Ακολουθήστε μας

Οικονομία & Αγορές

Ακρίβεια: Οι Έλληνες επισκευάζουν τις συσκευές και μεταποιούν τα ρούχα – Με δανεικά η πληρωμή λογαριασμών

Δημοσιεύτηκε

στις

Οι εποχές που όταν μια συσκευή ή ένα έπιπλο χαλούσε κι όταν ένα ρούχο που δεν μας έκανε οδηγούνταν στον κάδο των απορριμμάτων και αγοράζαμε καινούργιο φαίνεται ότι έχουν παρέλθει μιας και η ακρίβεια δεν αφήνει περιθώριο για παρεκκλίσεις. Στη σκιά της πληθωριστικής κρίσης, οι καταναλωτές στην Ελλάδα αλλά και στην Ευρώπη επισκευάζουν ή μεταποιούν ολοένα και συχνότερα παλιά αντικείμενα αντί να προχωρούν σε νέες αγορές, μέτρα, πάντως, που δεν φαίνεται να αποτρέπουν σε μεγάλο βαθμό την αύξηση των οφειλών.

Όπως αναφέρει η εφημερίδα Καθημερινή, σύμφωνα με την Πανευρωπαϊκή Καταναλωτική Ερευνα Πληρωμών που δημοσιοποίησε η εταιρεία διαχείρισης απαιτήσεων Intrum, το 76% των καταναλωτών στην Ελλάδα επισκευάζει παλιά αντικείμενα αντί να αγοράζει καινούργια, ποσοστό που είναι το δεύτερο μεγαλύτερο μεταξύ 24 χωρών στις οποίες έχει πραγματοποιηθεί η έρευνα, με τον μέσο ευρωπαϊκό όρο να είναι στο 67%, μιας και η ακρίβεια «εγκαθίσταται» ακόμη και στις πλέον ανεπτυγμένες οικονομικά χώρες.

Ετσι κι αλλιώς το 84% των καταναλωτών στην Ελλάδα δηλώνει ότι πλέον προβαίνει σε λιγότερες αγορές (έναντι 72% στην Ευρώπη), κάτι, πάντως, που δεν φαίνεται να εμποδίζει την επανεμφάνιση των συσσωρευμένων οφειλών και εν γένει του ιδιωτικού χρέους. Το 53% των ερωτηθέντων στην Ελλάδα, ποσοστό που είναι το υψηλότερο στην Ευρώπη, δήλωσε ότι τους τελευταίους 12 μήνες έχει καθυστερήσει την πληρωμή τουλάχιστον ενός λογαριασμού, ποσοστό πολύ υψηλότερο από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο (29%). Πάνω από τέσσερις στους δέκα έχουν δανειστεί χρήματα ή έχουν φθάσει στο όριο την πιστωτική κάρτα τους προκειμένου να πληρώσουν λογαριασμούς τους τελευταίους έξι μήνες, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στην Ευρώπη είναι 26%. Αξίζει να σημειωθεί ότι ένα χρόνο πριν, στον δανεισμό για την πληρωμή λογαριασμών κατέφευγε αρκετά μικρότερο ποσοστό στην Ελλάδα και δη το 36%.

Λιγότεροι, επίσης, σε σύγκριση με πέρυσι είναι όσοι κάνουν αποταμίευση. Συγκεκριμένα, το 58% των καταναλωτών στην Ελλάδα φέτος (έναντι 60% πέρυσι) βάζει στην άκρη μερικά χρήματα κάθε μήνα, με το 80% εξ αυτών να το πράττει προκειμένου να μπορεί να αντεπεξέλθει σε έκτακτα έξοδα. Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, πάντως, αποταμίευση κάνει κάθε μήνα το 78% των καταναλωτών. Ακόμη, πάντως, κι όσοι αποταμιεύουν στην Ελλάδα δεν είναι ικανοποιημένοι από το ποσό της αποταμίευσης (78% έναντι 61%), προφανώς διότι θα ήθελαν να έχουν τη δυνατότητα να προβαίνουν σε μεγαλύτερες καταθέσεις.

Η αύξηση του κόστους ζωής, σε συνδυασμό με την ακρίβεια, αποτρέπει επίσης τους καταναλωτές από το να πληρώνουν παραπάνω για να αγοράσουν προϊόντα ή υπηρεσίες που προωθούν τη βιώσιμη ανάπτυξη. Το 74% στην Ελλάδα δηλώνει ότι δεν μπορεί να αγοράσει αυτά τα προϊόντα, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στην Ευρώπη είναι 61%.

Αξίζει, επίσης, να σημειωθεί ότι τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ευρώπη οι λογαριασμοί του ηλεκτρικού ρεύματος και του φυσικού αερίου είναι αυτοί που ιεραρχούν ως βασικότερους οι καταναλωτές, αφήνοντας σε πολύ χαμηλότερες θέσεις δαπάνες για την υγεία, την εκπαίδευση και τη φροντίδα των παιδιών.

Σύμφωνα με τα γενικότερα συμπεράσματα της Intrum, το 2022 είναι η χρονιά κατά την οποία οι καταναλωτές σε όλη την Ευρώπη εμφανίζονται πιο απαισιόδοξοι από ποτέ, ακόμη και από τις περιόδους των σκληρών lockdowns.

Σε μεταχειρισμένα είδη και ρούχα από λαϊκές αγορές στρέφονται οι καταναλωτές

Συνολικά από τις αρχές του έτους έως και τον Σεπτέµβριο το λιανεµπόριο κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων, ενδυµάτων και υποδηµάτων σε υπαίθριους πάγκους και αγορές εµφανίζει τζίρο 6,25 εκατ. ευρώ, έναντι τζίρου 5,33 εκατ. ευρώ στο εννεάµηνο του 2021. Μάλιστα, ο τζίρος στον εν λόγω κλάδο ενδεχοµένως να είναι και µεγαλύτερος, δεδοµένου ότι σε αρκετές περιπτώσεις συναλλαγών δεν εκδίδονται αποδείξεις. Ειδικά στο γ΄ τρίµηνο του 2022 ο τζίρος ήταν 2,81 εκατ. ευρώ, έναντι 1,95 εκατ. ευρώ στο γ΄ τρίµηνο του 2021.

Σε ό,τι αφορά το λιανεµπόριο µεταχειρισµένων ειδών σε καταστήµατα, ο τζίρος κατά το γ΄ τρίµηνο του 2022 ήταν 4,88 εκατ. ευρώ, έναντι 3,18 εκατ. ευρώ το γ΄ τρίµηνο του 2021. Στο εννεάµηνο του 2022 ο τζίρος στον εν λόγω κλάδο ήταν 11,94 εκατ. ευρώ, έναντι 8,11 εκατ. ευρώ στο εννεάµηνο του 2021.

ΠΗΓΗ: Newpost.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Ελαιοπαραγωγή

Προσδοκίες για μειωμένη τιμή στο ελαιόλαδο λόγω της βελτίωσης της παραγωγής⁸

Σύμφωνα με εκτιμήσεις επαγγελματιών του κλάδου, οι φετινές τιμές παραγωγού θα είναι χαμηλότερες από πέρυσι.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Καλύτερη σε σχέση με την περυσινή αναμένεται – σύμφωνα με τις πρώτες ενδείξεις – η φετινή παραγωγή ελαιολάδου, καλλιεργώντας προσδοκίες για μειωμένη τιμή στα ράφια του σούπερ μάρκετ, μετά τις εκρηκτικές ανατιμήσεις.

Σε δηλώσεις του στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο Γενικός Διευθυντής του ΣΕΒΙΤΕΛ, Γιώργος Οικονόμου, ανέφερε πως «σύμφωνα με εκτιμήσεις η φετινή ελαιοκομική παραγωγή θα ανέλθει μεταξύ 220-230.000 τόνων», κάτι που θα έχει ως αποτέλεσμα την ομαλοποίηση της κατάστασης.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις επαγγελματιών του κλάδου, οι φετινές τιμές παραγωγού θα είναι χαμηλότερες από πέρυσι.

«Πράσινος χρυσός»

Τα τελευταία χρόνια, τόσο ο πόλεμος της Ρωσίας με τη Ουκρανία, που αύξησε τις τιμές σε βασικά προϊόντα και παρέσυρε και το ελαιόλαδο, όσο και οι έντονες κλιματικές συνθήκες που μείωσαν σε ιστορικά χαμηλά τις παραγωγές ελαιολάδου σε όλη τη «Λεκάνη της Μεσογείου», εκτόξευσε τις τιμές για τον καταναλωτή, καθιστώντας τον «πράσινο χρυσό» είδος πολυτελείας. Όπως υπογράμμισεο κ. Οικονόμου, αυτή η εικόνα πρόκειται να αλλάξει, μιας και οι παραγωγές σε όλες τις ελαιοπαραγωγικές χώρες επανέρχονται σε «φυσιολογικά» επίπεδα.

«Θα υποχωρήσουν οι τιμές»

Σύμφωνα με εκτιμήσεις επαγγελματιών του κλάδου, οι φετινές τιμές παραγωγού θα είναι χαμηλότερες από πέρυσι. «Όταν οι ποσότητες είναι σχεδόν διπλάσιες από την περασμένη χρονιά, δεν μπορεί ο παραγωγός να πληρωθεί την ίδια τιμή με πέρυσι» εξηγούν. Ήδη, οι παραγωγοί πληρώνονται περί τα 8 ευρώ το λίτρο, όμως ίδιοι παράγοντες σημειώνουν ότι δεν θα διατηρηθεί αυτό το μομέντουμ.

«Το παιχνίδι έχει έναν ευχαριστημένο και έναν δυσαρεστημένο. Αλλά πρέπει να αρχίσουμε να κοιτάζουμε και τον καταναλωτή, ο οποίος δυσκολεύεται να πληρώσει το λάδι στις σημερινές τιμές», δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Γενικός Διευθυντής του ΣΕΒΙΤΕΛ. Και συνεχίζει: «πρέπει να αφήσουμε την αγορά να παίξει με την προσφορά και τη ζήτηση. Πέρυσι οι τιμές παραγωγού ξεπέρασαν τα 10 ευρώ και αυτή η αύξηση πέρασε και στον τελικό καταναλωτή».

Υποχώρηση της κατανάλωσης λόγω της εκτόξευσης των τιμών

Αυτό θα βοηθήσει να μπει ξανά το ελληνικό ελαιόλαδο στο τραπέζι των οικογενειών. Λόγω της εκτόξευσης των τιμών πέρυσι πολλά νοικοκυριά επέλεξαν να αντικαταστήσουν το παραδοσιακό παρθένο ελαιόλαδο με φθηνότερα ηλιέλαια, σπορέλαια κ.α. Αυτό μάλιστα δεν είναι ελληνικό φαινόμενο καθώς σε Ισπανία και Ιταλία, καθαρά ελαιοπαραγωγικές χώρες, η κατανάλωση υποχώρησε, όπως και στη χώρα μας, κοντά στο 18% με 20%.

Αυτό, σύμφωνα με τον κ. Οικονόμου «οφείλεται στην αύξηση της τιμής αλλά και στις αλλαγές στις διατροφικές συνήθειες των Ελλήνων καταναλωτών» και πρόσθεσε «θα κάνουμε όλες τις απαραίτητες κινήσεις για να μπει ξανά στο τραπέζι το ελληνικό ελαιόλαδο».

Πώς θα αποκτήσει πάλι αξία το ελαιόλαδο

Προκειμένου να δοθεί επιπλέον αξία στο προϊόν, ο κ. Οικονόμου τόνισε ότι «ο καταναλωτής θα πρέπει να ενημερωθεί για τα οφέλη που έχει το ελαιόλαδο στην υγεία του» Οι έλεγχοι σύμφωνα με τον ίδιο πρέπει να ενταθούν και ο «πράσινος χρυσός» να πωλείται τυποποιημένος και όχι χύμα και ανώνυμα το οποίο σύμφωνα με τον Γενικό Διευθυντή του ΣΕΒΙΤΕΛ «είναι συχνά και νοθευμένο». «Εάν γίνουν όλα αυτά τότε οι όροι του ανταγωνισμού και η αγορά θα δουλέψουν από μόνοι τους» σημείωσε.

«Σίγουρα χρειαζόμαστε μια εθνική στρατηγική, κυρίως για τις εξαγωγές και της ενίσχυσης των δράσεων, προβολής και προώθησης του προϊόντος» συμπλήρωσε για να καταλήξει: «Όλοι πρέπει να συμβάλουμε προς αυτή την κατεύθυνση».

Συνέχεια ανάγνωσης

Video

Ρεκόρ πωλήσεων και υπερτριπλασιασμός κερδών για γαλακτοβιομηχανία από τη Δράμα απ’τις αρχαιότερες στη Βόρειο Ελλάδα!

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Εκρηκτική αύξηση των πωλήσεων αλλά και των καθαρών κερδών κατέγραψε το 2023 η ΝΕΟΓΑΛ, με τη γαλακτοβιομηχανία από τη Δράμα που γιορτάζει φέτος τα 60 χρόνια λειτουργίας της, να επιδιώκει την είσοδό της σε νέες αγορές του εσωτερικού και του εξωτερικού.

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΔΗΜΗΤΡΑ ΤΑΓΚΑ

Όπως προκύπτει από τα πρόσφατα δημοσιευμένα οικονομικά της στοιχεία, η ΝΕΟΓΑΛ που δραστηριοποιείται στην παραγωγή γαλακτοκομικών προϊόντων έχει σημαντική παρουσία στη διεθνή αγορά καθώς οι εξαγωγές της σε Ευρώπη ξεπέρασαν τις εγχώριες πωλήσεις, σημειώνοντας εντυπωσιακή άνοδο κατά 126,18% σε σύγκριση με το 2022. Ειδικότερα, ο κύκλος εργασιών της ΝΕΟΓΑΛ ανήλθε σε ποσό 31,208 εκατ. ευρώ, αύξηση κατά 39,74% σε σχέση με την προηγούμενη χρήση.

Με βάση τις γεωγραφικές αγορές, οι πωλήσεις στην εγχώρια αγορά διαμορφώθηκαν στα 13,767 εκατ. ευρώ έναντι 14,260 εκατ. ευρώ, μειωμένες κατά -3,46%. Ωστόσο, η διεθνής αγορά έδωσε ώθηση στις πωλήσεις της ΝΕΟΓΑΛ αφού το 2023 ανήλθαν στα 16,626 εκατ. ευρώ έναντι 7,351 εκατ. ευρώ της προηγούμενης χρήσης του 2022. Σε καλά επίπεδα κινήθηκαν οι πωλήσεις και προς τις αγορές Τρίτων Χωρών, οι οποίες διαμορφώθηκαν στις 814.919,52 ευρώ, αυξημένες κατά 13,03% σε σχέση με το 2022. Οι εξαγωγές μάλιστα της γαλακτοβιομηχανίας αντιπροσωπεύουν το 55,88% του κύκλου εργασιών της.

Παράλληλα, και τα καθαρά της κέρδη εμφάνισαν εκρηκτική άνοδο την περασμένη χρονιά έναντι 552.292 ευρώ το 2022, σύμφωνα με τα οικονομικά της στοιχεία. Ειδικότερα, τα κέρδη μετά φόρων ανήλθαν στο 1,954 εκατ. ευρώ με άνοδο 253,91% σε σχέση με το 2023. Αξίζει ακόμη να επισημανθεί ότι η ΝΕΟΓΑΛ προχώρησε και στην αύξηση του προσωπικού της κατά 10%, το οποίο ανέρχεται πλέον στους 164 εργαζόμενους έναντι 149 το 2022.

Για την τρέχουσα χρονιά κατά την οποία η ΝΕΟΓΑΛ γιορτάζει τη συμπλήρωση των 60 χρόνων από την ημέρα ίδρυσης της (1964), επιδιώκει την είσοδό της σε νέες αγορές του εσωτερικού και του εξωτερικού, τη βελτίωση και επέκταση των παραγωγικών της υποδομών, της ζώνης γάλακτος και της λειτουργίας διάθεσης των προϊόντων της, καθώς την παραγωγή προϊόντων με υψηλή προστιθέμενη αξία, που να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις των καταναλωτών.

Στόχος ακόμη της βιομηχανίας γάλακτος είναι η μείωση κατά 1% της κατανάλωσης νερού, ηλεκτρικής ενέργειας υγραερίου ανά τόνο παραγόμενων προϊόντων αλλά και η αύξηση κατά 1% του ποσοστού συσκευασιών από χαρτί/χαρτόνι που ανακυκλώνονται.

Υπενθυμίζεται ότι η Βιομηχανία Γάλακτος Δράμας Α.Ε με διακριτικό τίτλο «ΝΕΟΓΑΛ» ιδρύθηκε το 1964 στην Δράμα και αποτελεί μία από τις πρώτες γαλακτοβιομηχανίες της Βορείου Ελλάδος. Η εταιρία δραστηριοποιείται στην παραγωγή γαλακτοκομικών προϊόντων με σημαντική παρουσία στην τοπική αγορά και όχι μόνο, ενώ κατέχει το 4,5% περίπου του φρέσκου παστεριωμένου γάλακτος πανελλαδικά με βάση τα σημερινά δεδομένα. Κατέχει ιδιοχρησιμοποιούμενα ακίνητα στη Δράμα, 10.354,82 m2 συνολικής επιφάνειας κτισμάτων καθώς επίσης και ακίνητα στη Νεοχωρούδα του Δήμου Ωραιοκάστρου.

ΠΗΓΗ: thesstoday.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Ισραήλ

Το τίμημα του πολέμου! Υποβάθμιση Ισραήλ από Moody’s

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Το ψαλίδισμα κατά δυο βαθμίδες της πιστοληπτικής αξιολόγησης αφήνει τη χώρα τρία σκαλοπάτια πάνω από την κατηγορία «σκουπίδια». Το κόστος των συγκρούσεων υπολογίζεται ότι θα αγγίξει τα 66 δισ. δολ. έως το τέλος του 2025.

Το Ισραήλ υποβαθμίστηκε για δεύτερη φορά φέτος από τη Moody’s Ratings καθώς το οικονομικό κόστος αυξάνεται εδώ και 12 μήνες πολέμου στη Γάζα στη σκιά της κλιμάκωσης της σύγκρουσης με τη Χεζμπολάχ.

Ο πόλεμος στη Γάζα αποδυναμώνει την οικονομία του Ισραήλ. Η Moody’s μείωσε την πιστοληπτική αξιολόγηση του Ισραήλ κατά δύο βαθμίδες σε Baa1 από το A2, ανέφερε ο οίκος, αφήνοντας τη χώρα τρία σκαλοπάτια πάνω από τη μη επενδυτική βαθμίδα, κατηγορία «σκουπίδια».

Οι προοπτικές παραμένουν «αρνητικές».

Γεωπολιτικός κίνδυνος

Ο «γεωπολιτικός κίνδυνος έχει ενταθεί σημαντικά περαιτέρω, σε πολύ υψηλά επίπεδα, με σημαντικές αρνητικές συνέπειες για την πιστοληπτική ικανότητα του Ισραήλ τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα», ανέφερε η Moody’s σε απρογραμμάτιστη ανακοίνωση. «Η ένταση της σύγκρουσης μεταξύ Ισραήλ και Χεζμπολάχ έχει αυξηθεί σημαντικά τις τελευταίες ημέρες».

Υπάρχουν ελάχιστα σημάδια ότι ο πόλεμος κατά της Χαμάς φτάνει στο τέλος του, ακόμα κι αν η ένταση των μαχών έχει εκτονωθεί. Το Ισραήλ έχει εντείνει σημαντικά τις εχθροπραξίες κατά της Χεζμπολάχ, τις τελευταίες δύο εβδομάδες και εντείνονται οι φόβοι για πιθανή χερσαία εισβολή και περιφερειακή σύγκρουση στη Μέση Ανατολή.

Οι ΗΠΑ, η Γαλλία και τα αραβικά κράτη εντείνουν μανιωδώς τις διπλωματικές προσπάθειες για να αποφύγουν αυτό το σενάριο.

Ο Γιάλι Ρότενμπεργκ, Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Οικονομικών, χαρακτήρισε την υποβάθμιση «υπερβολική και αδικαιολόγητη».

«Η ένταση της δράσης αξιολόγησης που ελήφθη δεν ταιριάζει με τα δημοσιονομικά και μακροοικονομικά δεδομένα της ισραηλινής οικονομίας», είπε. «Είναι σαφές ότι ο πόλεμος στα διάφορα μέτωπα έχει τίμημα στην ισραηλινή οικονομία, αλλά δεν υπάρχει καμία δικαιολογία για την απόφαση της εταιρείας αξιολόγησης».

Η απόφαση του Moody’s ελήφθη ακόμη και πριν το Ισραήλ χτυπήσει την έδρα της Χεζμπολάχ στη νότια Βηρυτό την Παρασκευή, στη σκληρότερη επίθεση στην πρωτεύουσα του Λιβάνου εδώ και σχεδόν δύο δεκαετίες. Η εξέλιξη, μια μεγάλη κλιμάκωση των εχθροπραξιών, θα μπορούσε να εντείνει περαιτέρω τη μαινόμενη πολυμέτωπη σύγκρουση στη Μέση Ανατολή, τουλάχιστον προσωρινά.

Οι συγκρούσεις αποδείχθηκαν οικονομικά δαπανηρές για το Ισραήλ. Οι κρατικές δαπάνες και το δημοσιονομικό έλλειμμα εκτινάσσονται στα ύψη, ενώ κλάδοι όπως ο τουρισμός, η γεωργία και οι κατασκευές έχουν υποχωρήσει.

Ισραηλινοί αξιωματούχοι υπολόγισαν ότι το κόστος των συγκρούσεων μέχρι το τέλος του επόμενου έτους θα ανέλθει σε περίπου 66 δισ. δολ., ή περισσότερο από το 12% του ΑΕΠ. Αυτός ο αριθμός βασίστηκε στο ότι οι μάχες με τη Χεζμπολάχ δεν κλιμακώθηκαν σε μια πλήρη σύγκρουση.

ΠΗΓΗ: Euro2day

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή