρ της συνιστώσης του πανισχύρου άξονος Γερμανίας-Ιταλίας-Ιαπωνίας.

Ωστόσο
οι αριθμοί είναι αριθμοί και οι παράγοντες της νίκης δεν συντρέχουν πάντοτε με
την δύναμη των αριθμών. Και τούτο, διότι ο επιτιθέμενος, δηλαδή ο Ιταλικός
στρατός διέθετε μεν την στρατιωτική αυτοπεποίθηση, που στηρίζεται στην
υπεροπλία του, στην λογιστική υποστήριξη και στα ωφελήματα των υπεσχημένων
διεκδικήσεων αλλά στερείται των ηθικών δυνάμεων. Εκείνου δηλαδή του παράγοντος
που θέλει τον καθαγιασμό του σκοπού.
          Οι ηθικές δυνάμεις απαιτούν πίστη αδιαμφισβήτητο. Και οι
Έλληνες του ’40 έχουν πίστη και μάλιστα πίστη τριών διαστάσεων. Πίστευαν και στην πατρίδα και στην Θρησκεία και
στην οικογένεια.
          Για την πίστη στην πατρίδα, οφείλουμε να μη το
αμφισβητήσουμε, ότι είναι χρέος και έργο της πολιτείας, των λογίων, των
επιστημόνων, των δασκάλων, των παπάδων και πρωτίστως των γονέων. Όλοι αυτοί
τότε το ’40 επέθεταν αθριστικά το αναλογούν εις έκαστον εθνικό-πνευματικό λίθο
στην αγωγή της Ελληνικής νεότητος. Το έκαναν αυτό για να κατανοηθεί η ουσία της
ελευθερίας και να οικοδομηθεί η συνείδηση της ατομικής ευθύνης απέναντι στην
ιδέα της πατρίδος. Κατά την αισθητική προσέγγιση αυτό σημαίνει φιλοπατρία.
Γι
αυτή  την όχι και πολύ μακρινή εποχή, οι
υπεύθυνοι για την διάπλαση των παίδων δίδασκαν τις αρχές και τις αξίες με ένα
τέτοιο εύορκο και ευσυνείδητο τρόπο, ώστε ο κάθε νέος πλέον μόνος του
καταλάβαινε, ότι εφ’όσον ανήκει σ’ αυτή την πατρίδα οφείλει να ορθώσει ένα
ισοδιάστατον ανάστημα για να φανεί αντάξιος εκείνων των προγόνων που
ιστορήθηκαν σε αξιομνημόνευτες δέλτους, όπως στις Θερμοπύλες, στο Κούγκι, στο
Αρκάδι, στο Μανιάκι, στο Μεσολόγγι.
Ο
κάθε νέος εκείνης της εποχής διδάσκονταν το πώς θα μπορούσε να καταστεί φορέας
μιας ανωτέρας και πιο διακεκριμένης μορφής ζωής μέσα στα πλαίσια μιας συγχρόνου
πατρίδας που δεν είχε να ζηλέψει από εκείνη των προγόνων του. Αλλά δεν είναι
μόνον οι νέοι του τότε με το υψηλόν φρόνημα. Είναι τα χειροπιαστά παραδείγματα
των ακτινοβολουσών προσωπικοτήτων. Είναι και όλοι όσοι αισθάνονταν, ότι ο γύρω
κόσμος άρχισε να συγκρούεται με προτρέπτη το δίκαιον του ισχυροτέρου και με
κίνητρο το
lebensraum
(ΖΧ). Και άρχισαν να ετοιμάζονται. Και
οι κυβερνήτες και ο λαός. Και ο λαός
με τέτοια ηθική προπαρασκευή δεν είχε αντίρρηση να εκτεθεί στο πολυκίνδυνο
θέατρο πολέμου, διότι όλοι το καταλάβαιναν, ότι απαιτείται αγώνας και ίσως η
αναπόφευκτη θυσία για να διατηρηθούν ακέραιοι οι Ελληνικοί βωμοί, οι εστίες και
το σθένος εκείνων των Ελλήνων, οι οποίοι επέπρωτο να συνεχίσουν να επαίρουν την
Ελληνική σημαία.
Συνεπώς,
ο Έλλην του ’40 πρέπει να πολεμήσει. Να υποστεί τον θάνατον. Τον θάνατον, όπως
αυτός τον βλέπει. Δεν τον ερμηνεύει σαν πάσχειν αλλά σαν πράττειν. Σαν πράξη
που ολοκληρώνει όλα τα εγχειρήματα του πράττειν με νόημα. Θεωρεί, ότι ο θάνατος
με την δική του συναίνεση είναι μία
super nova, που συντρίβει το βιολογικόν του
είναι και με την λάμψη που δημιουργείται με την έκρηξη φωτίζονται οι σκοτεινιές
του σύμπαντος και τρομάζουν οι δειλοί, οι μικρόψυχοι, οι ποταποί, οι
δουλοπρεπείς, οι φθονεροί. Πανικοβάλλονται οι τάχα νοικοκυραίοι, που βαδίζουν
την πεπατημένη οδό της αδιατάρακτης ζωής των. Συσκοτίζεται η κρίση όλων όσων
περιορίζονται στην καριέρα τους και στην προαγωγή τους με ασπίδα προστασίας
τους την πολιτική τους ορθότητα. Συντρίβονται οι κομπορρήμονες, που μετρούν την
υπόληψή τους με το τι θα πει ο κόσμος και αγνοούν τις αξίες, την τιμή, την
λεβεντιά και το αρχέγονο ελληνικό φιλότιμο.
Οι
άνθρωποι του ’40 πιστεύουν, ότι ο τόπος τους είναι ιερός. Όπως στην μυθολογία
που παρουσιάζει τόπους, ποτάμια, βουνά, ήλιο και ουρανό σαν θεούς. Σαν ιδέα
ηθογραφική. Ο μύθος είναι σαν όνειρο που περιγράφει την Ελλάδα, το μέλλον και
τον αγώνα για την επιβολή πάνω στην φύση και πάνω στις ύπουλες γειτνιάζουσες
οντότητες. Και ο μύθος δεν αφήνει απορίες. Είναι επίμονος και βρίσκει λύσεις.
Και
ο Έλληνας εκτελεί την επιθετική του επιστροφή. Οι ηθικές ευθύνες και η οργή ας
πέσουν πάνω στον αδύναμο εχθρό. Αυτό είναι το αδιάλειπτο μάθημα της Ιστορίας.
Μάθημα επίσης είναι και το ότι το κατόρθωμα συνεπάγεται ηθική προπαρασκευή,
δυσκολίες, ιδρώτα, αίμα. Ο Έλλην, όταν απαιτηθεί πρέπει να σπάσει τα δεσμά της
ήσυχης, της βολικής ζωής. Πρέπει να μεταμορφωθεί σε ασυνήθιστη δύναμη, ώστε να
προκαλέσει φθόνο σε συμμάχους και τρόμο στους εχθρούς. Να γίνει καταραμένος.
Και
ας πάμε στην δεύτερη διάσταση πίστεως. Είναι η θρησκεία. Η θρησκεία, όσο κι αν
έχει σήμερα ατονίσει σαν ψυχοδιαισθητική ανάγκη του ανθρώπου, εν τούτοις
εξακολουθεί να διατηρεί στην συνείδηση των Ελλήνων τον πρωτεύοντα ρόλο της στην
αντιμετώπιση των ατομικών δεινών αλλά και των συλλογικών συμφορών που
διαχρονικά πλήττουν την Ελλάδα. Ουδείς αμφισβητεί, ότι οι εκπρόσωποι της
θρησκευτικής πίστεως στους αγώνες, στις κακουχίες, στους σκοτεινούς χρόνους της
δουλείας, στις αντιξοότητες και στους κατατρεγμούς, ήταν αυτοί, οι οποίοι
φρόντιζαν, ώστε η θρησκευτική ζωή των καταφρονεμένων να διατηρεί μία ελπιδοφόρο
διάρθρωση, ώστε να διαφυλάττεται ακμαία η εθνική συνείδηση, η εθνική γλώσσα, το
αδιατάρακτον της κληρονομικότητος και το ακραιφνές των γενετικών πληροφοριών
της φυλής των Ελλήνων.
Η
προσφορά του κλήρου, λόγω της αμέσου επαφής με τους πιστούς, αφ’ενός απελάμβανε
του σεβασμού των και επί πλέον ανεγνωρίζετο για την παρεχομένην ηθική και -κατά
το δυνατόν- υλική βοήθεια, ώστε αυτή να καταστεί παραπληρωματική της
επιδιωκομένης ιδέας εμψυχώσεως των δεινοπαθούντων.
Παρά
την πολεμική, που δέχεται σήμερα, η θρησκεία σαν πίστις -ας μείνει αποθηκευμένη
η ιδέα στο υποσυνείδητό μας- ότι, όταν επέλθει το κακό, εμείς πάλιν εκεί θα
καταφύγουμε αναζητώντας ένα φρόνημα αναζωογονητικό.
Η
θρησκευτική πίστις είναι μία αδιαμφισβήτητος ηθική δύναμη. Αυτή η δύναμη είναι
απαραίτητη. Και όχι μόνον σε καιρούς χαλεπούς. Ακόμη και σήμερα, που νομίζουμε,
ότι ζούμε σε καιρό ειρήνης.
Νομίζουμε!
Στην
πραγματικότητα ζούμε ψευδαισθανόμενοι μία ειρήνη. Ζούμε ό,τι μας υπαγορεύεται
να πιστεύουμε, ότι ζούμε. Για την ακρίβεια, ζούμε έναν αδυσώπητο υβριδικό
πόλεμο και δεν τον αντιλαμβανόμεθα. Επειδή άδομεν ενώπιον των εμπιμπραμένων
οικιών μας.
Η
Τρίτη διάσταση πίστεως είναι η οικογένεια. Οι γονείς και οι παπούδες της εποχής
του ’40 καταλάβαιναν πολύ καλύτερα από μας τους μεταμοντέρνους Έλληνες, ότι οι
άνθρωποι δεν είναι μηχανές κατασκευασμένες κατά μάζας. Για να εδραιωθούν σαν
προσωπικότητες τα παιδιά πρέπει να φωτισθούν από την αίγλη του αμέσου
περιβάλλοντός των. Του σπιτιού. Ίσως -και όταν χρειάζεται- πρέπει να
παραμερίζονται κάποιες προκαθορισμένες σταθερές του σχολείου και άλλων
συλλογικοτήτων. Και σαφώς πρέπει να απορρίπτονται κάποιες αμφισβητήσιμες αρχές
του τεχνολογικού πολιτισμού. Δηλαδή, δεν μπορεί το παιδί, όπως σήμερα, να
συμπλέκεται σε ένα κυβερνοκυκεώνα, όπου ο κάθε πάσχων από το σύνδρομο μιας
εκδοχής κοινωνικής αναγνωρίσεως να αξιώνει τον υπερ αυτού θαυμασμό με ένα
like για την οποιαδήποτε ανοησία του περί ζωής,
πολιτικής, παιδείας, θρησκείας, αλλ’ακόμη και άλλων ασυναρτήτων θεμάτων που
εκείνος επιλέγει να κοινωνίσει σε ομοικάταρκτους πνευματοκτόνους. Και φυσικά
ούτε το παιδί θα πρέπει να επιζητεί επιβεβαίωση ταυτότητος μέσω των
social media
με κίνδυνο να τρωθεί ψυχολογικά όταν εισπράξει αντίθεση και απόρριψη.
Οι
ελληνόπαιδες λαμβάνουν τις βάσεις στηρίξεως της ελληνικής κουλτούρας από τους
γονείς. Όχι από την αλλοδαπή οικιακή βοηθό. Ούτε κοπαδιαστά από
αποπροσανατολίζοντα μορφωτικά ιδρύματα. Όπως και να το κάνουμε, το σχολείο δεν
είναι ικανό για να αναπληρώσει την ατομική αγωγή που προέρχεται από τον γονέα.
Οι εκπαιδευτικοί, συνήθως, εκπληρώνουν ικανοποιητικά ένα πνευματικό ρόλο. Την
εποχή του ’40 εξεπλήρωναν όχι μόνον τον πνευματικό αλλά και τον ρόλο του
εθνικού μυσταγωγού. Και σαν ατομικές παρουσίες αποτελούσαν παραδείγματα προς
μίμησιν. Για τους σημερινούς διατηρούμε αριθμό επιφυλάξεων.
Ο
γονεύς είναι εκείνος που το οφείλει στην δική του πατριωτική συνείδηση να
αναπτύξει στο παιδί του τις ηθικές, θρησκευτικές και αισθητικές του
λειτουργίες. Και μάλιστα θα πρέπει να λάβει υπ’όψη του την αρχή της απαλλαγής
από το κομμάτι της αναθεωρητικής και αμείλικτης τεχνολογίας. Μάλιστα η γυναίκα
οφείλει να αποκαταστήσει την φυσική λειτουργία που δεν είναι μόνον η γέννηση
των παιδιών αλλά και η ανατροφή τους.
Το
1940 ηχεί στα βαρύκοα ώτα ημών σαν κώδων συναγερμού. Γίνεται αισθητός μόνον από
τους ανησύχους. Εκείνους που αντιλαμβάνονται τους ήχους της Ιστορίας. Οι
υπόλοιποι ζούμε στον καινούργιο αυτό κόσμο και που δεχόμεθα ασμένως τους ήχους
των πλανευτών. Των πλανευτών που λέγονται διαμορφωτές κοινωνικών ροπών και
πολυπολιτισμικών πεποιθήσεων. Το παράδοξον στην περίπτωση είναι ότι δεχόμεθα
ευηκόως όλα τα μέσα και τα πολυμέσα που μας καθησυχάζουν επιβεβαιώνοντάς μας,
ότι δεν είναι υποχρέωση του καθενός μας να σώσει την Ελλάδα. Είναι λένε έργο
των πολιτικών μας εκπροσώπων. Και τούτο, διότι θεωρούμεθα -ως ψηφοφόροι-
παντοδύναμοι ρυθμιστές του μέλλοντός μας. Είμαστε λένε ο «κυρίαρχος λαός».
Δηλαδή  κάτι σαν θεοί.
Κι
εμείς ψευδαισθανόμεθα. Ξεχνούμε, ότι ζούμε μία μικρή ζωή, σε μία γωνίτσα του
πλανήτη. Μια ζωή τόσο μικρή, που ακόμη και η διαρκέστερη υστεροφημία μας δεν
διαρκεί περισσότερο από τα ανθρωπάκια που διαδέχονται το ένα το άλλο, που
πεθαίνουν πριν ακόμη προλάβουν να γνωρίσουν ούτε τον εαυτό τους.  
Αλλά
κι αυτοί οι διαμορφωτές  επίσης
ψευδαισθάνονται, ότι εξουσιάζουν. Είναι κι αυτοί θύματα ξελογιασμένα από την
ηδονή του κύρους και της ισχύος. Και για να παραμείνουν σταθερά αγκυρωμένοι
στον θρόνο τους μεριμνούν για την διαρκή πνευματική νάρκωση των υπηκόων. Τους υπνωτίζουν
με εκτιμώμενες συμφορές, με οικονομικές κρίσεις, με Ευρωπαϊκές και αραβικές
ανοίξεις, με λαθρομετακινούμενες ανθρωπομάζες. Μιλιούνια ξένων ανθρώπων
πληγωμένων κι αυτών από συνανθρώπους με ιδιοπαθή και μολυσματική κενοδοξία.
Και
τούτοι οι περιώνυμοι δεν είναι τίποτε άλλο από αξιοπεριφρόνητα, σαθρά και
αναίσθητα ανθρωπάκια, που νομίζουν, ότι όσο ζουν θα διατηρούν τον έλεγχο των
λοιπών απολωλότων, πλην δεν έχουν συνειδητοποιήσει, ότι κοινή είναι η Άτροπος
Μοίρα.
Αλλά
τότε; Ποιός μένει στην μνήμη μας; Μα φυσικά οι παμμέγιστοι. Ο Αλέξανδρος, ο
Πλάτων, ο Αριστοτέλης, ο Κολοκοτρώνης, ο Καποδίστριας. Είναι αυτοί που τους αποδέχεται
η Ιστορία. Μένουν στην Ιστορία αυτοί που έδοσαν το είναι τους σαν δομικό υλικό
για την ανέγερση της ιδέας της πατρίδος. Αυτοί
σημαίνονται στους αιώνες.
Είναι
οι ηθικές δυνάμεις των Ελλήνων του ’40 ένα μάθημα; Και βέβαια είναι! Είναι για
όσους δεν είναι ευθυγραμμισμένοι με τα όσα ευαγγελίζονται οι επιδέξιοι
διαστρεβλωτές της Ιστορίας και των οραμάτων των Ελλήνων. Όσοι από τους
σημερινούς Έλληνες έχουν την επάρκεια να αξιολογούν γεγονότα, καταστάσεις,
συμπεριφορές και δύνανται να εκτιμήσουν τα επερχόμενα και συγκρατούν το ότι για
να συνεχίσουν οι ηθικές δυνάμεις να οικοδομούν ηθικούς κανόνες στο συνειδός των,
θα πρέπει να θυμούνται, ότι υπάρχει ανάγκη συμπνοίας και ομοθυμίας μεταξύ των
Ελλήνων.
Μία
σαφής ανάγκη π.χ. είναι ότι η πολιτική ηγεσία οφείλει να σέβεται τον βασικότερο
πυλώνα της εθνικής ισχύος που είναι οι ένοπλες δυνάμεις και όχι να τις
υποπτεύεται σαν δυνητικόν ανατροπέα του πολιτεύματος.
Εδώ
παρατηρείται το φαινόμενο που λέγεται «δυσπιστία σχέσεως», την αποθέωση της
οποίας την ζήσαμε στην περίπτωση των Ιμίων.
Όσοι
αντιλαμβάνονται την σημαντικότητα της στρατιωτικής ισχύος τότε δέχονται και το
ότι, όταν η πατρίδα βρίσκεται σε περιόδους εναντιότητος των περιστάσεων, τότε η
στρατιωτική ηγεσία οφείλει να αίρεται στο ύψος της συνταγματικής ευθύνης της και
να απαιτεί από την πολιτική ηγεσία
τα επιβαλλόμενα υλικά, μέσα και προσωπικό (εφεδρεία) για την αύξηση, αν όχι της
ικανότητος προς διεξαγωγή αγώνος που προβλέπει καταστροφή του εχθρού, τουλάχιστον
να θεμελιώνει τις βάσεις μιας αποτρεπτικής αποστολής.
Διερωτώμεθα
για το κατά πόσον οι Έλληνες του σήμερα διέπονται από έγνοια που αφορά στην
εθνική ασφάλεια, στην εδαφική ακεραιότητα και στα κυριαρχικά μας δικαιώματα.
Διερωτώμεθα
για το κατά πόσον οι πολιτικοί μας εκπρόσωποι εν πλήρῃ συνυπευθυνότητι
μεταφέρουν την ανησυχία μας στην εθνική αντιπροσωπεία σύμφωνα με την εθνική
λογική. Εθνική λογική, που δεν επιτρέπει στον κάθε Σλαύο να διεκδικεί την
Μακεδονία ιστορικά και εδαφικά. Στον κάθε Αλβανό να οραματίζεται πέντε νομούς
της Ελλάδος σαν Νότια Αλβανία. Στον κάθε Τούρκο να αγαλιά στην σκέψη αναβιώσεως
της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, της οποίας μια επαρχία να είναι το
Yunanistan. Όσο για την Κύπρο, ούτε συζήτηση.
Χρειάζεται χειροπιαστή αναθεώρηση η δολίως επιβληθείσα θέση, ότι η Κύπρος κείται
μακράν. Διερωτώμαι, τι θα έλεγαν το 1982 οι Βρεταννοί εάν η κυρία Θάτσερ έλεγε,
ότι τα νησιά
Falkland στην άλλη άκρη της Γης κείνται μακράν.
Διερωτώμεθα
εάν ο Έλληνας του σήμερα είναι σε θέση να μας πείσει, ότι διαθέτει τις
απαιτούμενες ηθικές δυνάμεις για να ανταποκριθεί στο «αμύνεσθαι περι πάτρης».
Η
συνήθης απάντηση όσων δεν υποκρίνονται είναι: «Γιατί και για ποιόν να
πολεμήσω»;
Παλαιότερα
έλεγαν: «Για του Χριστού την πίστην την Αγία και της Πατρίδος την Ελευθερία».
Σήμερα
τί; Για την πίστη του προελαύνοντος εντός της Ελληνικής επικρατείας Μωάμεθ; Για
την ασύδοτη ελευθερία μιας παρερμηνευμένης δημοκρατίας; Για τον μιντιάρχη που
χρηματοδοτείται για διεξαγωγή ψυχολογικών επιχειρήσεων με σκοπό να υιοθετηθούν
νέες πεποιθήσεις ενός θαυμαστού καινούργιου κόσμου που δεν έχει σχέση με τον
Ελληνισμό; Για την πίστη σε μια Ευρώπη, η οποία με όλους τους τρόπους μας υπομιμνήσκει,
ότι μόνον η αυτοβοήθεια θα μας κρατήσει στην εθνική μας ζωή;
Μήπως
επέστη η ώρα να αρχίσουμε να ανησυχούμε; Κι αν όντως έχουμε κατανοήσει το τι
μας μέλλοι και ανησυχούμε, τότε καλόν είναι να διατρανώσουμε την ανησυχία μας
πιέζοντας τους κυβερνήτες μας. Εκτός εάν μας βολεύει η πολιτική ορθότητα και ο
κατευνασμός που οδηγούν σε εθνικό θάνατο!

Ο Σάββας Καλεντερίδης γεννήθηκε στη Βέργη Σερρών το 1960. Το 1977 εισήλθε στη Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων, από την οποία αποφοίτησε το 1981, ως ανθυπίλαρχος. Υπηρέτησε σε διάφορες μονάδες των τεθωρακισμένων και των καταδρομών και σε κρίσιμες θέσεις στο εξωτερικό. Το Μάρτιο του 2000, ενώ φοιτούσε στην Ανωτάτη Σχολή Πολέμου, παραιτήθηκε από τις τάξεις του Ελληνικού Στρατού, με το βαθμό του αντισυνταγματάρχη. Από το φθινόπωρο του 2000 ίδρυσε και διευθύνει τον εκδοτικό οίκο Ινφο-Γνώμων. Με το ψευδώνυμο Κώστας Νικοπολίδης μετέφρασε από τα τουρκικά και επιμελήθηκε την έκδοση του βιβλίου "Κράτος συμμορία", Εκδόσεις Τουρίκη, ενώ μετέφρασε από τα τουρκικά και την "Έκθεση Σουσουρλούκ", που συμπεριλήφθηκε στο ομώνυμο βιβλίο των Εκδόσεων Α.Α. Λιβάνη. Σε συνεργασία με το ίδρυμα "Φίλοι Λαογραφικού Μουσείου Μέλπως Μερλιέ" συμμετείχε και προλόγισε την έκδοση του διπλού CD "Τραγούδια του Πόντου, Ηχογραφήσεις του 1930" και του CD "Τραγούδια από τις παράλιες πόλεις του Πόντου και της Μικράς Ασίας". Επιμελήθηκε επίσης της έκδοσης του δίτομου έργου "Ανάλυση της τουρκικής εξωτερικής πολιτικής, Μύθος και πραγματικότητα", του βιβλίου "Οι μειονότητες στην Τουρκία" και των ιστορικών ταξιδιωτικών οδηγών "Κάτω Ιταλία - Μεγάλη Ελλάδα", "Σικελία", "Ρόδος - Σύμη - Καστελόριζο - Καρία - Λυκία", "Χίος - Σμύρνη", "Βουλγαρία - Ανατολική Ρωμυλία", "Καππαδοκία - Κεντρική Ανατολία" και "Κωνσταντινούπολη - Μαρμαράς". Έγραψε τους ιστορικούς ταξιδιωτικούς οδηγούς "Κοζάνη, στην αγκαλιά των βουνών", "Ιωνία, Σάμος - Έφεσος - Μίλητος - Πριήνη", "Δυτικός Πόντος, Βιθυνία - Παφλαγονία" και "Ανατολικός Πόντος, Κοτύωρα - Κερασούντα - Τραπεζούντα - Αργυρούπολη - Καρς". Αναλύσεις και άρθρα του Σάββα Καλεντερίδη, με κύριο θέμα την Τουρκία και άλλα περιφερειακά ζητήματα, έχουν δημοσιευθεί στις εφημερίδες "Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία" και "Παρόν" και στα περιοδικά "Άμυνα και διπλωματία", "Απόρρητο Δελτίο" και "Διπλωματία".

Γενικά θέματα

Η τεχνητή νοημοσύνη θα μειώσει και τον αριθμό των πιλότων στα αεροσκάφη;

Ποιοι θέλουν να μειώσουν τους πιλότους στα αεροσκάφη, λόγω ΑΙ

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Η τεχνητή νοημοσύνη (ΑΙ) θα μειώσει και τον αριθμό των πιλότων στα αεροσκάφη; Ευρωπαϊκά μέσα ενημέρωσης υποστηρίζουν ότι έχουν κατατεθεί εισηγήσεις στον Οργανισμό Ασφάλειας της Αεροπορίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EASA) για να μειωθούν από δύο σε έναν οι πιλότοι στο κόκπιτ των  αεροσκαφών, αξιοποιώντας τις δυνατότητες της τεχνητής νοημοσύνης.

Το χρονοδιάγραμμα εφαρμογής αυτού του μέτρου δεν έχει οριστικοποιηθεί, αλλά φαίνεται ότι τα συμπεράσματα θα μπορούσαν να προκύψουν το 2029 και να γίνουν επίσημα το 2030.

Ήδη πάντως, οι σκέψεις αυτές προκαλούν μεγάλες αντιδράσεις από τις ενώσεις των πιλότων σε όλη την Ευρώπη.

«Αυτό που προτείνεται είναι μια παρέκκλιση που παραβιάζει όλες τις αρχές», λέει ο Ανχελ Γκονδάλεθ, αναπληρωτής διευθυντής του τεχνικού τμήματος στη Sepla. «Η φόρμουλα να υπάρχουν δύο πιλότοι στο κόκπιτ  ανά πάσα στιγμή είναι απολύτως κρίσιμη , καθώς χωρίς αυτήν, η ασφάλεια είναι σαφώς μειωμένη», λέει ο Γκονδάλεθ. « Σε ένα αεροπλάνο, όλοι οι έλεγχοι και οι διαδικασίες πρέπει να εκτελούνται εις διπλούν για να αποφευχθούν προβλήματα και πρέπει πάντα να υπάρχει ένας πιλότος που παρακολουθεί όλα όσα συμβαίνουν και τη δραστηριότητα του συναδέλφου του», τονίζει και εξηγεί: «Η τεχνητή νοημοσύνη δεν θα μπορούσε ποτέ να αντικαταστήσει τους ανθρώπους σε αυτές τις διαδικασίες, δεδομένου ότι δεν μπορεί να διορθώσει λάθη ή να λάβει αποφάσεις κατά περίπτωση· απαιτείται κριτική, ανθρώπινη κρίση, την οποία η τεχνητή νοημοσύνη δεν μπορεί να προσφέρει».

Σύμφωνα, με τον εκπρόσωπο των Ισπανών πιλότων, δύο εταιρείες κατασκευής αεροσκαφών προωθούν αυτό το μέτρο – η Airbus και η Dassault.  «Καμία αεροπορική εταιρεία δεν βρίσκεται πίσω από αυτό· μόνο αυτές οι δύο εταιρείες δοκιμάζουν ήδη πιλοτήρια ενός πιλότου. Δεν θέλουν όλες οι εταιρείες να μειώσουν την ασφάλεια, μόνο αυτές οι δύο», λέει ο Γκονδάλεθ.

Διευκρινίσεις από τον ΕΑSΑ

Ο EASA επιβεβαιώνει ότι είναι οι κατασκευαστές αεροσκαφών που πιέζουν για τη μείωση του αριθμού των πιλότων στο κόκπιτ, αλλά θεωρεί ότι δημιουργείται ένα προπέτασμα καπνού για τις πραγματικές επιπτώσεις της μελέτης.

Αυτό που τίθεται στο τραπέζι είναι ότι σε μεγάλες πτήσεις , που απαιτούν δύο πληρώματα για εναλλαγή και ανάπαυση, θα μπορούσαν να μειωθούν και ότι, για τμήματα της πτήσης, θα μπορούσε ουσιαστικά να υπάρχει μόνο ένας πιλότος.Aλλά θα υπάρχουν πάντα δύο πιλότοι   σε βασικές στιγμές της πτήσης, όπως η προσγείωση ή η απογείωση. «Ένας μόνος πιλότος θα μπορεί να είναι  στο πιλοτήριο κατά τη διάρκεια ορισμένων φάσεων της πτήσης, αλλά αυτό θα απαιτούσε σημαντικές τεχνολογικές αλλαγές που θα μπορούσαν να εγγυηθούν ότι θα διαπιστώνεται από την ΑΙ αν ο πιλότος δεν μπορεί  να ανταποκριθεί στα καθήκοντά του».

Με αυτή την έννοια, από τον ΕASA μπιστεύουν ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα μπορούσε να περιλαμβάνει « συστήματα ανίχνευσης κόπωσης ή ανικανότητας ». Υπό αυτή την έννοια, «θα μάθουμε από αυτή την εμπειρία να συλλέγουμε δεδομένα που θα μας επιτρέψουν όχι μόνο να αξιολογήσουμε την πιθανότητα αυτής της μείωσης του προσωπικού, αλλά και να βελτιώσουμε τη συνολική ασφάλεια όλων των πτήσεων».

Μακροπρόθεσμα, στόχος είναι «η δημιουργία ενός «έξυπνου» πιλοτήριου με καινοτόμα χαρακτηριστικά μείωσης του φόρτου εργασίας, συμπεριλαμβανομένης της παρακολούθησης της απόδοσης και της εξεύρεσης λύσεων για την πρόληψη απειλών στην ασφάλεια του αεροσκάφους».

Συνεπώς, τονίζουν από τον ΕASA ότι, σε αντίθεση με όσα λέγονται, «δεν υπάρχει καθορισμένο χρονοδιάγραμμα» και ότι «όλα θα εξαρτηθούν από το αν οι νέες τεχνολογίες θα επιδείξουν τα οφέλη τους για την ασφάλεια.

Έλλειψη πιλότων

Σε κάθε περίπτωση, το συνδικάτο Sepla των πιλότων αναγνωρίζει ότι αυτή η απόφαση είναι μέρος μιας σειράς μέτρων που εφαρμόζονται για την αντιμετώπιση μιας από τις μεγαλύτερες απειλές που διατρέχουν τον κλάδο: η έλλειψη πιλότων τα επόμενα χρόνια. «Είναι αλήθεια ότι υπάρχει πραγματικό πρόβλημα με την έλλειψη επαγγελματιών πιλότων, αλλά αυτό δεν μπορεί να λυθεί με την εγκατάλειψη της ασφάλειας», λέει ο Γκονδάλεθ. «Πρέπει να διευκολύνουμε την αύξηση του αριθμού περισσότερων πιλότων, δεν υπάρχει άλλος τρόπος».

Εκτιμάται ότι το 2026, παγκοσμίως θα υπάρχει έλλειψη 24.000 πιλότων σε πραγματικό χρόνο. Μέχρι το 2030 θα υπάρχει έλλειψη σχεδόν 60.000 πιλότων.

Το «εργατικό κόστος» είναι επίσης μεγάλη δαπάνη για τις αεροπορικές εταιρείες. Για τη Lufthansa ή την American Airlines αυτό είναι περίπου 20% έως 30%. Αυτό είναι πρακτικά το ίδιο με το κόστος των καυσίμων.

Σύμφωνα με την World Aviation, ένας κυβερνήτης αεροσκάφους κερδίζει περίπου 80.000 ευρώ και ο  συγκυβερνήτης 50.000 ευρώ, ετησίως. Ένας νέος πιλότος κερδίζει ήδη περίπου 22.000 ευρώ ετησίως.

Η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών (IATA) προβλέπει ότι περισσότεροι από 350.000 πιλότοι θα χρειαστούν παγκοσμίως μεταξύ 2024 και 2032. Αντιμέτωπες με αυτήν την πραγματικότητα, οι αεροπορικές εταιρείες «μπορεί τώρα να δουν την ανάπτυξή τους να περιορίζεται σαφώς από την έλλειψη πιλότων και αυτοί μπορεί να γίνουν ένα πολύτιμο περιουσιακό στοιχείο που τους μετατρέπει στο επίκεντρο ενός πολέμου που αυτές οι εταιρείες δεν μπορούν να αντέξουν οικονομικά».

Κατά συνέπεια, “αναζητούνται λύσεις, από την πρόσληψη ξένων πιλότων, όπως κάνουν οι ΗΠΑ με τους Αυστραλούς επαγγελματίες, έως την αύξηση των δαπανών για την  εκπαίδευση πιλότων. Και αυτό είναι το ζητούμενο στην Ευρώπη. Η τεχνητή νοημοσύνη είναι η τελευταία από τις “λύσεις” σε μια από τις μεγαλύτερες υπαρξιακές κρίσεις του κλάδου.

ΠΗΓΗ: ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Το Χάρβαρντ, ο Τραμπ και η υποκρισία

Τουλάχιστον 60  αμερικανικά πανεπιστήμια έχουν προειδοποιηθεί ότι θα μπορούσαν σύντομα να είναι μεταξύ των επόμενων που θα χάσουν εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια από ομοσπονδιακή χρηματοδότηση εάν δεν ευθυγραμμιστούν με το όραμα του προέδρου των ΗΠΑ για τα πολιτικά δικαιώματα.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Γράφει ο Μιχάλης Ψύλος, Ναυτεμπορική

Το Χάρβαρντ-το παλαιότερο και πιο διάσημο πανεπιστήμιο της Αμερικής- μονοπωλεί το ενδιαφέρον της κοινής γνώμης σε όλο τον κόσμο. Ο λόγος; Ο πρόεδρος  Ντόναλντ Τραμπ  αποφάσισε να περικόψει κατά 2,2 δισ. δολάρια την ομοσπονδιακή χρηματοδότηση του πανεπιστημίου, επειδή αρνήθηκε να υποκύψει στις  απαιτήσεις του Λευκού Οίκου να εξαλείψει τα προγράμματα ένταξης και διαφορετικότητας και να αποθαρρύνει τον ακτιβισμό στην πανεπιστημιούπολη.

Τουλάχιστον 60  αμερικανικά πανεπιστήμια έχουν προειδοποιηθεί ότι θα μπορούσαν σύντομα να είναι μεταξύ των επόμενων που θα χάσουν εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια από ομοσπονδιακή χρηματοδότηση εάν δεν ευθυγραμμιστούν με το όραμα του προέδρου των ΗΠΑ για τα πολιτικά δικαιώματα.

Το υπόβαθρο αυτής της άνευ προηγουμένου κυβερνητικής παρέμβασης στις υποθέσεις του πανεπιστημίου είναι η υποτιθέμενη άνοδος του αντισημιτισμού στα πανεπιστήμια, που τροφοδοτείται από την αύξηση των διαδηλώσεων υπέρ της Παλαιστίνης.

«Το Χάρβαρντ δεν θα παραιτηθεί από την ανεξαρτησία του ή τα συνταγματικά του δικαιώματα», ήταν η απάντηση του πανεπιστημίου. Μια δήλωση που θα φαινόταν προφανής πριν από μερικούς μήνες. «Το Χάρβαρντ άνοιξε το δρόμο για άλλα ιδρύματα», σχολίασε ο Μπαράκ Ομπάμα, απορρίπτοντας «την παράνομη προσπάθεια καταστολής της ακαδημαϊκής ελευθερίας».

Άλλα δύο πανεπιστήμια, το  Στάνφορντ και το περίφημο MIT φαίνεται να ευθυγραμμίζονται με το Χάρβαρντ.

Όμως, άλλα διάσημα, αμερικανικά πανεπιστήμια, όπως το Κολάμπια, έχουν αποδεχθεί τους όρους που επιβλήθηκαν για την αναμόρφωση των προγραμμάτων σπουδών που υπαγορεύει ο Λευκός Οίκος.

Για να μην αναφέρουμε την απέλαση εκατοντάδων αλλοδαπών φοιτητών για εγκλήματα γνώμης –συνήθως για την αντίθεσή τους στην πολιτική του Ισραήλ στη Γάζα. Μέχρι σήμερα, περισσότερες από 600 άδειες παραμονής ξένων φοιτητών στις ΗΠΑ έχουν ανακληθεί χωρίς  δικαίωμα έφεσης. Απευθείας από τον υπουργό Εξωτερικών, Μάρκο Ρούμπιο. Η κυβέρνηση βασίζεται στον Νόμο του 1952 για τη Μετανάστευση και την Εθνικότητα, ο οποίος επιτρέπει στον Υπουργό Εξωτερικών να απελαύνει μη αμερικανούς πολίτες εάν απειλούν τα συμφέροντα των ΗΠΑ.

Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι «ένοχοι» φοιτητές συλλαμβάνονταν στα σπίτια τους ή  και στο δρόμο από ομάδες κουκουλοφόρων και «εξαφανίζονταν» σε ομοσπονδιακά σωφρονιστικά καταστήματα ή σε στρατόπεδα συγκέντρωσης υπεράκτιων χωρών.

Η άρνηση του Χάρβαρντ ξεχωρίζει. Όσο και αν πέρυσι, η διοίκηση του πανεπιστημίου είχε απολύσει την πρύτανη Κλοντίν Γκέι, επειδή δεν κατάφερε να καταστείλει επαρκώς το κίνημα των φοιτητών ενάντια στις σφαγές στη Γάζα.

Υποκρισία

Πολλοί από τους καθηγητές και τους φοιτητές που διαμαρτύρονται βέβαια σήμερα κατά του Τραμπ είναι οι ίδιοι που «σφύριζαν αδιάφορα», όταν απομακρύνθηκε η πρύτανης. Όπως και η τότε κυβέρνηση των Δημοκρατικών.

Ποιος μπορεί να καταγγείλει τον Τραμπ για ύποπτη εργαλειακή δράση στην απαίτηση σκληρών προτύπων για την καταπολέμηση του αντισημιτισμού, όταν δυστυχώς ήταν οι ακαδημαϊκές αρχές που για πρώτη φορά εξαπέλυσαν ένα αντισημιτικό κυνήγι μαγισσών; Ποιος μπορεί να κατηγορήσει σήμερα τον Λευκό Οίκο ότι θέλει να καταπατήσει την πολιτιστική αυτονομία του Χάρβαρντ, όταν πριν από ένα χρόνο ήταν οι μεγάλοι χορηγοί που έδιωξαν την πρύτανη για πολιτικούς λόγους, υπό την πίεση μιας ξένης κυβέρνησης;

Μόλις ενάμισι χρόνο πριν , τον Δεκέμβριο του 2023, οι πρόεδροι μεγάλων αμερικανικών πανεπιστημίων «ανακρίθηκαν» σε ακρόαση στο Κογκρέσο. Εκεί, οι Ρεπουμπλικάνοι τους κατηγόρησαν ότι απέτυχαν να προστατεύσουν τους Εβραίους φοιτητές μετά το ξέσπασμα του πολέμου στη Γάζα.

Κρίσιμο παιγνίδι

Σε κάθε περίπτωση όμως, φαίνεται να παίζεται –με επίκεντρο τα πανεπιστήμια- ένα κρίσιμο παιχνίδι στη συνταγματική κρίση που αρχίζει να μαστίζει τις Ηνωμένες Πολιτείες. Χρησιμοποιείται η δημόσια χρηματοδότηση για να ενσταλάξει στους πρυτάνεις και τις διοικήσεις των πανεπιστημίων τον φόβο. Αν δεν αλλάξουν τη συμπεριφορά τους, δεν θα χρηματοδοτηθούν από τον Ομοσπονδιακό προϋπολογισμό.

Για το Χάρβαρντ ειδικά, δεν φαίνεται βέβαια να υπάρχει πρόβλημα χρηματοδότησης. Είναι το πλουσιότερο πανεπιστήμιο στον πλανήτη. Οι δωρεές στο πανεπιστήμιο ξεπέρασαν πέρυσι τα 53 δισεκατομμύρια δολάρια.

Το πρόβλημα είναι ότι ενώ τα αμερικανικά πανεπιστήμια θεωρούνται ηγετικά σε πολλούς ερευνητικούς τομείς και ελκυστικά για επιστήμονες από όλο τον κόσμο, οι πιέσεις του προέδρου Τραμπ αυξάνουν τους φόβους για «διαρροή εγκεφάλων»  από την Αμερική.  Σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύτηκε στο  περιοδικό Nature στα τέλη Μαρτίου, πάνω από το 75% των επιστημόνων στις ΗΠΑ σκέφτονται να μετακομίσουν στο εξωτερικό – για παράδειγμα στην Ευρώπη ή τον Καναδά.

Ίσως η απάντηση του Χάρβαρντ στον πρόεδρο Τραμπ να χρησιμεύσει ως παράδειγμα για άλλους. Η μάχη θα μπορούσε να επεκταθεί πολύ περισσότερο από ό,τι είχαν φανταστεί πολλοί Αμερικανοί…

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Αρμενία – Ιράν: Κοινά στρατιωτικά γυμνάσια των δύο χωρών

Το υπουργείο Άμυνας της Αρμενίας ανακοίνωσε χθες ότι τα γυμνάσια, στα οποία συμμετέχουν ειδικές δυνάμεις των δύο πλευρών, θα γίνονταν και στις δύο πλευρές της απομακρυσμένης συνοριακής γραμμής 44 χιλιομέτρων που μοιράζονται οι δύο χώρες.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Το Ιράν και η Αρμενία αναμένεται να ολοκληρώσουν σήμερα διήμερα κοινά στρατιωτικά γυμνάσια κατά μήκος των κοινών τους συνόρων, εν μέσω εντάσεων για το πυρηνικό πρόγραμμα του Ιράν και με την μακροχρόνια αντιπαλότητα Αρμενίας και Αζερμπαϊτζάν να παραμένει.

Το υπουργείο Άμυνας της Αρμενίας ανακοίνωσε χθες ότι τα γυμνάσια, στα οποία συμμετέχουν ειδικές δυνάμεις των δύο πλευρών, θα γίνονταν και στις δύο πλευρές της απομακρυσμένης συνοριακής γραμμής 44 χιλιομέτρων που μοιράζονται οι δύο χώρες.

Το αρμένικο ΥΠΑΜ παράλληλα τόνισε ότι οι δύο πλευρές θα κάνουν ασκήσεις για να απαντούν σε «επιθέσεις από προσομοιωμένες τρομοκρατικές ομάδες» σε συνοριακά σημεία ελέγχου.

«Στόχος αυτών των γυμνασίων είναι η εδραίωση της ασφάλειας των συνόρων στη βάση των κοινών συμφερόντων των δύο χωρών», ανέφερε αξιωματούχος των Φρουρών της Επανάστασης σε ιρανικά κρατικά μέσα ενημέρωσης.

Η Αρμενία έχει εμβαθύνει τους δεσμούς με τη Δύση τα τελευταία χρόνια, καθώς οι σχέσεις με την παραδοσιακή σύμμαχο Ρωσία έχουν επιδεινωθεί, με ορισμένους Αρμένιους να κατηγορούν τη Μόσχα ότι δεν τους προστατεύει από το Αζερμπαϊτζάν.

Στενές σχέσεις Γερεβάν – Τεχεράνης

Παρά την προσέγγιση με τη Δύση, το Γερεβάν διατηρεί θερμές σχέσεις με το Ιράν, το οποίο βρίσκεται σε αντιπαράθεση με δυτικές χώρες για τις πυρηνικές του φιλοδοξίες.

Τα σύνορα της Αρμενίας με το γειτονικό Αζερμπαϊτζάν και την Τουρκία παραμένουν κλειστά για πάνω από τρεις δεκαετίες, προσδίνοντας έτσι στα ορεινά σύνορα της Αρμενίας με το Ιράν μεγάλη οικονομική βαρύτητα.

Η συνοριακή περιοχή του Ιράν βρίσκεται στην πρώτη γραμμή των εντάσεων της ίδιας της Αρμενίας με το Αζερμπαϊτζάν. Οι δύο χώρες του Καυκάσου έχουν εμπλακεί σε πολέμους μετά τα τέλη της δεκαετίας του 1980, όταν το Ναγκόρνο Καραμπάχ, ένας θύλακας στο Αζερμπαϊτζάν, στον οποίο κατοικούσαν κυρίως Αρμένιοι, αποσχίστηκε από το Αζερμπαϊτζάν με την υποστήριξη της Αρμενίας. Τον Σεπτέμβριο του 2023, το Αζερμπαϊτζάν ανακατέλαβε στρατιωτικά το Ναγκόρνο Καραμπάχ, εξωθώντας σχεδόν το σύνολο των 100.000 Αρμενίων της περιοχής να καταφύγουν στην Αρμενία.

Ειρηνευτικές συνομιλίες με Αζερμπαϊτζάν

Το Αζερμπαϊτζάν ζητά από την Αρμενία να του παράσχει έναν διάδρομο μέσω της συνοριακής περιοχής, που συνδέει το Μπακού με τον θύλακα του Ναχιτσεβάν και τη σύμμαχό του, την Τουρκία.

Τόσο η Αρμενία όσο και το Αζερμπαϊτζάν δήλωσαν τον περασμένο μήνα ότι συμφώνησαν σε ένα κείμενο μιας ειρηνευτικής συνθήκης για τον τερματισμό της μεταξύ τους σύγκρουσης, αλλά έκτοτε ανταλλάζουν κατηγορίες για πολλά περιστατικά πυροβολισμών κατά μήκος των βαριά στρατιωτικοποιημένων συνόρων τους.

Πηγή: ΑΜΠΕ

Συνέχεια ανάγνωσης

Δημοφιλή