Ακολουθήστε μας

Ευρωπαϊκή Ένωση

Κοκτέιλ πιέσεων Άγκυρας – «ΤΔΒΚ» στο Ευρωκοινοβούλιο για απευθείας εμπόριο με Ε.Ε.

Δημοσιεύτηκε

στις

  Παύλος Ξανθούλης, Βρυξέλλες 
Σκληρό ροκ σε όλα τα επίπεδα με πολιτικές παρεμβάσεις, νομικά επιχειρήματα και δήθεν «ηθικά διλήμματα» επιστρατεύουν, σύμφωνα με πληροφορίες του «Φ», Άγκυρα και ψευδοκράτος, δημιουργώντας «ένα κοκτέιλ πιέσεων» προς το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, προκειμένου όχι μόνο να διατηρηθεί εν ζωή η πρόταση για απευθείας εμπόριο μεταξύ ΕΕ-Τουρκοκυπρίων, αλλά και να εγκριθεί εδώ και τώρα! 
Αξιοποιώντας την ανακίνηση του ζητήματος ενώπιον της Επιτροπής Διεθνούς Εμπορίου και εν συνεχεία στη Διάσκεψη των Προέδρων της Ευρωβουλής, το τουρκικό ΥΠΕΞ και το κατοχικό ψευδοκράτος επιχειρούν μέσω συντονισμένων κινήσεων να εξασφαλίσουν την ενεργοποίηση και υιοθέτηση του Κανονισμού για το «απευθείας εμπόριο». Μια πρόταση Κανονισμού που παραπέμπει αβίαστα σε αυτονόμηση σχέσεων μεταξύ των Τουρκοκυπρίων και της ΕΕ, παρακάμπτοντας την Κυπριακή Δημοκρατία. Δίνοντας εκ των πραγμάτων προφανή απάντηση σε σχέση και με τη μορφή της λύσης που επιδιώκει η τουρκική πλευρά στο Κυπριακό… Όπως είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε οι διπλωματικές υπηρεσίες της Άγκυρας έχουν ήδη πραγματοποιήσει επαφές στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, ενώ καταγράφονται και «πολιτικές παρεμβάσεις προς συγκεκριμένα “πρόσωπα-κλειδιά”… σε διάφορες πολιτικές ομάδες». Όπως ανέφερε στον «Φ» έγκυρη κοινοτική πηγή, η τουρκική πλευρά θεωρεί ως δεδομένη την εξασφάλιση στήριξης από τους Σοσιαλιστές, τους Φιλελεύθερους και τους Πράσινους, ενώ επιχειρεί να προκαλέσει ρήγματα σε άλλες πολιτικές ομάδες, ώστε να διασφαλίσει πλειοψηφία στη Διάσκεψη των Προέδρων.
 
Στην προσπάθεια έγκρισης του απαράδεκτου Κανονισμού, που προνοεί ταϊβανοποίηση της κατεχόμενης Κύπρου, έχει ριχθεί και το τουρκοκυπριακό επιμελητήριο, το οποίο απέστειλε και επιστολή προς τους επικεφαλής των πολιτικών ομάδων της Ευρωβουλής. Στην επιστολή την οποία εξασφάλισε ο «Φ» (βλέπε φωτοτυπία) θέτει δύο αιτήματα, επισημαίνοντας ότι «το νεοσυσταθέν Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, στη νέα νομοθετική του περίοδο, έχει την ευκαιρία να αναβιώσει αυτό το ντοσιέ που βρίσκεται σε διαδικασία ύπνωσης»:
  1. Το Τ/κ επιμελητήριο ζητά «… η Διάσκεψη των Προέδρων να διατηρήσει την αρμοδιότητα της Ευρωβουλής επί του ντοσιέ» για το απευθείας εμπόριο.
  2. «Να επικεντρώσει την προσπάθειά της στο σπάσιμο του αδιεξόδου προκειμένου να επιτρέψει την επανάληψη των εργασιών στην Επιτροπή Διεθνούς Εμπορίου (INTA) στοχεύοντας στην υιοθέτηση του Κανονισμού χωρίς περαιτέρω καθυστέρηση». 

Η επιστολή του τ/κ επιμελητηρίου δεν περιορίζεται στα εμπορικά και οικονομικά κέρδη που θα έχει το ψευδοκράτος, αλλά στην επιχειρηματολογία που επιστρατεύει, εκτείνεται και στο πολιτικό κομμάτι της λύσης του Κυπριακού. Διατυπώνει τον απίστευτο ισχυρισμό ότι ενδεχόμενη έγκριση του Κανονισμού (και συνεπώς ταϊβανοποίηση του κατεχόμενου τμήματος της Κύπρου), θα συμβάλει δήθεν και στη διευθέτηση του Κυπριακού. Με ποιο τρόπο; Προφανώς διά της αυτονόμησης των σχέσεων Ευρωπαϊκής Ένωσης – Τουρκοκυπρίων και της εξασφάλισης ενός καθεστώτος ανάλογου με την Ταϊβάν, ούτως ώστε να δύναται de facto να εμπορεύεται σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση, χωρίς να απαιτείται de jure αναγνώρισή του. Τουλάχιστον στην παρούσα φάση… Ας δούμε όμως τι ακριβώς αναφέρει η επιστολή του τουρκοκυπριακού επιμελητηρίου επί του προκειμένου: Ο κανονισμός για το απευθείας εμπόριο «θα περιορίσει το σημαντικό οικονομικό χάσμα μεταξύ της τουρκοκυπριακής πλευράς και της ελληνοκυπριακής πλευράς, συμβάλλοντας στη δημιουργία ενός κοινωνικοοικονομικού περιβάλλοντος, που θα συνδράμει μια συνολική λύση στο νησί».
Με άλλα λόγια, το τουρκοκυπριακό επιμελητήριο και ο πρόεδρός του, Τουργκάι Ντενίζ, που προφανώς δεν συνέγραψαν την εν λόγω επιστολή μόνοι τους, θεωρούν ότι ο Κανονισμός για το απευθείας εμπόριο, ο οποίος θα διχοτομήσει επισήμως και με ευρωπαϊκή βούλα την Κύπρο, από τη μια στις ελεύθερες περιοχές που βρίσκονται υπό τον έλεγχο της Κυπριακής Δημοκρατίας και από την άλλη στη «βόρεια Κύπρο» που θα μπορεί να εμπορεύεται ως η Ταϊβάν της Μεσογείου… θα συμβάλει στη λύση του Κυπριακού.

Προφανώς και θα συμβάλει σε «λύση» του Κυπριακού. Και κανείς δεν νομίζω να το αμφισβητεί. Αλλά σε τι είδους «λύση»; Καταφανώς σε αυτήν που περιγράψαμε πιο πάνω και είναι «συμβατή» και με τη νομική βάση του απαράδεκτου Κανονισμού που εκλαμβάνει την κατεχόμενη Κύπρο ως «τρίτη χώρα», ζητώντας από την ΕΕ να συνάψει μαζί με τη «βόρεια Κύπρο» απευθείας εμπορικές σχέσεις.  
Άλλωστε, εάν η τ/κ πλευρά θέλει να εμπορεύεται τα προϊόντα της στην ΕΕ μπορεί να το πράξει στο πλαίσιο του εγκεκριμένου Κανονισμού για την «Πράσινη Γραμμή», μέσω δηλαδή της Κυπριακής Δημοκρατίας, κράτους μέλους της ΕΕ και των νόμιμων λιμανιών της. Τι περισσότερο θα προσφέρει στην οικονομική ανάπτυξη των Τ/κ ο Κανονισμός για απευθείας εμπόριο, μέσω των κατεχομένων/παράνομων λιμανιών; Σε οικονομικό επίπεδο μάλλον λίγα. Σε πολιτικό επίπεδο καταφανώς, πολλά…  
Ένα ακόμη στοιχείο που αναδεικνύεται μέσα από τις επαφές Τούρκων διπλωματών στην Ευρωβουλή και «όλως συμπτωματικώς» και διά της επιστολής του τ/κ επιμελητηρίου είναι το «ηθικό ζήτημα» της υποτιθέμενης υποχρέωσης της ΕΕ να τηρήσει τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει για τερματισμό της λεγόμενης «απομόνωσης» των Τ/κ, από τις 26 Απριλίου 2004.  
Όπως πληροφορούμαστε, η τουρκική πλευρά έχει αποφασίσει να εντείνει τις πιέσεις της προς πολιτικές ομάδες της Ευρωβουλής, θεωρώντας ότι το ζήτημα του Κανονισμού για το απευθείας εμπόριο θα επανέλθει σύντομα στη Διάσκεψη των Προέδρων, προκειμένου να ληφθεί απόφαση είτε για διαγραφή του είτε για διατήρησή του εν ζωή με ό,τι αυτό συνεπάγεται..

  

Προς ανακωχή; 
Ρευστό σκηνικό με όλα τα ενδεχόμενα ανοικτά, επικρατεί στην Ευρωβουλή, αναφορικά με την ενεργοποίηση της διαδικασίας έγκρισης ή τη διαγραφή του Κανονισμού για το απευθείας εμπόριο. Όπως πληροφορείται ο «Φ», οι ισορροπίες τρόμου που επικρατούν μεταξύ των πολιτικών ομάδων και η αβεβαιότητα ποιος θα εξέλθει νικητής μέσα από μια ψηφοφορία, ενδέχεται να οδηγήσουν σε νέα «ανακωχή», παραπέμποντας σε «μια μέση λύση». Από τη μια δηλαδή, η επίμαχη πρόταση Κανονισμού να παραμείνει εν ζωή (όπως επιθυμεί η τουρκική πλευρά), και από την άλλη να διασφαλιστεί ότι θα εξακολουθήσει να παραμένει στο ψυγείο, όπως ακριβώς ίσχυε τα προηγούμενα χρόνια (κάτι που εκτιμάται ότι θα ικανοποιήσει τη Λευκωσία).  
Με βάση τα υφιστάμενα δεδομένα, υπέρ του Κανονισμού τοποθετήθηκαν οι πολιτικές ομάδες των Σοσιαλιστών (διά της Αντιπροέδρου Κάτι Πίρι και πριν εκδηλωθούν οι αντιδράσεις των Κυπρίων ευρωβουλευτών), των Φιλελευθέρων και των Πράσινων. Εναντίον τοποθετούνται οι πολιτικές ομάδες του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος και της Ευρωπαϊκής Ενωτικής Αριστεράς. Συνεπώς, γίνεται κατανοητό ότι καθοριστικό ρόλο θα διαδραματίσουν οι ακροδεξιές πολιτικές ομάδες. Πρόκειται για την «Ομάδα Ταυτότητας και Δημοκρατίας» και η «Ομάδα των Ευρωπαίων Συντηρητικών και Μεταρρυθμιστών», η στάση των οποίων ενδέχεται να κρίνει το αποτέλεσμα, εάν και εφόσον το ζήτημα τεθεί σε ψηφοφορία. 
Πρωτοστάτης της προσπάθειας έγκρισης του Κανονισμού για το απευθείας εμπόριο, εξακολουθεί να είναι η Αντιπρόεδρος της ομάδας των Σοσιαλιστών και Δημοκρατών Κάτι Πίρι, μέχρι πρότινος εισηγήτρια της Ευρωβουλής για τη Τουρκία. Όπως πληροφορούμαστε, η Ολλανδέζα ευρωβουλευτής (ουγγρικής καταγωγής) έχει αναγάγει τον Κανονισμό για το απευθείας εμπόριο ως θέμα ύψιστης προτεραιότητας. Ως αποτέλεσμα, η κ. Πίρι έχει παρέμβει προς ευρωβουλευτές άλλων πολιτικών ομάδων, προκειμένου να στηρίξουν τον Κανονισμό για το απευθείας εμπόριο. Σημειώνεται ότι η κ. Πίρι αποτελούσε κόκκινο πανί για την κυβέρνηση Ερντογάν, την οποία επέκρινε έντονα για το κράτος δικαίου και τα θεμελιώδη δικαιώματα. Η σπουδή της για προώθηση του απευθείας εμπορίου, χαρακτηρίζεται ως κίνηση εξιλέωσης και επαναπροσέγγισης με τη τουρκική πλευρά… μέσω Κύπρου. Άλλωστε, κατά τη συγγραφή της έκθεσής της για τη Τουρκία, η κ. Πίρι υιοθετούσε σκληρές αναφορές κατά της Άγκυρας στα ζητήματα του κράτους δικαίου και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και επιχειρούσε να εξισορροπήσει το κείμενο με «δώρα» στο ζήτημα προώθησης διαπραγματευτικών κεφαλαίων και στο Κυπριακό. Δεν είναι τυχαίο ότι οι Κύπριοι ευρωβουλευτές δεν έδιναν θετική ψήφο στην έκθεση την Κάτι Πίρι, για την Τουρκία. 

 

Παρασκηνιακές ενέργειες… 
Παρασκηνιακές ενέργειες για διαγραφή της πρότασης Κανονισμού για το απευθείας εμπόριο εκδηλώνονται από το κυπριακό ΥΠΕΞ στην Ευρωβουλή, καθώς και από Κύπριους ευρωβουλευτές, κυρίως προς τις πολιτικές τους ομάδες. Όπως πληροφορούμαστε, στο πλαίσιο αυτό, οι ευρωβουλευτές της ΕΔΕΚ, Δημήτρης Παπαδάκης, και του ΔΗΚΟ, Κώστας Μαυρίδης, που είναι μέλη της πολιτικής ομάδας των Σοσιαλιστών -Δημοκρατών, είχαν επαφές με την Ισπανίδα Πρόεδρο, Ιράτσε Γκαρθία Πέρεθ, στην οποία μετέφεραν έντονη αντίδραση αναφορικά με την πρωτοβουλία της Αντιπροέδρου, Κάτι Πίρι, υπέρ της έγκρισης του απαράδεκτου Κανονισμού. Όπως πληροφορούμαστε, Κώστας Μαυρίδης και Δημήτρης Παπαδάκης επισήμαναν μεταξύ άλλων ότι η ομάδα των Σοσιαλιστών-Δημοκρατών δεν έχει λάβει επίσημη απόφαση αναφορικά με το απευθείας εμπόριο και δεν είναι δυνατόν ο οποιοσδήποτε Αντιπρόεδρος να αποφασίσει ατομικά για ένα ζήτημα που καταστρατηγεί ζωτικά συμφέροντα κράτους-μέλους. Οι δύο ευρωβουλευτές υπενθύμισαν τη γνωμάτευση της Νομικής Υπηρεσίας της Ευρωβουλής που έκρινε ως «ακατάλληλη» τη νομική βάση του Κανονισμού για το απευθείας εμπόριο, καθώς εκλαμβάνει μεταξύ άλλων το κατεχόμενο τμήμα της Κύπρου, ως τρίτη χώρα. Σημειώνεται ότι δεδομένη εκλαμβάνεται η στήριξη των κυπριακών θέσεων από τις πολιτικές ομάδες του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος (που ανακίνησε το ζήτημα διαγραφής του Κανονισμού) και την Ευρωπαϊκή Ενωτική Αριστερά που για λόγους αρχής στηρίζει την Κυπριακή Δημοκρατία. 
Φιλελεύθερος

Ευρωπαϊκή Ένωση

ΕΕ: Η χρηματοδότηση ύψους 1,5 δισ. ευρώ για την Ευρωπαϊκή Αμυντική Βιομηχανία, δεν επαρκεί

Δημοσιεύτηκε

στις

REUTERS/Thomas Peter

Έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου

Δεν ανταποκρίνεται στους στόχους ενίσχυσης της, το πρόγραμμα για την Ευρωπαϊκή Αμυντική Βιομηχανία, ύψους 1,5 δισ. ευρώ, εκτιμά το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο (ΕΕΣ).

Σε έκθεση που δημοσίευσε σήμερα, το ΕΕΣ ζητά αρτιότερο σχεδιασμό του προγράμματος για την ευρωπαϊκή αμυντική βιομηχανία (EDIP) και καλύτερη ισορροπία μεταξύ των στόχων πολιτικής, του προτεινόμενου προϋπολογισμού και του χρονοδιαγράμματος. Η διαβούλευση με το ΕΕΣ επί της πρότασης, είναι υποχρεωτική.

Η ΕΕ, αντιμέτωπη με την επανεμφάνιση πολεμικών επιχειρήσεων μεγάλης κλίμακας στην Ευρώπη, έχει θέσει την άμυνα σε πολύ υψηλή θέση στην ατζέντα της. Η πρόταση EDIP προορίζεται ως το πρώτο βήμα για την εφαρμογή της ευρωπαϊκής βιομηχανικής στρατηγικής στον τομέα της άμυνας.

Στόχος είναι να ενισχυθεί η ευρωπαϊκή βιομηχανική και τεχνολογική βάση στον τομέα της άμυνας (ΕΒΤΒΑ), ειδικότερα δε να διασφαλιστεί η έγκαιρη διαθεσιμότητα και προμήθεια αμυντικών προϊόντων. Παράλληλα επιδιώκεται η συμβολή στην ανάκαμψη, στην ανασυγκρότηση και στον εκσυγχρονισμό της αμυντικής ικανότητας της Ουκρανίας.

«Η νομοθετική πρόταση της ΕΕ για την ενίσχυση της αμυντικής βιομηχανικής ετοιμότητάς της, χρήζει αρτιότερου σχεδιασμού. Αναγκαία είναι επίσης η επίτευξη κατάλληλης ισορροπίας μεταξύ των στόχων πολιτικής, του προτεινόμενου προϋπολογισμού και του σχετικού χρονοδιαγράμματος», δήλωσε ο Marek Opioła, Μέλος του ΕΕΣ και αρμόδιος για τη γνώμη.

Το ΕΕΣ επισημαίνει τον κίνδυνο, το χρηματοδοτικό κονδύλιο που προτείνεται, ύψους 1,5 δισ. ευρώ, να μην ανταποκρίνεται στις φιλοδοξίες του προγράμματος. Τονίζει ότι η Επιτροπή δεν αξιολόγησε το ύψος της ενωσιακής δημοσιονομικής στήριξης που απαιτείται για την υλοποίηση των προτεινόμενων μέσων πολιτικής.

Η στήριξη της Ουκρανίας

Όσον αφορά το μέσο στήριξης της Ουκρανίας, που περιλαμβάνεται στην πρόταση, το ΕΕΣ διαπιστώνει ότι δεν ορίζεται συγκεκριμένο χρηματοδοτικό κονδύλιο. Τα κράτη μέλη συμφώνησαν να χρησιμοποιήσουν τα κέρδη που αποφέρει η επένδυση δεσμευμένων ρωσικών περιουσιακών στοιχείων με σκοπό τη στήριξη της Ουκρανίας · ένα ποσοστό των εσόδων θα μπορούσε να διοχετευθεί στην Ουκρανίας. Ωστόσο, το ΕΕΣ εκτιμά ότι η αδυναμία πρόβλεψης, τόσο του ύψους της χρηματοδότησης από τη συγκεκριμένη πηγή, όσο και της διάρκειάς της, ενέχει κινδύνους.

Πηγή: ΑΜΠΕ

Συνέχεια ανάγνωσης

Ευρωπαϊκή Ένωση

Η συνταγή Ντράγκι για να μην βλέπει η ΕΕ με τα κιάλια ΗΠΑ και Κίνα

Δημοσιεύτηκε

στις

Σωτήριες οι προτάσεις Ντράγκι

Το… κοινό μυστικό εκατομμυρίων Ευρωπαίων έβγαλε σε δημόσια θέα ο πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας Μάριο Ντράγκι, παραδίδοντας την ογκώδη –και πολύ σημαντική- έκθεση που του είχαν ζητήσει η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για τις ενέργειες που θεωρούνται επείγουσες για να βελτιωθεί η ανταγωνιστικότητα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σε ένα περιβάλλον όπου ήδη η Κίνα και οι ΗΠΑ προηγούνται με διαφορά ασφαλείας.

Ο κ. Ντράγκι επέδειξε την ανάγκη που όλες οι κυβερνήσεις και όλα τα όργανα σχεδιασμού πολιτικών και λήψης απόφασης της ΕΕ ήδη γνώριζαν: Η Ένωση χρειάζεται μαζικές και επείγουσες –πρόσθετες- επενδύσεις εκατοντάδων δισεκατομμυρίων για να… πλησιάσει ξανά τις δύο υπερδυνάμεις στην τεχνολογία, την καινοτομία και την έρευνα.

Όπως επισημαίνεται από μεγάλα ευρωπαϊκά πρακτορεία, επί της ουσίας ο Μάριο Ντράγκι προειδοποίησε την Ευρωπαϊκή Ένωση ότι βρίσκεται αντιμέτωπη με «υπαρξιακή πρόκληση» αν δεν στραφεί σε μεγάλες επενδύσεις και αν δεν επαναφέρει και δεν εφαρμόσει τον μοχλό ανάπτυξης μέσω «έκδοσης εργαλείων κοινού χρέους», ομολόγων, κλπ.

Ο κ. Ντράγκι παρέδωσε σε λιτή δημόσια τελετή την έκθεσή του στην πρόεδρο της Κομισιόν την περασμένη Δευτέρα. Σε γενικές γραμμές, επισημαίνει –προειδοποιεί- πως η Ευρωπαϊκή Ένωση βρίσκεται σε οικονομική υστέρηση σε σχέση με τις Ηνωμένες Πολιτείες και θα πρέπει να συνεχίσει την κοινή έκδοση χρέους για τη βελτίωση της παραγωγικότητας αλλά και την ενίσχυση της ασφάλειάς της (αμυντικές δαπάνες).

Η Ένωση χρειάζεται κατά τον ίδιο πολύ περισσότερο συντονισμό στη βιομηχανική πολιτική, ταχύτερες αποφάσεις και μαζικές επενδύσεις, αν θέλει να συμβαδίσει στον οικονομικό τομέα με ανταγωνιστές όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Κίνα.

Μετά την επιτυχία του ιστορικού σχεδίου ανάκαμψης έπειτα από την πανδημία της Covid, η ΕΕ θα πρέπει «να συνεχίσει την έκδοση εργαλείων κοινού χρέους για την χρηματοδότηση κοινών προγραμμάτων επενδύσεων με στόχο την αύξηση της παραγωγικότητας και της ασφάλειας της ΕΕ», σημειώνει στην εισαγωγή της 400σέλιδης έκθεσης ο πρώην πρωθυπουργός της Ιταλίας και πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, επισημαίνοντας το οικονομικό «χάσμα» που χωρίζει την Ευρώπη από τις ΗΠΑ.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση χρειάζεται επιπλέον επενδύσεις ύψους 750-800 δισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως — που αντιστοιχούν στο 5% του ΑΕΠ – , πολύ υψηλότερο του 1%-2% του Σχεδίου Μάρσαλ για την ανοικοδόμηση της Ευρώπης μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, όπως επισημαίνει το Euronews.

170 ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΣΕ 400 ΣΕΛΙΔΕΣ

«Οι ανάγκες για επενδύσεις είναι τεράστιες», προειδοποίησε ο Μάριο Ντράγκι κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου στις Βρυξέλλες, παρουσία της προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν. Επιμένοντας ότι υπάρχει ανάγκη «δραστικής αλλαγής» στην ευρωπαϊκή προσέγγιση, παρουσίασε ορισμένες από τις «170 προτάσεις του».

Η ιδέα της έκδοσης κοινού χρέους παραμένει πάντως κόκκινη γραμμή για πολλές χώρες της βόρειας Ευρώπης, με προεξάρχουσα την Γερμανία, που εξακολουθούν να φοβούνται ότι θα υπερχρεωθούν για να καλύψουν τις καθυστερήσεις των χωρών του ευρωπαϊκού νότου. Ήδη, λίγες ώρες μετά τη δημοσιοποίηση της έκθεσης Ντράγκι, ο υπουργός Οικονομίας της Γερμανίας, Κρίστιαν Λίντνερ δήλωσε πως η ΕΕ θα πρέπει να εργαστεί για την κινητοποίηση των αναπτυξιακών δυνάμεων του ιδιωτικού τομέα και όχι για περισσότερο δημόσιο δανεισμό.

“Ωστόσο, ο κοινός δανεισμός της ΕΕ δεν θα λύσει τα διαρθρωτικά προβλήματα”, δήλωσε ο Λίντνερ, προσθέτοντας ότι το κύριο πρόβλημα δεν είναι η έλλειψη επιδοτήσεων, αλλά η γραφειοκρατία.

Ο Μάριο Ντράγκι αναγνωρίζει ότι αυτό το σχέδιο δεν είναι εφικτό, εκτός «αν συντρέξουν οι πολιτικές και θεσμικές συνθήκες», προσθέτει το Euronews.

Επισημαίνει την ανάγκη κινητοποίησης ιδιωτικών κεφαλαίων για την χρηματοδότηση της καινοτομίας, μέσω της δημιουργίας μίας πραγματικής «Ενωσης αγορών κεφαλαίων».

«Το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα ανά κάτοικο έχει αυξηθεί σχεδόν επί δύο φορές στις Ηνωμένες Πολιτείες σε σχέση με την Ευρώπη από το 2000», προειδοποιεί ο πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας στην έκθεση αυτή, τη σύνταξη της οποίας υπενθυμίζουμε ζήτησε η πρόεδρος της Κομισιόν και προφανώς κάπως θα πρέπει να την αξιοποιήσει.

Τα πορίσματα της έκθεσης του Μάριο Ντράγκι προορίζονται να γίνουν πηγή έμπνευσης του έργου της νέας Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τα πέντε προσεχή χρόνια.

Symbolbild zum Thema EU-Wirtschaft, Konjunkturrückgang, Rezession in der Eurozone

ΣΤΑΣΙΜΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΥΦΕΣΗ

Η Ευρωπαϊκή Ένωση πλήττεται από οικονομική στασιμότητα εδώ και ενάμισι χρόνο. Οι επιδόσεις της στην υπέρβαση της κρίσης που προκλήθηκε από την πανδημία ήταν χαμηλότερες σε σχέση με τις ΗΠΑ, όπως συνέβη και με τη χρηματοπιστωτική κρίση του 2008.

Η υστέρηση εξηγείται «κυρίως με τη μεγαλύτερη επιβράδυνση της παραγωγικότητας στην Ευρώπη» και αντιπροσωπεύει απειλή για το κοινωνικό της μοντέλο, προειδοποιεί ο Μάριο Ντράγκι.

«Αν η Ευρώπη δεν καταφέρει να γίνει παραγωγικότερη, θα είμαστε αναγκασμένοι να κάνουμε επιλογές. Δεν θα μπορούμε ταυτόχρονα να έχουμε ηγετική θέση στον τομέα των νέων τεχνολογιών, να είμαστε υπόδειγμα κλιματικής υπευθυνότητας και ανεξάρτητος παράγοντας στην διεθνή σκηνή. Δεν θα μπορούμε να χρηματοδοτήσουμε το κοινωνικό μας μοντέλο. Θα πρέπει να αναθεωρήσουμε προς τα κάτω ορισμένες έως και το σύνολο των φιλοδοξιών μας. Πρόκειται για μία υπαρξιακή πρόκληση».

ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΠΥΛΩΝΕΣ ΤΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΝΤΡΑΓΚΙ

Οι προτάσεις τις οποίες καταγράφει στην έκθεσή του ο πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες: την τόνωση της καινοτομίας και την κάλυψη του χάσματος που υπάρχει αυτή τη στιγμή με τις ΗΠΑ, τον συνδυασμό της απανθρακοποίησης της οικονομίας με την ανταγωνιστικότητα, και την αύξηση της ασφάλειας και τη μείωση των εξαρτήσεων.

Ειδικά για τη διασύνδεση της ανταγωνιστικότητας με την πράσινη μετάβαση, ο κ. Ντράγκι επεσήμανε πως η αγορά ενέργειας της ΕΕ λειτουργεί βάσει ενός σχεδιασμού (Target Model) από την εποχή όπου στο ενεργειακό μείγμα κυριαρχούσαν το φυσικό αέριο και τα ορυκτά καύσιμα, κάτι που δεν ισχύει σήμερα, ενώ στην αγορά κυριαρχούν εδραιωμένα συμφέροντα, με αποτέλεσμα να μην αξιοποιούνται τα οφέλη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας μεταξύ άλλων για μείωση των τιμών ενέργειας.

Τα κύρια ερωτήματα, κατά τον Μάριο Ντράγκι, είναι πώς θα χρηματοδοτηθούν οι τεράστιες επενδύσεις που χρειάζονται και πώς θα μπορέσουν οι 27 να συντονίσουν τις πολιτικές τους.

Όπως σημείωσε ο κ. Ντράγκι, η στρατηγική περιέχει 170 αναλυτικές προτάσεις, οι οποίες είναι αμέσως εφαρμόσιμες χάρη στο προβάδισμα της Ευρώπης όσον αφορά την ποιότητα της εκπαίδευσης, των συστημάτων υγείας και των συστημάτων κοινωνικής ευημερίας.

The flags of China and the European Union waving. International relations and diplomacy.

ΤΟ ΧΑΣΜΑ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ ΕΝΑΝΤΙ ΤΩΝ ΗΠΑ

Όσον αφορά τους πυλώνες της στρατηγικής που προτείνει, ο κ. Ντράγκι σημείωσε κατ’ αρχήν πως πρέπει να κλείσει το χάσμα στην καινοτομία με τις ΗΠΑ, καθώς η Ευρώπη βρίσκεται σε μια «στατική βιομηχανική δομή» με εταιρίες μεσαίου μεγέθους στους ίδιους τομείς όπως πριν 20 χρόνια, τη στιγμή που οι ΗΠΑ έχουν μεταβεί στην ψηφιακή εποχή.

Υπενθύμισε πως από το 2008, το 30% των εταιριών με αξία πέραν του 1 δις ευρώ εγκατέλειψαν την ΕΕ, με τις πλείστες να πηγαίνουν στις ΗΠΑ. Η αδυναμία στον τομέα της τεχνολογίας, όπως είπε, περιορίζει παράλληλα και την καινοτομία σε παραδοσιακούς τομείς.

Σε σχέση με τον δεύτερο πυλώνα, τον συνδυασμό της ανταγωνιστικότητας με την πράσινη μετάβαση, ο κ. Ντράγκι σημείωσε πως η αγορά ενέργειας της ΕΕ σήμερα «είναι ακόμα σχεδιασμένη για μια εποχή όταν το φυσικό αέριο και τα ορυκτά καύσιμα ήταν τα σημαντικά στοιχεία του ενεργειακού μείγματος».

Το 2020, συνέχισε, το φυσικό αέριο καθόριζε τις τιμές της ενέργειας κατά το 60%, παρά το ότι αποτελούσε μόλις 20% του μείγματος, ενώ στην αγορά κυριαρχούν «εδραιωμένα συμφέροντα» και η ενέργεια αποτελούσε μηχανή εσόδων για τους εθνικούς προϋπολογισμούς.

Το αποτέλεσμα, πρόσθεσε, είναι πως δεν μπορούμε να αξιοποιήσουμε τα οφέλη των ανανεώσιμων για τους καταναλωτές, και για αυτό «πρέπει να στοχεύσουμε στην αποσύνδεση» ώστε οι πολίτες να δουν τη διαφορά στους λογαριασμούς.

Σε αυτό το πλαίσιο, ο πρώην επικεφαλής της ΕΚΤ υπογράμμισε την ανάγκη καθαρών τεχνολογιών και την αύξηση της παροχής πράσινης ενέργειας, κάτι που κάνουν με κίνητρα οι ΗΠΑ, τη στιγμή που η Κίνα ανταγωνίζεται την ΕΕ στην παραγωγή αυτών των τεχνολογιών.

Τρίτον, ο κ. Ντράγκι αναφέρθηκε στον πυλώνα των προτάσεων που αφορούν την αύξηση της ασφάλειας και τη μείωση των των εξαρτήσεων, μεταξύ άλλων μέσω εξωτερικής οικονομικής πολιτικής, συμφωνίες με χώρες κλειδιά και οικοδόμηση των δυνατοτήτων της αμυντικής βιομηχανίας.

ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΤΗΣ ΠΡΟΕΔΡΟΥ

Μιλώντας στο πλαίσιο της συνέντευξης Τύπου, η κ. Φον ντερ Λάιεν υπογράμμισε πως από τότε που ζήτησε τη συγκεκριμένη έκθεση από τον κ. Ντράγκι, πριν έναν χρόνο, το θέμα της ανταγωνιστικότητας έχει κερδίσει δυναμική στις συζητήσεις των κρατών μελών, με την ίδια να το αναδεικνύει στις πολιτικές κατευθυντήριες γραμμές για τη δεύτερη θητεία της τις οποίες δημοσίευσε τον Ιούλιο ενόψει της έγκρισης της υποψηφιότητας της από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Στην παρέμβασή της, η κ. Φον ντερ Λάιεν εστίασε σε τρεις εισηγήσεις της έκθεσης που θεώρησε σημαντικές: την ανάγκη να προχωρήσουν η ψηφιακή και η πράσινη μετάβαση – καθώς οι βάσεις έχουν μπει – μέσω της στήριξης στη βιομηχανία, την ανάγκη για ενίσχυση των δεξιοτήτων των εργαζομένων που θα παράγουν και θα χειρίζονται νέες τεχνολογίες, και την ανάγκη η ΕΕ να είναι ανθεκτική ώστε να καταστεί ανταγωνιστική εστιάζοντας σε ζητήματα όπως την πρόσβαση σε κρίσιμες πρώτες ύλες, απαραίτητα εξαρτήματα ή διασύνδεση στον τομέα της ενέργειας.

Εξηγώντας τη φιλοσοφία της ογκώδους έκθεσης, ο κ. Ντράγκι σημείωσε πως αν και έχει ειπωθεί πολλές φορές πως η ανάπτυξη στην ΕΕ επιβραδύνεται, έως και πριν δύο χρόνια δεν θα γινόταν η σημερινή συζήτηση. Ωστόσο σήμερα, επεσήμανε, το παγκόσμιο εμπόριο έχει επίσης επιβραδυνθεί, η αγορά της Κίνας είναι λιγότερη ανοιχτή και μάλιστα ανταγωνίζεται την ΕΕ, η Ευρώπη έχει χάσει τη Ρωσία ως κύρια πηγή φτηνής ενέργειας, και πλέον πρέπει να επενδύσει στην άμυνα της για πρώτη φορά από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Στο παρελθόν, σημείωσε, η Ευρώπη μπορούσε να επενδύει στην αύξηση του πληθυσμού, ο οποίος αναμένεται να μειωθεί σταδιακά την επόμενη δεκαετία, τη στιγμή που η παραγωγικότητα παραμένει αδύναμη και οι φιλοδοξίες αυξάνονται, τόσο στον τομέα της κλιματικής αλλαγής όσο και στην άμυνα, παράλληλα με την ανάγκη να διατηρηθεί το μοντέλο κοινωνικής πρόνοιας της ηπείρου.

«Οι επενδύσεις που προϋποθέτουν όλα αυτά είναι τεράστιες» τόνισε, κάνοντας λόγο για ανάγκη αύξησης των επενδύσεων κατά 5% του ΑΕΠ, στα επίπεδα που καταγράφηκαν τελευταία φορά τις δεκαετίες του 1960 και του 1970. Η ανάπτυξη, συνέχισε, είναι κρίσιμης σημασίας ώστε η ΕΕ να μπορεί να διασφαλίσει τις ιδρυτικές αξίες της ευημερίας, της ισότητας, της ελευθερίας και της δημοκρατίας.

ΒΑΡΟΥΦΑΚΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΗ ΑΠΕΡΓΙΑ

Τον Μάρτιο του 2024, όταν οι Βρυξέλλες και άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες και πόλεις συγκλονίζονταν από τον ξεσηκωμό των οργανωμένων γεωργοκτηνοτρόφων, απαιτώντας αλλαγές στις πολιτικές της ΕΕ για την πράσινη μετάβαση και την προστασία του περιβάλλοντος και τη διαφύλαξη των συμφερόντων των αγροτών έναντι του αθέμιτου ανταγωνισμού που υφίστανται από συναδέλφους τους σε τρίτες χώρες, όπου δεν εφαρμόζονται τα αυστηρά και δαπανηρά κριτήρια καταλληλότητας προϊόντων που επιβάλλονται στην ΕΕ, ο οικονομολόγος Γιάνης Βαρουφάκης είχε δημοσιεύσει ένα άρθρο στον ευρωπαϊκό Τύπο, το οποίο άγγιζε κάποια από τα θέματα που αγγίζει σήμερα και η έκθεση Ντράγκι.

Ο κ. Βαρουφάκης είχε γράψει μεταξύ άλλων σε εκείνο το άρθρο: «Επί πλέον, υπάρχουν δύο πρόσθετα προβλήματα που αγνοούνται εσκεμμένα. Το ένα είναι η Πράσινη Συμφωνία της ΕΕ, που οι Βρυξέλλες διατυμπανίζουν αλλά δεν έχουν τη δυνατότητα να χρηματοδοτήσουν. Παραδείγματος χάριν, στην Ολλανδία το κορυφαίο οικολογικό πρόβλημα είναι τα νιτρικά άλατα που δηλητηριάζουν δεκαετίες τώρα τον υδροφόρο ορίζοντα. Μετά από δεκαετίες που η κυβέρνηση έκανε τα στραβά μάτια, ξάφνου – υπό την πίεση των Βρυξελλών – απαίτησε από τους Ολλανδούς αγρότες να λύσουν το πρόβλημα με δικό τους κόστος, μεταξύ άλλων μέτρων, “θυσιάζοντας” μία στις τρεις αγελάδες.

Ακόμα πιο δυσεπίλυτο είναι το δεύτερο πρόβλημα που προκάλεσε η 15ετής οικονομική ύφεση που ακολούθησε το τραπεζικό Κραχ του 2008. Το αποτέλεσμα των πανευρωπαϊκών πολιτικών λιτότητας, που ήταν η βασική πολιτική αντιμετώπισης της κρίσης αυτής, ήταν η κατάρρευση των επενδύσεων.

Τα αποτελέσματα αυτής της επιλογής είναι καταιγιστικά: Η επενδυτική απεργία ευθύνεται για τη σημερινή αποβιομηχάνιση της Γερμανίας και της Βόρειας Ιταλίας ταυτόχρονα.

Ολόκληρο το βιομηχανικό καρτέλ της Βόρειας και Κεντρικής Ευρώπης αποδομείται και, έτσι, αδυνατεί να χρηματοδοτεί την Κοινή Αγροτική Πολιτική, όπως είχε συμφωνηθεί με τους τσιφλικάδες του Βορρά από την δεκαετία του ’50.

Παράλληλα, μένει με άδεια τα ταμεία η Πράσινη Συμφωνία της ΕΕ, με τα βάρη της να πέφτουν δυσανάλογα στους ώμους των αγροτών και των λαϊκών τάξεων.

Με άλλα λόγια», επισήμανε ο κ. Βαρουφάκης, «για τον ξεσηκωμό ακόμα και των πλουσιότερων Γερμανών και Ολλανδών μεγαλοαγροτών, που για πρώτη φορά συναγωνίζονται τους Έλληνες, Γάλλους και Ισπανούς συναδέλφους τους στις κινητοποιήσεις και στα μπλόκα, ευθύνεται ο ανόητος χειρισμός της αναπόφευκτης κρίσης του ευρώ».

Από το περιοδικό Insider

Συνέχεια ανάγνωσης

Ευρωπαϊκή Ένωση

Χαμενεΐ: «Να εξαφανιστεί από εδώ» η Δύση

Δημοσιεύτηκε

στις

Αλί Χαμενεΐ. Φωτ. Office of the Iranian Supreme Leader/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS

Ανέφερε ότι «θρηνεί» για τον θάνατο του ηγέτη της Χεζμπολάχ Χασάν Νασράλα

Τις «ΗΠΑ και ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες» που «ψευδώς υποστηρίζουν ότι φέρνουν ειρήνη και ηρεμία στην περιοχή» κατηγόρησε ο ανώτατος ηγέτης του Ιράν, Αγιατολάχ Αλί Χαμενεΐ, για τις περιφερειακές εντάσεις στη Μέση Ανατολή, στις πρώτες του δηλώσεις μετά την πυραυλική επίθεση στο Ισραήλ.

Είπε ότι πρέπει να «χαθούν» από την περιοχή, ώστε οι χώρες της περιοχής να ζήσουν ειρηνικά.

Ανέφερε επίσης ότι «θρηνεί» για τον θάνατο του ηγέτη της Χεζμπολάχ Χασάν Νασράλα, αλλά δεν ανέβαλε το πρόγραμμά του επειδή το πένθος του Ιράν είναι μια «αναζωογονητική και κινητήρια δύναμη».

Η εντολή εκτόξευσης πυραύλων στο Ισραήλ την Τρίτη δόθηκε από τον ανώτατο ηγέτη της χώρας – ο οποίος παραμένει σε ασφαλή τοποθεσία, δήλωσε ανώτερος Ιρανός αξιωματούχος στο πρακτορείο ειδήσεων Reuters.

Ναυτεμπορική

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή