Ακολουθήστε μας

Κωνσταντίνος Χολέβας

Ανάσταση σημαίνει ελπίδα και φως

Δημοσιεύτηκε

στις

DEA / G. DAGLI ORTI VIA GETTY IMAGES

Το Πάσχα των Ελλήνων εντυπωσίασε τον γνωστό Δανό συγγραφέα και «παραμυθά», τον Χανς Κρίστιαν Άντερσεν

Χριστός Ανέστη!

Ανάσταση σημαίνει ελπίδα. Η ζωή νικά τον θάνατο, η αφθαρσία νικά τη φθορά, η αισιοδοξία νικά την απαισιοδοξία.

Ανάσταση σημαίνει φως. Ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός στον περίφημο Αναστάσιμο Κανόνα του γράφει: «Νυν πάντα πεπλήρωται φωτός, ουρανός τε και γη και τα καταχθόνια». Όλα τώρα είναι γεμάτα από φως. Και ο ουρανός και η γη και τα ευρισκόμενα κάτω από τη γη.

«Χριστός γαρ εγήγερται, ευφροσύνη αιώνιος»! Ο Χριστός έχει αναστηθεί. Παντοτινή χαρά για τους ανθρώπους.

Η Ανάσταση είναι η κορυφαία εκκλησιαστική εορτή της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Ίσως άλλες Χριστιανικές Ομολογίες να εντυπωσιάζονται περισσότερο από την Ενανθρώπηση του Κυρίου, τα Χριστούγεννα. Οι Ορθόδοξοι πανηγυρίζουμε τα Χριστούγεννα, αλλά συγκινούμαστε ιδιαιτέρως από τη Σταύρωση και την Ανάσταση. Το μήνυμα της Ορθοδοξίας είναι Σταυροαναστάσιμο. Ας μην απογοητευόμαστε. Μετά την κάθε Σταύρωση έρχεται η Ανάσταση. Αρκεί να το πιστέψουμε.

Η Ανάσταση είναι το μήνυμα που έδινε ελπίδα στους Έλληνες σε κάθε δύσκολη στιγμή. Στη διάρκεια της Τουρκοκρατίας, όταν ακουγόταν η ευχή «Χριστός Ανέστη», οι υπόδουλοι έλεγαν από μέσα τους και τη μυστική ευχή: Και το Γένος θα αναστηθεί!. Το Αναστάσιμο μήνυμα μετέδωσαν, ο καθένας με τον τρόπο του, οι κληρικοί και οι λόγιοι της περιόδου εκείνης, οι οποίοι συντηρούσαν τη Μεγάλη Ιδέα. Η Ανάσταση ήταν η κινητήρια δύναμη των δεκάδων απελευθερωτικών κινημάτων πριν από το 1821. Την Ανάσταση κήρυττε ο Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός με τη διπλή προτροπή: Πρώτον: Μείνετε Ορθόδοξοι, μην τουρκέψετε. Και δεύτερον: Θα έλθει το ποθούμενον, η απελευθέρωση!

Το Πάσχα των Ελλήνων εντυπωσίασε τον γνωστό Δανό συγγραφέα και «παραμυθά», τον Χανς Κρίστιαν Άντερσεν. Βρέθηκε στην Αθήνα το Πάσχα του 1841 και κατέγραψε ως εξής τις εντυπώσεις του από τον εκκλησιαστικό εορτασμό της Αναστάσεως και τα πασχαλινά έθιμα των Αθηναίων:

«Μπορεί κανείς με το δίκιο του να πει πως όλα ήταν μόνο μία τελετή, και ακόμη πως ήταν η ανθρώπινη χαρά για τη νηστεία που πέρασε και γιατί τώρα πια μπορούσαν να φάνε το αρνί, να πιούνε το κρασί τους, που τούς έδινε τόσο κέφι.

Αυτή η σκέψη μπορεί να ικανοποιεί άλλους, εγώ όμως πιστεύω πως ήταν κάτι παραπάνω: Μία αληθινή, μία μεγάλη θρησκευτική έξαρση. Ο Χριστός ζούσε στις σκέψεις και στα χείλια τους. Το «Χριστός Ανέστη» δεν ήταν σαν μήνυμα για ένα παλιό γεγονός. Όχι, ήταν σαν να αναστήθηκε την ίδια αυτή νύχτα στη χώρα αυτή. Ήταν σαν να έφτασε το μήνυμα την ώρα αυτή στα αυτιά τους» .

Μακάρι να φτάσει και σήμερα σε όλους το πάντα επίκαιρο μήνυμα της Αναστάσεως. Χρειαζόμαστε ελπίδα, χρειαζόμαστε φως. Μακάρι η Ανάσταση του Κυρίου να μεταδώσει ένα άγγελμα ειρήνης σε όλη την Ανθρωπότητα.

«Αναστάσεως ημέρα, λαμπρυνθώμεν λαοί. Πάσχα Κυρίου Πάσχα»!

huffingtonpost.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Κωνσταντίνος Χολέβας

Κωνσταντίνος Χολέβας στα Παραπολιτικά: Ας μην περιφρονήσουμε αξίες 2500 ετών

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Και αν καταργήσουμε – ό μη γένοιτο – αυτές τις αξίες, με ποιες θα τις αντικαταστήσουμε; Μας εγγυάται κάποιος ότι το δήθεν προοδευτικό θα φέρει μία καλύτερη κοινωνία; Θυμίζω ότι τα καθεστώτα σοβιετικού τύπου χλεύασαν τις παραδοσιακές αξίες και τελικά τί οικοδόμησαν;

Του Κωνσταντίνου Χολέβα

Εμείς οι Έλληνες είχαμε έναν σοφό παππού, τον Αισχύλο, ο οποίος έλαβε μέρος στους αγώνες κατά των Περσών και κατέγραψε τον παιάνα των Σαλαμινομάχων: 

Ώ παίδες Ελλήνων ίτε… 

Για ποια ιδανικά αγωνίσθηκαν τότε οι Έλληνες; 

Για την πατρίδα, για τις γυναίκες και τα παιδιά (ελευθερούτε δε παίδας, γυναίκας…), για τους ναούς των πατρώων θεών, για τους τάφους των προγόνων. 

Με αυτές τις αξίες σταμάτησαν την ασιατική απειλή και έσωσαν την Ευρώπη από ένα τυραννικό καθεστώς.

Εμείς οι Έλληνες είχαμε ένα σοφό δάσκαλο, τον Αριστοτέλη, που δίδαξε πολλά και χρήσιμα στον Μέγα Αλέξανδρο. Στο έργο του «Αθηναίων Πολιτεία» καταγράφει με ποια κριτήρια η Αθηναϊκή Δημοκρατία των κλασικών χρόνων επέλεγε τους Εννέα Άρχοντες (κεφ. 55). Οι βουλευτές και οι δικαστές πρώτα ρωτούσαν στον υποψήφιο το όνομα του πατέρα του και της μητέρας του. Στη συνέχεια τον ρωτούσαν αν σέβεται την πατρογονική θρησκεία και αν τιμά τους θεούς της Αθήνας (αν θρησκεύει). Μετά τον ρωτούσαν αν μεταχειρίζεται καλά τους γονείς του και αν πολέμησε υπέρ της πατρίδος.

Αυτές οι αρχές και αξίες ενισχύθηκαν όταν ο Ελληνισμός βαπτίσθηκε στην κολυμβήθρα της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Η διδασκαλία των Τριών Ιεραρχών καλλιεργεί τον σεβασμό στους γονείς και στην πατρίδα τονίζοντας τον σεβασμό στα πραγματικά Ανθρώπινα Δικαιώματα. Ο τελευταίος αυτοκράτωρ της Ρωμανίας (Βυζαντίου), ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος, μία ημέρα πριν από την Άλωση του 1453, κάλεσε τους κατοίκους της Κωνσταντινούπολης να αγωνισθούν για τον Θεό, για την πατρίδα, για τους συγγενείς τους. Πρόσθεσε και για τον βασιλέα, διότι αυτό ήταν τότε το πολίτευμα.

Η παραδοσιακή μορφή οικογένειας κράτησε όρθιο τον Ελληνισμό και στα εύκολα και στα δύσκολα. Στην Τουρκοκρατία η μητέρα είναι εκείνη, η οποία γαλουχεί τα παιδιά της με το όραμα για απελευθέρωση. Οι αγωνιστές του 1821 έμαθαν τα πρώτα γράμματα από την οικογένειά τους ή από έναν καλόγερο (το διηγείται με σαφήνεια ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης).

Τα πρώτα Συντάγματα της Εθνεγερσίας συνδυάζουν τις δημοκρατικές αρχές με την Ορθόδοξη Πίστη και με τον σεβασμό στις παραδοσιακές αξίες του Γένους. Η θρησκευτικότητα και ο σεβασμός στους δύο γονείς, πατέρα και μητέρα, είναι διαχρονικές αξίες του Ελληνισμού. Δεν ανήκουν σε ιδεολογίες ή σε καθεστώτα. Δεν είναι ούτε συντηρητικές ούτε προοδευτικές ιδέες. Αν απεμπολήσουμε αυτές τις αξίες χανόμαστε. Δεν θα έχουμε μέλλον, διότι θα έχουμε αποκοπεί από το παρελθόν μας.

Τα παλληκάρια της ΕΟΚΑ αγωνίσθηκαν για την Ελευθερία κατά της βρετανικής αποικιοκρατίας (1955-59) έχοντας φοιτήσει στα Κατηχητικά της Εκκλησίας της Κύπρου. Ήσαν συντηρητικοί ή προοδευτικοί; Τίποτε από τα δύο. Ήσαν ελεύθεροι άνθρωποι και συνέχισαν την πορεία του Ελληνισμού με τα ίδια ιδανικά που είχαν οι Σαλαμινομάχοι και οι ήρωες του 1821.

Και αν καταργήσουμε – ό μη γένοιτο – αυτές τις αξίες, με ποιες θα τις αντικαταστήσουμε; Μας εγγυάται κάποιος ότι το δήθεν προοδευτικό θα φέρει μία καλύτερη κοινωνία; Θυμίζω ότι τα καθεστώτα σοβιετικού τύπου χλεύασαν τις παραδοσιακές αξίες και τελικά τί οικοδόμησαν;

Βεβαίως η κοινωνία και η επιστήμη εξελίσσονται, αλλά κάποιες κολώνες πρέπει να μείνουν σταθερές. Γιατί να περιφρονήσουμε τις διαχρονικές αξίες 2500 ετών; Άλλωστε το αιώνιο είναι πάντα επίκαιρο.

Άρθρο στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ, 20.1.2024

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινδία

Κωνσταντίνος Χολέβας: Κύπρος, μεταναστευτικό και άνοδος της Ινδίας

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Προβλέψεις που αφορούν τα εθνικά μας θέματα για το 2024.

Του Κωνσταντίνου Χολέβα

Καλή Χρονιά με υγεία και ειρήνη! Να τολμήσουμε κάποιες προβλέψεις για την καινούργια χρονιά που έρχεται; Ομολογώ ότι έχει καταστεί δύσκολο έργο μετά από την αποτυχία των διεθνολόγων να προβλέψουν την επίθεση της Ρωσίας στην Ουκρανία, τη νέα ανάφλεξη στη Μέση Ανατολή και άλλα γεγονότα.

Πάντως θα καταγράψω μόνο τρία σημεία, τα οποία θεωρώ  πιθανά. Έτσι για να τηρήσουμε το έθιμο των προβλέψεων.

Στον τομέα των εθνικών θεμάτων στο επίκεντρο θα είναι η Κύπρος και μάλιστα 50 χρόνια από την εισβολή του τουρκικού στρατού (Αττίλας 1 και 2).  Πιστεύω ότι θα κορυφωθεί η προσπάθεια της Τουρκίας να επιτύχει έστω και από μία χώρα τη διεθνή αναγνώριση του ψευδοκράτους των Τουρκοκυπρίων. Είναι  δηλωμένη η πρόθεση αυτή στο πλαίσιο της τουρκικής ιδέας για δύο κράτη, ίσον Συνομοσπονδία με τουρκικό έλεγχο στη Μεγαλόνησο. Οι χώρες στις οποίες στρέφεται η Άγκυρα είναι κυρίως οι μουσουλμανικές και οι λεγόμενες Τουρκογενείς και Τουρκόφωνες.

Από τον ευρύτερο μουσουλμανικό χώρο θεωρώ πιθανή την αναγνώριση από το Πακιστάν. Άλλωστε ήταν η μόνη χώρα που αναγνώρισε το ψευδοκράτος, όταν ανακηρύχθηκε τον Νοέμβριο του 1983, αλλά υπαναχώρησε λόγω της διεθνούς πίεσης και των αποφάσεων του ΟΗΕ. Από τις χώρες του Οργανισμού των Τουρκόφωνων (και Τουρκογενών) χωρών πιθανόν να δυσκολευτεί ο Ερντογάν να βρει ανταπόκριση. Έχουμε το πρόσφατο παράδειγμα του Καζακστάν, το οποίο αρνήθηκε να καλέσει τον Τουρκοκύπριο ψευδοπρόεδρο Ερσίν Τατάρ στη συνάντηση του Οργανισμού των Τουρκόφωνων και Τουρκογενών Κρατών (Organization of Turkic States).

Η άρνηση του Καζακστάν οφείλεται στις καλές σχέσεις με την Ελλάδα και την Κύπρο. Δεν είναι τυχαίο ότι προ ολίγων ημερών ο Πρόεδρος Νίκος Χριστοδουλίδης αποφάσισε το άνοιγμα Πρεσβείας της Κυπριακής Δημοκρατίας στο Καζακστάν.

Θα φανεί περίεργο, αλλά ο κίνδυνος βρίσκεται εντός των ευρωπαϊκών τειχών. Ο Ούγγρος Πρωθυπουργός Ορμπάν μετέχει ως παρατηρητής στον Οργανισμό των Τουρκόφωνων και Τουρκογενών Κρατών, διότι η ουγγρική γλώσσα έχει κοινές ρίζες με την τουρκική. Δηλώνει φανατικός υποστηρικτής του Ερντογάν και είναι το «άτακτο παιδί» της Ευρώπης. Δεν χάνει ευκαιρία να φωτογραφίζεται μπροστά από τη σημαία του ψευδοκράτους! Το Κυπριακό Υπουργείο Εξωτερικών έχει κάνει σχετικό διάβημα διαμαρτυρίας προς την Ουγγαρία.

Η δεύτερη πρόβλεψη αναφέρεται στο γενικότερο ευρωπαϊκό πλαίσιο: Το μεταναστευτικό πρόβλημα θα οδηγήσει και άλλες κυβερνήσεις να λάβουν αυστηρότερα μέτρα. Επίσης θα επηρεάσει την ψήφο των πολιτών στις Ευρωεκλογές του Ιουνίου 2024 στρέφοντας την Ευρώπη σε μία πιο συντηρητική και εθνοκεντρική κατεύθυνση. Εθνικό κράτος, σύνορα, κριτική στην πολυπολιτισμικότητα, θα είναι στοιχεία που θα παραμείνουν στην επικαιρότητα. Βεβαίως πρέπει να είμαστε επιφυλακτικοί σε όσους υπόσχονται άμεσες και εύκολες λύσεις. Θυμίζω ότι στην Ιταλία εξελέγη η κυρία Μελόνι που υποσχέθηκε λύση στο μεταναστευτικό, αλλά τους πρώτους μήνες της διακυβέρνησής της αυξήθηκε η εισροή μεταναστών. Τελικά ζήτησε τη βοήθεια της Ευρ. Ένωσης!

Τρίτη πρόβλεψη: Σε διεθνές επίπεδο το μόνο  βέβαιο είναι η συνεχής άνοδος της Ινδίας. Είναι η ανερχόμενη νέα Υπερδύναμη, στρατιωτική, οικονομική, τεχνολογική, πληθυσμιακή κ.ά. Είναι χρήσιμο να βελτιώσουμε τις ήδη καλές σχέσεις μας με αυτή τη χώρα.

Θυμίζω  και δύο σημαντικά γεγονότα της Ελληνικής Επαναστάσεως: Το 2024 συμπληρώνονται 200 χρόνια από την Καταστροφή της Κάσου (7 Ιουνίου 1824) και από την Καταστροφή των Ψαρών (21-22 Ιουνίου 1824).

Άρθρο στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ, 30.12.2023

Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία

Κωνσταντίνος Χολέβας: Η ιστορία του Ελληνισμού απαντά στη γεωγραφία του Ερντογάν

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Τούρκος Πρόεδρος Ταγίπ Ερντογάν νομίζει ότι είναι καλός στη Γεωγραφία, αλλά οπωσδήποτε παίρνει κακό βαθμό στην Ιστορία. Συχνά αναφέρεται στα σύνορα της καρδιάς του ξεχνώντας ότι τα σύνορα ορίζονται από τις Διεθνείς Συνθήκες και όχι από την καρδιά και τα συναισθήματα του καθενός. Προσφάτως αναφέρθηκε στις τέσσερις γωνιές της τουρκικής Γεωγραφίας, αναπολώντας τα παλαιά μεγαλεία και τα εδάφη της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.

Είπε μεταξύ άλλων:

«Εάν δεν αντιδράσουμε σε αυτό που συμβαίνει σήμερα στη Γάζα, δεν θα μπορούμε να αποτρέψουμε τον φανατισμό των εισβολέων της “Γης της Επαγγελίας” από το να επεκταθεί αύριο στα εδάφη μας. Για αυτόν τον λόγο λέμε πως κάθε γεγονός που συμβαίνει στις τέσσερις γωνιές της γεωγραφίας μας, από τα Βαλκάνια μέχρι τον Καύκασο, από τη Μαύρη Θάλασσα μέχρι τις ανατολικές ακτές της Μεσογείου, μας αφορά άμεσα. Η θέση του Καραμπάχ στις καρδιές μας και η θέση της Γάζας στις καρδιές μας είναι η ίδια, όπως δεν κάνουμε διάκριση ανάμεσα στη Βοσνία και το Χαλέπι, την Τρίπολη και το Μπαλχ (σ.σ. εννοεί την πόλη Βάκτρα του Αφγανιστάν), τη Θεσσαλονίκη και τη Μοσούλη. Έτσι βλέπουμε και την Ιερουσαλήμ το ίδιο όπως τις δικές μας πόλεις» .

Ο Τούρκος Πρόεδρος προσπαθεί ανεπιτυχώς να δικαιολογήσει την υποστήριξή του στη Χαμάς, την οποία αρνείται να χαρακτηρίσει τρομοκρατική. Και γενικότερα, με αφορμή τις πολεμικές συγκρούσεις στη Μέση Ανατολή, ανακατεύει διάφορα ονόματα πόλεων, μεταξύ των οποίων και της Θεσσαλονίκης.

Και μάλιστα όλα αυτά γίνονται 100 ακριβώς χρόνια από την υπογραφή της Συνθήκης Ειρήνης στη Λωζάννη, στις 24 Ιουλίου 1923, με την οποία χαράχθηκαν τα σύνορα της νέας Τουρκίας.

Εμείς σεβόμαστε τα σύνορα, το Διεθνές Δίκαιο και τις Διεθνείς Συνθήκες. Αλλά αν θέλαμε, απλώς ως γύμνασμα πνευματικό, να θυμίσουμε στον Ερντογάν τη γεωγραφία της δικής μας καρδιάς και την ιστορία των Βαλκανίων και της Μικράς Ασίας θα του λέγαμε ότι:

Η Μαύρη Θάλασσα, την οποία ανέφερε, είναι ο Εύξεινος Πόντος των Αρχαίων Ελλήνων με δεκάδες πόλεις, οι οποίες και σήμερα θυμίζουν τα παλαιότερα ελληνικά ονόματά τους: Τράμπζον είναι η Τραπεζούντα κ.λπ.

Το Χαλέπι της Συρίας είναι η Βέροια της Ελληνιστικής περιόδου, διότι πριν από τους Οθωμανούς πέρασαν από εκεί οι Επίγονοι του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Και πολύ κοντά είναι η τουρκική πόλη Ισκεντερούν, η οποία πήρε το όνομά της από τον Αλέξανδρο. Ήταν μία από τις Αλεξάνδρειες που ίδρυσε ο Μακεδών Στρατηλάτης.

Αλλά και η Βάκτρα, το σημερινό Μπαλχ του Αφγανιστάν, στο οποίο αναφέρθηκε, ήταν πόλη από την οποία πέρασε ο Μέγας Αλέξανδρος. Έτσι έγινε το κέντρο ενός ελληνοβακτριανού πολιτισμού, πολύ αξιόλογου, ίσως άγνωστου στους μη ειδικούς.

Και τη Θεσσαλονίκη αναφέρει ο Ερντογάν, αλλά λησμονεί ότι όταν την απελευθέρωσε ο Ελληνικός Στρατός, στις 26 Οκτωβρίου 1912, ο Τούρκος Διοικητής Ταχσίν Πασάς παραδέχθηκε: Την παραδίδουμε σε εκείνους από τους οποίους την πήραμε, δηλαδή τους Έλληνες. Έτσι υπογράμμισε την ελληνικότητα της Μακεδονικής πρωτεύουσας.

Στην απάντησή του στον Καγκελλάριο Σολτς κάτι πολύ σημαντικό ξέχασε ο Ερντογάν: Η Τουρκία δεν ζήτησε ποτέ συγγνώμη για τη Γενοκτονία των Ελλήνων, των Αρμενίων και των άλλων Χριστιανών!

Κωνσταντίνος Χολέβας
Πολιτικός επιστήμων

Άρθρο στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ, 25.11.2023 

 

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή