Ακολουθήστε μας

Αιγαίο

Άνθρακες ο “θησαυρός” της επιστολής Μπλίνκεν

Δημοσιεύτηκε

στις

του Δημήτρη Κωνσταντακόπουλου   25 Οκτωβρίου 2021

“Από την Κέρκυρα μέχρι το Καστελόριζο και από την Κρήτη μέχρι τη Θράκη, σας παραδίδουμε την Ελλάδα σήμερα στα χέρια σας. Και είμαστε βέβαιοι ότι είναι σε καλά χέρια”
Πρόεδρος της Βουλής Κώστας Τασούλας

προς γερουσιαστή Μπομπ Μενέντεζ.

H κυβέρνηση και οι προπαγανδιστές των Αμερικανών επιχαίρουν επειδή, έχοντας δώσει στις αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις διευκολύνσεις και ελευθερία δράσης που καμία άλλη χώρα στο ΝΑΤΟ – ίσως και στον κόσμο – δεν έχει προσφέρει στις ΗΠΑ και τον ουσιαστικό έλεγχο πάνω στον ελληνικό στρατό, αναλαμβάνοντας τεράστιους κινδύνους και περιορίζοντας δραστικά τους “βαθμούς ελευθερίας” της Ελλάδας, πήρε σε αντάλλαγμα τις εξής δύο φράσεις που περιέχονται στην επιστολή Μπλίνκεν στον Μητσοτάκη:

1) “Πιστεύουμε ακράδαντα στον σεβασμό της κυριαρχίας και της εδαφικής ακεραιότητας, καθώς και των κυριαρχικών δικαιωμάτων και της δικαιοδοσίας σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο της θάλασσας”.

2) “Επεκτείνει (η συμφωνία) τη στρατηγική αμυντική εταιρική σχέση και εμφανώς δείχνει τη σταθερή μας αποφασιστικότητα να διαφυλάξουμε και να προστατεύσουμε αμοιβαία την κυριαρχία και την εδαφική ακεραιότητα των χωρών μας έναντι ενεργειών που απειλούν την ειρήνη, συμπεριλαμβανομένης της ένοπλης επίθεσης ή της απειλής αυτής”.

Κανένα κράτος που σέβεται την κυριαρχία του δεν κάνει τις παραχωρήσεις που έκανε η κυβέρνηση στους Αμερικανούς ανεξαρτήτως ανταλλαγμάτων. Αλλά υπάρχει έστω το αντάλλαγμα που ισχυρίζεται η κυβέρνηση ότι πήρε;

Η αξία των λόγων

Αφήνουμε κατά μέρος εδώ το εντελώς βασικό ερώτημα της αξίας οποιωνδήποτε λόγων από μια δύναμη που έχει παίξει ολέθριο ρόλο στην νεώτερη ελληνική ιστορία και ήταν πίσω από την τουρκική επιθετικότητα συνεχώς μετά το 1955 και ιδιαίτερα πίσω από το πραξικόπημα εναντίον του Αρχιεπισκόπου Μακαρίου και την τουρκική εισβολή στην Κύπρο. Αφήνουμε κατά μέρος το ότι οι προηγούμενες και ισχυρότερες διαβεβαιώσεις Κίσσινγκερ, αλλά και αυτές της επιστολής Πομπέο, απεδείχθησαν άνευ πρακτικής αξίας. Ας γίνουμε προς στιγμή Λωτοφάγοι και ας εξετάσουμε την αξία των λόγων όπως διατυπώνονται – λόγων που σημειωτέον δεν συνιστούν νομικές, αλλά πολιτικές “δεσμεύσεις” και, όπως θα δείξουμε, ούτε καν δεσμεύσεις.

Τα “πιστεύουμε” δεν σημαίνουν τίποτα, αφού δεν συνοδεύονται από μια εγγύηση του τι θα πράξουν οι Ηνωμένες Πολιτείες αν δεν γίνουν αυτά σεβαστά.

“Διαφυλάσσουμε” και “προστατεύουμε” πρέπει, για να έχουν νόημα, να συνοδεύονται και από το πως το κάνουμε.

Για παράδειγμα το κάνουμε με “ένοπλη συνδρομή”, όπως προβλέπει τουλάχιστον, η άκρως προβληματική κατά τα άλλα συμφωνία με τη Γαλλία, ή με έκδοση ανακοινώσεων;

Γιατί η ελληνική διπλωματία δεν ζήτησε να περιληφθεί ο όρος που περιέχεται στην συμφωνία με τη Γαλλία, για «ένοπλη συνδρομή» σε περίπτωση επιβουλής κατά της ελληνικής επικράτειας;

Ή μήπως το ζήτησε και δεν το δέχθηκαν οι Αμερικανοί; Αν συνέβη όμως αυτό τι σημαίνει για τις αμερικανικές προθέσεις;

Ή μήπως, ο ρόλος της ελληνικής διπλωματίας ήταν τελικά εντελώς δευτερεύων στη σύνταξη και συνομολόγηση των κειμένων, όπως, δυστυχώς, είναι πιθανότατο;

Ελλάδα και ΗΠΑ διαφωνούν ως προς το ποια είναι η επικράτεια

Το πράγμα είναι στην πραγματικότητα ακόμα χειρότερο. ‘Όπως έχουμε ξαναγράψει τις διατυπώσεις περί σεβασμού της κυριαρχίας μπορεί άνετα να τις προσυπογράψει και ο κ. Ερντογάν. Η διαφορά μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας δεν αφορά το αν ισχύει ή όχι το διεθνές δίκαιο, αφορά το πως ερμηνεύουν οι δύο πλευρές το διεθνές δίκαιο.

Η Τουρκία ισχυρίζεται κατά καιρούς ότι της ανήκουν δεκάδες νησιά, νησίδες και βραχονησίδες του Αιγαίου, όπως και το ότι η Ελλάδα δεν έχει δικαίωμα να εγκαθιστά στρατό σε αυτά. Θέλει διαπραγματεύσεις εφ’ όλης της ύλης, δηλαδή επί του συνόλου των διεκδικήσεων αυτών. Οι ΗΠΑ ποτέ, ούτε και τώρα, ούτε καν μετά τη συμφωνία, δεν εναντιώνονται στην απαίτηση να συζητηθεί το σύνολο των τουρκικών διεκδικήσεων, τις οποίες άλλωστε υπέθαλψαν στο παρελθόν οι ίδιες, προκειμένου να κρατάνε υπό διαρκή έλεγχο την Ελλάδα. Αντίθετα ζητούσαν και ζητάνε να συζητηθούν μεταξύ Αθήνας και Άγκυρας.

Οι ΗΠΑ δεν ζήτησαν ποτέ ούτε και τώρα ζητούν από την Άγκυρα να αποσύρει αυτές τις διεκδικήσεις. Για να πούμε βέβαια και του στραβού το δίκιο, ούτε καν οι ελληνικές κυβερνήσεις δεν ζητάνε καθαρά κάτι τέτοιο. Επαναλαμβάνουν κάθε τόσο ότι θέλουν να πάνε στη Χάγη για την οριοθέτηση θαλασσίων ζωνών – υφαλοκρηπίδας ή και ΑΟΖ – με την Τουρκία, χωρίς να θέτουν ως ρητή προϋπόθεση την προγενέστερη άρση των τουρκικών εδαφικών διεκδικήσεων επί της Ελλάδας. Αν όμως δεν αρθούν αυτές οι διεκδικήσεις είτε καθίσταται αδύνατη η οριοθέτηση, διότι δεν θα γνωρίζει το Δικαστήριο που τελειώνει η μία χώρα και που αρχίζει η άλλη, είτε θα πρέπει να ερωτηθεί για το αν οι Οινούσσες ανήκουν στην Ελλάδα και αν καλώς διατηρούμε στρατό στη Χίο.

Όχι μόνο δεν δικαιούμεθα να υποθέσουμε ότι η αντίληψη των Αμερικανών για το ποια είναι η ελληνική επικράτεια είναι η ίδια με την αντίληψη των Ελλήνων, έχουμε και την απόδειξη ότι δεν είναι. Το 1996 η Ουάσιγκτον επενέβη για να καταστήσει επισήμως τα ελληνικά Ίμια έδαφος αμφισβητούμενης κυριαρχίας, όπως και τα κατέστησε με τη συμφωνία Χόλμπρουκ – Σημίτη (“‘Όχι άνδρες, όχι σημαίες, όχι πλοία”).

Έκτοτε, κάθε φορά που ανακύπτει τέτοιο ζήτημα η Ουάσιγκτον στέλνει τις δύο πλευρές να πάνε να λύσουν τα προβλήματά τους με διάλογο, εμμέσως πλην σαφώς δηλαδή αναγνωρίζει το θεμιτό έστω της έγερσης των τουρκικών αξιώσεων.

Συμπέρασμα. ‘Όταν μιλάνε οι Αμερικανοί για σεβασμό της κυριαρχίας και της εδαφικής ακεραιότητας, έστω και με τον ατελή τρόπο που το κάνουν και χωρίς τη συνοδεία κάποιας πρακτικής εγγύησης, δεν εννοούν την επικράτεια της Ελλάδας όπως την ορίζει η ίδια.

Και μετά τη συμφωνία τα ίδια λένε!

Μάλιστα, η Ουάσιγκτον έσπευσε και μετά την συμφωνία και την επιστολή να ξεκαθαρίσει ότι δεν έχει αλλάξει ούτε κατά ένα γιώτα τη θέση της ως προς τα ζητήματα κυριαρχίας στο Αιγαίο. Σε μια προσπάθεια να καθησυχάσει την Άγκυρα, και γελοιοποιώντας ακόμα περισσότερο τα επιχειρήματα της κυβέρνησης και του ολοκληρωτικού μηχανισμού δήθεν “ενημέρωσης”, που βομβαρδίζει καθημερινά, συστηματικά και μαζικά τον εγκέφαλο των Ελλήνων πολιτών με ψευδείς και παραπλανητικές πληροφορίες και εκτιμήσεις, ο ίδιος ο εκπρόσωπος του Στέιτ Ντιπάρτμεντ κάλεσε την Ελλάδα και την Τουρκία να λύσουν ειρηνικά τις διαφορές τους και, απαντώντας σε ερώτηση για την ελληνοαμερικανική συμφωνία, είπε χαρακτηριστικά:

“Συμπεριλαμβανομένης της συνέχισης των διερευνητικών διαπραγματεύσεων μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, υποστηρίζουμε τις προσπάθειες για αποκλιμάκωση των εντάσεων στην Ανατολική Μεσόγειο. Καταρχήν, ενθαρρύνουμε όλα τα κράτη να επιλύσουν τα προβλήματά τους ειρηνικά μέσω διαλόγου και σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο. Όπως γνωρίζετε, οι Ηνωμένες Πολιτείες συχνά δεν λαμβάνουν θέση σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο τα άλλα κράτη πρέπει να επιλύσουν τις διαφορές τους στα θαλάσσια σύνορα”. (iskra.gr/%cf%86%ce%b9%ce%bb%cf%).

Σημειωτέον ότι, στην ίδια συνέντευξη τύπου, ο κ. Price είπε ότι οι ΗΠΑ καταδικάζουν τις διασυνοριακές επιθέσεις κατά της Τουρκίας από τη Συρία και πρόσθεσε: “Έχουμε πολλά κοινά συμφέροντα με τη σύμμαχό μας στο ΝΑΤΟ, την Τουρκία”.

Πώς είναι δυνατόν αυτές οι θέσεις να εμφανίζονται ως ελληνική επιτυχία; Τι είχα Παντελάκη μου, τι είχα Παντελή μου. Οι Αμερικανοί έχουν μια σταθερή θέση που δεν αλλάζει και οι Έλληνες ιθύνοντες προσπαθούν να την ερμηνεύσουν κατά τρόπο που να τους επιτρέπει να ξεγελάσουν τους υπηκόους τους.

Λήμνος και Σκύρος

Σημειωτέον ότι μονίμως άλλωστε το ΝΑΤΟ, δηλαδή οι Αμερικανοί, δεν δέχονται να συμπεριληφθεί η Λήμνος στις ασκήσεις της “Συμμαχίας”, αποδεχόμενοι, εμμέσως πλην σαφώς, την τουρκική απαίτηση περί αποστρατιωτικοποίησης του νησιού.

Μήπως άλλαξε κάτι σε αυτή τη θέση και δεν το γνωρίζουμε;

Η κυβέρνηση, στην παγκόσμια πρωτότυπη – για να μη χρησιμοποιήσουμε την έκφραση που ταιριάζει – προσπάθειά της να βάλουν κι άλλες βάσεις οι Αμερικανοί στην Ελλάδα (μια ιδέα που προφανώς υπέβαλαν με τον τρόπο τους οι ίδιοι οι Αμερικανοί στην Αθήνα, βάζοντάς την να ζητάει αυτή όσα ήθελαν να μας πάρουν!), ζήτησε να βάλουν βάσεις και στο Αιγαίο, τουλάχιστο στην Σκύρο, φαίνεται μάλιστα ότι και ο ίδιος ο κ. Μητσοτάκης είχε ενθαρρυνθεί να το πράξει, σύμφωνα με ορισμένες πληροφορίες. Οι Αμερικανοί πιθανώς άλλαξαν γνώμη επ’ αυτού και το αρνήθηκαν τελικά.

Αν η τοποθέτηση βάσεων, συνιστά “ασπίδα προστασίας”, όπως ισχυρίζεται η κυβέρνηση, όχι εμείς, γιατί οι Αμερικανοί αρνήθηκαν να τοποθετήσουν την “ασπίδα” στο Αιγαίο, δηλαδή στο πιο τρωτό και δύσκολα υπερασπίσιμο σημείο της ελληνικής αμυντικής διάταξης;

Σε μια προσπάθεια να παρακάμψει αυτό το εύλογο ερώτημα, το Υπουργείο Εξωτερικών κυκλοφόρησε ένα  non paper, που δημοσίευσαν άνευ οιασδήποτε κριτικής οι περισσότερες εφημερίδες. Το non paper, αφού επαναλαμβάνει την εξευτελιστική θεωρία ότι οι βάσεις χρειάζονται στην άμυνα της χώρας από την Τουρκία, δίνει και το παράδειγμα της Κρήτης. Πρώτη φορά ακούμε εμείς ότι υπάρχει κίνδυνος τουρκικής απόβασης στην Κρήτη. Μήπως κάποιοι έχουν μπερδέψει τους αιώνες;

Πάντως, η υπόθεση της Σκύρου δεν έχει κλείσει οριστικά, αναφέρουν πληροφορίες μας. Οι Αμερικανοί την κρατάνε ανοιχτή. Από τη μια, η βάση στη Σκύρο τους είναι πολύ χρήσιμη για να ελέγξουν τα Στενά εμποδίζοντας την κάθοδο του ρωσικού στόλου που είναι η βασική “εξωτερική” λειτουργία των βάσεων και αυτή που μπορεί να μας εμπλέξει σε περιορισμένο πυρηνικό πόλεμο (η “εσωτερική” είναι ο ασφυκτικός έλεγχος της ίδιας της Ελλάδας και των ενόπλων δυνάμεών της).

Από την άλλη όμως η Ουάσιγκτον θέλει να μην κάνει ενέργειες που μπορεί η Τουρκία να θεωρήσει προκλητικές, καθώς βρίσκεται εν τω μέσω μιας μεγάλης και περίπλοκης διαπραγμάτευσης με την Άγκυρα. Πιθανώς θέλει να διατηρήσει το θέμα του Αιγαίου στη μέγιστη δυνατή αβεβαιότητα, ώστε να ελέγχει δι’ αυτού και την Ελλάδα και την Τουρκία.

Αυξάνοντας κατακόρυφα την εξάρτηση από τις ΗΠΑ με τη συμφωνία που υπέγραψε, η κυβέρνηση όχι μόνο δεν προστατεύει την Ελλάδα από τουρκικές αξιώσεις, καθιστά πολύ πιο δύσκολο στην Αθήνα να αντισταθεί σε τυχόν πιέσεις για παραχωρήσεις προς την Τουρκία στο Αιγαίο, αν η Ουάσιγκτον συμφωνήσει σε τέτοιες παραχωρήσεις με την Άγκυρα.

Το Casus Belli και τα χωρικά ύδατα

Η κυβέρνηση, δια του non paper που μοίρασε στα ΜΜΕ και αυτά αναπαράγουν άνευ σχολίων, ερμηνεύει την συμπερίληψη μιας λέξης για την απειλή επίθεσης στην επιστολή Μπλίνκεν, ως δήθεν αποδοκιμασία της τουρκικής απειλής πολέμου κατά της Ελλάδας σε περίπτωση που επεκτείνει τα χωρικά της ύδατα.

Ακόμα κι αν δεχτούμε ως ορθή μια τέτοια ερμηνεία, μια τόσο γενικόλογη διατύπωση δεν σημαίνει πολλά πράγματα, για την ακρίβεια δεν σημαίνει τίποτα. Αν η επιστολή σήμαινε όντως αυτό το πράγμα, αν δηλαδή η Ουάσιγκτον αποδοκίμαζε όντως το τουρκικό casus belli για τα χωρικά ύδατα και ζητούσε να αρθεί, αυτό θα ήταν μια μείζων εξέλιξη, θα το είχε καταλάβει όλος ο κόσμος και πρώτη και καλύτερη η ίδια η Τουρκία που δεν θα άφηνε κάτι τέτοιο να πέσει κάτω χωρίς να αντιδράσει.

Η πραγματική θέση της Ουάσιγκτον είναι αυτή που αναφέρει σε κάθε περίπτωση, ότι και αυτό το θέμα, όπως και όλα τα άλλα, πρέπει να λυθεί με ελληνοτουρκικές διαπραγματεύσεις. Με δική της άλλωστε πρωτοβουλία υπογράψαμε τη Δήλωση της Μαδρίτης, με την οποία η Ελλάδα αποποιείται «μονομερών ενεργειών» στο Αιγαίο, όπως είναι η ανακήρυξη των 12 μιλίων, αλλά και αναλαμβάνει την υποχρέωση να σέβεται τα “ζωτικά συμφέροντα” της Τουρκίας. Με άλλα λόγια εμείς οι ίδιοι αναλάβαμε την υποχρέωση να μην κάνουμε αυτά που αν τα κάναμε η Τουρκία θα έθετε σε εφαρμογή το casus belli.

Γιατί άλλωστε οι Ηνωμένες Πολιτείες να ζητήσουν την άρση του casus belli, όταν δεν τη ζήτησε η ίδια η Ελλάδα, όταν αποδεχόταν την ανακήρυξη της τουρκικής υποψηφιότητας για ένταξη στην ΕΕ και, αργότερα, όταν δέχτηκε την έναρξη ενταξιακών διαπραγματεύσεων με την Τουρκία.

Δυστυχώς, είναι η ίδια η ελληνική εξωτερική πολιτική που συνιστά κλαυσίγελο επί δεκαετίες, αντανακλώντας τη γενικότερη παρακμή και ξένη εξάρτηση της χώρας, και το τελευταίο “κερασάκι” στην υπόθεση αυτή είναι ο ισχυρισμός ότι ξαφνικά η Αμερική μετατόπισε τις θέσεις της και αποφάσισε τάχα μου να μας προστατεύσει.

Όλοι οι Αμερικανοί αξιωματούχοι, από το 1995 έως σήμερα, εξήγησαν άλλωστε στους Έλληνες ομολόγους τους ότι είναι αντίθετοι με την ανακήρυξη των 12 μιλίων, κάτι που στην πραγματικότητα συμβαίνει με όλες τις μεγάλες δυνάμεις (*).

Το συμπέρασμα είναι ότι δεν κερδίσαμε απολύτως τίποτα από την επιστολή Μπάιντεν. Δώσαμε τα πάντα, αναλάβαμε τεράστιους κινδύνους και δεν πήραμε τίποτα.

 Σημείωση:

(*) Ο μόνος διεθνής παράγων που ενδεχομένως μπορεί να έσπρωχνε παρασκηνιακά και υπόγεια για επέκταση των ελληνικών χωρικών υδάτων, αλλά δεν θα το πει ποτέ δημόσια, είναι ο πρώην Πρωθυπουργός του Ισραήλ, ο κ. Νετανιάχου και η διεθνής τάση στην οποία συμμετέχει (Μπόλτον, Πομπέο, Νεοσυντηρητικοί, Νούλαντ, Μόντι, Τζόνσον κτλ.), κι αυτοί όμως, αν την ήθελαν, δεν θα ήταν ασφαλώς γιατί ξαφνικά αγάπησαν τους Έλληνες, αλλά γιατί θα εκτιμούσαν ότι θα τους βόλευε, στις δικές τους, εξτρεμιστικές στρατηγικές, μια ελληνοτουρκική κρίση.

Σημειωτέον ότι αυτή η διεθνής τάση, αν οι συνθήκες το επέτρεπαν, θα πριμοδοτούσε πιθανώς μια διάλυση της Ε.Ε. σε λιγότερο ισχυρά υποσύνολα, μεταξύ των οποίων μια Μεσογειακή ‘Ενωση στην οποία θα εντάσσονταν οι νοτιοευρωπαϊκές και οι βορειοαφρικανικές χώρες, υπό την αιγίδα της Γαλλίας και, αφανώς, των ΗΠΑ και ιδίως του Ισραήλ.

Ιστολόγιο του Δ. Κωνσταντακόπουλου

Συνέχεια ανάγνωσης

Αιγαίο

Το σύνδρομο της Στοκχόλμης στο ελληνοτουρκικό σύστημα

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Του Νίκου Ιγγλέση
26/09/2024 

Η συνάντηση Κ. Μητσοτάκη – Ρ.Τ. Ερντογάν στη Ν. Υόρκη, στις 24-9-24, ήταν η έκτη τούς τελευταίους δεκαπέντε μήνες. Πρόκειται για «πολιτικό έρωτα» μεταξύ των δύο ηγετών, ιδιαίτερα μετά τη Διακήρυξη των Αθηνών (Δεκέμβριος ’23) ή για το «Σύνδρομο της Στοκχόλμης» όπου το θύμα μέσω ψυχολογικών και συναισθηματικών διεργασιών καταλήγει να ερωτευθεί το θύτη του;

Σε τί αλήθεια αποσκοπούν όλες αυτές οι συναντήσεις, οι συνομιλίες, τα «μέτρα οικοδόμησης εμπιστοσύνης», η λεγόμενη θετική ατζέντα κ.α.; Πού είναι το «παράθυρο ευκαιρίας» που βλέπει η Κυβέρνηση;  Ένα είναι βέβαιο: Όλα αυτά δεσμεύουν την Ελλάδα να μην επιχειρήσει να ανατρέψει το, δυσμενές γι’ αυτήν, status quo στο Αιγαίο και τη Μεσόγειο και απενοχοποιούν, στη διεθνή σκηνή, την αναθεωρητική – επεκτατική Τουρκία.

Ποιά είναι τα διαχρονικά ζητήματα της ελληνοτουρκικής αντιπαράθεσης που, κατά την Κυβέρνηση, θα προωθήσει τη λύση τους ο διάλογος;

1) Η Ελλάδα δικαιούται να ασκήσει το μονομερές δικαίωμα που της δίνει το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας να αυξήσει, δηλαδή, τα χωρικά ύδατά της μέχρι τα 12 ν.μ. στο Αιγαίο και την Α. Μεσόγειο και την άρση τού, επ’ αυτού, τουρκικού casus belli; Όχι, υποστηρίζει η Άγκυρα.

2) Τα ελληνικά νησιά που μπορούν να συντηρήσουν ανθρώπινη δραστηριότητα διαθέτουν την ίδια ΑΟΖ (μέχρι 200ν.μ.) με αυτήν της ηπειρωτικής χώρας, όπως προβλέπεται από το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας; Όχι, διαθέτουν μόνο χωρικά ύδατα 6 ν.μ. αντιτείνει η Τουρκία.

3) Τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου δικαιούνται να είναι στρατιωτικοποιημένα γιατί απειλούνται; Θυμίζουμε το «Θα έρθουμε μια νύχτα ξαφνικά». Όχι, πρέπει να είναι αποστρατικοποιημένα σύμφωνα με τις Συνθήκες Λωζάνης-Παρισίων, λέει η Τουρκία.

4) Η Ελλάδα μπορεί να καταθέσει στην ΕΕ τους χάρτες του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού, όπως έχει κάνει η Κυπριακή Δημοκρατία; Μια τέτοια ενέργεια θα σήμαινε ανακήρυξη (όχι οριοθέτηση) της συνολικής ελληνικής ΑΟΖ, χωρίς αυτό να προκαλέσει τη σφοδρή τουρκική αντίδραση;

5) Τα Θαλάσσια Πάρκα, που εξαγγέλθηκαν, θα υλοποιηθούν ή ξεχάστηκαν για να μην χαλάσει το θετικό κλίμα; Η Άγκυρα δήλωσε ότι απαιτείται η συναίνεσή της.

6) Το παράνομο, κατά το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας, Τουρκολυβικό Μνημόνιο θα ακυρωθεί ή θα παρεμποδίζει την όποια εκμετάλλευση της οριοθετημένης ελληνικής ΑΟΖ με την Αίγυπτο;

7) Τα αφηγήματα της «Γαλάζιας Πατρίδας» και των «Γαλάζιων Αιθέρων» αποτελούν ευθεία αμφισβήτηση της κυριαρχίας και των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Ελλάδος. Η Τουρκία διεκδικεί το μισό Αιγαίο, ανατολικά του 25ου Μεσημβρινού και όλη τη θαλάσσια έκταση μεταξύ Ρόδου και Κύπρου (βλέπε χάρτη). Μπορεί κάτι τέτοιο να γίνει αποδεκτό;

8) Στην Κύπρο η Τουρκία ζητάει τη διεθνή αναγνώριση της κατεχόμενης ζώνης ως ανεξάρτητο κράτος. Παράλληλα διακηρύσσει ότι τα κατοχικά στρατεύματά της θα παραμείνουν εσαεί στη νησί. Ο Ελληνισμός μπορεί να το αποδεχτεί;

9) Η μουσουλμανική μειονότητα της Δ. Θράκης που η Άγκυρα, ενάντια στη Συνθήκη της Λωζάνης, αποκαλεί τουρκική, χρησιμοποιείται εδώ και χρόνια ως «στρατηγική μειονότητα» για την υβριδική αποσταθεροποίηση της Ελλάδας και επέμβασης στις εσωτερικές υποθέσεις της. Η Κυβέρνηση και το υπόλοιπο κυρίαρχο πολιτικό σύστημα δεν αντιδρούν για να μη θυμώσει η Τουρκία.

Όλα αυτά και άλλα σημαντικά ζητήματα προδιαγράφουν το αποτέλεσμα του ελληνοτουρκικού διαλόγου. Η Τουρκία κερδίζει χρόνο και ισχυροποιείται. Η Διακήρυξη των Αθηνών διευκόλυνε την Άγκυρα στην απόκτηση των αμερικανικών F-16 (40 + 80 αεροσκάφη και άφθονα όπλα). Η συνέχιση του διαλόγου διευκολύνει την Τουρκία για την άρση των αμερικανικών κυρώσεων στην πολεμική βιομηχανία της και ίσως στην απόκτηση των F-35. Η Ελλάδα χάνει χρόνο, δεν ασκεί τα νόμιμα δικαιώματά της και δεν ανατρέπει το status quo, στο οποίο έχει εγκλωβιστεί. Η Τουρκία, από την πλευρά της, επιμένει να προβάλλει συνεχώς τις διεκδικήσεις της, όταν απαιτείται τις επιβάλλει δια του καταναγκασμού (π.χ. πρόσφατα στην Κάσο) και στο τέλος θα επικαλεστεί «τις πραγματικότητες επί του πεδίου»  ως ένα είδος «χρησικτησίας» για να τις νομιμοποιήσει στη διεθνή σκηνή.

Το Μεταναστευτικό  

Η Κυβέρνηση προβάλλει ως επιτυχία του διαλόγου τη συνεργασία με την Τουρκία για τον περιορισμό των μεταναστευτικών ροών. Πρόκειται για προπαγάνδα εσωτερικής κατανάλωσης. Αλήθεια, πώς φτάνουν οι μετανάστες από την Κεντρική Ασία, το Κέρας ή την υποσαχάρια Αφρική στην Τουρκία; Έρχονται περπατώντας; Όχι βέβαια. Φτάνουν με πτήσεις των τουρκικών αερογραμμών (χωρίς visa) στην Κωνσταντινούπολη και από εκεί προωθούνται στον Έβρο και στις ακτές του Αιγαίου. Υπάρχει κανείς αφελής που πιστεύει ότι όλο αυτό το traffic γίνεται εν αγνοία των τουρκικών μυστικών υπηρεσιών, της στρατοχωροφυλακής και της αστυνομίας; Οι διακινητές είναι απλώς τα εκτελεστικά όργανα των υβριδικών επιχειρήσεων της Τουρκίας.

Σύμφωνα με στοιχεία της Frontex το πρώτο οκτάμηνο του 2024 οι μεταναστευτικές ροές από την Α. Μεσόγειο προς την Ελλάδα  αυξήθηκαν κατά 39% (πάνω από 37.000 άτομα). Αντίθετα από την Κεντρική Μεσόγειο προς την Ιταλία μειώθηκαν κατά 64%. Ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου Ν. Παναγιωτόπουλος, σε πρόσφατη συνέντευξή του, ανέφερε ότι οι ροές, το πρώτο οκτάμηνο αυξήθηκαν, κατά 60%. Ίσως ξέρει κάτι περισσότερο. Αυτοί οι αριθμοί αφορούν όσους εντοπίζονται και καταγράφονται. Χιλιάδες άλλοι διέρχονται λαθραία από τα σύνορα. Κάθε μέρα στον Έβρο και στην Εγνατία οδό συλλαμβάνονται αλλοδαποί και ημεδαποί διακινητές με κλεμμένα αυτοκίνητα να προωθούν λαθρομετανάστες στο εσωτερικό της χώρας. Εκείνος ο φράκτης στον Έβρο προχωράει με «ρυθμό χελώνας».

Αλήθεια, γιατί η Κυβέρνηση δεν αναστέλλει τη χορήγηση ασύλου για έξι μήνες, όπως έκανε η Κυπριακή Δημοκρατία με αποτέλεσμα την κατακόρυφη μείωση των αφίξεων μεταναστών; Αλλά πώς να το κάνει όταν ο πρωθυπουργός έχει δηλώσει ότι είναι ευτυχής που η ελληνική κοινωνία μεταλλάσσεται σε πολυπολιτισμική! Όταν οι Έλληνες, δηλαδή, θα γίνουν μια από τις διάφορες μειονότητες που θα διαβιούν στην ελληνική επικράτεια.

Το Κυπριακό

Ο Νίκος Χριστοδουλίδης πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας κράτους διεθνώς αναγνωρισμένου, μέλους του ΟΗΕ, της ΕΕ και άλλων διεθνών οργανισμών παρακαλάει για μια συνάντηση με τον επικεφαλής της αποσχιστικής οντότητας της Βόρειας Κύπρου για να επαναρχίσει ο διάλογος για λύση του Κυπριακού. Μόνο που τη λύση του Κυπριακού δε θα την αποφασίσει ο όποιος Ερσιν Τατάρ αλλά η Άγκυρα. Αν ο Ν. Χριστοδουλίδης ήθελε να διατηρήσει την αξιοπρέπειά του και ιδιαίτερα το κύρος της Κυπριακής Δημοκρατίας θα έπρεπε να ζητάει διάλογο με τον Ερντογάν. Από κοντά ο Κ. Μητσοτάκης και ο Υπουργός του των Εξωτερικών δηλώνουν ευτυχείς που υπάρχει κινητικότητα στο Κυπριακό. Κινητικότητα για να προκύψει τι; Για να απενοχοποιείται ο εισβολέας και κατακτητής;

Μετά 50 χρόνια κανένα κράτος και κανείς διεθνής οργανισμός δε ζητάει την αποχώρηση των στρατευμάτων κατοχής από την Κύπρο. Όλοι ζητούν διάλογο μεταξύ των δύο κοινοτήτων και αμοιβαίες υποχωρήσεις για την εύρεση της όποιας λύσης. Η Τουρκία είναι στο απυρόβλητο. Εδώ έχουν οδηγήσει τον Ελληνισμό 50 χρόνια κατευναστικής πολιτικής  Για αποτροπή, ανάσχεση και απελευθέρωση της κατεχόμενης Κύπρου δε μιλάει ούτε η Αθήνα ούτε η Λευκωσία.

 Ο Ερντογάν ζητάει από το βήμα της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ τη διεθνή αναγνώριση ως ανεξάρτητου κράτους των κατεχομένων εδαφών και οι Μητσοτάκης και Χριστοδουλίδης μια Δικοινοτική –Διζωνική Ομοσπονδία που μπορεί να είναι χειρότερη ακόμη και της διχοτόμησης, αφού θα θέσει και τις ελεύθερες περιοχές υπό τον γεωπολιτικό έλεγχο της Τουρκίας.

Εδώ που έχουν φτάσει τα πράγματα στην ελληνοτουρκική αντιπαράθεση είτε ο Ελληνισμός θα αποδεχτεί όλους τους τουρκικούς όρους είτε η Τουρκία θα πρέπει να υποχρεωθεί να εγκαταλείψει τους γεωστρατηγικούς στόχους της. Μέση λύση δεν υπάρχει, γιατί αν δώσουμε μόνο ορισμένα απ’ όσα απαιτεί η Άγκυρα, «για να μην είμαστε καθημερινά με το δάκτυλο στη σκανδάλη» όπως είπε ο κ. Μητσοτάκης, απλώς θα της ανοίξουμε την όρεξη και για τα υπόλοιπα όντας σε ακόμη πιο αδύναμη θέση. Εκτός αν το «Σύνδρομο της Στοκχόλμης» έχει καταλάβει ολοκληρωτικά το πολιτικό προσωπικό σε Αθήνα και Λευκωσία.

Υ.Γ. 1 Πέρασε ίσως απαρατήρητη η αναφορά του Κ. Μητσοτάκη κατά την ομιλία του στη «Σύνοδο Κορυφής για Το Μέλλον» του ΟΗΕ. Είπε: «Το παγκόσμιο συμφέρον διαπερνά το μεμονωμένο συμφέρον των κρατών». Ποιος αλήθεια ορίζει το παγκόσμιο συμφέρον; Η παγκοσμιοποίηση, η Ευρωπαϊκή Ένωση, το ΝΑΤΟ, η Σύνοδος του Νταβός ή κάποιος άλλος;

Υ.Γ. 2 Απορεί κανείς με την εμμονή των ελλήνων πολιτικών να μιλούν για ενδεχόμενη οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ με την Τουρκία. Αγνοούν ότι στην ΑΟΖ περιλαμβάνεται και η υφαλοκρηπίδα; Ή εξυπηρετούν την Άγκυρα που δεν έχει επικυρώσει τη Σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας και θέλει οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας ώστε να ισχυριστεί ότι τα ελληνικά νησιά του Αιγαίου κάθονται πάνω στην υφαλοκρηπίδα της Ανατολίας;

 

Πηγή: www.ellinikiantistasi.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Αιγαίο

ΕΣΤΙΑ: Το δώρο Μητσοτάκη σε Ερντογάν! «Γκρίζες» ὅλες οἱ βραχονησῖδες καί τά νησιά πού εὑρίσκονται σέ ἀπόσταση 10 μιλίων ἀπό τά «θαλάσσια σύνορα»

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

«Ἀπαγόρευση τῆς τουριστικῆς ἀνάπτυξης» προβλέπει νομοσχέδιο τοῦ Ὑπουργείου Ἐνεργείας γιά τό Εἰδικό Χωροταξικό Σχέδιο στόν τουρισμό – «Ἀπαράδεκτη καί ἀναιτιολόγητη» θεωρεῖ τήν ρύθμιση ὁ πρόεδρος τοῦ ΤΕΕ Λέσβου κ. Στρατῆς Μανωλακέλλης – Τό πάγωμα τῆς οἰκονομικῆς δραστηριότητος ἀκυρώνει τήν ΑΟΖ – Τό «δῶρο» Μητσοτάκη σέ Ἐρντογάν

Μικρονήσια τοῦ Αἰγαίου χωρίς ΑΟΖ καί ὑφαλοκρηπῖδα μέ ἑλληνικό νόμο!

Οταν ἐκδιώκονται οἱ κάτοικοι καί ἀναστέλλεται ἡ οἰκονομική δραστηριότητα ἀπό νησί ἤ μικρονησίδα, αὐτομάτως χάνεται καί τό δικαίωμά του σέ ΑΟΖ καί ὑφαλοκρηπῖδα. Αὐτό ὁρίζει τό Διεθνές Δίκαιο τῆς Θαλάσσης. Εἶναι λοιπόν ἐξωφρενικό, εἶναι ἐξοργιστικό, τό γεγονός ὅτι προετοιμάζεται νόμος τοῦ ἑλληνικοῦ Κράτους, ὁ ὁποῖος ἀπαγορεύει τήν τουριστική ἀνάπτυξη σέ μιά ὁλόκληρη κατηγορία νήσων καί νησίδων, καθιστῶντας τις ἔτσι «γκρίζες». Τοῦτο σημαίνει ὅτι ὀψέποτε γίνουν διαπραγματεύσεις γιά ὁριοθέτηση ΑΟΖ καί ὑφαλοκρηπῖδας στό Αἰγαῖο καί ἐν γένει στό ἑλληνικό ἀρχιπέλαγος, θά εὑρεθεῖ ἡ Τουρκία σέ πλεονεκτική θέση, καθώς θά ὑπάρχει ἑλληνικός νόμος, ὁ ὁποῖος θά δικαιώνει τήν ἀπαίτησή της νά μήν ἔχουν τά νησιά δικαίωμα σέ ΑΟΖ καί ὑφαλοκρηπῖδα.

Πρόκειται, ὅπως ἀποκαλύπτει ἡ «Ἑστία», γιά τό νομοσχέδιο τοῦ Ὑπουργείου Ἐνεργείας πού ὁρίζει τό Εἰδικό Χωροταξικό Σχέδιο γιά τόν τουρισμό, τό ὁποῖο ἤδη εὑρίσκεται σέ δημόσια διαβούλευση. Τό νομοσχέδιο αὐτό περιλαμβάνει συγκεκριμένες διατάξεις πού ἀπαγορεύουν –ναί, χρησιμοποιεῖται ὁ ὄρος «ἀπαγορεύεται»– τήν τουριστική ἀνάπτυξη σέ ἑλληνικά νησιά. Καί ἐνδεχομένως σέ κάποια ἀπό τά νησιά αὐτά νά μήν εἶναι ἐφικτό νά δημιουργηθοῦν τουριστικές ὑποδομές. Ποιός εἶναι ὅμως ὁ λόγος νά ὑπάρχει ρητή ἀπαγόρευσις σέ νόμο τοῦ ἑλληνικοῦ Κράτους;

Ἀκόμη καί νησιά ἤ νησῖδες πού δέν ἔχουν αὐτήν τήν στιγμή ὑποδομές οἰκονομικῆς δραστηριότητος, δυνητικῶς μποροῦν ὁποιαδήποτε στιγμή νά ἀποκτήσουν. Συνεπῶς τό δικαίωμα νά ἔχουν ἐπήρεια στήν ὁριοθέτηση θαλασσίων ζωνῶν ὑφίσταται. Ποιός ὁ λόγος νά καταργηθεῖ αὐτό μέ ἑλληνικό νόμο; Τό ὅλο ζήτημα θυμίζει τήν περίπτωση τῆς νησῖδος Λέβιθα, ἀπό τήν ὁποία ἐξεδιώχθησαν βοσκός καί τό κοπάδι του (δηλαδή ὁ κάτοικος καί ἡ οἰκονομική του δραστηριότης) γιά νά «σωθεῖ» ἕνα σπάνιο εἶδος σαλιγκαριῶν. Ἔχουν ἄραγε τά σαλιγκάρια μεγαλύτερη ἀξία ἀπό τά κυριαρχικά δικαιώματα τῆς χώρας μας στό Αἰγαῖο;

Γιά νά μήν μακρυγοροῦμε, ἰδού τί ἀναφέρει τό ἐπίμαχο νομοσχέδιο:

«Ὁμάδα ΙΙΙ: Ἀκατοίκητα νησιά καί βραχονησῖδες

Ἡ Ὁμάδα ΙΙΙ περιλαμβάνει δύο ὑποομάδες, μέ βάση τά ἰδιαίτερα φυσικά καί ἀνθρωπογενῆ χαρακτηριστικά τους, τό μέγεθος καί τήν ἐγγύτητά τους μέ κατοικημένες περιοχές.

Στήν 1η ὑποομάδα περιλαμβάνονται:

• Βραχονησῖδες

• Νησιά μέ ἔκταση μικρότερη τῶν 300 στρεμμάτων

• Νησιά τά ὁποῖα εὑρίσκονται σέ ἀπόσταση μικρότερη τῶν 10 ναυτικῶν μιλίων ἀπό τά θαλάσσια σύνορα τῆς χώρας

• Νησιά τά ὁποῖα εὑρίσκονται σέ ἀπόσταση μεγαλύτερη τῶν 10 ναυτικῶν μιλίων ἀπό παράκτιες περιοχές τοῦ ἠπειρωτικοῦ τμήματος τῆς χώρας ἤ ἀπό νησιά πού διαθέτουν ἀκτοπλοϊκή πρόσβαση.

Στήν δεύτερη ὑποομάδα περιλαμβάνονται ὅλα τά ἀκατοίκητα νησιά (μηδενικός πληθυσμός κατά τήν ἑκάστοτε τελευταία ἀπογραφή) πού δέν ἀνήκουν στήν 1η ὑποομάδα».

Τό νέο ΕΧΠ‐Τ προτείνει τίς παρακάτω ρυθμίσεις γιά τήν Ὁμάδα ΙΙΙ:

«1. Στά νησιά τῆς πρώτης ὑποομάδας δέν ἐπιτρέπεται κανένα εἶδος τουριστικῆς ἀνάπτυξης.

2. Στά νησιά τῆς δεύτερης ὑποομάδας ἐπιτρέπονται μόνο ΟΥΤΔ «ἤπιας ἀνάπτυξης». Σημειώνεται ὅτι μέ βάση τό ἰσχῦον θεσμικό πλαίσιο, ὁ συντελεστής δόμησης γιά τά σύνθετα τουριστικά καταλύματα (ΣΤΚ) καί τά μεικτά τουριστικά καταλύματα μικρῆς κλίμακας (ΜΤΚΜΚ) περιορίζεται ἀπό 0,2 σέ 0,12 γιά τά κατοικημένα νησιά πλήν τῶν νήσων Κρήτης, Εὔβοιας, Κέρκυρας καί Ρόδου. Στό ἴδιο πνεῦμα κρίνεται σκόπιμο οἱ ὀργανωμένοι ὑποδοχεῖς τουριστικῶν δραστηριοτήτων (ΟΥΤΔ) πού ἐπιτρέπονται στά νησιά αὐτά νά εἶναι ἤπιας ἀνάπτυξης κατά τόν ὁρισμό τοῦ ὑπό μελέτη ΕΧΠ‐Τ».

Πρόεδρος Τεχνικού Επιμελητηρίου Βορειοανατολικού Αιγαίου: Απαράδεκτη η απαγόρευση

Ἡ ἀπαγόρευσις αὐτή, τῆς ἀναπτύξεως τῶν νησίδων τῆς τρίτης ὑποομάδος, χαρακτηρίζεται ἀπαράδεκτη καί ἀναιτιολόγητη καί ἀπό τό Τεχνικό Ἐπιμελητήριο Βορειοανατολικοῦ Αἰγαίου, τό ὁποῖο σέ ἔγγραφο πρός τό ὑπουργεῖο ἐνεργείας, τό ὁποῖο ὑπογράφει ὁ πρόεδρός του Στρατῆς Μανωλακέλλης, μεταξύ ἄλλων ὑπογραμμίζει:

«Καταγράφονται στήν Ὁμάδα ΙΙΙ:

“Ἀκατοίκητα νησιά καί βραχονησῖδες” ὡς 1η ὑποομάδα

• Οἱ βραχονησῖδες

• Νησιά μέ ἔκταση μικρότερη τῶν 300 στρεμμάτων.

• Νησιά τά ὁποῖα εὑρίσκονται σέ ἀπόσταση μικρότερη τῶν 10 ναυτικῶν μιλίων ἀπό τά θαλάσσια σύνορα τῆς χώρας.

• Νησιά τά ὁποῖα εὑρίσκονται σέ ἀπόσταση μεγαλύτερη τῶν 10 ναυτικῶν μιλίων ἀπό παράκτιες περιοχές τοῦ ἠπειρωτικοῦ τμήματος τῆς χώρας ἤ ἀπό νησιά πού διαθέτουν ἀκτοπλοϊκή πρόσβαση καί ἐπιβάλλεται ἀπαγόρευση ὁποιασδήποτε μορφῆς τουριστικῆς ἀνάπτυξης!

Συγκεκριμένα ἀναφέρεται: “Στά νησιά τῆς πρώτης ὑποομάδας δέν ἐπιτρέπεται κανένα εἶδος τουριστικῆς ἀνάπτυξης. Στά νησιά τῆς δεύτερης ὑποομάδας ἐπιτρέπονται μόνο ΟΥΤΔ ἤπιας ἀνάπτυξης.

Ὡς κάτοικοι ἀκριτικῶν νησιῶν θεωροῦμε ἀπαράδεκτη καί ἀναιτιολόγητη μιά τέτοια ἀπαγόρευση καί ζητοῦμε τήν διαγραφή της ἤ τροποποίησή της μέ ρυθμίσεις ἀνάλογες τῆς 2ης ὑποομάδας».

Ἐρώτησις: Μήπως ὁ νόμος τοῦ κ. Σκυλακάκη εἶναι τό «δῶρο» τοῦ Πρωθυπουργοῦ στόν Πρόεδρο Ἐρντογάν κατά τήν σημερινή τους συνάντηση; Αὐτή εἶναι ἡ «συναντίληψη γιά τίς θαλάσσιες ζῶνες»;

ΠΗΓΗ: ΕΣΤΙΑ

Συνέχεια ανάγνωσης

Αιγαίο

Δημήτρης Τσαϊλάς: Από τον εξαναγκασμό στη συνθηκολόγηση

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Η πολλαπλότητα και η πολυπλοκότητα των προκλήσεων εθνικής κυριαρχίας, που αντιμετωπίζουμε δεν αφήνουν περιθώρια για διπλωματικούς ελιγμούς, λόγω των εκφρασμένων απειλών από την Τουρκία. Αυτό το πολύπλοκο σύνολο αλληλένδετων ζητημάτων (ΑΟΖ, Υφαλοκρηπίδα, Δικαίωμα επέκτασης χωρικών υδάτων, Δικαίωμα προάσπισης νησιών ανατολικού Αιγαίου, Δικαίωμα έρευνας διάσωσης στο FIR, Δυτική Θράκη, Κύπρος) είναι πολύ πολύπλοκο για ακόμη και για πολύ εξειδικευμένους διπλωμάτες να φαντάζονται εύκολες λύσεις. Η κυβέρνηση μας αποφάσισε με μυστική διπλωματία ουσιαστικά, να δώσει προτεραιότητα σε δύο ζητήματα: τον κατευνασμό της Τουρκίας και την ενίσχυση από τους συμμάχους και εταίρους. Δυστυχώς θα μάθουμε πολύ σύντομα, εάν αυτά τα ζητήματα είναι πιθανό να επιλυθούν. 

Η Τουρκία ακολουθεί μια ολοένα και πιο αυτόνομη εξωτερική πολιτική, ενώ εδραιώνει το αυταρχικό σύστημα διακυβέρνησής της. Εν μέσω μιας μεταβαλλόμενης παγκόσμιας τάξης, η Άγκυρα χρειάζεται την Ελλάδα μόνο για να ισορροπήσει τις γεωπολιτικές της φιλοδοξίες με τα βασικά οικονομικά της συμφέροντα και τις σχέσεις της με τη Δύση και όχι για να υπάρξει οποιαδήποτε επίλυση για τις θαλάσσιες ζώνες. 

Ο κόσμος γίνεται μάρτυρας κοσμοϊστορικών γεωπολιτικών αλλαγών στην ηπειρωτική Ευρώπη. Παράλληλα, η μόνιμη απειλή για τον Ελληνισμό, η Τουρκία αναπροσανατολίζει την εξωτερική της πολιτική και επεκτείνει τον περιφερειακό ρόλο της. Η Τουρκία είναι προφανώς ελεύθερη να ακολουθήσει τη δική της πορεία. Αυτό που μένει να δούμε είναι πώς ο Ελληνισμός θα εξισορροπήσει τις περιφερειακές γεωπολιτικές φιλοδοξίες της Τουρκίας με την ευρωπαϊκή γειτονιά της και τα βασικά οικονομικά συμφέροντα και περιορισμούς της. 

Εν μέσω μιας μαζικής αναταραχής στην παγκόσμια γεωπολιτική, έχει καταστεί ζωτικής σημασίας για όλους μας στην Ελλάδα να κάνουμε μια λειτουργική αξιολόγηση της διεθνούς πραγματικότητας με σκοπό να μην επιτρέψουμε να εγείρονται ζητήματα κυριαρχίας. Ο εν εξελίξει αφοπλισμός των νησιών του Αιγαίου, και η επί θύραις θεσμοποίησή του σε αποστρατιωτικοποίηση/ουδετερότητα, (με άλλοθι το σχεδιαζόμενο Ελληνο-Τουρκικό Σύμφωνο Φιλίας και μη -Επίθεσης) πρέπει να σταματήσει!!  Κάθε μέσο νόμιμης δράσης είναι καλό και πρόσφορο για τον σκοπό αυτό. Προέχει η  ενημέρωση των πολιτών για τις συνέπειες που θα έχει ο σχεδιασμός της αποστρατιωτικοποίησης και συναφούς ουδετερότητας στην ασφάλειά τους, στην ίδια τους την ζωή και στο μέλλον των παιδιών τους. Είναι απαραίτητη η διαμόρφωση και οργάνωση του πλαισίου, που θα επιτρέψει στους πολίτες ν` αναλάβουν, με συγκροτημένη δράση, την ευθύνη κάθε ενός και κάθε μίας για την άμυνα της χώρας και των επαπειλούμενων περιοχών της.

Πώς η Τουρκία μπορεί να κερδίσει χωρίς πόλεμο

Υπάρχει ένας εύλογος δρόμος για την Τουρκία να χρησιμοποιήσει εξαναγκασμό σε μαζική κλίμακα για να αναγκάσει την Ελλάδα να αποδεχθεί τις απαιτήσεις της Άγκυρας χωρίς να πυροδοτήσει μεγάλο περιφερειακό πόλεμο και χωρίς να θέσει σε κίνδυνο τους περιφερειακούς υψηλούς-στρατηγικούς στόχους της Τουρκίας.

Πολύ λίγη προσοχή δίνεται στις δυνατότητες εξαναγκασμού της Τουρκίας, ενώ η στρατιωτική ικανότητα της παραμένει στο επίκεντρο των στρατηγικών.

Μια βραχυπρόθεσμη εκστρατεία εξαναγκασμού μπορεί να δημιουργήσει συνθήκες για να παράσχει στη Τουρκία διάφορες οδούς που θα μπορούσαν να μετατρέψουν τις καταναγκαστικές δραστηριότητες της σε πολιτικά αποτελέσματα που θα της επιτρέψουν να αποκτήσει πολιτικό έλεγχο στη γεωπολιτική περιφέρεια.

Ο Ελληνισμός είναι πλήρως ικανός να αναπτύξει επαρκή αντίμετρα για να αποτρέψει και να νικήσει μια εκστρατεία εξαναγκασμού της Τουρκίας που στοχεύει την κυριαρχία μας μέσω άμεσης δράσης και στενού συντονισμό;

Ο φόβος ότι η Τουρκία θα προκαλέσει κρίση στην Ελλάδα και θα μας παρασύρει σε έναν μαζικό πόλεμο στο Αιγαίο ώθησε εδώ και πολλά χρόνια την αυξανόμενη εστίαση στην προετοιμασία για σύγκρουση. Η επέκταση των στρατιωτικών δυνατοτήτων της Τουρκίας και οι απειλές της Τουρκίας για ορόσημα όπως του αιώνα της Τουρκίας έχουν εντείνει αυτούς τους φόβους και έχουν πυροδοτήσει έντονες συζητήσεις σχετικά με τον πιθανό ρόλο και την ετοιμότητα του Ελληνισμού να αποτρέψει και να νικήσει σε μια κρίση.

Οι ανησυχίες σχετικά με την ικανότητα του Ελληνισμού να υπερασπιστεί ολιστικά στις θάλασσες του Αιγαίου και της Μεσογείου είναι έγκυρες και σημαντικές επειδή τα ελληνικά συμφέροντα θα πλήττονταν σοβαρά από την ενεργή αμφισβήτηση νήσων. Η θάλασσα είναι στρατηγικά ζωτικής σημασίας για την επιβίωση μας. 

Ωστόσο, ο Ελληνισμός εξακολουθεί να στερείται μιας σαφούς υψηλής στρατηγικής για την υπεράσπιση των κυριαρχικών δικαιωμάτων, παρά το γεγονός ότι η κυβέρνηση διατυπώνει όλο και περισσότερο τη σημασία της διατήρησης αυτών. Ακόμη χειρότερα, οι συζητήσεις για την άμυνα της Ελλάδας έχουν επικεντρωθεί σχεδόν αποκλειστικά στην αποτροπή ή την ήττα των τουρκικών ενόπλων δυνάμεων σε μια πιθανή σύγκρουση ενώ έχουν αγνοήσει σε μεγάλο βαθμό το πιθανότερο σενάριο, στοιχεία του οποίου βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη. Μια εκστρατεία εξαναγκασμού της Τουρκίας που απέχει πολύ από την εισβολή, αλλά φέρνει ωστόσο τον Ελληνισμό υπό τον έλεγχο της Άγκυρας. Η ελληνική κυβέρνηση πρέπει να πείσει την ηγέτιδα δύναμη της βορειοατλαντικής συμμαχίας ΗΠΑ και τους εταίρους στην ΕΕ να αποχωρήσουν από τη στενότερη εστίαση σε ένα μόνο επικίνδυνο σενάριο για να επανεκτιμήσουν την πλήρη απειλή που θέτει η Τουρκία και να αναπτύξουν ένα συνεκτικό σύνολο στρατηγικών για να νικήσουν όλες τις πτυχές αυτής της απειλής.

Οι στρατηγικές συζητήσεις στα διάφορα φόρα σχετικά με την άμυνα του Ελληνισμού επικεντρώθηκαν σε μεγάλο βαθμό στον τρόπο αποτροπής της σύγκρουσης. Αυτές οι συζητήσεις έχουν γίνει ιδιαίτερα εμφανείς καθώς η τουρκικές διεκδικήσεις αυξάνονται και γίνονται όλο και πιο εμφανής. Η αποφασιστικότητα των πολιτών του Ελληνισμού να διατηρήσει την κυριαρχία του ενθαρρύνει τους ηγέτες της Άγκυρας να επιλέξουν όλο και πιο καταναγκαστικά μονοπάτια για να αποκτήσουν τον έλεγχο, μέχρι και τη σύγκρουση. Σε αυτό το σημείο που έχουμε φτάσει πρέπει σίγουρα να προετοιμαστούμε για την πιθανότητα σύγκρουσης, αλλά πρέπει επίσης να προετοιμαστούμε για εναλλακτικές στρατηγικές υβριδικού πολέμου και εξαναγκασμού της Τουρκίας.

Η στρατηγική σχεδίαση της Τουρκίας, εδώ και καιρό, αναγνώρισε αυτό το σημαντικό κενό στη στρατηγική σκέψη του Ελληνισμού και προσπάθησε να εξετάσει εάν τέτοιες εξαναγκαστικές προσεγγίσεις ακόμη και βραχυπρόθεσμου πολέμου θα μπορούσαν να αναγκάσουν την Ελλάδα να υποχωρήσει στις απαιτήσεις της χωρίς σύγκρουση ή στρατιωτικό αποκλεισμό κάποιων νησιών. Έχουνε αναπτύξει μια ρεαλιστική προσέγγιση που θα μπορούσε να μας εξαναγκάσει σε μια πολιτική διευθέτηση ευνοϊκή για την Τουρκία χωρίς να εισβάλει και να καταλάβει ένα νησί. Αναφέρομαι σε αυτή την ολοκληρωμένη πολιτικο-στρατιωτική εκστρατεία ως τη βραχυπρόθεσμη πορεία εξαναγκασμού.

Η επιτυχία της πορείας δράσεως εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την αποτυχία των στόχων της να αναγνωρίσουν την ύπαρξή της ως συνεκτικό εγχείρημα. Αυξάνοντας συνεχώς την πίεση και εντείνοντας τη βασική καταναγκαστική δραστηριότητα, η Τουρκία στοχεύει να αναβαθμίζει όλο και περισσότερο τις απαιτήσεις έως ότου οι κρίσιμοι τομείς της πολιτικής της Ελλάδας αποδεχτούν μια «ειρηνευτική διαδικασία» που προτείνει η Τουρκία ως προτιμότερη από τη συνεχιζόμενη αντίσταση.

Η πορεία δράσης τους επιτίθεται σε τρία κέντρα βάρους, που παρέχουν επί του παρόντος στην κυβέρνηση της Ελλάδας και στον λαό της τη δύναμη να αντισταθούν στον εξαναγκασμό της Τουρκίας.

Το πρώτο είναι η στρατηγική σχέση ΗΠΑ-Ελλάδας, η οποία περιλαμβάνει ολοκληρωμένη διμερή συνεργασία. Εκτελούν, επιχειρήσεις παραπληροφόρησης και απειλή για στρατιωτική κλιμάκωση για να πείσει τις ΗΠΑ ότι η συνεργασία τους με την Ελλάδα δημιουργεί περαιτέρω κλιμάκωση, ενώ η ειρήνη και η ευημερία είναι προ των πυλών εάν αυτή η εταιρική σχέση σταματήσει.

Το δεύτερο κέντρο βάρους είναι η ικανότητα της Ελληνικής κυβέρνησης να λειτουργεί και να παρέχει βασικές υπηρεσίες. Οικονομικός πόλεμος, κυβερνοπόλεμος, δολιοφθορά, αυστηρές (και ψευδο-νόμιμες) απαιτήσεις της Άγκυρας, ηλεκτρονικός πόλεμος και προπαγάνδα επικριτική για την κακοδιαχείριση της κυβέρνησης επιδιώκουν να μειώσουν δραστικά την αξιοπιστία και να διαβρώσουν τη νομιμότητα της Ελληνικής κυβέρνησης στα μάτια των δικών της ανθρώπων.

Τρίτον, οι εκτεταμένες και επίμονες μελέτες ινστιτούτων στρατηγικής (πχ ΕΛΙΑΜΕΠ) διαμορφώνουν γνωστικές και ψυχολογικές εκστρατείες στοχεύοντας να σπάσουν τη βούληση των Ελλήνων για αντίσταση εκφοβίζοντας τους υποστηρικτές της αντίστασης, σπέρνοντας αμφιβολίες και φόβο στον πληθυσμό και δημιουργώντας αιτήματα για ανταλλαγή πολιτικών παραχωρήσεων για ειρήνη.

Εάν η Άγκυρα επιτεθεί επιτυχώς σε καθένα από αυτά τα κέντρα βάρους, η αίσθηση της εγκατάλειψης μεταξύ του Ελληνικού λαού θα ήταν συντριπτική και η κυβέρνηση θα αναγκαζόταν να εξετάσει ένα νέο παράδειγμα για τις θαλάσσιες ζώνες ως εναλλακτική λύση. 

Πηγή: Militaire

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή