Ακολουθήστε μας

Ανατολική Μεσόγειος

Μεσόγειος, η Θάλασσά μας – Ανατολική  Μεσόγειος …… «Ώρα ΜΗΔΕΝ»

Δημοσιεύτηκε

στις

Ηλίας Α Λεοντάρης (1)

Μεσόγειος θάλασσα: Μια θάλασσα “στη μέση της γης”, όπως λέει και η λέξη.

Για να αντιληφθεί κάποιος τη σημασία αυτού του χώρου θα πρέπει να επισημάνει τα χαρακτηριστικά των σημαντικότερων πολιτισμών και κρατών που αναπτύχθηκαν/δημιουργήθηκαν στην περιοχή.

Έτσι θα  διακρίνει τη σημασία της Μεσογείου ως πολιτικής και πολιτιστικής οντότητας στο παγκόσμιο ιστορικό γίγνεσθαι, το μεσογειακό πολιτισμό ως βάση ενός παγκόσμιου πολιτισμού και θα πετύχει να αναλύσει την αλληλεπίδραση πολιτισμών και κρατών στο μεσογειακό χώρο – την πολυπλοκότητα της περιοχής – καθώς και τα ποικίλα πολιτικά, κοινωνικά και οικονομικά προβλήματα που αντιμετώπισε ή διαδραματίστηκαν εκεί.

Με τον τρόπο αυτό θα έχει ένα ικανό υπόβαθρο για  να προσεγγίσει σύγχρονα ζητήματα της Μεσογείου και ειδικότερα της Ανατολικής Μεσογείου.

Ο υποστράτηγος (εα) Ιωάννης Παρίσης με το βιβλίο του «Η καθ’ ημάς θάλασσα», μας δίνει όλες τις σημερινές συνιστώσες του ρόλου της Μεσογείου στην εξέλιξη της Ιστορίας, αυτού του ομφαλού μονοθεϊστικών θρησκειών και πολιτισμών με την ιδιάζουσα και πολύ σημαντική στρατηγική αξία, από τα πρώτα μυθοϊστορικά χρόνια της θάλασσάς «μας» ως τις ημέρες των ενεργειακών αποθεμάτων, των πετρελαιαγωγών ή αγωγών Φυσικού Αερίου  και των «ντρονς» που την … πλούτισαν και που βιώνουμε.

Θα πρέπει λοιπόν κάποιος να καταδείξει και να αξιολογήσει τον ρόλο που έπαιξαν και παίζουν στην αμυντική, στην οικονομική και στην εθνική διαμόρφωση της περιοχής μας η διαμάχη συμφερόντων και η στρατιωτική ισχύς των εκάστοτε κρατούντων, δηλαδή:

Τι σημαίνει σήμερα για το παιχνίδι της ισορροπίας δυνάμεων το Γιβραλτάρ και η διώρυγα του Σουέζ;.

Πως φθάσαμε στην Αραβική Άνοιξη; Ξεπήδησε από το πουθενά ή σχεδιάστηκε με συγκεκριμένους στόχους;

Πως αναπτύχθηκαν οι διμερείς, τριμερείς  και  πολυμερείς σχέσεις στην περιοχή;

Τυχαία άνοιξε η «όρεξη» της Κύπρου και της Ελλάδος να συνεργαστούν με το Ισραήλ την Αίγυπτο και τις άλλες χώρες της περιοχής. Όπως το Ισραήλ με την Αίγυπτο. Τυχαία δημιουργήθηκε το Eastern Mediterranean Gas Forum (EMGF) για την εκμετάλλευση της υποθαλάσσιας ενέργειας της περιοχής τους;.

Πως εξηγείται το (όψιμο) ενδιαφέρον της Κίνας για την «ασφάλειά» μας;

Ποιος είναι ο ρόλος των παραδοσιακών γεωστρατηγικών δρώντων; ( λ.χ. οι ΗΠΑ, Ρωσία, στην αντιμετώπιση των κρίσεων στην περιοχή (ΙΡΑΚ, ΑΦΓΑΝΙΣΤΑΝ, Αλ Κάιντα, Συρία, ISIS/DAESH, Λιβύη;)

Είναι βιώσιμη μια ευκαιριακή διευθέτηση κρίσεων, λ.χ. της Συρίας ή της Λιβύης;

Πως αξιολογείται η στάση και η τακτική της Τουρκίας στη Μεσόγειο σε συνδυασμό με την εμπλοκή της στη Συρία και τη Λιβύη;

Ποια θα έπρεπε να είναι η στάση της ΕΕ κυρίως αλλά και του ΝΑΤΟ σε «τοπικά»(!) προβλήματα όπως  η προστασία και άσκηση των κυριαρχικών δικαιωμάτων κάθε χώρας μέλους, η ασφάλεια της ενέργειας, η λαθρο-μετανάστευση και οι προσφυγικές ροές καθώς και τα παράγωγα αυτών στην ασφάλεια, την οικονομία και κάθε άλλου είδους ενέργειας του οργανωμένου εγκλήματος (Trafficking, Smuggling, WMD, Terrorism, Narcotics etc);.

Τέλος πως αξιολογείται η στάση της Ελλάδος και της Κύπρου στα τεκταινόμενα της Αν Μεσογείου;

Η «καθ’ ημάς θάλασσα», όπως ονομάζει ο Στράβων στα Γεωγραφικά του τη Μεσόγειο, συμπυκνώνει, αναλύει και προβάλλει τις εξελίξεις και τα δρώμενα μιας περιοχής για την οποία η Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ έγραψε ότι «για αιώνες έχει μονοπωλήσει την παγκόσμια Ιστορία». 

Με βάση αυτά και όχι κατ’ ανάγκη μόνο αυτά, αλλά και τους νέους δρώντες, τα νέα συμφέροντα (που δεν είναι και πολύ νέα), θα πρέπει ή μάλλον θα έπρεπε  να δούμε πως διαγράφεται το μέλλον της περιοχής χωρίς να μας διαφεύγει η τρέχουσα κατάσταση με τις εν εξελίξει περιφερειακές κρίσεις, τις πρωτοβουλίες για την επίλυσή τους, στο πλαίσιο αυτής της Διεθνούς Νομιμότητας όπως τα κράτη δια των Διεθνών Οργανισμών έχουν καθιερώσει.

Είμαστε λοιπόν στην «ΩΡΑ ΜΗΔΕΝ»; Είναι η Ανατολική Μεσόγειος στην κόψη του ξυραφιού;

Όποια απάντηση κι αν δώσει κανείς κινδυνεύει να κατηγορηθεί είτε για αναβλητικότητα, υποχωρητικότητα, ηττοπάθεια απραξία κλπ, είτε για καταστροφολογία, αμετροέπεια, κινδυνολογία, κλπ. Άλλωστε το είδαμε με την  υπογραφή της ελληνο-ιταλικής συμφωνίας για τις θαλάσσιες ζώνες, η οποία έχει προκαλέσει μια εσωτερική διαμάχη που κινείται στα όρια της «εθνικής προδοσίας» έως και τον «εθνικό θρίαμβο» και τούτο γιατί συνδέεται η συμφωνία αυτή με τις επικείμενες και ιδιαίτερης δυσκολίας συνομιλίες με την Αίγυπτο και την Τουρκία και υπό το πρίσμα του τουρκο-λυβικού μνημονίου.

Συμφωνώ με την άποψη όλων εκείνων που πιστεύουν ότι η «στρατικοποίηση» της πολιτικής, των διεθνών σχέσεων ή και μιας κρίσης ακόμη, θα πρέπει να αποτελεί την τελευταία, την εσχάτη επιλογή.

Τι γίνεται όμως όταν ο «αντίδικος» έχει σχεδιάσει τις ενέργειές του στη βάση μια αναθεωρητικής και επεκτατικής πολιτικής, επικαλούμενος το μέγεθος της χώρας, τον πληθυσμό της ή και τη στρατιωτική της ισχύ;

Τι γίνεται όταν το Διεθνές Δίκαιο, ερμηνεύεται ή και εφαρμόζεται κατά το δοκούν;

Τι γίνεται όταν ο «γείτονας» στηρίζει την διαπραγματευτική του τακτική στα τετελεσμένα, τα οποία και επιδιώκει;

Όπως κι αν ερμηνευθεί, η προσωπική μου άποψη είναι ότι, ΝΑΙ η Ανατολική Μεσόγειος είναι στην «ΩΡΑ ΜΗΔΕΝ», είτε ως σύνολο, είτε ως επί μέρους συνιστώσες που συνθέτουν την υπόθεση «Ανατολική Μεσόγειος» και κάθε δρών θεσμός, (κράτος ή οργανισμός), θα πρέπει να προσεγγίσει το θέμα με τη στάση που επιβάλλει η «τελευταία ευκαιρία».

Εδώ η επιτομή «ποτέ δεν είναι αργά», δε βρίσκει εφαρμογή. Για κάποια θέματα το «ΑΡΓΗΣΑ» σημαίνει αποτυχία, με οποιαδήποτε έννοια κι αν δοθεί σ΄ αυτή τη λέξη.

Ας έλθουμε τώρα στην πραγματικότητα.

Η ανατολική Μεσόγειος γίνεται όλο και πιο επικίνδυνη καθώς οι γεω-πολιτικο/οικονομικές  εξελίξεις πιέζουν ασφυκτικά και σταθερά την περιοχή.

Σ’ αυτές θα μπορούσαμε να συμπεριλάβουμε.

Την Ισραηλινό-Παλαιστινιακή υπόθεση.

Το Κυπριακό, που παραμένει στην «κατάψυξη» εδώ και 46 χρόνια.

Την Ισραηλινο-Λιβανική διαφορά.

Τον εμφύλιο της Συρίας σε συνδυασμό με τις τουρκικές επιδιώξεις στην περιοχή.

Την κρίση που συνεχίζεται ως εμφύλιος και στη Λιβύη.

Την διπλωματική ένταση μεταξύ χωρών στην περιοχή και κυρίως της Τουρκίας με Ισραήλ, Αίγυπτο, ΗΑΕ και Σαουδική Αραβία.

Την Αναθεωρητική και Επεκτατική Πολιτική που υλοποιεί η Τουρκία στην περιοχή με απώτερο σκοπό να καταστεί Περιφερειακή Δύναμη, Ηγέτης χώρα των Μουσουλμάνων και την εγκαθίδρυση ενός Νέο-Οθωμανικού μοντέλου επιρροής, καθώς επίσης αξίζει να σημειωθεί η στρατιωτική της επέκταση στη Συρία, η ποικιλότροπη εμπλοκή της στην κρίση της Λιβύης, η εγκατάσταση Βάσεων και μεγάλου αριθμού δύναμης στη Σομαλία και το Κατάρ.

Θα ήταν παράλειψη όμως να εξαιρέσουμε και τα θέματα εκείνα που άπτονται της ενέργειας σ’ όλα τα επίπεδα και τις μορφές τους, ήτοι:

Την ερμηνεία της Σύμβασης της Γενεύης (1958) για την υφαλοκρηπίδα και το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS 1982).

Τον τρόπο εφαρμογής των παραπάνω διεθνών συμβάσεων στο πεδίο(στη θάλασσα) και την υλοποίηση της Ιδέας της Γαλάζιας Πατρίδας, είτε στην περίμετρο της Κύπρου, είτε με την επέκταση της τουρκικής υφαλοκρηπίδας είτε ακόμη με την Τουρκο-Λιβυκή Συμφωνία του Νοεμβρίου 2019.

Η Τουρκία βλέπει κάθε ενέργεια συνεργασίας μεταξύ των χωρών της περιοχής ως στρεφόμενη εναντίον της και είναι αποφασισμένη να κάνει το κάθε τι για να εμποδίσει την υλοποίηση αυτών των σχεδίων, ανεξάρτητα από την πρόοδο των ανακαλύψεων και της υλοποίησης του προγράμματος εξόρυξης και εμπορίας του φυσικού αερίου.

Θεωρεί επίσης ότι τα οφέλη από τη διέλευση κάποιου αγωγού από το έδαφός της προς την Ευρώπη θα είναι μεγαλύτερα από αυτήν καθαυτή την ίδια την εκμετάλλευση των όποιων κοιτασμάτων αποφασίσει να εκμεταλλευτεί. Επιπλέον αυτού αντιλαμβάνεται ότι μ’ αυτόν τον τρόπο η Ευρώπη θα εξαρτάται από την Τουρκία και αυτό είναι κάτι που επιδιώκει ο Ερντογάν.

Τι συνθέτει λοιπόν την ΩΡΑ ΜΗΔΕΝ, για μας;

Όλα αυτά και ίσως κι άλλα που δεν είναι γνωστά στον απλό πολίτη.

Χάσαμε την ευκαιρία της πρωτοβουλίας παρά το γεγονός ότι ο Ερντογάν και οι εκπρόσωποί του διαλαλούσαν τι πρόκειται να συμβεί.

Ακολουθήσαμε τα γεγονότα της υπογραφής του Τουρκο-λιβυκού Μνημονίου  και διαμαρτυρηθήκαμε ήπια. Είμαι βέβαιος ότι η Άγκυρα περίμενε κάτι περισσότερο, πχ οριοθέτηση ΑΟΖ με την Κυπριακή Δημοκρατία. Η Κύπρος μας διευκόλυνε γιατί είχε ήδη καταθέσει μονομερώς τις συντεταγμένες για ΑΟΖ με την Τουρκία, που συνδέεται και με την ελληνική περιοχή.

Υπογράφηκε η συμφωνία για τον καθορισμό ΑΟΖ με την Ιταλία η οποία εκτιμάται ως μια καλή συμφωνία παρά τις διαμαρτυρίες κάποιων (προϊόν μάλλον ελλιπούς ενημέρωσης). Είναι σ’ εξέλιξη η προσπάθεια για το ίδιο με την Αίγυπτο. Εάν είχε υπογραφεί η συμφωνία με την Κύπρο προφανώς και θα διευκολυνόταν και η οριοθέτηση με την Αίγυπτο, η οποία τώρα κάνει και δεύτερες σκέψεις.

Η Αίγυπτος δεν αποδέχεται τη λογική της μέσης γραμμής σε όλες τις περιοχές και υποστηρίζει πως κάποια νησιά δεν έχουν πλήρη επήρεια και πως σε αυτές τις περιπτώσεις θα πρέπει να υπάρξει άλλη διευθέτηση.

Είναι σαφές πως μια συμφωνία  Ελλάδος και Αιγύπτου για ΑΟΖ, θα διεμβολίσει το παράνομο τουρκολιβυκό μνημόνιο. Αλλά η Αίγυπτος, για εσωτερικούς πολιτικούς λόγους, θέλει μάλλον να αποφύγει την εμπλοκή της ή να λάβει θέση στις «διαφορές» Ελλάδος και Τουρκίας (Καστελλόριζο, Στογγύλη, Ρόδος, Κάρπαθος, Κρήτη, Χρυσή, Κουφονήσι κ.α.).

Στις συζητήσεις έχουν τεθεί και κάποιες ιδέες ή προτάσεις περί υπογραφής  τμηματικής συμφωνίας Ελλάδος και Αιγύπτου για την ΑΟΖ, δηλαδή εκεί όπου δεν υπάρχουν διαφορές και να αφήσουν την περιοχή ΝΔ της Κύπρου για το μέλλον. Αυτό σημαίνει ότι παραμένει σε εκκρεμότητα η περιοχή που εφάπτονται οι ΑΟΖ Ελλάδος και Κύπρου.

Είναι αυτό το ορθόν για την Ελλάδα; Τον ελληνισμό; Μήπως μια τμηματική συμφωνία Ελλάδος και Αιγύπτου για την ΑΟΖ δυσχεραίνει και την κατάσταση της Κύπρου;

Βιώνουμε τα τελευταία πενήντα χρόνια την τακτική της Τουρκίας η οποία έχει εξελιχθεί πλέον σε εμφανή αμφισβήτηση κυριαρχικών δικαιωμάτων και χαρακτηρίζεται από επιθετικότητα και επεκτατισμό.

Ενεργούμε προβλέψιμα, υπερεκτιμούμε τον κίνδυνο της ανάπτυξης ναυτικής δύναμης. Οι τουρκικές φρεγάτες όμως ήταν/είναι ήδη στην περιοχή. Επιπλέον ο Ερντογάν έχει ανακοινώσει τη διεξαγωγή σεισμικών ερευνών στην περιοχή ΝΑ της Κρήτης, με στόχο τις γεωτρήσεις. Δηλαδή οδηγούμαστε προς νέα τετελεσμένα (δύσκολα αναστρέψιμα), καθώς η Τουρκία άρχισε τη σταδιακή εφαρμογή της τελικής φάσης του μνημονίου με τη Λιβύη, ως μέρος της μεγάλης ιδέας της «Γαλάζιας Πατρίδας». Δεν αρκείται μόνο στην υπογραφή μνημονίων αλλά προσφέρει και ως δώρα, περιοχές που δεν της ανήκουν (πχ στην Αίγυπτο)

Έχει παρερμηνευθεί η έννοια της αποτροπής και περιορίζεται σε δηλώσεις αυστηρού μεν ύφους, αλλά ρητορικού χαρακτήρα. Η ψυχραιμία και ο κατευνασμός μάλλον δεν αποδίδουν πλέον. Αν η δικαιολογία είναι η αποφυγή της πρόκλησης, έχουμε ήδη χάσει κι άλλο επεισόδιο. Τα γεγονότα μας έχουν προσπεράσει.

Τι έχει συμβεί και αυτή η παράνομη, παράτυπη, παράλογη, και επεκτατική συμπεριφορά του Ερντογάν δεν αποτρέπεται, δεν ανακόπτεται; Γιατί οι Διεθνείς Οργανισμοί, μεγάλες και μικρές χώρες/δυνάμεις, ανέχονται ή και αποδέχονται αυτή τη συμπεριφορά της Τουρκίας; Πιθανόν δεν έχουν θιχθεί ακόμη τα   δικά τους συμφέροντα. Ας τους το θυμίσουμε. 

Αναζητούμε την εξήγηση στη  συμπεριφορά αυτών των  χωρών, αλλά δεν αξιοποιούμε (Ελλάδα και Κύπρος, κατά  περίπτωση), το προνόμιο της συμμετοχής μας στο ΝΑΤΟ και την ΕΕ.

Κινούμαστε στην λογική της αποφυγής της «σύγκρουσης» με άλλες χώρες οι οποίες, κατά κανόνα, δραστηριοποιούνται επιχειρηματικά ή εμπορικά στην Τουρκία.

Τα «βάζουμε και με τη γεωγραφία, αλλά αυτή δεν αλλάζει. Ίσως θα πρέπει να μελετήσουμε καλύτερα το χάρτη. Επικαλούμαστε και το θεό «Άνεμο» για να δυσκολέψει την κατάσταση. Ο άνεμος ωστόσο δεν κάνει διάκριση.

Οι καλές μας προθέσεις με όποιο τρόπο κι αν εκφράζονται έχουν εκληφθεί ως αδυναμία και υποχωρητικότητα. Δυστυχώς για μας, όταν τουρκικές σημαίες θα κυματίζουν στα σημεία των γεωτρήσεων, τότε τα τετελεσμένα μπορεί να είναι μη ανατρέψιμα.

Ο Ερντογάν δε δέχεται παρεμβάσεις για την εκτόνωση της κρίσης στην Ανατολική Μεσόγειο, ούτε προτίθεται να προβεί σε χειρονομίες καλής θελήσεως ή κινήσεις για την αποκλιμάκωση της έντασης. Απεναντίας θα επιδιώξει την ανατροπή κάθε σχεδιασμού μας με στόχο την πρόκληση εσωτερικής πολιτικής διαμάχης και επιδείνωσης της οικονομικής κατάστασης της χώρας είτε με θερμό επεισόδιο, είτε με τη συνέχιση της πίεσης με εργαλείο τον Υβριδικό Πόλεμο και πρώτο θύμα τον τουρισμό μας.

Τι πρέπει να γίνει;

Να υπάρξει επειγόντως επανακαθορισμός πολιτικής και Νέας Στρατηγικής έναντι της Τουρκίας. Δηλαδή, να περιγραφεί το «Όραμα» και προσδιορισθούν τα βήματα και στόχοι. Ν’ αναδείξουμε την Εθνική Ασφάλεια ως Πρώτη Προτεραιότητα και να συγκροτηθεί το Συμβούλιο Εθνικής Ασφαλείας. (πρότυπα και μοντέλα υπάρχουν, κάποιο θα ταιριάζει και σε μας). Η Άγκυρα πρέπει ν’ αντιληφθεί τις προθέσεις μας. Να νοιώσει την ανάσα μας σε πολιτικο-διπλωματικό και στρατιωτικό επίπεδο.

Να ενισχυθούν οι Ένοπλες Δυνάμεις, σε θεσμικό και οργανωτικό επίπεδο αλλά και σε επίπεδο εξοπλισμών. Να ανασυνταχθεί και δραστηριοποιηθεί η Εθνική Αμυντική Βιομηχανία.

Να εργαλειοποιήσουμε το προνόμιο  των δυνατοτήτων που προσφέρει η ιδιότητα του κράτους-μέλους του ΝΑΤΟ και της Ευρωπαϊκής Ένωσης με την επιμονή για κυρώσεις αφενός αλλά και αναστολή της διαδικασία της υποψηφίας χώρας. Αν και η Τουρκία δεν ενδιαφέρεται να ενταχθεί στην ΕΕ, εν τούτοις εκτιμάται ότι το μέτρο θα έχει κόστος στη γενικότερη λειτουργία του εμπορίου  και της διακίνησης των ανθρώπων.

Να απευθυνθούμε προς τις φίλες και συμμάχους χώρες με ειλικρίνεια και να επισημάνουμε ότι στο τέλος της ημέρας το εθνικό συμφέρον προηγείται των διμερών σχέσεων.

Να απευθυνθούμε ειδικά προς τις χώρες, Μόνιμα Μέλη του ΣΑ του ΟΗΕ.

Να αναληφθεί ,από όλους τους φορείς, συμπεριλαμβανομένης της Ομογένειας, εκστρατεία ενημέρωσης προς όλα τα Forums, Χώρες και Οργανισμούς, με συγκεκριμένο «πακέτο» πληροφοριών για την κατάσταση και τις εξελίξεις με την Τουρκία.

Να σχεδιασθεί μια επικοινωνιακή «καμπάνια» για την κατάσταση και τις θέσεις της χώρας με τη χρήση όλων των ΜΜΕ και των αντίστοιχων κοινωνικής δικτύωσης.

Να ενημερωθούν οι πολιτικές δυνάμεις και ο ελληνικός λαός για την ακολουθητέα διαδικασία και το επίπεδο των προσδοκιών στα θέματα της ΑΟΖ και της Υφαλοκρηπίδος με την Τουρκία, αλλά και τις άλλες συνορεύουσες χώρες.

            Να επιδιωχθεί η διατήρηση του επικοινωνιακού διαύλου με την Τουρκία και αναζήτηση τρόπων διευθέτησης ΜΟΝΟ των θεμάτων της ΑΟΖ και της Υφαλοκρηπίδος. Να αποφευχθεί δε με κάθε τρόπο μια εφ’ όλης της ύλης διαπραγμάτευση και το «παζάρι» για τα θέματα που εγείρει κατά καιρούς η Τουρκία.  

Να βελτιωθεί ο συντονισμός και η συνεργασία Αθήνας και Λευκωσίας σε όλα τα επίπεδα. Στόχος μια κοινή γραμμή αντιμετώπισης των ανοικτών θεμάτων.

Να συμφωνηθεί/καθορισθεί η ΑΟΖ της Ελλάδος με την Κύπρο, Αίγυπτο, Λιβύη και Αλβανία.

Να επεκτείνουμε τα Χωρικά μας Ύδατα, στις περιοχές που συνορεύουμε με την Τουρκία στα 10 Ναυτικά Μίλια, ώστε να ευθυγραμμιστούν με τον Εθνικό Εναέριο Χώρο (δεδομένου ότι η διαδικασία αλλαγής της έκτασης ή επέκτασης του Εθνικού Εναερίου Χώρου υπόκειται σε ιδιαίτερη και μάλλον πλέον περίπλοκη διαδικασία), ώστε να εξαλειφθεί το «ελληνικό παράδοξο», όπως ισχυρίζονται κάποιοι και ταυτόχρονα να «ικανοποιήσουμε» και τον Ακάρ που αναφέρεται τακτικά στο θέμα. Στις λοιπές περιοχές επέκταση των Χωρικών Υδάτων στα  12 Ναυτικά Μίλια, όπως είναι και η συνήθης διεθνής πρακτική.

Είναι σαφές πως χρειάζονται κινήσεις σε διάφορα επίπεδα και ο χρόνος δυστυχώς πιέζει. Και ο χρόνος στην περίπτωση της εκμετάλλευσης των ενεργειακών αποθεμάτων γίνεται περισσότερο πιεστικός.

Με βάση τις περιβαλλοντικές εξελίξεις τα χρηματο-οικονομικά δεδομένα στην αγορά των υδρογονανθράκων έχουν αρχίσει ήδη να προβληματίζουν τις εταιρείες και δε θα είναι έκπληξη αν κάποια ημέρα (όχι πολύ μακριά από σήμερα), κριθεί ως ασύμφορη η επένδυση για την εκμετάλλευση των υδρογονανθράκων, ειδικά σε περιοχές με ειδικές συνθήκες γεώτρησης, άντλησης και μεταφοράς.

«Οι καιροί ου μενετοί». ( Θουκυδίδης, Ιστοριών, Α, 142) 

  • Αντιστράτηγος εα, Επίτιμος Διοικητής 1ης Στρατιάς & Τέως Αρχηγός ΓΕΕΦ
  • Οι φωτογραφίες αντλήθηκαν από τις ελεύθερες στο διαδίκτυο
Συνέχεια ανάγνωσης

Eυρώπη

Future Warfare: Πολεμικό Ναυτικό και επιχείρηση Prosperity Guardian στην Ερυθρά Θάλασσα

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Χωριανόπουλος Άγγελος από Future Warfare

Ο Yπουργός Άμυνας των ΗΠΑ Λόιντ Όστιν, κατά την επικείμενη επίσκεψή του στη Μέση Ανατολή, θα ανακοινώσει την έναρξη της επιχείρησης Prosperity Guardian για την αντιμετώπιση των απειλών των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα. Αυτό συμπίπτει με την αναχαίτιση από αμερικανικά και βρετανικά πολεμικά πλοία μη επανδρωμένων αεροσκαφών που εκτοξεύουν οι Χούθι από την Υεμένη διακόπτωντας το παγκόσμιο εμπόριο. Πηγές της ιστοσελίδας από το Πολεμικό Ναυτικό αναφέρουν πως σχετικό αίτημα έχει σταλεί και σε ανώτατα πολιτικά γραφεία της κυβέρνησης χωρίς να έχει περάσει μέχρι στιγμής προς την ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού.

Το USS Carney κατέρριψε 14 μη επανδρωμένα αεροσκάφη, ενώ το HMS Diamond κατέστρεψε ένα με πύραυλο Sea Viper (ASTER-15), σηματοδοτώντας την πρώτη καταστροφή εναέριου στόχου του Βασιλικού Ναυτικού από τον Πρώτο Πόλεμο του Κόλπου. Η δράση αυτή έλαβε χώρα κοντά στο στενό Bab al-Mandab κατά τη διάρκεια ενός κύματος επίθεσης μη επανδρωμένων αεροσκαφών διάρκειας 45 λεπτών.

Οι Βρετανοί ανέφεραν ότι τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη στόχευαν ένα εμπορικό πλοίο, γεγονός που ώθησε το USS Carney να εμπλακεί σε επιχειρήσεις καταστολής τους. Λεπτομέρειες σχετικά με τον οπλισμό που χρησιμοποίησε το Carney δεν αποκαλύφθηκαν για να αποτραπεί στους Χούθι να αξιολογήσουν τα αμερικανικά αποθέματα πυρομαχικών.

Η CENTCOM επιβεβαίωσε την επιτυχή αναχαίτιση του μη επανδρωμένου αεροσκάφους χωρίς να αναφερθούν ζημιές ή τραυματισμοί. Ο εκπρόσωπος των Χούθι, Yahya Sare’e, ισχυρίστηκε ότι το drone επιτέθηκε στο Ισραήλ, αλλά δεν ανέφερε τα υπόλοιπα πλοία. Μετά τις πρόσφατες επιθέσεις των Χούθι σε φορτηγά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα, μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες έχουν διακόψει τις διελεύσεις στην περιοχή. Ο υπουργός Άμυνας των ΗΠΑ Λόιντ Όστιν θα ανακοινώσει την επιχείρηση Prosperity Guardian, η οποία επικεντρώνεται στη θαλάσσια ασφάλεια στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας, κατά τη διάρκεια της επικείμενης επίσκεψής του στη Μέση Ανατολή.

Ο Υπουργός Άμυνας του Ηνωμένου Βασιλείου Grant Shapps τόνισε την απειλή για το διεθνές εμπόριο από τις πρόσφατες παράνομες επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα. Το Βασιλικό Ναυτικό διαβεβαιώνει τη δέσμευσή του για τη διασφάλιση της ελευθερίας της υπερατλαντικής ναυσιπλοΐας. Τα περιστατικά αυτά σηματοδοτούν την πρώτη αντιμετώπιση εναέριας απειλής από πολεμικό πλοίο του Ηνωμένου Βασιλείου από το 1991, με το USS Carney να συμμετέχει επίσης σε παρόμοιες αμυντικές ενέργειες πρόσφατα.

Ο λόγος συγγραφής της ανάλυσης είναι να καταδείξει στο μέγιστο πως στο χαοτικά μεταβαλλόμενο διεθνές σύστημα εμφανίζονται ευκαιρίες εύρεσης ρόλου στην προστασία του παγκόσμιου εμπορίου από ασύμμετρες απειλές. Η Ελληνική Κυβέρνηση καλό θα ήταν να αντιληφθεί πως αν θελήσει να διαδραματίσει έναν ευρύτερο ρόλο στο Διεθνές Σύστημα, θα ήταν αναγκαίο να επιλέξει μια δομή ενιαίας αεροναυτικής ισχύος η οποία θα μπορούσε να προβάλλει ισχύ και σε επιχειρήσεις στην Ερυθρά Θάλασσα. Το Πολεμικό Ναυτικό θα μπορούσε να κινηθεί αναλόγως στην επιλογή Κορβέτων και της γενικότερης ανανέωσης του Στόλου. Η έννοια περί ανάπτυξης Ναυτικού Ανοιχτής Θαλασσης έχει μερικώς μεταβληθεί αλλά παραμένει επίκαιρη. Ο Στόλος δεν μπορεί να αποτελείται μονάχα από 3 (ή 4) φρεγάτες, 5 κορβέτες και εκσυγχρονισμένες μονάδες επιφανείας. Χρειάζονται πλώρες, όπλα και δίκτυα ISR.

Διαβάστε την συνέχεια 

Συνέχεια ανάγνωσης

AI

Το Ισραήλ ενσωματώνει αθόρυβα συστήματα τεχνητής νοημοσύνης σε θανατηφόρες στρατιωτικές επιχειρήσεις

Δημοσιεύτηκε

στις

Οι Ισραηλινές Αμυντικές Δυνάμεις έχουν αρχίσει να χρησιμοποιούν τεχνητή νοημοσύνη για να επιλέγουν στόχους για αεροπορικές επιδρομές και να οργανώνουν υλικοτεχνική υποστήριξη εν καιρώ πολέμου, καθώς οι εντάσεις κλιμακώνονται στα κατεχόμενα εδάφη και με τον επίδοξο αντίπαλο Ιράν.

Αν και ο στρατός δεν σχολίασε τις συγκεκριμένες επιχειρήσεις, αξιωματούχοι λένε ότι αξιοποιεί τώρα ένα σύστημα συστάσεων τεχνητής νοημοσύνης που μπορεί να συγκεντρώνει τεράστιες ποσότητες δεδομένων για να επιλέξει στόχους για αεροπορικές επιδρομές.

Οι επόμενες επιδρομές μπορούν στη συνέχεια να επεξεργαστούν γρήγορα με ένα άλλο μοντέλο τεχνητής νοημοσύνης που ονομάζεται Fire Factory, το οποίο χρησιμοποιεί δεδομένα σχετικά με εγκεκριμένους από τον στρατό στόχους για τον υπολογισμό των φορτίων πυρομαχικών, την ιεράρχηση και την ανάθεση χιλιάδων στόχων σε αεροσκάφη και drones, καθώς και προτείνει ένα χρονοδιάγραμμα.

Ενώ και τα δύο συστήματα επιβλέπονται από ανθρώπινους χειριστές που ελέγχουν και εγκρίνουν μεμονωμένους στόχους και σχέδια αεροπορικών επιδρομών, σύμφωνα με αξιωματούχο του Ισραηλινού Στρατού (IDF), η τεχνολογία εξακολουθεί να μην υπόκειται σε κανέναν διεθνή ή κρατικό κανονισμό.

Οι υποστηρικτές της υποστηρίζουν ότι οι προηγμένοι αλγόριθμοι μπορεί να ξεπεράσουν τις ανθρώπινες δυνατότητες και θα μπορούσαν να βοηθήσουν τον στρατό να ελαχιστοποιήσει τις απώλειες, ενώ οι επικριτές προειδοποιούν για τις δυνητικά θανατηφόρες συνέπειες της στήριξης σε όλο και πιο αυτόνομα συστήματα.

«Αν υπάρχει λάθος στον υπολογισμό της τεχνητής νοημοσύνης και αν η τεχνητή νοημοσύνη δεν εξηγείται, τότε ποιον κατηγορούμε για το λάθος;» είπε ο Ταλ Μίμραν, λέκτορας διεθνούς δικαίου στο Εβραϊκό Πανεπιστήμιο της Ιερουσαλήμ και πρώην νομικός σύμβουλος του στρατού.

Οι λεπτομέρειες της επιχειρησιακής χρήσης της τεχνητής νοημοσύνης από τον στρατό παραμένουν σε μεγάλο βαθμό απόρρητες, ωστόσο δηλώσεις στρατιωτικών αξιωματούχων υποδηλώνουν ότι ο IDF έχει αποκτήσει εμπειρία στο πεδίο της μάχης με τα αμφιλεγόμενα συστήματα.

Το 2021, ο Ισραηλινός Στρατός περιέγραψε τη σύγκρουση 11 ημερών στη Γάζα ως τον πρώτο «πόλεμο της τεχνητής νοημοσύνης» στον κόσμο, επικαλούμενος τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης για τον εντοπισμό σημείων εκτόξευσης πυραύλων και την ανάπτυξη σμήνων drones. Το Ισραήλ πραγματοποιεί επίσης επιδρομές στη Συρία και τον Λίβανο, με στόχο, όπως λέει, αποστολές όπλων σε πολιτοφυλακές που υποστηρίζονται από το Ιράν, όπως η Χεζμπολάχ.

Τους τελευταίους μήνες, το Ισραήλ εκδίδει σχεδόν καθημερινές προειδοποιήσεις προς το Ιράν για τον εμπλουτισμό του ουρανίου, δεσμευόμενο ότι δεν θα επιτρέψει στη χώρα να αποκτήσει πυρηνικά όπλα σε καμία περίπτωση.

Σε περίπτωση που οι δυο τους ξεκινήσουν στρατιωτική σύγκρουση, ο Ισραηλινός Στρατός αναμένει ότι οι Ιρανοί πληρεξούσιοι στη Γάζα, τη Συρία και τον Λίβανο θα αντεπιτεθούν, θέτοντας το έδαφος για την πρώτη σοβαρή πολυμέτωπη σύγκρουση για το Ισραήλ από τον Πόλεμο του Γιομ Κιπούρ.

Τα εργαλεία που βασίζονται στην τεχνητή νοημοσύνη, όπως το Fire Factory, είναι προσαρμοσμένα για ένα τέτοιο σενάριο, σύμφωνα με αξιωματούχους του IDF.

Ο IDF χρησιμοποιεί εδώ και καιρό την τεχνητή νοημοσύνη, αλλά τα τελευταία χρόνια έχει επεκτείνει αυτά τα συστήματα σε διάφορες μονάδες, καθώς επιδιώκει να τοποθετηθεί ως παγκόσμιος ηγέτης στον αυτόνομο οπλισμό.

Μερικά από αυτά τα συστήματα κατασκευάστηκαν από ισραηλινούς αμυντικούς εργολάβους. Άλλα, όπως οι κάμερες ελέγχου συνόρων StarTrack, οι οποίες εκπαιδεύονται σε πλάνα χιλιάδων ωρών για την αναγνώριση ανθρώπων και αντικειμένων, αναπτύχθηκαν από τον στρατό.

Η ενασχόληση με αυτήν την πληθώρα πληροφοριών είναι ο σκοπός του Κέντρου Επιστήμης Δεδομένων και Τεχνητής Νοημοσύνης, που διευθύνεται από τη μονάδα 8200 του στρατού.

Ο μυστικός χαρακτήρας του τρόπου με τον οποίο αναπτύσσονται τέτοια εργαλεία έχει εγείρει σοβαρές ανησυχίες, συμπεριλαμβανομένου του ότι το χάσμα μεταξύ ημιαυτόνομων συστημάτων και πλήρως αυτοματοποιημένων μηχανημάτων θανάτωσης θα μπορούσε να μειωθεί εν μία νυκτί.

Σε ένα τέτοιο σενάριο, οι μηχανές θα είχαν την εξουσία να εντοπίζουν και να χτυπούν στόχους, με τους ανθρώπους να απομακρύνονται εξ ολοκλήρου από τις θέσεις λήψης αποφάσεων.

Το Ισραήλ λέει ότι δεν σκοπεύει να αφαιρέσει την ανθρώπινη εποπτεία τα επόμενα χρόνια.

Πηγή: Bloomberg

Συνέχεια ανάγνωσης

Ανατολική Μεσόγειος

Stratfor: Πώς θέλει να υλοποιήσει ο Ερντογάν το όραμα της «μεγάλης Τουρκίας»

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Η (τελευταία;) θητεία αναμένεται να αφιερωθεί στην προσπάθεια δημιουργίας μιας νέας «Οθωμανικής Αυτοκρατορίας». Γιατί η συγκυρία τον βοηθά, πώς επηρεάζονται Κύπρος και Ελλάδα. Ο ρόλος της Συρίας. Ο κίνδυνος του λάθους.

Πέντε χρόνια είναι πολύς χρόνος για έναν πολιτικό ηγέτη. Αλλά για ένα έθνος-κράτος όπως η Τουρκία, όπου η πρόοδος μετριέται με όρους δεκαετιών, είναι μόλις μία στιγμή. Μετά την επανεκλογή του στις 28 Μαΐου, ο Τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν αναμετράται με τον στόχο να καταστήσει την επόμενη (και πιθανώς τελευταία) θητεία του —η οποία λήγει το 2028— ένα καθοριστικό κεφάλαιο στην εν εξελίξει μετατροπή της Τουρκίας σε μια ανεξάρτητη μεγάλη δύναμη.

Τα επόμενα πέντε χρόνια είναι βέβαιο ότι ο Ερντογάν θα προχωρήσει κατά καιρούς σε στρατιωτικές επεμβάσεις, όπως ακριβώς έκανε από τότε που ανέλαβε την εξουσία, το 2002. Αν ενδιαφέρεται να αφήσει κληρονομιά διαρκείας, δεν αποκλείεται να μπει στον πειρασμό να ακολουθήσει βήματα χωρών όπως το Ισραήλ, η Ινδία και η Ρωσία, οι οποίες έχουν κατηγορηθεί -λιγότερο ή περισσότερο- ότι επέκτειναν δια της βίας την επιρροή και την ισχύ τους, παραβιάζοντας το μεταπολεμικό αξίωμα της εδαφικής ακεραιότητας και μη αλλαγής συνόρων.

Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία είναι το πιο κραυγαλέο παράδειγμα επεκτατισμού. Αλλά οι ενέργειες του Ισραήλ και της Ινδίας στα παλαιστινιακά εδάφη και στο Κασμίρ αντίστοιχα προσφέρουν μια ιδέα για την ποικιλία των τρόπων με τους οποίους θα μπορούσε να δράσει η Τουρκία. Ο Ερντογάν θα μπορούσε, για παράδειγμα, να προβεί σε επιθετικές ενέργειες στη θάλασσα για να επεκτείνει τις διεκδικήσεις της Τουρκίας, να εγκαταστήσει δημοκρατίες μαριονέτες στη μεθόριο με τη Συρία ή ακόμη και να προσπαθήσει μια μονομερή προσάρτηση στην Κύπρο. Όμως, όλες αυτές οι ενέργειες θα απαιτούσαν προσεκτικό χρονοδιάγραμμα, ώστε να μη γυρίσουν μπούμερανγκ υπονομεύοντας τη φιλοδοξία του Ερντογάν να τον θυμούνται ως τον πρόεδρο που οδήγησε την Τουρκία στην πορεία να ξαναγίνει μεγάλη δύναμη.

Η οπτική Ερντογάν για τη μεγάλη Τουρκία

Όταν ανέβηκε στην εξουσία ο Ερντογάν, το 2002, η Τουρκία ζούσε ακόμα στη σκιά των εταίρων της στο ΝΑΤΟ, ιδιαίτερα των ΗΠΑ. Όμως ο Ερντογάν και το Κόμμα Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης (AKP) άρχισαν γρήγορα να διεκδικούν την ανεξαρτησία της χώρας από τη συμμαχία.

Σε μια πρώτη κίνηση το 2003, το τουρκικό κοινοβούλιο μπλόκαρε την εισβολή των ΗΠΑ στο Ιράκ από αμερικανικές βάσεις στην Τουρκία. Η κίνηση γέννησε δυσπιστία μεταξύ Ουάσιγκτον και Άγκυρας — και η μνησικακία εδραιώθηκε με τα χρόνια, καθώς η Τουρκία άρχισε να χρησιμοποιεί τη στρατιωτική της δύναμη και το πολιτικό της κεφάλαιο για να αναδιαμορφώσει τη διεθνή φήμη της, από κοσμικό κράτος με τον δεύτερο μεγαλύτερο στρατό στο ΝΑΤΟ σε πρωτοϊσλαμιστικό, πρόθυμο να επέμβει σε συγκρούσεις κοντά ή και πιο μακριά, ανεξάρτητα από τη διεθνή κυρίαρχη γνώμη. Η Τουρκία δεν εγκατέλειψε το ΝΑΤΟ, ούτε το ΝΑΤΟ εγκατέλειψε την Τουρκία. Αλλά ο Ερντογάν είχε αποφασίσει πως η Τουρκία πρέπει να κοιτάξει τα δικά της συμφέροντα, μερικές φορές επιθετικά, κάτι που δεν έκανε το ΝΑΤΟ.

Ο Ερντογάν ανέλαβε την εξουσία όταν σήμαινε η αρχή του τέλους για το μεταψυχροπολεμικό μονοπολικό momentum της αμερικανικής κυριαρχίας. Ακόμη και τότε, ο Ερντογάν δεν έβλεπε τον κόσμο με όρους «τέλους της ιστορίας», κατά Φράνσις Φουκουγιάμα, και επικράτησης του φιλελεύθερου δημοκρατικού καπιταλισμού, αλλά ως εφαλτήριο για ιστορικές δυνάμεις και ιδεολογίες προκειμένου προοπτικά να επιβεβαιώσουν την ύπαρξή τους, ύστερα από σχεδόν έναν αιώνα καταστολής από τους παγκόσμιους πολέμους και τις ιδεολογικές διαμάχες του 20ού αιώνα. Η Τουρκία θα έμοιαζε γεωπολιτικά περισσότερο με την Οθωμανική Αυτοκρατορία: μια μεγάλη δύναμη που, αν χρειαζόταν, θα επιδίωκε μονομερώς και επιθετικά το εθνικό συμφέρον της.

Δεν φαίνεται ότι η επόμενη θητεία Ερντογάν θα αλλάξει αυτή την προσέγγιση. Η Τουρκία δεν θέλει να είναι μέρος της Ανατολής ή της Δύσης, ή αναγκαστικά μέρος του ισλαμικού κόσμου (εκτός αν είναι ηγέτιδα δύναμη). Θέλει να είναι η Turkiye, βάσει της επίσημης αλλαγής ονομασίας του 2021. Όπως το βλέπει ο Ερντογάν, η Τουρκία είναι μια μεγάλη δύναμη από μόνη της, με ηγετικό ρόλο στη Μέση Ανατολή, το Ισλάμ, τη Μεσόγειο, τη Μαύρη Θάλασσα, την Κεντρική Ασία, ακόμη και μέχρι την Αφρική. Και πιστεύει ότι τα επόμενα χρόνια θα καθορίζει τις πολιτικές του όλο και περισσότερο με στάτους μεγάλης δύναμης, ακόμη και οδηγώντας σε προσαρτήσεις εδαφών.

Ο Ερντογάν στην εποχή των προσαρτήσεων

Ιστορικά, πρωταρχικό χαρακτηριστικό των μεγάλων δυνάμεων είναι ο εδαφικός επεκτατισμός. Η Ρώμη δεν χτίστηκε σε μια μέρα, ούτε χτίστηκε με ειρηνικές εκλογές. Ωστόσο, μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ο επεκτατισμός έγινε ταμπού (σε μεγάλο βαθμό αντικαταστάθηκε με ιδεολογικό επεκτατισμό, μέσω θεσμών όπως το Σύμφωνο της Βαρσοβίας). Οι υπερδυνάμεις ανησυχούσαν ότι κράτη που θα προσπαθούσαν να κατακτήσουν το ένα το άλλο θα μπορούσαν να οδηγήσουν σ’ έναν καταστροφικό Γ’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Αλλά σήμερα αυτό το ταμπού έχει αποδυναμωθεί. Το Ισραήλ, η Ινδία και η Ρωσία τα τελευταία χρόνια έχουν προσαρτήσει εδάφη, επίσημα ή ανεπίσημα, με διάφορους βαθμούς επιτυχίας ή αποτυχίας, χωρίς να πυροδοτηθεί πυρηνικό ολοκαύτωμα ή διηπειρωτικές εχθροπραξίες. Και το έκαναν για να αναδιαμορφώσουν τα κοντινά τους εξωτερικά περιβάλλοντα και να εκπληρώσουν ιδεολογικές επιταγές. Για παράδειγμα, ο στρατηγικός φόβος της Ρωσίας για στρατιωτική περικύκλωσή της από τη Δύση επικαλύπτεται με τη ρωσοκεντρική κοσμοθεωρία που αρνείται την ουκρανική εθνικότητα.

για τη συνέχεια Euro2Day

 

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή