Ακολουθήστε μας

Πολιτισμός

Ο Ραφαήλ και «Ο Παρνασσός»

Δημοσιεύτηκε

στις

Υποναύαρχος (Ο) Δημήτριος Γεωργαντάς ΠΝ ε.α.

Ιωάννα – Θεοδοσία Γεωργαντά, Φοιτήτρια

Ο Βίος και οι Καλλιτεχνικές Δημιουργίες του

Ο Ραφαήλ γεννήθηκε την Μεγάλη Παρασκευή του 1483 στο Ουρμπίνο της Ιταλίας. Πατέρας του ήταν ο ζωγράφος Τζιοβάννι ντε Σάντ (1435-1494), ο οποίος τον μύησε στη ζωγραφική. Το 1494 έμεινε ορφανός από πατέρα και μητέρα. Κατείχε σωστές βάσεις της τέχνης του, ζωγραφίζοντας στην αυλή του Ουρμπίνο. Δάσκαλός του ήταν ο σημαντικός ζωγράφος Περουτζίνο. Στη συνέχεια δημιούργησε σημαντικά καλλιτεχνικά έργα σε διάφορες πόλεις της Ιταλίας (Ουρμπίνο, Περούτσια, Φλωρεντία). Ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του ήταν η καλλιτεχνική δημιουργία πολλών έργων ταυτόχρονα.

To 1508 (είκοσι πέντε ετών), μετοίκησε στη Ρώμη. Χάρη στον Πάπα Ιούλιο Β΄ (1443-1513)1, άρχισε την διακόσμηση των «Αιθουσών» του Βατικανού. Το 1511 δημιούργησε την «Αίθουσα της Υπογραφής», με τις νωπογραφίες: «Η Έριδα περί της Θείας Ευχαριστίας», «Η Σχολή των Αθηνών» (1509-1510), «Ο Παρνασσός» (1511-1512), και «Οι Κυρίες και οι Θεολογικές Αρετές». Οι καλλιτεχνικές δημιουργίες του θεωρήθηκαν από τον Πάπα και τον πνευματικό κόσμο της εποχής, ως «αποκορύφωμα του πολιτισμού». Μεταξύ των ετών 1511 και 1514, δημιούργησε τις αριστουργηματικές νωπογραφίες της «Αίθουσας του Ηλιοδώρου»: «Λειτουργία της Μπολσένα» (1514), «Η Απελευθέρωση του Αγίου Πέτρου», (1514), «Η Εκδίωξη του Ηλιοδώρου από τον Ναό της Ιερουσαλήμ» (1511-1512) και «Η συνάντηση του Λέοντα του Μεγάλου και του Αττίλα» (1514). Το ίδιο διάστημα δημιούργησε και πολυάριθμους ανεκτίμητους πίνακες. Ο νέος Πάπας Λέων Ι΄ (1475-1521)2, του ανέθεσε την υλοποίηση των καλλιτεχνικών προγραμμάτων της εποχής. Το 1514, μετά το θάνατο του Μπραμάντε3 (1444-1514), ο Ραφαήλ ορίζεται αρχιτέκτονας της βασιλικής του Αγίου Πέτρου. Το 1514 του δόθηκε η εντολή της δημιουργίας των νωπογραφιών της «Αίθουσας της Πυρκαγιάς Μπόργκο»: «Η ναυμαχία της Όστια» (1514-1515), «Η πυρκαγιά του Μπόργκο» (1514), «Η στέψη του Καρλομάγνου» (1514-1515) και «Ο όρκος του Λέοντα Γ΄». Το 1515, κατασκεύασε τα σχέδια για δέκα ταπισερί, που υφάνθηκαν στις Βρυξέλλες, για τον στολισμό των τοίχων της Καπέλλα Σιξτίνα. Το 1516, αναλαμβάνει: «Έφορος των Ρωμαϊκών Αρχαιοτήτων», με συνέπεια να επέλθει μείωση των καλλιτεχνικών του δημιουργιών. Ασχολείται μόνο με το σχεδιάγραμμα των πινάκων του, τους οποίους αφήνει να τους ζωγραφίσουν οι μαθητές του.

Ξοδεύοντας τις δυνάμεις του στην έντονη ζωή και την καλλιτεχνική δημιουργία, πεθαίνει στις 6 Απριλίου 1520 (37 ετών), από «έναν επίμονο και δυνατό πυρετό, που είχε αρχίσει πριν από οκτώ ημέρες». Πέθανε, Μεγάλη Παρασκευή και την ίδια ώρα (3 τα ξημερώματα) που γεννήθηκε! Στον τάφο του έγραψαν: «Εδώ κοιμάται ο Ραφαήλ. Μπροστά του η φύση τρόμαξε μην την νικήσει. Σήμερα, που είναι νεκρός, φοβάται μην πεθάνει και αυτή».

Μεταξύ των σημαντικότερων έργων του συμπεριλαμβάνονται: «Η Ανάσταση» (1501-1502), «Η προσκύνηση του Μάγου» (1503-1504), «Οι γάμοι της Παρθένου» (1504), «Η Αγία Αικατερίνη της Αλεξάνδρειας» (1504), «Το όνειρο του Ιππότη» (1506), «Ο Άγιος Γεώργιος και ο Δράκοντας» (1506), «Οι τρεις Χάριτες» (1506), «Η κυρία με το μονόκερο», «Η ταφή του Χριστού» (1507), Η ωραία κηπουρός» (1507), «Η Παναγία του Μεγάλου Δούκα», «Το πορτραίτο του Ανιόλο Ντόνι», «Η Παναγία με την καρδερίνα», «Η Παναγία με το βρέφος και το μικρό Άγιο Ιωάννη το Βαπτιστή», «Η πορεία στο Γολγοθά», «Η Παναγία επί της Καθέδρας», «Η Παναγία Σιξτίνα» (1516-1520), «Πορτραίτο του Λέοντα Ι΄ (1516-1520), «Η Μεταμόρφωση» (1516-1520), «Η Γαλάτεια» (νωπογραφία), κ.α.

Ο Παρνασσός

Η «Αίθουσα της Υπογραφής», βρίσκεται μέσα στο μουσείο του Βατικανού. Ήταν το δωμάτιο, όπου προγραμματίζονταν να στεγαστεί η βιβλιοθήκη του Πάπα Ιουλίου Β΄. Τελικά, μετατράπηκε σε αίθουσα υπογραφής συνθηκών και όπου διεξάγονταν οι διάφορες νομικές διαδικασίες.

Ο Ραφαήλ από το 1509 μέχρι το 1514, δημιουργεί καλλιτεχνικά έργα στις Αίθουσες του Βατικανού. Χαρακτηρίζεται για την μεγαλοφυΐα του στον τομέα της διακοσμητικής νωπογραφίας. Στις «Αίθουσες του Ραφαήλ», δημιουργήθηκαν μεγάλες συνθέσεις, που απεικονίζουν την ιστορία της σκέψης και των τεχνών. Τα έργα του είναι αξεπέραστα ως προς τη σοφά οργανωμένη συμμετρία τους. Οι νωπογραφίες του: «Ο Παρνασσός», «Η Σχολή των Αθηνών», «Η Έριδα περί της Θείας Ευχαριστίας», ζωντανεύουν τη απαράμιλλη λαμπρότητα του κλασικού πολιτισμού. Προσδίδει ζωγραφικά τα πιο ευγενικά ανθρώπινα επιτεύγματα, που δίνουν την ικανότητα στον άνθρωπο να πλησιάζει την τελειότητα: τη Δικαιοσύνη, την Ποίηση, τη Φιλοσοφία και τη Θεολογία.

Η νωπογραφία του, «Ο Παρνασσός», που δημιουργήθηκε μεταξύ των ετών 1509-1511, με διαστάσεις 5 Χ 7,70 μέτρα, απεικονίζει με επιτυχία, ένα από τα τέσσερα επιτεύγματα της «Αίθουσας της Υπογραφής», την Ποίηση. Δίνει έμφαση με εικαστικό και μεγαλειώδη τρόπο, στις πολυδιάστατες σχέσεις των προσωπικοτήτων της ποίησης. Είναι εμφανής η αρμονία των μέτρων και η συμμετρική διάταξη ως προς το κέντρο. Κάθε στοιχείο της σύνθεσης ρυθμίζεται με αυστηρή ισορροπία και συμμετρία, όπου ο άνθρωπος αποτελεί απλό κομμάτι της δομής.

Ο Ραφαήλ προσθέτει σπουδαία προσωπικότητα στις μορφές, προσδίδοντας ζωή στις εκφράσεις τους, και στις επουσιώδεις λεπτομέρειες (όπως χρώμα δέρματος, τύπος ρούχων, τοπίο). Αποξενώνει τις μορφές σε μία αφηρημένη ακινησία, ακόμη και όταν τους προσδίδει κίνηση. Χρησιμοποιεί ποικίλη χρωματική κλίμακα. Αναπαριστά την διάχυτη ακτινοβολία και δίνει ζωή στις μορφές του, αποδίδοντάς τους υλική υφή. Κάθε μορφή του εκφράζει τα πυρετώδη χαρακτηριστικά της δράσης που εκτυλίσσεται. Η ανωτερότητα των καλλιτεχνικών συλλήψεών του και η αίγλη του αποτελέσματος, οδηγούν την τέχνη του στο μεγαλύτερο βαθμό τελειότητας, καθαρά «κλασικό» και ανυπέρβλητο καλλιτεχνικά.

Η νωπογραφία του, «Ο Παρνασσός», θεωρείται ως ένα από τα αριστουργήματα του ανθρώπου, λόγω της σημασίας της, του τέλειου καλλιτεχνικού ύφους, τις αλληγορίες της, την ιστορία και την ποίηση. Η σκηνή που αποδίδει, διαδραματίζεται πάνω στο όρος Παρνασσός. Το κέντρο, βρίσκεται στον θεό Απόλλωνα, δημιουργώντας ένα ισοσκελές τρίγωνο με τους ποιητές Σαπφώ και Αλκαίο. Συνθέτει απόλυτη συμμετρία, τοποθετώντας αριστερά και δεξιά του Απόλλων, τον ίδιο περίπου αριθμό προσωπικοτήτων, 14 και 13 αντίστοιχα.

Το σχέδιο παραπέμπει σε ένα τέλειο γεωμετρικό σχήμα, με ισοσκελή τρίγωνο, παραπέμποντας στους Πυθαγόρειους. Εξετάζοντας τις θέσεις των κεντρικών χαρακτήρων της νωπογραφίας, διαπιστώνεται ότι έχουν τοποθετηθεί συγκεκριμένα, σε κάποιες θέσεις για κάποιο ιδιαίτερο λόγο. Στο κέντρο-του έθεσε τον θεό Απόλλωνα και δίπλα του, αριστερά και δεξιά τις εννέα Μούσες. Γύρω από τις Μούσες και στη βάση βρίσκονται οι σημαντικότεροι αρχαίοι και σύγχρονοι της εποχής του ποιητές. Μεταξύ του Απόλλωνα και της Σαπφώς κατανέμονται εννέα (9) ποιητές και μεταξύ του Απόλλωνα και του Αλκαίου επτά (7) ποιητές.

Ο πίνακας παριστάνει μυθολογικά το όρος Παρνασσός, όπου πιστεύονταν ότι κατοικούσε ο Θεός Απόλλωνας. Ο Απόλλωνας βρίσκεται στο πάνω μέρος και στο μέσο, ως Θεός του φωτός, της μουσικής, της αλήθειας, της θεραπείας, της λογοτεχνίας και της ποίησης, να παίζει λύρα (της Αναγέννησης), αντί για την αρχαιοελληνική κλασική λύρα. Ακριβώς δίπλα του απεικονίζονται οι εννέα (9) Μούσες. Ο Θεός Απόλλωνας, κατεύθυνε τη χορωδία τους, και για το λόγο αυτό λεγόταν Μουσαγέτης – «ηγέτης», διευθυντής των Μουσών. Ο Απόλλωνας βρίσκονταν πάντα στο κέντρο και έπαιζε τη λύρα του. Γύρω του οι Μούσες τραγουδούσαν και έπαιζαν τα μουσικά τους όργανα. Μετά χόρευαν ολόγυρα από το βωμό και μετέπειτα κάθονταν πάνω σε δάφνες και τραγουδούσαν. Πολλές ημέρες περνούσαν και στον Παρνασσό, καθόσον θεωρούνταν θεϊκό και εκεί βρίσκονταν το μεγάλο μαντείο του Απόλλωνα. Διενεργούσαν περιπάτους και πλένονταν στην πηγή Ιπποκρήνη, την ωραιότερη πηγή του Ελικώνα.

Αριστερά του Απόλλωνα, καθήμενη η Καλλιόπη4, ντυμένη στα λευκά και κρατώντας το σκήπτρο του αοιδού. Η Μούσα της επικής και ηρωικής ποίησης. Από αυτήν εμπνέονταν και την επικαλούνται ο Όμηρος και ο Ησίοδος. Ήταν η μεγαλύτερη και πιο σεβαστή Μούσα. Ακριβώς πίσω από το σκήπτρο της αοιδού της Καλλιόπης, βρίσκεται η Θάλεια5, κρατώντας κωμικό προσωπείο. Αποτελούσε τη Μούσα της κωμωδίας. Μεταξύ Θάλειας και Απόλλωνα απεικονίζονται η Ερατώ6, η Μούσα της ερωτικής ποίησης και η Ευτέρπη7, η Μούσα της αυλητικής τέχνης. Οι Μούσες αποτελούσαν πηγή έμπνευσης για κάθε διανοητική δραστηριότητα και λατρεύονταν σε πολλά μέρη με ιδιαίτερες τιμές. Οι Μούσες συμβόλιζαν το μεγαλείο της τέχνης. Υπήρξαν φωτεινές και ήπιες μορφές, που ακόμη και σήμερα προσωποποιούν την παρηγοριά, που φέρνει η τέχνη και η ηθική στη ζωή των ανθρώπων, καθώς επίσης και την ομορφιά που της προσφέρει. Αποκαλούνταν: «Ολυμπιάδες», «Πιερίδες» και «Ελικωνιάδες»8.

Δεξιά του Απόλλωνα, κάθεται φορώντας μπλε φόρεμα η Τερψηχόρη9, κρατώντας λύρα. Ήταν η Μούσα της λυρικής ποίησης και του χορού. Πίσω της όρθιες είναι, από αριστερά προς τα δεξιά: α) Κλειώ10, κρατώντας πινακίδα γραφής. Η Μούσα της ιστορίας, β) Μελπωμένη11, κρατώντας προσωπείο τραγωδίας. Ήταν η Μούσα της τραγωδίας. γ) Πολύμνια12, η οποία δείχνει την ιερή δάφνη. Ήταν η Μούσα των ιερών ύμνων και της μιμητικής (παντομίμας) και δ) Ουρανία13, κρατώντας την ουράνια σφαίρα. Υπήρξε η Μούσα της αστρονομίας.

Η πηγή που ρέει κάτω από τα πόδια του Απόλλωνα πηγάζει από τους Δελφούς. Πιο μακριά από τον Απόλλωνα, αριστερά και δεξιά και κάτω, παρουσιάζονται οι σημαντικότεροι ποιητές της αρχαιότητας και της εποχής του Ραφαήλ. Το πρόσωπο του Απόλλωνα, ο Ραφαήλ το απέδωσε με την μορφή του Λαοκόωντα14.

Αριστερά του Απόλλωνα, αναπαρίσταται με μπλε ρούχα ο Όμηρος15 (9ος-8ος αιώνας π.Χ.). Η έκφραση του προσώπου του, δείχνει την τυφλότητά του16. Αριστερότερα βρίσκεται ο Ησίοδος17 (τέλη 7ου αιώνα π.Χ.) και ο Δάντης Αλιγκέρι (1265-1421), και δεξιότερα ο Πόπλιος Βιργίλος Μάρων (70-19 π.Χ.) και ο Πόπλιος Παπίνιος Στάτιος (45-96 μ.Χ.).

Επιπρόσθετα, σύμφωνα με τους ιστορικούς της τέχνης, ο Ραφαήλ στην νωπογραφία του απεικόνισε τους: Αλκαίο τον Μυτιληναίο (6ος αιώνας π.Χ. – 560 π.Χ.), Ανακρέοντα τον Αβδηρίτη (572-485 π.Χ.), Πόπλιο Οβίδιο Νάσων (48 π.Χ. – 17 μ.Χ.), Τζιοβάνι Μποκκάτσιο (Βοκκάκιο) (1313-1375), Λουντοβίκο Αριόστο (1474-1533), Φραντσέσκο Πετράρκα (Φραγκίσκο Πετράρχη) (1304-1374), Αριστοφάνη (445-386 π.Χ.), Αισχύλο18 (525-456 π.Χ.), Ευριπίδη (480-406 π.Χ.), Σοφοκλή (496-408 π.Χ.), Ηρόδοτο (484-425/410 π.Χ.) και τον αστρονόμο, γεωγράφο, αστρολόγο και ποιητή Κλαύδιο Πτολεμαίο19 (100-170 μ.Χ.) από την Αλεξάνδρεια.

Κάτω αριστερά στον πίνακα, παρουσιάζεται η Σαπφώ, κρατώντας τον πάπυρο με το όνομά της. Η μορφή αυτή, σύμφωνα με τους ιστορικούς τέχνης, αποδόθηκε αργότερα από τον Ραϊμόντι Μαρκαντόνιο20 (1470 ή 1482 – 1534).

Συμπερασματικά, ο Ραφαήλ στον πίνακά του απεικόνισε δεκαοκτώ (18) ποιητές, σύμφωνα με έναν μουσικό ρυθμό. Στο κάτω μέρος του πίνακα και στο κέντρο, απεικονίζεται ένα παράθυρο, που έχει θέα στο λόφο του Βατικανού, ο οποίος θεωρούνταν ιερός και ήταν αφιερωμένος στον Απόλλωνα.

Αντί Επιλόγου

Το έργο του Ραφαήλ, παρά τα λίγα χρόνια ζωής του, έχει καθορίσει σημαντικά την τέχνη της εποχής του, αλλά και επηρέασε την τέχνη και μετέπειτα. Η νωπογραφία του «Ο Παρνασσός», στην «Αίθουσα Υπογραφής» του Βατικανού, αποτελεί ανεκτίμητο έργο τέχνης, το οποίο αποδίδει την μεγαλοπρέπεια, κυρίως, του αρχαίου ελληνικού πνευματικού πολιτισμού. Παρά τον ελάχιστο χώρο του πίνακα, ο Ραφαήλ, για να συμπεριλάβει όλους τους σημαντικούς ποιητές της αρχαιότητας και της εποχής του, προσπάθησε να δώσει μορφή σε όλες τις σημαντικές προσωπικότητες της ποίησης. Είναι φανερό, ότι σε κάθε μορφή, ενυπάρχουν πολλοί γίγαντες, ποιητές άνδρες-γυναίκες της αρχαιότητας. Ο χώρος, η εσωτερική αίθουσα της νωπογραφίας, όπου είναι συγκεντρωμένοι όλοι οι σημαντικότεροι ποιητές, θυμίζει την εκστρατεία της Αργώ με καπετάνιο τον Ιάσονα, και ναύτες, όλους τους σημαντικούς παγκόσμιους ποιητές, που οδηγούν το καράβι του παγκόσμιου πνευματικού πολιτισμού στην ανάπτυξη, από το 9ο αιώνα π.Χ. μέχρι σήμερα. Ο Ραφαήλ μέσω του πίνακά του, εξυμνεί την ποίηση, ως ανώτερη δραστηριότητα του πνεύματος και μέσω της οποίας ο άνθρωπος δύναται να κατανοήσει το θειο μυστήριο.

Βιβλιογραφικές και Διαδικτυακές αναφορές

  • Βιογραφία Rafael, διατίθεται στο διαδικτυακό τόπο: https://www.moscsp.ru/el/, (3-10-2021).

  • Βιογραφία Ραφαήλ, διατίθεται στο διαδικτυακό τόπο: https://www.sansimera.gr/biographies/2276, (3-10-2021).

  • Εξερευνώντας online Τα Μουσεία του Βατικανού: Από την Καπέλα Σιστίνα μέχρι τις Αίθουσες του Ραφαήλ, διατίθεται στο διαδικτυακό τόπο: https://www.huffingtonpost.gr/entry/, (3-10-2021).

  • Οι Μεγάλοι Ζωγράφοι. Από την Αναγέννηση στον Γκρέκο, Αθήνα: ΜΕΛΙΣΣΑ.

  • Τα δωμάτια του Ραφαήλ, διατίθεται στο διαδικτυακό τόπο: https://glyptiki.weebly.com/, (3-10-2021).

  • Τριαρίδης, Θανάσης. (2002). ΡΑΦΑΗΛ, Αθήνα: Σύγχρονοι Ορίζοντες.

1 Ο Πάπας Ιούλιος Β΄, γεννημένος ως Τζουλιάνο ντέλλα Ρόβερε και αποκαλούμενος ως: “Ο Πολεμιστής Πάπας”. Ήταν Πάπας από το 1503 έως το 1513 και αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους Πάπες της Αναγέννησης. Ο παπισμός του σημαδεύτηκε από μία ενεργή εξωτερική πολιτική, φιλόδοξα κατασκευαστικά έργα και την υποστήριξή του στις τέχνες. Παρήγγειλε την ανοικοδόμηση της βασιλικής του Αγίου Πέτρου, τη διακόσμηση της οροφής της Καπέλα Σιξτίνα στον Μιχαήλ Άγγελο και των Αιθουσών του Βατικανού στον Ραφαήλ.

2 Ο Πάπας Λέων Ι΄, γεννημένος ως Τζοβάννι ντι Λορέντσο ντε Μέντιτσι. Ήταν Πάπας από το 1513 έως το 1521 και αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους Πάπες, που υπήρξαν πάτρονες των τεχνών. Έφερε στην αυλή τη μεγαλοπρέπεια της αναγεννησιακής κουλτούρας.

3 Ο Ντονάτο Μπραμάντε (Donato Bramante), γεννήθηκε ως Ντονάτο ντι Πασκούτσο ντ’Αντόνιο και είναι επίσης γνωστός ως Μπραμάντε Λάτζαρι. Υπήρξε Ιταλός αρχιτέκτονας, ο οποίος εισήγαγε την αρχιτεκτονική της Αναγέννησης στο Μιλάνο και στη Ρώμη. Ο σχεδιασμός του για τη βασιλική του Αγίου Πέτρου απετέλεσε τη βάση για το μετέπειτα σχέδιο που εκτέλεσε ο Μιχαήλ Άγγελος. Το Τεμπιέττο (στην αυλή του Σαν Πιέτρο του Μοντόριο), σημάδευσε το ξεκίνημα της ακμής της Αναγέννησης στη Ρώμη (1502), όταν ο Πάπας Ιούλιος Β΄ του ανέθεσε να κτίσει έναν ναΐσκο, στο σημείο όπου ο απόστολος Πέτρος θεωρείται ότι σταυρώθηκε.

4 Καλλιόπη = καλλι- + -όπη < όφ = αυτή με την καλή όψη.

5 Θάλεια = εκ του: θάλω = ανθίζω, βλαστάνω, ακμάζω.

6 Ερατώ = εκ του: έρως.

7 Ευτέρπη = εκ του: ευ + τέρπω, καλώς τέρπω, ευχαριστώ.

8 Οι αρχαίοι Αθηναίοι ονόμαζαν μία κορυφή κοντά στην Ακρόπολη «Μουσείον» και ο Πλάτωνας είχε βωμό υπέρ των Μουσών εντός της Ακαδημίας του. Η σύγχρονη λέξη του «Μουσείου» αποδίδεται στις Μούσες.

9 Τερψηχόρη = εκ του: τέρπω + χορός, τέρπουσα δια του χορού.

10 Κλειώ = εκ του: κλέος = δόξα.

11 Μελπωμένη = εκ του: μέλπω = μελωδώ + μένος.

12 Πολύμνια = εκ του: πολύς + ύμνος.

13 Ουρανία = εκ του: ουρανός.

14 Ο Λαοκόων ήταν πρόσωπο της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας, ένας από τους Τρώες ιερείς του Θυμβραίου Απόλλωνα. Ήταν γιος του Αντίνορα ή του Πριάμου. Προειδοποίησε τους Τρώες (μάταια) να μη δεχθούν τον Δούρειο Ίππο (= ξύλινο άλογο) ως δώρο από τους Έλληνες: «Μια θανάσιμη απάτη είναι τούτη», είπε, «σκαρωμένη απ’ τους Αχαιούς αρχηγούς!» .

15 Όμηρος. Είναι ο δημιουργός της Ιλιάδας, από τα πρώτα κείμενα της Ιστορικής περιόδου της αρχαίας Ελλάδας, γνωστά ως «Ομηρικά Έπη». Η Ιλιάδα αποτελείται από 15.693 στίχους και αναφέρεται στις τελευταίες 51, αποφασιστικής σημασίας ημέρες του πολέμου της Τροίας, ο οποίος συνολικά διήρκεσε, σύμφωνα με τον μύθο, 10 χρόνια. Η Οδύσσεια αποτελείται από περίπου 12.110 στίχους και περιγράφει τον δεκαετή αγώνα του Οδυσσέα για τον νόστο (επιστροφή στην πατρίδα του Ιθάκη μετά την κατάληψη της Τροίας).

16 Στην εποχή του Ομήρου διαφαίνεται ότι οι τυφλοί αοιδοί ήταν κάτι το συνηθισμένο. Είναι διαπιστωμένο ότι η απουσία της όρασης οξύνει την μνήμη και έκανε τους αοιδούς να θυμούνται απέξω αναρίθμητους στίχους.

17 Ησίοδος. Αρχαίος Έλληνας ποιητής, ραψωδός, συγγραφέας και μυθογράφος. Υπήρξε ο δεύτερος σπουδαιότερος ποιητής μετά τον Όμηρο. Γεννήθηκε στην Άσκρη της Βοιωτίας, όπου κατέφυγε ο πατέρας του. Διασωθέντα έργα του: «Θεογονία» και «Έργα και Ημέραι».

18 Αισχύλος. Αρχαίος Έλληνας τραγωδός. Μαζί με τον Σοφοκλή και τον Ευριπίδη, είναι οι μοναδικοί τραγικοί ποιητές των οποίων έχουν σωθεί ολοκληρωμένα έργα.

19 Κλαύδιος Πτολεμαίος. ΕλληνοΡωμαίος μαθηματικός, αστρονόμος, γεωγράφος, αστρολόγος, ποιητής και μουσικός. Γεννήθηκε στη ρωμαϊκή Αίγυπτο και έζησε στην Αλεξάνδρεια. Το σπουδαιότερο έργο του είναι: «Η Μεγίστη ή Μαθηματική Σύνταξις». Σώθηκε στα αραβικά ως «Αλμαγέστη» και στηρίζεται στις παρατηρήσεις διάφορων προγενέστερων αστρονόμων και ιδίως του Ιππάρχου. Υπολόγισε με ακρίβεια τη λόξευση της εκλειπτικής.

20 Ο Μαρκαντόνιο Ραϊμόντι, Ιταλός χαράκτης και γνωστός ως ο πρώτος τυπογράφος, με έργα κυρίως πίνακες ζωγραφικής. Οι τεχνικές που εισήγαγε ήταν πρωτοποριακές για την εποχή τους και υιοθετήθηκαν στην Ιταλία και σε άλλες περιοχές της Ευρώπης. Υπήρξε συνεργάτης του Ραφαήλ, του οποίου τα έργα συνέχισε να αναπαράγει και μετά τον θάνατο του το 1520. Συνολικά του αποδίδονται περίπου 300 χαρακτικά.

Συνέχεια ανάγνωσης

Πολιτισμός

Βαθιά σιωπή! Θλίψη και πένθος – Έφυγε ο σπουδαίος Μίμης Πλέσσας λίγο πριν κλείσει τα 100

Την είδηση του θανάτου του έκανε γνωστή με μία συγκινητική ανάρτησή της, η σύζυγός του, Λουκίλα Καρρέρ Πλέσσα.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Μίμης Πλέσσας: “Έπεσε βαθιά σιωπή”. Έφυγε από τη ζωή, λίγο πριν συμπληρώσει τα 100, ο σπουδαίος συνθέτης, μουσικός και πιανίστας Μίμης Πλέσσας, βυθίζοντας σε θλίψη τον καλλιτεχνικό χώρο, αλλά και όλους τους Έλληνες.

Την είδηση του θανάτου του έκανε γνωστή με μία συγκινητική ανάρτησή της, η σύζυγός του, Λουκίλα Καρρέρ Πλέσσα.

 Το συγκινητικό αντίο της συζύγου του

Την είδηση του θανάτου του έκανε γνωστή με μία συγκινητική ανάρτησή της, η σύζυγός του, Λουκίλα Καρρέρ Πλέσσα. «Και ξαφνικά ‘Επεσε βαθεια σιωπή…’…..’Κι εσύ δεν θα’σαι πλαι μου Αστέρι της Ζωής μου…’ ….θά εισαι πάντα μέσα μου και θα με προστατεύεις από εκεί ψηλά…..μέχρι να ανταμώσουμε και παλι Ψυχή μου. ‘Πέρασαν τόσα καλοκαίρια…βρεξαν τη στράτα μας φωτιές’ σε αυτό το κοινό ταξίδι ΖΩΗΣ που έφτασε στο τέλος του μέχρι να ανταμώσουμε και να το ξανακάνουμε…. Ευγνώμων για όλα…. Σε ευχαριστώ για όλα…. Σε λατρεύω για πάντα…..Γιατί η Αγάπη δεν εχει ημερομηνία λήξης. Καλό ταξίδι Ψυχή μου …..Καλή μας Αντάμωση» έγραψε συγκεκριμένα.

Οι σπουδές, η μουσική και η δημιουργία

Ο Μίμης Πλέσσας είχε γεννηθεί στην Αθήνα στις 12 Οκτωβρίου 1924. Φοίτησε στο Λεόντειο Λύκειο και στη συνέχεια σπούδασε Χημεία στη Φυσικομαθηματική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών. Ακολούθως έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στη Χημεία στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, όπου το 1952, σε ηλικία 28 ετών, τιμήθηκε με το πρώτο βραβείο μουσικής του Πανεπιστημίου της Μινεσότα, ενώ την επόμενη χρονιά κατετάγη πέμπτος πιανίστας στις ΗΠΑ. Το 1952 άρχισε επίσης την ενασχόληση του με τη σύνθεση και από το 1956 ως μαέστρος και συνθέτης. Διακρίθηκε επτά φορές διεθνώς (Βαρκελώνη το 1960, Βαρσοβία το 1962, Βέλγιο το 1963, Ιταλία (Άλτο Μόντε) 1964, ΗΠΑ το 1965, Παρίσι το 1968 και Τόκιο το 1970) και έξι φορές στη χώρα μας (Αθήνα και Θεσσαλονίκη 1959, 1963, 1964 και 1967). Έχει διευθύνει με έργα του μεγάλες ορχήστρες στον κόσμο.

Διέγραψε μεγάλη καλλιτεχνική πορεία στη μουσική, στο θέατρο, τον κινηματογράφο, το ραδιόφωνο και την τηλεόραση. Από τους πιο σημαντικούς και παραγωγικούς Έλληνες συνθέτες, που διένυε με χαρακτηριστική άνεση το φάσμα από την τζαζ και την ελαφριά μουσική έως το έντεχνο λαϊκό τραγούδι και τις μεγάλες μουσικές φόρμες, ο Μίμης Πλέσσας ξεχώρισε από πολύ νωρίς με το ταλέντο του, μόνο στην Ελλάδα και διεθνώς. Συνεργάστηκε με πληθώρα κορυφαίων τραγουδιστών (Ζωή Κουρούκλη, Νανά Μούσχουρη, Τζένη Βάνου, Γιοβάννα, Μαρινέλα, Ρένα Κουμιώτη, Γιάννης Βογιατζής, Δάκη, Γιάννης Πουλόπουλος, Τόλης Βοσκόπουλος, Στράτος Διονυσίου κ.α.), πολλούς από τους οποίους ανέδειξε μέσα από τα τραγούδια του.

Αξέχαστες επιτυχίες

Αξέχαστες θα μείνουν οι επιτυχίες του “Αν σ’ αρνηθώ αγάπη μου”, “Εκείνο το πρωί στην Κηφισιά”, “Τι σου ΄κανα και πίνεις”, “Τόσα καλοκαίρια”, “Ποιος το ξέρει”, “Οι χάντρες”, “Μα τώρα αγάπη μου”, “Η Μυρσίνη βάζει τα άσπρα”, “Απόψε σε θέλω”, “Μην του μιλάτε του παιδιού”, “Άμα δείτε το φεγγάρι”, “Η πρώτη μας νύχτα”, “Μεθυσ’ απόψε το κορίτσι μου”, “Πρώτη φορά”, “Τα φιλιά”, “Έπεφτε βαθιά σιωπή”, “Χίλιες βραδιές”, “Του αγοριού η καρδιά”, “Θα πιω απόψε το φεγγάρι”, “Ξημερώνει Κυριακή”, “Κορίτσι στάσου να σου πω”, “Όλα δικά σου”, “Είμαι γυναίκα του κεφιού”, “Πέρα στα παλιά σεράγια”, “Πρώτη φορά”, “Έκλαψα χτες”, “Το κερί μου έλιωσε”, “Μια με θέλεις μια με διώχνεις”, “Οι μέρες του καλοκαιριού”, “Με βρήκε ο ήλιος” και πολλές άλλες.

Τιμήθηκε επανειλημμένα με πλατινένιους και χρυσούς δίσκος, ενώ με το έργο του «Ο Δρόμος» (σε στίχους Λ .Παπαδόπουλου) κατέχει αδιαμφισβήτητα την πρώτη θέση στην ελληνική δισκογραφία.

Ο Μίμης Πλέσσας ασχολήθηκε με τη σύνθεση μουσικής στον κινηματογράφο και στο θέατρο, έχοντας στο ενεργητικό του περισσότερες από 100 ταινίες και δεκάδες παραστάσεις. Έγραψε επίσης τη μουσική και τα τραγούδια για την τηλεοπτική σειρά “Τα παιδιά της Νιόβης”. Ήταν ο παραγωγός της ιστορικής ραδιοφωνικής εκπομπής “Σε 30 δευτερόλεπτα” που ήταν μια εκπομπή βράβευσης γνώσεων με διάφορα δώρα στις δεκαετίες των 1960 – 1970. Υπήρξε επίσης μέλος της Ελληνικής Εταιρίας Θεατρικών Συγγραφέων, της Εταιρίας Μουσικοσυνθετών Στιχουργών Ελλάδος, της ΕΡΓΗΜ (σύγχρονης μουσικής) και πολλών άλλων καλλιτεχνικών συλλόγων. Αναγορεύτηκε επίτιμος διδάκτωρ του Τμήματος Χημείας του Πανεπιστημίου Πατρών (2010) και διδάκτωρ Χημείας του Πανεπιστημίου Κορνέλ των ΗΠΑ.

Το 1993 έγραψε τη μουσική για παράσταση βασισμένη στο βιβλίο του Τζορτζ Όργουελ «Η φάρμα των Ζώων» που παρουσιάστηκε στο Εθνικό Θέατρο σε σκηνοθεσία του Δ. Ποταμίτη και το 1998 ολοκλήρωσε την Λαϊκή Όπερα «Ζευς» σε λιμπρέτο Γιάννη Καλαμίτση. Το 1999, σε λιμπρέτο Ιάκωβου Αυλητή, ολοκλήρωσε το ορατόριο «Κοσμάς ο Αιτωλός, ο Άγιος των σκλάβων», που παρουσιάστηκε το 2002 στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Το 2007 ηχογραφούνται συνθέσεις του σε ΗΠΑ, Μεγάλη Βρετανία, Γαλλία, Ολλανδία και Ισπανία, με σημαντικούς ερμηνευτές, σολίστες και σχήματα. Το 2009, στο Βεάκειο Θέατρο, δημιουργεί μια μοναδική συναυλία αφιέρωμα στη «Φωνή», μετά από ανάθεση του Διεθνούς Οργανισμού Λογοθεραπείας και Φωνιατρικής (IALP), με καλλιτέχνες από όλα τα είδη της μουσικής. Το 2010 μεταφράζονται τραγούδια του στα τούρκικα από την Fide Koksal και κυκλοφορεί ο δίσκος «BRIDGES» σε Ελλάδα και Τουρκία.

Το 2011 δίνει δύο συναυλίες ως αφιέρωμα στο σύνολο του έργου του, με τίτλο «Τραγούδια που δεν έχουν εποχές», με 23 ερμηνευτές και ηθοποιούς, μουσικά σύνολα, jazz σχήματα και χορωδίες, στο Badminton Theatre. Το 2012 παρουσιάζει στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης και την ίδια χρονιά στο Μέγαρο Μουσικής Κομοτηνής, με τη συμμετοχή σημαντικών ερμηνευτών, ένα “ταξίδι” της διαδρομής του από την τζαζ έως τα τραγούδια του που κόσμησαν τη μεγάλη οθόνη. Το 2016, με αφορμή την επέτειο 50 χρόνων από την εμφάνισή του στη δισκογραφία με τον δίσκο “Ραντεβού στον αέρα” για την ομώνυμη ταινία του Γιάννη Δαλιανίδη, παρουσίασε το τελευταίο πλήρες έργο του “Διάφανος Σταυρός” με ερμηνευτή το Θάνο Ολύμπιο. Ο δίσκος τους έγινε πλατινένιος. Το 2022 δημιούργησε την επίσημη ορχήστρα του: την «Ορχήστρα Μίμης Πλέσσας».

Διακρίσεις

Ο Μίμης Πλέσσας τιμήθηκε επανειλημμένα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, ενώ είχε λάβει πολλούς χρυσούς και πλατινένιους δίσκους. Στην Ελλάδα, μεταξύ πολλών άλλων διακρίσεων, τιμήθηκε το 2000 για τα 50 χρόνια προσφοράς του στην ελληνική μουσική και τον πολιτισμό από τον Δήμο της Αθήνας με την απονομή του “Χρυσού Μεταλλίου της πόλης” σε μια μεγάλη συμφωνική συναυλία στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, ενώ το 2001 του απονεμήθηκε ο Χρυσός Σταυρός του Τάγματος του Φοίνικα για την προσφορά του στον πολιτισμό από τον τότε Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κωστή Στεφανόπουλου. Επιπλέον, τιμήθηκε το 2002 για τα 50 χρόνια του στην ελληνική μουσική σκηνή στο Ηρώδειο από το Υπουργείο Πολιτισμού, το 2004 ως ο «Άνθρωπος της Χρονιάς» από τον υπουργό πολιτισμού στην τελετή των προσωπικοτήτων για την προσφορά του στον παγκόσμιο πολιτισμό και το 2005 με την ανάθεση από το Φεστιβάλ Αθηνών της εναρκτήριας συναυλίας για τον εορτασμό των 50 χρόνων του θεσμού. Το 2006 η Ακαδημία Προσωπικοτήτων τον τίμησε για τη συνολική προσφορά του στον πολιτισμό και το 2007 ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος με τον Μεγαλόσταυρο του Αγίου Ανδρέου σε ειδική εκδήλωση στο Πατριαρχείο.

Με τη σύζυγό του Λουκίλα Καρρέρ απέκτησαν μια κόρη το 1998. Γιος του από προηγούμενο γάμο του είναι ο επίσης μουσικοσυνθέτης Αντώνης Πλέσσας.

Συνέχεια ανάγνωσης

Πολιτισμός

Τουρκία: Γυναικείο άγαλμα 2.000 ετών ανακαλύφθηκε στην αρχαία Βλαύνδο

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Αρχαιολόγοι ανακάλυψαν στην ελληνιστική πόλη της αρχαίας Βλαύνδου στη δυτική Τουρκία γυναικείο άγαλμα που χρονολογείται από τη ρωμαϊκή περίοδο.

Το άγαλμα ύψους 1,90 μέτρων, από το οποίο απουσιάζουν η κεφαλή και τα χέριαεκτιμάται ότι είναι περίπου 2.000 ετών και εντοπίστηκε στις ανασκαφές που γίνονται από το 2018 γύρω από το ναό της Δήμητρας στην περιοχή Ουλούμπεϊ, νότια της σύγχρονης πόλης Ουσάκ.

Το άγαλμα, αφού συντηρηθεί, αναμένεται να εκτεθεί έπειτα από περίπου 5-6 μήνες στο Αρχαιολογικό Μουσείο του Ουσάκ, δήλωσε στο πρακτορείο Anadolu ο Σαμπρί Τζεϊλάν, διευθυντής του τοπικού παραρτήματος του υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού της Τουρκίας.

H αρχαία Βλαύνδος -γνωστή ως Μλαύνδος την εποχή που εγκαταστάθηκαν σε αυτήν Μακεδόνες στρατιώτες των Σελευκιδών- βρίσκεται περίπου 40 χλμ. νότια του Ουσάκ και 200 χλμ. ανατολικά της Σμύρνης. Μολονότι πολλές από τις μεγαλύτερες πόλεις της ενδοχώρας της Μικράς Ασίας, όπως οι Σάρδεις και η Ιεράπολις, έχουν ανασκαφεί συστηματικά, οι μικρότερες, όπως η Βλαύνδος η οποία σώζεται σε σχετικά καλή κατάσταση, παραμένουν σε μεγάλο βαθμό ανεξερεύνητες. Η Βλαύνδος κατοικήθηκε από την Ελληνιστική μέχρι τη Βυζαντινή περίοδο. Στο Μεσαίωνα η πόλη φαίνεται να εγκαταλείφθηκε οριστικά.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία

Καθολική επιτυχία για τις εκδηλώσεις “Σταυρίτες 2024” στην Αργυρούπολη

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Η Ένωση Ποντίων Αργυρούπολης Αττικής πιστή στον θεσμό που υπηρετεί προς τιμήν της εορτής της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού κατά το διάστημα 11-15 Σεπτεμβρίου.
Με καθολική επιτυχία ολοκληρώθηκαν οι πενθήμερες εκδηλώσεις “Σταυρίτες 2024” που διοργάνωσε για μια ακόμα χρονιά η Ένωση Ποντίων Αργυρούπολης Αττικής προς τιμήν της εορτής της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού κατά το διάστημα 11-15 Σεπτεμβρίου.
Την Τετάρτη 11 Σεπτεμβρίου στο Α’ΚΑΠΗ Αργυρούπολης δύο εξέχοντες επιστήμονες οι Κώστας Τσάλτας και Ιωακείμ Καρεπίδης παρουσίασαν τις εμβριθείς τους μελέτες από τα Γενικά Αρχεία του Κράτους και την εφημερίδα ΕΠΟΧΗ του Εθνομάρτυρα Νίκου Καπετανίδη που αφορούσαν την επαρχία Χαλδίας του Πόντου αλλά και την τιτάνια προσπάθεια της πρώτης γενιάς των Ελλήνων του Πόντου στην Αττική για την ίδρυση της Νέας Αργυρούπολης.
Την Πέμπτη 12 Σεπτεμβρίου στον ίδιο χώρο παρουσιάστηκαν τα δύο βιβλία του δημοσιογράφου εκδότη της Αργυρούπολης Δημήτρη Πάσσαρη που επί δύο δεκαετίες προσφέρει ενημέρωση με ήθος και αξίες στην τοπική κοινωνία
Την Παρασκευή 13 Σεπτεμβρίου παρουσιάστηκε ένα πανόραμα μουσικών και χορευτικών συγκροτημάτων από όλη την Ελληνική Παράδοση στην πλατεία Δημήτρη Ευσταθιάδη που ικανοποίησε απόλυτα τους φίλους και φίλες που προσήλθαν μαζικά στον χώρο με τα συγκροτήματα:
Αδελφότητα Ηπειρωτών Αργυρούπολης.
Σύλλογος Κρητών Αργυρούπολης “Η ΚΡΗΤΗ”
Πολιτιστικός Σύλλογος Αργυρούπολης «Η Χοροέκφραση»
Λαογραφικός Πολιτιστικος Σύλλογος «Χορουράγουδο»
Χορευτική Ομάδα «Χοροαχλιστός»
Μικρασιατικός Σύλλογος Καισαριανής
Το Σάββατο και την Κυριακή ο Ποντιακός Πολιτιστικός κόσμος είχε την τιμητική του με την παρουσία σημαντικών χορευτικών συγκροτημάτων από αδερφά Ποντιακά σωματεία με τα συγκροτήματα:
Ένωση Ποντίων Σαλαμίνας Παναγία Σουμελα
Ένωση Ποντίων Ν Σμύρνης, Αγ Δημητρίου, Παλαιού Φαλήρου “Η Μαύρη Θάλασσα”
Συλλογος Ποντιων Πετρουπολης – Μανουηλ Κομνηνος
Σύλλογος Ποντίων Νέας Φιλαδέλφειας “Δημήτριος Υψηλάντης”
Ένωση Ποντίων Πειραιώς Κερατσινίου-Δραπετσώνας
Καλλιτεχνικός Οργανισμός Ποντίων Αθηνών
Ένωση Ποντίων Αργυρούπολης
Εξαιρετικοί ερμηνευτές της Παράδοσης του Πόντου όπως οι Alexis Parharidis / Αλέξης Παρχαρίδης Babis Ioakimidis / Μπάμπης Ιωακειμίδης έθελξαν το πολυπληθές κοινό που κατέκλυσε κάθε γωνιά της πλατείας ξεσηκώνοντας το με πανάρχαιους ρυθμούς της Πατρίδας μαζί με τους οργανοπαίχτες Νίκος Σοφιανίδης ,Αναστάσιο Πετρόπουλο, Νίκο Τσεπίδη, Χρήστο Μαυρίδη, Ηλία Ρακόπουλο και Γιώργο Κοσμίδη.
Όλες οι εκδηλώσεις ήταν με την αιγίδα και υποστήριξη του Δήμου Ελληνικού Αργυρούπολης με τον Δήμαρχος Ελληνικού-Αργυρουπολης Γιάννης Κωνσταντάτος να δηλώνει παρών σε όλες τις παρεμβάσεις και να τονίζει τις άρρηκτες διαχρονικά σχέσεις της Ένωσης Ποντίων Αργυρούπολης με την τοπική αυτοδιοίκηση υποσχόμενος ότι σύντομα η Ένωση θα έχει το δικό της σπίτι στο νέο Δημαρχείο αποτελώντας τον πυλώνα του Πολιτισμού στην περιοχή που φέρει το όνομα της από την Ιστορική Πατρίδα του Πόντου.
Η Ένωση Ποντίων Αργυρούπολης θέλει να ευχαριστήσει όλα τα μέλη, φίλους, εθελοντές, χορηγούς που βοήθησαν στην ολοκλήρωση με επιτυχία του συνόλου των πενθήμερων εκδηλώσεων δίνοντας ραντεβού για τους «Σταυρίτες 2025» αλλά και στις μεγάλες εκδηλώσεις του Δήμου Ελληνικού Αργυρούπολης για το 2026 όταν θα εορταστεί η επέτειος των 100 ετών από την ίδρυση της Νέας Αργυρούπολης.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή