Ακολουθήστε μας

Κύπρος (Εθνική Φρουρά, Κύπρος 1974)

Αποτροπή ισλαμικής ριζοσπαστικοποίησης και η Κύπρος

Δημοσιεύτηκε

στις


Η
τουρκική εισβολή στη Βόρεια Συρία δεν
επέφερε μόνο σφαγές κατά των Κούρδων
αλλά πυροδότησε και νέα κύματα ανεξέλεγκτης
μετανάστευσης, κυρίως προς την Ευρώπη.

Την
ίδια ώρα η δραπέτευση εκατοντάδων
τζιχαντιστών του Ντάες από τις φυλακές
όπου κρατούνταν, και η εξόντωση του
ηγέτη των τζιχαντιστών, Αλ Μπαγκτάντι,
που ακολούθησε, άναψε καμπανάκι εγρήγορσης
σε όλες τις υπηρεσίες ασφαλείας της
Δύσης για τυχόν αντίποινα. Από την πλευρά
του ο Τούρκος Πρόεδρος, Ρετζέπ Ταγίπ
Ερντογάν, που εξέθρεψε το προηγούμενο
διάστημα το αβγό του ισλαμιστικού
φιδιού, κατηγόρησε την Ευρώπη για
συνεργασία με τρομοκράτες και
προειδοποίησε ότι «βόμβες θα αρχίσουν
να εκρήγνυνται στους ευρωπαϊκούς
δρόμους, τα όπλα θα βρέχουν θάνατο».
Κύπρος και Ελλάδα αποτελούν κράτη πρώτης
γραμμής υποδοχής, κυρίως, μουσουλμάνων
μεταναστών και η ανεξέλεγκτη εισροή
τους δημιουργεί εύλογα φόβους για τον
κίνδυνο ριζοσπαστικοποίησης ισλαμιστικών
ομάδων.
Από
την άλλη η Ιταλία, επίσης κράτος πρώτη
γραμμής, που δέχτηκε μεγάλο όγκο προσφύγων
όλα τα προηγούμενα χρόνια, άλλαξε
πρόσφατα μεταναστευτική πολιτική και
μέχρι σήμερα κατάφερε επιτυχώς να
αποτρέψει την εκδήλωση οποιασδήποτε
τρομοκρατικής ενέργειας. Η «Σημερινή»
συνομίλησε για όλα τα πιο πάνω με τον
Δρα Stefano Bonino, που είναι ακαδημαϊκός
εμπειρογνώμονας στον τομέα της ασφάλειας,
ο οποίος εργάστηκε για την καταπολέμηση
της τρομοκρατίας (Counter-terrorism) στο Ηνωμένο
Βασίλειο και την Ιταλία και λειτουργεί
ως σύμβουλος για τον εξτρεμισμό στην
πόλη του Τορίνο (Ιταλία). Ο κ. Bonino βρέθηκε
τις προηγούμενες μέρες στην Κύπρο για
μια σειρά διαλέξεων συναφών θεμάτων.
Αρχικά
εξήγησε πως το λίκνο του Δυτικού
πολιτισμού, η χώρα που φιλοξενεί την
Πόλη-Κράτος του Βατικανού και της Αγίας
Έδρας, το πιο σημαντικό σύμβολο του
Χριστιανισμού, μία από τις πιο ισχυρές
ευρωπαϊκές χώρες και στενός σύμμαχος
των Ηνωμένων Πολιτειών στην εξωτερική
πολιτική (αν και όχι τόσο δραστήρια σε
ξένα εδάφη όπως οι ΗΠΑ), η Ιταλία, θα
πρέπει να ήταν ένας προφανής στόχος για
την τζιχαντιστική τρομοκρατία, είτε
είναι κατευθυνόμενη είτε ιδεολογικά
συνδεδεμένη με την Αλ-Κάιντα ή το Ισλαμικό
Κράτος. Ωστόσο, όπως επεσήμανε, η Ιταλία
παρέμεινε απαλλαγμένη από πετυχημένες
τζιχαντιστικές τρομοκρατικές επιθέσεις
και η κατάστασή της είναι αξιοζήλευτη
σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες,
παρόλο που παραμένει μια χώρα που
κινδυνεύει από τη βίαιη ριζοσπαστικοποίηση,
έναν κίνδυνο που είναι διάχυτος,
ετερογενής και συνεχώς εξελισσόμενος.
Μετανάστευση
και νομοθεσία
Ερωτηθείς
για την παρούσα κατάσταση στην Ιταλία
σε σχέση με τη μετανάστευση, ο Δρ Bonino
δήλωσε στη «Σ» ότι η παράνομη μετανάστευση
στη χώρα εκτοξεύθηκε κατά τη διάρκεια
των προηγουμένων αριστερών κυβερνήσεων
και στη συνέχεια οι αριθμοί μειώθηκαν
μαζικά επί της κυβέρνησης συνεργασίας
της «Λέγκας του Βορρά» με το «Κίνημα
των Πέντε Αστέρων» του 2018-19, όταν ο
Υπουργός Εσωτερικών Matteo Salvini αποφάσισε
να κλείσει τα λιμάνια σε σκάφη που
μεταφέρουν παράνομους μετανάστες στην
Ιταλία. «Υπήρξαν πολυάριθμες διαμαρτυρίες
κατά της απόφασης αυτής, κυρίως διότι
εμπόδισε τις ΜΚΟ από το να μεταφέρουν
εκτοπισμένους μετανάστες στην Ιταλία.
Τα τελευταία είκοσι χρόνια, η ιταλική
νομοθεσία έχει αλλάξει προκειμένου να
προσαρμοστεί σε ένα ‘νέο’ είδος
τρομοκρατίας και σε διαφορετικές
απειλές. Σημείο καμπής ήταν το 2005, με το
Νόμο 155/2005 με τίτλο ‘Επείγοντα μέτρα
για την καταπολέμηση της διεθνούς
τρομοκρατίας’», ανέφερε.
Όπως
μας εξήγησε, ο νόμος εισήγαγε τρεις
σημαντικές βελτιώσεις:
Πρώτον,
ο Νόμος 155 επιτρέπει τη δίωξη όσων
παρέχουν υλικοτεχνική υποστήριξη
οποιασδήποτε φύσης σε τρομοκρατικές
ομάδες ή τρομοκρατικές ενέργειες.
Δεύτερον,
αναγνωρίζει τα εγκλήματα που σχετίζονται
με την τρομοκρατία, όπως η στρατολόγηση
και η εκπαίδευση με στόχο τη διεξαγωγή
τρομοκρατικής επίθεσης.
Τρίτον,
επιτρέπει στις δυνάμεις ασφαλείας να
διερευνούν και να ανακρίνουν κρατουμένους
προκειμένου να εξασφαλίσουν πληροφορίες
για την πρόληψη επιχειρήσεων που
σχετίζονται με την τρομοκρατία. Η
προστιθέμενη αξία αυτού του νόμου είναι
το γεγονός ότι στοχεύει στον προσηλυτισμό,
που μπορεί να είναι ένα κρίσιμο βήμα
στη διαδικασία ριζοσπαστικοποίησης.
«Αυτή
η νομοθεσία επιτρέπει στις ιταλικές
Αρχές να παρεμβαίνουν στα πολύ πρώιμα
στάδια της ριζοσπαστικοποίησης,
τιμωρώντας προληπτικά, δυνητικά
επικίνδυνη συμπεριφορά. Ένας δεύτερος
κρίσιμος νόμος του 2005 ήταν ο Νόμος 144, ο
οποίος ορίζει ότι ο Υπουργός Εσωτερικών
έχει την εξουσία να απελάσει οποιονδήποτε
θεωρεί ότι απειλεί την ιταλική εθνική
ασφάλεια. Στις 28 Σεπτεμβρίου 2018, η
αποκαλούμενη “Decreto sicurezza”(’’Διάταγμα
Ασφάλειας’’) εισάγει το Άρθρο 17, που
ρυθμίζει την ενοικίαση αυτοκινήτων,
βαν και φορτηγών με στόχο την πρόληψη
της χρήσης τέτοιων οχημάτων σε
τρομοκρατικές επιθέσεις, όπως συνέβη
στη Νίκαια, το Βερολίνο, τη Βαρκελώνη
και ούτω καθεξής», επεσήμανε.
Ιταλικό
σύστημα ασφαλείας και τρομοκρατία
Ερωτηθείς
για τον τρόπο λειτουργίας και συντονισμού
των ιταλικών υπηρεσιών και σωμάτων
ασφαλείας, επεσήμανε πως τα ιταλικά
προληπτικά μέτρα δεν είναι ιδιαίτερα
εξελιγμένα, υπό την έννοια ότι δεν
υπάρχει στρατηγική πρόληψης όπως σε
άλλες ευρωπαϊκές χώρες, κυρίως στο
Ηνωμένο Βασίλειο.
«Ωστόσο,
όχι μόνον οι ιταλικές δυνάμεις ασφαλείας
μπορούν να διενεργούν εκτενείς
επιχειρήσεις επιτήρησης, προληπτικές
επιδρομές και εκδιώξεις αλλοδαπών
υπόπτων, αλλά οι διοικητικές απελάσεις
έχουν επίσης γίνει ο ακρογωνιαίος λίθος
της αντιτρομοκρατικής στρατηγικής της
Ιταλίας. Η ιταλική νομοθεσία επιτρέπει
τις απελάσεις, καθιστώντας τη διαδικασία
αυτή το βασικό στοιχείο που εξηγεί γιατί
δεν υπήρξε μια επιτυχημένη τζιχαντιστική
τρομοκρατική επίθεση στην Ιταλία και
βοηθά στην κατανόηση των ιταλικών
αντιτρομοκρατικών επιχειρήσεων».
Ειδικότερα,
συνέχισε, σε αντίθεση με το τι συμβαίνει
στη Γαλλία, το Βέλγιο και τη Μεγάλη
Βρετανία, όπου υπάρχει μεγάλος αριθμός
εγχώριων τζιχαντιστών, η διαδικασία
αυτή είναι ιδιαίτερα αποτελεσματική,
επειδή οι περισσότεροι άνθρωποι που οι
δυνάμεις ασφαλείας εντοπίζουν ως πιθανή
απειλή δεν είναι Ιταλοί πολίτες. «Ένας
άλλος ακρογωνιαίος λίθος της ιταλικής
στρατηγικής για την καταπολέμηση της
τρομοκρατίας είναι η λεγόμενη “CASA”
(’’Επιτροπή Αντιτρομοκρατικής
Στρατηγικής Ανάλυσης’’), μια διϋπηρεσιακή
πλατφόρμα, μέσω της οποίας η πολιτική
αστυνομία, η στρατιωτική αστυνομία, η
οικονομική αστυνομία, η αστυνομία των
φυλακών και οι υπηρεσίες ασφαλείας
συνεργάζονται και συγκεντρώνουν κεντρικά
πληροφορίες από διαφορετικές πηγές και
υπηρεσίες προκειμένου να βελτιωθούν
οι δραστηριότητες πρόληψης της
τρομοκρατίας, να συντονιστούν οι
επιχειρήσεις εναντίον ομάδων ή ατόμων
που υπάρχουν υποψίες για σχέσεις με
τζιχαντιστικά κινήματα, και να μοιράζονται
πληροφορίες.
Προχωρώντας
ένα βήμα παραπέρα, ο Δρ Bonino σημείωσε πως
η CASA ασχολείται με μεμονωμένα άτομα
που παρουσιάζονται ύποπτα ότι είναι
μέλη τρομοκρατικών οργανώσεων, ακόμη
και όταν ταξιδεύουν στο εξωτερικό. «Η
φύση της CASA, η ιταλική νομοθεσία και η
δύναμη και η εμπειρία των δυνάμεων
ασφαλείας για την καταπολέμηση της
ακροαριστερής και ακροδεξιάς τρομοκρατίας
κατά τη διάρκεια των λεγόμενων ’’Χρόνων
του Μολύβδου’’ (τέλη της δεκαετίας του
1960 μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1980),
είναι μερικοί από τους παράγοντες που
εξηγούν την ιταλική ιδιαιτερότητα σε
σύγκριση με άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής
Ένωσης. Είναι όμως επίσης σημαντικό να
παρατηρήσουμε τις ιδιαιτερότητες της
μουσουλμανικής κοινότητας που ζει στην
Ιταλία, ιδίως την έλλειψη ‘’γκέτο’’,
μιας μεγάλης νέας γενιάς με δυσαρέσκεια
τόσο για την ιταλική αποικιακή ιστορία
όσο και για την εξωτερική πολιτική,
παίζοντας και αυτό ρόλο στο να μη
δημιουργηθεί εύφορο έδαφος για τζιχάντ».
Σύγκριση
με την Κύπρο
Κληθείς
να σχολιάσει την παρούσα κατάσταση στο
νησί μας δεδομένης παράλληλα και της
ιδιαιτερότητας από την de facto διχοτόμηση
από την Τουρκία, ο Δρ Bonino εξήγησε πως η
Κύπρος είναι μια χώρα που αντιμετωπίζει
μεγάλη μετανάστευση από πλειοψηφικά
μουσουλμανικές χώρες και μια συνεχώς
διερευνώμενη μουσουλμανική κοινότητα.
«Η ύπαρξη μεγάλης μουσουλμανικής
κοινότητας αυτή καθαυτή δεν συσχετίζεται
απαραιτήτως με την τζιχαντιστική
τρομοκρατία, θα μπορούσε να συμβάλει
στη δημιουργία θυλάκων μειονεκτήματος
σε ορισμένες περιοχές των κύριων
κυπριακών πόλεων. Τα ’’γκέτο’’ είναι
ιδιαίτερα επικίνδυνα, διότι προσφέρουν
εύφορο έδαφος για καλλιέργεια δυσαρέσκειας
ενάντια στον τοπικό πληθυσμό, όπως
αποδεικνύουν τα “banlieues” στη Γαλλία»,
είπε.
Καταληκτικά
είπε πως η εγγύτητα της Κύπρου με
πολεμοδαρμένες χώρες, όπου το Ισλαμικό
Κράτος είναι ενεργό, όπως η Συρία, είναι
πολύ ανησυχητική.
«Ωστόσο,
οι τζιχαντιστές τρομοκράτες μπορεί να
προτιμούν να χρησιμοποιούν την Κύπρο
ως βάση για να φτάσουν στην ηπειρωτική
Ευρώπη, αντί να στοχοποιήσουν την ίδια.
Με αυτήν την έννοια, η Κύπρος θα μπορούσε
να απαλλαγεί από μαζικές θηριωδίες για
λειτουργικούς λόγους», σημείωσε.
Ενισχύοντας
και προσθέτοντας στις διαπιστώσεις του
Δρος Bonino, o Λέκτορας Αστυνόμευσης στην
Εκπαίδευση Δοκίμων Αστυφυλάκων Λάμπρος
Καούλλας δήλωσε στη «Σημερινή» ότι το
πιο σημαντικό είναι να αποφευχθεί η
δημιουργία επιπλέον δημογραφικο-εδαφικών
εστιών ανεξέλεγκτης παρανομίας και
ανεπιτήρητης ριζοσπαστικοποίησης και
στις ελεύθερες περιοχές, αφού τα
τουρκοκρατούμενα κατεχόμενα αποτελούν
ήδη μια τεράστια μαύρη τρύπα ανασφάλειας,
όχι μόνο για την Κύπρο, αλλά για ολόκληρη
την Ευρώπη. «Άλλωστε, η ίδια η πρόσφατή
μας ιστορία δείχνει πως τα σενάρια που
περιέγραψε ο συνάδελφος Bonino εν σχέση
με τη Γαλλία και το Βέλγιο, όχι μόνο δεν
είναι εξωπραγματικά, αλλά ως Κύπριοι
τα ζήσαμε πριν από τους υπόλοιπους
Ευρωπαίους. Μετά τα γεγονότα του 1963-64,
τα τουρκοκυπριακά “banlieues”, οι ’’θύλακες’’
δηλαδή, ήταν τα ’’γκέτο’’ όπου η
κυπριακή αστυνομία δεν μπορούσε να
εισέλθει και να επιβάλει τον νόμο και
την τάξη. Εκτός των παράνομων δραστηριοτήτων
που ελάμβαναν χώραν μέσα σε αυτά, όπως
στρατιωτική εκπαίδευση και συγκέντρωση
παράνομου οπλισμού, οργανώνονταν ένοπλες
επιθέσεις κατά Κυπρίων πολιτών, όπως
πυροβολισμοί κατά πεζών και αυτοκινήτων
και κλοπές ζώων», επεσήμανε.
Σήμερα,
συνέχισε ο Δρ Καούλλας, η «έξυπνη
αστυνόμευση» (“smart policing”), με έμφαση
στην «πληροφοριοκεντρική αστυνόμευση»
(“intelligence-led policing”), είναι κλειδί στην
αποτελεσματική πρόληψη τρομοκρατικών
επιθέσεων. «Αυτές οι σύγχρονες μορφές
αστυνόμευσης, οι οποίες αποτελούν την
κυρίαρχη τάση στον δυτικό κόσμο, είναι
πιο αποτελεσματικές όταν εμπεδωθούν
και στην ’’κοινοτική αστυνόμευση’’
(“community policing”) και συνδυαστούν με αυτή.
Στην Κύπρο, θεσμούς’’ κοινοτικής
αστυνόμευσης’’ αποτελούν ο ’’Αστυνομικός
της Γειτονιάς’’ και οι ’’Παρατηρητές
της Γειτονιάς’’, όπου εθελοντές πολίτες
συνδράμουν το έργο της Αστυνομίας με
τη διαβίβαση πληροφοριών. Καθώς η
λαθρομετανάστευση λαμβάνει χώραν κυρίως
μέσω κατεχομένων, ιδιαίτερης σημασίας
έχει η ορθή λειτουργία του ’’Παρατηρητή
της Πράσινης Γραμμής’’. Οι πληροφορίες
των εθελοντών ’’παρατηρητών’’
ενισχύουν αυτές που συλλέγουν τα φυλάκια
της Εθνικής Φρουράς και οι άλλες υπηρεσίες
ασφαλείας».
Δημοσιεύτηκε
στην Κυριακάτικη Σημερινή 10 Νοεμβρίου
2019

Εξωτερική Πολιτική

Κυπριακό: Οι Τούρκοι θέλουν τριμερή συνάντηση χωρίς ουσία

Δημοσιεύτηκε

στις

Ο Ερσίν Τατάρ θα στοχεύει σε ανοικτή ατζέντα προκειμένου να βάλει στο τραπέζι τις αξιώσεις του

Μια τριμερή χωρίς να αγγίζει την ουσία, δηλαδή το πως θα επανεκκινήσει ο διάλογος, επιδιώκει η τουρκική πλευρά, με τον Ερσίν Τατάρ θα στοχεύει σε ανοικτή ατζέντα προκειμένου να βάλει στο τραπέζι τις αξιώσεις του.

Με τη γνωστοποίηση, το βράδυ της Τετάρτης, της συμφωνίας για πραγματοποίηση μιας άτυπης συνάντησης στη Νέα Υόρκη, στις 15 Οκτωβρίου, άρχισαν να διαφαίνονται εκατέρωθεν και οι προθέσεις των δύο πλευρών. Νίκος Χριστοδουλίδης και Ερσίν Τατάρ κατέγραψαν άμεσα ή έμμεσα τους στόχους τους πριν καθίσουν στο ίδιο τραπέζι με το Γενικό Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών.

Ανακοινώνοντας το δείπνο στη Νέα Υόρκη το γραφείο του Ερσίν Τατάρ φρόντισε την ίδια ώρα να στείλει το μήνυμα ότι «το άτυπο δείπνο δεν θα έχει καμία ατζέντα και οι δύο ηγέτες θα ανταλλάξουν απόψεις σε κοινωνικό περιβάλλον». Σχεδόν ταυτόχρονα, από τη Νέα Υόρκη όπου βρίσκεται, ο Ταχσίν Ερτουγρούλογλου, διαμήνυε πως «δεν θα συζητηθεί η ομοσπονδία» και ότι «σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να θεωρηθεί η συμμετοχή τους σε αυτή τη συνάντηση ως διαπραγμάτευση για ομοσπονδία».

Οι τοποθετήσεις αυτές της τουρκοκυπριακής πλευράς καταδεικνύουν και τους στόχους που έχει θέσει και οι οποίοι δεν έχουν καμιά σχέση με το βασικό στόχο της τριμερούς που είναι η αναζήτηση τρόπων επανέναρξης του διαλόγου στο Κυπριακό.

Ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης φρόντισε πάντως χθες να ξεκαθαρίσει πως η ατζέντα της τριμερούς συνάντησης της 15ης Οκτωβρίου είναι πολύ συγκεκριμένη και αφορά τις προοπτικές επανέναρξης των συνομιλιών. Ενώ διαμήνυσε τόσο προς τα Ηνωμένα Έθνη όσο και προς την τουρκοκυπριακή πλευρά ότι στη Νέα Υόρκη δεν πάει για να συζητήσει την ατζέντα που προσπαθεί να περάσει ο Ερσίν Τατάρ.

Προσερχόμενος το πρωί στο Cyprus Forum 2024, στη Λευκωσία, ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων είπε ότι η τριμερής συνάντηση δεν είναι ανοικτής ατζέντας: “Δεν υπάρχει οτιδήποτε που είναι ανοιχτής ατζέντας. Η συζήτηση γίνεται με έναν και μόνο σκοπό: να δούμε αν υπάρχουν οι προοπτικές για επανέναρξη των συνομιλιών και θεωρώ ιδιαίτερα σημαντική την πρωτοβουλία του Γενικού Γραμματέα“.

Πρόσθεσε ότι ήταν κάτι που επιδιώκαμε εδώ και καιρό. “Από κει και πέρα, είπε, επικεντρωνόμαστε στο να υπάρξει αποτέλεσμα που για μας ένας είναι ο στόχος, η επανέναρξη των συνομιλιών στη βάση του συμφωνημένου πλαισίου και από εκεί που μείναμε στο Κραν Μοντανά“.

Σημείωσε ότι “αναμένουμε να δούμε, προετοιμαζόμαστε για συνάντηση”, την οποία χαρακτήρισε “θετική εξέλιξη“. “Με απόλυτη σοβαρότητα θα προσέλθουμε σε αυτό το δείπνο και θα πράξουμε ό,τι είναι δυνατόν για να υπάρξουν θετικά αποτελέσματα“, είπε. Ο Πρόεδρος σχολίασε ότι “είναι θετικό ότι γίνεται αυτό το δείπνο. Από ‘κει και πέρα, δεν θέλω να πω πολλά, επικεντρώνομαι στη συζήτηση, στο αποτέλεσμα. Να υπάρξει αποτέλεσμα, αυτό με ενδιαφέρει“, επεσήμανε.

Ο υπουργός Εξωτερικών, Κωνσταντίνος Κόμπος, σε δηλώσεις του στο ΡΙΚ επεσήμανε πως το δείπνο στη Νέα Υόρκη αποτελεί το επόμενο σημείο αναφοράς στο Κυπριακό, μετά τη Γενική Συνέλευση, το οποίο δεν μπορεί να παραγνωρίζεται, μετά τη μακρά περίοδο απουσίας κινητικότητας.  Ο υπουργός Εξωτερικών πρόσθεσε, ωστόσο, ότι η ύπαρξη κινητικότητας δεν συνεπάγεται ότι θα επιτευχθεί ο βασικός στόχος, της επανέναρξης των συνομιλιών, κάτι που, όπως είπε, “δεν εξαρτάται μόνο από τη δική μας πλευρά”.

Ο Κωνσταντίνος Κόμπος σημείωσε ότι δεν υπάρχει άλλη διέξοδος από την επιδίωξη διαλόγου, αφού αυτός είναι ο μόνος τρόπος για κατάληξη σε επίλυση του Κυπριακού. Σημείωσε, επίσης, ότι δεν πρόκειται να γίνει αποδεκτό ό,τι βρίσκεται εκτός του πλαισίου των Ηνωμένων Εθνών και ότι αν, στο δείπνο, ακουστεί απλώς η ρητορική και επιχειρηματολογία της άλλης πλευράς το αποτέλεσμα δεν θα είναι θετικό.

Φιλελεύθερος

Συνέχεια ανάγνωσης

Αιγαίο

Το σύνδρομο της Στοκχόλμης στο ελληνοτουρκικό σύστημα

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Του Νίκου Ιγγλέση
26/09/2024 

Η συνάντηση Κ. Μητσοτάκη – Ρ.Τ. Ερντογάν στη Ν. Υόρκη, στις 24-9-24, ήταν η έκτη τούς τελευταίους δεκαπέντε μήνες. Πρόκειται για «πολιτικό έρωτα» μεταξύ των δύο ηγετών, ιδιαίτερα μετά τη Διακήρυξη των Αθηνών (Δεκέμβριος ’23) ή για το «Σύνδρομο της Στοκχόλμης» όπου το θύμα μέσω ψυχολογικών και συναισθηματικών διεργασιών καταλήγει να ερωτευθεί το θύτη του;

Σε τί αλήθεια αποσκοπούν όλες αυτές οι συναντήσεις, οι συνομιλίες, τα «μέτρα οικοδόμησης εμπιστοσύνης», η λεγόμενη θετική ατζέντα κ.α.; Πού είναι το «παράθυρο ευκαιρίας» που βλέπει η Κυβέρνηση;  Ένα είναι βέβαιο: Όλα αυτά δεσμεύουν την Ελλάδα να μην επιχειρήσει να ανατρέψει το, δυσμενές γι’ αυτήν, status quo στο Αιγαίο και τη Μεσόγειο και απενοχοποιούν, στη διεθνή σκηνή, την αναθεωρητική – επεκτατική Τουρκία.

Ποιά είναι τα διαχρονικά ζητήματα της ελληνοτουρκικής αντιπαράθεσης που, κατά την Κυβέρνηση, θα προωθήσει τη λύση τους ο διάλογος;

1) Η Ελλάδα δικαιούται να ασκήσει το μονομερές δικαίωμα που της δίνει το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας να αυξήσει, δηλαδή, τα χωρικά ύδατά της μέχρι τα 12 ν.μ. στο Αιγαίο και την Α. Μεσόγειο και την άρση τού, επ’ αυτού, τουρκικού casus belli; Όχι, υποστηρίζει η Άγκυρα.

2) Τα ελληνικά νησιά που μπορούν να συντηρήσουν ανθρώπινη δραστηριότητα διαθέτουν την ίδια ΑΟΖ (μέχρι 200ν.μ.) με αυτήν της ηπειρωτικής χώρας, όπως προβλέπεται από το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας; Όχι, διαθέτουν μόνο χωρικά ύδατα 6 ν.μ. αντιτείνει η Τουρκία.

3) Τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου δικαιούνται να είναι στρατιωτικοποιημένα γιατί απειλούνται; Θυμίζουμε το «Θα έρθουμε μια νύχτα ξαφνικά». Όχι, πρέπει να είναι αποστρατικοποιημένα σύμφωνα με τις Συνθήκες Λωζάνης-Παρισίων, λέει η Τουρκία.

4) Η Ελλάδα μπορεί να καταθέσει στην ΕΕ τους χάρτες του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού, όπως έχει κάνει η Κυπριακή Δημοκρατία; Μια τέτοια ενέργεια θα σήμαινε ανακήρυξη (όχι οριοθέτηση) της συνολικής ελληνικής ΑΟΖ, χωρίς αυτό να προκαλέσει τη σφοδρή τουρκική αντίδραση;

5) Τα Θαλάσσια Πάρκα, που εξαγγέλθηκαν, θα υλοποιηθούν ή ξεχάστηκαν για να μην χαλάσει το θετικό κλίμα; Η Άγκυρα δήλωσε ότι απαιτείται η συναίνεσή της.

6) Το παράνομο, κατά το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας, Τουρκολυβικό Μνημόνιο θα ακυρωθεί ή θα παρεμποδίζει την όποια εκμετάλλευση της οριοθετημένης ελληνικής ΑΟΖ με την Αίγυπτο;

7) Τα αφηγήματα της «Γαλάζιας Πατρίδας» και των «Γαλάζιων Αιθέρων» αποτελούν ευθεία αμφισβήτηση της κυριαρχίας και των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Ελλάδος. Η Τουρκία διεκδικεί το μισό Αιγαίο, ανατολικά του 25ου Μεσημβρινού και όλη τη θαλάσσια έκταση μεταξύ Ρόδου και Κύπρου (βλέπε χάρτη). Μπορεί κάτι τέτοιο να γίνει αποδεκτό;

8) Στην Κύπρο η Τουρκία ζητάει τη διεθνή αναγνώριση της κατεχόμενης ζώνης ως ανεξάρτητο κράτος. Παράλληλα διακηρύσσει ότι τα κατοχικά στρατεύματά της θα παραμείνουν εσαεί στη νησί. Ο Ελληνισμός μπορεί να το αποδεχτεί;

9) Η μουσουλμανική μειονότητα της Δ. Θράκης που η Άγκυρα, ενάντια στη Συνθήκη της Λωζάνης, αποκαλεί τουρκική, χρησιμοποιείται εδώ και χρόνια ως «στρατηγική μειονότητα» για την υβριδική αποσταθεροποίηση της Ελλάδας και επέμβασης στις εσωτερικές υποθέσεις της. Η Κυβέρνηση και το υπόλοιπο κυρίαρχο πολιτικό σύστημα δεν αντιδρούν για να μη θυμώσει η Τουρκία.

Όλα αυτά και άλλα σημαντικά ζητήματα προδιαγράφουν το αποτέλεσμα του ελληνοτουρκικού διαλόγου. Η Τουρκία κερδίζει χρόνο και ισχυροποιείται. Η Διακήρυξη των Αθηνών διευκόλυνε την Άγκυρα στην απόκτηση των αμερικανικών F-16 (40 + 80 αεροσκάφη και άφθονα όπλα). Η συνέχιση του διαλόγου διευκολύνει την Τουρκία για την άρση των αμερικανικών κυρώσεων στην πολεμική βιομηχανία της και ίσως στην απόκτηση των F-35. Η Ελλάδα χάνει χρόνο, δεν ασκεί τα νόμιμα δικαιώματά της και δεν ανατρέπει το status quo, στο οποίο έχει εγκλωβιστεί. Η Τουρκία, από την πλευρά της, επιμένει να προβάλλει συνεχώς τις διεκδικήσεις της, όταν απαιτείται τις επιβάλλει δια του καταναγκασμού (π.χ. πρόσφατα στην Κάσο) και στο τέλος θα επικαλεστεί «τις πραγματικότητες επί του πεδίου»  ως ένα είδος «χρησικτησίας» για να τις νομιμοποιήσει στη διεθνή σκηνή.

Το Μεταναστευτικό  

Η Κυβέρνηση προβάλλει ως επιτυχία του διαλόγου τη συνεργασία με την Τουρκία για τον περιορισμό των μεταναστευτικών ροών. Πρόκειται για προπαγάνδα εσωτερικής κατανάλωσης. Αλήθεια, πώς φτάνουν οι μετανάστες από την Κεντρική Ασία, το Κέρας ή την υποσαχάρια Αφρική στην Τουρκία; Έρχονται περπατώντας; Όχι βέβαια. Φτάνουν με πτήσεις των τουρκικών αερογραμμών (χωρίς visa) στην Κωνσταντινούπολη και από εκεί προωθούνται στον Έβρο και στις ακτές του Αιγαίου. Υπάρχει κανείς αφελής που πιστεύει ότι όλο αυτό το traffic γίνεται εν αγνοία των τουρκικών μυστικών υπηρεσιών, της στρατοχωροφυλακής και της αστυνομίας; Οι διακινητές είναι απλώς τα εκτελεστικά όργανα των υβριδικών επιχειρήσεων της Τουρκίας.

Σύμφωνα με στοιχεία της Frontex το πρώτο οκτάμηνο του 2024 οι μεταναστευτικές ροές από την Α. Μεσόγειο προς την Ελλάδα  αυξήθηκαν κατά 39% (πάνω από 37.000 άτομα). Αντίθετα από την Κεντρική Μεσόγειο προς την Ιταλία μειώθηκαν κατά 64%. Ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου Ν. Παναγιωτόπουλος, σε πρόσφατη συνέντευξή του, ανέφερε ότι οι ροές, το πρώτο οκτάμηνο αυξήθηκαν, κατά 60%. Ίσως ξέρει κάτι περισσότερο. Αυτοί οι αριθμοί αφορούν όσους εντοπίζονται και καταγράφονται. Χιλιάδες άλλοι διέρχονται λαθραία από τα σύνορα. Κάθε μέρα στον Έβρο και στην Εγνατία οδό συλλαμβάνονται αλλοδαποί και ημεδαποί διακινητές με κλεμμένα αυτοκίνητα να προωθούν λαθρομετανάστες στο εσωτερικό της χώρας. Εκείνος ο φράκτης στον Έβρο προχωράει με «ρυθμό χελώνας».

Αλήθεια, γιατί η Κυβέρνηση δεν αναστέλλει τη χορήγηση ασύλου για έξι μήνες, όπως έκανε η Κυπριακή Δημοκρατία με αποτέλεσμα την κατακόρυφη μείωση των αφίξεων μεταναστών; Αλλά πώς να το κάνει όταν ο πρωθυπουργός έχει δηλώσει ότι είναι ευτυχής που η ελληνική κοινωνία μεταλλάσσεται σε πολυπολιτισμική! Όταν οι Έλληνες, δηλαδή, θα γίνουν μια από τις διάφορες μειονότητες που θα διαβιούν στην ελληνική επικράτεια.

Το Κυπριακό

Ο Νίκος Χριστοδουλίδης πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας κράτους διεθνώς αναγνωρισμένου, μέλους του ΟΗΕ, της ΕΕ και άλλων διεθνών οργανισμών παρακαλάει για μια συνάντηση με τον επικεφαλής της αποσχιστικής οντότητας της Βόρειας Κύπρου για να επαναρχίσει ο διάλογος για λύση του Κυπριακού. Μόνο που τη λύση του Κυπριακού δε θα την αποφασίσει ο όποιος Ερσιν Τατάρ αλλά η Άγκυρα. Αν ο Ν. Χριστοδουλίδης ήθελε να διατηρήσει την αξιοπρέπειά του και ιδιαίτερα το κύρος της Κυπριακής Δημοκρατίας θα έπρεπε να ζητάει διάλογο με τον Ερντογάν. Από κοντά ο Κ. Μητσοτάκης και ο Υπουργός του των Εξωτερικών δηλώνουν ευτυχείς που υπάρχει κινητικότητα στο Κυπριακό. Κινητικότητα για να προκύψει τι; Για να απενοχοποιείται ο εισβολέας και κατακτητής;

Μετά 50 χρόνια κανένα κράτος και κανείς διεθνής οργανισμός δε ζητάει την αποχώρηση των στρατευμάτων κατοχής από την Κύπρο. Όλοι ζητούν διάλογο μεταξύ των δύο κοινοτήτων και αμοιβαίες υποχωρήσεις για την εύρεση της όποιας λύσης. Η Τουρκία είναι στο απυρόβλητο. Εδώ έχουν οδηγήσει τον Ελληνισμό 50 χρόνια κατευναστικής πολιτικής  Για αποτροπή, ανάσχεση και απελευθέρωση της κατεχόμενης Κύπρου δε μιλάει ούτε η Αθήνα ούτε η Λευκωσία.

 Ο Ερντογάν ζητάει από το βήμα της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ τη διεθνή αναγνώριση ως ανεξάρτητου κράτους των κατεχομένων εδαφών και οι Μητσοτάκης και Χριστοδουλίδης μια Δικοινοτική –Διζωνική Ομοσπονδία που μπορεί να είναι χειρότερη ακόμη και της διχοτόμησης, αφού θα θέσει και τις ελεύθερες περιοχές υπό τον γεωπολιτικό έλεγχο της Τουρκίας.

Εδώ που έχουν φτάσει τα πράγματα στην ελληνοτουρκική αντιπαράθεση είτε ο Ελληνισμός θα αποδεχτεί όλους τους τουρκικούς όρους είτε η Τουρκία θα πρέπει να υποχρεωθεί να εγκαταλείψει τους γεωστρατηγικούς στόχους της. Μέση λύση δεν υπάρχει, γιατί αν δώσουμε μόνο ορισμένα απ’ όσα απαιτεί η Άγκυρα, «για να μην είμαστε καθημερινά με το δάκτυλο στη σκανδάλη» όπως είπε ο κ. Μητσοτάκης, απλώς θα της ανοίξουμε την όρεξη και για τα υπόλοιπα όντας σε ακόμη πιο αδύναμη θέση. Εκτός αν το «Σύνδρομο της Στοκχόλμης» έχει καταλάβει ολοκληρωτικά το πολιτικό προσωπικό σε Αθήνα και Λευκωσία.

Υ.Γ. 1 Πέρασε ίσως απαρατήρητη η αναφορά του Κ. Μητσοτάκη κατά την ομιλία του στη «Σύνοδο Κορυφής για Το Μέλλον» του ΟΗΕ. Είπε: «Το παγκόσμιο συμφέρον διαπερνά το μεμονωμένο συμφέρον των κρατών». Ποιος αλήθεια ορίζει το παγκόσμιο συμφέρον; Η παγκοσμιοποίηση, η Ευρωπαϊκή Ένωση, το ΝΑΤΟ, η Σύνοδος του Νταβός ή κάποιος άλλος;

Υ.Γ. 2 Απορεί κανείς με την εμμονή των ελλήνων πολιτικών να μιλούν για ενδεχόμενη οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ με την Τουρκία. Αγνοούν ότι στην ΑΟΖ περιλαμβάνεται και η υφαλοκρηπίδα; Ή εξυπηρετούν την Άγκυρα που δεν έχει επικυρώσει τη Σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας και θέλει οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας ώστε να ισχυριστεί ότι τα ελληνικά νησιά του Αιγαίου κάθονται πάνω στην υφαλοκρηπίδα της Ανατολίας;

 

Πηγή: www.ellinikiantistasi.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Κύπρος (Εθνική Φρουρά, Κύπρος 1974)

Κύπρος – Πρόεδρος Ν. Χριστοδουλίδης: Πολύ συγκεκριμένη η ατζέντα της τριμερούς

Δημοσιεύτηκε

στις

Η συζήτηση γίνεται για να δούμε αν υπάρχουν οι προοπτικές για επανέναρξη των συνομιλιών

Ανδρέας Πιμπίσιης

Η ατζέντα της τριμερούς συνάντησης της 15ης Οκτωβρίου είναι πολύ συγεκριμένη και αφορά τις προοπτικές επανέναρξης των συνομιλιών, τόνισε ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης. Σπεύδοντας την ίδια ώρα να διαμηνύσει πως δεν πάει στη Νέα Υόρκη για να συζητήσει την ατζέντα που προσπαθεί να περάσει ο Ερσίν Τατάρ και η τουρκική πλευρά.

Προσερχόμενος το πρωί στο Cyprus Forum 2024, στη Λευκωσία, ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων είπε ότι η τριμερής συνάντηση δεν είναι ανοικτής ατζέντας: “Δεν υπάρχει οτιδήποτε που είναι ανοιχτής ατζέντας. Η συζήτηση γίνεται με έναν και μόνο σκοπό: να δούμε αν υπάρχουν οι προοπτικές για επανέναρξη των συνομιλιών και θεωρώ ιδιαίτερα σημαντική την πρωτοβουλία του Γενικού Γραμματέα“.

Πρόσθεσε ότι ήταν κάτι που επιδιώκαμε εδώ και καιρό. “Από κει και πέρα, είπε, επικεντρωνόμαστε στο να υπάρξει αποτέλεσμα που για μας ένας είναι ο στόχος, η επανέναρξη των συνομιλιών στη βάση του συμφωνημένου πλαισίου και από εκεί που μείναμε στο Κραν Μοντανά“.

Σημείωσε ότι “αναμένουμε να δούμε, προετοιμαζόμαστε για συνάντηση”, την οποία χαρακτήρισε “θετική εξέλιξη“. “Με απόλυτη σοβαρότητα θα προσέλθουμε σε αυτό το δείπνο και θα πράξουμε ό,τι είναι δυνατόν για να υπάρξουν θετικά αποτελέσματα“, είπε.

Ο Πρόεδρος σχολίασε ότι “είναι θετικό ότι γίνεται αυτό το δείπνο. Από ‘κει και πέρα, δεν θέλω να πω πολλά, επικεντρώνομαι στη συζήτηση, στο αποτέλεσμα. Να υπάρξει αποτέλεσμα, αυτό με ενδιαφέρει“, επεσήμανε.

Στα κατεχόμενα, ο Ταχσίν Ερτουγρούλογλου έσπευσε να διαμηνύσει πως στη Νέα Υόρκη δνε θα συζητηθεί το θέμα της ομοσπονδίας.

Σε δηλώσεις του στην Νέα Υόρκη, μετά την ολοκλήρωση των συναντήσεων του, σύμφωνα με τα όσα μεταδίδει η διαδικτυακή «Κίπρις Πόστασι», αναφερόμενος στο άτυπο δείπνο στις 15 Οκτωβρίου μεταξύ των δύο ηγετών και του ΓΓ του ΟΗΕ είπε ότι «αυτό που διευκρινίσαμε είναι ότι δεν θα πραγματοποιηθεί σε μια ατμόσφαιρα συζήτησης της ομοσπονδίας». Είπε ακόμα ότι η «κυριαρχία και η παρουσία» τους ψευδοκράτους είναι μη διαπραγματεύσιμα θέματα.

Ανάφερε ότι ο ΓΓ του ΟΗΕ κάλεσε τους δύο ηγέτες για άτυπο δείπνο στις 15 Οκτωβρίου στη Νέα Υόρκη «πρόσκληση που ο Ερσίν Τατάρ αποδέχτηκε», είπε και επανέλαβε ότι δεν υπάρχει άλλος δρόμος από την «αναγνώριση» της παρουσίας του ψευδοκράτους.

Φιλελεύθερος

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή