Ακολουθήστε μας

Ισλάμ

Ανάλυση: Η ζωή και η δράση του Αμπού Μπακρ αλ Μπαγκνταντί και η ανάδειξή του σε ηγέτη του ISIS

Δημοσιεύτηκε

στις

Γράφει ο Ιωάννης Αθ. Μπαλτζώης*

Σε διάγγελμά
του, την Κυριακή 27 Οκτωβρίου 2019, ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ,
ανακοίνωσε τον θάνατο του αρχηγού του Ισλαμικού Κράτους Abu Bakr al – Baghdadi,
ο οποίος φέρεται να σκοτώθηκε σε επιχείρηση των αμερικανικών ειδικών δυνάμεων
στην επαρχία Ιντλίμπ της Συρίας. Σύμφωνα με τις ανακοινώσεις του Αμερικανού
προέδρου, ο Baghdadi (Μπαγκνταντί) πυροδότησε γιλέκο με εκρηκτικά, προκειμένου
να αποφύγει τη σύλληψη των Αμερικανών κομάντος, που εισέβαλαν στο κρησφύγετο
στο οποίο κρυβόταν. Μαζί του βρίσκονταν τα τρία ανήλικα παιδιά του ενώ όπως
σημείωσε ο πρόεδρος,  ο αρχηγός του Ισλαμικού
Κράτους ήταν πανικόβλητος, έτσι  ανατίναξε το «γιλέκο» του που ήταν γεμάτο
εκρηκτικά, σκοτώνοντας τον ίδιο και τα τρία παιδιά του.

Πρόσθεσε πως  πέθανε «σαν σκυλί» και «σαν δειλός». «Στόχος των ΗΠΑ ήταν να τον πιάσουν κι όχι να τον σκοτώσουν, αφού μαζί του ήταν και τα ανήλικα παιδιά του», σημείωσε, προσθέτοντας πως δεν χάθηκαν ανθρώπινες ζωές από το προσωπικό των ΗΠΑ. «Ήταν ύψιστος στόχος των ΗΠΑ το να τον πιάσουμε και να τον σκοτώσουμε. Τον βρήκαν σε ένα τούνελ, όπου έκλαιγε και φώναζε», ανέφερε ο πρόεδρος Τραμπ.

Η Ανάληψη της Ηγεσίας
Ο αρχηγός του
Νταες (
Daesh), αραβική
ονομασία του ΙΚ, ή του 
ISIS δεν είχε
δημόσιες εμφανίσεις, εκτός της αρχικής του, όταν τον Ιούνιο 2014, μίλησε στο
Μεγάλο Τζαμί της Μοσούλης, μετά την ραγδαία προέλαση του ΙΚ στην Συρία μέχρι το
Ιράκ και την κατάληψη μεγάλων περιοχών και των δύο χωρών, όπου σε αυτή την
εμφάνισή του είχε αποκαλύψει τους σκοπούς και τις επιδιώξεις του ΙΚ και είχε
ανακηρύξει την δημιουργία του Ισλαμικού Χαλιφάτου, με Χαλίφη τον ίδιο. Οπότε
κρίνεται ιδιαίτερα ενδιαφέρον να  αναλύσουμε
την προσωπικότητα του Μπαγκναταντί, ποιος ήταν, πως ριζοσπαστικοποιήθηκε, πως
ανέλαβε την εξουσία και ποιες ήταν οι επιδιώξεις του. Τα στοιχεία που
παρατίθενται είναι από την Διπλωματική εργασία του υπογραφοντος, από το
Μεταπτυχιακό του, στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Αμέσως μετά τον
θάνατο του
Abu Omar alBagdadi, διάδοχο του ιδρυτή
al Zawhri (Αλ Ζαουάχρι),  νέος ηγέτης του Ισλαμικού Κράτους του Ιράκ ανέλαβε
στις 16 Μαΐου 2010,  ο Ιρακινός 
Abu Bakr alBaghdadi [1](Αμπού Μπακρ αλ
Μπαγκνταντί). Γεννήθηκε στις 28 Ιουλίου του 1971 στην πόλη Σαμάρα του Ιράκ
ως 
Ibrahim Awwad Ibrahim Ali Muhammad alBadri alSamarrai[2] .  Είναι γνωστός με πολλά ονόματα, όπως Caliph Abu Bakr, CaliphalBaghdadi, ή Caliph Ibrahim, με
επικρατέστερο το Χαλίφης Ιμπραήμ. Αυτοανακηρύχθηκε Χαλίφης του Ισλαμικού Κράτος
στο Ιράκ και στην Συρία (ISIL), σήμερα γνωστού ως  ISIS 
και στα Αραβικά γνωστό επίσης ως Dae
sh, 
στην πόλη της Μοσούλης το 2014. Για τα παιδικά του χρόνια ή την
οικογενειακή του κατάσταση δεν ξέρουμε το παραμικρό εκτός του ότι από παιδί
παρακολουθούσε το κατηχητικό στο τοπικό τζαμί και προοριζόταν να γίνει ιμάμης.[3]
Σύμφωνα με αναφορές που δημοσιεύτηκαν πρόσφατα, οι συμμαθητές του στο τζαμί τον
περιγράφουν ως ένα συνεσταλμένο παιδί που ήταν ταγμένο στη θρησκευτική μελέτη
και την ειρήνη, Μοναδικό διάλειμμα φαινόταν να είναι η ώρα του ποδοσφαίρου, με
τον νεαρό Αμπού να είναι ο καλύτερος επιθετικός της ομάδας του τζαμιού.[4]
Σπουδές-Ριζοσπαστικοποίηση
Πήρε
μεταπτυχιακό τίτλο και διδακτορικό στις ισλαμικές σπουδές από το Πανεπιστήμιο
Ισλαμικών Σπουδών στην Αντχαμίγια, στα περίχωρα της Βαγδάτης. Όταν εισέβαλαν οι
ΗΠΑ στο Ιράκ, τον Μάρτιο του 2003, σπούδαζε, και ως φαίνεται δεν είχε καμία
σχέση με την Αλ Κάιντα ή τον τοπικό της βραχίονα. Το 2005 συνελήφθη ως μεσαίο
στέλεχος της Σουνιτικής αντίστασης. Οι δεσμώτες του στο κέντρο κράτησης του
στρατοπέδου Μπούκα τον περιγράφουν ως αδιάφορο. Μετά την αποφυλάκισή του
στρατολογήθηκε στο στρατιωτικό συμβούλιο του Ισλαμικού Κράτους και υπήρξε
σύμβουλος του Αμπού Ομάρ αλ Μπαγκντάντι. Τότε η ομάδα ασχολούνταν με την
πολεμική αντιπαράθεση με τη Σιϊτική πλειοψηφία του Ιράκ και τις
παραστρατιωτικές της ομάδες. Όταν ανέλαβε, αργά αλλά σταθερά, μετέτρεψε το
τοπικό παρακλάδι της Αλ Κάιντα σε μια διακριτή και ανεξάρτητη δύναμη που
διέθετε δική της ατζέντα: την επανίδρυση του Σουνιτικού Χαλιφάτου σε Ιράκ και
Συρία.[5]
Μετά την αμερικανική επίθεση του 2003 εναντίον του Ιράκ και  την κατοχή, ο
Baghdadi μετατρέπεται
σε επαναστάτη πλήρους απασχόλησης, ιδρύοντας με άλλους εξτρεμιστές μια τοπικής
δράσης οργάνωση μουτζαχεντίν. Το 2006 η ακραία Σουνιτική ομάδα με τα αρχικά
JJASJ εντάσσεται στο «κεντρικό γραφείο» του Συμβουλίου των ιρανικών
Μουτζαχεντίν (MSC), όπου αναλαμβάνει υψηλόβαθμο ρόλο. Το MSC είναι που θα δώσει
προοδευτικά τη θέση του στο Ισλαμικό Κράτος του Ιράκ (ISI), με τον  Baghdadi να υπηρετεί πια στην κεντρική
επιτροπή του. Στη ριζοσπαστικοποίηση της σκέψης του βλέπουν πολλοί αναλυτές να
ευθύνεται η περίοδος φυλάκισής του στο αμερικανικό κέντρο κράτησης του
Ιράκ  το Camp Bucca. Ο Baghdadi έπεσε στα
χέρια των αμερικανικών δυνάμεων κατοχής τον Φεβρουάριο του 2004 κοντά στη
Φαλούτζα και την επόμενη χρονιά μεταφέρθηκε στο στρατόπεδο Bucca, όπου έμεινε
μέχρι το 2009. Μετά την απελευθέρωσή του, ο Baghdadi φιγουράρει πια ως ένας από
τους αρχηγούς της Αλ Κάιντα του Ιράκ, καθώς το Ισλαμικό Κράτος του Ιράκ δεν
ήταν παρά το τοπικό όνομα του ιρακινού βραχίονα της Αλ Κάιντα[6].
Όμως, όπως σημειώνει σχετικό άρθρο της Guardian, «οι φιλοδοξίες του Μπαγκνταντί να αποκτήσει ολοένα και μεγαλύτερο έλεγχο
στην οργάνωση Μέτωπο Αλ Νούσρα ( το επίσημο παρακλάδι της Αλ Κάιντα στη Συρία),
ανάγκασε  τον αρχηγό της Αλ Κάιντα, Αϊμάν
αλ Ζαουάχρι, να ανακηρύξει το Μέτωπο Αλ Νούσρα ως τη μόνη πτέρυγα του δικτύου στη
Συρία, συνιστώντας στο ISIL να περιορίσει τις δραστηριότητες του στο Ιράκ και
να παραιτηθεί από τον αγώνα στη Συρία
». Ο 43χρονος Μπαγκνταντί διαφώνησε με
τον Αλ Ζαουάχρι, σχετικά με το διαχωρισμό του ένοπλου αγώνα σε κάθε χώρα, οπότε
η Αλ Κάιντα διέκοψε τις σχέσεις της με το ISIL(
ISIS) , 
που πλέον μάχεται αυτόνομα για τη δημιουργία ενός νέου «χαλιφάτου» στο
Ιράκ και τη Συρία, από τον Μάιο του  2014
μέχρι σήμερα.[7]

Η Αυτονόμηση
Μετά την
αυτονόμησή του
IΚ  από την Αλ Κάιντα αποφάσισε να επεκτείνει τις
επιχειρησιακές του δραστηριότητες όχι μόνο στο Συριακό έδαφος, αλλά να
προελάσει Ανατολικά και να κατακτήσει όσο το δυνατόν περισσότερο Ιρακινό
έδαφος, ώστε να δημιουργήσει στην πράξη το Ισλαμικό Κράτος του Ιράκ και της
Συρίας, σύμφωνα με το πρότυπό του Ζαρκάουι, τον Εμίρη Νουραντίν, που το Εμιράτο
εκτεινόταν από το Χαλέπι μέχρι την Μοσούλη, πόλη ιδιαίτερης σημασίας. Έτσι μετά
την   ραγδαία προέλαση του
ISIS, προς Ανατολάς, κίνηση που αιφνιδίασε
τους πάντες και ιδιαίτερα τον Ιρακινό στρατό και τους Κούρδους
Pesmerga στο Βόρειο
Ιράκ κατέλαβε μεγάλο μέρος του Βόρειου και Κεντρικού Ιράκ, φυσικά και την
ιστορική Μοσούλη, της επαρχίας Νινευή. Τότε την 1η Ιουλίου 2014, η
ανθρωπότητα έκπληκτη και συνάμα έντρομη, γνώρισε τον ηγέτη του Ισλαμικού
κράτους, τον σχετικά νέο  Abu Bakr
al-Baghdadi.

Ο Μπαγκνταντί στην Μοσούλη (1/6/14)

Σε μια 20λεπτη
ηχογραφημένη  ομιλία του ανακοίνωσε το
νέο Χαλιφάτο και Χαλίφης αυτού είναι ο ίδιος, ονομαζόμενος πλέον Χαλίφης
Ιμπραήμ. Στην ομιλία του αυτή παρακίνησε τους μουσουλμάνους σε όλο τον κόσμο να
μεταναστεύσουν (να κάνουν την
Hijra) και να επανδρώσουν το Ισλαμικό Κράτος, «επειδή η Hijra στην γη του Ισλάμ είναι υποχρέωση». Ζωγράφισε
το νεογέννητο κράτος με χρώματα λέγοντας ότι «όπου υπάρχει Άραβας και μη Άραβες, λευκός και μαύρος άνδρας, Δυτικός
και Ανατολικός είναι όλοι αδέλφια. Το αίμα των έχει αναμιχθεί και έχει γίνει
ένα, κάτω από μια Σημαία και ένα σκοπό
»[8]
Τελικά ανακοίνωσε τον σκοπό του για παγκόσμια εξέγερση λέγοντας ότι «αν
κρατήσουν τις συμβουλές του, θα κατακτήσουν την Ρώμη και θα κερδίσουν τον
κόσμο, με την βοήθεια του Αλλάχ» [9].
Μάλιστα τον Ιανουάριο 2015, το Ισλαμικό Κράτος ανακοίνωσε επίσημα κυβερνοπόλεμο
κατά των ΗΠΑ, δημιουργώντας το τμήμα του 
Κυβερνο-Χαλιφάτου, με σκοπό να «χακάρει» το Πεντάγωνο των ΗΠΑ και άλλες
υπηρεσίες  του δυτικού κόσμου εχθρικές
προς το Χαλιφάτο, με χρήση σε μεγάλο βαθμό των μέσων κοινωνικής δικτύωσης,
όπως 
twitter, YouTube, Facebook, Instagram κλπ.


Συνθήκη του Μοντεβιδέο
Σε ότι αφορά
την ανακήρυξη κράτους ας δούμε ποιες προϋποθέσεις πρέπει να υπάρχουν, σύμφωνα
με τις διεθνείς συνθήκες. Έτσι η Συνθήκη του Μοντεβιδέο του 1933,[10]
σχετικά με τα δικαιώματα και τα καθήκοντα των κρατών, αναφέρει ότι υπάρχουν δύο
τύποι πολιτειακής (κρατικής) κατάστασης: 
Η Δηλωτική (
Declaratory) και η
Συστατική (
Constitutive). Έτσι για να
ανακηρυχθεί κράτος θα πρέπει να 
υφίσταται οι εξής προϋποθέσεις: 

-Να υπάρχει
καθαρά προσδιορισμένο έδαφος,

-Να υπάρχει
μόνιμος πληθυσμός.

-Να υπάρχει μια
κυβέρνηση ικανή να ασκήσει εξουσία επί του πληθυσμού, της επικράτειας και επί
των πόρων και των πηγών αυτής.
Η Συνθήκη του
Μοντεβιδέο αναφέρει ότι στην Δηλωτική ανακήρυξη δεν απαιτείται αναγνώριση από
τα άλλα κράτη, ενώ στην Συστατική απαιτείται αναγνώριση.[11]
Παραδείγματα της πρώτης περίπτωσης είναι η 
Υπερδνειστερία (μεταξύ Μολδαβίας και Ουκρανίας), που αποτελεί «παγωμένη
διένεξη» από το 1992 και για την δεύτερη περίπτωση η ανεξαρτητοποίηση του
Κοσόβου, που αποσπάστηκε από την Σερβία το 2000. Έτσι το Ισλαμικό κράτος ανήκει
στην πρώτη περίπτωση, την Δηλωτική και φυσικά δεν συμμετέχει σε καμιά
κοινότητα, διεθνή οργανισμό κλπ.


Τρομοκρατία
Η συμμετοχή του
IK στην
ανθρωποσφαγή της Συρίας και η ραγδαία ανάπτυξή του, ή καλύτερα η γιγάντωσή του
σε σύντομο χρονικό διάστημα, τόσο αριθμητικά, όσο και γεωγραφικά με την
κατάληψη τόσο μεγάλων εδαφών δημιουργεί την αίσθηση ότι αυτό δεν συνέβη τυχαία,
αλλά είχε την στήριξη και την βοήθεια κρατικών οντοτήτων με συμφέροντα στην
περιοχή. Σήμερα ακόμη αποτελεί την μεγαλύτερη και πλέον δυναμική Ισλαμιστική
Σαλαφιστική τρομοκρατική οργάνωση  σε
παγκόσμιο επίπεδο, έστω και ηττημένη. Η μεταλλαγή των τακτικών τρομοκρατίας,
τις οποίες εισήγαγε η οργάνωση, έχουν διαμορφώσει πλέον ένα νέο πεδίο ενόπλων
συρράξεων, με μορφές ανταρτοπόλεμου και ορθοδόξου πολέμου, εμπλουτισμένου με
στοιχεία, προπαγάνδας, φόβου, επιβουλής και αυστηρής ιδεοληπτικής ισλαμιστικής  διακυβέρνησης. Προσλαμβάνοντας κάθε
Μουσουλμάνο ανά την υφήλιο, ασχέτως προέλευσής του, ως δυνητικό αποδέκτη της Θρησκειολογικής,
Μεσσιανικής αντίληψης και πίστης είναι δυνατόν να προβάλει ισχύ οπουδήποτε στον
κόσμο, χωρίς περιορισμό εδαφικών δεδομένων. Εξάλλου το διαπιστώνουμε   από τις τρομοκρατικές πράξεις αντεκδίκησης,
μετά από κάθε αποτυχία των τζιχαντιστών στην Συρία και στο Ιράκ,  όπως στο 
περιοδικό Σαρλί Εμπντό και το Μπατσακλάν στο Παρίσι, στις Κάννες, στο
αεροδρόμιο των Βρυξελλών, στο Βερολίνο, στο Μόναχο, στην Βοστώνη και το Ορλάντο
των ΗΠΑ, καθώς και  τρομοκρατικές
ενέργειες στην Τουρκία.


Δομές και Στρατηγική ISIS
Οι δομές του
Ισλαμικού Κράτους, χαρακτηρίζονται  από
ιστορική θεσμική συνέχεια και αποτελούν το πραγματικό Ιμαμάτο, σύμφωνα με το
επίσημο περιοδικό του
Dabiq[12]. Η
επιχειρηματολογία της οργάνωσης είναι με βάση την Ισλαμική παράδοση, που
αναδύεται από τις πλέον έγκυρες συλλογές των Χαντίθ, τις οποίες επιμελήθηκαν
δύο «σοφοί» Ιμάμηδες, γνωστοί ως «Γέροντες». Το Ισλαμικό Κράτος διακρίνεται και
για την «βολονταριστική» τεκμηρίωση της αυθεντίας του, υπό την έννοια της
ταυτίσεως των στρατιωτικών του επιτυχιών τουλάχιστον τα δύο πρώτα χρόνια
(2014-2015) , με την θεολογική δικαίωση των αξιών του, δηλαδή ότι αποτελεί την
θεμελίωση του Χαλιφάτου και ο ηγέτης του ο Αμπού Μπακρ  Μπαγκνταντί 
είναι ο Χαλίφης, λόγω των στρατιωτικών του επιτυχιών.[13]
Το Ισλαμικό
κράτος διαμόρφωσε την στρατηγική του ακολουθώντας την τακτική του  Ζαρκάουϊ και της  Άλ Κάϊντα στο Ιράκ, με σκοπό να προκαλέσει την
κατάρρευση του κράτους του Ιράκ, βάσει μιας κλιμακωτής τακτικής, ως εξής:
·       
Χίζρα (Hijrah, μετανάστευση,
εκδημία)
·       
Τζαμά’α (Jama’ah, συνάθροιση
δυνάμεων)
·       
Αποσταθεροποίηση
της Ταχούτ (
Tafhut, ειδωλολατρίας)
·       
Ταμκίν (Tamkin, σταθεροποίηση,
σύμπτηξη).
·       
Χαλίφα (Khalifah, Χαλιφάτο)[14]
Βάσει της
ανωτέρω οπτικής , η αρχική Αλ Κάιντα του Ιράκ ολοκλήρωσε επιτυχώς τα τρία πρώτα
στάδια εξελισσόμενη σταδιακώς σε Ισλαμικό Κράτος του Ιράκ (
ISI), ενώ η επέκταση στην Συρία σχετίζεται
με το τέταρτο στάδιο , Ισλαμικό Κράτος του Ιράκ και της Συρίας (
ISIS), ενώ η μετονομασία της οργάνωσης σε
Ισλαμικό Κράτος , χωρίς περαιτέρω προσδιορισμούς , ταυτίζεται με το πέμπτο και
τελικό στάδιο, την δημιουργία πλέον του Χαλιφάτου. [15]
Στις σουνιτικές περιοχές, που είχε καταλάβει  είχε οργανώσει ένα υβρίδιο ισλαμικού κοινωνικού
κράτους, το οποίο, με την τρομοκρατία και την εξάλειψη αντιφρονούντων,  εξασφάλισε μια λαϊκή υποστήριξη, καθώς  είχε επιβάλει  τον ισλαμικό νόμο (Σαρία). Σε περιοχές που
υπήρχαν χριστιανικές, σιιτικές και κουρδικές κοινότητες, το
ISIS άσκησε   πολιτική εθνικής κάθαρσης.


Επίλογος

Ο  Αμπντουλάχ
Καρντάς και το κρυσφήγετό του μετά την επιχείρηση εξόντωσής του

Το πως
εξελίχθηκαν τα γεγονότα είναι πλέον γνωστά σε όλους μας. Το κράτος-ισλαμικό
υβρίδιο μετά την επέκτασή του, συρρικνώθηκε και διαλύθηκε. Η  εμπλοκή της Ρωσίας (2015) και των συμμάχων της
(Ιράν και Χεζμπολάχ του Λιβάνου, στα αρχικά στάδια του πολέμου)  και των ΗΠΑ με ένα συνασπισμό κρατών,  ιδιαίτερα με τον συνασπισμό  Συριακών Δημοκρατικών Δυνάμεων (
SDF), αποτελούμενος από τους Κούρδους της
Συρίας (
YPG) και Αραβικά
μετριοπαθή φύλλα, απελευθέρωσαν σχεδόν όλη την εδαφική επικράτεια της Συρίας.
Δεν απελευθερωθήκαν 
οι περιοχές της Γιαραμπλούς και Αφρίν, στην ΒΔ Συρία, καθόσον  εισέβαλαν οι Τούρκοι το 2016 και 2018 και της
επαρχίας της Ιντλίμπ, Νοτίως Αφρίν, όπου 
έχουν συγκεντρωθεί  τα απομεινάρια
των εξτρεμιστικών ισλαμιστικών οργανώσεων και του Ισλαμικού Κράτους,  δηλαδή επικίνδυνοι τζιχαντιστές, με την
Τουρκία και την Ρωσία να έχουν αναλάβει την φύλαξή των. Ακόμη και η περιοχή που
κατελήφθη μετά την πρόσφατη επιχείρηση των Τούρκων «Πηγή Ειρήνης!!» και την
συμφωνία Ρωσίας – Τουρκίας στο Σότσι. Και όπως αποκαλύφθηκε, με τον θάνατο του
ηγέτη του ΙΚ, αυτός κρυβόταν στην επαρχία των τζιχαντιστών το Ιντλίμπ , έξη
χιλιόμετρα από τα σύνορα με την Τουρκία. Οι επιπτώσεις αναμένονται να είναι
ραγδαίες και πιθανόν  επικίνδυνες. Δεν
σημαίνει ότι με τον θάνατο του ηγέτη του ΙΚ, ότι τέλειωσε ο τζιχαντισμός και
ήλθε το τέλος του
ISIS. Εξάλλου με
τον θάνατο ενός ισλαμιστή ηγέτη, αμέσως ξεκινούν οι διεργασίες για την επιλογή
του νέου ηγέτη των. Και ήδη από ότι φαίνεται εξέλεξαν νέο ηγέτη. Ο Αμπντουλάχ
Καρντάς, ο επονομαζόμενος «καθηγητής», ένας πρώην αξιωματικός του Σαντάμ
Χουσεΐν, είναι ο νέος επικεφαλής του ISIS, σύμφωνα με το Newsweek και είχε ήδη
αναλάβει επιχειρησιακά  καθήκοντα πριν
τον θάνατο του Μπαγκνταντί.  Σύμφωνα με
νέο
tweet του προέδρου
Τραμπ, εκτελέσθηκε και αυτός, χωρίς να έχουμε περισσότερες λεπτομέρειες. Δυστυχώς
η εξτρεμιστική ιδεολογία είναι ριζωμένη βαθιά στην θρησκευτική πίστη των πιστών
και φανατικών ισλαμιστών, είναι ευρέως διαδεδομένη, όπως ευρέως διασκορπισμένοι
σε όλο τον κόσμο και ιδιαίτερα στην Ευρώπη 
είναι και οι φανατικοί οπαδοί της εξτρεμιστικής ισλαμιστικής ιδεολογία
και του ΙΚ και είναι πολύ πιθανόν να θελήσουν να εκδικηθούν τον θάνατο του
ηγέτη των και να τον ακολουθήσουν στον «παράδεισο» που ονειρεύονται, γινόμενοι
μάρτυρες (
Shaheed), με επιθέσεις
αυτοκτονίας, καθώς και άλλων μορφών τρομοκρατίας. Προσοχή και εφαρμογή
αυξημένων μέτρων ασφαλείας από όλα τα Δυτικά κράτη είναι πλέον επιβεβλημένα
σήμερα.
* Ο Ιωάννης Αθαν. Μπαλτζώης είναι
αντιστράτηγος ε.α., πρώην Ακόλουθος Άμυνας στο Τελ Αβίβ, πρώην Αξιωματικός
επιχειρήσεων της ECMM στον πόλεμο της Βοσνίας, Απόφοιτος Tactical Intelligence
School (U.S. Army), με Μεταπτυχιακό (M.Sc.) στην Γεωπολιτική Ανάλυση,
Γεωστρατηγική Σύνθεση και Σπουδές Άμυνας και Διεθνούς Δικαίου του Εθνικού
Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ), μέλος του Δ.Σ. του Ελληνικού
Ινστιτούτου Στρατηγικών Μελετών (ΕΛΙΣΜΕ).

[1] Βλ.  Φωτό
2, Παράρτημα Β’(Φωτό), σ 82.
[2] Βλ. INTERPOLIbrahim Awwad Ibrahim Ali alBadri alSamarrai», διαθέσιμο στην ιστοσελίδα
goo.gl/h5hHx7  (πρόσβαση
3/2/17).
[3] Βλ. BBC,
«
Profile: Abu Bakr alBaghdadi» , 15/5/15,
διαθέσιμο στην ιστοσελίδα 
https://goo.gl/58xXHC (πρόσβαση
15-7-17)
[4] Βλ. MATRIX24, Ποιός ήταν ο Αμπού Μπακρ Αλ Μπαγκντάντι ,
14/6/16, διαθέσιμο στην ιστοσελίδα,  
https://goo.gl/6FtroQ (πρόσβαση
25/1/2017).
[5] Βλ. MARTIN CHULOV, THE OBSERVER, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ «Ο νέος χαλίφης Ιμπραήμ
πετάει σε όλους το γάντι», 13/7/14, διαθέσιμο στην ιστοσελίδα,
https://goo.gl/pGhR31  (πρόσβαση 25/1/2017).
[6] Βλ.  Buzel Cole, From Paper State to Caliphate: The ideology
of Islamic State, Brooking
, No 19, March 2015, p18.
[7] Βλ. BBC, «Profile: Abu Bakr
al-Baghdadi
», BBC, 15/5/15,
διαθέσιμο
στην ιστοσελίδα https://goo.gl/94Lo6W
  (
πρόσβαση 15-7-17)
[8]Βλ. Abdel Bari Atwan, ISLAMIC STATE:The Digital Caliphate,
ο.π., p.1.
[9]Βλ.ο.π. σ.1
[10]Βλ. The Editors of Encyclopædia
Britannica ,«Montevideo Convention»,
διαθέσιμο στην ιστοσελίδα https://goo.gl/hJK7z2 και   «Συνθήκη
Μοντεβιδέο», διαθέσιμο στην ιστοσελίδα  https://goo.gl/k5oByy (πρόσβαση 28/4/17)
[11] Βλ. Abdel Bari Atwan, ISLAMIC
STATE: The Digital Caliphate
, ο.
π., p.3
[12]Βλ. Al Ḥayāt Media Center,
Dābiq Magazine, The Islamic State,
τεύχος 1, σ.20-29, διαθέσιμο στην ιστοσελίδα
https://goo.gl/3sF6vx  (πρόσβαση 15/6/17)  .
[13]Βλ. Ι.Θ. Μάζης, Γεωπολιτική και Γεωστρατηγικές της συριακής κρίσεως, ο.π., σ
56-57. 
[14]Βλ. Ι.Θ. Μάζης, Γεωπολιτική και Γεωστρατηγικές της συριακής κρίσεως, ο.π., σ 57. 
[15]Βλ. Ι.Θ. Μάζης, Γεωπολιτική και Γεωστρατηγικές της συριακής κρίσεως, ο.π., σ.58.

Πρώτη δημοσιεύση στο Λίμπεραλ

Video

Ο Ράμα ιδρύει την πρωτεύουσα του Ισλάμ στην Ευρώπη

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Σταύρος Καλεντερίδης: Τι είναι το νέο κράτος που ιδρύει ο Έντι Ράμα στην καρδιά των Τιράνων;

Σε τι αποσκοπεί ο πρωθυπουργός της Αλβανίας και πώς κερδίζει η Τουρκία μία νέα παρουσία στα βόρεια σύνορά μας.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ισλάμ

Ολλανδία: «Τρομοκρατικό» το κίνητρο του άνδρα που επιτέθηκε με μαχαίρι σε περαστικούς στο Ρότερνταμ

Δημοσιεύτηκε

στις

REUTERS/Piroschka van de Wouw

Η εισαγγελία ανακοίνωσε ότι του ασκήθηκε δίωξη για ανθρωποκτονία και απόπειρα ανθρωποκτονίας με τρομοκρατικό κίνητρο

«Τρομοκρατικά κίνητρα» ενδέχεται να είχε ο άνδρας που εξαπέλυσε επίθεση με μαχαίρι το βράδυ της Πέμπτης, στο Ρότερνταμ, σκοτώνοντας έναν άνθρωπο και τραυματίζοντας έναν ακόμη, σύμφωνα με Ολλανδούς εισαγγελείς.

Ο 22χρονος, που κατάγεται από το Άμερσφουτ, μαχαίρωσε και τραυμάτισε το πρώτο θύμα του σε ένα πάρκινγκ κάτω από τη Γέφυρα του Εράσμου. Στη συνέχεια ανέβηκε στο οδόστρωμα και σκότωσε έναν άλλο άνδρα. Περαστικοί και αστυνομικοί τον ακινητοποίησαν και τον συνέλαβαν.

Δεν απέκλεισαν το ενδεχόμενο να υπάρχει κι άλλο κίνητρο
Η εισαγγελία ανακοίνωσε ότι του ασκήθηκε δίωξη για ανθρωποκτονία και απόπειρα ανθρωποκτονίας με τρομοκρατικό κίνητρο. Πριν από την επίθεση ο νεαρός φέρεται ότι φώναξε πολλές φορές «Αλαχού Ακμπάρ», δηλαδή «Ο Θεός είναι μεγάλος», στα αραβικά.

Πάντως οι εισαγγελείς δεν απέκλεισαν το ενδεχόμενο να υπάρχει και κάποιο άλλο κίνητρο.

Ο ύποπτος ζούσε στο Άμερσφουτ, μια πόλη που απέχει περίπου 80 χιλιόμετρα από το Ρότερνταμ. Οι αυτόπτες μάρτυρες είπαν ότι κρατούσε δύο μεγάλα μαχαίρια και επέλεξε τα θύματά του στην τύχη.

Πηγές: ΑΜΠΕ, AFP, Reuters

Συνέχεια ανάγνωσης

Θράκη (Πομακικό)

Θέμα «τουρκικής» μειονότητας στη Θράκη προωθεί η Τουρκία και στην Ισλαμική Διάσκεψη

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Στο ψήφισμα του ο Οργανισμός Ισλαμικής Συνεργασίας (OIC) υιοθετεί όλα τα θέματα που προωθεί ο τουρκισμός στη Θράκη, δίνοντας εικόνα «καταπίεσης» των μελών της μειονότητας και παραβίασης ακόμη και των στοιχειωδών ανθρώπινων δικαιωμάτων και θέτει μάλιστα την Ελλάδα υπό τη «επιτήρηση» του ζητώντας από τον ΓΓ  να παρέμβει προς τη χώρα μας και να υποβάλει νέα έκθεση στην επόμενη συνεδρίαση του OIC.   

Mε παρέμβαση της Τουρκίας για μια ακόμη φορά ο Οργανισμός Ισλαμικής Συνεργασίας (OIC), συμπεριέλαβε στις αποφάσεις του, κείμενο το οποίο υιοθετεί όλες τις αιτιάσεις και διεκδικήσεις της Άγκυρας για τη μουσουλμανική μειονότητα στη Θράκη, την οποία καταγράφει ως «Τουρκική», καθώς αναφέρει επίσης και για «μουσουλμάνους των Δωδεκανήσων».

Στο κείμενο  των αποφάσεων της 50ης Συνόδου Υπουργών Εξωτερικών που συνήλθε στο Καμερούν παρουσία και του Τούρκου ΥΠΕΞ Χ. Φιντάν, περιλαμβάνεται και ειδική ενότητα με Εκθέσεις, οι οποίες περιέχουν και συστάσεις για μουσουλμανικούς πληθυσμούς ανά τον κόσμο που παραβιάζονται τα δικαιώματα τους. Η λίστα αυτή περιλαμβάνει τη μουσουλμανική κοινότητα στο  Μιανμάρ, στην Κριμαία  στις Φιλιππίνες και τη «τουρκική μειονότητα στη Θράκη  και τον μουσουλμανικό πληθυσμό στη Δωδεκάνησο». 

Με δεδομένο ότι ο OIC έχει 57 κράτη μέλη και  καλύπτει έναν πληθυσμό σχεδόν 2,1 δισ. ανθρώπων, το γεγονός  ότι στις αποφάσεις του  υιοθετεί και προβάλει όλη την τουρκική επιχειρηματολογία για τη μουσουλμανική  μειονότητα της Θράκης δημιουργεί μια ιδιαίτερα αρνητική εικόνα για τη χώρα  μας. Και μάλιστα σε μια περίοδο που οι «ειδήσεις» για υποτιθέμενες παραβιάσεις δικαιωμάτων των μουσουλμάνων  τροφοδοτεί αντιδράσεις και ακραίων ισλαμικών φωνών και οργανώσεων.

Συγχρόνως όμως αυτή η παραμορφωτική εικόνα για  την  κατάσταση της ελληνικής  μουσουλμανικής μειονότητας αποσκοπεί στο να πλήξει και τις σχέσεις της χώρας μας με τον Αραβικό και Μουσουλμανικό Κόσμο, είτε ενοχοποιώντας τις σχέσεις αυτές είτε βάζοντας στην ατζέντα τους έστω και εμμέσως θέμα «τουρκικής μειονότητας».  

Στο ψήφισμα του ο OIC υιοθετεί όλα τα θέματα που προωθεί ο τουρκισμός στη Θράκη, δίνοντας εικόνα «καταπίεσης» των μελών της μειονότητας και παραβίασης ακόμη και των στοιχειωδών ανθρώπινων δικαιωμάτων και θέτει μάλιστα την Ελλάδα υπό τη «επιτήρηση» του ζητώντας από τον ΓΓ  να παρέμβει προς τη χώρα μας και να υποβάλει νέα έκθεση στην επόμενη συνεδρίαση του OIC.   
 
Η Τουρκία επιχειρεί εντατικά να κρατήσει ψηλά στην ατζέντα το μειονοτικό και με τη διεθνοποίηση του, ενώ είναι  χαρακτηριστικό ότι το τελευταίο δίμηνο υπάρχει μια συντονισμένη επικοινωνιακή «επίθεση» με τακτικά και συχνά δημοσιεύματα από τα τουρκικά κρατικά ΜΜΕ, Anadolu και ΤΡΤ με αντικείμενο τις δήθεν παραβιάσεις των δικαιωμάτων της «τουρκικής», όπως την ονομάζουν,  μειονότητας στη Θράκη  

Η  απόφαση του Οργανισμού Ισλαμικής Συνεργασίας:

«ΑΠΟΦΑΣΗ 3/50-MM 

Σχετικά με  την κατάσταση της Τουρκικής Μουσουλμανικής μειονότητας στη Δυτική Θράκη και τον Μουσουλμανικό Πληθυσμό των Δωδεκανήσων. 

Η 50η Σύνοδος του Συμβουλίου των Υπουργών Εξωτερικών του Οργανισμού Ισλαμικής Συνεργασίας που πραγματοποιήθηκε στη Γιαουντέ της Δημοκρατίας του Καμερούν στις 29-30 Αυγούστου 2024 
Έχοντας πλήρη επίγνωση ότι οι μουσουλμάνοι στην Ελλάδα, γενικά, και η τουρκική μουσουλμανική μειονότητα στη Θράκη της Ελλάδας και ο μουσουλμανικός πληθυσμός στα Δωδεκάνησα ειδικότερα, αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του Μουσουλμανικού Κόσμου Χαιρετίζοντας το άνοιγμα ενός τζαμιού στην Αθήνα, το οποίο, ωστόσο, διοικείται από ένα συμβούλιο που αποτελείται από μη μουσουλμάνους, 

Υπενθυμίζοντας τις αρχές και τους στόχους του Χάρτη του OIC, τα ψηφίσματα που εγκρίθηκαν από τις ισλαμικές διασκέψεις κορυφής του OIC, τις διασκέψεις των υπουργών εξωτερικών, το Συμβούλιο και τις διεθνείς συμφωνίες, διακηρύξεις και συμβάσεις που ζητούν τον σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, συμπεριλαμβανομένων των πολιτικών, κοινωνικών, πολιτιστικών και οικονομικών δικαιωμάτων και της ελευθερίας της λατρείας, και ειδικότερα της Συνθήκης της Λοζάνης, η οποία εγγυάται τα δικαιώματα της τουρκικής μουσουλμανικής μειονότητας στη Δυτική Θράκη της Ελλάδας, δυνάμει της οποίας έχουν το δικαίωμα να χρησιμοποιούν τη μητρική τους γλώσσα, δηλαδή την τουρκική,  και ασκούν τις θρησκευτικές τους τελετές, 

Έχοντας εξετάσει την έκθεση του Γενικού Γραμματέα σχετικά με την κατάσταση των μουσουλμανικών κοινοτήτων και μειονοτήτων σε κράτη μέλη που δεν είναι μέλη του OIC: 

1. καλεί την Ελλάδα να διασφαλίσει τον πλήρη σεβασμό όλων των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, συμπεριλαμβανομένης της θρησκευτικής ελευθερίας για όλους τους μουσουλμάνους που ζουν στη χώρα  
2. καλεί την Ελλάδα να λάβει τα κατάλληλα μέτρα για την προάσπιση των βασικών δικαιωμάτων και ελευθεριών καθώς και της ταυτότητας της τουρκικής μουσουλμανικής μειονότητας που προέρχονται από διμερείς και διεθνείς Συμφωνίες 
3. ζητεί εκ νέου από την Ελλάδα να αναγνωρίσει τους εκλεγμένους μουφτήδες της Ξάνθης και της Κομοτηνής ως επίσημους μουφτήδες 
4. καλεί την Ελλάδα να λάβει τα αναγκαία μέτρα για την εκλογή των διοικητικών συμβουλίων των Βακουφίων  από την τουρκική μουσουλμανική μειονότητα, προκειμένου να διασφαλιστεί η αυτοδιοίκησή τους 
5. τονίζει την ανησυχία του για την πρακτική της Ελλάδας όσον αφορά τον διορισμό 240 ιμάμηδων/θρησκευτικών εκπαιδευτών, παρά τις αντιδράσεις της τουρκικής μουσουλμανικής μειονότητας 
6. παροτρύνει την Ελλάδα να εφαρμόσει τις ετυμηγορίες του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (ΕΔΑΔ) σχετικά με τις μη κυβερνητικές οργανώσεις (ΜΚΟ) της τουρκικής μουσουλμανικής μειονότητας 
7. παροτρύνει εκ νέου την Ελλάδα να αποκαταστήσει τα δικαιώματα ιθαγένειας δεκάδων χιλιάδων μελών της τουρκικής μειονότητας από τα οποία αφαιρέθηκε η ιθαγένεια βάσει του άρθρου 19 του νόμου αριθ. 3370/1955 περί ελληνικής ιθαγένειας 
8. επαναλαμβάνει την πρόσκλησή του προς την Ελλάδα να λάβει τα αναγκαία και επείγοντα μέτρα, σε διαβούλευση με την τουρκική μουσουλμανική μειονότητα, για την αντιμετώπιση των εκπαιδευτικών ζητημάτων της, τα οποία συνδέονται επίσης άμεσα με την κοινωνικοοικονομική ανάπτυξη της περιοχής στην οποία ζει 
9. ζητεί από τον Γενικό Γραμματέα να κινήσει έρευνα ιδίως σχετικά με τα ζητήματα που θίγονται στο παρόν ψήφισμα και να υποβάλει σχετική έκθεση στην τεσσαρακοστή έκτη σύνοδο του Συμβουλίου των Υπουργών Εξωτερικών· 
10. χαιρετίζει την έναρξη για το ακαδημαϊκό έτος 2016-2017 ενός «Προγράμματος Ισλαμικών Σπουδών» στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης· 
11. σημειώνει τη στήριξη που παρέχει το Πανεπιστήμιο Al-Azhar σε θρησκευτικά ζητήματα και θρησκευτικά σχολεία για μουσουλμάνους στην Ελλάδα· 
12. καλεί τον Γενικό Γραμματέα να επαναλάβει τον διάλογο και τη συνεργασία με την κυβέρνηση της Ελλάδας με στόχο την ενίσχυση της ευημερίας και της ευημερίας των μουσουλμάνων στην Ελλάδα, ιδίως της τουρκικής μουσουλμανικής μειονότητας και του μουσουλμανικού πληθυσμού στα Δωδεκάνησα 
13. Ζητεί από τον Γενικό Γραμματέα να παρακολουθήσει την εφαρμογή του παρόντος ψηφίσματος και να υποβάλει σχετική έκθεση στην 51η Σύνοδο του Συμβουλίου των Υπουργών Εξωτερικών». 

ΠΗΓΗ: Liberal.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή