Ακολουθήστε μας

Ιστορία - Πολιτισμός

Αἰνῶς ἀθανάτῃσι θεῇς εἰς ὦπα ἔοικεν

Δημοσιεύτηκε στις

Μάριος Πούλλαδος

Ο αποκεφαλισμός του Γάλλου καθηγητή ιστορίας Samuel Paty από έναν φανατικό ισλαμιστή στο Παρίσι, εξαιτίας της παρουσίασης ενός σκίτσου του Προφήτη Μωάμεθ, προκάλεσε αποτροπιασμό στη Δύση, αλλά και αναταραχή-οργή στον μουσουλμανικό κόσμο. Υπενθυμίζεται ότι πριν από περίπου πέντε χρόνια το γαλλικό σατιρικό περιοδικό Charlie Hebdo δημοσίευσε πρωτοσέλιδο με τον Μωάμεθ, με αποτέλεσμα την επίθεση από τρομοκράτες τζιχαντιστές με 12 νεκρούς. Το βασικό ερώτημα που προκύπτει είναι, γιατί οι Μουσουλμάνοι δεν αποδέχονται τη σάτιρα και με απεικόνιση του Προφήτη του Ισλάμ; Τι ακριβώς ισχύει για τις άλλες θρησκευτικές παραδόσεις, την αρχαιοελληνική, τον Χριστιανισμό, τον Ιουδαϊσμό και τον Ινδουισμό;

Η «θεϊκή» τέχνη των Ελλήνων

Η κλασική τέχνη των Ελλήνων χαρακτηρίζεται από έντονα στοιχεία ανθρωπομορφισμού, γεγονός που ήταν απαραίτητο στην έμπνευση και καλλιτεχνική απόδοση των θεοτήτων. Οι 12 ολύμπιοι θεοί, καθώς και όλες οι άλλες εκατοντάδες θεότητες είχαν στη σκέψη των Ελλήνων ανθρώπινη υπόσταση. Όπως το εξήγησε ο μεγάλος Γερμανός φιλόσοφος Φρίντριχ Χέγκελ, οι θεοί συλλαµβάνονταν και αναπαριστάνονταν κατ’ εικόνα ανθρώπων. Από την άλλη, υπάρχει και η προσέγγιση του Γάλλου ιστορικού ανθρωπολόγου Ζαν-Πιέρ Βερνάν, που υποστήριζε ότι στην αντίληψη των αρχαίων Ελλήνων το ανθρώπινο σώµα φάνταζε, όταν ήταν στο άνθος της νεότητάς του, ως είδωλο ή αντανάκλαση του Θείου. Η αναπαράσταση ενός θεού για τους Έλληνες δεν απείχε από την αναπαράσταση ενός εξαιρετικού αθλητή. Αξιομνημόνευτο παράδειγμα, η αθλητοπρεπής αναπαράσταση του χάλκινου αγάλματος του Δία ή Ποσειδώνα, που βρέθηκε στον βυθό κοντά στο ακρωτήριο Αρτεμίσιο της Εύβοιας και κρατούσε κάποτε τον κεραυνό του Δία ή την τρίαινα του Ποσειδώνα.

Πηγή έμπνευσης για την παραγωγή από τους Έλληνες της κορυφαίας μορφής τέχνης ήταν, ασφαλώς, η κοσμογονία, η μυθολογία, οι περιπέτειες και τα πάθη των θεών-ηρώων. Ο αρχαίος ελληνικός πολιτισμός υπήρξε από τους πρωτοπόρους στην παρουσίαση των ιδεωδών του σε καλλιτεχνικές απεικονίσεις και μορφές.

Πιο συγκεκριµένα, ο Hegel, όπως σημειώνει στο βιβλίο του «Τέχνη και Πολιτισµός στην Αρχαία Ελλάδα» ο Κώστας Παπαϊωάννου, υποστήριξε πως «η τέχνη ήταν η ανώτερη µορφή µέσα από την οποία ο λαός παριστούσε τους θεούς και αποκτούσε συνείδηση της αλήθειας. Γι’ αυτό οι καλλιτέχνες και ποιητές της Ελλάδας είχαν γίνει οι δηµιουργοί των θεών τους, δηλαδή οι καλλιτέχνες προσέφεραν στο έθνος τους µια συγκεκριµένη παράσταση της ζωής και των πράξεων των θεών, και στη θρησκεία ένα συγκεκριµένο περιεχόµενο».

Η σχέση της θρησκείας των Ελλήνων και της τέχνης ήταν ουσιαστικά αμφίδρομη, καθώς η τέχνη αφενός διαμόρφωσε τη θρησκεία και αφετέρου ο κύριος σκοπός της πρώτης είναι να υπηρετεί τη δεύτερη.

*Η φράση στον τίτλο από την Ομήρου Ιλιάδα (Ραψωδία Γ, 158), αναφέρεται στην Ωραία Ελένη και συνοψίζει σε ένα βαθμό την αξεπέραστη τέχνη των Ελλήνων. Ο Όμηρος εδώ, χωρίς να δίνει κανένα εξωτερικό χαρακτηριστικό της Ελένης, μας υποδεικνύει πόσο πραγματικά «με τις αθάνατες θεές φρικτά μοιάζει στην όψη» . Έτσι αφήνει τον καθένα μας να την πλάσει στο μυαλό του όπως η φαντασία του θέλει, με τρόπο που η ομορφιά να τείνει στο άπειρο.

Χριστιανική παράδοση

Στον Χριστιανισμό, η απεικόνιση του Ιησού Χριστού, της Παναγίας και των Αποστόλων-Αγίων λειτουργεί περισσότερο ως βοήθημα για τη θρησκευτική πρακτική και τη συνέχιση, τη διαιώνιση της θρησκευτικής παράδοσης, παρά ως αντανάκλαση όλων των αρετών του Θεού.

Ακολουθώντας σε κάποιο βαθμό τη βιβλική παράδοση η χριστιανική Εκκλησία αποκήρυξε τόσο την κατασκευή «ειδώλων» του Θεού όσο και τη λατρεία τους. Ωστόσο, παρά την ιστορικά κρίσιμη περίοδο της εικονομαχίας – εικονολατρίας στο Βυζάντιο, η αρνητική στάση απέναντι στα είδωλα δεν σήμαινε απόρριψη της οπτικής επικοινωνίας με το Θείο. Επί της ουσίας η Εκκλησία αρνήθηκε να λατρέψει έναν θεό «κατ’ εἰκόνα καὶ ὁμοίωσιν» του ανθρώπου – πλασμένο από την ανθρώπινη σκέψη και φαντασία.

Όπως σημειώνεται στην Ιστορία του Ελληνικού Έθνους (Τόμος Θ), που εξέδωσε ο Κωνσταντίνος Παπαρρηγόπουλος στα 1853, «μετά τις έντονες διενέξεις που κράτησαν έναν περίπου αιώνα αποφάσισε να αποδεχθεί και να καθιερώσει τη φυσική κι αυθόρμητη κίνηση των πιστών να εικονίζουν τον Θεό και τους αγίους του. Είναι αλήθεια ότι με την πάροδο του χρόνου δεισιδαίμονες προλήψεις συνδέθηκαν με την προσκύνηση των εικόνων. Πιστοί των λαϊκότερων κυρίως στρωμάτων και μοναχοί αφελείς και απαίδευτοι απέδιδαν ολοένα και μεγαλύτερη σημασία στην προστατευτική δύναμη όχι πια του εικονιζόμενου προσώπου, αλλά του ίδιου του αντικειμένου, της φορητής εικόνας, τελώντας παράλογες πράξεις που θύμιζαν ειδωλολατρία. Έτσι, κατά τη βάπτιση έφερναν την εικόνα στη θέση του αναδόχου, έπαιρναν από το χρώμα της ξύσμα, το οποίο αναμείγνυαν στη Θεία Μετάληψη ή το μεταχειρίζονταν για θεραπευτικούς σκοπούς».

Για το ίδιο θέμα, ο Ιωάννης Δαμασκηνός στο έργο του «Προς τους διαβάλλοντας τας ιεράς εικόνας», αναφέρει: «Εάν κατασκευάζαμε την εικόνα του αόρατου Θεού, πράγματι θα αμαρτάναμε· γιατί είναι αδύνατο να εικονιστεί το ασώματο, το ασχημάτιστο, το αόρατο, το απερίγραπτο. Εάν κατασκευάζαμε εικόνες ανθρώπων και τις θεωρούσαμε θεούς και τις λατρεύαμε ως θεούς, πράγματι θα ασεβούσαμε. Αλλά δεν κάνουμε τίποτα από αυτά. Εφόσον, όμως, ο Θεός από απερίγραπτη αγαθότητα σαρκώθηκε και εμφανίστηκε στη γη με σάρκα και συναναστράφηκε με τους ανθρώπους και πήρε φύση, όγκο, σχήμα και χρώμα ανθρώπινο, όταν εμείς τον εικονίζουμε, δεν σφάλλουμε γιατί λαχταρούμε να βλέπουμε τη μορφή Του. Όπως λέει ο θείος απόστολος, ‘‘προς το παρόν βλέπουμε τον Θεό θαμπά κι αινιγματικά σαν μέσα από καθρέφτη’’. Η εικόνα είναι αυτός ο καθρέφτης και το αίνιγμα που μπορούν να αντικρίσουν τα μάτια του σώματός μας».

Η τιμωρία στο Ισλάμ

Το Ισλάμ, η θρησκεία που επικράτησε και επεκτάθηκε στη Μέση Ανατολή κατά τον 7ον και 8ον αιώνα, στάθηκε εξαιρετικά αυστηρή στο θέμα των εικόνων, σε υπέρτερο βαθμό σε σχέση με τον Χριστιανισμό. Οι εικόνες και αναπαράσταση του ίδιου του Προφήτη Μωάμεθ απαγορεύτηκαν τελείως. «Όποιος ζωγραφίζει εικόνες θα τιμωρηθεί την Ημέρα της Ανάστασης και θα του ζητηθεί να δώσει ζωή σε αυτά που έχει δημιουργήσει», αναφέρει η διήγηση της Αϊσέ σε μιαν από τις Χαντίθ, φράση που επικρέμαται ως δαμόκλειος σπάθη πάνω από τη συνείδηση των μωαμεθανών.
Στον Ισλαμισμό, ο Μωάμεθ θεωρείται ο φορέας της Αποκάλυψης του Θεού και αυτό αποκλείει κάθε μορφή αναπαράστασης ή απεικόνισης του προσώπου του. Υπήρξαν ωστόσο σπάνιες εξαιρέσεις, κυρίως στην οθωμανική και περσική παράδοση, όπου εντοπίζεται εικονογράφηση του Προφήτη από καλλιγράφους και διακοσμητές οι οποίοι αποτόλμησαν να αναπαραστήσουν το πρόσωπο του Προφήτη.

Σε γενικό πλαίσιο, ωστόσο, ως αποτέλεσμα της ασυμβίβαστης εχθρότητας του Κορανίου προς κάθε μορφή ειδωλολατρίας, επηρεάστηκε σοβαρά η ισλαμική τέχνη που περιόρισε την ενασχόλησή της με την απεικόνιση των προσώπων. Μέσα από αυτό το πρίσμα μπορεί κάποιος να εξηγήσει τις πράξεις βανδαλισμού και πολιτισμικής γενοκτονίας, στις οποίες προέβησαν τα προηγούμενα χρόνια οι Ουαχαμπίτες ισλαμιστές του ISIS, όταν κατέστρεφαν τα ιστορικά αγάλματα στην Παλμύρα της Συρίας. Aυτή ουσιαστικά η σέχτα του Ισλάμ θεωρούσε τους υπόλοιπους μουσουλμάνους ως ειδωλολάτρες και «άπιστους», οι οποίοι μαζί με την «αμαρτωλή» Δύση έπρεπε να εξοντωθούν.

Το φως του Ιουδαϊσμού

«Δεν θα κατασκευάσεις για σένα είδωλα και κανενός είδους ομοίωμα, που να αντιπροσωπεύει οτιδήποτε βρίσκεται ψηλά στον ουρανό ή εδώ κάτω στη γη ή μέσα στα νερά, κάτω απ’ τη γη. Δεν θα τα προσκυνάς ούτε θα τα λατρεύεις, γιατί εγώ ο Κύριος, ο Θεός σου, είμαι Θεός που απαιτώ αποκλειστικότητα», αυτή είναι η θεμέλια λίθος, πάνω στην οποία βασίζεται ο Ιουδαϊσμός σε σχέση με την αναπαράσταση του Θείου. Ως θρησκευτικά σύμβολα στον Ιουδαϊσμό κυριαρχούν το αστέρι του Δαυίδ , όπως και η Επτάφωτη Λυχνία (Μενόρα). Σημαντικό στοιχείο στη θρησκεία αυτή είναι ουσιαστικά το φως. Όπως αναφέρει ο Μάικλ Κανιέλ στο έργο του «Η τέχνη του Ιουδαϊσμού»: «Μολονότι φως και φωτιά παίζουν σπουδαίο ρόλο στον Ιουδαϊσμό, ποτέ τους δεν έγιναν αντικείμενα λατρείας. Αλλά ο Θεός, ‘‘ο Δημιουργός των ουράνιων φωστήρων’’, ευλογείται καθημερινά γιατί χάρισε στον άνθρωπο τα ουράνια σώματα». Οι Εβραίοι θεωρούσαν τη φωτιά αντιπρόσωπο της θείας βούλησης και υπάρχει η ιδέα του ίδιου του Θεού σαν φωτιά που καίει. Ο Θεός εμφανίστηκε στον βοσκό Μωυσή σαν φλεγόμενη βάτος και στους προφήτες Ιεζεκιήλ και Δανιήλ με μορφή φωτιάς.

Ινδουισμός

Σύμφωνα με τον πρώην Αρχιεπίσκο Αλβανίας Αναστάσιο Γιανουλάτο στο έργο του «Ίχνη από την αναζήτηση του υπερβατικού», η ινδουιστική τέχνη είναι πλούσια και πολυποίκιλη και συνήθως διαπνέεται από πολύμορφο συμβολισμό. Όπως αναφέρει, η ινδουιστική πνευματική παράδοση στρέφει την προσοχή του λαού προς την αθέατη πλευρά της πραγματικότητας, προς το Υπερβατικό, και υπογραμμίζει την αιώνια και ασύγκριτη αξία του πνεύματος, αποσκοπώντας να προκαλέσει περισυλλογή και να οδηγήσει τον πιστό σε κοινωνία με το Θείο. Στον Ινδουισμό από τις τέχνες ιδιαίτερα άνθησε η αρχιτεκτονική. Σε στενό συνδυασμό με την αρχιτεκτονική, ως συμπλήρωμα και εξάρτημά της, αναπτύχθηκε η γλυπτική. Αμέτρητα αγάλματα, συνήθως ογκώδη, και άλλα γλυπτά κοσμούν τους ινδικούς ναούς και η διάθεση των καλλιτεχνών είναι κυρίως συμβολική.

Για την απόδοση των διαφόρων μορφών της ινδικής θεολογίας και μυθολογίας αξιοποιείται ο πηλός, το ξύλο, το μέταλλο, το κεραμίδι, κυρίως όμως η πέτρα Αξίζει να σημειωθεί ότι οι ινδουιστικές θεότητες απεικονίζονται πάνω σε διάφορα ζώα: ο Σίβα στον ταύρο, ο Βίσνου στον ιερό αετό Γκαρούντα, η Ντέβι σε λιοντάρι.

Όπως αναφέρεται σε στίχους του Βισνού Σαμχίτα : «Δίχως μορφή, πώς μπορεί κανείς να αναλογιστεί τον Θεό; Ο νους του πού θα σταθεί; Όταν δεν υπάρχει τίποτα απ’ το οποίο να μπορεί να κρατηθεί ο νους, θα απομακρυνθεί από την περισυλλογή και θα πέσει σε μια κατάσταση νάρκης. Συνεπώς, ο σώφρων θα διαλογιστεί πάνω σε κάποια ορισμένη μορφή».

simerini.sigmalive.com

Ιστορία - Πολιτισμός

Οδοιπορικό στα πέριξ μέρη του Capodistria!

Επί Αυστροουγγαρίας το ελληνικό στοιχείο μεγαλούργησε σε όλες τις περιοχές

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Γράφει Ο καθηγητής δρ Παναγόπουλος Αλέξιος, Ακαδημαϊκός EASA.

Μια ευχάριστη έκπληξη για το γράφοντα ήταν η πρόσκληση του σεβασμιωτάτου κ. Κυρίλλου να βρεθώ στην Μητρόπολη του Ζάγκρεμπ και της Λιουμπλιάνας, για την Ανάσταση. Η επίσκεψη μου συνδυάστηκε και με αρκετές άλλες δραστηριότητες στο χώρο των γραμμάτων και της επιστήμης.

Είχα την ευκαιρία να παρευρεθώ στον Ορθόδοξο Ναό του Ζάγκρεμπ και να ψάλλω στα ελληνικά κάποιους ύμνους. Για το ναό αυτό οικονομικά συνέβαλαν και κάποιοι παλιοί Έλληνες έμποροι του τότε Ζάγκρεμπ επί Αυστροουγγαρίας. Οι οποίοι κατείχαν και καθοδηγούσαν σε μεγάλο ποσοστό και για ένα μεγάλο διάστημα κατά τον 18ο αιώνα την οικονομική και κοινωνική ζωή αυτής της πόλης.
Γεγονός που σε κάποιους ανταγωνιστές δεν ήταν και τόσο αρεστό. Ο ευεργέτης του εθνικού τους θεάτρου που φέρεται με το όνομα Στάνκοβιτς είχε και ελληνική καταγωγή. Οι μικτοί γάμοι μετά από τη δεύτερη και τρίτη γενιά οδήγησαν στην λήθη της ελληνικής γλώσσας. Φτάσαμε στον Α παγκόσμιο πόλεμο με αρκετά συρρικνωμένο το ελληνικό στοιχείο και μέχρι τον Β παγκόσμιο πόλεμο ακόμα περισσότερο. Αρκετοί Έλληνες έμποροι που είχαν δημιουργήσει επαγγελματικές επαφές με Τεργέστη, Βενετία, Βιέννη και Θεσσαλονίκη, θα μετακινηθούν δυναμικά προς τα εκεί. Θα παραμείνουν όσοι είχαν προχωρήσει σε μικτούς γάμους και εκ των πραγμάτων αναγκαστικά αφομοιώθηκαν, ξεχνώντας την ελληνική γλώσσα. Αρκετοί λόγω των μικτών γάμων είχαν προσχωρήσει στην ρωμαιοκαθολική πίστη για να καταφέρουν κοινωνικά να επιβιώσουν.
Αυτή η μίξη είχε θετικά και αρνητικά αποτελέσματα όπως γίνεται και σε κάθε σχετική ιστορική στιγμή. Σήμερα η κοινωνία του Ζάγκρεμπ και της Κροατίας ως κράτους έχει έναν ιδιαίτερο σεβασμό στο ελληνικό στοιχείο. Είναι τιμητικό σήμερα να λες ότι είσαι Έλληνας σε αυτές τις περιοχές. Μάλιστα μέχρι το 1924 στο άνω σημείο του κοιμητηρίου στο Ντουμπρόβνικ έχουν ενταφιαστεί Έλληνες που έχουν τα ονόματά τους γράφει με ελληνικά γράμματα. Κατόπιν φαίνεται να απαγορεύθηκε ή κάποιοι να έφυγαν οριστικά.
Επί Αυστροουγγαρίας το ελληνικό στοιχείο μεγαλούργησε σε όλες τις περιοχές της Αυστροουγγαρίας. Στον τελευταίο Δήμο που ήταν το Ζέμουν, για έτη βρέθηκε δήμαρχος Έλληνας ενώ ο τελωνειακός κώδικας ήταν γραμμένος στα ελληνικά και φυλάσσεται σήμερα σε μουσείο.
Ο Ρήγας Φεραίος συνελήφθη σε αυστρουγγρικό έδαφος μετά από κατασυκοφάντηση από σκοτεινούς κύκλους που τον παρακολουθούσαν. Τις κινήσεις του για το Σύνταγμα του, για την Διαβαλκανική Συνομοσπονδία, για το Ορθόδοξο Τόξο, για το όραμα του της αποτίναξης του οθωμανικού ζυγού και την αποτίναξη εκείνων των σκοτεινών κύκλων που χρηματοδοτούσαν τους Τούρκους εις βάρος των Ελλήνων (ο νοών νοείτω). Οι Αυστροουγγρικές δυνάμεις δυστυχώς έχοντας υπακούσει σε σκοτεινούς κύκλους θα τον παραδόσουν στους Τούρκους για να τον θανατώσουν με βασανιστήρια μαζί με τους Έλληνες πλούσιους εμπόρους και υποστηρικτές της ιδέας για την Ελευθερία της Ελλάδας. Το έργο του θα θελήσει να το συνεχίσει στις περιοχές αυτές ο Ιωάννης Καποδίστριας.
Η οικογένεια Καποδίστρια εμφανίζεται επίσημα από τον 13ο αιώνα στο Κόπερ ή αλλιώς Capodistria, της σημερινής Σλοβενίας που σημαίνει και τη κάπα της Ιστρας, δηλαδή τη κεφαλή της αρχαιοελληνικής Ιστρας. Η οικογένεια ήταν αρκετά εύπορη και αρκετά σημαντική. Στις σημερινές περιοχές της Σλοβενίας, της Ιταλίας έως Τεργέστη και νότια της Ιστρας της σημερινής Κροατίας, εκεί όπου από τον 7ο αιώνα προ Χριστού ζούσαν Έλληνες έμποροι και σε όλη την παραθαλάσσια της Αδριατικής και στις δύο πλευρές είχαν σταθμούς ανεφοδιασμού των πλοίων τους με ελληνικούς πληθυσμούς. Όταν στην οικογένεια διαχωρίστηκαν για λόγους θρησκευτικούς και οικονομικούς το ήμισυ σχεδόν κατέφυγε στην Κέρκυρα.
Μετά το Ζάγκρεμπ είχα την ευγενική πρόσκληση να επισκεφθώ τη πόλη των Αργοναυτών την Λιουμπλιάνα. Όπου στον ορθόδοξο ναό των Αγίων Κυρίλλου και Μεθοδίου είχα την ευγενική πρόταση από τον σεβασμιώτατο κ. Κύριλλο να συμψάλλω και να παρακολουθήσω μία επιστημονική ημερίδα για τα ανθρώπινα και ατομικά δικαιώματα. Επίσης να συναντηθώ ως ακαδημαϊκός με έναν από τους επτά κοσμήτορες της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας των Επιστημών και Τεχνών Σαλζμπουργ Αυστρίας, που είναι καθηγητής στη Λιουμπλιάνα, για θέματα της Ακαδημίας μας και για κάποια μελλοντικά συνέδρια.
Κατόπιν την επόμενη να επισκεφθώ το παραθαλάσσιο Κόπερ ή αλλιώς Capodistria, όπου ο σεβασμιώτατος τέλεσε επιμνημόσυνη δέηση εις τον άμισθο κυβερνήτη μας Ιωάννη Καποδίστρια. Έγινε κατάθεση στεφάνου και προσφωνήσεις χαιρετισμοί από το δήμαρχο, την πρύτανη και τον σεβασμιώτατο. Για τον γράφοντα αυτά ήταν μεγάλη τιμή ως τον μοναδικό Έλληνα σε αυτή την απόδοση τιμής, η πρόσκληση για να ομιλήσει επίκαιρα. Κατόπιν ο σεβασμιώτατος κ. Κύριλλος ευγενικά μας παρέθεσε γεύμα τιμής και δήλωσε ότι κάθε χρόνο θα επιτελεί την επιμνημόσυνη δέηση. Η ομιλία της πρύτανη κας Λουτσία Τσοκ, ήταν ιστορική και επική και είχα την ευκαιρία και τιμή μιας υψηλού επιπέδου συνομιλίας μαζί της, καθώς και με τον συνάδελφο καθηγητή Τίλεν Γκλαβίνα.
Η ορθόδοξη εκκλησία του Κόπερ αξίζει την υποστήριξη μας και τη συνεργασία μας, ενώ χαρακτηριστικά βρίσκεται σε απόσταση μόλις είκοσι μέτρων από το ιστορικό άγαλμα του άμισθου κυβερνήτη μας Ιωάννη Καποδίστρια στο Κόπερ, που τον εμφανίζει καθιστό να κρατά βιβλίο στο αριστερό χέρι του, μπροστά από το ιστορικό μουσείο και ινστιτούτο Κόπερ. Το Κόπερ έχει δικό του Πανεπιστήμιο, όπως και η διπλανή πόλη Γκόριτσα. Σε απόσταση με αυτοκίνητο περίπου δεκαπέντε λεπτά από τη Τεργέστη. Κοντά στο Κόπερ είναι το Ιζόλα, εις άλας, όπου και σήμερα παράγεται Άλας, αλάτι και παραδίπλα το Πίραν, γη πυρός, από τη θαυμάσια θέα του ηλιοβασιλέματος ως πυρ. Οι Έλληνες που επισκέπτονται αυτά τα μέρη έχουν την ευκαιρία να θυμηθούν το μεγαλείο και την παρουσία των Ελλήνων ανά τους αιώνες ως μια δημιουργική πραγματικότητα και για το αύριο.
Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία - Πολιτισμός

Ογδονταένα χρόνια από το μαζικό έγκλημα των Γερμανών κατακτητών την Πρωτομαγιά 1944 στην Καισαριανή και ο Πόντιος Ναπολέων Σουκατζίδης

Η εκτέλεση των διακοσίων Ελλήνων έχει και μία πολύ ιδιαίτερη παράμετρο, που αποδεικνύει για ακόμη μία φορά, το μεγαλείο της αντίστασης στους κατακτητές και τους ελληνόφωνους συνεργάτες τους, καθώς και το ήθος των ανθρώπων που θυσίασαν τη ζωή τους για την ελευθερία της πατρίδας μας.

Δημοσιεύτηκε

στις

Γράφει ο Θεοφάνης Μαλκίδης

Ήταν 1η Μαΐου του 1944, ακριβώς ογδόντα χρόνια πριν, όταν οι Γερμανοί κατακτητές, διέπρατταν ένα ακόμη (δυστυχώς ατιμώρητο μέχρι σήμερα) μαζικό έγκλημα. Η εκτέλεση στην Καισαριανή, των διακοσίων Ελλήνων πατριωτών, κρατούμενων στο στρατόπεδο του Χαϊδαρίου, αποτελεί μία ακόμη κηλίδα, μία ακόμη βάρβαρη πράξη των κατακτητών, για την οποία μέχρι σήμερα δεν έχει αποδοθεί δικαιοσύνη.

Η εκτέλεση των διακοσίων Ελλήνων έχει και μία πολύ ιδιαίτερη παράμετρο, που αποδεικνύει για ακόμη μία φορά, το μεγαλείο της αντίστασης στους κατακτητές και τους ελληνόφωνους συνεργάτες τους, καθώς και το ήθος των ανθρώπων που θυσίασαν τη ζωή τους για την ελευθερία της πατρίδας μας. Η κορύφωση του δράματος της εκτέλεσης έγινε με την πράξη ενός από τους κρατούμενους, του Ναπολέοντα Σουκατζίδη.

Ο Ναπολέων Σουκατζίδης γεννήθηκε στην Προύσα το 1909 από γονείς Ποντιακής καταγωγής. Μετά τη Γενοκτονία από τον ατιμώρητο Κεμαλισμό από την οποία διασώθηκε η οικογένειά του και αυτός, εγκαταστάθηκε στην περιοχή του Αρκαλοχωρίου του νομού Ηρακλείου Κρήτης, αλλά έμελλε να δολοφονηθεί από το Ναζισμό.

Εκεί τελείωσε την Μέση Εμπορική Σχολή και εργαζόταν ως λογιστής, ενώ γνώριζε καλά την αγγλική, ρωσική, γερμανική, γαλλική και τουρκική γλώσσα, ενώ είχε και συγγραφικό έργο. Κατά την διάρκεια της κατοχής συνελήφθη και κρατήθηκε στις φυλακές των Τρικάλων, της Λάρισας και από τον Σεπτέμβριο του 1943 στο στρατόπεδο συγκέντρωσης του Χαϊδαρίου.

Εκεί οι Γερμανοί τον χρησιμοποίησαν ως διερμηνέα και το όνομά του ήταν μεταξύ των διακοσίων Ελλήνων που επρόκειτο να εκτελεστούν στην Αθήνα, ως αντίποινα για την επίθεση και την εκτέλεση του διοικητή της 41ης Γερμανικής Μεραρχίας Οχυρών Υποστράτηγου Φραντς Κρεχ, στην περιοχή των Μολάων Λακωνίας. Ο διοικητής του στρατοπέδου συγκέντρωσης Χαϊδαρίου Καρλ Φίσερ, όταν ο Σουκατζίδης διάβασε και το δικό του όνομα στην λίστα των μελλοθάνατων του είπε να παραμείνει στην θέση του.

Τότε ο Σουκατζίδης τον ρώτησε αν θα εκτελούσαν κάποιον άλλο αντί για τον ίδιο και όταν ο Φίσερ απάντησε ότι έχει εντολή να εκτελέσει 200 από τους κρατουμένους, ο Σουκατζίδης αρνήθηκε να εκτελεστεί κάποιος άλλος στην δική του θέση και ο ίδιος να σωθεί και έτσι δολοφονήθηκε με τους υπόλοιπους 199 κρατούμενους του Χαϊδαρίου την Πρωτομαγιά του 1944.

Το κομβόι των μελλοθανάτων αποτελούταν από δέκα φορτηγά. Στη διαδρομή από το Χαϊδάρι μέχρι την Καισαριανή, οι κρατούμενοι έγραφαν σημειώματα και τα πετούσαν στο δρόμο. Παραλήπτες ήταν η μάνα, ο πατέρας, τα αδέλφια, οι αγαπημένοι τους άνθρωποι και οι συναγωνιστές τους. Οι περαστικοί που τα έβρισκαν ανέλαβαν τον ρόλο του ταχυδρόμου για να μεταφέρουν τις ειδήσεις….

Το «τελευταίο σημείωμα» του Σουκατζίδη, προς τους δικούς του ανθρώπους, ήταν στην πραγματικότητα τρία:

Το ένα προς τον πατέρα του στο οποίο έγραφε τα εξής: «Πατερούλη, πάω για εκτέλεση, να ‘σαι περήφανος για το μονάκριβο γιο σου. Ν’ αγαπάς και να λατρεύεις την κορούλα σου και την αδερφούλα μου, κι οι δυο τους μεγάλοι άνθρωποι. Γεια, γεια πατερούλη».

Το δεύτερο στην αρραβωνιαστικιά του, Χαρά Λιουδάκη: «Η τελευταία μου σκέψη μαζί σου. Θα θελα να σε κάνω ευτυχισμένη. Να βρεις σύντροφο της ζωής σου άξιο σου και άξιο μου. Κάτι ενθύμια θα σου τα δώσει ο Ζήσης».

Το τρίτο και τελευταίο στην κουνιάδα του Μαρία Λιουδάκη: «Αδελφούλα μου, πάω για εκτέλεση. Σε λάτρευα πολύ, όσο λάτρευα και τη γυναίκα μου. Δεν μπόρεσα να σας κάνω ευτυχισμένες. Λίγη αγάπη στον μπαμπά όσο θα ζει. Γεια σου, γεια σου λατρευτή μου αδελφούλα. Ναπολέων, 1-5-44»

Όταν ο Σουκατζίδης και οι υπόλοιποι 199, έφτασαν στην Καισαριανή οι Γερμανοί τους χώρισαν σε ομάδες των είκοσι. Ο Σουκατζίδης ήταν το νούμερο 71, αλλά επέλεξε να μείνει στην τελευταία 20αδα για να συνεχίσει μέχρι την ύστατη στιγμή να εκτελεί χρέη διερμηνέα. Και αυτό ίσως ήταν ακόμα πιο δύσκολη και ηρωική απόφαση από την προηγούμενη, γιατί οι είκοσι που εκτελούνταν μεταφέρονταν στα γερμανικά φορτηγά από τους είκοσι επόμενους!

Λίγο μετά τις 10 το πρωί της 1ης Μαΐου του 1944, οι Γερμανοί είχαν ολοκληρώσει το έργο τους. Οι διακόσιοι εκτελεσθέντες στην Καισαριανής μεταφέρθηκαν στο Γ’ νεκροταφείο, σε ομαδικούς τάφους. Λέγεται πως μια νεαρή κοπέλα στο Μετς υπέστη καρδιακό επεισόδιο όταν είδε το αίμα που έτρεχε, από τα γερμανικά φορτηγά που μετέφεραν τους νεκρούς, και έβαφε τους δρόμους.

Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος, γράφοντας για το Χαϊδάρι στις επαρχίες της Αθήνας (1975), αφιέρωσε μια παράγραφο στον Ναπολέοντα Σουκατζίδη και τους υπόλοιπους εκτελεσθέντες στην Καισαριανή σημειώνοντας τα ακόλουθα:

«Κάθε που περνάω απ’ το Χαϊδάρι, θυμάμαι τον Ναπολέοντα Σουκατζίδη. Εσύ, βέβαια, δεν μπορείς να καταλάβεις τι σημαίνει αυτό το όνομα. Όχι μόνο γιατί είσαι εικοσιδύο χρόνων. Αλλά και διότι δεν έχεις διαβάσει Κορνάρο – “δεν μου πάει”, μούλεγες τις προάλλες. Λοιπόν ο Σουκατζίδης, στα χρόνια της Κατοχής (…) κλείστηκε στο στρατόπεδο του Χαϊδαρίου (…) Ένα πρωί, οι Γερμανοί είπανε να εκτελέσουν (διακόσιους) πατριώτες. (…) μέσα στους διακόσιους ήταν και ο Σουκατζίδης. Έλα όμως που ο άντρας αυτός ήταν μορφωμένος, ήξερε γερμανικά και οι Ναζί τον θαυμάζανε… Πάει ο διοικητής του στρατοπέδου, τον βρίσκει, του λέει “το και το, θα σε βγάλω απ’ τον κατάλογο και στη θέση σου θα βάλω κάποιον άλλο”. “Δεν γίνεται”, του λέει ο Σουκατζίδης. “Τι θα πει δεν γίνεται;”. “Θα πει, πως αν θες να με γλιτώσεις, θα εκτελέσεις 199. Στη θέση μου δε θα εκτελεστεί άλλος”. Ο Γερμανός τόρριξε στο παρακάλι. Ο άλλος, ούτε συζήτηση. Φινάλε: Ο Σουκατζίδης εκτελέσθηκε.

Σκέφτομαι, λοιπόν, τον Σουκατζίδη που πέθανε για μια λευτεριά, που δεν είδαμε ακόμα, σκέφτομαι τους πατριώτες που πότισαν με το αίμα τους αυτό το χώμα, για να δει καλύτερες μέρες τούτος ο τόπος, χωρίς νάχει γίνει τίποτα, και με πιάνει μια λύσσα και τρελλαίνομαι κι έτσι τρελλός και ξαναμμένος, κάθομαι και γράφω – ίδιος άνθρωπος με το ταμπούρλο, σαν του Λειβαδίτη, που σηκώνει τον κόσμο απ’ τον σαματά. Κατάλαβες;» .

Αναφορά στον Ναπολέοντα Σουκατζίδη γίνεται και στο έργο του Πόντιου συγγραφέα Δημήτρη Ψαθά «Αντίσταση», ως εξής:

«Κι εκεί στο Χαϊδάρι… Διακόσια ονόματα φωνάζει ο στρατοπεδάρχης. Οι Ακροναυπλιώτες. Άνθρωποι που λιώσαν στα μπουντρούμια και τις εξορίες της τετάρτης Αυγούστου, που δεμένους χειροπόδαρα τους άφησε στον Γερμανό.

-Ναπολέων Σουκατζίδης!
Βγαίνει κι ο Ναπολέων. Και ο στρατοπεδάρχης κομπιάζει μπροστά σ’ αυτόν τον ήρωα που μιλά εφτά γλώσσες και δέχεται μέσα στο Χαϊδάρι με θεϊκή γαλήνη τα μαρτύρια και κρατά στις καρδιές των μαρτύρων αναμμένη τη φλόγα της ελπίδας και του αγώνα.

-Όχι εσύ, Ναπολέων!

-Γιατί όχι εγώ; -Εσύ δεν θα τουφεκιστείς.

-Και πόσους θα τουφεκίσεις, αν εξαιρεθώ εγώ; -Διακόσιους.

-Όχι. Δεν δέχομαι κανένας να μ’ αντικαταστήσει. Είμ’ Έλληνας!
Επιμένει ο στρατοπεδάρχης. Αλύγιστος ο Ναπολέων. Και βγαίνουν έξω απ’ τον σωρό οι διακόσιοι και στήνουνε χορό: Έχε γεια, καημένε κόσμε, έχε γεια, γλυκειά ζωή! Βλέπει ο Γερμανός στρατοπεδάρχης τούτους τους διακόσιους που απάνω τους βαραίνει ο ίσκιος του θανάτου να χορεύουν, να τραγουδούν και ν’ αποχαιρετάνε τους συντρόφους τους -σαστίζει. Τι είναι τούτο δω; Αντηχεί ο αέρας από αντάρα αντρίκια:

-Έχετε γεια, παιδιά.

-Ζήτω η Ελλάδα!

-Σαν άντρες θα πάμε!
Και τους ανεβάζουν στ’ αυτοκίνητο -σωρό. Κι είναι πρωτομαγιά. Κι είναι γλυκός ο πρωινός αέρας, ολόχρυση η αυγή κι ο Υμηττός κεντιέται με χρυσάφι. Κι εκεί στο σφαγείο στήνονται τα πολυβόλα για το μεγάλο μακελειό. Μαζί θα πέσει κι ο Ναπολέων, που ένα «ναι» να ‘λεγε του Γερμανού είχε γλυτώσει (…)

-Ποιοι ήσαν; Ποτέ δεν έδωσαν κατάλογο των ονομάτων τους οι Γερμανοί. Μαθαίνουμε μερικούς. Ωστόσο στη ματωμένη ιστορία της Αντίστασης του Έθνους πέρασαν όλοι μ’ ένα όνομα μέσα στη μνήμη και την καρδιά του πονεμένου αυτού λαού. Οι Διακόσιοι της Πρωτομαγιάς. Βουβή και πικραμένη τους κλαίει η αγωνιζόμενη Αθήνα. Οι Διακόσιοι Άγιοι που μαρτύρησαν μαζί -κοντά σ’ άλλους χιλιάδες- σε τούτο τον υπέρτατο αγώνα για την τιμή και την αξιοπρέπεια του ανθρώπου».

Υ. Γ.1 Ο Ναπολέων Σουκατζίδης είναι το κεντρικό πρόσωπο της ταινίας του Παντελή Βούλγαρη «Το τελευταίο σημείωμα», όπου την βραδιά πριν την εκτέλεση, κυριαρχούν η ποντιακή και η κρητική μουσική, οι περήφανοι χοροί των Ποντίων και των Κρητών.

Υ.Γ.2. Ο αείμνηστος Μιχάλης Χαραλαμπίδης, ο πρωταγωνιστής της ανάδειξης της Γενοκτονίας των προγόνων μας όταν έθεσε το ζήτημα αναφερόμενος στις ομοιότητες Κεμαλισμού και Ναζισμού, μίλησε από το μνημείο της Γενοκτονίας στο Χαϊδάρι. Ήταν η συμβολική αρχή για πολλά και σημαντικά που έγιναν μετά και θα συνεχίζουν να γίνονται την επόμενη περίοδο, στη συνεχή προσπάθεια για την ιστορική αλήθεια.

Ας είναι αιωνία η μνήμη των Ελλήνων που έδωσαν τη ζωή τους στον αγώνα για την ελευθερία και για την Ανά(σ)ταση του έθνους μας, ενώ σε εμάς ελάχιστη συμβολή μας, θα πρέπει να είναι η συνεχή πράξη μας για τη δικαίωση και τη δικαιοσύνη !

Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία - Πολιτισμός

Αποκάλυψη Τανέρ Ακτσάμ! Τα οθωμανικά αρχεία επιβεβαιώνουν την απόφαση εξόντωσης των Αρμενίων

Η ιδέα της εξόντωσης των Αρμενίων υπήρχε στην Οθωμανική Αυτοκρατορία από την υπογραφή της ρωσοτουρκικής συμφωνίας για τις μεταρρυθμίσεις στις αρμενοκατοικημένες περιοχές.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Αποκαλυπτικός ήταν ο Τανέρ Ακτσάμ μιλώντας στο News.am για τη γενοκτονία των Αρμενίων. Ο Τούρκος ιστορικός και ειδικός σε θέματα γενοκτονίας των Αρμενίων υποστηρίζει, ότι τα οθωμανικά αρχεία επιβεβαιώνουν, ότι η απόφαση για την εξόντωση των Αρμενίων ελήφθη την 1η Δεκεμβρίου του 1914. Αυτό δήλωσε ο Taner Akcam.

Σύμφωνα με τον ίδιο, το έγγραφο αυτό είναι ακόμη διαθέσιμο στο αρχείο.

«Την 1η Δεκεμβρίου του 1914, ελήφθη μια απόφαση στο Ερζερούμ από την ειδική οργάνωση “Τεσκιλατ-ί Μαχσούσα»». Ο κυβερνήτης του Ερζρούμ, ο Ταχσίν, ο οποίος ήταν επίσης μέλος αυτής της οργάνωσης, ενημέρωσε τις αρχές της Κωνσταντινούπολης για την απόφαση εξόντωσης των Αρμενίων στο Μπιτλίς και το Βαν και τους ζήτησε να καταστρέψουν το τηλεγράφημα αφού το διαβάσουν.

Στο εν λόγω έγγραφο χρησιμοποιούνταν ο όρος «εξόντωση των ύποπτων Αρμενίων». Το δεύτερο σημαντικό έγγραφο είναι μια επιστολή του Μπεχεντίν Σακίρ. Στην επιστολή αυτή, ο Σακίρ, ως μέλος της οργάνωσης Τεσκιλάτ ι Μαχσούσα, ενημέρωσε επίσημα τον μέλο του Κόμματος Ενότητας και Προόδου ότι η κεντρική επιτροπή είχε αποφασίσει να εξοντώσει ολόκληρο τον αρμενικό πληθυσμό της Ανατολίας. Η απόφαση ελήφθη μεταξύ της 18ης Φεβρουαρίου και της 3ης Μαρτίου. Η οθωμανική κυβέρνηση και το Κόμμα Ενότητας και Προόδου εξολόθρευσαν σκόπιμα τον αρμενικό πληθυσμό. Η ιδέα της εξόντωσης των Αρμενίων υπήρχε στην Οθωμανική Αυτοκρατορία από την υπογραφή της ρωσοτουρκικής συμφωνίας για τις μεταρρυθμίσεις στις αρμενοκατοικημένες περιοχές.

Η 14η Φεβρουαρίου 1914 ήταν ένα πολύ σημαντικό σημείο στροφής. Η συμφωνία για τις μεταρρυθμίσεις στις αρμενοκατοικημένες περιοχές υπογράφηκε μεταξύ της Ρωσίας και της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.

Στην περιοχή που ήταν γνωστή ως Δυτική Αρμενία επρόκειτο να δημιουργηθούν δύο ημιαυτόνομες επαρχίες. Ήταν απολύτως προφανές για την Οθωμανική Αυτοκρατορία ότι αυτή ήταν η αρχή της δημιουργίας ενός ανεξάρτητου αρμενικού κράτους, καθώς όλοι οι Ευρωπαίοι χριστιανοί, ο ένας μετά τον άλλο, έγιναν ανεξάρτητοι με το ίδιο σενάριο. Η οθωμανική κυβέρνηση δεν σκόπευε να τηρήσει αυτή τη συμφωνία και όταν ξέσπασε ο Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος, το πρώτο πράγμα που έκανε ήταν να ακυρώσει αυτή τη συμφωνία με τη Ρωσία.

Από τον Αύγουστο, όταν οι Τούρκοι εισήλθαν στον πόλεμο, άρχισαν να αποστέλλονται μυνήματα σε όλη την Οθωμανική Αυτοκρατορία που ανέφεραν ότι οι Αρμένιοι θεωρούνταν ύποπτο στοιχείο και ότι κάθε κίνησή τους έπρεπε να παρακολουθείται. Με αυτόν τον τρόπο, η Οθωμανική Αυτοκρατορία ήθελε να αποτρέψει τη δημιουργία ενός ανεξάρτητου αρμενικού κράτους. Σκέφτηκαν ότι ήταν καλύτερο να απαλλαγούν από όλους, ώστε οι Αρμένιοι να μην μπορέσουν ποτέ να προβάλουν ένα τέτοιο αίτημα. Οι επιστολές του Ταλαάτ Πασά μαρτυρούν αυτό. Όταν ο Ταλαάτ έστειλε τηλεγράφημα στον κυβερνήτη του Χαλεπιού και στο γραφείο μετανάστευσης που ήταν υπεύθυνο για την απέλαση των Αρμενίων στις συριακές ερήμους, αναφέρει σαφώς ότι ο αριθμός των Αρμενίων θα έπρεπε να μειωθεί σε τέτοιο βαθμό ώστε να μην είναι πλέον σε θέση να πραγματοποιήσουν αυτό το σχέδιο», σημείωσε ο Ακτσάμ.

Για την Τεσκιλατ-ί Μασχούσα μπορείτε να μάθετε συγκλονιστικές λεπτομέρειες στο βιβλίο του αείμνηστου Μάνου Ηλιάδη “Οι τουρκικές μυστικές υπηρεσίες και η MIT” το οποίο κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Ινφογνώμων.

Για παραγγείλετε το βιβλίο πατήστε ΕΔΩ

Το βιβλίο όταν πρωτοκυκλοφόρησε, το 1998, τάραξε τα νερά όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και διεθνώς και κυρίως στην ίδια τη γείτονα χώρα, όπου η ΜΙΤ προχώρησε στη μετάφραση και την παράνομη έκδοση και κυκλοφορία του βιβλίου στην τουρκική αγορά.

Όταν κυκλοφόρησε θεωρήθηκε από Έλληνες και ξένους μελετητές και αναλυτές ως ‘ευαγγέλιο’, αφού πήρε επάξια τον τίτλο της πιο συστηματικής και ενδελεχούς μελέτης παγκοσμίως γύρω από την ιστορία, την οργάνωση-διάρθρωση, τις επιχειρησιακές δυνατότητες, τις πρακτικές και τη δράση της ΜΙΤ και των άλλων υπηρεσιών ασφαλείας και πληροφοριών της Τουρκίας.

Τώρα, εν όψει της έκδοσης και κυκλοφορίας του Β΄ Τόμου του εν θέματι βιβλίου, που θα αφορά τη συνέχεια και τις εξελίξεις γύρω από τη ΜΙΤ και τις λοιπές υπηρεσίες πληροφοριών και ασφαλείας από το 1998 και εντεύθεν, ο εκδοτικός οίκος Ινφογνώμων προχώρησε στην επανέκδοση του μνημειώδους έργου του Μάνου Ηλιάδη, “Οι Τουρκικές Μυστικές Υπηρεσίες και η ΜΙΤ” (Α΄ Τόμος), που αποτελεί πολύτιμο εργαλείο γνώσης και ανάλυσης της πολιτικής που ασκεί η Τουρκία δια των υπηρεσιών πληροφοριών και ασφάλειας και μέσα από τη δράση παρακρατικών και παραστρατιωτικών ομάδων και συμμοριών, που ελέγχονται ασφυκτικά από το τουρκικό “βαθύ” κράτος.

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ιστορία - Πολιτισμός8 λεπτά πριν

Οδοιπορικό στα πέριξ μέρη του Capodistria!

Επί Αυστροουγγαρίας το ελληνικό στοιχείο μεγαλούργησε σε όλες τις περιοχές

Πολιτική23 λεπτά πριν

Τέλος ο Μάικ Γουόλτς από την κυβέρνηση Τραμπ! Πλήρωσε το σκάνδαλο με το Signal

Ο σύμβουλος εθνικής ασφάλειας Μάικ Γουόλτς και ο αναπληωτής του Άλεξ Γουόνγκ αποχωρούν από τον Λευκό Οίκο

Άμυνα38 λεπτά πριν

Νέες πληροφορίες έρχονται στο φως από τη δράση του 59χρονου κατάσκοπου! Τί έλεγαν οι συνομιλίες με τον χειριστή του

Νέες πληροφορίες έρχονται στο φως από τη δράση του 59χρονου κατάσκοπου που συνελήφθη πριν από μερικές ημέρες στην Αλεξανδρούπολη μετά...

Αναλύσεις2 ώρες πριν

Βρείτε λύση! Αποφύγετε τη στρατηγική ήττα

Ο στρατηγικός αναλυτής Σάββας Καλεντερίδης στην εκπομπή "Geopolitics" στην τηλεόραση της "Ναυτεμπορικής"

Πολιτική2 ώρες πριν

Γρίβας: “Δολοφονική επίθεση ναζιστικής ιδεολογίας”

Καλεί τον Υπορυγό Προστασία τους Πολίτη Μιχάλη Χρυσοχοΐδη να επιδείξει ευαισθησία και να ξεσκεπαστούν οι υπαίτοι.

Δημοφιλή