Ακολουθήστε μας

Κίνα

Κίνα: Η επανεκλογή του Σι, το δόγμα της ειρηνικής ανόδου και το νέο διεθνές περιβάλλον

Δημοσιεύτηκε

στις

Πώς διαμορφώνεται το νέο διεθνές περιβάλλον ασφάλειας.

Γράφει ο Γιώργος Κουκάκης*

Σκοπός της παρούσας ανάλυσης είναι αφενός να ενημερώσει το αναγνωστικό κοινό όσον αφορά τις πρόσφατες εξελίξεις που έλαβαν χώρα στη Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας και αφετέρου να επισημάνει ορισμένους παράγοντες που επηρεάζουν τη διαμόρφωση του διεθνούς περιβάλλοντος ασφάλειας. Αφορμή για τη συγγραφή της στάθηκε η ανάδειξη του Xi Jinping (Σι Τζινπίνγκ) στα καθήκοντα του Γενικού Γραμματέα της Κεντρικής Επιτροπής του Κομμουνιστικού Κόμματος της Κίνας [Communist Party of China (CPC)] στις 23 Οκτωβρίου 2022, κατά το 20ο Εθνικό Συνέδριο του Κόμματος (20th National Congress).[1]

Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί ότι ο Σι Τζινπίνγκ είναι ο μοναδικός ηγέτης στην ιστορία της Κίνας που αναδεικνύεται για 3η συνεχόμενη φορά Γενικός Γραμματέας (η πρώτη φορά που ανέλαβε τα εν λόγω καθήκοντα ήταν το 2012) γεγονός που αποδεικνύει την έμπρακτη εμπιστοσύνη που τρέφουν προς το πρόσωπό του τα υπόλοιπα στελέχη του Κόμματος.

Η εξασφάλιση μίας ακόμα θητείας πενταετούς διάρκειας από το ίδιο άτομο, μας παρέχει τη δυνατότητα να προβούμε σε πιο «ασφαλείς» εκτιμήσεις σχετικά με την πολιτική που πρόκειται να ασκήσει η Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, η οποία δεν αναμένεται να παρουσιάσει σημαντικές διαφορές σε σχέση με αυτήν της προηγούμενης δεκαετίας. Βασικό στοιχείο της κινέζικης εξωτερικής πολιτικής είναι το Δόγμα «Ειρηνική Ανάπτυξη» [2] (Peaceful Development), σύμφωνα με το οποίο η Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας επιδιώκει την οικονομική της ανάπτυξη μέσω της επίλυσης των εσωτερικών της ζητημάτων και τη βελτίωση του βιοτικού επιπέδου των πολιτών.

Εστιάζει δε στην «ήπια ισχύ» τονίζοντας ότι η Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας δεν αποτελεί απειλή για τα άλλα κράτη. Το συγκεκριμένο μάλιστα Δόγμα αρχικά έφερε τον τίτλο «Ειρηνική Άνοδος» (Peaceful Rise) αλλά μετονομάστηκε σε «Ειρηνική Ανάπτυξη» λίγο αργότερα λόγω της «καχύποπτης» αντιμετώπισής του από τον δυτικό κόσμο. [3]

Όσον αφορά την εσωτερική της πολιτική, η βασική αρχή που ακολουθεί η Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας είναι η αποκαλούμενη «One Country, Two Systems» (Μία Χώρα, Δύο Συστήματα) η οποία αναφέρεται στο σύστημα διακυβέρνησης ορισμένων περιοχών – όπως το Χονγκ Κονγκ και το Μακάο – οι οποίες αν και θεωρούνται «αυτόνομες» αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα της κινέζικης επικράτειας.

Το «αγκάθι» αυτού του συστήματος δεν είναι άλλο από την Ταϊβάν, η οποία έχει εκδηλώσει την επιθυμία απόσχισης από τη «μητέρα Κίνα». Σύμφωνα μάλιστα με την κινέζικη Λευκή Βίβλο με τίτλο «The One-China Principle and the Taiwan Issue» [4] (Η Αρχή της Μίας-Κίνας και το Ζήτημα της Ταϊβάν) με ημερομηνία έκδοσης 21 Φεβρουαρίου 2000, η εν λόγω αποσχιστική τάση ενισχύεται από τη στάση των ΗΠΑ, ενώ μέσα στο κείμενο τονίζεται ότι σε περίπτωση που η Ταϊβάν αποσχιστεί από την Κίνα «[…] η κυβέρνηση θα αναγκαστεί να υιοθετήσει κάθε δυνατό δραστικό μέτρο, συμπεριλαμβανομένης της χρήσης βίας, για τη διασφάλιση της κινέζικης κυριαρχίας και της εδαφικής ακεραιότητας και την εκπλήρωση της μεγάλης υπόθεσης της επανένωσης».

Η διατήρηση των προαναφερθέντων πολιτικών επιβεβαιώθηκε από τον Xi Jinping στην αναφορά που υπέβαλε ενώπιον του 20ου Εθνικού Συνεδρίου, η οποία είχε τίτλο «Hold High the Great Banner of Socialism with Chinese Characteristics and Strive in Unity to Build a Modern Socialist Country in All Respects» [5] (Κρατήστε Ψηλά το Μεγάλο Λάβαρο του Σοσιαλισμού με Κινεζικά Χαρακτηριστικά και Αγωνιστείτε με Ενότητα για την Οικοδόμηση μιας Σύγχρονης Σοσιαλιστικής Χώρας από Κάθε Άποψη).

Μέσα σε αυτό το κείμενο έκτασης 64 σελίδων, ο Κινέζος ηγέτης αναφέρει ότι η Κίνα πρέπει να διατηρήσει ένα «παγκόσμιο όραμα» (global vision), να εκσυγχρονίσει την ειρηνική ανάπτυξη, να αυξήσει τη διεθνή της υπόσταση και επιρροή ώστε να διαδραματίσει μεγαλύτερο ρόλο στην παγκόσμια διακυβέρνηση και να αναπτύξει μηχανισμούς για την αντιμετώπιση των ξένων κυρώσεων, δηλώνοντας ταυτόχρονα ότι «Θα πατάξουμε σκληρά την εισβολή, το σαμποτάζ, την υπονόμευση και τις αυτονομιστικές δραστηριότητες των εχθρικών δυνάμεων» αλλά και πως η Κίνα πρέπει να ενδυναμώσει τις Ένοπλες Δυνάμεις της, ενισχύοντας την αφοσίωση αυτών στο Κόμμα.

Αναφέρει επίσης ότι η πολιτική «Μία Χώρα, Δύο Συστήματα» αποτελεί σημαντική καινοτομία για τον Σοσιαλισμό με κινέζικα χαρακτηριστικά και πως η επίλυση του ζητήματος της Ταϊβάν αποτελεί ιστορική αποστολή και ακλόνητη δέσμευση για το Κόμμα.

Τονίζει ακόμα ότι η Εθνική Άμυνα της Κίνας έχει αμυντικό χαρακτήρα και δεν επιδιώκει να διαδραματίσει ηγεμονικό ρόλο ούτε έχει επεκτατικές βλέψεις, αναφέροντας τις «Πέντε Αρχές της Ειρηνικής Συνύπαρξης» (Five Principles of Peaceful Coexistence) με τα υπόλοιπα κράτη, οι οποίες περιλαμβάνουν:

(1) τον αμοιβαίο σεβασμό της κυριαρχίας και της εδαφικής ακεραιότητας,

(2) την αμοιβαία αποχή από επιθετικότητα,

(3) τη μη ανάμειξη στις εσωτερικές υποθέσεις του άλλου,

(4) την ισότητα και το αμοιβαίο όφελος και

(5) την ειρηνική συνύπαρξη.

Τέλος αναφέρει ότι επιθυμεί την αύξηση της επιρροής συνεργατικών σχημάτων όπως οι BRICS και ο Οργανισμός Συνεργασίας της Σαγκάης [Shanghai Cooperation Organization (SCO)] των οποίων είναι μέλος.

Αν και οι παραπάνω θέσεις της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας δεν δείχνουν να αποτελούν αποσταθεροποιητικούς παράγοντες για το διεθνές περιβάλλον ασφάλειας, εν τούτοις εγείρουν ορισμένες ανησυχίες αν συσχετιστούν με άλλα θεσμικά κείμενα στρατηγικού χαρακτήρα σημαντικών παγκόσμιων δρώντων (global actors).

Το πρώτο από αυτά είναι η Στρατηγική Πυξίδα [6] (Strategic Compass) που δημοσίευσε η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) τον Μάρτιο του 2022 στην οποία αναφέρεται ότι η ΕΕ θα επιδιώξει την ενίσχυση της ναυτικής παρουσίας της, τη διεξαγωγή ελέγχων σε λιμάνια και τη διεξαγωγή στρατιωτικών ασκήσεων στην περιοχή του Ινδο-Ειρηνικού (Indo-Pacific).

Το δεύτερο είναι το νέο «Στρατηγικό Δόγμα του ΝΑΤΟ του 2022» [7](NATO 2022 Strategic Concept) το οποίο αναφέρει ότι τα κράτη-μέλη του Βορειοατλαντικού Συμφώνου θα επιδιώξουν τη συνεργασία με χώρες όπως η Αυστραλία, η Ιαπωνία και η Κορέα, οι οποίες έχουν χαρακτηριστεί στην κινέζικη Λευκή Βίβλο ως μείζονες απειλές για την περιφερειακή και εθνική της ασφάλεια.

Το τελευταίο κείμενο είναι η Αμερικανική «Στρατηγική Εθνικής Ασφάλειας» [8] (National Security Strategy) που δημοσιεύτηκε τον Οκτώβριο του 2022, σύμφωνα με την οποία μία από τις παγκόσμιες προτεραιότητες των ΗΠΑ είναι ο «εξοστρακισμός» (out-competing) της Κίνας.

Συνοψίζοντας, οφείλουμε να επισημάνουμε ότι η Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας επιδιώκει τη διεύρυνση της σφαίρας επιρροής της, κυρίως μέσω της οικονομικής της ανάπτυξης. Μετά δε την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία η επιδίωξή αυτή φαντάζει πιο εφικτή από ποτέ, καθώς οι διεθνείς κυρώσεις απέναντι στη Ρωσία έχουν επιτρέψει στην Κίνα να συνάψει νέες εμπορικές σχέσεις και να ενισχύσει τις υφιστάμενες, διεκδικώντας έναν πιο ουσιαστικό ρόλο στη διεθνή πολιτική σκηνή.

Η άνοδος αυτή αλλάζει σημαντικά την παγκόσμια ισορροπία ισχύος, γεγονός που – όπως καταδεικνύουν τα στρατηγικά κείμενα που αναφέραμε – οδηγούν τους παγκόσμιους δρώντες στην άσκηση μια πιο «επιθετικής» Στρατηγικής, πέφτοντας με τον τρόπο αυτό στην «παγίδα του Θουκυδίδη».

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτής της Στρατηγικής αποτελεί η επίσκεψη της Nancy Pelosi, – Προέδρου της Βουλής των Αντιπροσώπων – στην Ταϊβάν τον Αύγουστο του 2022, γεγονός που προκάλεσε την έντονη αντίδραση των Κινεζικών Αρχών. [9]

Λαμβάνοντας υπόψιν το γεγονός ότι το καθεστώς της Ταϊβάν αποτελεί ένα από τα πλέον ευαίσθητα ζητήματα για τη Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, η οποία επιθυμεί τα υπόλοιπα κράτη να σέβονται την κυριαρχία και την εδαφική της ακεραιότητα, να απέχουν από επιθετικές ενέργειες και να μην αναμειγνύονται στις εσωτερικές της υποθέσεις, καταλήγουμε στο συμπέρασμα πως η νέα Στρατηγική που ακολουθείται στην περιοχή του Ινδο-Ειρηνικού από τους διεθνείς δρώντες του «δυτικού κόσμου» πρόκειται να αυξήσει σημαντικά την ένταση σε περιφερειακό επίπεδο, επηρεάζοντας κατ’ επέκταση το διεθνές περιβάλλον ασφάλειας.

Αν και η διαμόρφωση του μελλοντικού αυτού περιβάλλοντος δεν δύναται να προσδιοριστεί με ακρίβεια – καθώς εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τον τρόπο αντίδρασης της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας – οι αναφορές του Xi Jinping περί ανάπτυξης μηχανισμών για την αντιμετώπιση ξένων κυρώσεων και ενδυνάμωσης των κινέζικων Ενόπλων Δυνάμεων σίγουρα δεν αποτελούν παράγοντα εφησυχασμού.

Ολοκληρώνοντας την ανάλυσή μας παραθέτουμε μία «ευχή-κατάρα» η οποία πιστεύεται ότι έχει τις ρίζες της στον Κινέζικο πολιτισμό αντιπροσωπεύοντας με τον καλύτερο τρόπο τις γεωπολιτικές ζυμώσεις που εκτυλίσσονται μπροστά στα μάτια μας, σύμφωνα με την οποία:

«Είθε να ζήσεις σε ενδιαφέροντες καιρούς». [10]

πηγές

1. Xinhua, Xi Jinping leads China on new journey. The State Council, The People’s Republic of China, 25 October 2022, http://english.www.gov.cn/news/topnews/202210/25/content_WS6357e5c6c6d0a757729e1c01.html (26/10/2022).

2. China’s Peaceful Development. The State Council, The People’s Republic of China, 6 September 2011, http://english.www.gov.cn/archive/white_paper/2014/09/09/content_281474986284646.htm (27/10/2022).

4. The One-China Principle and the Taiwan Issue. Mission of the People’s Republic of China to the European Union, 09 March 2004, http://eu.china-mission.gov.cn/eng/zywj/bps/200403/t20040309_8301612.htm (26/10/2022)

5. Xinhua, Full text of the report to the 20th National Congress of the Communist Party of China. The State Council, The People’s Republic of China, 25 October 2022, http://english.www.gov.cn/news/topnews/202210/25/content_WS6357df20c6d0a757729e1bfc.html (26/10/2022).

6. A Strategic Compass for the EU. European Union External Action, https://www.eeas.europa.eu/eeas/strategic-compass-security-and-defence-1_en (26/10/2022).

7. NATO 2022 Strategic Concept. North Atlantic Treaty Organization, https://www.nato.int/strategic-concept/ (26/10/2022).

8. National Security Strategy. The White House, October 2022, https://www.whitehouse.gov/wp-content/uploads/2022/10/Biden-Harris-Administrations-National-Security-Strategy-10.2022.pdf (26/10/2022).

9. Φουρλής Αντώνης, H Πελόζι έφτασε στη Ταϊβάν. HuffPost Greece, 2 Αυγούστου 2022, https://www.huffingtonpost.gr/entry/steno-tes-taivan-300000-chrestes-karfomenoi-sto-flightradar24-yia-ten-ptese-tes-pelozi_gr_62e92515e4b09d14dc469baf (26/10/2022).

10. May you live in interesting times.

*Ο Γιώργος Κουκάκης είναι αναλυτής στο ΚΕΔΙΣΑ, μέλος του (ΕΛ.Ι.Σ.ΜΕ.)- research associate «HERMES» Institute of International Affairs Security & Geoeconomy I.I.A.S.GE

Συνέχεια ανάγνωσης

Κίνα

Geopolitical Monitor: China-Philippines Tensions Flare in South China Sea

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

After years of relative calm under the pro-China Duterte regime, tensions are mounting between China and the Philippines over the South China Sea. The shift can be attributed in part to the policies of President Ferdinand Romualdez Marcos Jr., who has adopted a more proactive stance against China’s aggressive maneuvers and gray zone tactics in and around Philippines waters. The pivot has brought about a marked warming of US-Philippines relations; for example, the two countries hammered out an agreement to expand US military bases in the Philippines by four in 2023, including in the highly strategic Cagayan province south of Taiwan. Now options like regular US-Philippine joint patrols in the South China Sea are increasingly being considered, suggesting new tactical possibilities for deterrence, but also new ways to trigger unintended escalations.

The Philippines’ South China Sea Transparency Initiative

The perception of worsening China-Philippines tensions could be amplified by the fact that much of these gray zone tactics and interdictions once took place behind the scenes, unnoticed or unremarked on by Manila during the Duterte years. This changed in May 2024 with the launch of a ‘transparency initiative’ by the Marcos administration, which intended to monitor and expose China’s aggressive actions near the Second Thomas Shoal (Ayungin in the Philippines) and elsewhere. As others have pointed out, this is not the first time that the Philippines has tried to name and shame Beijing for its actions in the South China Sea. But the initiative is a clear departure from Manila’s recent passivity, and it lays the diplomatic groundwork for increased support from the United States, Australia, and Japan – all of which fall in the Western camp – if not regional allies in ASEAN.

Manila is launching its own foray in a wider information war with the transparency initiative, evident in a recent incident involving a 60 Minutes crew and other journalists. The crew was invited to observe patrols on a Philippine Coast Guard vessel by the Philippines government, and filmed aggressive ramming maneuvers by the Chinese Coast Guard in the waters near the Sabina Shoal in September. Yet before they had even returned to port, China had already disseminated its own narrative of the clash, identifying the Philippines Coast Guard as the aggressor and the 60 Minutes crew as Western propagandists, complete with pictures.

Where the China narrative may have gone unchallenged before, the transparency initiative offers the possibility of an alternative interpretation; however, this doesn’t mean that Manila’s version is reaching and/or convincing the audiences it wants to target.

China Changes Tack at the Second Thomas Shoal

The transparency initiative has failed to defuse tensions at the Second Thomas Shoal. In fact, research from the Asia Maritime Transparency Initiative illustrates a spike in the presence of Chinese vessels from mid-2023, mainly on the back of increased involvement from the People’s Armed Forces Maritime Militia (PAFMM). The researchers also note that PAFMM, Coast Guard, and PLA Navy vessels have been more likely to employ aggressive tactics (ramming, water cannon, boarding) over this span.

The Second Thomas Shoal is the site of the BRP Sierra Madre, a grounded Philippine Navy ship turned impromptu military outpost and sovereignty marker. Tensions at the shoal revolve around Philippine missions to resupply the BRP Sierra Madre and attempts on the Chinese side to interdict new supplies.

Source: Geopolitical Monitor

Συνέχεια ανάγνωσης

Κίνα

PhilStar Global: Πράκτορας της Κίνας ομολόγησε ότι διενεργούσε κατασκοπεία στις Φιλιππίνες

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Ο Κινέζος κατάσκοπος She Zhijiang, που κρατείται επί του παρόντος στην Ταϊλάνδη αντιτίθεται στον επαναπατρισμό στην Κίνα, ισχυρίστηκε σε ένα ντοκιμαντέρ του Al Jazeera ότι ξεκίνησε το κατασκοπευτικό έργο του στις Φιλιππίνες το 2016 ενώ απέφευγε τις κινεζικές αρχές που είχαν διατάξει τη σύλληψή του για παράνομο τζόγο.

Είπε ότι ο στρατηλάτης του υποσχέθηκε να κανονίσει την απόσυρση της ποινικής του υπόθεσης εάν αποδεχόταν τις κατηγορίες.

Στο ντοκιμαντέρ, ισχυρίστηκε ότι συνεργάστηκε με την απολυθείσα δήμαρχο της Μπαμπάν Άλις Γκούο για το Υπουργείο Κρατικής Ασφάλειας της Κίνας, την υπηρεσία μυστικής αστυνομίας του κομμουνιστικού κόμματος.

Ο κατάσκοπος ομολόγησε την ιδιότητά του ανάφερει, ότι “η Κίνα δεν μπορεί να είναι αξιόπιστη. Οι δυο μας αφιερώσαμε κάποτε τη ζωή μας στο υπουργείο Κρατικής Ασφάλειας της Κίνας. Δείτε τι μου συνέβη», είπε.

Ο πρόεδρος της Γερουσίας Francis Escudero είπε ότι εναπόκειται στα Υπουργεία Δικαιοσύνης (DOJ) και Εξωτερικών Υποθέσεων (DFA) να συντονιστούν με τις αρχές της Ταϊλάνδης εάν επιθυμούν να εμβαθύνουν στους ισχυρισμούς που εγείρει ο She κατά της Guo.

Ο Escudero είπε ότι το ντοκιμαντέρ του Al Jazeera με θέμα She θα πρέπει να εξεταστεί από τις αρχές για πιθανή κατάθεση υπόθεσης κατασκοπείας εναντίον της Guo.

Ο πρόεδρος της Γερουσίας είπε ότι υπάρχει ανάγκη οι κυβερνητικές υπηρεσίες των Φιλιππίνων να συντονιστούν με την Ταϊλάνδη όπου κρατείται για φερόμενο παράνομο διαδικτυακό τζόγο.

«Δεν μπορώ να πω αν το ντοκιμαντέρ έχει εμπιστοσύνη. Το πρόβλημα είναι ότι η μαρτυρία του που δόθηκε στην Ταϊλάνδη μπορεί να μην χρησιμοποιηθεί στο δικαστήριο επειδή δεν υπάρχει περίπτωση να γίνει αντιπαράθεση εξέτασης. Αυτό εναπόκειται στους εισαγγελείς του DOJ και του DFA να το καθορίσουν. Είναι μια περίπλοκη διαδικασία», είπε ο Escudero σε συνέντευξη στο dwIZ το Σάββατο 28 Σεπτεμβρίου.

«Σε κάθε περίπτωση, το περιστατικό θα μπορούσε να εμπίπτει στις διατάξεις της κατασκοπείας, η οποία είναι κατασκοπεία για μια χώρα ακόμη και χωρίς πόλεμο», πρόσθεσε.

Ο Εσκουντέρο επαίνεσε την έρευνα του Κογκρέσου σχετικά με την Γκούο επειδή χρησιμοποίησε τη δημοσιότητα για τη διάδοση των παράνομων τυχερών παιχνιδιών καθώς και στη συμπαιγνία μεταξύ διεθνών εγκληματικών συνδικάτων και αξιωματούχων της τοπικής κυβέρνησης.

Από την πλευρά του, ο ηγέτης της μειονότητας της Γερουσίας Ακουιλίνο Πιμεντέλ Γ’ είπε, ότι το ντοκιμαντέρ μεταδόθηκε από ένα νόμιμο πρακτορείο ειδήσεων, προειδοποιώντας ότι μπορεί μην τεθεί υπόψιν η μαρτυρία ενός κρατούμενου.

«Ας μην πιστεύουμε εύκολα τα λόγια ενός κρατούμενου. Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που ασκούν πίεση σε έναν κρατούμενο μάρτυρα», είπε ο Πίμεντελ σε ξεχωριστή συνέντευξη στο dwIZ.

Εν τω μεταξύ, ο πρώην γερουσιαστής Πινγκ Λάκσον επαίνεσε την τετραμελή επιτροπή της Βουλής που αντιμετώπισε την Γκούο με το ντοκιμαντέρ και την κατηγόρησε για τους υποτιθέμενους δεσμούς της με το κινεζικό κομμουνιστικό κόμμα.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινδία

Asian Lite: Σημαντικό οικονομικό κόστος για το Πακιστάν οι επιθέσεις σε Κινέζους υπηκόους

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Το Πεκίνο εκφράζει ολοένα και περισσότερο την απογοήτευσή του για την αποτυχία του Ισλαμαμπάντ να αντιμετωπίσει τις οικονομικές προκλήσεις και τις προκλήσεις ασφαλείας

Οι σχέσεις Κίνας-Πακιστάν έχουν μια πτωτική πορεία εν μέσω αυξανόμενων διαφορών για πολλά διμερή ζητήματα. Το Πεκίνο γίνεται ανυπόμονο για την αποτυχία του Ισλαμαμπάντ να αποπληρώσει τα χρέη και να παρέχει επαρκή ασφάλεια στους Κινέζους υπηκόους στο Πακιστάν. Παρά την εξωτερική χρηματοδότηση από παγκόσμιους θεσμούς και την οικονομική στήριξη της Κίνας, το Πακιστάν δεν κατάφερε να σταθεροποιήσει την οικονομία. Κατά συνέπεια, ο Οικονομικός Διάδρομος της Κίνας-Πακιστάν (CPEC) επιβραδύνεται εν μέσω αναφορών για πολλά έργα που αντιμετωπίζουν καθυστερήσεις ή πιθανές διακοπές λειτουργίας. Ενώ το Πεκίνο προσπαθεί με κάποιο τρόπο να σώσει το CPEC και άλλα έργα, το Ισλαμαμπάντ ενδιαφέρεται περισσότερο για τη διμερή συνεργασία στον τομέα της άμυνας και της ασφάλειας, κυρίως κατά της Ινδίας.

Σύμφωνα με αναφορές, το Πακιστάν πιέζει την Κίνα να πραγματοποιήσει ασκήσεις κατά της τρομοκρατίας σε περιοχές κατά μήκος των συνόρων Ινδίας-Πακιστάν. Η Κίνα φέρεται να έχει δείξει απροθυμία στην πρόταση του Πακιστάν, η οποία μπορεί να προκαλέσει άσκοπα εντάσεις με την Ινδία. Αυτό δείχνει ότι το Ισλαμαμπάντ δεν ενδιαφέρεται σοβαρά για τη διασφάλιση της ασφάλειας και της ασφάλειας των Κινέζων πολιτών στο Πακιστάν, αλλά θέλει να χρησιμοποιήσει διμερείς και πολυμερείς στρατιωτικές ασκήσεις για να προκαλέσει την Ινδία και να κρύψει τις αντιτρομοκρατικές αποτυχίες του.

Από την έναρξη της νέας στρατιωτικής επιχείρησης, Azm-i-Istehkam (Αποφασιστικότητα για σταθερότητα), στις 22 Ιουνίου, οι τρομοκρατικές επιθέσεις στο Πακιστάν έχουν αυξηθεί σημαντικά. Σύμφωνα με έκθεση του Πακιστανικού Ινστιτούτου Μελετών Συγκρούσεων και Ασφάλειας (PICSS), τουλάχιστον 254 άνθρωποι, μεταξύ των οποίων 92 πολίτες και 54 μέλη του προσωπικού ασφαλείας, σκοτώθηκαν σε επιθέσεις μαχητών και βομβαρδισμούς τον Αύγουστο, καθιστώντας τον τον πιο θανατηφόρο μήνα για το Πακιστάν τα τελευταία έξι χρόνια. Πιο ανησυχητικό είναι ότι η πλειονότητα αυτών των επιθέσεων σημειώθηκαν στο Βελουχιστάν και στο Χάιμπερ Παχτούνχβα, περιοχές που φιλοξενούν πολλά έργα που χρηματοδοτούνται από την Κίνα. Το Βελουχιστάν σημείωσε απότομη αύξηση της βίας, με τουλάχιστον 125 νεκρούς, μεταξύ των οποίων 80 πολίτες, 22 μέλη του προσωπικού ασφαλείας και 23 μαχητές. Τα τελευταία χρόνια, Κινέζοι υπήκοοι έχουν γίνει συχνά στόχοι φονικών επιθέσεων σε αυτές τις επαρχίες. Στις 26 Μαρτίου, μια βομβιστική επίθεση αυτοκτονίας στοίχισε τη ζωή σε πέντε Κινέζους μηχανικούς που εργάζονταν στο έργο του φράγματος Dasu στην περιοχή Shangla, στην επαρχία Khyber Pakhtunkhwa.

Έκρηξη λεωφορείου Dasu

Επιπλέον, μόλις μια εβδομάδα πριν από την επίθεση αυτοκτονίας, οι αντάρτες των Μπαλόχ στόχευσαν κινεζικά συμφέροντα εισβάλλοντας στο συγκρότημα Gwadar Port Authority (GPA) και στη ναυτική βάση Turbat κοντά στο λιμάνι Gwadar που διοικείται από την Κίνα, το οποίο είναι βασικό συστατικό του CPEC, στην επαρχία Βελουχιστάν. Αυτά τα περιστατικά ανανέωσαν τις σοβαρές ανησυχίες για την ασφάλεια του κινεζικού προσωπικού και έργων στο Πακιστάν. Μόλις δύο ημέρες μετά τη βομβιστική επίθεση στο Dasu, μια κινεζική εταιρεία ανέστειλε τα έργα πολιτικού έργου στο Tarbela 5th Extension Hydropower Project και απέλυσε περισσότερους από 2.000 εργαζομένους για «λόγους ασφαλείας». Το 2021, οι πακιστανικές αρχές είχαν αναθέσει σύμβαση 355 εκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ στην Power Construction Corporation of China Ltd για έργα. Το φράγμα Tarbela των 1.530 MW είχε προγραμματιστεί να ξεκινήσει την παραγωγή ενέργειας πριν από το 2026.

Οι επιθέσεις σε Κινέζους υπηκόους έχουν σημαντικό οικονομικό κόστος για το Πακιστάν, το οποίο ήδη αντιμετωπίζει μια σοβαρή οικονομική κρίση. Το Πεκίνο εκφράζει όλο και πιο έντονα την απογοήτευσή του για την αποτυχία του Ισλαμαμπάντ να αντιμετωπίσει τις οικονομικές προκλήσεις και τις προκλήσεις ασφάλειας. Τον Ιούνιο, ο Κινέζος Πρόεδρος Xi Jinping προειδοποίησε τον Πακιστανό πρωθυπουργό Shehbaz Sharif ότι ενώ η Κίνα ήταν ανοιχτή στην επέκταση και την αναβάθμιση των οικονομικών δεσμών, το Ισλαμαμπάντ έπρεπε πρώτα να δημιουργήσει ένα «ασφαλές, σταθερό και προβλέψιμο» επιχειρηματικό περιβάλλον για τις κινεζικές εταιρείες και το προσωπικό.

Ομοίως, ο Liu Jianchao, Υπουργός του Τμήματος Διεθνών Συνδέσμων του Κομμουνιστικού Κόμματος της Κίνας – υπεύθυνος για τη διαχείριση των σχέσεων της Κίνας με πολιτικούς οργανισμούς παγκοσμίως – τόνισε το «έλλειμμα εσωτερικής ασφάλειας» του Πακιστάν ως σημαντικό παράγοντα που διαβρώνει την εμπιστοσύνη των Κινέζων επενδυτών. Δήλωσε ότι «οι απειλές για την ασφάλεια είναι οι κύριοι κίνδυνοι για τη συνεργασία της CPEC». Ο Λιου επεσήμανε επίσης τη συνεχιζόμενη πολιτική αστάθεια του Πακιστάν ως βασικό λόγο για τις οικονομικές του αποτυχίες, προτρέποντας τους Πακιστανούς πολιτικούς να ενωθούν και να αντιμετωπίσουν τις περίπλοκες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η χώρα.

Shehbaz Sharif και Xi Jinping

Ο πρωθυπουργός του Πακιστάν, Shehbaz Sharif, επισκέφθηκε την Κίνα από τις 4-8 Ιουνίου με μια μεγάλη υπουργική αντιπροσωπεία, συμπεριλαμβανομένου του αρχηγού του πακιστανικού στρατού, στρατηγό Syed Asim Munir, σε μια απέλπιδα προσπάθεια να αναζωογονήσει τους διμερείς δεσμούς με τον σύμμαχό τους «παντός καιρού». Ήταν η πρώτη εκτεταμένη επίσκεψη του Σαρίφ στην Κίνα αφότου έγινε πρωθυπουργός τον Μάρτιο. Κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του, ο Σαρίφ φέρεται να αναζήτησε νέα δάνεια από το Πεκίνο και ζήτησε περισσότερο χρόνο για την αποπληρωμή των εκκρεμών χρεών. Ωστόσο, δεν πήρε τίποτα ουσιαστικό σε αντάλλαγμα πέρα ​​από ελάχιστα Μνημόνια Συνεννόησης και πολλές προειδοποιήσεις από την κινεζική πλευρά. Τον Αύγουστο, ο Σαρίφ είχε γράψει μια επιστολή στην κινεζική κυβέρνηση ζητώντας επαναπρογραμματισμό του χρέους για το Πακιστάν σε μια προφανή προσπάθεια να εξασφαλίσει την έγκριση του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου για οικονομική διάσωση 7 δισεκατομμυρίων δολαρίων μέχρι τον επόμενο μήνα.

Η Κίνα ανησυχεί όλο και περισσότερο για τις χρηματοοικονομικές επενδύσεις της στο Πακιστάν, φοβούμενη ότι ενδέχεται να μην αποφέρουν θετικές αποδόσεις στο μέλλον. Συγκεκριμένα, το ένα τρίτο του συνολικού εξωτερικού χρέους του Πακιστάν οφείλεται στην Κίνα. Ωστόσο, το Ισλαμαμπάντ φαίνεται πιο επικεντρωμένο στη χρήση πολυμερών και περιφερειακών πλατφορμών όπως τα Ηνωμένα Έθνη ή ο Οργανισμός Συνεργασίας της Σαγκάης (SCO) για να στοχεύσει την Ινδία. Το Πεκίνο απογοητεύεται με τις προσπάθειες του Πακιστάν να το χρησιμοποιήσει ως εργαλείο για την προώθηση της αντι-ινδικής ατζέντας του. Αντί να αντιμετωπίσει τις εικαζόμενες διασυνοριακές τρομοκρατικές επιθέσεις από το Αφγανιστάν και το Ιράν, ο στρατός του Πακιστάν θέλει να διεξάγει περισσότερες αντιτρομοκρατικές ασκήσεις με την Κίνα σε περιοχές κοντά στα σύνορα με την Ινδία. Οι αναφορές αναφέρουν ότι οι αντάρτες Μπαλόχ και οι Τεχρίκ-ι-Ταλιμπάν βρίσκονται πίσω από πολλές επιθέσεις που στοχεύουν Κινέζους υπηκόους στο Πακιστάν, με ομάδες να έχουν αναφερθεί παρουσία στους δυτικούς γείτονες του Πακιστάν. Ωστόσο, ο στρατός του Πακιστάν εξακολουθεί να διστάζει να πραγματοποιήσει κοινές αντιτρομοκρατικές ασκήσεις με την Κίνα είτε στο Μπαλουχιστάν είτε στο Khyber Pakhtunkhwa, δείχνοντας τη διπροσωπία του Πακιστάν όσον αφορά την αντιμετώπιση της τρομοκρατίας.

Παρά τις ψευδείς διαβεβαιώσεις του Πακιστάν για ενίσχυση της ασφάλειας κατόπιν επανειλημμένου αιτήματος της Κίνας, συμπεριλαμβανομένης μιας νέας αντιτρομοκρατικής επιχείρησης, η κατάσταση συνεχίζει να επιδεινώνεται, με αυξανόμενες αναταραχές και βία που στοχεύουν βασικά κινεζικά έργα στο πλαίσιο της Πρωτοβουλίας Belt and Road. Η συνεχιζόμενη αστάθεια παρουσιάζει άνευ προηγουμένου προκλήσεις για το λιμάνι του Γκουαντάρ, το CPEC και την «παντός καιρού» συνεργασία της Κίνας με το Πακιστάν. Τελικά, η ευθύνη για αυτές τις οπισθοδρομήσεις βαρύνει την ανικανότητα, τη διττή συμπεριφορά του Πακιστάν και τις συνεχείς προσπάθειές του να χρησιμοποιήσει τη σχέση του με την Κίνα εναντίον της Ινδίας.

 

ΠΗΓΗ: Asian Lite

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή