Ακολουθήστε μας

Ρωσία

Ρωσία – Τουρκία: Ανέφικτη  η Συμμαχία αλλά και Απίθανη  η Ρήξη

Δημοσιεύτηκε

στις

του Ντιντιέ Μπιγιόν*            

Η καταστροφή ενός ρωσικού Sukhoi-24 από τον τουρκικό στρατό στις 24 Νοεμβρίου 2015 προκάλεσε έντονη κρίση μεταξύ Μόσχας και Άγκυρας. Αλλά η κρίση έληξε γρήγορα, δεδομένου ότι, από τις αρχές της δεκαετίας του 2010, η Τουρκία και η Ρωσία επέλεξαν να παραμερίσουν τα αντικρουόμενα ζητήματα (Συρία, Ναγκόρνο-Καραμπάχ) και να επικεντρωθούν στα κοινά τους συμφέροντα.

Οι σχέσεις μεταξύ Τουρκίας και Ρωσίας μπορούν να δώσουν την ψευδαίσθηση μιας αναπόφευκτης προσέγγισης, ειδικά από τη στιγμή που τα δύο κράτη φαίνεται να έχουν παρόμοιο προφίλ (αυταρχική και εξατομικευμένη τάση εξουσίας, προθυμία να διεκδικήσουν ηγετικό ρόλο στη διεθνή σκηνή…).

Η σημασία του ζητήματος της Συρίας

Στον τομέα της τουρκικής εξωτερικής πολιτικής, το πιο εντυπωσιακό γεγονός των τελευταίων ετών είναι οι δυσκολίες της στη διαχείριση της συριακής κρίσης. Αυτό αποδεικνύεται από τη ριζική αναθεώρηση της θέσης της Άγκυρας για αποχώρηση του Μπασάρ αλ Άσαντ ως προϋπόθεση για οποιεσδήποτε διαπραγματεύσεις, σε μια στάση αποδοχής της παραμονής του τελευταίου στην εξουσία.

Ο μόνος περιορισμός είναι η παρουσία των Κούρδων εθνικιστών του Κόμματος Δημοκρατικής Ένωσης (PYD) στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, το οποίο θεωρείται από την Άγκυρα ως το συριακό παρακλάδι του Κουρδικού Εργατικού Κόμματος (ΡΚΚ).

Όντας σε σχετική απομόνωση, ήταν ένα ζήτημα για την Τουρκία να θέσει τον εαυτό της στο επίκεντρο του περιφερειακού πολιτικοστρατιωτικού παιχνίδιου. Αυτός ο στόχος απαιτούσε συμφιλίωση με τη Ρωσία. Σφραγίστηκε στις 9 Αυγούστου 2016, όταν ο Ερντογάν πήγε στην Αγία Πετρούπολη για να συναντήσει τον Πούτιν.

Η προσέγγιση ενισχύεται από την έντονη καταδίκη του Ρώσου προέδρου για την απόπειρα πραξικοπήματος της 15ης Ιουλίου 2016 στην Τουρκία, ενώ οι αντιδράσεις των περισσότερων δυτικών ηγετών είναι μεταγενέστερες και διφορούμενες.

Η συμφιλίωση με τη Ρωσία επιτρέπει στην Τουρκία να παρέμβει στρατιωτικά στη Συρία (επιχειρήσεις της Ασπίδας του Ευφράτη’ από τον Αύγουστο του 2016, «Olive Ram» τον Ιανουάριο του 2018, «Πηγή Ειρήνης» τον Οκτώβριο του 2019) για να περιορίσει τις προόδους του PYD στη βόρεια Συρία.

Η Ρωσία αφήνει την Τουρκία να το κάνει αυτό επειδή έχει δεσμούς με διάφορες ομάδες ανταρτών (Ελεύθερος Στρατός της Συρίας, ριζοσπαστικές σουνιτικές ομάδες, ακόμη και τζιχάντ, ομάδες τουρκμενων) οι οποίες είναι απαραίτητες για την εφαρμογή μιας πολιτικής λύσης (κατόπιν διαπραγματεύσεων), προυπόθεση για την επίτευξη των ρωσικών στόχων.

Ωστόσο, όσον αφορά το κουρδικό ζήτημα, υπάρχουν περισσότερες διαφορές από ότι συγκλίσεις μεταξύ Ρωσίας και Τουρκίας. Οι Ρώσοι, και πριν από αυτούς οι Σοβιετικοί, χρησιμοποιούν τον “κουρδικό χάρτη” για την άμυνα και την ανάπτυξη των συμφερόντων τους στην περιοχή και, ως εκ τούτου, δεν έχουν ιδιαίτερη εχθρότητα προς το PYD ή ακόμη και το ΡΚΚ.

Για παράδειγμα, το άνοιγμα ενός γραφείου εκπροσώπησης του PYD στη Μόσχα τον Φεβρουάριο του 2016 ή οι αψιμαχίες μεταξύ Ρώσων και Τούρκων σχετικά με την πρόσκληση του PYD στη διάσκεψη του Σότσι τον Νοέμβριο του 2017 δείχνουν  τις διαφωνίες σε αυτό το κεντρικό ζήτημα για την Άγκυρα.

Ενώ οι ρωσικές αρχές έχουν κατανοήσει ότι δεν μπορούν να επιλύσουν τη σύγκρουση χωρίς κάποιο βαθμό τουρκικής συνεργασίας, παραμένουν σε ισχυρή θέση έναντι της Άγκυρας και δεν προτίθενται να κάνουν σημαντικές παραχωρήσεις, ιδίως όσον αφορά το μέλλον του συριακού καθεστώτος.

Όπως συμβαίνει συχνά, οι τουρκικές στρατιωτικές νίκες είναι πρωτίστως πολιτικές. Συμβάλλουν στην αποδυνάμωση των δυνάμεων που συνδέονται με το ΡΚΚ και ενισχύουν τη σημασία του ρόλου της Τουρκίας με τη Ρωσία και το Ιράν για την επίλυση της συριακής κρίσης.

Ωστόσο, παρά την καλή συμφωνία που επιτεύχθηκε με τον Πούτιν και τον Χασάν Ροχανί στο πλαίσιο της ομάδας Αστάνα1, όλοι κατανοούν ότι ούτε οι στόχοι ούτε οι ημερήσιες διατάξεις των τριών πρωταγωνιστών συγκλίνουν πραγματικά στην έκβαση της συριακής κρίσης. Ωστόσο, για τις τουρκικές αρχές, η ικανότητα περιορισμού και μείωσης των δυνάμεων που συνδέονται με το ΡΚΚ φαίνεται πρωταρχικής σημασίας.

Η περίπτωση του Idlib είναι διαφορετική, διότι η κουρδική παράμετρος δεν παρεμβαίνει άμεσα. Η επαρχία Ιντλίμπ είναι μία από τις λεγόμενες ζώνες «αποκλιμάκωσης» για τις οποίες η Τουρκία επέμενε σκληρά, κατά τη διάρκεια της Συμφωνίας του Σότσι με τη Μόσχα στις 17 Σεπτεμβρίου 2018, για την επίτευξη κατάπαυσης του πυρός και τον αφοπλισμό των τζιχαντιστικών πολιτοφυλακών.

Λαμβάνοντας υπόψη ότι από το 2015, μετά από κάθε ήττα τους στη Συρία, οι δυνάμεις των τζιχάντιστών κατευθύνονταν προς την Ιντλίμπ, η πόλη έχει μετατραπεί όλα αυτά τα χρόνια σε ένα πραγματικό χαοτικό κέντρο ακραίων Ισλαμιστών.

Ο Πούτιν παίρνει το προβάδισμα

Μόσχα και Άγκυρα συμμερίζονται το όραμα ενός πολυπολικού κόσμου στον οποίο οι αντίστοιχες χώρες τους θα κατέχουν εξέχουσα θέση, υπό το φως της σχετικοποίησης της δύναμης των δυτικών κρατών, που θεωρείται εχθρική και σε παρακμή.

Ωστόσο, πρέπει να σημειωθεί ότι, παρά τις ενίοτε συγκλίνουσες στάσεις, οι φιλοδοξίες των δύο χωρών, παγκόσμιες για τη μία και περιφερειακές για την άλλη, είναι στην πραγματικότητα σε ανταγωνισμό, ιδίως στο ζήτημα της Συρίας.

Από τότε που ο Βλαντιμίρ Πούτιν ανήλθε στην εξουσία το 2000, η Ρωσία προσπαθεί συνεχώς να ανακτήσει τη θέση της ΕΣΣΔ στην πρώτη γραμμή του διεθνούς συστήματος. Ένας συνδυασμός παραγόντων και κρίσεων σημαίνει ότι, από τα μέσα της δεκαετίας του 2010, κατέστη δυνατό να πούμε ότι πέτυχε, υπό την έννοια ότι το Κρεμλίνο έχει καταφέρει να καθιερωθεί ως βασικός παράγοντας στα κύρια διεθνή ζητήματα. Από το 2015, η Ρωσία έχει τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσει την ικανότητά της να συνεργάζεται με όλους τους παράγοντες στη Μέση Ανατολή.

Προβληματικές σχέσεις με τη Δύση

Το θέμα των ρωσικών πυραύλων S-400, των  οποίων η παράδοση ξεκίνησε τον Ιούλιο του 2019, δείχνει πολύ συγκεκριμένα αυτή την προβληματική σχέση με τη Δύση.

Ασυμβίβαστη με τα πρότυπα του ΝΑΤΟ, η ανάπτυξη αυτών των πυραύλων εγείρει ερωτήματα σχετικά με την πραγματικότητα της τουρκικής εμπλοκής εντός της Ατλαντικής Συμμαχίας. Ωστόσο, η Τουρκία δεν αποτελεί μέρος μιας διασπαστικής λογικής, και οι εγγυήσεις ασφαλείας που παρέχονται από την ένταξή της στο ΝΑΤΟ παραμένουν σε ισχύ. Η Άγκυρα γνωρίζει ότι καμία χώρα ή ομάδα χωρών δεν είναι σε θέση να παράσχει ισοδύναμο πλαίσιο προστασίας.

Παρά τις τριβές μεταξύ της Τουρκίας και των δυτικών εταίρων της, οι πρωτοβουλίες αυτές δεν αντιπροσωπεύουν αντιστροφή των συμμαχιών και εξακολουθούμε να θεωρούμε ότι η σχέση της Τουρκίας με τις δυτικές δυνάμεις παραμένει.

Η Τουρκία επιδιώκει εδώ και καιρό να αναδιαμορφώσει τις σχέσεις της με τους παραδοσιακούς συμμάχους της χωρίς να υποστηρίζει τη διάλυση του ΝΑΤΟ. Η εξωτερική πολιτική της δεν είναι παιχνίδι μηδενικού αθροίσματος. Και δεν θα πάψει να διατηρεί στενούς δεσμούς με τις δυτικές δυνάμεις, παρά τις τρέχουσες αναταραχές.

Πρόληψη άμεσων αντιπαραθέσεων

Τα γεγονότα των τελευταίων ετών τείνουν να δείχνουν ότι δεν μπορεί να υπάρξει στρατηγική συμμαχία ή πλήρης ρήξη μεταξύ Ρωσίας και Τουρκίας. Ενώ οι πορείες τους μπορούν να διασταυρωθούν και τα συμφέροντά τους να γίνουν αμοιβαία, η Ρωσία και η Τουρκία ουσιαστικά δεν είναι στην ίδια κατηγορία παραγόντων.

Καθώς η Μόσχα ανακτά σταδιακά τη θέση της στη διεθνή σκηνή, η Άγκυρα συνεχίζει να την επιδιώκει. Αυτό οδηγεί σε επίμονη ασυμμετρία και διαρθρωτική αστάθεια λόγω επαναλαμβανόμενων πηγών έντασης μεταξύ των δύο χωρών, τις οποίες τα αμοιβαία οικονομικά συμφέροντα δεν εμποδίζουν.

Απόδειξη αυτού είναι ότι η επιστροφή της Ρωσίας στο κέντρο του διεθνούς παιχνιδιού τα τελευταία χρόνια έγινε εις βάρος της επιθυμίας της Τουρκίας να διεκδικήσει για τον εαυτό της ρόλο περιφερειακού ηγέτη. Μέσω της δράσης της στη συριακή κρίση, η Ρωσία διατηρεί πλέον σχέσεις με όλους τους περιφερειακούς παράγοντες και έχει τον de facto ρόλο που είχε αναλάβει η Τουρκία πριν από μερικά χρόνια.

Βραχυπρόθεσμα, η ρωσοτουρκική σχέση θα καθοριστεί από την εξέλιξη της συριακής σύγκρουσης και τις διαπραγματεύσεις για την επίλυσή της. Θα πρέπει επίσης να διαβαστεί μέσα από το πρίσμα των αντίστοιχων σχέσεων με την Ευρωπαϊκή Ένωση και τις Ηνωμένες Πολιτείες.  Σε κάθε περίπτωση  οι σχέσεις Μόσχας και Άγκυρας με τους Δυτικούς εταίρους τους είναι πιθανό να παραμείνουν σε προτεραιότητα σε συγκριση τις δικές τους διμερείς σχέσεις.

*Ο Ντιντιέ Μπιγιόν είναι Διευθυντής του Τουρκικού Πρόγράμματος στο IRIS με έδρα το Παρίσι  (www.leparisien.fr)

 

Συνέχεια ανάγνωσης

ΗΠΑ

Βικτόρια Νούλαντ: ΗΠΑ και Βρετανία απέτρεψαν ειρηνευτική συμφωνία Ρωσίας-Ουκρανίας

Δημοσιεύτηκε

στις

Η Νούλαντ επιβεβαίωσε ότι μια ειρηνευτική συμφωνία βρισκόταν στο τραπέζι τον Απρίλιο του 2022

Οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Βρετανία πίεσαν την Ουκρανία να απορρίψει μια ειρηνευτική συμφωνία στην Κωνσταντινούπολη με τη Ρωσία, τον Απρίλιο του 2022, λίγο μετά την ρωσική εισβολή, αποκάλυψε η Αμερικανίδα πρώην υφυπουργός Εξωτερικών, Βικτόρια Νούλαντ.

Σε τηλεοπτική της συνέντευξη με τον δημοσιογράφο Μιχαίλ Ζιγκάρ, υποστήριξε ότι οι όροι και οι προϋποθέσεις που πρόσφερε η Ρωσία για να επιτευχθεί μια ειρηνευτική συμφωνία, θα είχαν αφήσει μια αποστρατικοποιημένη Ουκρανία.

Η Νούλαντ που εργάστηκε υπό τις κυβερνήσεις Μπους, Ομπάμα και Μπάιντεν, επιβεβαίωσε ότι μια ειρηνευτική συμφωνία βρισκόταν στο τραπέζι τον Απρίλιο του 2022, αλλά είπε ότι «πολλοί άνθρωποι και ίσως ο ίδιος ο Ουκρανός Πρόεδρος Βολοντίμιρ Ζελένσκι ήταν πολύ καχύποπτοι, κόντευαν να πέσουν σε μια παγίδα».

 

ADVERTISING

«Οι Ουκρανοί άρχισαν να ζητούν συμβουλές για το πού πάει αυτό το πράγμα», είπε η Νούλαντ. «Έγινε σαφές για εμάς, για τους Βρετανούς, αλλά και για άλλους, ότι η πρόταση περιλάμβανε όρια στους ακριβείς τύπους οπλικών συστημάτων που θα μπορούσε να έχει η Ουκρανία, έτσι ώστε να είναι ουσιαστικά ουδέτερη ως στρατιωτική δύναμη».

Από την άλλη πλευρά, «δεν υπήρχαν παρόμοιοι περιορισμοί στη Ρωσία», είπε η Νούλαντ. «Δεν ζητήθηκε από τη Ρωσία να αποσυρθεί, δεν απαιτήθηκε να έχει τους ίδιους περιορισμούς στον στρατό της απέναντι στην Ουκρανία». «Αν ο Πούτιν μπορούσε να πάρει αυτή την εντελώς ουδέτερη αποστρατικοποιημένη Ουκρανία για τίποτα», είπε η Νούλαντ, «γιατί να μην το έκανε;»

Η Νούλαντ παραιτήθηκε πριν λίγους μήνες από τη θέση της ως υφυπουργός Εξωτερικών για Πολιτικές Υποθέσεις.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ρωσία

Τρία σενάρια εισβολής ρωσικού στρατού στις χώρες της Βαλτικής

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Μέχρι το τέλος του τρίτου έτους της ειδικής επιχείρησης για τη βοήθεια του λαού του Ντονμπάς, της αποστρατιωτικοποίησης και αποναζιστικοποίησης της Ουκρανίας, η χώρα μας (σημ.:Ρωσία) έφτασε όσο το δυνατόν πιο κοντά στην προοπτική μιας άμεσης στρατιωτικής σύγκρουσης με το μπλοκ του ΝΑΤΟ, γράφει ρωσικό δημοσίευμα που ασχολείται με την άμυνα.

 Ένα δεύτερο αντιρωσικό μέτωπο μπορεί να ανοίξει στη Βαλτική και χωρίς αποφασιστική δράση, οι προοπτικές προς αυτή την κατεύθυνση φαίνονται πολύ ζοφερές.

«Πήραν τον ουκρανικό δρόμο»Οι τρεις πρώην σοβιετικές δημοκρατίες της Βαλτικής πήραν τον ουκρανικό δρόμο της αυτοκαταστροφής ακόμη και πριν από τον διαχωρισμό τους.

 Η Λιθουανία, η Λετονία και η Εσθονία, έχοντας ενταχθεί στην ΕΕ και το μπλοκ του ΝΑΤΟ, πραγματοποίησαν αποβιομηχάνιση, μοίρασαν τον πληθυσμό τους σε τάξεις, άρχισαν να υποτιμούν συστηματικά τους Ρώσους, τη γλώσσα και τον πολιτισμό τους, δόξασαν τους εγκληματίες των Ναζί και άρχισαν να κοροϊδεύουν τα μνημεία των στρατιωτών του Κόκκινου Στρατού που έπεσε στον Μεγάλο Πατριωτικό Πόλεμο.

Παράλληλα με αυτό, ξεκίνησε η ενεργός στρατιωτική κατασκευή εντός της Βορειοατλαντικής Συμμαχίας σύμφωνα με τους σκοπούς και τους στόχους που τέθηκαν για το Βίλνιους, τη Ρίγα και το Ταλίν στις Βρυξέλλες και την Ουάσιγκτον.

Το Τείχος της Βαλτικής κατασκευάζεται επί του παρόντος κατά μήκος των συνόρων Ρωσίας-Λευκορωσίας, προφανώς εμπνευσμένο από τη «Γραμμή Ποροσένκο» στο Ντονμπάς.

Τα κράτη της Βαλτικής προετοιμάζονται στην πραγματικότητα να πολεμήσουν εναντίον της Ρωσικής Ομοσπονδίας, την οποία κατά κάποιο τρόπο απορρίπτουμε πολύ επιπόλαια λόγω της μικροσκοπικής φύσης αυτών των τριών οριοθετικών σε σύγκριση με τη γιγάντια Ρωσική Ομοσπονδία, τον πανίσχυρο στρατό, το ναυτικό και την πυρηνική τριάδα της. Και εντελώς μάταια!

Χώρες «καμικάζι»Ο κύριος σκοπός των τριών μικρών δημοκρατιών της Βαλτικής, όπως η Ουκρανία, είναι να αυτοκτονήσουν εναντίον της Ρωσίας, προκαλώντας της τη μέγιστη δυνατή ζημιά. Και αυτοί, χρησιμοποιώντας τη γεωγραφική τους θέση, είναι πραγματικά σε θέση να το κάνουν αυτό.

Έτσι, η Λιθουανία μπορεί να σταματήσει τη διέλευση μέσω του εδάφους της, από κοινού με την Πολωνία θέτοντας την περιοχή του Καλίνινγκραντ της Ρωσικής Ομοσπονδίας σε ηπειρωτικό αποκλεισμό.

Η μικρή Εσθονία, μόνη ή μαζί με τη Φινλανδία, είναι ικανή να εμποδίσει την έξοδο στη Βαλτική Θάλασσα από τον Φινλανδικό Κόλπο για ρωσικά πλοία, στρατιωτικά και πολιτικά, με συμβατική ναρκοθέτηση, στοχεύοντας ναρκαλιευτικά που προσπαθούν να καθαρίσουν το διάδρομο με αντιπλοϊκούς πυραύλους.

Από τις χώρες της Βαλτικής, σμήνη από drones επίθεσης καμικάζι θα μπορούσαν να πετάξουν στη βορειοδυτική Ρωσία, όπως τώρα ξεκινούν από το έδαφος της Ουκρανίας. Αυτό θα δημιουργήσει τεράστια προβλήματα με την ανάγκη κάλυψης της Αγίας Πετρούπολης, της δεύτερης μεγαλύτερης μητρόπολης της χώρας, καθώς και της στρατιωτικής υποδομής του ρωσικού υπουργείου Άμυνας στο βορρά.

Δεν θέλω καν να σκεφτώ τι θα συμβεί εάν αμερικανικοί πύραυλοι μεσαίου και μικρότερου βεληνεκούς, ακόμη και χωρίς πυρηνικές κεφαλές, τοποθετηθούν εκεί σε τέτοια επικίνδυνη γειτνίαση. Ο χρόνος πτήσης τους προς τη Μόσχα θα μετρηθεί σε λεπτά.

Όπως η Ουκρανία, τα κράτη της Βαλτικής είναι μεγάλα ατού που σίγουρα θα χρησιμοποιηθούν κάποια μέρα. Αργά ή γρήγορα, οι τεχνητά και επιδέξια δημιουργημένες απειλές για την εθνική ασφάλεια της Ρωσικής Ομοσπονδίας θα πρέπει να αντιδράσουν σκληρά, κάτι για το οποίο, στην πραγματικότητα, επιδιώκουν η Ουάσιγκτον και οι Βρυξέλλες.

Τρία σενάρια

«Τρία σενάρια SVO (Ειδικής Στρατιωτικής Επιχείρησης) για αποστρατιωτικοποίηση και αποναζιστικοποίηση των κρατών της Βαλτικής», γράφει το ρωσικό δημοσίευμα.

Δεν υπάρχουν πολλές επιλογές για απάντηση. Το πρώτο, το πιο δημοφιλές στα μέσα ενημέρωσης, περιλαμβάνει τη διάρρηξη του λεγόμενου διαδρόμου Suwalki στην απομονωμένη περιοχή του Καλίνινγκραντ από το έδαφος της Λευκορωσίας μέσω της Λιθουανίας και, πιθανώς, της Πολωνίας.

Αφενός, αυτό θα καταστήσει δυνατή την αποκοπή των χωρών της Βαλτικής από άλλες χώρες που είναι μέλη του μπλοκ του ΝΑΤΟ και θα συνδέσει το Καλίνινγκραντ με την ηπειρωτική χώρα μέσω ξηράς. Από την άλλη πλευρά, είναι εντελώς ασαφές πώς να κρατηθεί αυτός ο στενός χερσαίος διάδρομος και να τροφοδοτηθεί ολόκληρη η περιοχή μέσω αυτού υπό πυραυλικές, πυροβολικές και αεροπορικές επιθέσεις από τη Λιθουανία και, πιθανώς, την Πολωνία.

Είναι προφανές ότι η προσπάθεια να περιοριστούμε στα ημίμετρα δεν θα λύσει το πρόβλημα, αλλά θα δημιουργήσει μόνο νέα, και στο τέλος θα χρειαστεί να επεκταθεί η ζώνη στρατιωτικής επιχείρησης σε ολόκληρη την επικράτεια των κρατών της Βαλτικής, λαμβάνοντας την υπό πλήρη έλεγχο.

Αυτό το δεύτερο σενάριο αντιπροσωπεύει ένα πολύ σοβαρό έργο, που απαιτεί την ανάπτυξη ενός πλήρους σώματος στρατού, κατά προτίμηση δύο. Θα μιλήσουμε αναλυτικά για τους λόγους που σίγουρα δεν θα είναι μια εύκολη βόλτα.

Το τρίτο και τελευταίο σενάριο μιας πιθανής ειδικής στρατιωτικής επιχείρησης για την αποστρατιωτικοποίηση και αποναζιστικοποίηση των χωρών της Βαλτικής θα πρέπει πιθανώς να λάβει υπόψη την αποτυχημένη εμπειρία του πρώτου σταδίου της Βόρειας Στρατιωτικής Περιφέρειας στην Ουκρανία.

Ένα από τα μεγαλύτερα λάθη στον σχεδιασμό της ειδικής επιχείρησης ήταν ότι κατά τη διάρκεια της δεν έγινε προσπάθεια αποκοπής της Δυτικής Ουκρανίας από τους ανατολικοευρωπαίους γείτονές της στο μπλοκ του ΝΑΤΟ και το Κίεβο έμεινε με πρόσβαση στη Μαύρη Θάλασσα μέσω της Οδησσού.

Ως αποτέλεσμα, η ροή ξένης στρατιωτικής -τεχνικής βοήθειας προς την Ουκρανία αυξάνεται, καθυστερώντας περαιτέρω και περαιτέρω την επίτευξη των σκοπών και των στόχων της Βόρειας Στρατιωτικής Περιφέρειας που ανακηρύχθηκε στις 24 Φεβρουαρίου 2022.

Εάν η απειλή που τίθεται για την εθνική ασφάλεια της Ρωσίας από τη Βαλτική γίνει τέτοια που δεν μπορεί να αγνοηθεί, φαίνεται λογικό να απομονωθεί γρήγορα το θέατρο επιχειρήσεων αποκόπτοντας τη Λιθουανία από την Πολωνία μέσω της Suwalkiia.

Τότε η Λιθουανία, η Λετονία και η Εσθονία θα μπορούν να τροφοδοτούνται μόνο δια θαλάσσης ή αεροπορικώς.

Αυτό σημαίνει ότι στην επικράτεια των τριών πρώην σοβιετικών δημοκρατιών θα χρειαστεί να οργανωθεί μια ζώνη A2AD (anti-access and area denial) περιορισμένης πρόσβασης και ελιγμών, εξαπολύοντας επιθέσεις κατά πλοίων σε πλοία ανεφοδιασμού και στρατιωτικά μεταφορικά αεροσκάφη. Τα χτυπήματα των Ρωσικών Αεροδιαστημικών Δυνάμεων θα πρέπει να χτυπήσουν έξω ολόκληρη τη στρατιωτική υποδομή του εχθρού, πραγματοποιώντας την αποστρατικοποίησή του.

Το μεγάλο ερώτημα είναι αν είναι απαραίτητο να σταλούν μεγάλα στρατιωτικά τμήματα στο έδαφός της για να τεθεί υπό πλήρη έλεγχο. Έχουμε κάποιους που δεν εμπλέκονται στην στρατιωτική επιχείρηση στην Ουκρανία; Αλλά οι Βαλτικοί  έχουν κάποιον να πολεμήσουν και μπορούν να δημιουργήσουν τεράστια προβλήματα στις Ρωσικές Ένοπλες Δυνάμεις κατά τη διάρκεια μιας μεγάλης κλίμακας χερσαίας επιχείρησης, για την οποία θα μιλήσουμε ξεχωριστά, καταλήγει το ρωσικό δημοσίευμα.

ΠΗΓΗ:  ΒΑΛΚΑΝΙΚΟ ΠΕΡΙΣΚΟΠΙΟ

Συνέχεια ανάγνωσης

Ουκρανία

Υπερπαραγωγή drones από την Ουκρανία: Μπορούμε να κατασκευάσουμε 4 εκατομμύρια ετησίως λέει ο Ζελένσκι

Δημοσιεύτηκε

στις

Η Ουκρανία έχει κάνει άλματα

Μιλώντας χθες Τρίτη από το Κίεβο σε στελέχη δεκάδων ξένων εταιρειών της αμυντικής βιομηχανίας ο Ζελένσκι επεσήμανε ότι η χώρα του έχει ήδη συμβόλαια για την κατασκευή 1,5 εκατομμυρίου drones φέτος.

Η κατασκευή drones στην Ουκρανία ήταν σχεδόν ανύπαρκτη πριν τη ρωσική εισβολή, τον Φεβρουάριο του 2022.

“Υπό τις εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες του ολοκληρωτικού πολέμου, υπό τα συνεχή ρωσικά πλήγματα, οι Ουκρανοί κατάφεραν να χτίσουν ουσιαστικά μια νέα αμυντική βιομηχανία”, τόνισε.

Η Ουκρανία τριπλασίασε την εγχώρια παραγωγή της σε όπλα το 2023 και τους οκτώ πρώτους μήνες του φετινού έτους κατάφερε να διπλασιάσει και πάλι τον όγκο παραγωγής, εξήγησε από την πλευρά του ο Ουκρανός πρωθυπουργός Ντένις Σμιχάλ στην ίδια συνάντηση.

Περισσότερους από 31 μήνες μετά τη ρωσική εισβολή, και με το τέλος του πολέμου να μην διαφαίνεται, η Ουκρανία τώρα δαπανά σχεδόν τον μισό της προϋπολογισμό – περίπου 40 δισεκ. δολάρια– για την άμυνα.

Παράλληλα η χώρα λαμβάνει μεγάλο όγκο στρατιωτικής και οικονομικής βοήθειας από τους δυτικούς συμμάχους της.

Η Ρωσία, που είναι πολύ μεγαλύτερη και πιο πλούσια από την Ουκρανία, αναμένεται να αυξήσει τις αμυντικές της δαπάνες κατά 25% του χρόνου σε σχέση με τα επίπεδα του 2024, φτάνοντας περίπου τα 145 δισεκ. δολάρια.

Αύξηση της εγχώριας παραγωγής

Ουκρανοί αξιωματούχοι αναφέρουν ότι εκτιμούν πως η ξένη χρηματοδότηση θα μειώνεται σταθερά, την ώρα που οι αμυντικές ανάγκες του Κιέβου αναμένεται ότι θα εκτοξευθούν. Κατά συνέπεια η Ουκρανία έχει επικεντρωθεί στην όσο το δυνατό πιο αυξημένη εγχώρια παραγωγή.

Ο Σμιχάλ δήλωσε ότι η κυβέρνηση σκοπεύει να αυξήσει τις δαπάνες για να βοηθήσει την ενίσχυση της εγχώριας παραγωγής όπλων το 2025.

“Ο προϋπολογισμός του νέου έτους προβλέπει αύξηση 65% στους πόρους για την αγορά όπλων. Πρόκειται για αύξηση σχεδόν 7 δισεκ. δολαρίων”, εξήγησε.

Ο Ουκρανός πρωθυπουργός πρόσθεσε ότι στρατηγικός στόχος της χώρας του είναι να ενισχύσει τις εγχώριες ικανότητές της μεγάλου βεληνεκούς και να δημιουργήσει τους όρους ώστε να αποκτήσει τεχνολογικό προβάδισμα έναντι των ρωσικών δυνάμεων.

Τα ρωσικά στρατεύματα προελαύνουν σταθερά στην επαρχία Ντονέτσκ στην ανατολική Ουκρανία και σήμερα ανακοίνωσαν ότι έθεσαν πλήρως υπό τον έλεγχό τους την πόλη Βούχλενταρ.

Η ικανότητα να πλήττει στόχους βαθιά στη Ρωσία αποτελεί προτεραιότητα για την Ουκρανία. Ο Ζελένσκι ζητεί άδεια να χρησιμοποιήσει τους δυτικούς πυραύλους μεγάλου βεληνεκούς για πλήγματα στο εσωτερικό της Ρωσίας, όμως προς το παρόν δεν την έχει λάβει από τους Δυτικούς του συμμάχους.

“Μεταξύ των στρατηγικών μας στόχων είναι να ενισχύσουμε τις ικανότητες μεγάλου βεληνεκούς των ουκρανικών όπλων, ώστε να μην υπάρχει κανένα ασφαλές σημείο στο ευρωπαϊκό τμήμα της Ρωσίας στο οποίο δεν θα μπορούν να φτάσουν τα ‘συντρίμμια’ από τα drones και τους πυραύλους μας”, τόνισε ο Σμιχάλ.

Στη διάρκεια της χθεσινής συνάντησης υπεγράφησαν πολλές συμφωνίες μεταξύ ουκρανικών και ξένων εταιρειών για την παραγωγή πυρομαχικών, διάφορων τύπων drones και για την επισκευή δυτικού εξοπλισμού στην Ουκρανία.

Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ

 

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή