Ακολουθήστε μας

Ενεργειακά

Δεν θέλουν τον EastMed στο Βασιλικό – Ζητούν εναλλακτικές

Δημοσιεύτηκε

στις

Η Κυπριακή Δημοκρατία τρέχει τις διαδικασίες για τη χωροθέτηση του σταθμού συμπίεσης του αγωγού EastMed στη βιομηχανική περιοχή Βασιλικού. Ωστόσο, στο πλαίσιο εξέτασης της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το αναθεωρημένο χωροταξικό σχέδιο ανάπτυξης περιοχής Βασιλικού, ο έπαρχος Λάρνακας εξέφρασε τη διαφωνία του με το εν λόγω έργο.

Με επιστολή του προς τον διευθυντή Τμήματος Περιβάλλοντος ημερ. 19/9/2022, στην οποία συμπεριλήφθηκαν και προηγούμενες πρόσφατες επιστολές του, ο έπαρχος Οδυσσέας Χατζηστεφάνου αναφέρεται μεταξύ άλλων στον αυξημένο αριθμό επικίνδυνων εγκαταστάσεων στην περιοχή του Βασιλικού και εισηγείται την επανεξέταση της χωροθέτησης εντός της περιοχής Βασιλικού για υποδομές που δεν έχουν αρχίσει ακόμη να υλοποιούνται και πιθανόν δεν είναι απαραίτητο να βρίσκονται στην περιοχή. Ιδιαίτερη αναφορά κάνει για τον σταθμό συμπίεσης του αγωγού EastMed και εισηγείται την εξεύρεση εναλλακτικών θέσεων από τις αρμόδιες κυβερνητικές Αρχές εκτός της περιοχής της μελέτης του αναθεωρημένου χωροταξικού σχεδίου. Επιπρόσθετα, ο έπαρχος εισηγείται όπως τα αιτήματα των επιχειρήσεων για παραχώρηση κρατικής γης για δημιουργία βιομηχανικών εγκαταστάσεων να εξετάζονται σύμφωνα με τα κριτήρια που προνοούνται στους περί Ακινήτου ιδιοκτησίας της Δημοκρατίας (Μίσθωση Ιδιοκτησίας μέσα σε Κυβερνητικές Περιοχές) Κανονισμούς 1990 (ΚΔΠ 164/90) ως έχουν τροποποιηθεί.

Ο αγωγός EastMed-Poseidon, αποτελεί μία σημαντική ενεργειακή υποδομή, που στοχεύει στη διασύνδεση, μεταξύ των πηγών της Ανατολικής Μεσογείου (υποθαλάσσια αποθέματα φυσικού αερίου στη λεκάνη της Λεβαντίνης) και των ευρωπαϊκών αγορών ενέργειας, μέσω Κύπρου, Ελλάδας και Ιταλίας. Για τον αγωγό εκπονείται ολοκληρωμένη μελέτη εκτίμησης επιπτώσεων στο περιβάλλον, καθώς και ειδική οικολογική αξιολόγηση για επηρεασμό της προτεινόμενης θαλάσσιας προστατευόμενης περιοχής, της υπεράκτιας περιοχής Ωκεανίς, η οποία έχει προταθεί για την προστασία των κητωδών (δελφίνια, φάλαινες) και των θαλασσίων χελωνών, οι οποίες χρησιμοποιούν την εν λόγω περιοχή ως μεταναστευτικό διάδρομο. 

Σημειώνεται ότι το κυπριακό τμήμα του έργου αποτελείται από τις υποθαλάσσιες και χερσαίες υποδομές για τη μεταφορά φυσικού αερίου από τα υποθαλάσσια κοιτάσματα Ισραήλ/ Κύπρου που βρίσκονται εντός των περιοχών της κυπριακής δικαιοδοσίας. Στη βιομηχανική περιοχή Βασιλικού, η οποία ανήκει στην Επαρχία Λάρνακας στο νότιο τμήμα της Κύπρου, θα γίνεται η διέλευση των αγωγών από την ακτή και θα αναπτυχθούν χερσαίες εγκαταστάσεις. Το χερσαίο τμήμα περιλαμβάνει τον σταθμό συμπίεσης και μέτρησης και τον σταθμό μέτρησης και ρύθμισης της πίεσης. Το υποθαλάσσιο τμήμα περιλαμβάνει τμήματα της νότιας και της βόρειας γραμμής του συνόλου του έργου εντός υδάτων κυπριακής δικαιοδοσίας, εκτείνεται για περίπου 980 km από το σημείο προσαιγιάλωσης.

Οι υποθαλάσσιοι αγωγοί του έργου θα διέρχονται εντός των κυπριακών υδάτων σε βάθη νερού που κυμαίνονται από περίπου -2.000 μ. στη θέση όπου ο αγωγός εισέρχεται στα κυπριακά ύδατα από το Ισραήλ που βρίσκεται ανατολικά του υψώματος Ερατοσθένης και περίπου -2.800 μ. στη θέση όπου ο αγωγός φτάνει στο όριο της κυπριακής δικαιοδοσίας προς τα δυτικά, μέχρι την ακτογραμμή στο Βασιλικό (όπου η βαθυμετρία των -20 μ. βρίσκεται σε απόσταση περίπου 1,7 χλμ από την ακτή).

Ο σταθμός συμπίεσης και μέτρησης του έργου θα εγκατασταθεί στη βαριά βιομηχανική ζώνη Β2 του Βασιλικού, ενώ τμήμα των χερσαίων αγωγών και ο χώρος προσαιγιάλωσης εμπίπτουν στη Ζώνη Προστασίας Ζ1α (η οποία αποτελεί ρυθμιστική ζώνη μεταξύ των βιομηχανικών εγκαταστάσεων του Ενεργειακού Κέντρου Βασιλικού και των άλλων γειτονικών περιοχών), και ο σταθμός μέτρησης και μείωσης της πίεσης και τμήμα των χερσαίων αγωγών εμπίπτουν στη Ζώνη Προστασίας Ζ3α (η οποία αποτελεί ρυθμιστική ζώνη μεταξύ των βιομηχανικών εγκαταστάσεων του Ενεργειακού Κέντρου Βασιλικού και των άλλων γειτονικών περιοχών). Όλες οι εγκαταστάσεις του έργου περιλαμβάνονται στο αναθεωρημένο Γενικό Χωροταξικό Σχέδιο του Βασιλικού. Η περιοχή φιλοξενεί ήδη τον Σταθμό Ηλεκτροπαραγωγής Βασιλικού, την Τσιμεντοποιία Βασιλικού, αποθήκες πετρελαίου και άλλες τοπικές βιομηχανίες. Σύμφωνα με το πρόσφατα επικαιροποιημένο Γενικό Χωροταξικό Σχέδιο η περιοχή θα φιλοξενήσει σημαντική συγκέντρωση εγκαταστάσεων υδρογονανθράκων.

Η ποιότητα του ατμοσφαιρικού αέρα της περιοχής παρακολουθείται σε συνεχή βάση από το Τμήμα Επιθεώρησης Εργασίας στους δύο βιομηχανικούς σταθμούς παρακολούθησης της ποιότητας του αέρα που βρίσκονται στο χωριό Ζύγι και στο χωριό Μαρί. Τα επίπεδα ατμοσφαιρικής ρύπανσης υποβάθρου στην περιοχή του κόλπου του Βασιλικού καταγράφουν βραχυπρόθεσμες μέγιστες τιμές ρύπανσης που προκαλούνται από τις κοντινές βιομηχανικές δραστηριότητες (Σταθμός Ηλεκτροπαραγωγής Βασιλικού, Τσιμεντοποιία Βασιλικού, αποθήκες καυσίμων VTTV κ.λπ.) Οι σταθμοί έχουν τοποθετηθεί σε υπήνεμη κατεύθυνση από αυτές τις πηγές στις πλησιέστερες κατοικημένες περιοχές.

ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ

Διατήρηση προστατευόμενων ειδών 

Ο αγωγός EastMed όπως και όλα τα άλλα έργα πρέπει να περάσουν μέσα από τη διαδικασία εξέτασης περιβαλλοντικών επιπτώσεων και γιατί όχι να διεξαχθεί και μελέτη ειδικής οικολογικής αξιολόγησης για τις επιπτώσεις που μπορεί να επιφέρει στην υπεράκτια περιοχή Ωκεανίς. Άλλωστε, τα μέτρα προτεραιότητας για την υπεράκτια περιοχή Ειδικής Ζώνης Διατήρησης (ΕΖΔ) Ωκεανίς είναι σημαντικά για την προστασία των κητωδών και την προστασία των μεταναστευτικών οδών των θαλάσσιων χελωνών. Επομένως, θα πρέπει να περιοριστούν ακόμα και να απαγορευτούν δραστηριότητες εντός της ΕΖΔ, που δυνατό να έχουν σημαντικές αρνητικές επιπτώσεις, για την αποφυγή της υποβάθμισης των οικοτόπων των ειδών (Monachus monachus, Chelonia mydas, Caretta caretta και Tursiops truncatus).

Συνέχεια ανάγνωσης

Ενεργειακά

Τα Νέα: Εξελίξεις στο Αιγαίο! Μία ευκαιρία, μία παγίδα και οι χάρτες

Δημοσίευμα στα Νέα επικαλείται πληροφορία, ότι η Τουρκία είναι έτοιμη να ανοίξει η συζήτηση για οριοθέτηση θαλάσσιων ζωνών με βάση το Δίκαιο της Θάλασσας

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Δημοσίευμα στα Νέα επικαλείται πληροφορία, ότι η Τουρκία είναι έτοιμη να ανοίξει η συζήτηση για οριοθέτηση θαλάσσιων ζωνών με βάση το Δίκαιο της Θάλασσας

Στην πρόσφατη συνάντηση του Κυριάκου Μητσοτάκη με τον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν στο πλαίσιο της συνόδου κορυφής του ΟΗΕ, στη Νέα Υόρκη έγινε γνωστό, ότι οι ηγέτες Ελλάδας και Τουρκίας εδωσαν εντολή «διερεύνησης» για εκκίνηση των συζητήσεων περί υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ στους Υπουργούς Εξωτερικών της κάθε χώρας, Γιώργο Γεραπετρίτη και Χακάν Φιντάν αντίστοιχα.

Την αποκάλυψη είχε κάνει ο ίδιος ο υπουργός Εξωτερικών, Γιώργος Γεραπετρίτης, σε δηλώσεις του από τη Νέα Υόρκη, επισημαίνοντας, ότι «είναι αναγκαίο σήμερα, περισσότερο από ποτέ, όταν βρισκόμαστε σε μια περιοχή, η οποία βάλλεται από διαρκείς γεωπολιτικούς κινδύνους και εν μέσω δύο πολέμων, να υπάρχουν σχέσεις κατανόησης και καλής γειτονίας». 

Όπως ανέφερε ο επικεφαλής της ελληνικής διπλωματίας, ο υπουργός Εξωτερικών της Τουρκίας θα επισκεφθεί το επόμενο διάστημα την Ελλάδα, έτσι ώστε να προετοιαστεί το Ανώτατο Συμβούλιο και να συντονιστούν όλες τις αναγκαίες ενέργειες.

Το δημοσίευμα των Νέων

Το Σάββατο σε πρωτοσέλιδο ρεπορτάζ της που τιτλοφορείται ως “Εξελίξεις στο Αιγαίο” η εφημερίδα “Τα Νέα” επικαλείται πληροφορία, ότι η Τουρκία επιθυμεί να συζητήσει για οριοθέτηση βάσει του δικαίου της Θάλασσας.

“Εναν νέο δρόμο στον ελληνοτουρκικό διάλογο σηματοδοτεί η πληροφορία ότι η Αγκυρα αποδέχεται να ανοίξει η συζήτηση για οριοθέτηση θαλάσσιων ζωνών με βάση το Δίκαιο της Θάλασσας

• Μετά την Παλαιστίνη και η χώρα μας κινδυνεύει από την ανυπαρξία επαρκούς χαρτογράφησης

• Ποια είναι η παγίδα

Η νέα φάση στα ελληνοτουρκικά ζητήματα θέτει και νέα ερωτήματα ως προς της διεξαγωγή των διαπραγματεύσεων! Στο εγγύς ιστορικό παρελθόν στην ευρύτερη περιοχή μας, έχουν διεξαχθεί ανάλογες διαπραγματεύσεις, στις οποίες μπορούμε να ανατρέξουμε ως προς το δέον ή το μη δέον γενέσθαι στα καθ΄ημάς κρίσιμα διακυβεύματα”, αναφέρει μεταξύ άλλων το δημοσίευμα των Νέων.

 

Συνέχεια ανάγνωσης

Video

Μιθριδατισμός Αθήνας-Λευκωσίας

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Γιάννος Χαραλαμπίδης: Στην ηλεκτρική διασύνδεση θέλουμε καθαρό έργο χωρίς βρώμικο φέσι. Υπάρχει συμφωνία, κάτι που ήταν αναμενόμενο. Το θέμα είναι να έχει κέρδος ο Κύπριος πολίτης. Μένει να δούμε, αν αυτά τα ποσά και τα κέρδη, θα μετουσιωθούν. Να εξηγήσει αν αυτή η μελέτη ισχύει. Συμφωνήθηκε, ότι στη ρήτρα περί κρίσης για γεωπολιτικούς λόγους, ότι το 63-37 θα γίνει 50-50. Στο κέρδος του 8,3% που θα έχουν οι εταιρείες για 12 χρόνια, είναι ζητήματα που έχουν λυθεί. Η δική μας ρυθμιστική αρχή πρέπει να εγκρίνει ό,τι συμφωνήθηκε στην Αθήνα. Για το Κυπριακό, εφόσον δεν υπάρχει τριμερής είναι αν ο γγ του ΟΗΕ θα συναντήσει ξεχωριστά τους ηγέτες των δύο κοινοτήτων. Εγείρονται όμως σοβαρά ερωτήματα από τη ρήση του προέδρου της Κύπρου, ότι η λύση δεν θα είναι δίκαιη. Τι θέλει να μας πει; Ότι η ΔΔΟ δεν είναι δίκαιη λύση και τί θα πεί στον Γκουτέρες; Ό,τι και να κάνει ο γγ του ΟΗΕ το άκουσε και έτσι του δένεις τα χέρια να μη δεχτεί δίκαιη λύση. Και εμείς δεχόμαστε μια λύση που δεν είναι δίκαιη. Πάμε σε λύση άδικη και διχοτομική; Αυτές είναι ατυχείς δηλώσεις. Μας προετοιμάζουν σε κάτι που δεν είναι δίκαιο, λες και πίνουμε το δηλητήριο του Μιθριδάτη;

Συνέχεια ανάγνωσης

Video

Γιάννος Χαραλαμπίδης: Να δοθούν απαντήσεις από Αθήνα και Λευκωσία!

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Γιάννος Χαραλαμπίδης: Η Ελληνική κυβέρνηση θα ήθελε να δοθούν τα 125 εκατ.Ευρώ στο σύνολο. Όταν λέει η Λευκωσία 25 εκατ.Ευρώ ανά έτος εννοεί, ότι θέλει να παρουσιάζονται στοιχεία. Το μεγάλο ερώτημα είναι γιατί υπάρχουν τόσα εμπόδια. Εδώ πρέπει να απαντήσουν Αθήνα και Λευκωσία ειδικά από τη στιγμή που το έργο επιδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση με 600 εκατ.Ευρώ. Αντιλαμβάνομαι, ότι πίσω από τις κυβερνήσεις κρύβονται άλλα συμφέροντα. Ο πρόεδρος της Κύπρου ταλαιπωρείται από ένα άλλο σκάνδαλο όσον αφορά το Βασιλικό και θέλει να μετριάσει τις σκιές. Είμαι της άποψης, ότι θα πρέπει να είναι καθαρό το έργο χωρίς βρώμικα φέσια και ότι θα πρέπει να υπάρχει διαφάνεια.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή