Ακολουθήστε μας

Κωνσταντίνος Χολέβας

Δύο χρόνια από το εθνικό και διπλωματικό “Βατερλό” των Πρεσπών

Δημοσιεύτηκε

στις

Κωνσταντίνος Χολέβας – Πολιτικός Επιστήμων

Στις 17 Ιουνίου συμπληρώνονται δύο χρόνια από την υπογραφή μιας κακής Συμφωνίας, με την οποία η Κυβέρνηση του κ. Τσίπρα παραχώρησε σε ένα μικρό και πολυεθνικό κράτος των Βαλκανίων το όνομα, την ιστορία και την κληρονομιά της Μακεδονίας.

Η Συμφωνία των Πρεσπών υπεγράφη στο χωριό Ψαράδες του Νομού Φλωρίνης στις 17 Ιουνίου 2018 και κυρώθηκε από 153 βουλευτές στη Βουλή των Ελλήνων στις 25 Ιανουαρίου 2019.

Αναπάντητο παραμένει το ερώτημα: Η Ελλάς του 1903, όταν άρχιζε η ένοπλη φάση του Μακεδονικού Αγώνα, είχε τη βούληση και την αποτελεσματικότητα να διαφυλάξει την ελληνικότητα της Μακεδονίας απέναντι στην Οθωμανική Αυτοκρατορία (κατακτητή) και στο όραμα της Μεγάλης Βουλγαρίας (υποψήφιο κατακτητή). Ενώ είχαν περάσει ελάχιστα χρόνια από την πτώχευση του 1893, τη στρατιωτική ήττα του 1897 και την επιβολή του Διεθνούς Οικονομικού Ελέγχου του 1898. Γιατί η Ελλάς του 2018 δεν ήθελε ή δεν μπόρεσε (;) να κρατήσει τις εθνικές κόκκινες γραμμές 150 ετών, αν και είναι κράτος μέλος της Ευρ. Ενώσεως και έχει στρατιωτική και οικονομική ισχύ μεγαλύτερη από τα Σκόπια;

Με τη Συμφωνία παραχωρήθηκε στο γειτονικό κράτος η «μακεδονική» γλώσσα και η (ιστορικώς ανύπαρκτη) «μακεδονική» εθνότητα. Δεν θα σας ταλαιπωρήσω με τις διαφωνίες περί του όρου nationality που αναφέρει η Συμφωνία. Θα θυμίσω μονον το άρθρο 7, παρ.3, στο οποίο δίδεται ο ορισμός της μακεδονικής ταυτότητας, την οποία μπορούν να αξιοποιούν τα Σκόπια δίνοντας τη δική τους ερμηνεία: Πολιτισμός, ιστορία και κληρονομιά.

Από την αρχή ο υπογράφων επέμενε ότι δεν προστατεύεται η ιστορία μας και η διαχρονική συνέχεια του Ελληνισμού. Με τα άρθρα 7, παρ. 4, και 8, παρ. 1 υποτίθεται ότι φραστικά υποχρεώνονται τα Σκόπια να μην διεκδικούν την αρχαιοελληνική κληρονομιά της Μακεδονίας. Το ερώτημα, όμως, παραμένει: Γιατί οι σχεδιαστές και υποστηρικτές της Συμφωνίας δεν προστάτευσαν τη Χριστιανική, Βυζαντινή και Νεώτερη κληρονομιά του Ελληνισμού της Μακεδονίας; Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα των δύο Θεσσαλονικέων Αγίων και ιεραποστόλων του 9ου μ.Χ. αιώνος: Του Κυρίλλου και του Μεθοδίου, των Φωτιστών των Σλάβων. Ενώ στα κείμενα της εποχής τους αναφέρονται ως Έλληνες, σήμερα τους διεκδικούν επισήμως η Βουλγαρία και τα Σκόπια. Η καταγωγή των δύο Αγίων αποτέλεσε ένα από τα θέματα των διαπραγματεύσεων στη Μεικτή Επιστημονική Επιτροπή Βουλγαρίας και Σκοπίων.

Η αντίστοιχη Επιστημονική Επιτροπή Ελλήνων και Σκοπιανών ιστορικών, αν και λειτουργεί από τον Σεπτέμβριο του 2018, δεν μας έχει δώσει σαφή δείγματα προόδου. Διορθώθηκαν τα βιβλία του γειτονικού κράτους; Μάλλον όχι. Υποτίθεται ότι με τη Συμφωνία θα εξαλείφαμε τις αλυτρωτικές αναφορές και τους χάρτες της «Μεγάλης Μακεδονίας», αλλά μετά από δύο χρόνια δεν βλέπουμε θετικά αποτελέσματα!

Το όνομα Βόρεια Μακεδονία φαίνεται ότι θεωρείται προσωρινό από τους γείτονες. Όποτε βρίσκουν ευκαιρία οι ηγέτες των Σκοπίων φωτογραφίζονται μπροστά σε πινακίδες που παρουσιάζουν το όνομα Μακεδονία με τεράστια γράμματα, ενώ η λέξη «Βόρεια» απουσιάζει ή υπάρχει με μικρά γραμματάκια για να μην φαίνεται.

Στη διάρκεια των δύο ετών η Ακαδημία Επιστημών των Σκοπίων επιμένει με εκδόσεις και ανακοινώσεις της ότι η γλώσσα τους είναι μακεδονική. Η προσθήκη: «μέλος της οικογενείας των νοτίων σλαβικών γλωσσών» περιλαμβάνεται στη Συμφωνία, αλλά δεν χρησιμοποιείται!

Παραμένει το ερωτηματικό αν τα μακεδονικά προϊόντα της Βορείου Ελλάδος προστατεύονται ή κινδυνεύουν από τη Συμφωνία. Ανησυχούμε διότι η προσπάθεια της Ελλάδος να κατοχυρώσει διεθνώς το εμπορικό σήμα: Macedonia the GReat (λογοπαίγνιο με το GR= Greece) αντιμετωπίσθηκε με έντονες αντιδράσεις από την κυβέρνηση του γειτονικού κράτους.

Οι υποστηρικτές της Συμφωνίας στην Ελλάδα επιχείρησαν να μας πείσουν ότι έτσι θα απομακρυνόταν η τουρκική επιρροή στους βόρειους γείτονές μας. Ναι, μεν, η Ελλάς ανέλαβε τον έλεγχο του εναερίου χώρου των Σκοπίων, όμως η τουρκική επιρροή παραμένει έντονη στον αμυντικό και οικονομικό τομέα: Τον Ιούλιο 2019 αντιπροσωπεία από τη σκοπιανή κυβέρνηση μετέβη στα Κατεχόμενα της Κύπρου και μετέσχε στους «εορτασμούς» για την τουρκική εισβολή του 1974.

Άραγε η Συμφωνία σταθεροποίησε το εσωτερικό του σκοπιανού κράτους; Όχι, το αντίθετο συνέβη. Το VMRO–DPMNE κατηγορεί τον Ζόραν Ζάεφ και τους Σοσιαλδημοκράτες ως προδότες και δεσμεύεται να καταγγείλει τη Συμφωνία των Πρεσπών. Η διάσπαση της σλαβικής κοινότητας οδηγεί στην ισχυροποίηση της πολυάριθμης αλβανικής μειονότητας. Προσφάτως ο Αλί Αχμέτι – ηγέτης αλβανικού κόμματος των Σκοπίων- κάλεσε όλα τα αλβανικά κόμματα να συνεργασθούν για να εκλέξουν σε λίγες εβδομάδες Αλβανό Πρωθυπουργό στο κράτος των Σκοπίων. Με το φάσμα της Μεγάλης Αλβανίας να πλανάται, διερωτώμαι ποιο θα είναι το επόμενο βήμα: Μήπως η αυτονόμηση των αλβανικών επαρχιών;

Βοήθησε η Συμφωνία τη σταθερότητα στα Βαλκάνια και την ευρωπαϊκή πορεία των Σκοπίων; Και εδώ το τοπίο είναι θολό. Η Συμφωνία πυροδότησε τις βουλγαρικές αντιδράσεις και ενστάσεις για θέματα ιστορίας, γλώσσας και εθνότητας. Οι Βούλγαροι πολιτικοί και ιστορικοί δεν αναγνωρίζουν «μακεδονική γλώσσα». Την θεωρούν παρακλάδι της βουλγαρικής. Το ερώτημα: «Μακεδόνας» ή Βούλγαρος; έχει προκαλέσει ψυχρότητα στις σχέσεις Σόφιας και Σκοπίων. Είναι χαρακτηριστικό ότι ερίζουν για την εθνική ταυτότητα διαφόρων οπλαρχηγών της περιόδου 1893-1908, οι οποίοι έδρασαν κατά του Ελληνισμού. Ήδη ο Υπουργός Αμύνης της Βουλγαρίας Κονσταντίν Καρακατσάνοφ έχει αφήσει ανοιχτό το ενδεχόμενο ενός βουλγαρικού ΒΕΤΟ στη μελλοντική ένταξη των Σκοπίων στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Θεωρώ πολύ επιτυχή τη διαπίστωση του Αντώνη Σαμαρά στο Συνέδριο της Νέας Δημοκρατίας τον Δεκέμβριο 2019, ότι η Συμφωνία των Πρεσπών «δεν περπατάει». Το ερώτημα είναι πώς θα αποδεσμευθούμε από αυτήν χωρίς να χρεωθεί μονομερώς η Ελλάς την ευθύνη. Είναι μία κακή Συμφωνία, αλλά δυστυχώς δεν είναι κουρελόχαρτο για να την σχίσουμε, όπως νομίζουν ορισμένοι.

Άρθρο στην ιστοσελίδα www.thepresident.gr / 17.6.2020

Συνέχεια ανάγνωσης

Κωνσταντίνος Χολέβας

Κωνσταντίνος Χολέβας στα Παραπολιτικά: Ας μην περιφρονήσουμε αξίες 2500 ετών

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Και αν καταργήσουμε – ό μη γένοιτο – αυτές τις αξίες, με ποιες θα τις αντικαταστήσουμε; Μας εγγυάται κάποιος ότι το δήθεν προοδευτικό θα φέρει μία καλύτερη κοινωνία; Θυμίζω ότι τα καθεστώτα σοβιετικού τύπου χλεύασαν τις παραδοσιακές αξίες και τελικά τί οικοδόμησαν;

Του Κωνσταντίνου Χολέβα

Εμείς οι Έλληνες είχαμε έναν σοφό παππού, τον Αισχύλο, ο οποίος έλαβε μέρος στους αγώνες κατά των Περσών και κατέγραψε τον παιάνα των Σαλαμινομάχων: 

Ώ παίδες Ελλήνων ίτε… 

Για ποια ιδανικά αγωνίσθηκαν τότε οι Έλληνες; 

Για την πατρίδα, για τις γυναίκες και τα παιδιά (ελευθερούτε δε παίδας, γυναίκας…), για τους ναούς των πατρώων θεών, για τους τάφους των προγόνων. 

Με αυτές τις αξίες σταμάτησαν την ασιατική απειλή και έσωσαν την Ευρώπη από ένα τυραννικό καθεστώς.

Εμείς οι Έλληνες είχαμε ένα σοφό δάσκαλο, τον Αριστοτέλη, που δίδαξε πολλά και χρήσιμα στον Μέγα Αλέξανδρο. Στο έργο του «Αθηναίων Πολιτεία» καταγράφει με ποια κριτήρια η Αθηναϊκή Δημοκρατία των κλασικών χρόνων επέλεγε τους Εννέα Άρχοντες (κεφ. 55). Οι βουλευτές και οι δικαστές πρώτα ρωτούσαν στον υποψήφιο το όνομα του πατέρα του και της μητέρας του. Στη συνέχεια τον ρωτούσαν αν σέβεται την πατρογονική θρησκεία και αν τιμά τους θεούς της Αθήνας (αν θρησκεύει). Μετά τον ρωτούσαν αν μεταχειρίζεται καλά τους γονείς του και αν πολέμησε υπέρ της πατρίδος.

Αυτές οι αρχές και αξίες ενισχύθηκαν όταν ο Ελληνισμός βαπτίσθηκε στην κολυμβήθρα της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Η διδασκαλία των Τριών Ιεραρχών καλλιεργεί τον σεβασμό στους γονείς και στην πατρίδα τονίζοντας τον σεβασμό στα πραγματικά Ανθρώπινα Δικαιώματα. Ο τελευταίος αυτοκράτωρ της Ρωμανίας (Βυζαντίου), ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος, μία ημέρα πριν από την Άλωση του 1453, κάλεσε τους κατοίκους της Κωνσταντινούπολης να αγωνισθούν για τον Θεό, για την πατρίδα, για τους συγγενείς τους. Πρόσθεσε και για τον βασιλέα, διότι αυτό ήταν τότε το πολίτευμα.

Η παραδοσιακή μορφή οικογένειας κράτησε όρθιο τον Ελληνισμό και στα εύκολα και στα δύσκολα. Στην Τουρκοκρατία η μητέρα είναι εκείνη, η οποία γαλουχεί τα παιδιά της με το όραμα για απελευθέρωση. Οι αγωνιστές του 1821 έμαθαν τα πρώτα γράμματα από την οικογένειά τους ή από έναν καλόγερο (το διηγείται με σαφήνεια ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης).

Τα πρώτα Συντάγματα της Εθνεγερσίας συνδυάζουν τις δημοκρατικές αρχές με την Ορθόδοξη Πίστη και με τον σεβασμό στις παραδοσιακές αξίες του Γένους. Η θρησκευτικότητα και ο σεβασμός στους δύο γονείς, πατέρα και μητέρα, είναι διαχρονικές αξίες του Ελληνισμού. Δεν ανήκουν σε ιδεολογίες ή σε καθεστώτα. Δεν είναι ούτε συντηρητικές ούτε προοδευτικές ιδέες. Αν απεμπολήσουμε αυτές τις αξίες χανόμαστε. Δεν θα έχουμε μέλλον, διότι θα έχουμε αποκοπεί από το παρελθόν μας.

Τα παλληκάρια της ΕΟΚΑ αγωνίσθηκαν για την Ελευθερία κατά της βρετανικής αποικιοκρατίας (1955-59) έχοντας φοιτήσει στα Κατηχητικά της Εκκλησίας της Κύπρου. Ήσαν συντηρητικοί ή προοδευτικοί; Τίποτε από τα δύο. Ήσαν ελεύθεροι άνθρωποι και συνέχισαν την πορεία του Ελληνισμού με τα ίδια ιδανικά που είχαν οι Σαλαμινομάχοι και οι ήρωες του 1821.

Και αν καταργήσουμε – ό μη γένοιτο – αυτές τις αξίες, με ποιες θα τις αντικαταστήσουμε; Μας εγγυάται κάποιος ότι το δήθεν προοδευτικό θα φέρει μία καλύτερη κοινωνία; Θυμίζω ότι τα καθεστώτα σοβιετικού τύπου χλεύασαν τις παραδοσιακές αξίες και τελικά τί οικοδόμησαν;

Βεβαίως η κοινωνία και η επιστήμη εξελίσσονται, αλλά κάποιες κολώνες πρέπει να μείνουν σταθερές. Γιατί να περιφρονήσουμε τις διαχρονικές αξίες 2500 ετών; Άλλωστε το αιώνιο είναι πάντα επίκαιρο.

Άρθρο στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ, 20.1.2024

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινδία

Κωνσταντίνος Χολέβας: Κύπρος, μεταναστευτικό και άνοδος της Ινδίας

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Προβλέψεις που αφορούν τα εθνικά μας θέματα για το 2024.

Του Κωνσταντίνου Χολέβα

Καλή Χρονιά με υγεία και ειρήνη! Να τολμήσουμε κάποιες προβλέψεις για την καινούργια χρονιά που έρχεται; Ομολογώ ότι έχει καταστεί δύσκολο έργο μετά από την αποτυχία των διεθνολόγων να προβλέψουν την επίθεση της Ρωσίας στην Ουκρανία, τη νέα ανάφλεξη στη Μέση Ανατολή και άλλα γεγονότα.

Πάντως θα καταγράψω μόνο τρία σημεία, τα οποία θεωρώ  πιθανά. Έτσι για να τηρήσουμε το έθιμο των προβλέψεων.

Στον τομέα των εθνικών θεμάτων στο επίκεντρο θα είναι η Κύπρος και μάλιστα 50 χρόνια από την εισβολή του τουρκικού στρατού (Αττίλας 1 και 2).  Πιστεύω ότι θα κορυφωθεί η προσπάθεια της Τουρκίας να επιτύχει έστω και από μία χώρα τη διεθνή αναγνώριση του ψευδοκράτους των Τουρκοκυπρίων. Είναι  δηλωμένη η πρόθεση αυτή στο πλαίσιο της τουρκικής ιδέας για δύο κράτη, ίσον Συνομοσπονδία με τουρκικό έλεγχο στη Μεγαλόνησο. Οι χώρες στις οποίες στρέφεται η Άγκυρα είναι κυρίως οι μουσουλμανικές και οι λεγόμενες Τουρκογενείς και Τουρκόφωνες.

Από τον ευρύτερο μουσουλμανικό χώρο θεωρώ πιθανή την αναγνώριση από το Πακιστάν. Άλλωστε ήταν η μόνη χώρα που αναγνώρισε το ψευδοκράτος, όταν ανακηρύχθηκε τον Νοέμβριο του 1983, αλλά υπαναχώρησε λόγω της διεθνούς πίεσης και των αποφάσεων του ΟΗΕ. Από τις χώρες του Οργανισμού των Τουρκόφωνων (και Τουρκογενών) χωρών πιθανόν να δυσκολευτεί ο Ερντογάν να βρει ανταπόκριση. Έχουμε το πρόσφατο παράδειγμα του Καζακστάν, το οποίο αρνήθηκε να καλέσει τον Τουρκοκύπριο ψευδοπρόεδρο Ερσίν Τατάρ στη συνάντηση του Οργανισμού των Τουρκόφωνων και Τουρκογενών Κρατών (Organization of Turkic States).

Η άρνηση του Καζακστάν οφείλεται στις καλές σχέσεις με την Ελλάδα και την Κύπρο. Δεν είναι τυχαίο ότι προ ολίγων ημερών ο Πρόεδρος Νίκος Χριστοδουλίδης αποφάσισε το άνοιγμα Πρεσβείας της Κυπριακής Δημοκρατίας στο Καζακστάν.

Θα φανεί περίεργο, αλλά ο κίνδυνος βρίσκεται εντός των ευρωπαϊκών τειχών. Ο Ούγγρος Πρωθυπουργός Ορμπάν μετέχει ως παρατηρητής στον Οργανισμό των Τουρκόφωνων και Τουρκογενών Κρατών, διότι η ουγγρική γλώσσα έχει κοινές ρίζες με την τουρκική. Δηλώνει φανατικός υποστηρικτής του Ερντογάν και είναι το «άτακτο παιδί» της Ευρώπης. Δεν χάνει ευκαιρία να φωτογραφίζεται μπροστά από τη σημαία του ψευδοκράτους! Το Κυπριακό Υπουργείο Εξωτερικών έχει κάνει σχετικό διάβημα διαμαρτυρίας προς την Ουγγαρία.

Η δεύτερη πρόβλεψη αναφέρεται στο γενικότερο ευρωπαϊκό πλαίσιο: Το μεταναστευτικό πρόβλημα θα οδηγήσει και άλλες κυβερνήσεις να λάβουν αυστηρότερα μέτρα. Επίσης θα επηρεάσει την ψήφο των πολιτών στις Ευρωεκλογές του Ιουνίου 2024 στρέφοντας την Ευρώπη σε μία πιο συντηρητική και εθνοκεντρική κατεύθυνση. Εθνικό κράτος, σύνορα, κριτική στην πολυπολιτισμικότητα, θα είναι στοιχεία που θα παραμείνουν στην επικαιρότητα. Βεβαίως πρέπει να είμαστε επιφυλακτικοί σε όσους υπόσχονται άμεσες και εύκολες λύσεις. Θυμίζω ότι στην Ιταλία εξελέγη η κυρία Μελόνι που υποσχέθηκε λύση στο μεταναστευτικό, αλλά τους πρώτους μήνες της διακυβέρνησής της αυξήθηκε η εισροή μεταναστών. Τελικά ζήτησε τη βοήθεια της Ευρ. Ένωσης!

Τρίτη πρόβλεψη: Σε διεθνές επίπεδο το μόνο  βέβαιο είναι η συνεχής άνοδος της Ινδίας. Είναι η ανερχόμενη νέα Υπερδύναμη, στρατιωτική, οικονομική, τεχνολογική, πληθυσμιακή κ.ά. Είναι χρήσιμο να βελτιώσουμε τις ήδη καλές σχέσεις μας με αυτή τη χώρα.

Θυμίζω  και δύο σημαντικά γεγονότα της Ελληνικής Επαναστάσεως: Το 2024 συμπληρώνονται 200 χρόνια από την Καταστροφή της Κάσου (7 Ιουνίου 1824) και από την Καταστροφή των Ψαρών (21-22 Ιουνίου 1824).

Άρθρο στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ, 30.12.2023

Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία

Κωνσταντίνος Χολέβας: Η ιστορία του Ελληνισμού απαντά στη γεωγραφία του Ερντογάν

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Τούρκος Πρόεδρος Ταγίπ Ερντογάν νομίζει ότι είναι καλός στη Γεωγραφία, αλλά οπωσδήποτε παίρνει κακό βαθμό στην Ιστορία. Συχνά αναφέρεται στα σύνορα της καρδιάς του ξεχνώντας ότι τα σύνορα ορίζονται από τις Διεθνείς Συνθήκες και όχι από την καρδιά και τα συναισθήματα του καθενός. Προσφάτως αναφέρθηκε στις τέσσερις γωνιές της τουρκικής Γεωγραφίας, αναπολώντας τα παλαιά μεγαλεία και τα εδάφη της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.

Είπε μεταξύ άλλων:

«Εάν δεν αντιδράσουμε σε αυτό που συμβαίνει σήμερα στη Γάζα, δεν θα μπορούμε να αποτρέψουμε τον φανατισμό των εισβολέων της “Γης της Επαγγελίας” από το να επεκταθεί αύριο στα εδάφη μας. Για αυτόν τον λόγο λέμε πως κάθε γεγονός που συμβαίνει στις τέσσερις γωνιές της γεωγραφίας μας, από τα Βαλκάνια μέχρι τον Καύκασο, από τη Μαύρη Θάλασσα μέχρι τις ανατολικές ακτές της Μεσογείου, μας αφορά άμεσα. Η θέση του Καραμπάχ στις καρδιές μας και η θέση της Γάζας στις καρδιές μας είναι η ίδια, όπως δεν κάνουμε διάκριση ανάμεσα στη Βοσνία και το Χαλέπι, την Τρίπολη και το Μπαλχ (σ.σ. εννοεί την πόλη Βάκτρα του Αφγανιστάν), τη Θεσσαλονίκη και τη Μοσούλη. Έτσι βλέπουμε και την Ιερουσαλήμ το ίδιο όπως τις δικές μας πόλεις» .

Ο Τούρκος Πρόεδρος προσπαθεί ανεπιτυχώς να δικαιολογήσει την υποστήριξή του στη Χαμάς, την οποία αρνείται να χαρακτηρίσει τρομοκρατική. Και γενικότερα, με αφορμή τις πολεμικές συγκρούσεις στη Μέση Ανατολή, ανακατεύει διάφορα ονόματα πόλεων, μεταξύ των οποίων και της Θεσσαλονίκης.

Και μάλιστα όλα αυτά γίνονται 100 ακριβώς χρόνια από την υπογραφή της Συνθήκης Ειρήνης στη Λωζάννη, στις 24 Ιουλίου 1923, με την οποία χαράχθηκαν τα σύνορα της νέας Τουρκίας.

Εμείς σεβόμαστε τα σύνορα, το Διεθνές Δίκαιο και τις Διεθνείς Συνθήκες. Αλλά αν θέλαμε, απλώς ως γύμνασμα πνευματικό, να θυμίσουμε στον Ερντογάν τη γεωγραφία της δικής μας καρδιάς και την ιστορία των Βαλκανίων και της Μικράς Ασίας θα του λέγαμε ότι:

Η Μαύρη Θάλασσα, την οποία ανέφερε, είναι ο Εύξεινος Πόντος των Αρχαίων Ελλήνων με δεκάδες πόλεις, οι οποίες και σήμερα θυμίζουν τα παλαιότερα ελληνικά ονόματά τους: Τράμπζον είναι η Τραπεζούντα κ.λπ.

Το Χαλέπι της Συρίας είναι η Βέροια της Ελληνιστικής περιόδου, διότι πριν από τους Οθωμανούς πέρασαν από εκεί οι Επίγονοι του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Και πολύ κοντά είναι η τουρκική πόλη Ισκεντερούν, η οποία πήρε το όνομά της από τον Αλέξανδρο. Ήταν μία από τις Αλεξάνδρειες που ίδρυσε ο Μακεδών Στρατηλάτης.

Αλλά και η Βάκτρα, το σημερινό Μπαλχ του Αφγανιστάν, στο οποίο αναφέρθηκε, ήταν πόλη από την οποία πέρασε ο Μέγας Αλέξανδρος. Έτσι έγινε το κέντρο ενός ελληνοβακτριανού πολιτισμού, πολύ αξιόλογου, ίσως άγνωστου στους μη ειδικούς.

Και τη Θεσσαλονίκη αναφέρει ο Ερντογάν, αλλά λησμονεί ότι όταν την απελευθέρωσε ο Ελληνικός Στρατός, στις 26 Οκτωβρίου 1912, ο Τούρκος Διοικητής Ταχσίν Πασάς παραδέχθηκε: Την παραδίδουμε σε εκείνους από τους οποίους την πήραμε, δηλαδή τους Έλληνες. Έτσι υπογράμμισε την ελληνικότητα της Μακεδονικής πρωτεύουσας.

Στην απάντησή του στον Καγκελλάριο Σολτς κάτι πολύ σημαντικό ξέχασε ο Ερντογάν: Η Τουρκία δεν ζήτησε ποτέ συγγνώμη για τη Γενοκτονία των Ελλήνων, των Αρμενίων και των άλλων Χριστιανών!

Κωνσταντίνος Χολέβας
Πολιτικός επιστήμων

Άρθρο στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ, 25.11.2023 

 

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή