Ακολουθήστε μας

Γενικά θέματα

Υπερείδης, ο αντιμακεδονίζων ρήτορας και ο οραματιστής της πολιτικής ακεραιότητας και του ηγετικού ρόλου της Αθήνας στην πανελλήνια πολιτική σκηνή

Δημοσιεύτηκε

στις

Υποναύαρχος (Ο) Δ. Γεωργαντάς ΠΝ ε.α.

Ιωάννα – Θεοδοσία Γεωργαντά

Αντί Προλόγου

Ήταν γιος εύπορης οικογένειας. Είχε μεγάλο εύρος γνώσεων. Ήταν σημαντικός επαγγελματίας λογογράφος, αλλά ασκούσε ως κατήγορος σημαντικές πολιτικές δίκες, όπως του Φιλοκράτη το 343 π.Χ.

Διατήρησε την αιώνια εχθρότητά του στη Μακεδονία και ήταν υποστηρικτής του Λαμιακού πολέμου (322 π.Χ.). Εκφώνησε τον «Επιτάφιο» λόγο για τους Αθηναίους πεσόντες στο Λαμιακό πόλεμο. Συμφιλιώθηκε με τον ρήτορα Δημοσθένη, με τον οποίο μετά την ήττα στην Κραννώνα, εξοντώθηκαν από τους Μακεδόνες.

Το μικρό διασωθέν τμήμα του έργου του μας προσφέρει δείγμα της πνευματικής του ανωτερότητας στην εποχή του.

«Η μεγαλύτερη ένδειξη απαιδευσίας είναι το να βρίζει κάποιος» Υπερείδης

Ο Βίος του

«Όταν υπάρχει η εκδήλωση άδικης συμπεριφοράς πρέπει να κλείνονται οι δρόμοι προς αυτόν» Υπερείδης

«Άπαξ και ριζώσει το κακό και πολυκαιρίσει σαν χρόνια νόσος, τότε είναι δύσκολο να το καταστείλεις» Υπερείδης

Ο Υπερείδης ήταν ρήτορας και πολιτικός της κλασικής Αθήνας. Γεννήθηκε το 390 π.Χ. στο δήμο Κολλυτού. Ήταν γιος του πλούσιου γαιοκτήμονα Γλαύκιππου και παππούς του ήταν ο Διόνυσος. Η καλή οικονομική κατάσταση της οικογενείας του, του έδωσε τη δυνατότητα να λάβει σποδαία μόρφωση. Διδάχθηκε ρητορική από τον Ισοκράτη και υπήρξε και μαθητής του Πλάτωνα. Ανάμεσα στους συμμαθητές του, στον Πλάτωνα, ήταν και ο Λυκούργος, που μετέπειτα ήταν σε αρκετές υποθέσεις του αντίδικος, αλλά και σε ορισμένες και υπερασπιστής του.

Ξεκίνησε την σταδιοδρομία του στη ρητορική, ασχολούμενος με το επάγγελμα του λογογράφου. Κέρδισε αρκετά χρήματα, με τα οποία αργότερα αγόρασε κτήματα στην Ελευσίνα. Αύξησε τα έσοδά του από τα αγροκτήματα και από κέρδη από δικά του μεταλλεία. Εντάσσονταν στους πλούσιους Αθηναίους, ώστε να ζει με πολυτέλεια και να προσφέρει χορηγίες υπέρ της Αθήνας.

Το 360 π.Χ. μπαίνει στο δημόσιο βίο της Αθήνας και αναπτύσσει πολιτική δραστηριότητα. Σημαντικό λόγος του είναι «Κατά του στρατηγού Αριστοφώντα», τον οποίο κατηγόρησε για την πολιτική του. Για τον Υπερείδη, ο ανωτέρω λόγος του υπήρξε σημαντική πράξη για την οποία πάντοτε υπερηφανεύονταν. Η κατηγορία του για προδοσία εναντίον του Φιλοκράτη το 343 π.Χ., αρχηγό της ομώνυμης ειρήνης, οδήγησαν την πολιτική του ένταξη. Από τότε ακολούθησε τον Δημοσθένη στην αντιμακεδονική παράταξη και αποδείχθηκε σημαντικότατο μέλος της.

Ως αντιπολιτευόμενος τους μακεδονίζοντες της Αθήνας, δημιούργησε την φήμη δημόσιου άντρα και ανέλαβε αρκετές αποστολές. Στη διαμάχη Αθηναίων και Δήλου για το ιερό του Απόλλωνα εκπροσώπησε την Αθήνα. Ήταν διπλωματικός απεσταλμένος στη Θάσο και αντιπρόσωπος στο Συμβούλιο των Αμφικτιονιών. Εστάλη αρκετές φορές ως πρέσβης σε ελληνικές πόλεις, αλλά και σε πελοποννησιακές και νησιά, για να τους παρακινήσει σε συμμαχία κατά των Μακεδόνων. Ακόμη και με προσωπικές εισφορές του βοήθησε στη δημιουργία στόλου για την προστασία έναντι του Φιλίππου Β΄, όταν αυτός προετοίμαζε επιχειρήσεις κατά της Εύβοιας (340/339 π.Χ.). Σημαντική θέση κράτησε κατά την περίοδο της πολιορκίας του Βυζαντίου, όταν εκλέχθηκε τριήραρχος και κατευθύνθηκε σε βοήθεια του αθηναϊκού στόλου, υπό την προστασία του Χάρητα.

Το 338 π.Χ. διεξήχθη η καταστροφική μάχη της Χαιρώνειας για τους Αθηναίους από τους Μακεδόνες του Φιλίππου Β΄. Ο Φίλιππος ήταν πανέτοιμος να εισβάλλει στην Αθήνα. Ο Υπερείδης, λόγω του ότι ήταν βουλευτής, απαγορεύονταν να βρεθεί εκτός πόλης, για να πάρει μέρος στη μάχη. Υποστήριξε την ανάληψη έκτακτων μέτρων και συγκρούστηκε με τον ρήτορα Δημάδη. Με πολιτική τολμηρότητα, αναλογιζόμενος τη δεινή θέση που βρίσκονταν η Αθήνα, πρότεινε με ψήφισμα να γίνουν Αθηναίοι πολίτες οι μέτοικοι και να ελευθερωθούν όλοι οι δούλοι, ώστε να εξοπλίσουν σημαντικό στράτευμα που θα μπορούσε να προβάλλει μεγάλη αντίσταση στον Φίλιππο Β΄. Η πρότασή του απορρίφθηκε και μάλιστα οδηγήθηκε σε δίκη, ο ίδιος με την «γραφή παρανόμων», που υπέβαλλε εναντίον του ο Αριστογείτων. Ο ρήτορας αθωώθηκε, αλλά το πολιτικό κλίμα της Αθήνας δεν ευνόησε την συνέχιση των αγώνων του. Την ίδια περίπου εποχή ανταπεξήλθε επιτυχώς και σε δεύτερη «γραφή παρανόμων» του Διώνδα, ο οποίος τον κατηγόρησε για την πρότασή του να δοθεί τιμητικό στεφάνι στον Δημοσθένη.

Ο Υπερείδης ασχολήθηκε περισσότερο με την λογογραφία. Δεν ξεπούλησε όμως τις πολιτικές του πεποιθήσεις. Μετά τον θάνατο του Φιλίππου Β΄ (330 π.Χ.), δημιουργήθηκε ζήτημα αποχώρησης της Αθήνας από το συνέδριο της Κορίνθου, με σκοπό την πολιτικοστρατιωτική ανασυγκρότηση της Αθήνας κατά των Μακεδόνων. Ο Δημοσθένης καταγγέλθηκε για δωροδοκία στην υπόθεση του Άρπαλου (324 π.Χ.). Ο Υπερείδης ως σημαντικό στέλεχος της αντιμακεδονικής παράταξης, ήταν στη δίκη κατήγορός του, που οδήγησε σε εξορία του Δημοσθένη στην Τροιζήνα. Οι σχέσεις του Υπερείδη με τον Δημοσθένη είχαν δοκιμαστεί έντονα και ήρθαν πολλές φορές σε ρήξη. Η διάστασή τους όμως σε κάποιο σημείο γεφυρώθηκε και αντιμετώπιζε ο ένας τον άλλον ως συνάδελφο / φίλο.

Ο θάνατος του Μεγάλου Αλεξάνδρου (323 π.Χ.) τοποθέτησε στον Υπερείδη και στην αντιμακεδονική παράταξη την ελπίδα ότι η Αθήνα θα ήταν δυνατόν να αποκτήσει την πολιτική ανεξαρτησία της και να αναλάβει τον παραδοσιακό ηγετικό ρόλο στα πολιτικά πράγματα της Ελλάδας. Ο Υπερείδης ξεκίνησε περιοδείες στην Πελοπόννησο, στην προσπάθεια αναζήτησης συμμάχων. Στις περιοδείες αυτές συναντήθηκε και συμβιβάστηκε με τον Δημοσθένη, ο οποίος επέστρεψε στην Αθήνα από την εξορία του. Οι δύο ανωτέρω συνεργάτες μαζί με τον στρατηγό Λεωσθένη, αποτέλεσαν τους πρωταγωνιστές της αντιμακεδονικής εξέγερσης, η οποία εξελίχθηκε στον Λαμιακό πόλεμο (322 π.Χ.).

Ο Λαμιακός πόλεμος έθαψε τις τελευταίες ελπίδες της αντιμακεδονικής παράταξης. Αυτό, γιατί οι εξελίξεις ήταν αδύνατον να σταματήσουν και με την ήττα στην Κραννώνα τέλειωσαν. Ο Υπερείδης, μαζί με τον Δημοσθένη βρίσκονταν πλέον στο στρατόπεδο των ηττημένων. Οι συνεργάτες τους συνελήφθησαν και θανατώθηκαν από τους Μακεδόνες. Ο Δημοσθένης ξέφυγε, αλλά αναγκάστηκε αργότερα να αυτοκτονήσει μπροστά στους διώκτες του. Ο Υπερείδης, πρόλαβε να εκφωνήσει τον φλογερό του «Επιτάφιο» για τους πεσόντες στη μάχη. Υποχρεώθηκε δε να αποχωρήσει, άμεσα από την Αθήνα, καταδικασμένος σε θάνατο από τον Δημάδη, τον αιώνιο αντίπαλό του. Κατέφυγε στην Αίγινα ως ικέτης στον ναό του Αιακού. Στη συνέχεια αναγκάστηκε να παραδοθεί στον Αντίπατρο και να θανατωθεί με βασανιστήρια (322 π.Χ.). Σύμφωνα με την παράδοση φαίνεται να δάγκωσε και να έκοψε την γλώσσα του με τα δόντια του, για να μην καταδώσει μυστικά της Αθήνας.

Η Προσωπικότητά του

«Στο πρόσωπο του ανθρώπου δεν υπάρχει κανένα σημάδι των αντιλήψεών του» Υπερείδης

«Ο Θεός συμβουλεύτηκε τον νου του για να δημιουργήσει τον άντρα. Και την καρδιά του, όταν δημιούργησε την γυναίκα» Υπερείδης

Η ζωή του Υπερείδη ήταν πλούσια σε γεγονότα. Ήταν καλοζωιστής. Αγαπούσε το καλό φαγητό, το κρασί και τις γυναίκες. Έκανε ταραχώδεις δεσμούς με διάσημες εταίρες της εποχής του. Για να εγκαταστήσει στο σπίτι του την εταίρα Μυρρίνη, έδιωξε τον γιο του Γλαύκιππο. Είχε εγκαταστήσει στα κτήματά του στην Ελευσίνα την εταίρα Φίλτη, για την απελευθέρωση της οποίας πλήρωσε ακριβά. Στον Πειραιά, τη γνωστή εταίρα Φρύνη (το όνομά της προήλθε από το υπόλευκο σώμα της), με την οποία συνεργάστηκε σε γνωστό περιστατικό στο δικαστήριο της Ηλιαίας. Η ωραία εταίρα, το πραγματικό της όνομα ήταν Μνησαρέτη, είχε εμπνεύσει τον Απελλή για την δημιουργία του πίνακά του «Αναδυόμενη Αφροδίτη». Ο ρήτορας ανέλαβε για την αθώωσή της όταν καταγγέλθηκε για ασέβεια στους θεούς. Όταν αντιλήφτηκε ότι τα αποδεικτικά του ευρήματα δεν θα καταφέρουν να δείξουν στο δικαστήριο την αθωότητά της, κατέφυγε στον αποτελεσματικότερο τρόπο του. Τράβηξε τον χιτώνα της Φρύνης, γυμνώνοντάς την μπροστά στο δικαστήριο και λέγοντας «Ποιος από εσάς θα καταδικάσει τη δύναμη και το κάλλος της θεάς;». Θαμπωμένοι οι δικαστές την αθώωσαν.

«Η γυναίκα που βγαίνει από το σπίτι της πρέπει να βρίσκεται σε τέτοιο στάδιο της ηλικίας της, ώστε όσοι τη συναντούν να ρωτούν όχι τίνος κόρη είναι, αλλά τίνος μητέρα είναι» Υπερείδης

«Όταν η γυναίκα στολίζεται για τον άντρα της, ας κάνει όπως θέλει. Όταν όμως στολίζεται για να βγει έξω, πρέπει να φοβόμαστε, γιατί οι στολισμοί δεν είναι για τον άντρα της, αλλά για άλλους» Υπερείδης

Το Καλλιτεχνικό του Ύφος

«Η αγωνία είναι τροχοπέδη του λόγου» Υπερείδης

«Μη κινείν κακόν ευ κείμενον» Υπερείδης

Χαρακτηριστικά του είναι η σαφήνεια των έργων του. Ήταν ικανότατος να αναπτύξει τους αποδεικτικούς του συλλογισμούς και να εκθέσει απλά και άμεσα τα γεγονότα του. Από τα έργα του γίνεται φανερό ότι πήρε αρκετά στοιχεία από τον Δημοσθένη και τον Λυσία. Στη γλώσσα του ενσωματώνει τύπους της καθημερινής ομιλίας, που αποτέλεσε σταθμό στην εξέλιξη της ελληνιστικής κοινής.

Αν τα αποτελέσματα των λόγων του ελέγχονταν βάσει του πλήθους και όχι με βάσει την ουσία τους, ο Υπερείδης θα υπερείχε του Δημοσθένη και των άλλων Αττικών ρητόρων. Έχει περισσότερη πολυφωνία και αρετές και πλησιάζει την κορυφή ως πρωταθλητής. Ενώ ως προς τους άλλους αθλητές δεν έχει την πρωτιά σε κάποιο αγώνισμα, ξεπερνάει όμως τους άλλους ανθρώπους. Εκτός από την σύνθεση του Δημοσθένη, ο Υπερείδης μιμείται τα επιτεύγματά του. Από τον Λυσία απορροφά με δεξιοτεχνία τις αρετές και την χάρη του λόγου. Μιλάει απλά, χωρίς να απαριθμεί μονότονα τα στοιχεία του. Περιγράφει τους χαρακτήρες του γλυκά και τους κοσμεί με λιτότητα. Κάνει αστεία με επιτυχία, χλευάζει λεπτά, έχει ανωτερότητα, ειρωνεύεται έντεχνα και κοροϊδεύει με χάρη και αγωγή. Είναι ειδικός να διασύρει, δίνοντας σημασία στο κωμικό στοιχείο και κεντρίζει εύστοχα. Είναι ικανός να προκαλεί οίκτο. Επιδέξιος να αφηγηθεί διεξοδικά τους μύθους. Ειδικός να ανάβει κάποιο θέμα άμεσα, όπως στη Λητώ με το ποιητικό στοιχείο και στον «Επιτάφιο» με το επιδεικτικό.

Από τον Διονύσιο τον Αλικαρνασέα συγκρίθηκε με τον Λυσία, ενώ ο Ερμογένης σημειώνει την ατημελησία και την έλλειψη εγκράτειας στο λεξιλόγιό του. Χρησιμοποιεί ιδιωματισμούς και λεξιλόγιο, που προέρχονται από την κωμωδία και κάνει χρήση χυδαίας γλώσσας. Χρησιμοποιεί πολλές μεταφορές και παρομοιώσεις. Χαρακτηριστικά που αποτελούν τα έξυπνα ευφυολογήματά του. Η ειρωνεία και ο σαρκασμός του είναι άφθονα. Δεν ξεπέφτει σε χυδαίες προσωπικές επιθέσεις, αλλά έχει εμπιστοσύνη στην αντίληψή του και την φυσική ικανότητα να δημιουργεί αίσθηση αυθορμητισμού.

Ο ρήτορας, λίγο ενδιαφέρεται για την αποφυγή της χασμωδίας. Στον «Επιτάφιο» λόγο του χρησιμοποιεί περιοδικό ύφος που μας θυμίζει τον Ισοκράτη. Σε επόμενες εκφράσεις του χρησιμοποιεί ύφος περιοδικό και ρέον και οι προτάσεις του είναι μικρές και κοφτές.

Τα Έργα του

«Μας συνοδεύει η ελπίδα, η οποία είναι εφόδιο των ατυχούντων» Υπερείδης

«Για δύο λόγους οι άνθρωποι αποφεύγουν αδικήματα: ή από φόβο ή από αισχύνη» Υπερείδης

Συνέθεσε λόγους για ευρύς δικαστικές υποθέσεις και στις οποίες συμμετείχε και ο ίδιος προσωπικά. Στο λόγο του «Υπέρ Λυκόφρονος» υποστηρίζει έναν Αθηναίο αξιωματικό που κατηγορείται για μοιχεία, και στην οποία κατήγορος ήταν ο Λυκούργος. Γνωστή υπόθεση είναι η υπεράσπιση της εταίρας Φρύνης, για μία δίκη ασέβειας, και όπου ο Υπερείδης αποκάλυψε τα κάλλη της Φρύνης στους δικαστές.

Κατά τους κριτικούς της αρχαιότητας ο λόγος του «Κατά Αθηνογένους» υπήρξε ένας από τους καλύτερούς του. Ο πελάτης του Υπερείδη ερωτεύτηκε έναν δούλο και ισχυρίστηκε ότι εξαπατήθηκε αγοράζοντας την καταχρεωμένη αρωματοποιία του Αθηνογένους, ώστε ν’ αποκτήσει τον δούλο του. Ο ρήτορας στηρίχθηκε στην παράκληση για δίκαιη αντιμετώπιση, παρά σε συγκεκριμένο νόμο. Ο λόγος του όμως είχε ζωντάνια και λεπτότητα, με μεγάλη σκιαγράφηση του χαρακτήρα των εμπλεκόμενων προσώπων. Η αρχή του εν λόγω λόγου χάθηκε. Το τμήμα που σώθηκε έχει αφηγηματικό μέρος, ένα αποδεικτικό και τον επίλογο. Ο λόγος βρέθηκε σε έναν πάπυρο του δευτέρου π.Χ. αιώνα και είναι από τα παλαιότερα σωζόμενα χειρόγραφα της κλασικής εποχής

Από τον λόγο του «Κατά Φιλιππίδου», που αφορά δίωξη για «γραφή παρανόμων», έχει σωθεί μόνο το τέλος. Στο λόγο του «Υπέρ Ευξένιππου», εκφωνεί τον λόγο για υπεράσπιση ενός εύπορου Αθηναίου, που κατηγορείται ότι μετέφερε σκόπιμα λάθος το όνειρο που είδε όταν κοιμήθηκε στο ιερό του Αμφιάραου, ώστε να μάθει από τον θεό αν ένα κομμάτι γης στον Ωρωπό ήταν ιερό. Ένας από τους κατηγόρους του ήταν πάλι ο Λυκούργος, ενώ ο Ευξένιππος είχε φιλομακεδονικές διαθέσεις.

Στον «Επιτάφιο» λόγο του που είχε συνήθη στοιχεία, περιλαμβανομένων και επαίνων για την Αθήνα και τους εν ζωή. Διακρίνεται όμως για τον προσωπικό φόρο τιμής στον στρατηγό Λεωσθένη. Έκανε σημαντική καινοτομία σε ένα θέμα που ήταν σκόπιμα απρόσωπο. Επικεντρώνεται σε πραγματικά γεγονότα και όχι σε μυθικά και ο λόγος του είναι πλήρης σαφήνειας.

Ο Υπερείδης συνέγραψε εβδομήντα δύο (72) λόγους, από τους οποίους θεωρούνται γνήσιοι, τουλάχιστον οι πενήντα δύο. Το δεύτερο μισό του 19ου αιώνα σε αιγυπτιακούς παπύρους, σώζονται μεγάλα αποσπάσματα πέντε – έξι λόγων του, από τα οποία εξάγονται σημαντικά στοιχεία για το έργο του. Οι λόγοι αυτοί είναι:

  1. «Κατά Δημοσθένους υπέρ του Αρπάλου». Αφιερωμένος εναντίον του Δημοσθένη και άλλων πολιτικών για την διαφθορά τους από τα χρήματα του Αρπάλου. Δεν διαθέτουμε την απολογία του Δημοσθένη, ώστε να σχηματίσουμε αντικειμενική και τεκμηριωμένη γνώμη. Ο Κων. Τσάτσος υποστηρίζει την αθωότητα του Δημοσθένη με σειρά επιχειρημάτων του. Άλλωστε ο Φιλόξενος, που εστάλη από τον Μέγα Αλέξανδρο στην Αθήνα, συνέλαβε τον ταμία του Άρπαλου στη Ρόδο και δημιούργησε τον κατάλογο των πολιτικών που χρηματίστηκαν και μέσα σε αυτούς δεν βρίσκονταν ο Δημοσθένης.

  2. «Απολογία Υπέρ Λυκόφρους». Αφιερωμένος σε «εισαγγελία» για μοιχεία σε συνδυασμό με κληρονομικά θέματα. Ποινές που μπορούσαν να υποβληθούν στον Λυκόφρονα, ήταν εξορία ή καταδίκη σε θάνατο. Ο παρών λόγος σώζεται αποσπασματικά. Δυσχεραίνεται η εξαγωγή συμπερασμάτων για την φύση της υπόθεσης και την έκβασή της.

  3. «Υπέρ Ευξενίππου Εισαγγελίας Απολογία προς Πολύευκτον». Αφιερωμένος στις διαφορές που ενέσκηψαν κατά την διάρκεια κτηματικής περιουσίας. Μετά τη μάχη της Χαιρώνειας (338 π.Χ.) η περιοχή του Ωρωπού δόθηκε στην Αθήνα και χωρίστηκε σε 5 μέρη, τα οποία δόθηκαν στις δέκα φυλές. Στην περιοχή όμως βρίσκονταν και το ιερό του Αμφιάραου και υφίστατο ζημία από την νέα κατάσταση. Έγινε αντίδραση για το ύψωμα, το οποίο ανήκε τώρα σε δύο φυλές, στην Ιπποθοωντίδα και στην Ακαμαντίδα φυλή. Η εκκλησία του δήμου, εξέλεξε τρεις πολίτες και τους ανέθεσε να κοιμηθούν τη νύχτα στο ναό του Αμφιάραου και να ανακοινώσουν το πρωί τη βούληση του θεού.

Μεταξύ των τριών πολιτών ήταν και ο Ευξένιππος. Αυτός ανακοίνωσε ενώπιον του λαού το όνειρό του, που δεν ήταν ευνοϊκό για τις δύο ανωτέρω αναφερόμενες φυλές. Ο Πολύευκτος πρότεινε ψήφισμα για επιστροφή του υψώματος στο ιερό του Αμφιάραου και την αποζημίωση των φυλών. Ο Πολύευκτος καταδικάστηκε για το προτεινόμενο ψήφισμα «γραφή παρανόμων». Ο Πολύευκτος, με την βοήθεια του Λυκούργου στράφηκε κατά του Ευξένιππου, καταγγέλλοντάς τον με «εισαγγελία». Ο Ευξένιππος ζήτησε την βοήθεια του Υπερείδη, ο οποίος συνέγραψε τον λόγο του και αποτελεί το πλήρες σωζόμενο έργο του. Ο Υπερείδης υποστήριξε στον λόγο του ότι η πράξη του Ευξένιππου δεν μπορεί να υπαχθεί στην εισαγγελική παραγγελία.

  1. «Κατά Φιλιππίδου». Αφιερωμένος εναντίον κάποιου υποστηρικτή των μακεδονικών συμφερόντων. Μετά την μάχη της Χαιρώνειας (338 π.Χ.) η φιλομακεδονική παράταξη της Αθήνας έκανε πρόταση στην εκκλησία του δήμου την απονομή τιμών σε Μακεδόνες. Ο μεν Φιλιππίδης, ο οποίος ήταν ένας από τους δέκα από τους ψηφίσαντες την πρόταση, πρότεινε με ψήφισμά του να τιμηθούν και οι πρόεδροι με στεφάνι. Η αντιμακεδονική παράταξη τον κατήγγειλε με «γραφή παρανόμων». Ο Υπερείδης έγραψε τον λόγο, από τον οποίο σώζεται κυρίως το τέλος του. Η υπόθεση χρονολογείται μεταξύ 338-336 π.Χ. και η έκβασή της δίκης δεν είναι γνωστή.

  2. «Κατά Αθηνογένους». Λόγος με αστική δίκη, όσον αφορά την συμφωνία αγοραπωλησίας. Ο Αιγύπτιος Αθηνογένης είχε στην Αθήνα τρία μυροπωλεία. Σε ένα από αυτά εργάζονταν ο δούλος Μίδας με τους δύο γιους του. Ο νεαρός Επικράτης ερωτεύτηκε τον ένα γιο του Μίδα και θέλησε να πληρώσει για την απελευθέρωσή του. Ο Αθηνογένης με τη βοήθεια της εταίρας Αντιγόνας πούλησε στον Επικράτη τους δούλους του, καθώς και το μυροπωλείο με το ενεργητικό και το παθητικό του. Όταν ο Επικράτης κατάλαβε ότι αναλάμβανε μεγάλο βάρος των υποχρεώσεων του Αθηνογένους, κατέφυγε στον Υπερείδη για την συγγραφή λόγου. Ο λόγος σώζεται αποσπασματικά. Περιγράφει τους χαρακτήρες του Αθηνογένη και του Επικράτη και προσπαθεί να ακυρώσει το πλεονέκτημα του αντίδικου. Ο λόγος τοποθετείται περί το 330 π.Χ. και η έκβασή του είναι άγνωστη.

  3. «Επιτάφιος». Αφιερωμένος το 322 π.Χ. για τους πεσόντες στον Λαμιακό πόλεμο. Το 323 π.Χ. ήρθε στην Αθήνα η είδηση για τον θάνατο του Μεγάλου Αλεξάνδρου και η πόλη της Αθήνας ξεσηκώθηκε. Κινήσεις κατά των Μακεδόνων έγιναν και σε άλλα μέρη της Ελλάδος (πχ. Ρόδο). Στην ηγεσία της αντιμακεδονικής παράταξης ήταν ο Υπερείδης. Περιόδευσε για αναζήτηση συμμάχων. Συναντήθηκε και συμφιλιώθηκε με τον Δημοσθένη, που γύριζε από την εξορία του. Συμφώνησε για την ανάθεση της στρατιωτικής ηγεσίας στον Λεωσθένη. Σύντομα έγινε ευρύς αντιμακεδονικός συνασπισμός. Η σύγκρουση κλιμακώθηκε.

Ο Λεωσθένης νίκησε τον Αντίπατρο, ο οποίος κλείστηκε στα φρούρια της Λαμίας. Ζήτησε ειρήνη από τον Λεωσθένη, αλλά αυτός την απέρριψε. Η παράδοση του Αντιπάτρου ήταν βέβαιη. Σε κάποια όμως μικροσυμπλοκή σκοτώθηκε ο Λεωσθένης και τη διοίκηση του στρατού ανέλαβε ο Αντίφιλος. Εν τω μεταξύ ο Αντίπατρος ενισχύθηκε με 20.000 πεζούς και 1.500 ιππείς από τον Λεοννάτο. Οι Μακεδόνες είχαν επιτύχει στις θαλάσσιες επιχειρήσεις τους. Επιπλέον, ήρθε στη Θεσσαλία και ο Κρατερός και ενώθηκε με τον Αντίπατρο. Η τελική σύγκρουση έλαβε χώρα στον Κραννώνα το 322 π.Χ. Η ήττα των Αθηνών έδωσε στον Αντίπατρο τη δυνατότητα να επιβάλλει τους σκληρούς του όρους. Λίγο μετά βρήκαν τον θάνατο ο Δημοσθένης και ο Υπερείδης.

Λίγο πριν το τέλος του Λαμιακού πολέμου (322 π.Χ.), έγινε στην Αθήνα η ταφή των πεσόντων. Ο Υπερείδης εκφώνησε τον «Επιτάφιο» λόγο του, στον οποίο έφθασε στις ανώτερες στιγμές της τέχνης του, δημιουργώντας το καλύτερο έργο του.

Σώζονται βέβαια και επιπλέον εξήντα έξι (66) τίτλοι των έργων του και μερικά αποσπάσματά τους:

  1. «Κατ΄ Αθηνογένους Β’»

  2. «Υπέρ Ακαδήμου»

  3. «Κατ΄ Αντίου Ορφανικός»

  4. «Προς Απέλλαιον Περί του Θησαυρού»

5 και 6. «Κατ’ Αρισταγόρας Απροστασίου»

  1. «Προς Αριστογείτονα»

  2. «Κατά Αριστόφωντος Παρανόμων»

  3. «Υπέρ Αρπάλου»

  4. «Κατ’ Αρχεστρατίδου»

  5. «Κατ’ Αυτοκλέους Προδοσίας»

  6. «Προς Δάμιππον»

  7. «Δηλιακός»

  8. «Κατά Δημάδου Παρανόμων»

  9. «Κατά Δημέου Ξενίας»

  10. «Προς Δημέαν»

  11. «Κατά Δημήτριας Αποστασίου»

  12. «Υπέρ Δημοποιητού»

  13. «Κατά Διοπειθούς»

  14. «Προς Διώνδαν»

  15. «Κατά Δωροθέου»

  16. «Προς Επικλέα περί Οικίας»

  17. «Περί των Ευβούλου Δωρεών»

  18. «Προς Θασίους»

25 και 26. «Περί του Ιππέως Κλήρου»

27. «Υπέρ Καλλίππου προς Ηλείους»

28. «Κατά Κόνωνος»

29. «Υπέρ Κρατίνου»

30. «Κυθνιακός»

31. «Υπέρ των Λυκούργου Παίδων»

32. «Προς Λυσίδημον»

33. «Κατά Μαντιθεόυ Αικείας»

34. «Κατά Μειδίου Παρανόμων»

35. «Υπέρ Μίκας»

36. «Υπέρ Ξενίππου»

37 και 38. «Υπέρ Ξενοφίλου»

39. «Περί των Ορίων»

40. «Περί Οχετού»

41. «Προς Πάγκαλον»

42. «Κατά Πασικλέους»

43. «Περί Αντιδόσεως προς Πασικλέα»

44. «Κατά Πατροκλεόυς (Προαγωγείας)

45. «Πλαταϊκός»

46. «Κατά Πολυεύκτου Περί του Διαγράμματος»

47. «Περί του Πολυεύκτον Στρατηγείν»

48. «Προς Πολύευκτον»

49. «Περί του Πυρράνδρου Κλήρου»

50. «Ροδιακός»

51. «Υπέρ Σιμμίου προς Πυθέαν και Λυκούργον»

52. «Περί των Στρατηγών»

53. «Συνηγορικός»

54. «Προς Τιμάνδραν»

55. «Περί των Τριήρων»

56. «Περί της Φυλακής των Τυρρηνών»

57. «Προς Υγιαίνοντα»

58. «Κατά Φιλοκράτους Εισαγγελία»

59. «Υπέρ Φορμισίου»

60. «Υπέρ Φρύνης»

61 και 62. «Υπέρ Χαιρεφίλου Περί του Ταριχούς»

63. «Προς Χάρητα επιτροπικός»

64. «Υπέρ Χάρητος Περί του επί Ταινάρωι Ξενικού»

65. «Χιακός»

66. «Απαράσημα»

Αρχή Επιλόγου

«Ο έντιμος άνθρωπος πρέπει να φανερώνει με τα λόγια του αυτά που σκέπτεται και με τα έργα του αυτά που κάνει» Υπερείδης

Οι αρχαίοι συγγραφείς κατέταξαν τον Υπερείδη, δεύτερο Αττικό ρήτορα της κλασικής Αθήνας, μετά τον Δημοσθένη. Ο ανώνυμος συγγραφέας της πραγματείας «Περί Ύψους» τον συγκρίνει με τον πρώτο αθλητή που χάνει την πρωτιά, αλλά είναι ο καλύτερος ανάμεσα στους μη ειδικούς.

Πολλά στοιχεία της ζωής και της σταδιοδρομίας του έχουν ομοιότητες με τα στοιχεία του Λυκούργου και του Δημοσθένη. Ήταν και αυτός μαθητής του Ισοκράτη και συμφωνούσε με τις αντιμακεδονικές θέσεις του Δημοσθένη και του Λυκούργου. Στην ιδιωτική ζωή του ήταν τελείως αντίθετος του Λυκούργου και του Δημοσθένη. Ήταν λαίμαργος, με προτίμηση στα ψάρια και είχε χαλαρά ήθη.

Βιβλιογραφικές Αναφορές

  • Αλεξίου, Γεωργία. Φρύνη, Η καλλίστη εταίρα της αρχαιότητας, διατίθεται στο διαδικτυακό τόπο: https://www.creatorfarts.com, 17-9-2022.

  • Edwards, Michael. (2002). Οι Αττικοί Ρήτορες, μετάφραση Δ. Σπαθάρας, Αθήνα: Καρδαμίτσα.

  • Υπερείδης. (1997). Υπερείδης. Άπαντα. μετάφραση Φιλολογική Ομάδα Κάκτου, Αθήνα: Κάκτος

  • Χανιώτης, Άγγελος. (2022). Δημοκρατίες στην αρχαία Ελλάδα: Γένεση και εξέλιξη, διατίθεται στο διαδικτυακό τόπο: https://www.mathesis.cup.gr, 12-9-2022.

  • Υπερείδης. (1997). Υπερείδης. Άπαντα. μετάφραση Φιλολογική Ομάδα Κάκτου, Αθήνα: Κάκτος

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Reuters: Το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για χτυπήμα σε Ευρώπη και ΗΠΑ! Η αποτροπή χτυπήματος στην Ελλάδα

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters. Το ειδησεογραφικό πρακτορείο σε ένα αναλυτικό ρεπορτάζ περιγράφει το πώς το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για πλήγματα σε Ευρώπη και ΗΠΑ.

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Υπήρχε μάλιστα η πληροφορία ότι οι δύο άνδρες θα πληρώνονταν με 16.000 ευρώ για κάθε νεκρό, γι’ αυτό και σχεδίαζαν μαζικό χτύπημα.

«Καθώς η σύγκρουση Ιράν-Ισραήλ εντείνεται, η Τεχεράνη ταράζει τη Δύση με ένα κύμα απόπειρων χτυπημάτων και απαγωγών εναντίον στόχων στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες», αναφέρει το Reuters.

Η Ουάσιγκτον και οι σύμμαχοί της έχουν αναφέρει μια απότομη αύξηση τέτοιων συνωμοσιών που συνδέονται με την Ισλαμική Δημοκρατία. Από το 2020, υπήρξαν τουλάχιστον 33 απόπειρες δολοφονίας ή απαγωγής στη Δύση, στις οποίες οι τοπικές ή ισραηλινές αρχές ισχυρίζονται ότι συνδέεται με το Ιράν, διαπίστωσε το Reuters εξετάζοντας δικαστικά έγγραφα και επίσημες ανακοινώσεις.

Μεταξύ των πρόσφατων φερόμενων στόχων: ένα κτίριο που στεγάζει ένα εβραϊκό κέντρο και ένα εστιατόριο kosher στο κέντρο της Αθήνας. Από το κρησφύγετό του στο Ιράν, ένας Πακιστανός ονόματι Σαγιέντ Φαχάρ Αμπάς στρατολόγησε έναν παλιό γνώριμο που ζούσε στην Ελλάδα και τον οδήγησε να επιτεθεί στον χώρο, ισχυρίζονται οι ερευνητές σε έγγραφα που υποβλήθηκαν στις δικαστικές αρχές της υπόθεσης και τα οποία περιήλθαν στην κατοχή του Reuters. Ο Αμπάς είπε στην επαφή του ότι εργαζόταν για μια ομάδα που θα πλήρωνε περίπου 15.000 ευρώ ανά φόνο.

Σε μια ανταλλαγή WhatsApp τον Ιανουάριο του 2023 που περιγράφεται λεπτομερώς στα έγγραφα, οι δύο άνδρες συζήτησαν εάν θα χρησιμοποιήσουν εκρηκτικά ή εμπρησμό στην επίθεση. Ο Αμπάς τόνισε την ανάγκη παροχής αποδείξεων για απώλειες μετά το πλήγμα. «Υπάρχουν μυστικές υπηρεσίες», είπε, χωρίς να κατονομάσει. «Κάντε τη δουλειά με τρόπο που δεν αφήνει κανένα περιθώριο».

Τα έγγραφα που δεν είχαν αναφερθεί προηγουμένως περιλαμβάνουν εκατοντάδες σελίδες αποδεικτικών στοιχείων που συγκεντρώθηκαν κατά τη διάρκεια της προανακριτικής έρευνας στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων καταθέσεων μαρτύρων, αστυνομικών καταθέσεων και λεπτομερειών μηνυμάτων WhatsApp.

Οι ελληνικές αρχές συνέλαβαν τον Σιέντ Ιρτάζα Χάιντερ και έναν άλλο Πακιστανό πέρυσι, λέγοντας ότι η αστυνομία βοήθησε στην εξάρθρωση ενός τρομοκρατικού δικτύου που κατευθυνόταν από το εξωτερικό και είχε σκοπό να προκαλέσει «ανθρώπινη απώλεια». Οι δύο άνδρες αντιμετωπίζουν κατηγορίες για τρομοκρατία. Αρνούνται τις κατηγορίες.

Ο Χάιντερ, ο οποίος αφέθηκε ελεύθερος από την προφυλάκιση αυτή την άνοιξη με περιορισμούς, λέει ότι είναι αθώος. Σε συνέντευξή του, ο 28χρονος είπε στο Reuters ότι έστειλε στον Αμπάς εικόνες του κτιρίου αλλά εμπόδισε σκόπιμα να πραγματοποιήσει οποιαδήποτε επίθεση, ελπίζοντας να πληρωθεί χωρίς να βλάψει κανέναν.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Analysis: How Iran’s Ballistic Missiles Strike Israel?

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

The U.S. traced the launch location to a valley south of the Iranian city of Shiraz.
Eran has launched its largest-ever attack on Israel, firing 180 ballistic missiles
These missiles travelled more than 1000 Miles from this Valley to reach Israel most populated city and military sights.

Fattah-2, the successor to the Fattah-1, It was used for the first time and is one of Iran’s advanced missile systems.
This missile is equipped with a —inside it is the warhead—which detaches and allows the missile to maneuver and glide at speeds between Mach 5 and 10.
The missile has a range of around 1,500 km, only slightly more than its predecessor, the Fattah-1.
What sets it apart from other ballistic missiles is its ability to accelerate outside the Earth’s atmosphere, while its aerodynamic control surfaces enable steering to evades the famous Arrow Missiles Defense system made by Israel.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Τούρκος διπλωμάτης: «Η σιωπηλή συμφωνία Ερντογάν – Μητσοτάκη»

Τι σημαίνουν οι ομιλίες του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Κυριάκος Μητσοτάκης – Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν: Ό,τι και να συμβεί στην Κύπρο, φαίνεται να υπάρχει σιωπηρή συμφωνία μεταξύ του προέδρου Ερντογάν και του πρωθυπουργού Μητσοτάκη ότι οι τουρκοελληνικές σχέσεις δεν πρέπει να επηρεαστούν αρνητικά, γράφει σήμερα ο Τούρκος, πρώην διπλωμάτης, Χασάν Γκιογκούς στο T24.

Τι σημαίνουν οι ομιλίες του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ

Οι τουρκοελληνικές σχέσεις στη νέα εποχή που επικεντρώνονται σε θετική ατζέντα πέρασαν από σοβαρές δοκιμασίες τον τελευταίο μήνα.

Παρακολουθήσαμε ελληνικά σκάφη εφόδου να παραβιάζουν τα τουρκικά χωρικά ύδατα, πρώτα στα ανοιχτά της Αλικαρνασσού και μετά με διαφορά μίας εβδομάδας στη Ντάτσα και στο Τουργκούτ Ρέις.

Στις δύο πρώτες περιπτώσεις, η ελληνική πλευρά υποστήριξε ότι κυνηγούσαν βάρκες που μετέφεραν λαθρομετανάστες.

Αυτό που συνέβη με το αλιευτικό Barbaros κοντά στο Turgut Reis ήταν ένας τύπος που συναντάμε συχνά στο Αιγαίο, λόγω της έλλειψης καθορισμένων θαλάσσιων συνόρων, και μπορεί πλέον να θεωρείται συνηθισμένη περίπτωση.

Για κάποιο λόγο, περιστατικά παρενόχλησης συμβαίνουν είτε στον αέρα είτε στο έδαφος πριν συναντηθούν οι ηγέτες και των δύο χωρών.

Υπάρχουν εκείνοι που ευδοκιμούν στο περιβάλλον κρίσης τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Τουρκία.

Τα προκλητικά δημοσιεύματα μιας εφημερίδας έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην όξυνση της κρίσης των Ιμίων το 1996.

Αυτή τη φορά, είχαμε τηλεοπτικά κανάλια που για μέρες έκαναν φασαρία για το πώς «οι μπότες του Έλληνα στρατιώτη άγγιξαν τουρκικά εδάφη».

Θα νομίζατε ότι η Ελλάδα επιχείρησε να εισβάλει στην Τουρκία αποβιβάζοντας έναν από τους στρατιώτες της με ένα μόνο σκάφος εφόδου.

Δεν μπορεί να ειπωθεί ότι οι ‘Παλικαράδες’ (Palikaryanın) είναι ο πιο πειθαρχημένος στρατιώτης στον κόσμο.

Στα χρόνια που ήμουν πρέσβης στην Αθήνα, είδα μια ομάδα στρατιωτών κομάντο να φωνάζουν συνθήματα κατά τη διάρκεια μιας επίσημης παρέλασης σε μια ελληνική εθνική εορτή.

Επειδή δεν ξέρω ελληνικά, στην αρχή νόμιζα ότι φώναζαν κάτι σαν «δώσε μου τη χαρά».

Η αλήθεια του θέματος φάνηκε όταν είδα την είδηση ​​στις εφημερίδες της επόμενης ημέρας ότι κάποιοι στρατιώτες φώναζαν συνθήματα κατά της Βόρειας Μακεδονίας και της Τουρκίας στην εκδήλωση.

Αυτό που θα πω είναι ότι είναι πολύ πιθανό οι παραβιάσεις των τουρκικών χωρικών υδάτων να προκλήθηκαν από την ευρηματικότητα λίγων συνειδητοποιημένων Ελλήνων στρατιωτών που δεν έδρασαν με οδηγίες.

Τι σημαίνουν οι ομιλίες του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ ;

Το θετικό κλίμα στις τουρκοελληνικές σχέσεις αποτυπώθηκε και στις ομιλίες των ηγετών των δύο χωρών στην τελευταία Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών.

Τόσο ο Πρόεδρος Ερντογάν όσο και ο πρωθυπουργός Μητσοτάκης φρόντισαν να μην κάνουν δηλώσεις που θα ενοχλούσαν ο ένας τον άλλον στις ομιλίες τους.

Μαθαίνουμε από τον ελληνικό Τύπο ότι αυτό το θετικό κλίμα αναμένεται να συνεχιστεί κατά κάποιο τρόπο, με βήματα όπως η επανέναρξη των συζητήσεων για τα προβλήματα στο Αιγαίο και η έναρξη λειτουργίας της σχολής της Χάλκης.

Εξελίξεις στην Κύπρο

Ωστόσο, όταν πρόκειται για την Κύπρο, προκύπτει μια διαφορετική εικόνα και βαθιές διαφορές απόψεων.

Ο Πρόεδρος Ερντογάν έκλεισε εντελώς την πόρτα περί ομοσπονδίας για μόνιμη λύση στην Κύπρο στη Νέα Υόρκη.

Ακολούθησε μάλιστα μια πιο επιθετική γραμμή από τον Πρόεδρο των Τουρκοκυπρίων Ερσίν Τατάρ , ο οποίος, πριν από την αναχώρησή του για τη Νέα Υόρκη, έδειξε ότι θα μπορούσε να καθίσει ξανά στο τραπέζι εάν ικανοποιούνταν οι απαιτήσεις της «άμεσης επαφής, απευθείας εμπορίου και άμεσης μεταφοράς» που συνοψίζονται σε τρεις λέξεις…

Ο Πρωθυπουργός Μητσοτάκης, που ανέβηκε στο βήμα μετά τον Πρόεδρο Ερντογάν, χαρακτήρισε κατοχή ως συνήθως τη στρατιωτική παρουσία της Τουρκίας στο νησί και είπε κατηγορηματικά ότι η επιλογή των δύο κρατών δεν μπορεί και δεν θα είναι λύση.

Ο Έλληνας πρωθυπουργός μίλησε με τρεις λέξεις με εντελώς διαφορετικό θέμα, δηλώνοντας ότι η Ελλάδα, η οποία θα είναι μη μόνιμο μέλος του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ για 2 χρόνια από την 1η Ιανουαρίου, βασίζεται στις αρχές του «διαλόγου, διπλωματίας και δημοκρατίας» (3D), που προέρχονται από την ελληνική γλώσσα. Δήλωσε ότι θα ενεργούσε με βάση αυτές.

Συνάντηση Τατάρ-Γκουτέρες

Ο πρόεδρος των Τουρκοκυπρίων Ερσίν Τατάρ συναντήθηκε με τον Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες στη Νέα Υόρκη το περασμένο Σαββατοκύριακο.

Στη δήλωσή του μετά τη συνάντηση, ο Πρόεδρος Τατάρ είπε ότι η επανάληψη των διαπραγματεύσεων θα μπορούσε να είναι δυνατή μόνο με την αναγνώριση της κυρίαρχης ισότητας και του ισότιμου διεθνούς καθεστώτος και ότι οι διαπραγματεύσεις που πραγματοποιήθηκαν σε διάφορες μορφές στη βάση της ομοσπονδίας για μισό αιώνα ήταν ασαφές γιατί η ελληνική πλευρά είπε «όχι» στο σχέδιο Ανάν με συντριπτική πλειοψηφία στο δημοψήφισμα.

Στη δήλωση μιας φράσης που έγινε από τον ΟΗΕ αναφέρθηκε ότι ο Γενικός Γραμματέας συναντήθηκε με τον ηγέτη της τουρκοκυπριακής κοινότητας Ερσίν Τατάρ και ότι στη συνάντηση συζητήθηκε πώς θα μπορούσε να προχωρήσει το Κυπριακό στο μέλλον.

Ο Γκουτέρες δέχθηκε τους επικεφαλής των αντιπροσωπειών από 21 χώρες την ίδια ημέρα. Είναι προφανές ότι η συνάντηση Τατάρ-Γκουτέρες δεν είχε μεγάλο περιεχόμενο.

Εν τω μεταξύ, πριν φύγει από τη Νέα Υόρκη, ο Πρόεδρος Τατάρ είπε σε ιδιωτική συνέντευξη σε εφημερίδα που δημοσιεύεται στην Κατεχόμενη Κύπρος ότι εάν η κυριαρχική ισότητα και το ισότιμο διεθνές καθεστώς γίνουν αποδεκτά από την ελληνική πλευρά και η ομοσπονδία δεν τεθεί στην ημερήσια διάταξη, μια συνάντηση στο 4+1 μορφή με τη συμμετοχή των μερών και του ΓΓ δηλώνει ότι μετέφερε στον Γκουτέρες ότι είναι έτοιμος να παραβρεθεί σε τριπλό δείπνο που θα παραθέσει.

Αν και εκ πρώτης όψεως η επιστροφή στο τραπέζι με ορισμένες προϋποθέσεις μοιάζει με πρωτοβουλία, δεν πρέπει να περιμένουμε από τους Έλληνες να αποδεχτούν εύκολα τους όρους που θέτει ο Τατάρ, που σημαίνει παραίτηση από την ομοσπονδία.

Ωστόσο, αυτές οι εξελίξεις δείχνουν ότι ορισμένες διαπραγματεύσεις διεξάγονται κεκλεισμένων των θυρών, αν όχι γύρω από το τραπέζι.

Το τριπλό δείπνο, το οποίο δέχτηκε ο Τατάρ, αναμένεται να γίνει ανεπίσημα στη Νέα Υόρκη στις 15 Οκτωβρίου. Πιθανώς, ο Γενικός Γραμματέας θα θέλει να ενημερώσει τους Τουρκοκύπριους και τους Ελληνοκύπριους ηγέτες για τον νέο οδικό χάρτη που επεξεργάζεται για την Κύπρο και να πάρει τις απόψεις τους σε αυτό το δείπνο.

Πού θα οδηγήσει αυτό;

Είναι δύσκολο να μαντέψει κανείς. Σε μια εποχή που έχει αρχίσει να ρέει αίμα στον Λίβανο μετά τη Γάζα και ο πόλεμος Ρωσίας-Ουκρανίας συνεχίζεται για περισσότερα από δύο χρόνια, ο Γενικός Γραμματέας, που φαίνεται βέβαιο ότι δεν θα επανεκλεγεί ποτέ, θέλει να καταλήξει σε ένα νέο σχέδιο για την Κύπρο; Αυτό είναι ένα ξεχωριστό ζήτημα.

Ό,τι και να γίνει στην Κύπρο, φαίνεται να υπάρχει σιωπηρή συμφωνία μεταξύ του προέδρου Ερντογάν και του πρωθυπουργού Μητσοτάκη ότι οι τουρκοελληνικές σχέσεις δεν θα επηρεαστούν αρνητικά.

ΠΗΓΗ: Βαλκανικό Περισκόπιο

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή