Οι αριθμοί και τα στοιχεία του Υπουργείου Εσωτερικών για τις αιτήσεις ασύλου και τη λαθρομετανάστευση από τα κατεχόμενα
Ξαναμπαίνει δυναμικά στην ημερήσια διάταξη το ζήτημα της λαθρομετανάστευσης στις ελεύθερες περιοχές, αφού τον τελευταίο χρόνο παρουσιάστηκε και πάλι έξαρση του φαινομένου.
Την ίδια στιγμή που οι μεταναστευτικές ροές προς Πολωνία μέσω Λιθουανίας χαρακτηρίζονται ως «υβριδικός πόλεμος» από την ΕΕ, η κυπριακή Κυβέρνηση κτυπά με δύναμη τις καμπάνες σε όλους τους ευρωπαϊκούς θεσμούς για το ίδιο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Κυπριακή Δημοκρατία, με δράστιδα όμως την Τουρκία. Η Κύπρος δυσκολεύεται να διαχειριστεί την κατάσταση και λόγω μεγέθους, και λόγω πολιτικών ιδιαιτεροτήτων που έχουν να κάνουν με το Κυπριακό.
Πολωνία-Λευκορωσία & υβριδικός πόλεμος
Πρόσφατα, η Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ursula von der Leyen, μετά από συνάντηση με τον Πρόεδρο των ΗΠΑ, Joe Biden, χαρακτήρισε την προσπάθεια λαθρομεταναστών να περάσουν στη Πολωνία ως «υβριδική επίθεση» από πλευράς Λευκορωσίας. Όπως ανέφερε το «Euronews» (11/11/2021), η ΕΕ κατηγόρησε τη Λευκορωσία πως οργανώνει τη μεταφορά ανθρώπων από χώρες της Μέσης Ανατολής, εξαπατώντας τους πως θα μεταβούν στην Ευρώπη. Αυτό το χαρακτήρισε ως εκστρατεία δημιουργίας αστάθειας. Οι μετανάστες κατασκηνώνουν στα σύνορα με την Πολωνία, με την τελευταία να αναπτύσσει στρατιωτικές και αστυνομικές δυνάμεις για την απώθησή τους. Ο Πρωθυπουργός της Πολωνίας Mateusz Morawiecki, μετά από συνάντησή του με τον Πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Charles Michel στη Βαρσοβία, κατηγόρησε τη Λευκορωσία για «κρατική τρομοκρατία» και για «διακριτική εκδίκηση» λόγω της στήριξης που παρείχε στο παρελθόν στη λευκορωσική αντιπολίτευση κατά του Προέδρου Alexander Lukashenko.
Δημογραφική υπερχείλιση μέσω κατεχομένων
Πληροφορίες από το Υπουργείο Εσωτερικών αναφέρουν στη «Σημερινή» πως η Κυπριακή Δημοκρατία αποτελεί για 5η συνεχόμενη χρονιά το κράτος μέλος της ΕΕ που δέχεται τις μεγαλύτερες μεταναστευτικές ροές. Συγκεκριμένα, κατά το 2021 έχουν υποβληθεί 10.868 νέες αιτήσεις ασύλου, με τις 2.063 εξ αυτών να έχουν υποβληθεί μόνο τον Οκτώβριο.
Σημειώνεται ακόμα πως, από τις 10.868 αιτήσεις του 2021, οι 9.206 αποτελούν παράτυπες διελεύσεις από τη Γραμμή Κατάπαυσης του Πυρός (λεγόμενη «Πράσινη Γραμμή» ή «Γραμμή Αττίλα»), δηλαδή ένα ποσοστό πέραν του 85%.
Οι αφίξεις από αυτά τα σημεία παραμένουν το σοβαρότερο πρόβλημα, με αυτές να κυμαίνονται, όπως αναφέρουν οι ίδιες πληροφορίες, κατά μέσον όρο από 60-100 ημερησίως και οι οποίες συμποσούνται μόνο για τον μήνα Οκτώβριο σε 2.063.
Τα στατιστικά αναφέρουν πως οι κανονικές αφίξεις μεταναστών μεταξύ Ιανουαρίου-Οκτωβρίου 2021 ήταν 2.022, ενώ οι παράτυπες ήταν 8.061, σε σύνολο 10.083.
Οι «ταρίφες των δουλεμπόρων»
Στο Κέντρο Πρώτης Υποδοχής «Πουρνάρα» στην Κοκκινοτριμιθιά το πρόβλημα έχει καταστεί πιο οξύ, αφού ασφυκτιά κυριολεκτικά από τον υπερπληθυσμό. Αρμόδια πηγή στο ΥΠΕΣ αναφέρει πως όλες οι υποδομές φιλοξενίας της χώρας έχουν ξεπεράσει τα όριά τους και συγκεκριμένα για το «Πουρνάρα», οι φιλοξενούμενοι σήμερα ανέρχονται σε 2.600, με την πληρότητά του να ξεπερνά το 325%.
Νέες μαρτυρίες μεταναστών στον Μιχάλη Κυβιδιώτη («Τομές στα Γεγονότα», «Σίγμα», 10/11/2021), αναφέρουν πως ο τρόπος διακίνησης γίνεται μέσω του παράνομου αεροδρομίου στα κατεχόμενα, με τις «ταρίφες των δουλεμπόρων» να αγγίζουν τα €7.000 για μεταφορά στις ελεύθερες περιοχές. Οι διακινητές εκμεταλλεύονται επίσης γυναικόπαιδα που αναζητούν ένα καλύτερο μέλλον.
Ένας λαθρομετανάστης ανέφερε πως δεν του επιστρέφεται το διαβατήριο, γιατί αυτός που το κατακρατεί ζητά €500. Άλλος ένοικος του «Πουρνάρα» δήλωσε πως χωρίς λεφτά δεν του επιστρέφεται το διαβατήριο και πως ο διακινητής του, που είναι Τούρκος, βρίσκεται «στην άλλη πλευρά», εννοώντας τα κατεχόμενα.
Επί ποδός το κυπριακό Κράτος
Το ζήτημα της λαθρομετανάστευσης και του κινδύνου δημογραφικής υπερχείλισης των ελεύθερων περιοχών ξαναμπαίνει δυναμικά στην ατζέντα, αφού, παρά τις προσπάθειες του Υπουργείου Εσωτερικών σε όλα τα επίπεδα, κυρίως στο ευρωπαϊκό, αυτό διογκώνεται και αυξάνεται.
Στις 11 Νοεμβρίου 2021, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Νίκος Αναστασιάδης προήδρευσε στο Προεδρικό Μέγαρο ευρείας σύσκεψης σε σχέση με την κρίση που δημιουργήθηκε από τις διογκούμενες μεταναστευτικές ροές.
Όπως ανέφερε η «Σημερινή Online» (10/11/2021), αρμόδια Υπουργεία και Υπηρεσίες κατέθεσαν σχετικά στοιχεία «που καταδεικνύουν τον κίνδυνο δημογραφικής αλλοίωσης, αλλά και τις οξύτατες κοινωνικο-οικονομικές επιπτώσεις της μεταναστευτικής κρίσης με τις οποίες είναι αντιμέτωπη η χώρα».
Σε δηλώσεις του για το θέμα ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος, Μάριος Πελεκάνος, έδωσε αριθμούς: «Για τους πρώτους 10 μήνες του 2021 καταγράφονται παράτυπες ροές 10.868 προσώπων, από τις οποίες οι 9.270 έχουν διέλθει παράνομα από την Πράσινη Γραμμή σε μια ξεκάθαρη πολιτική εργαλειοποίησης του ανθρώπινου πόνου από την Τουρκία, με βάση μια προδιαγεγραμμένη και συνειδητή πολιτική».
Πιο συγκεκριμένα, από τα στοιχεία που κατατέθηκαν και ανακοινώθηκαν (ΓΤΠ, 10/11/2021) καταδεικνύεται πως:
Για τους πρώτους δέκα μήνες του 2021 καταγράφονται παράτυπες ροές 10.868 προσώπων, από τις οποίες οι 9.270 έχουν διέλθει παράνομα από την Πράσινη Γραμμή σε μια ξεκάθαρη πολιτική εργαλειοποίησης του ανθρώπινου πόνου από την Τουρκία, με βάση μια προδιαγεγραμμένη και συνειδητή πολιτική, αφού η συντριπτική πλειοψηφία των ροών προέρχεται από την εν λόγω χώρα, με πιο σημαντικό το γεγονός πως το 70% των εν λόγω ροών αφορά μονήρεις άντρες ηλικίας 25 έως 40 ετών.
Για σκοπούς σύγκρισης, φέτος οι ροές είναι ήδη κατά 38% αυξημένες σε σχέση με τον αντίστοιχο αριθμό για ολόκληρο το 2020.
Σημειώνεται πως, παρά το γεγονός ότι με την εφαρμογή της νέας διαδικασίας ταχύρρυθμης εξέτασης των αιτήσεων έχουν ήδη απορριφθεί 8.671 αιτήσεις, οι σημερινές ροές προστίθενται στις πέραν των 33.000 περιπτώσεων παράνομα διαμενόντων ατόμων στη Δημοκρατία.
Να σημειωθεί, επίσης, ότι το ποσοστό των αιτητών πολιτικού ασύλου υπερβαίνει το 4% του πληθυσμού των ελεγχόμενων από την Κυπριακή Δημοκρατία περιοχών, όταν στις υπόλοιπες χώρες πρώτης γραμμής της ΕΕ δεν υπερβαίνει το 1%, με κοινή παραδοχή των ευρωπαϊκών θεσμών πως η Κύπρος αποτελεί την πρώτη χώρα σε αιτητές πολιτικού ασύλου.
Το πιο σημαντικό που αποδεικνύει την κρισιμότητα του προβλήματος είναι τα στοιχεία που αφορούν τους μαθητές με μεταναστευτική βιογραφία. Συγκεκριμένα, στην προδημοτική εκπαίδευση ο αριθμός των εν λόγω μαθητών υπερβαίνει το 30% του συνόλου, ενώ στη δημοτική εκπαίδευση ανέρχεται στο 16%.
Πρόσθετα και ιδιαίτερα ανησυχητικά είναι και τα όσα κατατέθηκαν για την αύξηση της εγκληματικότητας και το ποσοστό συμμετοχής των παράτυπων και παράνομων μεταναστών σε σοβαρά εγκλήματα που, με βάση τα σχετικά στοιχεία, υπερβαίνει το 43%.
Μια πρόσθετη διαπίστωση είναι πως, πέραν της γκετοποίησης σε αστικές περιοχές, σε αρκετές κοινότητες έχει επέλθει σημαντικότατη δημογραφική αλλοίωση.
Ένα άλλο στοιχείο που επίσης προβληματίζει είναι οι οικονομικές επιπτώσεις σε βάρος των Κύπριων φορολογουμένων, αφού, πέραν των 178 εκατομμυρίων ευρώ που διατέθηκαν από την Ευρωπαϊκή Ένωση μεταξύ των ετών 2014-2020, οι Κύπριοι πολίτες έχουν επιβαρυνθεί με ποσό ύψους 178 εκατομμυρίων ευρώ για καταβολή επιδομάτων και δημιουργία υποδομών. Αρκεί να αναφερθεί πως ένεκα της επιδείνωσης της κατάστασης μόνο για τη φετινή χρονιά, το Υφυπουργείο Πρόνοιας χρειάστηκε να καταβάλει πρόσθετες δαπάνες ύψους 38 εκατομμυρίων ευρώ από τον εθνικό προϋπολογισμό σε επιδόματα σίτισης και στέγασης.
Προτάσεις μέτρων για αντιμετώπιση του προβλήματος
Σύμφωνα με την ίδια ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου & Πληροφοριών, προς αντιμετώπιση των πιο πάνω άκρως ανησυχητικών στοιχείων έχει αποφασιστεί η άμεση εισήγηση στο Υπουργικό Συμβούλιο για:
Σύσταση διυπουργικής επιτροπής αποτελούμενης από τους Υπουργούς Άμυνας, Εσωτερικών και Δικαιοσύνης, η οποία θα εισηγηθεί συγκεκριμένα μέτρα αντιμετώπισης και διαχείρισης της έκτακτης ανάγκης που δημιουργείται ως αποτέλεσμα της κρίσης λόγω των αυξημένων μεταναστευτικών ροών.
Σύσταση μονάδας διαχείρισης με επιχειρησιακές δυνατότητες υπό την εποπτεία του Κέντρου Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης, η οποία θα εφαρμόζει τις αποφάσεις του Υπουργικού Συμβουλίου.
Άμεση ενημέρωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την επιδείνωση της κατάστασης, την αναγκαιότητα για λήψη έκτακτων μέτρων αλλά και επείγουσα αρωγή στην αντιμετώπιση του προβλήματος κατ’ αναλογίαν με τις αποφάσεις που λήφθηκαν για τη Λιθουανία και την Πολωνία.
Στη βάση του άρθρου 78(3) της Συνθήκης για τη Λειτουργία της ΕΕ, θα υποβληθεί αίτημα προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη λήψη μέτρων υπέρ της Κυπριακής Δημοκρατίας, συμπεριλαμβανομένης της παραχώρησης του δικαιώματος αναστολής της υποβολής αιτήσεων χορήγησης ασύλου από άτομα που εισέρχονται στη χώρα παράνομα.
Στο πλαίσιο της προσδοκώμενης αλληλεγγύης από την ΕΕ, διεκδίκηση άμεσης μετεγκατάστασης στα κράτη μέλη αριθμού αιτητών ασύλου, αλλά και η επαναπροώθηση αιτητών ασύλου στις χώρες προέλευσής τους.
Η Κυβέρνηση, αναφέρεται, «αναλαμβάνει πρόσθετες δράσεις στη βάση μιας συγκροτημένης ολιστικής διαχείρισης του μεταναστευτικού με σεβασμό στα ανθρώπινα δικαιώματα, αλλά και την αναγκαιότητα διαφύλαξης της ασφάλειας και των συμφερόντων του συνόλου των νομίμων πολιτών της χώρας».
Αλλαγή στη φυσιογνωμία των ροών
Αξίζει να υπογραμμιστεί η αλλαγή που παρουσιάζεται στη «φυσιογνωμία» των μεταναστευτικών ροών προς τις ελεύθερες περιοχές. Όπως αναφέρει η ίδια αρμόδια πηγή στο ΥΠΕΣ, για πρώτη φορά μέσα στο 2021, σε σύνολο 10.868 αιτήσεων οι 6.750 αφορούν Αφρικανούς προερχόμενους από τις υποσαχάριες χώρες όπως Κονγκό, Νιγηρία, Καμερούν και Σομαλία. Αυτό αποτελεί ποσοστό πέραν του 60% του συνόλου των αιτήσεων, σε σχέση με τη μέχρι πρότινος υπερίσχυση των ασιατικών εθνικοτήτων, όπως Ινδίας, Πακιστάν, Μπανγκλαντές, Νεπάλ και άλλες.
Φαίνεται πως αυτή η αλλαγή στη φυσιογνωμία των ροών, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, είναι συνέπεια των πρακτικών της Τουρκίας αφού οι υποσαχάριες χώρες διατηρούν αεροπορικές συνδέσεις με την Τουρκία. Από εκεί, αεροπορικώς μέσω Κωνσταντινούπολης ή μέσω του λιμανιού της Μερσίνας, φτάνουν και στα κατεχόμενα, στα οποία αφικνούνται ως δήθεν φοιτητές.
Για σκοπούς σύγκρισης, σημειώνεται πως οι νέοι αιτητές ασύλου για το 2015 ήταν 2.253, για το 2016 ήταν 2.936 (+30%), για το 2017 ήταν 4.582 (+56%), για το 2018 ήταν 7.761 (+69%) και για το 2019 ήταν 13.648 (+76%). Το 2020, έτος που κτύπησε ο κορωνοϊός, αλλά αυξήθηκαν επίσης και τα μέτρα, έπεσε στους 7.094 (-48%).
Για την περίοδο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου 2021 έγιναν 10.082 νέες αιτήσεις ασύλου. Οι 10 χώρες από τις οποίες προέρχονται οι αιτούντες είναι: Συρία, 2.489· Νιγηρία, 1.,067· Κονγκό, 1.053· Ινδία, 854· Πακιστάν, 832· Μπανγκλαντές, 617· Καμερούν, 544· Νεπάλ, 491· Σομαλία, 485· Σιέρρα Λεόνε, 336· Άλλες, 1.314.
Μικρές επιτυχίες μέσα στον εφιάλτη
Από την 1η Ιανουαρίου 2021 το ΥΠΕΣ έβαλε σε εφαρμογή τη νέα μεταναστευτική πολιτική της Δημοκρατίας. Πληροφορίες του Υπουργείου αναφέρουν ότι μέχρι σήμερα κατέστη δυνατό:
– Να εκδοθούν έως το τέλος Οκτωβρίου 8.600 απορριπτικές αποφάσεις από την Υπηρεσία Ασύλου.
– Να τερματιστεί η άφιξη νέων εικονικών φοιτητών από την ακαδημαϊκή χρονιά 2021-2022.
– Να περιοριστούν δραστικά οι περιπτώσεις εικονικών γάμων (17 την τρέχουσα χρονιά) και να ανακληθούν παράλληλα 1.500 άδειες παραμονής, προϊόν εικονικών γάμων.
– Η συμφωνία με τον Λίβανο περιόρισε τα μέγιστα τις θαλάσσιες αφίξεις σε 562 για το 2021.
Σημερινή
Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις που αφορούν τα εθνικά θέματα, τις διεθνείς σχέσεις, την εξωτερική πολιτική, τα ελληνοτουρκικά και την εθνική άμυνα.
Η “Κυπριακή Δημοκρατία”, όπως ορίζεται από τις Συμφωνίες Ζυρίχης Λονδίνου του 1959, ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ.
* Οι Τούρκοι οικειοθελώς αποχώρησαν το 1964, απέσυραν την Αναγνώριση τους προς αυτήν και έκτοτε όχι μόνο δεν αναίρεσαν την απόφαση τους, αλλά έβαλαν και την ταφόπλακα της συμμετοχής τους στην “Κυπριακή Δημοκρατία των Συμφωνιών Ζυρίχης Λονδίνου 1959” (και άρα και στην ύπαρξη της) με την Παράνομη Τουρκική Εισβολή, Εθνοκάθαρση και Κατοχή το 1974.
* Το 1964 και παρόλο που οι Έλληνες κρατούσαμε κυνηγετικά όπλα και οι Τούρκοι σύγχρονα για την εποχή στρατιωτικά τυφέκια, καταφέραμε να αντιμετωπίσουμε με επιτυχία το ένοπλο πραξικόπημα τους.
* Με το Ψήφισμα 186/64, του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών, η Κυπριακή Δημοκρατία ΧΩΡΙΣ τους Τουρκοκύπριους, είναι η ΜΟΝΗ Αναγνωρισμένη Αρχή στο νησί.
* Η “Κυπριακή Δημοκρατία του 1964” με όλες τις (τύπου Απαρτχάιντ) “Δικοινοτικές Πρόνοιες” σε αχρησία, είναι ένα ΕΝΤΕΛΩΣ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟ Κράτος από αυτό που προνοούσαν οι Συμφωνίες Ζυρίχης Λονδίνου του 1959.
* Έγιναν σκληρές μάχες και η αντιμετώπιση της τουρκανταρσίας δεν ήταν καθόλου εύκολη υπόθεση.
* Η ψήφιση του 186/64 είναι ίσως η Μεγαλύτερη Διπλωματική ΝΙΚΗ που πετύχαμε ποτέ.
* Σήμερα (αν και εδαφικά κουτσουρεμένη) η “Κυπριακή Δημοκρατία του 186/64”, συνεχίζει να υπάρχει, να αναπτύσσεται και να αποτελεί το καταφύγιο των Ελλήνων της Κύπρου.
* Η πικρία και η απογοήτευση για τις Συμφωνίες Ζυρίχης Λονδίνου, ειδικά μετά από έναν τόσο όμορφο αγώνα όπως αυτόν της ΕΟΚΑ, είναι έντονα συναισθήματα που μας πνίγουν όλους. Δεν παύει όμως να ισχύει ότι εκείνη η Κυπριακή Δημοκρατία ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ και έχει αντικατασταθεί με κόπους και θυσίες, από την “Ελληνική Κυπριακή Δημοκρατία του 186/64”.
* ΠΛΕΟΝ, ΤΟ ΓΕΩΠΟΛΙΤΙΚΟ ΑΠΟΤΥΠΩΜΑ ΕΝΙΣΧΥΕΤΑΙ ΚΑΙ ΟΙ ΣΥΓΚΥΡΙΕΣ ΕΙΝΑΙ ΕΥΝΟΪΚΕΣ
* Δεν υπάρχει άλλος δρόμος από την πλήρη ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ χωρίς υποσημειώσεις. Ούτε ΔΔΟ, ούτε καν “επιστροφή στην Κυπριακή Δημοκρατία” (που πολλοί προτείνουν, εννοώντας την “Κυπριακή Δημοκρατία των Συμφωνιών Ζυρίχης Λονδίνου 1959”). Δεν υπάρχει επιστροφή σε κάτι που ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ.
* ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ και καθολική εφαρμογή της ΚΥΠΡΙΑΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ ΧΩΡΙΣ ΡΑΤΣΙΣΤΙΚΕΣ ΔΙΚΟΙΝΟΤΙΚΕΣ ΠΡΟΝΟΙΕΣ. Αυτός πρέπει να είναι ο Στόχος.
Με σωστή προσέγγιση μπορεί να επιτευχθεί.
Οι Συγκυρίες είναι ΥΠΕΡ ΜΑΣ.
* Παλαιότερα, οι Αμερικανοί προσπαθούσαν πάντα να κρατούν “ίσες αποστάσεις” με τους Τούρκους για οτιδήποτε αφορούσε στην Κύπρο. Πλέον, ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ούτε τυπική συνεννόηση με το κατοχικό καθεστώς για θέματα συμμετοχής της Κύπρου στις επιχειρήσεις στην Μέση Ανατολή.
* Οι Γερουσιαστές Jerry Moran, Susan Collins, John Boozman και John Cornyn, συναντήθηκαν το πρωί με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας στο πλαίσιο της κοινής βούλησης για περαιτέρω ανάπτυξη και ενδυνάμωση των στρατηγικής σημασίας διμερών σχέσεων Κύπρου – ΗΠΑ. 🇨🇾🇺🇸
* Κατά τη συνάντηση, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας αναφέρθηκε στις πρωτοβουλίες που αναλαμβάνει η Κυπριακή Δημοκρατία, τόσο με την αποστολή ανθρωπιστικής βοήθειας στον άμαχο πληθυσμό της Γάζας όσο και με την παροχή διευκολύνσεων για τον ασφαλή επαναπατρισμό υπηκόων διαφόρων χωρών που εγκαταλείπουν την περιοχή.
* Ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης αναφέρθηκε, επίσης, στη σημασία και το υψηλό επίπεδο συνεργασίας μεταξύ Κύπρου και ΗΠΑ, ειδικά μετά τη Συμφωνία που συνομολογήθηκε τον περασμένο Ιούνιο, για θεσμοθέτηση Στρατηγικού Διαλόγου ανάμεσα στις δυο χώρες.
Για τέλος, αφήνω τα λόγια του πρώην πρωθυπουργού του Ισραήλ: “In Israel, in order to be realist, you must believe in miracles” -David Ben-Gurion
Πόσο ταιριάζουν και στην περίπτωση μας.
Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις που αφορούν τα εθνικά θέματα, τις διεθνείς σχέσεις, την εξωτερική πολιτική, τα ελληνοτουρκικά και την εθνική άμυνα.
Μια τριμερή χωρίς να αγγίζει την ουσία, δηλαδή το πως θα επανεκκινήσει ο διάλογος, επιδιώκει η τουρκική πλευρά, με τον Ερσίν Τατάρ θα στοχεύει σε ανοικτή ατζέντα προκειμένου να βάλει στο τραπέζι τις αξιώσεις του.
Με τη γνωστοποίηση, το βράδυ της Τετάρτης, της συμφωνίας για πραγματοποίηση μιας άτυπης συνάντησης στη Νέα Υόρκη, στις 15 Οκτωβρίου, άρχισαν να διαφαίνονται εκατέρωθεν και οι προθέσεις των δύο πλευρών. Νίκος Χριστοδουλίδης και Ερσίν Τατάρ κατέγραψαν άμεσα ή έμμεσα τους στόχους τους πριν καθίσουν στο ίδιο τραπέζι με το Γενικό Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών.
Ανακοινώνοντας το δείπνο στη Νέα Υόρκη το γραφείο του Ερσίν Τατάρ φρόντισε την ίδια ώρα να στείλει το μήνυμα ότι «το άτυπο δείπνο δεν θα έχει καμία ατζέντα και οι δύο ηγέτες θα ανταλλάξουν απόψεις σε κοινωνικό περιβάλλον». Σχεδόν ταυτόχρονα, από τη Νέα Υόρκη όπου βρίσκεται, ο Ταχσίν Ερτουγρούλογλου, διαμήνυε πως «δεν θα συζητηθεί η ομοσπονδία» και ότι «σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να θεωρηθεί η συμμετοχή τους σε αυτή τη συνάντηση ως διαπραγμάτευση για ομοσπονδία».
Οι τοποθετήσεις αυτές της τουρκοκυπριακής πλευράς καταδεικνύουν και τους στόχους που έχει θέσει και οι οποίοι δεν έχουν καμιά σχέση με το βασικό στόχο της τριμερούς που είναι η αναζήτηση τρόπων επανέναρξης του διαλόγου στο Κυπριακό.
Ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης φρόντισε πάντως χθες να ξεκαθαρίσει πως η ατζέντα της τριμερούς συνάντησης της 15ης Οκτωβρίου είναι πολύ συγκεκριμένη και αφορά τις προοπτικές επανέναρξης των συνομιλιών. Ενώ διαμήνυσε τόσο προς τα Ηνωμένα Έθνη όσο και προς την τουρκοκυπριακή πλευρά ότι στη Νέα Υόρκη δεν πάει για να συζητήσει την ατζέντα που προσπαθεί να περάσει ο Ερσίν Τατάρ.
Προσερχόμενος το πρωί στο Cyprus Forum 2024, στη Λευκωσία, ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων είπε ότι η τριμερής συνάντηση δεν είναι ανοικτής ατζέντας: “Δεν υπάρχει οτιδήποτε που είναι ανοιχτής ατζέντας. Η συζήτηση γίνεται με έναν και μόνο σκοπό: να δούμε αν υπάρχουν οι προοπτικές για επανέναρξη των συνομιλιών και θεωρώ ιδιαίτερα σημαντική την πρωτοβουλία του Γενικού Γραμματέα“.
Πρόσθεσε ότι ήταν κάτι που επιδιώκαμε εδώ και καιρό. “Από κει και πέρα, είπε, επικεντρωνόμαστε στο να υπάρξει αποτέλεσμα που για μας ένας είναι ο στόχος, η επανέναρξη των συνομιλιών στη βάση του συμφωνημένου πλαισίου και από εκεί που μείναμε στο Κραν Μοντανά“.
Σημείωσε ότι “αναμένουμε να δούμε, προετοιμαζόμαστε για συνάντηση”, την οποία χαρακτήρισε “θετική εξέλιξη“. “Με απόλυτη σοβαρότητα θα προσέλθουμε σε αυτό το δείπνο και θα πράξουμε ό,τι είναι δυνατόν για να υπάρξουν θετικά αποτελέσματα“, είπε. Ο Πρόεδρος σχολίασε ότι “είναι θετικό ότι γίνεται αυτό το δείπνο. Από ‘κει και πέρα, δεν θέλω να πω πολλά, επικεντρώνομαι στη συζήτηση, στο αποτέλεσμα. Να υπάρξει αποτέλεσμα, αυτό με ενδιαφέρει“, επεσήμανε.
Ο υπουργός Εξωτερικών, Κωνσταντίνος Κόμπος, σε δηλώσεις του στο ΡΙΚ επεσήμανε πως το δείπνο στη Νέα Υόρκη αποτελεί το επόμενο σημείο αναφοράς στο Κυπριακό, μετά τη Γενική Συνέλευση, το οποίο δεν μπορεί να παραγνωρίζεται, μετά τη μακρά περίοδο απουσίας κινητικότητας. Ο υπουργός Εξωτερικών πρόσθεσε, ωστόσο, ότι η ύπαρξη κινητικότητας δεν συνεπάγεται ότι θα επιτευχθεί ο βασικός στόχος, της επανέναρξης των συνομιλιών, κάτι που, όπως είπε, “δεν εξαρτάται μόνο από τη δική μας πλευρά”.
Ο Κωνσταντίνος Κόμπος σημείωσε ότι δεν υπάρχει άλλη διέξοδος από την επιδίωξη διαλόγου, αφού αυτός είναι ο μόνος τρόπος για κατάληξη σε επίλυση του Κυπριακού. Σημείωσε, επίσης, ότι δεν πρόκειται να γίνει αποδεκτό ό,τι βρίσκεται εκτός του πλαισίου των Ηνωμένων Εθνών και ότι αν, στο δείπνο, ακουστεί απλώς η ρητορική και επιχειρηματολογία της άλλης πλευράς το αποτέλεσμα δεν θα είναι θετικό.
Φιλελεύθερος
Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις που αφορούν τα εθνικά θέματα, τις διεθνείς σχέσεις, την εξωτερική πολιτική, τα ελληνοτουρκικά και την εθνική άμυνα.
Η συνάντηση Κ. Μητσοτάκη – Ρ.Τ. Ερντογάν στη Ν. Υόρκη, στις 24-9-24, ήταν η έκτη τούς τελευταίους δεκαπέντε μήνες. Πρόκειται για «πολιτικό έρωτα» μεταξύ των δύο ηγετών, ιδιαίτερα μετά τη Διακήρυξη των Αθηνών (Δεκέμβριος ’23) ή για το «Σύνδρομο της Στοκχόλμης» όπου το θύμα μέσω ψυχολογικών και συναισθηματικών διεργασιών καταλήγει να ερωτευθεί το θύτη του;
Σε τί αλήθεια αποσκοπούν όλες αυτές οι συναντήσεις, οι συνομιλίες, τα «μέτρα οικοδόμησης εμπιστοσύνης», η λεγόμενη θετική ατζέντα κ.α.; Πού είναι το «παράθυρο ευκαιρίας» που βλέπει η Κυβέρνηση; Ένα είναι βέβαιο: Όλα αυτά δεσμεύουν την Ελλάδα να μην επιχειρήσει να ανατρέψει το, δυσμενές γι’ αυτήν, status quo στο Αιγαίο και τη Μεσόγειο και απενοχοποιούν, στη διεθνή σκηνή, την αναθεωρητική – επεκτατική Τουρκία.
Ποιά είναι τα διαχρονικά ζητήματα της ελληνοτουρκικής αντιπαράθεσης που, κατά την Κυβέρνηση, θα προωθήσει τη λύση τους ο διάλογος;
1) Η Ελλάδα δικαιούται να ασκήσει το μονομερές δικαίωμα που της δίνει το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας να αυξήσει, δηλαδή, τα χωρικά ύδατά της μέχρι τα 12 ν.μ. στο Αιγαίο και την Α. Μεσόγειο και την άρση τού, επ’ αυτού, τουρκικού casus belli; Όχι, υποστηρίζει η Άγκυρα.
2) Τα ελληνικά νησιά που μπορούν να συντηρήσουν ανθρώπινη δραστηριότητα διαθέτουν την ίδια ΑΟΖ (μέχρι 200ν.μ.) με αυτήν της ηπειρωτικής χώρας, όπως προβλέπεται από το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας; Όχι, διαθέτουν μόνο χωρικά ύδατα 6 ν.μ. αντιτείνει η Τουρκία.
3) Τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου δικαιούνται να είναι στρατιωτικοποιημένα γιατί απειλούνται; Θυμίζουμε το «Θα έρθουμε μια νύχτα ξαφνικά». Όχι, πρέπει να είναι αποστρατικοποιημένα σύμφωνα με τις Συνθήκες Λωζάνης-Παρισίων, λέει η Τουρκία.
4) Η Ελλάδα μπορεί να καταθέσει στην ΕΕ τους χάρτες του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού, όπως έχει κάνει η Κυπριακή Δημοκρατία; Μια τέτοια ενέργεια θα σήμαινε ανακήρυξη (όχι οριοθέτηση) της συνολικής ελληνικής ΑΟΖ, χωρίς αυτό να προκαλέσει τη σφοδρή τουρκική αντίδραση;
5) Τα Θαλάσσια Πάρκα, που εξαγγέλθηκαν, θα υλοποιηθούν ή ξεχάστηκαν για να μην χαλάσει το θετικό κλίμα; Η Άγκυρα δήλωσε ότι απαιτείται η συναίνεσή της.
6) Το παράνομο, κατά το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας, Τουρκολυβικό Μνημόνιο θα ακυρωθεί ή θα παρεμποδίζει την όποια εκμετάλλευση της οριοθετημένης ελληνικής ΑΟΖ με την Αίγυπτο;
7) Τα αφηγήματα της «Γαλάζιας Πατρίδας» και των «Γαλάζιων Αιθέρων» αποτελούν ευθεία αμφισβήτηση της κυριαρχίας και των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Ελλάδος. Η Τουρκία διεκδικεί το μισό Αιγαίο, ανατολικά του 25ου Μεσημβρινού και όλη τη θαλάσσια έκταση μεταξύ Ρόδου και Κύπρου (βλέπε χάρτη). Μπορεί κάτι τέτοιο να γίνει αποδεκτό;
8) Στην Κύπρο η Τουρκία ζητάει τη διεθνή αναγνώριση της κατεχόμενης ζώνης ως ανεξάρτητο κράτος. Παράλληλα διακηρύσσει ότι τα κατοχικά στρατεύματά της θα παραμείνουν εσαεί στη νησί. Ο Ελληνισμός μπορεί να το αποδεχτεί;
9) Η μουσουλμανική μειονότητα της Δ. Θράκης που η Άγκυρα, ενάντια στη Συνθήκη της Λωζάνης, αποκαλεί τουρκική, χρησιμοποιείται εδώ και χρόνια ως «στρατηγική μειονότητα» για την υβριδική αποσταθεροποίηση της Ελλάδας και επέμβασης στις εσωτερικές υποθέσεις της. Η Κυβέρνηση και το υπόλοιπο κυρίαρχο πολιτικό σύστημα δεν αντιδρούν για να μη θυμώσει η Τουρκία.
Όλα αυτά και άλλα σημαντικά ζητήματα προδιαγράφουν το αποτέλεσμα του ελληνοτουρκικού διαλόγου. Η Τουρκία κερδίζει χρόνο και ισχυροποιείται. Η Διακήρυξη των Αθηνών διευκόλυνε την Άγκυρα στην απόκτηση των αμερικανικών F-16 (40 + 80 αεροσκάφη και άφθονα όπλα). Η συνέχιση του διαλόγου διευκολύνει την Τουρκία για την άρση των αμερικανικών κυρώσεων στην πολεμική βιομηχανία της και ίσως στην απόκτηση των F-35. Η Ελλάδα χάνει χρόνο, δεν ασκεί τα νόμιμα δικαιώματά της και δεν ανατρέπει το status quo, στο οποίο έχει εγκλωβιστεί. Η Τουρκία, από την πλευρά της, επιμένει να προβάλλει συνεχώς τις διεκδικήσεις της, όταν απαιτείται τις επιβάλλει δια του καταναγκασμού (π.χ. πρόσφατα στην Κάσο) και στο τέλος θα επικαλεστεί «τις πραγματικότητες επί του πεδίου» ως ένα είδος «χρησικτησίας» για να τις νομιμοποιήσει στη διεθνή σκηνή.
Το Μεταναστευτικό
Η Κυβέρνηση προβάλλει ως επιτυχία του διαλόγου τη συνεργασία με την Τουρκία για τον περιορισμό των μεταναστευτικών ροών. Πρόκειται για προπαγάνδα εσωτερικής κατανάλωσης. Αλήθεια, πώς φτάνουν οι μετανάστες από την Κεντρική Ασία, το Κέρας ή την υποσαχάρια Αφρική στην Τουρκία; Έρχονται περπατώντας; Όχι βέβαια. Φτάνουν με πτήσεις των τουρκικών αερογραμμών (χωρίς visa) στην Κωνσταντινούπολη και από εκεί προωθούνται στον Έβρο και στις ακτές του Αιγαίου. Υπάρχει κανείς αφελής που πιστεύει ότι όλο αυτό το traffic γίνεται εν αγνοία των τουρκικών μυστικών υπηρεσιών, της στρατοχωροφυλακής και της αστυνομίας; Οι διακινητές είναι απλώς τα εκτελεστικά όργανα των υβριδικών επιχειρήσεων της Τουρκίας.
Σύμφωνα με στοιχεία της Frontex το πρώτο οκτάμηνο του 2024 οι μεταναστευτικές ροές από την Α. Μεσόγειο προς την Ελλάδα αυξήθηκαν κατά 39% (πάνω από 37.000 άτομα). Αντίθετα από την Κεντρική Μεσόγειο προς την Ιταλία μειώθηκαν κατά 64%. Ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου Ν. Παναγιωτόπουλος, σε πρόσφατη συνέντευξή του, ανέφερε ότι οι ροές, το πρώτο οκτάμηνο αυξήθηκαν, κατά 60%. Ίσως ξέρει κάτι περισσότερο. Αυτοί οι αριθμοί αφορούν όσους εντοπίζονται και καταγράφονται. Χιλιάδες άλλοι διέρχονται λαθραία από τα σύνορα. Κάθε μέρα στον Έβρο και στην Εγνατία οδό συλλαμβάνονται αλλοδαποί και ημεδαποί διακινητές με κλεμμένα αυτοκίνητα να προωθούν λαθρομετανάστες στο εσωτερικό της χώρας. Εκείνος ο φράκτης στον Έβρο προχωράει με «ρυθμό χελώνας».
Αλήθεια, γιατί η Κυβέρνηση δεν αναστέλλει τη χορήγηση ασύλου για έξι μήνες, όπως έκανε η Κυπριακή Δημοκρατία με αποτέλεσμα την κατακόρυφη μείωση των αφίξεων μεταναστών; Αλλά πώς να το κάνει όταν ο πρωθυπουργός έχει δηλώσει ότι είναι ευτυχής που η ελληνική κοινωνία μεταλλάσσεται σε πολυπολιτισμική! Όταν οι Έλληνες, δηλαδή, θα γίνουν μια από τις διάφορες μειονότητες που θα διαβιούν στην ελληνική επικράτεια.
Το Κυπριακό
Ο Νίκος Χριστοδουλίδης πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας κράτους διεθνώς αναγνωρισμένου, μέλους του ΟΗΕ, της ΕΕ και άλλων διεθνών οργανισμών παρακαλάει για μια συνάντηση με τον επικεφαλής της αποσχιστικής οντότητας της Βόρειας Κύπρου για να επαναρχίσει ο διάλογος για λύση του Κυπριακού. Μόνο που τη λύση του Κυπριακού δε θα την αποφασίσει ο όποιος Ερσιν Τατάρ αλλά η Άγκυρα. Αν ο Ν. Χριστοδουλίδης ήθελε να διατηρήσει την αξιοπρέπειά του και ιδιαίτερα το κύρος της Κυπριακής Δημοκρατίας θα έπρεπε να ζητάει διάλογο με τον Ερντογάν. Από κοντά ο Κ. Μητσοτάκης και ο Υπουργός του των Εξωτερικών δηλώνουν ευτυχείς που υπάρχει κινητικότητα στο Κυπριακό. Κινητικότητα για να προκύψει τι; Για να απενοχοποιείται ο εισβολέας και κατακτητής;
Μετά 50 χρόνια κανένα κράτος και κανείς διεθνής οργανισμός δε ζητάει την αποχώρηση των στρατευμάτων κατοχής από την Κύπρο. Όλοι ζητούν διάλογο μεταξύ των δύο κοινοτήτων και αμοιβαίες υποχωρήσεις για την εύρεση της όποιας λύσης. Η Τουρκία είναι στο απυρόβλητο. Εδώ έχουν οδηγήσει τον Ελληνισμό 50 χρόνια κατευναστικής πολιτικής Για αποτροπή, ανάσχεση και απελευθέρωση της κατεχόμενης Κύπρου δε μιλάει ούτε η Αθήνα ούτε η Λευκωσία.
Ο Ερντογάν ζητάει από το βήμα της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ τη διεθνή αναγνώριση ως ανεξάρτητου κράτους των κατεχομένων εδαφών και οι Μητσοτάκης και Χριστοδουλίδης μια Δικοινοτική –Διζωνική Ομοσπονδία που μπορεί να είναι χειρότερη ακόμη και της διχοτόμησης, αφού θα θέσει και τις ελεύθερες περιοχές υπό τον γεωπολιτικό έλεγχο της Τουρκίας.
Εδώ που έχουν φτάσει τα πράγματα στην ελληνοτουρκική αντιπαράθεση είτε ο Ελληνισμός θα αποδεχτεί όλους τους τουρκικούς όρους είτε η Τουρκία θα πρέπει να υποχρεωθεί να εγκαταλείψει τους γεωστρατηγικούς στόχους της. Μέση λύση δεν υπάρχει, γιατί αν δώσουμε μόνο ορισμένα απ’ όσα απαιτεί η Άγκυρα, «για να μην είμαστε καθημερινά με το δάκτυλο στη σκανδάλη» όπως είπε ο κ. Μητσοτάκης, απλώς θα της ανοίξουμε την όρεξη και για τα υπόλοιπα όντας σε ακόμη πιο αδύναμη θέση. Εκτός αν το «Σύνδρομο της Στοκχόλμης» έχει καταλάβει ολοκληρωτικά το πολιτικό προσωπικό σε Αθήνα και Λευκωσία.
Υ.Γ. 1 Πέρασε ίσως απαρατήρητη η αναφορά του Κ. Μητσοτάκη κατά την ομιλία του στη «Σύνοδο Κορυφής για Το Μέλλον» του ΟΗΕ. Είπε: «Το παγκόσμιο συμφέρον διαπερνά το μεμονωμένο συμφέρον των κρατών». Ποιος αλήθεια ορίζει το παγκόσμιο συμφέρον; Η παγκοσμιοποίηση, η Ευρωπαϊκή Ένωση, το ΝΑΤΟ, η Σύνοδος του Νταβός ή κάποιος άλλος;
Υ.Γ. 2 Απορεί κανείς με την εμμονή των ελλήνων πολιτικών να μιλούν για ενδεχόμενη οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ με την Τουρκία. Αγνοούν ότι στην ΑΟΖ περιλαμβάνεται και η υφαλοκρηπίδα; Ή εξυπηρετούν την Άγκυρα που δεν έχει επικυρώσει τη Σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας και θέλει οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας ώστε να ισχυριστεί ότι τα ελληνικά νησιά του Αιγαίου κάθονται πάνω στην υφαλοκρηπίδα της Ανατολίας;
Πηγή: www.ellinikiantistasi.gr
Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις που αφορούν τα εθνικά θέματα, τις διεθνείς σχέσεις, την εξωτερική πολιτική, τα ελληνοτουρκικά και την εθνική άμυνα.
Για να σας προσφέρουμε την καλύτερη εμπειρία, χρησιμοποιούμε τεχνολογίες όπως τα cookies για να αποθηκεύουμε και/ή να έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες της συσκευής. Η συγκατάθεση για αυτές τις τεχνολογίες θα μας επιτρέψει να επεξεργαστούμε δεδομένα, όπως η συμπεριφορά περιήγησης ή μοναδικά αναγνωριστικά σε αυτόν τον ιστότοπο. Η μη συγκατάθεση ή η ανάκληση της συγκατάθεσης μπορεί να επηρεάσει αρνητικά ορισμένες λειτουργίες και δυνατότητες.
Λειτουργικά
Πάντα ενεργό
Η τεχνική αποθήκευση ή η πρόσβαση είναι απολύτως απαραίτητη για τον νόμιμο σκοπό να καταστεί δυνατή η χρήση μιας συγκεκριμένης υπηρεσίας που ζητείται ρητά από τον συνδρομητή ή χρήστη ή για τον αποκλειστικό σκοπό της μετάδοσης μιας επικοινωνίας μέσω δικτύου ηλεκτρονικών επικοινωνιών.
Προτιμήσεις
Η τεχνική αποθήκευση ή η πρόσβαση είναι απαραίτητη για τον νόμιμο σκοπό αποθήκευσης προτιμήσεων που δεν ζητούνται από τον συνδρομητή ή τον χρήστη.
Στατιστικά
Η τεχνική αποθήκευση ή πρόσβαση που χρησιμοποιείται αποκλειστικά για στατιστικούς σκοπούς.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Διαφημιστικά
Ο τεχνικός χώρος αποθήκευσης ή η πρόσβαση απαιτείται για τη δημιουργία προφίλ χρήστη για την αποστολή διαφημίσεων ή για την παρακολούθηση του χρήστη σε έναν ιστότοπο ή σε πολλούς ιστότοπους για παρόμοιους σκοπούς μάρκετινγκ.