Ακολουθήστε μας

Βουλγαρία

Διασυνδετήριος Αγωγός Ελλάδας-Βουλγαρίας: Εργο σταθμος για την ενεργειακή επάρκεια της Ευρώπης

Δημοσιεύτηκε

στις

Ο ενεργειακός χάρτης της περιοχής των Βαλκανίων και της ΝΑ Ευρωπης αλλάζει ριζικά

Η εμπορική λειτουργία του Διασυνδετήριου Αγωγού Φυσικού Αερίου Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB) στις αρχές του προηγούμενου μήνα ξεκίνησε με την κοινή διαπίστωση πως ο αγωγός που κατασκεύασε ο Όμιλος ΑΒΑΞ, ενισχύει την ενεργειακή επάρκεια και ασφάλεια για όλες τις διασυνδεδεμένες χώρες και αλλάζει τον ενεργειακό χάρτη της περιοχής.

Τον ενεργειακό χάρτη της περιοχής των Βαλκανίων και της ΝΑ Ευρωπης αλλάζει ριζικά η έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του Διασυνδετήριου Αγωγού Φυσικού Αερίου Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB) στις αρχές του προηγούμενου μήνα. Προκειται για ενα έργο που σηματοδοτει ένα πολύ σημαντικό βήμα της Ευρώπης στην πορεία της για ενεργειακή απεξάρτηση και αναδεικνύει το στρατηγικό γεωπολιτικό ρόλο της Ελλάδας καθιστώντας την ένα νέο και ισχυρό ενεργειακό κόμβο.

Σε αυτή την πορεία, καθοριστική ήταν η συνεισφορά του Ομίλου ΑΒΑΞ, ο οποίος ολοκλήρωσε εντός χρονοδιαγράμματος ένα απαιτητικό έργο εξασφαλίζοντας απόλυτη ασφάλεια και ποιότητα σε όλα τα στάδια της κατασκευής του.

Η ταυτότητα του IGB

Πιο αναλυτικά, o IGB είναι ο τελευταίος αγωγός του Κάθετου Διαδρόμου, ενός συστήματος αγωγών που διασυνδέει την Ρουμανία, την Ουγγαρία και την Βουλγαρία με την Ελλάδα και συγκεκριμένα με τον Διαδριατικό Αγωγό (TAP) που μέσω του Νότιου Διαδρόμου επιτρέπει τη μεταφορά φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν προς την Ιταλία και την περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Υπάρχει μαλιστα πρόβλεψη μόλις ολοκληρωθεί ο πλωτός τερματικός σταθμός επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU) της Αλεξανδρούπολης, ο IGB να συνδεθεί και σε αυτόν.

Το έργο αφορά σε μια ολοκληρωμένη λύση (turnkey) η οποία αποτελείται από έναν αγωγό μήκους περίπου 182 χλμ. – εκ των οποίων περίπου 31 χλμ. εντός της ελληνικής επικράτειας – καθώς και από το σύνολο των υποδομών, τεχνολογιών, εκπαιδεύσεων και υποστηρικτικών εγκαταστάσεων για τη λειτουργία του (μετρητικοί σταθμοί, βανοστάσια και κέντρα λειτουργίας).

Ο αγωγός έχει διάμετρο 32 ιντσών και πάχος που κυμαίνεται από 11 έως και 20 χιλιοστά, ενώ όσον αφορά στην ετήσια δυναμικότητά του, αυτή είναι 3 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου με δυνατότητα αντίστροφης ροής (reverse flow) και μπορεί με την κατασκευή σταθμού συμπίεσης να αυξηθεί σε 5 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως.

Αεροφωτογραφία του μετρητικού σταθμού Κομοτηνής

Στην Κομοτηνή ο αγωγός συνδέεται με το σύστημα του ΔΕΣΦΑ και τον Διαδριατικό Αγωγό (TAP) που επίσης κατασκεύασε η ΑΒΑΞ, ενώ στην κατάληξή του στην πόλη Στάρα Ζαγόρα της Βουλγαρίας, συνδέεται με το σύστημα τουBulgartransgaz, του διαχειριστή φυσικού αερίου της Βουλγαρίας.

Για την κατασκευή του έργου απασχολήθηκαν περίπου 450 εργαζόμενοι για περισσότερες από 4.000.000 ώρες εργασίας κατά τη διάρκεια των οποίων εγκαταστάθηκε σύστημα SCADA & τηλεπικοινωνιών, ανεξάρτητο κέντρο παρακολούθησης & διανομής πληροφοριών στο Χάσκοβο για την εξυπηρέτηση των σκοπών SCADA και αποθήκευσης υλικών. Επισης εκπαιδεύτηκε το σύνολο του τεχνικού προσωπικού του πελάτη για τη λειτουργία του νέου συστήματος και πραγματοποιήθηκε αεριοδότηση/ενεργοποίηση του συστήματος πριν την εμπορική του λειτουργία με προσωπικό και τεχνικά μέσα αποκλειστικά της ΑΒΑΞ.

Σε ό,τι αφορά το τεχνικό αντικείμενο του έργου, θα πρέπει να τονιστεί ότι για το σύστημα SCADA και τις τηλεπικοινωνίες εγκαταστάθηκαν οπτικές ίνες συνολικού μήκους 360 χλμ. Επιπλέον περίπου 100 χλμ. του αγωγού συγκολλήθηκαν με αυτόματες μηχανές συγκόλλησης, ενώ για τη διέλευσή του πραγματοποιήθηκαν δύο διατρήσεις οριζόντιας κατεύθυνσης στον ποταμό Μαρίτσα μήκους 500 μέτρων και στο Φράγμα Studen Kladenec μήκους 1.500 μέτρων μια διάτρηση που θεωρείται η 3η μεγαλύτερη στην Ευρώπη. Στο Φράγμα StudenKladenec μάλιστα ο αγωγός έφτασε στο χαμηλότερό του σημείο περίπου 50 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας, ενώ στην οροσειρά της Ροδόπης έφτασε στο υψηλότερο σημείο σε υψόμετρο 800 περίπου μέτρων.

Έργο υψηλών απαιτήσεων αλλά και προκλήσεων

Οι προκλήσεις στην κατασκευή του έργου υπήρξαν πολλές, καθώς εκτός από τον βαρύ χειμώνα και τις ενίοτε ακραίες καιρικές συνθήκες, η ΑΒΑΞ έπρεπε να αντιμετωπίσει ταυτόχρονα μια σειρά αστάθμητων και μη παραγόντων, που ποτέ άλλοτε δεν είχαν συνυπάρξει και δη σε ένα διασυνοριακό έργο.

Μηχανολογική διασύνδεση αγωγών σε κακές καιρικές συνθήκες. Οι ομάδες προετοιμάζουν σωλήνες, ώστε να συγκολληθούν.

Μηχανολογικές εργασίες και εργασίες επιθεώρησης σε ακραίες,αλλά συνήθεις για την περιοχή των συνόρων, καιρικές συνθήκες.

Η πανδημία της Covid-19 είχε τον μεγαλύτερο αντίκτυπο στην απρόσκοπτη εκτέλεση του έργου, ειδικά αν αναλογιστεί κανείς πως το έργο ήταν διασυνοριακό. Ενδεικτικά αναφέρεται πως κατά το πρώτο lockdown, κάθε ένας από τους εργαζόμενους που έπρεπε να μετακινηθεί μεταξύ των δυο χωρών, έπρεπε να παραμείνει σε υποχρεωτική καραντίνα 15 ημερών τόσο κατά την είσοδο, όσο και την έξοδό του από την χώρα και η ΑΒΑΞ ήταν αυτή που εξασφάλιζε κάθε φορά τη διαμονή και διατροφή των εργαζομένων σε κάθε χώρα. Αντίστοιχα, και σε περιστατικά που οι εργαζόμενοι έβγαιναν θετικοί στον κορονοϊό, η ΑΒΑΞ αναλάμβανε πλήρως τις διαδικασίες περίθαλψης και επαναπατρισμού και προφανώς τις δαπάνες που τις συνόδευαν.

Σε επίπεδο εργασίας του προσωπικού, η ΑΒΑΞ έπρεπε να επανασχεδιάσει τη λειτουργία των ομάδων για να μην δημιουργείται συγχρωτισμός, να εξασφαλίσει – εν μέσω πρωτοφανούς έλλειψης – όλο τον απαραίτητο εξοπλισμό ατομικής προστασίας από τον κορονοϊό (ο οποίος έπρεπε να συγκεντρώνεται καθημερινά και να απορρίπτεται βάσει συγκεκριμένου πρωτοκόλλου) και να προμηθευτεί νέο στόλο περισσότερων αλλά μικρότερων οχημάτων προκειμένου να μετακινείται με αυτά ένα άτομο κάθε φορά.

Μηχανολογικές εργασίες: Ζεύγος συγκολλητών σε δράση.

Σε ένα τέτοιο αχαρτογράφητο περιβάλλον που ο ιός ήταν αόρατος και εξαιρετικά απειλητικός για την υγεία, ήρθαν να προστεθούν η κατάρρευση της παγκόσμιας αλυσίδας logisticsμε καθυστερήσεις στην παράδοση υλικών που έφταναν τους 6 μήνες, η έλλειψη σημαντικών εξαρτημάτων και υλικών τα οποία εξαντλούνταν και δεν μπορούσαν να παραχθούν άμεσα, η ενεργειακή κρίση στην Ευρώπη και φυσικά οι γεωπολιτικές εξελίξεις λόγω της εμπόλεμης κατάστασης στην Ουκρανία.

Οι παραπάνω παράγοντες ήταν οι αστάθμητοι γι’ αυτό και αναπάντεχοι. Ωστόσο, υπήρχαν και παράγοντες που ήταν γνώριμοι και αναμενόμενοι για ένα τέτοιο έργο. Ένας από αυτούς ήταν το γεγονός πως ο αγωγός κατασκευάστηκε σε δύο διαφορετικές χώρες και συνεπώς κατά την εκτέλεση έπρεπε να ληφθούν υπόψη οι διαφορές στη νομοθεσία και στις υπηρεσίες αναφορικά με θέματα φορολογικά, ασφαλιστικά, αδειοδότησης, διαμονής, προσβασιμότητας, μετακινήσεων, μετάφρασης και επικοινωνίας κλπ.

Επιπλέον, κατά την εκπόνηση της μελέτης και της φάσης της κατασκευής έπρεπε να ληφθούν υπόψη τεχνικές απαιτήσεις από δύο διαφορετικές εθνικές νομοθεσίες (Ελλάδας & Βουλγαρίας) καθώς και από τέσσερις διαφορετικούς οικονομικούς φορείς (ΙCGB, BULGARTRANSGAZ, ΔΕΣΦΑ και ΤΑΡ).

Σε τεχνικό επίπεδο οι προκλήσεις ήταν ακόμη περισσότερες. Οι διαδικασίες, οι απαιτήσεις και οι φορείς για την επίβλεψη και την επιθεώρηση του έργου ήταν διαφορετικές σε Ελλάδα και Βουλγαρία μια από τις δυο χώρες, ενώ διαφορετικό ήταν το επίπεδο προμελέτης και τα κριτήρια μελέτης που δόθηκαν από τον IGB για κάθε την Ελλάδα και τη Βουλγαρία.

Εργασίες καταβιβασμού σε μεγάλη κλίση και στις δύο κατευθύνσεις (οριζόντια και κάθετη). Οι μηχανικοί του εργοταξίου επιβλέπουν τις δραστηριότητες από ασφαλές σημείο.

Επίσης, θα πρέπει να τονιστεί ότι ο αγωγός όδευσης διήλθε για μεγάλο μήκος σε ορεινές περιοχές με μεγάλες κλίσεις, ενώ πολλές εργασίες εκτελέστηκαν σε δυσμενείς καιρικές συνθήκες (έντονες χιονοπτώσεις, έντονες βροχοπτώσεις, χαμηλές θερμοκρασίες, κλπ.). Στην Ελλάδα 16 χλμ. από τα συνολικά 31 χλμ. αφορούσαν πολύ δύσκολα εδάφη με μεγάλες και απότομες κλίσεις ενώ στη Βουλγαρία ο αριθμός αυτός έφτασε τα 45 χλμ. από τα συνολικά 151 χλμ.

Καταβιβασμός σε μεγάλη κλίση σε ορεινή δασική περιοχή στη ΜΑΚΑΖΑ κοντά στα ελληνοβουλγαρικά σύνορα.

Τέλος, η πλήρωση με φυσικό αέριο και η ενεργοποίηση του συστήματος του IGB – πριν την εμπορική του λειτουργία – αποκλειστικά από ανθρώπινο δυναμικό και εξοπλισμό της ΑΒΑΞ καθώς και η εκπαίδευση προσωπικού του IGB στη λειτουργία του συστήματος μετά την παράδοση είναι ορισμένες μόνο ακόμη από τις προκλήσεις που έπρεπε να αντιμετωπιστούν επιτυχώς.

Το στοίχημα της ολοκλήρωσης του έργου

Για την ΑΒΑΞ η ολοκλήρωσή του έργου με απόλυτη ασφάλεια και μέγιστη δυνατή ποιότητα ήταν από την αρχή ένα μεγάλο στοίχημα που έγινε ακόμη μεγαλύτερο λόγω των συνθηκών ανωτέρας βίας και η ΑΒΑΞ το κέρδισε.

Οι εργασίες εκτελέστηκαν σε απόλυτη συμμόρφωση με τις απαιτήσεις της ποιότητας της σύμβασης, επετεύχθη SafetyMilestone Achievement 1.000.000 ανθρωποωρών χωρίς χαμένο χρόνο λόγω τραυματισμού γεγονός που εξασφάλισε βραβείο Ασφάλειας ενώ πραγματοποιήθηκαν περισσότερες από 20.000 τμχ. συγκολλήσεων με παγκόσμιας κλάσης ποσοστό επισκευής μικρότερο του <5% γεγονός που εξασφάλισε και το βραβείο Ποιότητας.

Προκειται για μια διάκριση που οφείλεται στην μακροχρόνια τεχνογνωσία και υψηλή κατάρτιση του Ομίλου ΑΒΑΞ καθώς όχι τυχαία έχει βάλει την υπογραφή του στον TAP και τις υποδομές της Ρεβυθούσας που αποτελούν τα επιπλέον εχέγγυα ενεργειακής αυτονομίας όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά για ολόκληρη τη ΝΑ Ευρώπη.

Ναυτεμπορική
Συνέχεια ανάγνωσης

Βουλγαρία

Βουλγαρία: Απέρριψε την πρόταση του Βίκτορ Όρμπαν να μεσολαβήσει μεταξύ Σκοπίων και Σόφιας για την επίλυση των διαφορών τους

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Η Βουλγαρία απέρριψε την πρόταση του πρωθυπουργού της Ουγγαρίας, Βίκτορ Όρμπαν να μεσολαβήσει μεταξύ Βόρειας Μακεδονίας και Βουλγαρίας για την υπέρβαση της μεταξύ τους διένεξης.

Ανταπόκριση- Σκόπια: Νίκος Φραγκόπουλος

«Η ευρωπαϊκή συμφωνία με τη Δημοκρατία της Βόρειας Μακεδονίας είναι ξεκάθαρη. Η Βουλγαρία δεν χρειάζεται μεσάζοντες σε αυτή τη διαδικασία» δήλωσε ο υπουργός Εξωτερικών της Βουλγαρίας, Ίβαν Κόντοβ.

Ο πρωθυπουργός της Ουγγαρίας, κατά τη χθεσινή επίσκεψή του στην Βόρεια Μακεδονία προσφέρθηκε, όπως είπε να μεσολαβήσει μεταξύ  Σκοπίων και Σόφιας. Η Ουγγαρία ασκεί την προεδρία της Ε.Ε. για το τρέχον εξάμηνο.

Η Βουλγαρία έχει θέσει «βέτο» στην ενταξιακή πορεία της Βόρειας Μακεδονίας, λόγω ιστορικών, εθνικών και γλωσσικών διαφορών που διαρκούν δεκαετίες.

Τον Ιούλιο του 2022 οι κυβερνήσεις των δύο χωρών αποδέχτηκαν μία πρόταση της Ε.Ε, προκειμένου να απεμπλακεί η ευρωπαϊκή πορεία της Βόρειας Μακεδονίας και να κατορθώσει η χώρα να ξεκινήσει τις ενταξιακές διαπραγματεύσεις με την Ε.Ε. Η πρόταση προέβλεπε πως η Βουλγαρία θα άρει το βέτο, με την προϋπόθεση η Βόρεια Μακεδονία να προχωρήσει στην τροποποίηση του Συντάγματός της, προκειμένου να συμπεριληφθεί σε αυτό η βουλγαρική μειονότητα που ζει στη χώρα.

Η προηγούμενη κεντροαριστερή κυβέρνηση στα Σκόπια προσπάθησε να προχωρήσει στην τροποποίηση αυτή του Συντάγματος, όμως δεν κάτι τέτοιο δεν κατέστη δυνατό, καθώς δεν μπόρεσε να εξασφαλίσει πλειοψηφία 2/3 στη Βουλή που απαιτείται για την αλλαγή του Συντάγματος. Στην πρόταση εκείνη της Ε.Ε. είχε αντιταχθεί  σφόδρα το νυν δεξιό κυβερνών κόμμα VMRO-DPMNE, του οποίου ηγείται ο πρωθυπουργός της χώρας, Χρίστιαν Μίτσκοσκι.

Μόλις την περασμένη Τετάρτη, οι μόνιμοι αντιπρόσωποι των κρατών-μελών της Ε.Ε. (Coreper) αποφάσισαν να αποσταλεί κοινή επιστολή των 27 χωρών της Ε.Ε. προς την Αλβανία για την έναρξη των διαπραγματεύσεων επί της πρώτης δέσμης ενταξιακών κεφαλαίων, όχι όμως και προς την Βόρεια Μακεδονία, προχωρώντας, με τον τρόπο αυτό, στην αποσύνδεση (decoupling) της ενταξιακής πορείας των δύο χωρών, η οποία μέχρι τώρα ήταν συνδεδεμένη.

Ο πρωθυπουργός της Βόρειας Μακεδονίας Χρίστιαν Μίτσκοσκι αντέδρασε έντονα στην απόφαση αυτή του Coreper, τονίζοντας ότι η Ε.Ε. επιχειρεί να «υποδείξει» στα Σκόπια τι να κάνουν και ότι δεν θα αποδεχθεί περαιτέρω καθυστέρηση για τις ενταξιακές συνομιλίες.

Ο πρωθυπουργός της Ουγγαρίας, Βίκτορ Όρμπαν στενός σύμμαχος της νέας κυβέρνησης της Βόρειας Μακεδονίας επέκρινε χθες την απόφαση της Ε.Ε. για αποσύνδεση της ευρωπαϊκής πορείας της Αλβανίας από αυτήν της Βόρειας Μακεδονίας, κάνοντας λόγο για «ιστορικό λάθος της Ε.Ε.».

ΠΗΓΗ: ΕΡΤ

Συνέχεια ανάγνωσης

Βουλγαρία

Daily Mail: Νορβηγός που συνδέεται με την προμήθεια τηλεειδοποιητών, εξαφανίστηκε την ημέρα των εκρήξεων στον Λίβανο

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Η βρετανική εφημερίδα Daily Mail ανέφερε ότι ο ινδικής καταγωγής Νορβηγός Ρένσον Γιόσι, ο οποίος είναι ιδιοκτήτης της βουλγαρικής εταιρείας «Norta Global Ltd» που ασχολείται με την προμήθεια συσκευών τηλεειδοποίησης, εξαφανίστηκε την ημέρα των  εκρήξεών  στον Λίβανο.

Σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας, στις 17 Σεπτεμβρίου ο Yossi άφησε το διαμέρισμά του σε προάστιο του Όσλο και πήγε για προγραμματισμένο επαγγελματικό ταξίδι και έκτοτε η διοίκηση του νορβηγικού ομίλου μέσων ενημέρωσης «NHST», κύριος εργοδότης του, δεν μπορεί να επικοινωνήστε μαζί του.

Ο 39χρονος επιχειρηματίας φέρεται να πλήρωσε στην βρετανή Cristiana Arcidiacono-Barsony 1,3 εκατομμύρια λίρες «ως μέρος συμφωνίας ενορχηστρωμένης από τη Mossad για την απόκτηση των τηλεειδοποιητών.

Ο Χοσέ, ο οποίος μετακόμισε στο Όσλο το 2015 μετά από δύο χρόνια εργασίας σε μια συμβουλευτική εταιρεία μετανάστευσης στο Λονδίνο , φαίνεται ότι έφυγε για ένα προσχεδιασμένο επαγγελματικό ταξίδι την Τρίτη

Από την πλευρά της, η εφημερίδα υποστηρίζει ότι δεν υπάρχει ακόμη λόγος να πιστεύεται ότι ο Γιόσι γνώριζε τυχόν επιχειρήσεις εγκατάστασης εκρηκτικών σε τηλεειδοποιητές.

Νωρίτερα, η ουγγρική ιστοσελίδα «Telex» ανέφερε το ενδεχόμενο η βουλγαρική εταιρεία «Norta Global Ltd» να αγοράσει τους τηλεειδοποιητές που εξερράγησαν στον Λίβανο, από την ταϊβανέζικη εταιρεία «Gold Apollo».

Ο ιστότοπος ανέφερε ότι η εταιρεία «BAC Consulting», εγγεγραμμένη στη Βουδαπέστη, ενήργησε μόνο ως μεσάζων και συνήψε συμφωνία με εταιρεία της Ταϊβάν, ενώ βουλγαρική εταιρεία από τη Σόφια πραγματοποίησε απευθείας την αγορά των προαναφερθέντων τηλεειδοποιητών.

Ο ιστότοπος ισχυρίστηκε ότι η βουλγαρική εταιρεία που «κανόνισε την παράδοση και την πώληση» τηλεειδοποιητών σε εκπροσώπους της HZ. Η ZB.L.L., ιδρύθηκε το 2022 και ανήκει σε Νορβηγό πολίτη.

Πηγή: Daily Mail

Συνέχεια ανάγνωσης

Βουλγαρία

Κλιμακώνεται η αντιπαράθεση στη γραμμή Σκοπίων-Σόφιας

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Νέο επεισόδιο στη σύγκρουση Σκοπίων-Σόφιας, μετά το διπλωματικό επεισόδιο με την Σιλιάνοφσκα

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή