Ακολουθήστε μας

Αιγαίο

Κινήσεις στη σκακιέρα της Ανατολικής Μεσογείου

Δημοσιεύτηκε

στις

  Φρίξος Δαλίτης   

Η Τουρκία επιδιώκει τη δημιουργία τετελεσμένων στην Ανατολική Μεσόγειο, διεκδικώντας να έχει λόγο και ρόλο σε ένα μεγάλο θαλάσσιο κομμάτι της. Η επιβεβαίωση ύπαρξης φυσικού αερίου στην περιοχή σε συνδυασμό με το γεγονός ότι έχει αποκλειστεί πολιτικά μέσα από τις τριμερείς συνεργασίες που έχουν συνάψει τα κράτη της περιοχής προκάλεσε μια σειρά από προκλητικές ενέργειες από την Άγκυρα ως αντίδραση στις τριμερείς συνεργασίες που συνήψε η Κυπριακή Δημοκρατία, η Ελλάδα, το Ισραήλ και η Αιγυπτος τόσο σε ό,τι αφορά τα ενεργειακά ζητήματα όσο και τα θέματα ασφάλειας. Σταθερή τουρκική πρόθεση είναι η αποσταθεροποίηση και η αμφισβήτηση των συμφωνιών που έχουν υπογραφεί. Τελευταία κίνηση της Τουρκίας είναι το μνημόνιο με τη Λιβύη που προκάλεσε την έντονη αντίδραση της Αθήνας και της Λευκωσίας.  

Το ζητούμενο σε κάθε περίπτωση είναι το κατά πόσο αυτές οι τουρκικές ενέργειες και η γενικότερη πολιτική των προκλήσεων που επιχειρεί η Τουρκία έναντι κυρίως της Ελλάδας και της Κύπρου, αλλά και της Αιγύπτου, θα έχουν οποιοδήποτε αποτέλεσμα. Το ερώτημα αυτό δεν είναι εύκολο να απαντηθεί χωρίς να λαμβάνει υπόψη διάφορους παράγοντες, όπως το διεθνές δίκαιο αλλά και την πολιτική κατάσταση που επικρατεί αυτή τη στιγμή στη Λιβύη.

Ιδιαίτερης σημασίας είναι ο τρόπος με τον οποίο η Αθήνα κατά κύριο λόγο και η Λευκωσία κατά δεύτερο θα αντιδράσουν σε αυτήν την εξέλιξη και τι χειρισμούς θα κάνουν προκειμένου να αντιμετωπίσουν τις τουρκικές ενέργειες.

Τρεις ακαδημαϊκοί, ο αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Δικαίου και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων στο Τμήμα Νομικής του Πανεπιστημίου Κύπρου Αριστοτέλης Κωνσταντινίδης, ο αναπληρωτής καθηγητής του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κύπρου Γιώργος Μπούστρας και ο επίκουρος καθηγητής Διεθνών Σχέσεων του Πανεπιστημίου Λευκωσίας Μιχάλης Κοντός αναλύουν τις τουρκικές επιδιώξεις στην περιοχή, αλλά και τις πιθανές συνέπειες των κινήσεων αυτών.

Πολλαπλές οι επιδιώξεις της Τουρκίας

Ο Αριστοτέλης Κωνσταντινίδης, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Δικαίου και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων στο Τμήμα Νομικής του Πανεπιστημίου Κύπρου, τονίζει:

Κατ’ αρχάς, φαίνεται ότι μιλούμε για οριοθέτηση τόσο υφαλοκρηπίδας όσο και ΑΟΖ μεταξύ Τουρκίας και Λιβύης. Αυτό είναι ενδιαφέρον, καθώς η Τουρκία ήταν ανέκαθεν αντίθετη σε θέσπιση και οριοθέτηση ΑΟΖ στη Μεσόγειο χωρίς συμφωνία με τα γειτονικά κράτη. Επίσης δεν είναι κάτι που έγινε ξαφνικά σήμερα. Η Τουρκία εδώ και κάποια χρόνια επιδιώκει μία συμφωνία με τη Λιβύη. Αυτό το οποίο μπορούμε να πούμε είναι ότι η Τουρκία έχει πολλαπλές επιδιώξεις.

● Πρώτον, θέλει να ακυρώσει στην πράξη οποιουσδήποτε σχεδιασμούς έχουν η Ελλάδα, η Κύπρος και η Αίγυπτος ή ακόμα και μόνο η Ελλάδα με την Αίγυπτο για οριοθέτηση μεταξύ τους θαλάσσιων ζωνών. Η οριοθέτηση που θα γινόταν ή αν θα γίνει ανάμεσα σε Ελλάδα, Αίγυπτο ή και Κύπρο, θα συμπεριλάμβανε το Καστελλόριζο. Οπόταν η Τουρκία, με την επιδιωκόμενη οριοθέτηση με τη Λιβύη και αγνοώντας παντελώς το Καστελλόριζο, όπως και Ρόδο, Κάρπαθο αλλά και Κρήτη, έρχεται και προλαβαίνει την Ελλάδα και την Αίγυπτο, υποστηρίζοντας με τη συμφωνία ότι το Καστελλόριζο και τα υπόλοιπα νησιά δεν μπορούν να έχουν θαλάσσια ζώνη πέραν των χωρικών υδάτων, δηλαδή στην περίπτωση της Ελλάδας τα έξι ναυτικά μίλια. Θεωρώ δηλαδή ότι ήταν ένας αντιπερισπασμός στους σχεδιασμούς Ελλάδας- Αιγύπτου-Κύπρου για μεταξύ τους οριοθέτηση ΑΟΖ. Η Τουρκία θεωρεί ότι δικαιούται το μεγαλύτερο κομμάτι θάλασσας στην περιοχή και το βλέπουμε στους διάφορους χάρτες που βγάζει για την περιοχή. Με αυτή την κίνηση υποστηρίζει ότι το συγκεκριμένο κομμάτι της ανήκει. Οπόταν η πρώτιστη επιδίωξή της είναι να ακυρώσει εμπράκτως αυτούς τους σχεδιασμούς.

● Δεύτερον, ενώ όλα αυτά μέχρι στιγμής τα ξέραμε ως μονομερείς διεκδικήσεις, εμπλέκει τώρα και ένα άλλο κράτος, το οποίο συμμερίζεται τις απόψεις της, επιδιώκοντας νομιμοποίηση των διεκδικήσεών της. Υπάρχει, ωστόσο, ζήτημα ως προς τη νομιμοποίηση της Κυβέρνησης Εθνικής Συμφιλίωσης της Λιβύης να υπογράψει τη συμφωνία ή να τη θέσει νόμιμα σε ισχύ με βάση το εσωτερικό δίκαιο της Λιβύης.

● Τρίτον, το οποίο αποτελεί και πάγια επιδίωξη της Τουρκίας, είναι να επιβάλει την άποψη, που στο διεθνές δίκαιο αποτελεί ισχνότατη μειοψηφία, ότι τα νησιά ανεξαρτήτως μεγέθους δεν έχουν θαλάσσιες ζώνες πέραν των χωρικών υδάτων τους όταν τίθεται ζήτημα οριοθέτησης με γειτονικές χώρες.

● Τέταρτον, η Τουρκία επιδιώκει να μπει στον ενεργειακό χάρτη της Ανατολικής Μεσογείου, από τον οποίο έμεινε εκτός μέσα από τις πολύ επιτυχημένες σε πολιτικό επίπεδο τριμερείς συνεργασίες Κύπρου-Ελλάδας-Αιγύπτου και Κύπρου-Ελλάδας-Ισραήλ. Για τον λόγο αυτό, όταν η Τουρκία είδε ότι υπάρχει φυσικό αέριο, ξεκίνησε, με μονομερείς και παράνομες κινήσεις γύρω από την Κύπρο και την Ελλάδα και τώρα με τη συμφωνία με τη Λιβύη, να διεκδικεί ντε φάκτο αυτά που δεν κατάφερε να επιτύχει σε πολιτικό επίπεδο.

Όσον αφορά στη συμφωνία με τη Λιβύη, είναι προφανές ότι παραβιάζει τα κυριαρχικά δικαιώματα, τουλάχιστον της Ελλάδας. Αυτό δεν έχει δικαίωμα να το κάνει ένα κράτος, ούτε δύο κράτη εις βάρος τρίτου κράτους.

Η Ελλάδα έχει δικαιώματα δυνάμει της υφαλοκρηπίδας της. Το ζητούμενο είναι μέχρι πού εκτείνονται τα θαλάσσια όρια της Ελλάδας και της κάθε χώρας σε σχέση με τα αντίστοιχα όρια γειτονικών χωρών. Από τη στιγμή που δεν έγινε κοινή οριοθέτηση από τα εμπλεκόμενα μέρη, το κάθε κράτος οριοθετεί την ΑΟΖ του με βάση τις δικές του θέσεις. Οπόταν η συμφωνία αυτή δεν επηρεάζει τα νόμιμα δικαιώματα της Ελλάδας, αλλά δεν ξέρουμε ακόμα με βεβαιότητα ποια ακριβώς είναι αυτά και μέχρι πού φτάνουν, καθώς η Ελλάδα δεν έχει καταθέσει συντεταγμένες νοτίως και ανατολικά των νησιών του Αιγαίου, ούτε έχει προβεί σε οριοθέτηση με κάποιο γειτονικό κράτος στην εν λόγω περιοχή. Το ιδανικό θα ήταν να υπάρχει μία κοινή συμφωνία ή κάποια δικαστική οριοθέτηση με όλα τα εμπλεκόμενα κράτη, δηλαδή μεταξύ Ελλάδας, Τουρκίας, Αιγύπτου και Κύπρου και ενδεχομένως Λιβύης.»

«Πάσα» για οριοθέτηση ΑΟΖ Ελλάδας – Αιγύπτου

Ο Γιώργος Μπούστρας, κοσμήτορας της Σχολής Διοίκησης Επιχειρήσεων, καθηγητής Διαχείρισης Κρίσεων, του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κύπρου, σημειώνει:

«Το αρνητικό στην περίπτωση αυτή είναι ότι όντως υπάρχει μία συμφωνία μεταξύ Τουρκίας-Λιβύης. Δεν έχουμε δει βέβαια αυτή τη συμφωνία και άρα δεν ξέρουμε τι καλύπτει. Για αυτό θεωρώ ότι ήταν έξυπνη η κίνηση του υπουργείου Εξωτερικών της Ελλάδας να ζητήσει να δοθεί στη δημοσιότητα η συμφωνία, ούτως ώστε να  γνωρίζουμε περί τίνος πρόκειται και τι ακριβώς προνοεί.

Ένα δεύτερο δεδομένο όμως είναι ότι όπως είναι σήμερα η κατάσταση στη Λιβύη δεν είναι σαφές ότι αυτοί με τους οποίους υπέγραψε τη συμφωνία η Τουρκία θα είναι στην εξουσία και στη συνέχεια.

Ένα τρίτο δεδομένο είναι, κατά την άποψή μου, ότι αυτή ή συμφωνία αποτελεί «καλή πάσα» προς την Ελλάδα, την Κύπρο και την Αίγυπτο για συνομολόγηση της δικής τους ΑΟΖ. Ένα ζήτημα το οποίο εδώ και αρκετό καιρό συζητούμε και για το οποίο, για πολιτικούς λόγους, δεν έχει ληφθεί οποιαδήποτε απόφαση προκειμένου να προχωρήσει και να υπάρξει κατάληξη με καθορισμό της ΑΟΖ. Αυτή η συμφωνία Τουρκίας- Λιβύης είναι μια καλή ευκαιρία ως απάντηση να οριοθετηθεί ΑΟΖ μεταξύ αυτών των τριών χωρών. Οι οποίες θα πρέπει να πούμε ότι είναι και οι πραγματικά εμπλεκόμενες.

Θα πρέπει επίσης εδώ να αναφέρουμε ότι αυτό το οποίο φαίνεται είναι ότι συνεχώς η Τουρκία έχει μία συμπεριφορά η οποία βασίζεται στην πρόκληση. Αυτή η τακτική επιδιώκει να έχει ψυχολογικό αντίκτυπο προς Κύπρο και Ελλάδα. Πραγματικό αντίκτυπο όμως αυτές οι κινήσεις στις οποίες προβαίνει η Τουρκία δεν έχουν. Όπως, για παράδειγμα, το πρόγραμμα γεωτρήσεων που έχει ξεκινήσει η Τουρκία ανοικτά της Κύπρου.

Διότι γίνονται μεν γεωτρήσεις, δεν υπάρχει όμως η δυνατότητα από μέρους τους να πετύχουν εξόρυξη. Άρα αυτό το οποίο κάνουν είναι να προκαλούν. Το ίδιο αποτελεί και η συμφωνία με τη Λιβύη, η οποία έχει ήδη καταδικαστεί και από την Ε.Ε. και από τη Λιβύη.

Θα πρέπει επίσης εδώ να πούμε ότι έχουν σημασία και οι χώρες που επιλέγονται για να γίνονται οι όποιες συμφωνίες. Για παράδειγμα, η Τουρκία προχώρησε σε μία συμφωνία με τη Λιβύη, ενώ η Κύπρος έχει τη διπλωματία των τριμερών και με κράτη που έχουν μία σταθερότητα. Η Λιβύη αυτή τη στιγμή δεν είναι κράτος. Ένα κομμάτι της διοικείται από ένα στρατηγό, ένα άλλο κομμάτι της διοικείται από έναν άλλο στρατηγό και γενικότερα η κατάσταση στη Λιβύη είναι περίπλοκη πολιτικά. Όμως η διπλωματία των τριμερών που έχει προωθήσει η Κυπριακή Δημοκρατία είναι και μακροπρόθεσμη και αποδοτική διότι έχει επιλέξει συνεργασία με κράτη που είναι πυλώνες σταθερότητας στην περιοχή. Όχι μόνο με την Ελλάδα, την Αίγυπτο και το Ισραήλ αλλά ακόμα και με την Ιορδανία. Η οποία εδώ και πολλά χρόνια είναι η πλέον σταθερή χώρα του αραβικού κόσμου.

Συνεπώς, η όλη προσπάθεια και η πολιτική γύρω από την περιοχή σε σχέση με την ΑΟΖ και την Ανατολική Μεσόγειο είναι ένας μαραθώνιος και όχι ένας αγώνας δρόμου. Η Τουρκία μπορεί να ξεκινήσει ένα «γρήγορο τρέξιμο» αλλά έχω την εντύπωση ότι θα κουραστεί στον δρόμο.»

Η Τουρκία επιχειρεί να «προλάβει» τις εξελίξεις

Ο Μιχάλης Κοντός, επίκουρος καθηγητής Διεθνών Σχέσεων στο Πανεπιστήμιο Λευκωσίας, υπογραμμίζει:

«Προς το παρόν έχουμε ένα μνημόνιο συνεργασίας, όχι μια συμφωνία οριοθέτησης. Το μνημόνιο δεν παράγει έννομα αποτελέσματα αλλά αποτελεί διακήρυξη προθέσεων. Παρόμοια διακήρυξη προθέσεων έχουν εκφράσει τον Μάιο του 2018 σε κοινή τους συνάντηση οι Πρόεδροι της Ελλάδας, της Αιγύπτου και της Κύπρου για οριοθέτηση των ΑΟΖ τους εκεί όπου συμπίπτουν, χωρίς όμως να το έχουν πράξει μέχρι τώρα. Με αυτή την ενέργεια, μέσω των ισχυρών μοχλών πίεσης που διαθέτει επί της Κυβέρνησης της Λιβύης, η Τουρκία επιχειρεί να «προλάβει» τις εξελίξεις. Κάτι τέτοιο θα μετέτρεπε το κατά τα άλλα νόμιμο (σύμφωνα με τις προβλέψεις της UNCLOS) δικαίωμα της Κύπρου, της Ελλάδας και της Αιγύπτου σε διένεξη, με προσδοκία εξεύρεσης μιας κοινώς αποδεκτής λύσης. Ως εκ τούτου, η Τουρκία θα αποφύγει (αν φυσικά «δουλέψει» το σχέδιό της) τον κίνδυνο της θαλάσσιας απομόνωσής της σε περίπτωση που θα επερχόταν η τριμερής οριοθέτηση. Ταυτόχρονα, επιχειρεί να αμφισβητήσει την περιφερειακή συναίνεση που πέτυχαν οι προαναφερθείσες χώρες, αντιτείνοντας μια «αντι-συναίνεση».

Εδώ θα πρέπει να υπογραμμίσουμε το εξής: είναι σαφές ότι η πρόθεση της Τουρκίας και της Λιβύης παραγνωρίζει τα δικαιώματα της Ελλάδας στον συγκεκριμένο θαλάσσιο χώρο και επιχειρεί να «αποκόψει» την ελληνική από την κυπριακή και την αιγυπτιακή ΑΟΖ. Εν τούτοις, το δίκαιο και το άδικο μιας τέτοιας ενέργειας στην πράξη δεν μπορούν να αξιολογηθούν πάρα μόνον από ένα διεθνές δικαιοδοτικό όργανο, στο οποίο τα ενδιαφερόμενα μέρη θα πρέπει να προσφύγουν από κοινού. Κάτι τέτοιο είναι πολύ δύσκολο να συμβεί, για διάφορους λόγους. Στο μεταξύ όμως, ο καθένας προβάλλει τα επιχειρήματά του και τη δική του οπτική περί του δικαίου. Η Τουρκία γνωρίζει αυτό το δεδομένο, γεγονός που μαρτυρά ότι επιζητά νομιμοποίηση, όχι κατ’ ανάγκη νομιμότητα. Και εν τοιαύτη περιπτώσει, η νομιμοποίηση θα αποτελέσει και μέσον αιτιολόγησης πιθανής χρήσης βίας, αν η ίδια κρίνει ότι παραβιάζονται τα κατ’ ισχυρισμό δικαιώματά της (π.χ. αν στο μέλλον γίνει προσπάθεια εξόρυξης με αδειοδότηση μιας εκ των τριών χωρών). Βέβαια η Τουρκία δεν επιθυμεί αυτό το σενάριο. Ευελπιστεί όμως ότι η ενέργειά της αυτή και τα τετελεσμένα που θα προκύψουν εξ αυτής θα λειτουργήσουν αποτρεπτικά και δεν θα τολμήσει η Ελλάδα, η Αίγυπτος και η Κύπρος να προχωρήσουν με τις δικές τους ενέργειες, έχοντας υπόψη και την προγενέστερη πείρα του casus belli έναντι της δικαιωματικής επέκτασης των ελληνικών χωρικών υδάτων και άλλες παρόμοιες περιπτώσεις πειθαναγκασμού.»

Πηγή: Φιλελεύθερος Κύπρου

Αιγαίο

Το σύνδρομο της Στοκχόλμης στο ελληνοτουρκικό σύστημα

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Του Νίκου Ιγγλέση
26/09/2024 

Η συνάντηση Κ. Μητσοτάκη – Ρ.Τ. Ερντογάν στη Ν. Υόρκη, στις 24-9-24, ήταν η έκτη τούς τελευταίους δεκαπέντε μήνες. Πρόκειται για «πολιτικό έρωτα» μεταξύ των δύο ηγετών, ιδιαίτερα μετά τη Διακήρυξη των Αθηνών (Δεκέμβριος ’23) ή για το «Σύνδρομο της Στοκχόλμης» όπου το θύμα μέσω ψυχολογικών και συναισθηματικών διεργασιών καταλήγει να ερωτευθεί το θύτη του;

Σε τί αλήθεια αποσκοπούν όλες αυτές οι συναντήσεις, οι συνομιλίες, τα «μέτρα οικοδόμησης εμπιστοσύνης», η λεγόμενη θετική ατζέντα κ.α.; Πού είναι το «παράθυρο ευκαιρίας» που βλέπει η Κυβέρνηση;  Ένα είναι βέβαιο: Όλα αυτά δεσμεύουν την Ελλάδα να μην επιχειρήσει να ανατρέψει το, δυσμενές γι’ αυτήν, status quo στο Αιγαίο και τη Μεσόγειο και απενοχοποιούν, στη διεθνή σκηνή, την αναθεωρητική – επεκτατική Τουρκία.

Ποιά είναι τα διαχρονικά ζητήματα της ελληνοτουρκικής αντιπαράθεσης που, κατά την Κυβέρνηση, θα προωθήσει τη λύση τους ο διάλογος;

1) Η Ελλάδα δικαιούται να ασκήσει το μονομερές δικαίωμα που της δίνει το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας να αυξήσει, δηλαδή, τα χωρικά ύδατά της μέχρι τα 12 ν.μ. στο Αιγαίο και την Α. Μεσόγειο και την άρση τού, επ’ αυτού, τουρκικού casus belli; Όχι, υποστηρίζει η Άγκυρα.

2) Τα ελληνικά νησιά που μπορούν να συντηρήσουν ανθρώπινη δραστηριότητα διαθέτουν την ίδια ΑΟΖ (μέχρι 200ν.μ.) με αυτήν της ηπειρωτικής χώρας, όπως προβλέπεται από το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας; Όχι, διαθέτουν μόνο χωρικά ύδατα 6 ν.μ. αντιτείνει η Τουρκία.

3) Τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου δικαιούνται να είναι στρατιωτικοποιημένα γιατί απειλούνται; Θυμίζουμε το «Θα έρθουμε μια νύχτα ξαφνικά». Όχι, πρέπει να είναι αποστρατικοποιημένα σύμφωνα με τις Συνθήκες Λωζάνης-Παρισίων, λέει η Τουρκία.

4) Η Ελλάδα μπορεί να καταθέσει στην ΕΕ τους χάρτες του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού, όπως έχει κάνει η Κυπριακή Δημοκρατία; Μια τέτοια ενέργεια θα σήμαινε ανακήρυξη (όχι οριοθέτηση) της συνολικής ελληνικής ΑΟΖ, χωρίς αυτό να προκαλέσει τη σφοδρή τουρκική αντίδραση;

5) Τα Θαλάσσια Πάρκα, που εξαγγέλθηκαν, θα υλοποιηθούν ή ξεχάστηκαν για να μην χαλάσει το θετικό κλίμα; Η Άγκυρα δήλωσε ότι απαιτείται η συναίνεσή της.

6) Το παράνομο, κατά το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας, Τουρκολυβικό Μνημόνιο θα ακυρωθεί ή θα παρεμποδίζει την όποια εκμετάλλευση της οριοθετημένης ελληνικής ΑΟΖ με την Αίγυπτο;

7) Τα αφηγήματα της «Γαλάζιας Πατρίδας» και των «Γαλάζιων Αιθέρων» αποτελούν ευθεία αμφισβήτηση της κυριαρχίας και των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Ελλάδος. Η Τουρκία διεκδικεί το μισό Αιγαίο, ανατολικά του 25ου Μεσημβρινού και όλη τη θαλάσσια έκταση μεταξύ Ρόδου και Κύπρου (βλέπε χάρτη). Μπορεί κάτι τέτοιο να γίνει αποδεκτό;

8) Στην Κύπρο η Τουρκία ζητάει τη διεθνή αναγνώριση της κατεχόμενης ζώνης ως ανεξάρτητο κράτος. Παράλληλα διακηρύσσει ότι τα κατοχικά στρατεύματά της θα παραμείνουν εσαεί στη νησί. Ο Ελληνισμός μπορεί να το αποδεχτεί;

9) Η μουσουλμανική μειονότητα της Δ. Θράκης που η Άγκυρα, ενάντια στη Συνθήκη της Λωζάνης, αποκαλεί τουρκική, χρησιμοποιείται εδώ και χρόνια ως «στρατηγική μειονότητα» για την υβριδική αποσταθεροποίηση της Ελλάδας και επέμβασης στις εσωτερικές υποθέσεις της. Η Κυβέρνηση και το υπόλοιπο κυρίαρχο πολιτικό σύστημα δεν αντιδρούν για να μη θυμώσει η Τουρκία.

Όλα αυτά και άλλα σημαντικά ζητήματα προδιαγράφουν το αποτέλεσμα του ελληνοτουρκικού διαλόγου. Η Τουρκία κερδίζει χρόνο και ισχυροποιείται. Η Διακήρυξη των Αθηνών διευκόλυνε την Άγκυρα στην απόκτηση των αμερικανικών F-16 (40 + 80 αεροσκάφη και άφθονα όπλα). Η συνέχιση του διαλόγου διευκολύνει την Τουρκία για την άρση των αμερικανικών κυρώσεων στην πολεμική βιομηχανία της και ίσως στην απόκτηση των F-35. Η Ελλάδα χάνει χρόνο, δεν ασκεί τα νόμιμα δικαιώματά της και δεν ανατρέπει το status quo, στο οποίο έχει εγκλωβιστεί. Η Τουρκία, από την πλευρά της, επιμένει να προβάλλει συνεχώς τις διεκδικήσεις της, όταν απαιτείται τις επιβάλλει δια του καταναγκασμού (π.χ. πρόσφατα στην Κάσο) και στο τέλος θα επικαλεστεί «τις πραγματικότητες επί του πεδίου»  ως ένα είδος «χρησικτησίας» για να τις νομιμοποιήσει στη διεθνή σκηνή.

Το Μεταναστευτικό  

Η Κυβέρνηση προβάλλει ως επιτυχία του διαλόγου τη συνεργασία με την Τουρκία για τον περιορισμό των μεταναστευτικών ροών. Πρόκειται για προπαγάνδα εσωτερικής κατανάλωσης. Αλήθεια, πώς φτάνουν οι μετανάστες από την Κεντρική Ασία, το Κέρας ή την υποσαχάρια Αφρική στην Τουρκία; Έρχονται περπατώντας; Όχι βέβαια. Φτάνουν με πτήσεις των τουρκικών αερογραμμών (χωρίς visa) στην Κωνσταντινούπολη και από εκεί προωθούνται στον Έβρο και στις ακτές του Αιγαίου. Υπάρχει κανείς αφελής που πιστεύει ότι όλο αυτό το traffic γίνεται εν αγνοία των τουρκικών μυστικών υπηρεσιών, της στρατοχωροφυλακής και της αστυνομίας; Οι διακινητές είναι απλώς τα εκτελεστικά όργανα των υβριδικών επιχειρήσεων της Τουρκίας.

Σύμφωνα με στοιχεία της Frontex το πρώτο οκτάμηνο του 2024 οι μεταναστευτικές ροές από την Α. Μεσόγειο προς την Ελλάδα  αυξήθηκαν κατά 39% (πάνω από 37.000 άτομα). Αντίθετα από την Κεντρική Μεσόγειο προς την Ιταλία μειώθηκαν κατά 64%. Ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου Ν. Παναγιωτόπουλος, σε πρόσφατη συνέντευξή του, ανέφερε ότι οι ροές, το πρώτο οκτάμηνο αυξήθηκαν, κατά 60%. Ίσως ξέρει κάτι περισσότερο. Αυτοί οι αριθμοί αφορούν όσους εντοπίζονται και καταγράφονται. Χιλιάδες άλλοι διέρχονται λαθραία από τα σύνορα. Κάθε μέρα στον Έβρο και στην Εγνατία οδό συλλαμβάνονται αλλοδαποί και ημεδαποί διακινητές με κλεμμένα αυτοκίνητα να προωθούν λαθρομετανάστες στο εσωτερικό της χώρας. Εκείνος ο φράκτης στον Έβρο προχωράει με «ρυθμό χελώνας».

Αλήθεια, γιατί η Κυβέρνηση δεν αναστέλλει τη χορήγηση ασύλου για έξι μήνες, όπως έκανε η Κυπριακή Δημοκρατία με αποτέλεσμα την κατακόρυφη μείωση των αφίξεων μεταναστών; Αλλά πώς να το κάνει όταν ο πρωθυπουργός έχει δηλώσει ότι είναι ευτυχής που η ελληνική κοινωνία μεταλλάσσεται σε πολυπολιτισμική! Όταν οι Έλληνες, δηλαδή, θα γίνουν μια από τις διάφορες μειονότητες που θα διαβιούν στην ελληνική επικράτεια.

Το Κυπριακό

Ο Νίκος Χριστοδουλίδης πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας κράτους διεθνώς αναγνωρισμένου, μέλους του ΟΗΕ, της ΕΕ και άλλων διεθνών οργανισμών παρακαλάει για μια συνάντηση με τον επικεφαλής της αποσχιστικής οντότητας της Βόρειας Κύπρου για να επαναρχίσει ο διάλογος για λύση του Κυπριακού. Μόνο που τη λύση του Κυπριακού δε θα την αποφασίσει ο όποιος Ερσιν Τατάρ αλλά η Άγκυρα. Αν ο Ν. Χριστοδουλίδης ήθελε να διατηρήσει την αξιοπρέπειά του και ιδιαίτερα το κύρος της Κυπριακής Δημοκρατίας θα έπρεπε να ζητάει διάλογο με τον Ερντογάν. Από κοντά ο Κ. Μητσοτάκης και ο Υπουργός του των Εξωτερικών δηλώνουν ευτυχείς που υπάρχει κινητικότητα στο Κυπριακό. Κινητικότητα για να προκύψει τι; Για να απενοχοποιείται ο εισβολέας και κατακτητής;

Μετά 50 χρόνια κανένα κράτος και κανείς διεθνής οργανισμός δε ζητάει την αποχώρηση των στρατευμάτων κατοχής από την Κύπρο. Όλοι ζητούν διάλογο μεταξύ των δύο κοινοτήτων και αμοιβαίες υποχωρήσεις για την εύρεση της όποιας λύσης. Η Τουρκία είναι στο απυρόβλητο. Εδώ έχουν οδηγήσει τον Ελληνισμό 50 χρόνια κατευναστικής πολιτικής  Για αποτροπή, ανάσχεση και απελευθέρωση της κατεχόμενης Κύπρου δε μιλάει ούτε η Αθήνα ούτε η Λευκωσία.

 Ο Ερντογάν ζητάει από το βήμα της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ τη διεθνή αναγνώριση ως ανεξάρτητου κράτους των κατεχομένων εδαφών και οι Μητσοτάκης και Χριστοδουλίδης μια Δικοινοτική –Διζωνική Ομοσπονδία που μπορεί να είναι χειρότερη ακόμη και της διχοτόμησης, αφού θα θέσει και τις ελεύθερες περιοχές υπό τον γεωπολιτικό έλεγχο της Τουρκίας.

Εδώ που έχουν φτάσει τα πράγματα στην ελληνοτουρκική αντιπαράθεση είτε ο Ελληνισμός θα αποδεχτεί όλους τους τουρκικούς όρους είτε η Τουρκία θα πρέπει να υποχρεωθεί να εγκαταλείψει τους γεωστρατηγικούς στόχους της. Μέση λύση δεν υπάρχει, γιατί αν δώσουμε μόνο ορισμένα απ’ όσα απαιτεί η Άγκυρα, «για να μην είμαστε καθημερινά με το δάκτυλο στη σκανδάλη» όπως είπε ο κ. Μητσοτάκης, απλώς θα της ανοίξουμε την όρεξη και για τα υπόλοιπα όντας σε ακόμη πιο αδύναμη θέση. Εκτός αν το «Σύνδρομο της Στοκχόλμης» έχει καταλάβει ολοκληρωτικά το πολιτικό προσωπικό σε Αθήνα και Λευκωσία.

Υ.Γ. 1 Πέρασε ίσως απαρατήρητη η αναφορά του Κ. Μητσοτάκη κατά την ομιλία του στη «Σύνοδο Κορυφής για Το Μέλλον» του ΟΗΕ. Είπε: «Το παγκόσμιο συμφέρον διαπερνά το μεμονωμένο συμφέρον των κρατών». Ποιος αλήθεια ορίζει το παγκόσμιο συμφέρον; Η παγκοσμιοποίηση, η Ευρωπαϊκή Ένωση, το ΝΑΤΟ, η Σύνοδος του Νταβός ή κάποιος άλλος;

Υ.Γ. 2 Απορεί κανείς με την εμμονή των ελλήνων πολιτικών να μιλούν για ενδεχόμενη οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ με την Τουρκία. Αγνοούν ότι στην ΑΟΖ περιλαμβάνεται και η υφαλοκρηπίδα; Ή εξυπηρετούν την Άγκυρα που δεν έχει επικυρώσει τη Σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας και θέλει οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας ώστε να ισχυριστεί ότι τα ελληνικά νησιά του Αιγαίου κάθονται πάνω στην υφαλοκρηπίδα της Ανατολίας;

 

Πηγή: www.ellinikiantistasi.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Αιγαίο

ΕΣΤΙΑ: Το δώρο Μητσοτάκη σε Ερντογάν! «Γκρίζες» ὅλες οἱ βραχονησῖδες καί τά νησιά πού εὑρίσκονται σέ ἀπόσταση 10 μιλίων ἀπό τά «θαλάσσια σύνορα»

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

«Ἀπαγόρευση τῆς τουριστικῆς ἀνάπτυξης» προβλέπει νομοσχέδιο τοῦ Ὑπουργείου Ἐνεργείας γιά τό Εἰδικό Χωροταξικό Σχέδιο στόν τουρισμό – «Ἀπαράδεκτη καί ἀναιτιολόγητη» θεωρεῖ τήν ρύθμιση ὁ πρόεδρος τοῦ ΤΕΕ Λέσβου κ. Στρατῆς Μανωλακέλλης – Τό πάγωμα τῆς οἰκονομικῆς δραστηριότητος ἀκυρώνει τήν ΑΟΖ – Τό «δῶρο» Μητσοτάκη σέ Ἐρντογάν

Μικρονήσια τοῦ Αἰγαίου χωρίς ΑΟΖ καί ὑφαλοκρηπῖδα μέ ἑλληνικό νόμο!

Οταν ἐκδιώκονται οἱ κάτοικοι καί ἀναστέλλεται ἡ οἰκονομική δραστηριότητα ἀπό νησί ἤ μικρονησίδα, αὐτομάτως χάνεται καί τό δικαίωμά του σέ ΑΟΖ καί ὑφαλοκρηπῖδα. Αὐτό ὁρίζει τό Διεθνές Δίκαιο τῆς Θαλάσσης. Εἶναι λοιπόν ἐξωφρενικό, εἶναι ἐξοργιστικό, τό γεγονός ὅτι προετοιμάζεται νόμος τοῦ ἑλληνικοῦ Κράτους, ὁ ὁποῖος ἀπαγορεύει τήν τουριστική ἀνάπτυξη σέ μιά ὁλόκληρη κατηγορία νήσων καί νησίδων, καθιστῶντας τις ἔτσι «γκρίζες». Τοῦτο σημαίνει ὅτι ὀψέποτε γίνουν διαπραγματεύσεις γιά ὁριοθέτηση ΑΟΖ καί ὑφαλοκρηπῖδας στό Αἰγαῖο καί ἐν γένει στό ἑλληνικό ἀρχιπέλαγος, θά εὑρεθεῖ ἡ Τουρκία σέ πλεονεκτική θέση, καθώς θά ὑπάρχει ἑλληνικός νόμος, ὁ ὁποῖος θά δικαιώνει τήν ἀπαίτησή της νά μήν ἔχουν τά νησιά δικαίωμα σέ ΑΟΖ καί ὑφαλοκρηπῖδα.

Πρόκειται, ὅπως ἀποκαλύπτει ἡ «Ἑστία», γιά τό νομοσχέδιο τοῦ Ὑπουργείου Ἐνεργείας πού ὁρίζει τό Εἰδικό Χωροταξικό Σχέδιο γιά τόν τουρισμό, τό ὁποῖο ἤδη εὑρίσκεται σέ δημόσια διαβούλευση. Τό νομοσχέδιο αὐτό περιλαμβάνει συγκεκριμένες διατάξεις πού ἀπαγορεύουν –ναί, χρησιμοποιεῖται ὁ ὄρος «ἀπαγορεύεται»– τήν τουριστική ἀνάπτυξη σέ ἑλληνικά νησιά. Καί ἐνδεχομένως σέ κάποια ἀπό τά νησιά αὐτά νά μήν εἶναι ἐφικτό νά δημιουργηθοῦν τουριστικές ὑποδομές. Ποιός εἶναι ὅμως ὁ λόγος νά ὑπάρχει ρητή ἀπαγόρευσις σέ νόμο τοῦ ἑλληνικοῦ Κράτους;

Ἀκόμη καί νησιά ἤ νησῖδες πού δέν ἔχουν αὐτήν τήν στιγμή ὑποδομές οἰκονομικῆς δραστηριότητος, δυνητικῶς μποροῦν ὁποιαδήποτε στιγμή νά ἀποκτήσουν. Συνεπῶς τό δικαίωμα νά ἔχουν ἐπήρεια στήν ὁριοθέτηση θαλασσίων ζωνῶν ὑφίσταται. Ποιός ὁ λόγος νά καταργηθεῖ αὐτό μέ ἑλληνικό νόμο; Τό ὅλο ζήτημα θυμίζει τήν περίπτωση τῆς νησῖδος Λέβιθα, ἀπό τήν ὁποία ἐξεδιώχθησαν βοσκός καί τό κοπάδι του (δηλαδή ὁ κάτοικος καί ἡ οἰκονομική του δραστηριότης) γιά νά «σωθεῖ» ἕνα σπάνιο εἶδος σαλιγκαριῶν. Ἔχουν ἄραγε τά σαλιγκάρια μεγαλύτερη ἀξία ἀπό τά κυριαρχικά δικαιώματα τῆς χώρας μας στό Αἰγαῖο;

Γιά νά μήν μακρυγοροῦμε, ἰδού τί ἀναφέρει τό ἐπίμαχο νομοσχέδιο:

«Ὁμάδα ΙΙΙ: Ἀκατοίκητα νησιά καί βραχονησῖδες

Ἡ Ὁμάδα ΙΙΙ περιλαμβάνει δύο ὑποομάδες, μέ βάση τά ἰδιαίτερα φυσικά καί ἀνθρωπογενῆ χαρακτηριστικά τους, τό μέγεθος καί τήν ἐγγύτητά τους μέ κατοικημένες περιοχές.

Στήν 1η ὑποομάδα περιλαμβάνονται:

• Βραχονησῖδες

• Νησιά μέ ἔκταση μικρότερη τῶν 300 στρεμμάτων

• Νησιά τά ὁποῖα εὑρίσκονται σέ ἀπόσταση μικρότερη τῶν 10 ναυτικῶν μιλίων ἀπό τά θαλάσσια σύνορα τῆς χώρας

• Νησιά τά ὁποῖα εὑρίσκονται σέ ἀπόσταση μεγαλύτερη τῶν 10 ναυτικῶν μιλίων ἀπό παράκτιες περιοχές τοῦ ἠπειρωτικοῦ τμήματος τῆς χώρας ἤ ἀπό νησιά πού διαθέτουν ἀκτοπλοϊκή πρόσβαση.

Στήν δεύτερη ὑποομάδα περιλαμβάνονται ὅλα τά ἀκατοίκητα νησιά (μηδενικός πληθυσμός κατά τήν ἑκάστοτε τελευταία ἀπογραφή) πού δέν ἀνήκουν στήν 1η ὑποομάδα».

Τό νέο ΕΧΠ‐Τ προτείνει τίς παρακάτω ρυθμίσεις γιά τήν Ὁμάδα ΙΙΙ:

«1. Στά νησιά τῆς πρώτης ὑποομάδας δέν ἐπιτρέπεται κανένα εἶδος τουριστικῆς ἀνάπτυξης.

2. Στά νησιά τῆς δεύτερης ὑποομάδας ἐπιτρέπονται μόνο ΟΥΤΔ «ἤπιας ἀνάπτυξης». Σημειώνεται ὅτι μέ βάση τό ἰσχῦον θεσμικό πλαίσιο, ὁ συντελεστής δόμησης γιά τά σύνθετα τουριστικά καταλύματα (ΣΤΚ) καί τά μεικτά τουριστικά καταλύματα μικρῆς κλίμακας (ΜΤΚΜΚ) περιορίζεται ἀπό 0,2 σέ 0,12 γιά τά κατοικημένα νησιά πλήν τῶν νήσων Κρήτης, Εὔβοιας, Κέρκυρας καί Ρόδου. Στό ἴδιο πνεῦμα κρίνεται σκόπιμο οἱ ὀργανωμένοι ὑποδοχεῖς τουριστικῶν δραστηριοτήτων (ΟΥΤΔ) πού ἐπιτρέπονται στά νησιά αὐτά νά εἶναι ἤπιας ἀνάπτυξης κατά τόν ὁρισμό τοῦ ὑπό μελέτη ΕΧΠ‐Τ».

Πρόεδρος Τεχνικού Επιμελητηρίου Βορειοανατολικού Αιγαίου: Απαράδεκτη η απαγόρευση

Ἡ ἀπαγόρευσις αὐτή, τῆς ἀναπτύξεως τῶν νησίδων τῆς τρίτης ὑποομάδος, χαρακτηρίζεται ἀπαράδεκτη καί ἀναιτιολόγητη καί ἀπό τό Τεχνικό Ἐπιμελητήριο Βορειοανατολικοῦ Αἰγαίου, τό ὁποῖο σέ ἔγγραφο πρός τό ὑπουργεῖο ἐνεργείας, τό ὁποῖο ὑπογράφει ὁ πρόεδρός του Στρατῆς Μανωλακέλλης, μεταξύ ἄλλων ὑπογραμμίζει:

«Καταγράφονται στήν Ὁμάδα ΙΙΙ:

“Ἀκατοίκητα νησιά καί βραχονησῖδες” ὡς 1η ὑποομάδα

• Οἱ βραχονησῖδες

• Νησιά μέ ἔκταση μικρότερη τῶν 300 στρεμμάτων.

• Νησιά τά ὁποῖα εὑρίσκονται σέ ἀπόσταση μικρότερη τῶν 10 ναυτικῶν μιλίων ἀπό τά θαλάσσια σύνορα τῆς χώρας.

• Νησιά τά ὁποῖα εὑρίσκονται σέ ἀπόσταση μεγαλύτερη τῶν 10 ναυτικῶν μιλίων ἀπό παράκτιες περιοχές τοῦ ἠπειρωτικοῦ τμήματος τῆς χώρας ἤ ἀπό νησιά πού διαθέτουν ἀκτοπλοϊκή πρόσβαση καί ἐπιβάλλεται ἀπαγόρευση ὁποιασδήποτε μορφῆς τουριστικῆς ἀνάπτυξης!

Συγκεκριμένα ἀναφέρεται: “Στά νησιά τῆς πρώτης ὑποομάδας δέν ἐπιτρέπεται κανένα εἶδος τουριστικῆς ἀνάπτυξης. Στά νησιά τῆς δεύτερης ὑποομάδας ἐπιτρέπονται μόνο ΟΥΤΔ ἤπιας ἀνάπτυξης.

Ὡς κάτοικοι ἀκριτικῶν νησιῶν θεωροῦμε ἀπαράδεκτη καί ἀναιτιολόγητη μιά τέτοια ἀπαγόρευση καί ζητοῦμε τήν διαγραφή της ἤ τροποποίησή της μέ ρυθμίσεις ἀνάλογες τῆς 2ης ὑποομάδας».

Ἐρώτησις: Μήπως ὁ νόμος τοῦ κ. Σκυλακάκη εἶναι τό «δῶρο» τοῦ Πρωθυπουργοῦ στόν Πρόεδρο Ἐρντογάν κατά τήν σημερινή τους συνάντηση; Αὐτή εἶναι ἡ «συναντίληψη γιά τίς θαλάσσιες ζῶνες»;

ΠΗΓΗ: ΕΣΤΙΑ

Συνέχεια ανάγνωσης

Αιγαίο

Δημήτρης Τσαϊλάς: Από τον εξαναγκασμό στη συνθηκολόγηση

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Η πολλαπλότητα και η πολυπλοκότητα των προκλήσεων εθνικής κυριαρχίας, που αντιμετωπίζουμε δεν αφήνουν περιθώρια για διπλωματικούς ελιγμούς, λόγω των εκφρασμένων απειλών από την Τουρκία. Αυτό το πολύπλοκο σύνολο αλληλένδετων ζητημάτων (ΑΟΖ, Υφαλοκρηπίδα, Δικαίωμα επέκτασης χωρικών υδάτων, Δικαίωμα προάσπισης νησιών ανατολικού Αιγαίου, Δικαίωμα έρευνας διάσωσης στο FIR, Δυτική Θράκη, Κύπρος) είναι πολύ πολύπλοκο για ακόμη και για πολύ εξειδικευμένους διπλωμάτες να φαντάζονται εύκολες λύσεις. Η κυβέρνηση μας αποφάσισε με μυστική διπλωματία ουσιαστικά, να δώσει προτεραιότητα σε δύο ζητήματα: τον κατευνασμό της Τουρκίας και την ενίσχυση από τους συμμάχους και εταίρους. Δυστυχώς θα μάθουμε πολύ σύντομα, εάν αυτά τα ζητήματα είναι πιθανό να επιλυθούν. 

Η Τουρκία ακολουθεί μια ολοένα και πιο αυτόνομη εξωτερική πολιτική, ενώ εδραιώνει το αυταρχικό σύστημα διακυβέρνησής της. Εν μέσω μιας μεταβαλλόμενης παγκόσμιας τάξης, η Άγκυρα χρειάζεται την Ελλάδα μόνο για να ισορροπήσει τις γεωπολιτικές της φιλοδοξίες με τα βασικά οικονομικά της συμφέροντα και τις σχέσεις της με τη Δύση και όχι για να υπάρξει οποιαδήποτε επίλυση για τις θαλάσσιες ζώνες. 

Ο κόσμος γίνεται μάρτυρας κοσμοϊστορικών γεωπολιτικών αλλαγών στην ηπειρωτική Ευρώπη. Παράλληλα, η μόνιμη απειλή για τον Ελληνισμό, η Τουρκία αναπροσανατολίζει την εξωτερική της πολιτική και επεκτείνει τον περιφερειακό ρόλο της. Η Τουρκία είναι προφανώς ελεύθερη να ακολουθήσει τη δική της πορεία. Αυτό που μένει να δούμε είναι πώς ο Ελληνισμός θα εξισορροπήσει τις περιφερειακές γεωπολιτικές φιλοδοξίες της Τουρκίας με την ευρωπαϊκή γειτονιά της και τα βασικά οικονομικά συμφέροντα και περιορισμούς της. 

Εν μέσω μιας μαζικής αναταραχής στην παγκόσμια γεωπολιτική, έχει καταστεί ζωτικής σημασίας για όλους μας στην Ελλάδα να κάνουμε μια λειτουργική αξιολόγηση της διεθνούς πραγματικότητας με σκοπό να μην επιτρέψουμε να εγείρονται ζητήματα κυριαρχίας. Ο εν εξελίξει αφοπλισμός των νησιών του Αιγαίου, και η επί θύραις θεσμοποίησή του σε αποστρατιωτικοποίηση/ουδετερότητα, (με άλλοθι το σχεδιαζόμενο Ελληνο-Τουρκικό Σύμφωνο Φιλίας και μη -Επίθεσης) πρέπει να σταματήσει!!  Κάθε μέσο νόμιμης δράσης είναι καλό και πρόσφορο για τον σκοπό αυτό. Προέχει η  ενημέρωση των πολιτών για τις συνέπειες που θα έχει ο σχεδιασμός της αποστρατιωτικοποίησης και συναφούς ουδετερότητας στην ασφάλειά τους, στην ίδια τους την ζωή και στο μέλλον των παιδιών τους. Είναι απαραίτητη η διαμόρφωση και οργάνωση του πλαισίου, που θα επιτρέψει στους πολίτες ν` αναλάβουν, με συγκροτημένη δράση, την ευθύνη κάθε ενός και κάθε μίας για την άμυνα της χώρας και των επαπειλούμενων περιοχών της.

Πώς η Τουρκία μπορεί να κερδίσει χωρίς πόλεμο

Υπάρχει ένας εύλογος δρόμος για την Τουρκία να χρησιμοποιήσει εξαναγκασμό σε μαζική κλίμακα για να αναγκάσει την Ελλάδα να αποδεχθεί τις απαιτήσεις της Άγκυρας χωρίς να πυροδοτήσει μεγάλο περιφερειακό πόλεμο και χωρίς να θέσει σε κίνδυνο τους περιφερειακούς υψηλούς-στρατηγικούς στόχους της Τουρκίας.

Πολύ λίγη προσοχή δίνεται στις δυνατότητες εξαναγκασμού της Τουρκίας, ενώ η στρατιωτική ικανότητα της παραμένει στο επίκεντρο των στρατηγικών.

Μια βραχυπρόθεσμη εκστρατεία εξαναγκασμού μπορεί να δημιουργήσει συνθήκες για να παράσχει στη Τουρκία διάφορες οδούς που θα μπορούσαν να μετατρέψουν τις καταναγκαστικές δραστηριότητες της σε πολιτικά αποτελέσματα που θα της επιτρέψουν να αποκτήσει πολιτικό έλεγχο στη γεωπολιτική περιφέρεια.

Ο Ελληνισμός είναι πλήρως ικανός να αναπτύξει επαρκή αντίμετρα για να αποτρέψει και να νικήσει μια εκστρατεία εξαναγκασμού της Τουρκίας που στοχεύει την κυριαρχία μας μέσω άμεσης δράσης και στενού συντονισμό;

Ο φόβος ότι η Τουρκία θα προκαλέσει κρίση στην Ελλάδα και θα μας παρασύρει σε έναν μαζικό πόλεμο στο Αιγαίο ώθησε εδώ και πολλά χρόνια την αυξανόμενη εστίαση στην προετοιμασία για σύγκρουση. Η επέκταση των στρατιωτικών δυνατοτήτων της Τουρκίας και οι απειλές της Τουρκίας για ορόσημα όπως του αιώνα της Τουρκίας έχουν εντείνει αυτούς τους φόβους και έχουν πυροδοτήσει έντονες συζητήσεις σχετικά με τον πιθανό ρόλο και την ετοιμότητα του Ελληνισμού να αποτρέψει και να νικήσει σε μια κρίση.

Οι ανησυχίες σχετικά με την ικανότητα του Ελληνισμού να υπερασπιστεί ολιστικά στις θάλασσες του Αιγαίου και της Μεσογείου είναι έγκυρες και σημαντικές επειδή τα ελληνικά συμφέροντα θα πλήττονταν σοβαρά από την ενεργή αμφισβήτηση νήσων. Η θάλασσα είναι στρατηγικά ζωτικής σημασίας για την επιβίωση μας. 

Ωστόσο, ο Ελληνισμός εξακολουθεί να στερείται μιας σαφούς υψηλής στρατηγικής για την υπεράσπιση των κυριαρχικών δικαιωμάτων, παρά το γεγονός ότι η κυβέρνηση διατυπώνει όλο και περισσότερο τη σημασία της διατήρησης αυτών. Ακόμη χειρότερα, οι συζητήσεις για την άμυνα της Ελλάδας έχουν επικεντρωθεί σχεδόν αποκλειστικά στην αποτροπή ή την ήττα των τουρκικών ενόπλων δυνάμεων σε μια πιθανή σύγκρουση ενώ έχουν αγνοήσει σε μεγάλο βαθμό το πιθανότερο σενάριο, στοιχεία του οποίου βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη. Μια εκστρατεία εξαναγκασμού της Τουρκίας που απέχει πολύ από την εισβολή, αλλά φέρνει ωστόσο τον Ελληνισμό υπό τον έλεγχο της Άγκυρας. Η ελληνική κυβέρνηση πρέπει να πείσει την ηγέτιδα δύναμη της βορειοατλαντικής συμμαχίας ΗΠΑ και τους εταίρους στην ΕΕ να αποχωρήσουν από τη στενότερη εστίαση σε ένα μόνο επικίνδυνο σενάριο για να επανεκτιμήσουν την πλήρη απειλή που θέτει η Τουρκία και να αναπτύξουν ένα συνεκτικό σύνολο στρατηγικών για να νικήσουν όλες τις πτυχές αυτής της απειλής.

Οι στρατηγικές συζητήσεις στα διάφορα φόρα σχετικά με την άμυνα του Ελληνισμού επικεντρώθηκαν σε μεγάλο βαθμό στον τρόπο αποτροπής της σύγκρουσης. Αυτές οι συζητήσεις έχουν γίνει ιδιαίτερα εμφανείς καθώς η τουρκικές διεκδικήσεις αυξάνονται και γίνονται όλο και πιο εμφανής. Η αποφασιστικότητα των πολιτών του Ελληνισμού να διατηρήσει την κυριαρχία του ενθαρρύνει τους ηγέτες της Άγκυρας να επιλέξουν όλο και πιο καταναγκαστικά μονοπάτια για να αποκτήσουν τον έλεγχο, μέχρι και τη σύγκρουση. Σε αυτό το σημείο που έχουμε φτάσει πρέπει σίγουρα να προετοιμαστούμε για την πιθανότητα σύγκρουσης, αλλά πρέπει επίσης να προετοιμαστούμε για εναλλακτικές στρατηγικές υβριδικού πολέμου και εξαναγκασμού της Τουρκίας.

Η στρατηγική σχεδίαση της Τουρκίας, εδώ και καιρό, αναγνώρισε αυτό το σημαντικό κενό στη στρατηγική σκέψη του Ελληνισμού και προσπάθησε να εξετάσει εάν τέτοιες εξαναγκαστικές προσεγγίσεις ακόμη και βραχυπρόθεσμου πολέμου θα μπορούσαν να αναγκάσουν την Ελλάδα να υποχωρήσει στις απαιτήσεις της χωρίς σύγκρουση ή στρατιωτικό αποκλεισμό κάποιων νησιών. Έχουνε αναπτύξει μια ρεαλιστική προσέγγιση που θα μπορούσε να μας εξαναγκάσει σε μια πολιτική διευθέτηση ευνοϊκή για την Τουρκία χωρίς να εισβάλει και να καταλάβει ένα νησί. Αναφέρομαι σε αυτή την ολοκληρωμένη πολιτικο-στρατιωτική εκστρατεία ως τη βραχυπρόθεσμη πορεία εξαναγκασμού.

Η επιτυχία της πορείας δράσεως εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την αποτυχία των στόχων της να αναγνωρίσουν την ύπαρξή της ως συνεκτικό εγχείρημα. Αυξάνοντας συνεχώς την πίεση και εντείνοντας τη βασική καταναγκαστική δραστηριότητα, η Τουρκία στοχεύει να αναβαθμίζει όλο και περισσότερο τις απαιτήσεις έως ότου οι κρίσιμοι τομείς της πολιτικής της Ελλάδας αποδεχτούν μια «ειρηνευτική διαδικασία» που προτείνει η Τουρκία ως προτιμότερη από τη συνεχιζόμενη αντίσταση.

Η πορεία δράσης τους επιτίθεται σε τρία κέντρα βάρους, που παρέχουν επί του παρόντος στην κυβέρνηση της Ελλάδας και στον λαό της τη δύναμη να αντισταθούν στον εξαναγκασμό της Τουρκίας.

Το πρώτο είναι η στρατηγική σχέση ΗΠΑ-Ελλάδας, η οποία περιλαμβάνει ολοκληρωμένη διμερή συνεργασία. Εκτελούν, επιχειρήσεις παραπληροφόρησης και απειλή για στρατιωτική κλιμάκωση για να πείσει τις ΗΠΑ ότι η συνεργασία τους με την Ελλάδα δημιουργεί περαιτέρω κλιμάκωση, ενώ η ειρήνη και η ευημερία είναι προ των πυλών εάν αυτή η εταιρική σχέση σταματήσει.

Το δεύτερο κέντρο βάρους είναι η ικανότητα της Ελληνικής κυβέρνησης να λειτουργεί και να παρέχει βασικές υπηρεσίες. Οικονομικός πόλεμος, κυβερνοπόλεμος, δολιοφθορά, αυστηρές (και ψευδο-νόμιμες) απαιτήσεις της Άγκυρας, ηλεκτρονικός πόλεμος και προπαγάνδα επικριτική για την κακοδιαχείριση της κυβέρνησης επιδιώκουν να μειώσουν δραστικά την αξιοπιστία και να διαβρώσουν τη νομιμότητα της Ελληνικής κυβέρνησης στα μάτια των δικών της ανθρώπων.

Τρίτον, οι εκτεταμένες και επίμονες μελέτες ινστιτούτων στρατηγικής (πχ ΕΛΙΑΜΕΠ) διαμορφώνουν γνωστικές και ψυχολογικές εκστρατείες στοχεύοντας να σπάσουν τη βούληση των Ελλήνων για αντίσταση εκφοβίζοντας τους υποστηρικτές της αντίστασης, σπέρνοντας αμφιβολίες και φόβο στον πληθυσμό και δημιουργώντας αιτήματα για ανταλλαγή πολιτικών παραχωρήσεων για ειρήνη.

Εάν η Άγκυρα επιτεθεί επιτυχώς σε καθένα από αυτά τα κέντρα βάρους, η αίσθηση της εγκατάλειψης μεταξύ του Ελληνικού λαού θα ήταν συντριπτική και η κυβέρνηση θα αναγκαζόταν να εξετάσει ένα νέο παράδειγμα για τις θαλάσσιες ζώνες ως εναλλακτική λύση. 

Πηγή: Militaire

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή