Ακολουθήστε μας

Εκδόσεις

Ο μέτοικος

Δημοσιεύτηκε

στις

Για τους κατακτητές που ανήκουν στη γενεαλογία ενός Μωάμεθ, δεν είναι ούτε το ξίφος ούτε το σαρίκι αυτό που έχει σημασία, αλλά η θριαμβευτική σύμμιξή τους απέναντι στον κόσμο

του Ζαν-Φρανσουά Κολοζιμό

Τα τελευταία χρόνια διαπιστώνουμε μια προϊούσα αφύπνιση των Δυτικοευρωπαίων –των Γάλλων τουλάχιστον–, απέναντι στον κίνδυνο που συνιστά για το παρόν και το μέλλον της Ευρώπης, η Τουρκία του Ερντογάν. Σε αυτά τα πλαίσια εντάσσεται και η κυκλοφορία τον Δεκέμβριο του 2020 του δοκιμίου του Jean-François Colosimo, «Το ξίφος και το Σαρίκι», που δείχνει τη συνέχεια μεταξύ Κεμάλ και Ερντογάν. Το βιβλίο εξεδόθη στα ελληνικά από τις Εναλλακτικές Εκδόσεις τον Δεκέμβριο του 2021 σε μετάφραση της Χριστίνας Σταματοπούλου.

Ο Jean-François Colosimo, είναι Γάλλος ορθόδοξος θεολόγος, ιστορικός, εκδότης, σκηνοθέτης ντοκιμαντέρ και δοκιμιογράφος. Ο διδάσκει ιστορία της βυζαντινής φιλοσοφίας και θεολογίας από το 1990 στο «Ινστιτούτο του Αγίου Σέργιου», στο Παρίσι. Από το 2010 έως το 2013, χρημάτισε πρόεδρος του «Εθνικού Κέντρου Βιβλίου» (Centre National du Livre).

Ενώ οι ξένες κοινότητες ήταν καταδικασμένες να διαλυθούν ή να φύγουν, δεν ισχύει το ίδιο για τις εγχώριες οντότητες. Οι Κούρδοι, μια εθνική μειονότητα, και οι Αλεβίτες, μια θρησκευτική μειονότητα, αποτελούν για την Άγκυρα μια σημαντική υποθήκη εξ αιτίας του αριθμού τους. Πάνω από το 20% του πληθυσμού οι πρώτοι, τουλάχιστον 15% οι δεύτεροι… Τέλος, αυτοί οι δυνητικοί εσωτερικοί εχθροί συνδέονται με τους δεδηλωμένους εξωτερικούς εχθρούς: οι Κούρδοι με τα αδέρφια τους που ζουν στη Συρία, το Ιράκ, το Ιράν· οι Αλεβίτες με τους πνευματικούς αδελφούς τους που καταλαμβάνουν το σιιτικό τόξο.

Όταν επήλθε το χάος που ακολούθησε την ήττα του 1918, αυτός ο προαιώνια ανέστιος λαός θα διεκδικήσει τη δημιουργία ενός ανεξάρτητου Κουρδιστάν που η Κοινωνία των Εθνών ήταν έτοιμη να του παραχωρήσει στην περιοχή του Ντιγιαρμπακίρ, στο σημερινό προπύργιό του στην Τουρκία. Από την πλευρά του, για να τους προσεταιριστεί στο πολιτικό του εγχείρημα, δηλαδή το ξίφος, ο Μουσταφά Κεμάλ επικαλείται τη θρησκευτική ενότητα, το σαρίκι, και τους υπόσχεται μια αυτονομία στο πλαίσιο ενός μεγάλου σουνιτικού έθνους που μόνο αυτό είναι σε θέση να ανταγωνιστεί τις δυτικές δυνάμεις.

Με την έλευση της ανεξαρτησίας, η κεμαλική επιβολή θα οδηγήσει σε μια γενικευμένη ανάφλεξη. Οι κουρδικές εξεγέρσεις, που έχουν ποικίλη προέλευση, θρησκευτική, φυλετική, εθνική, διαδέχονται η μία την άλλη. Το ίδιο και η βάναυση καταστολή που συνδυάζει την κινητοποίηση του στρατού, τη θέσπιση δικαστηρίων έκτακτης ανάγκης, τον πολλαπλασιασμό των μαζικών απελάσεων και τη συσσώρευση θυμάτων μεταξύ του άμαχου πληθυσμού. Μετά τους Αρμένιους και τους Έλληνες, οι Κούρδοι ανακαλύπτουν ότι η τρομοκρατία δεν γνωρίζει εξαιρέσεις. Είναι και αυτοί ένοχοι γιατί εμποδίζουν την ενθρόνιση του Τούρκου αφέντη.

Ήδη από το 1925, στα νοτιοανατολικά, ο σεΐχης Σαΐντ Πιράν κηρύσσει την εξέγερση των φυλών και απαγχονίζεται προς παραδειγματισμό. Ο σεΐχης Μεχμέτ, καταγόμενος από την Κρήτη, μορφωμένο και φιλελεύθερο, μέλος της περιβόητης αδελφότητας των Νακσιμπεντί, δεν διστάζει να αυτοανακηρυχθεί, το 1930, σε Μαχντί, στον «λυτρωτή» που προανήγγελλε ο Προφήτης. Η εξέγερση, ξεκινώντας από τη Μενεμένη, στο Αιγαίο, βάζει φωτιά σε όλη τη δύση, από το Ικόνιο μέχρι την Προύσα, πριν κατασταλεί με την πιο ακραία βιαιότητα. Την ίδια χρονιά, στα βορειοανατολικά, η δημοκρατία του Αραράτ, που δημιουργήθηκε από τον προοδευτικό και πανκουρδικό συνασπισμό Χοϋμπούν (Khoybun), «να είσαι κύριος του εαυτού σου», με επικεφαλής τον αξιωματικό καριέρας Ιχσάν Νουρί Πασά, συντρίβεται μετά από βομβαρδισμούς. Λιγότερο από μια δεκαετία αργότερα, το 1936-1938, η εξέγερση του Ντερσίμ, με επικεφαλής τον αλεβίτη ηγέτη Σεΐντ Ριζά, ο οποίος φημολογείται ότι είχε προστατεύσει τους Αρμένιους, συνετρίβη με παρόμοιο τρόπο. Πάλι το 1938, στην επαρχία Ερζινκάν, οι στρατιωτικές αρχές προχωρούν σε εκκαθάριση των αλεβίτικων χωριών εκτελώντας περί τους 100 κατοίκους με την αιτιολογία ότι η πίστη τους «διαταράσσει τη δημόσια τάξη»…

Στον απόηχο του 1968 αρχίζει η πολιτιστική αφύπνιση των Αλεβιτών. Η ειρηνική επιβεβαίωση της ταυτότητάς τους θα αντιμετωπιστεί με τη συστηματική βία. Οι δολοφονίες του Μαράς το 1978, του Τσορούμ το 1980 και του Σιβάς (Σεβάστεια) το 1993, αποκεφάλισαν την ηγεσία του κινήματος ενώ οι δολοφόνοι τους παραμένουν πάντα ατιμώρητοι. Στις 12 Μαρτίου 1995, στην Κωνσταντινούπολη, ο στρατός πυροβολεί τους διαδηλωτές που διαμαρτύρονταν για τις εκατοντάδες βίαιες εξαφανίσεις. Ο απολογισμός είναι 17 νεκροί.

Ο Ερντογάν θα συνεχίσει, για να την ολοκληρώσει, τη μαζική καταστολή που εγκαινίασε ο Ατατούρκ. Αυτός ήταν που, το 2013, μισό αιώνα μετά το Ντερσίμ, αναζωπύρωσε σκόπιμα τη φωτιά. Πρώην δήμαρχος της Κωνσταντινούπολης, θέλει να καταστρέψει το πάρκο Γκεζί, κοντά στην πλατεία Ταξίμ…Γνωρίζει όμως ότι στην περιοχή ζουν Αλεβίτες. Στην πρόκληση απαντά η εξέγερση.  Στις 31 Μαΐου 2013, οι επίλεκτες ομάδες κρούσης της Εθνοφρουράς δέχονται τη διαταγή να θέσουν τέλος στη διαμαρτυρία, με κάθε τίμημα. Το αίμα ρέει. Το κίνημα διαμαρτυρίας εξαπλώνεται στις μεγάλες πόλεις της χώρας. Ο απολογισμός είναι 21 νεκροί, 4.000 τραυματίες και 6.000 συλλήψεις, κυρίως Αλεβίτες και Κούρδοι (κατά 80% σύμφωνα με την εφημερίδα Μιλλιέτ).

Παράλληλα επανεμφανίζονται και οι Κούρδοι. Και αυτοί, κατά την ενδιάμεση περίοδο και στα τέλη της δεκαετίας του 1970, επιστρέφουν στο προσκήνιο αρχικώς μέσω της πολιτικής δράσης και στη συνέχεια μέσω του ένοπλου αγώνα. Το 1978, ο Αμπντουλάχ Οτσαλάν ιδρύει το Εργατικό Κόμμα του Κουρδιστάν (PKK).

Το καλοκαίρι του 1984, ο Οτσαλάν εγκαινιάζει και πάλι την εξέγερση στις κουρδικές περιοχές, που είχε ήδη μεταβληθεί, επί Κεμάλ, σε πεδίο μάχης. Ο στρατός απαντά κηρύσσοντας κατάσταση έκτακτης ανάγκης. Διεξήγε αυτό που αποκαλεί «ολοκληρωτικό και νόμιμο πόλεμο ενάντια στον τρομοκράτη και αποσχιστή εχθρό», που θα προκαλέσει τον θάνατο 42.000 αμάχων, τον εκτοπισμό 350.000 προσφύγων και την καταστροφή 3.000 χωριών κατά την επόμενη δεκαετία. Αλλά η σύλληψη του Οτσαλάν στις 15 Φεβρουαρίου 1999, στο Ναϊρόμπι, είχε ως αποτέλεσμα, ένα χρόνο αργότερα, το ΡΚΚ, να αποδεχθεί κατάπαυση του πυρός. Κατάπαυση που αίρεται το 2004 καθώς οι Κούρδοι απέτυχαν να εξασφαλίσουν με διαπραγματεύσεις το καθεστώς που ήλπιζαν.

Η αποτυχία είναι προφανής. Μετά από 70 χρόνια καταστολής, το κουρδικό κίνημα έγινε ακόμα πιο ριζοσπαστικό και πιο δημοφιλές. Ο Ερντογάν θα επιχειρήσει την ενσωμάτωσή τους  μετά την άνοδό του στην εξουσία, το 2003, γνωρίζοντας άλλωστε ότι το κουρδικό ζήτημα επηρεάζει τις καλές σχέσεις του με την Ευρώπη, που αποτελούσαν τότε βασικό παράγοντα της ανόδου του.

Αναγνώριση της ταυτότητας, προώθηση της γλώσσας και του πολιτισμού, δικαίωμα στην οργάνωση, οικονομική υποστήριξη με αντάλλαγμα την εγκατάλειψη του αποσχιστικού αιτήματος: ο Ερντογάν ανατρέπει φαινομενικά τον κεμαλισμό και υπόσχεται τα πάντα στους Κούρδους.

Ωστόσο όπως και οι Αλεβίτες έτσι και οι Κούρδοι εξακολουθούν να αποκλείονται από την ισότητα που διακηρύσσει το τουρκικό Σύνταγμα… Το 2010, και ενώ οι αψιμαχίες δεν έπαψαν ποτέ, οι ένοπλες συγκρούσεις ξαναρχίζουν.

Ο Ερντογάν επέστρεψε αθόρυβα στην κουρδική πολιτική που ασκείται από την Άγκυρα εδώ και έναν αιώνα, δηλαδή στην καταστολή. Τα εσωτερικά σύνορα ραγίζουν μπροστά σε μια πρωτόγνωρη συσπείρωση των αντιπολιτεύσεων. Κατ’ αρχάς στο θρησκευτικό μέτωπο. Παρά τις δογματικές διαφορές τους, οι αδελφότητες των Σούφι και οι σιιτικές κοινότητες προσέγγισαν το κίνημα των Αλεβιτών. Στη συνέχεια, στο πολιτικό μέτωπο. Η δημοκρατική αντιπολίτευση συσπειρώνεται γύρω από το Κόμμα των Λαών (HDP), κουρδικό και αυτονομιστικό, το οποίο όμως διευρύνεται ώστε να περιλαμβάνει κεντρώους, οικολόγους, υποστηρικτές της περιφερειακότητας, φεμινίστριες και άλλες ομάδες αντιφρονούντων.

Τον Ιούνιο του 2015, το AKP, το προεδρικό Κόμμα Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης, χάνει στις βουλευτικές εκλογές. Καθώς δεν είναι έτοιμος να αποδεχτεί την ήττα, ο Ερντογάν θα προσπαθήσει εντέχνως να πυροδοτήσει τον εμφύλιο με το πρόσχημα ότι θέλει να τον αποφύγει. Στις 20 Ιουλίου, μια βομβιστική επίθεση αυτοκτονίας, που αποδόθηκε επίσημα στον ISIS, έπληξε την κουρδική πόλη Σουρούτς στα νοτιοανατολικά, οδηγώντας στο ξέσπασμα μιας μαζικής διαμαρτυρίας. Οι διαδηλωτές καταγγέλλουν τη συμπαιγνία μεταξύ του τουρκικού κράτους και του Ισλαμικού Κράτους. Η καταστολή είναι ανελέητη, σε φυλάκιση για προδοσία και τρομοκρατική συνωμοσία.

Αυτή τη φορά, ο Ερντογάν ξαναφόρεσε οριστικά τα ρούχα του Ατατούρκ. Το αντίγραφο μπορεί επιτέλους να αντιμετωπίσει ισότιμα το αρχέτυπο. Ο Κεμάλ ήταν ο ιδρυτής. Ο Ερντογάν θα είναι ο επανιδρυτής. Για τους κατακτητές που ανήκουν στη γενεαλογία ενός Μωάμεθ, δεν είναι ούτε το ξίφος ούτε το σαρίκι αυτό που έχει σημασία, αλλά η θριαμβευτική σύμμιξή τους απέναντι στον κόσμο. Και ως προς αυτό, η ιστορία προσφέρει περισσότερες και λιγότερο περιοριστικές ευκαιρίες στον δεύτερο παρά στον πρώτο από τους δύο σύγχρονους Μεγάλους Τούρκους.

Συνέχεια ανάγνωσης

Video

Αυτήν την Κυριακή στην “Καθημερινή”! «Κύπρος 1974: Γεγονότα και μαρτυρίες»

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Ο α’ τόμος του βιβλίου «Κύπρος 1974: Γεγονότα και μαρτυρίες» κυκλοφορεί την Κυριακή 23 Ιουνίου με την «Καθημερινή».

Αυτή την Κυριακή η «Καθημερινή» δίνει τον λόγο στους ανθρώπους που έζησαν μία από τις μεγαλύτερες τραγωδίες της σύγχρονης Ιστορίας του Ελληνισμού: την τουρκική εισβολή στην Κύπρο.

Πενήντα χρόνια μετά τα αιματηρά γεγονότα που έλαβαν χώρα στη μεγαλόνησο, μας μιλούν οι πρωταγωνιστές τους: οι νεαροί τότε έφεδροι, οι έμπειροι στρατιωτικοί, τα στελέχη των υπηρεσιών συλλογής πληροφοριών, που έζησαν από κοντά τη φρίκη της εισβολής. Μέσα από τις μαρτυρίες και τις προσωπικές τους αφηγήσεις, μεταφερόμαστε στις κρίσιμες αυτές ημέρες του καλοκαιριού του 1974 και βρίσκουμε απαντήσεις σε πολλά ερωτήματα που μας απασχολούν ακόμα και σήμερα.

Πέραν όμως από τα πεδία των μαχών, μεταφερόμαστε και στα μετόπισθεν· μέσα από τις αφηγήσεις των αμάχων και των αιχμαλώτων γινόμαστε μάρτυρες των φρικαλεοτήτων που διαπράχθηκαν από τους εισβολείς και μετράμε από κοινού τις πληγές που παραμένουν ανοιχτές για το σύνολο του Ελληνισμού. Συγκλονιστικές ιστορίες ηρωισμού, απώλειας, απελπισίας, και ξεριζωμού συνθέτουν το μωσαϊκό του μεγαλύτερου ίσως τραύματος της πρόσφατης Ιστορίας μας.

Ο α’ τόμος του βιβλίου «Κύπρος 1974: Γεγονότα και μαρτυρίες» κυκλοφορεί την Κυριακή 23 Ιουνίου με την «Καθημερινή».

 

Συνέχεια ανάγνωσης

Video

Θα πας να ψηφίσεις χωρίς να διαβάσεις ΤΑ ΠΡΟΕΚΛΟΓΙΚΑ τού ΧΑΧΑΛΗ; ΘΑ ΠΑΣ ΑΔΙΑΒΑΣΤΟΣ!

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

ΤΑ ΠΡΟΕΚΛΟΓΙΚΑ, 2η έκδοση

Όλα τα ποιήματα, (57), του διεθνούς φήμης συνθέτη και ποιητή συγκεντρωμένα σε ένα τόμο με εντυπωσιακά εικαστικά έργα τού ιδίου και άκρως επίκαιρα! Έγχρωμο και με σκληρό εξώφυλλο (κατ’ επιλογήν).

Καυστικός και διεισδυτικός όπως πάντα, με ύφος αυθόρμητο και εντελώς προσωπικό αλλά με βαθιά Αριστοφανική επιρροή μα και Σουρική, ο Αλέξανδρος Χάχαλης, ένας σημαντικός καλλιτέχνης, υπηρέτης της μουσικής, που συνυπήρξε για πολλά χρόνια με μεγάλους καλλιτέχνες στη Νέα Υόρκη. Στην λίστα με τις πολυάριθμες διεθνείς συνεργασίες του είναι και το περίφηµο Φεστιβάλ Αστρονοµίας και Μουσικής “Starmus”, στο διάσηµο θέατρο Grande Auditorio de Tenerife στα Κανάρια Νησιά της Ισπανίας, όπου και παρουσίασε το διαστηµικό έργο “Πυρ Αείζωον” προς τιµήν του θρυλικού αστροναύτη Neil Armstrong και του Ρώσου κοσµοναύτη Alexei Leonov, με την παρουσία παγκοσµίως διακεκριµένων αστροναυτών, επιστηµόνων και καλλιτεχνών συµµετεχόντων όπως οι Charles Duke, Walter Cunningham, Stephen Hawking, Richard Dawkins, Βrian May, Rick Wakeman, µε ζωντανή τηλεοπτική κάλυψη από την Κρατική Τηλεόραση της Ισπανίας, αντικαθιστώντας τον Βαγγέλη Παπαθανασίου για 2η φορά, η 1η ήταν στο Ευγενίδειο Πλανητάριο το 2010.

Για τον Αλέξανδρο Χάχαλη και το έργο του που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Ινφογνώμων έγραψαν (μεταξύ άλλων):

 

Ο Αριστοφάνης ξαναζεί! Ο σύγχρονος είναι στιχουργός, μουσουργός, ευθυμογράφος, δραματουργός, ταχυδακτυλουργός τού Λόγου και τής Εικόνας, μα πάνω απ’ όλα Performer! Σπανίως συναντώ αναγεννησιακούς ανθρώπους με διεθνή διασπορά τού έργου τους που να διαθέτουν χιούμορ πολύ πάνω από τον μέσο όρο τού συνήθους δείκτη νοημοσύνης και να είναι – ταυτόχρονα – εύληπτο από το πλατύ κοινό!!! Μεγάλο κατόρθωμα αυτό και το επίτευγμα στην συγκεκριμένη περίπτωση είναι πολυσυλλεκτικό, πολυεπίπεδο, διαστρωματικό…

Ποιητής και μουσικός και οραματιστής και ευαίσθητος στα κοινωνικά ζητήματα κι ενεργός πολιτικά και μαχητικός υπέρ Δημοκρατίας, Ισότητας, Ελευθερίας, Ισονομίας, Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων… αλλά το βασικότερο: είναι λόγος υπέρ Αδυνάμων, δίνει φωνή στους άφωνους, στους ανήμπορους, στους απελπισμένους, στους παραγνωρισμένους, στους παραπεταμένους, στους περιθωριοποιημένους. Κι ο βασικός στόχος: η κεντρική, η ανάλγητη εξουσία όπως εικονοποιείται λαμπρά στον αισχύλειο «Προμηθέα Δεσμώτη» ως φρικτό κι αποτρόπαιο δίδυμο Βία-Κράτος… Φυσικά η πολιτική ορθότητα βάλλεται πρώτα στο ορθογραφικό σκέλος μιας αναρχίζουσας φαντασίας ανατρεχούσης εις τους Κλασικούς, τους οποίους χρησιμοποιεί ως καύσιμην ύλην εις την υψικάμινον μίας φαντασίας τόσον οργιαστικής που καθίσταται υψίσυχνος.

Ο Σουρής κι ο Σκαρίμπας, ο Καρυωτάκης και ο Τσιφόρος, ο Ταχτσής κι ο Ηλίας Πετρόπουλος… θα επικροτούσαν ετούτον τον αλλογλωσσικό πολυμορφισμό, όμως εδώ ενσκήπτει κάτι άλλο βαθύτερο και τρανότερο από την απλή νοητική επίδειξη (την οποία ο συχωρεμένος Πάρις Τακόπουλος είχε εξαντλήσει). Εδώ καθιστάμεθα μάρτυρες ενός συμπαντικού λυγμού, ενός αδιαμαρτύρητου πόνου, που μόνον μέσα από τον κλαυσίγελο μπορεί να ορθοποδήσει εκφραστικώς και να επιβιώσει
αναπνευστικώς. Μιλάμε σαφώς για τη δραμaτικότητα τής γραφής. Το υγιές δημοκρατικό, σατιρικό, σκωπτικό, ειρωνικό, (αυτό-)σαρκαστικό πνεύμα επιβιώνει μέσα στους αιώνες, καυτηριάζει τα κακώς κείμενα «χωρίς μίσος για τους ψευδομένους» (όπως θα έλεγε ο Μεγάλος Αλεξανδρινός Ποιητής Καβάφης).

Το βιβλίο αυτό είναι απλώς το ίχνος, η παρτιτούρα μιας μεγαλειώδους παραστάσεως που δεν έχει «ανεβεί» ακόμη, ενός ιδιοφυούς performer, κληρονόμου των παλαιών παντομίμων και συνεχιστού τών αναγεννησιακών τροβαδούρων-
τσιρκολάνων αυτοσχέδιων χορευτών που ενέπνευσαν τόσο τον Μπέκετ όσο και τον Μπρεχτ, τον Γκολτόνι, τον Βαττώ, τον Ντεγκά… και μόνον ο ίδιος αναγεννησιακός
καλλιτέχνης μπορεί και δικαιούται να έχει την τιμή να το «ανεβάσει»..

Ο άνθρωπος αυτός ΥΠΑΡΧΕΙ, ΣΗΜΑΙΝΕΙ, ΑΥΤΑΝΑΦΛΕΓΕΤΑΙ, ΑΝΑΛΙΣΚΕΤΑΙ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΖΟΜΕΝΟΣ ΕΙΣ ΤΑ ΠΕΝΤΕ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΗΣ ΦΥΣΕΩΣ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΤΌΣΟ ΝΟΥΝΕΧΗΣ ΠΟΥ ΚΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΙΔΙΟΦΥΙΑ ΤΗΣ ΤΡΕΛΑΣ ΜΠΟΡΕΙ
ΝΑ ΜΟΝΟΜΑΧΕΙ ΜΗΔΕΠΟΤΕ ΑΠΟΔΡΩΝΤΑΣ…

Ανακαλύψτε τον, δώστε του θεατρικό βήμα και θα αλλάξει η σκηνή τού κόσμου πέρα έως πέρα. Και δεν υπερβάλλω. Κυ-ρι-ο-λε-κτώ!

 

Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας, Κριτικός Λογοτεχνίας, Ποιητής, Θεατρολόγος

 

Μουσικός, καλλιτέχνης, ποιητής, λογοτέχνης, σατυρικός, καυστικός, πατριώτης, πολίτης τού κόσμου, φίλος, συνοδοιπόρος, στοχαστής, ρεαλιστής και παράλληλα παράδοξα αισιόδοξος, ωραίος ψυχή τε και σώματι. Τον βρίσκεις, τον χάνεις, τον αναζητάς και τον αποφεύγεις όπως κάποτε απέφευγαν τον Σωκράτη “την αλογόμυγα της πόλης”, τον Διογένη, τον Αριστοφάνη, ενώ ταυτόχρονα τους αναζητούσαν. Mε το σατυρικό ποιητικό δράμα του, που σε μουσική ανάπτυξη είναι μιούζικαλ, απευθύνεται σε όσους είναι σε θέση να διακρίνουν έννοιες όπως ελευθερία και ελευθεριότητα, άτομο και κοινωνία, σαρκασμός, αυτοσαρκασμός, κοινωνική αυτοκριτική, ωμότητα και υψηλή αίσθηση – αισθητική, με τσαλάκωμα της “δηθενιάς” και της πολιτικής ορθότητας, παραμένοντας ελεύθεροι κατά την έννοια του Λουκιανού στο έργο Δημώνακτος Βίος:

“Mόνον εὐδαίμονα ἒφη τὸν ἐλεύθερον, ἐκεῖνον νομίζω τὸν μήτε ἐλπίζοντά τι, μήτε δεδιότα (φοβούμενον)”.

Δημήτρης Σταθακόπουλος, Δρ. Παντείου Παν/μίου, Δικηγόρος

Υπάρχουν πολλών κατηγοριών άνθρωποι µε διαφορετικές προσωπικότητες, των οποίων η συνάντηση στη ζωή µας ικανοποιεί τον καθέναν ανάλογα µε τα κριτήριά του. Θα έπρεπε, πιστεύω, να αποτελούν την πρώτη ή µία από τις πρώτες επιλογές µας οι άνθρωποι που αγωνίζονται µε πλήρη αυταπάρνηση εναντίον τού «κακού» και υπέρ τού «καλού» της κοινωνίας. Με αυτά τα κριτήρια είχα την τύχη να συναντήσω στη ζωή µου τον Αλέξανδρο Χάχαλη και µάλιστα να έχω και την πολύτιµη αγνή και ειλικρινή συνεργασία του.

Ο Αλέξανδρος Χάχαλης είναι ένας ακούραστος εργάτης τής Τέχνης µε πολυδιάστατη συµβολή στον αγώνα για τον άνθρωπο. Δεν είµαι ο ειδικός για να αξιολογήσω και να διαβαθµίσω την αισθητική αξία τού πολύπλευρου έργου του. Όµως, µε τα αισθητήρια του απλού αναγνώστη είναι εύκολο να διαγνώσει κανείς ότι η ποιητική γραφή του µπορεί να ενθουσιάσει το ευρύτερο αναγνωστικό κοινό και, κυρίως, να αφυπνίσει και να κινητοποιήσει τα καλύτερα και αγνότερα συναισθήµατά του για την κοινωνία και τον άνθρωπο.

Το βασικότερο προσόν καλλιτεχνικού ήθους τού Αλέξανδρου Χάχαλη είναι ότι απαρνείται κάθε προσωπικό του συµφέρον και κάθε άλλο καλλιτεχνικό του ενδιαφέρον, προτάσσοντας ως σκοπό τής καλλιτεχνικής του δηµιουργίας τον αγώνα για τον άνθρωπο και την πατρίδα και την αντίσταση ενάντια σε κάθε δύναµη, όσο ισχυρή και αν είναι, που επιβουλεύεται τα ύψιστα αυτά αγαθά, τα οποία διατηρεί µέχρι σήµερα στην ιστορική του πορεία ο πολιτισµός µας. Γι’ αυτό το ποιητικό έργο τού Αλέξανδρου είναι ένας πολύπλευρος και πολυδιάστατος θούριος, που αφυπνίζει και εξεγείρει. Η δηκτικότητα της σάτιράς του δεν είναι ούτε ειρωνεία ούτε µίσος για τον άνθρωπο και τον Έλληνα. Είναι το όραµα και η λατρεία για τους Έλληνες και την πατρίδα τών Αγωνιστών κατά της σκλαβιάς τών τεσσάρων αιώνων, όταν κραύγαζαν: «Ακόµα τούτη την άνοιξη, τούτο το καλοκαίρι, ραγιάδες, ραγιάδες».

Αυτές οι σκέψεις οφείλονται και ανήκουν στο σατιρικό ποιητικό έργο τού Αλέξανδρου Χάχαλη. Εύχοµαι να συµβάλει ουσιαστικά στην αφύπνιση των σηµερινών «ραγιάδων».

Γιώργος Κασιμάτης, Νομικός, Πανεπιστημιακός Καθηγητής του Συνταγματικού Δικαίου

 

Συνέχεια ανάγνωσης

Εκδόσεις

Παρουσιάζεται στις 29 Μαΐου το βιβλίο της Μαρίας Δεληβάνη-Νεγρεπόντη “Για την Ελλάδα που ματώνει”

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Σε Γ’ Έκδοση, το βιβλίο με τίτλο “Για την Ελλάδα που ματώνει”, ρίχνει φως στο κυρίαρχο πρόβλημα του νεοελληνικού κράτους, που είναι η υποτέλεια. Μέσα από τα πολυάριθμα και επίκαιρα άρθρα του, της Ελλάδας, πο, επί 202 συναπτά χρόνια, δεν κατόρθωσε, δεν επιτράπηκε να αποκτήσει εθνική ανεξαρτησία.
Το μαύρο σύννεφο μιας ακραίας υποτέλειας, που επιβαρύνθηκε ακόμη περισσότερο με τα εγκληματικού περιεχομένου μνημόνια, υποχρεώνει την πατρίδα μας, εκτός ελάχιστων φωτεινών εξαιρέσεων, να περνά τα διεθνή συμφέροντα πάνω από τα εθνικά, ακόμη και όταν αυτή η προτίμηση καταστρέφει το σύνολο των θετικών προοπτικών της. Το ιδιότυπο αυτό αποικιοκρατικό καθεστώς, κατακυριεύει όλες τις εκφάνσεις του ελληνικού κράτους, απομυζώντας κάθε ικμάδα και κάθε αναπτυξιακή του δυνατότητα.
Η απεικόνιση του μακροχρόνιου αυτού ελληνικού δράματος επιχειρείται μέσα από την ανάλυση επιλεγμένων συμβάντων, αποφάσεων ή παραλείψεων σε επίπεδο εθνικό, πολιτικό, οικονομικό, νομισματικό, δημογραφικό/μεταναστευτικό, εξωτερικής πολιτικής, αλλά και παραίτησης από δικαιωματικές διεκδικήσεις, όπως αυτή περιέχεται στα έξι κεφάλαια του ανά χείρας βιβλίου.
Καθώς η συνέχιση της ίδιας καταστροφικής πορείας στα χρόνια που έρχονται, οδηγεί την Ελλάδα, με απόλυτη δυστυχώς βεβαιότητα, σε πλήρη εξαφάνισή της από προσώπου Γης, ελπίζεται ότι το περιεχόμενο του ανά χείρας έργου θα συμβάλλει, αρχικά στην ευρύτερη συνειδητοποίηση αυτού του θανάσιμου κινδύνου, και στη συνέχεια στην έγκαιρη αποτροπή του.
prosklisi_athinas (1).png
Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή