Ακολουθήστε μας

Ευρωπαϊκή Ένωση

Η Άγκυρα υποσκάπτει την ΕΕ: Σκάνδαλο τουρκικών διαβατηρίων με Ρώσους ολιγάρχες, τρομοκρατία και ξέπλυμα χρήματος

Δημοσιεύτηκε

στις

Πέμπτη Φάλαγγα η Τουρκία στο ΝΑΤΟ

Πέμπτη Φάλαγγα η Τουρκία στο ΝΑΤΟ, που σπάει το εμπάργκο κατά της Μόσχας μέσω τελωνειακής ένωσης – Τι αναφέρεται στην έκθεση αξιολόγησης, πού και πώς η Επιτροπή κλείνει τα μάτια και γιατί Λευκωσία και Αθήνα δείχνουν ανοχή

Η Τουρκία υποσκάπτει την ΕΕ και ενεργεί ως Πέμπτη Φάλαγγα εντός του ΝΑΤΟ, ενώ, ταυτοχρόνως, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διαβλέπει τον κίνδυνο σκανδάλου με την παραχώρηση τουρκικών διαβατηρίων σε Ρώσους ολιγάρχες και τη διενέργεια ξεπλύματος βρόμικου χρήματος, που συνδέονται ακόμη και με την τρομοκρατία, καθώς και με άλλες παράνομες δραστηριότητες διαφθοράς και εγκληματικών δράσεων. Γίνεται, δε, σαφές απ’ ό,τι αναφέρει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην τελευταία έκθεση αξιολόγησής της για την Τουρκία, ότι η Άγκυρα χρησιμοποιεί την τελωνειακή ένωση με την ΕΕ για να παρακάμπτει τις κυρώσεις που έχουν επιβληθεί από τη Δύση σε βάρος της Μόσχας.

  • Πώς η Τουρκία πλήττει τα συμφέροντα της Δύσης
  • Πώς και πού μετακομίζουν οι Ρώσοι ολιγάρχες
  • Οι ενεργειακές σχέσεις Μόσχας – Άγκυρας και η πολιτική εξισορρόπησης
  • Μπορεί να παίξει η Κύπρος στο παιχνίδι της ενέργειας και πώς

Παράκαμψη κυρώσεων με τελωνειακή ένωση

Σύμφωνα με όσα ο αρμόδιος Επίτροπος για θέματα Διεύρυνσης, Oliver Varhelyi, δήλωσε τις προάλλες ενώπιον του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου: «Η Άγκυρα αποφάσισε επίσης να αυξήσει τις εμπορικές και οικονομικές σχέσεις με τη Ρωσία και υπέγραψε ένα μνημόνιο κατανόησης». Όπως πρόσθεσε ο Επίτροπος: «Η συνεχιζόμενη πολιτική της Τουρκίας να μην ευθυγραμμίζεται με τα περιοριστικά μέτρα κατά της Ρωσίας προκαλεί ανησυχία λόγω της ελεύθερης κυκλοφορίας προϊόντων, συμπεριλαμβανομένων αγαθών διπλής χρήσης, εντός της Τελωνειακής Ένωσης ΕΕ-Τουρκίας». Έχουμε, δηλαδή, σαφή παραβίαση του τρόπου λειτουργίας της κοινής αγοράς, που προστίθεται στην παρανομία την οποία η Άγκυρα διενεργεί σε βάρος της Κυπριακής Δημοκρατίας, εφόσον επιβάλλει εμπάργκο στην εισαγωγή κυπριακών προϊόντων δημιουργώντας συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού. Αρμόδια για να επιτηρεί και να εισηγείται ποινές είναι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για κράτη, ακόμη και ιδιώτες των οποίων πλήττονται τα συμφέροντα. Ερώτημα διπλό: Πώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κλείνει τα μάτια μπροστά σε παρανομίες και παρατυπίες στις οποίες αναφέρεται ο αρμόδιος επί του θέματος της Διεύρυνσης Επίτροπος και γιατί ώς τώρα δεν έχει ενεργήσει η κυπριακή Κυβέρνηση προς την Επιτροπή, ζητώντας τη διερεύνηση του ζητήματος;

Ρώσοι ολιγάρχες και διαβατήρια

Τονίζονται αυτά, διότι, πέραν των ανωτέρω, στο κείμενο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αναφέρονται, μεταξύ άλλων, η υπονομευτική πολιτική της Τουρκίας και το υπό εξέλιξη σκάνδαλο με διαβατήρια και ξέπλυμα βρόμικου χρήματος. Επί τη βάσει των όσων καταγράφονται στην έκθεση της Επιτροπής:

  1. «Η ελεύθερη κυκλοφορία των προϊόντων δημιούργησε τον κίνδυνο υπονόμευσης των περιοριστικών μέτρων της ΕΕ κατά της Ρωσίας και της εμπιστοσύνης έναντι της τελωνειακής ένωσης Τουρκίας-ΕΕ».
  2. Η Άγκυρα δεν έκλεισε τον εναέριο χώρο της στα ρωσικά αεροπλάνα και ταυτοχρόνως καλωσόρισε ανοιχτά Ρώσους ολιγάρχες να επενδύσουν στη χώρα.
  3. Παρότι η Τουρκία δεν είναι κράτος μέλος της ΕΕ, οπότε η ιδιότητα του Τούρκου πολίτη δεν επιφέρει μαζί της μια σειρά δικαιωμάτων, που απολαμβάνουν οι Ευρωπαίοι, εντούτοις η Επιτροπή θίγει το θέμα της παραχώρησης το τελευταίο διάστημα υπηκοότητας σε Ρώσους ολιγάρχες ως μορφή σκανδάλου για τους ακόλουθους λόγους:

Α) Θα ωφελούνται μέσω της τελωνειακής ένωσης και θα διενεργούν εμπορικές και άλλες δράσεις, επί των οποίων η ΕΕ επιβάλλει στη Μόσχα εμπάργκο.

Β) Οι δραστηριότητες των Ρώσων ολιγαρχών και τα κεφάλαια που επενδύουν και θα επενδύσουν στην Τουρκία εμπεριέχουν τον κίνδυνο παράνομων πράξεων, που είναι συναφείς με την τρομοκρατία και το ξέπλυμα βρόμικου χρήματος.

Η έκθεση καταγράφει σχετικά: «Στον απόηχο της ρωσικής επίθεσης κατά της Ουκρανίας, η Τουρκία αύξησε το ελάχιστο ποσό επένδυσης σε ακίνητη περιουσία που απαιτείται, για να αποκτήσει κάποιος την τουρκική υπηκοότητα, από 250.000 δολάρια σε 400.000 δολάρια». Επιπλέον, στην έκθεση επισημαίνεται ότι η Κυβέρνηση θέσπισε μια νομική τροποποίηση, που επιτρέπει στους αλλοδαπούς να υποβάλλουν αίτηση για τουρκική υπηκοότητα. Και συμπληρώνει: «Τέτοια συστήματα ενέχουν κινδύνους σε σχέση με την ασφάλεια, το ξέπλυμα χρήματος, τη φοροδιαφυγή, τη χρηματοδότηση της τρομοκρατίας, τη διαφθορά και τη διείσδυση του οργανωμένου εγκλήματος».

Η επιτυχία της πολιτικής Ερντογάν

Σε άλλο, συναφές εσωτερικό σημείωμα της ΕΕ αναφέρεται ότι η Τουρκία διπλασίασε τις εξαγωγές της στη Ρωσία κατά το δεύτερο τρίμηνο του 2022, γεγονός που υποδηλοί ότι η Άγκυρα εκμεταλλεύτηκε τα μέτρα που επιβάλλουν ΕΕ και ΗΠΑ για να αποκτήσει ίδιον όφελος, υιοθετώντας, ταυτοχρόνως, την πολιτική των εκβιασμών και του εκκρεμούς. Δηλαδή, όποτε την βολεύει στρέφεται προς τη Ρωσία και όποτε την βολεύει προς τη Δύση. Αυτή η τουρκική οικονομική, εμπορική και εξωτερική πολιτική δεν είναι επιτυχής ώς τώρα μόνο λόγω των ικανοτήτων του Ερντογάν, αλλά και της ανοχής, την οποία δείχνουν ΕΕ και ΗΠΑ έναντι της Τουρκίας, την οποία αμφότερες χρειάζονται στην κρίση με τη Ρωσία, ειδικότερα στη στρατηγική της ανάσχεσης που θέλουν να εφαρμόσουν κυρίως στη Μαύρη Θάλασσα. Η ανοχή αυτή σχετίζεται με την αδυναμία της Κύπρου και της Ελλάδας να παρουσιάσουν μόνες ή και μαζί με το Ισραήλ μια εναλλακτική γεωστρατηγική πολιτική ασφάλειας από τα Βαλκάνια ώς τη Μέση Ανατολή, στο πλαίσιο του Ενιαίου Αμυντικού Χώρου, που θα περιορίζει και τον ρόλο της Τουρκίας και την αυθάδεια και τους εκβιασμούς της έναντι των ΗΠΑ και της ΕΕ. Αυτή η γεωστρατηγική επιλογή αμοιβαίου οφέλους συνδέεται με το ΝΑΤΟ, όπου συμμετέχει η Ελλάδα, και με τη Στρατηγική Πυξίδα της ΕΕ στην Ανατολική Μεσόγειο, στην οποία μπορούν να αναλάβουν ηγετικό ρόλο Κύπρος και Ελλάδα ως οι μόνες χώρες της ΕΕ στην περιοχή. Η Τουρκία, μάλιστα, θα ήταν δυνατό να κληθεί ως τρίτο συμβαλλόμενο μέρος όταν: 1) Τερματίσει τις διεκδικήσεις της στο Αιγαίο και άρει το casus belli. 2) Όταν αποσύρει τον στρατό της από την Κύπρο και τερματίσει την κατοχή εδάφους της ΕΕ.

Στρατηγική εξισορρόπησης και ενέργεια

Αυτή η στρατηγική εξισορρόπησης είναι σε συνάρτηση με τις σχέσεις της Άγκυρας με τη Μόσχα στην ακόλουθη πρακτική: Σύμφωνα με την έκθεση της Επιτροπής, η πολιτική της Τουρκίας με τη Μόσχα δεν είναι συμβατή με την ΕΕ. Ούτε με εκείνην του ΝΑΤΟ, όπου Άγκυρα, αυτήν τη στιγμή, δεν διαδραματίζει καν ρόλο επιτήδειου ουδέτερου, αλλά συνιστά στην πραγματικότητα την Πέμπτη Φάλαγγα της Ρωσίας εντός της Δύσης, αφού, εκτός των άλλων: Α) Αγόρασε τους S-400 παραβιάζοντας τους κανόνες του ΝΑΤΟ και βάζοντας τη Μόσχα στο παιχνίδι της δυτικής αγοράς εξοπλιστικών συστημάτων. Β) Ανέλαβε την κατασκευή του πυρηνικού προγράμματος στο Άκιουγιου. Πέραν των περιβαλλοντικών ζητημάτων και ασφάλειας, τα οποία εγείρονται, έδωσε την ευκαιρία στον Ερντογάν να ονειρεύεται μια Τουρκία με πυρηνικά όπλα, που θα αλλάξει ριζικά τα ισοζύγια δυνάμεων στην περιοχή και διεθνώς. Γ) Ο Πούτιν υποσχέθηκε στον Ερντογάν ότι μπορεί να μετατρέψει την Τουρκία σε ενεργειακό κέντρο μεταφοράς φυσικού αερίου ως μια, εκτός των άλλων, εναλλακτική οδό των «βόρειων αγωγών 1 και 2».

Και εδώ είναι που διαφαίνεται η εγκληματική αμέλεια και της Κυβέρνησης και του κομματικού κατεστημένου, που εγκλώβισαν την εκμετάλλευση του φυσικού αερίου στη λύση του Κυπριακού και στον αγωγό προς Τουρκία. Δηλαδή, αντί να εγείρουν το θέμα του φυσικού αερίου ως εργαλείου για την αναγνώριση της Κυπριακής Δημοκρατίας από την Τουρκία και να προχωρήσει η διαδικασία διευθέτησης του προβλήματος στη βάση των δημοκρατικών αρχών της ΕΕ και του Διεθνούς Δικαίου, το προσφέρουν ως δώρο για μια ομοσπονδία συνομοσπονδιακού χαρακτήρα, που άνοιξε τον δρόμο στα δύο κράτη και στην ισότιμη κυριαρχία. Αυτά είναι συναφή με τους λόγους για τους οποίους η Άγκυρα δεν ήθελε και δεν θέλει τον EastMed. Διότι όχι μόνο δημιουργεί συνθήκες οικονομικής, ενεργειακής και στρατιωτικής αποτροπής έναντι της δικής της απειλής, αλλά και για τους εξής λόγους: Α) Την δυσκολεύει στην επεκτατική της πολιτική και δη στην εμπέδωση της στρατηγικής της Γαλάζιας Πατρίδας ως προϋπόθεσης για τη νέα Οθωμανική Αυτοκρατορία, τμήμα της οποίας είναι και ο έλεγχος της Κύπρου. Β) Δημιουργεί προβλήματα στη φιλοδοξία της Τουρκίας να αναδειχθεί σε ενεργειακό κέντρο με ξένο φυσικό αέριο και πετρέλαιο, δηλαδή αυτό το οποίο προσδοκά να υφαρπάσει από την Κύπρο ως προϋπόθεση για την ανάδειξή της σε περιφερειακή δύναμη παγκοσμίων διαστάσεων.

Ο διάβολος και το λιβάνι…

Αλλά και πέραν του EastMed διά των άλλων εναλλακτικών επιλογών μεταφοράς φυσικού αερίου στην ΕΕ που το έχει ανάγκη, καθώς και αλλού, ποια είναι η στρατηγική εκμετάλλευσης και με ποιο χρονικό ορίζοντα; Ακόμη δεν υπάρχει! Δυστυχώς. Και συμβαίνει αυτό παρότι το φυσικό αέριο είναι εργαλείο ισχύος, το οποίο θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για τη γεωπολιτική μας αναβάθμιση εντός και εκτός της ΕΕ και για τη δημιουργία συνθηκών ασφάλειας, αποτροπής και δίκαιης, καθώς και βιώσιμης λύσης στο Κυπριακό. Για να γίνουν αυτά χρειάζεται αφενός στρατηγική αντίληψη, ανάλυση δεδομένων και, αφετέρου, πολιτική βούληση για τον απεγκλωβισμό μας από μια αποτυχημένη πολιτική 48 ετών, που έχει οδηγήσει στα σημερινά αδιέξοδα και στο κάλπικο δίλημμα: Ομοσπονδία, που συνιστά συγκαλυμμένη διχοτόμηση ή δύο κράτη. Και οι δύο επιλογές είναι τουρκικής προελεύσεως και καταδικάζουν την Κύπρο να καταστεί επαρχία της Τουρκίας. Η εναλλακτική στρατηγική με πυλώνες που πολλάκις έχουν αναλυθεί από αυτές τις στήλες, όπως και σήμερα (παρανομίες Τουρκίας στην ΕΕ και κόστος, πολιτικός σχεδιασμός Κύπρου και Ελλάδας και δη μέσω της στρατηγικής πυξίδας, καθώς και μέσω του φυσικού αερίου) υπάρχει. Το ζήτημα δεν είναι μόνο να ενταχθούν στα πολιτικά προγράμματα των υποψηφίων για να υλοποιηθούν, αλλά εάν οι ίδιοι έχουν βούληση να το πράξουν. Επί του παρόντος αποφεύγουν τέτοιες συζητήσεις. Εδώ που φθάσαμε, δεν υπάρχει λόγος να τις φοβούνται όπως ο διάβολος το λιβάνι…

*Δρ των Διεθνών Σχέσεων

Σημερινή

Συνέχεια ανάγνωσης

Ευρωπαϊκή Ένωση

ΕΕ: Η χρηματοδότηση ύψους 1,5 δισ. ευρώ για την Ευρωπαϊκή Αμυντική Βιομηχανία, δεν επαρκεί

Δημοσιεύτηκε

στις

REUTERS/Thomas Peter

Έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου

Δεν ανταποκρίνεται στους στόχους ενίσχυσης της, το πρόγραμμα για την Ευρωπαϊκή Αμυντική Βιομηχανία, ύψους 1,5 δισ. ευρώ, εκτιμά το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο (ΕΕΣ).

Σε έκθεση που δημοσίευσε σήμερα, το ΕΕΣ ζητά αρτιότερο σχεδιασμό του προγράμματος για την ευρωπαϊκή αμυντική βιομηχανία (EDIP) και καλύτερη ισορροπία μεταξύ των στόχων πολιτικής, του προτεινόμενου προϋπολογισμού και του χρονοδιαγράμματος. Η διαβούλευση με το ΕΕΣ επί της πρότασης, είναι υποχρεωτική.

Η ΕΕ, αντιμέτωπη με την επανεμφάνιση πολεμικών επιχειρήσεων μεγάλης κλίμακας στην Ευρώπη, έχει θέσει την άμυνα σε πολύ υψηλή θέση στην ατζέντα της. Η πρόταση EDIP προορίζεται ως το πρώτο βήμα για την εφαρμογή της ευρωπαϊκής βιομηχανικής στρατηγικής στον τομέα της άμυνας.

Στόχος είναι να ενισχυθεί η ευρωπαϊκή βιομηχανική και τεχνολογική βάση στον τομέα της άμυνας (ΕΒΤΒΑ), ειδικότερα δε να διασφαλιστεί η έγκαιρη διαθεσιμότητα και προμήθεια αμυντικών προϊόντων. Παράλληλα επιδιώκεται η συμβολή στην ανάκαμψη, στην ανασυγκρότηση και στον εκσυγχρονισμό της αμυντικής ικανότητας της Ουκρανίας.

«Η νομοθετική πρόταση της ΕΕ για την ενίσχυση της αμυντικής βιομηχανικής ετοιμότητάς της, χρήζει αρτιότερου σχεδιασμού. Αναγκαία είναι επίσης η επίτευξη κατάλληλης ισορροπίας μεταξύ των στόχων πολιτικής, του προτεινόμενου προϋπολογισμού και του σχετικού χρονοδιαγράμματος», δήλωσε ο Marek Opioła, Μέλος του ΕΕΣ και αρμόδιος για τη γνώμη.

Το ΕΕΣ επισημαίνει τον κίνδυνο, το χρηματοδοτικό κονδύλιο που προτείνεται, ύψους 1,5 δισ. ευρώ, να μην ανταποκρίνεται στις φιλοδοξίες του προγράμματος. Τονίζει ότι η Επιτροπή δεν αξιολόγησε το ύψος της ενωσιακής δημοσιονομικής στήριξης που απαιτείται για την υλοποίηση των προτεινόμενων μέσων πολιτικής.

Η στήριξη της Ουκρανίας

Όσον αφορά το μέσο στήριξης της Ουκρανίας, που περιλαμβάνεται στην πρόταση, το ΕΕΣ διαπιστώνει ότι δεν ορίζεται συγκεκριμένο χρηματοδοτικό κονδύλιο. Τα κράτη μέλη συμφώνησαν να χρησιμοποιήσουν τα κέρδη που αποφέρει η επένδυση δεσμευμένων ρωσικών περιουσιακών στοιχείων με σκοπό τη στήριξη της Ουκρανίας · ένα ποσοστό των εσόδων θα μπορούσε να διοχετευθεί στην Ουκρανίας. Ωστόσο, το ΕΕΣ εκτιμά ότι η αδυναμία πρόβλεψης, τόσο του ύψους της χρηματοδότησης από τη συγκεκριμένη πηγή, όσο και της διάρκειάς της, ενέχει κινδύνους.

Πηγή: ΑΜΠΕ

Συνέχεια ανάγνωσης

Ευρωπαϊκή Ένωση

Η συνταγή Ντράγκι για να μην βλέπει η ΕΕ με τα κιάλια ΗΠΑ και Κίνα

Δημοσιεύτηκε

στις

Σωτήριες οι προτάσεις Ντράγκι

Το… κοινό μυστικό εκατομμυρίων Ευρωπαίων έβγαλε σε δημόσια θέα ο πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας Μάριο Ντράγκι, παραδίδοντας την ογκώδη –και πολύ σημαντική- έκθεση που του είχαν ζητήσει η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για τις ενέργειες που θεωρούνται επείγουσες για να βελτιωθεί η ανταγωνιστικότητα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σε ένα περιβάλλον όπου ήδη η Κίνα και οι ΗΠΑ προηγούνται με διαφορά ασφαλείας.

Ο κ. Ντράγκι επέδειξε την ανάγκη που όλες οι κυβερνήσεις και όλα τα όργανα σχεδιασμού πολιτικών και λήψης απόφασης της ΕΕ ήδη γνώριζαν: Η Ένωση χρειάζεται μαζικές και επείγουσες –πρόσθετες- επενδύσεις εκατοντάδων δισεκατομμυρίων για να… πλησιάσει ξανά τις δύο υπερδυνάμεις στην τεχνολογία, την καινοτομία και την έρευνα.

Όπως επισημαίνεται από μεγάλα ευρωπαϊκά πρακτορεία, επί της ουσίας ο Μάριο Ντράγκι προειδοποίησε την Ευρωπαϊκή Ένωση ότι βρίσκεται αντιμέτωπη με «υπαρξιακή πρόκληση» αν δεν στραφεί σε μεγάλες επενδύσεις και αν δεν επαναφέρει και δεν εφαρμόσει τον μοχλό ανάπτυξης μέσω «έκδοσης εργαλείων κοινού χρέους», ομολόγων, κλπ.

Ο κ. Ντράγκι παρέδωσε σε λιτή δημόσια τελετή την έκθεσή του στην πρόεδρο της Κομισιόν την περασμένη Δευτέρα. Σε γενικές γραμμές, επισημαίνει –προειδοποιεί- πως η Ευρωπαϊκή Ένωση βρίσκεται σε οικονομική υστέρηση σε σχέση με τις Ηνωμένες Πολιτείες και θα πρέπει να συνεχίσει την κοινή έκδοση χρέους για τη βελτίωση της παραγωγικότητας αλλά και την ενίσχυση της ασφάλειάς της (αμυντικές δαπάνες).

Η Ένωση χρειάζεται κατά τον ίδιο πολύ περισσότερο συντονισμό στη βιομηχανική πολιτική, ταχύτερες αποφάσεις και μαζικές επενδύσεις, αν θέλει να συμβαδίσει στον οικονομικό τομέα με ανταγωνιστές όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Κίνα.

Μετά την επιτυχία του ιστορικού σχεδίου ανάκαμψης έπειτα από την πανδημία της Covid, η ΕΕ θα πρέπει «να συνεχίσει την έκδοση εργαλείων κοινού χρέους για την χρηματοδότηση κοινών προγραμμάτων επενδύσεων με στόχο την αύξηση της παραγωγικότητας και της ασφάλειας της ΕΕ», σημειώνει στην εισαγωγή της 400σέλιδης έκθεσης ο πρώην πρωθυπουργός της Ιταλίας και πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, επισημαίνοντας το οικονομικό «χάσμα» που χωρίζει την Ευρώπη από τις ΗΠΑ.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση χρειάζεται επιπλέον επενδύσεις ύψους 750-800 δισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως — που αντιστοιχούν στο 5% του ΑΕΠ – , πολύ υψηλότερο του 1%-2% του Σχεδίου Μάρσαλ για την ανοικοδόμηση της Ευρώπης μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, όπως επισημαίνει το Euronews.

170 ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΣΕ 400 ΣΕΛΙΔΕΣ

«Οι ανάγκες για επενδύσεις είναι τεράστιες», προειδοποίησε ο Μάριο Ντράγκι κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου στις Βρυξέλλες, παρουσία της προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν. Επιμένοντας ότι υπάρχει ανάγκη «δραστικής αλλαγής» στην ευρωπαϊκή προσέγγιση, παρουσίασε ορισμένες από τις «170 προτάσεις του».

Η ιδέα της έκδοσης κοινού χρέους παραμένει πάντως κόκκινη γραμμή για πολλές χώρες της βόρειας Ευρώπης, με προεξάρχουσα την Γερμανία, που εξακολουθούν να φοβούνται ότι θα υπερχρεωθούν για να καλύψουν τις καθυστερήσεις των χωρών του ευρωπαϊκού νότου. Ήδη, λίγες ώρες μετά τη δημοσιοποίηση της έκθεσης Ντράγκι, ο υπουργός Οικονομίας της Γερμανίας, Κρίστιαν Λίντνερ δήλωσε πως η ΕΕ θα πρέπει να εργαστεί για την κινητοποίηση των αναπτυξιακών δυνάμεων του ιδιωτικού τομέα και όχι για περισσότερο δημόσιο δανεισμό.

“Ωστόσο, ο κοινός δανεισμός της ΕΕ δεν θα λύσει τα διαρθρωτικά προβλήματα”, δήλωσε ο Λίντνερ, προσθέτοντας ότι το κύριο πρόβλημα δεν είναι η έλλειψη επιδοτήσεων, αλλά η γραφειοκρατία.

Ο Μάριο Ντράγκι αναγνωρίζει ότι αυτό το σχέδιο δεν είναι εφικτό, εκτός «αν συντρέξουν οι πολιτικές και θεσμικές συνθήκες», προσθέτει το Euronews.

Επισημαίνει την ανάγκη κινητοποίησης ιδιωτικών κεφαλαίων για την χρηματοδότηση της καινοτομίας, μέσω της δημιουργίας μίας πραγματικής «Ενωσης αγορών κεφαλαίων».

«Το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα ανά κάτοικο έχει αυξηθεί σχεδόν επί δύο φορές στις Ηνωμένες Πολιτείες σε σχέση με την Ευρώπη από το 2000», προειδοποιεί ο πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας στην έκθεση αυτή, τη σύνταξη της οποίας υπενθυμίζουμε ζήτησε η πρόεδρος της Κομισιόν και προφανώς κάπως θα πρέπει να την αξιοποιήσει.

Τα πορίσματα της έκθεσης του Μάριο Ντράγκι προορίζονται να γίνουν πηγή έμπνευσης του έργου της νέας Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τα πέντε προσεχή χρόνια.

Symbolbild zum Thema EU-Wirtschaft, Konjunkturrückgang, Rezession in der Eurozone

ΣΤΑΣΙΜΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΥΦΕΣΗ

Η Ευρωπαϊκή Ένωση πλήττεται από οικονομική στασιμότητα εδώ και ενάμισι χρόνο. Οι επιδόσεις της στην υπέρβαση της κρίσης που προκλήθηκε από την πανδημία ήταν χαμηλότερες σε σχέση με τις ΗΠΑ, όπως συνέβη και με τη χρηματοπιστωτική κρίση του 2008.

Η υστέρηση εξηγείται «κυρίως με τη μεγαλύτερη επιβράδυνση της παραγωγικότητας στην Ευρώπη» και αντιπροσωπεύει απειλή για το κοινωνικό της μοντέλο, προειδοποιεί ο Μάριο Ντράγκι.

«Αν η Ευρώπη δεν καταφέρει να γίνει παραγωγικότερη, θα είμαστε αναγκασμένοι να κάνουμε επιλογές. Δεν θα μπορούμε ταυτόχρονα να έχουμε ηγετική θέση στον τομέα των νέων τεχνολογιών, να είμαστε υπόδειγμα κλιματικής υπευθυνότητας και ανεξάρτητος παράγοντας στην διεθνή σκηνή. Δεν θα μπορούμε να χρηματοδοτήσουμε το κοινωνικό μας μοντέλο. Θα πρέπει να αναθεωρήσουμε προς τα κάτω ορισμένες έως και το σύνολο των φιλοδοξιών μας. Πρόκειται για μία υπαρξιακή πρόκληση».

ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΠΥΛΩΝΕΣ ΤΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΝΤΡΑΓΚΙ

Οι προτάσεις τις οποίες καταγράφει στην έκθεσή του ο πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες: την τόνωση της καινοτομίας και την κάλυψη του χάσματος που υπάρχει αυτή τη στιγμή με τις ΗΠΑ, τον συνδυασμό της απανθρακοποίησης της οικονομίας με την ανταγωνιστικότητα, και την αύξηση της ασφάλειας και τη μείωση των εξαρτήσεων.

Ειδικά για τη διασύνδεση της ανταγωνιστικότητας με την πράσινη μετάβαση, ο κ. Ντράγκι επεσήμανε πως η αγορά ενέργειας της ΕΕ λειτουργεί βάσει ενός σχεδιασμού (Target Model) από την εποχή όπου στο ενεργειακό μείγμα κυριαρχούσαν το φυσικό αέριο και τα ορυκτά καύσιμα, κάτι που δεν ισχύει σήμερα, ενώ στην αγορά κυριαρχούν εδραιωμένα συμφέροντα, με αποτέλεσμα να μην αξιοποιούνται τα οφέλη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας μεταξύ άλλων για μείωση των τιμών ενέργειας.

Τα κύρια ερωτήματα, κατά τον Μάριο Ντράγκι, είναι πώς θα χρηματοδοτηθούν οι τεράστιες επενδύσεις που χρειάζονται και πώς θα μπορέσουν οι 27 να συντονίσουν τις πολιτικές τους.

Όπως σημείωσε ο κ. Ντράγκι, η στρατηγική περιέχει 170 αναλυτικές προτάσεις, οι οποίες είναι αμέσως εφαρμόσιμες χάρη στο προβάδισμα της Ευρώπης όσον αφορά την ποιότητα της εκπαίδευσης, των συστημάτων υγείας και των συστημάτων κοινωνικής ευημερίας.

The flags of China and the European Union waving. International relations and diplomacy.

ΤΟ ΧΑΣΜΑ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ ΕΝΑΝΤΙ ΤΩΝ ΗΠΑ

Όσον αφορά τους πυλώνες της στρατηγικής που προτείνει, ο κ. Ντράγκι σημείωσε κατ’ αρχήν πως πρέπει να κλείσει το χάσμα στην καινοτομία με τις ΗΠΑ, καθώς η Ευρώπη βρίσκεται σε μια «στατική βιομηχανική δομή» με εταιρίες μεσαίου μεγέθους στους ίδιους τομείς όπως πριν 20 χρόνια, τη στιγμή που οι ΗΠΑ έχουν μεταβεί στην ψηφιακή εποχή.

Υπενθύμισε πως από το 2008, το 30% των εταιριών με αξία πέραν του 1 δις ευρώ εγκατέλειψαν την ΕΕ, με τις πλείστες να πηγαίνουν στις ΗΠΑ. Η αδυναμία στον τομέα της τεχνολογίας, όπως είπε, περιορίζει παράλληλα και την καινοτομία σε παραδοσιακούς τομείς.

Σε σχέση με τον δεύτερο πυλώνα, τον συνδυασμό της ανταγωνιστικότητας με την πράσινη μετάβαση, ο κ. Ντράγκι σημείωσε πως η αγορά ενέργειας της ΕΕ σήμερα «είναι ακόμα σχεδιασμένη για μια εποχή όταν το φυσικό αέριο και τα ορυκτά καύσιμα ήταν τα σημαντικά στοιχεία του ενεργειακού μείγματος».

Το 2020, συνέχισε, το φυσικό αέριο καθόριζε τις τιμές της ενέργειας κατά το 60%, παρά το ότι αποτελούσε μόλις 20% του μείγματος, ενώ στην αγορά κυριαρχούν «εδραιωμένα συμφέροντα» και η ενέργεια αποτελούσε μηχανή εσόδων για τους εθνικούς προϋπολογισμούς.

Το αποτέλεσμα, πρόσθεσε, είναι πως δεν μπορούμε να αξιοποιήσουμε τα οφέλη των ανανεώσιμων για τους καταναλωτές, και για αυτό «πρέπει να στοχεύσουμε στην αποσύνδεση» ώστε οι πολίτες να δουν τη διαφορά στους λογαριασμούς.

Σε αυτό το πλαίσιο, ο πρώην επικεφαλής της ΕΚΤ υπογράμμισε την ανάγκη καθαρών τεχνολογιών και την αύξηση της παροχής πράσινης ενέργειας, κάτι που κάνουν με κίνητρα οι ΗΠΑ, τη στιγμή που η Κίνα ανταγωνίζεται την ΕΕ στην παραγωγή αυτών των τεχνολογιών.

Τρίτον, ο κ. Ντράγκι αναφέρθηκε στον πυλώνα των προτάσεων που αφορούν την αύξηση της ασφάλειας και τη μείωση των των εξαρτήσεων, μεταξύ άλλων μέσω εξωτερικής οικονομικής πολιτικής, συμφωνίες με χώρες κλειδιά και οικοδόμηση των δυνατοτήτων της αμυντικής βιομηχανίας.

ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΤΗΣ ΠΡΟΕΔΡΟΥ

Μιλώντας στο πλαίσιο της συνέντευξης Τύπου, η κ. Φον ντερ Λάιεν υπογράμμισε πως από τότε που ζήτησε τη συγκεκριμένη έκθεση από τον κ. Ντράγκι, πριν έναν χρόνο, το θέμα της ανταγωνιστικότητας έχει κερδίσει δυναμική στις συζητήσεις των κρατών μελών, με την ίδια να το αναδεικνύει στις πολιτικές κατευθυντήριες γραμμές για τη δεύτερη θητεία της τις οποίες δημοσίευσε τον Ιούλιο ενόψει της έγκρισης της υποψηφιότητας της από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Στην παρέμβασή της, η κ. Φον ντερ Λάιεν εστίασε σε τρεις εισηγήσεις της έκθεσης που θεώρησε σημαντικές: την ανάγκη να προχωρήσουν η ψηφιακή και η πράσινη μετάβαση – καθώς οι βάσεις έχουν μπει – μέσω της στήριξης στη βιομηχανία, την ανάγκη για ενίσχυση των δεξιοτήτων των εργαζομένων που θα παράγουν και θα χειρίζονται νέες τεχνολογίες, και την ανάγκη η ΕΕ να είναι ανθεκτική ώστε να καταστεί ανταγωνιστική εστιάζοντας σε ζητήματα όπως την πρόσβαση σε κρίσιμες πρώτες ύλες, απαραίτητα εξαρτήματα ή διασύνδεση στον τομέα της ενέργειας.

Εξηγώντας τη φιλοσοφία της ογκώδους έκθεσης, ο κ. Ντράγκι σημείωσε πως αν και έχει ειπωθεί πολλές φορές πως η ανάπτυξη στην ΕΕ επιβραδύνεται, έως και πριν δύο χρόνια δεν θα γινόταν η σημερινή συζήτηση. Ωστόσο σήμερα, επεσήμανε, το παγκόσμιο εμπόριο έχει επίσης επιβραδυνθεί, η αγορά της Κίνας είναι λιγότερη ανοιχτή και μάλιστα ανταγωνίζεται την ΕΕ, η Ευρώπη έχει χάσει τη Ρωσία ως κύρια πηγή φτηνής ενέργειας, και πλέον πρέπει να επενδύσει στην άμυνα της για πρώτη φορά από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Στο παρελθόν, σημείωσε, η Ευρώπη μπορούσε να επενδύει στην αύξηση του πληθυσμού, ο οποίος αναμένεται να μειωθεί σταδιακά την επόμενη δεκαετία, τη στιγμή που η παραγωγικότητα παραμένει αδύναμη και οι φιλοδοξίες αυξάνονται, τόσο στον τομέα της κλιματικής αλλαγής όσο και στην άμυνα, παράλληλα με την ανάγκη να διατηρηθεί το μοντέλο κοινωνικής πρόνοιας της ηπείρου.

«Οι επενδύσεις που προϋποθέτουν όλα αυτά είναι τεράστιες» τόνισε, κάνοντας λόγο για ανάγκη αύξησης των επενδύσεων κατά 5% του ΑΕΠ, στα επίπεδα που καταγράφηκαν τελευταία φορά τις δεκαετίες του 1960 και του 1970. Η ανάπτυξη, συνέχισε, είναι κρίσιμης σημασίας ώστε η ΕΕ να μπορεί να διασφαλίσει τις ιδρυτικές αξίες της ευημερίας, της ισότητας, της ελευθερίας και της δημοκρατίας.

ΒΑΡΟΥΦΑΚΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΗ ΑΠΕΡΓΙΑ

Τον Μάρτιο του 2024, όταν οι Βρυξέλλες και άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες και πόλεις συγκλονίζονταν από τον ξεσηκωμό των οργανωμένων γεωργοκτηνοτρόφων, απαιτώντας αλλαγές στις πολιτικές της ΕΕ για την πράσινη μετάβαση και την προστασία του περιβάλλοντος και τη διαφύλαξη των συμφερόντων των αγροτών έναντι του αθέμιτου ανταγωνισμού που υφίστανται από συναδέλφους τους σε τρίτες χώρες, όπου δεν εφαρμόζονται τα αυστηρά και δαπανηρά κριτήρια καταλληλότητας προϊόντων που επιβάλλονται στην ΕΕ, ο οικονομολόγος Γιάνης Βαρουφάκης είχε δημοσιεύσει ένα άρθρο στον ευρωπαϊκό Τύπο, το οποίο άγγιζε κάποια από τα θέματα που αγγίζει σήμερα και η έκθεση Ντράγκι.

Ο κ. Βαρουφάκης είχε γράψει μεταξύ άλλων σε εκείνο το άρθρο: «Επί πλέον, υπάρχουν δύο πρόσθετα προβλήματα που αγνοούνται εσκεμμένα. Το ένα είναι η Πράσινη Συμφωνία της ΕΕ, που οι Βρυξέλλες διατυμπανίζουν αλλά δεν έχουν τη δυνατότητα να χρηματοδοτήσουν. Παραδείγματος χάριν, στην Ολλανδία το κορυφαίο οικολογικό πρόβλημα είναι τα νιτρικά άλατα που δηλητηριάζουν δεκαετίες τώρα τον υδροφόρο ορίζοντα. Μετά από δεκαετίες που η κυβέρνηση έκανε τα στραβά μάτια, ξάφνου – υπό την πίεση των Βρυξελλών – απαίτησε από τους Ολλανδούς αγρότες να λύσουν το πρόβλημα με δικό τους κόστος, μεταξύ άλλων μέτρων, “θυσιάζοντας” μία στις τρεις αγελάδες.

Ακόμα πιο δυσεπίλυτο είναι το δεύτερο πρόβλημα που προκάλεσε η 15ετής οικονομική ύφεση που ακολούθησε το τραπεζικό Κραχ του 2008. Το αποτέλεσμα των πανευρωπαϊκών πολιτικών λιτότητας, που ήταν η βασική πολιτική αντιμετώπισης της κρίσης αυτής, ήταν η κατάρρευση των επενδύσεων.

Τα αποτελέσματα αυτής της επιλογής είναι καταιγιστικά: Η επενδυτική απεργία ευθύνεται για τη σημερινή αποβιομηχάνιση της Γερμανίας και της Βόρειας Ιταλίας ταυτόχρονα.

Ολόκληρο το βιομηχανικό καρτέλ της Βόρειας και Κεντρικής Ευρώπης αποδομείται και, έτσι, αδυνατεί να χρηματοδοτεί την Κοινή Αγροτική Πολιτική, όπως είχε συμφωνηθεί με τους τσιφλικάδες του Βορρά από την δεκαετία του ’50.

Παράλληλα, μένει με άδεια τα ταμεία η Πράσινη Συμφωνία της ΕΕ, με τα βάρη της να πέφτουν δυσανάλογα στους ώμους των αγροτών και των λαϊκών τάξεων.

Με άλλα λόγια», επισήμανε ο κ. Βαρουφάκης, «για τον ξεσηκωμό ακόμα και των πλουσιότερων Γερμανών και Ολλανδών μεγαλοαγροτών, που για πρώτη φορά συναγωνίζονται τους Έλληνες, Γάλλους και Ισπανούς συναδέλφους τους στις κινητοποιήσεις και στα μπλόκα, ευθύνεται ο ανόητος χειρισμός της αναπόφευκτης κρίσης του ευρώ».

Από το περιοδικό Insider

Συνέχεια ανάγνωσης

Ευρωπαϊκή Ένωση

Χαμενεΐ: «Να εξαφανιστεί από εδώ» η Δύση

Δημοσιεύτηκε

στις

Αλί Χαμενεΐ. Φωτ. Office of the Iranian Supreme Leader/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS

Ανέφερε ότι «θρηνεί» για τον θάνατο του ηγέτη της Χεζμπολάχ Χασάν Νασράλα

Τις «ΗΠΑ και ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες» που «ψευδώς υποστηρίζουν ότι φέρνουν ειρήνη και ηρεμία στην περιοχή» κατηγόρησε ο ανώτατος ηγέτης του Ιράν, Αγιατολάχ Αλί Χαμενεΐ, για τις περιφερειακές εντάσεις στη Μέση Ανατολή, στις πρώτες του δηλώσεις μετά την πυραυλική επίθεση στο Ισραήλ.

Είπε ότι πρέπει να «χαθούν» από την περιοχή, ώστε οι χώρες της περιοχής να ζήσουν ειρηνικά.

Ανέφερε επίσης ότι «θρηνεί» για τον θάνατο του ηγέτη της Χεζμπολάχ Χασάν Νασράλα, αλλά δεν ανέβαλε το πρόγραμμά του επειδή το πένθος του Ιράν είναι μια «αναζωογονητική και κινητήρια δύναμη».

Η εντολή εκτόξευσης πυραύλων στο Ισραήλ την Τρίτη δόθηκε από τον ανώτατο ηγέτη της χώρας – ο οποίος παραμένει σε ασφαλή τοποθεσία, δήλωσε ανώτερος Ιρανός αξιωματούχος στο πρακτορείο ειδήσεων Reuters.

Ναυτεμπορική

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή