Ακολουθήστε μας

Ευρωπαϊκή Ένωση

Handelsblatt: Διαφαίνεται ένας εμπορικός πόλεμος μεταξύ των ΗΠΑ και της ΕΕ;

Δημοσιεύτηκε

στις

Πού οδεύουν οι εμπορικές σχέσεις μεταξύ ΗΠΑ και Ευρωπαϊκής Ένωσης;

Εκτενές άρθρο της Handeslblatt αναλύει τις εμπορικές σχέσεις μεταξύ ΗΠΑ από τη μια μεριά και Ευρωπαϊκής Ένωσης από την άλλη. Σύμφωνα με την γερμανική εφημερίδα,  αν υπάρχει ακόμα κάτι σαν διακομματική συναίνεση στις ΗΠΑ, αυτή αφορά την προστατευτική εμπορική πολιτική.

Η κυβέρνηση των ΗΠΑ έχει δρομολογήσει ένα κεντρικό μέσο για την επίτευξη αυτών των στόχων. Φέρει τον εξίσου παραπλανητικό και ευτελιστικό τίτλο “Νόμος για τη μείωση του πληθωρισμού (IRA)”. Πίσω από αυτό υπάρχουν επιδοτήσεις αξίας 370 δισεκατομμυρίων δολαρίων, οι οποίες, ωστόσο, συνδέονται με όρους προστατευτισμού.

Οι κανονισμοί δεν προβλέπουν μόνο επιδοτήσεις για πράσινες εταιρείες στους τομείς της ενέργειας, των μεταφορών και του υδρογόνου. Προβλέπει επίσης ότι τα προϊόντα και τα πρωτογενή προϊόντα πρέπει να προέρχονται από την παραγωγή των ΗΠΑ. Πρώτα η Αμερική, με άλλα λόγια, σχολιάζει η Handelsblatt.

Διαφαίνεται λοιπόν ένας εμπορικός πόλεμος μεταξύ των ΗΠΑ και της Ευρωπαϊκής Ένωσης; Τώρα που η διατλαντική ενότητα μοιάζει πιο σημαντική από ποτέ με φόντο τον πόλεμο στην Ουκρανία και τη διαμάχη με την Κίνα;

Τώρα, που o καγκελάριος κατά την πρόσφατη περιοδεία της στην Ασία προσπαθούσε να σφυρηλατήσει νέες συμμαχίες ελεύθερου εμπορίου προκειμένου να μειώσει και την εξάρτηση της γερμανικής οικονομίας από την Κίνα, κλιμακώνεται η σύγκρουση με τον σημαντικότερο σύμμαχο, τις ΗΠΑ;

1. Φόβος της αποβιομηχάνισης: η Ευρώπη σε επιφυλακή

Η Ευρώπη ήδη οπλίζεται, τουλάχιστον ρητορικά: Ο Γερμανός υπουργός Οικονομίας Ρόμπερτ Χάμπεκ ζητά μια “ισχυρή απάντηση”. Ο Γάλλος ομόλογός του κάνει λόγο ακόμη και για “αντεπίθεση” και ζητεί καταγγελία στον ΠΟΕ. Ειδικά για τη Γερμανία, το διακύβευμα είναι υψηλό: κατά τα τρία πρώτα τρίμηνα του τρέχοντος έτους, οι ΗΠΑ ήταν και πάλι μακράν ο πρώτος εξαγωγικός προορισμός της Γερμανίας με όγκο 115 δισεκατομμυρίων ευρώ.

Οι οικονομολόγοι έχουν θορυβηθεί. “Το τελευταίο πράγμα που χρειάζεται τώρα ο διατλαντικός οικονομικός χώρος είναι ένας αγώνας επιδοτήσεων ή ακόμη και ένας νέος γύρος μέτρων αποκλεισμού”, προειδοποιεί ο Στέφαν Κόοτς, διευθυντής του Ινστιτούτου για την Παγκόσμια Οικονομία.

Ο Γκάμπριελ Φελμπεμάγιερ, επικεφαλής του Αυστριακού Ινστιτούτου Οικονομικών Ερευνών, βλέπει μια “παρατεταμένη διαμάχη μεταξύ των ΗΠΑ και της ΕΕ, που θυμίζει το αιώνιο ζήτημα των επιδοτήσεων στην κατασκευή αεροσκαφών Airbus εναντίον Boeing”. “Στη χειρότερη περίπτωση, έχουμε έναν αγώνα επιδοτήσεων που δύσκολα μπορεί να εκδικαστεί ενώπιον ενός δυσλειτουργικού ΠΟΕ”, δήλωσε ο Φελμπεμάγιερ.

Και ο διευθυντής του IW, Μίκαελ Χούτερ, προειδοποιεί επίσης για μια γρήγορη αντίδραση της ΕΕ: “Το κατά πόσον μια αντεπίθεση έχει νόημα μπορεί να αξιολογηθεί ως αμφισβητήσιμο από την άποψη της εμπορικής πολιτικής, δεδομένου ότι οι πωλήσεις αμερικανικών αυτοκινήτων που δεν κατασκευάζονται στην ΕΕ είναι χαμηλές”. “Μακάρι να είχαμε μια TTIP!” λέει κάπως απογοητευμένος ο Χούτερ.

Η πρωτοβουλία για μια διατλαντική ζώνη ελεύθερου εμπορίου που ξεκίνησε ο πρόεδρος των ΗΠΑ Μπαράκ Ομπάμα είχε αποτύχει, κυρίως λόγω των γερμανικών φόβων για το αμερικανικό χλωριωμένο κοτόπουλο, και είχε ως στόχο να αποτρέψει ακριβώς τέτοια προστατευτικά αντανακλαστικά όπως υπάρχουν σήμερα στις ΗΠΑ.

Στις Βρυξέλλες, επίσης, το σοκ για τον εγωισμό της κυβέρνησης Μπάιντεν είναι βαθύ. Ένα απλό συνεδριακό ξενοδοχείο στην ευρωπαϊκή συνοικία την περασμένη Παρασκευή: ο επίτροπος Εμπορίου της ΕΕ, Βάλντις Ντομπρόβσκις συναντάται με τους υπουργούς Οικονομίας των συντηρητικών κρατών μελών της ΕΕ για πρωινό. Ο Ντομπρόβσκις σπάνια συγκινείται, είναι ένας νηφάλιος πραγματιστής. Αλλά αυτή τη μέρα κάνει ξεκάθαρη την απογοήτευσή του.

Έχει καλή σχέση με την Κάθριν Τάι, την εμπορική αντιπρόσωπο των ΗΠΑ, η οποία είναι “πολύ καλή”, λέει. Αλλά δεν αποφασίζει μόνη της. Τα υπουργεία Οικονομικών και Ενέργειας εμπλέκονται επίσης – και είναι λιγότερο φιλικά με τους Ευρωπαίους.

Σύμφωνα με τους συμμετέχοντες, ο Ντομπρόβσκις θεωρεί απίθανη μια λύση στη διαμάχη για τις επιδοτήσεις. Οι Αμερικανοί θα μπορούσαν ίσως να προσφέρουν μια χειρονομία, αλλά “τίποτα που θα έλυνε το πρόβλημα”. Μετά από περίπου 45 λεπτά, η πρωινή συνάντηση των υπουργών διαλύεται. Η απογοήτευση εξαπλώνεται.

Η λέξη “εμπορικός πόλεμος” έχει προ πολλού πάψει να εμφανίζεται μόνο σε πίσω δωμάτια. “Θέλω να αποφύγω πάση θυσία έναν εμπορικό πόλεμο”, δήλωσε η Ολλανδή υπουργός Λίζε Σράινερμάχερ κατά τη συνεδρίαση του Συμβουλίου στις Βρυξέλλες την Παρασκευή. Κανείς δεν θα ωφεληθεί από αυτό. Ο Ιρλανδός ομόλογός της Λέο Βαραντκάρ δήλωσε ότι τόσο ένας εμπορικός πόλεμος όσο και ένας αγώνας επιδοτήσεων θα έβλαπτε τη χώρα του. 

Τι γίνεται τώρα; Μια ευρωπαϊκή καταγγελία στον ΠΟΕ; “Αυτό δεν είναι ασυνήθιστο ακόμη και μεταξύ συμμάχων”, λέει ο Μπερντ Λάνγκε  (SPD), πρόεδρος της επιτροπής εμπορίου στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Το μεγαλύτερο πρόβλημα: μια ρήτρα “Αγοράστε Αμερικανικά”, όπως θεσπίστηκε από τις ΗΠΑ, είναι σχεδόν αδιανόητη στην Ευρώπη.

Έτσι, οι αμερικανικές επιδοτήσεις θα παραμείνουν στις ΗΠΑ, ενώ οι Ευρωπαίοι θα χρηματοδοτούν τη δημιουργία αξίας σε όλο τον κόσμο. “Δεν μπορούμε να βγάλουμε τα ίδια όργανα από το κουτί με τους Αμερικανούς”, λέει ο Λάνγκε. “Αυτό θα αφαιρούσε άλλη μια πέτρα από τα θεμέλια του ΠΟΕ”. 

Οι ΗΠΑ παραβιάζουν δύο κανόνες: Πρώτον, η απαγόρευση ότι “τα εγχώρια εμπορεύματα έχουν προτεραιότητα έναντι των εισαγόμενων εμπορευμάτων”. Αυτό λέει το άρθρο 3 της Συμφωνίας για τις επιδοτήσεις και τα αντισταθμιστικά μέτρα, αλλά αυτό ακριβώς κάνουν οι ΗΠΑ με τις ρήτρες “Buy American” της IRA. 

Και δεύτερον, η απαγόρευση του μάλλον ευνοούμενου κράτους στο άρθρο 1 της συνθήκης GATT. Σύμφωνα με αυτό, τα εμπορικά πλεονεκτήματα που χορηγούνται σε μια χώρα πρέπει να χορηγούνται και σε άλλες χώρες. Ωστόσο, στον ΔΣΕ υπάρχει προτιμησιακή μεταχείριση για τον Καναδά και το Μεξικό, η οποία δεν ισχύει για την ΕΕ. 

Ωστόσο, κανείς στις Βρυξέλλες δεν πιστεύει ότι οι Αμερικανοί θα αλλάξουν ουσιαστικά τους νόμους τους. Οι ΗΠΑ δεν καταλαβαίνουν τον ενθουσιασμό, στην πραγματικότητα περίμεναν επαίνους για την ηλεκτρική τους επίθεση, σύμφωνα με την Επιτροπή. Στην τελευταία σύνοδο κορυφής για το κλίμα στην Αίγυπτο, ο Μπάιντεν ενθουσιάστηκε με τον “μεγαλύτερο, σημαντικότερο και πιο φιλόδοξο νόμο για το κλίμα όλων των εποχών”. Στην πραγματικότητα, οποιαδήποτε τροποποίηση του IRA θα πρέπει να περάσει και πάλι από το Κογκρέσο – και αυτό θα θεωρηθεί πλήγμα για τον Μπάιντεν, αφού η ενεργειακή μετάβαση είναι ένα από τα μεγαλύτερα επιτεύγματα της κυβέρνησής του.

Η κατάσταση θα είναι έτσι θολή όταν την επόμενη Τρίτη θα συνεδριάσει το Διατλαντικό Συμβούλιο Εμπορίου και Τεχνολογίας, το κεντρικό όργανο για τις ευρωαμερικανικές ανταλλαγές σε εμπορικά θέματα.

Ένα προσχέδιο της τελικής δήλωσης, το οποίο περιήλθε στην κατοχή της Handelsblatt, δείχνει ότι Αμερικανοί και Ευρωπαίοι απέχουν πολύ από τις αρχικές τους αξιώσεις: Η εξαγγελία για τη διαμόρφωση των “κανόνων του παιχνιδιού για την οικονομία του 21ου αιώνα” έχει συρρικνωθεί στην πράξη σε μια συμφωνία σχετικά με τη μορφή και τις τεχνικές προδιαγραφές των βυσμάτων φόρτισης για τα ηλεκτρικά φορτηγά οχήματα. Στη συνάντηση που είχε στο πρωινό του με τους υπουργούς Οικονομικών, ο Επίτροπος Εμπορίου κ. Dombrovskis παραδέχθηκε: Η TTC “επισκιάζεται” από τη διαμάχη για τις επιδοτήσεις.

Υπάρχει ακόμα ελπίδα: Στην πραγματικότητα, οι ΗΠΑ θέλουν να επιδοτήσουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με την πλειονότητα των αμερικανικών πρωτογενών προϊόντων και πρώτων υλών στην αλλαγή του έτους. Μέχρι στιγμής, ωστόσο, κανένας από τους ευρωπαίους κατασκευαστές δεν έχει ανταποκριθεί στην απαίτηση αυτή. Επομένως, είναι πιθανό οι επιδοτήσεις να μην χορηγηθούν πριν από το 2024. “Αυτό θα μας έδινε περισσότερο χρόνο”, δήλωσε πρόσφατα ο Ντομπρόβσκις στην Handelsblatt.

Αλλά χρόνος για τι; Για τις ευρωπαϊκές εταιρείες να μεταφέρουν πραγματικά τις αλυσίδες αξίας τους στην Αμερική – όπως θα ήθελε η αμερικανική κυβέρνηση, αλλά η ΕΕ θέλει στην πραγματικότητα να το αποτρέψει με κάθε κόστος;

2. Πνεύμα αισιοδοξίας στην Αμερική

Έτσι, τα σημάδια δείχνουν σύγκρουση, ενώ η Αμερική προσαρμόζεται ήδη στο νέο βιομηχανικό κόσμο. Όπου κι αν κοιτάξει κανείς στις ΗΠΑ, σχεδόν παντού επικρατεί μια ατμόσφαιρα αισιοδοξίας στον κλάδο της πράσινης τεχνολογίας. Η Μέρι Μπάρα, διευθύνουσα σύμβουλος της General Motors, κάνει λόγο για μια “νέα εποχή τεχνολογικής καινοτομίας”. 

Και το χρήμα περισσεύει, είτε πρόκειται για εργοστάσια γραφίτη και λιθίου, είτε για διυλιστήρια κοβαλτίου, είτε για γιγαντιαία εργοστάσια μπαταριών. Για παράδειγμα, η παραγωγή μπαταριών έχει αυξηθεί κατά 700% από τότε που ανέλαβε καθήκοντα ο πρόεδρος Τζο Μπάιντεν, σύμφωνα με μελέτη της Ομοσπονδιακής Τράπεζας του Ντάλας.

Το γεγονός είναι ότι η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία φοβάται αρνητικές συνέπειες βραχυπρόθεσμα. Για παράδειγμα, ο νέος επικεφαλής της VW Βόρειας Αμερικής, Πάμπλο Ντι Σι, ζήτησε περισσότερο χρόνο εκ μέρους των αυτοκινητοβιομηχανιών. Ειδικότερα, οι σχεδιαζόμενες προδιαγραφές σχετικά με την προέλευση των πρώτων υλών για τις μπαταρίες των ηλεκτρονικών αυτοκινήτων δεν μπορούν να τηρηθούν βραχυπρόθεσμα.

“Δεν νομίζω ότι μπορείτε να μετασχηματίσετε την παραγωγή και την εξόρυξη ορυκτών μέσα στα επόμενα δύο με τρία χρόνια”, δήλωσε ο Ντι Σι στην Handelsblatt. “Δεν μπορείτε να αντικαταστήσετε τις πηγές από το Κονγκό, την Κίνα και άλλες χώρες μέσα σε δύο έως τρία χρόνια”. Το IRA είναι ένα “σημαντικό έργο”, δήλωσε ο επικεφαλής της VW North America. “Αλλά ο μετασχηματισμός της αυτοκινητοβιομηχανίας πρέπει να γίνει βήμα προς βήμα στο πλαίσιο μιας διαδικασίας που έχει προγραμματιστεί έως το 2030”.

Η Autos Drive America, η ένωση που εκπροσωπεί την BMW, τη VW, τη Mercedes-Benz και άλλους ξένους κατασκευαστές στις ΗΠΑ, ζητά επίσης αλλαγή. “Χρειαζόμαστε περισσότερη ευελιξία στην τελική συναρμολόγηση στη Βόρεια Αμερική και στον ορισμό μιας συμφωνίας ελεύθερου εμπορίου”, δήλωσε η επικεφαλής της ένωσης Τζένιφερ Σαφαβιάν στην Handelsblatt. “Ο κύριος στόχος είναι: μην το κάνετε τόσο δύσκολο για τους καταναλωτές και ας βγάλουμε περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα στους δρόμους”, απηύθυνε έκκληση στην κυβέρνηση των ΗΠΑ. 

Τρία εμπόδια για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων

Η ισχύουσα έκπτωση φόρου για τα ηλεκτρικά οχήματα ύψους 7500 δολαρίων, που έχει σχεδιαστεί για να προσελκύσει τους καταναλωτές να τα αγοράσουν, θα συμπληρωθεί με κίνητρα – αλλά μόνο εάν τα μοντέλα συναρμολογούνται στις ΗΠΑ και οι μπαταρίες είναι κυρίως “made in America”. Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων αντιμετωπίζουν τρία εμπόδια: 

-Τελική συναρμολόγηση: Τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα θα είναι επιλέξιμα για την πλήρη επιδότηση μόνο εάν συναρμολογηθούν στις ΗΠΑ. Αυτό αποκλείει πολλές εισαγωγές από την ΕΕ, τη Νότια Κορέα και την Ιαπωνία, ενώ επωφελούνται αμερικανικές εταιρείες όπως η Tesla και η GM.

-Αλυσίδες εφοδιασμού: Οι συνιστώσες δεν πρέπει να προέρχονται από τους γεωπολιτικούς εχθρούς της Αμερικής, ιδίως την Κίνα, αλλά και τη Ρωσία, τη Βόρεια Κορέα και το Ιράν. Μέχρι στιγμής δεν είναι σαφές πόσο αυστηρά ερμηνεύουν οι ΗΠΑ αυτόν τον κανόνα. Ο νόμος αναφέρει μόνο “ξένες οντότητες που προκαλούν ανησυχία”. 

Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Μπάιντεν στοχεύει να κλείσει τις γραμμές του με τον κατασκευαστικό τομέα, τις εταιρείες εξόρυξης και τα συνδικάτα – επίσης επειδή βρίσκονται σε στρατηγικά σημαντικές πολιτείες όπως η Πενσυλβάνια ή το Οχάιο.

Γνωρίζει ότι πολλές ενώσεις του μεταποιητικού τομέα τον υποστηρίζουν. Ο Scott Paul, πρόεδρος της Alliance for American Manufacturing, κάλεσε την ΕΕ στο Twitter να δημιουργήσει τα δικά της κίνητρα αγοράς αντί να “αποδυναμώνει τις προσπάθειές μας”. Και οι ενώσεις εξόρυξης επιθυμούν εδώ και καιρό πρώτες ύλες όπως το νικέλιο, το λίθιο και ο χαλκός να εξορύσσονται κυρίως στις ΗΠΑ.

“Οι ΗΠΑ δεν έχουν την πολυτέλεια να αναθέτουν την εξόρυξη και την επεξεργασία σε ξένους ανταγωνιστές”, έγραψε η National Mining Association στο Υπουργείο Οικονομικών. Ο κλάδος πιέζει την κυβέρνηση των ΗΠΑ να παραμείνει σταθερή. Οποιαδήποτε άμβλυνση των προτεινόμενων κανόνων, υποστηρίζουν, θα δημιουργήσει νέα παραθυράκια μέσω των οποίων οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα επεξεργάζονται τελικά ορυκτά από την Κίνα ή τη Ρωσία.

3. Στη “ζώνη των μπαταριών” βρίσκεται το μέλλον των ΗΠΑ

Οι πρωτοβουλίες του Μπάιντεν για το κλίμα έχουν αντίκτυπο – γεγονός που καθιστά ακόμη λιγότερο πιθανό να αλλάξει την τρέχουσα πορεία του. Το κύμα των πράσινων επενδύσεων αναζωογονεί την πρώην “ζώνη σκουριάς” των ΗΠΑ και τη μετατρέπει σε “ζώνη μπαταριών”. Μέχρι πρόσφατα, οι επενδύσεις πράσινης τεχνολογίας στις ΗΠΑ ήταν σποραδικές. Την περίοδο 2018-2020, για παράδειγμα, ανακοινώθηκαν μόλις έξι μεγάλα πράσινα έργα αξίας άνω των πέντε δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Από τις αρχές του 2021, ο αριθμός αυτός αυξήθηκε σε 15, που αντιπροσωπεύουν επενδύσεις ύψους τουλάχιστον 40 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Αυτό προκύπτει από μελέτη της Ομοσπονδιακής Τράπεζας του Ντάλας. 

Μόνο κατά τους τρεις μήνες από την ψήφιση του IRA, 13 δισεκατομμύρια δολάρια εισέρρευσαν στην παραγωγή μπαταριών, πρώτων υλών και ηλεκτρονικών αυτοκινήτων – υπερδιπλάσια ποσά σε σχέση με τους τρεις προηγούμενους μήνες. Η μεταποίηση επωφελείται από την πράσινη έκρηξη, με περισσότερες από 640.000 νέες θέσεις εργασίας από τότε που ανέλαβε ο Μπάιντεν. 

Είναι ενδιαφέρον να σημειωθεί ότι ο μετασχηματισμός της αυτοκινητοβιομηχανίας προς την ηλεκτρονική κινητικότητα δεν αποτελεί πλέον πολιτικά αμφιλεγόμενο θέμα στις ΗΠΑ σε μεγάλο βαθμό. Ακόμη και αν πολλοί Ρεπουμπλικάνοι αμφιβάλλουν ότι η κλιματική αλλαγή είναι ανθρωπογενής – το ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι το μέλλον δεν αμφισβητείται. Ειδικά οι ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένων των γερμανικών, πέφτουν σε ανοιχτά αυτιά με τους Ρεπουμπλικάνους, καθώς τα περισσότερα εργοστάσιά τους βρίσκονται στις συντηρητικές νότιες πολιτείες. 

Η συμπάθεια εκδηλώνεται στο εργοστάσιο της BMW στο Σπάρτανμπεργκ με την εμφάνιση του γερουσιαστή Γκράχαμ. Ο σημαίνων Ρεπουμπλικανός μαριονέτα στο Κογκρέσο ήταν ενθουσιασμένος με την επένδυση από το Μόναχο: “Ο Θεός να ευλογεί την BMW! 

Και συνεχίζει: “Βρισκόμαστε στην πρώτη γραμμή της μεγαλύτερης αλλαγής στις μεταφορές εδώ και πολλές γενιές. Κάνει τον κόσμο καθαρότερο και ασφαλέστερο. Στην ηλεκτροδότηση, η Αμερική πρέπει να είναι ηγέτης και όχι οπαδός”, δήλωσε ο γερουσιαστής. “Ανυπομονώ για αυτή την πρόκληση!” 

Έτσι, δεν υπάρχει ίχνος απολιθωμένου φανταστικού πόνου στον Ρεπουμπλικανό βετεράνο. Αντιθέτως, ο Graham επανέλαβε τις ανησυχίες του Zipse για τον IRA. Σε περίπτωση που οι Ρεπουμπλικάνοι αποκτήσουν τον έλεγχο της Γερουσίας στις προσεχείς εκλογές, θα προγραμματίσει ακρόαση για την ηλεκτροδότηση, δήλωσε τότε ο Γκράχαμ στην Handelsblatt. Οι Ρεπουμπλικάνοι δεν θα κερδίσουν τελικά τη Γερουσία- ωστόσο, ελέγχουν τη Βουλή των Αντιπροσώπων από τον Νοέμβριο. 

4. Θα επιτευχθεί συμφωνία της τελευταίας στιγμής; 

Το υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ της Janet Yellen έχει αναλάβει να εφαρμόσει το περίπλοκο σύνολο κανόνων μέχρι το τέλος του έτους – αλλά δεν υπάρχουν πολλά περιθώρια ελιγμών. Η αμερικανική κυβέρνηση θα κινηθεί “στο πλαίσιο του νόμου που ψήφισε το Κογκρέσο”, τόνισε η Yellen στη σύνοδο κορυφής της G20. 

Επί του παρόντος, οι ενδιαφερόμενοι φορείς από την Ευρώπη, την Κορέα και την Ιαπωνία διερευνούν διαφορετικές δυνατότητες: Η περίοδος χάριτος και η σταδιακή εισαγωγή είναι μια παραλλαγή. Αυτό ακριβώς απαιτεί μια ομάδα γερουσιαστών και αντιπροσώπων σε έναν πρόσθετο νόμο, τον “Νόμο για τα προσιτά ηλεκτρικά οχήματα για την Αμερική”.

Η λύση της τελευταίας στιγμής θα επέτρεπε στους ξένους κατασκευαστές να προσαρμοστούν σταδιακά στις νέες απαιτήσεις – όπως ζητά ο επικεφαλής της VW North America, Πάμπλο Ντι Σι. Ωστόσο, θεωρείται απίθανο να περάσει η πρωτοβουλία. Ακόμη και η νέα ρεπουμπλικανική πλειοψηφία στη Βουλή των Αντιπροσώπων δεν μπορεί να ανατρέψει το νόμο. 

Μια άλλη δυνατότητα είναι να διευρυνθεί ο όρος “συμφωνία ελεύθερων συναλλαγών” ώστε τα οχήματα της ΕΕ να είναι επίσης επιλέξιμα για τα ηλεκτρονικά κίνητρα. Επί του παρόντος, δεν υπάρχει συμφωνία ελεύθερου εμπορίου μεταξύ των ΗΠΑ και της ΕΕ.

Εάν δεν υπάρξει συμφωνία, αυτό θα είναι κακό για το παγκόσμιο εμπόριο. “Μια εμπορική διαμάχη για την πράσινη βιομηχανική πολιτική θα ήταν επιζήμια και θα περιόριζε σημαντικά τις ευκαιρίες για συνεργασία”, δήλωσε σε ανάλυση η Κίμπερλι Μποτράιτ, επικεφαλής του τμήματος βιώσιμου εμπορίου του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ.

Πρόσφατα, η ΕΕ εκφράστηκε πολύ έντονα. Η Επιτροπή της ΕΕ προειδοποίησε το Υπουργείο Οικονομικών για “οικονομική ζημία και απώλεια θέσεων εργασίας”, “στρεβλώσεις της αγοράς” και “επιβλαβή παγκόσμια κούρσα επιδοτήσεων σε βασικές τεχνολογίες”.

Ο φόβος των Ευρωπαίων για την αποβιομηχάνιση δεν είναι αβάσιμος. Η πράσινη έκρηξη στις ΗΠΑ, σε συνδυασμό με το χαμηλό ενεργειακό κόστος, θα μπορούσε να οδηγήσει πολλές ευρωπαϊκές επιχειρήσεις να μεταφέρουν την παραγωγή τους στις ΗΠΑ. Και πράγματι, ορισμένοι ξένοι κατασκευαστές επεκτείνουν την παραγωγή τους. Μόλις τον Οκτώβριο, η Hyundai ξεκίνησε την κατασκευή ενός ηλεκτρονικού εργοστασίου αξίας 5,5 δισεκατομμυρίων ευρώ στην πολιτεία της Γεωργίας.

Η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία Honda και η νοτιοκορεατική εταιρεία κατασκευής μπαταριών LG Energy Solutions θέλουν να επενδύσουν 3,5 δισεκατομμύρια δολάρια στην κατασκευή ενός εργοστασίου μπαταριών κοινής επιχείρησης στο Οχάιο. Η BMW εκσυγχρονίζει το εργοστάσιό της στις ΗΠΑ στο Σπάρτανμπουργκ της Νότιας Καρολίνας. Η VW είχε ανακοινώσει τον Αύγουστο ότι θα ενισχύσει τη συμμετοχή της στην τοπική εξόρυξη πρώτων υλών στη Βόρεια Αμερική. Ωστόσο, θα χρειαστούν χρόνια μέχρι να αποδώσουν οι αντίστοιχες πρωτοβουλίες εξόρυξης στον Καναδά. 

5. Η ώρα του ρεαλισμού

Το διακύβευμα για τους Ευρωπαίους – και ιδιαίτερα για τη Γερμανία ως μεγάλη εμπορική δύναμη – είναι υψηλό. Το αποφασιστικό ερώτημα τώρα είναι: Πόσο ικανή για συγκρούσεις είναι μια Ευρώπη που εξαρτάται από τις ΗΠΑ από γεωπολιτική άποψη και από άποψη ασφάλειας όσο ήταν στο αποκορύφωμα του Ψυχρού Πολέμου;

Ο επικεφαλής του Ifo, Κλέμενς Φούεστ, πάντως, προειδοποιεί την Ευρώπη να μην ακολουθήσει τώρα μια συγκρουσιακή πορεία. “Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο νόμος για τη μείωση του πληθωρισμού περιέχει προστατευτικά στοιχεία που δεν είναι αποδεκτά από την ΕΕ. Ωστόσο, “δεν πρέπει ούτε να ξεκινήσουμε εμπορικό πόλεμο ούτε να μπούμε σε αγώνα επιδοτήσεων”.

Εξάλλου, η ΕΕ σκοπεύει επίσης να εισαγάγει μια προσαρμογή των συνόρων για το CO2, η οποία μπορεί να θεωρηθεί ως προστατευτικό μέτρο. “Δεδομένου ότι οι τριβές στο παγκόσμιο εμπόριο αυξάνονται ούτως ή άλλως, θα ήταν πολύ κακό αν οι ΗΠΑ και η ΕΕ άρχιζαν επίσης να αποσυνδέονται μεταξύ τους. Θα πρέπει να συμβεί το αντίθετο, μια απελευθέρωση του διατλαντικού εμπορίου”, λέει ο Φούεστ.

Ο διευθυντής IfW Κόοτς κάνει τον ακόλουθο υπολογισμό: Ο όγκος των 370 δισεκατομμυρίων δολαρίων του IRA που διανέμεται σε δέκα χρόνια σημαίνει λιγότερο από δύο χιλιοστά του χιλιοστού σε σχέση με την ετήσια οικονομική παραγωγή των ΗΠΑ. Μεταφερόμενο στη Γερμανία, αυτό θα ήταν λιγότερο από έξι δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως. “Αλλά μόνο το επταετές πρόγραμμα “Επόμενη γενιά της ΕΕ” είναι τέσσερις φορές μεγαλύτερο σε σχέση με την ετήσια οικονομική παραγωγή”.

Ένα πράγμα είναι σίγουρο: Ούτε οι εμπορικοί πόλεμοι ούτε οι αγώνες επιδοτήσεων είναι προς το μακροπρόθεσμο συμφέρον κανενός από τους δύο διατλαντικούς εταίρους. Και δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι ο Μπάιντεν και ο πιθανός διάδοχός του δεν θα είναι πρόθυμοι να χρησιμοποιήσουν τα χρήματα των Αμερικανών φορολογουμένων για να επιδοτήσουν την ήδη ασύγκριτα υποστηριζόμενη από το κράτος παραγωγή της Κίνας. Από την άποψη των ΗΠΑ, το δόγμα αυτό θα ισχύει ακόμη πιο έντονα για τη Λαϊκή Δημοκρατία στο μέλλον: Πρώτα ο προστατευτισμός.

Στην πραγματικότητα, ακόμη και στην Ευρώπη, όπου πολλά δημόσια χρήματα ρέουν επίσης στη βιομηχανία ως ενισχύσεις, ακούγονται προσεκτικές φωνές που θα μπορούσαν να φανταστούν μια προσαρμογή των δικών τους κατευθυντήριων γραμμών για τις επιδοτήσεις κατά τα αμερικανικά πρότυπα. Ο Robert Habeck ζητά επίσης περισσότερη βιομηχανική πολιτική.

Ίσως μια μέρα συμφωνηθεί στο “Διατλαντικό Συμβούλιο Εμπορίου και Τεχνολογίας ότι οι αντίστοιχοι κανόνες θα πρέπει να είναι αμοιβαίοι” – τουλάχιστον αυτό έχει κατά νου ο Felbermayr. Αυτό θα σήμαινε ότι η προστιθέμενη αξία της ΕΕ θα πιστωνόταν για τα αυτοκίνητα που πωλούνται στις ΗΠΑ, για παράδειγμα, και ότι η ΕΕ θα έκανε το ίδιο με την προστιθέμενη αξία των ΗΠΑ. Τουλάχιστον η διατλαντική εμπορική ειρήνη θα είχε και πάλι μια ευκαιρία.

capital.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Ευρωπαϊκή Ένωση

ΕΕ: Η χρηματοδότηση ύψους 1,5 δισ. ευρώ για την Ευρωπαϊκή Αμυντική Βιομηχανία, δεν επαρκεί

Δημοσιεύτηκε

στις

REUTERS/Thomas Peter

Έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου

Δεν ανταποκρίνεται στους στόχους ενίσχυσης της, το πρόγραμμα για την Ευρωπαϊκή Αμυντική Βιομηχανία, ύψους 1,5 δισ. ευρώ, εκτιμά το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο (ΕΕΣ).

Σε έκθεση που δημοσίευσε σήμερα, το ΕΕΣ ζητά αρτιότερο σχεδιασμό του προγράμματος για την ευρωπαϊκή αμυντική βιομηχανία (EDIP) και καλύτερη ισορροπία μεταξύ των στόχων πολιτικής, του προτεινόμενου προϋπολογισμού και του χρονοδιαγράμματος. Η διαβούλευση με το ΕΕΣ επί της πρότασης, είναι υποχρεωτική.

Η ΕΕ, αντιμέτωπη με την επανεμφάνιση πολεμικών επιχειρήσεων μεγάλης κλίμακας στην Ευρώπη, έχει θέσει την άμυνα σε πολύ υψηλή θέση στην ατζέντα της. Η πρόταση EDIP προορίζεται ως το πρώτο βήμα για την εφαρμογή της ευρωπαϊκής βιομηχανικής στρατηγικής στον τομέα της άμυνας.

Στόχος είναι να ενισχυθεί η ευρωπαϊκή βιομηχανική και τεχνολογική βάση στον τομέα της άμυνας (ΕΒΤΒΑ), ειδικότερα δε να διασφαλιστεί η έγκαιρη διαθεσιμότητα και προμήθεια αμυντικών προϊόντων. Παράλληλα επιδιώκεται η συμβολή στην ανάκαμψη, στην ανασυγκρότηση και στον εκσυγχρονισμό της αμυντικής ικανότητας της Ουκρανίας.

«Η νομοθετική πρόταση της ΕΕ για την ενίσχυση της αμυντικής βιομηχανικής ετοιμότητάς της, χρήζει αρτιότερου σχεδιασμού. Αναγκαία είναι επίσης η επίτευξη κατάλληλης ισορροπίας μεταξύ των στόχων πολιτικής, του προτεινόμενου προϋπολογισμού και του σχετικού χρονοδιαγράμματος», δήλωσε ο Marek Opioła, Μέλος του ΕΕΣ και αρμόδιος για τη γνώμη.

Το ΕΕΣ επισημαίνει τον κίνδυνο, το χρηματοδοτικό κονδύλιο που προτείνεται, ύψους 1,5 δισ. ευρώ, να μην ανταποκρίνεται στις φιλοδοξίες του προγράμματος. Τονίζει ότι η Επιτροπή δεν αξιολόγησε το ύψος της ενωσιακής δημοσιονομικής στήριξης που απαιτείται για την υλοποίηση των προτεινόμενων μέσων πολιτικής.

Η στήριξη της Ουκρανίας

Όσον αφορά το μέσο στήριξης της Ουκρανίας, που περιλαμβάνεται στην πρόταση, το ΕΕΣ διαπιστώνει ότι δεν ορίζεται συγκεκριμένο χρηματοδοτικό κονδύλιο. Τα κράτη μέλη συμφώνησαν να χρησιμοποιήσουν τα κέρδη που αποφέρει η επένδυση δεσμευμένων ρωσικών περιουσιακών στοιχείων με σκοπό τη στήριξη της Ουκρανίας · ένα ποσοστό των εσόδων θα μπορούσε να διοχετευθεί στην Ουκρανίας. Ωστόσο, το ΕΕΣ εκτιμά ότι η αδυναμία πρόβλεψης, τόσο του ύψους της χρηματοδότησης από τη συγκεκριμένη πηγή, όσο και της διάρκειάς της, ενέχει κινδύνους.

Πηγή: ΑΜΠΕ

Συνέχεια ανάγνωσης

Ευρωπαϊκή Ένωση

Η συνταγή Ντράγκι για να μην βλέπει η ΕΕ με τα κιάλια ΗΠΑ και Κίνα

Δημοσιεύτηκε

στις

Σωτήριες οι προτάσεις Ντράγκι

Το… κοινό μυστικό εκατομμυρίων Ευρωπαίων έβγαλε σε δημόσια θέα ο πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας Μάριο Ντράγκι, παραδίδοντας την ογκώδη –και πολύ σημαντική- έκθεση που του είχαν ζητήσει η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για τις ενέργειες που θεωρούνται επείγουσες για να βελτιωθεί η ανταγωνιστικότητα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σε ένα περιβάλλον όπου ήδη η Κίνα και οι ΗΠΑ προηγούνται με διαφορά ασφαλείας.

Ο κ. Ντράγκι επέδειξε την ανάγκη που όλες οι κυβερνήσεις και όλα τα όργανα σχεδιασμού πολιτικών και λήψης απόφασης της ΕΕ ήδη γνώριζαν: Η Ένωση χρειάζεται μαζικές και επείγουσες –πρόσθετες- επενδύσεις εκατοντάδων δισεκατομμυρίων για να… πλησιάσει ξανά τις δύο υπερδυνάμεις στην τεχνολογία, την καινοτομία και την έρευνα.

Όπως επισημαίνεται από μεγάλα ευρωπαϊκά πρακτορεία, επί της ουσίας ο Μάριο Ντράγκι προειδοποίησε την Ευρωπαϊκή Ένωση ότι βρίσκεται αντιμέτωπη με «υπαρξιακή πρόκληση» αν δεν στραφεί σε μεγάλες επενδύσεις και αν δεν επαναφέρει και δεν εφαρμόσει τον μοχλό ανάπτυξης μέσω «έκδοσης εργαλείων κοινού χρέους», ομολόγων, κλπ.

Ο κ. Ντράγκι παρέδωσε σε λιτή δημόσια τελετή την έκθεσή του στην πρόεδρο της Κομισιόν την περασμένη Δευτέρα. Σε γενικές γραμμές, επισημαίνει –προειδοποιεί- πως η Ευρωπαϊκή Ένωση βρίσκεται σε οικονομική υστέρηση σε σχέση με τις Ηνωμένες Πολιτείες και θα πρέπει να συνεχίσει την κοινή έκδοση χρέους για τη βελτίωση της παραγωγικότητας αλλά και την ενίσχυση της ασφάλειάς της (αμυντικές δαπάνες).

Η Ένωση χρειάζεται κατά τον ίδιο πολύ περισσότερο συντονισμό στη βιομηχανική πολιτική, ταχύτερες αποφάσεις και μαζικές επενδύσεις, αν θέλει να συμβαδίσει στον οικονομικό τομέα με ανταγωνιστές όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Κίνα.

Μετά την επιτυχία του ιστορικού σχεδίου ανάκαμψης έπειτα από την πανδημία της Covid, η ΕΕ θα πρέπει «να συνεχίσει την έκδοση εργαλείων κοινού χρέους για την χρηματοδότηση κοινών προγραμμάτων επενδύσεων με στόχο την αύξηση της παραγωγικότητας και της ασφάλειας της ΕΕ», σημειώνει στην εισαγωγή της 400σέλιδης έκθεσης ο πρώην πρωθυπουργός της Ιταλίας και πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, επισημαίνοντας το οικονομικό «χάσμα» που χωρίζει την Ευρώπη από τις ΗΠΑ.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση χρειάζεται επιπλέον επενδύσεις ύψους 750-800 δισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως — που αντιστοιχούν στο 5% του ΑΕΠ – , πολύ υψηλότερο του 1%-2% του Σχεδίου Μάρσαλ για την ανοικοδόμηση της Ευρώπης μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, όπως επισημαίνει το Euronews.

170 ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΣΕ 400 ΣΕΛΙΔΕΣ

«Οι ανάγκες για επενδύσεις είναι τεράστιες», προειδοποίησε ο Μάριο Ντράγκι κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου στις Βρυξέλλες, παρουσία της προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν. Επιμένοντας ότι υπάρχει ανάγκη «δραστικής αλλαγής» στην ευρωπαϊκή προσέγγιση, παρουσίασε ορισμένες από τις «170 προτάσεις του».

Η ιδέα της έκδοσης κοινού χρέους παραμένει πάντως κόκκινη γραμμή για πολλές χώρες της βόρειας Ευρώπης, με προεξάρχουσα την Γερμανία, που εξακολουθούν να φοβούνται ότι θα υπερχρεωθούν για να καλύψουν τις καθυστερήσεις των χωρών του ευρωπαϊκού νότου. Ήδη, λίγες ώρες μετά τη δημοσιοποίηση της έκθεσης Ντράγκι, ο υπουργός Οικονομίας της Γερμανίας, Κρίστιαν Λίντνερ δήλωσε πως η ΕΕ θα πρέπει να εργαστεί για την κινητοποίηση των αναπτυξιακών δυνάμεων του ιδιωτικού τομέα και όχι για περισσότερο δημόσιο δανεισμό.

“Ωστόσο, ο κοινός δανεισμός της ΕΕ δεν θα λύσει τα διαρθρωτικά προβλήματα”, δήλωσε ο Λίντνερ, προσθέτοντας ότι το κύριο πρόβλημα δεν είναι η έλλειψη επιδοτήσεων, αλλά η γραφειοκρατία.

Ο Μάριο Ντράγκι αναγνωρίζει ότι αυτό το σχέδιο δεν είναι εφικτό, εκτός «αν συντρέξουν οι πολιτικές και θεσμικές συνθήκες», προσθέτει το Euronews.

Επισημαίνει την ανάγκη κινητοποίησης ιδιωτικών κεφαλαίων για την χρηματοδότηση της καινοτομίας, μέσω της δημιουργίας μίας πραγματικής «Ενωσης αγορών κεφαλαίων».

«Το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα ανά κάτοικο έχει αυξηθεί σχεδόν επί δύο φορές στις Ηνωμένες Πολιτείες σε σχέση με την Ευρώπη από το 2000», προειδοποιεί ο πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας στην έκθεση αυτή, τη σύνταξη της οποίας υπενθυμίζουμε ζήτησε η πρόεδρος της Κομισιόν και προφανώς κάπως θα πρέπει να την αξιοποιήσει.

Τα πορίσματα της έκθεσης του Μάριο Ντράγκι προορίζονται να γίνουν πηγή έμπνευσης του έργου της νέας Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τα πέντε προσεχή χρόνια.

Symbolbild zum Thema EU-Wirtschaft, Konjunkturrückgang, Rezession in der Eurozone

ΣΤΑΣΙΜΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΥΦΕΣΗ

Η Ευρωπαϊκή Ένωση πλήττεται από οικονομική στασιμότητα εδώ και ενάμισι χρόνο. Οι επιδόσεις της στην υπέρβαση της κρίσης που προκλήθηκε από την πανδημία ήταν χαμηλότερες σε σχέση με τις ΗΠΑ, όπως συνέβη και με τη χρηματοπιστωτική κρίση του 2008.

Η υστέρηση εξηγείται «κυρίως με τη μεγαλύτερη επιβράδυνση της παραγωγικότητας στην Ευρώπη» και αντιπροσωπεύει απειλή για το κοινωνικό της μοντέλο, προειδοποιεί ο Μάριο Ντράγκι.

«Αν η Ευρώπη δεν καταφέρει να γίνει παραγωγικότερη, θα είμαστε αναγκασμένοι να κάνουμε επιλογές. Δεν θα μπορούμε ταυτόχρονα να έχουμε ηγετική θέση στον τομέα των νέων τεχνολογιών, να είμαστε υπόδειγμα κλιματικής υπευθυνότητας και ανεξάρτητος παράγοντας στην διεθνή σκηνή. Δεν θα μπορούμε να χρηματοδοτήσουμε το κοινωνικό μας μοντέλο. Θα πρέπει να αναθεωρήσουμε προς τα κάτω ορισμένες έως και το σύνολο των φιλοδοξιών μας. Πρόκειται για μία υπαρξιακή πρόκληση».

ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΠΥΛΩΝΕΣ ΤΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΝΤΡΑΓΚΙ

Οι προτάσεις τις οποίες καταγράφει στην έκθεσή του ο πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες: την τόνωση της καινοτομίας και την κάλυψη του χάσματος που υπάρχει αυτή τη στιγμή με τις ΗΠΑ, τον συνδυασμό της απανθρακοποίησης της οικονομίας με την ανταγωνιστικότητα, και την αύξηση της ασφάλειας και τη μείωση των εξαρτήσεων.

Ειδικά για τη διασύνδεση της ανταγωνιστικότητας με την πράσινη μετάβαση, ο κ. Ντράγκι επεσήμανε πως η αγορά ενέργειας της ΕΕ λειτουργεί βάσει ενός σχεδιασμού (Target Model) από την εποχή όπου στο ενεργειακό μείγμα κυριαρχούσαν το φυσικό αέριο και τα ορυκτά καύσιμα, κάτι που δεν ισχύει σήμερα, ενώ στην αγορά κυριαρχούν εδραιωμένα συμφέροντα, με αποτέλεσμα να μην αξιοποιούνται τα οφέλη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας μεταξύ άλλων για μείωση των τιμών ενέργειας.

Τα κύρια ερωτήματα, κατά τον Μάριο Ντράγκι, είναι πώς θα χρηματοδοτηθούν οι τεράστιες επενδύσεις που χρειάζονται και πώς θα μπορέσουν οι 27 να συντονίσουν τις πολιτικές τους.

Όπως σημείωσε ο κ. Ντράγκι, η στρατηγική περιέχει 170 αναλυτικές προτάσεις, οι οποίες είναι αμέσως εφαρμόσιμες χάρη στο προβάδισμα της Ευρώπης όσον αφορά την ποιότητα της εκπαίδευσης, των συστημάτων υγείας και των συστημάτων κοινωνικής ευημερίας.

The flags of China and the European Union waving. International relations and diplomacy.

ΤΟ ΧΑΣΜΑ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ ΕΝΑΝΤΙ ΤΩΝ ΗΠΑ

Όσον αφορά τους πυλώνες της στρατηγικής που προτείνει, ο κ. Ντράγκι σημείωσε κατ’ αρχήν πως πρέπει να κλείσει το χάσμα στην καινοτομία με τις ΗΠΑ, καθώς η Ευρώπη βρίσκεται σε μια «στατική βιομηχανική δομή» με εταιρίες μεσαίου μεγέθους στους ίδιους τομείς όπως πριν 20 χρόνια, τη στιγμή που οι ΗΠΑ έχουν μεταβεί στην ψηφιακή εποχή.

Υπενθύμισε πως από το 2008, το 30% των εταιριών με αξία πέραν του 1 δις ευρώ εγκατέλειψαν την ΕΕ, με τις πλείστες να πηγαίνουν στις ΗΠΑ. Η αδυναμία στον τομέα της τεχνολογίας, όπως είπε, περιορίζει παράλληλα και την καινοτομία σε παραδοσιακούς τομείς.

Σε σχέση με τον δεύτερο πυλώνα, τον συνδυασμό της ανταγωνιστικότητας με την πράσινη μετάβαση, ο κ. Ντράγκι σημείωσε πως η αγορά ενέργειας της ΕΕ σήμερα «είναι ακόμα σχεδιασμένη για μια εποχή όταν το φυσικό αέριο και τα ορυκτά καύσιμα ήταν τα σημαντικά στοιχεία του ενεργειακού μείγματος».

Το 2020, συνέχισε, το φυσικό αέριο καθόριζε τις τιμές της ενέργειας κατά το 60%, παρά το ότι αποτελούσε μόλις 20% του μείγματος, ενώ στην αγορά κυριαρχούν «εδραιωμένα συμφέροντα» και η ενέργεια αποτελούσε μηχανή εσόδων για τους εθνικούς προϋπολογισμούς.

Το αποτέλεσμα, πρόσθεσε, είναι πως δεν μπορούμε να αξιοποιήσουμε τα οφέλη των ανανεώσιμων για τους καταναλωτές, και για αυτό «πρέπει να στοχεύσουμε στην αποσύνδεση» ώστε οι πολίτες να δουν τη διαφορά στους λογαριασμούς.

Σε αυτό το πλαίσιο, ο πρώην επικεφαλής της ΕΚΤ υπογράμμισε την ανάγκη καθαρών τεχνολογιών και την αύξηση της παροχής πράσινης ενέργειας, κάτι που κάνουν με κίνητρα οι ΗΠΑ, τη στιγμή που η Κίνα ανταγωνίζεται την ΕΕ στην παραγωγή αυτών των τεχνολογιών.

Τρίτον, ο κ. Ντράγκι αναφέρθηκε στον πυλώνα των προτάσεων που αφορούν την αύξηση της ασφάλειας και τη μείωση των των εξαρτήσεων, μεταξύ άλλων μέσω εξωτερικής οικονομικής πολιτικής, συμφωνίες με χώρες κλειδιά και οικοδόμηση των δυνατοτήτων της αμυντικής βιομηχανίας.

ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΤΗΣ ΠΡΟΕΔΡΟΥ

Μιλώντας στο πλαίσιο της συνέντευξης Τύπου, η κ. Φον ντερ Λάιεν υπογράμμισε πως από τότε που ζήτησε τη συγκεκριμένη έκθεση από τον κ. Ντράγκι, πριν έναν χρόνο, το θέμα της ανταγωνιστικότητας έχει κερδίσει δυναμική στις συζητήσεις των κρατών μελών, με την ίδια να το αναδεικνύει στις πολιτικές κατευθυντήριες γραμμές για τη δεύτερη θητεία της τις οποίες δημοσίευσε τον Ιούλιο ενόψει της έγκρισης της υποψηφιότητας της από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Στην παρέμβασή της, η κ. Φον ντερ Λάιεν εστίασε σε τρεις εισηγήσεις της έκθεσης που θεώρησε σημαντικές: την ανάγκη να προχωρήσουν η ψηφιακή και η πράσινη μετάβαση – καθώς οι βάσεις έχουν μπει – μέσω της στήριξης στη βιομηχανία, την ανάγκη για ενίσχυση των δεξιοτήτων των εργαζομένων που θα παράγουν και θα χειρίζονται νέες τεχνολογίες, και την ανάγκη η ΕΕ να είναι ανθεκτική ώστε να καταστεί ανταγωνιστική εστιάζοντας σε ζητήματα όπως την πρόσβαση σε κρίσιμες πρώτες ύλες, απαραίτητα εξαρτήματα ή διασύνδεση στον τομέα της ενέργειας.

Εξηγώντας τη φιλοσοφία της ογκώδους έκθεσης, ο κ. Ντράγκι σημείωσε πως αν και έχει ειπωθεί πολλές φορές πως η ανάπτυξη στην ΕΕ επιβραδύνεται, έως και πριν δύο χρόνια δεν θα γινόταν η σημερινή συζήτηση. Ωστόσο σήμερα, επεσήμανε, το παγκόσμιο εμπόριο έχει επίσης επιβραδυνθεί, η αγορά της Κίνας είναι λιγότερη ανοιχτή και μάλιστα ανταγωνίζεται την ΕΕ, η Ευρώπη έχει χάσει τη Ρωσία ως κύρια πηγή φτηνής ενέργειας, και πλέον πρέπει να επενδύσει στην άμυνα της για πρώτη φορά από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Στο παρελθόν, σημείωσε, η Ευρώπη μπορούσε να επενδύει στην αύξηση του πληθυσμού, ο οποίος αναμένεται να μειωθεί σταδιακά την επόμενη δεκαετία, τη στιγμή που η παραγωγικότητα παραμένει αδύναμη και οι φιλοδοξίες αυξάνονται, τόσο στον τομέα της κλιματικής αλλαγής όσο και στην άμυνα, παράλληλα με την ανάγκη να διατηρηθεί το μοντέλο κοινωνικής πρόνοιας της ηπείρου.

«Οι επενδύσεις που προϋποθέτουν όλα αυτά είναι τεράστιες» τόνισε, κάνοντας λόγο για ανάγκη αύξησης των επενδύσεων κατά 5% του ΑΕΠ, στα επίπεδα που καταγράφηκαν τελευταία φορά τις δεκαετίες του 1960 και του 1970. Η ανάπτυξη, συνέχισε, είναι κρίσιμης σημασίας ώστε η ΕΕ να μπορεί να διασφαλίσει τις ιδρυτικές αξίες της ευημερίας, της ισότητας, της ελευθερίας και της δημοκρατίας.

ΒΑΡΟΥΦΑΚΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΗ ΑΠΕΡΓΙΑ

Τον Μάρτιο του 2024, όταν οι Βρυξέλλες και άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες και πόλεις συγκλονίζονταν από τον ξεσηκωμό των οργανωμένων γεωργοκτηνοτρόφων, απαιτώντας αλλαγές στις πολιτικές της ΕΕ για την πράσινη μετάβαση και την προστασία του περιβάλλοντος και τη διαφύλαξη των συμφερόντων των αγροτών έναντι του αθέμιτου ανταγωνισμού που υφίστανται από συναδέλφους τους σε τρίτες χώρες, όπου δεν εφαρμόζονται τα αυστηρά και δαπανηρά κριτήρια καταλληλότητας προϊόντων που επιβάλλονται στην ΕΕ, ο οικονομολόγος Γιάνης Βαρουφάκης είχε δημοσιεύσει ένα άρθρο στον ευρωπαϊκό Τύπο, το οποίο άγγιζε κάποια από τα θέματα που αγγίζει σήμερα και η έκθεση Ντράγκι.

Ο κ. Βαρουφάκης είχε γράψει μεταξύ άλλων σε εκείνο το άρθρο: «Επί πλέον, υπάρχουν δύο πρόσθετα προβλήματα που αγνοούνται εσκεμμένα. Το ένα είναι η Πράσινη Συμφωνία της ΕΕ, που οι Βρυξέλλες διατυμπανίζουν αλλά δεν έχουν τη δυνατότητα να χρηματοδοτήσουν. Παραδείγματος χάριν, στην Ολλανδία το κορυφαίο οικολογικό πρόβλημα είναι τα νιτρικά άλατα που δηλητηριάζουν δεκαετίες τώρα τον υδροφόρο ορίζοντα. Μετά από δεκαετίες που η κυβέρνηση έκανε τα στραβά μάτια, ξάφνου – υπό την πίεση των Βρυξελλών – απαίτησε από τους Ολλανδούς αγρότες να λύσουν το πρόβλημα με δικό τους κόστος, μεταξύ άλλων μέτρων, “θυσιάζοντας” μία στις τρεις αγελάδες.

Ακόμα πιο δυσεπίλυτο είναι το δεύτερο πρόβλημα που προκάλεσε η 15ετής οικονομική ύφεση που ακολούθησε το τραπεζικό Κραχ του 2008. Το αποτέλεσμα των πανευρωπαϊκών πολιτικών λιτότητας, που ήταν η βασική πολιτική αντιμετώπισης της κρίσης αυτής, ήταν η κατάρρευση των επενδύσεων.

Τα αποτελέσματα αυτής της επιλογής είναι καταιγιστικά: Η επενδυτική απεργία ευθύνεται για τη σημερινή αποβιομηχάνιση της Γερμανίας και της Βόρειας Ιταλίας ταυτόχρονα.

Ολόκληρο το βιομηχανικό καρτέλ της Βόρειας και Κεντρικής Ευρώπης αποδομείται και, έτσι, αδυνατεί να χρηματοδοτεί την Κοινή Αγροτική Πολιτική, όπως είχε συμφωνηθεί με τους τσιφλικάδες του Βορρά από την δεκαετία του ’50.

Παράλληλα, μένει με άδεια τα ταμεία η Πράσινη Συμφωνία της ΕΕ, με τα βάρη της να πέφτουν δυσανάλογα στους ώμους των αγροτών και των λαϊκών τάξεων.

Με άλλα λόγια», επισήμανε ο κ. Βαρουφάκης, «για τον ξεσηκωμό ακόμα και των πλουσιότερων Γερμανών και Ολλανδών μεγαλοαγροτών, που για πρώτη φορά συναγωνίζονται τους Έλληνες, Γάλλους και Ισπανούς συναδέλφους τους στις κινητοποιήσεις και στα μπλόκα, ευθύνεται ο ανόητος χειρισμός της αναπόφευκτης κρίσης του ευρώ».

Από το περιοδικό Insider

Συνέχεια ανάγνωσης

Ευρωπαϊκή Ένωση

Χαμενεΐ: «Να εξαφανιστεί από εδώ» η Δύση

Δημοσιεύτηκε

στις

Αλί Χαμενεΐ. Φωτ. Office of the Iranian Supreme Leader/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS

Ανέφερε ότι «θρηνεί» για τον θάνατο του ηγέτη της Χεζμπολάχ Χασάν Νασράλα

Τις «ΗΠΑ και ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες» που «ψευδώς υποστηρίζουν ότι φέρνουν ειρήνη και ηρεμία στην περιοχή» κατηγόρησε ο ανώτατος ηγέτης του Ιράν, Αγιατολάχ Αλί Χαμενεΐ, για τις περιφερειακές εντάσεις στη Μέση Ανατολή, στις πρώτες του δηλώσεις μετά την πυραυλική επίθεση στο Ισραήλ.

Είπε ότι πρέπει να «χαθούν» από την περιοχή, ώστε οι χώρες της περιοχής να ζήσουν ειρηνικά.

Ανέφερε επίσης ότι «θρηνεί» για τον θάνατο του ηγέτη της Χεζμπολάχ Χασάν Νασράλα, αλλά δεν ανέβαλε το πρόγραμμά του επειδή το πένθος του Ιράν είναι μια «αναζωογονητική και κινητήρια δύναμη».

Η εντολή εκτόξευσης πυραύλων στο Ισραήλ την Τρίτη δόθηκε από τον ανώτατο ηγέτη της χώρας – ο οποίος παραμένει σε ασφαλή τοποθεσία, δήλωσε ανώτερος Ιρανός αξιωματούχος στο πρακτορείο ειδήσεων Reuters.

Ναυτεμπορική

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή